VAN HENS TOT MENS Doodstraf is, juridisch gezien, onredelijkliei d een VANAVOND LUISTERT E3 mm Bilderdijk grondlegger van 3-oktober viering van liet draaiboek TYPEN STENO NIEUWE LEIDSCHE COURANT 3 ZATERDAG 3 NOVEMBER 1936 Prof. mr. W. H. Nagel inaugureerde Bemoeiing voor lotsverbetering van gevangetien mag niet ophouden /""'ROOT WAS DE BELANGSTELLING, uiteraard in het bijzonder van de zijde der juridische faculteit, toen gistermiddag in het groot-audito rium van de Rijksuniversiteit prof. mr. W. H. Nagel zijn ambt van buiten gewoon hoogleraar in de penologie en de criminele sociologie aanvaardde met het uitspreken van een rede over „Het strafrecht en de onmens". Onder de aanwezigen merkten wij tevens vele literatoren op, wat geen verwon dering mag wekken, aangezien prof. Nagel op het gebied der letteren naam verworven heeft door zijn publikaties onder de schuilnaam J. B. Charles. In deze rede trachtte prof. Nagel zijn gehoor aan te tonen hoe het gevangenis wezen en het strafrecht van de klassieke school samen zijn ontstaan als humanl- seringsmomenten in onze cultuurgeschie denis, hoe daarop ontmenselijking volgde en hoe zich gedurende de anderhalve eeuw met de verdere ontwikkeling in de con ceptie van het strafrecht telkens weer degeneraties voltrokken in de praktijk. Spr. stond allereerst stil bij de vraag wat straffen is en welke straffunctie de gevangenisstraf vervult. In oude tijden werd de misdadiger be schouwd als een buiten recht en wet te stellen vreemde. Hij werd gedood of ge bannen. In dit laatste geval liet men de eenzaamheid doen wat in het eerste geval de terechtstelling opleverde. Iemand, die aan de macht der wildernis werd overge leverd. was in feite ten dode opgeschrc ven. Een moordenaar was geen was een onmens. Een beest. D< vadermoordenaar werd een kop van een wolfs vel over het hoofd getrokken, voor hij in een zak te water werd gelaten. Ook het woord vogel vrij, dat wij nu nog kennen, wijst in de richting van het dierlijke in de moordenaar, volgens velen. Wanneer men een misdadiger uitroeide, was men eigenlijk in oorlog met deze misdadiger. Vogens de tegenwoordige op vattingen evenwel wordt door de straf recht gedaan tussen hem en zijn rechts orde, wordt de rechtsorde hersteld, door de betrekking tussen de delinquent en zijn gemeenschap te herstellen. Onding De eerste vormen van het gevangenis wezen droegen, evenals de uitbanning, het karakter van verlichting van de dood straf. Zij zijn een humanisering, maar niettemin zeer zwak, totdat men werke lijk van een gevangeniswezen kan spre ken. En een behoorlijk gevangeniswezen is in feite pas ontstaan aan het einde van de 18-de eeuw. Daarvóór had het gevan- genhouden een merkwaardig karakter, n.l. van preventieve detentie, doch voor ons betekent de gevangenisstraf een georgani seerde benadeling door de gemeenschap van een harer leden. Het straffen is het scheppen van een verhouding tussen de gemeenschap en enkele van haar leden. Men kan het ook zo zeggen: het strafrecht betekent niet een subjectief recht om te straffen, maar een recht in objectieve zin, dat betrekkingen veronderstelt van een gemeenschap met in beginsel volgerech- Een dokter nodig? De zondagsdienst van de huisartsen wordt waargenomen door de dokters 's Gravesande, Teeuwen, Gaasbeek, Ver- brugge en Van Wingerden. Welke apotheek Zaterdag 3 november zijn 's s avonds en 's nachts geopend voor het klaarmaken van spoedrecepten apotheek Herdingh en Blanken, Hogewoerd 171. tel. 20502 en apotheek Reyst, Steenstraat 35, tel. 20136. Zondag 4 november is van 's ochtends 8 tot 12 uur alleen geopend apotheek Reyst De nachtdienst wordt van 24 uur af weer waargenomen door beide a po- „Akademische Festouverture" van Fhalims. (KRO 19.10 uur) Op 11 maart 1879 verleende de Uni versiteit van Breslau aan Brahms de titel van doctor in de filosofie honoris cdusa. De motivering was, dat Brahms „de vorst op het gebied van de muziek in strenge stijl" was. Brahms wilde deze onderscheiding met een briefkaart je afdoen, doch zijn vrienden waar schuwden hem voor een dergelijke on beleefdheid. En dus schreef hij als dank een Ouverture, die hij Akademische Festouverture noemde. In dit werk maak te Brahms dankbaar gebruik van studen tenliederen, die hij nog uit zijn jeugd ken de. „Ik heb er niet aan kunnen ontko men een zeer opgewekte akademische feestouverture te schrijven", schreef Brahms, die dit stuk vlotte gelegenheids- muziek zelf betitelde met „Potpourri A la Suppé". Het werk is een echte studen- tenjool gewordengebouwd op vier stu dentenliederen en uitmondend in het „gaudeamus igitur" (laten we dus vrolijk zijn), leder studentenlied is met een ka rakteristiek gewaad omhangen. De uit voering vanavond geschiedt door het Ra dio Filh. Orkest o.l.v. Antal Dorati. tigde leden daarvan. De grenzen var strafstelsel zijn derhalve bepaald door datgene wat een veroordeelde kan ver dragen, wil hij zijn plaats in de gemeen schap weer kunnen innemen. „Hiermee", aldus prof. Nagel, „heb ik feitelijk al uitgesproken, dat de doodstraf, waarmee deze grens onher roepelijk wordt overschreden, geen straf is. De doodstraf is juridisch een onredelijkheid, een onding. Ik zeg hier dat doden als straf onmenselijk is". Terugkerend op het gevangeniswezen, zei spr., dat hiervan pas gesproken kan worden, toen ten eerste het strafproces zo modern geworden was, dat de mis dadiger ondanks zijn daad rechtssubject bleef en niet langer slechts een object voor onderzoek en verwerping door een ïrbitrale overheid. In de tweede plaats, loen de gevangene niet langer een opge slotene was tussen gijzelaars, landlopers en preventieven in, maar een gedifferen tieerde veroordeelde rechtgenoot werd voor wie de vrijheidsstraf een eigen func- S tromingen Prof. Nagel besprak voorts de verschil lende stromingen in het strafrecht, waar van humanisering en ontmenselijking op hun beurt het gevolg waren. Komend tót de hedendaagse opvattingen zei hij: „Met de nieuwere individualiserende straf rechtelijke en criminologische opvattin gen hebben wij ongetwijfeld een nieuwe vermenselijking. Maar let nu op, hoe ook van deze weg wordt afgedwaald, door hem dóór te trekken, en hoe wij' weer nieuwe onmenselijkheid krijgen. Het onderschel den van geval tot geval, met onderken ning van alle individuele factoren tot het criminele gedrag, had grote gevolgen voor de opvattingen omtrent schuld. De etiolo- gische criminologie leidde tot of was ge baseerd op determinisme. Het is aanlok kelijk om nu te zeggen, dat in de plaats van de veronderstelde subjectieve schuld bij de betrokken misdadiger, diens objec-, tieve gevaarlijkheid en mogelijke be handelbaarheid dus komt." Tempering r. nam hierna de toerekeningsvat baarheid onder de loep, waarbij hij op merkte, dat de toerekeningsvatbaarheid als een nieuwe weg, een zijweg, be-' schouwd mag worden naar de vermen-' selijking van het strafrecht. Nadat hij erop gewezen had dat de mo derne richting in haar extreme vorm nieuwe dehumanisering bracht de niet voor zijn daden verantwoordelijke mens is immers een onmens bepaalde hij zijn gehoor bij de vraag, wat wij met de nieuwe notie van verantwoordelijkheid kunnen beginnen in vrijheidsstraf. Het gevangeniswezen heeft een pro bleem. zó zwaar, dat het werken aan incidentele verbeteringen niets oplost. Onze bemoeiing voor lotsverbetering van de gevangenen mag niet ophouden, maar wel moeten wtf onze tevreden heid temperen telkens wanneer wij een stuk humanisering van de vrij heidsstraf kunnen tonen. In wezen blijft deze gevangenhouding een pe nibele en onoplosbare zaak. Van Bemmelcn bijvoorbeeld komt tot de conclusie, dat een korte gevangenis straf geen zin heeft, doch de levens lange opsluiting laat niets van de mens over, ook al komt hij tenslotte na be genadiging weer vrij. De straf in de vrijheid grijpt niet alleen in de ab stracte vrijheid, maar is ook van lichamelijke invloed. Denken wU bjj voorbeeld aan de sexuele noden en het afstompen van het familieleven. Prof. Nagel besloot zijn rede met de woorden: „Misschien mag men de voor waardelijke veroordeling Thuis, op het werlcg op reis: Witte Kruispoeders verdrijven direct hoofd- en kies pijn, zenuw- of rheumotische Tïïl stelüing en de tenuitvoerlegging vai straf in gedeelten (zie nieuw onb kinderstraf. en procesrecht) zien als zoveel stappen in de richting van inkrim ping van deze strafsoort. Wellicht dringen zij de gevangenis in afzienbare tijd terug op de plaats, die zij had vóór het begi van de ontwikkeling van het gevangenis wezen: tot een opbergplaats voor de ge vallen, waarvoor men nog niet iets beters bedacht heeft". Op de receptie, die na afloop van d< plechtigheid in de daarvoor bestemde ka mer van het academiegebouw werd gehou den kwamen velen de nieuwe hoogleraa: complimenteren, onder wie de auteur: Victor van Vriesland en Anton van Duin invrijheid- kerken. Uit expositie in Lakenhal blijkt Veelzijdig geleerde, die behalve dichten en schrijven, ook goecl kon tekenen VA ANMIDDAG IS IN HET STEDELIJK MUSEUM De Lakenhal de ten toonstelling „Bilderdijk, handschriften, boeken en portretten" ge opend. Hef is een landelijke expositie ter herdenking van de geboortedag tweehonderd jaar geleden van de dichter, maar het feit, dat hij ge durende drie perioden van zijn leven in de Sleutelstad heeft vertoefd, is voor de organisatoren hier aanleiding geweest het overzichtelijke geheel eéh Leids tintje te geven. t nu, is niet zo heel erg gezocht. Bil- j derdijk verklaarde zelf, dat Leiden de stad is, waar hij plezierige ogen blikken heeft gehad en diverse gedichten getuigen hiervan eveneens. De knappe en veelzijdige geleerde is algemeen bekend 'óm zijn dichterschap en zijn grote cul turele en politieke invloed, doch wie weet dat hij de man is. die zo'n beetje als eer zijn uiterste best heeft gedaan het 3- oktoberfeest in Leiden ingang te doen vin den. Reeds in 1806 pleitte de geestelijke vader van de A.R. partijen het reveil ■oor het feest, maar hij moest tot 1823 vachten eer een herhaalde oproep gehoor ond. Enthousiast schreef Bilderdijk een •ers „De derde okto'ber", dat hij per vlug- chrift in de stad liet verspreiden en zelf wandelde hij met een enorme oranjestrik op de borst gespeld door de straten, tal rijke feestvierders de hand schuddend. Ongemakkelijk tls mens behoorde deze grote geest van neg^itiende eeuw niet tot de gemak- kelijksten. De eenzaamheid had hem hoogmoedig gemaakt, hij was zwak en had zeer wispelturig karakter. Nu heeft het hem eigenlijk ook wel heel erg gemaakt. Verscheidene malen pas seerde men de geleerde voor een door i felbegeerd professoraat tot hij zich slotte maar als privaat-docent vestig en zo toch talrijke studenten trok. 'e schreven het reeds: de stad Lei- lag Bilderdijk na asn het hart, n vele ingezctcr.cn in 1607 doo Zilveren jubileum van mej. Schellingerhout Dinsdag is het 25 Jaar geleden, dat mej. T. Schellingerhout in dienst trad van de familie Van Walderveen, slager in de Ho- gewaard. In deze kwarteeuw heeft mej. Schellingerhout zich doen kennen als een zeer trouw lid van het gezin. Toen de vrouw des huizes zevenmaal in een zie kenhuis moest worden verpleegd, nam Teuntje het roer in handen en alles liep naar wens Omdat mevrouw Van Wal derveen vaak in de zaak staat, moet ook dan het hulsgezin aan Teuntje word: overgedragen Het is de bedoeling, het Jubileum dins dag feestelijk te vieren. Promotie op sociale tandheelkunde De heer G. G. Samson, tandarts te Hoo- gerheide, is aan de medische uvniversi- teit te Dusseldorp gepromoveerd tot doc tor in de tandheelkunde. De laatste jaren heeft tandarts Samson, dae in Leiden is geboren in 1921. een bijzondere studie ge maakt van de problemen der sociale tandheelkunde in west- en noord-Europa, zowel voor ziekenfondsverzekerden als voor de schoolgaande Jeugd. Deze proble men behandelt hij in zijn proefschrift. Dr. Samson heeft in Leiden en Utrecht gestudeerd. In 1954 voltooide hij zijn s dies te Dusseldorp. Na aanvankelijk Noordwijkerhout een praktijk te hebben gehad, is hij nu al zes jaar werkzaam in Brabants westhoek. T lissen de bladzijden ramp van het ontploffende kruitschip werden getroffen, verkocht hij zijn leerdicht „De ziekte der geleerden" voor f 1400, welke opbrengst geheel aan de stad ten goede kwam. Op de expositie is deze afrekening te zien en behalve dit document zijn tal van andere eigendommen van de dichter tentoongesteld. Men treft er zijn snuif doos aan, zijn schrijfkoffertje, zijn pennen, een door hemzelf berekende horoskoop, zijn Bijbel, brieven en manuscripten. Bekend Uit de adressering van de brieven kan worden afgeleid, hoe bekend de dichter Er is bijvoorbeeld een schrijven bij België, dat als adres slechts vermeldt: Monsieur Bilderdijk, le prince des poets Hollandais k Leide (De heer Bilderdijk, de prins der Hollandse dichters te Leiden). Interessant zijn ook de door hemzelf ervaardigde tekeningen, die af en toe erkelijk knap zijn. Maar Bilderdijk, of wel Willem van Teisterbant zoals hij zich graag noemde, was dan ook een bijzonder lzijdig ontwikkeld iemand, die zijn vele talenten goed wist te gebruiken. Dat hij ook een harde werker was blijkt uit de boekenkast, waarin al zijn geschriften n rij st^aan. Zijn dagproduktie bedroeg gemiddeld twintig dichtregels! Vanzelfsprekend, zijn er tevens veel boeken van anderen over het c en het leven van de trotse oranjeklant geschrevenDe laatste regels van een gedicht van Willem de Mérode typeren de man, wiens tweehonderdste geboortedag wij dit jaar gedenken, wel het meest, als er staat: „Hij hield zijn eed aan vader land en vorst,/ maar was gelukkig toen, door ongodisten! verbannen, hij zijn huis ontvluchten dorst./ Le venslang moest de Heiland met hem twisten./ Maar eindlijk door berouw lijden klein,/ schreide hij: God, genade, ai, maak mij rein Beklemmende uren LUXOR. Regisseur William Wyler is oen meester in zijn vak. „De beste Jaren van ons leven" en „Roman Holiday" heb ben daarvan overduidelijk getuigenis af gelegd. Nu, in „The Desperate Hours", ons land uitgebracht onder de titel „Be klemmende Uren", doet hij zich wederom als een uiterst bekwaam vakman kennen. Het gaat hier om drie uit de gevangenis ontsnapte boeven. Eén van hen, begiftigd met een goed stel hersens, leidt de ope ratie. Ze gaan niet onmiddellijk weg uit de stad, omdat deze man nog wil afreke nen met de politieman die hem heeft in gerekend. Met zijn jongere broer en een zware Jongen zonder hersens neemt hij ziin intrek bij een gezin uit de midden klasse. Vader, moeder, dochter van zeven- tier. en zoontje van tien. Zij allen moeten het leven van alle dag voortzetten, omdat de misdadigers altijd wel de vrouw en de jongen als gijzelaars kunnen gebruiken. In een beklemmende beeldenreeks ont wikkelt deze historie zich. De spanning stijgt met elke meter en wordt goed gehouden. De ontknoping van dit mt iijk drama is zeldzaam goed uitgewerkt. Men zou de makers van deze film het wijt voor de voeten kunnen werpen, zij de sensatie hebben uitgebuit. Dit gaat niet helemaal op. Deze geschiedeni zich kunnen afspelen, en wat valt ze^ggen tegen een uitnemende verfilming an wat een knappe detectiveroman kunnen zijn? (Uitermate spannende film over te uitoefenende boeven.) Onsterfelijke liefde Lido. De regisseur van de Ameri kaanse film Onsterfelijke liefde heeft kennelijk de bedoeling gehad het publick met zijn rolprent te ontroeren. i schijnbaar toevallige »n een soldaat en een voor haar moeder zorgend meisje groeit een diepe genegenheid, hetgeen op niet onaardige in beeld is gebracht. Ver van huis sneuvelt de Jongeman echter en loopt het met het filmverhaal ook Natuurlijk heeft het meisje verdriet, dit is op een dermate melodramatische wijze weergegeven, dat slechts het goede iel van Jane Wyman er nog een vleugje htheid aan verleent. Het arme kind zoekt ten slotte troost j een heiligenbeeld en verder heeft n geen betere mogelijkheid gezien dan h; laten sterven, nadat haar liefde haar nog eenmaal, in een soort an koortsdroom, heeft omarmd. Op de achtergrond speelt zich tweede drama af, dat beter afloopt. De vader van het ongelukkige meisje, dii zijn vrouw jaren geleden in de steek had gelaten, keert berouwvol terug. Hij wordt in genade aangenomen en dat is wel zo'r beetje het enige lichtpunt in dit door-en door sentimentele verhaal. (Film, die aardig begint maar steedi ieer afzakt). The trouble with Harry CASINO. Wie Hitchcock zegt, zeg thriller. Zo is hefr ook met zijn nieuwste fjlm „Trouble with Harry". Het alleen, dat deze grote man van de span nende geschiedenissen het meer >n het uiterst lugubere gaat zoeken. Op konijnenjacht in het heuvelachtige land schap van Vermont in Nieuw Engeland lost de oud-sleepbootkapitein Wiles schot. Tot zijn ontzetting moet hij stellen, dat er tussen de herfstbladeren een stoffelijk overschot ligt. De man pro beert het lijk te verbergen, maar er komen meer mensen in het bos en de complicaties stapelen zich op. Ten slotte blijkt, dat wel drie mensen aansprakelijk kunnen worden eesteld voor de dood van de onbekende. Het slot van 't lied is dat niemand de dader blijkt te zijn. In trieste omstandig heden nog gevoel voor humor opbrengen is een zware taak. De film is knap ge maakt, boeit van het begin tot het eind, maar we prefereren toch een ander soort e ntspanning dan dit gesol met een over- (Knappe, maar al te lugubere thriller.) Moord op de voorpagina altijd i uit l Demmenie Teleurstelling Sfeer K1; IJK NOU HIER eens!", wees de iest, terwijl hij een klap gat op het kaft-bruine kaftje, 't lijkt wel de omslag van een oer-saai rekenboek je uit de derde klas, dat tijdens zomerse middagen de loden last der leerplicht nog zwaarder maakte". Dit nu was de dank, die Veilig Verkeer althans van één Leidenaar oogstte voor de ver- keersboekjes, die zij de afgelopen week zo gul weg door Lelden gezonden heeft. „Proef nu eens!", zeiden we met aan drang. Hij keek ons een beetje twijfe lend aan: „Proeven?", vroeg hij toen. „Nou ja, we bedoelen: tracht het te grijpen", kwamen we vlug tussenbeide, want aarzelend had 't boekje reeds de weg naar 'i mans mond halverwege af gelegd. Omdat het nog niet helemaal duidelijk was, hebben we hem over de Breestraat verteld, over enkele maan den geleden, toen de zon nog een ont roerende poging in het werk stelde om een zomerse dag te maken en toen wij nog niet voldoende regen hadden ge had om iedere hoop op herstel te ver liezen. Historie HET WAS op een marktdag in juni en waar het mannetje 'f kleine huifkarretje vandaan gehaald had, is nooit helemaal duidelijk geworden, docht plotseling reed het op de Bree straat. Een paardje, dat zich allang met zijn lot had verzoend, sleepte het wagentje geduldig langs de stoplich ten en de Stadsgehoorzaal, maar vlak voor het Stadhuis ging het mis. Hel karretje had nooit uit het museum mo gen worden gehaald, want nu bleek, dat een klein, doch absoluut-noodza- kelijk pinnetje slechts gewacht had op het Leidse Stadhuis om te breken. Het voermannetje, dat kennelijk uit het museum meegekomen was, sprak kal merende woordjes tot het paardje, klom van de bok, legde omzichtig zijn petje op de grond en begon het paardje uit te spannen. Vanaf de stoplichten aan beide zij den wan de Breestraat kwamen politie, mannen aangesneld om te zien, waar om de stroom auto's en trams geen doorgang meer vond. Voor het Stadhuis ontmoetten de bet- de uitvoerende machten elkaar en za gen een paar benen, die van onder een wagentje vandaan kwamen, dat dwars over de weg precies de gehele Bree straat afsloot. Het verlengstuk van de benen was ijverig onder het wagentje bezig, maar de politiemannen wilden Voorschoten, Oegstgeest en Zoeterwou- de geen overlast bezorgen en dus klop ten zij bescheiden op de benen. „Het is al voor mekaar!", meldde het voermannetje verheugd, „als jullie al lemaal even dit bovenstuk optillen, dan schuif ik het zo in de pen." Tegen zoveel argeloosheid en kinder lijk vertrouwen waren de politieman nen niet opgewassen en te zamen met enkele conducteurs, die het oponthoud benut hadden om een luchtje te schep pen, tilden zij het bovenstel omhoog en lieten het vervolgens op vaderlijk commando van het kereltje zakken. Met een voor zijn leeftijd onverwachte snoekduik wist het mannetje nog net z'n petje voor het wiel weg te grissen, toen de politie het wagentje naast de stadhuistrap duwde, waar het paardje de vorderingen met gemengde gevoe lens gade geslagen had lUk nuchter, toen zwegen. Het Is net mis proberen. ;rapje: als je het hebben- de mensen toen gezegd en het heertje was oud. Maar de Breestraat. die nog veel ouder was, bleef door al die tijden heen de levensader van Lel den; met geduld heeft z(j de vliegende draf der paarden horen verdwijnen om plaats te maken voor het zoevend ge fluit van autohanden: haar oude ge bouwen vervielen en z(| sloot vriend schap met steeds stralender schep pingen". wimpelde de vader haastig af, toen de volledige gang van zaken volkomen tot hem doordrong en hij 't ernstige ge zicht van de agent zag: „Wie niet horen wil moet maar voelen, die kwa jongen is altijd bezig". De agent begon kalm aan het tweede deel van zijn rondje en liet een vredig straatje achter. te zoeken met de gunstigste lichaamsvor men, is deze week in Rex te bewonderen. De mooie vrouwen blijven wonderwel achterwege, de moorden blijven beperkt lot één, maar de humor is weer aanwezig. Het gegeven is vrij simpel. Er wordt .-en meisje, Alice, vermoord, dat dreigt liet kostbare familiestuk van een van haar aanbidders te verkopen. Een andere aan bidder, een redacteur, vindt haar; hij ls bang dat men hem zal gaan verdenken en waarschuwt zijn collega, Eddle Constan- tine Die helpt hem. Met grote koppen staat de moord de volgende dag op de voorpagina. Voor de politie is er alle reden om Michel, de man van Alice, te ver denken. Hij is pas ontslagen uit de ge vangenis en bemerkt dat zijn vrouw hem onirouw is geworden. Een jonge advocate springt voor Michel op de bres. Zij weet Fddie van de onschuld van Michel te overtuigen. De gebeurtenissen, die nu vol gen zijn soms vreemd en vaak niet in overeenstemming met de wet. De ene poging tot chantage volgt de andere op. Maar dat de Fransen aanleg voor humor hebben, ook al is het dan vaak galgen humor, staat vast. Uit speltechnisch oog punt bekeken kan men het ten goede ilm noemen, uit moreel oogpunt niet (Eddie met humor en galgenhumor.) Ave Maria CASINO. Zoa-ls we al half hadden verwacht blijft Zarah Leander nog c-en smachten in dit theater. Leise fliehen meine Trinen. liierrMM, bleke kinderen... AGENDA VOOR LEIDEN Zaterdag Makkelijk De offer „Bedenk eens", zo zeiden wij plech tig. „wat die Breestraat ?l niet heeft meegemaakt. Napoleon is er met zijn legers overgetrokken en de Lcidenaars hebben er rammelend van de honger op haring en wittebrood lopen wach ten. Denk eens aan de honderden, dui zenden kleine wagentjes, die daar de weg door de historie hebben gemaakt, denk aan de snelle koeriers, die met felle draf de gebeurtenissen achter de jaartallen schreven. Nu is die goede. tijdens de winterse avonden, maar eens heeft men daar z'n hoofd geschud over de eerste gaskousjes. omdat al die nieu wigheid maar ahgstwekkend was. Daar aan de Breestraat schreef Hildebrand zijn Camera en dichtte Piet Taaltjes zijn weemoedig liedje over „Semper": daar heeft de eerste paardetram de Lcidenaars met ontzetting vervuld en daar heeft een beverig heertje toen oorspeld: „Je zult het zien; er komt nog eens een tijd, dat ze zelfs een paardetram zonder paarden taten rjjdei smeedden het U«r, omdat het heet was: „Kijk nu eens naar dat boekje", zo zeiden wü. „dat kart-bruine kaftje vertelt deze gehele geschiedenis". „Ik heb het verkeerd begrepen", riep de man snikkend uit, terwijl hij zijn huis binnen snelde, „ik ga het on middellijk helemaal lezen". En dat werd voor hem de tweede teleurstelling op die dag. Trefpunt „HU i toch wel echt oud!". TK LAAT m'n zoon niet slaan, agenti Moet je eens kijken: een buil als 'n Paasei; als jij niets doet, zoek ik m'n eigen recht". De agent boog zich in de omgeving van de Mare deskundig over het gil lende hoofd van een 12-jarig knaapje, bedacht, dat het Paasei van de veront waardigde vader kennelijk altijd ver beneden de maat was geweest en zei, dat het schande was. De volgende stap bracht hem naar de dreigend geslo ten deur, drie huizen verder, die voor de sterke arm week: „Agent, ik ver zeker je, dat ik dat joch niet geslagen heb". „O nee?", kreet de getroffen vader, „en hoe komt die jongen dan aan die buil op zijn kop? Je moest je schamen „Kalm, kalm", deed de agent poll- Mek. „laat mij 't nu maar eens even ïitzoeken". De gehele buurt was hem behulpzaam en de ongevraagde infor- die GEEN MUSEUMVERKEER "een vlieg kwaad doet" tot „een kwaje mp, die rijp is voor het tuchthuis" Zoals altijd lag ook nu de waarheid in het midrtpn De iongen mocht nog nooit een vlieg kwaad gedaan heb ben. de buurman was kennelijk minder verdraagzaam dan een vlieg, want deze had op zeker moment een emmer vol water getapt, teneinde de jongen dui delijk te maken, dat het plezier om op de deur te bonzen, volkomen eenzijdig Terwijl de Jongen met beide handen een nieuwe roffel op de deur sloeg, had buurman dit klankbord plotseling opengegooid; de Jongen verloor zijn evenwicht, rolde over het drempeltje en kwam precies met zijn hoofd tegen de emmer, die naast buurman in het gangrtie stond „Eigen schuld, agent, eigen schuld," „DAG!" zei het jongetje van nauwe lijks drie op het Leidse station en keek verwachtingsvol naar de twee heren, die de last des levens volledig op hun atletisch gevormde schouders voelden drukken. „Als ik nou maar precies wist, wat ze van m{j verwachten!", zei een van de heren bezorgd tot zijn collega. Het kereltje gaf het niet op en greep de broekspijp van een der heren: „Dag!" zei het en er klonk nog geen spoortje ongeduld in zijn stemmetje. „Hè. jongen, ga jij naar je moeder en maak m'n broek niet vies!", zei de heer getroffen en begon diep na te denken over de moeilijkheid, die zijn vriend geopperd had: „Nogal eenvou dig zou ik zeggen. Een lezing over loonvorming kan niet misten. Je be gint bü de Gouden Eeuw en eer je by vandaag bent aangeland, luieterf De ander scheen het probleem min der eenvoudig te zien en constateerde tegelijk met smart hoe een klein zuur tje vertwijfelde pogingen deed om op zijn pantalon hou-vast te vinden, het geen niet gelukte. „Nee, nis je nou mij neemt." ver volgde de adviseur monter, „ik moet spreken over cardiologische gevolgen van Rock and Roll; daar komt heel wat anders voor kijken." Jij hebt 't veel gemakkelijker," ze! de vriend tenslotte, „want dat onder werp heeft veel meer moeilijkheden." En nog had het knaapje zijn opti misme niet verloren, want toen de bei de heren, verdiept in hun zorgen, de trein instapten, stond het geestdriftig de i mpje. HULP PEN TERRIER lag zijn hok te boenen Met bruin- en witgelakte schoenen En ieder, die 't aanschouwde, dacht: Dat is toch wel een vreemde dracht. Totdat de hond het toe wou lichten: Dat hij zulks deed als hulp bij 't dichten. Antonius-clubhuis Mare, 8 uur: con- taetavond van speeltuinvereniging „Rond- n de Watertoren". Het gulden Vlies, 8 uur: propaganda- .'ond district Leiden van de Arjos. Voorschoten, gebouw voor Chr. belangen Wijngaardenlaan, 7 uur: toneel- ilging „Het Masker" met „De prlvé- verpleegster," van A. den Hartog. Luxor, 10.30 uur: bijzonder Kerkewerk Hervormde Gemeente, ds. Petri over: „Waar komt de mens vandaan?" lassenaar, De Haven: vervolg ?kelnde Chr. Hlst. Jongerengroepen moTgena kerkgang, 4 uur ds. H. L. Beck over „De toestanden op Nieuw Gui- iea", 's avonds film, zang en declamatie). Maandag Stadhuis, 3 uur: gemeenteraad. Kleine zaai stadsgehoorzaal, 8 uur: Vola, avond aangeboden door de N V. Ned. ,Linoleumfabrlek „Krommenie", onderw.: „De fabricage van linoleum". Schouwburg, 8 uur: Wim Ibo's Triangel Cabaret, voor K. en O. Oegstgeest, huize Bijdorp, 8 uur: zang en claveclmbel, Pauline Pilaar en Catherine Gris Ritsema. Leiderdorp, jeugdgebouw Her vormde Gemeente, Eikenlaan, 2.30 uur: opening bazaar ten bate van de verwar ming van de Herv. Kerk (2.30 tot 6 en I tot 11 uur). Woensdag Grote zaal Den Burcht, 7.45 u.: Fryske joun, opflering fan „As men blommen prate lit" troch toanielploech fan Krite Vlaardingen. Stadsgehoorzaal, 8 uur: Chr. mandoline- en toneelgezelschap „Sempre Avantl" en „Jong en Jolig" met Vakantieherinnerin gen". opvoering y ontvlucht". Schouwburg, 8 i Cabaret, voor K. Leiderdorp, vormde Gemeente. Eikenlaan, en 7 tot 11 uur: bazaar ten bate van ver warming van de Hervormde Kerk. Tentoonstelling Oegstgeest, Boonstraat 13 (Studdo 13): 'entoonstelling van werk van Daan en Lenie de Vries te Schoonrewoerd (tot 7 november). „Gevangene 117 is ir: Wim Ibo's Triangel n O. jeugdgebouw Her- (Advertentie) 1# vinger syst. blind ritme. Kon. Pl.nt.o Erk. PITMANSCHOOL Morgen Luxor- gesprek Het Luxor-gesprek, dat uitgaat van da ommissie van bijzonder Kerkewerk van ie Hervormd# Gemeente, zal ditmaal on der leiding staan van d». C Petri. Het v/ordt morgenochtend om half 11 gehou den. Ds Petri is behalvs theoloog ook blo- logisch doctorandus. Het onderwerp is: „Waar komt de mens vandaan? Ia hij natuurprodukt of schepsel? Heeft de 'volutietheorle gelijk of de Bijbel?" Deze 'ragen blijken ook in da Luxorgesprekken steeds actueel te zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 3