rvixin DE ONZICHTBARE VLAG „Mr. Maury, rechter" PIANOWERKEN van RAVEL en BEETHOVEN eens arm negermeisje in kerkkoor Cultureel venster ZATERDAG 3 NOVEMBER 1956 Op 13 november in ons land Marian Anderson met haar Ie begeleider Franz Ru pp. f waren heel arme mensen, maar in onze armoede was er een grote rijkdom, een rijkdom van muziek, liefde en geloof. Mijn twee zusters Alice en Ethel en ik waren allen op een kerkkoor van kinderen. Nog zie ik de trotse gezich ten van moeder en vader als ze ons vanuit de voorste kerk bank in het koor zagen. Toen ik zes jaar was was ik plotse ling zo gelukkig voor het koor te moeten staan en heel al leen te zingeit ..De Heer is mijn herder". Het in de Baptisten KERKCONCERTEN Kerk in Philadelphia. Al heel i-ve jonge Marian Anderson wilde vroeg vertelde moeder ons. graag wat verdienen dat de vorm van het geloof. de kerkelijke richting, veel meenschap trad se des zondags- oner frontlijn en operatietent minder belangrijk is dan wat er in het hart is. ..Als je bij God komt zal Hij nooit vra gen wat je bent", zei moeder. Als kinderen hebben we haar nooit horen klagen over haar lot. Een van haar te houden, maar het was ook hier leefregels, die ze ons mee- a gaf. was: ..Scheldt nooit op bracht anderen, die op jou schel avonds wel eens op bij kerkcon- eents. soms S 1.00 kreeg. In de ne- gerwijk Harlem trad ze ook op en goede vrienden bezorgden haai een concert in de Town Hall in New York. Maar dat werd een desillusie: de zaal was half leeg. Anderson dacht den". De bekende negerzangeres Ma ian Anderson schreef dat in het verhaal van haar jeugd, een jeugd mij ook de kracht van het gebed beseffen. Het gebed begint daar waar het menselijk vermogen ein digt, zei ze altijd." Anderson ging les tt** M0S5p,&.B«.Sofe door h; \171J Hollanders hebben nog al van de leek. die verder te goed de vlag in hennne- dan dat aUeen. Voor ring, die twaalf jaar ouer Duits land gewapperd heeft, de vlag met het hakenkruis, het oeroude zonneteken, dat tot symbool van heid. di het antisemitisme was gedegra- digheid, deerd. Dat was de zichtbai vlag. Maar daarnaast heeft is iede- tijd gewonde een opgave, een taak. De inspanning daarbij lag niet de lichamelijke prestatie. Wel- -erkzaam- de dienaar Gods nog al stukje verder die klein afstand van het schouderophalen gelopen, zoals ;etens5haP l°l aan de poort kerk in Philadelphi bied lukkig. ook in DmUloml, nog h.d_d.t een onzichtbare, en daarover spreekt Peter Bamm (pseudo- ïgheid een afstand om troost te schenken an- laal met alleen han- dere bronnen behoeven dan die de ook lichaamskracht wetenschap ooit ter beschikking zal igenlijke inspan- hebben Daar knielt de geestelijke in d'e het onmetelijke leed met de m in de hand dan het oude den v stelde, boek dat de laatste troost van de fonds nipg lag daarin, dat iedere indi- Symphony Orchestra van Philadel- aut-i strem zou- phia In 1925 behaalde zij uit ruim eg op muziekge- 300 mededingers de prijs der Sta kellicht reeds lang was dood- dium-concerten en trad zij als zei. Aan de soliste op met het New York behoudt Ma- Philh. Orchestra. Daarmee was Andertnn. die op 17 ffbruar, lJaa' WMte govostigd 1902 geboren werd, nog steefjs de schoonste herinneringen. ..Daar. kerk. waren jaren geleden éigen klèlée "boerderij □□□OODDDDGCOQ iltn j over Rembrandt *n opdracht van het Ministerie van O, v. en W. maakte le Nederlandse ci-1 film „Rembrand Hy filmt daarvo de schilderyen Lr Duitsland en Ei land. Thans Haanstra bezig 1 de „Nachtwacht" het Ryksniusei Hy wordt bygest door een staf Technicolor met d« Engelse camer.m.^ Stanley Sayer en een technische staf van Cinetone. Op de foto is camera man Stanley Sajet bezig het licht te meten en het lykl alsof Banning Cock op het schilderij "uitenant daar» uitleg geefti OOODGOOQQOQOOODDDOOGOnODOODDDÜDOOnöODODnOOnO dr. Emmrich). jaren officier van gezondheid het Duitse leger, die als chirurg jaren lang zijn operatiemes heeft gesteld tn dienst van de gewonden en de verminkten. Het was de vlag van de hu- manitas Ze wapperde boven de operatietent in een bosje aan de Dnjestr. onder de wijde luchten van de Oekraïne aan de Krim, overal tussen de fron ten van de wraak. In lijdenden te helpen zijn on- taak telbare heldendaden volbracht. °P8e' Duizenden hebben hun leven daar voor gegeven. Onder dat onzicht- vaandel (treden de Russi- de taak. op de beste manier werd bracht. De honderdste had dat recht evengoed als de eerste. Ie der was een mens. Tegen deze Het i is ondert me niet dat Pe- Bamms werk in Duitsland veel gelezen wordt. Overal voelen we de harteklop goed hulpvaar- die hun centen offer wat zij noemden: het r Marian Anderson, een daad die ik m'n leven lang niet zal vergeten. Als ik in Philadel phia kom tracht ik altijd nog een paar van die mensen te bezoe- dig psy- scha artsen, dia in gevangenschap lltieke tegenstander* waren geraakt, naast de Duitse chirurgen de auteur durft nog steeds hun namen niet te noemen, omdat zij bestraft zouden kunnen worden wegens medewerking met de vijand bereikten de hospi- chische draagkrachten uit onzichtbare bronnen gevoed groot genoeg was om al het leed tc dragen, zelfs om een hebben voor humor. In zijn epiloog zegt hij: Ik heb dit verslag opgetekend ter nage dachtenis van al dege nen die onder de on zichtbare vlag hun leven geofferd hebben uit liefde voor hun naaste. Over de halve wereld tijn hun graven verstrooid. Het licht, dat van die graven uitgaat, werpt een helder schijnsel op de weg van de mens naar de toe- dan ook komst De onzichtbare vlag. aronder zij gesneuveld zijn, is vtrloren vlug geweest Begrijpelijk, als ze dertig uur onafgebroken moesten opereren! Het spreekt vanzelf, dat deze man qualificeert hij als dc ..trombose is in hun d<?od van de moraal". Hij ziet, hoe het gif van het antisemitisme steeds verder doorvreet, hoe de misda- kant als motief J. H. SCHOUTEN. taalsoldaten. die de gewonden uit moeten dienen, de misdaden var ..de anderen" te rechtvaardigen. Ieder van de beiden beriep zich op het recht van de wraak ..Maar Door hen was het mogelijk, dat wraak is geen recht." De n a a m Hitler wordt niet ge noemd. maar hij wordt steeds aangeduid als ..de primitieve man de top met zijn defecte ka- .Hct beetje daemonie, hij zijn destiid te danken had. werd tus sen de molenstenen van de oorlog spoedig vermalen". ..Jn de anarchie komt het type. minderwaardigheidscomplexen machtswellust lijdt, goed rustr bU. Prijs DM 14.80. ze studeert, waar ze in haar tuin werkt, waar ze opnamen maakt en waar ze in haar eigen kamer en zonder publiek haar geloofslie- dere zingt, negro-spirituals: ,,He's got de whole world in His hands" i Hij heeft de gehele wereld city (O. wat mooie stad. die God heeft gemaakt) of ..They crucified my Lord. An' He never said a mumb'lin wdrd, not a word" (Ze kruisigden de Heer, maar Hij zei geen woord. zelfs geen mompeling). Het arme meisje uit het kerkkoor van Philadelphia werd een grote zangeres, dank ook zij de steun die ze voor de financiering van haar studie kreeg van de Rosenwald Foundation. Haar car rière is, eigenlijk bij zonder snel gegaan: In 1928 stond ze al in Carnegie Hall, in 1934 in Parijs, in 1935 in Salzburg en Wenen. Alles zonder strijd? Integendeel, net als jiaar voorganger de hegerbariton Roland Hayes moest ze voor erkenning van haar ras vechten In Washington stond de invloedrijke groep ..The daughters of the revolution" (Dochters vw de revolutie) haar optreden in'de concertzaal niet toe. Dat was voor Eleanor Roose velt de reden voor deze groep te bedanken en zij organiseerde op 9 april 1939 een co: rian Anderson voo teken van Lincoln. het gedenk- VR1JHEID DIE daad werd het negerzangeressen 1954 de befaamde Metro- politain Opera in New York Ma rian Anderson als eerste negerzan geres engageerde, was het rassen verschil ook bij deze instelling op geheven. De altzangeres Marian baande de weg voor de jongeren, ook in het buitenland. Zuid-Ame- rika, Nederland. Duitsland, Frank rijk, Zweden, maar ook in Japan wist Marian Anderson het bewijs te leveren, dat ook de neger een mens is als iedereen en zelfs zeer begenadigd kan zijn. De machtige Amerikaanse impressario S. Hu- rok heeft in dit opzicht veel ge daan voor de goede negerkunste- Bij al dat succes, bij al die roem. bij al die grote internatio nale onderscheiding, bleef Marian Anderson de eenvoudige en dank bare kunstenares, die èn als zan geres èn als mens ontelbare vrien den maakte over de gehele we reld, ook in ons land. En het zijn niet alleen de negro-spirituals die zij zingt, ook het kunstlied heeft haar hart gestolen: het lied van Schubert en Brahms, het lied van Schumann en Wolf. Heeft u ooit wel eens „Der Doppenganger" van Schubert of ..Morgen" van Ri chard Strauss van Marian Ander son gehoord? Het zijn grootse ver tolkingen. doorleefde, bewogen ver tolkingen. Marian Anderson heeft een prachtige diepe altstem, die bo vendien grote dramatische kwali teiten in hogere registers kent. Maar het is bovenal haar muzi kaliteit, die ontroert. Toen haar in 1941 door de stad Philadelphia de zgn. Bok Award van 10.000 werd toegekend, bestemde zij dit bedrag voor de Marian Ander son Scholarship Fund, welk fonds jonge zangkunstenaars prijzen geeft. Al zeer velen hebben de Marian Andersonprijs gekregen, o.a. de ook in ons land bekende negerzangeressen Camilla Willi ams, Luise Parker. Mary Sim« mons. Leonora Lafayette, Matti- wilda Dobbs. Martha Flowers i Helen Colbert. Na vele jaren zal Marian An derson weer In ons land optre den en wel op dinsdag 13 i ber a.s. in het Gebouw v- en W. te Den Haag. Concertdirec tie dr. G. de Koos heeft haar op nieuw naar Holland gebaald om ook de Nederlandse bewonderaars de kans te geven nog eens te ge- ET/ENNE DE GREEFF, Een goed boek, maar zonder verrassingeri de gekwetste, die in een seconde uit de hoogste activiteit gerukt volkomen hulpeloos gemaakt w verlost werd uit de hel van I sljgv.ld -n ..hgi oud. ver,I-ton ;tkUr. ""h,', "£'-,7 vaandel van de hoop opnieuw kon hijsen op de mast van zijn Peter Barom vertelt nu van de ze jaren aan het front achter de gevechtslinie. Hij doet dat met volkomen eerlijkheid, zonder eni ge pose. reëel zoals men van een chirurg mag verwachten: boven dien beheerst hij de (speciaal bij Duitse schrijvers) niet alledaagse die dc mythe kunst, het ernstige op een lichte onfeilbaarheid manier te zeggen. VIA NAALD ÉN PLAAT tamelijk goede pianist te zijn. wiens handen zoals Weber het eens heeft OPERATIE ..De gewonden worden binnenge- br.cn. D.t ging uur uur. d.g -^"'v'^ilkmg J*„fi:ctï L, 1" ««Aled-nU,D.t de ÏS'dVnnnl 'ViVee'n "meó" a"1'"*' d' despoten ton het mugtkole «chepptnjsproce, gijn rich ij van r 2jjn strategische Qeweest. Hij was verwonderlijk laag aan het klavier gezeten, oit heeft willen waaruit wellicht wordt verklaard dat hij nimmer octavengangen opgeven. Het behoort tot het ziek- heeft genoteerd. Zijn lange, lenige vingers en zijn smalle lang- tcbccld van de hysterici, vooral toerpipe hand. die met een uiterst soepele pols verbonden was, de schizoide fanatici onder geleken op die van een goochelaar. Zijn duim wendde zich met J-» i onwaarschijnlijk gemak naar de palm van zijn hand, wat hem in staat stelde gemakkelijk een groot aantal toetsen terug te reiken." hen. dat zij niet in staat zijn, fou- erkenncn. Terwijl de vrou- elijke hysterie een relatief on- king van het be staan vormt, wordt de mannelijke dc reparatiewerkplaats mensen werd binnengeloodst. Na tuurlijk hadden we geen meelij. Niet alleen, dat we ons dat he lemaal met hadden kunnen permit teren dan zouden we spoedig uitgeput en voor ons werk niet meer te gebruiken geweest zijn. Meelij is het natui veten over hys terie bij mannen, maakt de sto ring des te gevaarlijker De auteur ziet het onheil duidelijk, als hij r Dit schreef de pianist Henri twee Gil—Marchex. die Ravel goed inspi heeft gekend. Aan de hand hier- Kwintet van zijn natuurlijk allerlei ken merken in de pianomuziek van Ravel te herkennen, technische fa- deel (Adagio) zijn ge- het Klarinet- g met de linkerhand oefenen. Hij arrangeerde meer dere werken uitsluitend voor de linkerhand en vroeg ook aan ver schillende componisten speciale werken voor hem te schrijven, o.a. Franz Schmidt, Erich Korn- §old, Sergei Botkiewicz. Richard trauss en Maurice Ravel. Ravel heeft aan dit verzoek vol daan. door een prachtig werk te schrijven, waarbij de pianopartij geheel door de orkestpartij is heengeweven. Het Pianoconcert in G-dur was veel concertmatiger. veel de het ïrlof in We- cetten die terug tc brengen zijn t de eigen techniek Ravcl heef wedijveren tussen solist en orkest Het Pianoconcert voor de linker hand vormt meer ten gesloten ge- het Programmaboekje van de Cefa De Chr Film Actie heeft een geïllustreerd Film-Programma boekje uitgegeven, waarin zijn op genomen beschrijvingen van en afbeeldingen uit de 14 films, wel ke de Cefa óf zelfstandig voor Ne derland uitbrengt, óf waarvoor een contract voor openbare verto ning is afgesloten. Het betreft hier de films ,,Dc pastorie van Hin- ton", ..Morgen zie ik je weer". ,.De open aeur", ..Kaspar zoekt een vader". Ik ben met U". ..Strijd om de top", ..Een hand vol rijst". ..De kinderen van dc grote FJeld". ..Maria Theresia' ..Dr. Christian grijpt rlijke gevoel taurant. terwijl het legerbericht pianist gebracht, doch trad door de radio wordt uitgezonden: Veel als solist op. Voor het ibi uit de genoemde plaatsnamen kan hij als insider de katastrophale terugtocht opmaken. ..Daar zaten ze in deze pronke- rige zaal van wit en goud en kaviaar van de Don. Maar zij ten met. wat deze rivier voor betekende Ze zaten in Belsazars „rnnt ronrpr' hand met orkest. (Concert pour heel: de drie delen (Lento. An- och (rad we', la ma>n gauche avec orchestre) dante. Allegro) zijn dan ook tot dtooiing 1927-1928 zou hij een concert- G-dur Pianoconcert kreeg Ravel eis door Amerika maken en hij van de Oostenrijkse pianist Paul ilde daarvoor een pianoconcert Wittgenstein het verzoek een Pi- zelf wilde anoconcert voor de linkerhand te spelen. Er was echter te wei- schrijven. Tijdens de eerste we- JJjél weinig tijd voor en eerst in 1931 reldoorlog verloor Wittgenstein hen voltooide hij dit werk: het Piano- namelijk zijn rechterarm in G. gr t.. dat door werd verpleegd *^cho. d« .J ««"«"fl* ilpha beten waren in het vlam de Salie Pleyel te Parijs direct ..ten doop" werd gehou- den Ravel zelf trad toen op als dirigent. Graag had hij de solo-partij gespeeld, maar de studie daarvan was te ver moeiend geworden en zijn gezondheidstoestand liet dat niet toe. Mozart en Saint-Sacns ..dapper- speelde hem by hei schrijven van dit Piano concert voor de geest: de weelderigheid van de P-r.U-tCT> D- Ubttte «k Franje Sginl-S-rn* en d, verkorrel ..Jeugd in de b a «laevrM Hn ic dezelfde we- rimaar-riehtiize levendige Russiscn Omsk in Siberië en ijn genezing ging hij één geheel verenigd. Paul Witt genstein speelde het werk voor het eerst in Wenen een week voor de eerste uitvoering van het Pianoconcert in G-dur te Parijs, dus 7 januari 1932. Met ..Le Tombeau de Couperin" en de liederencyclus „Don Quichot- te a Dulcinée" behoren deze twee Pianoconcerten tot de laatste wer ken van Ravel. Hij stierf in Pa- menschrift, dat en goud van de wand gegleden was". Daarna gaat hij met zijn vrouw naar de opera. Wat ze daar zagen, was geen première, maar een demière. DUITSE SOLDAAT Was de Duitse soldaat niet dap per' Ongetwijfeld, i heid zonder moraa. i» c«n uc«- óoom van het boze". Hij ziet twee- n, lo'_ erlei slagveld: de frontlijn ".c nnbrniiblnrl Do laatste i« ding". ..De neef ..Het lied van Kaprun" Het boek je wordt aan verenigingen jeugd raden en comité s welke hierin zijn geïnteresseerd, door het Ce- fa-filmbureau. v Alkemadelaar. 7. Den Haag. toegezonden. Uit Amerika wordt dezer dagen ver wacht de film ..The unfinished task", waarvan de Cefa de rech ten heeft verkregen; een zeer bij zondere film die deels in Chica- een slagveld ..Het is dezelfde we- doorzichtige, tenschap. die hier met het uiterste sprankeling van a technische raffinement probeert tenrijker Mozar« ij j~ a i daarnaast kwam te redden, die men 8 km verder met het uiterste technische raffinement tracht te vernietigen. Voor dc succesvolle toepassing van de wetenschap in het vernie tigen en in het redden worden dezelfde onderscheidingen verleend." Met het operatiemes kan de chi- Ned Nieuw-Guinea rurg veel bereiken, i opgenomen. Onder de korte films, die in het Cefa-program zijn opgenomen, behoort ..Selan- g,>ed Bewust Naar aanleiding tie", een interessante reportage ,J opening van het zending! invloed, nl. die van jazz-muziek, het best merkbaar in de levendi- 'levens finale. Het eerste deel is fors en voortvarend (Allegro) en het tweede deel is een der mooiste lyrische fragmenten uit Ravel's oeuvre, een breed mnr.ch Jlch do tsotam viin mglodl,. d.' irnd,.rh> .tUIUCh.p een ontmoeting met een veFdpre- diker zegt hij: ..Een chirurg heeft mensen met zijn kunst ten einde later door fluit, hobo en klarinet wordt gespeeld waarbij dan de piano prachtige arabesken te kent Ravel zou tot dit rijs na een hersenoperatie op 28 december 1937. Een half jaar voor zijn sterven vertrouwde hij een vriend toe: ..Ik heb nog heel veel muziek in het hoofdik heb eigenlijk nog niets gezegdik heb alles nog te zeggen". PHILIPS heeft beide pianocon certen van Ravel op één plaat ge bracht in een uitzonderlijke vertol king door de pianist Jean Doyen en het Orchestre des Concerts La- moureux o.l.v. Jean Fournet. (30 cm. langspeelplaat A 00246 L). Niet alleen wordt hier èn door so list èn door de orkestmusici tech nisch volmaakt gespeeld, maar het is bovenal de geest dezer ver tolkingen, die zo zuiver is. In deze weergave is de sfeer prach tig gehouden, is er de spanning gebleven van de eerste tot de laat ste noot en is er bovendien een ideale kleur. De opname-technici leverden eveneens zeer goed werk. UE DEUTSCHE GRAMMOPHON GESELLSCHAFT heeft op een kleine plaat de Sona'.e no 26 in Es-dur Op. 81a van Beethoven op genomen in een vertolking van de pianist Wilhelm Kempff. (45-toe- renplaat 30.213 EPLi Deze Pia nosonate van Beethoven kreeg de toevoeging .Les adieux. l'absen- ce et le retour" (Het afscheid de afwezigheid het weerzien) Tijdens de afwezigheid van zijn beschermheer Aartshertog Rudolf schreef Beethoven deze pianosona te, die hij ook aan de Aartsher tog opdroeg. In de gedrukte uit gave wilde Beethoven de toevoe ging er niet bij hebben, maar het is toch gebeurd en nu is deze so nate algemeen bekend geworden als de ,.Les Adieux-sonate" Het werk is eigenlijk hetzelfde experi ment als Beethovens Zesde Sym fonie. bijgenaamd ..de Pastorale". Dc klassieke vorm wilde Beetho ven ook hier rndergeschikt maken aan een programma. Het is niet de sterkste pianosonate van Beet hoven geworden, maar is toch we! heel karakteristiek voor Beetho vens pianostijl. Wilhelm Kempff speelt het werk zeer doorzichtig en toch niet koel. Technisch beheerst deze 61-jarige pianist de materie nog zeer goed, doch het meest valt zijn pedaai- gebruik op. dat zo volstrekt be heerst is en zo knap de accenten geeft, dat men hier beslist van een uitzonderlijke vertolking kan spreken. Kempff vertroebelt het klankbeeld nergens en maakt soms heel puntige accenten. Doch elke noot is geladen met muziek Opnametechnisch voorbeeldig. Van Etiënne de Greeff, schrij ver van de bekende roman Het duister is mijn licht", verscheen thans „Mr. Maury rechter." De omslag van deze roman ver meldt, dat de schrijver hoog leraar in de psychologie is. Was deze mededeling ons niet gedaan, men zou het allicht ontdekt hebben. De psycho-analyse mag een tak van wetenschap zijn waarvoor men respect mag hebben, toege past op de romankunst kan men er toch ook iets tegen hebben en zeker in de laatst genoemde ro- Nuchter bezien heeft deze ge schiedenis niets spectaculairs. Mr Maury is een hoogstaand mens met opvattingen en inzichten, die hij zich door de jaren heeft ver worven en zo eigen gemaakt, dat zij voor hem het begin en einde betekenen. Hij is echter gehuwd en het gedrag van zijn eveneens hoogstaande vrouw brengt zijn verworvenheden toch op een of andere geheimzinnige manier aan het wankelen. Zij stelt hem voor de vraag of hij niet toch misschien de diepste nood en het verlangen van de mensenziel geen onrecht heeft gedaan, want zijn vrouw schijnt in zijn wereld te verstik ken. Zij is toch geen zelfzuchtig type en heeft een open oog voor de goedheid én zuiverheid van haar grote echtgenoot, maar haar leven verdort er bij. Dan komt de ..beroemde derde" in het spel, en daarmede de twee strijd voor de vrouw. Het lijkt of die derde alles geeft wat zij ont beerde.Hij maakt haar. haar te kort bewust. Als de spanning haar hoogtepunt nadert, waarin zij de grote sprong zal wagen en de vei lige mr. Maury vaarwel zal zeg gen. wordt hij juist het slachtof fer van een vergiftiging die hem tot aan de rand van de dood voert Het is het resultaat van wraak-i neming voor een niet vergeten vergeven veroordelingmai mr. Maury ontkomt en dan zi Geneviëve, zijn vrouw wat zij ve liezen ging. Zij grijpt de kans o: samen met hem een nieuw leven op te bouwen. Dit is dan bloot de geschiedenis zonder details, maar de schrijvi heeft alles wat hierbij door zijn objecten wordt gedacht en gezegd tot op de kern ontleed en dat ii juist ons bezwaar. Er blijft niets, maar ook niets te raden over en het respect voor knappe ontleding geeft geen vol doening. Bijna onmerkbaar glijden de gedachten steeds in woorden e daden over en elke verrassing bij voorbaat uitgesloten. De zii wordt hier tot een rekensom, e eigenlijk maakt de schrijver de zelfde fout als mr. Maury, hij onderschat de diepste drang de mensenziel, wegen en gedach ten die ook de knapste psycholooj verborgen blijven, die aan en daad juist zo iets verrassends en boeiends geven en een tot een „echt" boek maken. Waarschijnlijk stelt De Greefi daar geen prijs op, niettemin li het bij een nieuwe roman de weging waard of het niet goed ii wat ruimte te laten aan niet be rekenbare handelingen en den. Het boek is knap geschrevel en de uitgever Pax te 's- Gravent ha ge heeft er een mooie uitgav< van gemaakt, maar schrijver - uitgever kunnen het ons niet kwa> lijk nemen, als we concluderen, dat het boek ons, ondanks de goed< eigenschappen, niet bevredigt. HERM. STEGGERDA. RONDEEL VAN TROOST Rust maar liefste aan mijn schouder, rust maar aan mijn schouder, lief. Wèl ziet elke dag ons ouder, wat vermoeider, wat geknauwder: leven laat maar klein gerief. Treur nochtans om zeer noch grief, rust, gerust nu, aan mijn schouder, heb het blijde leven lief; warmte geven maakt niet kouder, warmte nemen maakt geen dief, slechts het samen-zijn vertrouwder - Rust maar liefste aan mijn schouder, rust maar aan mijn schouder, lief. Cor J. Nobel. CORN. BASOSKI.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 18