MOEDER, WE ZIJN THUIS ZONDAGSBLAD V) Kleine kunst-encyclopedie DE DICHTER ZATERDAG 27 OKTOliER 1936 IN LONDENDSE FAMILYHOMES KOEPEN VROLIJKE STEMMEN eenzaamheid verdween in haar splinternieuw gezini Millie's jongstehoudt moeder goed in 't oog, als de vreemde fotograaf zr> dicht bij komt! KINDEREN Ik zou er wel tien willen hebben Toen vader Matter, op de bruiloftsdag van *ijn enige zoon, na de feestelijke maaltijd een pracht van een toespraak hield, kon hij het niet laten, heel voorzichtig er op te duiden dat hij wel heel erg hoopte op kleinkinderen. En Millie lachte Ze knikte John. haar man nu, blij toe. Op haar voorhoofd bewogen zachtjes de bloemen van het bruidskransje. „Ik zou er wel tien willen hebben „En of riep John. de ouders of de moeder, reven tot i lalf kinderen, die niet in eigen kunnen zijn. Maar toen, vijftien jaar later, John het leven verloor bij een ongeluk od het bouw- werk, bleef Millie wel heel eenzaam achter: met Jo", n paar broertjes en was zij gelukkig geweest, musjes by. want die i j u jj laat men zoveel maar op kinderen hadden zij mogeiijk bijeen. vergeefs gehoopt Hoe is het dan mogelijk, en t'er^ruime dat nu. zes iaar later. Mil- informatie worden lie's flinke, nieuwe huis vpl de pleegouders ge- t. van jonge stemmen en ÏXl.nd",' grote jongens van dertien en het een nieuwtje, vijftien jaar haar vrolijk toe- dat niet alleen kin roepen: „Moeder, daar zijn we! Is de thee klaar blijven, zal het altijd zeven kinde ren tellen. Er zullen dus nog veel kinderen komen en gaan ..Maar misschien", zegt Millie opgewekt. ..misschien blijven ze toch aan me denken en stel je dan eens voor. hoeveel pleegklein- kinderen ik dan later krijg! Wie weet. blijven ze mij opzoeken, ook als ze helemaal volwassen zijn neen, ik geloof niet. dat ik me ooit weer alleen zal voelen!" Kijk. dat is de juiste. gezonde opvatting, al zal het de pleegmoe ders heus wel een stille traan kos ten. als ze na zoveel jaren hun ..kinderen" moeten laten gaan. De Londense kinderbescherming stelt zich voor om, als het expe riment slaagt, steeds meer family- homes te stichten en daarmee handelt men in de geest van dr. Barnardo: geen grote inrichtingen met honderden kinderen naar leef tijden in groepen verdeeld, maar zgn. „verticale" groepen van on gelijke leeftijden dus. in gezins verband ondergebracht. Ook In one l*nd Is men hier en dxar met het vormen van verti cale groepen begonnen; eveneens trachten enkele Inrichtingen kin deren In pleeggezinnen onder te brengen, maar een en ander stuit op moeilijkheden, ook van finan ciële aard. veel geld nodig Aangezien de meeste Nederland se tehuizen voor kinderen over grote gebouwen of complexen ge bouwen beschikken is het vormen van kleine verticale groepen meestal een ideaal, waaraan door gebrek aan bewoonbare ruimte niet kan worden voldaan. Millie Matter is één van de ve le pleegmoeders welke Londen kent. geworden. Slechts een paar maanden heeft ze toegegeven aan de diepe verslagenheid waarin John's dood haar had neerge duwd. Daarna heeft ze. met de moed die haar altijd het lever, doorhielp en de teleurstellingen deed weerstaan, het hoofd flink opgericht. „John zou zich schamen over me dacht ze plotseling. „Hij zou zijn eigen Millie niet meer kennen!" Ze was nauwelijks veer tig is dat een leeftijd om als een nutteloos mens in tranen en klachten aan de kant te ataan' En zie En waarom zou ze zo bitter al- eens aan! leen blijven, waarom zou ze al die tien jaar liefde in haar ruime hart onge- over bruikt laten'' De wereldstad Londen erg groot voor een eenzame, treu rende vrouw. En er is energie er derloze echtparen, maar ook weduwen getrouwde vrouwen ln kin? komen om a; van zulk een gezin Zo hebben wij ook Millie Mat ter hervonden als moeder van ze ven pleegkinderen. MUlie, met haar moederlijk hart en haar overvloed van liefde, die zij. al leen in haar donkere woning in de city, niet kwijt kon. Millie's gezin bestaat uit twee ouderloze jongens, een broertje met twee zusjes van gescheiden ouders die niet verantwoord leven en twee hummels, door hun on- fiehuwde moeders in de steek ge- aten. gaat aan ..moeders" ir de kleuterschool en een i acht maanden kraait c het hoofd baby M 1 MillieL. haast ontgroeid. ook moeder rust Er wordt bijzonder goed ge zorgd voor deze gezinnen, die in de buurt waar zij wonen geen bij zondere plaats innemen. Staat er een echtpaar aan het hoofd, dan heeft de man gewoon ;en betrek king en komt hij. net als alle an dere vaders. avonds van zijn werk thuis. neer ge gunstige waarden leest. gezinnen te bouwen. T Dat zou bovendien veel Jimjszzri&srin geld waarlijk niet voor niets krij gen! Zo'n zeven tot twaalf kinde ren. die niet uw eigen zijn, ln echt. warm gezinsverband op te voeden, hen ln uw hart te slui- ten. ook al vertonen ze eigen- niet schappen die u vreemd zijn, hen allen klaar te staan zoals eigen moeder doet, ontzeggen voor uw groot gezin.... dat ls werkelijk geen geringe op gave. Hö behoeft van zijn verdiensten dat vrolijke gezin echter niet dit gro- le gezin te onder houden. Staat en stad betalen samen het onderhond van trouwens, daarmee tobt Engeland eveneens. Bij dit alles dient men echter ...et te vergeten, dat Engeland en Wales (dus afgezien van Schot land en Ierland) al meer dan drie allerlei te maal zoveel thuisloze, verwaar loosde of op andere wijze mis deelde, kinderen in bescherming heeft. Wij 20.000. zij meer dan 60.000. öRAAienö öe RAöioknop brood kunnen verdienen. Vier kin- wel deren trekken dagelijks met vriendjes en vriendinnetjes uit de bovendien krijgt de buurt naar de lagere school, één moeder een salaris. Van een vast be drag per maand per kind moet zij. Vergeet ook niet, dat deze kinderen dikwijls moeilijke trekken hebben, omdat zij in hun voedsel en kleinig heden voor de kinderen betalen. Voor de grote kledingstukken en andere aanschaffen kan zij spart geld krijgen. Voorts heeft het ge- Het experiment van de 48 fa- milyhomes ls dos nog maar een druppeltje in de emmer. Dat Ne- nd waarlijk t heeft op het gebied derbescherming en moderne op vattingen. werd ons wel duidelijk misschien in 't ge- In het Home Office (het Londense heel niet stroken ministerie van Binnenlandse Za- met de opvattin- ken), waar wij als Nederlandse gen van u en uw journalisten een compliment in man en. ach ja. dat ontvangst mochten nemen betref- ge ze op hun zes- fende de kinderbescherming in ons land. OOK DEZE WINTER NIET Het is weer liet oude liedje. Steeds zet ik de radio aan om onbezorgd tane vrolijkheid is zo weinig te merken. De schaterende lach om de bevrijdende humor is meestal zoek. Alleen is daar het irritante 'geld®P op domme ogenblikken boot- of teken izigeri de >ede- iSympkonie 5! N.C.R.V.-programma J is aan dek" het in deze s'! hebben gezocht. Vandaar) v' e middelmatige, maar vanj ere stijl getuigende uitzeg h.l jar.n ,rl,trr-*n. P> „VANDAAG" >ok dit s Tenm t ook in de family- idén. zin vrij wonen en krijgt de der per Jaar een salaris van 4600 voor alle drukte, welke het grote gezin haar bezorgt. moet afstaan Want zo is homes van Londi Ook Millie Matter, die leen achterbleef, heeft al deze toch wel aan de Koop straks aan Natuurlijk deed ons dat goed en daarom durven wij u nu met nog klem te vragen: „U denkt dingen onder ogen moeten eer ze haar pleegkinderen kreeg. Maar Millie is een sterke vrouw met een grote dosis moederlijk- Daarmee ls de kous nog niet heid. met veel begrip en het be- af. Men geeft zich van, dat de kindei weekends naar familie gaan (wanneer zij die hebben) en dat zij 's zomers een paar weken vakantie moeten hebben. Ook hiervoor wordt apart geld be schikbaar gesteld. rekenschap Sef. dat de kinderen voorgasi regelmatig het alleen maar belangrijk dat zij worden opgevoed tot flin ke mensen in de maatschappij, dat aan hen wordt goedgemaakt wat ze. veel te jong nog, moes ten meemaken en aat hun een nieuwe, goede kans wordt gebo- Kinderpostzegel? de postkantoren help onze goede naam op het gebied van Kinder bescherming hooghouden en... doe dat In de eerste plaats voor het kind zelf!" schillende radiogidsen sterk de aandacht trekkende programma's doen het niet. Er zit weinig spirit in de uitzendingen van de week, waarmee de omroepverenigingen hun luisteraars willen trekken. En als er werkelijk leven in de brou werij komt, is het zo'n leven dat horen en zien je vergaat. Maar met esprit heeft dat weinig te ma ken. Van onbekommerde, spon- moed voor nodig, daarin zelf een weg te zoeken. Maar Millie trok er op uit: was het haar dan niet gegeven voor haar eigen man en haar eigen kinderen te mogen zorgen, dan bleven er toch nog duizenden andere kinderen, alleen al in het onmetelijke Londen, over. Kinderen, die geen veilig thuis hebben, verweesde, verlaten, verwaarloosde kinderen. er op uit Millie keek eens rond in de twee vrij donkere kamers, die met een keuken en een berghok haar woning in een van de reus achtige Londense huurkazernes vormden. John r_ ~M u,~- Later. toen hij voorman werd. was het oorlog en na 1945 mocht ieder die tenminste een woning had, dankbaar zijn. De gedachte, hier pleegkinde ren op te nemen, liet Millie niet los en ze trok er op uit: naar de predikant, naar het gemeente bestuur. naar directiea van kin dertehuizen En het kwam goed. beter zelfs, dan zij had durven denken. In Londen worden heel veel kinderen, o m. van de dr. Barnar do Homes «zoals wij u reeds ver telden) in pleeggezinnen onderge bracht. tot zij zestien jaar zijn ->ok nog heel Als broertjes en zusjes groeien ze op, spelen, leren en kibbelen samen, heel gewoon Maarook aan de moeder wordt gedacht. Zij krijgt eenmaal per week een vrije dag en een maal per drie weken een vrij weekend. Wie dan voor het gezin zorgt? Een invalster, die het ge zin al gauw goed leert kennen en die de kinderen graag zien. Voor deze gezinnen heeft men vier vervangsters per wijk en deze vier vrouwen wonen ook sa men in een der nieuwe huizen. Dit bewijst wel. hoe stevig de zaken zijn aangepakt en hoe ln alles wordt ik wou wel. En toch Ls Millie, zijn al deze pleegmoeders in feite de mensen, die het werk doen slagen. Van haar hangt hot af, of het family- home Inderdaad een gezellig, pret tig thuis wordt voor het samen- ipte gezin. Daar' >rdt De beeldende kunst wordt op nieuw onder het volk gebracht en wel door een nieuwe serie boekjes ..Kleine Kunst-encyclopaedie", uit gegeven door L. J. C. Boucher te 's-Gravenhage. In deze serie zijn nu vier boekjes verschenen en als Boucher een kans heeft deze serie wel heel goed door te zetten, dan kunnen 1 OOK LATER Millie weet wel. dat als volgend jaar haar „oudste jongen" in tern bij zijn baas gaat werken, er een ander kind zal komen om zijn plaats in te nemen. Tot haar zes tigste jaar zal haar gezin op peil niet dankbaar genoeg voor zijn. Niet omdat er nu ineens zo heel veel meer over de schilders wordt gezegd of omdat er ontdekkend werk zou zijn geleverql. maar om dat hier in kleine en voor ieder bereikbare vorm. in klare en be grijpelijke taal en met uitsteken de kleurreproducties een beter in zicht in het werk der schilders wordt gegeven. Niet in hun totaal- iinii mui mill iiiii mi mui mm mui 11111 mini mm minimi nun mm mm inn mm mini limn inn mm mint mini inn inn mm mm 51] Gezin achter matglas (18) fiouren aan de tand te gaan de inbrekers dat gdaan. En zich allicht eens afvragen of voelen, want al die knapen dus leidt er ran het begin af zij dan wel hun rechtvaardig aan al een spoor naar die deel van de buit hebben ont- onbekende jongens, die hier vangen en ze zullen bereid en daar cantinetenten plegen zijn deze vraag ijlings ont- de te plunderen en die er dan kennend te beantwoorden. Te altijd plezier in hebben om meer omdat er van baar geld ergens een onthalsde fles gesproken wordt. Dat is zo bescheiden poging demonstratief op te stellen, rekbaar. Dat kan een huis- oeuvre, maar in het werk uit een bepaalde periode. Dat maakt de serie juist zo interessant: de boek jes specialiseren zich op een be paalde tijd uit het leven van de schilder. Zo schreef Jean Leyma- rie over de periode Arles-Saint Ré- my van Vincent van Gogh, Geor ges Duthuit over het fauvisme van Matisse, Frank Elgar over de blauwe en roze periode van Picas so en Claude Roger-Marx over de danseressen van Degas. Het is de namen der schrijvers tonen dit al aan een Franse serie, die uitgever Boucher thans in het Nederlands (en dus ook in Ned. vertalingen, resp. van Ch. Wen- tinck. H. Veersema, W. A. L. Bee- ren en Jeanne C. Gallois) introdu ceert. De tekst is geïllustreerd met tekeningen van de kunste naars. Deze Kleine Kunst-encyclo- paedie is een bijzonder mooie uit gave. zelfs al heeft .naar zal tenslotte onze on macht om echt bljj pn vrolijk te zijn keer op keer worden gede monstreerd. SOMS 9 Maar laat ik eerlijk zijn. Geluk kig is er nog goede amusements muziek, die een deel van die pro- Allemanstraat, waarvan de bewo ners soms aardige opmerkingen maken, weet de bootreiziger Cees de Lange soms de roos te treffen en heeft de veilingmeester een enkele keer een voorwerp te koop, dat inslaat. Maar voor deze klei noden in een rijstberg van verve lendheden laat ik mijn radio niet uren achtereen aanslaan. Dat is misbruik van de radioknop. Het is o zo moeilijk om iets gezelligs te vinden, vooral op zaterdagavond. VERKEERDE OPZET Alle i Nederland. „n,a,iu>e.,u„y de achtste jaargang no. 11, b po ve een hoofdartikel comment uit New York, Londen, Pai Bonn op de politieke or ling in Polen en de editi woensdag en donderdag we Hongarije. Dat die commeri van maandag uit de buitenll, hoofdsteden niet zoveel zei' waren, was niet direct de sj, als Maar dit af van het feit, dat weK" inuten wereldnieuws vf£ ;ld kregen, dat ons alleijde DE KOMENDE WEfö Het radio-matinee van de A.Tdar brengt maandagmiddag madoi werken uit de Franse miizijdu ratuur. Het Radio-Philharmi f Orkest en het klein OmroJ™ 'dagavond (8.50 1 I) orkest mfonie I Zal dat misschiet gen? Word ik mi :uurpruim? Mijn omgt iakt elf lig ing katholieke feestdag. Om S.4fc"e 'den graag gehoorde orkest*0® ten gehore gebracht en na Requiem van Swe' uitgevoerd. nog schilders uitvoeriger uitgaven. Maar de stad doet t .ets^ande .De pleeggezinnen welke wij in ons land kennen worden gevormd door ouders met kinderen, die een of meer andere kinderen in hun midden opnemen en daarvoor zo veel vergoeding krijgen als het kind kost Ook in Londen kent men dit jysteem. maar daarnaast neemt nu de stad proeven met het nieu we systeem, dat lot *iu toe won derwel voldoet. familyhomes In voorsteden van de miljoenen stad. waar de nieuwbouw aardi ge cottages met tuintjes rondom vertoont, zijn nu in totaal 48 hui zen zgn ..family homes" gewot- den. dwz.. door in elkaar gezette gezinden bewoond. Die gezinnen omvatten, behalve f)E politie zei ik ver- werken anders dan onze U leden week - is niet t an hoofdpersonen. morgen Ik bedoekdxt^umn- DAAR komt iets neer zo in de krant heel politie kan ook zien of een argeloos gezegd wordt dat bepaalde inbraak vakwerk ieder spoor van de daders dan wel een bescheiden p ontbreekt, dan wil dat nog van beginnelingen. Iedere niet zeggen dat diezelfde vanger maakt fouten. Zo heeft dat de politie enerzijds vol- spaarvarken. politie werkelijk geen Hauw het bezoek aan de onderhavige komen eerlijk kan zeggen dat benul omtrent de identiteit villa niet zo geruisloos plants elk spoor ontbreekt want ran de d.errn heeft. Dat heeft gehad. als ge- ze kent de da- ze vanzelfsprekend wel dege- beurd zou zijn lijk. Om te beginnen heeft wanneer vak- ieder misdadiger zijn eigen krachten 'm methode, waarvan hy even- bezocht zouden mm afstapt als een predikant hebben. Zeker, ran een geslaagde preek- het ruitje naast illustratie U weet natuurlijk de achterdeur dat dominees zo'n sfokDaardje is handig ingedrukt. bi) tiid en u-iile laten voor- moet toch meer glas gerinkeld hangt draven, zelfs als er voor hun hebben dan strikt noodzakelijk gemeente het nieuw* af is en y,,,, Terwijl bij nadere be de overbekende pointe nie- schouwing dat hele ruitjes- d m-er treft. W,lr«.,o „kPc.ltj, n de duur overdreven wild-west-achtig maar eventjes ►n risite- oandoet. aangezien ze ook met zend gulden kaartje De een maakt mach.- een eenroudige loper in de baar geld en naai alles zo ruil mogelijk: gang hadden kunnen komen voorwerpen, bn een ander breekt nie* alleen En juist deze wat barokke deling in. maar houdt ervan om nog stijl wijst terstond in de enkele totaal orerbodige ver- richting van leerlingen, met nieünoen aan te brenoen- een van meesters in het rak. Ter- derde daarentegen gedraagt wijl het bovendien nog blijk' -end gulden op tafel zich als de gentleman die hij dat er en passant een kruik zo dolgraag ziin zou Dat be- jenever soldaat Ofmaakt - tekent samen portefeuille met inhoud a. En aangezien je daar- geen tussenpersoon nodig ders nog niet hebt. zullen de gangstertjes bij naam en hevig betwijfelen of ze wel toenaam aan hun trek gekomen zijn, maar dat ze toen het op eerlijk-samen- anderzijds al delen aankwam. Zelfs als aardig gaat Charlie hen bezweert dat de vermoeden opkoper slechts vierhonderd dit klokje gulden gaf: zelfs als die duistere figuur uit het donker naar tioren treedt, dan nóg J)E politie heeft echter nog „uUen overluid of in stilte Uit de VOLKSWIJK de klepel heeft ook z-n vaste stijl, die dienst doet als Er wordt voor vierdui- v er mist. Aan aan kostbare volvoert de politie eei bijzonder handige zet Want weet u: Charlie zijn slopend voor de> kame raadschap. Zulke vragen ver moorden de samenwerkina Zulke vragen worden altijd eenmaal overluid gesteld, en dan morgen, overmnraen over een jaar of na lanaer ierdui- 'yd dan geeft de politie - het antwoord Bij monde wan Bundel van Beversluis Martien Beversluis (geb. 1894) heeft ter nagedachtenis van Ba ronesse Johanna von Bernuth, die in maart 1955 overleden is, een bundel gedichten geschreven, wel ke door W. P van Stockum Zoon op voorname wijze is uit gegeven. Deze bundel is niet in de handel, maar alleen voor intimi bestemd. Niettemin is er voor be langstellende lezers wel aan te ko men. Het bijzondere van dit werk ligt hierin, dat naar geest en ge dachte de overledene eigenlijk de auteur is. Beversluis heeft nl. de beschikking gekregen over aante keningen en brieven van de hand van baronesse Von Bernuth. wei- het persoonlijke en typisch vrou welijke van die indrukken, be spiegelingen en gedachten, ge handhaafd bleven. Hierin ligt naar mijn gevoelen het voor buiten staanders interessante van deze bundel. Ook het waas van piëteit dat over deze verzameling hangt, alsook de fijne, spirituele tekenin getjes van Ina Rahusen met hun stippeltjestechniek, werken daar aan mee. Citeren wij enkele re gels uit het gedicht „De Brief." Je leeft door veel verlies het al lerrijkste nader Je schrijft dat j'in je kunst toch Ik geloof, dat de opzet van de vrolijke programma's verkeerd is. Als de mensen, die de regit hebben, het nu eens eenvoudig opzetten en zich niet suf piekerden om nog meer effecten te produce ren, als zij eens wat minder pre tenties hadden en wat meer durf om het gewoon aan te pakken. Nee, dat heeft niets met burger lijkheid te maken. Maar er leeft en werkt zoveel in de huisgezin nen, op straat en in de bedrijven; er is daar zoveel echte vrolijk heid en humor, dat een basis voor een goed ontspanningsprogramma makkelijk gevonden kan worden. Kan daar niet meer van uitgegaan worden in plaat6 van het te zoeken in het café- en uitgaansleven. Ik geloof, dat de samenstellers van Het Omroepkamerkoor zingt de dipnidd., (3.15 jj«| teljjke liederen. De Nlde[ brengt Lutherdag o.a. een ieer ding „Koraal rn grr.trliife een vrucht van de kerk) ming" (7.10), en „*k Zal ee,nQ] gen van Gods goederliereJ een s.menzangprogramm. I T St. Jacohskerk te Den H«ag|aI en de „Reformatie-symfoni|Vr° Mrndrl.sohn (11.201. (dat Dinsdagavond om half ach weer het vlotte en vrolijke J"»™ muziekprogramma „Licht I teren" en donderdagavond qp A.V.R.O.'s jazz-sociëteit meivt we opnamen van Chris Cont hem heeft uitbetaald wetende i idelijk- Lees men bij want die staat zielig onfhalsf daar misschien vierhonderd jongeungen ujt hun huis Charlie's inbraak onmiddellijk op een schoorsteenmantel weet waar mm de verdachte de heer des huizes bezweert nie' behoeft te -oeken Het bij navraag dat hijzelf niet de is helemaal onnodio om tien. gewoonte heeft om kruiken of honderd, of duizend ae- Schiedam zo t'erfomfaaid^| renommeerde onderwereld- loon te stellen. gu ld* on tra nog wel minder En tr nu zo met koeien- in de krant staat dat komen halen Vanwege nadere inlichtingen welke ze mogen verstrekken Of die ze mogen ontrangen al naar ze Dus hebben mist. dan zullen de trawanfen wensen. MIEBEL. ir-ürCrizlt-Ciü-ü-ü-Ciictcü-dfrü-CiHlcfcirtctrtiicCceiirCrfrCrtiirgilcüictcüirüir het hoogste vecht vóór ieder werk aan dachtig 't Onze Vader Want alles wat je zoekt wordt daarin uitgezegd Mijn kind! "t gevecht verwart. maar het geduld vermildert Je ziet nu alles grauw, maar mor gen sterft het „nu En enkel is en blijft wat Zijn hand dóór jou schildert. Zeg het mij zachtjes na: „Mijn vrede geef ik U." Hij is niet meer herkenbaar aan zijn lokken. En ribfluweel ontbreekt aan zijn gewaad. Hij draagt gewone effen herensokken, maakt ongemerkt zijn rondgang over straat. Hij valt niet op, is meestentijds vertrokken, voor men teveel over de repen praat. Er is geen mens die zegt: Hij is besjokke! Want er is niets dat and're tegenstaat. Maar als de nacht valt kan hij niet naar bed, dan trekt zijn hand de doodgewone dingen naar 't zilv'ren licht van een geslaagd sonnet...j En zonder bas, gitaar of klarinet, laat hij zijn vers in duizend kranten zingen Maar het publiek heeft op geen lied gelet! D. VAN BOXEL. Ge Ge

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 14