CHRISTELIJK Opgewekte jaarvergadering in Hulp en Heil School, cultuur en verkondiging 1 God zegt: Waar is Uw broeder Door de naaste op te zoeken, bewijzen wij christen te zijn SNELPON VELPON 2 Werk groeit gestadig |7 £N opgewekte jaarvergadering, zonder al te zware problemen, zonder klachten in jaarverslagen, maar vol goede plannen en oprechte dankbaarheid voor gezegend werk, is het geen genoegen die bij te wonen? Die mening waren de leden van de vereniging „Ned. Herv. Stichting voor zenuw- en geesteszieken" ook toegedaan, toen zij gis teren in de inrichting Hulp en Heil te Leidschendam tezamen waren. Voorzitter dr. Joh. van der Spek werkte de vergadering met bekwame spoed door H.e huishoudelijke agenda heen, zodat er vol doende tijd overbleef om te luisteren naar keurige zang door een groot koor van verpleegden en later naar een voordracht over het werk van de zenuwarts in een inrichting voor zwakzinnige kinderen, gehouden door dr. E. Hoejenbos. directeur van de tot de vereniging behorende stichting „Hendrik van Boeijenoord" te Assen. In een kort wijdingswoord aan het begin van de vergadering reide ds. J. A. Kwint uit Den Haag dat in deze tijd van bewustwording veel gesproken wordt over de mens. en dat niet altijd in liefdevolle zin. Hoe geheel anders is het oordeel van God, die Zelf mens werd. over ons! Hij is zelfs, volgens Jesaja, voorzich tig met het geknakte riet en de smeu lende vlaswiek. Aan Gods goedheid, al dus ds. Kwint, danken wij ook het ont staan van het werk, dat door de ver eniging en in de inrichtingen wordt ge- De vier aftredende bestuursleden, on der wie de voorzitter, werden bij accla matie herkozen en de jaarverslagen, waaruit tevredenheid klonk, werden vastgesteld. In deze verslagen lezen wij, dat ln de nieuwe kinderinrichting te Assen reeds 180 patiëntjes zijn opgenomen en dat deze zich in de vrolijke, moderne inrichting best thuis voelen. Er was oor spronkelijk gerekend op plaats voor 200 kinderen, die onderwijs zouden ontvan gen, 40 kleuters en 54 bedpatiëntjes, maar de praktijk heeft uitgewezen, dat men het roer enigszins moet omgooien, omdat slechts een klein percentage kin deren, hier opgenomen, geschikt is om schoolonderwijs te volgen. In Amersfoort gaat alles naar wens Boek VAN DE DAG Ds. Teeuwen heeft op verzoek van enkele jongeren in artikelen de actuali teit van de prediking der profeten ln het licht gesteld. Deze artikelen zijn gè- bundeld tot een uitstekende série schet sen, die ik met bijzonder genoegen ge lezen heb. Hier is de actualiteit niet aangetoond (of: beleden?) via goed koop ,,kreten"-werk, maar in levend, modern, beschaafd Nederlands, dat door uitstekende woordkeus opvalt. En door een zinvol gebruik van de ,,tale Ka- na&ns", waar dat pas gaf. Hoewel het boekje ook bedoeld is voor buitenkerkelijken, doet mén er goed aan het pas cadeau te doen, als ze al iets „gevorderd" zijn, m.a.w. als ze aan de profeten, „toe" zijn. Het zal zich ook be ter door ontwikkelden laten lezen dan door mensen die alleen plaatjesbladen Ik geloof, dat het leerlingen in de hoogste klas van de middelbare school ook zal boeien. Wat hen betreft: Sinter klaas is niet ver meer. Studenten en al le jongeren, die op zoek zijn naar het verband tussen Bijbel en leven, moes ten dit rijke werkje lezen. en de inrichting Hulp en Heil te Leid schendam zal worden uitgebreid. De financiën staan er gezond voor, al blijft het altijd rekenen. Gestoorde kinderen Dr. Hoejenbos vertelde voorts een ander uit zijn praktijk in de nieuwe richting De moderne wetenschap schept steeds grotere mogelijkheden, vooral, omdat zij het mogelijk maakt, indivi duele verschillen in de verstandelijke tekorten van zwakzinnige kinderen te onderkennen. Meer en meer blijkt, dat zwakzinnig heid niet voornamelijk een erfelijkheids kwestie is, maar vaker voorkomt uit hersenbeschadigingen, welke het kind voor de geboorte of door ziekte n geboorte overkomen. Soms is met medicijnen veel te be reiken, in andere gevallen moet de spel therapie worden toegepast, in wee: dere gevallen heilgymnastiek of andere behandelingen. Een tekort kan men aanvullen, maar ziekten of de gevolgen van ziekten kan men bestrijden. De zenuwarts kan niet alleen werken, hij heeft een heel team van medewer kers nodig. De socioloog en de sociale werkster, die hem allerlei gegevens het kind zelf en zijn omgeving verstrek ken, de paedagoog (bij de speltherapie) voor observatie, de oor-, neus- en keel arts, de oogarts, de orthopaed. Bij de goede, gave samenwerking kun nen de hoogste mogelijkheden beproefd en de meeste resultaten verwacht Beroepingswerk NED. HERVORMDE KERS Beroepen te Leusden: D. Bouman te Katwijk aan Zee, te Wijk bij Leusden. P. Bouw te Ridderke k: door de Gene rale Synode als predikant voor bui.c gewone werkzaam.reden (legerpredi- kant): vik. G. J. Droppers te Didam, die dit beroep ook aannam; te Leimui- den: kand. D. H. Gijsbers te Amsterdam. Aangenomen naar Barger-Oosterveen (tweede pred. plaats, wijk Zwartemeer): vik. D. A. Kazemier te Zwartemeer. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Driebergen: J. H. Post te Heerenveen. Bedankt voor Ens (N.O.P.): J. van Tuinen te Schettens. GEREF. KERKEN (art. 31) Beroepen te Buitenpost: kand. H. van Ommen te Baarn. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Beroepen te Vianen: N. de Jong te Katwijk aan Zee. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Middelburg: W. Ha ge te Nunspeet. Rheumatiek? Spit in Uw rug? AKKERTJES flitêen Uw klachten wegl Meer dan Jona Jona 2 1—10 heeft tot op schrift: Jona's dankgebed. Heeft ooit een mens in zulke ontzetten de omstandigheden zijn God aan roepen? Want dit gebed werd opgezonden „uit het ingewand van de vis". Jona staat er bij ons niet zo best op. Hij was een profeet, die een en andermaal weigerde de hem door God gegeven opdracht uit te voeren. Als Jood kan hij maar niet verstaan, dat Gods goedertie renheid zelfs het goddeloze heiden se Ninevé zou sparen. Als straf op zijn zonde wordt Jona over boord geworpen en door een zeemonster opgeslokt. Allemaal eigen schuld, zeggen wij Maar dan volgt in het Bijbelver haal dat ontroerende gebed. „Ik roep uit mijn nood tot de Here en Hij antwoordde mij; uit de schoot van het dodenrijk schreeuwde ik. Gij hoorde mijn stem." Ondanks zijn zonde blijft Jona spreken tot ..de Here, mijn God." En hij be sluit zijn gebed met deze geloofs- taal: „De redding is des Heren." Laten wij het gebed van Jona biddend lezen. Het leert ons, dat we in al onze nood, ook als we daarin door onze zonden geraakt zijn, Gods sterke Vaderhand mogen vasthouden. EEN WOORD VOOR VAN DAAG Kilo's slanker Na de maaltijd e BonKorets Melodie en woord der Ethergolven DONDERDAG 18 OKTOBER 1956. Horizontaal: 1 Militair,- 7 ingenieur. 8 deel van het been, 11 thans. 12 kip- penprodukt. 13 futloos. 15 grondsoort, 17 ijstap. 18 opening, 20 zonder ener gie 22 rivier, 23 getijde. 25 koraaleiland, 27 bijwoord, 28 bosaanleg. Vertikaal: 1 Vuil. 2 slede. 3 deel van de Bijbel. 4 naaldboom. 5 dierlijk vet. 6 binnen. 9 een der leden. 10 kleding stuk, 12 voegwoord, 14 vreemde munt. 16 overal. 18 gevangenis, 19 rondhout, 21 tijding, 24 waardebriefje, 25 reeds. 26 militair. 27 landbouwgereedschap. OPLOSSING PUZZEL No. 43 Horizontaal: 2 Strikt, 6 ovatie, 8 fijn, 9 Dr., 10 ik. 12 duur, 13 anemoon. 15 bron. 16 da. 18 Wr.. 19 mat. 21 bodega. 22 finale. Vertikaal: 1 Kooi, 2 stijgen, 3 tin, 4 re. 5 korund. 7 af. 9 duo. 11 karwei. 12 dorade, 14 nor, 17 arak, 19 mol, 20 te. 21 ba. 17.45 - en filmmuz; 18.30 Travelogue; 19.00 19.30 V d jeugd: 19.45 Hoors] Sport: 20.30 Quiz; 21.00 I i Any Answers?: 22.00 Gevar progr; 22 25 s 22 30 Amus mui: 3.00 Nws: 23.20 Oude dansmuz: 24.00 Voordr: is mui: 0.50 Progr-overz; 0 55—1.00 russel 324 m. 11.45 Gram: 12 00 Amus ■■POJ0 Schoelradlo: 15 30 V d jeugd: 18.00 Kee 16.02 Gram: 16.30 Idem; 17.00 Nws; Gram: 17.15 V d kind; 18.15 VUamse ren; 1850 V d sold; 19 00 Nws: 19.30 19.40 Gram; 19 50 Pol c Sr?;», .30 Gra Bruss 14.15 Gra 20.00 Gram 0 40 Verz progr; 21.30 Ja: 22.15 Intern Radio Unlve: 2 55—23 00 484 12.00 Gra .30 Kamerorl iz; 17.00 Nw: 15.30 Grai 17.15 Grar m: 19 30 Nw Aspecten van het christelijk onderwijs Van een medewerker |~)E huidige problema- tiek in en rondom de school is ook de bepaald strijd om een doorwer- nummer hebben wij een histo rische verkenning daan. zijn in de orde der schep ping. Mijn theologie leert mij. dat de orde der schep ping is aangelegd op de verzoening Het zal stellig levensbesef, een TTET is duidelijk dat de he- mogelijk zijn in de schep- geheel van overtuigingen LL le aanpak op het school- ping de heenwijzing naar - TT j 1 en inzichten, dat wel met front nief los staat van het de verzoening te ontdekken king van Hoedemakers tal van bijbelse gegevens nieuwe naoorlogs hervormd en aan te wijzen. Dan kan iHpp los van Kuvner gelardeerd is, maar dat als theologisch denken en stre- het bezig zijn met de din- t geheel toch heel moeilijk ven. Men kan wel subjec- gen der geschapenheid wor- ja tegenover Kuyper. in met de eis en de Wn van tief vallen bulten de gena- den tot verkondiging" aldus ons vorig artikel in het God gedekt kan worden? de in Christus, waarin God Van Niftrik. 11 Oktober Een school, beheerst door de wereld was met zichzelf Bezwaar heeft hij tegen 11 ualuuci christelijke beginselen, is verzoenend, objectief, valt ^et feit dat de kampvech- daarom nog niet een chris- de gehele wereld eronder, ters v'or de christelijke telijke school. De heer- dank zij het heilswerk m school beweren dat Gods schappij van het Woord Christus. Woord op elk uur Van de Gods valt nog niet samen ^Het kennen van de God- rooster beslag legt, dat al "l ae heerschappij van mens alleen geeft -ons de djt onderwijs dus christe- christelijke beginselen. ware. k&nnifï ,der humani- lijk is, verkondiging is. Vanuit zijn theologische teit. Maar aangezien Jezus „ik ontken dit. Ik vraag ïzinning zoekt hij dan Christus niet slechts de aan hen die dit beweren: Franse protestantse kerkdag (Van een onzer verslaggevers) STRAATSBURG, 17 oktober GOD zegt: waar is uw broedei? Dit was het centrale thema van de eerste Franse protestantse kerkdag, die van 12 tot 14 oktober hier werd gehouden. Met de keuze van een centraal thema bleef men in de lijn van de gewoonte, die ook bij de Duitse kerkdag wordt gevolgd. Het thema zelf was ook geheel overeenkomstig de bedoelin gen, die men met de kerkdagen heeft. De kerkdagen ontspruiten aan de dusgenaamde lekenbeweging: de poging, in steeds meer landen ondernomen, om de leden zelf van de kerk te aktiveren en te mobiliseren. In deze mobilisatie moet men vooral niet zien een aktie, gericht tegen de kerk of tegen de predikanten. Integendeel, men erkent, naast de predikanten ook zelf een eigen verantwoordelijkheid te hebben, een ver antwoordelijkheid ten overstaan van de kerk en niet minder ten overstaan buiten de kerk. Waar is uw broeder? In Straats burg drukte een spreker-het zo uit: de christen is de mens, op wie God zich verlaat voor de benadering van de niet-kerkelijke mens. Het moge in deze vorm wat absoluut klinken, ze ker is, dat God ons ook verantwoor delijk stelt voor de mens naast ons. Treffend was, dat in verscheidene toespraken aan de vraag van God „waar is uw broeder?" de prachtige wending werd gegeven, die we Jerugvin- den in de gelijkenis van de barmharti ge Samaritaan. Wanneer daarin wordt gesproken over de naaste, dan wordt niet in de eerste plaats de berooide be doeld, hoezeer deze stelling ook de onze is, maar de helpende en dienende Sa maritaan. Met andere woorden. God vraagt van ons: van wie zijt gij de naaste? God vraagt van ons, de naas te te zijn. Waarlijk een mooie gedach te in een beweging, die beoogt de le ken te aktiveren. Dat de kerk daarbij helpen moet, is duidelijk. Het is de Franse protestant misschien nog duide lijker dan de Nederlandse. Want het protestantisme neemt als zodanig in Frankrijk een bescheiden plaats in. Slechts één op de veertig Fransen is de zaak van het protestantisme toegedaan. Dit kan overigens niet verhinderen, dat de betekenis, ook voor de staat, van het protestantis me er heel wat groter is dan in dit cijfer van een veertigste ligt uitge drukt. Dit hangt rechtstreeks hier mee samen, dat het protestantisme in Frankrijk nog altijd een typisch kenmerk is van de Franse natie. denkt aan Hem, die gezegd heeft: Meer dan Jona is hier. Hij, onze hoogste Profeet en Leraar, is in alles Zijn Vader gehoorzaam ge weest. Hij heeft gebeden en sme kingen onder sterk geroep en tra nen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden. En toen Hij het einde had bereikt, is Hy voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van heil geworden. Wie de naam van Jona noemt, (Hebr. 5 710). Kuy- sche matisch stelsel van gere- bezinning' formeerde beginselen, dat praktisch, hoewel getrok- ken uit de Schrift, toch school, die tjeedt in de plaats van de wordt opgeëist. Schrift. De Christelijke school zal zo dienstbaar worden gemaakt aan de voeding en versterking christelijke gezindheden. zienswijzen en idealen. Het gaat in djt artikel om een schets van de huidige situatie: „Is een school alleen, christelijk als ze de chris- Dit telijke traditie, levensbe- nieuwe schouwing en levensusantle uitgaan hen die deze tijd ver! Heer" dei subjectieve belij- zeg mjj dan waarin .de van de ders is, maar ook de Heer christelijkheid van dat spe- van gans de mensheid kun- ciaie onderwijs zit Het nen wij niet anders, dan gaat mij niet om de chris- verwachtcn, dat hier en telijke onderwijzer, maar daar en ginds een zuivere 0m de christelijkheid van wordt die eis gesteld kennis der humaniteit ook zjjn onderwijs. Waarin zit -1,~ alle bij de anderen zal^ oplich- dat? Ik meen: hij geeft ge- onderwijs. Hoogst en zakelijk. christelijkheid"^ kunnen Als wij toegeven, dat antwoorde Christus Deze eis: de school voor Christus' is zijn uitgangspunt. Daar- alle zijden, sympathieën, schoolvormen. Fel verzet ten én zullen wij de open- gewoonten Van Niftrik zich tegen "wat bare school niet alle nuchter ..--i— noemt de geijkte Chris- bemoeilijkt heeft, zoeken naar een vorm zal moeten ping r moet helpen voortplanten." In zijn rede voor de jaar vergadering van de Her vormde Raad voor kerk er school te Utrecht op van het christelijk onder wijs, stelt prof. Van Niftrik de problematiek rondom het christelijk onderwijs heeft de nieuwe school- kunnen o teïijkheid, die het verstaan ontzeggen, terwijl -wij op geen" christelijke rekenkun de Schrift en de Schrift zoek blijven naar de school de bestaat, wordt het ver van Christus, waarin de schil tussen „christelijk" heenwijzing van de schep- onderwijs en „openbaar" de verzoening ge- onderwijs gerelativeerd. Dan kunnen wij niet meer zo absolutistisch spreken, HIERMEDE zitten we met- ajs jn de iaatste maanden een weer op een andere js geschied. Maar dat be- stoel in hetzelfde huis: de tekent niet, dat ik weinig j va2 Tur" verkondiging begeer. Ik be de kathe- geer veei verkondiging ontdekking geslacht tot geslacht teren der Heilige Schrift. han- stalte heeft verkregen." i theologisch en pneuma- de jaar- tisch verstaan der Heilige j_ tt Schrift Vanuit deze nieu- we theologie komt men tot schoo' als instituut mensbeeld, de fundering verantwoorde anthropolo- der kondiging, gie, vanuit de Bijbel. Ook prof. Van Niftrik kan veranderen vee] de preekstoel. nog niet gevonden heenwijzing der schepping naar de verzoening. Maar deze ontdekkingen zijn niet aerwijzer uit ae Bijbel h t orivilGBe van de chris- vertelt, kin onderis SjfffiSL!- Chris- verkondiging de Heer. ogenblik wordt de school v.: l t tbpnln- ,„11 Vorlr Dnlr tmt. nvpriop ^le nleF "el "ïeOiO- antithese-leer wil tot Kerk. Ook zijn overige scherp voor ogen: „Waar gaat het in de voor christelijke school om? Is tus- •dit niet de nood van het Van ogenblik, dat de school een hij element in een machts- Christus' zaak dan te veel ging gesteld worden." strijd is geworden? Moet de vereenzelvigd wordt met de Rekenen of aardrijkskun- christelijke school niet zaak der belijders. De de is geen verkondiging, tijk der iNederlandse vooral dienen tot propagan- volkskerk moet getuigen tot Van Niftrik noemt dat schoolsituatie, door Van weten, omdat onderwijs kan tot verkondi- gisch portret ZOals dat reflecteert op de prak- Advertenue nel ie sftélsft De praktijk Maar zwak blijft het protestantisme er. En daarom verlaat men er zich te meer op de kerk. Christelijke scholen zijn er niet. Christelijke organisaties en christelijke partijen al evenmin. Bij de toespitsing van het centrale thema op de onderscheiden levensgebieden liet zich op deze kerkdag te Straatsburg deze situatie ook duidelijk gevoelen. De behandeling bijvoorbeeld van een onder werp als „het kind op school" moest voor Nederlandse opvattingen dan ook wel wat bloedarm uit de bus komen. Het kwam voornamelijk hierop neer, dat aangedrongen Werd op een nauw kontakt tussen ouders en onderwijzer. Ouders en onderwijzers werd voorts aangeraden, toch vooral toe te zien wat de kinderen lezen. Bij de bespreking van het huwelijk werd onder meer de klacht geuit, dat het een steeds groter aantal jonge boeren zo moeilijk valt, een vrouw te vinden, die bereid is het leven op het platteland te delen. Natuurlijk kwam ook de politiek ter sprake, hetgeen in Frankrijk overigens wel een heet hangijzer is: sedert 1946 21 kabinetten en 207 dagen kabinetskri- sis; sedert 1954 zeven ministers van fensie; sedert 1945 zestien ministers financiën. Het viel op, dat men bij de bespreking van de politiek telkens bij de feitelijke situatie belandde. Ten slotte nam men In de desbetref fende commissie een motie aan, waarin men zich allereerst kritisch uitsprak over de bestaande toestand, vervolgens de wenselijkheid opperde van bepaalde hervormingen in de zin van een groter verantwoordelijkheidsbesef, en eindelijk aandrong op betere voorlichting. Bij de maatschappelijke vragen werd onder meer bezorgdheid uitgesproken over het grote alkoholgebruik. Helaas, zo werd opgemerkt, gaat er van de herbergen een te grote aantrekkings kracht uit en helaas ook, zo werd er aan toegevoegd, is er in Frankrijk te veel wijn. Kerkelijke vragen bezoek. Juist dan kaneen mobilisatie van de leken gunstig uitwerken. Ter versterking van de plaats, die de jon geren in de kerk innemen, werd het 150. Er bleef hem maar één middel over zich af te reageren: het treiteren van de Duitse bewa kers. Die sport bracht hem een aangename af leiding. Uitbundig provoceerde hij alle Duitsers, met uitzondering van „kabouter George", de of ficier die het bevel over het kamp voerde, en de vorige oorlog zelf krijgsgevangene was geweest en sympathiek tegenover de gevangenen stond omdat hij hun omstandigheden kende. Bader's voornaamste doelwit was Hauptmann Harger, een forse kerel met een rode kop, die de bijnaam droeg van „de Afgrijselijke Har ger". Met deze vent had Bader het ettelijke keren aan de stok. vooral op de dag toen Bader wei gerde een half uur lang m de sneeuw te staan bij het appèl. Harger ontdekte hem in de barak en beval hem naar buiten te gaan. Het werd een heftige schreeuwpartij, maar Bader zei dood kalm: „Ik zou maar kouwe voeten krijgen in die sneeuw. Als u me wilt tellen, dan komt u maai in mijn kamer, daar kunt u 't ook doen." Harger schreeuwde: ,,U.... zultop appèl komen", trok zijn pistool en richtte dat op Bader. Iets zei Bader dat hij nu vooral niet verder moest gaan en opeens was hij een en al vrien delijkheid. „Maar natuurlijk zal ik op appèl ko men, als u dat graag hebt." Hij nam een kruk je op, liep er mee naar buiten en ging bij zijn afdeling in de sneeuw zitten, wat Harger ander maal razend maakte. Zo had Bader een nieuw, interessant spel ont dekt en ettelijke keren maakte hij zijn bewakers zo nijdig dat ze hun pistolen trokken; om dan op het laatste ogenblik hun opgeblazen woede overbodig te maken door heel charmant te doen wat ze verlangden Het was een geslepen tech niek, waardoor de man die zijn kalmte verloor, zich moreel de mindere voelde. Kabouter George vond het ellendig een man zonder benen in de sneeuw te zien zitten. Hij gaf te kennen dat het onjuist, onbehoorlijk en voor Duitsland vernederend was Derhalve gaf hij Bader toestemming bij het appèl in zijn ba- PAUL BR1CKHILL DAN MAAR ZO! De levensgeschiedenis de piloot zonder benei rak te blijven, wat voor Bader aanleiding was zo nu en dan naar buiten te gaan en zich bij de anderen te voegen, waarbij hij Harger er weer toe bracht zijn pistool te trekken. Maar hij móést terug vechten en dit was de enige manier. Tegen Kerstmis kwamen Lubbock en Gard ner hem opzoeken: „We hebben een plan voor ontvluchting. Heb je zin mee te doen?" „Wat? Midden m de winter?" „Ja. Waarofn niet?" Bader zei: „Ik ben je man." Lubbock zette het plan uiteen. Vlak buiten het nek in de afrastering was het kledingmagazijn en groepen gevangenen werden daar van tijd tot tijd heen gebracht om kledingstukken in ont vangst te nemen. Gardner, die een aangeboren talent had voor het forceren van sloten, was er achter gekomen hoe hij een kamer in de barak kon openen, die niet werd gebruikt. De bedoe ling was dat zij drieën en een kapitein van de Commando's, Keith Smith, kleren gingen haler, en zich dan in de lege kamer opsloten tot het donker was. Dan zouden ze uit het raam klim men en doodgewoon over de verlichte weg langs de barakken der Duitsers lopen (in de hoop dat er niemand naar buiten zou komen) en in de duisternis verdwijnen. Een eind verder de weg af was het spoorwegstation Doessel, waar ze een trein in de richting Frankrijk konden pikken waar ze contact met de Ondergrondse zouden opnemen. Als 't liep zoals ze hoopten, dan was het heel eenvoudig. Het ontsnappingscomité had hun enige honderden, het kamp binnen gesmok kelde marken toegezegd, kaarten, en kompas en vervalste persoonsbewijzen. Bovendien zou Lubbock (schoonzoon van de Britse voedingsspe cialist Lord Boyd-Orr) een ontsnappings cake" bakken van speciaal daarvoor gehamster de levensmiddelen, waar ze dagen van zouden kunnen leven- Iedereen zei dat ze gek waren het in de winter te proberen, maar ze lieten zich daardoor niet weerhouden en op 9 januari, toen er een dun laagje sneeuw over de bevroren aar de lag, marcheerden ze met een aantal anderen naar het kledingmagazijn. Plotseling begon een der gevangenen ruzie te maken, zodat de aan dacht van de bewakers werd afgeleid en Gard ner de kans kreeg het slot te forceren, waarna ze alle vier de lege kamer inslopen. Het werd donker, maar het wachten in de koude duurde erg lang. Om een uur of acht hoorden ze een ontzaglijk lawaai van tegen elkaar geslagen con servenblikken. Een jonge, ontembare R.A.F.- luitenant. Peter Tunstall, gaf hun het teken en leidde tegelijkertijd de aandacht van de bewa kers af. Alle zoeklichten van het kamp werden, zeer ten gerieve van de vluchtelingen, op de bron van het lawaai gericht en heel kalm opende Gardner het raam aan de andere kant van de barak Smith, een reus van bijna twee meter met een kale kop. gleed het eerst naar buiten en liep rustig het verlichte pad op, gevolgd door Lubbock en Bader en ten slotte Gardner Smith was al in de duisternis verdwenen en de anderen behoefden nog maar een meter of vijftien af te leggen om in veiligheid te komen, toen plotseling een Duitse soldaat uit een der barakken naar buiten kwam gehold, blijkbaar op weg naar de latrine Stomverbaasd zag hij het drietal in de lange Britse overjassen daar wan delen en meteen brulde hij om hulp Prompt kwa men uit alle barakken Duitsers aangerend en werd het drietal door een opgewonden zwerm soldaten omringd. Smith was intussen verdwe- (WUKD1 VERVOLGD. VERKOUDEN VLUG... de lekkere ANTISEPTISCHE KEEL-PASTILLE voorstel gedaan, in de kerkeraad vooi n een vertegenwoordiger van de jongeret I een zetel in te ruimen. Ook de taak, -I die de predikantsvrouw in de gemeen, te heeft, kwam bij dit onderwerp aan de orde Hoe. zo werd gevraagd, degem nen die zich van elders gevestigd heb-]^ ben, in de gemeente op te vangen. In dit verband hierinnerde men aan d«Se gewoonte, die in Amerika wel wordlM gevolgd, om namelijk in de psalmbop ken die in de kerk worden uitgeleend5 een aanmeldingsformulier te leggen. d( Gewezen werd nog hierop, hoe waar devol de bijdrage van ouden en zieket voor het gemeenteleven kan zijn, wan- j neer het er om gaat. aan de voorbe-" de de noodzakelijke uitbreiding te ge- ven; daartoe immers kunnen ouden er zieken in het bijzonder worden opge-f16 wekt. pul Dit zijn zo enkele punten, die ln dr., besprekingen te Straatsburg werden aan geroerd. Het ging er om de vraag:*01 hoe vinden wij de naaste en hoe bet»al nen wij ons een naaste? Het antwoorigel moest luiden: door onze bereidheid, d* naaste op te zoeken, bewijzen wij, zèlfAh door God te zijn gevonden. )cu. Joods internaat wonen. In eerste instantie is dit inters^ naat gedacht voor kinderen die wonec* in een der Joodse gemeenten buiteir01 die van Amsterdam, Rotterdam of Det*ei1 Haag. Op die wijze poogt de Joodse onj T derwijscommissie het aantal JoodMbre kinderen dat Joods onderwijs kan genitj3a( ten te verhogen. In Amsterdam is eetaa lagere school voor buitengewoon Jood!* onderwijs en een Joodse H.B.S. gevet- tigd. Elders in Nederland zijn die niet"11) De Joodse onderwijscommissie is tcfAle het besluit een internaat te Amsterdam te vestigen gekomen, omdat uit ee»rjn onderzoek is gebleken dat in alle kleiif„_( Joodse gemeenten (57) in ons land te. zamen slechts 240 kinderen van eef:/ Joodse docent Joodse les ontvangen. Df1'- overigen zijn aangewezen op de schril- P telijke cursussen, hetgeen een mindsfcalt gunstig resultaat tot gevolg heeft UilLen Joods religieus onderwijs wordt gege Vergaderingen en conferenties rj Het centrum van de werkgemeenschaiela van gereformeerde jongeren zal 20 eind 21 oktober in het Maarten Maarten? n huis te Doorn een oecumenisch weel<jeer einde organiseren onder het motto Nte( praten óver, maar praten mét. Het gaar3 er om de vraag hoe men in de eige'ec' Gereformeerde Kerken vorm kan ge-ten< ven aan de oecumenische gezindheiflijk Referent is dr. K. J. Kraan te Rotteijenc De jaarlijkse Schooldag keli an de Gerefo [ken meerde Kerken zal in 1957 gehoudei R. worden op 23 mei. De dag daarvoor ijiisc 's avonds de bidstond. De leiding va£_ de Schooldag is opgedragen aan de cu rator ds. D. Scheele te Assen. De politieke verantwoordelijkheid va I de Kerk is het onderwerp, waaroye „Kerk en wereld" op 24 en 25 noveit ber een conferentie houdt op De Hors te Driebergen. De leiding berust b! prof. dr. A. J. Rasker te Leiden e dr. J M. van Veen te Driebergen. Sprekers zijn ds. M. A. Krop, studea 1 tenpredikant te Groningen (De HereIn vormde Kerk in de huidige (partij-)ppoui litieke situatie) en dr. E. Emmen, s^et cretaris-generaal der generale synodjel (Het politieke spreken van de Kerk^en Schoonheidsivedstrijden "ncl in Vaticaanse ogen He [atti Het Vaticaanse dagblad, de Osservihov tore Romano, heeft zich voor de tweeifant maal binnen enkele weken fel gekeeijpoo, tegen de schoonheidswedstrijden zoal die voor een verkiezing van „Miss Iti Ha" ^en „Miss World" worden doorge Thans uit het blad zich tevens il Y prijzende bewoordingen over mejuffrouw Janette de Montalk. de onlangs gekozej ..Miss Nieuw-Zeeland". die in de strijl om het wereldkampioenschap vrouwen schoonheid, waaraan is verbonden titel van „Miss World", in Londd moest uitkomen. Mejuffrouw De Montalk heeft namelijl geweigerd in het openbaar in badpa! voor de jury te verschijnen. p„ Zij voerde hierbij aan. dat bij de ve#*" kiezing van Miss Nieuw-Zeeland ni^gn louter physieke maatstaven waren aac gelegd, doch dat zij gekozen was op bi Ah sis van gratie, beschaving, opvoeding ele i intelligentie. Ln Het Vaticaanse blad merkt op. dat nLn eindelijk eens een schoonheidswedstri)^ de eer geniet van een eervol terugtrdf11 ken. dat gelijk staat met een protest.,ran Deze vTouwen-tentoonstellineen. itad schrijft het blad verder, waren on®*n c hoord in de heidense wereld, en ook nog worden zij voor het merendeel in 4 niet-christelijke landen niet goedge keurd. Het type van de huidige schoor0" heidswedstrijd is een ongerijmd vei?" "nsel in een christelijke samenlBeej He blad voeet er aan toe. dat dei|n schoonheidswedstrijden grote overeenL, komst vertonen met zoölogische studilf ter verbetering van een dierlijk ras. f Nog onlangs heeft de Oss. Romano djf 1 verkiezing van Miss Italia met een ho»hai< dententoonstelling vergeleken. |f h Ene Nieuwe synagoge (Van i medewerker) •erfc een flatgebouw aan de Linnaeu#et straat te Amsterdam zal donderdag fcn November een nieuwe synagoge wordtbn ingewijd. Deze synagoge komt in <Lrf. plaats voor een andere, die aan dezelfiT straat ligt en in gebruik is genomen ifn' de dertiger jaren toen vele Joden vaf de Amsterdamse binnenstad naar Arrfore sterdam-Oost verhuisden. Mettertijd T"A- deze synagoge die bekend staat haar fraai architectonisch geheel v den afgebroken. Er zal een flatgebf van zeven verdiepingen voor in plaats komen. Deze synagoge slechts korte tijd als Joods bedeht heeft gediend sinds 1942 is er spot diseh gebruik van gemaakt vervangen worden omdat het Joden in -Amsterdam-Oost een dergell gebouw niet meer wettigt. 'ell i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2