CHRISTELIJK KANTTEKENING De christelijke vakbeweging heeft een culturele taak Onvoldoende bescherming tegen onrechtmatig bestuur De beste stewards staan aan de wal en kijken toe PEP-SELS Onze militairen 2 Tussen twee grote machten Studieconferentie van het C.N.V. (Van onze sociale redacteur) CULTUUR is elke verantwoor de poging, die gedaan wordt om het leven goed te doen zijn. Cultuur is een krachtento- taliteit, zoals die leeft in een volksgemeenschap, waardoor deze beheerst wordt en zich uit in haar religieus leven, het wijsgerig leven, het leven in kunsten en wetenschap pen, optouw van het staatsbestel, het onderwijs, het economisch le ven (handel, industrie en scheep vaart) en de wijze van het zoeken van ontspanning en vermaak. De ze beide definities stelde de heer J. W. van Hulst gisteren als grond slag van een referaat, dat hij hield voor een eendaagse studieconfe rentie van het C.N.V.waarin aan de orde was het onderwerp: heeft de Christelijke vakbeweging een culturele taak en - zo ja - welke? Rook V4N DE DAG Onder de titel „Een bijzonder mooi been" wordt door „De Bezige Bij" te Amsterdam een bundeltje novel len vol kostelijke invallen van Adriaan Morriën uitgegeven. Er zijn overpeinzingen bij, waarvoor alleen al men dit werkje zou moeten aanschaffen, zoals b.v. in „De Voet" waarin Morriën ons aanspoort, de ver guisde onderdanen („In bed slapen zij aan het uiteinde met het gevaar bloot te komen, wanneer het lichaam erg lang is. Tijdens de maaltijden liggen zij on der de tafel bij de hond of de kat.") in ere te herstellen. Of, zoals in „Dikke Vrouwen": „Ik heb bewondering voor mannen, die met dikke vrouw getrouwd zijn. Zij moeten vaak hun trein missen, omdat hun we derhelft niet zo vlug mee kan komen. Daarentegen is het een besparing op de kolenrekening, want dikke vrouwen heb ben het zelden koiid. Men ziet ze 's win ters met blote hals en armen aan de open deur staan, terwijl haar slanke zus ters niet bij do kachel vandaan zijn te slaan en voortdurend over de tocht kla gen." Het is hier niet de plaats nog meer te citeren, zodat wij willen besluiten met het zinnetje „Een Hollandse zitter is het vleesgeworden verlangen te liggen", tot welke conclusie Morriën is gekomen in zijn beschouwing over de Nederlandse De heer Van Hulst zette reeds aan de hand van de eerste definitie uiteen, dat elke vakbeweging en zeker de Christe lijke een culturele taak heeft, als zij werkt aan de verbetering van de socia le orde, aan de rechtspositie, de verbe tering van lonen en arbeidsvoorwaarden, het verkrijgen van vacantle e.d. Zij be hoeft dus de cultuur niet te zien als iets, dat buiten haar terrein ligt. Als zij haar eigen taak verstaat, is daarin reeds haar culturele taak gegeven. De cultuur moet gedragen worden door één centrale gedachte. Op dit punt stelde de referent tegenover el kaar de Russische, marxistische cul tuur, die op haar manier een ant woord geeft op de vraag van het le ven, die een verlossingsplan geeft en een leer van de laatste dingen: de komst van het koninkrijk, de heil staat en de Amerikaanse cultuur, die gedragen wordt door een scherp- doordacht wijsgerig stelsel: het prag matisme, het juist handelen in een concrete situatie, waardoor de mens de normen leert kennen. Het resultaat daarvan is geweest het denken in dol- Wij, als kleine natie staan in de span ning tussen deze twee wereldculturen. Van ons Christen-zijn uit moeten wij de grote cultuurmachten van deze tijd beoordelen en op die grondslag voorllch- ng aan de leden geven. De Nederlandse cultuur wordt gedra gen door een religieuze wortel. Van de middeleeuwen uit, via de reformatie en het réveil is ze nog altijd Christelijk ge stempeld. Daarom heeft juist de Chris telijke vakbeweging op dit terrein een ruime taak. die de enge doelstelling van de vakbeweging op zichzelf doorbreekt. Bij de keus tussen cultuurpessimisme en cultuuroptimisme kunnen wij een cul tuurperspectief zien, omdat wij. als wij vasthouden aan de Bijbelse wetenschap, dat de wereld niet gaat naar de chaos, maar naar de voleinding, mogen weten, dat God ons in zwakheid volbrachte werk in die voleinding zal brengen. Na de discussie over dit boeiend refe raat kon de 2e voorzitter van het C.N.V, de heer K. de Boer, vaststellen, dat vei dere voorlichting over dit onderwerp e: bezinning op de praktijk noodzakelijk Beroepingsiverk NED. HERV. KERK Beroepen te Otterlo: M. Ottevanger te Leiden. Bedankt voor IJsselmuiden: J. H. Cirkel te Woudenberg. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Beilen: G. F. Hajer te Leiden: naar Amsterdam-West: E. de Vries te Delft. Tweetal te Scheveningen (vak. J. G. Feenstra): H. Heule te Deventer en H. Sweepe te Leiderdorp. CHRISTELIJK GEREF KERKEN Bedankt voor Soestdijk: P. de Smit te Middelharnis. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hendrik Ido Ambacht, Rhe- en, Ridderkerk en Benthuizen: P. var der Bijl te Leerdam; te Barneveld: W. C. Laimain te Grand Rapids. Jubilea Ds. G. F. Snel, gereformeerd predikant te Nieuwveen, viert zaterdag zijn 65ste verjaardag. Ds. Snel aanvaardde in 1935 het ambt in de gecombineerde kerken van Aalst, Hoeza-Driel, Ros- sum en Well. In 1947 vertrok hij naai Rhenen en sinds 1950 dient hij de kerken van Nieuwveen en Nieuwkoop. Ds. H. Stegeman, emeritus predikant der Nederlands Hervormde Kerk, her denkt morgen de dag, dat hij 55 jaar te Wagenborgen het ambt vaardde. Ds. Stegeman werd in 1877 geboren. Na zijn eerste gemeente dien de hij dè gemeenten van Urmond (1926) en Cuyk (1931), waar hij in 1943 emeritaat ontving. Onderivijsbenoemingen Benoemd tot hoofd van de Koningin Wil- helminaschool. Crooswijksesingel, Rotterdam M. Lührman te Schiedam. Van her' der J Neder- Donderdag 18 oktober houden landse predikantsvrouwen een samen komst in hotel Terminus te Utrecht, waar na de opening door mevrouw A. van der HaarSterk te Waddinx- veen. door mevrouw N. S. lenstein—Maas te Kampen raat zal worden gehouden: waarmee kunnen we onze het best ter zijde staan bij het pas torale werk? Men kan zich aanmelden bij mevrouw M. van DijkJansze, Hervormde Pastorie, Nieuwerkerk den IJssel. Melodie en woord der Ethergolven ZATERDAG 13 OKTOBER sum I 402 m. KRO: 7.00 Nws: 7.1 muz; 7.45 Morgengebed en litur 0 Nws en weerber; 8.15 Gram: 8.5 10.00 V d kleuters; 10.15 Grs i tulnb. meded); 12.55 Zonne- Puzzel mee 9" V E i b E 7 t) D U y OPGAVE PUZZEL No. 40. HORIZONTAAL: 1 dier. bevel, 2 na zaat, briefje, 3 deel v.h. lichaam, ver hoogte toon, echtgenoot, 4 baljuw, vlug, 5 dier, afk. onderwijs, 6 verf, vreemde munt, drank. 7 bid, afk. paardekracht. maat, verlichting. 8 de eerste man, bejaard, lookplant, 9 kippenloop, grof, Russ. vliegtuigtype. VERTIKAAL: 1 Insekt, slede; 2 dier, planeet; 3 boomschors, wervelwind; 4 flink, hoofd, afd. meester in de rech ten; 5 te eniger tijd, bijwoord, koude; 6 naaldtekening, winterverschijnsel; 7 deel van een bloem, afk. dochter-maat schappij; 8 vierkante steen, koker; 5 vogel. leuk. OPLOSSING PUZZEL No. 39. HORIZONTAAL: 1 Buffel. 6 do, artist, 9 rel, 11 ai, 12 arak, 14 daar, 16 ar, 17 el, 18 bete, 19 toga, 21 ge, 23 eed, 24 gloepe, 27 e.o., 28 slegel. VERTIKAAL: 1 Boer, 2 fa, 3 fr. etiket, 5 li, 6 drabbig, 8 tornado, 10 laat, 13 kregel, 15 aloë, 20 geel, Epe, 25 os, 28 eg. r; 13.00 Nw 13.50 Ider Engelse les; 14.4C Gregoriaans; 16.30 V d jeugd: 17.20 Musette ork en solist; ork; 17.55 Lichte muz; 18.15 weekoverz; 18.25 Gram; 18.30 18.45 Regerlngsuit; 17.10 Gi 7.40 Acc Journalistiek AllerleiEen t t Atlantisch Pa 19.00 N' 1956; r 20.45 De progr; 22.10 Caba- :23.15 Nws in Esperanto; 23.22—24.001 EEN WOORD VOOR VAN DAAG G. M Nieuwland aid; mejuffrc e Oranje N lejuffrouw 1 de chr. b.l.o.- Abcoude: J. L. Zijlm Genade op genade De weg is smal, de poort is nauw, en er moet veel strijd ge streden worden. Laten we toch niet luchtig denken en spreken over de weg naar de hemel. Dat is geen wandeling op mooie, rech te wegen en onder een vriendelijk zonnetje, maar dat is een strijd op leven en dood. Maar laten we aan de andere kant tóch ook vooral niet klein denken over Gods genade. Even min als wij ons kunnen indenken hoe erg de zonde is in Gods oog, kunnen wij ons' een voorstelling maken van de uitgestrektheid en diepte van Zijn genade. Mijn beker vloeit over! roept David in Psalm 23 uit. Van schrielheid is bij de Here nooit sprake; Hij geeft altijd een goede, gedrukte, geschudde, over lopende maat. Daarover juichen psalmisten en profeten, en de vol heid van genade is bereikt als God Zijn Zoon in de wereld zendt. In het eerste hoofdstuk van zijn evangelie put Johannes zich uit de heerlijkheid en rijkdom van het vleesgeworden Woord an deren aan te prijzen. En in vers 16 vat hij dit zo samen: Immers uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade. Alleen van genade kunnen we le ven. En God schenkt ze ons in over vloeiende maté. Hij overstroomt er ons mee. In Christus geeft Hij de ene genade voor, de andere na; de ene genade boven op de andere. Zo zag de voorloper het. En Jezus zelf zeide: Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en over vloed. A.R.-commissie concludeert Onafhankelijke beroepsinstantie tegen overheidsbeslissingen ]~)E RECHTSBESCHERMING tegen de Overheid laat in ons land veel te wensen over. Tot deze conclusie is een commissie van de centrale commissie van advies van de anti-revolutionaire partij gekomen, na het probleem van de rechtsbescherming tegen de Over heid bestudeerd te hebben. In haar dezer dagen verschenen rapport zegt de commissie in beginsel in te stemmen met de gedachte van de commissie-De Money, o.m. aan de vormen van de administratieve rechtspraak niet te raken, maar daarnaast een aanvullende regeling te treffen,, die voor alle gevallen geldt, waar ons recht geen beroep tegen bestuursbeschikkingen kent. In haar rapport stelt d die bestaat uit de heren dam, voorzitter, mr. J. van Aartsen, prof. mr. A. M. Donner, Hagen en mr. S. Wierda, dat het probleem van dé beschermtng van onderdanen tegen onrecht hun door de Overheid aangedaan, reeds oud De burger moet zijn recht kunnen zoeken. In een rechtsstaat mag hij immers verwachten, dat zijn rechten door de Overheid worden beschermd, ook, ja juist tegen aantasting door de Overheid zelf. Eigenlijk probleem van de rechtsbescherming tegen de Overheid in wezen niets anders dan de vraag wie de rechte: zal zijn tussen overheidsorgaan ei burger en hoever die rechter in zijl beoordeling mag gaan. Een bevredigende rechtsbescherming tegen onrechtmatige daden van de Over heid kan de burgerlijke rechter niet verschaffen. Hij zal dan immers zijn eigen positie en de positie van de Over heid te zeer geweld aandoen. Wanneer wij de rechtsmiddelen, die ten dienste staan tegen onrechtmatig bestuur, overzien, aldus het rapport, dan blijkt de huidige toestand te moe ten worden gekenmerkt door verbrok keling en onvolledigheid. Het anti-revolutionaire standpunt steeds geweest, dat bescherming tegen overheidsonreeht niet minder behoort t~ commissie, zijn dan bescherming tegen onrecht door particulieren aangedaan. Rechtsbescher ming tegen de Overheid is een groot openbaar belang, juist omdat het de hoogheid van het overheidsgezag groot belang is, dat zoveel mogelijk twijfel aan de rechtvaardigheid en recht- matigheid van haar besluiten wordt weggenomen. 10.05 Morgen- erork; 10.50 De familie Doorsnee; 11.20 Bultenl overz; 11.35 Bariton en piano; 12.00 Gram; 12.30 Land- tuinb meded; 12.33 Gram; 13.00 Nws; .55 VARA-Varla; 13.20 Fanfarepork; 13.45 Sportpraatje; 14.00 V d Jeugd; 14.35 Koorzang; •\50 Boekbespr; 15.05 Gram; 15.30 Van de ieg tot het graf; 15.45 Ki gelspel; 18.00 Nwi NTS 20.00 Joi Lied hobby; 20.30 Niei 17.40 16.45 Lichte mdor- 13.00 Gram; 14.10 Gevar progr; 15.00 Orkestconc; 15.3 Rep; 15.55 Spori. 16.1U Hcorsp. 16.40 Or kestconc; 17.30 Caus; 18.00 V d kind; 18.! Weerber; 19.00 Nws; 19.15 Town and Cour trv; 19.45 Gevar muz; 20.15 Caus; 20.30 Ir terv21.00 Gevar. pro^r; 22.00 Nws: 22.1 Hoorsp; 23.45 Avondgebeden; 24.00-0.08 Nw Engeiand. BBC Lignt 1-rogr. 1500 en 247 i spel; 1445 V d klcunn: u.w uiuu. tJSS Lichte muz: 16.15 Mil ork; 16.45 Sport; 17.45 Pianospel; 18.00 Sportber; 19.00 Gram; 19.45 Caus: 20.00 Nws; 20.24 Sport; 20.30 Con. ork en solist; 21.00 Hoorsp; 22.00 Gevar i 23 00 Nws; 23.15 Caus; 23.50 Dansmuz; Progr-overz; 0.55-1.00 Nws. Brussel. 324 m 11.45 Omr ork; 12.30 Weer ber; 12 34 Gram; 13.00 Nws; 13.14 Muzika le kaleldoscoop; 14.30 Joui liederen-, 16.15 Grai se les; 17 18.15 Gi m 18.30 V d sold; 19.00 .00 Cabaret; 21.00 Omr ork .liste; 21.30 Amus muz; 22.00 Nws; 22.00 19.40 Grai 11ste; 22.11 Verz ■1 484 m. 12.15 Gevar muz; 13.00 Nws; 13.30 Gram; 16.00 Op 7.00 Nws; 17.15 Rltm muz; 19.30 Nws: 20.00 Gevar progr; 2.10 Lichte muz: 22 55 Nws; z; 23.55 Nws. jltz. voor Nederland. 17.45-18.15 Radiodagb en Op de planken. Stewardship-zondag in de Lutherse wereldkerk ,/UUK de geneie immerse r kerk in alle landen is de anstaande zondag de dag van I tewardship and evangelism; I jen kan dat ongeveer vertalen l iet rentmeesterschap en cvan- V.™ Niet iedereen "1 gelisatic. Het gaat er om, di -die zondag in de byzondei belangstelling komt te staan sen en penningmeesters, de roeping, die kerk en ge- koorleden en kinderkerklei- lovigen hebben in hun onmid- ding, leden van dameskrin- dellyke omgeving. In het gen. mannen- en jeugdver- Evangelisch-Luthers Weekblad enigingen, zij verzetten schryft ds. G. J. Lindyer naar enorm veel werk. dat voor aanleiding van Stewardship- b?L£™lS.l® wSfJl®® zondag onder de titel beste stewards staan aan zelf niet geschikt, dit werk te doen. Daarom blijven ze toekijken, staan ze als ste wards aan de wal. En nu is het de kunst deze men sen te „ronselen" en op het schip te laten monsteren. Herbert Reich zocht voor Alles goed en wel, het is hebben daartoe bepaalde i het i hoe voor dit werk geschikt doen systeem ook hard nodig, i komen we aan onze bezoe- zijn. kers? Die vraag wordt nog- al eens gesteld. We weten een prettige, tegemoetko- i'ie bezocht moeten mende, luisterende houding. worden, niet, wie de bezoeken i ten brengen. treffelijk werk leveren in scheidenheid der gaven te de bezoékdienst de binnendienst. Secretaris- wijzen. sén die wanneer ze ge- DAAROM verdient het vra'agd werden. zeiden: geen aanbeveling een Maar daarvoor ben ik niet oproep te plaatsen om be- geschikt. Die wilde hij zoekers te winnen. En wel graag hebben, want dat hierom niet, omdat niet was het bewijs, dat ze juist iedereen de nodige zelfken- wel geschikt waren, nis bezit. Bij een koor wor- - den toch gemeenlijk niet le- J?','«««Tu «trik Maar de firma heeft ook den aangenomen, die niet *™CJ® *^..s de vertegenwoordigers, die kunnen zingen. Waarom zou f®:0 .v.?°? ^®r?» buiten optreden. Zij de kerk dan mensen het „TIi I hh belangrijke bezoek- ciii*.i gen doen niet ,n eiSen Contact "met andere zijn? "ik "ken een ^aardige Tf?1. 111 de kracht - opnemen, vraagt enthousiaste en meelevende van ac Anaer- jongeman, die helaas ^een Hier ligt de grens naar de andere kant. De hemel j)e nenskamers blijft. ucfaaiuc zeer ueiuugnjive uwuci- j-_„ eigenschappen, die hen juist werk laten doen, die hier- d® fn e Is die >e- betreffende clame en geen hinderlijk spraakge- de brek heeft. Gesprekken met bèware i de vlotte Het antwoord hierop Is WOordigt. niet eenvoudig. Je kunt de moeite geschikte colporteurs a r Ui- bet christelijk geloof! In de zaak, die hij vertegen- terst vermoeiend voor dege- laats van miSVerstanden ne, die bij horten en stoten yjt de weg te ruimen, zou Men kan dus niet zeggen: £iin_ gedachten ^doorkrijgt. de berg van bezwaren nog W.I rvieu ftdii uu» mei zeggen. ---jo- ae oerg van Dezwaren niet «Ken- ledereen. wei iedereen Want niet ieder_ Geen firma zal deze jonge- met één vermeerderd behoort iedereen een ste ward te zijn, d.w.z. een rentmeester over zijn ge loof, dat hij niet alleen voor zichzelf heeft ontvangen. Maar iedereen is niet ge schikt om juist dit werk van bezoeken brengen te doen. Zoals bij een firma een binnendienst en een buiten dienst is, zo ongevi heeft de gave anderen om te gaj men gaat zeggen: moet ik ook bij zijn, dat pas een kerk, als Deze uitspraak betekent in 't geheel geen deprecia tie van bepaalde leden der de kerk. Zij kunnen andere ga- buitendienst deD) nj daj bet geloof een dat plaatsen. De kerk mis- verkoopbaar artikel is. daar schien wel, omdat hij het at is toch zo goed bedoelt? Geen Doch als er hier iets zulke oproep dus, maar Hoe dan verkocht zal worden, mensen die we no- of liever geschonken dig hebben staan aan wordt, dan is dat werk l. Niet zoals de be- van de Heilige Geest, p stuurlui, die overal hebben, die bij de kritiek op roemde stuurlui, die overal uicoi zo, ligt eerstgenoemden ontbreken, het ook op kerkelijk terrein. Dc bijbel wordt niet moede xritiek hebben die Er zijn mensen, die voor- ons juist telkens op die ver- gg zjjh«" 7 jriui, uie uveicti - hebben ep het die zich daartoe ook zelf beter zouden doen. De van ongeschikte men- ■--:tiek hebben die mensen zichzelf. Zij vinden zich- sen bedienen. Advertentie in tfe tKaatut.' SANOSTOL Raad van State Voor de noodzakelijke aanvullende regeling, die in het rapport wordt ge adviseerd, schakelt de commissie-De Money de Raad van State in. Het A.R.- rapport kan zich hiermee verenigen, maar vindt het noodzakelijk, dat het oordeel over de rechtmatigheid van het bestuursstandpunt toch in de laatste in stantie kan worden uitgesproken door een onafhankelijk rechterlijk orgaan. 1. In bestuursverschillen dient bi; voorkeur de uiteindelijke beslissing te liggen bij een onafhankelijke buiten het bestuur liggende instantie. 2. Hiervoor is de afdeling contentieux (geschillen van bestuur) van de Raad van State de aangewezen instantie. De leden van deze afdeling dienen ev" als de rechter^ nnafr'tbaar te zijn. 3. Het geschil komt bij de afdeling contentieux slechts in behandeling bij wijze van beroep tegen een beslissing in administratief beroep. Daartoe dient naast de bestaande instanties van ad ministratieve rechtspraak een algemeen aanvullende mogelijkheid te komen van beroep tegen behandeling 1 stuur. 4. Welke instantie het administratieve beroep behandelt, hangt af van de aard van het geval. 5. Gewenst is een correctief analoog aan het bepaalde in artikel 104 amb- tie. KNABBELT VenkcJk 25 CT PER ROYAAL GEVULD ZAKJE 61 procent nieuwe leraren V.H.M.0. onbevoegd Aan de dezer dagen verschenen sta tistiek van het voorbereidend hoger er middelbaar onderwijs over het jaar 1955—1956 ontlenen wij, dat er aan 395 gymnasia, hogere burgerscholen, lycea, middelbare scholen voor meisjes, han delsdag- en handelsavondscholen lesge geven werd aan 108.845 leerlingen (1954 —1955: 378 scholen met 98.876 leerlingen; een groei van 17 scholen en van 10 pro cent van het leerlingenaantal). Tot de eerste klassen werden in 1955 toegelaten 28.876 leerlingen (1954: 24.698). In de wettelijk verplichte vakken ga ven ln de afgelopen cursus 7.909 leraren les (1954: 7.356), onder wie 1.637 bevoegde, dat is 21 procent. Van de tussen september 1954 september 1955 aangestelde docenten (1.059) was 61 procent onbevoegd. Het tekort aan bevoegde leraren kan 7 de thans aan de gang zijnde cui berekend worden op 1.289 docenten, Het aantal leerlingen aan de handels avondscholen liep iets terug. Prof. dr. S. van der Linde Prof. dr. S. van der Linde, sinds kort buitengewoon hoogleraar in de theologie aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, heeft gisteren de dag herdacht, waarop hij 25 jaar geleden in de Hervormde ge meente te Lopik het predikambt 146. Met alle kracht van zijn sterke handen en polsen rukte hij aan de tralies en probeerde ze los te wrikken. Achter hem klonk een bescheiden kuchje en toen hij zich omdraaide, zag hij de oppasser, die zonder enige uitdrukking op zijn gezicht naar hem opkeek. „Vous êtes Beige?" vroeg Bader hoopvol. ,,Nein," antwoordde de man onverstoorbaar, ,,ioh bin ein Deutscher." Verslagen klom Bader omlaag, waarbij de op passer, zonder een spier van zijn gezicht te ver trekken, hielp. De man tilde de kruk van tafel zette een theeblad neer, boog eerbiedig het hoofd en verdween geruisloos op zijn rubberschoenen. Bader bemerkte dat het bed zo hard was als een plank (het was een plank) en hij sliep die nacht slecht, hetgeen zijn ontevredenheid nog aanwakkerde. (Geprikkeld door vernederingen en gevangen schap was Bader nu een onverbeterlijk enfant terrible geworden. En hij zou dat blijven tot hij kans zag te ontsnappen; zijn trots gebood dat. In zijn schermutselingen met Rumpel en de be deesde Sonderfuehrer had hij al iets van zijn amour propre heroverd en dat in scènes, welke nauwelijks geloofwaardig schijnen, maar noch tans werkelijkheid waren. Het is mogelijk, dat de Duitsers uitzonderingen voor hem maakten, en dat ze volstrekt geen geduld met hem zouden hebben gehad, indien hij geen invalide was ge weest). De Sonderfuehrer en de bewakers brachten hem de volgende ochtend een grote kamer bin nen. Aan het einde ervan stond een lange ta- fcl en daarachter zaten heel plechtig zes offi- DAN PAUL BRICKHILL MAAR ZO! d« piloot rondo* bonai eieren. Drie hunner leken hem generaals te zijn (w.at ze ook inderdaad waren). Hij was niet bijster verontrust, wellicht ten gevolge van de onlogische Britse arrogantie welke veronder stelt dat Engelsen anders zijn dan buitenlanders en derhalve immuun voor onbehoorlijke daden van vreemdelingen. Aan het andere einde van de kamer zag hij de dokter met enige soldaten en verpleegsters uit het hospitaal van St. Omer zitten. Hij grijns de tegen hen en zei vrolijk „Hallo," maar ze keken hem alleen maar zuur aan- Een jonge officier van de Luftwaffe wees hem op een stoel die, voor de tafel van de krijgsraad stond en zei: „Wilt u daar gaan zitten?" „Nee. dat wil ik niet," antwoordde hij, en hij wist dat hij meteen was gaan zitten, wanneer ze hem bevolen hadden te blijven staan. De leden van de krijgsraad mompelden wat tegen elkaar. Een kale generaal met een scherp gezicht zei iets tegen de jonge officier, die als tolk fungeerde, en de man wendde zich tot Ba der: „Zweert u de waarheid te zullen zeggen." „Neen," antwoordde hij ..Pertinent niet." De officier keek hem aan alsof hij niet goed had gehoord. „Wat zegt u?" vroeg hij. „Ik zeg: neen, pertinent niet. Vooruit! Ver tel 't aan de raad!" Nerveus draaide de offi cier zich om en de wenkbrauwen van de kale generaal vlogen omhoog. De officier wendde zich weer tot Bader. „De Herr General wenst te weten waarom u weigert de waarheid te zeggen." Bader zei: „Dat is nogal duidelijk. Wanneer ze mij vragen gaan stellen over de Fransen zal ik natuurlijk liegen." Weer hielden ze achter de tafel fluisterend een conferentie. Het scheen de tolk nogal moei lijk te vallen Bader's antwoorden in beleefde vorm te vertalen. Toen richtte hij zich weer tot Bader. „Wat de Herr General wenst te weten is of u van mening bent dat het personeel van hospitaal in zijn plicht is tekort geschoten, dat u kon ontvluchten." Opeens drong het tot Bader door dat niet hij voor de krijgsraad stond. Hij vroeg: „Luister's, wie staat hier nu eigen- ijk terecht?" Verrast keek de tolk hem aan: „Wie?Het personeel van het hospitaal natuurlijk!" Dat maakte de zaak een stuk eenvoudiger Ba der was plotseling een en al charme en zette uit een dat het onrechtvaardig zou zijn het perso neel te straffen, omdat ze natuurlijk niet had den kunnen vermoeden dat hij in staat was uit een raam te klimmen. Ze hadden hun plicht ge daan, een bewaker voor zijn deur gezet en alle voorzorgsmaatregelen genomen, die onder de gegeven omstandigheden nodig waren. Natuur lijk, na zijn ontsnapping was het heel gemak kelijk critiek op hen te hebben. Hij voelde dat het personeel achter hem in de wolken was en verwachte half en half ap plaus. (WURDl VERVOLGD. yAN 15 tot 20 oktober gaat het P.I.T., i het Protestants Interkerkelijk Thuisfront, zijn jaarlijkse kollekte I houden. Er wordt nu van ons een aan beveling gevraagd. Wij geven haar gaarne. Het P.I.T. is, zoals men weet, de 'overkoepeling van alle arbeid op het terrein der protestantse geestelijke ver- j zorging van militairen in Nederland en overzee. Hier werken samen: j 1. de hoofdvlootpredikant en 21 vlootpredikanten; 2. de hoofdlegerpredikant en 90 I leger- en luchtmachtpredikanten; de Kon. Ned. Militaire Bond Pro Regc (protestants—christelijke mili taire tehuizen in Nederland); 4. de Christelijke militaire Bond voor Oost en West (protestants chris telijke militaire tehuizen overzee: Nieuw-Guinca, Aruba, Curasao en I Suriname); 5. de christelijke militaire organi saties, te weten de Nationale Christen- Officierenvereniging, de Nederlandse Christen-Officierenkring, de Nationale Christen-Onderofficierenvereniging en de groep Christen-Marinepersoneel. j QIT is dus al een respektabele lijst. Een belangrijke groep is nog niet genoemd. Dat is: de burgerij. Dat zijn dus: wij allen. Wij allen krijgen door middel van het Protestants Interker kelijk Thuisfront een gelegenheid, een blijk te geven van onze dank en waar dering jegens de militairen. Via het P.I.T- krijgen wij de kans, iets terug te doen jegens diegenen van ons, die in militaire dienst zijn. Wat wij doen, mag hier en daar, en oaar wij hopen in vele gevallen, het karakter dragen van een offer, het zal toch altijd wel een bescheiden offer blijven, vergeleken met wat de mili tairen moeten opbrengen ten bate van 1 ons volk en dus ook voor ons. 1 Militairen: dat zijn jongere en oudere mensen, van wie in 's lands belang gevraagd wordt, zich voor vrij lange duur los te maken van hun nor-(' male bestaan, van het ouderlijk huis, 1 van hun maatschappelijke werkkring, J het gezin, omdat de militaire j dienst dit als noodzakelijk eist. I pjETGEEN nu het P.LT. beoogt is,. deze militairen iets terug te geven van wat hun moet worden ontzegd. Dat gebeurt door het stichten en on-| derhouden van militaire tehuizen, door verstrekking van lektuur, door verschaffing van verantwoorde ont spanning, kortom door al die maat regelen, die geacht mogen worden te liggen in het verlengde van de sfeer, zoals deze bestaat in het christelijk gezin. Wie zou aan deze arbeid niet mee willen doen? Het P.I.T. maakt het ons' gemakkelijk. De organisatie is er al. Wat er nog nodig is, is een voortdu rende voorziening aan materiële mid delen. In dit opzicht dan is het, dat er van ons, de burgerij, iets wordt ver langd en ook wordt verwacht. Wat er dan wordt verwacht? Welnu, 1955 bracht de kollekte op f 231.287,87 Dat was 26.996,78 meer dan in 1954. Maar dat moest ook, want het werk neemt ook toe, in omvang en in intensiteit. Om iets te noemen: er zijn nu reeds meer dan vijftig protestantse militaire: tehuizen, maar er moeten er nog meer komen en de bestaande moeten wor den onderhouden. QE kwart miljoen moet zeker worden overschreden en ruim 20-000 kol- lektanten en kollektrices zullen straks" klaar staan om ons met een ramme lende bus te wijzen op wat onze plicht is. Mits er natuurlijk die kollektanten; zijn. Ook als zodanig kan men zich bij, het P.I.T. melden (Nieuwe Gracht 90, Utrecht, telefoon K 30-26057). Wij hopen, dat de opbrengst van de kollekte straks zo gunstig zal blijken te zijn, dat alle militaire duimen om hoog gaan. Prof. dr. K. Baschwitz i Prof. dr. K. Baschwitz. die 2 febr, de 70-jarige leeftijd heeft bereikt, zal -- afloop van dit collegejaar afsbheid i het hoogleraarsambt nemen Enige van zijn collegae, leerlingen en vrien den ziin voornemens hun bewondering en dankbaarheid voor de baanbrekendej arbeid die prof. Baschwitz op het ge-' bied van perswetenschap en massa-' psychologie heeft verricht concrete vorm te geven in een bundel opstellen, bijeengebracht door prof. mr. dr. G. van den Bergh te Amsterdam, prof. mr. L. G. A. Schlichting te Nijmegen, prof. Desmond te Berkeley in Califor- m en anderen, en deze in november de scheidende hoogleraar aan te bieden. Ds. J. Visser overleden In de ouderdom van ruim 85 jaar is te Zeist overleden ds. J. Visser, emeri- iredikant der Gereformeerde Kerk Cockengen, die als publicist en ver taler bekendheid heeft verworven, Ds. Visser werd in 1871 te Hattum ge boren en studeerde aan de Theologische School te Kampen, waar hij in 1895 zijn kandidaatsexamen deed. 22 december van dat jaar aanvaardde hij het predik ambt te Geesteren-Gelselaar (Gld.i. Hij diende de kerken van Sprang, Laar (Graafschap Bentheim), Hijum (Fr.) en Zuidwolde (Dr.) en Kockengen (U.), waar hem in 1952 eervol emeritaat ver leend werd. Ds. Visser heeft tal van novellen en werken, waaronder een zestal theologi-| sche uit het Engels vertaald.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2