CHRISTELIJK „Moeders moeten eventueel zelf huiscatechisatie kunnen geven Toerusting geestelijke strijd eerste taak School, cultuur en verkondiging Het *aat he~m vanuit het Waarom moeilijk 2 Zuidhollandse gereformeerde vrouwen bijeen (Van een onzer verslaggeefsters) Ruim elf honderd Gereformeerde vrouwen uit de provincie Zuid-Holland waren gisteren in de Zuiderkerk aan de Lammenschansweg te Leiden bijeen op de provinciale dag van de Bond van Gereformeerde Vrouwenverenigingen in Nederland. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Leeuwarden (vak.-C. D. Moulyn): F H van Aalst te Assen. GEREF. KERKEN Beroepen te Enschede (derde pred. plaats): L. J. Boeyinga te 's-Grav\i- zande; te Oude en Nieuwe Wetering: A. G. Kornet te St. Annaparochie. GEREF. KERKEN (ond. art. 31) Beroepen te Heemse: J. R. Wiskerke te Schouwerzijl: te Oegstgeest: D. Ded- dens te Wetsinge-Sauwerd. Teksten kaatsen Mejuffrouw G. J. Molendijk, die de ochtendvergadering presideerde, hield een korte inleiding over Zacharia 4. De gouden luchter waarover in dit hoofd stuk gesproken wordt, verklaarde zij als het symbool van de in aanbouw zijnde tempel; God wil hiermee zeggen, dat de eredienst weer een belangrijke plaats in de gemeenschap zal gaan innemen. Wanneer men het in breder verband plaatst zou men de hele nieuwtesta mentische kerk hierin verbeeld kunnen zien. Zij moet lichtdrager zijn. De olie is de Geest des Heren. De twee olijftak ken zijn de symbolen voor de ambtsdra gers. De prediking zal lang doorgaan, maar ze zal een einde nemen. Dit is niet om de christenen mismoe dig te maken. Christus zal zfjn volgelin gen houden, maar de kerk zal niet al tijd binnen bestaan, zei mejuffrouw Mo lendijk. Daarom spoorde zij de aanwezi gen aan tot Schriftstudie, omdat de tijd kan komen dat er van de moeders ge vraagd wordt dat zij zelf huiscatechisa tie kunnen geven. Het is nodig het Woord van God niet alleen te lezen, maar te beleven. Zij sprak de hoop uit dat God allen met Zijn geest zou leiden, zodat de geeste lijke weerbaarheid in die mate verdiept werd, dat een uiterlijk instituut als de kerk zonodig gemist kan worden. Het jaarverslag van de penningmees- teresse vermeldde dat de afdeling Zuid- Holland thans 4968 leden telt, verdeeld Boeh VAN DE DAG £R WAS GEEN PLAATS in de her berg. zegt Lucas duidelijk in het tweede hoofdstuk van zijn Evan gelie maar ds. D. J. Couvée weet het beter: er was wel plaats, maar de herbergier wilde Maria er niet in hebben uit overwegingen vanfat soen. Hoe fatsoenlijk van zo'n her bergier. De herbergiersvrouw had nog iets menselijks, want zij, zo vertelt ds. Couvée in zijn boekje Maria en haar Kind", dacht aan haar eigen dochter Martha, gisteren bijna geble ven in haar eerste kraambed, en hoe wel ook haar fatsoen in opstand kwam tegen die soldatenmeid daar op die ezel. met wie die goeierd van 'n Jo zef er maar lelijk ingevlogen was, schoot haar vrouwelijk gemoed bij 't zien van Maria's bleek verwrongen trekken vol. Zij deed de deur wijder open en zei kribbig over eigen gevoe ligheid: Nou vooruit dan maar, bene den in de stal!" Waarom moet de Bijbel altijd mooier gemaakt worden? Ds. Couvée bedoelt het natuurlijk goed. Uit boekje komt een grote liefde nas ren voor Maria cn haar Kind, dit mag nooit een reden zijn om de Schrift meer te laten zeggen dan zij zegt. Een Bijbelse novelle of roman, die mee- zegt dan de Bijbel zelf is gevaarlijke lectuur, daar doen alle goe de bedoelingen niets aan af. over 162 verenigingen. Door de afgeleg de bezoeken en door het geven van raad bjj interne moeilijkheden werden banden tussen de afdelingen onderling verstevigd. De afdeling heeft zich ten aanzien van het land van Altena buiten haar werk terrein begeven. In dit moeilijk bereik bare gebied van Noord-Brabant verrich ten drie leden uit Gorkum pionierswerk. Het jaarverslag gaf een klein batig Vóór en nè de causerie: ,,Een uit de tijd van Calvijn". door Gilhuis—Smitskamp uit Amsterdam, bracht mevrouw Rie GrimsStrootman uit Leiderdorp solozang ten gehore. Mevrouw Gilhuis—Smitskamp wees de zwart-wit tekening in de „zogenaamd historische romans van dertig, veertig jaar geleden. De wandaden van de watergeuzen vie len niet te negeren, maar voor zovei het enigszins kon behoorden zjj toch tot het type: ruwe bolster, blanke pit. Van de papen en Spanjolen viel niets goeds te zeggen; z(j waren baarlijke duivels, zonder meer. Het is duidelijk dat men de opvoed kundige waarde van dergelijke werken niet te hoog moet aanslaan; n staat het met de historische? Wie historie wil geven moet tekenen van gelijke beweging als wij die streden voor iets. en strijd fouten maakten. Hoewel volledige objectiviteit in een roman waarir het element verbeelding een zeer be langrijke rol speelt niet is te berei ken, het scheppen van ménsen is eer onontbeerlijke voorwaarde. Mevrouw GilhuisSmitskamp besprak het boek van Jo van AmmersKtiller ,Het scharlaken wambuis' periode uit de tijd van Calvijn behan delt. Naast dit boek stelde spreekster de biografie van dr. Praamsma over Cal vijn en zij vergeleek de beschrijvingen van Calvijns karakter en handelswijze in beide werken, daarbij concluderend dat Jo van AmmersKüller - tuur geeft van het Calvinisn Mevrouw Berghout, die haar functie als bestuurslid neerlegde, nam afscheid de afdeling, waarbij zij de léden spoorde in het ingeslagen spoor verder te gaan. In de vakature J. D. van der Ent uit Rotterdam be noemd. 's Middags hield ds. G. R. Visser uit Amsterdam een referaat over ,,Een vrouw is oit klaarSpreker ging uit van Spreuken 31 vers 10 tot 31, waarin de lof gezongen wordt v deugdelijke huisvrouw". De taak vrouw zag ds. Visser als een indirekte: een stimulans te zijn voor haar echtge noot, zodat hij zich tot vollediL plooiing zou kunnen brengen. Ook in de telkens terugkerende saaie werk zaamheden van het huishouden kan zich het Koninkrijk Gods openbaren. Na gedachtenwisseling over dit onderwerp sprak ds G. F. Hajer uit Leiden slotwoord. Elke ketter heeft zijn letter. Wie m mocht, dat het smijten met bijbelteks ten thuis hoort in een rationalistische tijd, die we achter de rug hebben, be merkt zijn ongelijk uit het volgende verhaal. ie 31-jarige Roy Eaton, die in Dallas (Texas) terecht stond wegens bezit van marjuana, verdedigde zich met de Schrift in de hand: Romeinen 14 2.3. U weet wel: over de zwak ken. die moeskruiden eten en sterken. Gelukkig trof hij een bijbelvaste open bare aanklager, die de argumentatr van Eaton opving, omdraaide en of gewekt terugkaatste: Romeinen 13 1.2 Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Wie zich tegen de overheid ver zet. zal een oordeel over zich brengen. Dat oordeel, zo voeigt het persbure waaraan we dit bericht ontlenen, wat cynisch aan toe. was twaalf een half jaar gevangenisstraf. Conferenties Melodie en woord der Ethersolven officieel erker.de christelijke midden standscursussen inspecteert en in sa menwerking met haar zusterorganisa ties via het bureau Stichting Midden standsexamens het middenstandsexa men organiseert, houdt op 1 november haar jaarlijks congres voor de lera ren van de aangesloten handelsavond scholen en middenstandscursussen De Pietersberg te Oosterbeek. De specteur van de centrale, de heer A. S. de Boer, zal op dit congres een serie houden over het rapport va middenstandsonderwijscommissie: middenstandsvak- en handelsonder wijs." Aan dit congres voorafgaande houdt de Vereniging van leraren voor christelijk handelsonderwijs cp woensdag 31 ok tober in hetzelfde conferentieoord haar jaarvergadering. Onderivijsbenoeminpen chr. nat school t EEN WOORD VOOR VAN DAAG Niet de naaste weg Hebt u wel eens een kaart ge zien van de tocht der Israëlieten door de woestijn? 't Lijkt wel een tekening, waarmee onze kinderen bezig zijn, als zij langs allerlei om wegen van 't ene punt naar het andere moeten zien te komen. Als we zo'n kaart met aandacht bekijken, dan zeggen we af en toe tot onszelf: Nu gaat 't goed, nu schieten ze flink Maar dan komt er opeens weer een gewel dige omweg en zijn ze verder dan ooit van het doel verwijderd. 't Is zo: dat was een straf voor hun zonden. Maar ook bleek er Gods trouwe zorg uit. Dat staat uitdrukkelijk vermeld reeds bij 't begin van de 40 jaar lange tocht: Toen Farao het volk had laten gaan, leidde God hen niet op dé weg naar het land der Filistijnen, hoewel deze de naaste was. (Ex. 13 17) Gods leiding in ons leven is niet anders. Ook onze levensweg loopt wel eens heel anders dan wij ge dacht, gehoopt en gebeden hebben. Een bekend spreekwoord zegt: de naaste weg is altijd de beste. Maar als zo dikwijls trekt God zich van al onze mooie spreekwoorden niets aan. Hij overziet ons hele leven, waar wij slechts enkele voetstap pen vooruit zien. God neemt vaak niet de naaste weg maar wel altijd de beste. Voor hen, die Hem liefhebben, moeten alle dingen medewerken ten goe- Wandel daarom maar stille- kens achter Hem aan. Want Hij gaat vooraan. Voorzitter Bond MULO-besturen over chr. onderwijs: De heer H. Algra bepleitte eigen plaats voor MULO bij voortgezet onderwijs OP de jaarvergadering van de Bond van besturen van chr. (M)ULO- scholen, gisteren in Esplanade te Utrecht gehouden, verklaarde de voorzitter, dr. H. J. Langman, Ned. Herv. predikant te Amsterdam in zijn openingsrede, dat het bij het chr. onderwijs niet in de eerste plaats gaat om het opleiden voor een examen, maar om het meegeven van wat er nodig is in de geestelijke strijd van het leven Het onderwijzend personeel zal daartoe nauw onderling contact moeten onderhouden en de schoolbesturen zullen daar achter moeten staan. Wil men werkelijk chr. school blijven en niet aan het wezen hiervan ontzinken, dan moet dit in praktijk worden gebracht, anders is de zaak van het chr. onderwijs met een schijnoverwinning toch verloren, aldus dr. Langman. lager onderwijs gelijkgeschakeld werd, aldus spreker. Spreker toonde zich erkentelijk voor het K.B. van 9 april jl., waarbij de Mulo salarissen werden opgetrokken. De door stroming van L.O. naar Mulo is hierdoor bevorderd en het vertrek naar M.O. en V.G.L.O. geremd. Advertentie •rlo F. J Keuper t de Bijbel te Sellin l.o.-school te Wee school te Noord e Schipholï-Zljderveld, Geef Uw keel het beste! Gebruik regelmatig Wybert, het beproefde middel ter bescherming van de gevoelige slijmvliezen in mond en keel. tevens memoreerde de voorzitter het werk van de heer H. H. Broekstra uit Herenveen, die het hoofdredacteurschap van Ons MULO-blad heeft moeten i leggen. In de vacature mr. G. Benthem werd tot hoofdbestuurslid gekozen de heer G. Bramer, burgemeester vart Den Ham. Vervolgens refereerde de heer H. Algra te Huizem over: Voort gezet onderwijs in een nieuwe tijd. Hij vroeg om verdere doorwerking van de pacificatiegedachte voor het voortgezet onderwijs, nu de scholingsperiode van iedere Neder lander gemiddeld is gestegen tot 9^ jaar en de gemiddelde werk periode nog slechts 33 jaar be- igt. In dit verband behoort het MULO-onderwijs bij het voortge zet onderwijs gerubriceerd te wor den, hoewel het voorheen ten aan zien van de pacificatie met het Synode van Enschede dinsdag bij een De Generale Synode der Gereformeer de Kerken (ond. art. 31), die onlangs een nieuwe commissie van rapport over de zaak-ds. Goossens benoemde en daarna uiteenging, om deze nieuwe commissie te kunnen laten werken, zal dinsdag 16 oktober te Enschede bijeen komen. Aangezien de kwestie rond ds. Goossens het laatste punt van het sy nodaal agendum vormt, valt te ver wachten. dat de synode hiermee haar laatste zittingsperiode ingaat. VRIJDAG 12 OKTOBER 1956. NCRV: 7.00 Nwi muz; 7.30 Gram. Een woord voor de dag; 8 00 Nws en u 11.00 M< act; 13.00 N' gram. 14.06 Metropole 11.30 Gra I Gewijde i 8.15 Grar .40 Omr 18.16' Zigèt 15.15 Litteraire kron; 16.00 Kleine heesters vi 16.15 Gram; 16.30 Radio 17 00 Voordr. 17.20 Voca. 17.45 Gram; 18.00 Sti tubriek: Verklar 20.00 Radio! 20.20 Gram: 20.30 De Jeugd vliegt uit. hc 21.00 Orpheus, opera 23.45—24.00 Gra i schoonheid. VARA: 7.00 Nws: Gram. 10.30 V 11.30 Pianore- »ng; 12.30 Land- prognose; 12.50 1315 Meded en gram: Puzzel mee ord- 20.4: Het onderwijs ty Count: 14 40 Gram; 15.00 V d sc 16.00 Gevar progr; 18 30 Orkestcc 17.30 Voordr: 18.00 V d kind; 18.55 W< K—19.00 Nws; 19.15 Town and coun Sport; 20 00 Gevar progr: 20 45 Klar Lichte muz: 22.00 Nws: 22.16 Caus: 2 r progr; 23.15 Recital; 24.00 Nws; Koersen, geland, BBC Light i 12.00 Nws en voc dagb; 12.30 Lichte Orkestconc: 1. brouw; 16 00 Nw 17 15 Mrs Dale's d. 18.00 Hoorsp: 19 00 Gevi 12.15 Mrs Dale's 14.45 V d' kleuters; 15.00 20.25 Sport; 2030 Gev «ram; 21.15 Discussie: 22 13.00 Nw: 23.15 Caus 015 Gevar 0.55—1.00 Nws. 11.45 Gram; 12.30 13.00 N^ 15.45 Pil Gevar muz: 7 45 Gi 1311 Gi orecltal; 16.00 00 Nws; 17.10 16.05 Idi 22.00 Nws; 22.11 Aspecten van het christelijk onderwijs IV (Van een medewerker) r~ Wie gaat spreken over TT.7 7 I Sr»«.c»o"a»°..n*óöS; Historische verkenning laten gaan een historische I j verkenning. Die geven wy in V» len in een volgend ïr deze week te geven. 2 icipiële positiebepaling derde artikel. tueel ma.w. de adem van het ogenblik geeft leven en vorm aan de cultuurgestal te der school. Hoedemaker, die in de kerkelijke ontwikkeling zo als deze zich uitte in 1886 een sektarische actie zag. J Wat Kuyper van Groens denken niet accepteerde, was voor Hoedemaker een bezielende gedachte: de the- practisch toe, krachtens oeratie, die geldigheid bezit plaats in. Deze betekent bij te gaan gebruiken op het naast de theocratische visie E HUIDIGE problematiek Kuyper de strijd tussen het terrein der organisatie. oolc de beïnvloeding 1 het kwade, het ge- Langs deze weg komt hij ue ia Saussaye' et ongeloof, de zon- dan tot de ..verchristelij- Christendom, de genade. Hij maakt king" van het maatschappe- uiting kwam' de ge- lijke, culturele «u-«~ D rondom karakter en goede undering der christelijke loof en het ongeloof, de school kan men niet zien de en de gei os van de geschiedenis en onderscheid ifhankelijk van grote the- mene genade, waarvan het orgamsatieleven. >logen en cultuurfilosofen doel is het voltooien der lit het verleden en heden, cultuuropdracht en de par ticuliere genade, onbewust dat ook tot in Van der politieke Brugghens idee rondom 1857. Tegenover Kuyper gaat het bij Hoedemaker om „heel heel het volk", r dan een leus, geloofsopdracht. Op deze wijze wil Kuyper hrlstus' krmlnimr.hnn nn al- - waarbij Christus' koningschap op al- n f -* Ie terrein hervestigen. Het - der christelijke organisatie, Vehbond om de eehele natie. de heerschap- doch om de ere Gods. Vol- Christus op alle le- gens Kuyper is de school ook in de cul- het tweede middel (de Kerk Wie kennis neemt van de- het essentiële is het her- ze worsteling op hoog ni- scheppingswerk in Christus, gaat Knyper niet veau ontmoet steeds weer Hoewel het Kuyper J de namen van Van der Brugghen, Groen van Prins- terer, Kuyper, Hoedemaker en anderen. De strijd om de tuur, brengt zijn anti-these gaat vooraan), dat strekken wel in Kuypers, niet in Hoe- school is de strijd om en leer en zijn kerkbegrip hem moet om Christus' koning- demakers lijn. Hij eist, als in de cultuur, ook omdat de voor ontzaglijke moeilijkhe- schap in het midden der aanhanger der christelijke verbond om de gehele natie. Een gelijkberechtigdheid geloof en ongeloof ligt hervormde school een cultuurtaak heeft. den. In Kuypers kerkbegrip Cultuurtaak betekent cul- (organisme en instituut) is tuur-overdracht. Scheppend geen plaats voor de Hoede- werken zonder overdracht makeriaanse, van de resultaten ervan is volkskerk-idee. niet mogelijk. Wanneer de Zijn gedachten school dus een cultuurop- staat en de politiek doen dracht heeft, in de zin van hem afwijzen de theocratie, het meehelpen die voor- de revolutionaire waarden te scheppen, waar- volkssouvereiniteit door menselijk leven op aar- staatssouvereiniteit. de mogelijk is, dan betekent In de strijd om de Chris- dit tevens dat de school in deze opdracht gebonden de tijd. 7ANUIT staatsidee, dat alle officiële instellingen het christelijk, protestants gereformeerd Het best ls zijn gedachte de komt men tot de vrije kerk en de vrije school in de vrije staat. Het is daarom uitgedrukt: „Nederland de revolutionaire idee der bijv. geheel In Kuypers lijn, moet bestuurd worden als de dat de synode der Gerefor- een christelijke staat in pro- meerde Kerken in 1905 ar- testantse zin." Op het ter- tikel 36 der Nederlandse Ge- rein der cultuur betekent dit telijke cultuur neemt ostrijd om de school een De- De culturele langrijke, zij het niet alleen- taaie der 'school is altijd ac- beslissende plaats in. Van- de loofsbelijdenis niet i be- aanvaardde omdat het „een fatale uiting van eeuwenoud stelsel." het idee der christelijke cul tuur vanuit de kerk, zodat we hier weer uitkomen bij De heer Algra zag hel bedrijfsleven s een eenzijdige gevaarlijke adviseur oor het onderwijs. Wat men hier vraagt _ou niet de wezenlijke vorming van de leerling raken. Het Mulo-onderwijs wilde spreker indelen volgens drie concentri sche cirkels. Binnen de binnenste cirkel valt dan de godsdienstige zedelijke vor ming. Daaromheen groepeert zich de al gemene vorming, met als verplichte vak ken: Nederlands, Engels (emigratie), aardrijkskunde, geschiedenis en kennis der natuur. Tot de derde zone behoren de gerichte vakken, die een mogelijk heid bieden tot grotere variatie. Bii een bepaald schooltype kan zo meer vrij heid verkregen worden. Bij een groter aantal keuzevakken en een geringer aan tal verplichte vakken zou variatie in diploma's ook moeten toenemen. In kleinere plaatsen met bijv. een school voor nijverheidsonderwijs, een MULO'Schöol en een V.G.L.O.-school zou gestreefd moeten worden naar soort symbiose. Over het algemeen is onderling beraat een kwestie van dringende noodzaak, waarbij men moet proberen uit te komen boven allerlei minder- en meerderwaardigheidscom- plexen. De grote betekenis van de MULO-school zag de heer Algra in de funstie van tussenstation tussen lager onderwijs en M.T.S. etc. en in de func tie van eindonderwijs, zoals Thorbecke zich indertijd de H.B.S. dacht. Er zou dan echter een vierde MULO-klas moeten komen met een sterke diffe rentiëring. In de middagbijeenkomst refereerde r. J. J. R. Schmal, adjunct-directeur bij de gemeentelijke dienst van sociale belangen in Den Haag, over Maatschappij school. Hij benaderde de verhouding 1 beide van sociologische zijde, maakte duidelijk voor welke grote pro blemen het chr. onderwijs staat, gezien de algemene geestelijke ontwikkeling. Spreker tekende het moderne gezin, waarvan de leden onderling steeds minder afhankelijk van elkaar worden. De functies van de gezinsleden wijzi gen zich en de gemeenschap van hel gezin wordt bedeigd. De invloed van de kerk is gedaald. De met de dynamische ontwikkeling ver bonden groepen van de bevolking zijn grotendeels voor de kerk verloren ge gaan. De kerk heeft een sterke binding gekregen aan een bepaalde .groep, met name de middenstand. Te laat heeft de kerk de sociale noden onderkend. Het aantal functies van de school is aan zienlijk uitgebreid. Er is medische ver zorging gekomen, melkvoorziening, spaaractie, schoolclubs etc. De reactie van de individuele mens op de moderne ontwikkeling is het aan nemen van het nuttigheidseffect als norm voor alles. De naastenliefde heeft plaats gemaakt voor eigenbelang, voor verzakelijking en vereenzaming, aldus mr. Schmal, die hiermede illustreerde hoe groot de verantwoordelijkheid het onderwijs is bij de opvoeding de jeugd in deze moderne tijd. De kerkdag in Straatsburg m tien afstemt, hoort u vanuit Straatsburg de klokken die de kerkdag van de Oostfranse kerken in luiden. Omstreeks die tijd zullen de klokken van alle protestantse kerken In Elcas en Lotharingen luiden. Er onder dat klokgelui begint dan de kerk dag. Ook deze regionale kerkdag heeft zijn buitenlandse bezoekers. Er komt zelfs een Fins ambtsdrager; het aantal Ame rikanen, Engelsen, Nederlanders, Zwit sers en Duitsers, dat aanwezig zal zijn. is niet gering. Zondag spreekt een Engelse leraar, de heer Gibbs uit Manchester op de jeugdsamenkomst. Zes radiozenders zullen zondag de kerkdienst die op het terrein van de jaarbeurs om tien uur gehouden wordt uitzenden. De gehele volgende week is er cultureel bij-programma, dat eindigt met een concert, dat in het Lijzonder aan de leden van de Raad van Europa zal worden aangeboden. >5 Idem; 17 00 Nws: 17.15 Gr» 19 30 Nws; 20.35 Kamerro 22 35 Chansons: 22 55 Nws. OPGAVE PUZZEL No. 39 Horizontaal: 1 dier 6 zangnoot, kunstenaar, 9 oploopje, 11 tandeloos zoogdier, 12 rijstbrandewijn, 14 beun. Vertikaal: 1 landsman. 2 zangnoot. 3 broeder, 4 plakbrief je, 5 Chin maat. 6 dik. 8 wervelwind. 10 over tijd, 13 humeurig, 15 plant, 20 kleur. 22 ge- OLPOSSING PUZZEL No. 28 Horizontaal: 1 strak, 4 si. 6 aaks, 7 leder. 10 Aa. 12 Rijn. 13 cab, 14 uk 16 sta. 18 te. 19 sap 20 erg. 22 ka. 23 erker. 25 ergo, 26 t.t., 27 salon. Vertikaal: 1 sul, 2 radijs. 3 kar, 4 skaat. 5 isabel, 8 er. 9 enter. 11 mus ket. 15 kaart. 17 arkel, 21 ge 23 Eos. J.4 ruw. Phll- Robert Weede. b. Cortigianl. nier1: La Callas, sop Tulllo Sera V. Ermann' Ferdinand Leltner. ma vineitor, Christel Goltj hener Phllharmonlker olv. b. Mara. MUnchener Philhar- Leopold Ludwlg. b. Mars. MUn- armonlker olv, Leopold Ludwlg. e Ponchlelll. Uit „La Glocon- mar. Nlcolal Gedda. tenor. Phil- •kest olv. Alceo Galllera. Gordano. Uit „Andrea Che- lamma morta. Maria Meneghlni aan Philharmonia Orkest Wolf-Ferrari. Uit „I giolelli Intermezzo l. Intermezr Stuttgart 145. l burger gevangenis. Nijdig zei hij: ,,r Ik blijf hier niet!" «Maar.... alstublieft. U moet hier blijven, wing commander, anders kom ik in de grootste moeilijkheden. Weest u nu zo goed hier te blij ven." De Sonderfuehrer was helemaal in de war. „Ik vertik het. Ik ben officier en krijgsgevan gene en u kunt me niet in een gevangenis voor misdadigers zetten." Hij begreep nu hoe je Duit sers moest aanpakken en riep: „Ik wens de be velvoerende generaal van dit district te spre ken." Schuchter zei de Sonderfuehrer: „Ik geloof niet, dat hij thuis is." Het klonk zo idioot, dat Bader het spel bijna bedierf door in lachen uit te barsten „Ga die vent dan zoeken!" zei hij. Wanhopig wendde de Sonderfuehrer zich tot een grimmige Feldwebel, die een soort chef de réception in de gevangenis scheen te zijn. Toen keerde hij zich weer tot Bader. „De Feldwebel zegt. dat als we u uw kamer mogen laten zien. u wel bereid zult zijn om te blijven." Er was geen andere keuze; vroeg of laat zou- Iden ze hem toch dwingen en dat zou alleen maar del- vernederend zijn Hij liep de kans dat ze zijn olv.I benen c>ok nog zouden wegnemen. Maar hij had 1 zijn plezier aan dit geval beleefd en iets van DAN PAUL MAAR ZO! ichiedanls van Douglai Bader zijn zelfrespect om snauwde hij en eens kijken." Op zijn dooie gemak lopend ging hij met zijn bewakers het hek door en een gang in, waar deuren met kijkgaten op uitkwamen. Voor een ervan hielden ze stil. Bader keek in een wit ge kalkte cel, zo nauw, dat hij met uitgestrekte ar men beide wanden kon aanraken. Een smal bed nam vrijwel alle ruimte in beslag en hoog in de muur was een klein tralievenster. Hij snoof: „Ik verdraai het om daar in te gaan!" „Alstublieft, wing commander," soebatte de Sonderfuehrer. „U zult zien dat het er heel com fortabel is en we zullen goed voor u zorgen.' „Nee!" „Maar u moet! Ze zullen me doodschieten, wanneer u ontsnapt." Hij was werkelijk angstig en volkomen in de war. Bader keek hem hoopvol aan- „Is dat werke lijk zo?" „We zullen u een oppasser geven." De man stond warempel te transpireren. „Wat nog meer?" „We zullen de deur open laten." (Dat hielp hem niet veel, want het hek aan het einde van de gang zou toch op slot worden gedaan). „Ik wens ook een tafel. Met een kleed er op. En thee." „Goed, wing commander. Wilt u dan binnen gaan?" „Nee. Breng eerst die oppasser cn de tafel." De Feldwebel verdween en kwam even later terug met een kleine man in een witte jas, die een tafeltje droeg. Prachtig, dacht Bader, dat zal wel een Belg zijn. Eindelijk alleen, schoof hij het tafeltje onder het hoge raam, zette er de kruk op en klom toen omhoog tot hij, gevaarlijk balancerend, bo ven op deze stellage stond Hij greep de tralies beet en trok zich er aan op om naar buiten te kijken. Hij kwam met zijn ogen ter hoogte van de tralies, maar doordat de muur erg dik was, kon hij niet zien wat er onder het raam was. WUHUi VhKVULUD. WAAROM blijkt ten onzent een kabinetsformatie steeds meer een moeilijke zaak te worden. Als eerste oorzaak noemde prof. dr. J. J- de Jong in zijn uiteenzetting een dezer dagen, j het probleem, hoe ten onzent de uit- j slag der verkiezingen bevredigend te i analyseren. In Engeland ligt dat heel wat een- voudiger. Daar kent men twee par tijen, van welke er een duidelijk alt overwinnaar en de ander even duide- f lijk als verliezer uit de bus komt. Bij i ons is dat heel wat minder gemakke lijk. Bij de jongste verkiezingsuitslag zal :n socialist en stellig met reden wijzen op de socialistische winst die behaald werd. Maar een niet- socialist zal stellig ook met reder de aandacht vestigen op het feit, dai t. toch maar de grote meerderheid van g ons volk van het socialisme afkerig ii gebleken. Wij zouden hier nog aaD toe willet g voegen, dat een kabinetsformatii f pleegt te moeten geschieden op eet m wel uiterst ongeschikt moment: vial I na de verkiezingsstrijd, een strijf waarin de partijen elkander fel heb- ben bestreden, waarin de verschillet I behoorlijk zijn opgerakeld. Bij de ka I binetsformatie echter gaat het erom I of en in welke mate men elkaar no| I vinden kan. j^ATUURLIJK is de uitslag van di verkiezingen van belang- Mei hoede zich echter voor de eenvoud vai T het automatisme. In dit verband moe evenzeer van het hart, dat al evei gevaarlijk ls het automatisme, waat bij de leider van de grootste partij to formateur wordt aangewezen. Het gaat er om, dat de Koningii komt te beschikken over een raad ministers. Houdt men dat in het oo| dan behoeft het in het geheel geei^J'" degradatie te betekenen, wanneer htc,9 niet de leider van de grootste partij -&e of van de beide grootste partijen fc^01 die met deze taak die een dienend^e; taak is wordt belast. de Als tweede moeilijkheid noemd^fl: prof. De Jong de verwikkelingen ronén'É het program. Een partijprograms blijkt in de praktijk van de politiële/ van betrekkelijke betekenis. De kien heeft er niet dan een matige belan|]an stelling voor. Maar het zijn juist dme: partijprograms, die, wat later, de totwa! standkoming van een kabinetsprogra^®z< gaan belemmeren. Daarmee is op ziGEgr zelf niets ten kwade van een partjes program gezegd. Een moeilijkheid li) H hier echter wel. J «ël Y^AN bijzonder belang was wat prd s"b De Jong aanvoerde als een derilan; belemmering voor een vlottere kal'ocl netsformatie: het zwaardere accen*5® dat de zetelverdeling en de zetelbezej^ ting binnen het te vormen kabiMtra( heeft gekregen. Hoe is dit zwaarderte accent te verklaren? hel1 Daar is in de eerste plaats de orgelc standigheid, dat de betrekkingen tu sen regering en volksvertegenwooré j, ging zijn gewijzigd in het nadeel viZw; de laatste. Regeren is Iangzamerhafeon< meer een zaak geworden van bestur(V00 dan van wetgeven. Nu laat wetgeving zich gemakk£e lijker controleren dan besturen. Igaai volksvertegenwoordiging heeft daaro l het gevoel, dat haar steeds meer oteige gaat. Ze voelt zich machtelozer wordf^ wordt deswege ook argwanend$ap Ze beschikt ook niet in alle gevall;.tev over de nodige deskundigheid en inlege meeste gevallen mist ze bovendien ^or nodige outillage. Geen wonder, dat ze zich nu ei^is interesseert voor zetelverdeling i.De zetelbezetting. Tc om £)AARBIJ komt, dat ook de posifceha van de individuele minister lren langrijk is gewijzigd. Een ministerr»volg was voorheen, vergeleken bij het derne kabinet, een gezelschap, eenv£jch dig van samenstelling, kleiner rvan omvang en met mannen, die hun nisteriële zaken af konden en dan 1 tijd hadden om voor de departement In van hun collega's belangstelling hebben. Dit laatste is er nauwelijks meer Een minister is tegenwoordig in regel al dankbaar, wanneer hij ei| iepartement naar behoren beheren ki Hij heeft voor zijn collega's weinig t en omgekeerd hebben zijn collef ook voor hem weinig tijd. Hij is 1 zelfstandige grootheid geworden. Maar dan is het ook begrijpelijk, I Ak het voor de volksvertegenwoordigi j een zaak van gewicht is, wie die v standige grootheid is, die op die mfy teriële stoel komt te zetelen. Loct Prof. De Jong noemde nog een defioti reden, waarom zetelbezetting en ze^et verdeling voor de volksvertegenwo^" diging aan betekenis hebben gew%tjn nen. Het is wat hij omschreef als Merg .ingroeien van de politieke partij^1') 0 de staat". Dit is al evenzeer een •chijnsel, dat zich langzaam nu^,,,,, zeker aan het voltrekken is en <jeug bijzondere opmerkzaamheid verdi<on"c A dvertentiën ache Aral Blijf meestei; over Uw zenuwen. Neem dear Mijnhardt's Zenuwtablettei^^e Zij schenken de rust tot herstlrist''

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2