CHRISTELIJK l Dr. A. G. Honig tot docent in Makassar benoemd De Europese eenheid en de sociale politiek Een merkwaardige kerkdienst op het s.s. Zuiderkruis "T Waarom zo lang? 2 Opvolgers van dr. H. Berg* ema Op verzoek van het curatorium van de Theologische School in Makassar hebben deputaten van de zending der Gereformeerde Ker- ken in Nederland als opvolger van dr. H. Bergema, die zendingshoog leraar aan de theologische hoge school te Kampen is, benoemd dr. A. G. Honig, docent aan de theo logische school in Djokjakarta. Dr. Honig heeft zijn benoeming aangenomen en zal in de loop van het volgende jaar naar Makassar vertrekken. Dr. A. G. Honig werd op 10 maart 1915 geboren te Kampen, waar zijr der hoogleraar was aan de Theologische Hogeschool. Hij studeerde aan de Theo logische Hogeschool te Kampen, en aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, waar hij het doctoraal examen in de theologie aflegde. Op 25 mei 1941 werd hij te Siegers- woude (Friesland) in het predikambt bevestigd. Op 19 december 1943 bond hij zich aan de kerk van Heeg, die hem beroepen had voor de missionaire dienst. Voorts heeft hij tot 1951 te Leiden ge werkt voor de arbeid onder de stude rende oosterlingen. Op 24 januari 1951 promoveerde hij bii professor dr. J. H. Bavinck aan de Johannes Calvijn-academie te Kampen tot doctor in de theologie op een proef schrift over een zendingsonderwerp. In Boek VAN DE DAG IN de Cultuurserie van de Forum Boekerij (Adm. M, C. Stok. Zuid- Hollandsche Uitgevers Mij) verscheen 30.000 km Sledevaart door de Deense cineaste Jette Bang in een vertaling van dr. Annie Posthumus. Jette Bang, die in opdracht van het bestuur van Groenland een kleurenfilm heeft gemaakt over Groenland en zijn bewoners weet ons in dit boek van be gin tot eind met het relaas van haar reis te boeien. Het wordt nergens droog of saai; ontmoetingen met de Groenlan- ders worden raak en vaak met veel hu mor beschreven. De interessante foto's dragen er belangrijk toe bij. onze ken nis van Groenland uit te breiden. Wij hadden na het lezen van dit boek het gevoel, of we zelf een reis naar Groenland hadden gemaakt en dit mag wel als een groot compliment voor de schrijfster gelden. mei 1951 vertrok hij naar Indonesië. Dr. Honig heeft aandeel gehad in uitgave van een periodiek voor Oosterse studenten. Hij publiceerde ei ge preken en geschriften voor de ze dingsstudiecommissie en schreef tal v artikelen in tijdschriften. Ambtsaanvaarding in Utrecht en Delft Dr. G. H. Blanken, benoemd tot bijzan der hoogleraar in de faculteit der let teren en wijsbegeerte aan de Rijks universiteit te Utrecht om onderwijs te geven in de nieuw-Griekse taal er. letterkunde, zal op 15 oktober zijn ambt aanvaarden met het uitspreken van een redevoering in het groot audi torium. Dr. A. H. Wapstra. benoemd tot buiten gewoon hoogleraar aan de Technische Hogeschool te Delft om onderwijs te geven in de experimentele kernfysica, zal op woensdag 17 oktober zijn ambt aanvaarden met het uitspreken een rede. De bijeenkomst wordt houden in de aula en begint 's middags te half vier. Na de inaugurele oratie is er een ontvangst in het gebouw der voormalige Akademie aan de Oude Collectantendag Surinamezending In het gebouw der C.J.M.V.. Prinsen- ,g/3ui w Den HaaS w°rdt zaterdag 13 oktober de provinciale collectantendag voor Zuid-Holland van de Suriname zending gehouden. De samenkomst be- 4 om drie uur. Ds. N. M. Erné zal zijn werk vertellen en na de pauze kleurendia's vertonen. Pianospel en zang luisteren de middag op. Van vijf tot zes pauze e^n gemeenschap. Ds. E. Daalder Ds. E. Daalder, doopsgezind predikant te Dantumatfoude. heeft eervol emeri taat aangevraagd tegen 1 december we gens zjjn benoeming tot directeur van het consultatiebureau voor alcoholisme 4~ Groningen. Ds. Daalder werd in 1915 geboren. In 42 aanvaardde hij te Oldeboorn het predikambt. In 1947 vertrok hij naar Westzaan en in 1951 verbond hij zich aan ijn tegenwoordige gemeente. Adw>rtpntie Rheumatiek Wrijf uw pijn weg met Kloos- terbalsem, die diep in de huid dringt en de pijn verjaagt. Kloosterbalsem geen goud zo goed" J Melodie en woord der Ethergolven Beroepingsiverk NED. HERV. KERK Beroepen door de Generale Synode als pred. voor bijzondere werkzaamhe den. verbonden aan de classis Haarlem (zendingspredikant te Hollandia): H. A. van Herwaarden, laatstelijk predikant te Watergraafsmeer. Aangenomen naar Dordrecht Iwijkge- meente 4): S. L. Knottnerus te Hille- gom. Bedankt voor Brucher en Kerkwijk: M. Ottevanger te Leiden. GEREF. KERKEN Beroepen te Capelle aan den IJssel: J. van der Zanden te Murmerwoude; te Grootegast: J. A. van Netten te Sloot- dorp; te Workum: J. van Tuinen te Schettens. Bedankt voor Amsterdam (vak.-P. Veenhuizen)K. M. R. van der Beek te Arnhem; voor Ruinerwold-Koekang (vak. A. Herder): J. H. Rijnema te Oude Pekela; voor Zwolle (vak H. A Munnik): J. M. Bloemkolk te Ede. Aanvaard de benoeming tot hulppre diker te Enschede: P. J. Lambooij, emeritus predikant te Enumatil. die voor dergelijke benoemingen naar 3o- zum. Breskens en Rockanje bedankte GEREF. KERKEN (ond. art. 3D Beroepen te Dokkum-Wierum: kand. H. van Ommen te Baarn. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Rotterdam-West: H. C. van der Ent te Werkendam en E. Venema te Maassluis. Conferenties Het christelijk paedagogisch studiecen trum organiseert op 1 en 2 rwembev een landelijke muziekconferentie voor het voorgezet onderwijs (nijverheids scholen voor meisjes en jongens, land- bouwhuishoudscholen, u.l.o - en g. l.o.-scholen). De conferentie, die op Woudschoten bij Zeist gehouden wordt, is bedoeld voor allen, die direct of indirect met het muziekonderwijs op die scholen te maken hebben, dus niet uitsluitend voor muziekleraren. In aller tegenwoordigh eid Christenen moeten zich voor hun belijdenis niet schamen. In de kerk hebben we daar geen last mee. Als de voorganger „de twaalf artike len" heeft voorgelezen en heel de grote menigte dan zingt: Wij loven U o God, wij prijzen Uwen naam wat kan dat een verheffend mo ment zijn. Maar dat gebeurt op zondag. Op dinsdag, woensdag en de andere dagen der week komen we niet in de kerk. Dan zijn we in kan toor of fabriek, op de beurs of in de trein. En kom daar nu eens voor je belijdenis uit. In de gemoe delijke tijd van vroeger ging dat nog, maar ons leven,is toch zeker veel te gecom pliceerd. Laten we ook vandaag weer eens bij Paulus in de leer gaan. U weet wel: die man, die eenzaam bad in het huis van Judas in de Rechtestraat te Damascus Een hele tijd later was hij als gevan gene op weg naar Rome. Beman ning en passagiers van dat schip waren niet veel bizonders. Maar tóch sprak Paulus die mannen over God, „wie ik toebehoor en die ik vereer." (Hand. 27 23)En daar bleef 't niet bij. Op Paulus' aan sporen besloten de mannen, die dagen lang in touw waren geweest, iets te eten. Maar Paulus nam bij die maaltijd de leiding. Hij nam het brood, dankte God in aller tegen- EEN WOORD VOOR VAN DAAG JONGERENCONFEREISTIE TE WORMS (Van een verslaggevers) In Worms, eens het centrum van het Heilige Roomse Rijk, dat naarmate het nationalisme opkwam aan betekenis inboette, heeft zaterdag het pro bleem van de Europese eenheid in het middelpunt van de belangstelling gestaan. Het protestants-christelijk aspect van dit vraagstuk werd op de conferentie van Europese jongeren, die in de oude Rijksdagstad onder auspiciën van de Junge Union Deutschlands gehouden wordt, naar vorer gebracht door dr. W. P. Berghuis, voorzitter van de Nederlandse anti revolutionaire partij. Wanneer men de Europese gedachte aan een beschouwing onderwerpt, komt men tot de ontdekking, dat hier sprake is van het scheppen van een geheel nieuwe machtssfeer, een nieuw staats verband. Een ingrijpende verandering dus. Het is opmerkelijk, aldus dr. Berg huis, dat vooral de protestantse groe peringen open staan voor de Europese gedachte. Als oorzaak zag hij het feit, dat een nationale overheid voor hen nooit een doel in zichzelf was. Het gaat hun veeleer om recht en vrijheid, ge baseerd op de bijbelse steatsgedachte. Wanneer men zich nu afvraagt, of de nationale overheden hun onderdanen dit recht en die vrijheid nog kunnen garan deren, moet men een ontkennend ant woord geven. De geschiedenis heeft ons reeds zeer vele veranderingen in de staats- en re geringsvormen te zien gegeven. Men kan derhalve verwachten, dat in de toekomst nieuwe staatsvormen nodig zijn. Dit moet men nuchter op zich laten inwer ken. Bdvendien Is er geen aanwijzing. woordigheid. brak het en begon te eten. (Vers 35). Behoren wij Jezus toe? Vereren wij Hem? En danken wij Hem in aller tegenwoordigheid voor Zijn weldaden? Zijn dit voor ons soms wonder lijke vragen, van iemand die „bui ten 't leven" staat? Maar wat ver wacht Jezus van ons? Lees Matth. 1033. Als boordpredikant naar Zuid-Afrika DR. H. JONKER, her- f vormd predikant te Amsterdam, heeft vorig jaar een reis maakt als boordpredi kant met het emigran- Deining middags rustige gesprek ken konden hebben in de hut. Ook lieten velen niets van zich horen. Dat zijn vooral de buitenkerkelijke Hervormden geweest. Bj] de aankomst bleek mij dat ook een Hervormde b2,0.^e„e8tAULk.e,„e?..ik u" mii» wljkeemee»t« naar Zuid-Afrika. In De heid". Het Waarheidsvriend ver- WOENSDAG 10 OKTOBER I Land- 13.00 Nws Meisjeskoc Grai 17.40 Koersen; 17.45 Orgeiconc; 18.05 Vocaai 18.20 Spectrum v h Chr Organisatie- en 18.30 RVU: Ds 19 30 Buitenl Dkrant; 20 21.15 „Nehalem 22 05* Film latlsche vol- Muz 20 00 zee De RaHinn "|suit2: Rijksdelen <ssv;£,2ïïï *33: SS Nf'dlXHSSp1ij?tAi,.- V, pi v£ï££ 22.30 De noodzaakten ^e^geva'ren v?riJi^ork; KRO: 17.0017 40 V d lc(n/l AVRO: 20.00-22.00 Je kunt het toch meenemen, blijspel. tóet Engeland, BBC Home Service. 330 m. 12 00 V d scholen; 13.00 Gram; 13.30 V Nws; 14.10 Rep; 18 J0 Hilversum n, 298 7.10 Gym: 7.20 Gra onfbijtcli VARA: J.00 Nwt. I V d vrouw. VPRO: 10.00 14.30 Quiz; 15.00 V 17.00 Vespers; 17.4L 18.55 Weerber; 19.00 Nws' 19.75 Towi Country; 19.45 Volksdansen; 20.00 82f »?ii 21 00 Symf-ork; 2215 Discussie; 22.55 Sopr en plan7 i Koi-rJ^ Gr#m: 24 00 Nw,; 0.0A-O.13 t Program, 1500 ei •rouw. vmu: ïu.uv J""" "WB cn voordr; 12.15 Mrs E Schoolradio VARA: 1020 Gram; 11.00 RVU: ?®*b: 1230 Dansmuz; 13.15 Lichte B Rombouts; Pianospel^ 14.00 Orkeatconc; 14.45 V d 13.45 Pli kleuters; 15.00 V d V h platteland; 12.38 kestconc; 16 45 Am 13.00 Nws; 13.15 Ten- Dagb; 17.30 Voord: 3.18 Strijkork; 13 50 Orgelspel; 19.00 Ge' 17.15 Lichte Puzzel "1 Voordr; 0.15 Ja 0.55-1.00 Nws. Brussel. 324 n: ber; 12.34 Gram progr. 14.00 S. 17.45 Orkestconc; 1845 ar muz; 19.45 Hoorsp; Sport; 20.30 Gevar progr- 21.30 Hoorsp; Mis muz; 24.00 13.00 Nws; 13.11 N Iradio; 16.00 Koersen 16 15 Ork conc; 17.00 Nws; 17.50 Boekbespr; 18.00 Caus; nemen. schrijft: tod? Tussen Amsterdam en voor IJmuiden nodigde de pur- den. ser, het hoofd de geestelijk- van de pater gesloten s een twee- terzijde geschoven om mlj sterk dat hij niet ge- met twee plaats te maken voor een weten heeft dat zijn eigen slaapgelegenheden boven eenvoudige katheder. De wijkpredikant als boordDre- telt hij iets van zijn elkaar, een bureau en een bijbels en de psalm- en ge- dikant de reis meemaak- wprk- in pon artilrol tafeltje met twee stoelen. zangboeken uit de kist van te 'De verhouding met pa- de Hervormde Emigratie jn de eerste kerkdienst waaruit we iets over- ter Agaci was allerplezie- Centrale werden uitge- preekte ik over Psalm S- Jonker Ha* was reeds zijn reikt benevens een wel- >iAUe einden der aarde J•- - ik kreeg de kom-kaart met aanwijzln- zuJien aanschouwen het heil gen, door de boordpredx- onzes Gods" en wees de kant ondertekend. Een ker- „boordgemeente" op de wonderlijke leiding Gods n hYr?eg in de geschiedenis, dat zij ook oud-ambtsdragers nu ppn lanj dienst aan boord, de bekend, een boordpredikant aanwezig waren. Twee he- aan het -„J* A1 R.K geestelijke en mij moet telkens in deze iet- ren staken hun vinger op, de aarde waar God door uit tot een bespreking wat vreemde samenleving de één was oud-ouderling ziin eoe'dzunstieheid hot in zijn hut. Ik mag meede- inkomen, toch went het van de Hervormde kerk, de ïïcht van Fvan^ilfp len. dat we van hem en gauw. ancjere oud-diaken van de hleft gebracht Sïï? zil ook van de kapitein en de Naast onze gesprekken Gereformeerde kerk. Ze daar in het vreemde land gehele bemann ng de groot- over de gebeurlijkheden werden dadelijk benoemd njet van ^et Evangelie ver W"JJ" wel .niet «eheel yolgens stoken zullen zijne bisschop 6en- door de boordpredi- een zeer bekwame man kant ondertekend. Eer dit werk had uitgezon- keraad had ik niet, Hij was met de ge- tijdens de dienst vroeg ik, boordleven ste hulp uij de boord, hadden werk hebben ondervonden, soms theologische gesprek- de regelen van de kerkor- De kerkdiensten werden ken. De vroeg hem allerlei de! —tot „boordkerke- "®l ee° m „Wi*lr" vastgesteld. Elke zondag zaken over de rooms katho- raad". Ze zouden o.m. g zou om zeven uur en negen lieke eredienst, welke hij zorg dragen voor de inza- J, Hvfn." wfs. D°g' uur voor de R.K. passa- zeer uitvoerig beantwoord- meling der gaven. al veel deining, zodat dat giers en bemanningsleden de. Over het protestantisme Natuurlijk was Ik zeer bet spreken en het luiste- de mis gelezen worden, ter- vroeg hij mij niets, wel benieuwd naar de op- ^®n gemakkelijk maak- wijl ik daarna om half elf wees hij eenmaal op de komst. Er kwamen er plm. ^fht®r ""3 *1®* wit. kerkdienst zou houden voor verdeeldheid in het protes- 100, wat, volgens de purser, "et "'mdoek, voor de protestanten aan boord, tantisme. vergeleken met andere J?1*11?1.®" en e v.ro« i De diensten zouden alle ge- emigratierelzen, een hoog de ki?dfr®"' luisterende houden worden in de bio- UtE volgende morgen had aantal was. De tweede "f1 j00™, va"4 di® scoopzaal in het vooronder. U om half elf de eerste dienst waren er 120. Later 4?od>. dl.® deze"ae blijft in Elke avond zou door mij kerkdienst plaats. Op het leerde ik de mensen let- ®®J ko®,e vad"la"d' als ta om acht uur een dagslui- mededelingenbord stond de wat beter kennen. Ik moet warme ^uia-Atrika. ting gehouden worden in de dienst aangegeven, terwijl bekennen, dat de Gerefor- 7 kinderkamer op het B-dek. ODk de scheepsomroep de meerden 't trouwst waren. 20 VPer de ZiUlaer- die dan gevolgd werd om djenst had aangekondigd. Van de Hervormden waren kruis verder, met zich half negen door het avond- Een organist had ik spoe- diegenen trouw, die kwa- in gebed van de pater. dig gevonden, die bereid men uit meelevende ge- meevoerende een stukl*» Spreekuren zouden wij in bleek de diensten en de meenten. Dit geldt ook van mensheid met lief en onze gemeenschappelijke avondwijdingen op het de avondwijdingen. H tplpiirctollino hut houden, de pater des scheepsorgeltje te begelei- Het was voor mij een on- ieea' ^eursieiling en morgens om elf uur en ik den. Ik verzocht hem vijf mogelijkheid alle 800 pas- verwachting, moeite en om vier uur in de middag, voor half elf met een im- sagiers binnen 16 dagen te hoon varende naar hpf Wanneer de één spreekuur provisatie te beginnen, zo- leren kennen, daarom hield, zou de ander de hut dat de bezoekers enigszins drong ik er op aan met andere einde van de niet 'betreden, maar zich het_ idee zouden lebben mij kennis te maken ^op aardbol de warmte tege moet. die doet veronderstellen, dat het in Gods raadsplan ligt, dat de huidige Europese staatsindeling tot de jongste dag moei blijven, zoals zij Is, aldus dr. Berghuis Vooral voor de Zwitserse jongeren opende dit referaat nieuwe gezichts punten. Het neutrale Zwitserland houdt zich immers steeds afzijdig var, de rest van West-Europa. Dit is niet alleen thans het geval, het was doorgaans in de geschiedenis Het land heeft daarbij zijn natuurlijke ligging tussen de bergen mee. Evenwel kreeg men bij de discussie over het referaat de indruk, dat het streven naar de Europese een heid de Zwitserse jongeren niet onbe roerd liet. Voor Duitsland deed zich nog een an der probleem voor, een probleem, dat velen naar de keel grijpt. Het probleem werd op de conferentie gesteld door een deelneemster uit Berlijn, waar h meer speelt dan elders in de Bondsi publiek. „Wat moeten wij bovena: stellen, de hereniging van Duitsland of de Europese eenheid?" Het ia een harde zaak voor de Duitsers. Wanneer eenheid van Europa verkiest, komt de hereniging van Oost-Duitsland en de Bondsrepubliek op de lange baan. in het gedrang zelfs. Het communisme zal immers des te meer zijn sporen druk ken op het Duitse volksdeel achter het IJzeren Gordijn. Zo is het Europese vraagstuk probleem, dat voor bijna alle Euro pese landen andere aspecten heeft. Een vraagstuk echter, dat men voor de westerse wereld universeel kan stellen, leverde In de discussie meer bevrediging op: het vraagstuk van de economische en sociale politiek, van uit protestants gezichtsveld bezien. Ook hier leidde een Nederlander de gedachten: nir. C. G. van Dam, secre taris van het verbond van protestants- christelijke werkgevers in Nederland. Hij stelde overeenkomstig het godde lijk gebod de liefde jegens God en de naaste centraal Dat betekent, dat de overheid voorwaarden heeft te scheppen voor de ontplooiing van ieders persoon lijke verantwoordelijkheid, tegen de so cialistische denkbeelden en tegen de ontwikkeling van de moloch der groot industrie in. Mr. Van Dam vertelde in dit opzicht over de organisatie van de arbeid zoals die in ons land is, over de publiekrech telijke bedrijfsorganisatie en de achter gronden, die haar steunen. Uit de dis cussie bleek, dat ons land op dit punt Duitsland en Zwitserland ver vooruit is. Daar is het onbekend, dat bedrijfs- lichamen verordenende bevoegdheid be- Een ander aspect van de persoonlijke verantwoordelijkheid, dat ter sprake kwam was het moeilijke probleem van de vrUe-tiiA-hesteding van de industrie arbeiders. ien neemt immers waar, dat de mechanische grootindustrie de persoonlijke ontplooiing zó in de wég staat, dat massificatie, nihilisme en geestelijke onmacht het gevolg zijn. Wat kan men hier als christen doen? Ook hier treedt het gebod der naas tenliefde weer op de voorgrond; niet totalitair, zoals in de Sowjetmaatschappij de vrije-tijdsbesteding geheel door de staat wordt voorgeschreven, maar met als voorwaarde het waarborgen persoonlijke vrijheid. Hoe men samenleving omhoog kan stuwen? Ook het jongerencongres kon hierop geen antwoord geven. Wanneer men de ten- denzen in deze maatschappij waarneemt, krijgt men immers het gevoel, dat het hopen, waar bijna geen hoop overblijft. In elk geval, concludeerde mei ten wü ons inzetten. Wü beseffen daar bij, dat het werkelijke paradijs niet in deze wereld te verwezenlijken is. M: geeft dit besef de werkzaamheid déze samenleving niet een wijder verblijdender perspectief? Uniecollecte 1956 hebben opgebrac ig jaar I 7496,271 bedragen: Poede- Beljerland: Jws; 13 10 Gram; 14.1 >mr koren; 15.30 Gra 700 Nws; 17.15 Gra irogr; 22.00 Nws; 22 erland. 17.45—18.15 Nw en Engelse les voc ingen. les 2, deel 1 (Op 224 en 41 m Radiodagboek i GRAMMOFOON Da Ca[ t Orkest Bela Sander Pet OPGAVE PUZZEL NO 37 HORIZONTAAL; 1 Speelbakje, 3 Uit roep. 5 Voorzetse.. 6 Ontbinding, 9 Oudt bedelaarsgereedschap, 11 Vruchtvliesje. 12 Voorzetsel, 13 Rivier, 14 Grote bijl, 16 Hooggelegen weide, 17 Rivier. 18 Put emmer. 19 Bijb figuur. 20 Krantenjon gen. 22 Spel. 23 Ambtshalve. 24 Land bouw gereedschap. 25 Rij. VERTIKAAL; 1 Wapen. 2 Oude dame. 3 Afsluiting. 4 Bloedvat. 7 Maat, 8 Vrucht. 10 vissoort. 13 Reeds. 15 Voge:. 16 Vogel, 18 Meisjesnaam. 19 Titel. 21 Steen OPLOSSING PUZZEL NO 36 HORIZONTAAL; 1 Waterkers. 2 Ate lier/Om. 3 Ale/Kort/Ba. 4 Gallon/Sul. Tii 5 As Tulp/Lus, 6 Menie Rust, 7 Bluf 'of thii Ran Te, 8 Eb Met/Keer, 9 Rails/Stek. VI- VERTIKAAL; 1 Waag Amber, 2 At- f""1® las Elba. 3 Teelt Nu Mi, 4 Elk/Luife: ld fti 5 Riool/Erts, 6 Kern/Pr./Aks, 7 Erts where Lunet, 8 Robuust/Ee, 9 Smal/Sterk. 1 Easy Compagnons de la Chans Mon coin d'Parls - Munequita de Estelle, Paris Canaille'- Ai-tu vu? Peau d'chien - En parlant un peu c Mop Parts: ELle chante; A Paris dan: Faubourg - Le gamin de Parts - L de la Seine - noir - J'ai trouvé Part! du"aUls -er lOUj"urs rche!" Musique des Gul- Jlables Rouges; Rotary March IV Annie Cordy. Virglnie Morgar les pont de Pari i - La valse brune - de Cov Bois; Ave- Caroline. Cai - La jambe en bois - Ta ra da ay; Je n'peux pas. V Two Beat Stompers Potato Head Blues; of blues: I ain't give nobody none Jelly-Roll: Chattanooga Stomp, (ené Thomas et son modern group, ijardins met Orkest Raymond Le- >-teasc; My Good night. lal strip-te 143. „We zullen 't toch maar proberen," zei Rum- pel. „We hebben ons erg geamuseerd met uw naamsein. Het is Dogsbody, niet waar?" „Als u dat weet, waarom vraagt u 't me dan?' Maar Rumpel bleef proberen en stelde op be leefde toon vragen over vliegtuigen. „Natuurlijk weten we dat u een hoop narigheid hebt met de Rolls Royce Vulture motor. Is 't niet?" „Als u dat weet," herhaalde Bader, „waarom vraagt u 't me dan?" „Wij hebben deze oorlog niet gewild," ging Rumpel ernstig verder, „maar de Polen wilden Berlijn hebben en daarom moesten we met hen afrekenen. „Tachtig miljoen Duitsers, die bang zijn voor dertig miljoen Polen!" gromde Bader honend. „Waarom hebben jullie België en Nederland dan aangevallen?" „Wat komen zulke kleine landen er nu op aan?" repliceerde Rumpel vriendelijk en Bader, die begreep dat het de man ernst was, keek hem verbaasd aan. „Waarom hebben jullie Rusland aangevallen?" wilde hij weten. Rumpel spreidde de handen uit. „We hadden hun olie nodig." Met overtuiging sprekend ging hij verder; „Wat wij zo jammer vinden't is zo verdrietig dat wij, Duitsers en Britten, nooit zij aan zij vechten.Och, we weten wel dat jullie ons „Jerries" noemt „Neen, dat doen we niet," snauwde Bader. „We noemen jullie „Hunnen"!" Alle vriendelijkheid was opeens verdwenen en Rumpel sprong met een nijdig gezicht op en liep naar de deur. Bader riep hem na: „Stuur me mijn benen en wat thee, jij vervloekte kerel." Hij was stomverbaasd toen vijf minuten later een luchtmachtsoldaat met zijn benen (ook de PAUL BRICKHILL DAN MAAR ZO! de piloot zonder nieuwe prothese, zag hij tot stukje zeep en een handdoek binnen kwam, en hem vervolgens naar de badkamer bracht. Toen hij in zijn cel terugkwam, vond hij daar een dienblad met Engelse thee, melk, suiker, wat brood, boter en jam Gewoonlijk kregen de nieuwelingen een week „eenzame opsluiting" om hen gewilliger te ma ken voor de ondervraging, die op een zenuwslo pende wijze geschiedde. Daarna pas werden ze in de nabije, met prikkeldraad omgeven „kooi" gebracht, waar ze op transport naar een perma nent krijgsgevangenenkamp moesten wachten Rumpel moest wel tot de overtuiging zijn geko men dat het onmogelijk zou zijn iets uit Badei te krijgen, want een uur na het ontbijt werd hij uit z'n cel gehaald en naar de kooi gebracht. De kooi was een triest geval: drie sombere houten barakken stonden op een plat getrapt stuk land, omgeven door een dubbele, drie me ter hoge prikkeldraadversperring met op de hoe ken hoge schildwachthuisjes, waar loerende ogen machinegeweren en zoeklichten de afrastering bewaakten. Het dichtslaan van de hekken achter hem werd verzacht door het hartelijk welkom van tientallen vliegers, mannen van zijn slag die zich rond hem verdrongen en hem het ge voel gaven dat hij zoal niet thuis dan toch on der vripnden was Uit het Rode Kruis-magazijn haalden ze voor hem pen tandenborstel, een scheerapparaat en wat R.A F.-kleding. Toen kreeg hij een goed maal, want het kamp had een flinke voorraad Rode Kruis-pakketten. Een forse officier-vlieger van de Marine Lucht vaartdienst, David Lubbock, bracht hem naar zijn kamer, een houten hok met een stoffige vloer, met langs de wanden rijen boven elkaar geplaatste bedden. Elke kooi had een papieren, met houtwol gevulde matras en twee grijze de kens. Hij ontmoette daar Peter Gardner, een donkere jachtvlieger met achttien overwinningen op zijn naam, en nog ettelijke verwante zielen en ze vertelden elkaar hun avonturen Hij voel de zich al een stuk meer op zijn gemak en vroeg of ze iets van Harry Day hadden ge hoord, die ook ergens als krijgsgevangene moest .Harry Day? En of!" zei Gardner. „Een paar dagen geleden was hij nog hier, maar hij was on deugend en is met zeventien anderen door een tunnel ontvlucht." Blijkbaar waren ze allemaal weer gepakt en doorgestuurd naar een perma nent kamp. Toen hij het woord ontvluchten hoor de, was Bader meteen vast besloten dat ook te proberen en met schitterende ogen leunde hij naar voren om er alles van te horen, 't Was maar een hele korte tunnel geweest, vertelde Lubbock, want de barakken stonden vlak bij het prikkeldraad. Ze waren onder een der bedden met graven begonnen en de nacht dat ze onder het prikkeldraad door gingen, maakte iedereen zoveel mogelijk lawaai om de bewakers af te leiden. „Maar als zij het konden," vroeg Bader, „waarom zouden wij het dan niet proberen?" Lubbock had daar ook al over nagedacht en Pete Gardner, die een paar maanden geleden was omlaag geschoten vier dagen voor hij zou trouwen zat gewoonweg te springen om weg te komen. En zo waren er meer in de ba- WUKDl VEKVOLGDJ VY/^AAROM duurt bij ons de kabinets crisis zo lang? Dit is een vraag, die steeds vaker wordt gesteld. Het is gemakkelijk, het antwoord op de vraag te zoeken in allerlei faktoren van per soonlijke aard, en die faktoren spre ken vermoedelijk ook wel een geducht woordje mee- Maar er is meer. Nu is politiek een moeilijke z^k. En ze wordt er niet eenvoudiger door, doordat ze als regel wordt bedreven door politici- Er is over politiek al veel kwaads gezegd. In de politiek, zo zegt men wel, moet je politiek zijn. Wel wat venijnig is het volgende ci taat, dat uit Amerika stamt: „Om in de wereld van de politiek een lang leven te hebben, moet men de huid hebben van een nijlpaard, het geheu gen van een olifant, het geduld van een bever, het hart van een leeuw, de maag van een struisvogel, de humor van een kraai. Maar aan al die eigen schappen heeft men niets, wanneer men ook niet iets heeft van de gemeen, heid -• muilezel". jqET probleem van de politiek is al oud. Reeds onder de wijsgeren van de Stoïcijnse en van de Epicureïsche school bestond er over het nut van politiek verschillende zienswijze. Sene ca formuleerde dit eens als volgt: „Epicurus zei; de wijze zal niet deel nemen aan het staatsleven, tenzij iets hem er toe zal noodzaken. Zenon zei: hij zal deelnemen aan de staatszaken, tenzij iets hem dit zal belemmeren". Het karakter van politiek schijnt met zich te brengen, dat men öf er zich met enige hartstocht aan geeft óf er zich lichtelijk hooghartig van af wendt. Groen van Prinsterer heeft in de vorige eeuw te onzent nogal te ma ken gehad met het verschijnsel van wat men noemde de politicophobie- Hieronder verstond men de vrees, de reserve, van zovele christenen met be trekking tot de politiek. Groen van Prinsterer erkende de bezwaren en de gevaren, welke hier liggen, maar met te groter nadruk bepleitte hij de nood zakelijkheid van christelijke politiek en de wenselijkheid, dat steeds meer christenen zich aan het beoefenen van deze politiek zouden geven. RESERVE tegenover de politiek: treft men ze in onze dagen ook niet veelvuldig aan? Is het niet 70, dat ook nü velen, niet het minst uit intel- lektuele kring, van de politiek afstand Ten onrechte, menen wij. Zij onttrekken daarmee aan de politiek krachten die juist de politiek niet missen kan. Zij laten tegelijk het terrein te gemakkelijker over aan mensen voor wie de politiek wordt tot een routine en tot een gelegenheid om eigen eerzucht in te gevlij te komen. Nu is het buiten kijf, dat de huidi ge, zich nog altijd moeizaam voort slepende kabinetscrisis nauwelijks nog in staat is, het respekt voor de politiek te verhogen. Integendeel, steeds meer keert men er zich met spot of met wrevel van af. Dit laat zich begrijpen. Het is stellig >k een van de waardevolle elementen de klacht, welke de Leidse hoog leraren vorige week hebben doen ho ren, dat de lange duur van de kabi netscrisis voor de demokratie zelve funeste gevolgen kan hebben. ■pOCH, zo menen wij, zou het niet billijk zijn, het verschijnsel van de langdurige kabinetsformaties in ons land alleen op rekening te schrijven van eigenaardigheden en hebbelijk heden van politici. Er gaat nog wel iets anders en iets meer onder schuil. Het is dat andere en dat meerdere, steeds sterker mate de belang stelling heeft van wie de politiek be zien vanui$ wetenschappelijk oogpunt. Er voltrekken zich in ons politieke bestel bepaalde veranderingen, die met zich brengen, dat een kabinetsformatie ons land steeds meer zich ontwik kelt tot een kabinetscrisis. Deze ver anderingen bemoeilijken in al sterker mate de formatie van een nieuw kabi net. Het is de verdienste van de hoog leraar in de wetenschap der politiek de Vrije Universiteit, prof. dr. J. J. de Jong, dat hij dezer dagen in een uiteenzetting de aandacht heeft ge vestigd op enige van deze verschijn selen, die het steeds lastiger maken, tot de formatie van een kabinet tc ko men. Wij stellen ons voor, ze in een volgend artikel nader op te sommen. Daarbij is het niet onze bedoeling, politici te ontlasten van hun verant woordelijkheid. Aan de andere kant mogen we hen niet zwaarder belasten dan ze werkelijk verdienen. VAN HEK EN OER bundel 1949 wordt afgezien, treft het bericht, dat de kerkeraad van de Ge reformeerde kerk van Emmen met algemene stemmen besloten heeft- de beryming-Hasper voor onbepaalde tijd in de kerkdiensten te doen zingen, tenzij uit de gemeente gegronde be zwaren daartegen inkomen, i'rouwetiike studenten zijn in Delft zeld zaam. In de afdeling der vliegtuig- bouwkunde was er tot voor kort geen •ngeschreven. Dat is nu veranderd doordat de zestienjarige Koo Siu Ling haar intrede in deze afdeling heeft gedaan. Meiuffrouw Koo is nog nooit eerder in Nederland geweest. Zij werd in Malang geboren en ging op de H.B.S in Djakarta. Haar vader heeft in Rotterdam gestudeerd aan wat toen nog de Handelshoogeschool heette.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2