CHRISTELIJK
KANTTEKENING
Ontmoeting Kerk en kunst
op Oud-Poelgeest
„Bmig het kind blijdschap
van het Kerstfeest bij"
Het huisbezoek: concrete toepassing van
de prediking-voor-allen
Twee zetels
„Wij durven de leeuwenkuil niet in99
„De natuurlijke schoonheid schudt als een leeuw de manen. Af en
toe gaat een Daniël naar beneden en temt de leeuw. Darius de Meder
kijkt over de rand en verbaast zich. Soms willen de Christenen niet
de kuil in voor het een kattenbak is geworden. Maar we moeten de
leeuw niet verlagen tot een kerkrat of een parochiepoes". Met deze
samenvatting besloot ds. W. Barnard zijn meditatieve inleiding op de
derde conferentie belegd door de Van der Leeuwstichting, ditmaal
onder het motto „De ontmoeting van Kerk en Kunst" gehouden.
„Vier vrouwen" waren voor ds. Bar-1 naar Jeruzalem trokken de conferen-
nard het uitgangspunt om te spreken tiegangers door de lanen van Poelgeest
over „Kunstgevoel en Kerkbesef. me. ae woorden en de melodie van
,,Ik zag een vrouw die schreed als 1 ps. 122 de vreugde over het gaan naar
xij nooit zou sterven". Dat was de het huis des Heren uitzingend. Een
eerste vrouw, die de aandacht vroeg. I vreugde die ook uitkwam in de psai-
ecn Helena, om wie de vorsten een j men van Gelineau, een Frans priester,
oorlog deden ontstaan, de vrouw om waarvan enige platen werden gedraaid,
wie men zich kan verheujen omdat zij De heer J. W. Jansen, architect te
mooi is Daartegenover staat het vrou- Den Haag, hield 's middags een entgs-
welilke Jeruzalem, waarnaar de stam- zins filosofische beschouwing over „de
_i_iv... tv K»nstiil van onze woninvinriehtins". waar-
ngend optrekken: „Ik ben
verheugd wanneer men mU godvruch
tig opwekt, zie wij staan gereed om
naar Gods huis te gaan".
Maar Helena veroorzaakte de dood.
de ondergang van de stad Troje. terwijl
in Jeruzalem vrede en aangename rust
wacht. De gerichtheid van de vreugde
is anders. Als kunst (Helena) kerke
lijke kunst i Jeruzalem) wordt, is de
gerichtheid anders.
Ds. Barnard bracht hier de tegen
stelling tussen zon en maan naar voren
De zon is het overweldigende, de maan
het verlanzen wekkende De Bijbel
heeft een hoge gedachte van de zon.
want de vrouw uit de Openbaring word'
bekleed met de zon. maar de mens
volgt dikwijls als een maanzieke knaap
in zijn puberteit Helena na. Zon en
maan lopen niet parallel met hemels
en aards, want in het nieuwe Jeruznlem
zal noch zon noch maan zijn; zy wor
den samengesteld.
Naar aanleiding van Galaten 4 ze'
ds Barnard dat de kerkelijke kunst
meer op Sara dan op Hagar moet lijken:
vrij en toch gebonden, dat wil zeggen
ope»nomen in het verbond met God.
Wij moeten oppassen, aldus spreker,
dat we niet aan de uiterlijke tekenen
bliiven hangen, anders is het niet waar
achtig. Niets Is onechter dan een leke-
spel. dat betoogt en niet getuigt. Ue
zoon van Sara is een zoon van de De-
lofte. de zoon van Hagar een zoon van
het vlees.
De bespreking, die direct na de ope
ning als kennismaking met elkaar en
met het onderwerp begonnen was. werd
nu voortgezet, totdat het late uur de
conferentiegangers de slaapgelegen
heden op Oud Poelgeest, waar als gast
heer optrad ds. J. M. Hoekstra, ver-
mingsleider van de stichting „Oud
Poelgeest", deed opzoeken.
Zondagmorgen werden na de kerk
dienst onder leiding van de heer G.
Krrmer uit Amsterdam de psalmen be
leefd. Als bedevaartsgangers op weg
Bock
VAN DE DAG
H. W. Hofmeester, Een woord
voor de dag. Uitgave van La Ri-
vière en Voorhoeve te Zwolle.
Dit is een aantal van de vele toe
spraken. die de schrijver, hulppredi
ker In o*e hervormde gemeente van
Hilversum, voor de N.C.R.V. onder
derelfde titel gehouden heeft Veler
zuilen naar deze ochtendtcespraken
luisteren Op veier verzoek zijn ze nu
gebundeld. Het is een eenvoudige
en dus smaakvolle uitgave geworden,
ïtüüw.Sr>Tm en inh^ud ZU behoeft
dunkt me veen aanbeveling. Gelukkig
varWÏn W"0Or<f ..morgenwijding*
stijl van woninginrichting'
in hij veel heilige huisjes omvertrapte.
Als goed Calvinist wist spreker, dat
stijl, een eenheid tussen denken en
handelen, niet te bereiken is. daarom
wilde hij spreken over de wil töt stijl
De antieke stijl, die in vele kringen
tot de ..bon ton" behoort, en die bij
voorbeeld tot resultaat heeft, dat
tinnen nachtspiegel wordt gebruikt als
bloemenvaas, wees hij van de hand,
omdat dit een vorm is van consumeren,
van bewaren. Het old-finish is er een
trieste nabootsing van.
Het eigentijdse, gericht op het komen
de heeft slechts reden van bestaan. Het
is geen kwestie van smaak, maar
existeren, van zijn, met lichaam en
Jezus eigen. Het gaat om de relatie
met God en met de medemens de gezel.
..Gezelligheid ontstaat alleen als
relatie goed is, als we echt zijn, als do
inrichting van het huis echt Is.
Chr. Geref. predikants
vrouwen vergaderden
De negende jaarvergadering van
Chr. Geref. predikantsvrouwenvereniging
is vorige week te Amersfoort gehouden.
Referenten waren mevrouw Dam—Mar-
tena en ds. L. Floor Jr. uit Almelo, die
resp. spraken over de onderwerpen
Karaktervorming en Gevouwen handen.
In de vacature mevrouw Zwiep—Van
Zwoll werd tot penningmeesteresse ge
kozen mevrouw Op de VeldeTen Napel
uit Hilversum. Verscheidene nieuwe le
den gaven zich op.
Getuigenis op de kansel
In de stampvolle Oude Kerk te
Amsterdam (anders een zeer matig
bezet kerkgebouw) heeft ds. W. A.
Smit, de predikant van de hervormde
Oudekerkgemeente. gisterenmorgen
in de kerkdienst plaats gegeven aan
een persoonlijk getuigenis van de
autobewaarder van het Oudokerks-
plein, de heer Kaas Smit. Deze kwam
gelijk met zijn naamgenoot op de kan
sel en nadat ds. Smit ongeveer tien
minuten gepreekt had, kreeg de heer
Smit gelegenheid zijn levensgeschie
denis te vertellen en een getuigenis
te geven. Ds. Smit hield op de preek
stoel nog een kort vraaggesprek met
de heer Smit en voltooide daarna zijn
prediking over de tekst: Ik zal in het
midden der volkeren de daden Gods
vertellen.
Na afloop van de dienst bleef men
op het Oudekerksplein spontaan na
praten, waarbij het voor en tegen van
deze methode besproken werd.
Melodie en woord
der Ethergolven
DINSDAG OKTOBER 1936
Beroepingsicerk
NED. HERV. KERK
GEREFORMEERDE KERKEN
Benoemd: tot hulpprediker te Roc-
kanje: P. J. Lamboolj, emeritus pre
dikant te Enimatil.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Seheveningen: P. van der
Bijl te Leerdam.
Aangenomen: naar Rotterdam-Zuid
Chr. van Dam te Barneveld.
JULIANA REGINA 1956
Verschenen is het achtste deel va
.Juliana Regina," een uitgave, die ce
overzicht geeft in beeld en woord va
de gebeurtenissen rond ons Koninklijk
gezin. Dit mooie werk wordt samenge
steld door de heer D, Wijnbeek en ui
gegeven door Drukkerij Hollandia te
Baarn. De prijs is ƒ2,90.
Met groot genoegen hebben wij deze
verzameling van ruim 100 foto's beke
ken. De druk is voortreffelijk en de
uitvoerige bijschriften zijn vooral voor
later heel belangrijk. We denken hier
bij met name aan de prachtige reis naar
de West, waar ons Koninklijk paar nel
zoveel geestdrift werd ontvangen.
Het feit, dat elk jaar weer een nieuw
deeltje verschijnt, bewijst wel, dat het
Nederlandse volk deze uitgave
waardeert. Ook nu weer verleende het
particulier secretariaat van Koningin nr
Prins volle medewerking. Samensteller
en uitgeefster kunnen zeer tevreden zijn.
EEN
WOORD
VOOR
VAN-
DAAG
Kent Hij ons?
In 't najaar gaat ook de machine
van 't kerkelijk leven weer op
volle toeren draaien. Tenminste,
als zich genoeg vrijwilligers aan
melden. Want daar schort 't hier
en daar nog wel eens aan. Een
vaak gehoorde klacht is: een paar
mensen moeten alles doen, de rest
gelooft 't wel.
Maar later we aannemen, dat
de „gemeente" zich van haar taak
en roeping be
wust is en dat
niet voortdurend
over gebrek aan
medewerking
moet worden ge
klaagd.
Zo'n „gemeen
te" had Jezus
wellicht op 't
oog in Matth. 7.
Daar waren de leden echt
activeerd" zoals dat met een
modewoord in onze tijd heet. Als
zij van hun aardse post zijn afge
lost, kunnen zij tot de Meester
zeggen: Hebben wij niet in Uw
naam geprofeteerd en in Uw naam
boze geesten uitgedreven en in
Uw naam vele krachten gedaan?
(vers 22) Dat klinkt allemaal ge
weldig. Zij kenden Jezus, Zijn
naam was altijd op hun lippen en
ze hebben heel wat gepresteerd.
Maar Jezus' antwoord is: Ik heb
u nooit gekend!
Wij kennen Jezus maar kent
Hij ons? Kent Hij ons als in ons
zelf verloren zondaars, die elke
dag weer Zijn verzoenend bloed
over ons leven en werk afsmeken?
Van hen getuigt de Goede Herder:
Ik ken de mijnen en de mijnen
kennen Mij, gelijk Mij de Vader
kent en Ik de Vader ken.
Ned. Zondagschool Vereniging
Waken voor achterstelling van de
andere kerkelijke feesten
In de Schotse Kerk in Rotterdam hebben ongeveer tweehonderd
leiders en leidsters zaterdag de regionale najaarsconferentie van de
Nederlandse Zondagschool Vereniging bijgewoond.
De discussies tijdens deze conferentie, die onder leiding stond
van ds. W. Veenstra van Treebeek, waren gebaseerd op de vraag.
„Hoe vieren wij Kerstfeest". „Het is goed", zo zei ds. Veenstra, „dat
wij ons nu reeds gaan bezinnen op het komende Kerstfeest, het feest
van de liefde".
De heer A. Kroeze, voorzitter van de
Nederlandse Zondagschool Vereniging,
zei in een korte inleiding, dat de zon
dagscholen over het algemeen te veel
aandacht aan het Kerstfeest schenken,
en dat het gevaar groot is, dat de an
dere kerkelijke feesten, zoals Pasen en
Pinksteren, enigszins In het gedrang
komen. HU schreef dit toe aan de ro
mantiek, die nu eenmaal bij het Kerst
feest in veel grotere mate aanwezig Is
dan bij andere feesten.
Volgens de heer Kroeze is de Kerst
vertelling van het grootste belang. Door
de organisatorische en financiële pro
blemen van het Kerstfeest, die veel tijd
van de leiders opeisen, wordt de Kerst
vertelling vaak veel minder goed voor
bereid dan de vertelling voor de „ge
wone zondagen".
De deelnemers aan de conferentie
kregen na deze inleiding een aantal
schriftelijke vragen, naar aanleiding
waarvan zij in discussie konden treden.
„Is er enig begrip bij het kind van
verlorenheid?" „Leeft het kind dus uit
schuldbesef/verlorenheid en kunnen we
dit in de Kerstvertelling vorm of ge
stalte geven?" waren vragen, waarop
heel interessante antwoorden werden ge
geven. Een Rotterdamse zondagschool
leidster zag in het Kerstfeest allereerst
het feest van de dankbaarheid, waar
bij slechts lofzangen op hun plaats wa
ren. Men moet zeer voorzichting om
gaan met het kind, waar het zijn schuld
besef betreft. Het kind moet eerst de
Het Evangelie in het openbaar en „bij de huizen"
ij33 2030 Act. 20 43 De gewone men;
i kath ï"3?, Klerinetkwintet; 21.25 Gesprek n.a.v.l
Dan,mui. I,J0 Oram I. SS 1
SchoolradioHSO.Onmi 1410 V 0 jjlatM; k.L 13 00 Nwo* 13 1S—14 00 r^uv^uté
Unda vrou wen. 14 40 Gever progr; 16 00 V d
Puzzel mee
I 710 Gym7.30 Gram; VPRO: 7 30 Dai
|~#.10 V d
AVRO 8 00 Nw
AVRO: 7 00 Nw«;
Dagope-
8.15 Gram; 9 00
Pianorecital: 12.00 Zang
menade ork; 13.55 Koersen:
14.40 Schoolradio. 13 00 V d vrouw 1SJÓ
Bariton en plano; 16 00 Gram; 16.30 V d
Jeugd. 17 30 Lichte muz; 18 00 Nws; 18.15
Planoapel 18 30 V d Jeugd; 18.40 Ambiiu-
I voua parle; _l#o£ V
ve dienst. 18.58 Paria
kleuters; 19.03 Rltm
19 45 De plaat» van Nederland In het
huidige Europa, caue; 20 00 Nwe: 20 03 Ge-
var progr. 22 15 De Antwoordman, 22.30
Pianorecital; 22 53 Ik geloof, dat.23.00 Nwa;
23.15 Koersen, radlojoum en New York cal
ling. 2330-2400 Gram;
Telertaiepi
SST
BBC Hot
i Service. 130 r
OPGAVE PUZZEL No. SO
13.00 Nws; 13.10 Diacuaaie; 13 55 Intermezzo;
14 00 V d scholen. 15 00 Crltleken; 15 45
Orkeatconc; 16 45 Caua; 17 00 V d kind: 17 35
Weerber. 18 00 Nwa; 18 15 Town and Count
18 45 Amus muz. 19.00 Gevar progr; 1
Kiarmb. 20 13 Caus. 20 30 The Laughter-
maker? ».00 Nwa; 2115 Caus: 2145 Reci-
22 15 Writing for Sound; 23 00 Nwa;
136.
Ze lieten hem een paar films zien, opgeno
men met een op een machinegeweer gemon
teerde camera. Hij zag een Blenheim, die net
omlaag scheen te worden gehaald, een Spitfire,
met een staart van zwarte rook, die wél dode
lijk getroffen scheen te zijn en vervolgens een
wonderlijk filmpje van een 109, die een Brits
schip met zijn mitrailleurs besproeide en „tot
zinken bracht" De laatste opnamen vertoonden
het schip in half gezonken toestand, maar het
was al te duidelijk een heel ander schip.
Galland gaf hem een blik Engelse tabak en
toen hij hem naar de auto bracht, zei de Duit
ser: „Ik vond het prettig kennis met u te ma
ken. Ik vrees dat u in een krijgsgevangenkamp
wel een andere behandeling zult krijgen, maar
als ik iets voor u kan doen, wees dan zo goed
het me te laten weten."
Hij glimlachte hartelijk, drukte hem de hand.
sloeg zijn hakken tegen elkaar en boog. Op
een eerbiedige afstand achter Galland sloeg een
BIOIKI 14UW wmm-, ieder de hakken tegen elkaar en boog eveneens-
vin h.l llchiyn. li fcltwr..13 fftlo- „r: „a G,.m io»..ll« 3id«r stipt* mtt de Heine otficier van de
ten. 14 peer, 18 stee*. 19 'nbeo %oorn n*i: ij.ii Gr»m 14.00 Schoolradio. *5 43 „.~rj „aar h®»
woord. 21 wster in Friesland. iGr*m. ïo.oo Ko«r»«n; isoa Eirtctr orgai-Technische Dienst in de auto en werd naar het
1 sp«i. '.«30 Ork one. 17 00 Nw», i7io Gr«m. ziekenhuis teruggebracht. Hij had Galland best
17 45 Bo*kbe»pr-. craïr **Csuwl w*n8 willen hebben. Volgens geruchten
1300 Danimui
17.00 Dancmuz;
Horizontaal l insekt. 3 deel van
een boom, 6 plaaggeest, 7 aard- of
berggeest. 9 kuishcic. 10 water in i
rr.4-fl.nd. 11 viert. 1. 15 voorrei.rl. oir'1- ---
17 dochter van Laban. 18 Arab titel, j,7ao vragenbeant» i8ou itevu* c
20 troefkaart bij Jasspel. 22 vlinder, a Hoorzp; 19 00 Nws; t9.30 H<
23 Stuk hout. ,20 00 Gevar progr. 20» Cau». 2L00 Plano-
Vartikaal: 1 vreemde titel. 2 kran- I tpeij ji l» Onbekend: 2100 Neg22 -18 Caua;
-- - n. 23 00 Voordr; 23.15 Swing Se*«loi
I. 23 55—24X10 Nw s.
12 00 Gram; 12 30 Weer-
12 38 Gri
in de meeste gemeen
ten weer een begin met
het huisbezoek gemaakt. openbaar
In veel kleinere ge-
meenten doet men zijn
Zowel de ambtsdragers,
die bezoeken als de leden
der gemeente, die bezoek
ontvangen, moeten met elk
ander samenwerken, opdat
bij de huizen", eigen karakter, stemmin- het Woord Gods ook in het
best hiermee voor het het huisbezoek wordt die-
In de prediking wordt de gen, vragen, moeilijkheden, leven i
boodschap van God aan al- blijde en droeve ervaringen, person-
len tezamen gebracht. In twijfel en strijd, verzoekin- ben.
beproevingen. TT*'
lfde boodschap zeer con- is het wonder van het
creet en persoonlijk toege- W^.
God dat het de
begin van de catechi
saties klaar te komen.
In de grotere kerken is
daar geen denken aan ATS1 u'rn' «u''een m p'/ldikm'g nSJit zTdMn! «"«preken: Wa°ne"
en duurt de periode van noodzakelijke aanvulling dat ieder daardoor volko- ^ert'J®1W®
-i- i,!„- ri wordt bevredigd.
het huisbezoek
van september tot Wel aan de preek worden
maart. Zo is het huis-
De prediking voor allen hebben te brengen. Zoals
bezoek een belang- Aan
van de kerk, aldus
C. van der Woude in ^oodschap^ op_.cLe_
het Fries Kerkblad.
We zijn in ons kerkelijk dern® n
leven gewend dat de gezin-
nen op zijn minst eens per zakelijk
jaar worden bezocht. In sP™ken.
enkele gemeenten kent
ook het bezoek, dat
ge algemeenheden lede«" persoonlijk. Het is de nezend medicijn zoekt,
niets. Men wil zegen van het huisbezoek, rnoet bij het huisbezoek
im dat leder zijn eigen per- eerst de geesteluke situatie
de soonlljke moeilijkheden
de dingen bij de
worden genoemd t..
boodschap op de man af daai
zal worden gebracht. En En het 's de taak
heeft gelijk. De mo- ambtsdragers -
s is zakelijk ln- «fhaP 1
wordt ook liefst bezoek
alt kan spreken, soon worden onderscheiden.
van de pas daarna kan men niet
de bood- elkaar gaan spreken over
God bij het huis- wat nu de raad of wil
l u«»i te concretiseren, God 'n
aange- dat xij past op de situatie atie wezen zou.
van dat bepaalde gezin
op de omstandigheden
bepaalde situ-
Maar dit persoonlijk
concreet karakter der predi- d,e bepaalde persoon.
Er wordt veel vereist van
ambtsdragers om dit werk
goed te doen. Er wordt ook
band met het Avondmaal toch weer zijn ^ee' verwacht van de leden
wordt gebracht. Naast de- grenzen. Ik hoorde onlangs JEDER, die zich indenkt, der gemeente om dit ambte-
to min nf meer b.-peelde an een predikant, die zich t wat dit betekent, zal het werk tot zlln recht te
in de prediking met per- moeilijke van deze taak ge- W**™
«nnniiiir» „nJ rmh.t® vnelen laten komen. Het brengen
bezoeken is er nog ..c ~<=- -■---- r-- -
ioek. dat door Voctius ds soonlljke vraien richtte tol voeleir
„visitatio occasionata"
werd genoemd, waarbij pre
dikant of ouderling bij
bijzondere gelegenheden
de gezinnen komen
Ambtelijk huisbezoek
jongen en een meisje
en deze ook liet antwoor- heel iets anders dan
den. En van een, ander, die gewone visite. Bij
■P... een volwassen lid der ge-
Wan- meente bij de naam noem-
D'!
ontvangen van huisbe
zoek is een tere en gevoe
lige zaak en het ls geen
vlaitif'kuniien hp®l wonder dat menig huisbe-
visite kunnen wij heel k _llllU
ik betwijfel of zij, aan
deze onderscheiding
beurt valt. zo'n attentie
waarderen. Bovendien heeft te nog niet tot
■■ÉÏÉÉV persoon zoek.
ambtelijk huisbezoek deze
heel gewoon. We zien er
niets bijzonders meer in.
We onderscheiden soms niet
meer de waarde, die het m*j. alle ^personen
heeft en hebben kan.
Toch Is het huisbezoek,
wanneer het op de juiste zou
wijze functioneert, een van ren
de waardevolle elementen daan kunnen gevoelen,
ln ons kerkelijk leven, peer met hun persone
het gemis In ker- m dezelfde mate werd ge-
gezellig met elkander keu
velen, velen ook we eens
over een preek praten of
over kerkelijke aangelegen-
te heden of over een dominé,
dat maakt zo'n visi-
huisbe- van dit bezoek
Maar als men weder-
jds beseft wat het
karakter en het doel
de kerkdienst bereikt
dit nu de rechte methode
wezen, zouden de ande- kennissen op bezoek,
zich terecht tekort ge- dienstknechten
wordt gevoeld
mogelijk
het moderne maatschappe- concreet
lijk werk een surrogaat maken, dat met ieders indi- troost, leiding
vtduele zorgen en vragen geven. Aan de behoefte
rekening wordt gehouden de
Het geestelijk leven van na;
gemeente is rijk ge'
van beide kanten het
Bij dit laatste komen niet mogelijke doet om het
Paa£ yrtenden of huisbezoek aan zijn ka-
n^ar rakter te doen beant-
m de woorden, dan kan van
SB? het huisbezoek een rijke
de geestelijke wei- zegen uitgaan. Voor de
L'hebben de^r. dienst Vfln G°d in het
daarin steun en persoonlijk en het ge-
ocnoefte* van z*ns^even en daarmee
moderne "kerkganger ook VOOr de opbouw en
concrete en persoon- blo^i van het leven der
zelf.
Een leider uit Sliedrecht wilde, i
als een leider uit Dordrecht, de kinde
ren actief bij de viering van het Kerst
feest betrekken. Geen onnozele of span
nende verhaaltjes vertellen, maar ze in
een eenvoudige vertelling meenemen
naar de kribbe.
Veiligheid
De heer Kroeze citeerde in zijn sa
menvatting van de discussies prof. Lan-
geveld, die in „Kind en religie" zegt.
dat de levensvorm van het kind geken
merkt wordt in het grondfeit, dat het
kind alleen in een veilige wereld kan
Het kind moet zich veilig voelen
gaat vragend door het leven. Daarom
moeten de leiders en leidsters de kin
deren observeren op hun levensgevoel.
Vanuit dit gevoel zal het de blijdschap
ervaren en ondergaan.
„We moeten ons daarom niet verlie
zen in de theologie, maar meer
dacht schenken aan de psychologische
gedachtengang van het verhaal. Om
aan het levensgevoel tegemoet te- ko
men, is hét geweest dat het verhaal goed
afloopt. Maar we hebben de taak het
kind voor te bereiden, dat de wereld
niet goed en niet veilig is. We moeten
de Adventstijd goed gebruiken, ei
mogen er geen spelletje van maken.
De Kerstfeestviering zal voor het kind
eerst dan waarde hebben, wanneei
achter de gewone feiten iets gaat ont
dekken", aldus de heer A Kroese.
Onder leiding van mejuffrouw T. dë
Vries van de N.Z.V., werden enkele
kerstliederen gezongen.
De conferentie werd besloten met een
referaat van rabbijn J. Soetendorp van
Amsterdam over „Profeten in hun eigen
omgeving".
Banden der liefde
(Van een medewerker.)
Ondanks de moeilijkheden tussen de
Arabische landen en Israël en ondanks de
incidenten aan de grenzen van Israël
hebben banden der liefde het gewonnen
van de vijandschap. Het Israëlische
nieuwsagentschap Item meldt namelijk,
dat mejuffrouw Firua Tabari, een 30-
jarige christelijke Arabische, die in Hai
fa in Israël woonde zich dank zij mede
werking van autoriteiten in Israël en Jor
danië heeft kunnen voegen bij haar
verloofde Nadi, die voor de staat Israël
was uitgeroepen eveneens in Haifa v
de, doch de vlucht nam naar Jordanië
Dezer dagen is echter ondanks de span
ningen tussen beide landen het huwelijk
ingezegend. De Israëlische autoriteiten
den geen bezwaar dat mej. Tabari Israël
ging verlaten, de Jordaanse autoriteiten
hadden geen bezwaar dat zij Jordanië
binnenkomen, maar maakte de bepa
ling dat zij dat moest doen als echtgenote
van een in Jordanië wonende Arabier
Dat is geschied. In niemandsland bij de
Mandelbaumpoort te Jeruzalem werd he:
huwelijk gesloten door een christelijke
voorganger uit Jordanië. Israëlische er
Jordaanse soldaten die getuigen van he
huwelijk waren en anders elkaar beschie
ten, brachten thans gezamenlijk een heil
wens uit op het bruidspaar, dat op eer
wel wonderlijke plaats in de echt werd
verbonden.
Kardinaal Spellman:
Zondagsrust in gevaar
Francis kardinaal Spellman, aarts
bisschop van New York, heeft tot de
Rooms-Katholielfe Amerikanen het
zoek gericht, op zondag geen inkopen te
doen. welke evengoed door de week ge
daan kunnen worden.
Het winkelen op zondag noemt de
kardinaal een „verraderlijke en zich
snel uitbreidende gewoonte" die de
laatste jaren de vredige en geestelijk!
zondagsrust in toenemender mate
schendt.
Het verzoek van kardinaal Spellman,
de zondag als de dag des Heren te eer
biedigen, is verschenen in de vorm var
een herderlijk schrijven op de voor
pagina van de Catholic News. een dag
blad voor het aartsdiocees New Dork.
Prof. dr. P. H. Winkelman
gewoon hoogleraar
Het bestuur van de Sint Radboud
stichting heeft prof. dr. P. H. Winkel
man te Voorburg (Z.H.) benoemd tot
gewoon hoogleraar in de faculteit der
letteren en wijsbegeerte van de r.k.
Keizer Karei universiteit voor het geven
van onderwijs in de sociale en econo
mische geschiedenis.
DAN
PAUL BRICKHILL
MAAR ZO!
d* piloot fond»'
zijn „diner" gebracht. Na zijn tea met Galland
bekeek hij het brood met walging.
„En hoe was 't?vroeg Bill Hall.
„Aardig", antwoordde hij. „Verdraaid aardig,
t Zijn geen kwaaie kerels. En ik heb ook nog
vat buitgemaakt Hij toonde het blik tabak
Bij het raam lag een roerloze gestalte en het
ook vreselijk naar ether.
„Wie is dat?" vroeg Bader.
„Een nieuwe jongen. Ze hebben hem binnen
gebracht toen u weg was", vertelde Hall. „Ser
geant-vlieger. Hij is gisteren omlaag geschoten
Ze hebben zijn arm afgezet en hij is nog on-
Het was Bader alsof hij een stomp in zijn
maag kreeg. De Duitser sloeg de hakken tegen
elkaar, salueerde en marcheerde de deur uit.
Bader ging op zijn bed zitten, totaal verslagen.
Hall mompelde: „Pech, overste 't Schijnt dat
uw kans verkeken is."
Bader stond op en zei energiek: „Nou dan zal
ik vannacht nog moeten verdwijnen. Er zit niets
anders op."
Hij liep naar het raam en opende dat. 't
Was een hele diepte en beneden zag hij ook nog
plaveisel. Na de geschiedenis met de parachute
voelde hij er niet veel voor een sprong te wa
gen. Hij draaide zich om en keek onderzoekend
de kale kamer rond.
Lakens! Aan elkaar geknoopte lakens!
Elk bed had een onderlaken en daar bovenop
een donzen deken in een soort zak, bestaande
uit twee aan elkaar genaaide lakens. Hij liep
naar zijn bed en scheurde de lakens van de
donzen deken. Maar daar had hij lang niet
ier
OPLOSSING PUZZEL No. 21
Horlxontaali 1 krant. 5 marter 8 es. 30.00 V
10 roe. 11 «pit. 12 ba. 13 lek. 14 Pan.
17 bel
18 tam. 20 Ra. 21
foelie. 23 snees.
Vertikaal: 1 koepel. 2 AM. 3 nar. Gram
4 trom. 6 te. 7 riant. uk. 1! «leuf ör.m
12 balans. 14 per. 18 maU, IR te. 19
mm, 22 Ee
uoo°o£*ork; «3> Amuilhad de man zeventig overwinningen op zijn
22 55—23 oo naam staan, maar hij had dan ook al in de
13 00 Nwa- Spaanse burgeroorlog en in Polen gevochten.
Tliate: 'isis1 De officier bracht hem weer naar de zieken-
16 03 Licht® mui: 17oo v*i: '.7 15 raai. schudde hem de hand en trok zich bui-
/ïuJT opera 22?i Ntm° zend tcru8 Er stond weer een siirk zwart
2215 Idem W J BgÜ||d
brood naast zijn bed. Blijkbaa
De deur werd geopend en een Duits soldaat
met een helm op het hoofd kwam binnen; 't
was de eerste helm van die beruchte soort,
welke Bader ooit had gezien De soldaat, die
blijkbaar op zijn terugkomst had gewacht, sa
lueerde en zei in afgrijselijk Engels: „Herr ving
kommander. morgenochtend om acht uur be-
'ieft u gereed te zijn. want u zult naar Duits
had Lucille hem land vertrekken."
die op dezelfde manier, waarna hij de lakens
van elkaar scheurde. Hij maakte zo'n lawaai dat
de Duitsers het wel moesten horen „Maak la
waai!" siste hij tegen Hall en Hall begon op
luide toon een monoloog; hij praatte allerlei on
zin en lachte hardop. Ze hoorden de bewaker
op de gang. Het gestamp van zijn laarzen was
nu vlak voor hun kamer en Bader keek op als
een opgejaagd dier Toen hoorden ze een ge
kraak. het bewijs dat de bewaker in zijn rie
ten stoel was gaan zitten.
iwukui vekvulgd. koningin.
J^E voorwaarde, door de antirevolu
tionairen gesteld, dat in het te
formeren kabinet twee zetels door
antirevolutionairen dienen te worden
bezet, heeft onze instemming. Wij zijn
oordeel, dat de antirevolutionairen
door hun vasthoudendheid op dit punt
het protestants-christelijke volksdeel
een dienst bewijzen. Nog voordat de
a.r. fractie tot haar uitspraak te dezen
kwam, hebben wij ons in ons arti
kel van vorige week woensdag
reeds geheel in gelijke zin geuit.
Nu treft men in enkele perscom
mentaren een zonderling argument
aan. Het heet daar, dat de informateur
aan de a.r- behalve de ene ministers
zetel ook nog een staatssecretariaat
had toegedacht, en wel een staatssecre
tariaat voor ambtenarenzaken, en
daarvan wordt dan gezegd, dat het
mag gelden voor een halve ministers
zetel.
J7EN zonderling argument. In het
huidige, demissionaire kabinet zit
ten verscheidene staatssecretarissen.
Zij zijn, politiek gesproken, hetzij de
K.V.P. hetzij de P.v.d.A. toegedaan.
We hebben ze tot dusver niet tot halve
ministers gemaakt en ze ook niet op
geteld bij de samenstelling van het
kabinet. Moeten we dat voortaan gaan
doen? Daarmee zouden we ons, zo is
onze overtuiging, stellig op een ver
keerde weg begeven.
We zijn het in dit opzicht eens met
orof. Oud, die in 1950 in de Tweede
Kamer zei: „Men ontmoet hier en
daar de neiging, om bij het beoordelen
van de politieke samenstelling van een
kabinet ook de staatssecretarissen in
het geding te betrekken. Ik geloof niet,
dat dat een gelukkige methode zou
zijn".
Tevoren schreef reeds een politiek
orgaan: „Erger zou het worden, als in.
de toekomst de staatssecretariaten zou
den moeten dienen om de politieke
balans in de regering in evenwicht te
brengen en daardoor niet zouden lei
den tot versterking van de kracht der
regering op het gebied van wetgeving
en bestuur. Tot dusver is de politieke
koehandel in de staatssecretariaten
nog niet begonnen. Moge dit nimmer
geschieden!"
'jpROUWENS, in 1950 kwam de rege
ring zelf met de volgende uit
eenzetting: „Staatssecretarissen heb
ben beleidsverantwoordelijkheid, maar
slechts voor dat deel van het beleid,
dat hun speciaal is toevertrouwd. Zij
maken geen deel uit van het kabinet
en nemen aan de besprekingen in de
ministerraad slechts deel, voor zover
een aangelegenheid ter sprake komt,
waarbij zij meer in het bijzonder be
trokken zijn. Een staatssecretaris is
medewerker allereerst van de minis
ter, die hij bijstaat of voor een bepaald
gedeelte van zijn taak vervangt, ter
wijl deze minister daarvoor mede de
/erantwoordelijkhcid blijft dragen.
Het ligt voor de hand, dat van de
betrokken minister het initiatief tot
le aanstelling van een staatssecretaris
uitgaat, en dat het onjuist zou zijn,
bem een medewerker op te dringen,
die hij voor de taak die deze wacht
-tiet de meest gewenste acht".
HET zou ons niet moeilijk vallen,
nog vele uitlatingen geheel in de
zelfde zin aan te halen.
De vergelijking van een staatssecre
tariaat met een halve ministerszetel
is ongelukkig en onjuist. Een staats
secretariaat is een geheel eigensoortig
iets-
Mocht men onder de geestverwan
ten van de informateur aan het andere
standpunt willen vasthouden, dan zul
len we straks de benoeming van
staatssecretarissen ook wat kritischer
moeten gaan bezien.
Neen, met „anderhalve" ministers-
zetel in het nieuwe kabinet behoeft
men van a.r. zijde geen genoegen te
en. Het protestants-christelijk ge
organiseerde volksdeel heeft recht op
een steviger bezetting dan het thans
in de in totaal twee zetels door
deze socialistische informateur is toe
gedacht.
Middelburg wint
de Rode-Kruis-
wedstrijden
Overschie eerste bij de
helpstersploegen
dag in Kampen de nationale wedstrij
den gehouden van het Roode Kruis
corps. De winnaars van de reeds in de
provincies gehouden kringwedstrijden
namen aan deze spannende strijd deel,
die werd gewonnen door Middelburg.
Maastricht, die reeds viermaal de wis
selbeker won, moest deze nu afstaan.
De uitslag was:
1. Middelburg met 1055 punten en vier
persoonlijke medailles; 2. Hoogeveen
met 1026 punten; 3. Eindhoven met 1005
punten.
De uitslag van de helpersploegen was:
1. Overschie met 347 punten, wissel
beker met vier persoonlijke medailles;
2. Doorn met 293 punten; 3. Harder
wijk met 289 punten.