De jeugd van vandaag is practisch
en vraagtwat is het nut
ZONDAGSBLAD
Verloopt de vrije jeugdbeweging
of vernieuwt zij zich
De jeugdverenigingen onldelden dat jongens
jongens, en meisjes meisjes zijn
ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1956
Na laatste wereldoorlog ontstond geheel nieuwe vorm
Christus is nooit oud geworden. Zijn werk op aarde verrichtte
Hij als een jonge man en om Zhn werk voort te zetten koos Hij
twaalf jonge vrienden uit, die ^e eerste kern vormden van de
christelijke kerk. Ook de apostelen hechtten veel waarde aan jonge
mensen. Johannes schrijft m zijn eerste brief aan kinderen omdat zij
de Vader kennen, en aan vaders, omdat zij Hem die van den beginne
is'kennen, maar hij schrijft aan jonge mensen omdat zij sterk zijn,
het Woord Gods in hen blijft en zij de boze overwonnen hebben.
Ziet Johannes dat in principe de consoliderende taak van de kerk
bij de ouderen ligt, maar de evangeliserende (het apostolaat heet dat
tegenwoordig) bij de jeugd?
HOE het ook zij, door de t
hebben jonge gelovigen
gelovigen altijd weer
contact gezocht met elkaar. Zoals de
discipelen zich soms afzonderden van
de massa om meer van Gods Woord te
horen, zo zijn jonge mensen door de
eeuwen heen steeds bij elkaar geweest
voor gezamenlijk gebed en bezinning.
Augustinus reeds kwam kort na zijn be
kering met anderen jongelui samen en
ook in de synode van Edam, die op 2
juni 1586 werd gehouden, werd ge
sproken over de beweging van jonge
mannen en meisjes. Men was met zo
erg over deze kringen te spreken, want
men schreef zelfs: ,,daer uyt groote des-
ordre in vele plaatsen gevolge, (zo)dat
het stichtelijker waere dieselfde gans te
onderlaten" (na te laten).
HET BEGIN
De vrije jeugdbeweging, die wij van
daag kennen in de vorm van CJMV,
CJVF, JV's en MV's, is ontstaan in
de dagen van het Reveil. De eerste
jeugdvereniging van ons land werd in
oktober 1851 gesticht onder de naam
van ,,De Vereniging ter bevordering
der Evangelisatie." Het was geen mas
sale organisatie. Vijf jonge mannen za
ten rond een tafel bijeen en waren de
eerste leden. De activiteit was werkelijk
overweldigend. De zondagavond werd
voor vrije bespreking gelaten, de dins
dagavond werd aan de bestudering van
de H. Schrift gewijd. Woensdagavond
was de eigenlijke verenigingsavond,
waar besluiten werden genomen en men
een bepaald onderwerp bestudeerde.
Donderdags werden lezingen genouden
door de jonge mannen zelf of door
iemand van buiten, en 's zaterdags
avonds werd zang bestudeerd. Een hele
waslijst dus voor een klein groepje jon
ge mensen.
Het karakter van de beweging is wel
enigszins veranderd! Uit die eerste da
gen, toen de tweede helft van de ne
gentiende eeuw net begonnen was, lezen
VORMING
De beweging heeft zich niet alleen op
de evangeliserende kant van het werk
geworpen. Het nazorgwerk. de vorming
was een automatisch gevolg. Al gauw
echter ontstond er een stroming. die
meende dat de nadruk op de vorming
niet voldoende was. Rond de tachtiger
jaren van de vorige eeuw ontstond dan
ook een nieuwe groep van verenigingen,
die veel meer aandacht aan deze vor
ming wilden gaan besteden. De Neder
landse Bond van Jongelingsverenigingen
op Gereformeerde Grondslag ontstond,
waarvan de voorzitter, J. E. Vonken-
berg het doel omschreef als: ..mede te
werken aan vorming van de jongeling
voor de taak, die aanvankelijk op hem
rust en straks in haar volle zwaarte op
hem zal rusten als belijdend lid de
Kerk. als burger van de Staat en al
deel uitmakend van de Maatschappij
Deze verenigingen zijn
dus geheel voor de
..belijdende leden" en
daarme? wordt een op
dracht die men voelde
voor de ongelovige
(evangeliseren» vervan
gen door een opdracht
voor de gelovige (vor-
Deze ontwikkeling was
van groot belang, omdat
daardoor de kerkelijk
of beter confessioneel
georienteerdc vereniging
ontstond De CJMV
heeft door de jaren
heen altijd haar evangeliserende
tendens willen vasthouden, maar in
grote lijnen is dit ook niet gelukt, en
ook bij haar is de ..vorming' meer op
de voorgrond gekomen. De beweging
heeft in de tachtiger jaren haar „oecu
menisch" karakter verloren. Dit was
een heel natuurlijke ontwikkeling Zo
lang het gaat om het winnen van de bui
tenkerkelijken voor Christus, kan men
heel goed oecumenisch samenwerken,
maar als men gaat spreken over de op
bouw van jonge gelovigen en belijdende
leden in het algemeen, komen de pro
blemen eerst recht los. Aan de ene
kant heeft het ,,vormings"-element de
beweging voor de ondergang behoed,
want een beweging die slechts evange
liseert verzandt te allen tijde. Aan de
andere kant heeft de nieuwe weg ge
leid tot een scheiden van wegen. De
gevolgen zien we in onze tijd. Het CJMV
en de CJVF, die nog wel interkerkelijk
van karakter zijn. oriënteren zich toch
in hoofdzaak op de midden-orthodokie
in de Hervormde Kerk. Links van her
staat de vrijzinnige VCJC. rechts de
bond van Hervormde Jongelingsvereni
gingen op Gereformeerde grondslag. In
de tachtiger jaren van de vorige eeuw
ontstond de „bond van Vonkenberg" de
Gereformeerde JV's en wat later ont
stond de meisjesvereniging. Na de schei
ding gingen ook in de jeugdbeweging
de .wegen uiteen en een groep nieuwe
JV's en MV's ontstonden onderhouden
de artikel 31 KO. Ook de Christelijk Ge-
refprmeerde Kerken hebben hun eigen
jeugdbeweging, de Vrije Evangelische
Gemeenten hebben de Vejo, en de Bap
tisten de NBJB De tegenwoordige
„vrije" jeugdbeweging is dus wel zeer
sterk kerkelijk of confessioneel georiën
teerd.
Het kon niet uitblijven of onder de
Nederlandse jeugd zou een reactie ko
men op de sterke nadruk, die sedert de
tachtiger jaren werd gelegd op
„vormingselement". Deze reactie
echter lang op zich wachten. Pas sinds
de laatste wereldoorlog is er een geheel
nieuwe vorm van vrije jeugdbeweging
ontstaan. Soms kerkelijk geleid, zoals
de beweging van jonge lidmaten
Hervormde kerk. die wil dienen
„Jonge Kerk" naar buiten treedt. Soms
is de beweging confessioneel gebonden
aan de drie formulieren van enigheid
zoals Jeugd en Evangelie, soms vrijer
zoals Youth for Christ en bv. de IJE in
Rotterdam Charlois. Deze laatste drie
bewegingen zijn vrijwel allemaal
eenzijdig evangeliserend ingesteld, niet
omdat men het vormingselement
GESPREK MET AD KUIPER
lijk grote consequenties, omdat vaak
geheel nieuwe onderwerpen aan de
orde moeten komen. Deze nieuwste ont
wikkeling vindt vooral in het westen
plaats in de grotere dorpen en de
steden.
CRISIS
De vrije jeugdbeweging bevindt zich
dje
sterven voorafgaat Zou de vrije
jeugdbeweging tot overlijden komen,
dan zouden de afzonderlijke kerken haar
onmiddellijk weef in net leven roepen.
De kerken immers bezitten voor de
jeugd cathechisaties, maar een ieder
weet dat deze alleen niet voldoende zijn
voor de geestelijke ontwikkeling van
jonge mensen. Er moet een vorm van
zelfactiviteit zijn. .en daarom zullen er
altijd verenigingen nodig zijn, opdat
- daar de dogmatiek van de cathechisa-
tie de toepassing zal
vinden in het leven. De
cathechisatie is het les
lokaal. de vereniging het
laboratorium der kerk.
Be(de zijn nodig en
beide zullen er altijd
móeten zijn onder welke
najun zc zich ook mogen
Heel wat ouderen zuchten' wel eens
dat de JV en de MV lang niet meer
zijn wat ze vroeger waren. Vroeger
deed men daar aan beginsélstudie,
maar nu doen xe er spelletjes] .Althans
sommigen denken dat, vertelde -A0 Kui
per ons In een gesprek. Ook hem had
den we gevraagd naar de achteruitgang
in het verenigingswerk, en ;ook hij gaf
toe dat jjle achteruitgang er wel ter
dege geweest is.
1950 had zij zich inge-
!ie tijd was het nog be
trekkelijk gemakkelijk om samenkom
sten te houden, maar na die tijd begon
zich een veel grotere geestelijke ver
vlakking door te zetten. Toch behoeven
I we de toestand helemaal niet donker in
te zien Het lijkt alsof de achteruitgang
tot stilstand is gekomen. Vorig jaar
werd voor het eerst geen ledenverlies
geleden in de verenigingen voor jonge
mensen boven de .16 en men hoopt
dat nu weer vooruitgang mogelijk zal
j zijn. De jongensclubs (1216hebben
van die zogenaamde achteruitgang ech
ter helemaal 'niets gevoeld. Zij zijn in
de periode van 1946'56 met maar
liefst 50 pet. gegroeid, terwijl er boven
dien nog een groot aantal clubs voor
jongens van 8—12 bij zijn gekomen,
een nieuw werk dat Coof de oorlog
helemaal niet bestond.
Recht van klagen
tijd.
Een nieuwe ontwikkeling doet zich op
het ogenblik voor. Oorspronkelijk waren
de jongens en de meisjes' apart georga
niseerd. Nog is dit zo, maar de dit jaar
gehouden gezamenlijke bondsdag van
Gereformeerde MV's en JV's toont aan.
dat er grote veranderingen op til zijn
Bij het CJMV en de CJVF is dit reeds
iets langer aan de gang. en van de 800
aangesloten jonge mannen-verenigingen
zijn er in enkele jaren reeds 200 tot ge
mengde verenigingen geworden. ter
wijl ook de Gereformeerden reeds 2001
het yrije
door ^onge:
verdvynjr e.r
dat kerk ei
omtrekken,
aandienen. Het
orik te verwachten, dat
de kerk. naarmate zij
deze dingen meer gaat
zien. ook meer verant
woordelijkheid za', gaan
«•rugingawerk Dan zal
nvloed moeten krijgen en
lement van een beweging
danken aan dc achteruitgang
getallen. Velen klagen ook dat de geest
achteruit gaat. Of men recht van kla
gen heeft? Oordeelt u zelf.
De grootste ontdekking van de laat
ste tijd noemde Ad Kuiper de ontdek
king dat jongens, jongens zijn en meis
jes meisjes. Ik moet wel eveiv. een ver
baasd gezicht getrokken hebben, want
onmiddellijk zei hij ter verduidelijking:
„Wij hebben in vroeger jaren de jon
gens eigenlijk altijd wals mannen in het
klein, en de meisjes als - vrouwen
De sociale, economische en iralitieke
vormfag geschiedt meer en meer' door
zg. standorganisaties, Intellectuele vor
ming la er te kust en te keur. geeste
lijke vorming echter blijft een opdracht
van de kerk, en de kerk zal daarbij
(van de 12001 gemengde verenigingen j dc vereniging niet kunnen missen. Daar-
hebben. Dit plaatst de bonden voor gro
te organisatorische moeilijkheden. Ook
voor de methodiek en de leidraden voor
de Bijbelbèsprefcmgeri hééft dit rtitri(ir-1 hebben.
het klein behandeld In-de dertiger ja
ren van deze eeuw begon het idee ech
ter baan te breken, dat hun mentali
teit en opbouw totaal anders zijn, dat
jonge mensen, een heel aparte aanpak
vereisen in het werk. Iedere leeftijd
heeft zijn eigen karaktertrekken
het jeugdwerk-moet daar rekening
gehouden worden. -
Het gevolg van dat inzicht was. dat
het spelelement verder naar voren ii
geleid,, zal nog wat meer gekomen in de samenkomsten Sommu
Het voordeel echter zal zijn j ge ouderen zullen hun voorhoofd a
•jeugd naAiwer samen zullen fronsen Spelelement brengt iet«
m mm tot daadwerkelijke! ..luchts", menen velen. Dat is echter
helemaal nietwaar Het doel blijft nog
i do jeugd zal komen. j ajtijd hetzelfde. Wij gelogen alleen dat
we voor jonge mensen een betere vorm
gevondên hebben om dat doel te berei
ken. Kuiper Vertelde- van een 24-jarige
leider in een jongensclub. Hij had zijn
jongens verteld dat hij de volgende
week over de bekende ontdekkingsreizi
ger en zendeling Stanley zou spreken,
de man die donker Afrika heeft be
reisd. Eén van de jongens vroeg hij
een stallantaarn mee te brengen, eei
andere'jongon'rirtoaajn-veatf. -e#n 'POtj1
gluton. zorgen, en een derde,voor rood
papier. Iedereen Veel
vroeg waarom, maar dat zei hij niet. i leider gevonden hebben, vliegt het werk
Enfin ze brachten het allemaal netjes1 omhoog De leiders hroetcn mensen
De leider begon de verenigings- zijn, die niet allcei. sterk zijn in de
avond door de stoelen opzij te schuiven liefde voor de jeugd, want dat alleen
in een kring moesten de jongens op de is niet voldoende. Ze moeten ook sterk
grond zitten. De lamp ging uit, en in „situatief' zijn." Hier valt weer zo'n
het midden stond de met rood papiernieuw modewoord in ons gesprek, dat
beplakte stallantaarn. In het rode sche- zeker wel verklaring nodig heeft. „Men
merlicht van de lantaarn vertelde hij1 bedoelt daarmede dat de leider de
door donker Afrika
verbeelding van de jongens ging mee.
Hij had ze als nooit tevoren. „Dat be
doel ik nu met spelelement", vertelde
Kuiper. „Dat we alle mogelijke midde
len gebruiken om niet alleen het ver
haal of een Bijbelstudie te vertellen,
maar te beleven, zodat het een deel
wordt van de jonge levens."
Wij maakten dit boek
Hij vertelde va
Allen hadden een
en ieder kreeg et
teksten moesten
i een andere groep.
Paulus bestudeerde,
schrift meegebracht
opdracht. Een paar
het schrift geschre-
kaart, die duidelijk liet uitkomen
het stadje lag, een ander een beschrij
ving van de tijd, en weer een derde
iets anders. De studie staat nu opgete
kend in de schriften, de schriften zijn
ingebonden en staan in de boekenkast
van de club tussen een werk van prof.
Sizoo en één van een andere geleerde
Als er een nieuweling komt laten de
moet kennen, hij. moet kunnen
beslissen wat de tfjd vraagt om te
aanvaarden en wat om af te wijzen."
Grote plannen
Het gereformeerde jeugdwerk heeft
grote plannen. Men voelt dat er iets
nieuws nodig is. De nieuwe wegen die
gezocht worden, moeten verduidelijkt
worden aan de verschillende vereni
gingsbesturen. Daarom heeft het Gere
formeerd Jeugdcentrum het plan om zo
mogelijk binnen' dc twee Jaar jeugdenn-
sulenten aan te wijzen. Dit zijn jonge
specialisten, die een speciale opleiding
genoten hebben en op een bepaalde-
plaats of in een bepaald district zullen
worden ingezet als een soort organisa
tor. coördinator en zoeker van nieuwe
mogelijkheden. Zij zullen in overleg met
de verenigingsbesturen de beste metho
de moeten zoeken, die in die streek toe
gepast kan worden. Hun werk zal geen
permanent karakter dragen. Zij zullen
slechts een paar jaar worden Ingezet
in een bepaalde streek om een pro
gram op te bouwen. Zij moeten een
minimum krijgen aan administratief
jongens steeds weer het „boek" zien en
zeggen trots: „Dat hebben wij ge
maakt".
Op alle mogelijke manieren wordt nu
geprobeerd om de zelfwerkzaamheid
van de jonge mensen te bevorderen.
„Onze jeugd moet met een eigen stem
spreken", zegt de heer Kuiper, „en die
«tem moet zijn de stem van de Bijbel.
Daarom worden overal in het land ka
dercursussen gehouden, opdat de lei
ders steeds beter,getraind worden voor
hw taak. Het werk zit meestal pp de
werk, zodat zij een maximum aan tijd
Als zij in grote lianen hun werk be:
beschikbaar hebben voor praktisch v
op. men leiders vast. Daar
goede
ertcijk Bruyn, pion ie
jeugdbeueging
gekomen. De allereerste 24 jaar
oude voorzitter Willem van Oosterwijk
Bruyn was zelf tot algehele verandering
gekomen onder een preek van de Zwit
serse Réveilman Gaussen. Men was in
die dagen op „bekeringen" uit. Als men
niet kon zeggen dat men bekeerd was.
kon men alleen gastlid zijn. Slechts be
keerde mensen werden als werkend lid
toegelaten. Bekeerde mensen moeten
echter geestelijk groeien. Naast beke-
duurt een leven lang. Als mens zijn we
geneigd om deze twee woorden als
tegenstellingen te zien. Zij zijn echter
twee kanten van de zelfde zaak. Ze zit
ten aan elkaar vast, horen bij elkaar.
Het plotselinge van de bekering wordt
ineens het proces van God, waarin wij
opgroeien tot de volle wasdom in
Christus Jezus.
Om zijn gelaat
te zien
De beroemde Deense beeldhouwer
uit het begin van de negentiende
eeuu\ Albert Thorwaldsen, is
waarschijnlijk het meest bekend
geworden door zijn „Leeuw, van
LucernoEr is nog een ander
beeld van hem: de Christus, dat
nu in de Kathedraal van Kopen
hagen staat.
Toen de kunstenaar de plastische
klei gemodelleerd had voor het
beeld van de Christusfiguur, ging
hij naar huis en gaf de klei tijd
om te drogen en hard te worden.
Die nacht daalde een dichte natte
mist over de stad. Toen de beeld
houwer in zijn studio terugkeerde
de volgende ochtend, meende hij
dat zijn embryonaal meesterstuk
volkomen geruïneerd was. Het
majesteitelijk hoofd dat ten hemel
geheven was, zag nu naar de aarde,
en de handen die zegenend waren
opgeheven waren nu uitnodigend
uitgestrekt. Toen Thorwaldsen
naar zijn veranderd beeld keek,
besefte hij plotseling dat zijn beeld
zo gemaakt moest worden. „Als
u het gelaat van Christus wilt
zienriep de beeldhouwer uit,
„•noet u op u knü.ën gaan.n
GESPREK MET E. J. M. FABER
We hebben een lang gesprek gehad met de algemene secre
taris van Nederlands oudst° jeugdbeweging, de heer E. J. M.
Faber, in het bondsbnreau aan de Singel in Amsterdam. Velen
zeggen: het gaat met het verenigingswerk niet goed, en daarom
hebben we zijn visie gevraagd op de achteruitgang die het ver
enigingsleven moet doormaken.
ER ZIJN verschillende oorzaken
vertelde de heer Faber ons. In
de eerste plaats beleven wij in onze
tijd een tropische groei van het
verenigingsleven. Als paddenstoelen
schieten alle mogelijke clubs en
groepen uit de grond zoals Hobby
clubs. sportclubs. verenigingen
waarin de vakbonden hun jeugd bij
een proberen te roepen, de Christe
lijke Jonge Boeren en Tuindersbond
enz. In het algemeen spreken wij in
dit opzioht van „standorganisatie's".
In de beginperiode van het CJMV-
werk, dat toen nog het Nederlands
Jongelings Verbond heette, bestreek
de vereniging vrijwel alle terreinen,
maar dat is nu niet meer nodig,
want het wordt door alle mogelijke
groepen gedaan. Velen worden hier
door dus uit het oude verenigings
leven weggetrokken.
Dan is de enorm gegroeide vak
studie een grote belemmering voor
het werk. Op zichzelf is het natuur
lijk fijn, dat een jongen, die vroe
ger nooit verder kon komen dan
landarbeider, nu alle mogelijke
avondcursussen kan volgen. De
vraag naar diploma's is evenwel zo
ontstellend, dat velen alle vrije tijd
nodig hebben om hun studie te kun
nen volbrengen, en daardoor ont
breekt vaak de lust voor de vereni
ging.
Vooral echter is de langdurige
militaire dienst ondermijnend voor
de vrije jeugdvorming. Vroeger was
de dienst maar een maand of acht,
dat was niet zo'n bezwaar. Boven
dien bleef men toen veelal in één
en hetzelfde garnizoen en kon men
daar aan het verenigingsleven nog
wat deelnemen. Dat is echter nu
vrijwel uitgesloten. Het voortdurend
overplaatsen maakt dat onmogelijk.
Voor de tweede wereldoorlog lag de
gemiddelde leeftijd van de leden
tussen de 16 en 26. De militaire
dienst heeft daar, waarschijnlijk
voor goed. een einde aan gemaakt
Nu ligt de gemiddelde leeftijd tus
sen de 16 en 20. Deze ommezwaai
brengt geweldige problemen mee in
re kadervorming. Het is veel moei
lijker om uit deze jongere leeftijds
groep goede bestuursleden en jeugd
leiders te vormen, en als ze zich
een beetje ingewerkt hebben ver
dwijnen ze in het leger en moeten
we overnieuw beginnen Als deze
jonge mensen dan na 1% 2 jaar
uit de dienst komen, zijn ze zo ver
achter geraakt in hun beroep, dat
de vakstudie hen volkomen opeist.
Bovendien zijn ze innerlijk zo ver
anderd, dat terugkeer maar een
zeldzaamheid is. Met iedere nieuwe
Tijdens de hijhei bespreking.
lichting verliezen we honderden be
stuursleden en het gevolg is dat we
heel wat jonggnsclubs eenvoudig
hebben moeten opdoeken omdat er
geen geschikte leiders meer te vïn-
En dan is natuurlijk ook de ver-
materialisering-van'het leven debet
aan de achteruitgang van de getal
len. In de oertijd \yéls de vereniging
vaak de enige ontspanning, die dc
jonge mensen werd geboden, nu is
zij er te kust en té keur. In Am
sterdam blijven bijvoorbeeld op
woensdagmiddag veel jongens van
de jongensclubs weg omdat er een
televisie-uitzending is.
Omschakelen
Natuurlijk probeert men deze ge
weldige veranderingen op te vangen.
Het verenigingsleven zal zich moe
ten omschakelen. We vroegen de
heer Faber dan ook wat het CJMV
in dat verband deed. Merkwaardig
is de nieuwste ontwikkeling naar de
gemengde groepen. Dit werd niet
gezocht of van- bovenaf opgelegd,
maar is als vanzelf gekomen. Oor
spronkelijk kende men de jonge
mannen-vereniging en de meisjes
kring. nu zijn reeds van de 800
CJMV's 200 tot een gemengde ver-
andere aanpak. Het verbond is dan
ook bezig om een methodiek te ont
werpen in de vorm van een kleine
brochure, die iedere maand aan al
le leiders wordt toegestuurd. Daar
staan programma's in voor een zin-
Volle opzet van de bijeenkomst. Men
werkt met discussiegroepen om tot
een gezamenlijke Bijbelbespreking
te komen en men poogt ook te ko
men tot een creatieve expressie
door bepaalde problemen naar vo
ren te brengen in de vorm van een
In alle delen van het land worden
ook kadercursussen gehouden. Vorig
jjaar bijvoorbeeld werd in december
een speciaal weekend gehouden voor
voorzitters, wiar gesproken werd
over de vaag: ..Hoe hanteer ik als
voorzitter de Bijbel"" en waar ver
der werd doorgesproken over „per
soonlijke zielszorg" Voor het jon
genswerk alleen al werden in het
afgelopen seizoen tien weekend-cur
sussen belegd, waar over heel prac-
tische problemen werd gesproken
nieuwe vórmen en wegep. Op deze
manier wil men dus konten tot een
nieuw kader, dat het .plaatselijk
werk kan leiden.
In ZO. Drenthe heeft 'men zelfs
gezocht in een geheel nieuwe rich-
ing. In die streek vindt op dit
ogenblik een geweldige sociale
structuur-verandering plaats. De in
dustrialisatie trekt honderden vreem
delingen en er moest Iets gedaan
worden voor de jeugd. Er is nu een
stichting in het leven geroepen,
waarin de CJMV samen met de
vrouwelijke beweging de CJVF, en
de vrijzinnige bond de VCJC. en de
Hervormde kerk Zitting hebben ge-
nomen. Men wil- daar een nieuw
jeugdwerk opbouwen en de jonge
mensen zelf aan het werk zetteh,
maar men doet het met behulp van
een specialist op het gebied van
jeugdwerk. Hier gaat het dus niet
zozeer om de vrije jeugdbeweging
in haar geijkte vorm. maar om
jeugdzorg Men meent evenwel dat
het werk gedaan moet worden, hoe
dan ook. en de drie bonden hebben
samen met de Hervormde kerk het
startkapitaal verschaft.
Maar natuurlijk wordt het eigen
werk ook niet vergelen. Het land is
veelal naar provinciegrenzen in dis
tricten verdeeld én ieder district
heeft een eigen secretaris, terwijl
bovendien de grote steden Amster
dam. Rotterdam hn Den Haag een
eigen secretaris hebben en in En-
hede werkt iemand, speciaal onder
vaste diensj óp-het bu
reau. die als landelijke functiona
rissen een samenbundelende taak
hebben, of zich Hebben gespeciali
seerd in een bepaalde tak van het
Kadervorming
We spraken nog even door over
de kadervorming, Volgens mijnheer
Faber is de jeugd van vandaag
practisch. Zij vraagt al heel gauw:
Wat is het nut, wal betekent het
Evangelie voor mijn dagelijks le
ven? De leiders moeten dus de
jeugd vrrctaan en zelf een bood,
schap hebben. Juist daarom is het
moeilijk gevonden worden. Ik vroeg
of cr geen medewerking was van
studenten, theologische studenten
bijvoorbeeld, die hun vrije tijd kun
nen geven. Het gezicht van de heer
Faber betrok een beetje toen hij zei
,,Het is bitter jammer dat de stu
denten zich inkapselen in hun eigen
leven. Het zou zo goéd zijn als ze
meer contact hadden met de we
reld, waarin zij straks leiding zul
len moeten geven. Ze zouden dan
veel beter de gewone mensen kun
nen verstaan, want vooral voor de
-mensen die een gymnasiale en theo
logische opleiding hebben gevolgd,
is dat vaak heel moeilijk."
Ondanks de moeilijkheden gaat
h^t werk door en er is zegen. Ieder
•ejzoin mogen de heer Faber en
zijn medewerkers terugkijken en
zeggen: „Wat moeten we toch dank
baar zijn, voor het werk dat nog
steeds gebeurt."
De woorden die de voorzitter sprak
op de eerste Bondsdag na de be
vrijding. waarin hij het verbond
kenschetste, zijn nog steeds actueel.
Het CJMV wil zijn: christelijk, een
verbond van verenigingen rondom
een geopende Bijbel en achter de
ontplooide kruisvaan van Jezus
Christus; missionair, jonge mannen
helpend om als getuigen van Chris
tus In de wereld te staan; kerkelijk
In organisch verband met de kerk
de opdracht vervullend; nationaal,
één met andere jeugdorganisaties In
die dingen, waarin eendracht moge
lijk Is en oecumenisch, hunkerend
naar de eenheid met allen die In
Christus geloven."
eindigd hebben, zullen ze weer uit dat
district worden teruggetrokken of nahr
een ander district worden overgeplaatst,
zodat men geen binding krijgt aan be
paalde figuren. Zij zuilen geen direc
teuren worden, die zeggen ,.zo moet
het!" maar raadgevers die gaan zeg
gen: „Zouden jullie het niet veel beter
zo kunnen doen!"
Op nog hoger niveau is een raad
van advies ontstaan, die zoekt naar dc
principiële beginselen, naar nieuwe we
gen én riSogelijkheden. Dezè rhad'is ge
sticht door-het Gereformeerd Jeugdzorg-
werk en de jeugdbewegingen en héét de
Nederlandse' GeVeformeWdo Jeugdraad.
Prof. dr. ir. H. van Riessen uit Delft
heeft de leiding in handen. Deze raad
dient voor overleg en beraad. Het is
geen praktisch, actief lichaam, maar is
een plaats waar een gezamenlijke stu
die wordt gemaakt hoe men de gere
formeerde beginselen liet beste kan toe-
PaAÏemet al zit men dus niet stiL Men
meent wel eens dat de Jeugdbewegin
gen alleS maar over hun kant laten
dat hun
schouwd moeten worden en w«
zaak ma ér moeten opgeven
nieuws te zoeken.
de hele
die tot de hoogste leiding beho
ren. ZIJ zien nieuwe perspectieven,
nieuwe mogelijkheden en nieuwe verge
zichten. ZIJ werken en maken plannen.
Misschien wordt dat nu alle» nog niet
direct zichtbaar, maar er ligt een tijd
tusseh zaaien en oogsten. De tegen
woordige leiding Is ervan overtuigd dat
de toekomst nog wijd open ligt.
De jeugd van vandaag
Men zegt dat de Jeugd van vandaag op
pervlakkig is. Toen de vrije Jeugdbe
weging begon waren er vijf enthousi
aste jonge mensen. Nu zijn er naast
de historische jeugdverenigingen en
bewegingen: De Jonge Kerk. Jeugd en
Evangelie, Youth for Christ, de O.J.E
allen ontstaan sinds de laatste oorlog,
alle vol gebreken, maar alle met de
wetenschap een taak te hebben.
Men zegt dat de jeugd van vandaag zich
niet interesseert voor geestlijke din
gen. Maar ieder predikant die met een
brandend hart en bevrijdend Evangelie
heeft gepredikt weet wel beter. Als de
jeugd niet spreekt, is dat omdat zij
geen vertrouwen heeft. Waar het ver
trouwen gewonnen wordt is het gesprek
nog altijd mogelijk.
Men zegt dat de jeugd niet warm tc
krijgen is voor idealen. Men vergeet
dat de vorige generatie, die jong was
in de twintiger jaren wel eens de
„verloren generatic" wordt genoemd.
De jeugd van vandaag leeft in het
licht van haar voorbeeld. Neen. de
jeugd is niet warm te krijgen voor een
gebroken geweer, omdat zij de voos
heid van dit Ideaal heeft geproefd. Zij
is niet warm te krijgen voor de Ver
enigde Naties, omdat zij haar falen
herft gezien. Zij is niet warm te krij
gen voor «#e politiek, maar een kabi
netscrisis van drie maanden is niet
erg geschikt om het énthousiasme op
te wekken. ZIJ is zelfs niet warm te
krijgen voor een zes procent» loonsver
hoging omdat, verwend als zij is. zij
niets hoornodlg» en absoluut noodzake
lijk» meer behoeft aan te schaffen
Maar deze jeugd is oog wel warm t>-
krijgen voor de werkelijkheid van het
Evangelie, voor de Boodschap, die het
hart aanraakt.
Men zegt dat de Jeugd zich niet interes
seert in dc dogmatiek. Inderdaad zou
den dc hoofdartikelen van Kuyper. die
in zijn dagen gespeld werden, waar
schijnlijk niet mëer gelezen worden.
Maar de jeugd heeft nog steeds be
langstelling voor een dogmatiek die
met de letters L, E. V. E en N ge
speld wordt. De Jeugd van vandaag is
practisch. ZIJ vraagt wat doet mij
dat Evangëlie? Hoe word ik er beter
De jeugd vraagt een dominee die zelf
zijn preek gelooft, oudera die het Evan
gelie beleven, en een Kerk, die jonge
mensen een taak op de achoudcrs legt.
Niets is zo actueel als het Evangelie
voor de jeugd van 1956!