c CHRISTELIJK Huisvesting en organisatie: de twee problemen der V.U. Taken overheid en diaconie zijn andersoortig "1 Weinig kans op herkerstening van van de openbare school Over antithese en solidariteit 2 KANTTEKENING Gezegend jaar spoorslag tot meer activiteit Rectoraatsoverdracht in Woestduinkerk Het ln veel opzichten schone Jaar, dat wy achter ons hebben, mag geen aanleiding zyn voor een rusten op lauweren. Een tweetal problemen vormen de spoorslag tot bewaren en vermeerderen van onze activiteit: de normale groei en daarby de byna onwezenlyke uitbreiding van het werk der Vrye Universiteit vragen om meer ruimte; daarnaast bestaat de noodzaak van een betere organisatie van het werk, opdat dit ons niet boven het hoofd gaat groeien. t bezig en zullen voorlopig wel niet van het pro gramma verdwijnen, zo zeide de rector magnificus der Vrye Universiteit gisteren in de vrywel geheel bezette Woestduin kerk te Amsterdam in zyn rede, waarin hy de lotgevallen der universiteit in het afgelopen jaar vermeldde, voordat hy het rectoraat overdroeg aan zyn opvolger, prof. dr. W. H. Gispen Dr. Nauta zag zyn talrijk gehoor om zoomd door een meer passieve haag van kale hoofden op de frontgalery en in een zijbeuk door een schare schuch tere meisjes, representanten van de 413 voor het eerst dil jaar ingeschrevenen. Huisvesting Het probleem der gebouwen nadert langzaam een oplossing voor de medische faculteit: alle stukken en bescheiden voor de bouw van het academische ziekenhuis aan de zuidelijke rand van de stad (waar in de loop van de tijd de gehele universi teit geconcentreerd zal worden) zyn nu gereed en men koestert de verwachting, nog dit jaar met de bouw te kunnen be ginnen. Intussen moeten tijdelijke voor zieningen de voortgang van de snel groeiende faculteit (dit jaar vond de eer ste promotie plaats) waarborgen. .Naast de plaats van net grote ziekenhuis wordt een tydelijke kliniek ingericht. Ook de oude faculteiten hebben rulmte- moeiiykheden. Zelfs na de opheffing van het hospitium, waardoor collegeruimten vrykwanien, moet gebruik gemaakt wor den van lokalen der aan de Keizersgracht gelegen Remonstrantse kerk. Het hospi tium moest opgeofferd worden op een tijdstip, dat in Amsterdam kamernood heerst. Aan het studentenhulsvestings- peobleem mogen de universitaire instan ties zich niet onttrekken. Er moet een nieuw hospitium komen, groter dan het oude. Daarbij zal tevens bezien moeten worden, of niet een andere organisatie van het hospitium nodig is. (Wy hebben reden, aan te nemen, dat er vage plannen te dezen bestaan, die gaan in t.e richting van een huis voor ongeveer tachtig studenten, een aantal dus, dat veel groter is dan door deskun digen als ideaal voor een goede huisves ting wordt beschouwd. De wijziging in de cpzet van het hospitium zou betrekking hebben op de directie. Doordat alom mensae en eettafels bestaan, zyn keuken en eetzaal overbodig geworden en niet rendabel. Het toezicht alleen, dat moei lijk te realiseren is wanneer men daar niet ouderejaars in betrekt, is voor één directrice een te moeilyke en ook te weinig dankbare taak.» Een kanselier Reeds prof. Waterink beklemtoonde vorig jaar de noodzaak van een perma nente kracht in het dagelijks bestuur der Universiteit. Hij wees in dit verband op de mogelijkheid een kanselier te be noemen. Prof. Nauta sloot zich by dit betoog aan. maar liet de naam van de functie in het duister. Voorlopig zal mr. Swigchem deze taak op zich Beroepingswerk Vroegindewey te Veenendaal. GEREF. KERKEN Beroepen te Ruinerwold-Koekange: J. H. Binnema te Oude Pekela; te Roo sendaal: Z. C. Versluys te Rijswijk (N.B.). Aangenomen naar Castrolanda: D. C. van Lonkhuyzen te Bolnes. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Ulrum: D. van Wilsum te Dedemsvaart. Per Jacobsson, cleel gebied, is gisteren benoemd tot c teur van het Internationale Monetaire F Hij zal zijn nieuwe functie ln nove aanvangen. Hf) zal tevens voorzitter den van de raad van commissarisse hierin Ivar Rooth, eveneens een Z opvolgen, die op 3 oktober aftreedt. C. A. dat althans aan de Vrye Universiteit de voordelen van een continu beleid op andere wijze te realiseren zijn. Niet alleen zullen de rectoren maar één jaar aan hun wetenschappelijke arbeid ont trokken zijn. maar bovendien zullen meer leden van de senaat in staat zijn. ervaring in de leiding der zaken op te doen. Er waren in de afgelopen cursus 2139 studenten ingeschreven (onder wie 280 vrouwelijke). De nieuw ingeschrevenen (413, van wie 70 vrouwen) toonden de meeste belangstelling voor de wis- en natuurkunde en voor de litterarische faculteit, niet veel minder was de animo voor theologie en economie. aan de Vrije Universiteit de enige i eniging behoort te zyn voor de mar lyke studenten. Er aan herinnerend, dat met prof. Gispen de generatie hoogleraren, die na de oorlog aan de Universiteit verbonden werden, aan de hoge waardigheid van het rectoraat ,,toe is", droeg prof. Nauta het rectoraat over aan zijn opvolger, hem met de gebruikelijke zegenwens de ambtsketen omhangend. Prof. Gispen sloot de zitting van de senaat met het daarvoor gestelde votum. Bij het vertrek van de senaat zong de galerij novieten zwaar en gedragen het traditionele „Vivat Academia". In de catacomben van de Woestduinkerk volgde een gea nimeerde receptie. „Wy zyn zelf ook veranderd, misschien meer dan wy ons bewust zyn en geneigd zyn toe te geven: Zo bestaat er drin gende noodzaak steeds weer persooniyk ons te toetsen aan het ideaal. Laten wy ons niet schamen echte calvinisten te zyn. eenvoudige gelovigen, die gehoor zaam luisteren naar de Bybel, in onze beoefening van de wetenschap en in ons leven als hoogleraren en studenten." Melodie en woord der Ethereolven VRIJDAG 21 SEPTEMBER 19S6 17.00 Boekbesc i I. 402 m.: VARA: 7.00 Nws; sette-c 7.20 Gram; 8 00 Nws; 8 18 Gram; Vragei /rouw; 9.35 Waterst; 9.40 School- Regeringsuitz: Rubi 10: 10.00 Thuis, caus: 10.05 Mor- ting. Serie: Jeugdvo .40 ling I Problemen rond "de jeugdvor'mïng ste; 18.05 Lichte mu 8.45 Gram; 19.00 Nw. erklarlng en .1.05 Gl muz: 12.30 Land- en tuinb meded; 12 en prognose; 12.50 Gram; 13 00 N' Meded ol gram; 13.20 Pr< Blik in de hemel In Jesaja 6 en Openbaring 1 wordt ons een blik gegund in de hemel. We kunnen daarvan niet lezen zonder heilig ontzag. De al machtige God mogen wij onze Vader noemen en in kinderlijk vertrouwen tot Hem gaan. Maar ;teeds zullen we de grens hebben in acht te nemen, die eerbied •oorschrijft en op onze hoede zijn voor te grote gemeenzaamheid. Als Jesaja de hemelse heerlijk- Weid aanschouwt, roept hij uit: Wee mij. ik ga ten onder, want k ben een man. onrein van lip pen". De ont roering en schrik van Jo hannes zijn zo mogelijk nog groter. Hij ziet Jezus met eer en heerlijkheid gekroond. „En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor Zijn voeten." Zondige mensen kunnen 't in Gods troonzaal niet uithouden. EEK WOORD VOOR VAK- DAAG Centrale Diaconie Conferentie Geref. diaconieën j DE 65ste Centrale Diaconale Conferentie van Geref. diaconieën, die gisteren te Amersfoor' in de Grachtkerk werd gehouden, ïeeft vanzelfsprekend zeei veel aandacht besteed aan de diaco nale uitspraken die de jongste Geref. synode van Leeuwarden deed. In zeer wijde kring, zelts buiten het eigen kerkverband hebben deze uitspraken vele reacties uitgelokt en het was daarom ook niet te verwonderen, dat de eerste Centrale Diaconale Conferentie van Geref. diaconieën, gehouden na de synodale uitspraken, zich uit voerig bezig hield met de betekenis van de uitspraken. De Conferentie mocht zich verheugen in de aanwezigheid van prof. K. Dijk, die uit hoofde van zijn deputaatschap voor het diaco nale werk, op bijzonder deskundige wijze voor de honderden dia kenen, die naar Amersfoort waren gekomen, de inhoud var. de be sluiten toelichtte. Dan eerst beseffen zij ten volle, tat zij door een onoverbrugbare kloof van Hem gescheiden zijn. Wij kunnen God nfet zien en le ven. 14 00 Mezzo-sopr >ordr; 14 50 Gram; 15.15 L 18 00 Gram; 18.30 mondorgel spel 14 30 21 00 Lichti 'ikkellrtg, dooi Directeur-afdelingschef bij het Mil van O.. K en W.; 19.30 Gram; 20.20 20.35 De gewone man; 20 40 Instr trio; nuz; 21.55 V d Iclnd; 17.CX 21.30 Gevar ■t om en soliste; 22.45 Avondgel kal; 23.00 Nws; 23.15—24 00 Nieuwe ptember van 18-19.30 18.30 Lichte Vrijdag 21 s; 10.00 V d 'k. VPRO: 19.30 Ons I. Manuel Fernandez Caballero „Gigantes v 20 00 Nws; 20.051 Cabezudos". Operette van Miguel Echegarey; 23.15—24 00 Gram 8 00 Nws en weerber. 8.15 Gram; 9.00 V d huisvr; 9.40 Schoolradio; 10.05 Gram; 11.00 Vd zieken; 11.40 Instr octet; 12.00 Angelus; 12.03 Lichte muz; 12.30 Land- en tuinb me- I sd; 12.33 V d ----- Zonnewijzer, 13.00 Nws Puzzel mee del :alde, Roman iJercs Mand e Gigantes y Ci patriados, Jot: suela Rubio. sopraan; Tino Pardi. Het Coro Lirico van Madrid; Het Symphonie Orkest „La Zarzuela". Dirigent; Federico Moreno Torroba. II. Charles Lecocq Delen uit: .Xa Fille de "idame Angot" Personen: Clairette. Llna lie Lange. Solange Mi- guerite Legouhy; P< Dachary; Mac chel. Amarante, y. ponnet. Joseph Michel Dens; Larl> Cadet, un Officier. Peyron; Ange Pitou ludière. Pierre Germain; III. Carl Zeiler: Delen handler". Gr Strauss im Pas- der Post. Mar: kal. Schau mir nur recht lna Gesicbt, Als geblüht der Kirscnenbaum. Nun Wohlcn. jetzt 'bin ich Braut. Frohlich. Pfalz, Gott erhalt's, Man kann slch lelcht blamieren. Wie mein Ahnerl zwanzlg Jahr. Ich bin der Pro- decan. Schenkt man sich Rosen ln Tirol. Annie Schlemm; Anneliese Rothenberger; Peter Anders; Willy Hofmann; Friedrich Hlmmel- geheel olv. Fi ..Das Schw IV. Leon Jessel: Deli I waldir.adel" Einleitun, Wir slnd auf der Walz, Walzer. Wenn die O Sar KRUISWOORDRAADSEL Schwarzenwald. Erklmgen zum Tai gen. Jed- Spi'.zi-. find' ihr Spa lieber Schatten. Malwine. ach M kann ein Dub' sein. Erklingen Geigen. Rita Streich. Rupert Glas i Trojan Regar; Koor D R. Har Ata Het subsidiestelsel won het van de „deugden" RONDER enige tegen spraak kan worden vastgesteld, dat na een Franse tijd, tengevolge van een omwenteling van gedachten over de deze strijd verhouding Kerk Christendom, een nieu- Groen en Van der Brugghen (en is) blijkt Groen invloed uit de debatten rondom christen-politicut 1857 en de ontwikkeling dogma-idealisme. we periode in onze ge- daarna. schiedenis haar aan vang nam. Een van de bewijzen hiervoor is zonder enige twijfel de In zijn politiek is het uit- debatten zich zouden gangspunt niet de norm, maar de feitelijke, actuele, situatie. De christen als opleiden wetgever zal in zijn wetten deugden, volk niet christelijker tel niet op die school onder de gegeven omstan digheden praktisch de enig mogelijke blijkt: de ge mengde school. Die oplos sing moge verre van ideaal zijn, Van der Brugghen J kan haar ten slotte nood gedwongen aanvaarden: de toenmalige neutraliteit der Prinsterer, school als ledige vorm was van het z.i. nog wel degelijk voor vulling met een christelij- duidelijk, dat de ke inhoud vatbaar. Die vul ling kan van het actualisme Van der centreren om de vraag: Brugghens gevoelen ook Kan de gemengde school zonder leerstellig element Strijd, die men in de houden Ot maken, dan het legd, doch elders? Tegen- politieke arena moest voeren voor christelijk het licht onderwijs. Dat meteen de leuze: school aan de ouders inzet van deze strijd was, is historisch niet te hand haven. Veeleer ging het om evenals zodat hij alleen die ten zal ontwerpen, die der concrete igelijk zijn. wet kan alleen maar staande feiten, christelijke door de werkzaamheid der christelijke persoonlijkheid van de onderwijzer op de ;ntie der leerlingen si- bevestiging: „Bij de heer het levensbeginsel' legt hij «j... De Groen en bij zijn gehele de nadruk, maar be- school is het christendom zoals die te veel en te eenzijdig ge- het leerbe- volgens de VUTOCU ^en. te vrede heeft, kieze dit opzicht verschilt hij i Groen en ande- zich aanhangers weten van de idee van de cipaal rw S" christelijke staat van Stahl. In de christelijke staat school, voor 1795. het onderwijs de opvoeding bestraald den door en gevoed wc uit het Evangelie. Of dit geschiedde in een school was niet direct de orde. Men kan wel de stelling verdedigen dat het in die hè'i'd zaT'daarom dagen in de eerste plaats rijksuniversiteiten. niet principaal de zaak het bevattende ver stand, maar de zaak prin- het geweten, beweren wij, dat er bij christelijk gevormde vrije zal hij het christendom als natie, gelijk de het publiek recht der Kerk heb- lijke schat ligt gemeenschappe- Wie, als Van der Brug ghen zelf, met het aldus door de openbare school geboden minimum geen vrede heeft, kieze voor zijn kinderen de bijzondere school, die ln de lijn der scheiding van Kerk en staat, zoals Van der Brug ghen deze voorstaat, trou wens ook principieel voor confessioneel onderwijs het aangewezen instituut is! erkennen. De christelijk karakter overheidsschool. Steeds weer heeft men de over- iCll aail held gewezen op haar taak he, „„derwijs zal het christelijk karakter der niaats zijn natie te bewaren, ook als rhriit th.'ologie, die wezen strijdt met de chris telijke. Ten aanzien of minder intellectueel ont- i de wikkelde christelijke con- nooit scientie, van christelijk ge- het weten, waarvan het be wustzijn in alle harten leeft, ook bij groot verschil intellectuele opvatting of van in leerbegrip, van een wel christelijk geweten, dat ge- scholen, die kwetst wordt in zijn teder- 00JC niet christelijk zijn; deze ste gevoel. ces gevoerd, heeft eindelijk de financiële ge lijkstelling van openbaar bijzonder onderwijs be- zijn beide school- wettelijk gelijkge rechtigd, voor zover het al thans het lager onderwijs i haar instellin- zullen echter nooit het gaat gen. Door een verandering, die zich voltrok staatkundig denken re ook feitelijk openbaar werd za\ geen dictatuur'zijn de praktijk van staat en j,et individu of groepen line rondom arUkel 42 der K-sas:,«USrdi.d£tcd^t». dat der oplei- de gemengde school tot christelijke deug- maatschappij als gevolg van de doorwerking der be ginselen der Franse Revolu tie, is, met bewaring van het wezen der opvoeding naar christelijke maatsta ven, het accent verlegd van de overheidsschool naar de vrije, bijzondere school. Omdat bleek, dat de over heid niet bij machte was en niet bereid op de over heidsschool Se Bijbel, zoals deze zichzelf aandient als Openbaring Gods, te ma ken tot grondslag en Hoe iemand zalig wil yan der Brugghen ziet Van der Brugghen inzake hiervoor actieve belang stelling toont, uagt zich af of het standpunt van de christelijke deugden op hierin geen loochening van de gemengde het kruis en geen heilig- houdbaar uitgaan, dat haar schennis. Uitdrukkelijk ver- klaart hij. dat de Bijbel op echter instellingen lienstbaar ,UJ, den gemaakt aan de chris- de gemengde school nog De periode gunstiger gebruikt mag worden. Inzicht telijke religie. Er zal al tijd een zekere band tus kerk en staat hebben bestaan, zondei dat wtmët t staat zijn onderdanen mag ouders wijzen naar de Kerk. Het wezen van de chris telijke staat is: „hij is de baar werd, ordening van het publiek ideaal: der "oVv'öëdtoe.'Ts ëïl bMttl .zoals een christelijk „In het stelsel rondom 1857 voor een uitdragen" school niet dedigen van deze deugden, :n periode positief protestantse christendom, het geval i 'wikkeling via het :tief gaan rijpen volk die als eis erkent dat de ouders zelf de eer- zoals die uit de ste verantwoordelijkheid dat volk opkomt Christe- derwij: voor de opvoeding hebben hjke motieven m de consti- lijke z te dragen en heeft men, tutie, christelijke beginse- verstaan waar de overheid in gebre- len, ja zelfs christelijk^ ge te geven; niet ke bleef, onder de leus „de openbanngsgeboden als bijzondere, •ich normen voor wetgeving en 'ito- bestuur, het belyden van het christendom in publie- ke akten, bescherming en welke uït- bevordering van de chris- de overheid, ook lelijke kerk. dat zijn de trekken, die de christelijke staat kenmerken." ontwikkeling rondom art. 21, later 42 de (de „deugden") zal hem christelijke staat past al- zeker t»leurgesteld hebben. school aan de ouders' politiek ingezet men tot een gelijkberech tigde plaats van de vrije school mt gaat /an financieel. leen dogmatisch gericht derwijs in positief christe- de consti- lijke zin, onderwijs wel te school gewerkt, overheidswe- vanuit de Kerk, vanuit de de kring der ouders de huidi- de ge situatie kritisch moeten openbare school komt in dit beschouwen en zich bezin systeem voorrang Van der Brugghens tualiteitsbeginsel brengt te volgen ge- drugslijn. Herkerstening van het volk betekent ook dat hij. als staats- juist herkerstening der oor het onderwijs- school. Erg optimistisch uk geplaatst met zijn we niet. Het zal goed eigen zijn de realiteit bi< 1 staats- In 1857 staan tegenover idealen. zich vergenoegt niet uit het oog te verlle- ook in elkaar de christen-politi- die oplossing, welke Prof. Dijk noemde het jaar 1955 voor het diaconale werk een belangrijk keer punt in de geschiedenis van de kerk. Byzondere aandacht besteedde hij in zijn toelichting aan wat de synode heeft uitgesproken over de verhouding van overheid en diaconie. De synode defi nieerde de taak van de diaconie als dienst der barmhartigheid in ruime zin. Hiervoor werden geen grenzen getrok ken: evenmin werd een grens aangege- voor de verhouding diaconie en hel werk van de Raad voor Gereformeerde Sociale Arbeid De praktyk zal hier de afbakening bepalen. De taak van de overheid is erkend als een geheel andersoortigeotndat de overheid uit een geheel ander principe werkt en volgens een geheel andere methode. Van overhevelen van taken naar de overheid kan hiei geen sprake zijn, omdat de taken niet vergelijkbaar zijn, delegatie is niet mogelijk. Prof. Dijk toonde zich erkentelijk voor de vele wettelijke sociale voor zieningen. Hiermee wordt de diaconie geen taak uit de hand genomen, maar zij mag God danken die taak niet meer te hebben, danken voor minder J gebrek. diaconaal bureau, uitgaande de kerk en wel op verzoek van de diaco nieën. De bedoeling is dat dan 't huidige Centraal Bureau gaat verdwynen. De deputaten, die de oprichting voorberei den zyn reeds benoemd. Deze gang .van :aken moet men' niet zien als het ont- lemen van de zelfstandigheid aan de diaconie en haar onderbrenging by de synode. Deze nieuwe besluiten betekenei juist de volledige erkenning van de dia conie door de kerk, het opnemen in het kerkeiyk leven; daarom zullen de ker ken het algemene bureau ook bekostigen. In zyn openingswoord had de zitter, dr. J. W. Noteboom, burgemees ter van Voorburg, reeds het werk van de Geref. synode geroemd. Hy prees het, dat de synode door benoeming van deputaten een poging ondern'omen heeft organisatorisch verband te leggen tussen de kerk enerzyds en het Centraal Bureau en de samenwerkende diaconieën ander zijds. Dr. Noteboom achtte het ook juist, dat de synode zich niet gewaagd had aan een omschryving van de taak de diaken. Zy heeft slechts gewezen i wat er aan de hand van de Heilige Schrift het meest nodig is. Zodoende is bij de verantwoordelijkheid van de diaken, ook rekening gehouden met de plaatsely- ke verschillen in karakter van de kerken, en iedere kerk is zo volkomen vryheid gelaten. In de middagvergadering refereerde ds. H. U. Buitink, Evangelisatie-predi kant te Amsterdam over het onderwerp Diaconie en Evangelisatie. Hy schetste de enorme taak van de Evangelisatie onder de buitenkerkelijken en zag daarby dé kerkelijke gemeente als middel tot redding van de humaniteit zoals deze in Jezus Christus geborgen is. Ernstig vroeg spreker zich evenwel af, of de leiding van de gemeente, de kerkeraad wel toereikend en doelmatig is georgani seerd om deze grootse taak aan te pak ken. Veelal zijn er in de gemeenten goede krachten genoeg, die kunnen wilten helpen, maar het ontbreekt leiding. Op Christelyk terrein is r dikwijls ten onrechte niet-zakelijk, aldus ds. Buitink. De kerkeraad heeft de verantwoorde lijkheid ten opzichte van de Evangelisa tie. De Evangelisatie-commissie heeft slechts uit te voeren wat de kerkeraad bepaalt. „De kerkeraad zal woestijnstuk ken in de stad moeten irrigeren door jeugdwerk, gezinszorg etc". En in hel khder van de kerkeraad moet de diaco nie de verantwoordelijkheid volledig meedragen. Het diaconale werk op zichzelf heeft reeds een evangeliserend karakter. Het is immers de bereidheid van het dienen der gemeente, die door de diaconie ge hanteerd wordt. Dit dienen straalt licht buiten uit en werkt evangeliserend. 4 dvctentie VenhcJk chocolade PASTILLES Dirigent Ingeland. BBC Home S« •0 Vragenbeantw; 12.30 10 Pianospel. 14 00 V d intig vragen; 15J0 Ork cc 1; 17.00 V d kind; 17 55 s. 18 15 Sport. 18 30 Lichte Horizontaal: 1 Tydperk, 4 Onecht. Dierenroep, 7 Slede, 8 Octrooi, 10 247 Persbureau. 12 Zangnoot 13 Muziek- teken. 15 AkeUg, 18 Slede, 20 Euro peaan, 21 Boeket. 24 Eg. godheid. 25 pers voornaamwoord. 26 Ind. gewoon terecht. 27 Zwak. Vertikaal: 1 Boom. 2 kennen geven. 3 Knaagdier. 4 Mil rang. 5 Rivier in Italië. 6 Binnen. 9 Slede. 11 Rivier :n Italië 14 Deel van een hiisinstallatie. 16 tandeloos zoogdier. 17 Tijdperk. 19 zang- noot. 22 Klein persoon. 23 Rad. OPLOSSING PUZZEL No.20. Horizontaal: 1 Platina; ik. 2 Ris; Ada; Ako 3 Iets; e a.; Lol. 4 Krekel; End. 5 Kar; Rad; Are. 6 Eskader; Ur. 7 Lei; Tü; Uit, 8 Ei; Neef; Ina. 9 N.S.; Grutter. Vertikaal: 1 Prikkelen. 2 Lier: as: Eis. 3 Aster; King. 4 Tas: Krater. 5 Idee; Adieu. 6 Naald: Elft 7 Aa: Lea. Ruit, 8 Dton; Ruïne. 9 Kolder; Tar. 9.00 Nw 900 Gr< 2 00 Nw; luchtmacht oi 15 Mrs Dale's 18.15 Idem; 19.24 Sport. 19 30 Gev 20.15 Discussie; 21.00 Hoorsp: 22 15 Act caus: 22.20 Gevar progr: 23 00 Voordr: 23 15 Jazzmuz. 23.50 Progt - 355-24.00 Brussel 324 m Weerber; 12 34 Gl 14.00 Schoolradio 12.00 Araus 1545 Gram; 16.00 Kc ■Ml 17.00 Nws; 17.10 Ui muz; 17.45 Gram; 18.00 Japanse muz; 1 Voordr: 18.20 Japi 19.00 Nw: Die Zauberf coop: 21.45 V d Gram; 19 45 Caus: 20.00 opera; 21.30 Kunstkaleidos- 22 00 Nws; 22.15 Symf-ork Brussel 484 m.: 12.00 Gevar Nws: 13.15 Omr ork: 14 00 Strijkkwartet; 18 05 Gram; 17 0 127. Toen raakte iets hem. Hij voelde de stoot, maar zijn hersenen werden zonderling verdoofd en hij begreep niet wat er gebeurde. Hij hoorde geen lawaai, maar het was alsof zijn toestel bij de staart werd vastgehouden en in het rond ge slingerd. Het zwaaide opzij en opeens wees de neus recht omlaag en dwarrelde stof van de bo dem van zijn cockpit omhoog. Hij rukte aan de stuurknuppel, maar dat had niet de minste uit werking; het ding leek wel gebroken te zijn De Spitfire dook in een steile spiraal omlaag en verward keek hij om of er misschien iets achter hem aan kwam. Eerst was hij stomverbaasd en toen ging er een schok door hem heen, want achter de cockpit was de Spitfire verdwenen romp, staart, vin alles was weg. Afgesneden, drong het vaag tot hem door. Een der 109's moest tegen hem zijn opgetornd en met de pro- pellor zijn toestel hebben doorgesneden. Hij zag wat er gebeurd was en toch hoopte hij desperaat en dwaas dat hij niet goed zag Alleen de korte radio-antenne stak nog vlak ach ter zijn hoofd omhoog- En ook was hij zich er van bewust dat de hoogtemeter snel van 8000 meter terugliep. Wonderlijke gedachten speelden hem door het hoofd. Wat een ellende om, nu hij zo behaaglijk in de gesloten cockpit zat, er uit te moeten klimmen Zijn hersenen trachtten een houvast te vinden en opeens werd bij door een paniek aangegrepen. Er uit' Er uit! Dadelijk zou het niet meer kunnen! Hij moest nu al met meer dan 600 kilometer snel heid vallen. Hij rukte kap er z,uirstofm-<;k - - z'jn hoofd en trok aan de kleine rubberbal boven DAN PAUL BRICKH1LL MAAR ZO! zijn hoofd. De kap van de cockpit werd afge scheurd en de wind gierde langs hem heen Hij trok de veiligheidspen van zijn riemen los en greep de kanten van de cockpit om zich eruit te werken, zich afvragend of hij het zonder hulp van zijn benen klaar kon spelen. Verbeten wor stelde hij om zijn hoofd boven het windscherm uit te krijgen en opeens voelde hij hoe de wind hem greep en wegzoog. Zijn borst was boven de rand Hij was eruit! Neen, hij werd aan een been vastgehouden. De stijve rechtervoet zat ergens in de cockpit vastgeklemd. Toen volgde een nachtmerrie, want de wind geeselde zijn lichaam, gilde in zijn oren, striemde zijn vlees en klauwde naar zijn ogen, die niets meer zagen In een waan zinnige verwarring ging dat zo door, werd zijn hulpeloze lichaam gierend omlaag gesleurd en slechts een nietige kern van bewustzijn vocht voor levensbehoud in deze razende chaos Vol gens voorschrift hield hij zijn ene hand om de D-ring van zijn parachute geklemd Hij mocht die niet loslaten, want de wind zou hem beletten de ring opnieuw vast te grijpen en hij mocht niet trekken want dan zou zijn parachute aan flardtn v -der. gescheurd omdat het wrak van de Spit een snelheid van zeker 800 kilometer per uur had- Hij gierde omlaagtot opeens staal en leder braken. Hij zweefde nu heel vredig. Het lawaai en de marteling waren voorbij. Dreef hij omhoog? 't Is hier zo rustig, dacht hij. ik kan best evei uitrusten Waarom zou ik niet -gaan slapen? Opeens werden zijn hersens weer helder er wist hij wat hem te doen stond. Hij trok aan de D-ring en hoorde de klap waarmee de para chute openging. Toen zweefde hij werkelijk Hoog boven hem was de hemel nog altijd blauw, en vlak onder hem dreef een wolkenlaag Hij was dus op 1300 meter Hij had niet veel later moeten trekken! In een paar seconden was hij door de wolken heen en zag hij de groene de, met hier en daar lichte vlekken, waa zon door de wolken scheen. Er wapperde hem iets in het gezicht en hij zag dat het zijn rech ter broekspijp was, langs de hele naad open gescheurd. Hoog in de scheur glom onfatsoen lijk de blanke huid van zijn stomp. Het rechterbeen was weg. Wat een bot. dacht hij, om je benen te mis sen en er afneembare voor in de plaats te heb ben. Anders was hij een paar seconden ge leden al dood geweest. Hij zocht de aarde af. maar zag geen brandend wrak van zijn Spit vermoedelijk was er niet genoeg van over ge bleven om te kunnen branden! En wat een bof dat hij nu niet op dat stugge, metalen been terecht kon komen als op een paal die zijn lendenen zou hebben gespleten Wat gek dat het zo moest gebeuren! En hoe geriefelijk Hij dacht er niet aan dat hij maar een half been had om op neer te komen- CWUKJJI VERVOLGD ANTITHESE en solidariteit: twee woorden, die in het gesprek onder; de christenen vandaag veelvuldig wor den gehoord, zonder dat steeds blijk gegeven wordt van helder Inzicht in de begrippen zelf. De ervaring leert, ook hier te gemakkelijk ko men kan tot een bepaald oordeel daarmee te vlug tot een veroordeling; anderer mening. Zo schept men antithese, ook waar en voor zover deze er in werkelijkheid niet is. Zo gaat men. omgekeerd, een wel dege lijk bestaande solidariteit over het hoofd zien- Met te meer klem willen wij daar- n in dit artikel en in een volgend aandacht vragen voor een even op merkelijk als belangrijk artikel ovei deze stof, een artikel van dr. H. Berk- gepubliceerd in het jongste van „Wending", zeer wel mogelijk, dat het artikel van dr. Berkhof niet ieder be vredigt en dat het ook weer bepaalde vragen opwerpt. Toch zal men tegelijk] moeten erkennen, dat het op verschei dene punten verhelderend werkt en mede daardoor misverstanden uit de weg kan ruimen. TN zijn artikel begint dr. Berkhof met een theologische peiling van de beide begrippen antithese en dariteit. De Bijbel leert ons, dat de' gemeente, de kerk, wezenlijk ei diepste met de wereld verbonden is,| dat zij echter tegelijk wezenlijk en ten diepste vreemd in de wereld staat en dat zij haar gekruisigde en opge stane Heer representeert. Hierin onderkent dr. Berkhof zowelj een vijfvoudige solidariteit als een vijfvoudige antithese, en wel ten op zichte van de schepping, de zonde, de genade, de liefde en de verwachting. Ook de antithese is, schrijft hij, een: onmiskenbaar feit- Antithese en soli dariteit zijn eigenlijk een en hetzelfde. „Wie de eerste niet aandurft, kan de tweede niet hebben; en omgekeerd". „De wijze waarop wij in Christus' naam onze verbondenheid met wereld openbaren, doet ons vanzelf in die wereld als vreemden staan". Dit houdt in, dat men van de anti these geeif beginsel mag maken enl ook geen wet. „Ons beginsel is alleen de liefde van Christus. De antithese is het kruis, dat wij om Zijnentwil dragen". QP deze theologische beschouwing, hier al te summier weergegeven, laat dr. Berkhof een historisch over zicht volgen, dat in het bijzonder op ons land betrekking heeft. Hij ziet in| het geschiedkundig verloop ten on zent. vooral in de vorige eeuw, de ware contouren weer zichtbaar wor den van de verhouding van gemeente en wereld. Vier fasen onderscheidt hij. De eerste fase is die van het Réveil: „een machtige poging om vanuit de liefde van Christus de wereld op nieuw, getuigend en reddend, te be naderen". Hierin krijgt ook Groens „isolementsgedachte" een plaats, waar deze met isolement alleen bedoelde; de wens, zichzelf te kunnen zijn. De tweede fase is die van Kuyper. Deze beschouwt de antithese als een feit. Hij wist van de verbondenheid van de gemeente met de wereld, maar sag deze verbondenheid alleen onder, het aspect van de schepping. „De: indere aspecten (zonde, genade, lief- ie, verwachting) spelen in zijn denken ïn actie geen rol". Wel wordt hij in sijn antithetisch denken geremd, maan „het is niet de genade zelf, die zijn antithetische programma remt, alleen de gemene gratie". De derde fase begint omstreeks 1920. Het is de periode van het bewaren en uitbouwen. De antithese, reeds onder Kuyper tot een beginsel gemaakt, wordt dan doorgevoerd, ook op ter reinen waar Kuyper niet aan gedacht had. Zij wordt tot programma en zelfs tot „ideologie". Maar ze verliest tege lijk in hoge mate haar geloofskracht. Zij ziet over het hoofd, dat het vreemd zijn van de gemeente in de wereld alleen bestaat krachtens de vijfvou dige verbondenheid van de gemeente met de wereld. Men vindt er weinig in terug van het apostolaire lijden. £)E vierde fase is die van een tegen beweging tegen het antithese- denken- Zij loopt eigenlijk evenwij dig met de drie andere fasen en houdt een protest in tegen de wijze, waarop in de vorige en in deze eeuw het christen zijn bij ons gestalte kreeg. Hier vallen dan de namen van Van der Brugghen en van Hoedemaker en zij wordt ook genoemd de herontwaking der Hervormde Kerk. Het is een tegenbeweging en deze beweging grijpt ter kenmerking van haar be doelingen naar het woord „solidari- De diepste beweegreden is: „de verbondenheid van de gemeente met de wereld weer zichtbaar te maken". Intussen is hier naar het oordeel van dr. Berkhof een waarschuwing op haar plaats. De solidariteit mag maar niet zijn „een antithese tegen de an tithese". Een „tegenbeweging der solidariteit" is niet voldoende. Wat dr. Berkhof dan wél als juist voor ogen staat? Dat zullen we ln ons volgend artikel zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2