CftRiSIFLIJK
Ziekenhuispredikanten in
Driebergen bijeen
„Theocratie staat lijnrecht
tegenover democratie"
Christelijke arbeidersvakbeweging de
meest volgroeide tak
Difl1
Burgemeestei
Met als thema„het gesprek"
Ernstige bezinning over plicht tot
bewaren van ambtsgeheim
De jaarlijkse conferentie van ziekenhuispredikanten, uitgaande van
de Herv. Raad voor kerk en ziekenzorg mag zich in een groeiende
belangstelling verheugen. De voorzitter, ds. A. Nymans, kon in het
„Eykmanshuis" te Driebergen tot zijn vreugde ditmaal een aantal
dames en predikanten uit de Geref. kerken begroeten, die arbeiden
in ziekenhuizen en psychiatrische inrichtingen.
Thema der conferentie ia: ..Het Ge-meest gewone en tegelijk het meest
sprek". Dit kwam reeds tot uiting in ds.merkwaardige gebeuren, 't Gesprek i
Nijmans' bespreking van het belangrijkeéén der vormen van ontmoeting, naas
rapport der Ned. Herv. Stichting voor de andere pastorale mogelijkheden: het ge
baar (de zo belangrijke handdruk bv.'.
de blik, de brief, de gezamenlijke arbeid,
de muziek (David spelend voor Saul).
Bij de ontmoeting treffen twee levens
elkaar, die ieder uit een eigen verleden
komen. Direct beginnen wij elkaar te
determineren.
stelling, de ontmoeting
sprek tussen predikant en medicus is
grote betekenis. Men dient begrip
elkanders arbeid te hebben, want er zijn
toch steeds allerlei raakvlakken.
Maandagavond handelde ds. J. W. Fase
(Appelscha) over het gesprek met God.
Ons gebed zij geen monoloog, doch ge
bed èn meditatie hebben dialoog met God
te zijn: een in stilte luisteren nBar wat
God ons in Zijn woord zegt.
Hij voerde het pleit voor een stille tijd
in de vroege morgen, opdat wij zullen
ervaren dat wanneer God spreekt er iets
nieuws geschapen wordt. Buber noemde
gebed en offer de twee dienaren, die door
de wereld gaan. Het fs een grote genade,
wanneer deze ons van boven gegeven
worden om gestalte aan te nemen i
horizontale vlak van dit leven.
Pastorale gesprek
De dinsdagmorgen was gewijd aan
fiastorale gesprek". Prof. dr. E. L. Smelik
eidde dit onderwerp op heldere, soms
geestige, steeds boeiende wijze in. De
ontmoeting van mens en mens is het
Boek VAN DE dag
Dochter Israëls, door Tolbert R. In
gram. Nederlands van ds. Gabe van
Duinen. Uitg. A. W. Sljthoffs Uitge-
versmU. n.v., Leiden.
Dit is een bijbelse roman in de vorm
waarin hij de laatste jaren in Amerika
grote opgang heeft gemaakt. De doch
ter Israëls is hier het Israëlitische meis
je. dat door roversbenden naar Syrië
werd weggevoerd, daar als slavin werd
verkocht en van beslissende invloed is
geweest op het besluit van de krijgs
overste Naaman om zich voor zijn me
laatsheid tot de profeet Eliza om hulp
te wenden. Het boek houdt zich stipt
aan de bijbelse gegevens. Zij vormen
de kern er van en om deze kern is het
overige deel van het verhaal geweven.
Het boek geeft een goed beeld van het
leven van het Israël en het Syrië van
die dagen. Het vertelt van het slinken
de geloof onder Israël, waartegen ech
ter de God van Eliza blijft triumfe-
ren, tot over de krijgsmachten van
Benhadad. De wijze waarop de paniek
onder deze legermachten wordt ge
tekend, is opmerkelijk en sterk boeiend.
Op één ietwat wonderlijke tegenspraak
stuitten wij. In het boek wordt het Is
raëlitische meisje ons getekend als een
meisje met blond haar en blauwe ogen.
De omslag van het boek echter doet
ons haar zien als een meisje met don
ker haar en bruine ogen. In beide ge
daanten is zij overigens zeer aantrekke-|
lijk. 1
Belangrijk is ons uit de H. Schrift
(Jezus en Nicodemus; de Samaritaanse
vrouw) te zien, hoe een ontmoeting
ontstaat, en wat ervan te maken is.
In 't pastorale gesprek moet het
komen tot gemeenschap; tot solidari
teit. Vaak onbewuste superioriteits
gevoelens (van de gezonde t.o. de
zieke) en onze egocentrische grofheid,
doch ook een ziekelijke vereenzelvi
ging met de toestand van de zieke
bedreigen een vruchtbaar contact met
een snelle ondergang.
Nodig is daarom een analyse van
onszelf.
Het specialisme van de ziekenhuispre
dikant wordt bedreigd door de routine:
dat er slechts halve aandacht wordt ge
schonken!
Er is niet alleen de zonde der hoog
moed, doch ook (Barth vestigt hierop de
aandacht, de zonde der traagheid, van
de onwil, het versagen, de vereniging:
het niet met God willen meegaan; het
niet volgen.
Kleingeloof toch is: de ruimten
Gods werk niet meer te zien; van Hem
kleine dingen te verwachten!
By het pastorale gesprek rijst de vraag:
wanneer moet de pastor in bescheiden
heid luisteren en wanneer met gezag,
aar zijn opdracht, spreken?
Bedenken we, dat de moderne mens
minder op het gesprek is ingesteld dan
vóórdat radio en televisie er \v
het geval was. Er zijn er, die
vreemde het recht ontzeggen om zich met
hem te bemoeien!
Geheimhouding
onder ge
heimhouding is medegedeeld ons (bv. in
tuchtgevallen) de mogelijkheid tot initia
tief beneemt. Over dit punt ontspon zich
een diepgaande discussie, waarbij
gemerkt werd, dat handhaving
ambtsgeheim nog niet betekent een her
metische afgeslotenheid, die bv. de ont
moeting van arts en predikant tot on
vruchtbaarheid zou doemen.
's Middags sprak Wika mej. G.
van den Akker over nieuwe ge
spreksvormen en 's avonds de
directeur van „Hulp en Heil" te
Leidschendam, drs. J. H. Plok-
ker over het psychotherapeutische
gesprek.
Beroepingsiverk
Wieman te Oudewater.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Sellingen, C. J. v. <L
Meulen te Dryber.
Aangenomen: naar Ee (Fr.), G. Haaks-
a te Smilde.
GEREF. KERKEN (onderh. art. 31 K.O.)
Beroepen: te Aldergrove (Br, Colum
bia), D. v. d. Boom te Alkmaar.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te-Bussum, H. C. v. d. Ent
te Werkendam; te Opperdoes, B. Bijle-
veld te Noordeloos.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
te Musselkanaal.
Geen gewelddadige
bekering in India
De beweringen, dat mensen in bepaal
de delen van India met geweld tot het
christendom worden bekeerd, zijn onjuist
meegedeeld.
De regering had verder geen beves
tiging gevonden voor de beweringen, dat
de ,,anti-Indiase activiteit van buiten
landse missionarissen of zendelingen in
India groter was geworden".
VenhoJk
chocolade
PASTILLES
Nog één ding
Nog één ding komt gij te kort!
zei Jezus tot de rijke jongeling.
(Luc. 18 22). Is 't niet om er
ialoers op te worden? Als wij ons
leven van een hele dag overzien,
wat kunnen we dan vaak trooste
loos en moedeloos neerzitten. Wat
zijn we weer in vele dingen tekort
geschoten. Hoeveel zonden hebben
we te belijden. Nee, dan die rijke
jongeling! Nog één dingNog
één stap en dan zou hij er ge
weest zijn!
Maar zó was 't natuurlijk niet
Als mens was
deze jongeling
sympathiek. Hij
had inderdaad
alles gedaan wat
menselijk moge
lijk is. En daar
was hij tevreden
over. Hij had er
geen begrip van,
dat al ons men
selijk werk voor God niet kan
bestaan. Tegenover zijn betuiging:
Alles heb ik gedaan, staat Jezus'
eis: Tenzij iemand wederom ge
boren wordt, kan hij het Ko
ninkrijk Gods niet zien.
Nog één ding komt gij tekort!
Maar juist dat éne ding beslist
over dood of leven. Rijk worden
in God is alleen mogelijk als we
Gods genade aangrijpen. Als we
toestaan dat Hij alles afbreekt
wat we met zoveel zorg hebben
opgebouwd.
De Grote Medicijnmeester weet
wat voor elk mensenkind nodig
is. Voor de rijke jongeling waren
zijn vele goederen een belemme
ring. Voor ieder onzer zal de
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Landdag van Protestantse Unie
(Van
verslaggevers)
Theocratie betekent Godsregering, en in het bijzonder: Gods regeren met
Macht. Een koning regeert bij de gratie Gods en is gebonden aan honderden
menselijke bepalingen, mbar theocratie is: dictatuur van God, het „dicteren"
van God van Zijn wetten en Zijn eisen. En God heeft niet „vroeger eens" wat
gedicteerd, God dicteert ons nu, iedere dag nog, en we moeten dagelijks
luisteren naar wat Hij ons zegt." Met deze woorden begon dsF. D. Emous
dinsdag zijn toespraak over het onderwerp „Bijbelse notities inzake de Theo
cratie" in de ochtendvergadering van de landdag, die de Protestantse Unie
in het Jagershuis bij Zeist hield. „Theocratie is eigenlijk Christocratie",
aldus ds. Emous, „want wie naar Christus luistert, kan God horen. De zuivere
Theocratie uit de tijd, toen Mozes het volk Israël uit het land van Egypte
wegvoerde, lijkt in onze tijd van parlement, kamers, grondwet en partijen
zo moeilijk, maar de Theocratie van Mozes is in wezen dezelfde als de Theo
cratie, die wij willen laten doorwerken in het leven van nu. In zeker op
zicht staat Theocratie lijnrecht tegenover democratie, want democratie is d(
regering van het volk, is een kwestie van zoveel stemmen vóór en zoveei
stemmen tegen; Theocratie is de regering van God en daar geldt maar één
Stem, Zijn Stem."
De landdag werd in de ochtend ge
opend door ds. P. J. de Bruyn, die
korte woorden nog eens de doelstellin
gen van de politieke groepering Pro
testantse Unie uiteenzette. ,,Als het
waar is, dat de God van de Bijbel dit
leven in Zijn hand heeft, is er niets
in dit leven, dat Hem niet aangaat.
Het gaat in de theocratie niet alleen
om vroomheid we zijn een politieke
groepering, die de waarheden uit de
Schrift hooghoudt. De eis: God te vre
zen, blijft ons bij, als we de kerkdeur
uitstappen, het leven in. De Protes
tantse Unie zal in de verwarring,
waarin ons volk leeft, het besef moeten
wakkerroepen, hoe het eigenlijk moet
zijn. Theocratie is geen hobby van
groepje, theocratie is werkelijkheid
waarheid."
diagnose wellicht weer anders
zijn.
Eén ding hebben we nodig. En
dat wordt ons alleen door Gods
genade geschonken.
■oclale redacteur
weging gezien als de meest
volgroeide tak van de ar
beid der Christelijk-sociale
beweging. ZIJ is ook de oud
ste. Bij baar opkomst in ons
land in de jaren 70 der vo
rige eeuw werd vooral de
els gezien, om op te ko- ging heeft
C.N.V. heeft nu ruim
200.000 leden
zijn organisatie volgt.
tijd, zou dan daaruit mee
Wie in een reeks van ja- te verklaren zijn. Deze fei-
de Christelijke vakbewe- ten moeten tot de uiterste
-J heeft zien arbeiden, waakzaamheid en werkzaam-
,,de belangen der mag dankbaar vaststellen, heid leiden,
arbeiders in het bijzonder", dat die arbeid rijke zegen
Reeds in het eind der jaren heeft gebracht en invloed
80 en het begin der jaren gehad heeft ten goede in
90 werd de eis gezien, om ons volksleven.
Christelijke vakorganisaties
itichten. Zij verwierven M -
*b- iYJ- «in?
vergadering dan bijv. de in
gewikkelde materie van bijv.
de aanpassing van de pen
sioenen, of principieel
de vraag van vrijheid en
verantwoordelijkheid In de
„welfarestate" laten be
spreken?
Het ligt voor de hand
en dat is in het bovenge
noemde geval ook gebeurd
de oplossing moet
zoeken: allereerst in
E'früSTJS&S Td-Ch"«-
We Xfven"hierbove„ 'lm Tl.hfr7„
Wi"j2d5,rkcDf lcn aIs mo«el|ik 'rek-
w r 'atv ken en aan de discussies
M begrepen is. De' vraag rijïi nemïn dMl*
arbe'dersvakbewe- 'alaristrekkenden in de rij- echter: zijn de verbindings
lijnen tussen leiding en Ie- ""TERECHT heeft het C.N.V.
J- aan het Sociologisch In-
„„„aar stituut van het Convent van
orefnisatié Cbristelijk-sociale organisa-
organisatie ti „„vrnanH »n^r.
dus tevreden
zich een ruime plaats, te- -
gen veel bestrijding in. he- Ook nu zeggen we: in ge- tussen leidrng
laas ook wel uit de eigen nendele. Allereerst ontbre- in de opzet
kring. Rondom die Chris- ke? \eIc '<*"»- K"
tolljke arbe'dersvakbewe- salar'strekkMiden
ging heeft zlrh vele jaren en„^?n.hejs C-N.V.
voornamelijk de strijd om WlJ denken hier aan de den nog goed
de juiste inzichten op soci- &rot<» groep onderwijzers
aal terrein bewogen. Nu is ?an Vl
Vele Intellectuele
Dit is altijd een gevaar,
vrijwel
3. cMtato Zr CtobMUb moeilijk*- ".«mote een organle.Ke geTalid ee"™™".'
arbeidersvakbewegimr, hel Christelijke groter wordt. Toen het O.N. fS t" «teUen aar hét
alee, rokbeweging kunnen Tinden, V. werd opgebouwd, was SSEïiIhA S!l
rSaktrelW'VlaVfe'; hd wa,,ewas >»ieS!
ten organisaties hH» "Igen *»'- «1 'WSSArtl h« PlfiSSSd no"""
dan 200.000 le- J™»1,»' *en,_ waerdoor Wjcht J>et zullen meevallen. Maar in
den daarvan.
geen. plaats^s In dicTvak" ,ci Pun*en inderdaad onder- vereenzaam?8^ middenman
hewpp-inp- wem van alecmene discus- vereenzaamt te midden van
algemene discus-
zeggen. dat de Yele
Melodie en woord
der Ethergolven
t SEPTEMBER I Van vier tot vijf: 17.00 V d jeugd:
I RegeringsuitzNederland en de werelc
AVRO: 7.00 Nwi; 7.10 hospitaalkerkschop De Hoop; 18.00 Nws
.90 Dagopening. Sportproblemen; 18.25 Lichte r
Gym: 7.20 Gram; VPRO:
AVRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram;
9.10 V d huisvr; 9.15 Gram; 9
In 't spionnetje; 12,30 Land- en tulnb me
12.33 Gram: 12.50 Uit het bedrijfsleven;
Nws: 13.15 Meded ofigram: 13.20 Lichte r
13.55 Beursber; 14.00 Altviool en piano;
De muze betrapt; 15.20 V d zieken;
Londen; 19.15 theaterork;
19.30 Jazzmuz; 20.00 Nws; 20.05 Die Zauber-
flöte, opera; 22.40 Act; 22.50 Sportact; 23.00
Nws; 23.15 Beursber uit New York, act en
gram; 23.25—24.00 Lichte muz.
im. NCRV: 14.00
Omr ork- 14 45 V d vrouw: 15.15 Amus muz;
15.50 Gram; 16.00 Bijbeloverdenking; 16.30
Kamermuz; 17.00 Werk aan de winkel, klank
beeld v d jeugd; 17.30 Gram; 17 40 Bersber:
17 45 Vocaal ens en soliste; 18.10 Gram; 18 30
18.45 Leger des Heils-kwartier;
Friese i
19.00 Nv
19.10 Gram; -19.20
Gram; 20.00 Radi
irk: 21.Ü Wij werd
imma's. NCRV: 20.00 Journ
en weerber: 20.15 TV-encyclopedie; 20.11
gen aan voorbijgangers: 20.35 Roeir
volksdansen; 21.00 Verdeel en heers,
21.25 Volksliedjes: 21.50 Dagsluiting.
Engeland, BBC Home Service. 330 m. 12.00
Orgelspel; 12.25 V d arb: 12.55 Weerber: 13.00
Nws; 13.10 Meded; 13.20 Gevar
200 000 léden hun besturen ---
kiezen en dat de besturen Christelijke
van de 26 organisaties
het bestuur van het C.N.V.
maar te
aanwijzen en dat de leiding yer. met
in het organisatorisch over- bezig houden,
leg door leden en besturen vervolgens aan een aantal
wordt bepaald. Het ligt verkeerd (neutraal of socia-
echter voor de hand, dat hstisch) georganiseerden.
hierbij noch sorake is van In dit verband moeten
een syndicalistisch gehoor-
de grote r
ongeorganiseerden! no* b,J. dat de onderwerpen bunnen Hin 31
>r een groot deel ..dichter bij" lagen. kunnen ziJn-
- isen, die Nu zijn er de leden bij We hopen, dat
andere motieven duizenden. Het aantal on- daarin vergissen,
ijgen —zich lie- derwerpen is veel groter en vorig artikel gaven v
akbeweging niet daarbij zijn er.
en. We denken gewikkeld liggen.
die
in-
zelfs enkele verblljden-
oai een de voorbeelden. Wij menen,
einig van dat juist de Christelijke
snappen. Dat geeft het vakbeweging de mogelijk-
gevaar, dat men het dan heid heeft, om de werken-
maar overlaat aan de be- de mens, ten aanzien van
B„1UU1. op wijzen, dat de sturen en aan hen. die voor wie zij roeping heeft, te be-
de bestuurders ..doorbraak" merkwaardi- b®t bespreken van de inge- waren voor vereenzaming
aan de opdrachten der le- gerwijze de Christelijke vak- wikkelde problemen in dienst en massificatie. Maar daar-
den, noch van een gehoor- beweging todusver ontzien zun genomen. Voor cn zo komt men
zamen van de leden aan heeft. in een vicieuze cirkel te-
autoritaire bevelen van de Zij meende op politiek ge- een voorbeeld te nemen: recht is weer veler me-
.leiders". In een gezonde bied een gemakkelijker aan- V De afdeling Rotterdam deleven nodig. Toch kan
wisselwerking is, in vaak grijppunt tegen de gedach- van de Ned. Christelijke juist een Christelijke orga-
jarenlange discussies, de te van Christelijke organisa- Bond van Overheidsperso- nisatle die cirkel doorbre-
lijn voor de opbouw "en de tie te vinden. Er zijn echter neel heeft meer dan 3500 ken. We zijn dankbaar, te
arbeid van de Christelijke aanwijzingen, dat men leden. Waar zou men met mogen constateren, dat die
vakbeweging gevonden, meent, nu genoeg ondermij- die leden een afdelingsver- roening in het C.N.V. ten
Uiteraard brengt Christe- nend werk verricht te heb- gadering kunnen houden, volle beseft wordt. Als de
lijk verantwoordelijkheids- ben. om ook de vakbewe- a'.s ze inderdaad allemaal mogelijkheden, die er op dit
gevoel, organisatorisch be- ging te kunnen gaan aan- kwamen? Hoe zou zulk een punt zijn. volledig worden
sef en democratisch inzicht vatten. De ..vertraging" in vergadering nog over een benut, zal dit tot verdere
mee, dat men de op deze de groei der Christelijke onderwerp kunnen discussië- zegen zijn van ons gehele
wijze gebouwde „leiding" vakbeweging in de laatste ren? En hoe kan men zo'n^volk.
In zijn referaat noemde ds. Emous de
banden van de theocratie met verschil
lende onderwerpen; zo zeide hij, dat de
geestelijke grondslag van de Staat de
Bijbel moet zijn, dat de overheid moet
luisteren naar wat Gods Woord zegt,
dat Kerk en Staat de twee brandpunten
moeten zijn in de ellips van de Theocratie.
„De Kerk moet de overheid profetisch
begeleiden", aldus ds. Emous.
In de middagvergadering sprak ds.
J. de Jong over „Welvaartsstaat: schijn
of werkelijkheid?". „De nood van de ar
beider ligt met in zijn sociale positie
maar in het vreemd zijn vaxl God. Wel
vaartsstaat of niet, wij komen
het Recht van God. In deze wereld
sociale welvaart wordt er voor ons
blijft het recht
Ons volk heeft een grote schuld,
en er is maar één ding, dat tej
schuld opweegt: het offer op Go.
Een collecte voor de Unie
284,80 op, en in de middagvergadering
stuurde men een telegram naar de kabi-
nets-informateur.
Christelijk internaat voor
schipperskinderen
Het Christelijk Internaat voor schip
perskinderen op Geref. grondslag
Krimpen a. d. IJssel is wegens uitbrei
ding dezer dagen opnieuw in gebruik
genomen. Twee jaren geleden is dit ln-
i met 27 kindei
stichtingsbestuur heeft in
1954 twee gebouwen gezet, welke nu
door een groot tussengebouw aan elkan
der verbonden zijn. Ondanks de vele
zorgen, welke op het bestuur, rusten,
heeft het toch deze uitbreiding tot stand
kunnen doen brengen.
In de vakantiemaand heeft
H.A.H.B.O. te Hardinxveld kans gezien,
het aan te pakken en te voltooien. Het
bestuur heeft het onofficieel heropend.
Bestuursleden met hun vrouwen en het
personeel van het internaat en het onder
wijzend personeel van de Schippersschool
:n aanwezig. Het was voor hen allen
blijde middag. Deze week zijn de
schipperskinderen er weer ingetrokken.
Dat er in twee jaar ongeveer driemaal
zoveel kinderen zijn, zegt- genoeg. Het
voldoet aan de voorheen lang gekoester
de wens van die schippers, die hun kin
deren overeenkomstig hun beginsel gaar
ne in zulk een internaat en op zulk een
school zagen geplaatst. Het is een geluk
kige gedachte van het schoolbestuur var
de „Johannes Calvijn School" te Krim
pen a. d. IJssel geweest om aan die
school het continu-onderwijs voor schip
perskinderen te doen geven. Een stich
tingsbestuur heeft echter dit internaat
„De Driemaster" doen bouwen. Het is
zeer gunstig gelegen aan de schippers-
haven te Krimpen a. d. Ussel. Het ge
meentebestuur heeft eerder dan ook alle
medewerking verleend tot het verhuren
an de grond, welke voor de bouw nodig
Amerikaanse hoogleraren
in Nederland
Een veertigtal Amerikaanse hoog
leraren in de pedagogiek brengt op 4,
september een bezoek aan Ne
derland. Zij werden op het ministerie
van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap
pen ontvangen en toegesproken door de
heer B. J. E. M. de Hoog drs., chef der
afdeling buitenlandse betrekkingen van
dit ministerie. De heer dr. J. Verlinden,
chef der afdeling Research en docu-
over het Nederlands onderwijsstelsel,
mentatie, gaf daarna een uiteenzetting
H.M. de Koningin heeft een telegrafi
sche gelukwens gezonden aan mevrouw
Dorothy D. Houghton en aan mevrouw
Van Heuven Goedhart, die maandag in
Genève de Nansen-medaille in ontvangst
hebben genomen.
Advertentie
Chefarine „4"
doetwonderen!
15.00 Hc
V d kind: 17.55 W
Sport: 18.20 Caus: I
16.30 Gra:
erber: 18
B 35 Ork
18 00 Nw:
17.C
OPGAVE PUZZEL NO. 8
Horizontaal: 1 Weefsel, 6 telwoord, 7
akelig. 9 bestaat. 11 zangstem, 13 vruch
tennat, 14 bonenkruid. 16 gewicht, 18
deel van de bijbel, 19 boord van een
stroom. 21 hond. 22 baard, 24 zangno'ot,
25 snaarinstrument, 27 tweeklank, 29
vrucht.
Vertikaal: 1 Groente. 2 vogel, 3 blad
groente. 4 tussen, 5 dichtbij. 8 vogel, 10
niet op waarheid berustende vertelling.
12 maanstand. 15 metaal. 17 godin van
het haardvuur, 20 het Rom rijk. 23 dier,
26. pers. voornaamwoord, 28 getijde.
OPLOSSING PUZZEL NO. 7
Horizontaal: 1 Massa, 6 over, 7 kort,
9 nat. 10 lama, 11 TL, 13 fa. 15 blaag. 16
rij, 18 mi. 19 zink, 21 lik. 22 cent, 23 no-
na, 24 kabas.
Vertikaal: 1 Monter, 2 aval, 3 set, 4
Sr., 5 draf. 7 karaf, 8 om, 12 plint. 14
alikas, 17 ijzer, 18 mina, 20 in, 21 lob,
23 na.
22.30 Voordr; 23.00 Nwi
22.15
19.00 Sa-
Klankb: 21.00 N'
21.15 Discussie; 21.45 Twintig
Zang en gitaar; 22.30 J-
weerber; 23.08—23.13 K<
BBC Light Pi
12 00 Sport; 12.15 Ork
13 45 V d
e muz; 15.4!
agb; 16.30 Neg
4.45 Voordr; 15.00 Nw
16.15 Mrs
Lichte
8.45 Hoe
tal Roundabout;
15 Amus muz;
.25 Spoi
ir: 20.31
- e muz: 21.30
22.20 Dans-
Ir; 23 15 Lichte muz; 23.5(
23.55—24.00 Nws.
11.45 Gram; 12.30 Weerber:
Nws: 13.15 Orgelspel; 14.00
14.15 Gram; 14.30 Franse les; 14.45
Gram: 16 00 Koersen; 16.02 Koor- en orkest-
spel. 20.00 Gevt.
21.00 Gevar progr; 21.25 Lichte
Amus muz: 22 00 Nw
muz: 23 00
Programma
Brussel. 32
12.34 Gram; 13.00 Nwi
conc; 17.00 Nw,
17.11
kind; 18 15 De jeugd i
Gram;
ne; 20.00 Gram:
40 Parsifal, opera
22.55—23.00 Nw
15.00 Holland 1
Hij ging naar Leigh-Mallory en maakte hem
j duidelijk dat sommige jongens hard aan een tijd-
ep22!i5~0rgeicónc; je rust toe waren. Kon hij een stel goede plaats-
verdenking; 23.00 vervangers krijgen? En was het mogelijk dat
Stan Turner tot majoor werd bevorderd, zodat
hij 145 Squadron onder z'n hoede kon nemen?
,,Wis en zeker," zei Leigh-Mallory bereidwillig.
,,Ik ben blij dat je om Turner vraagt, want we
hebben eer. hoop last met hem sinds hij niet meer
met jou kan vliegen."
Turner arriveerde een paar dagen later en
bracht slecht nieuws Treacy had een 242 for
matie in een scherpe bocht geleid, toen de man
achter hem tegen hem opbotste. Wrakstukken van
hun vernielde Hurricanes hadden een derde Hur
ricane getroffen en alle drie waren ze in zee ge
stort; Treacy, Edmond en Lang waren daarbij
gedood.
Daar 816 de minste geveohtservaring had, be
moeide Bader zich voornamelijk met dit squa
dron en wanneer hij de wing leidde, vloog hij al
tijd aan het hoofd ervan. Dat had onaangenaam
kunnen zijn voor Billy Burton, een voormalige
Cranwell-cadet, die de beste van zijn jaargeno
ten was en het bevel over 616 voerde, maar Ba
der en hij konden uitstekend met elkaar ovei
weg, al werd Burton een ijverige, wat pre
cieze kerel voortdurend geschokt door Ba-
der's felle commentaren Evenals Bader rook
te hij bijna altijd een pijp en soms. wanneer hij
vertrouwelijk met de vliegers bijeen was, nam hii
die uit z'n mond om te zeggen: ..Weet je wat de
wingco vanmorgen tegen me zei? Hij noemde
me eenHij herhaalde Bader's woorden dan
op een toon alsof hij 't nog niet goed kon gelo
ven, om dan verbaasd te lachen Bazig en ener
giek als hij was. zag Bader de dingen alleen maar
wit en zwart, nimmer in grijze tussentinten «m
periode, waarin de wing hechl aaneen
werd gesmeed en de nieuwe aanvalstactiek uit-
PAUL BRICKH1LL
u; -i
Gram; 17.15
12.30 Or*el-
DAN
MAAR ZO!
gewerkt moest worden, nam hij zijn beslissin
gen onmiddellijk en ter plaatse, met een zelfver
trouwen, dat voor een ander in zijn plaats wel
licht gevaarlijk had kunnen zijn. Hij gooide
heel Tangmere ondersteboven en de mannen die
hem eerst als een vermaarde curiositeit be
schouwden, kwamen precies zoals bij de 242
was gegaan steeds meer onder de indruk van
zijn persoonlijkheid en mochten hem ten slotte bij
zonder graag (met uitzondering van enkelen, die
afgestoten door zijn onverzettelijkheid een
hekel aan hem hadden Iedereen werd door hem
gepakt: óf ze verafgoodden hem of ze moesten
aiets van hem hebben, en de kleine categorie
van de laatsten kniesde in eenzaamheid Geïnspi
reerd door zijn nieuwe taak trok hij zich niets
van hun teleurstelling nan. Naarmate zijn wing
ingewerkt raakte, werd zijn verlangen naar de
strijd vuriger, maar Leieht-Mallorv wilde hem
geen toestemming geven boven Frankrijk te
gaan vliegen en daarom nam Bader zijn wing
mee „om wat rond te neuzen", waarbij hij zr
ver ging als zijn interpretatie van de instructie
maar toeliet. Maar ze zagen geen enkel Duit.*
'liegtuig.
Ze hóórden de Duitsers allpen maar 's nachts
Tangmere had twee lange, witte startbanen en
in mnonli"hte nach'en kon-'r-n 'le Duitsers deze
al mijlen ver zien; ze gebruikten deze witte stre
pen als baken en soms als doel. Elke nacht
wanneer er geen bewolking was, kwamen de
Duitse bommenwerpers boven Engeland
en dan dreunden ze boven Tangmere en trok
iedereen het hoofd tussen de schouders wan
neer de bommen ontploften, de hangars ram
melden en de vensterruiten aan diggelen gingen.
Weliswaar vielen er geen slachtoffers, maar we
werden er een paar vliegtuigen vernietigd en was
het allesbehalve aangenaam. Ploegen burger
werklieden waren bezig de startbanen te camou
fleren door ze met groene verf te besproeien;
althans, ze werden verondersteld dat te doen,
maar ze schoten nog geen vijftig meter per dag
op en werkten met ccn onverschilligheid, welki
de vlieger^ opviel. Daar kwam nog bij dat z\
beter betaald werden dan de vliegers en Bader
had de kerels wat graag even onder de disciplim
van de R.A.F gehad!
In die tijd arriveerde Woodhall, pas tot kolo
nel bevorderd, op Tangmere om het bevel
die basis op zich te nemen en tevens als
keersleidingsofficier op te treden. Leight-Mallory
wilde nl. het oude team weer bijeen hebben met
het oog op hetgeen er in de toekomst zou kun
nen gebeuren. Een tijd lang deelde Bader zijn
kwartier, dicht bii de mess. met Woodhall. Op
bases als Biggin Hill en Kenley waren andere
wings aan het oefenen onder nieuwe wing com
manders, zoals „Sailor" Malan, topscorer van
de R A.F. Om tijdens het formatie-vliegen ge
makkelijker te worden herkend, had Bader zijn
initialen D.B. op de zijkanten van zy'n Spitfire
aten schilderen, wat Woodhall ertoe bracht hem
.Dogsbody" te dopen. Hij noemde hem zo in
4e mess pn dnor de radio, tot het Bader's officiële
naamsein werd.
WUKU'i VERVOLGD I
pEVOLG GEVENDE aan zijn voi
nemen, heeft mr. d'Ailly teg
1 januari ontslag gevraagd uit zj
ambt van burgemeester van Amsti
dam.
In hem gaat de hoofdstad een bur|
meester verliezen, die men moeilj T
gebrek aan ijver kan verwijten.
hem wèl is verweten, is een blijkba
nauwelijks te temmen reislust. Da
zijn de nodige grapjes over gemaa
Niet het minst geslaagd was d
waarbij zijn naam -werd verbast»
tot het Franse „d'ailleurs" „v.
elders"). Met de veelvuldige afwez(
heid van de burgemeester werd vool^e
in verband gebracht, dat Amsterd?na:
wel een veelheid van plannen piere
te hebben, maar dat van deze plann jj
niet dan een deel pleegt te wordver
gerealiseerd. stel
Dit is dan een van de aspecten vrai
dit burgemeesterschap, dat geheel (^rij
van de persoon van deze burgemeeslien
kan worden benaderd. Zulks kan de.
gemakkelijker geschieden, omdat vi E
de verdiensten van de heer d'Aifee
stellig een ieder overtuigd is. wa.
Bij:
^AN DIT ASPECT willen we v<*an
het ogenblik nog een ander vooi^15
doen gaan. Ook tot de volgende 1p"j
schouwing geeft het burgemeest^
schap van de heer d'Ailly aanleidii;
Het is deze vraag: in hoeverre is I D
benoeming van een burgemeester ei^
aangelegenheid, die tevens van karajn
ter politiek is? hee
Dit is en blijft een kwestie, zovPod
moeilijk als interessant. Daar zijn riei
die menen, dat een burgemeester zidan
in alle opzichten verre behoort £ev
houden van een politieke keuze. Voian'
een benoeming tot burgemeester zoF°e
den naar het oordeel van dezulken
voorkeur politiek kleurlozen in aaiQ0(:
merking komen. Gelukkig zijn er hever
velen, die daarover anders denken.sch
Natuurlijk brengt de uitoefenijv00
van het burgemeestersambt zekere bjj"
perkingen mee in de wijze, waarop (j,in
burgemeester van zijn politieke denlhoo
beelden moet doen blijken. Maar hDs.
ware niet in overeenstemming met <van
democratische rechten en het zou ve«^"n
een verarming van de democraten
betekenen, indien een burgemeesb z
tot een politieke kleurloosheid ztver
worden gedoemd. de
wol
^/A.T DIT met het burgemeeste'
schap van de heer d'Ailly ui c]
staande heeft? Wel, toen hij benoem s|
werd, was hij lid van de Partij va si
de Arbeid. Hij was blijkbaar een v4 v
de socialistische burgemeesters, et 0
honderd in aantal, die na de bevri
ding, in het accoord tussen K.V.P. e b
P.v.d.A., aan de P.v.d.A. waren to« k
gezegd. Op zichzelf was ook deze toi p
zegging een bewijs, dat aan het ami
van de burgemeester een zeker pol d
tiek element niet vreemd is- K,
Echter, de heer d'Ailly heeft late; b
samen met verscheidene anderen, vo( 11
het lidmaatschap van de P.v.d.A. b(
dankt. Voor de P.v.d.A. was dit uitei z'
aard een groter verlies dan wannet
zomaar een willekeurig iemand h( ii
lidmaatschap had opgezegd. De hetpre
d'Ailly is evenwel burgemeester g«die
bleven en dit was zijn volle recht.
is in 1952 zelfs herbenoemd. Intusseniel
moest worden aangenomen, dat zijde
benoeming in 1946 oorzakelijk verbanzer
had met zijn lidmaatschap van dde
P-v.d.A. Daarom behoeft men nog zel"aj
geenszins socialist te zijn om te bil
lijken, zo de heer d'Ailly bij het loiop.
laten van de P.v.d.A. tevens zijn amKmoi
ter beschikking had gesteld. Da'
[pT BOVENSTAANDE dan als
enkele opmerking rondom d.
politieke aspecten van het ambt een
burgemeesters. We komen nu no|
even terug op de aanvang van oW
artikel. We stelden, dat de heer d'Aill)
bepaald geen gebrek aan ijver ma|
worden verweten, doch dat wat hen
wèl wordt verweten een grote reis
lust was.
Men raakt hier, dunkt ons, al grap
pende een essentie in het burge p
meestersambt, zoals dat in deze tij)
met name in de grote steden en dal
weer in het bijzonder in de hoofdstaf Ho
des lands behoort te worden bekleed zot
In feite vertoont dat burgemeesterfco'
schap kanten, die zich nauwelijki
eer laten verenigen. fl^(
Wat zijn functie zelf betreft, is dt vol
burgemeester een der gemeentelijk!Sei
bestuursorganen en maakt hij voort) co'
deel uit van de beide andere bestuurs
organen: de gemeenteraad en he' uit
college van burgemeester en wet
houders. me
Is dit op zichzelf al veel, van eei dei
burgemeester ener grote gemeente el ce'
met name van de hoofdstad wordl fco:
echter nog aanzienlijk méér verwacht Jg,
In deze tijd, die vol is van interne en dei
externe contacten, draagt zijn werl 2e
bovendien een sterk representatief
karakter. De bezigheden van de hcei p,!
d'Ailly zelf zijn daar om het te be- pii
wijzen, al dreef hij het misschien wal or
ver door. fui
Het is ons bekend, dat men in hel
buitenland de oplossing heeft gezocht ce
in een splitsing van al dit uiteen-
lopende werk over twee personen. en
Moet het te onzent niet ook lang-
:amerhancl deze kant op? Want de ni
remaak ti grapjes hebben toch wel een w'
ernstige ondergrond. A'