CHRISTELIJK c Is onze manier van leven gevaa rlijk Godsdienstvrijheid vanzelfsprekend is «mn untiri n rcnn hehu nnrm ftQBDU onaaa flaa nanci Gereformeerde Wereld bond in Emden bijeen Wij moeten eerlijk rond een tafel gaan zitten met alléén het Woord erop Woningnood door cijfers onthuld 2 KANTTEKENING C.S.B.-zomercongres zonder W.A.W.-struiken Bijbel wereld en wetenschap (Van een onzer verslaggevers) Het congres der Calvinistische Studentenbeweging, trefpunt van studenten en afgestudeerden der gereformeerde gezindte, is gis termiddag in Brielle geopend. Niet zoals andere jaren in Lun- teren maar in de stad der wa tergeuzen; iedere spreker bij de opening kan dan ook niet nalaten de treurzang over het vertrek uit Lunteren aan te heffen „waar de struiken van de wijsbegeerte der wetsidee staan en de bomen van Calvijn verhalen". In zijn praesidiale jaarrede betoonde de heer C. van der Leun zich niet erg optimistisch over de gereformeerde gezindte. Zij is verscheurd in verschei dene kerken en het besef, dat dit zonde voor de Heere is, wil men zich maar niet eigen maken. De C.S.B. zelf ont wikkelde zich dit jaar vrij gunstig. Vooral het jeugdwerk en het jeugdblad „Signaal" werden uitgebouwd. Vervolgens sprak burgemeester L. W. van Zwieten namens de gemeente een woord van welkom. Hij herinnerde aan de historie van Brielle, die zo nauw verbonden is met die der Reformatie. Hij achtte het een voorrecht wanneer men als student de kans krijgt aan zulk een congres deel te nemen. Het thema van dit congres, dat ge- praesideerd wordt door mr. W. Aan- tjes, is: Bijbel, wereld en wetenschap. Ds. J. Bonda, de Jeugdhavenpredikant uit Dordrecht was de eerste referent. Hij stelde het congres de vraag: „Is onze manier van leven gevaarlijk?" Hij meende deze vraag bevestigend ie moe ten beantwoorden. Wij leven, aldus ds. Bonda, in de situatie van de kerken van Efeze en Laodicea, waarvan de Openbaring ons spreekt. God kan komen en de kandelaar wegnemen, waardoor de Kerk zal verdwijnen. Wanneer men buitenkerkelijke men sen over God hoort praten, is de slot conclusie altijd: als de Christenen maar anders leefden, als ze leefden als Chris tus, dan zouden wij wel geloven. Nu kan men, aldus ds. Bonda, zich daar wel ge makkelijk van afmaken, maar een feit is, dat God van zijn Kerk vraagt te leven als Christus, De Kerk is toch het lichaam van Christus. Paulus zegt: Hij werkt in mij. yervolgens toetste de referent het christelijk leven aan de drie kenmer ken, die de Bijbel voor dat leven geeft: geloof, hoop en liefde. Ds. Bonda constateerde t.a.v. het ge loof een levenshouding die van het ge loof een goed werk wil maken. Als je maar goed gelooft, dan komt het wel in orde. Men voelt te weinig behoefte aan het geregeld (d.i. meer dan vier keer per jaar) vieren van het Heilig Avondmaal. Het geloof leeft wel. maar het bepaalt te weinig de alledaagse gang van ons leven. Erger achtte spr. het gesteld met de christelijke hoop. Teveel ziet _J~ komst van Christus als een ramp. Men vindt ook als orthodox christen, dat men het goed heeft en verlangt niet de Wederkomst. besef van vreemdeling-zijn in wereld dooft uit. De „schare die niemand tellen kan en die zal juichen voor Lam. leeft niet concreet voor de n je in de evangelisatie werkt heb je wel eens het gevoel iemand uit te nodigen naar een huis, waarvan de deuren eigen lijk gesloten zijn." Teveel dreigen onze kerken middenstandskerken te worden. Ook de verdeeldheid van de kerk wordt door ons als iets vanzelfsprekends aan genomen. Het verlangen naar de eenheid ontbreekt veel en veel te veel. Nodig Is, zo vervolgde ds. Bonda, dat Beroepingsiverk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Monnikendam: C. L. Verbaas te Harkstede-Scharmer; naar Vollenhove: J. van Woudenberg te Ten GEREF. KERKEN Bedankt voor Beilen: J. H. Post te Heerenveen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Sint Jansklooster: D. Wilsum te Dedemsvaart. Dam te Barneveld. wij ons radicaal In Christus dienst willen stellen. HU pleitte voor de vorming van aan-de-anderen-trouwe gemeenschappen, (,,orde"-gedachte) waarin een groep men sen zich samen verbindt tot een bepaalde discipline van leven met het doel: elkaai te helpen in het met de daad trouw zijn aan Jezüs in onze verhouding tot de medemens, die in nood is. De kerkelijke situatie in Portugal Amerikaanse veelheid het protestantisme geheel an ders dan in het andere Iberische land, Spanje. Noch in het verle den, noch in het heden zijn de evangelische gemeenten van Por tugal vervolgd of verdrukt. De eerste evangelische gemeente in dit land is in 1853 gesticht door een Schotse arts, eon moedig getuige van het Evangelie. De Spaanse gemeenten ondergingen de invloed van Engelse, Franse, Zwitserse en Duitse zusterkerken, wat onder meei blijkt uit de Spaanse kerkelijke liede renschat. Maar in Portugal zijn d< kerken bijna uitsluitend dochters var het Amerikaanse protestantisme. Zo i: dan ook het gehele bijna verwarrende gamma van Amerikaanse denominaties in Portugal vertegenwoordigd; eplsco- palen. presbyterianen, congregationalis- ten, baptisten van verschillende richtin gen, methodisten, adventisten Een delegatie va*i de Gereformeerde Kerk van Frankrijk heeft de Portu gese gemeenten bezocht. De Fransen waren, toen ze uit Spanje In Portugal kwamen, verrast door de atmosfeer var vrijheid, die er hangt. De protestante: In Portugal laten als vanzelfsprekend merken, dat ze protestant zijn: ze be hoeven ook niet bang te zijn. Evangelische padvinders z voor iedereen als zodanig te herkennen door een speciaal uniform en in sa bon bestaat een groot jeugdhuis, trefpunt trouwens van leden uit alle gemeenten. Ook op het gebied van de theologische opleiding sohijnen er in Portugal geen moeilijkheden te zijn. Er studeren ook kleurlingen uit de Portugese gebiedsdelen. De grondwet waarborgt vrijheid onaantastbaarheid van het geloof, openbare en particuliere godsdienstoefe ning is vrij en de religieuze instellingen worden beschermd. De staat houdt ook scherp aan zijn scheiding van de kerk vast. De Franse delegatie is In de evange llsche gemeenten van Portugal met grote belangstelling ontvangen, het lichaam. Het i omdat men wil komen tot Melodie en woord der Ethergolven WOENSDAG 29 AUGUSTUS 1954 Hllver«um I 402 m. VARA: 7.00 Nwi 7.23 Gr« 8.50 V d vrouw; 9.2 VPRO: 10.00 Morger 8.18 Gram Waterst; 9.40 Grarr vljding. VARA: 10.2 lï.30 Gram: li.40 V d Jeugd; 12.00 Or gel en zang; 12.30 Land- |MHM| 12.33 V h platteland: 12.38 I Nws; 13.15 Tentoonstelllngsagt tropole ork; 13.45 De wereld werd ontdekt, ca us: 14.00 Gram; 15.00 V d Jeugd; 16 15 V d zieken; 16.45 Gram; 17.00 Idem; 17.30 Hammondtrio; 17.50 Regeringsuitz: Rijksdelen Puzzel mee 18 MIX 18.20 i Elektrisc n bij d« Baan: Jeugduitzei e In Suriname; 18.' .ct; 18.30 R.V.U.: 0.45 Sophie Craxton, hoofsp, 22.00 3.50—24.00 Socialist kron; 23.00 Nw. 7.45 Een woord Gram; 8.35 Salonork; 9.00 V d V d vro f adering ï.r .35 Gi hrlsten ueneèi-o .00 Gram; 11.25 ..Nederlandei ders van Europa", klankb; 1 12.30 Land- en tuinbouwmeded; 12.37 Mlddaepauzediei ils: 13.35 10.00 Jubileum .35 Gri 13.00 Nws; 13.15 .00 Pau- oratorium; 15.40 Interscholair Jeugdtc 16.00 V d Jeugd; 17.20 Gram; 1 :ns; 18.45 Speet en verenitrinesl 19.10 .rokke flui 19.50 Gram: 2 0.20 Radio Philhai HORIZONTAAL: 1 Zwaar stuk hout. 4 inhoudsmaat. 6 bloem. 8 boord van een stroom, 10 weekdier. 11 kroot. 13 kuis heid, 14 raap, 16 rivier in Duitsland, 19 langwerpig rond, 20 haast, 21 kuil, 22 uit drukking. VERTICAAL: 1 Licht breekbaar. 2 vul kanisch produkt. 3 been of bot. 4 kle- OPLOSSING PUZZEL i 10 sap. 12 bij, 13 tros, 15 kift. spek. 19 fors. 22 er, 24 nat. 25 28 sokkel. VERTIKAAL: 1 Rijst, 3 al, 4 lot. 5 Jr.. 6 stijf, 8 sar, 11 poker,bison, 14 sak. idoverdenking; 23.00 Nw Isleprogram eldkamp f 16.00 Vespers: 16.45 Klankb: 17.55 Weerber; 18.00 Nws; 18 Volksdansen: 19.00 Gevar pre conc; 21.00 Nws; 21.15 Toespi var progr; 22.00 Klankb: 23.00 ber; 23.08—23.13 Koersen. Engeland, BBC Light Pro 247 m. 12.15 Sport: 13.35 Caus; 14.15 Klankb: Dansmuz; 15.30 Sport; 16.15 Mrs Dale' 17.30 Gevar mi.. muz: 18.30 Sport; 18.45 Hi 19.25 Sport; 19- Gevar progr; 22.15 Amerlkaar 5rk; 22.45 A- 12.55 Portugal, waarbij men zich het voorbeeld van de Gereformeerde Kerk Frankrijk voor ogen stelt. Toen ging de Here weg Abraham pleitte voor Sodom. Hoewel hij zich bewust was slechts „stof en as" te zijn, durfde hij voor de Almachtige gaan staan en een beroep doen op Zijn barmhartigheid. In Psalm 103 roemt David Barmhartig en genadig is de Here, lankmoedig en rijk aan goedertierenheid. Wie voor deze uitspraak historisch bewijs zoekt, leze vooral Genesis 18 16-33. Gedurig weer maakte Abraham het getal der rechtvaardigen, die mogelijk nog in Sodom zouden f EEN WOORD VOOR VAN DAAG zijn, nog klei ner. En telkens ontving hij de toezegging des Heren: Ik zal de stad sparen. Van 50 daalde Abraham tot 10. Zou hij nog ver der durven gaan? Deze vragen komen vanzelf op bij wie deze bewogen geschiedenis met span ning volgt. Maar na de toezeg ging: Ik zal haar niet verwoesten ter wille van de tien, was het onherroepelijk uit. Toen ging de Here weg, lezen we in vers 33. God laat niet met zich spot ten. Eens komt aan Zijn barm hartigheid een einde. Hij blijft noden en roepen en waarschu wen met schier onuitputtelijk geduld. Maar als de mens in Impressies van een familiedag. I De eredienst (Van i correspondent) Tot voor kort was het bij veie Hol landse boeren de gewoonte éénmaal in het jaar, bij voorkeur in de maand augustus, een „familiedag" te houden. De oogst was binnengehaald, men had er behoefte aan, even te pauzeren, er de leden van de familie, die sinds lang op hun eigen bedrijf woonden, werden uitgenodigd, eens een hele dag op zoek te komen. De kinderen werden meegebracht en de dag was vol met vele gesprekken over zakelijke en wel geestelijke dingen. De maaltijd het hoogtepunt. Aan het eind van de dag maakte men de afspraak, een volgende week nog eens bij een andere broer of zuster samen te komen, en overigens; men had weer „bijgepraat" voor een heel jaar. Dit oude gebruik is bezig uit te sterven, maar toch moest ik dezer dagen er nog eens aan denken. Dat toen ik in Emden van 16 tot 21 augustus (de krant heeft er al over bericht) de bijeenkomst mocht meemaken van de World Presbyterian Alliance (Neder lands: de Gereformeerde Wereldbond) voor het Europese gebied. Aanwezig waren afgevaardigden van de Kerk van Schotland, de Presbyte riaanse Kerk van Ierland, de Presbyte- verharding zich van Hem af wendt dan gaat de Here weg. Dit is de aangrijpende roep stem, die heel de Bijbel door klinkt. Die we zelf ter harte moeten nemen en aan anderen doorgeven. Zo gij Zijn stem dan heden hoort Kerk van Wales, de Presbyte- Kerk van Engeland, de Gere formeerde Kerk van Frankrijk, die van Elzas en Lotharingen, de Belgische Zen dingskerk, de Bond der protestants- evangelische kerken van België, de Pres byteriaanse Kerk van Portugal, de Ne derlandse Hervormde Kerk, de Gerefor- meerde (Hervormde) Kerken van Noord- west-Duitsland, Tsjechoslowakije Honga rije, Oostenrijk, Zuidslavië, de Walden zen, de Gereformeerde Bond in Duits land. de Evangelische Kerk van Grie kenland, de Federatie van Protestantse Kerken van Zwitserland. De afgevaardigden van deze kerken, die alle een presbyteriale kerkorde heb ben op het voetspoor van Calvijn (waar dus niet een bisschop, maar de ouderling de belangrijke figuur is in het bestuur van de kerk), gevoelden zich als broeders en zusters, ieder sinds overlang uitge zwermd naar een eigen kerk en toch mei de behoefte elkander weer te ontmoeten, „bij te praten", te spreken over zakelijke en geestelijke dingen om daarna na huis te gaan met de afspraak elkander spoedig mogelijk opnieuw te ontmoeten, bijv. na drie jaar, of na nog langere tijd. En intussen via tijdschriften en pondentie het contaot te bewaren. Dat het hier om een „familiedag" ging, bleek wel aan het slot, toen de c deelnemers van elkaar afscheid lemming, dankt mogen ontmoeten, èn n de persoonlijke rela ties die ontstaan waren niet teloor te laten gaan. Naamkaartjes werden uitge wisseld, afspraken gemaakt voor een we derzijds toezenden van wetenschappe lijke publicaties, adviezen gegeven vooi het ^eval men in vakantietijd eens langs Op een conferentie als deze moet zich niet blind staren op de magere lutie aan het slot. Ongetwijfeld, de insider weet welke discussies zich achter iedere verbergen. Voor hem is de resolutie het einde het uitgangspunt der gaande studie en bezinning. De belijdenis dient niet tot zelfhandhaving Ds. B. Hennephof. formeerd predikant drecht. schrijft ons: A L: /i b op het pro bleem van de kerkelijke gescheidenheid, komt van verschillende zijden het ver langen op, nog weer eens mensen van het formaat zoals zij Luther en Calvijn Schuldbelijdenis is nodig ons leven. Nog wel willen wij de léér hoog houden, maar van het waarachtige léven blijven wij vreemde lingen. Dit is de doodstaat van de Kerk! Hoe komen wij nu tot de gewenste eenheid? hebben. Dit verlangen is be- te grijpelljk, hoewel niet vleiend voor de thans le vende generatie van pre dikanten en professoren! Toch dreigen bij dit te ruggrijpen op Luther en Calvijn fouten: wij ver geten dat ook zij instrumen ten waren niet méér waardoor God zijn werk volvoerde. Bovendien ging de strijd van de kerk in de 16de eeuw om het herstel van het „alleen-door-ge- loof". tegenover de aflaten de paus van Rome. Bij Wij beho- twijfelen wij of er nog „ge- 4 Zodra W1Ï 9n£e„._fohu^ opdracht uit meenschap met elkaar" ge- tegenover God belijden en dat zij allen vonden kan worden. Er is n'et ,T%er ,onze eig^P en dat het „mo- een geestesgesteldheid onit- als dè kerk ga.a?, teschou- gelijk is bij God" is im- staan, door de „liggingen" wen, maar eerlijk met ea rners ook een belofte! en door de lauwheid, die kaar rond eén ,^af.el gaaiJ het denken vertroebelt, zo- zitten waarop alléén het DE moeilijkheid is echter dat men zich niet bij el- Woord des Heeren ligt en dat de belijders van de kaar thuisvoelt. ons door dit Woord de weg onderscheiden christelijke laten wijzen. Dan wordt kerken uit elkaar gegroeid) Zelfs al zou de Her- het ook geen zoeken om zijn en niet alleen Gods vormde Kerk teruggekeerd tegenovergestelde beginse- Woord maar ook dezelfde be- zijn naar 1618/10, dan is len „naast" elkaar te doen eigen uitleg het nog de vraag of al de voortbestaan onder het mot- bv~. gescheiden groepen voL to: „Jezus, de Heer" en het gens hun Acte van Afschei- evenmin een verachten of waardoor ding en Wederkeer ook terzijde stellen van de be- rkelijk onvoorwaardelijk lijdems, want al Duitsland waren niet zo bijster gelukkig met de keuze van het onderwerp: zü vreesden, dat meer „liturgische" broeders uit andere kerken de positie van de ge reformeerden in Duitsland zouden ver- ■akken. Het is bekend, dat het vraag stuk van de „liturgie" een moeilijk punt lijdends de g^ven. Wij denken hier bv. de opvattingen c Genadeverbond, w de laatste twaalf velen lerfde het verlaigeti Pe,r™8f.n scheuring juist van dat juk verlost te worden, zodat de door Lu ther ontstoken vonk i twee gereformeerde groe. teruggekeerd Er is meer. Vaak worden de belijdenis toestanden nvpr kón^1 slaan "dat vele verweten, die in werkelijk- bagatellen duizenden van de Rocnse schone drie Formulie- komt er werkelijk niet mee ren van Enigheid afschaf- door elkaar in liefklinkende *en. de aard en het wezen zinnen voor elkaar in te ne- van Gods Kerk vereisen, omdat het maar om dat men toch weer zoekt 'gaan, die naar iets, waarin men kerk naar de „nieuwe leer" overgingen. Dit maakt het niet mogelijk de tijd van op één die beweren de belijdenis te God i handhaven. Immers: 'l wijls is het handhaven de belijdenis eeranem aer sers weixnijR. heid zal worden, dan is dit verdedigen. dik- Kerk, die steeds in gebre- Wel en dit mag al- ke bleef de inhoud van het lerminst vergeten worden en- zal er een belijden moe- tar- ten zijn van zeer veel te heidsvraag primair te stel- schuld van alle kanten, om. len, aleer zij overgaat tot dat wij God verlaten en el- bespreking van de eenheid? kaar niet in liefde behan- Dit zichzelf handhaven Misschien is het wantrou- deld hebben. Indien dit zelf'houdèn"voor dï'.mèït mïïr zuivere openbaring van het gezet lichaam van Christus" of de mening „de onverbas terde zonen der Afschei ding te zijn". Veler leus is: Des Heeren tempel zijn dan wij! En de een wordt door matie de ander verketterd, men valt over de woorden van de ander. En andere kant zien 1 in onze tijd van „hét ge sprek", woorden Maar middel van mensen werken, dan zullen deze naar de mens gesproken! over zodanige capaciteiten moe ten beschikken, dat zij fei telijk nog boven Luther en Calvijn' uitsteken. dit niet te geloven, plaats vindt, gaat wordt_ alles op alles waarlijk niet zoeken wiè de meeste schuld heeft, maar belijdt men met el kaar gemeenschappelijk on schuld voor het aange- weg te nemen? ^EKER: de wereld vertoont Want zij moeten strijden tegen een geestesgesteld heid. waarbij die van de middeleeuwen nog maar kinderspel was. De situatie ctv .erger. Toen: bijgeloof gebruikt worden, die wij schrijven protestantse deel van ons volk een kennen van de Bijbel, bij velen nog een pal staan voor de belijdenis 1618/19, maar tevens bij de gereformeerde zindte een zo ontste versoheidenheid in het uit- verstaanbare taal ken duidelijk bespreken? Bij dit alles komt nog e cardinale kwestie: Leeft het ontstellende kerkvolk heel andere structuur zicht des Heeren. Er wordt eeuw der refor- wel over schuld gesproken, de kerk onder- maar dikwijls kunnen wij vindt daarvan de gevolgen, ons niet aan de gedachte maar de Waarheids-vraag onttrekken, dat dit meer de gaat bovenal. Anders wordt een „spreken óver de zon- dat het een zinloze schermutse- de is", dan een „smarte- lin,g, waarbij we om elkaar lijk en'diep berouw". Wij Laten wij allen, als wij CIf- dit leren, de eenheid naja- --- -o-n is gen en worstelen in het ge- Zon- vastgelopen en de geschei- bed aan de troon van Gods eigen be- denen blijven knusjes on- genade, niet in verheffing des harten, omdat heen blijven draaien, moeten uit de vicieuze dubbele uitleg vatbaar zijn. kei. De kerkelijke wagen is gen toch wel in der eigen boom. veilig afdak, ter- kerk zo beginselvast wijl de bladeren verdord zijn, maar verwonderd, dat zijn. de Heere ons en onze ker- Moeten wij dan onze be- ken steeds verdraagt. Dan ----- Neen, zal ook het onderscheid ge- is wel zien worden in het doen en te laten 'richten door het laten van kerk en van we- Woord van God over onze reld, en de soheidslijn tus- gesoheidenheid en daarbij sen beiden, nu zc goed als het Woord laten staan. Het uitgewist, wordt weer zicht- is eohter te vrezen, dat dit baar en opnieuw zal Israël het" hart" leeft. Woord voor velen geen in- alleen wonen. men weer met houd meer heeft, dat het Dat is zijn door God ge- de" toestand la- 1818/19 beginnen, dan be- geen kracht meer is in geven plaats! Volgens vele gereformeerde theologen Duitsland gaan de liturgische stre vingen binnen het Duitse Litheranisme veel te ver, naderen deze strevingen zelfs de Roomse mis. In ieder geval: onderwerp van de fa miliedag werd de „eredienst". En de stad van samenkomst was, vooral op verzoek van de Schotten en Engelsen. Emden: de stad die een bijzondere be tekenis heeft voor het gereformeerd'pro testantisme in Nederland. In 1571 kwamen hier voor het eerst afgevaardigden van dit gereformeerd Protestantisme bijeen, om een kerkorde te ontwerpen, de eerste synode van de Nederlandse Gereformeerde (Hervorm de) Kerk. Vanaf ca. 1520 was de Re formatie hier reeds tot openbaring ge komen, en tussen 1540 en 1560 had hier de grote Johannes a Lasco gewerkt. Voor de geschiedenis van de gerefor meerde eredienst heeft Eemden naast Londeh een doorslaggevende betekenis gekregen, althans voor Nederland. En verder: ligt niet de grootste bete kenis van Emden daarin, dat het in tijden van vervolging wijkplaats werd voor de verdrevenen? In de kerken van Emden staat dan ook overal als op schrift in het oud-Nederlands te lezen: Godts Kerck vervolgt verdreven Heeft Godt hyr Trost gegeven. leven van die belijdenis, dat teit, maakt zich overal het hopeloos lijkt, daaraan grote matheid iets te veranderen. Ware niet bij God moge lijk wat ons onmogelijk is, dan konden wij beter met ter sterk de pogingen tot eenheid op- Zelf al houden - meester, waarbij nog wel de eenheid geert, zonder dat deze ech- Intern, conferentie over menselijke verhoudingen Koningin en Prins zullen aanwezig zijn Koningin Juliana zal dinsdag 4 sep tember. in de ochtendbeenkomst vs iternationale conferentie inzake im Hjke Verhoudingen, die in „De Vereni ging" te Nijmegen zal worden gehouden, een toespraak houden. Op die dag wordt de conferentie, wel ke van 3 tot 15 september in Nijmegen zal worden gehouden, officieel geopend. De ochtend- en de middagzitting op de openingsdag zullen worden gepresideerd door prins Bernhard. In de ochtendbijeenkomst zal voorts het woord worden gevoerd door de vi zitters van deze conferentie, dr. M. Chavez, ambassadeur van Mexico bij het Nederlandse hof, sir Muhammed Zafrul- la Khan, rechter in het internationale gerechtshof en dr. A. de Smaele, oud minister van economische zaken Tenslotte zal in de ochtendbijeenkomst ook spreken prof. dr. F. J. Th. Rutten, ijl hogleraar aan de Keizer Karel-Univer- I siteit te Nijmegen. Des middags wordt de eerste plenaire zitting gehouden, met als onderwerp: „Verandering en weerstand tegen ver andering in de menselijke verhoudin gen". De zittingen op de laatste twee dagen der conferentie, 13 en 14 september, zul len eveneens door prins Bernhard den geleid. 107. Zelfs de 109's die individueel hun eieren pro beerden te leggen, werden zeldzamer en pas in de tweede week van oktober kreeg Bader er een in z'n vizier. Toen hij zijn wing boven dc Theems-monding leidde, viel plotseling zijn radio uit en hoe hij er ook aan draaide, er was niets met het ding te beginnen. Nijdig schoof hij de kap over de cockpit open en gaf met zijn hand Eric Ball een teken dat hij het bevel moest over nemen; toen draaide hij af om naar de basis terug te keren. Het begon al te schemeren en 9.30 Symf toen hij tot 2000 meter daalde, lag het land in 21.30 Ge-'de omgeving van North Weald verscholen onder en weer- een dikke nevel, waar boven de lage zon in I. 1500 en zijn ogen schitterde. Plotseling begon zijn radio lospei; 12.30 Dansmuz; i3.oo weer te werken en even later hoorde hij Wood- Vv«orakrind: itnnlhall vragen: „Douglas, ontvang je me? Ont- on '»«5 uJbtt mu™ l vang je me. Douglas? Vijandelijke jagers val Dagb; 16.30 Ork conc: len North Weald met bommen aan. Hoor je 17 58 Ber; 18.00 Lichteme? Hoor je mC) Douglas? Over!" Hij riep terug "Gram; 2o!isf.,Ik ben er al, Woodie" (hetgeen Woodhall ho 20.30 Gevar"progr; 21.00 idem; 22.00 gelijk verbaasde). „Maar ik ben alleen, waar 22.45 schuw de anderen dus maar." "1 uit de nevel 20.00 Hoorsp; Planore 23.00 N' 13 15 Omr orl m; 16.05 Lichti m: 19.30 Op dat ogenblik schoot een i m. 11.45 Gram. 12.30 Weerber; klom bijna verticaal omhoog en vloog toen op ,!3a2°/-Nws: nrü vrijwel gelijke hoogte voor Bader uit. De piloo' 14.00 Gram. 14.30 eunannikennelijk niet op hetgeen er achter hem 17.501 gebeurde en terwijl hij volgas gaf, likte Bader i0fie;l bijna z'n lippen af- Dit was echt een kans voor een squadron leader! Op een gouden schaal ge presenteerd. Hij haalde de argeloze 109 snel in toen plotseling een andere Hurricane als eer duiveltje uit een doosje op honderd meter ach ter de Duitser opdook vlak voor de neus var Bader. Nog vóór hij zich kwaad kon maken had de voorste Hurricane al een pittige vuur- 19.00 Nws; 55 Gram; 2 il; 22.45 Vlaamse 1 .00 Verz p iz; 17.00 20.00 Fllharm PAUL BRICKHILL DAN MAAR ZO! stoot gegeven. Een vlam spatte van de cockpit van de 109, de persplex kap vloog er af en het toestel draaide op zijn rug. De vlieger tuimelde er uit toen de 109 in z'n laatste duik viel. Bader haalde de Hurricane in en herkende een oude wapenbroeder, „Butch" Barton. Barton keerde zich naar hem toe en hij moest wel geweten hebben wat hij deed, want met z'n hand maakte lij een spottend gebaar boven de rand van de ockpit. De opzichtige Goering had genoeg van de aan allen bij daglicht. De Luftwaffe, die als een srullende leeuw de strijd om Engeland was be gonnen, trok als een lam af, met niet meer dan ?en paar aarzelende attaques. Het ging zo ge leidelijk, dat de meeste mensen op de grond de betekenis van hetgeen er aan de hand was niel 'en volle begrepen. De Duitsers waren volkomen rfhankelijk van een tijdschema geweest; ze had ien het Jager Commando moeten vernietigen jm Hitler in staat te stellen vóór de winter zijn •roepen in Engeland te laten landen, en het was ïem niet gelukt Op 12 ïktobor -=Mde Hitier de invasie tot het volgend voorjaar uit Er waren nog altijd mensen, die op nieuwe aanvallen re kenden en het feit dat Hitier, de lijke, zijn eerste (en daverende) nederlaag had geleden, drong pas goed tot het publiek door toen Winston Churchill's uitdrukking „De slag om Engeland" gemeengoed werd, evenals zijn andere beroemde woorden: „Nimmer op het terrein van de menselijke strijd hebben zovelen zoveel te danken aan zo weinigen." Het land kon weer opgelucht glimlachen, maar het Jager Commando had 915 vliegtuigen verloren en 733 vliegers waren gesneuveld of gewond. Wellicht was Bader de enige, die er een beet je spijt van had dat de strijd voorbij was. De Duxford wing had 152 vijandelijke vliegtuigen neergehaald voor het verlies van dertig vliegers en nogal wat meer toestellen. Maar nu behoor de het ochtend-rendez-vous van zijn vijf squa drons tot het verleden en bracht elke volgende lag geen verrassingen meer ze bleven in ge wone staat van gereedheid op Coltishall. Tussen Engeland's brokkelige ruïnes werd ook /oor anderen het leven weer normaal ook dat van de bureaucraten. Er kwam ten minste een brief van het ministerie van Marine voor ltz. ÏII Cork, waarin hem er op werd gewezen dat de D.F.C. niet werd toegekend aan marine-officie- ren en dat ltz. Cork daarom het D.F.C-lintje van z'n uniform moest tornen en er het D.S.C. voor in de plaats diende te dragen. „Dat dóé je niet, Corkie!" bezwoer Bader hem. .De koning heeft jou die D.F.C. gegeven en al- 'een de koning kan 'm je weer afnemen en niet Jie lui van de Admiraliteit. Alleen als de ko ning je schrijft dat je het D.S.C. moet gaan dra gen, kun je 't er af halen, maar niet eerder. (WORDT VERVOLGD) maakt en die ook wij hebben gepubli ceerd, brengen ook al geen oplossing in de woningnood. Men kan zich af vragen, waarvoor al dit optehverk heeft moeten dienen, tenzij dan om ons de nood nog eens weer duidelijk voor ogen te stellen. Dit laatste is overigens ook al be langrijk. Want een mens kan aan veel gewend raken, ook aan de nood. Hij kan er alhans aan gewend raken, in geval hij $r persoonlijk niet in recht streekse zin door getroffen is. Dan Is het heilzaam, opnieuw wakker te wor den geschud. De cijfers hebben het onverholen en met de onverbiddelijkhed van de cijfertaal onder onze aandacht ge bracht: trekken wij de aanwezige voor raad woningen af van het aantal dat er werkelijk nodig Is, dan is er een tekort van meer dan 10 pet. van de voorraad. ^/AT betekent dit? Het betekent niet minder, dan dat de woning nood in feite een ramp Is van na tionale ^mvang. Gesteld, dat er op een gegeven ogenblik geen achterstand zou zijn in de woningbouw en dat dus leder Ne derlander naar behoren een dak boven het hoofd zou hebben. Gesteld voorts, dat door welk gebeuren ook plotseling 10 procent dit dak boven het hoofd zou verliezen. Het is er dan mee, als de voorraad van een gemiddelde Nederlandse provincie door het water zijn verzwolgen en vernield. WJj zon den dan met reoht gewagen van een nationale ramp. Intussen, het is thans nog altijd niet anders: Over de bevolking verdeeld Is thans een aantal Nederlanders, gelijk aan het bevolkingstal van een gemid delde provincie, zonder woning. Zowel de omvang als het nationale karakter de woningnood is daarmee wel afdoende aangegeven en gekarakteri seerd. £)IT is het, wat het rapport van de woningtelling ons In de anders zo droge cijfertaal onder de aandacht brengt. Een oplossing Is er niet bij vermeld. Trouwens, wie heeft vandaag een gebruiksklare oplossing? Conferentie conferentie wordt gehouden, rap port na rapport wordt opgesteld, plan na plan wordt gemaakt, suggestie na suggestie wordt geopperd. Maar in de ze tijd, waarin wij er trots op zijn het probleem na' het andere baas te worden, staan wij tegenover de wo ningnood als tegenover een moeilijk heid, die inderdaad niet op te lossen schijnt. Daarmee is het dan tegelijk van een louter technisch probleem tot een vol op menselijk probleem geworden. Een mens kan nu eenmaal niet zonder dak boven het hoofd, zo min als hij leven kan zonder kleding en zonder voed sel. Daarom heeft de woningnood op het mensenbestaan ook een ontwrich tende uitwerking. Hoe er dan uit te komen? Nog in 1948 hoopte de toenmalige minister In 't Veld, dat de woningnood In het jaar 1960 tot het verleden zou beho- Wij weten nu, wat hiervan in werkelijkheid te verwachten is. Wij zullen de woningnood volop moeten gaan ervaren en hem ons diep bewust moeten worden als menselijke nood, die wij dan ook alleen in men selijke en dus in christelijke solidari teit te lijf kunnen gaan. jyjlSSCHIEN is het in dit verband nuttig, te herinneren aan hetgeen onze Koningin in de jongste Troon rede van dit vraagstuk zei: „De wo ningnood blijft een donkere schaduw werpen op het overigens in menig opzicht gunstig beeld, dat ons volksle ien geeft. Tengevolge van de groei onzer bevolking leidt slechts een beperkt deel van de nieuwge bouwde woningen tot vermindering van het tekort. Wij zullen alle krach ten moeten inspannen om sneller daarop in te lopen. Ik doe een drin gend beroep op de volle medewerking allen, die kunnen bijdragen tot eniging van de woningnood". Een oplossing? Dan inderdaad slechts langs de weg van „de volle medewer king van allen". Mogen wij op iets wijzen? De wo ningtelling heeft als triest resultaat getoond: we komen 258.000 woningen tekort. Maar ze gaf ook dit cijfer: er is nu een voorraad van 2.533.000 wo ningen. Welnu, als er dan geen andere op lossing is, als het dan niet mogelijk blijkt dan slechts in langzaam tempo de achterstand in te lopen, ligt het dan niet voor de hand, dat er op wat meer inschikkelijkheid wordt aangedrongen bij de 90 pet., die in elk geval zó ge lukkig is, wel een dak boven he» hoofd te hebben?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2