een Bijbelclub in Hollywood ALS STERREN GAAN STRALEN.... Bescherming voor Gemotoriseerde dominees 1 Moeilijkheden en mogelijkheden van de gemengde verloving ZONDAGSBLAD ZATERDAG 18 AUGUSTUS 195# Als er een hel is, is Hollywood het voorportaal menen vele orthodoxe christenen. De stad van het witte doek, waar de schijnwereld de werke lijkheid verdringt, is de stad van bizarre verhalen over ontucht en echt scheidingen. Hollywood is de stad van de bioscoop en de bioscoop is werelds. Daarom behoren haar inwoners tot een ander slag. Wij zijn immer® christenen? Wij vergeten echter dat de mensen van het witte doek ook mensen zijn van vlees en bloed, mensen met verlangens, met zonden, maar ook met schuldbesef, mensen die vaak zo krampachtig zoeken naar rust en vrede. Dat achter de verhalen van echtscheidingen vaak verhalen vol ellende schuilen, beseffen we meestal niet. In de ogen van de meeste christenen, is Hollywood jarenlang een stad zonder hoop zijn hoofd om voor deze sterren te bidden? waarvoor Christus is gestorven, die vaak r rust en vrede. geweest. Wie haalde het En toch.... waren zo intens kunnen verlang» Daar is het verhaal van Colleen Townsend. Zij behoorde tot de opkomen de sterren. Haar succes was verbluf fend. Haar inkomen overweldigend. En toch was er iets binnen in haar, dat snakte naar een ander leven. Ze bezat alles wat een jong meisje zich kan dro men, behalve rust. innerlijke rust. Op een zondagmiddag passeerde ze de gro te First Presbyterian Church (Gerefor meerde Kerk). Ze hoorde zingen en iets trok haar naar binnen. Het soort van ge- lar ongeveer vijf aanwezig waren i Bijbelstudie van werd geraakt en ze er weer. Niet s de stap en ging jeugdbijeenkomst, mengde JV en Mv, w; honderd jonge mensen en luisterden naar eer één van hen. Colleen de volgende week zat lang daarna waagde z naar de predikant van de gemeente om eens met hem te praten Het gevolg was dat ze tot totale ver andering kwam. Onmid dellijk verbrak ze haar contract met haar maat schappij. trok zich terug uit de filmwereld, slechts in enkele religieuze films die door Billy Graham werden gemaakt, trad ze op. Colleen is nu ge trouwd. samen met haar man studeert ze m Schot land en het ligt doeling dat zij beidén naar de Belgische Congo zullen gaan als zendelingen. ROY ROGERS HEEFT DIT ZIN De vraag komt ongetwijfeld op, heeft dit werk wel zin. Men spreekt van be keringen maar hebben dergelijke beke ringen waarde? Blijven zij bestaan? Daar is Tim Spencer. Samen met Roy Rogers en Bob Nolan vormden ze de „Zonen der pioniers." Het ging het drietal goed en Tim Spencer werd voor al bekend door zijn tophit „Room full of roses." Toch was hij niet gelukkig. Hij raakte verslaafd aan de alcohol en verwoestte bijna zijn carrière. Zes jaar geleden leerde hij Christus kennen en is nu de leider van de groep. Een van de eerste bekeerlingen nadat de sa- Daar is de geschiedenis van Roy Rogers en zijn vrouw. Deze beide mensen hadden de top van de ladder bereikt. Koning en Koningin der Cowboys noemden de recla meaffiches hen. Beiden hadden gelovige ouders maar in de wereld van vermaak en schijn waren ze hun geloof kwijt geraakt. Tot op een zondagochtend, niet zo lang geleden hun 10-jarig zoontje mevrouw Rogers in het oor fluisterde: „Moeder is alles goed tussen u en God?" Zij wist dat het antwoord „neen" was, en zei dat ze belijdenis gedaan had, maar de jongen ging verder: „Maar moeder, u kent Christus niet, zoals ik Hem ken." Als dat waar was, zou U niet zo ruste loos zijn. altijd weer PP zPek .naar een andere godsdienst om vrede te vinden.' Een zondag later stond ze op in een evangelisatiesamenkomst, waar een uit nodiging werd gegeven en liep naar voren. Twee maanden later yolgde haar man haar en boog zijn knieën voor ko ning Christus. Een jaar later werd een dochtertje geboren. Het kindje was ech ter niet normaal. Maar juist dat kindje bracht de beide mensen dichter bij God. In tegenstelling met Colleen Townsend beëindigden zij hun werk niet in de wereld van de film Zij meenden juist nu een opdracht te hebben, en telkens weer herinnert de „cowboy" Roy Rogers rijn kinderschaar er aan om toch vooral naar de zondagschool te gaan. ANDEREN radioshowwereld en werd één de pioniers op het gebied van de chris telijke film. Zoals de óhristelijke roman in Nederland een enorme invloed ten goede heeft gehad, en ooj$ het werk van de N.C.R.V. haar plaats veroverd heeft in de radio, zo is in de Verenigde Staten de laatste jaren een hele bewe ging gekomen die christelijke films ma ken. Vooral Billy Graham heeft hier- gebruik gemaakt. Meestal behelst het draaiboek een levensgeschiedenis van één der mensen die in een bepaalde campagne een beslissing voor Christus Wie heeft er niet gehoord van Stuart Hamblen. Zijn lied: „Er zijn geen gren zen aaan Jezus macbt" is over. geheel Nederland bekend geworden Tim -Spen cer nodigde hem uit de groep eens te bezoekentoon -Billy Guahan*-zoak spre ken en Stuart Hamblen kwam. Een week later ging hijnaar de tent waar de Evangelist sprak. Na zijn bekering werd zijn contract van de radio ver broken omdat hij. er een geestelijk pro gramma met gezangen van gemaakt had;. laag reist hij heel hét land door spreekt en zingt in reusachtige evangelisatie samenkomsten. Hamblen is niet de enige die zich helemaal gegeven heeft voor evangeli satie of kerkelijk werk. Een groot aan- sterren" hebben hun loopbaan op gegeven en niet weinigen zijn gaan stu deren voor predikant. Soms met een duidelijke zegen op hun weg, in andere, gevallen was het slechts te betreuren. Veel christenen hebben een weerzin te gen de methoden die zij soms toepas- Deze mensen zijn uit de showwe- Colleen en de beide Rogers zijn ech ter niet de enigen. Veel sterren liepen rond met een verlangen naar geloofs zekerheid naar rust en vrede. Iedere maandagavond komt een kleine groep van mensen samen in een eenvoudig huis ergens in het hartje van de stad. Ster ren van het witte doek, producers, ca meramensen,-technici, en schrijvers bui gen zich dan over de Bijbel om samen een hoofdstuk te bespreken en om daar na samen te bidden. De bijeenkomst lijkt uiterlijk op een „housepartij" van de Oxfordbeweging, naar de inhoud ech ter meer op een Bijbelkring uit de dagen van het Reveil. Reeds zes jaren komt men nu wekelijks bij elkaar. Er is een voorzitter gekomen en een se cretaris. Het doel van de bijeenkomsten is drievoudig: In de eerste plaats wil men mannen en vrouwen er toe bren gen ook hun leven aan Christus over te geven. In de tweede plaats dient de samenkomst om samen gemeen schap te beoefenen en elkaar op te bou wen in de genade des Heien. In de der de plaats wil dé groep, die bekend is geworden onder de naam Hollywood Christian Group een persoonlijk geloofs leven stimuleren en haar leden aanmoe digen in hun dagelijks leven een per soonlijk positief getuigenis uit te dragen. De ziel een klein kind Een klein meisje, dat iemand over de ziel had horen praten, vroeg: haar moeder wat dat was, .,Kun je de ziel voelen, moeder, of ho ren?" De moeder gaf ten ant woord, dat de ziel noch gevoeld, noch gehoord kon worden, maar dat het soms leek, alsof je hem in de ogen van iemand kon zien. „Laat me dan eens in de uwe kij ken," zei het kind en terwijl ze lang in de pupillen van haar moe der keek, zag ze daar haar eigen spiegelbeeld en riep uit: „O, moe der, uw ziel is een klein kind!" reld afkomstig en dat loochent zich vaak niet. De nieuwe predikant of evange list die zijn hoofd te pletter loopt tegen alle mogelijke wanbegrip en onwil van medechristenen geeft niet zelden op en keert terug naar Hollywood of hij ver geet zijn achtergrond helemaal en wordt een middelmatig predikant. Iemand' heeft eens gezegd: „Misschien zijn deze Hol- lywoodse christenen een beetje vurig. Geef ze de tijd. Dat slijt wel en al spoe dig zijn ze even dor en taai als de Ondertussen gaat het werk van de groep in Hollywood door. Week in week uit worden de pretentieloze bijeenkom sten gehouden. Steeds zijn er introdu cés of gasten aanwezig. Sommigen geven gehoor aan het Woord van God anderen^ blijven doof en komen niet meer terug... Sommigen tonen een grote inte resse en diepe honger, maar hebben de moed niet om met hun oude le ven te breken. Anderen maken een klein begin en moeten voortdurend bemoe digd en geholpen worden. De „sterren* de producers, de cameramannen er technici, de schrijvers er regisseurs van de wereld van het witte doek. zjjn mensen als u en ik, met zonden en gebreken. Zij hebben dezelfde Heiland nodig en vinden vrede bü hetzelfde kruis. Iemand heeft eens van hen ge zegd: „Deze christenen uit Hollywood doen hun best its om Christus uit te dragei In het Kerkbladvoor de Ger. Ker ken in N. Brabant en Limburg schrijft v. B.(oeijen) over een artikeltje in het blad Time", waarin r proken wordt de priesters op scooters in Italië. De Paus heeft gezegd, dat dit zoveel efficiënter is. Klaarblijkelijk was de schrijver in zijn hart ivcl een beetje jaloers. Hij laat de Nederlandse predi kanten op hun gammele fietsjes langs zich heen gaan, ziet een paar verkou den brommers passeren, een enkele scooter en nog een paar tweedehandse autootjes. Achteraan zag hij nog een wagen (maar die bleek van de kruide nier te zijn) een (althans volgens ds. Van Boeijen) Opel Prefect. Is dat zo iets als een blanke kleurling onder de auto's? Voor een wandelende dominee toch wel „kennis" van zaken. Rooms-katholicisme in de U.S.A. In de officiële katholieke gids voo de Verenigde Staten voor 1956 wordt bekend gemaakt, dal het aantal katho Heken in de U.S.A. en haar gebieaei tAlaska en Hawaii) nu 33.574.017 be- draagt Dit betekent, dat de Rooms- Katholieke kerk in het afgelopen jaar ongeveer een miljoen leden gewonnen heeft. In de laatste tien jaar is de kerk met 37.5 pet. gegroeid. - Mohammedanen Bovendien zal de ben teruggetrokken. 1 enootschap der Islam" gehouden. Het werk De kerk van Soemba groeit Ook in het Westen van Soemba groeit de Kerk. Er wordt practisch geen avondmaalsdienst gehouden, of er gaa volwassen-doop aan vooraf. In het Zu: den van Kodi kwam een vooraanstaan de Marapoe-priester tot geloof, een be kering, die belangrijke gevolgen kan heb- or de groei van de gemeente. het binnenland, in het gebied de gemeente Ede, werden onlangs 75 tegelijk gedoopt! (Het Zendingsblad) Christus en De Jukebox Jonge mensen tussen de kerkmuren (II) li De kerk, die haar veto uitspreekt over elk soort gemengde wa* er in het huwelijks- verloving, ook van gelovige Jonge mensen, die zich in liefde door eeïTieder God verbonden weten, in weerwil van hun kerkelijk verschil, met Zijn hand toebrengt, breekt zichzelf af. Door dit kerkisme kan er juist in orthodoxe doen^nulteen andere kerk? kringen een enorme spanning ontstaan rondom een gemengde verloving. Hele families komen dan als partijen tegenover elkaar ONDER DRUK te staan. Is dit nodig? Tegelijk doet zich echter het feit voor dat Wanneer dit laatste het een zekere kerkelijke onverschilligheid vele jongeren ertoe brengt geval is zien wij soms dat hun kerk- te verkwanselen. Het lijkt wel of men soms sprietje J°nge mensen die van ei- titii i i i inr i-, kaar houden en die ook we- trekt: Welke kerk moet het worden? Is dit de-manier? Er zal met ten hoe zij samen bidden alleen door hen, ook door de kerken naar een betere uitweg moeten, onder druk gesteld gezocht moeten worden. Volgens afspraak, zouden we nu aandacht met mooi" meer" ^zij^aken geven aan de derde categorie van de gemengde verloving-, nl. dan met hun liefde beklemd binnen orthodox-protestants Wanneer er in de Schrift staat, da men geen ongelijk span mag vormen met ongelovigen. z?l niemand me recht hieruit kunnen afleiden, da jonge mensén uit verschillende ker ken dus niet met elkaar mogen t de kerkmuren. Zij kwa Wat betekent dialectisch? Op verzoek i le- Laat ik hier n s met Christus door dc doodslijn lezers" het scheidt, tonder mys het „Centraal dit laatste beginnen, dat heen, db Weekblad" beantwoordt is voor on prof. K. Dijk de vraag duidelijkste, wat dialectisch is: Zij kunnen dan Dialectisch is afgeleid veel moeite verst? woord èèn van de hoofdkenmer- ogenblik; God spreekt 'oord ken is van de dialectische heel bepaald hier sore- theologie, .want als dialec- tisch wijst op een afstand. Grieks dialegomai. en dit kan betekenen doi ken: zó spreken, dat men door alle kwesties is duor- gekropen. zoals ook wij gebruiken: Hem doorpraten. discussie) dat men doorgestoten is tot op de bodem van ae problemen en de laaisU achtergrond der gedach- tencomplexert. maai het woord dialegomai kan ook aanduiden: het voeren van een gesprek, het hou- iang afstand gezocht warden ïrhoudïng van God Daarover gaat het ïm ers in de theologie. Het gaat in haar <m od en spë'ciaal om dc Heen als Hij tot ons spreekt is de Bijbel of absolute nog liever wordt de Bijbel het woord Gods voor ons; dan hebben wij te luiste ren: „spreek. Here, want iw knecht hoort", en ils het gesprek afgelopen s, heeft God ons niets ;egev« '.ot ons gesteld heeft, het gaat. in haar -om openbaring aan ons. hebt ge duidelijk de be- deze openbaring is tekenisi dialoog, en dan blijft altijd een opei een dialoog niet van tu gelijken in een intiei gemeenschap maar v twee ongelijken op vei afstand, zó. dat nooit deze hiei afstand. deze „tegen spraak" wordt opgeheven. dit laatste God oezit indien de hemel en wij zyn de -Aarde. Hij wil van. zijn vrijmacht heb- Zljn ben prijsgegeven en zou- den wij over zijn woord, -iha 5Ver z'^n Spdachten kun- •n beschikken, en.... in was de afstand weg Hieruit vloeit nog veel Maar het zou ons te hierop daartoe slaat Hij ln nog verder ingingen. .haar" kerk slechts ongelovi gen U proeft de onzin Wanneer men boven alles de voorwaarde stelt, dat „hij" of „zij" van dezelfde kerk moet zijn. kan dat hopeloze opper vlakkigheid betekenen. Ieder weet toch dat er in elke kerk randleden zijn. bij wie het kerkelijk en actief geloofsleven ver beneden peil is Moet het dan alleen maar uiterlijk kerkelijk zijn? Afgedacht van de liefde van twee voor elkaar gloeiende harten, is eer ste voorwaarde voor een waarach- moeten tig christelijke verloving dat twee ™-n Hui jonge mensen God zoeken Zijn Woord en zich gesteld voor het gelaat van Jezus Christus, moedei Hij is immers alleen de Verlosser hoorzaam van de wereld en daarom hun liefde en hun huwelijk. der maar de kerken horen bleven op een veilige afstand tegenover elkaar staan. Het lijkt dan ge soms of de hele kerkelijke strijd op hun rug en vooral op hun liefde wordt uitgevochten. die hij liefheeft nimmer zal verdob belen. Gelukkig wanneer men bij jon ge mensen liefde voor hun kerk en kerkelijke trouw ontmoet. Men kan de kerk lief hebben ter- toch tegelijk veel gebre- Veelzeggend is Het kan gebeuren dat zij van twee ÏS^dTet voortelld de i zijden een ultimatum horen stellen: „Je kunt met hem (haar) gaan, wanneer hij (zij) tot onze kerk over- komt. Andera moet het uit zijn! Wat 'moedïr'tegen-KK'Sje" baby kreeg. De buurvrouw kwam op bezoek zag het kind en zei: Wat is het lelijk' Het was ook lelijk! Toen zij weggegaan zich gesteld welen gehoorzaamheid tegenover vader meisje met ben je lelijk en wat houd ik "t n? Gaat de van ie!" Wanneer jonge mensen bij een gemengde verloving zo tegenover hun kerk staan breken de moeilijk- sé ongehoorzaam zijn' Daarbij komt beseft dat de christelijke kerk heilig Deze zijn. Daarbij de jonge schillende kerken denk ik aan de grote kring van dc verhouding belijdende christelijke kerk. Bepaal de secten als Jehovah's Getuigen er Mormonen, zoals ook vrijzinnigen, die Gods Drieëenheid ontkennen. Ik nu buiten beschouwing laten. De klemmende vraag is: wanneer God nu zulke jonge mensen klaarblijkelijk bij elkaar brengt, mogen mensen dan proberen dit ongedaan te maken we gens kerkelijk versch'I? dan nog de andere vraag of je maar ineens van kerk kunt verande ren per ultimatum. Of zullen zij, om- teveel verdriet van komt, de verbreken? Er zijn jongeren geweest die tot het laatste besloten hebben, daar min 11CU u ij of meer toe gedwongen. Vraag niet iénde" hoevele innerlijke een geestelijke ver- wondingen dit met zich meebracht Anderen laten zich echter niet zo ge- makkelijk gezeggen en zetten hun NÏt'uüS'ijk" wSl.'ïn iëdèr"g껫ï staat dat het lidmaatschap kerk steeds op roeping en overtuiging berusten moet. Alleen „om hem" of „om haar" veranderen is niet eer lijk. Daarom kan de eerlijkste weg soms deze zijn: Dat beiden tijdens de verloving en ook tijdens het hu welijk lid van eigen kerk blijven, rk heb daarvan in de praktijk verschil- irbeclden gezien. Of de bezwaren daarvan t.o.v. de op voeding der kinderen en allereerst hun doop^ dan niet bekend zijn? NIET ONDERSCHATTEN Hiermede bedoel ik stellig niet de gemengde verloving als.regel te stel len. Integendeel men zal de moeilijk heden zeker niet mogen onderschat ten. Want wie zal zeggen of t ge man of meisje zich later andere kerk thuis zal voelen, zich naar de diepste overtuiging hart kan uitleven en opgewekt kan meedoen? Wie al te vlot overstapt van de ene kerk naar de andere kan daar zijn leven lang een gevoel van spijt, van gcwetensbeklemming van rhouden met alle gevolgen van liefdesverhouding toch door. Felle genkanting kan jonge sterker in eikaars arm< kerkisme dat hier is merkwaardigerwijs vaak °te he viger daar waar er minder geeste lijk besef is. Soms draait het zelfs om een kerkgebouw! Daar waar va- ,?'0utfeur.:1.ti!d...?e.k„e*' tenYaar'breêkt' je gedoopt te doen om jonge ion A0001" d'e kanSel 6vuUU„l jon- bent moet het huwelijk bevestigd een "■"•den. Verdere argumenten ontbre- het stand- vaSt dat in deze dingen niets vaak geforceerd moet worden. Een kerke- drllven- Het lijke overtuiging laat zich nu een- n de dag komt maal niet opdringen. Deze moet u~ gloeien en rijpen. Daartoe zal men elkaar in de verloving en misschien ook in het huwelijk de tijd moeten laten. Wanneer dit inzicht in de ker- ■el iets De meeste cafetaria's in de Verenigde Staten bezitten jukeboxes, grote pla- tenwisselaars met een gleuf voor een' stuiver en een groot aantal knoppen om zelf de gewenste plaat te kunnen uitkiezen. Het religieus ontwaken, heeft de jukebox ook niet met rust ge laten. Vooral jongeren hebben drang uitgeoefend op de eigenaars om ook godsdienstige platen beschikbaar te stellen. En zo kan men zijn „hot dog" of „hamburger" met coca cola en een geestelijk lied naar binnen slikken. De lichte muze heeft een kans gezien, om er ook iets aan te Vferdienen. Door het rinkelen van glazen en het gesuis van de koffiemachine kon men enkele maanden geleden in alle zuide lijke cafetaria's een geaffecteerde stem horen zingen: „Als Jezus in je huis kwam om een paar dagen te ko men logeren De dreun heeft de markt veroverd en Victor, Decca en Capitol hebben er allemaal goed aan verdiend. Op zich zelf waren de woorden"niet zo gek en de aandacht waard: Zou je andere kleren moeten aantrekken voor je Hem binnen liet? Zou je weekbladen moeten verstoppen en op zoek moeten gaan naar de Bij bel? Zou je graag willen, dat Hij je beste vriend ontmoette? Of zou je hopen dat ze wegbleven, tot Hij weer zou gaan? Zou je Hem voor altijd willen laten blijven? Of zou je een zucht van verlichting sla ken, als Hij de deur uit was? De luchthartige manier waarop het liecf gezongen wordt en de zorgeloze wijze waarop er naar wordt" geluisterd maken van de in wezen zeer ernstige vraag een bespottelijke klucht. Het geestelijk ontwaken van Amerika heeft de wereld van de lichte muziek nog niet overtuigd van de heiligheid van God en daarom niet van de wer kelijkheid van God. Weinig heeft de arrangeur Tex Ritter begrepen van geloof en verzoening, zoals die be schreven worden in een gedicht dat ik vond in het Christelijk Pedagogisch Studieblad: God had de boeken dicht gedaan En zou het grote vonnis spreken Toen dorst hun stem de stilte breken O, Heere Jezus neem ons aan. En 't bonzend hart, dat ze in zich vonden Was vlekkeloos en zonder zonden. SlIllfUllllllllllllllllllllllin De Bijbel en het nieuivs Egypte ls in het nieuws. De nationali satie van het Suezkanaal, die door de meeste Engelse kranten onder de kop „Nassers diefstal" werd bekend ge maakt, heeft de ogen van de wereld opnieuw op het Midden Oosten ge richt. Juist deze week las ik in het boek van Jesaja een heleboel profetieën over het land aan de Nijl. „Dan zal de Here de zeeboezem van Egypte met de ban slaan en Hij zal zijn hand tegen de Rivier (de Nijl) bewegen met de gloed van zijn adem, en Hij zal haar tot zeven beken uitéén slaan en maken dat men geschoeid -. daar door kan gaan." (Jes. 11:15). „En lk zal Egypte overgeven ln de macht van een hardvochtig heer, en een gestreng koning zal daarover heer sen, luidt het woord van dg Here, de Here der heerscharen. Dan zal het water uit de zee verdrogen en de ri vier zal droog lopen en opdrogen, zo dat de rivieren stinken, de Nijlarnaen van Egypte leeg lopen en droog wor den en riet en biezen verwelken." iJes. 19:4—6). Het is merkwaardig duidelijk, deze tek sten spreken van het einde van de machtige Nijl. Zij zal verdrogen, zij zal in zeven armen uiteenvallen, die zelf weinig meer te betekenen hebben. Moeten we dit geestelijk opvatten, of letterlijk verklaren? In het laatste ge val zal Israël dus nog veel in het we* reldnieuws komen. Zonder te willen suggereren, dat de huL dige omstandigheden een verwerkelij king zijn van deze profetieën, (nie mand weet dat) leren we toch heel duidelijk dat waar de mensen grote plannen ontwerpen zoals de bouw van de Assoeandam, uiteindelijk God tbch" het laatste woord zal spreken. Egypte= nationaliseert het Suezkanaal, maar vergeet dat „De aarde des Heren is en hare volheid." Het westen beraamt plannen om een oplossing te vinden, maar zou er wel aan doen bij de be studering van de feiten niet alleen de oliemaatschappijen, varende volkeren en financiers te raadplegen maar ook de Bijbel, ook al wordt het Suez kanaal niet genoemd. Vandaar de waarschuwende stem men, die wij zowel uit de Hervormde kerk als uit de Gereformeerde ker ken om niet nog meer namen te noemen horen, om toch een lc venspartner te kiezen uit eigen kerk Dit zal zeker de voorkeur verdienen Niet alleen voorkomen jonge men sen daardoor vele moeilijkheden maar door de positiviteit en een dracht van hetzelfde geloof kan niet ken dan. Ma„, 1S n het punt juist zo hardnekkig* rmoe! De jongelui die elkaar niet illen loslaten zitten er ondertussen ïaar mee. Tenslotte geeft dan dege- e maar toe. die het slapste in zijn het gezanik af kerk? Óp di werkelijk - te zijn". Mas oplossing? TOSSEN OM DE KERK? Soms krijgt men de Indruk dat jon ge mensen, die zich verloven gaan met de kerk helemaal geen ernst meer maken Het lijkt wel of ze er im tossen om te weten bij welke kerk zij zich zullen voegen: Kruis of - -- munt B'J deze manier van doen zijn alleen het beste een gezin gebouwd zij blijkbaar aan het eind gekomen mengde verloving en een gemengd huwelijk gesteld dat zij positieve christenen zijn. tegemoet te komen Waarom niet aan de ene partij, die er op dat ogenblik niet aan denkt ..over te komen" het gastrecht gege ven. waardoor deze als gast kerke lijk kan medeleven in die andere kan de kerk be grip tonen voor de moeilijkheden en de mogelijkheden van de gemengde verloving en het gemengd huwelijk. ook de kerk. De mag heus wel zwaar wegen hoe zij beiden het beste God kunnen dienen En voor teveel principes behoeft men niet gauw bang te zijn. nu er zoveel mensen zijn en ook „christenen" die er helemaal geen principes meei op na houden. Zonder echter iets aan te menselijke verantwoordelijkheid voor verloving en huwelijk af te doen zullen wij toch ook moeten honoreren alle kerkelijk besef „Öf je het ene jasje aan hebt of het ande re." Het is moeilijk om een dergelij ke houding te respecteren. Dan heb ik meer eerbied voor het standpunt van het meisje dat sterk gehecht is aan haar Hervormde kerk, waarin zij is opgegroeid en waarin zij zoveel ze geningen heeft ontvangen. Daarom lenkt zij er niet aan deze kerk zo maar te verlaten. En hulde voor die niiiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiii Christelijke vakantie! „Een christelijke vakantie is een stad op een berg. Een gezin dat midden op 't strand uit de Bijbel leest na 't eten, is een lichtend licht en een baken in zee. Een groep jongelui die gezangen zingen op de fiets, kunnen meer beteke nen dan een hele jaargang van een evangelisatieblad. Ook ons reisverslag komt in het Boek daarboven." (Okke Jager) llllllllllllllllllllllllllllllli Stand van zaken in de Hervormde kerk Twee weken geleden drukten we op deze pagina enkele statistieken af be treffende de Hervormde Kerk. overge nomen uit het blad „Kerknieuws". De getallen van de vacatures <33 m ge meenten onder de 150 zielen, 17 in ker ken met 150—200 en 63 in kerken met meer dan tweehonderd zielen* betrof-- fen niet de Hervormde Kerk. masr dé" Gereformeerde Kerken. Bovendien deelt de heer Scheps ons mede, dat de inde ling van de Hervormde kerk in drie groepen. Gereformeerde Bond, Vrijzin nigen en Middenorthodox niet van zijn redactie is, maar van een lezer, die hem de statistieken verschafte. kütt-hütt-ü-üii-'x-üüli-ïü-irïrÏT-ft-Cxü-ütrirtr-ü-CttrtüiT-ir-ïrtrütrü-irtrfrtr-ïirb-ü-triT+trMrt-ü-ü-t HIJ VERGISTE ZICH OOK van Johannes. maar in «ie Psalm len, dat prof. Stuiveling (die ooi plezier heeft gehad." rtikeltje door van de hand van <Js. J. J. Bu rn de Bijbel „kennis". Hu scheef on«Jer nn van een rede door een professor gehouden, rr besloot zjjn rede met het prachtige wc zien wg het licht." Jawel, maar «le spr« Buske* schreef hierover: paar hokken had geschote

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 15