r CHRISTELIJK Vlootgeestelijken uit elf landen bijeen Huidige situatie van Nieuw-Guinea aanveehtbaar en onzeker Wat moet de Kerk doen voor werkende jongeren? de 2 Conferentie in NAVO-verband Minister StafNiet de wapens beslissen een opgedrongen strijd HET de bedoeling tot meer overeenstemming en samenwerking op geestelijk gebied te komen en elkaar beter te leren kennen en begrijpen, zijn gistermiddag vierendertig vlootgeestelijken uit elf landen bijeengekomen in de Rolzaal aan het Binnenhof te Den Haag. Daar werd in tegenwoordigheid van verscheidene wereldlijke en kerkelijke autoriteiten de eerste conferentie in N.A.V.O.-verband geopend. In het protestants geestelijk centrum „Beukbergen" te Huis ter Heide is de conferentie vandaag voortgezet met onder meer een gedachtenwisseling over de taak en de opleiding van de vloot- geestelijke. De plechtige opening in de Rolzaal ving aan met een toespraak door de Nederlandse hoofdvlootaalmoezenier mgr. J. F. M. de Sain, die de eerste conferen- tiedag als voorzitter fungeerde. Zijn wel. kom betrof behalve de deelnemers ook enkele gasten, onder wie de minister van oorlog en marine, ir. C. Staf. de staats secretaris van marine, vice-admiraal b.d. H. C. W. Moorman, de voorzitter van de Eerste Kamer, mr J. A. Jonkman, de bisschop van Rotterdam, mgr. M A Jan sen. de voorzitter van het Nederlandse Rode Kruis ir. F. Baron van Tuyll van Zuylen, enkele Kamerleden en anderen. Daarna werd het woord gevoerd door de minister van marine, door de Franse hoofdvlootaalmoezenier mgr Potevin de Nederlandse hoofdvlootpredikant ds'. J. H. Sillevis Smitt, de voorzitter van de subcommissie Kerk en Strijdkrachten, uitgaande van de interkerkelijke com- Tm« ,£etrekkin? tot de overheid. 2 'J?-Hylkema en door de opperrabijn S. Rodriques Pereira. De minister wees de verzamelde vlootgeestelijken er in zijn woord van welkom op, dat het niet de wapens en de militaire uitrustingen zijn, die een eventuele opgedrongen strijd beslissen. Zouden wij van mening zijn, dat het gewicht van de bewapening de mate van vrijheid bepaalt, dan maken wij de zelfde fout, waarom wij de tegenstan ders veroordelen. Wij geloven echter in een andere macht. De uiterste be slissing over vrijheid en voorspoed voor het volk wordt bepaald door de plaats, toegewezen aan God en zijn ge boden en door de godsvrucht en ge hoorzaamheid aan het Woord van Hem, Wiens dienst de volmaakte vrijheid is, i aldus ir. Staf. Ds. Sillevis Smitt constateerde dat de' vele en moeilijke problemen bij de gees-| telijke zorg van de moderne mens in marineverband groot zijn. Hij zei dat het niet de bedoeling van de conferentie is voor te geven oplossingen in grote trant voor deze problemen te vinden en die te proclameren, maar dat de opzet is er een betere kijk op te krijgen en daardoor verrijkt en verlicht weer huiswaarts te gaan. ..Wij allen vertegenwoordigen lan den, die aan de ene kant door agressie, dictatorschap en slavernij bedreigd worden en aan de andere kant door moreel en geestelijk bederf en door nihilisme. Het zijn landen die nog iets hopen te houden van wat zij waren: Godvrezende en vrijheidlievende na ties", aldus de hoofdvlootpredikant. „Wij zijn in die landen vlootgeestelijken. Wij geloven in God en in de zin en de waarde van het leven en daarom kun nen we hoop en vertrouwen prediken en moeten we wijzen op de gehoor zaamheid en eerbied jegens God." Ds. Hylkema verwelkomde de vloot geestelijken namens de protestantse ker ken, die zich verenigd hebben voor de geestelijke zorg van de strijdkrachten. Hij merkte op. dat de NAVO niet alleen een defensieve instelling is, maar ook is opgericht voor de verdediging en de be scherming van de democratische vrijheid en rechtvaardigheid. Dat is niet alleen een zaak van burgerlijk recht, maar heeft zeker ook te doen met de geestelijke overtui gingen. Rabbi Rodriques Pereira merkte op, dat ook de conferentie in het teken van de vrede in de wereld moet staan, de vrede waarnaar steeds gestreefd moet worden. Hij drukte zijn welkom dan ook uit in deze wens: „peace be with you" De openingsplechtigheid werd gevolgd door een ontvangst in de Lairessezaal. Morgen Is er In het conferentieoord een ontvangst ter ere van de staatssecretaris van de Amerikaanse marine, mr. Ch. A. Thomas, die een deel van de conferentie zal bijwonen. De slotzitting vindt don derdag plaats in de Ridderzaal te Den Haag. waar onder meer mr. Thomas het woord zal voeren. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt: voor Sommelsdijk G. M. van Dieren te Ede; voor Opheusden A. J. Wijnmalen te Maartensdijk. GEREF. KERKEN Beroepen: te Goenga C. E. v. d. Broek, kand. te Baarn; te Beilen J. H. Post te Heerenveen. GEREF. KERKEN (Onderh. art. 31 K.O.) Aangenomen: naar Breukelen E. R. Postma te Blokzijl; naar Bunschoten- Spakenburg G. Zomer te Vrouwenpolder, die bedankte voor Heemse en Leerdam; naar Smithville, Ontario (Canada) L. Moes te Zalk en Veecaten. Beroepen: te Oud-Loosdrecht P. Kings- ma kand. te Kampen; te Grand Rapids. Chr. Reformed Church, W. van der Lin- gen te Zwijndrecht. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Hoogeveen (vak. D. H. Biesma) K. J. Velema te Midwolda. Bedankt: voor Driebergen en Zwijn drecht B. Bijleveld te Noordeloos; voor Emmen M. Drayer te Drachten. Aangenomen: naar Mijdrecht J. Brons kand. te Ermelo, die bedankte voor Bie- zelinge. Broek onder Akkerwoude, Cu- lemborg, Delft, Gouda. Hengelo, Nieuw- poort, Sassenheim, Steenwijk, Tholen, Zaamslag en Zuidland. BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen: te Stavoren Ph. Lindeman kand. te Hengelo (O.). En Ik zal u rust geven We gaan met vakantie Omdat we eens rust moeten hebben, vrij moeten zijn van de zorgen en spanningen van elke dag. De een doet dat door in een auto of op een scooter half Europa door te vliegen, de ander zoekt een rustig huisje op de Ve- luwe. En dat is Prof. Van der, Hoeven in Israël onderscheiden De oud-Nederlander prof. J. van der Hoeven, die voorheen aan de Rijksuni versiteit van Utrecht was verbonden en sedert enige jaren in Israël woont, heeft wegens zijn onderzoekingen op het ter rein van de leptospirosis. waar zowel mens als dier bevattelijk voor is. de voor de eerste maal in Israël uitge reikte Rotschild-prijs ontvangen. Melodie en woord der Ether golven WOENSDAG 15 AUGUSTUS vtrsum I. 402 m. VARA: 7.00 Nw: 7.20 Gram; 8.00 Nws; i 18 Gran 1.40 V d Jeugd; 12 00 VARA: 9.40 Gram. VPRO: 12.33 V h plat- 12.30 Land- leland; 12.38 Gram; 13.00 Nws; 13.15 T« "Ingsagenda; 13.18 Orgel Pianospel; 17.50 .euiiz: mjxsaeien overzee: A Pengel- Bloemen en planten in Suriname; 18.00 Nws en comm; 18.20 Bram; 18.30 Act; 18.40 Po- llUekapel: 19.10 In vlees zit een goeje bo terham klankb. VPRO: 19 30 V d jeugd. VA RA: 20.00 Nws; 20.05 Tussen de regels door comm; 20.15 Gram v d sold: 20.45 Eduarci en Caroline hoorsp; 22.35 Gram; 22.50 Me- Puzzel mee de dag; 8.00 >rgendienst; 11.00 Gram; 11.15 Nederlai klankb; 12.00 Lich tuinb meded;12 35 Vocaai jz; 12.20 Gram; 12.30 erscholair jeugdtorr..,. V d Jeugd; 17.20 Gram; 17.40 Koersen Orgelspel: 18.15 Meisjeskoor; 18.35 i Gram; 20 00 Radiokrar 20.50 Gram; 21.05 Lichte muz: 21.30 ïkale luisterwedstrijd: 21.50 Sport; 12.30 V c Nws; 13.10 Re; Sport; 14 00 Hi Hoorsp; 16.00 Gram; >eren. 12.55 Weerber; 13.( 13 30 Gevar progr; 13.55 gym: 14 30 Sport; 15.00 .10 Vespers; 16.45 17.00 V d kind: 17.55 Weerber; 18 00 Nws; 18.15 Sport; 18.20 Idem; 18.35 Schot: dansmuz: 19.00 I Hew with Bismark; 19.: Symf ork en sol; 21.00 Nws; 21.15 Caus: Engeland, BBC Light 1 12.15 Pianospel; Anti- -semitisme neemt toe in West-Europa Het Joods Amerikaans Comité heeft na een studiereis door Europa van enige van haar leden een rapport uitgebracht over het anti-semitisme in West-Europa, Blijkens dit rapport is de toename van het anti-semitisme in West-Duitsland en in Frankrijk verontrustend. Vele Duit sers in de Bondsrepubliek nemen geen stelling tegen het toenemen van de neo- nazistische literatuur, welke literatuur EEN WOORD VOOR VAN DAAG allemaal goed en logisch. Maar vindt men op deze manier de rust die men zoekt? Worden daardoor de span ningen in ons leven minder? Och neen, als de rust niet van binnen uit komt, dan is vakantie meestal maar een verandering van spanningen. Van binnen uit, uit de ziel. Komt tot My zegt Jezus allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven!" Hoe? „Neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van harten gij zult rust vinden voor uw zielen!" De rust die Jezus bedoelt vindt men niet tijdens een vakantie. Wil men zich werkelijk ontspan nen, wil men de spanning van zich voelen afglijden, dan heeft men maar één ding te doen: het juk op te nemen en achter Jezus aan te gaan. Heel gewoon, iedere dag weer. En dat is geen saai be staan. want Jezus volgen is nooit saai. Maar wel is het een rustig bestaan: wandel maar stillekens achter Hem aan! zelfs gretig aftrek schijnt te vinden. Ook de neiging van vele West-Duitsers de wandaden van het nazi-regime te goelij-ken en de hoge posities, die gere nazi's niet alleen in het openbare leven, maar zelfs in het politieke leven innemen, zijn volgens het rapport, een teken aan de wand. Het vermoeden wordt zelfs uitgesproken, dat zodra de econo mische welvaart omslaat deze potentiële nazi's het heft weer in handen nemen. Ook de ontwikkeling in Frankrijk wekt volgens het rapport bezorgdheid. De Poujadisten zijn na de tweede wereld oorlog de eersten, die anti-semitisme openlijk in hun banier hebben geschre ven. hetgeen ook tot uitdrukking komt in sommige Franse kranten. Wat de an dere Westeuropese landen betreft kan volgens het rapport het anti-semitisme „normaal" worden genoemd. Breed moderamen Herv. Generale Synode: Overwegingen naar aanleiding van de oproep I-JET breed moderamen van de Generale Synode der Neder landse Hervormde Kerk heeft ir een publikatie zijn overwegingen bekendgemaakt naar aanleiding van de oproep tot bezinning in zake Nieuw-Guinea. Samenvatten de delen daarin namens het breed moderamen van de generale sy node de praeses, ds. G. de Ru, en de scriba, dr. E. Emmen, mede, dat de Synode de huidige situatie ten aanzien van Nieuw-Guinea meent aanvechtbaar en onzeker te moeten noemen, ofschoon zij door velen in Nederland niet als zodanig wordt onderkend. Aan dit inzicht heeft zij het recht en de plicht ontleend een oproep tot be zinning te doen uitgaan op een stand van zaken, die minder aan vechtbaar is en ten goede zal ko men aan de bevolking van Nieuw- Guinea. De publikatie van de overwegingen is gericht aan de kerkeraden en de clas- sicale vergaderingen. In een advies raadt het breed moderamen aan bij de behandeling van de oproep in de a.s classicale vergadering aan de Raad voor de Zending te verzoeken de oproep bij monde van een. door deze Raad aan te wijzen, adviseur te doen toelichten. Dit zal de besprekingen zeker ten goede komen. Met het oog hierop, zo besluit het advies, stelle men de datum van de vergadering niet vast alvorens met de Raad voor de Zending overleg te hebben gepleegd, omdat het anders niet zeker is, dat men de kerkeraden en de clas sicale vergaderingen van dienst zal kunnen zijn. Met betrekking tot zijn verzoek om de oproep in de septembervergade- ring van de classes aan de orde te stellen, ontveinst het breed mode ramen zich niet dat de classes hier mede voor een moeilijke taak worden gesteld. De Oproep heeft immers reeds in brede kring stof doen opwaaien. Tal van reacties zijn in de pers ver schenen, aldus de publikatie van het breed moderamen, zelfs voor men van definitieve tekst van de oproep kennis Wij moeten de jeugd tot handelen brengen (Van een onzer ver slaggevers) FRANKFORT, aug. WIE bekommert zich om de jeugd in vrije tijd en in het Wij vragen werk? De ouders heb- verlangen zij die. Het is niet Hiervoor zijn verschillen- waar. dat de jeugd van te- de dingen nodig, genwoordig geen bindingen en geen verantwoordelijk heid wil aanvaarden. af: Hoe kunnen moeten Schrift en belijdenis werke- werken Wij verwachten Kerk begrip vool deel tel ijk nieuwe aanpak het geld de jeugdvragen: wij Wij verwachten roepen genoeg krachten, die bereid zijn zich in het jeugdwerk te storten. Als dezen in kerkedienst zouden kunnen treden, waarom zijn de de middelen dan niet aan- ge- wezig? We weten allen, dat de jongeren geen tijd voor hen. Het bedrijf waar- Situatie van de leerling, de in ze werken heeft j^ge jiuiparbeider of de geen bevoegdheid ten aanzien van de vrije- m m de ouderi de concrete noodhulp voor allerlei catechisaties niet wereld- dienstweigerende volwasse- vreemd gegeven wordt, nen. wanneer kerkbodes be- Van de bedriiver zorgd moeten worden of vragen wij, dat kwartaalskwartjes geïnd mensen vrii eev verder gaan moeten worden. De jeugd de jonge tijdsbesteding, al kan de jeugdleiders en de ande- reidwilligheid, als de oude- andere organisaties ook ge- het al veel doen bij het ren werk. Wat kunnen wij als gemeente doen?, zo vroeg Walter Harder in zijn referaat voor de werkgroep Arbeid en economie van de Frank- forter Kerkdag over Jeugd in beroep en vrije tijd. haar be- jeugdwerk, zoals dat het die oordelijk i de Kerk verant- liefde en begrip gaan. bruikelijk i Overuren i ken niet gelukkig en zeker niet. Daarom vra- sn wettelijke rege- de vrije tijd de jeugd Zij wil niet „geduld" eten toch wel. dat den. Die liefde en begrip jongeren ij God dienen moeten in zouden tot uitdrukking kun- gen wij i door ons jpugwerk? Toch nen komen in een op de ling van jn er onder ons, die tegen jeugd ingestelde aankleding jongeren, zodat niet dot ;n jongere, die tracht recht van de jeugdafdelingen in overwerk-geld de jeugd e i het leven te staan, zeg- de gemeentecentra. Onze toe verleid wordt, zich gee: ?n, dat hij er zó niet komt oude wijkgebouwen en telijk te laten vervlakken e dat hij de ellebogen ge- jeugdhuizen vloeken met de lichamelijk te laten bruiken moet. Wij moeten de jonge men sen tot handelen brengen. smaak van de jeugd moeten werkplaatsen hebben gen gezellige en niet onper- De jongeren mo ra staat zijn hun hun persoonlijke schap opbouwen i zelf hun gemeen- soonlijk ingerichte ruimten vrijheid „weg te werken' bibliotheken die „bij" Het gaat erom, dat wij jonge mensen brengen tot de hun passende vormen van gemeenschap. We moe- de naaste moeten r zich zelf genoeg leven. zijn. Als die er zijn, moeten verantwoordelijkheid de naaste op zich ne- I. Dat betekent, dat niet maar twee week ter beschikking staan ook niet door onverstan- De geluiden zijn hier en daar bekend. Het is interessant ze nu van zoals dige kosters of overgevoe- over de want heel ten slotte jeugd is daartoe bereid. bewaakt worden. had genomen. Daarom zag het mode ramen zich genoodzaakt deze tekst zo spoedig mogelijk aan de pers te doen toekomen, nog voor het tijdstip waarop deze de kerkeraden kon heb ben bereikt. Naar aanleiding van vele reac ties besloot het breed moderamen nog de volgende overwegingen de kerkeraden en de classi cale vergaderingen voor te leggen. Reacties op de oproep wacht. Zij zouden zich ten dele ook hebben voorgedaan onverschillig in wel- lorm dé generale Synode haar oproep hebben gekleed. Het feit alleen al dat de Synode een oproep tot bezinning deed uitgaan is een daad, die door velen wordt gelaakt. Zij achten een bezinning op de toekomst van Nieuw-Guinea onnodig en sommigen beschouwen een oproep daar toe op zichzelf genomen reeds als onvaderlandslievende en ten aanzien de bevolking van Nieuw-Guinea or antwoordelijke daad. De kracht van paalde reacties, die zich thans voordoen kunnen wij zeer wel verklaren als wij bedenken, dat de vragen, die door de op roep aan de orde worden gesteld, vooi velen niet los zijn te maken van de ge voelens, die in hen leven ten aanzien var de strijd van 19451949 rondom de Indo nesische kwestie. Hoe gevoelig ons volk nog is t.a.v. alles wat deze kwestie raakt, blijkt wel uit het feit, dat geen der grote politieke partijen als zodanig, in ons land de mogelijkheid of de wenselijkheid verandering van de status Nieuw-Guinea in discussie heeft gebracht. Toch staat het vast dat talrijke land genoten van verschillende politieke over tuiging allerminst zeker zijn van de juist heid van ons beleid, waardoor wij na 1949 Nieuw-Guinea, door ons wilsbesluit alleen, onder ons bestuur hielden. Hierop doelt de oproep als ze spreekt gaan op zelfgekozen paden en ten uiivoer brengen van hardnekkig vol gehouden plannen. Ondanks dit politieke conformisme onder ons volk, het verlangen dus o: vast te houden aan de situatie zoals dei zich nu eenmaal heeft ontwikkeld, oi danks de angst, die er is onbeheerste emoties op te wekken door de zaak Nieuw-Guinea opnieuw aan de orde te stellen, heeft de Synode, bewust zU aan reacties zou ontketenen, de op roep doen uitgaan. De afwijzende reacties moeten dus niet alleen en niet in de eerste plaats worden gezien als een gevolg van de bewoor dingen van bepaalde onderdelen van hel stuk, maar vooral als gevolg van het feit. dat de kerk het heeft gewaagd het pro bleem Nieuw-Guinea aan de orde len en daarmede tegen het hierbm signaleerde verlangen van velen v volk ingegaan is." Het gezag van de oproep DOOR velen wordt gevraagd naa gezag van een oproep als die welke de synode thans deed uitgaan. Wij m dat het in dit verband van belang kan zijn, dat wij met een oproep tot bezin ning te maken hebben en niet met uitspraak betreffende een of ander stuk het belijden der Kerk. Dit wil echter niet zeggen, dat een oproep als deze niets met het belijden der Kerk zou heb ben te maken. De Kerk, die door haai zendingsarbeid sterk betrokken is bij de vragen, die Nieuw-Guinea betreffen, zal ook ln practisch politieke vragen als die welke in de oproep aan de orde komen, bij het licht van Gods Woord naai gerechtigheid moeten zoeken. De omstandigheden waaronder de Kerk dit heden heeft te doen zijn in menig opzicht veel samengestelder dan die. waarin Israël ten tijde der profeten ge plaatst was. Evenals eertijds de profeten, weet de Kerk. dat de grote staatkundige stromingen en gebeurtenissen van haar dagen haar iets te zeggen hebben. De Kerk kan de levende God slechts dienen door zijn Woord met de stromingen gebeurtenissen van het dagelijkse leven verband te brengen. Wanneer de Kerk Gods gerechtigheid verkondigt, zal zij duidelijk maken, dat deze niet eenvoudig bestaat in het mogen handhaven wat wij bezitten. Veeleer moet zij wijzen, dat de gerechtigheid Gods aller eerst betekent het verschaffen aan de naaste wat hij voor zijn menselijk be staan nodig heeft. In de ruimste zin var het woord, de Kerk zal. als zij deze weg van Gods gerechtigdheid zoekt, vaak niet kunnen vermijden de ergernis op te wek ken van velen, ook van goedwillenaen met hoge idealen. Zij stelt daartegenover, dat gehoorzaamheid aan de Bijbelse eis der gerechtigheid het leven eerst recht mogelijk maakt. Waar het Woord Gods de gehele breedte en diepte van het mensenleven raakt, wil het ook gehoord worden, als DAN KRUISWOORDRAADSEL nsiuuuioai. i vaonuig, 5 lyrisch gedicht, 6 schoen, 10 kindergroet. 11 zangnoot, 12 ongebonden, 13 prima, 15 knaagdiertje, 17 bladader, 20 kneed hak. 22 boom, 24 voorzetsel, 25 zang- noot, 26 opeenvolgende reeks, 28 kleedje. 29 uitheems dier. Vertikaal: 1 grond, 2 gravin van Holland, 3 zangnoot, 4 vogel. 6 delf stof. 7 reeds, 8 steel van een tabaks pijp, 9 stoomschip. 11 pauze, 13 onmeet baar getal, 14 handvat. 16 verbond, 18 landbouwgereedschap, 19 vervoermid del. 21 staaf. 22 verlaagde toon. 23 munt. 25 manl. dier. 27 binnen, 28 pers. voornaamwoord. OPLOSSING PUZZEL No. 488 Horizontaal: 1 zink. 4 P.G., 6 bus. 7 loon. 8 es, 9 si, 10 L.O., 11 pips. 13 os. 14 vijl, 15 tam. 17 ra. 18 olijf. 21 af. 23 al. 24 bij, 25 reuk. 26 dof. 27 te. 28 smet 16 V d sold; 14 00 Di 16.00 Gl 17.10 Lichte mu 18.30 Godsd halfuur; 19.00 N' .00 Nws; 13. Fled« zang; 17.00 20.00 1 22.16 Muziekfesti' Parijs; 23.00 Nw 21.15 Gra 1 v d Saln 2305 Grar 16.30 Koor-1 19.40 Vrussel. 484 m. 12.00 Gram; 13.00 N 13.15 Omr ork; 14 00 Verz progr; 15.00 15.45 Gram; 16.00 Orgeli 17.05 Gr:.- •>30 Nws: 20.00 Der Fliegende Hollandei jpera; 22.55 Nws; 23.00 Gram; 23.55 Nws 3ram*n.ofoonplatenproi;ramina draadomroe] (over de 3e lijn) Woensdag 15 augustus van 18—20 uur. I. Orkest Ricardo Santos. Funiculi-Funl :ula. Tiritomba. Serenata. II Baclo, O sol mio, Vieni, vieni, Torna a Surriento, Marl otalgia: Fiorella Bini. drlano Valle. zang met zra. La strada della sole. Cu m. Canti Sardisco i Pippo Ba orkest Pippo Ba iperanza. Non moneilo. Accare Perchè. Crede\ Adrlano :za. Sono belia. II Lampli i amore. Cobra. Ron- o delle Stelle. Ci Ciu C IV Canzonl dl Sanremi Paolo Sardisco en Adrlar et orkest Pippo Barrlzza. intateUa. Una fotogra 95. Ver naar het Zuid-Westen werd een groep stip pen in de lucht zichtbaar. Ze maakten niet de indruk van vliegtuigen, maar niettemin ging hij met zijn squadrons op af. Het was luchtdoel geschut! Dat kon maar één ding betekenen. Ze zochten de lucht af en toen klonik plotseling scherp McKnight's stem: ..Bandieten! Tien uur, boven!" Enkele seconden later zag hij de stippen. Ze waren bijna 2000 meter boven hen! Volgas ge vend, bleef hij hoogte winnen en zijn Hurricane trilde en brulde, terwijl hij zich naar boven vocht. Weldra zag hij dat het zo'n zeventig Dorniers en 110's waren. Maar daarboven waren er nóg meer: Me. 109's. De squadrons konden hem niet ><>ed bijhouden; de Spitfires waren wel iswaar sneller, maar ze klommen niet zo goed. Alleen Dickie Cork was ergens in de buurt. Dit zou een moeilijk karwei worden: aanvallen terwijl ze, ver uit elkaar liggend, naar boven klommen, met die 109's boven hen! Het zou niet mogelijk zijn de Dorniers uiteen te jagen.Er was geen tijd om een tactiek te bepalen. Hij vloog op de vijand af en de flanken van de Dorniers ,&rePen t'dehandles joegen voorbij. Hij gaf een snelle vuurstoot, maar 4 de Dornier was reeds voor zijn vizier langs ge jaagd. Toen hij onder de staarten van de laatste sectie bommenwerpers draaide, joegen reeksen lichtspoorpatronen van hun staartschutters op hen toe. Cork was bij hem en even later zag hij „Crow", maar de anderen waren een eind ach ter Hij bracht de neus van zijn toestel omhoog en ®en 110 zweefde plotseling in zijn vizier. Een snelle vuurstoot. Hij vuurde nog eens en zag BRICKHILL MAAR ZO! toen de gele schim van een 109 in zijn spiegeltje Hij kon nog juist een laatste straaltje vuur ge ven en zag hoe de rook uit de 109 begon te stro men, toen hij een hevige schok voelde doordat het toestel schudde alsof er een pneumatische hamer op werd gezet. Instinctief draaide hij zo scherp als hij kon naar links, terwijl een ver lammende angst hem aangreep. Het was alsof een blok ijs op zijn naakte borst werd gelegd. Plotseling was alles chaos en stond de cockpit vol rook. Een ogenblik was hij als verstijfd, toen werkten zijn hersenen weer- hij stond in brand en stortte omlaag! Zijn handen vlogen om hoog, grepen de handles van de kap over de cockpit en rukten die naar achteren. Hij moest eruit! Eerst zijn riemen los! Hij rukte de pen uit de sluiting van zijn riemen en opeens was er geen rook meer in de cockpit, omdat de loei ende wind die had weggezogen Geen brand' Het moest de rook van cordiet zijn geweest Nu kalm blijven. Er mankeerde hem niets, maar hij was razend dat hij bang was geweest. Hij trok de kap weer dicht en keek achterom, gr Gierend dook de Hurricane omlaag, maar hij ving haar op en bracht het toestel op horizontale koers. Beneden zich zag hij een 110 en hij zette de achtervolging in. Het was alsof het toestel achterwaarts op hem toe kwam, toen hij het in haalde en hij gaf drie vuurstoten. De 110 viel opzij en stortte toen recht omlaag in een veld naast de spoorlijn, waar hij ontplofte. Bader bemerkte dat zijn Hurricane het ver tikte koers te houden en dat de linkervleugel laag hing, zodat hij de stuurknuppel helemaal naar stuurboord moest trekken om het toestel horizontaal te kunnen houden. Met een schok zag hij dat de linker landingsklap aan de vleu gel beschadigd was en er bij hing. Ook waren er gaten in de rechterzijde van zijn cockpit- Zijn Sidcot vliegpak vertoonde een grote scheur op de rechterheup en stukjes kauwgom rolden uit de zak. Dat was op 't kantje af geweest! Voor de eerste maal van zijn leven had hij er varen wat dodelijke angst was. Met grote inspanning bracht hij zijn toestel op de basis in Coltishall terug. Hij taxiede regel recht naar de reparatiehangar, klom uit de cock pit en brulde opgewonden: „West, dit toestel moet over een half uur weer klaar zijn!" Vluchtig onderzocht West de Hurricane en zei: ,,'t Spijt me, majoor, maar dit toestel gaat de eerste dagen niet de lucht in." IWORDI VERVOLGD, het gaat om het nationale leven. Hoog moed en angst kunnen mensen er toe drijven het volksbestaan tot een groot heid te verheffen, die waarde in zichzelf heeft en het volk toesluiten voor het recht en het heil Gods. (Christen-zijn in de Nederlandse samenleving hoofd stuk V, par. 1). Elke Kerk kan aan de groei van een waarachtige volkengemeen schap meewerken door: bij alle waar dering en erkenning van hetgeen in het nationaal-eigene aan een volk geschon ken is. alle overspannen nationalisme als afgoderij te ontmaskeren en alle souvereiniteitskramp te signaleren ook in koloniale vraagstukken. (Verklaring van de Generale Synode van 2 februari 1956 ..Hoe dienen wij de vrede?"). Het is van deze overwegingen, dat de synode in haar oproep heeft willen uit- Voorts moge in verband met het boven staande nog worden verwezen naar de woorden die in het Herderlijk Schrijven over het „Christen-zijn in de Nederland se samenleving" naar voren worden ge bracht als daar in par. 5 wordt betoogd. „Hoewel (het gemeentelid) weet dat het gezag der Kerk afgeleid en betrek kelijk is, en haar uitspraken open bly- voor herziening en herroeping .naar uitwijzen van het Woord Gods, zo aan vaarde hij dit gezag toch met vreugde, omdat het juist bedoelt de vrijheid van de gelovig handelende enkeling tel verzekeren. De Kerk heeft haar leden voor te gaan in de onderscheiding der geesten en in het onderkennen van det machten van de tijd. Zij dient haar leA den met haar getuigenis en vermaan, f. Zij onderwijst hen om in de wereld, r niet van de wereld te zijn." Vorm van de oproep 1 TELKENS weer als de Generale Synode 1 zich over een bepaalde kwestie uit-jj spreekt, stelt zij zich bloot aan het ver-|] wijt, dat haar uiteenzettingen te breed,e zijn of dat zü te moeilijk is in haar uit-|( latingen. Telkens weer wordt daarom ook aan-«- gedrongen op kortheid, bondigheid en. eenvoud van uitdrukkingswijze. De Synode loopt, gehoor gevende aan deze aandrang, echter gevaar de nauw keurigheid van uitdrukking op te offe ren aan de wellicht iets grotere algemene verstaanbaarheid. Hoe samengestelder; echter de vraagstukken, waarover de,* Synode spreekt, zijn, en hoe groter de- gevoeligheid van ons volk op dat punt; is, des te groter is de kans op misver-I standen. Indien er dan ook, zelfs onder- hen. die wel voor een oproep tot bezin-' ning openstaan, onzekerheid bestaat over a de bedoelingen der Synode, is dit. naar het ons voorkomt, grotendeels het gevolg c van het feit, dat de Synode een zeer j moeilijk complex van vragen in een ta melijk beknopt bestek heeft moeten be handelen. Zij heeft daarbij de uiteenzettingen,; t die voorkomen in de brochure „Nieuw-1 Guinea als probleem van het Nederlandse volk", een rapport van de commissie, t voor internationale zaken van de oecu menische raad van kerken in Nederland, bekend verondersteld. Op de kennisneming van de inhoud van dit rapport wordt daarom nogmaals met klem aangedrongen. Wij doen dit i met temeer klem waar de Synode tot een veel bredere uiteenzetting in haar oproep had moeten komen om alle zijden van de problematiek te belichten." L Hoofdaccenten van de oproep t] verstand hebben opgewekt. geten, dat de volle nadruk moet worden gelegd op de inhoud van de vierde pa ragraaf. In dit onderdeel getiteld „Een appèl op de kerk" en. zij het in mindere mate, in de slotparagraaf, wordt de eigenlijke oproep tot bezinning gedaan. De inleiding en de eerste drie para grafen hebben de bedoeling te wijzen op de actualiteit en de veelzijdigheid van het vraagstuk, dat aan de orde wordt gesteld, en enkele zijden ervan in het v bijzonder te belichten. In de tweede plaats menen wU, dal 5g eens met nadruk moet worden vast- gesteld, dat de Synode in haar oproepr' duidelijk naar voren heeft gebracht, dal n zU het niet de taak der Kerk acht een u oplossing ln de kwestie-Nieuw-Guinei ,e aan te wyzen. Wij hebben goede redenen 0 om aan te nemen, dat de oproep daarom j een teleurstelling inhoudt voor hen. dit met grote overtuiging een bepaalde op- 2 lossing voorstaan. In het bijzonder geldl v dit ook voor hen. die slechts een oplos- 'i sing mogelijk achten, n.l. de overdracht a van Nieuw-Guinea aan Indonesië. De Sv- g node dringt er dan ook niet op aan, dal n de Nederlandse politiek in die richtini f, i worden geleid. Maar ook de voorstanders van hel stellen van Nieuw-Guinea onder het stel- u Verenig- A de hand ligt d beheerderschap de Naties, waarbij het vc,„. ,1CU1U 11K u aan Nederland als besturende autoritei! e *d,enkerv, of ya,n enige andere politiek» f, status, zullen teleurgesteld zijn, dat hui - oplossing niet door de Synode wordl t overgenomen. Ondanks alles wat verondersteld werd U nog zal worden, mag geen enkele op- d lossing, als de door de Synode gewenste- rr uit de oproep worden gelezen. De teksl w oproep is op dit punt duidelijk l temeer waar ter zake tijdens de dis* heers^p fef cverf?dering geen twijfe h heerste De Synode heeft zich dan ooi u beperkt tot het sttellen van de voor waarden waaraan een. haars inziens ver .ortMto. dten» te voldoen wij u ijzen in dit verband op de centrali insnede uit paragraaf: „Nederland zal bereid moeten zijnl 21 Kjn aanspraken om alleen nelnel gezag Nteiite-GiiiTten te besturen, t< laten vallen en toe te stemmen in ee, regeling van dit bestuur in een zodal nige overeenstemming met de volke\ n rengemeenschap, dat zowel de bestt - behartiging der bevolkingsbelanger h als de grootst mogelijke staatkundigi stabiliteit redelijkerwijs gewaarborgd °i danen om het leven gekomen t.. wond. De slachtoffers zaten in een aan-j hangwagen. die van de trekker losraaktq

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2