CHKISTFUJK
KANTTEKENING
Christen-studenten uit de
hele wereld komen
biji
een
Het grote getal staat de
diepgang niet in de weg
1
In naam van Christus vragen wij u:
Laat u met God verzoenen
„Krachtig"
2
„Jezus Christus Verzoener der wereld
Het verhaal van een zilveren kruisje
(Bijzondere correspondentie)
MANNHEIM, 8 augustus.
Een klein zilveren kruisje dat was het herkenningsteken voor
studenten van allerlei nationaliteiten in gevangenenkampen tijdens
de tweede wereldoorlog. Vandaag dragen duizenden studenten nog
een zilveren kruisje en daardoor weten zij van elkaar dat zij horen
tot de wereldfederatie van Christen-studenten.
Dat zilveren kruisje was een idee van Duitse Christen-studenten
in de eerste wereldoorlog. Toen werden die kruisjes verkocht ten
bate van de Federatie en sinds d'e tijd wordt het overal gebruikt
als insigne van de Wereldfederatie. Allen die het dragen weten zich
leden van een gemeenschap, die Jezus Christus belijdt en daarvoor
boven alles wat scheiding maakt in de wereld kan uitkomen.
Ht>t marlett>rrt>in |leden John R- Mott uit Amerika. Zij
nel werhierrein besloten een Wereldfederatie van Chris-
De Wereldfederatie van Christen-stu- ten"studenten te stichten. John Mott
denten is gevestigd in Genève. in de werd de eerste secretaris en hij be
straat waar eens Calvijn woonde. Daar|zocht in twea jaar tijd 144 universiteiten
bevinden zich de bureaus en het secre- 'n. aRe delen der wereld. Overal vond
tariaat. De staf wordt gevormd door zlJn oproep weerklank en in 1900 wa-
vijf secretarissen, die echter meestal |ren reeds 22 landen aangesloten,
niet in Genève te vinden zijn: hun werk-1 Ook Nederland stond op zijn program
terrein is de hele wereld. President van ma. In 1896 werd de Nederlandse
de Wereldfederatie is thans ds. D. T. i Christen-Studentenvereniging opgericht.
Niles, de bekende Methodistenpredikant In 60 Jaar groeide de N.C.S.V. uit tot
uit Ceylon. een beweging met ongeveer anderhalf-
Het eigenlijke leven van de wereld- duizend leden. Zij neemt in de Wereldfe-
federatie speelt zich af in de landelijke deratie een eervolle plaats in en speelt
Christen-studentenbewegingen. 25 natio- een actieve rol. Tijdens de eerste we-
nale organisaties zijn thans aangesloten. I reldoorlog was de Nederlander dr. H.
adviserende IC. Rutgers aan de staf te Genève ver-
het I bonden. Dr. Rutgers, voor die tijd ge-
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Rotterdam (vac. dr.
J. J. Stam): dr. F. de Graaff te Apel-
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Kampen (derde
pred. plaats): W. H. Melles te Wyhe.
VAN HER EN DER
De Senaat der Technische Hogeschool te
Delft heeft twee prijsvragen uitge
schreven; de ene heeft een technisch-
wetenschappelijk karakter, waarvan wü
de portee niet zo direct begrijpen; de
tweede vraagt van de eventuele in
zender, dat hü een bepaald wachttijd-
probleem behandelt betreffende een
kantoor met twee loketten ten dienste
van het publiek. Het gaat om de ge
middelde wachttijd.
De Hervormde Raad voor Kerk en sa
menleving bereidt een geschrift voor,
waarin de Raad de aandacht denkt te
vestigen op de plaats van de alcohol in
het persoonlijk leven en in de samen
leving. Het geschrift zal, volgens D e
Hervormde Kerk, slechts de
problemen die hier liggen, breder aan
de gemeenten en de leden voorleggen.
Advertentie
Aan beide zijden
mank
Eeuwen geleden heeft Elia het
dilemma gesteld: „Hoe lang zult
gij aan beide zijden mank gaan?
Als de Here God is volg Hem na
en als het Baal is volg hem na!"
Het was toen al niet nieuw:
„Kiest u heden wie gij dienen
zult!" had Jozua
al
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
ZETHAMETANV.
BRUIKBAAR IJZER
VLAARDINGEN
Christen-studentenwerk begonnen. Hoe
groot die organisaties zijn doet eigen
lijk minder ter zake: er zijn heel gro
te. bijv. in Engeland en de Verenigde
Staten en de Evangelische Studenten
gemeente van Duitsland, en heel klei
ne in de Aziatische en Afrikaanse lan-
Waar het om gaat is de opdracht,
die voor elk van hen gelijk is: de
verkondiging van het Evangelie van
Jezus Christus aan de universiteiten
en hogescholen overal ter wereld.
Uiteraard is de methode in elk land
verschillend: die is afhankelijk van de
situatie ter plaatse. Het doel is echter
gelijk en dat betekent ook, dat de Bij
belstudie overal in het centrum staat.
Alleen de Bijbel kan antwoord geven op
de wezenlijke vragen van geloof en we
tenschap, van politiek en cultuur.
Twee dingen zijn typerend voor het
leven van de Wereldfederatie: haar
missionaire gerichtheid en haar oecu
menisch bewustzijn. Tallozen hebben
in de Christen-studentenbeweging door
de invloed van de Wereldfederatie de
opdracht gehoord om uit te gaan in
dienst van het Koninkrijk van Jezus
Christus.
En de oecumenische beweging, die
gestalte gekregen heeft in de Wereld
raad van Kerken, is ondenkbaar zon
der de Wereldfederatie van Christen
studenten. Daarin hebben de oecume
nische leiders van nu hun vorming
gekregen.
Het werk
In 1895 kwamen zes leidende figuren
uit verenigingen van Christen-studenten
in verschillende landen bijeen op een
Middeleeuws kasteel, Vadstona in Zwe
den. Een van hen was de onlangs over-
reformeerd predikant op Marken, heeft
in die oorlogsjaren talloze landen be
zocht om de contacten vast te houden.
Later Is dr. W. A. Visser 't Hoofd, se
cretaris-generaal van de Wereldfedera
tie geweest.
Op weg naar Tutzing
Nu zijn ongeveer 200 vertegenwoordi
gers van 58 nationale bewegingen op
reis naar Tutzing in Beieren. Daar zal
het Comité-Generaal van de volgende
Wereldfederatie bijeen komen. Dat is
een gebeurtenis die eens in de drie jaar
plaats vindt.
Grote projecten worden hier bespro
ken: zoals de vorming van een acade
misch kader in de landen van Latijns-
Amerika en Afrika. Het is van het
grootste belang dat onder de volkeren,
die een steeds belangrijker plaats in
de wereld innemen, Christen-academici
zijn die weten wat gedaan kan worden
om het koningschap van Jezus Christus
bekend te maken.
Ter voorbereiding van het Comité-Ge
neraal worden thans in Mannheim con
ferenties gehouden over het, rassen
vraagstuk, communisme en. imperialis
me en de vraagstukken, waarmee bpog-
leraren worden geconfronteerd. ïh ae
reusachtige economische hogeschool te
Mannheim vergaderen mensen van' bei
de zijden van het ijzeren gordijn. Ame
rikanen en Indiërs, blanken en negers.
Het gesprek in ,.het voorportaal van
Tutzing" is begonnen.
Het eigenlijke onderwerp voor alle
besprekingen is kort geformuleerd:
„Jezus Christus Verzoener der
Wereld".
Waar het in alle commissievergc -
ringen en referaten en sectiébespre-
kingen om gaat is doorgeven van dit
centrale thjema.
Het Comité-Generaal in Tutzing
zal dan pas geslaagd te noemen zijn,
als in de komende drie jaar overal ter
wereld in universiteiten en hooge-
scholen de boodschap geklonken heeft:
„Jezus Christus Verzoener der
wereld".
gezegd tot r~
datzelfde volk
Israël. En Jezus
zegt het: „Gij
kunt niet God
dienen en de
Mamrtion!"
Niet hinken op
twee gedachten
kiezen! Heel
bewust kiezen. En er dan naar
handelen. Want het kan niet
dat ge bewust voor God gekozen
hebt en toch met veel plezier
deelneemt aan allerlei zondige
genoegens. Het kan niet dat ge
voor God gekozen "hebt én toch
uw naaste bedriegt. Het kan niet
dat ge voor God gekozen hebt en
toch Zijn blijde boodschap niet
met woord en daad wilt ver
breiden!
Doch het volk 'antwoordde hem
(Elia) niets! zo staat er dan
j in 1 Kon 18. Dat betekent dat
(het volk niet gekozen had. Dat
het een afgedwaald volk was. En
als u op die vraag kunt antwoor
den, niet nu op dit ogenblik, dan
betekent het dat het met u niet
is zoals het moet zijn. Dan be
tekent het dat ge christennaam
niet waard zijt Ge gaat mank
terwijl ge weet dat God de grote
heelmeester is!
Duitse Evangelische Kerkdag 1956
(Van een onzer verslaggevers)
FRANKFORT, 9 augustus.
De stad Frankfort aan de Main is in deze week de stad van de
Duitse Kerkdag. De tienduizenden gasten uit alle delen van Duits
land en van over de grenzen (uit Nederland zijn er ongeveer drie
honderd), allen op de borst gesierd met een fraai lederen labeltje,
zijn er het meest levende bewijs van. Overal in de stad hangen
vaandels met het teken van de Kerkdag: een paars huis op een wit
veld. Op verscheidene plaatsen in de stad zijn klokkenstoelen opge
steld en telkens weer leest men de tekst, die tevens het thema van
deze Kerkdag is, het woord van Paulus uit 2 Cor. 5 20 „Laat U
met God verzoenen".
De Kerkdag te Frankfort wordt door
,.ieer dan 55.000 protestanten bezocht.
Onder hen zijn de 16 tot 18.000 protes
tantse Christenen uit de oostelijke zone
van Duitsland wel bijzonder hartelijk
welkom geheten.
Trouwens, er is in West-Duitsland
steeds een intens medeleven met de Duit
sers in het oosten, en dat medeleven
is er uiteraard het meest onder de huis
genoten des geloofs.
Op zijn wijze is de Duitse Kerkdag
bij alles wat hij meer is een uiting
van het Duitse verlangen naar eenheid.
Een van de leidende figuren zei het ons:
„De Kerkdag bedrijft zelf op generlei
wijze politiek, maar is zelf wel een
politicum", een politiek gebeuren van de
eerste rang.
Nog spreekt men op deze Kerkdag te
Frankfort van de vorige, die twee jaar
geleden te Leipzig, en dus in de oostelijke
Duitsland gehouden is. Op de
laatste dag, de zondag, waren er toen
in de oude Messestad naar schatting niet
minder dan 500.000 protestanten bijeen.
Dit laatste ondanks een hevig onweer,
een onweer trouwens waarvan de be
kende Duitse theoloog uit de oostelijke
zone, ds. Mager, ons zei, dat het mis
schien wel door God was gezonden om
een ramp te voorkomen. Anders immers
zou de toeloop nog onvoorstelbaar veel
groter zijn geweest. Zoveel mensen ver
wacht men op deze Kerkdag te Frankfort
niet, maar voor de komende zondag
rekent men nog altijd wel op een 400.000
bezoekers. Wat dit voor deze stad be
tekent, begrijpt men, wanneer men hoort.
Melodie en woord
der Ethergolven
ZONDAG 12 AUGUSTUS 1956
Hilversum I. 492 m. VARA: 8.00 Ni
postduivenber; 8.18 V h platteland; 8.30 Ge-
var progr: 10.00 Geestelijk let--
10.15 Kinderkoor en lnstr ens; 1'
zonder omslag; 11.05 Gram. AVRO: 12.00
Lichte muz: 12.30 Sportspiegel; 12."
Boekbespr; 14.20
15 45 Dansmuz: 16.30 Sportrevue. VARA:
17.00 Gram; 17.30 V d kind; 17.50 Nws er
sportuitsl: 18.05 Sportjourn. VPRO: 18.30 Kor-
Doopsgez kerkd.
23.15 Act of
AVRO: 20.00 Nw:
21.05 Gran
23.00 Nw.
20.55 Voordr; 21.05 Gram;
ram; 22.40 Idem; 2
am; 23 25-4.00 Gt
9.45 Gram; 10.00 Geref kerk-
11.30 Gram: 11.55 Vocaal ens en kle
12.20 Apologie; 12.
'izer; 13.00 Nws e
13.40 Boekbespr
14.30 Gram: 15.15 De Vliegende
caus: 15.25 Gram; 15.55 Lichte muz;
Sport; 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 I
kerkdienst; Plus minus 18.30 Kerkelijk
fuzzel
PUZZLE NO. 487
WOORDVERANDERING
Door afwisselend links en rechts een
lettergreep te vervangen door een ande
re, zodat steeds goed Ned. woorden ont
staan. wordt bovenstaande woordveran
dering verkregen.
OPLOSSING PUZZLE NO. 486
HORIZONTAAL: 1 Poelsnip. 6 lot.
7 af. 9 bom. 11 krap, 13 rij, 14 öre, 17 ut,
18 korf, 20 lui, 23 pi. 24 aal, 26 stelling.
VERTIKAAL: 1 Paard, 2 el, 3 lof,
4 St. 5 Ido. 8 fa. 9 bij. 10 ma. 12 pot,
13 rek. 15 kring. 16 ijl. 17 ui, 19 op,
21 uit, 22 val, 24 al, 25 1L
Geestelijke lieder
een draaikolk: De Briever
thiers, caus; KRO: 19.45 N
wone man; 20.05 Lichte
bestond, hoorsp;
Nws; 23.15—24.00 Gra
Gym; 7.20 Gram; 8.00 Nws: 8.18 Gi
v d vrouw: 9 35 Waterst: 9 40 Gram. VPRO
oude dag; 10.05 Morgenwijding.
derland: 13.00 Ni
13.20 Dansmuz
)uw; 14.15 Plano
17.S)S GrrsD-
uinb meded; 12.33 V
12.50 Rep Ronde
15 55 Gram; 16.25 K<
17.35 Lichte muz; 1
20 Act; 18.30 Dansrr
Gram; 19.20 Strijkkwi
zing; 22.00 Radiophllhai
Geen Utopia, maar werkelijkheid
I Ds. Niemöllers preek bod is:
I I de vlai
J Het is
v v loven,
S. M. NIEMÖLLER,
praeses van de
landskerk van Hessen,
het Duitse land waarin
ikfor
«gt. fejdde woensdag J ^vSenTge»
de openluchtkerkdienst, vuur werkelijk tevergeefs
waarmee de Duitse zou ^n, staat de nooduitr
K^kdHj^opendweri. <2L SgSSSTSS
het huis brandt en
vlammen zijn dichtbij,
belangrijk of we ge-
of we vertrouwen, of
gehoorzamen. Het kind
betreft Lc er "y onze. vertrouwt zijn roepende va-
1S&&A w- "«ft <5»? O? B'J-
ken
Wij laten ds. Niemöl- verteren en de vlaon "zal wmen aannemen u
Iers preek iets verkort FJÏÏEfZ. 5'. 'k' Jg
Volgen. Maar is dan de oproep
„Laat u met God verzoe- ais
Genade zij u en vrede van nen" niet helemaal uit de
God onze Vader en van de En het "Wij vragen
Heer Jezus Christus. (St. vert.; wij bidden) in
„In naam van Christus Christus' naam"? Die drin-
vragen wij u: Laat u met gende oproep betekent toch:
God verzoenen" (II Cor. Eet °P! De nooduitgang
5:20). staat niet open. Want er is
geen „goede raad". ®en vuur tussen God
kunt
memen oj Het ,is verschrikkelijk in log Red
het goed is te luisteren.
Maar: is het genoeg, dat
onze dagen wij Christenen we durven te springen, dat
het vermijden de broeder te we ophouden, anderen op te
ontmoeten; dat we Jezus offeren om ons eigen leven
niet willen aannemen, die te redden?
•uisigd en De Bijbel spreekt niet na-
gekruisigd mens zichzelf. De apostel
Heer; dat wij Hem vraagt in naam van iemand
niet willen dienen, waar Hij anders. En wij zullen ver
ons ontmoet in de verwor- trouwen Hem, die tussen
pen en verdrukte broeder, God en ons staat, die zijn
dat we in plaats daarvan hand uitstrekt om ons te
Hem weer kruisigen. verzoenen, de zelfde hand,
Het gevaar bestaat, dat waarin spijkersporen voor-
het woord der verzoening komen,
een lege term blijft. In Hij heeft alle macht.
Stuttgart (vlak na de oor- Wanneer Hij verzoening
niet. Deze oproep (het the- zDn handen te vallen
zijn wij
aanbiedt, dan meent Hij
werkelijk
scheiding vvc
iets al* nlel
vijandige
sen God
het vurige zwaard
engel in het paradijs?
Niet iets, maar Iemand
maakt het duidelijk, dat ^en-
gen zijn kind,' dat niet uit
een brandend huis in het
veilige valnet durft te sprin
gen: In Gods naam. laat je
vallen, want anders ben je
verloren! In deze situatie is 0 y- -
het een kwestie van leven ,Go? f'ch niet.. «ebrulÏS»
of dood. Dat spreekt van- laat als nooduitgang- Ihe
zelf voor het kind in het Iemand- die ons in de weg
brandende huis. Is het ook staat> ls Jezus" Dit
duidelijk
van d -
„Laat
aüS'eïïSjTlS
God
werkelijk een kwestie
van de laatste en enige mo
gelijkheid, die onmiddellijk
aangegrepen moet worden,
omdat het anders te laat
dit is de Man
geen plaats in de wereld
hebben.
Wij doen alsof wij Hem
dat gevaar bewust ge- het. God trekt Zijn hand
weest; toen hebben wij ons- niet terug, zelfs als wij
zelf ervan beschuldigd, „dat haar kruisigen. Tot elke
niet dapperder beleden, prijs wil Hij, dat wij Zijn
met meer vreugde ge- hand grijpen,
loofd, niet met meer ver- Het is hoog tijd, dat wij
trouwen gebeden, niet met dat doen, en alles verlaten,
liefgehad heb- waarmee wij onszelf willen
redden, maar dat ons tot
Het is de vraag of wij ons een verwoesting wordt,
vandaag van dit gevaar be- Voor God is zijn Zoon
wust zijn, of we onszelf niet geen te hoge prijs voor ons!
genezen op onze eigen wij- Nu zijn wij gezanten van
ze: wij hebben het zuivere Christus, geplaatst in de
Woord Gods, we hebben de wereld als nieuwe mensen
ware leer. we hebben het om de goede, vreugdevolle
ware geloof. boodschap der verzoening
te brengen, de verzoening
Eens was er een kerk, met God als een gave van
Maar zodra
oog hebben.
alsof tussen God die zei; wij zijn de
Jezus Chri
Abraham. Maar Dat zijn geen lege beloften
een onzekere toekomst,
een opdracht nu en
„God wil, dat
n onze schik zijn;
kiin L_°l
God
heeft zijn leiding JH
zienigheid ons niet gered? onz
En God kan over ons ook wil
tevreden zijn: wij zijn toch kaar "staan"
hebben stemming is onmogelijk.
verzoening weten; Waarheid komen". Verzoe-
liefhebben de verhouding de verzoening moet een nlng is geen Utopia; het is
ize medemensen toont, deel van ons leven wor- de werkelijkheid van Gods
r iets verkeerd is met den: het huls brandt, de genade; de redding die aan-
vroomheid; dat Gods tijd dringt, daar is de drin- geboden en gepredikt wordt
Jtegenover el- gende vraag: Laat u met door ons, de gemeente van
God verzoenen. Jezus; ook door ons, de ge-
meenschap van de Kerk-
ET IS niet belangrijk of dag: Laat u met God ver-
dit een vraag of een aan- zoenen. Amen.
niet deden
dat Frankfort zelf 700.000
De Oostduitse Christenen maar zij
niet alleen hebben een intense be
hoefte aan beleving van de gemeenschap
der heiligen.. Een Kerkdag bewaarheidt
voor hen, op reeds naar omvang bijzon
dere wijze, welk een troost er alleen al
liggen kan in het zien van de broeders
en zusters. Het thema van deze Kerkdag
komt aan deze behoefte wezenlijk tege
moet. Zoals ds. Niemöller het ons zei
„Verzoening met God is alleen mogelijk
in gemeenschap en in verzoening met de
De Christenen, aldus formuleerde eer
ander het, moeten elkaar bijstaan, wil
len ze niet ontrouw worden aan hun
Heer, die zelfs de verzoening aanbiedt
als het grootste geschenk dat maar mo
gelijk is.
De eerste Duitse Kerkdag werd in
1949 te Hannover gehouden. Onlosmake
lijk verbonden aan de niet-theoloog dr.
Reinold von ThaddenTrieflaff, nog
steeds de voorzitter, is hij een echte
„leken"beweging een „leken"beweging
die uit de kerk zelf stamt en die ook
naar de kerk toe wil voeren. Om weer
to .spreken met ds. Niemöller: „men
mag, aldus overwoog men, de kerk maar
niet overlaten aan de dominees, even
min als de staat aan de regerenden. De
Kerkdag is bedoeld als een appél van
en aan de „leken", die de boodschap
van de Bijbel, en in het bijzonder de
boodschap van het thema van deze
Kerkdag, moeten laten doorklinken: ln
het gezin, in het bedrijf en om nog
eens weer ds. Niemöller te laten spra
ken ook in de verkiezingen, die vol
gend jaar in Westduitsland gehouden
staan te worden.
In dit alles is de Kerkdag een tref
fend getuigenis van eenheid onder de
Duitse protestanten kerkelijke verschei
denheid ten spijt. Lutheranen, Evange-
lischen in allerlei schakering, als leden
van de federatieve Evangelische Kerk
in Duitsland, werken zij hier broeder
lijk samen.
Het program vermeldt de namen van
zeer vele bekende protestantse figuren,
vooral natuurlijk uit Duitsland, maar
voorts ook van over de grenzen. Want
de Kerkdag moge een „leken"beweglng
zijn, tientallen hoogleraren in de theo
logie en predikanten staan gereed om
de tien- en straks de honderdduizenden
van voorlichting te dienen. Naast ds.
Niemöller zijn er bijvoorbeeld prof.
Gollwitzet. pastor Lüthi en prof. Weber
van Göttingen. Ook dr. Visser 't Hooft
is onder de sprekers.
Enigszins een indruk van de omvang
der organisatie krijgt men, als men ver
neemt, dat er de komende zondag op
met minder dan. J7 plaatsen tegelijk
godsdienstoefeningen zullen worden ge
houden.
Er wordt de grote getallen staan
dat niet ln de weg op deze Kerk
dag waarlijk intens gewerkt. De wens
zit duidelijk voor, haar de diepte af te
steken en elkaar bij te staan in de
meest wezenlijke problemen. Elke mor
gen wordt er op veertien plaatsen avond
maal gehouden, elke avond is er op 23
plaatsen gelegenheid tot persoonlijke
gesprekken met een predikant, en ook
is er dagelijks op vier plaatsen gelegen
heid om ten overstaan van een predi
kant belijdenis af te leggen van schuld,
een vorm van protestantse biecht dus.
Epn afsteken naar de diepte derhalve.
Dit komt niet minder tot uiting ln de
brede reeks van onderwerpen, die, met
als uitgangspunt het centrale thema
van deze Kerkdag, het „Laat u met God
verzoenen", aha de orde zijn of worden
gesteld.
Wie weten wil, welke dc problema
tiek is van de tijd waarin hijzelf leeft
kan goeddeels volstaan met kennis
te nemen van de onderwerpen, die
het program van een Kerkdag ver
meldt. De keuze van deze onder
werpen is ook ditmaal reeds dermate
belangwekkend, dat het ons gerecht
vaardigd toeschijnt, daarop in
afzonderlijk artikel terug te komen.
Ds. H. Kluin, emeritus predikant der
Nederlandse Hervormde Kerk, oud
directeur van de weesinrichting Neei
bosch en hoofdredacteur van D
Vriend des Huizes, viert op 2
aug. zijn 70ste verjaardag. Ds. Kluin
woont thans te Hees bij Nijmegen.
A LS EEN STAAT bezwaar wil maken
tegen de gedragingen van een
andere staat, dan dient men een pro
test in. Om de een of andere onbegrij
pelijke reden heet dat dan altijd „een
krachtig protest". Die twee woorden
lijken wel bij elkaar te horen zoals
roet en zwart bij elkaar horen.
Nederland heeft thans een protest
laten indienen in Djakarta tegen -,de
flagrante schending van de vrijwillig
aanvaarde overeenkomst betreffende
de gedeeltelijke overname van de
overheidsschuld van het voormalige
Nederlands-Indië". En in de officiële
publicatie die het ministerie van bui-
landse zaken hierover Reeft doen ver
schijnen, heet het protest natuurlijk
ook „krachtig".
Het lijkt ons in dit geval een nogal
misplaatst woord! Nasser heeft het
Suez-kanaal genationaliseerd en Enge
land en Frankrijk hebben geprotes
teerd. Op een manier waarbij het
„krachtige protest" van Nederland
maar een zwak schimmetje lijkt! En
dat terwijl de daad van Indonesië in
wezen ernstiger is dan die van Nasser,
Immers, nationalisaties komen meer
voor en Egypte heeft (tot dusver) be
loofd de internationale spelregels
verder te volgen. Maar Indonesië
schijnt internationale verdragen het
liefst als waardeloze vodjes papier te
willen behandelen. En (tot dusver)
ook te mogen behandelen.
Wij hopen van harte dat er na dit
krachtige protest (dat wel de weg zal
gaan van zovele Nederlandse pro-
tetsten: naar de prullenmand!) een
werkelijk krachtig protest zal volgen!
Kerkdag in het kort
Advertentie
93.
;r; 8.15 Gl
rouw: 9.35 Voordr; 10.00 Gi
indienst; 11.00 Gram; 11.15
dag; 8.oo Nws en weer- Met vuur verduidelijkte hij zijn opvattingen.
-'if\30 Mor- .iHet heeft geen zin te proberen North Weald
progr; of andere doelen van de vijand te beschermen
,b 123! Licht, door. er bove" t« vliegen. In de ochtend
act. 13.00 Nws: 13.15 Gevar muz: i3 4o|moeten we naar het Zuid-Oosten gaan en s mid-
im; 14.00 Schoolradio; 1430 Gram. i4.45|dags een eind naar het Zuid-Westen. Want we
ngVri6 3Ó Viool vb>ial<damgamba °en ciavi-jmoeten hen onderscheppen vóór ze hun doel be-
ibei; 17.00 v d kleuters; 17.15 Promena-1 reiken, en niet wanneer ze er boven zijn en hun
ork: 17.40 Koersen; 17.45 RegeringsnitzI bommen afwerpen. Als de verkeersleidingsoffi-
un%ieuw-rG^inea°s geschbSenls: "«M cje{\.ons waarschuwt waar ze zijn - hun
sjeskoor. 18.20 Gram; 18.30 Metropoie ork richting en hoogte opgeeft dan kunnen we als
Orgelconc^ 19 30 we in de lucht zijn onze tactiek bepalen, zorgen
PAUL BRICK HILL
i Sta
at caus. 19.45 Gi
20 Gevar progr; 21.05 Ned<
vaarders van Europa klankb;
toor; 22.05 Fiesta in Tahiti caus;
i piano; 22 45 Avondoverdenking:
23.15—24.00 Gram
DRAADOMROEP
GRAMMOFOONPLATENPROGRAMMA
OVE.R DE 3E LIJN
Maandag 13 augustus 18—20 uur: Anton
Hans Schmidt-Is
cello en orkest in b kl.
Adagio ma non troppo. Finale. Alli
*nlidat het voordeel van de zon hebben en ze op
hun tabberd geven vóór ze de kans krijgen te
bombarderen."
,,Ik ben 't volkomen met je eens," zei Wood-
hall. „Ik ben er van overtuigd dat je gelijk
hebt. Vandaag is dat wel heel duidelijk gewor
den. Van nu af aan zul je mij altijd aan 't an
dere einde van je radio vinden, wanneer je in
uvL/Lon i 3 .JSBiü J 3, de hm*1* bent- Maak je daar dus geen zor-
lngkl. *t. 2. Slavische Rhapsod'ie op. 45 nr. 3jëen over. Ik geef je je patrouilleroute en ik hou
as er. t. Bamberger Symphoniker oj.v.lje op de hoogte waar de moffen zitten, zodat je
as gZr.^ ?pn«. symphoiUe 'orkest van Ra-'naar €1Seri oordeel te werk kunt gaan." Grimmig
dio Hamburg oj.v. Hans Schmidt-isserstedt; j voegde hij er aan toe:„We wagen er wel heel
III. Symphonie nr. 2 ln d kl. t. op. 70. wat mee."
Allegro Maestoso. Poco Adagio. Scherzo. Vi
vace. Finale. Allegro. Berliner Philharmonl- „Iemand moet dat toch doen," zei Bader
sche dans ^"""or ^'2 ^''"l "We we-"n no£ 3een va" allen zo erg veel van
Orkest van Radio Hamburg oi v.id't spel. We moeten nog alles leren." „Nelson
7-oncert voor I zette zijn verrekijker voor zijn blinde oog en
AUeKo'mo-l n'emand ^ad dat door," merkte Woodhall op.
Majna'rdi. cello. Berliner Phil-j •Ze zullen je een fijne kerel vinden zo lang je
moniker o.l.v. Fritz Lehm
succes hebt, j
anders.
DAN
MAAR ZO!
„Laat dat maar aan de moffen over," zei
Bader vastberaden.
„Ze gebruiken steeds dezelfde tactiek."
Van meetaf aan had Bader het prettige ge
voel gehad dat hij tegen Woodhall vrij-uit kon
spreken. Zij hadden veel gemeen, ofschoon Wood
hall ouder was. Hij was een veteraan uit de eer
ste wereldoorlog, een gezette, grijze man met
een gerimpeld, verweerd gezicht. Al droeg hij
een monocle, daarom was hij volstrekt niet
iemand die tegen zijn minderen uit de hoogte
deed; hij stond bekend als een „type", een of
ficier die op het juiste ogenblik de voorschriften
aan zijn laars kon lappen. Die middag had zijn
stem helder als een klok door de radio geklon
ken, rustig en onverstoorbaar.
Bader leidde het squadron terug naar Coltis-
hall, en terwij] ze op 200 voet hoogte vlogen,
draaide hij in zijn cockpit rond en maakie opge
wonden gebaren tegen zijn vliegers Die avond
landde Leigh-Mallory op Coltishall, overlopend
van gelukwensen en Bad - benutte de gelegen
heid hem een nieuw idee or te leggen: „Gene
raal, we zouden nog veel meer succes hebóen ge
had, als we met méér waren geweest. Andere
squadrons werden op de grond gehouden Had
den we nu niet alle tezamen kunnen opstijgen?'
„Maar hoe dacht je ze dan te laten opereren?
vroeg Leigh-Mallory geïnteresseerd.
,,'t Zou niet moeilijk zijn om laten we zeg
gen drie squadrons te leiden," antwoordde Ba
der „Ik heb 't nog niet uitgewerkt, maar het
enige doel van het formatie-vliegen is immers
zoveel mogelijk vliegtuigen op één plaats bijeen
te brengen. Als ik vanmiddag b v. drie squadrons
zou hebben gehad, was het niets moeilijker ge
weest ze met de vijand in contact te brengen.
We zouden dan driemaal zo sterk zijn geweest.
Dat is immers alles wat we nodig hebben, gene
raal. Wanneer het gevecht eenmaal is begi
nen, kan de commandant er toch niets meer aan
doen."
„Naar mijn mening." vervolgde hij, „is net
zaak op de vijand neer te duiken en zijn forma
ties uit elkaar te jagen, hoe eerder hoe beter
Dan is 't „ieder voor zich" en in zo'n situatie
heeft de jager het voordeel van zijn acht ma
chinegeweren tegenover de twee van de bommen
werper."
,,'t Klinkt prachtig," zei Leigh-Mallory.
„Ik ben ervan overtuigd dat we minder ver
liezen zouden lijden," ging Bader verder. „Eén
squadron tegen een formatie van honderd of meer
is een hele kluif. We boften vandaag omdat we
boven de vijand waren en uit de zon kwamen."
Leigh-Mallory beloofde dat hij er over zou den
ken.
(WORDT VERVOLGD;
Wie Frankfort zegt, zegt deze week:
Kerkdag. En wie Kerkdag zegt, zegt
eigenlijk: dr. von ThaddenTrieg-
laff, de. voorzitter en grote organi
sator van alle na-oorlogse Kerkda
gen. De rust, die hij hier in een ge
sprek met zijn oude vriend en me
destander in het kerkelijk verzet
te-gen de nationaal-socialisten, ds.
Niemöller (links) demonstreert, is
maar schijn.
Het Symphonieorkest van het zevende
Amerikaanse leger heeft woensdag
avond in de schouwburg van Frank
fort een concert van werken van Mo
zart, Rrahms en Rachmanitiof gegeven
voor de bezoekers van de Kerkdag.
Door het gebrek aan grote zalen in
Frankfort moeten de neven-activiteiten
over meer voorstellingen „uitgesmeerd"
worden. Wat in Leipzig (1954) twee
maal voor 1500 mensen uitgevoerd
werd, moet b(j wfjze van zeggen in
Frankefort tien maal voor 3000 bezoe
kers vertoond worden.
Daardoor en door het feit, dat er meer
kerkdiensten en samenkomsten zfjn
dan twee jaar geleden, bevat het pro-
Dr. F. C. Fry, de Amerikaanse voorzit
ter- van de Centrale Commissie van
de Wereldraad van Kerken, heeft in
Frankfort van een afvaardiging der
beroemde universiteit van Göttingen
het eredoctoraat in de theologie ont
vangen, wegens zfjn verdienste voor
de oecumenische beweging en voor
de bevordering vati de internationale
christelijke charitas na de oorlog.
Dinsdagavond zagen agenten in een
overvalwagen van de Frankforter poli
tie twee mannen zich opvallend snel
uit de voeten maken. Het bleken
Amerikaanse soldaten te zijn, die een
kerkdagvlag en een vlag van het land
Hessen „als souvenir" neergehaald en
meegenomen hadden
Met autobussen, motorfietsen, gewone
fietsen en met de trein kwamen
woensdag vroeg al jongeren en jeugd
groepen in de stad aan. Voor jongens
ls er een tentenkamp voor 5000 man.
De tenten zijn gedeeltelijk door het
leger ter beschikking
Amerikaanse
gesteld, gedeeltelijk moesten""..
huurd worden. Hier bivakkeren ook
de buitenlandse jongeren. Het kamp
Is voorzien van alle sanitair. Er zijn
hulpposten van E.H.B.O. en brand
weer. Boven de politietent hangt een
rode ballon, zodat iedereen haar vin
den kan.
Voor de meisjes waren oorspronkelijk
19 scholen en gymnastiekzalen be
stemd als slaapgelegenheid. Toen
bleek, dat dit niet voldoende was. ls
inderhaast een tentenkamp voor hen
opgeslagen van 1200 plaatsen.
Ds. H. Japchen
overleden
In de ouderdom van 76 jaar is te
Bilthoven overleden ds. H. Japchen.
emeritus predikant der Nederlandse
Hervormde Kerk en in vroeger jaren
een bekend figuur in de kringen van de
Staatkundig-Greformeerde parti) Ds
Japchen werd in 1879 geboren, in 1908
werd hij kandidaat in Zuid-Holland In
1910 aanvaardde hij het predikambt te
Oudega-Kolderwolde (Fr.). Hij diende
de gemeenten van Loon op Zand. Poe-
deroyen. Den Bommel. Ede. Opheusden,
Otterlo, Doornspijk en wederom Ede.
1945 eervol emeritaat
vervolgens nog
verleend werd. Hij w__ „w&
werkzaam als hulpprediker Te "Hars
kamp en te Heesbeen (N.Br.). Ds.
Japchen behorde tot de modaliteit van
de Neder-