CHRISTFLIJK Kunnen de ouders vragen om godsdienstonderwijs? Openluchtkerkdienst bij het begin van de Kerkdag De kerkeraden moeten leden, die naar de stad verhuizen, helpen ZWITSAL Onvoorstelbaar Hulp aan wie?. 2 Interpellatie in Hongaars parlement In een vrijdag gehouden vergadering van het Hongaarse parlement heeft de hoofdredacteur van Magyar Nemzet, Parradi, de regering over het godsdienstonderwijs op de lagere scholen geïnterpelleerd en gewezen op de pressie, die op de ouders wordt uitgeoefend, wanneer zij op hun rechten staan. De afgevaardigde doelde op de vrijheid, die in Hongarije volgens de grondwet moet bestaan en waardoor De koran op Egyptische zendingsscholen De Amerikaanse zending in Egypte, uitgaande van de United Presbyterian Church, heeft bekend gemaakt, dat de elf scholen van deze zending zullen vol doen aan de nieuwe Egyptische wet, welke bepaalt dat alle cristelijke scholen onderwijs moeten geven in de koran aan de mohammedaanse leerlingen. Deze be slissing werd bekend gemaakt nadat twee secretarissen van het zendingsge nootschap besprekingen hadden gevoerd met regeringsambtenaren. De Egyptische Episcopaalse Kerk, die de arbeid van het zendingsgenootschap van de Church of England heeft overge nomen, heeft medegedeeld, dat zij in drie van de meisjesscholen, waar de Mohammedaanse leerlingen 80 pet. van het totaal bedragen, onderwijs in de koran zullen geven. Een woordvoerder van de R.K. missie in Egypte heeft ver klaard, dat de R.K. autoriteiten nog geen beslissing genomen hebben over onder wijs in de koran. Men hoopt, dat men met de regering tot een oplossing kan komen. Boek VAN DE DAG Kathleen Ferrler, door Winifred Ferrler. Uitgave Uitgeverij Het Spectrum, UtrechtAntwerpen. De in 1953 op menselijkerwijze gespro ken al te jeugdige leeftijd gestorven Kathleen Ferrier is een der allergrootste, indien tot dusver niet dè allergrootste zangeres van deze eeuw geweest. Be gaafd met een uitzonderlijk mooie stem, heeft zij daarin heel haar natuurlijke en menselijke innemendheid neergelegd. Hoevele miljoenen overal ter wereld zal zij met door deze stem, deze gave Gods, tot in het diepst van de ziel heoben ontroerd. Dank zij talrijke grammofoon platen mag zij met deze stem nog tot ons blijven spreken, ook nu zij van ons is heengegaan. Het ligt voor de hand, dat ook in ons land velen er prijs op zullen stellen, iets meer van Kathleen rerrier te vernemen. Daarom achten wij het een gelukkig ding, dat de le- vassche.s, door haar zuster van haar SchTefSS'Se"STtó "da War"?!-' ,ve"?- "ad van Kerken zei dr. Fisher, dat hij "gt-T I ?en derSeliike ontwikkeling zou begroe- i -i- „voordeel" voor deze orga- de ouders het recht hebben van het schoolbestuur te eisen, dat hun kin deren godsdienstonderricht krijgen. Door terreur en beschuldigingen van partijleden en schoolbesturen echter werden de ouders reeds jarenlang ge dwongen van dit recht af te zien. Op de vragen van Parradi ant woordde minister-president Hegedus, dat de bisschoppen bij de regering geprotesteerd hebben tegen de druk, die ambtenaren op de ouders uit oefenen. Er wordt gesproken van intimidatie. Hegedus hield vol, dat de ouders het recht hebben dit gods dienstonderwijs te eisen en dat zij ook dit recht in het algemeen zonder moeilijkheden kunnen uitoefenen. Maar, go voegde hij er aan toe, in een klein aantal gevallen is dat niet gebeurd. De Hongaarse regering en de Hongaarse communisten zijn het er volledig over eens, dat het onrecht matig is, zulke druk uit te oefenen en de regering keurt dit ten sterkste af. Anglicaanse kritiek op Roomse Kerk De Aartsbisschop van Canterbury, dr. Geoffrey Francis Fisher heeft gisteren de Rooms Katholieke kerk ervan be schuldigd de vrijheid van andere ker ken in vele delen van de wereld te on derdrukken. De leider van de Anglicaanse kerk, die met vakantie in Wenen is, heeft tij dens een persconferentie verklaard, dat de Anglicaanse kerk er na&r streeft in vriendschap met alle andere kerken te leven. Hoewel hij zijn spijt betuigde over het langzame antwoord van de Katholieke kerk op deze pogingen, zei dr. Fisher dat desniettegenstaande aan zienlijke vorderingen zijn gemaakt voor nauwere samenwerking in een aantal grote gemeenten .in Europa, in het bij zonder in Frankrijk. Dr. Fisher zei: „Ik bewonder de Ka tholieke Kerk in vele opzichten en ik heb de laatste twee jaren vele pogin gen gedaan om een nauwer contact tussen de twee kerken tot stand te brengen". Hij voegde er echter aan toe: „Zeer spijt nemen wij in vele delen dat de vrijheid van de wereld van de andere kerken door de Katho- lieke kerk onderdrukt wordt". In antwoord op een vraag betreffende de voorgestelde toelating van de Rus- gegeven, - - Nederlandse ling verkrijgbaar is (vertaling v i der Meulenl. Het boek is geschre-1 tm is' eenvou- nisatie. l kinderlij-1 Hij beweerde, dat de kerk i aanzienlijke bewegingsvrijheid ven, zoals Kathleen zelf dig, onopgesmukt i ke verwondering om het grote talent I laid" waarvan zij de draagster bleek te zijn. Beroepingsiverk OUD-GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Capelle aan den Ussei: Th. de Jong te Kralingscheveer. Hervormd Zuiderzee fonds Veertig kerken binnen 25 jaar nodig In het jaarverslag over 1955 van het Zuiderzeefonds voor de Nederlandse Hervonnide Kerk, wordt meegedeeld, dat men zich bezig heeft gehouden met de toekomst. Daar men mag ver wachten, dat in 1958 begonnen zal woden met de kolonisatie van Ooste lijk Fleveland, terwijl de laatste twee polders eveneens snel aangepakt zul len worden, houdt het bestuur van het Zuiderzeefonds er rekening mee, dat binnen 25 jaar in de drie volgende polders bijna veertig kerken gebouwd zullen moeten worden. Door een ver sterkte propagande zal geprobeerd moeten worden in de kortst mogelijke tijd te komen tot een bedrag aan ont vangsten van ruim 200.000 gulden per jaar. Het werk in de Noordocstpolaer, bestaande uit de bouw van kerken, gaat gestadig verder. De vierde kerk in de polder, te Marknesse, kwam in 1955 gereed. Men zal trachten in 1956 met de bouw van twee kerken, te Creil en te Uttelegeest aan te vangen. de Noordoostpolder toegezegde bedrag van 600.000 gulden kwam in de loop van 1955 nog steeds niet geheel bijeen. Nog 6500 gulden ontbreekt hieraan. De gemeente De Noordoostpolder is elf zeer actief en probeert behalve de behoorlijke bedragen welke zij zelf voor haar kerkgebouw bijeenbrengt nog steeds door een eigen landelijke actie verdere steun in de vorm van lenin- garanties te krijgen. Een wijs hart De krant van gisteren: duizend doden bij een ontploffing, drie duizend doden door een wervel storm, driehonderd mensen inge sloten in een brandende mijn schacht met nauwelijks kans op Wat men, vooral daar in België, doormaakt is onvoorstelbaar. De langzame doods strijd daar diep EEN WOORD VOOR VAN DAAG onder de grond de martelende onzekerheid bo ven de grond. Een angstig ho pen en bidden, dat slechts lang zaam tot zeker heid wordt „Leer ons zo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen", zo staat er in het gebed van Mozes. Een wijs hart? Kan ons hart ooit 'zo wijs worden, dat wij' zulke rampen kunnen verdragen? Is het niet het beste het hart maar toe te sluiten, de schouders op te halen en dit alles maar uit de gedachte te bannen? Is het niet het wijste het „Heden ik, morgen gij!" ir^ar te nemen zoals het valt? Een wijs hart is dit: ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diep te, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus onze Here. Gods liefde in ons hart dat 5 de hoogste wijsheid! Klokgelui door heel Duitsland De klokken van alle evangelische kerken in beide delen Duitsland hebben gisteravond een kwartier lang geluid, om de opening aan te kondigen van de Kerkdag die in Frankfort aan de Main gehouden wordt. President Heuss van de Bondsrepubliek, waarnemend minister president Nuschke en Dieckmann, de voorzitter van de volkskamer van de Democratische Republiek waren met naar schatting 15.000 andere Duitse protestanten uit geheel Duitsland op de historische Römerplatz aanwezig, toen na het wegsterven van het klokgelui een kerkdienst begon, waarin ds. M. Niemöller voorging, de bekende praeses der Hessische landskerk „Laat u met God verzoenen" Wij hebben vrede nodig, zo zeide ds. Niemöller in zijn preek. Op de een of andere wijze moeten wij tot ov< stemming komen. Dit geldt zowel het leven der volkeren als vooi leven van ieder persoonlijk. Wij moeten vrede hebben, anders zullen wij allen ondergaan. Het thema van de Kerkdag is: „Laat u met God verzoenen". Overal in de stad hangen witte purperen vlaggen. Op belangrijke pun ten hangen in stalen staketsels klokken, die geluid werden, telkens wanneer een van de speciale treinen uit Oost-Duits- land de stad binnenrolde. Bijna 20.000 Oostduitsers zijn naar Frankfort gekomen. Men fluistert, dat slechts 15.000 van hen in het bezit zijn geldige reispapieren; de rest zou illegaal de grens overgekomen zijn. Onder de aanwezigen zijn veel buiten landse afgevaardigden, ond-er wie bis schop Neill van de Engelse en bisschop Darmgard van de Deense staats kerk en dr. W. A. Visser e't Hooft, secretaris-generaal van de Wereld raad van Kerken. De belangrijkste Duitse kerkelijke autoriteiten zijn bis schop Dibelius van Berlijn-Brandenburg (Oostduitsland) en bisschop Lilje van de Hannoverse landskerk (Westduitsland). Maar de Kerkdag is geen samenkomst kleine kring geniet. Melodie en woord der Ethergolven i AUGUSTUS 1956. m. VARA: 7.00 Nws. 7.10 VPRO: 10.00 Thuli. ding. VARA: 10.20 V d kleuters, 10.40°Gram, 11.25 Idem, 11.40 V d jeugd. AVRO: 12.00 Amus muz, 12.30 Land- en tuinto. meded, 12.33 Sport en prognose, 12.50 Gram, 13.00 Nws, 13.15 Meded en gram. 13.25 Mil Ka pel, 13.55 Koersen, 14.00 Gram (Intermezzo: 4-2514.50 Boekbespr). 15.20 Amus 16 30 v d Jeugd zieken, 11.40 Grarr smuz; 12.30 Land- e I V d plattelandsv VARA: 16.00 Grar 19.10 Ork conc. VPRO: 19.30 „De betekenis van het boek Job voor deze tijd", caus 1945 Op bezoek bij anderen, caus, 20.0C Nws: 20.05 Boekbespr; 30.15 Literair progr 20.30 Bespiegelingen aan de East River, caus 30.40 Nederland vergroot zijn grondgebied op vreedzame wijze. caus. VARA: 21" Gram. 21.40 Klankb over de Olympische Sp !en. 22 00 Lichte muz, 22.25 Buiten] weekovt zicht. VPRO: 22.40 „Vandaag", caus. 22 Avondwijding. VARA: 23.00 Nws. 23.15—24 PUZZLE NO. 485 KRUISWOORDRAADSEL Horizontaal; 2 Smerig, 5 struisvogel, 6 Ind. warenhuis, 9 tegenvaller, 11 stoomschip, 13 afgestompt, 14 voor zetsel, 15 hoogste punt, J6 vervoer middel. 17 maat, 18 kreet. 20 kenlet- ters van Ned. vliegtuigen, 21 bepaal de voedingswijze, 23 middag, 24 eigen lof, 25 omslag voor een boek. 8 kledingstuk, 10 verschil vt 12 zangnoot. 14 kraan, 18 slag, 19 bladader, 21 lidwoord. 22 voorzetsel. 8 men; Leo; eel, 9 era; klis; la. Vertikaal: 1 Preek; dame, 2 ren; reiger, 3 estrik: ana, 4 speer, talk, 5 serie; edel, 6 ik; as; prooi, 7 etappe; nes, 8 gereed; iel, 9 end; N.N.; Esla. 2.03 Dai led, 12.5. n. 12.55 Zonnewijzer, 13.00 Nwi 13.20 Instr sext, 13.45 V d vr ork en sol; 15.10 Oi 16.00 V d zie -MD Kinderkoor. 17.45 Pianorecital, 18.05 Lichte Vragenbeantw, 1P4S Gram Nederland, 19.00 Radio-FilhJ 15.30 Lichte I Boekbespr; 17.15 Kin< riethuysen. Hoofd Vrijetijdsbesteding van de" Afde- ivorming en Volksontwikkeling, v terie van O., K. en W.. 19.20 Ref Emigratierubriek. Het emigrat: an H. A van Luyk, 19.30 V< 20 Act, 20.35 De gewone man, 20.40 en solist; 21.00 Gram; 21.30 Sport; 12.30 Geva Nws; 13.10 Discu Service, 300 m. 12.55 weerber; 13.40 Pianospel, Klankb; 23.00 Nw 23.08—23.13 Koe Engeland, BBC Light pi 247 m. 12.00 Dansmuz; 12.45" Ork conc; 13.40 Ber; 13.45 V d king; 14.00 Caus; 14.15 I terv; 14.45 Voordr; 15.00 Gevar muz; 15. Lichte muz; 16.15 Mrs Dale's Dagb, 16. Orgelspel; 17.00 Koor en sol; 17.30 Rit 18.16 Ork conc; 18.45 Hoorsp; 19.00 Nw gelspel; Pro!™' i joi 20.00 Gevai 19.25 Sport 19.30 Verz j. 10.45 Elektr c el, 324 m. 11.45 Gram; 12.30 Weer- 34 Gram; 12.55 Koersen; 13.00 Nws; ram; 16.15 Idem; 17.00 Nws; 17.1C muz; 17.45 Hoornkwartet; 18.00 Voor- 18.20 Kinderkoor; 18.30 V d sold; 19.0C Gram; 20.00 Nati( ol (21.10—21.20 Koorzang); 22.00 Nws; 22.15 apanse muz; 22.55—23.00 Nws. 13.00 15.00 16.05 Nws; 17.15 Gram; 18.00 sold; 18.30 Gram; 19.30 Nws; 20.00 Ge- 12.00 Gevar ork; 14.00 solist; 15.54 ofoonplatenprogramma draadom- er de 3e lijn). Vrijdag 10 augustus 1—19.30 uur I. Jacques Offenbach: Dhée aux Enfers": a. Ouverture; :teDuo du concerto (Orphée Eurydice); c. 2e acte; Choeur du Sommeil, -s (Cupidon - Vénus), Le Réveil des (Jupiter Vénus I. Couplets de Rondeau des Métamorphoses, Final; d. 3e mÉM J- j1| Jupitei Hym k Bac Diar Mei (Eurydic Infernal t Galop Infe t Choev i Saint-Paul, L'Or- Philharmonisch Orkest Patric, Finale Van het dorp naar de stad sociale omstandig heden en aan de een ben ze u Ingelicht over de stad met haar eigen leven?" Zonder uitzondering ls het antwoord negatief. Of het is, zoals me laatst over kwam, dat iemand voor zijn vertrek een ouderling op bezoek kreeg, die de wei nig verheffende mededeling deed, dat Amsterdam ge lijkt op Sodom. Willen de predikanten zaamheid, dat vele ge- leven kan. Het merkwaar- Nu vraagt u: is dat er zinnen Hip van -hpt lanH dige hierb« is> dat 011 1,1 dan niet--in een stad, waar Zinnen, aie van net lana het algemeen niet geldt elke zondag de kerken naar de stad trekken in voor hen die naar Canada, openstaan? een merkwaardige gees- S™, KJ? telllke crisis komen, die hier aan de rand van want de materiële om- ^L^rkelijk ,Jeven heWï*n is veel losser en opper- standigheden zijn in het vreemde door de kerk dui- S>t\ ten kv™ernn?nia?d hfr algemeen beter dan in g„er °P/e™lig,d" X: boJSsien w dat hu™ het dorp en de omgang -dflauf 0ost In^he. «^doopte Muderep» met buren en nieuwe norirp^nnririenHp met van u vandaan een ge- te onbarmhartig behande- vrienden in de stad ver- enkelen van hen blijkt mij ioofsge^0?1- in de stad 'en door ze zonder woord loopt vrij vlot. De ge- dat 'n toenemende mate. voelens van onrust mw, Wenk Hervormde*"Emi- 150 kerkgangers elkaar van hun drukke tijd en zich-niet-helemaal- gratieburea^ de contain uit, in .de stad een uurtje.afnemen kerkefi van belangrijken, hij is een samenkoi van gemeenteleden en geboren uit het verzet tegen de nationaal-socalisten. Hij is ook een remedie gebleken tegen de verminderde belangstelling en kerkelij ke apathie. Om de twee jaar wordt een Kerkdag gehouden, beurtelings in Oost- en in Westduitsland. In 1954 werd hij in Leip zig (Oostduitsland) bijgewoond 650.000 personen. Men verwacht, dat zondag in de slot- samenkomst op het vliegveld Rebstock meer dan een half miljoen personen bi' een zal zijn voor de slotsamenkom; Daaronder zullen vermoedelijk 4000 Amerikaanse, Britse en Canadese solda ten, die in Westduitsland gelegerd zijn, bevinden. Verslag over 1955 jen en grenzen der Herv. Kerk in Drente drie straten verder, van hart tot hart te laten Het werk van de Christc2 J", de vertrekken! Eu willen - lijke en Hervormde Emi- ri k-erb-Ph over rie ®aat men naas* elkaar in eiëen kïnderen, na zelf op thuis-voelen liggen op eren7pn hliikpn veelal de bank zitten zonder el- verantwoorde wijze van de het gebied van het Stote funSereu dan "inst te ken- huitüBe situatie in de jrpte in het pi pen land nen' steden te hebben kennis geestelijk verkeer met m het eigen lanfl' genomen, in te lichten over de medemens in de Velen die van plan zjjn Sommige mensen vinden hun toekomst. Niet met ctrant on volfc in do het vaderland te gaan dat heerlijk, ze zijn een allerlei opmerkingen die straat en zeus in ae veriaten> ontvangen voor weinig lichtschuw en vin- niet ter zake zijn, maar met kerk. Dat verschijnsel zij vertrekken allerlei den het prettig in een kerk constructieve raadgevingen, doet zich voor bij hen, gf* ZX "an Zeg hun dat de ge- die in hun dorp trouwe wordt hun hier gezegd ten kunnen er niet tegen. meente van hun toe- en meelpvende ledpn vooral in het nieuwe va- De dominee is wel goed. derland acht te geven op die kerkeraad zal ook wel komst heel veel ver- van de kerk waren en de gemeenschap der kerk. goed syn, maar verder: je wacht. Vooral als zij hii hpn dip allanP alc Wat velen dan ook doen. merkt niets van de kerk. j -i Dij nen aie aiiang ais tot vreugde in hun leven. Er is geen gemeenschap. Hervormd zijn, geloof met-belangstellend wa- en kracht zullen bezit- ren genoteerd, zo TVTET. al ?eze gei€vens WIJ behoeven mi. ien om i.u te schrijft de heer C. Leb- jSJSl 5. tV- t)! Sr^SJTS& geven aan dat stukje bing in In Dienst teiijke onlustgevoelens te ten en een bureau in het gemeente-leven dat er der Tf prV bet Vilnd benaderen- Velen missen leven te roepen. Maar we 6 a e r rv e r K, net Diaa de gemeenschap der kerk, mogen wel met nadruk aan Ondanks vele duivelse vfin de gelijknamige or- zoals die in het dorp, in geestelijke leidslieden vra- verzoekingen nog altiid oani-ïatip van hprvnrm- de kerk en lk aarzel niet gen, zich op dit punt eens u, i ganisatie van nervorm erbij. te voegen. op straat te bezinnen. Er ligt hier Maar zeg hun ook dë gemeenteleden. en in de gezinnen ^gestalte een stuk pastoraat van dat het geloof in de ge meenschap der gelovi gen in de stad beproefd heeft groot belang. igenomen. Zo nau verschijnsel komt verweven met het leven niet alleen voor bij Her- van elke dag ,dat men Als ik. on vormden, die van huis nauwelijks een gebied kan voorbeeld te noemen, in -p uit nogal individualistisch aanwijzen dat er in het deze nieuwe gezinnen kom, zai woraen. bn WIJ van zijn. maar ook bij Rooms- dorpsleven niet bij betrok- vraag ik wel eens: „Toen onze kant in de stad en Katholieken en Gerefor- ken zou zijn. Het mense- u van plan was om te gaan jp Prn4-p inf4nctrip 7„1 meerden en. zoals gezegd, lijk verkeer op geestelijk verhulzen, hebt u er toen inaustrie» ZUi bij zgn. buitenkerkelijken. niveau, zoals dit in het wel aan gedacht om u te len alles doen om el- De problemen liggen dus dorp tot uitdrukking komt, laten voorlichten over de u9r. hrnpdor on niet op het gebied van het in de eeuwen die achter kerkelijke gemeente waar u^ue"e^ en zuster maatschappelijke verkeer, ons liggen, soms tot een u naar toe ging?" Zonder te Zijn m het geloof in elders. Ook hier blijkt adat, maar Goddank vaak uitzondering is het antwoord onze Heer JeZUS Chris- De provinciale kerkvergadering Drente der Nederlandse Hervormde Kerk heeft een overzicht over 1955 kerkelijk leven in het oude landschap gegeven. In Drente is de Hervormde Kerk nog in veel plaatsen de kerk het volk gebleven, de „grote kerk", bijna samenvallend met de dorpsgemeenschap. Twee derde van de bevolking stelt er dan ook nog prijs op „Nederlands Her vormd" te worden genoemd. Men vindt het juist, dat er een predi kant in het dorp is, al was het alleen jor de begrafenissen; er zijn slechts vijf vacatures (78 predikantsplaat sen), waarvan twee een permanent hulp prediker hebben. Toch dringt het moderne leven de dor pen binnen, vooral in de onderwijs- en industriecentra en in de hoofddorpen, het raadhuis staat, de dokter woont, .n buiten gekomen ambtenaren zich hebben gevestigd en de dorpsgemeen schap opensplijt en aan de ingezetenen de steun van de, door zede en traditie gevulde, collectiviteit ontneemt zonder iets anders voor weer te geven. Dit vraagt een nieuwe bezinning en' aanpak van de kerk, welke zij alleen op straffe van haar ondergang voorbij kan De oude dooppraktijk en de traditie van het „lidmaat worden" maken crisis door, waarin met beleid moet den opgetreden, opdat niet elke band met de kerk verbroken wordt. De kerk moet trachten een nieuwe functie te krijgen, nu zij niet onmisbaar lijkt, en hier zal het diakonaat een grote rol moeten spelen: in plaats van de grote doch holle en onverstaanbare fra- mee twee wereldoorlogen vol ledig afrekenden, zal de caritas het nu moeten doen, de reddende daad van hen, "le van Christus' kerk zeggen te zijn. Maar, zo gaat het verslag verder, de richtingsstrijd is niet overwonnen. Het jeugdwerk wordt belemmerd door at aan de ene kant te veel instellingen beslag op de vrije tijd leggen spanningsavonden beleggen en anderzijds de massa jeugd ontstellend aangroeit, die geen enkele vrijetijdsbesteding we De kerk heeft zich te bezinnen op san werking met de daarvoor geëigende stanties om de jeugdzorg verder te ont wikkelen en voorts contact te zoeken met die organisaties speciaal in de agrari sche sector die dezelfde jeugd trekken als de kerk wil doen. VAN HER EN DER De Islam heeft zijn arbeidsterrein ook uitgebreid tot Zweden, waar langs in Stockholm de eerste gods dienstoefening onder leiding van een zendeling uit Pakistan is gehouden. Men zou grapjes kunnen maken in de geest van: als de berg niet naar Mo hammed wil komen, komt Mohammed maar naar de berg. Maar het geeft denken. De christelijke bond van ondernemers in het loodgietersbedrijf zal op 31 augus tus in „Noord-Brabant" te Utrecht zijn jaarvergaderingen houden. Voorzitter Breukelaar spreekt 's morgens de jaar- rede uit. 's Middags houdt de heer J. C. Mulder, oud-ingenieur Haagse gasbedrijf een lezing Gasinstallatievoorschriften 1955. Advertentie onmisbaar voor baby babyzeep ideaal voor moeder 91. Daar deugde geen snars van! Hij wilde zélf het voordeel van de zon hebben. Zich niets van de woorden van de verkeersleidingsofficier aan trekkend, draaide hij dertig graden naar het Westen. Wel liep hij zodoende de kans dat hij de vijand zou missen, en als regel deed je dan ook wat de verkeersleidingsofficier zei. Maar hij had nu eenmaal z'n besluit genomen; hij was er van overtuigd dat hij juist handelde en zijn hersenen werkten logisch en helder, al begon zijn bloed sneller te stromen. Als zijn tactiek nu r succes opleverde! Op 300 meter kwam hij, nog steeds steil klimmend, boven de nevel uit in heldere lucht. Hij tuurde naar links, maar zag niets. L-l-lleider Blauwe sectie vraagt Leider Lay- cock. D-d-drie vliegtuigen op drie»uur beneden." Dat was Powell-Sheddon. OveT de rand van zijn cockpit kijkend, zag hij op zij van zich drie stippen, 't Konden zowel vrienden als vijanden zijn- „Blauwe secti^ ga op onderzoek uit." Hij nam niet eens de moeite zijn naamsein te geven; ze kenden zijn stem wel. Powell-Sheddon verliet met z'n twee satellie ten de formatie. Zo waren er negen toestellen negen tegen zeventig plus. Ten Zuid-Wes ten van North Weald zag hij een glinsterende stip, toen nóg een en binnen enkele seconden wa ren er een massa puntjes, die snel groter wer den. Zijn hart bonsde en hij voelde een tinteling over heel z'n lichaam trekken, toen hij de gas- handle naar voren drukte en afgebeten riep: .Vijandelijke toestéllen. Tien uur, gelijke hoogte." PAUL BRICKHILL DAN MAAR ZO! Da loventqeichledenls da piloot ronder bane De jonge Crowley-Milling naast hem bemerkte dat zijn stem van opwinding trilde. En nu brul den de motoren van de Hurricanes. Nu maakten de stippen de indruk van een zwerm bijen, die onverstoorbaar in Noord-Ooste lijke richting naar North Weald vlogen. Ze za ten op 4000 meter hoogte De bommenwerpers vlogen keurig in formaties van vier en zes naast elkaar en hij telde hun gelederen: het waren er veertien en boven en achter hen vlogen nog zo'n dertig toestellen, die er uitzagen als 110- jagers. En daèr boven waren er nog meer. Meer dan honderd. De Hurricanes waren nu boven de hoofdgroep en doken er uit het Zuid-Westen en uit de zon op neer, een goede situatie voor een gevecht als die 110's niet boven die bommenwer pers hadden gezeten. Het waren Dorniers en die moesten ze Zien te krijgen. Vervelend, die Mes- serschmitts er boven, maar hij moest 't riske ren. Hij riep: „Groene sectie. Attaqueer de bo venste groep." Christie leidde zijn groep van drie naar rechts en naar boven. Bader riep: „Rode en Groene sectie in linie achter mij in linie achter mij." Hij dook zo'n driehonderd meter omlaag de groep van zeventig, gevolgd door de laatste vijf Hurricanes. Maar nu zag hij ook 110-jagers tussen de Dorniers. Hij trilde eensklaps van woede. ,,Die beroerlingenhoe durven ze hier te vliegen! In onze lucht." Met grote vastbera denheid besloot hij midden in die zelfvoldaan verder vliegende zwerm te duiken en haar uit elkaar te slaan. Hij richtte de neus van zijn toe stel op het centrum. Zwarte kruisen! Glimmend persplex! Vleu gels die plotseling enorm groot werden en zijn hele windscherm schenen te vullen. Hij was vlak boven hen, toen de geordende rijen plotse ling wild naar links en rechts uit elkaar vielen en opzij weken. Hij stoof tussen hen door en kwam weer naar boven. Er ging een beweging van onzekerheid door de zwerm toen viel deze uiteen en verspreidde zich. Even ving hij een glimp op van Willie McKnight, die links van hem naar prooi zocht, en van Crowley-Milling, die naar voren kwam- Opeens drie 110's, die voor hem langs draaiden. De laatste was iets te langzaam. Vlak er achter draaiend drukte hij op de vuurknop en op hetzelfde ogenblik dat de kogels naar voren spoten, vlogen er stukken van de 110. Vlammen sloegen uit de vleugels en wapperden als banieren toen de jager kantelde. (WORDT VERVOLGD) J^EN MIJNRAMP grijpt, evenals een ramp met een onderzeeër, sterkei aan dan welke andere katastrofe ooi waarbij honderden doden vallen. Om dat ieder zich voor ogen haalt de on voorstelbare marteling die de mensen diep onder de grond moeten onder gaan: als langzaam maar zeker de dood naderbij sluipt en de martelende hoop op redding steeds meer vervaagL En omdat ieder zich de onvoorstelbare^ marteling realiseert van de duizendei^ geliefden wier man of vader, verloofd^., of broer in doodsgevaar verkeert. Een! martelend wachten zonder iets te kun nen doen! p Juist omdat dit alles zo verschrikke-^ lijk is dienen aan de veiligheid voor5 deze mensen (en het geldt ook vooif de bemanning van onderzeeërs) dfW allerhoogste eisen te worden gesteld, Daar mogen geen kosten en geen moei-tc ten voor gespaard worden. Natuurlijk realiseert men zich dak ook bij de mijndirecties. En het is we?' zeker dat men daarnaar handelt^ Daarom temeer treft het Italiaans^1 verwijt, dat in België niet die voor^ zorgsmaatregelen genomen wordenre die men redelijkerwijze zou mogen1' verwachten. Een verwijt dat de Ita- regering kracht bijzet dooi twee van haar ministers naar België te zenden teneinde zich persoonlijk op de hoogt» te stellen. De Belgische regering kan maai n ding doen: een zeer degelijk on derzoek laten instellen naar de oor zaken van deze ramp. Hebben de Ita lianen ongelijk dan dienen de be schuldigingen ruiterlijk te worden teruggenomen hebben zij daaren tegen gelijk, dan zal de Belgische re gering niet mogen aarzelen strenge maatregelen te nemen. In een tijd waarin zoveel gesproken wordt ovei „de rechten van de mens" is dit toch wel een vereiste. Het „koloniale tijdperk" is ten ein-T' en voorzover aan dat woord^ koloniaal" een reeks van mindeihc fpaaie eigenschappen is verbonden,jjj kan men daarvoor alleen maar dank-te baar zijn! ri; In de plaats daarvan is het „zelf-^e beschikkingsrecht" gekomen enhc voorzover aan dat woord goede eigen-^r schappen kleven lean men er vrede mee hebben! Maar het lijkt langzamerhand datve dat woord „zelfbeschikkingsrecht" een..l zekere beperking in zich behoort tér! sluiten. Men dient blijkbaar te zeg-sp gen: het zelfbeschikkingsrecht van^e sommige personen die zich opwerpen^! als leiders van niet-geheel-ontwik- kelde staten! Zo is het toch in feite. Aan het ko- lonialisme mogen dan vele fouten ge kleefd hebben, als het goed was, was het streven toch gericht op de ont wikkeling der volkeren. Terwijl bij het zelfbeschikkingsrecht meer de machtswellust der enkelingen naar voren komt. Zie naar de woorden van Eden, gisteren voor de radio en tele visie uitgesproken: „Wij hebben niete^' tegen Egypte maar wij hebben ieUmt tegen Nasser, want deze man is on-Le betrouwbaar'" Hetzelfde zou men faBe Nederland kunnen zeggen: „Wij heb-pe ben niets tegen Indonesië maar wijmt hebben iets tegen de Indonesische^" leiders die overeenkomsten van inter--^ nationaal recht behandelen als vodjes;ei papier en die eigenmachtig èen streept? zetten door miljoenenschulden eoals^ een schooljongen in woede het blaad-je je verscheurt waarop hij strafregels^ moet schrijven! Het merkwaardige is dat de wereldje zich beijvert om aan die „onderont-^u wikkelde gebieden" alle mogelijke fi-zal nanciële, economische en technische^"! hulp te bieden. Men dient zich echter^ toch wel te realiseren aan wie menp!fC die hulp biedt: niet aan de landenpu voor welke ze bestemd zijn maar aan°!s de mensen die aan het roer staan inj^ die landen. En die mensen aanvaarden,^ die hulp dikwijls niet als een voor-ne: recht maar als een recht. En ze zijnDe zonder meer bereid de helpers in het^j gezicht te slaan als dat in hun kraamma te pas komt! de (lie Is het geen tijd dat men over datvei „zelfbeschikkingsrecht" eens ernstigpe' gaat nadenken? Het is mogelijk datyi( men aan deze „progressieve" denk-ftQ beelden enige fouten ontdekt! pa: On der wijsbenoemingen oei Co Benoemd tot onderwijzeres aan de chr.Jai school te Hulshorst: mejuffrouw J. M-de- van Wijnen te Baarn; aan de Dacosta-t^j school te Oudenbosch: mevrouw M.,f Blom-Maljaard te Zevenbergen (tijd.);, aan de Prinses Julianaschool te Slie-, drecht: mejuffrouw A. Smits aldaar en 3°' mejuffrouw A. e. Veenhuizen te Am-dr\ sterdam tijd.); tot onderwijzer aan demc chr.nat.school. Kamerling Onnesstraat teu,e Amersfoort: C. Holdermans te Hoor- jqc naar; aan de chr.nat. u.l.o.-school te w Beilen; J. van Hilten aldaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2