CHRISTELIJK
Westerse opvoedingsmethoden
honderden jaren verouderd
1
7
Drie nieuwe leden van de
Wereldraad van Kerken
HfflWIMIIIIJ
Vrees voor kerk en vertrouwen
op „onze lieve Heer"
De roep om hulp
van derden
2
Internationaal opvoedkundig congres
Idealistische „Broederschap der mensen" eerst
door bouw van scholen mogelijk
Het internationale genootschap voor onderwijs en opvoeding houdt dezer
dagen te Utrecht zijn negende wereldconferentie. Dr. Margaret Mead, assis
tent curator der volkenkundige afdeling van het museum voor natuurgeschie
denis te New York heeft gisteren een inleiding gehouden over de veranderde
opvoeding in een zich veranderende samenleving.
De term „geestelijke gezondheid" geldt
volgens dr. Mead voor het gebied van,
wetenschappelijk onderzoek, waarop allen
werkzaam zijn, die zich bezig houden
met de menselijke gedragingen of
hoofde van hun beroep met de men
contact komen, de mens als patiënt, leer
ling, cliënt, employé, congressist enz. Zij
allen hebben met elkaar gemeen dat zij
hun krachten kunnen bundelen niet al
leen om geestesziekten, analphabetisme,
onwetendheid, verwardheid en 01
gen tot contact te voorkomen, m
om een vollediger mens-zijn te
zenlijken.
Weliswaar, aldus spr., hebben in het
verleden religieuze en humanistische
idealen zich beziggehouden met de „broe
derschap der mensen" maar deze op
idealistische wijze opgevatte geestelijke
gemeenschap werd, volgens dr. Mead,
pas een werkelijk bestaande te identifi
ceren werkende bevolking van deze pla-
Boek
VAN DE DAG
Om vier uur op het San Marcopleln,
door Adrienne Thomas. Uitgave H. P.
Leopolds Uitgeversmd. N. V., Den
Haag.
dien dit boek niet (uit het Duits
vertaald. Een belangrijk boek is het be
paald niet en we achten het, eigenlijk
gezegd, wel wat zonde van de moeite
die aan de vertaling is besteed. We
vertalingen uit den vreemde nog altijd
graag wat beperkt tot meer belangrij
ke boeken. Nu deze moeite inmiddels
toch besteed is. willen we wel zeggen,
dat ons hier een brok, dus niet bijster
belangrijke maar wel wat vlotte, vacan-
tielectuur wordt geboden. De vertaling
is van Margot Bakker. Om ook hierin
eerlijk te zijn: we vinden de illustra
ties (van Klaus Gelbhaar) aardiger
dan de tekst.
Bij de snelle verandering, die de indus
trialisatie van meer afgelegen delen van
de wereld begeleidt en de automatisering
in die landen die reeds geïndustrialiseerd
zijn moeten wy, aldus dr. Mead, de ver
andering voegen die ontstaan zal, door
dat wij in staat zijn onze kennis het
menselijk gedrag toe_te passen op een
wijze, die de pedagogie van het meest
recente verleden een even primitief
zicht geeft als een werktuig uit het
stenen tijdperk naast modern gemecha
niseerd gereedschap.
Onderzoekingen van het menselijk in
tellect verschaffen ons kennis van het
geestelijk voorstellingsvermogen, studie
van het taalgebruik geeft ons richtli;
waardoor een ommekeer in het leren
van een taal kan worden teweeggebracht,
anthropologische studie van snel veran
derde culturen maakt het ons mogelijk
de verandering snel, volledig en zonder
conflicten tot stand te doen komen.
De opvoedingsmethoden van de Wes
terse beschaving en van die landen, die
hun onderwijs hebben geschoold
Europese of Amerikaanse voet, noemde
dr. Mead reeds honderden jaren
ouderd. Het is, volgens haar, een hoogst
urgent probleem hoe de opvoedkundige
systemen volledig en onmiddellijk kun
nen worden hervormd, niet door moder
nisering alleen, maar ook door nu reeds
plaats in te ruimen voor de nog komende
verworvenheden van de wetensohap. Zij
wees er tenslotte op, dat dit probleem,
dat zij van technische aard noemde, door
de opvoeders niet kan worden opgelost
zonder de hulp van een veelzijdige disci
pline, dank zij welke de opvoeders het
hoofd kunnen bieden aan hun taak: de
opvoeding van het kind en de voorberei
ding van leermeesters op een wereld die
nog in de toekomst ligt.
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Bennekom (toez.): P. D.
Steegman te Klaaswaal; te Waarder
(toez.): G. M. van Dieren te Ede.
Aangenomen naar Beetgum: kand. R.
Hoen te Zuidlaren.
Aanvaard de benoeming tot voorgan
ger der Bussumse afdeling van de Ne
derlandse Protestantenbond: J. H. Mar-
witz te Barsingerhorn.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Edam: kand. A.
Corporaal te Zwartsluis, die bedankte
voor Dronrijp, Minnertsga en voor Sel-
lingen; naar Nieuwolda: kand. W. L.
Mulder te Veenendaal, die bedankte
Hasselt en voor Jutrijp-Hommerts.
De kaderconferentie van de Evangelisch
Lutherse Kerk, die dit jaar op 8 en 9
september gehouden wordt op Hoeke-
lum te Bennekom, zal de verhouding
tussen Lutherse Kerk en Oecumene
nader belichten. De conferentie zal
worden geleid door dr. C. H. Llndijer.
als inleiders treden op prof. dr. W. J.
Koolman en prof. dr. G. C. van Nif-
trlk (gevraagd).
Op 1 en 2 september zal te Driebergen
de jaarlijkse oecumenische conferentie
worden gehouden. Sprekers zijn prof.
Van Unnlk, dr. H. Scherpbler, dr. H.
Berkhof, dr. W. Golterman, kolonel
Palstra e.a. De conferentie zal worden
geleld door prof. P. J. Jans van het
Oud-katholiek seminarie in Amers-
Melodie en woord
der Ethergolven
ZONDAG S AUGUSTUS
MAANDAG 6 AUGUSTUS
Hilversum I. 402 m. VARA: 8.00 Nws en Hilversum I. 4
postdulvenber; 8 18 Weer of geen weer; 9.45'7.10 Gym; 7.20 Gram; 8.00 N\
caus. VPRO: 10.00 V d|9.10 V d vrouw; 9.15 Gram;
wijding; 10.
AVRO: 7.00 Nw
es tel ijk le-
jeugd. IKOR: 10.30 Oecumenische kerkdienst.
AVRO: 12.00 Theaterork; 12.30 Sportsplegel
en postdulvenber; 12.35 Even afrekenen, He- Lichte r
ren!; 12.45 Pianorecital; 13.00 Nws: 13.05 12.33 V h pi
Meded of gram; 13.10 V d militairen; 14.001 Ronde van Ne
Boekbespr; 14.20 Kamerork en soliste; 15.20 Meded en gr
De Olympische spelen ln de Oudheid, caus; Koersen, 14.0C
15.30 Amus mui; 18.10 Rltm muz: 16.30 14.55 Gram:
Sportrevue. VARA: 17.00 Gram; 17.30 V d neraaj de r.a.
Jeugd; 17.50 Nws en sportuitsl; 18.05 Sport-1 17.05 Gi
journ; 18.30 Lichte muz; 19.00 Discussie; Ronde
19.36 Cabaret. AVRO: 20.00 Nws; 20.05 gelspel: 18.30 Dl
3-Jteflex; 20.55 De Wereld met va- 19 30 Gram; 20.00 N\
kantic in Parijs,
21.51
21.11
Radlojourn; 22.00 Gra
13.55 Groot
14.45 Vakanl
15.05 Lichte
12.20 Apologie; 12.40 li
Wijzer: 13.00 Nws en kath
te muz; 13.40 Boekbespr;
0.50 Aar
aus. 21.i
1.55 Radiojoi
.15 Gram; 11.45 Voordr; 12.0
12.30 Land- en tulnb meded
ilatteland; 12.43 Gram; 12.5
rep; 13.00 Nws; 13.1
gram; ia.25 Lichte muz; 13.5
14.00 Gram; 14.10 Gevar progr
m; 16.00 De Mémoires van Ge
Gaulie, caus; 16.15 Gevar progr.
17 35 Pianospel; 17.50 Reportage
Nederland; 18.00 Nws; 18.15 Or-
19.00 Amus muz:
20.05 Lichte muz;
in yiet Koninkrijk.
23.15 Koerse
23.00
23.25-
Hit'
l II. 298 m. NCRV: 7 00 Nw
.10 Gewijde muz;
n woord voor de dag; 8.C
8.15 Gram; 9.00 V d
svr; 9.35 Voordr; 10.00 Gram; 10.34
idienst. 11.00 Gram; 11.15 Radio Voss
jcht; 12.25 Voor
and- en tuinb
2.55 Gram of act
uinder;
led'ed; 12.35 Lichte mu;
13.00 Nws, 13.15 Kamei
14.00 V d jeugd; 14.3
19.05 Boekbespr; 19.15 Kamer-
19 30 Het Evangelie in een draai-
caus. KRO: 19.45 Nws; 20.00 De ge-
20.05 Lichte muz; 20.25 Act; Voous: De bewoners
s; zeeën; 18.00 Koorza
16 50 Gri
Rijksdelen c
15.15 Meisji
•""0 Barokvi...
7.00 V d kieu-
r; 17.45 Re-
irof dr K H
-1
T
E
N
5
r~
i; 13.40 Caus; 13.55
nuz; 14.30 Caus; 14.45
progr; 17.00 V d kind
17.55 Weerber; 18.00 Nws; 18.15 Sport; 18.3T
Gevar; progr; 19.00 Hoorsp; 19.30 Symf ork
en sol; 21.00 Nws; 21.15 Hoorsp: 22.45 Bas
bariton en piano; 23.00-23.08 Nws en weerber
Engeland bbc light programme 1500 en 24:
m. 12.15 Dansmuz; 13.00 Sport; 13 36 Licht*
muz; 13 46 V d Kind; 14 00 Caus; 14.15 Sport;
15.35 Mil ork; 16.00 Sport; 17.40 Ork conc.
18 Sport. 18.35 Gram; 18.45 Hoorsp; 19.00
PUZZEL NO. 481
Horizontaal. 1. Vergadering bekleed
met staatgezag; 2. Lied; si'.lijk, plan
tjes; Fr. goud; 3. Lokmiddel; gewaad;
4. Kleur, aanslibbing, alk. godsdienst;
5. Bezeten, veter. 6. Afk. geneesheer,
voorzetsel, verre; 7. Zwaardvis, sport
van een ladder; 8. Dril, Eg. godin; 9.
Het uitgelezen gedeelte, schuur.
Vertikaal: 1. Dier, vreemde titel; 2.
Vogel, gehoororgaan, oploopje; 3. Rij,
weekdier, Chin, maat; 4. Weefsel, rivier;
Fr. voegwoord; 5. titel; 6. Masker, ver
glaasde tegel; 7. verlaagde toon; dier,
aardhoopje, afk. titel; 8. Kloosterzuster,
vruchtvliesje, aanw. voornaamwoord; 9.
Kneedhak, lichaamsgestalte.
OPLOSSING PUZZEL NO. 480
Horizontaal; 1. Vin. 3. sabel; 7. as; 9.
re; 10. sop. 12. sar; 14. generatic, 15.
tegenslag; 20. erg; 21. tod; 22. es; 24.
do; 25. paria. 26. laf.
Vertikaal: 1 Vaag; 2. is; 4. ar.. 5. be
steld; 6 lire; 8. koe; 10. snugger; 11. pr
13. al; 15. terp: 10. er; 17. N.T.J 18. sok;
19. grof; 23. si; 24. da.
en journ; 19.30 Hersengym; 20.00 ÊistetW-
v Wales, 20.30 Klankb; 21.00 V d jeugd;
Gevar progr. 22 00 N'
Brussel 324 m. 11.45 Gram; 12 30 Wee
12.34 V d landb, 12.42 Gram, 12.55 Koe
13.00 Nws, 13.15 Gram; 16.00 Koersen;
Gram; 17.00 Nws; 17.10 Lichte
Omr ork en sol
22.55—23.00 Nws.
Brussel 434 n
13.15 Gram
18.20 Pi
19.40 Grai
n sol: 21.00.
3.15 Gi
4 00 Omr ork; 14.20 Gra
GRAMMOFOONPLATENPKOGRAMMA
CoquetSe, Papillons,
„DavidsbUndlci
1 Molt» vivace. Andantino. Scherzo. Rondo
entslslav Yankoff. piano. III Frauenlieb»
ad Leben op. 42 'liederencyclus van Ada]
ert von Charm sea). Seit ich ihn gesehen
r. der Herrlichtste von Allen, Ich kann'
Icht faaaen, nicht glauben. Du Ring an mei
»n Finger. Helft mir. ihr Schwestern. SUs-
er Freund. (Nun hast du mir den ersten
Kirsten Flagstad begeleid
langsam Allegi
lich langsam, S
haft. Pli
ift. Romanze: Zien
rzo: Lebhaft. Finale- Leb
ich Orkest van Beril)-
Wilhelm Furtwëngler. V. Concert voo
en orkest In a kl, t. op. 129. Nicht zi
11. Langsam. Sehr Lebhaft. Maurin
■on, collo. L'Orchestre de la Suisse Ro
e o.l.v. Ernest Ansermet.
Zij hebben hun
loon reeds
Het klinkt helemaal niet drei-
i gend, dat zinnetje uit de bergrede,
dat door Jezus driemaal herhaald
wordt. Zij die aalmoezen geven
om door de mensen geroemd te
worden zij hebben hun loon
reeds! Zij die bidden om door de
mensen gezien te
worden zij
hebben hun loon
reeds! Zij die
vasten om zich zo
aan de mensen
te kunnen ver
tonen zij heb
ben hun loon
reeds!
Niet dreigend:
er staat niet dat God deze schijn
vroomheid zal straffen. Er wordt
alleen maar geconstateerd dat ze
helemaal niet voor God bedoeld
is en dat God er dus ook niefs mee
te maken wil hebben. Ze is be
doeld voor de mensen en als de
mensen dan maar zeggen: „Wat
een goed en vroom christen is dat
toch!", dan heeft men wat men
graag hebben wil.
Arme mensen die streven naar
dit soort menselijke waardering.
Arme mensen die morgen naar de
kerk gaan opdat de broeders maar
zullen zeggen: „Wat een vroom
gezin is dat!" Reken dan niet op
een gezegende kerkgang. Reken
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
dan niet dat God, die „in het ver
borgene ziet, u het zal vergelden!"
Wie niet probeert als christen
te leven, enkel en alleen uit liefde
tot God, die zal verstoken blijven
van Gods zegeningen. Voor nu
en voor eeuwig!
Vreemd, contrast tussen:
IN Waarheid en Een
heid, orgaan voor
het Gereformeerde le
ven, schrijft de heer P.
M. J. Mekkes, redac
teur van dit blad, een
artikel, dat opvalt door
zijn fijnzinnige humor,
maar tegelijkertijd ook
door de diepe ernst, die
achter deze humor ver
borgen ligt.
Hieronder laten wij
het artikel op een klein
gedeelte na (in verband
met de plaatsingsruim
te) volgen.
De heer P. M. J. Mek
kes schrijft in het num
mer van 27 juli het
volgende:
Er zijn heel wat mensen
In de wereld ieder kent
er in zijn naaste omgeving
wel die om zo te zeggen
doodsbenauwd zijn van de
kerk, en die het op kerke
lijke ambtsdragers zoals do
minees en ouderlingen aller
minst hebben begrepen. Ze
hebben daar meestal ook zo
hun reden voor. Er zijn er
onder, die nog afkomstig
zijn uit wat men pleegt te
noemen een „christelijk mi
lieu"; hun ouders waren
„godsdienstig", gingen meer
of minder regelmatig naar
de kerk, oewaarden oepaa.-
de christelijke tradities en
gingen „goed", althans niet
zonder „hoop op de hemel",
heen. Zelf werden ze op de
daarvoor bestemde tijd ge
doopt, misschien „lieten" ze
zich ook nog wel „aanne
men". een kerkelijk huwe
lijk kon daar mede nog wel
op volgen, maar nu ze op
middelbare leeftijd zijn ge
komen dan wel daar al
weer wat jaartjes overheen
zijn geraakt, „moeten" ze
de kerk niet meer en willen
ze met geen dominee of ou
derling meer in contact ge
raken.
r\E reden hiervan is dik
wijls, naar hun zeg
gen althans, een teleurge
steld zijn in de kerk of in
de kerkelijke ambtsdra
gers. Die lieten hen aan
hun lot over, juist wan-
Parallel met verhouding
innerlijke onrust
en belijdenis?
neer ze behoefte hadden
aan steun of medeleven:
ook was er wel eens een
speciaal conflict, doordat
de kerk zich wèl met hen
bemoeide, maar nu juist
op een verkeerde, althans
ongewenste manier. ,.In
de kerk zien ze me niet
meer", is hun stereotiepe
antwoord wanneer ge
voorzichtiglijk eens tracht
te peilen welk geloof er
op de bodem van hun hart
mocht kunnen aanwezig
zijn. En in dit antwoord
proeft ge doorgaans het
ressentiment, de wrok,
vooral hierover dat ze het
op een bepaald moment
tegen de kerk hebben af
gelegd, dat die hun eens,
in een bepaalde situatie,
te machtig is gebleken.
En vooral dit laatste
ik Iaat nu in het midden
aan wiens kant het „ge
lijk" is geweest en welke
eventuele fouten door de
kerk (de ambtsdragers
werden gemaakt geeft
u in sterke mate de in
druk en zelfs wel de in
tuïtieve zekerheid, dat de
ze mensen, zoals ik in het
begin zei, eigenlijk doods
benauwd zijn van dr kerk.
TN EEN ogenschijnlijk
l vreemd contrast hiermee
staat het vertrouwen, dat
mensen als hier bedoeld
hebben op „onze lieve
Heer". Ge moet niet menen
dat deze mensen, al „doen"
ze „er" niet meer aan, „als
heidenen leven". Het kan
zijn, dat „bidden en dan
ken" zijn „afgeschaft", de
bijbel „ergens in huis" ligt
te sluimeren, hun kinderen
op de „neutrale" school zijn
en „straks zelf maar moe
ten kiezen", óngelovig mag
ben zelfs een zekerheid, die
superieur is aan het gelo
ven dat men in de kerk
„doet", vooral omdat daar
in zo vaak de „liefde" wordt
gemist (vandaar hun con
flict indertijd met de kerk,
die zo hard kan zijn en zo
streng zich kan gedragen).
Dat vertrouwen betreft voor
eerst hun levensloop, maar
dan verder toch vooral hun
levenseinde; de kerk moge
hun „hel en verdoemenis"
hebben gepreekt, „onze lie
ve Heer" zal hun straks
geen „lastige vragen" stel
len vooral niet de vraag, tot
welke kerk ze tijdens hun
leven^ zouden hebben be-
TNTUSSEN, gaat het de
L lezer zoals mij, dan zal hjj
zich onder deze ogenschijn
lijke rust cn dit blijkbare
geduld zelf niet zo erg rus
tig en geduldig voelen; lk
heb althans de neiging om
tot de hier bedoelde mensen
een beetje kortaf te zeggen:
„onze lieve Heer" bestaat
niet, hij Is een produkt van
uw eigen fantasie, u stelt
op hem ten onrechte uw
vertrouwen en u moet weer
eens ln de kerk komen om
daar te vernemen wat de
enige troost is voor een
mens ln leven en ln dood.
Twee dingen houden ons
evenwel van zulk een toe
spraak af: ten eerste de we
tenschap, dat het ontactisch
en onverstandig zou zijn zul
ke mensen zo „aan te pak
ken" het zou niet veel
uitwerken bij hen, zeker
niet ten goede en in de
tweede plaats, laat ik dat
maar ronduit zeggen, de on
zekerheid of wij, christen
mensen en vooral wij, Ge
reformeerden, de moed nog
kunnen opbrengen om vast
en helder en met grote
blijdschap zelf te geloven in
onze God, de God van de
Bijbel, de „grote verschrik
kelijke" God van het Oude
Testament en de Vader uit
het Nieuwe Testament, die
zijn eniggeboren Zoon niet
heeft gespaard, maar Hem
voor ons heeft „overgege-
De negentig leden tellende Centrale Commissie het hoofd'
bestuur van de Wereldraad van Kerken, die in het vakantieoord
te Galyatetoe in Hongarije bijeen is (men ziet haar hierboven luiste
ren naar een toespraak van dr W. A. Visser 't Hooft, secretaris
generaal van de Wereldraad), heeft eenstemmig drie kerken tot het
lidmaatschap van de Wereldraad toegelaten.
Het lidmaatschap was aangevraagd
door .de Baptistenkerk van Hongariji
de Anglicaanse Kerk van Centraal-
Afrika en de Duitse Evangelische
Kerk in Argentinië en Uruguay
De Baptistenkerk van Hongarije telt
ongeveer 20.000 leden. Zij is de derde
Hongaarse kerk, die zich bij üe We
reldraad heeft aangesloten. De beide
andere zijn de Lutherse Kerk en de
Gereformeerde Kerk.
De Centraal-Afrikaanse Federatie,
sinds enige jaren een Brits dominion,
bestaat uit ongeveer één miljoen le
den.
De Duitse Evangelische Kerk
gentinië en Uruguay telt ruim 30.000
leden. Zij onderhoudt nauwe betrek
kingen met de Duitse Evangelische
Kerk.
Thans is nog bevestiging vereist
door twee derden van de 162 leden-
kerken van de Wereldraad zelf. Na
tijdvak van een half jaar worden dan
de nieuwe leden toegelaten.
Ds. O. Groenewoud
85 jaar
Ds. O. Groenewoud, emeritus-predikant
der Nederlandse Hervormde Kerk,
woonachtig te Vaassen, viert zondag zijn
85ste verjaardag.
Ds. Groenewoud werd in 1871 te Har-
lingen geboren. Hij bezocht het gym
nasium te Doetinchem en studeerde aan
de Rijksuniversiteit te Utrecht, waarna
hij in 1896 kandidaat werd in Zuid-
Holland. Hij heeft gestaan te Ee (Fr.),
Parrega en Vriezenveen, waar hij werk
zaam is geweest tot aan zijn emeritaat.
Ds, Groenewoud maakte deel uit van het
classicaal bestsuur van Deventer en van
het provinciaal comité van de Confessio
nele Vereniging in Gelderland en Over
ijssel. Ook was hy. scriba van het classi
caal besfuur van" Dókküm. Hij schreef
voorts een boekwerk „Rondom de'stan
daard onzer Kerk". Ds. Groenewoud, die
nog een uitstekende gezondheid geniet,
is een bekend bijenhouder.
Deut. 14 8 in het
geding
Het Israëlische parlement heeft een
wet aangenomen met betrekking tot
het houden van varkens. In Israël
heeft het wetsontwerp gedurende lan
ge tijd de gemoederen bezig gehou
den. Het gaf reeds lang geleden aan
stoot aan de orthodoxe Joden, dat het
de Joodse staat geoorloofd was var
kens te fokken en ze te verhandelen.
Zoals bekend is het de Joden volgens
de oudtestamentische bepaling over
onreine dieren verboden var
kensvlees te eten. De nieuwe wet be
paalt dat ieder gemeentebestuur be
voegd is naar eigen goeddunken te
beslissen of in het district waar he
de orde dient te handhaven, het hou
den van varkens en het openbaar ver
kopen van varkensvlees geoorloofd i:
dan wel verboden moet worden. De
wet is door een compromis tot stand
gekomen. De religieuze partijen
landelijk verbod, terwijl de
linkse partijen voorstanders bleken te
zijn een ieder vrij te laten in het hou
den van zijn. dieren en het kiezen var
zijn vleessoorten. De wet gaat met
terugwerkende kracht in, daar
gen sommige gemeentebesturen door
particulieren gerechtelijke procedures
aanhangig zijn gemaakt omdat deze
besturen nog voor een beslissing in het
parlement was genomen het houden
of verkopén van varkens hadden ver
boden.
In de laatste tijd is ei
een akelig woord onder
ons gevallen: „verschra
ling" van het geestelijke
leven. Wat er zoal in dat
woord zit is niet een
twee, drie onder woorden
te brengen; ik vind het
maar een lastig woord,
vreemd en weinig pas
send in de „woordenschat"
der kerk; wie van Psalm
23 houdt en de gelijkenis
van de goede herder uit
het Johannesevangelie
gaarne leest, komt er mee
in moeite, het „ligt" hem
heel erg slecht, en hij zal
naar mij dunkt geneigd
zijn op het horen van dat
woord even kortaf als bij
het horen van de term
„onze lieve Heer" te rea
geren.
Praat me niet van „ver
schraling", u lijdt daar
aan geheel ten onrechte
en u noet zich van deze
„ziekte", die eigenlijk zon
de is, ijxaar eens heel vlug
bekeren.
rPOCH kunnen we ook deze
J- reactie evenmin goed
noemen als de eerste: we
komen er althans in de
meeste gevallen niet veel
verder mee en dit voor
al wie heeft, als hij op
zichzelf ziet, het recht zijn
medebroeder of -zuster zo
ongeduldig de les te lezen?
Ik wil daarom trachten
wat meer omstandig op de
zaken, die hierbij in geding
zijn, in te gaan in enkele
vervolgartikelen.
Laat lk thana mogen be
sluiten met de opmerking,
dat sle lk goed het
contraat tussen de vrees
voor de kerk en het ver
trouwen op „onze lieve
Heer", welke lk bij de ln
het begin aangeduide men
sen meende te kunnen aan
wijzen, bij de „ziekte" der
„verschraling" als het ware
rijn spiegelbeeld vindt in
een ogenschijnlijk even
vreemd contrast tussen on
ze overtuiging dat de Gere
formeerde belijdenis het
meest beantwoordt aan de
Heilige Schrift en onze on
bevredigdheid, en zelfs onze
onrust, over het feit dat we
blijkbaar bezig zijn ons te
verwijderen van de eenvou
dige geloofssekerheld en
•blijdschap en van de harte
lijke liefde tot -s Heren
dienst overeenkomstig de
twee „grote" geboden van
Advertentie
ZETHAMETAn.V.
VLAARDINGEN
87.
Die avond vierden ze feest in de mess, maar
Bader hield zich bij orange squash. Hij vond vol
doende stimulans in het feit dat hij de eerste van
het squadron was, die een vijandelijke bommen
werper had neergehaald en dat nog wel in weer
dat zo slecht was geweest, dat hij geen andere
vliegers had durven laten opstijgen. Zo, dacht hij,
nou heb ik de jongens getoond dat ik met hen
mee kan komen.
Het was nu eenmaal zo dat hij altijd meende
zijn kwaliteiten te moeten bewijzen. Hij maakte
altijd een heerszuchtige indruk, maar in zijn
binnenste droeg hij een duiveltje om, dat hem
voortdurend voortdreef, al sinds zijn kindsheid er
vooral sinds hij zijn benen had verloren. Hij
moest nu eenmaal boven anderen uitblinken on
volkomen zelfvertrouwen te hebben. Dergelijke
demonen zijn nooit lang tevreden, maar moetei
steeds met nieuwe bewijzen tevreden worden ge
steld. Grote mannen dragen hen met zich om, a
is zo'n demon niet de oorzaak van hun grootheid
maar slechts een stimulans voor de ontwikkeling
van hun kwaliteiten, geestelijke zowel als phy-
sieke.
Hij straalde zoveel zelfvertrouwen uit dat het
PAUL BRICKHILL
DAN
MAAR ZO!
-ekere angst. Weliswaar prenten ze zich in „mij
itan zoiets niet overkomen," maar hun verstand
zegt hun dat het wél kan en dan is het goed
vanneer zij een man boven zich hebben, die de
ndruk maakt onoverwinnelijk te zijn.
Het squadron beschikte nu over achttien Hur-
canes, maar er.kwamen nog drie jonge kerels
»j, die het aantal vliegers op een en twintip
>rachten.
Wonderlijk genoeg waren het jongelui van d»
vïarine, omdat de R A.F. in de strijd om Enge
land een tekort aan vliegers had Eén hunner
adelborst Patterson, was negentien jaar en had
het dons der jeugd nog op z'n kakende anderei
varen een paar jaar ouder. Dat waren de lulte-
aanstekelijk werkte. Zelfs Thelma werd er door nants ter zee III Dickie Cork en Jimmy Gard-
beïnvloed; hij maakte zo'n krachtige en bekwa- ner. Cork was een forse, goedlachse reus en Ba-
me indruk bij alles wat hij deed, dat het niet der nam hem vaak mee in zijn eigen sectie, mei
mogelijk, scheen dat hem ooit iets zou overko- als derde man Willy McKnight met z'n felle ogen
men. En vooral zijn vliegers werden er door be- Op 8 augustus doken nabij het eiland Wight zes
invloed. Een dergelijk leider is een kostbaar be- tig Stuka's uit de zon op eer. '>nvooi neer Twee
zit, want de vliegers zijn jong en onder hun uiter- uur later vielen tweehonder anderen hetzelfde
lijke onverschilligheid verbergen ze dikwijls een convooi aan. Van Tangmere tn andere vliegba-
ses stegen de jagers op en wierpen zich op de
vijand- Aan alle kanten tuimelden vliegtuigen
omlaag; twee schepen werden in brand gebom
bardeerd en verdwenen in de diepte, 's Middag9
deden 130 Duitse vliegtuigen een verwoede aan
val op een convooi ter hoogte van Bournemouth.
De storm was losgebarsten! Op de vijandelijke
vliegvelden, die in een wijde bocht ten Zuiden
en Oosten van Engeland la-gen, had Goering 4000
toestellen gestationneerd. De squadrons van Ja
ger Commando beschikten in de frontlinie over
slechts 500 vliegers en toestellen en er wa
ren niet veel reserves.
Weer vielen de Stuka's aan en hun bommen
vielen op Portland en Weymouth en op con-
vooien voor de Theems-monding en bij Harwich.
De Duitsers vielen voornamelijk de zo kwetsbare
schepen aan en stelden daarbij tevens de kracht
van de tegenpartij in de lucht op de proef. Toen
attaqueerden elf golven van tweehonderd bom
menwerpers Dover Portsmouth was daarna aan
de beurt, tweemaal achtereen. De vijand stuurde
nu elke dag 400 toestellen. De jagers van de 11e
Groep rondom Londen en ten Zuiden van deze
stad wierpen zich in de strijd en weldra had de
Luftwaffe meer dan 200 vliegtuigen verloren. Aan
de andere zijde van het Kanaal vielen bommen
werpers van de R.A.F. de invasieschepen aan,
die in de havens werden bijeengebracht.
IWURD7 VERVOLGD
QNZE parlementaire redacteur weet
te berichten, dat er bij de anti
revolutionaire politici weinig bereid
heid is, een eventuele opdracht tot
kabinetsformatie in overweging te
nemen.
Een begrijpelijk standpunt. Want
het zal er op neer komen, dat een
protestants-christelijk formateur of in
formateur belast wordt met de taak,
de breuk tussen K.V.P. en P.v.d.A.
te helen, met vermoedelijk het uit
eindelijk resultaat, dat hij tevens mag
bevorderen, dat uit een van deze beide
partijen de minister-president wordt
aangewezen.
De verhoudingen tussen P.v.d.A. en
K.V.P. liggen thans wel bijzonder
moeilijk. De stembusstrijd werkt nog
volop na. De hevigheid waarmee de
K.V.P. de P.v.d.A. toen heeft bestreden
werd immers nog overtroffen door de
hevigheid, waarmee dit de P.v.d.A.
de K.V.P. heeft gedaan. De heer
Burger liet deze strijd tot een hoogte
punt oplaaien, toen hij stelde „of
Drees óf Romme kabinetsformateur".
Welnu, beide heren zijn achtereen
volgens met de formatie belast. En
daarbij deed het voor de onbevangen
kiezer toch wel wonderlijke feit zich
voor. dat dr. Drees niet uit de bus
wilde komen zonder de K.V.P., hoe
wel de formulering van de opdracht
tot kabinetsformateur hem daarin de
nodige vrijheid liet, en dat prof.
Romme niet uit de bus wilde komen
zonder de P.v.d.A., alweer: hoewel de
formulering ook hem daarin de nodige
vrijheid liet.
2^0 STAAN dan de zaken thans. De
heren hebben elkaar op het hardst
bestreden, maar willen elkaar toch
niet loslaten. Prof. Duynstee heeft in
„De Maasbode" al de vraag gesteld,
dan voor prof- Romme de grens
ligt in zijn begeren om met de P.v.d.A.
samen te werken. Het antwoord op
deze vraag, zo het ooit komt. zal
inderdaad belangwekkend zijn. Voor
prof. Romme intussen is de grens ook
thans blijkbaar nog niet bereikt. For
meel is hij overigens wel uitgepraat:
le socialisten hebben hem zelfs geen
antwoord gegund op het program, dat
'lij met zoveel voortvarende ijver had
samengesteld.
Nogmaals: onder deze omstandig
heden is het begrijpelijk, dat de anti
revolutionairen huiverig zijn, de rol te
vervullen van duvelstoejager of van
reddende engel. Wanneer P.v.d.A- en
K.V.P. de periode van de kabinets
formatie gebruiken of. beter gezegd,
misbruiken om het toch reeds zo hoog
opgelopen verkiezingskrakeel nog wat
voort te zetten, dan dreigt het gevaar,
dat dit het karakter zal krijgen van
een zeker automatisme, wanneer zij
er op mogen rekenen, dat er straks
wel weer een derde zal zijn, die zich
met de ondankbare taak belast, de
agen weer in het spoor te zetten.
Wat anders genuanceerd ligt het
uiteraard zo met de formatie of met
de informatie iemand zal worden be
last, die zelf, hoezeer hij een politieke
mening mag hebben, staat buiten de
actuele politiek. Zoals onze parle
mentaire redacteur doet uitkomen,
worden er ook in dit opzicht al enige
namen genoemd.
yOOR K.V.P. zowel als voor P-v.d.A.
zou ook dit intussen een hard gelag
moeten betekenen. Nóch Drees, nóch
Romme wordt dan formateur, doch
derde man. aan wiens bestaans
mogelijkheid de heer Burger tijdens
de verkiezingscampagne blijkbaar niet
heeft willen denken.
Terwijl wij dit schrijven, is de aan
wijzing van zulk een persoon nog niet
bekend geworden, doch zij schijnt wel
voor de hand te liggen. Meer dan ooit
g men hopen, dat hij dan in elk
geval in zijn pogen slagen zal. Want
komt veel op het spel te staan.
Wat onder meer op het spel komt
te staan, is de eerbied van ons volk
het gezag. Ons volk is een ge
duldig volk. Het laat niet dadelijk
blijken er onder gebukt te gaan, wan-
er gedurende enige maanden
volwaardig kabinet is. Maar be
halve een geduldig volk is het ook
een volk met een zin voor redelijk
heid en juistheid.
Dat volk moet het toch wel vreemd
Taan vinden, wanneer twee partijen
lkander aanvankelijk op het heftigst
bestrijden, vervolgens duidelijk laten
merken dat zij elkaar willen vast
houden, doch de mogelijkheid tonen
om ook werkelijk tot elkaar
te komen. Met het gevolg, dat nu naar
hulp van derden wordt uitgezien.
Waarlijk, we mogen wel dankbaar
zijn, dat ons volk niet tussen rooms
en rood is opgedeeld.