Mozes' boeken leven in model van tabernakel De boodschap van ABBÉ PIERRE IN HET BIJBELS MUSEUM VAN OUDHEDEN 't Komt alles van de buitenkant Interkerkelijke Bijstand 1955 in Kruis in het nieuws O STAND VAN ZAKEN IN DE NED. HERVORMDE KERK ZONDAGSBLAD ZATERDAG 4 AUGUSTUS 1956 HH I" het Bonds gebouw van de Centraal Bond voor Inwendige Zending Üi nan de Stadhouderskade te Amsterdam vindt men het Bijbels Wë Museum van Oudheden. Een bezoek aan dit museum dat op werk- g dagen geopend is) zal de boeken van Mozes voor de toeschouwer s doen leven. Een groot deel van de boeken van de Pentateuch, de eerste vijf boeken van Mozes, bevatten stof, die niet bepaald trekt tot lezen. Meestal leest de heer des huizes de verhalen uit Genesis, een groot gedeelte der woestyn- geschiedenis van Israel uit Exodus, maar na het twin tigste hoofdstuk beginnen de kinderen nog meer te draaien dan gewoonlijk en zelfs als er geen kinderen zijn, slaat men de rest van het boek „Uittocht'" maar over en aan Leviticus komt men zelden toe. Er gaat het verhaal van een dominee, die steeds tegen etenstijd op bezoek bij zijn gemeenteleden kwam. Op een grote tafel in het Museum van Oudheden te Amsterdam staat het model opgesteld van de tahelnakel. Alles is nagemaakt zoals het in de boeken van Mozes staat vermeld. Links staat een muziekgezelschap om de samenzang te begeleiden en rechts zijn de slachtplaatsen voor de offer dieren. De hogepriester spreekt met de overste van één der stammen, die mdoffe, wil bre Te zijner verontschuldiging dient ge zegd dat hij jong. onervaren, en boven dien vrijgezel was. Op een goede dag kwam hij weer tegen etenstijd op een boerderij aan eh natuurlijk was men be leefd genoeg om hem voor de maaltijd uit te nodigen. Na de maaltijd nam de boer zijn Bijbel, sloeg het hoofdstuk op en zei: ,,Het zijn geslachtsregisters voor vandaag, die zullen we maar over slaan" waarop de jonge pastor zijn vin ger ophief en (terecht) zei: Geslachtsre gisters zijn ook Gods Woord." Het ant woord van de boer evenwel zegt ook iets: ,,Ik zal ze aan tafel gaan lezen, dominee, als U uit Leviticus gaat pre ken." Velen, predikanten en leken, we ten eigenlijk niet goed raad met die wettische" hoofdstukken. En toch zijn er door de eeuwen heen altijd weer tientallen predikanten ge weest. die zich juist in deze gedeelten verlustigden. Voor hen stonden zij er niet voor niets. Zij geloofden in de inspiratie ook van die „saaie" en „dorre" gedeelten. Zij geloofden dat het Oude Testament ook Jezus Christus pre dikte. en daarom gingen de kleuren en getallen, de kleren en doeken, de ark en het altaar leven. Ook in die hoofdstukken, die wij vaak maar zo graag overslaan zagen zij de beeltenis van Christus. Daarom kenden zij geen „probleem van het Oude Testament". Terwijl het Nieuwe Testament ons Christus predikt, brengt het Oude Testament ons dezelfde Christus in li turgie en profetie. EERSTE MODEL Eén van de predikanten, voor wie vooral de tabernakel in de wildernis ging leven, was de Utrechtse dominee Schouten. Reeds heel jong toonde hij in teresse voor deze Bijbelgedeelten, en als jongen van dertien jaar maakte hij zijn eerste model. Toen hij eenmaal, predi kant was, gooide hij zich met nog meer moed op de studie van de tabernakel en haar betekenis voor onze tijd. Lang zaam groeide onder zijn vaardige han den een model, dat Christus moest pre diken. Kosten en moeite spaarde hij niet. De ark is van hout, met goud overtrok ken. Het geitenharen dekkleed werd ge weven van onvermengd geitenhaar uit Syrië. Het hout van het brandofferaltaar kwam uit Jeruzalem, de aarde waarme de dit altaar gevuld is van de Tempel berg en de ruwe stenen waarmede die aarde bedekt is van de buitenste ring muur van Salomo's tempel. Alles werd ■gemaakt op ongeveer een zevende yan de ware grootte. Ongeveer een duizend samenkomsten belegde de ze predikant rond de ark en vertelde dan van de wondere liturgische profe tieën van de komende Messias. ARK NOG TE ZIEN Ds. Schouten is al lang dood. Hij over leed in 1905, maar zijn ark bestaat nog steeds en is zelfs te zien. Hij werd aangekocht door het Bijbels Museum van Oudheden te Amsterdam. Op een enorme tafel ziet u de voorhof omgeven door de linnen gordijnen. Links staat een muziekgezelschap om de samenzang te begeleiden, rechts zijn de slachtplaat sen voor de offerdieren. De hogepriester spreekt met een overste van één dei- stammen, die een zondoffer wil bren gen Aan een hoorn van een altaar klemt een doodslager zich vast, die per ongeluk zonder voorbedachte rade iemand heeft gedood. Achter het grote Nu te Urk twee predikanten beroe pen zijn, lazen wij in het aardige or gaan „Jeugdleven" onderstaande ont boezeming van Mariap van Urk, de welbekende „dichteres" van het vroe gere eiland: Daar gaat een vredig goed gerucht: De nieuwe dominee zal komen.' Men zegt het voort van huis tot huis aan hem, die 't nog niet had vernomen. De huisvrouw schrobt haar stoepje schoon en zeemt iets extra lang de ramen. Totdat het glimt en blinkt en kuist, om voor 't bezoek zich te bekwamen. Dan treedt zij in haar beste tooi met vele kerk'lijke, vriendinnen. En praat die dominee zo mooi toch hier zijn arbeid te beginnen. De predikant wordt rondgeleid door ouderlingen en diaken Elk woord noopt tot voorzichtigheid de eerste indruk" goed te maken. Men toont het nieuwe c': bgcbouw met alle culturele dingen. En waagt van 't aardig traktement ja, roemt zelfs 't ritmisch psalmen zingen! Wij zijn hier gastvrij, dominee! Aan vis zal 't nimmer u ontbreken O, onze jeugd zoekt troost bij 't woord Al houdt zij niet van saaie preken. Zo wordt de herder hier gevlijd (daar niemand graag „vacant" wil wezen) Al is er onder dit bescheid bij doom'nee menig vraag gerezen 't Komt alles en dominee zi Hij wordt geleid door Hoger Hand: Hij komt, om zielen te gewinnen. in de buitenkant t graag naar binnen En zegt de Hoofdman gd, hij gaat! Dan zal hij vast naar Urk wel komen Belet de Zender hem die reis dan is Urks tijd nog niet gekomen. MARIAP VAN URK (Centraal Weekblad) altaar staat het wasvat en dan volgt de Tabernakel zelf. De planken met hun zilveren voeten, de gouden tafel der toonbroden en gouden kandelaar, zelfs tot het gouden wierookvat, zijn aanwe zig. Een touw trekt de voorhang tot het Heilige der Heiligen voor ons weg en daar ligt een priester geknield voor de ark; naast hem staat het wierookvat, bó ven 1 hem tronen de chénibfms. 'rZelderr' heb ik een model gezien dat zo mooi en in grote lijnen zo juist de woorden van de Bijbel een derde dimensie geeft. Deze moderne, visuele prediking is dus toch niet zo heel erg modern, als de vorige eeuw haar reeds gebruikte. VEEL MEER andere modellen, die nog ouder zijn, bijv. van prof. B. S. Cremer (overleden 1750) en van prof. D. IV^ill (overleden 1765). In een andere zaal is een maquette van de tempel van Hero des in Jeruzalem. Er staat een model van het grote wasvat gedragen door twaalf runderen dat in de voorhof van Salomo's tempel stond. Er zijn archeo logische vondsten uit Egypte en Meso potamia. U ziet er een model van de Hogepriester met echte edelstenen in zijn Efod. U vindt er de gedroogde plan ten die in de Bijbel worden genoemd. Bovendien is er een echte Egyptische mummie, en de conservator die mij rond leidde, vertelde vol trots dat het de enige echte mummie was van geheel Amsterdam. Eigenlijk is er teveel om op te noemen. Al deze voorwerpen, modellen en ma quettes staan in dat Bijbels Museum van Oudheden, dat be heerd wordt door de interkerkelijke Centraal Bond voor Inwendige Zending en Maatschap pelijk Werk. Ieder jaar komen 50006000 men sen kijken, 's Winters komen de scholen, niet alleen protestantse, maar ook openbare en rooms katholieke. Jongens- en meisjesverenigingen ko men er kijken, en vaste gasten zijn steeds de jonge kadefcten van het Leger des Heils. 's Zo mers is het museum natuurlijk een doel voor schoolreisjes en op een regenach tige dag brengt menig vakantieganger zijn tijd door tussen de voorwerpen uit de tijd van de Bijbel. Om meer bekend heid te geven aan het museum reist de conservator 's winters met een keurcol- lectie: -door ,.h§t land., Hij is een vaste gast ip 'dëjjëiigdgevangéhis te Zutphen en öp.-de verschillende kerkdagendie in ons .land' worden ...gehóuden. Zelfs üit België Het museum is gevestigd in het soute- rain van het Bondsgebouw aan de Stad houderskade te Amsterdam. De ingang ligt verscholen aan de Parallelweg, de Hemonylaan, de ruimte is eigenlijk te klein om alles rustig te zién, voorai s er grotere groepen komen, maar niette min is het waard om op een regenach tige dag uit uw „vakantiehol" te krui pen en naar Amsterdam te gaan, opdat ook de laatste hoofdstukken van Exodus en het boek Leviticus voor u n Ur a gaan leven. Hel Heilige der Heiligen Korean en willen gods dienst niet een lied 0 Een Koreaanse zendeling ver telde, dat na het uitbreken van de burgeroorlog in Korea, toen de Amerikanen het gezag over de gevangenis van Seoel overnamen, zij meenden ook geestelijk voor de ongeveer 600 gevangenen te moe ten zorgen. Er werd besloten een stemming te houden om te ont dekken welke godsdienst geprefe reerd werd om door gevangenis- predikanlen te worden vertegen woordigd. De gevangenen konden kiezen tussen een Boedistische, Confucianistiscbe, Rooms Katho lieke of Protestantse gevangenis predikant. Op zes na stemden ze voor een Protestant. Toen men na vraag deed waarom men zo een stemmig tot deze keus was geko men, antwoordde men: Wij willen een godsdienst met het Jezus-lied. Oud Gereformeerde Gemeenten Fusie. De vrije Evangelisaties te Rijssen en te Vriezenveen hebben zich aangesloten bij het verband van Oud- Geref. gemeenten tn Nederland Deze evangelisaties tellen resp. 900 en 300 aangeslotenen. (Kerknieuws.) gehouden. Frankrijk komen de deze reizende tentoonstelling. De stem der mensen zonder stem Op de eerste februari van die gedenkwaardige winter 1954 om vijf voor één onderbrak de Franse nationale omroep haar programma voor een oproep. Om kwart over één sprak een volkomen onbekende pater over Radio-Luxemburg dezelfde woorden uit: „Vrienden he'pt, helpt!! Er is een vrouw over leden. Vannacht om dr'e uur werd ze gevonden doodgevro ren op een trottoir van de boulevard Sebastepol, haar hand omknelde nog een papier, het middel waarmee men haar eer gisteren uit haar woning op straat heeft gezet. Hoort mij verder aan! Elke nacht zijn er meer dan 2.000 mensen onder de blote hemel, onder de strengste vorst, zonder dak en zonder brood...." De oproep kostte de directeur van de Nationale Radio Omroep een fel le uitbrander van zijn superieuren, maar twee dagen later werd hij door alle kranten geroemd en gepre zen en Abbé Pierre, de rooms-katho- lieke priester, die de hulpactie op touw zette werd- een beroemdheid. Hij werd de redder der verdoolden, de helper véri de daklozen. Reeds wérd eenboek aan zijn werk gewijdi dat onder de titel: ,,De voddenrapers van Emmaus" laat zien wat deze man met een kleine groep maatschappelijk gezon- kenen heeft bereikt voor de armsten onder de armen. Ook in Nederland is hij zo bekend geworden dat nu een tweede boek verscheen bij ,,De Fontein" te Utrecht: ..De boodschap van Abbé Pierre". Dit boek bevat preken en toespraken, die deze geestelijke in de afgelopen jaren heeft gehouden. SCHREEUW Verwacht van dit boek geen li teraire stijl, geen vloeiend sprekers talent. Het is een schreeuw om hulp en men kan niet ontkennen, dat het niet hier en daar „schreeuwerig" is Waar hulp nodig was, werd die hulp ook verleend Enkele weken geleden verscheen het jaarverslag van de interkerke lijke hulpverlening in i955. Het is een klein boekje van 28 pagina's vol getallen en gegevens. De titel „Pain and Promise" getuigt van het diepe lijden, dat velen nog moeten door maken, maar ook van het verlangen van kerken om te hulp te snellen togelijk. Het is ondoenlijk om in een kort verslag de inhoud van het gehele geschrift door te geven. Bovendien staat het zo stampvol met getal organisaties, dat een leek er soms ook wel eens niet helemaal uit komt. Verder werd niet alle hulp direct verleend door de Interkerkelijke Bijstand zelf, maar ook door de Hulpdienst van dc Lutherse Wereldfede ratie en de Internationale Zendingsraad, die echter nauw met elkaar samenwerken. Allereerst valt wel op de geweldige hulp. die de Verenigde Staten van Amerika hebben verleend. De Amerikaanse kerken schonken 81 pet. die niet-Ame- rikaanse kerken 19 pet. van het geld, dat door het Program van Bijstand besteed werd. Wel blijkt dat de hulp van andere landen gaat stijgen (in 1953 llVi pet., in 1954 15 pet.). Vaak is de USA voorgesteld als een harte loos kapitalistisch land en beschoi de de Europeaan de geldelijke hulp als een politiek doel om invloed te winnen. In de bedragen die hier ge noemd worden, gaat het echter in hel geheel niet om politieke doeleinden te verwezenlijken, het zijn giften, niet gegeven hadden behoeven te den. Iedere bezoeker in de Verenigde Stalen voelt dat er een volk leeft, dat verantwoordelijkheid wil dragen ei opdracht voor de wereld ziet. Ah dit niet onder ogen zien, beschouwen we het land verkeerd. Op allerlei manieren werd geprobeerd hulp te verlenen. Er werden 12 421 emigrantenvluchtelingen geholpen een nieuw vaderland te vinden, ter wijl nog 4.505 vluchtelingen geholpen werden door de Lutherse Wereld Fe deratie. Het grootste getal verhuisde naar de Verenigde Staten, waar vol gens de wet op de vluchtelingenhulp nog meer mensen het land kunnen binnenkomen. Australië nam de twee de plaats in. terwijl Canada dit jaar minder vluchtelingen ontvangen had I dan in de voorgaande jaren. Neder land werd samen met Zweden en Noorwegen geprezen, daar zij het mo gelijk maken om mcnsii met t b. c., die de oceanen niet kunnen overste ken op te vangen en te helpen. We zouden zo nog even door kunnen gaan. maar we zijn bang dat de lan ge reeks getallen u het lezen onmo gelijk zal maken. Wel willen we uw aandacht bepalen bij de nood, die er nog steeds heerst. We leven in een tijd van hoogconjunctuur, maar de duizen den palëstijnse vluchtelingen merken er weinig van. De vlucht van Oost naar West bleef doorduren met een gemiddelde van 400 personen per dag. Iedere vijfde persoon in Duitsland Is een vluchteling. Vergelijk daar dan maar eens het getal emigranten en het wordt schamel in vergelijking met deze cijfers. Of kijk eens naar een stad als Hong kong. Het was heus niet zo'n grote stad, ongeveer zo groot als Amster dam er. had 800.000 inwoners. Door de voortdurende stroom van vluchtelingen uit China is dit getal gestegen tot.... 2.250.000. Honderdduizenden leven in gaten en holen, op trottoirs en ber men en de gelukkigsten onder hen mochten een plaatsje vinden op het dak van een huis. Of lees van Korea, waar de wapenstil stand reeds jaren geleden getekend werd. maai waar nog steeds een noodtoestand heerst Er zijn meer dan een kwart miljoen oorlogswedu wen, duizenden wezen en miljoenen, die een prooi van tuberculose zijn ge worden. Over de gehele wereld, in oost en in west wordt geleden, geleden tijdens een hoogconjunctuur. En zonder al te veel bombarie wordt er in stilte ge werkt door kerken, die de handen in een hebben geslagen om de nood te lenigen. Het wordt gedaan door een oecumenische beweging, waarvan vele orthodoxe kerken zich afzijdig moeten houden, als gevolg van de grondslag. Het ware evenwel te wen sen dat er een weg gevonden zou kunnen worden, dat meer kerken aan dit noodzakelijk werk zouden kunnen deelnemen. Eén kerk allien kan niets doen. Slechts als velen samenwerken is het mogelijk iets te doen. Boven dien gaat het hier niet om liefdewerk maar om een plicht van de kerk van Christus. En laten zij, die aan dit werk geen deel hebben en zij die wel deel kunnen hebben maar de kans "liet hebben aangegrepen, beseffen dat de Bijbel leert, dat geven ontvangen betekent. God gaf Zijn Zoon opdat Hij zonen zou ontvangen, en wie rijkelijk zaait, zal rijkelijk oogsten. geworden. Abbé Pierre stort zijn hart uit voor zijn gehoor en hij spreekt niet voor zichzelf maar voor anderen. Bovendien heeft hij het recht om te spreken, want zijn stem komt niet tot u van achter een ma honiehouten bureau, maar direct vanuit de droesem van de nood. Eigenlijk heeft hij dit werk voor de daklozen nimmer gezocht. Hals over kop is hij er ir.-Terecht-geko men, omdat hij iemand hielp. Prompt stonden er toen twee voor zijn deur, en zo is zijn werk gaan groeien. Men kan vragen is dit boek ac tueel voor Nederland? Ik geloof dat het goed is om het te lezen, al was het maar. omdat u hier een mens ontmoet, die zichzelf daadwerkelijk inzet voor de nood van de mede mens. die onzelfzuchtig doet wat hij kan om anderen te helpen. Maar toch is het tevens actueel omdat hier gesproken wordt over een na tionale nood. die eveneens een ver geten nood is: De huisvesting. Merkwaardig is dat ook in Neder land waar het probleem eveneens nijpend is dit probleem achterop komt als het gaat om de belangstel ling der politiek. Het i zich er bij J bleem niet op«, in plaats van dat dit als probleem nummer één wordt aangepakt'bij de kabinetsformatie, wordt het nauwe lijks genoemd. In dit boek brengt Abbé Pierre ons echter van aange zicht tot aangezicht met de oorzaak van vreselijk veel ellende. GEROEPEN Abbé Pierre heeft geen genoegen genomen met het afschuifsysteem der bureaucratie en als het moest heeft hij de wet met de voeten ge treden. Nadat men kwam vragen naar de vereiste vergunning, toen hij met een heel complex bezig was, antwoordde hij na een felle, emotio nele rede „Ik geef er de voorkeur aan ze onwettig te zien leven boven ze wettig te zien sterven, zoals de babies van de moeder gestorven zijn, die er drie had en er nu maar één over heeft." De ambtenaar droop af. maar enige tijd later werd de abbé gedreigd met een proces en hij antwoordde: Ik smeek U bij de liefde Gods. doe ons dat proces aan. Dat is alles wat ons ontbreekt. Ik zou voor een rechtbank, voor de autoriteiten willen gaan uitschreeu wen. de waarheid, de toestand die hier heerst. Het is de vraag of abbé Pierre goed handelde, maar soms moet men inderdaad hard optreden om de bureaucraten de ogen te ope nen. Daartoe moet men een geroepe ne zijn en deze geestelijke voelt zich geroepen tegen wil en dank. MERKWAARDIG Merkwaardig in dit boek is even wel de theologische achtergrond. Telkens weer vroeg ik mij af: Wat is nu de drijfveer: de nood of de ge rechtigheid Gods? Het boek geeft een eigenaardige kijk op de theolo gie die mogelijk is in de Rooms Ka tholieke kerk. Als priester ziet hij er geen been in het altaar op te ruimen in de kapel, als hij de ruim te nodig heeft voor bedden. Boven dien wordt hij in het geheel niet beheerst door het grote verzoenings werk van Christus. Telkens weer schemert door de regels heen dat Chrstus ons een voorbeeld gegeven heeft Hij is in de ellende neerge daald en zo moeten wij in de ellen de neerdalen als we echt iets wil len bpreiken (p. 33). Even verder zegt hij dat de toekomst van Frank rijk veilig gesteld zal zijn als ieder- pen «en huis heeft om in te wonen (p. 58). Later schrijft hij: ,,In dit uittreden uit ons eigen „ik" en in dal geven van onszelf aan anderen ligt het fundament van alles." (p. 100). En. „Hij (Christus) moet ook zelf mens worden om tegelijkertijd ons hart te treffen, ons te bewegen met Hem deel te hebben aan dit gemeenschappelijk verlossings werk. (p 123) G^en woord van ver zoening met God door het plaatsver vangend steven van Jezus Christus. Hoewel wij de theologie van Abbé Pierre niet kunnen bewonderen, moeten wij hem hoog achten voor zijn daden. En we moeten luisteren naar deze „vrijzinnig" Rooms Ka tholiek als hij zegt: „Het verschaf fen van een woning aan de werk man is geen kwestie van weldadig heid. Wij moeten het begrijpen, het moet tot ons doordringen dat het een kwestie van rechtvaardigheid is. een heilige plicht, en dat wij laf aards zijn als wij er een zaak van liefdadigheid van-maken." Samenvatting: Een Rooms Ka tholiek boek met een, zij het enigszins schreeuwerige, boodschap. De Boodschap van Abbé Pierre (dc Gcb. 4.50. Wat vindt de R.K. kerk hiervan In een recensie over dit boek in het weekblad „De Hervormde Kerk" stelt A. K. S(traatsma) de vraag hoe de Rooms Katholieke Kerk op deze apostolaire ijver reageert: Hoe de R K Kerk over priesters van dit gehalte (priester-arbeider) denkt, is wel voldoende bekend. In een zeer lezenswaardige studie over „de Priesterroman in een ge seculariseerde (ontkerstende) we reld", van de hand van dr. J. C. A. Fetter, vond ik de volgende uit spraak van een nieuwe aartsbisschop tot abbé Pierre, die zich op de eer ste christenen beriep. „Wij zijn niet langer de primitieve kerk, wij zijn de Rooms-Katholieke Kerk, wij zijn de organisatie door God zelf ge sticht, groeiend door de eeuwen heen, die niet dwalen kan." Dezelf de starheid en hoogmoed hoorde ik onlangs in een Vlaamse televisie uitzending, „de Banier van de Ko ning". Daarin ontving een priester- arbeider (matroos op een lichter) het bevel zijn arbeid te staken. Toen hij zich beriep op de nood en de vruchten van zijn arbeid, kreeg hij het volgende wilt, leidt tot conn spraken vertellen reeds be: lijk denkt, heeft geen kenis: de orde. denkt voor jou." „Wat jij hoezeer Drie maal in een weck O Een groep Russische matrozen - heeft een bezoek gebracht aan de Rembrandttentoonstelling. Hoewel ze zich weinig geïnte resseerd toonden voor wat ze-- zagen, trok het schilderij van de ge- kruisigde Christus wel hun aandacht. Heel verbaasd vroegen ze „Waarom werd die man gekruisigd en wie was het"? Op een vraag of zij de werken van Rembrandt kenden antwoorden ze: allemaal. Maar Christus kenden ze niet. Hier zien we het gevolg van de a'.heïs-; tische propaganda onder de jeugd. De- Russen zijn altijd een godsdienstig volk geweest, maar nu kenden de Iwans Christus niet. en hadden zelfs nog ooit van Hem geboord. In nauwelijks een halve eeuw werd het christendom er uitgestampt en is Christus een verge- tene. En toch was Christus' komst het hoogte punt der wereldgeschiedenis. In Hem' had God een ontmoeting met 'e we reld en werd de loop der wereloge- schiedenis veranderd. Maar omdat rrien God niet wilde ontmoeten. -ilde men Christus niet kennen. Zo meent men die ontmoeting met God ongedaan te kunnen maken. Laten we echter niet zeggen: „Wat vreselijk is dat toch achter het ijzéren gordijn!" In ons eigen land zijn er duizender en nog eens duizenden, die ook die ont moeting niet willen beleven, die liever hun eigen weg gaan. Zij weten el dat Christus leefde en gekruisigd werd, maar ook zij kennen Hem niet. I'ier komt dat niet omdat ze nimmer de gelegenheid hadden, maar omdat ze de' ontmoeting niet willen beleven. e komst van Christus evenwel is een historisch feit en dwaas is de man, die feiten niet onder ogen wil zien. In de Mexicaanse stad Rey-' nosa werden duizenden bezoe kers getrokken door de 28- jarige acteur Tagare, die zich in de plaatselijke arena liet kruisigen met spijkers door handen en voeten. Ongeveer 5000 mensen be zochten het schouwspel. Zij betaalden een toegangsprijs maar schonken ook veel goederen en geld voor de bouw van een nieuwe kerk. Maar zelfs de Rooms-Katholieke priester José Vastil-" lanas was dit te gortig. Hij heeft verklaard dat de kerk geen toestemming tot de vertoning hééft ge geven en dat zij het geld van Tagare beslist niet wil ontvangen. Wat zijn de achtergronden van dit verhaal? Wat dreef Tagare? Slechts sensatie? Of ligt er een diepere achtergrond? Zocht Tagare vrede met God cn wilde hij dat bereiken door het ontzettende lij den te ondergaan wat Christus onder ging? Zelfs als we dit aannemen leert hel ons alleen tot welke excessen de leer der goede werken als een vereiste voor de zaligheid kan leiden. Maar heeft Taga re door deze kruisiging innerlijke rust gevonden? De Bijbel zegt dat het loon van de zonde de dood is. Christus evenwel heeft onze straf ondergaan' aan het kruis. Sommige mensen wil len Christus slechts kennen als een y.oai'.beeld, niet als de verzoener onzer Als Christus een voorbeeld is, dan heeft Tagare hem tot het einde toe gevolgd," want als we Christus als vooroeelc!" nemen moeten we Hem niet alleen vol gen langs de karavaanwegen van Pa lestina maar ook op de Via Dolorosa, dan moeten we zijn kruis dragen, dan moeten we er aan genageld worden zoals Tagare deed. Maar de Bijbel eist niet de kruisiging als straf op de zonde, zij eist de dood. Tagare werd alleen gekruisigd, Christus echter stierf. Wij kunnen het voor beeld van Christus volgen tot in de dood, maar dan belanden we zoals hij in de hel echter zonder de mogelijk heid er vandaan te komen. Ch-.istus evenwel heeft de macht van d* het voor ons verbroken. Hij deed wat Ta gare niet kon en wat wij niet kunnen. Hij stond op uit de doden. Daarom eist God niet van ons dat wij het voorbeeld van Christus volgen, maar dat we aanvaarden wat Hij voor ons deed. Hij immers stierf in onze plaats en dat moeten wij O Nog een derde keer was het kruis in het nieuws. Weer stonden in Zuid-Celebes de Petruskruisen opgesteld. Door leden van de extreem Moham medaanse partij „Daroel Islam" wer den inheemse christenen met het hoofd naar beneden gekruisigd. Dit werd op een Amerikaanse Zendingsconferentie meegedeeld. Namen en plaatsen werden niet bekend gemaakt om represaillmaatregelen te voorkomen. Wat doet de Indonesische regering om deze dingen te voorko men, en bescherming te bieden? Zij staat machteloos. Is dit niet een onderwerp waarover dé kerk zou kunnen spreken en haar in vloed in de wereld zou kunnen aan wenden om zulke excessen te voorko men? Het is goed om vooruit te den> ken en ons te bezinnen over de beste manier om de Papoeas het evangelie te verkondigen, maar het is beter om deze vervolgde christenen in Zuid-Cele* bes een daad te laten zien. In het blad „Kerknieuws" werd de laatste statistiek gepubli ceerd van de stand van zaken in de Ned. Hervormde Kerk. Volgens deze gegevens bedraagt hel tonaal aantal leden in Nederland per 1 juli 1956: 3.383:748. Er zijn 2040 predikantsplaatsen waarvan er 306 bezet worden door de Gereformeerde Bond, en 337 door de Vrijzinnigen. De redactie van het blad plaatst het over blijvend getal onder de noemer: Midden-ortho- doxie nl. 1397. Men moet evenwel niet vergeten dat velen uit deze mid dengroep behoren tot de Confessionele vereni ging of geheel zelfstandig staan zonder ooit voor een bepaalde modaliteit te hebben gekozen, maar zeker niet alles van de midden-orthodoxie voor hun rekening willen ne men of zo genoemd wil len worden. Deze inde- Bond Hl, en vrijzinnig 80). Uit deze getallen blijkt dat zowel rechtse als linkse modaliteiten grotere moeite hebben met het aanvullen van de gelederen dan de middengroepen. In het geheel zijn er 33 vaca tures in gemeentes on der de 150 zielen. 17 in kerken met 150200 zielen, en 63 in kerken met meer dan 200 zie len. Het aantal vrijzin nige predikantsplaatsen is het grootste in Fries land. En het grootste aantal Gereformeerde komt simpel. Het aantal vaca- Bondsplaatsen ligt in denorthodoxie, 1 tures bedraagt 210 (mid- de provincie Zuid-Hol- I Gereformeerde Bond en den-orthodox 69, Geref.lland (120), waar zich I 9 uit de vrijzinnigen. provinciaal gezien ook de meeste miclden-or- thodoxe predikants plaatsen bevinden (254). In percentages omgere kend bereikt de Gerefor meerde Bond in Utrecht haar top met 43%, van het provinciaal aantal predikantsplaatsen de vrijzinnigen in Drenthe met eveneens 43% en de middenorthodoxe plaat sen in Limburg met de volle 100%. Ook het overgrote deel van de 119 predikanten in alge mene dienst nl. 91%. uit de mid-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 15