Palestijnse dioramas mssmes BILLY GRAHAM Uitstoting nit het van SPINOZA Joodse volk E Nederlands emigrant uit Australië als zendeling naar Nieuw-Guinea verdwijnen uit Haarlem, maar gaan naar Den Haag Een ieder die van de Bijbel houdt en Haarlem bezocht, had 6inds 1938 een prachtige gelegenheid om de sfeer van het Heilige Land binnen te treden. Daar. op de twee bovenverdiepingen van een groot herenhuis aan de Schotersingel was een unieke tentoonstelling ingericht van Bijbelse diorama's, drie dimensionale schilderijen. Daar kon U het offer op de Karmel bijwonen en als het heel stil was hoorde U misschien nog wel uit het verleden de stem van Elia tot U komen die riep: „Hoe lang hinkt ge op twee gedachten"? ZATERDAG 28 JULI 1956 De schilder S. van der Schaar aan hel werk tijdens een voorstudie voor één der diorama's. Wat hij in het Midden- Oosten bij zijn reizen met eigen ogen aan schouwde kwam hem uil- stekend van pas bij hel vervaardigen der schilde rijen. in het nieuws „Zo de Here God is, volgt Hem na en zo het Baal is, volgt hem na!" Daar zag U de koperen wolkenluchten van de woestijn. Daar ging de zon op over een leeg Paas graf, waarvoor de steen reeds is weggerold. Daar zag U Simeon in de tempel met het kindeke Jezus in zijn armen en misschien hoorde U in de geest wel de zo bekende woorden: „Nu laat gij Heer, Uw dienstknecht gaan in vrede, naar Uw Woord. Want mijn ogen hebben de zalig heid gezien". Toen ik dan ook in de afgelopen week In Haarlem moest zijn, stond er een bezoek aan de diorama's op het pro gramma. Ik trof het. Er was juist een groep binnen en ik kon mij onmiddellijk bij hen aansluiten. Een Christelijk Ge reformeerd predikant uit Baarn maakte een reis met een aantal gemeenteleden en natuurlijk moest Haarlem niet ver geten worden. De mensen keken aan dachtig en zo nu en dan hoorde ik uit de groep een: ,,Wat is dat mooi!" Naast me stond een nog betrekkelijk jonge man, ergens in het midden van de twin tig die, meer tegen zichzelf dan tegen mij zei: Zo mooi had ik het me niet voorgesteld, neen. Dat is geweldig. Nu gaat de Bijbel echt leven." En de drie kleine jongens van rond de elf. die steeds moesten raden wat het volgende diorama uitbeeldde misten maar zelden De knapen kenden hun Bijbelse geschie denis. slechts de zalving van de jonge David door Samuel konden ze niet thuisbrengen HET IDEE Het idee voor de tentoon stelling gaat terug naar de Brusselse wereldten toonstelling m het midden van de dertiger jarea Daar waren enkele na- tuurdioramas tentoonge steld en daar kwam de heer Heule op het idee om zoiets ook op Bybels gebied, te hebipen De schildei S van der Schaar, die vooral voor 1914 overal door het midden-oosten had rond gezworven zette zich aan het werk. Hij was niet slechts een kunstschilder, die het oosten kende in zijn vele bonte kleuren, maar hij kende ook zijn Bijbel en langzaam aan in een periode van twee jaar tijds kwamen de diorama': voorzorgsmaatregelen ziet U Palestina 3D. Sinds 1938 is de tentoonstelling Ui Haarlem open geweest voor het publiek en vooral in de zomermaanden stroom den de vakantiegangers er heen. Het werd een jaarlijkse trekpleister voor vee] schoolkinderen op schoolreisjes, maai ook zangkoren (toen ik er was kwam er een zangkoor van 60 stemmen) en ver enigingen mochten graag komen Toen we de trap afdaalden'en het grote zang koor naar boven schoof, werd er al- gebeld en voor de deur stonden 'eertig Spakenburger vrouwen in kle derdracht. ZOMERMAANDEN Het is niet uit gebrek aan belangstel ling, dat deze diorama's opgeheven moesten worden, hoewel ze alleen in de zomermaanden tentoongesteld waren Eigenlijk licht er achter het geheel een geloofscrisis. Vader Heule had de diora ma's opgebouwd en heeft ze mogen ge bruiken in zijn welbestede oude dag Maar een man van bijna tachtig kan het lange staan niet meer volhouden en zo ging de tentoonstelling over in de handen van de zoon. Herman was opge groeid met de Bijbel en tussen de diora ma's, hij ging mee naar de kerk en ca techisatie, maar toch ontbrak er iets in zijn leVen. Maar God laat niet va ren het werk zijner lianden. Eerst in" een tentsamenkomst van Youth for Christ, later door moeilijke omstandig heden en noden werd Jezus Christus van een leer een persoon. Toen gingen ook de diorama's leven en in zijn uitleg kwam een nieuwe gloed JUj zou de dio rama's nu wel willen houden, en nau welijks kan hij het zich indenken, dat Tot twee maal toe was Billy Graham in het nieuws in de afge lopen week. In Engeland zal binnenkort een openbaar debat gehouden worden over de waarde van bekeringen Aan dit debat zal Charles Potter, een vroegere communist, deelnemen, die in de Harringay Arena voor het eerst Graham hoede en in een volgende samenkomst naar voren kwam. Zijn leven werd totaal veranderd en hij geeft zich nu helemaal om de arbeidersmassa met het evangelie te bereiken. In Amerika is een debat aan de gang in het vrijzinnige weekblad „Christian Century" tussen theologen. Reinhold Niebuhr heeft een artikel geschreven naar aanleiding van de te verwachten campagne van Billy Graham in de stad New York. Niebuhr klaagt daarin dat de orthodoxe Graham te naief orthodox is. Hij schreef onder meer dat de vrijzinnige theologie een gewel dige vooruitgang geboekt had door: „De absolute eerlijkheid waarmede zij de kerk er toe bracht een onderzoek in te stellen naar de schriftuurlijke grondslag van haar geloofDeze winst van het vrijzinnig christendom wordt nu in gevaar gebracht met als gevolg een prestigeverlies van de vrijzinnigheid en een groeiende in vloed van de orthodoxy". STAP TERUG Volgens Niebuhr is Graham een stap terug in het theologisch verleden: Graham denkt nog steeds in de lijn van het piëtistische moralisme. Hij denkt dat de problemen van de atoom bom opgelost kunnen worden als men sen zich tot Christus bekeren; dat be tekent dat hij de serieuze verslagen heid door een schuld- en verantwoor delijkheidsgevoel, en van schuld ver bonden met verantwoordelijkheid, het welk christenen onder ogen moeten zien niet erkent. „Wat Graham be reikt heeft als een christen en evange list moet gewaardeerd worden, maar dat verandert het feit niet dat een individualistische benadering van ge loof en overgave in het gevaar staat de geweldige complexe taak van ge rechtigheid in de gemeenschap op de achtergrond te schuiven, en een te grote scheiding brengt tussen be keerdenen „onbekeerden". HULP Elmer George Homrighansen van Princeton Theological Seminary is Graham nu te hulp gekomen. Dit is hef belangrijkste seminarium van de Presbyteriaanse kerken. Hij schreef in hetzelfde blad: „Veel mensen heb ben beweerd dat als het christendom niet bij de individu begint, het in het geheel niet begint. Maar als het daar ophoudt, dan houdt het christendom op. Existentialisme van allerlei soort heeft ons geplaatst tegenover de een zaamheid van het individuele leven. Tenzij het individu een ontmoeting heeft met God-in-Christus zodat zijn. existentie geplaatst wordt onder het oordeel en de barmhartigheid van God. heeft hij het „evangelie" nog niet gehoord. Tenzij hij „bekeerd" is heeft hij het nieuwe leven van Chris tus niet ontvangen NIET OPZIJ Mijn opinie is dat wij de nadruk op het individu in evangelisatiewerk niet opzij moeten schuiven, maar dat we tot een nieuw begrip van de mo gelijkheden moeten komen „De neo- orthodoxie moge dan meer weten van de structuur en de achtergrond van de Evangelieën, moge de zondigheid van de individu en volkeren onder ogen zien, en moge de noodzakelijk heid van een wedergeboorte begrij pen, maar ,.is zonder kracht als het personen tot een posifief geloofsle ven roept." Homrighausen »rraagt: „Waar zijn de neo-(middel)-orthodoxe evangelisten'' Eerlijk gezegd ben ik teleurgesteld in haar onvermogen de weg naar een werkelijk reveil of re generatie of restauratie van een le vend protestantisme in de plaatselijke kerk te wijzen". T en toon si piling van spiekbriefjes Enkele dagen geleden lazen we een ar tikeltje over een zeer bijzondere ten toonstelling in Spanje. Het betrof een openbare tentoonstelling van Chuletas, middelen om te spieken tijdens exa mens. Zowel de leraren als de leer lingen waren opgetogen over het ten toongestelde materiaal, schrijft het blad waarin we dit lazen. Er was van alles te zien. Van heel gewone dingen tot manchetten met antwoor den en zelfs een lucifersdoosje waar in heel ingenieus gaatjes gemaakt wa ren, zodat men bepaalde chemische formules kon lezen. Toch was het pu bliek enigszins teleurgesteld, want zij herinnerden zich nog ,,de goede oude tijd", toen ze nog veel knappere mid delen hadden uitgevonden. De meeste professoren prezen de stu denten voor hun intelligente vondsten. Een lector dr. Pi y Suner vertelde van een vroegere student, die een appa raatje voor hardhorenden droég. Hy had altijd gemeend, dat de jonge man enigszins doof was Pas Jaren later ontdekte dr. Pi y Suner dat het appa raatje een chuleta was. een telefoon, die via een draad verbonden was met een andere (waarschijnlijk knappere) student, die de antwoorden kon dicte ren. Dr. Suner zei: ,,Als ik had beseft, dat hij voortdurend had zitten spieken had ik hem beslist een tien gegeven. Die kerel zal het nog ver brengen." Uit deze tentoonstelling blijkt, dat spie ken eerbaar is in Spanje Daar is het alleen iets gemeens als het ontdekt wordt. We bevinden ons nu in de vakantietijd. De meeste examens zijn achter de rug, enkelen zitten nog te blokken voor een ..herretje" maar veel zijn dat er niet. Het onderwerp ..spieken" is dus niet erg actueel meer. Maac misschien mag ik toch wel verklaren, dat spieken pronken is met iemands anders kennis of jezelf beter voordoen dan je bent. Dat laatste kan ook in één woord uitgedrukt worden: Liegen. En liegen wordt nog altijd genoemd in de tien geboden. Quasi-godsdienst worven. Het is de in 1814 ln de hofstad gestichte s-Gravenhaagse Bijbel Vereni- I ging". Deze vereniging die twee jaar na het Nederlands Bijbelgenootschap werd opgericht, had zich al? doel gesteld de verspreiding van de Heilige Schrift ln tegenstelling met haar landelijke zuster organisatie geeft zij zelf geen Bijbels uit. maar zorgt ervoor dat de Bijbel onder de mensen komt Oorspronkelijk was deze vereniging Neder lands Hervormd georiën teerd. maar een aantal jaren geleden werden de statuten gewijzigd zodat ook leden van andere kerken deel kunnen ne men in dit werk. hrtewel DRIEHONDERD JAAR GELEDEN: dat m'tal tot stand. Lampen verborgen tussen de coulissen verhogen de effecten en bren gen de diepten nog sterker naar voren. Zonder extra bril en zonder bijzondere het plafond naar beneden za! vallen als boven vijftig tot zestig men sen het Nieuwe Testament bezien. Maar de dag komt steeds nader. Op 31 juli is het onherroepelijke einde. Het huis, dat niet voldeed, omdat de diorama's op de bovenverdieping tentoonge steld 'waren is verkocht aan de A.N.W.B. Zelf beleefde ik iets de moeilijkheden waar het jonge gezin mee te kampen had. Toen het grote zangkoor in de kleine zaal opgepakt stond, bleek de luchtverversing volkomen onvol doende. Slechts vlugzout redde een dame van flauwvallen NAAR AMERIKA? dW zl3n huls vrij, zal zijn Q), ZOEK NAAR GEBOUW ets tappen, de kalk niet lan- t De vereniging is up dit ogenblik op zoek naar een gebouw. Er zijn reeds verschillende onderhandelingen gaande, maar het zal wel onmogelijk zijn om reeds op 1 september de tentoonstelling te openen. Het ligt in de bedoeling om de diora ma's zo op te stellen dat ze gemakkelij- |ker te bereiken zijn en ook beter tot -echt zullen komen, dan in Haar- De vereniging verwacht, dat juist vèel scholen in de wintermaanden inte resse zullen hebben, als illustratief ma teriaal voor de Bijbelse Geschiedenisles sen, en in de zomer zal er zeker belang stelling zijn van verenigingen en ook van particulieren. De vereniging zelf bezit een zeer mooie collectie Bybc.s ln al lerlei talen en uit verschillende eeuwen en deze Bijbels zullen dan meteen ten toongesteld worden. Bovendien zijn er besprekingen begonnen om de Bijbelten toonstelling met allerlei oudheden uit te breiden, zodat in één tentoonstelling zoveel mogelijk materiaal te zien zal zijn "van de Bijbel en wat op de Bijbel betrekking heeft. Haarlem raakt dus deze komende week zijn diorama's kwijt. Niemand is daar blij om. Zelfs de wethouder heeft nog geprobeerd of het niet mogelijk ls ze toch in de stad te houden, maar te vergeefs. In Den Haag echtèr zullen ze. naar we hopen, spoedig weer te zien zijn. Zo is déze stad er opnieuw in ge slaagd weer een interessante, blijven de tentoonstelling binnen haar (nimmer gebouwde) stadsmuren te brengen. Er is een ogenblik sprake van geweest dat de diorama's het land zouden verlaten. De jonge Ameri kaanse predikant, Walter Frank, die zo'n grote zegen werd in het leven van Herman Heule, hoorde van- de verkoop van het huis en vroeg onmiddellijk of hij de dio rama's niet kon overnemen. Frank is predikant van een zeer grote doopsgezinde kerk, die de diora graag wilde hebben voor haar ker kelijk en evangelisatiewerk. Ge lukkig voor Nederland is dit niet doorgegaan. Er was nog een gadigde, een vereniging die reeds heel oud is, maar toch nin algemene bekendheid heeft Bijbels gegeven houdt. illllllllllllllllllllllllllllllll Een slechte preek EN DOCHTER van Prof. Gun- ng, de theoloog, vertelde mij Uittredingen uit de kerk in Duitsland onrustbarend [S HET AANTAL uittredingen uit de Evangelische kerk, dat hoe nger hoe meer stijgt, onrustba- ;nd? Deze vraag stelt Jost Kahnes i het laatste nummer van „Die Zei- chen der Zeit", een Duits Evange lisch maandblad. dat net ha; ader naar de avondkerk geweest was te Arnhem. Ze vroeg hem zijn oor deel over de preek, die haar inaar matig bevallen was. Prof. G. was enthousiast over de rijke tekst en wist er de diepste waarheden in te vinden, „Maar vader, daar heeft hjj niets van gezegd!" Hij stond stil, keek aandachtig zijn dochter aan, of hij 't maar half geloofde en zei toen: „Dan had hij het moeten zeg gen!" Hij merkt op, dat het aantal niet al leen gestegen is. maar stellig nog wel groter zou worden. En de financiële grondslag wordt er niet beter op. Maai een angstige kerk zou een goddeloze kerk zijn. en niet de kerk van Jezus Christus. Dat de reeds vermolmde balk lagen van een volkskerk in oude stijl (ca 90 pet. van alle staatsburgeis te gelijkertijd lidmaten der kerk) geducht zullen kraken, kan men zeggen zondei profeet te zijn. Maar de kerk heelt dit uit de hand des Heren te aanvaaiden. Zij zal steeds de Bijbel aan haar zijde hebben; hoe weinig acht heeft zij gesla gen op Christus' woord over ..de kleinr kudde"! Hoe vaak heeft zij de duidelij ke uitspraak van de Heer gencg- ord dat slechts weinigen door de enge poort zullen binnengaan, of de smalle weg leven zullen vinden. Nu wij een nieuwe, ..armere" u moeten gaan, raken wij zo spoedig verlegenheid, maar onze verlegeuneden zijn Gods gelegenheden De kerkelijke uittredingen zullen ons helpen op de naar een Bijbelse heroriëntering ons begrip ..gemeente". Het gaat niet om een substantie-verlies; de uiren worden slechts duidelijker zichtbaar De kerk van Jezus Christus zal hoe langer hoe meer gaan bestaan uit de kleine schare van hen, die zich in Jezus' naam verzamelen, en leven uit Zijn te genwoordigheid in hun midden, door Woord en Sacrament. Deze schare zal de volmacht tot getuigen uit haar ver binding met Jezus Christus ontvangen, óók tot getuigen tot de uitgetredenen. van wie de meesten geen persoonlijke binding met de levende Heer hebben gehad Wij hebben hen niet als „afval ligen" te beschouwen, maar hun de Blij de boodschap te brengen van Hem, in Wien ook voor hen het heil is Als van hen vijf personen voor Christus gewonnen worden, is dat voor de kerk een sterkere aanwas, dan wanneer 500 van hen niet-uitge- treden zijn en wankelmoedige ge meenteleden zouden zijn ge bleven De uittredingen uit de kerk kunnen ons wijzen op onze verantwoordelijkheid ten opzichte van onze Christus-belij denis: ivnar dif jesrhirdt hebben zij voor ons hun schokkend karakter verloren. (Van een medewerker) De 27e juli 1656 is een zwarte dag geweest voor de Portu gees-Israëlische gemeenschap in Nedefland. Ze bestond nog maar kort in xins land. Omstreeks 1600 "kwamen de eerste Joden in ons land en toen was er nog lang geen sprake van een Joods kerkgenootschap. Toen zij jaren later gesticht werd, ontstond er reeds in de eerste jaren van haar bestaan in deze gemeenschap grote beroering. Een van de leden, voortkomend uit een ge slacht, dat vele verdienstelijke zonen had opgeleverd, moest worden uitgestoten. Het was Barucjp (of Benedictus) d'Espinoza. Ook hij leek in zijn jonge jaren de familietraditie te handhaven en een leidinggevende functie in het Jodendom te gaan ver vullen. De Opperrabbijn Saul Levie Morteira, een huis vriend van de Spinoza's onderrichtte hem Hij schijnt een voorbeeldige leerling te zijn geweest die een grote kennis bezat van het Hebreeuws en de werken van verschillende Joodse geleerden. In ver schillende Spinoza-biogra- fieën wordt zelfs be weerd dat hij een opleiding tot rabbijn zou hebben ont vangen. Bewijzen hiervoor zijn nimmer gevonden, het zegt echter wel iets om trent zijn Joodse kennis. Ook toen Spinoza ouderloos was geworden en de zaak van zijn- vader voortzette bleef hi| zich tot het Jo dendom aangotiokken ge voelen, Hij verkeerde in stand en liet de Joodse ge meente daar in ruime mate van meeprofiteren. Ei kwam echter een kente ring in Spinoza s gedach- tengang Hoe langer hoe meer ging hij denkbeelden aanhangen, die geen ge nade konden vinden in de ogen van de Joodse lei ders in Nederland. Het gevolg was dal de grote ban werd uitgesproken: het was de zwaarste straf, die in dc toenmalige Joodse gemeenscnap ln Nederland denkbaar was. Hij werd uitgestoten, de andere Jo den werd verboden met hem te spreken of op enigerlei wijze con tacten te onderhouden Heeft Spino za, die zich later zou ontpoppen als één van de grootste filosofen, voor zien wat dat betekende? Heeft de Portugees-Israëlitische Gemeente" voorzien welke beroering deze uil- stoting binnen het Jodendom te weeg zou brengen, zelfs nog 300 jaar na het uitspreken van de ban? Het is niet waarschijnlijk. Spinoza zelf heeft het blijkbaar onberoerd gelaten Welis waar zou volgens de overlevering Spinoza een verweerschrift tegen de ban hebben opgesteld, doch in dc ook uit die tijd goed bewaard geble ven geschriften van het Portugees- Israëlitisch Kerkgenootschap is nimmer hiervan iets gevonden Toch werd niet algemeen aanvaard ,.dat gezegde Espinoza zou gevloekt en gebannen worden uit het volk van Israël", zoals de ban zegt. Spinoza's geschriften zijn tegen het banbesluit in >vel degelij'k door de Joden gelezen en bestudeerd. Over de rechtvaardigheid van Spinoza's uitstoting werd zelfs gediscussieerd Toen de ban over Da Costa werd uit gesproken gebeurde dat niet. Geheel aanvaard is Spinoza's ban nimmer En er zyn vele vooraanstaande Jo den die, ook dit in tegenstelling met Da Costa. Spinoza als Jood zijn blij- en beschouwen Herhaaldelijk is er geschreven, dat sinds Spinoza geen grotere zoon van het Joodse volk is opgestaan dan die en die. Ook de laatste jaren is er een sterke stro ming geweest, onder aanvoering van r-president van Israël, BEZWAREN Dit stuit echter af op de bezwa ren van de tegenwoordige opper rabbijn van het Portugees-Israëli tisch Kerkgenootschap in Neder land die alleen dit besluit kan nemen. Deze opperrabbijn staat op het standpunt, dat hij zich door de 'ing van zijn ambt akkoord rklaard met de besluiten voorgangers. Daarbij komt nog. dat hi) zijn voorgangers een grotere wijsheid toedenkt dan hij zelf zegt te bezitten. Tevens heeft de opperrabbijn aangevoerd, dat hij dp denkbeelden van Spinoza geheel als on-Joods beschouwt, waaruit men mae concluderen, dat ook hij kennis heeft genomen van Spinoza's geschriften, hetgeen overigens in strijd is met de ban. Deze zegt i lijk naar voaen. dat Spinoza door de administratieve en kerkelijke auto riteiten van de Joodse gemeenschap destijds ter verantwoording is ge roepen en dat men hem „door be loften- poogde_terug te brengen van zijn s. chte weg" Het heeft blijk-z baar niet mogen baten, want ver der wordt gezegd, dat men dage lijks meerder kennis krijgende van de afschuwelijke ketterijen die hij deed en leerde, en de ontzettende daden die hij beging, waarvan vele getuigden en spraken ♦»»»««"»"■- digheid v ZIJN DADEN Het schijnen zo wordt aangeno- men, nog niet eens zo zeer zijn ,.^f- «chuwelijke ketterijen" te zijn ge weest die tot zijn uitstoting aanlei ding gaven, maar veeleer zijn da den. Natuurlijk kon de Joodse ge meenschap ook zijn denkbeelden niet onderschrijven evenmin als de Cal vinistische overheid. Spinoza trok de onsterfelijkheid van de ziel in twijfel, loochende het bestaan van engelen en tastte het toenmalige Godsidee aan, hij hekelde de basis van Jodendom en Ghristendom. Spinoza was geïnteresseerd in de werken van Maimonides en Delmi- go. Beiden werden als ketter be schouwd. De werken van de laatste, die te Amsterdam gedrukt zouden worden, werden op last van de be- stuurderen van het kerkgenootschap ingetrokken. Dit al was reeds geen aanbeveling voor Spinoza. De maat liep waarschijnlijk over, toen hij sympathieën ging opvatten voor de secte der Collegianten. Deze secte stond bij de Nederlandse overheid niet bijster goed aangeschreven en was deswege verboden Er werd zelfs jacht op gemaakt. GEVAARLIJK De bestuurderen van dc Joodse gemeenschap vonden het blijkbaar zeer gevaarlijk, dat één van haar leden deze secte moreel steunde, dus werkte tegen de overheid in. De Joden, die in ons land geloofsvrij heid genoten, waren uiteraard be vreesd de landelijke overheid te- Ren zich in te nemen. Zij vonden Spinoza's contact met deze secte zeer gevaarlijk. Daar er bovendien ernstige theologische bezwaren te gen hem waren gerezen besloot de administratieve leiding van de Jood se gemeenschap met goedkeuring van de rabbijnen hem uit te stoten. Bevredigd heeft dit nimmer en in dat licht moet ook gezien worden, dat de Spinozavereniging in Israel een grafzerk naar Nederland heeft laten verschepen waarop de inscrip tie Amcha (Uw Volk) is aange bracht. Een eerbewijs voor de grote filosoof, die achter de Nieuwe Kerk te Den Haag ls begraven. heeft 'wee krantenartikeltjes trokken de vo rige week mijn aandacht. In het eer ste verslag werd melding gemaakt van een vijftal Amsterdamse jongelui van ergens bij de twintig, die terecht stonden wegens diefstal van.... klas sieke grammofoonplaten. Hoe iemand het in zijn hoofd kan halen om te den ken, dat hij kan genieten van een „ne gende" van Beethoven, of een koraal bewerking van Bach via een gestolen plaat is mij een raadsel. Hier is de kunst een afgod geworden of en dat is waarschijnlijker, men wil zo graag voor kunstzinnig doorgaan en over de kunst meepraten, zonder dat men er de prijs voor wil betalen De verdediger noemde de verdachten „Lieden, die doorgaans op caféter rasjes zitten te existeren. Zij denken tot kunstenaars te behoren, terwijl geen van hun prestaties zulk een pre tentie rechtvaardigt." Nog erger maakte een Rotterdamse P. T T.-ambtenaar het, die ƒ31.000 ver duisterde om... theologie te gaan stu ik zit me af te vragen wat voor een God zo iemand toch wel bezit. Zeker niet «je heilige God uit de Bijbel. De ze man gelooft niet in God, noch is hij godsdienstig, dit is slechts een quasi- godsdienst zoals de vorige artiesten tot de quasi-kunstminnaars behoren. Eén van de oorzaken (hoewel er na tuurlijk veel meer zijn) is wel dat in onze kerken zo weinig over de hei ligheid van God wordt gesproken. Als - men de doorsneepreek beluistert in al le mogelijke kerkgenootschappen, dan is God zo vaak slechts een God van liefde, die ons gelukkig wil maken, vrede wil geven, blij wil maken. Maar zo heel weinig wordt er ge preekt over de heiligheid van God die de zonde nog steeds zwide noemt en niet met Zich laat spottwi. We leven in doemenis"-tijd, maar het ware wense lijk. dat veel preken eens wat min der ^oetelijk werden, zonde weer zon de werd, en God weer geschilderd werd als een heilig, en toch liefdevol, als een barmhartig en toch oordelend God. Godsdienstige reclame We hebben genoeg over Amerikaanse reclamemethoden gehoord en gelezen om te weten, dat sommige zakenmen sen voor niets staan. Ook op gods dienstig gebied buit men iedere moge lijkheid uit. Het nieuwste reclameidee is uitgegaan van Amerikaanse zaken mensen, die geloof en liefde willen stimuleren door de wereld te laten vragen naar afbeeldingen van Pau- Ze hebben in Californië een serie van twaalf postzegels laten drukken, elk met een beeltenis van een Paus Pius. De verkooprechten van de zegels zijn verkocht aan de staat Panama, waar de verkoop zojuist begonnen is. Pa nama steekt zestig procent van de winst in de staatskas, de zakenmen sen de rest in hun zak. Of in de rooms-katholieke kerk, daar ben ik - nog niet precies achter. De zegels zullen zes maanden lang verkocht worden en wat over is wordt daarna verbrand. Zullen geloof en lief- de hierdoor werkelijk gestimuleerd worden? Dat de Pausenverering ge stimuleerd zal worden is niet onmo gelijk, dat bepaalde schatkisten voller worden, waarschijnlijk, maar verder zullen we toch maar een vraagtekea plaatsen. DALING De Rooms-Kntholieke kerk in Ber lijn heeft statistieken gepubliceerd, die aantonen dat de communistische propa ganda werkelijk succes heeft in de Duit se Oostzone. Slechts 338 candidaten meld den zich als priester, de helft van het normale getal. Het verlies aan kerkele- den steeg van 3.733 in 1948 tot 10.000 verleden jaar. iTlme) /••MiiiiiinnMiiiiiiiiiiiii lelijk,.Nic rift 1 ge- hem gemaakt of ■ok Henk Nonrdwyk i l Hoogki lyil werk opleidt Waarschijnlijk is het hoofdbe zwaar van de tegenstanders der oan, dat men niet weet wat de di- ecte aanleiding tot de uitstoting is geweest. Maar ook de voorstanders der ban brengen dat bezwaar naar voren Wel komt uit de ban duide- Australië otn e. wan. al spoed IX te ontvangen. Henk .lie r n. omdat hy gehoorzaam wilde n werd hü in de Baplistengemeen cvestigd, Hü hoopt spoedig naar riekte heerst daar een ern-.ig lek., doen. Deze vallei, die enkele jar. k. Op hel ogenblik is een zen.lelir n om de Byhel dan in de volksin. n dit jaar hoopt hei echtpaar dokt. (ken als zendeling arts. rlaar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 11