CHRISTELIJK Kerk zal gemeenschap na moeten streven Boek Protestanten in Polen kleine achteruitgezette minderheid Suggesties voor de onderlinge wisseling van predikanten J 1 ÏE®dk]k i r DAN MAAR ZO! Hoogtepunt KANTTEKENING Voorbereidingen voor de „Kirchentag" Uitstekende documentaire over de problemen van de kerk (Van onze correspondent) ONN, 19 juli Voor de televisie van de Hessische Rundfunk in Frankfurt-am-Main heeft ds. Werner Hess, voorzitter van het orga nisatie-comité, over de voorbereidingen van de 7e Duits „Kirchentag", die van 8 tot 12 augustus a.s. in Frankfurt zal worden gehouden, gesproken. Ds. Hess legde er de nadruk op, dat de Kerk het niet zoekt in de richting van massale cijfers, noch in „moment-bekeringen" a la Billy Graham. „De Kerk houdt zich verre van deze middelen. Daarvoor i6 zij trouwens te nuchter en te realistisch", aldus ds. Hess. De laatste decennia hebben zich, al dus ds. Hess, ook in het kerkelijke leven grote veranderingen voorgedaan. Dit blükt o.m. al uit het werk en de doelstellingen van de zg. „Evangelische Ak&demleën". Eeuwenlang is het Evan gelie vooral gericht geweest op het individu. Thans richt het zich op de maatschappij. Het individu alleen kan niet meer op tegen de talloze en grote problemen van de moderne tyd. Daar om streeft ook de Kerk de gemeen- Gedurende de komende „Kirchentag" zullen gelovigen uit Oost- en West- duitsland te zamen komen met vele gasten uit het gehele Westelijke Avond land. In zes werkgroepen zullen de voornaamste problemen dezer tijd wor den besproken, de „Problemen 1956", die de Christen van vandaag nood en zorg geven en die de Kerk voor nieuwe opdrachten plaatst. „Problemen '56" was ook de titel van een uitstekende documentaire film over de „Kirchentag", die door de camera- lieden der Hessische Rundfunk is ver vaardigd Tot deze problemen behoren voor Duitsland dat van de hereniging VAN DE DAG zien door ds. J. J. Poort. Uitg Ned. Ver. tot Bescherming van Dieren. Den Haag, Prinses Made straat 40. IN zijn Kirchliche Dogmatiek III/4 wijdt Karl Barth een achttal pagina's aan het handelen van de mens met het dier. Uitgaande van Schweitzers ethisch motto: Eerbied voor al wat leeft, biedt hij hierin enkele theologische kantteke ningen bij dit probleem. Ds. J. J. Poort heeft deze passage vertaald en van aantekeningen voorzien en de heer G. Nieuwenhuijsen heeft het met een korte inleiding opgenomen in de reeks geschriften, die thans over soortgelijke onderwerpen bij de Ned Ver. tot Bescherming van Dieren het licht ziet. Het is een zeer waardevol boekje ge worden. Beknopt van omvang, maai aanzienlijk rijker van inhoud; het leert ons het boek Genesis op theologische wij ze te lezen. Barth is een Scheppings theoloog in een zeer pregnante zin: hij kan de zuchtende creatuur nimmer los zien van de Verlossing en de Voleinding Eén citaat met „vurige" letters: „Over al waar de mens heerschappij oefent over het dier, en wel allereerst boven elke jachthut, boven elk abattoir, boven elke plaats waar vivisectie wordt richt, zouden in vurige letters de woorden van Paulus moeten staan uit Rom. 8 19 want met reikhal zend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods). van het in tweeën gedeelde land in beide delen weer rekruten de kazernes betreden en nog lachend ir gelid staan en waar straks weer parades zullen worden afgenomen. Daartoe be horen ook de problemen der herbewa pening en ontwapening, der coëxistentie, der atoomwapens, der onderdrukte lan den die voor hun vrijheid strijden, der meningsvrijheid die in vele landen gevaar verkeert, de problemen van opvoeding der moderne kinderen van het moderne huwelijk. In 1956 zijn in West Duitsland 380 000 vrouwen van hun mannen gescheiden. 700.000 echt paren leven gescheiden van tafel en bed. „Dat zijn problemen, die ons al len aangaan'", aldus de tekst-spreker van deze documentaire. „Wij weten veel van elkaar en daardoor veel weinig. Wij leven naast elkaar, doch zijn geen buren, in steden, dorpen en bedrijven. Er zijn verdedigingsorgani saties in West iN.A.V.O.) en Oost (Warschau-Pakt). Er zijn bewapenings organisaties. Er zijn economische orga nisaties (de K.S.G.). Waarom zou er ook geen kerkelijke organisatie kunnen zijn? Oude grenzen zijn verdwenen, nieuwe zijn geschapen zonder dat de mensen daarover iets te zeggen hebben gehad. Hoe kan er onder deze omstandigheden orde op de wereld heersen? En toch moet er een oplos sing zijn. De komende Kirchentag Frankfurt zal trachten daartoe steentje bij te dragen". Op de internationale Kerkelijke Conferentie in Arnoldshein (in het Taunus-gebergte) verklaarde intussen prof. Hromadka, decaan van de Theo logische Faculteit aan de Universi teit van Praag, dat het de plicht der Christelijke kerken in de landen ach ter het IJzeren Gordijn is om binnen het raam van de socialistische maat schappelijke orde de vrijheden er rechten te behouden, zonder welke de mens niet kan leven. Prof. Hromadka is een der meest vooraanstaande vertegenwoordigers d< Protestantse Kerk in de Oostblok staten. Hij sprak als zijn overtuiging uit, dat de Christenmens de Communistische gedachte nimm-er zal overnemen. De Christenen in de door de Russen be zette Oostelijke zone van Duitsland heb ben er veel toe bijgedragen, begrip te wekken voor de houding der Kerk tegenover de communistische leer regering, een houding die hem - zeide hij „vaak op een wonder heeft Advertentie Melodie ee woord der Ethergolven is: ZATERDAG 21 JULI Hilversum I, 402 m. VARA: 7.00 Nws 7.10 Gym; 7.23 Gram; 8.00 Nws; 8.18 Di Ontbljtclub; 8 50 V d vrouw; 9.35 Waterst 9 40 Gram; VPRO: 10.00 Tijdelijk keld. caui 10.20 V d aroeiaers m ae 11 35 Oude muziek: 12.00 Gi en tuinb meded; 12.33 Gram; 13.00 Nws; 13.15 Varavarla; 13.20 Hawananmuz; 13.45 Sportpraatje; 14.00 Politlekapel; 14.35 West- fries progr; 15.00 Mannenkoor; 15.20 Speel tuinwerk In Nederland, caus; 15.35 Radic Phil ork en aolist; 18.15 Boekbespr; 1830 Lachte muz; 17.00 Radioweekjourn; 17.30 Dansmuz; 18.00 Nws en comm; 18.20 Rltm muz. 18.50 Gram; 19.00 Artistieke staalkaart; VPRO: 19.40 De Bijbel in het Kerkelijk uitgescha- 10.05 Morgenwijding; VARA ïubedrljven; PUZZEL No 468 Horizontaal: 3 Bedrag, 5 vermogen. 8 Argentijns werkman. 9 elektrisch ge laden deeltje, 12 onderwijs, 13 hoon. 14 klaar. 16 zangnoot, 17 onbedorven. 19 voorzetsel. 21 onbep voornaamwoord, 22 schijf. 24 vogel, 25 bedorven. Vertikaal: 1 Lepelkost, 2 mager, 3 vogel. 4 opge wekt. 6 vertragingstoestel, 7 gramschap. 10 gehoororgaan, 11 steensoort, 13 voet afdruk. 15 elfenkoningin. 18 vloeistof. 20 speelbakje. 22 dwaas. 23 aanzien. OPLOSSING PUZZEL No 467 Horizontaal: 1 Kookboek. 7 vore, 8 dreg, 10 rups, 13 van. 14 sik, 15 is. 16 non. 17 P.K., 18 kap. 19 mok. 20 slap. 21 rare, 22 paar. 24 schamper. Vertikaal: 2 Oven. 3 oog. 4 Kr.. 5 berin, 6 advies. 9 ras. 11 uk. 12 sikkel. 14 sop. 16 nappa, 17 por. 18 ka, 19 mare. 21 rap, 23 AJ4. .00 Nws: 20.05 Promenade ork, Omr koor sol; 20.55 Cabaret; 21.25 Socialistisch ïm: 21.40,Gram; 22.25 Schimmenspel op hoorsp; 22.45 Gram; 23.00 Nws; 23.15— Hilversum II, 298 m. KRO: 7.00 Ni 7.10 Gram; 7.15 Gewijde muz; 7.45 Morgen gebed en lit kal; 8.00 Nws en weerber; 8.15 Gram. 9.00 V d hultvr; 10.00 V d ters; 10.15 Gram; 10.30 Ben Je zestig?; 11.00 V d zieken; 11.45 Gram; 12.00 Ange' 12.03 Zang en orgel: 12.30 Land- en ti meded; 12.33 Gram; 12.55 Zonnewijzer; I Nws en kath nws; 13.20 Lichte muz; I Gram; 14.00 Boekbespr; 14.10 Lichte n [orlaanse zang: 16.30 Metropole ork 17 00 V d jeugd; 17 40 Mus rk: 18.00 Lichte overz; 18.40 Gram; 18.45 Regerlngsuitz: lantlsch Allerlei. Een en ander over de landen, aangesloten bij het Atlantisch Pa 19.00 Nws; 19.10 Gram; 20.00 Lichtbak 20.20 Act; 20.35 De gewone man; 20.40 en voordr: 2130 Caus over de Ronde Frankrijk; 21 40 Gram; 22.00 Klankb over - de Oost-Prlesterhulp NTS: 15.00—17.00 Eurovisie; Rep v denraces op Ascot; VARA: 17.00—17 40 v d Kind; NCRV: 20.00 Journ en weerber; 2> kenderwijs; 20.18 FUmimpressies; 20.2 20 38 Gevar progr, 21.15 Muz en 21.50 Dagsluiting NTS: 22.15—22.30 Eurovisie: Film de Ronde van Frankrijk. Engeland, BBC Home Service. 330 Sport; 12.30 Gevar progr; 12.55 Weerbi Nws: 13.10 Gevar progr; 14.10 Spoi eert; 16.30 Cai Weerber; 18.00 18.45 Ai „Wij betreuren deze Hervormde gemeente Apel doorn over Nieuw-Guinea- oproep De centrale kerkeraad van de Neder lands Hervormde Gemeente te Apel doorn is in spoedvergadering bijeen ge- t naar aanleiding van een schrij- van een veertigtal leden inzake de oproep over Nieuw Guinea van de Generale Synode. Met algemene stemmen werd beslo ten tot het zenden van een schrijven aan de Generale Synode, waarin erop wordt gewezen, dat de kerkeraad het nog eens zou kunnen zijn met de Synode als deze had willen zeggen, dat ons volk Nieuw Guinea weer als een pro bleem moet gaan zien. voor de oplos sing waarvan alleen Nederland verant woordelijk is en waarvoor misschien internationaal een initiatief zou moeten worden genomen. De kerkeraad betreurt het echter, dat in de oproep meer staat, waardoor een onoverzichtelijke situatie en verwarring zijn geschapen. De kerkeraad betreurt het verder, dat de oproep uitging nog voor kerk en zending op Nieuw-Guinea hun oordeel hadden kunnen kenbaar maken. En u terechtwijzen.... Het ligt ons, Nederlanders, niet zo erg ons aan „tucht" te onder werpen. Niet dat we een bande loos volk zijn, maar we vinden dat we het beste zelf kunnen uit maken wat we doen en laten moeten. Daar moet een ander zich zo min mogelijk mee bemoeien. En een ander moet ons zeker geen standjes EEN WOORD VOOR VAN DAAG geven! In zeker opzicht staan we zo ook tegenover de kerk en tegen over de ambts- dragers. Goed, de kerkelijke tucht en de tuchtmaat regelen op ergerlijke zonden, die willen we wel erkennen. Maar die ambtsdragers moeten zich niet teveel met ons leven-van-alledag bemoeien, want dat hindert ons! Paulus denkt hier heel anders over. In het laatste hoofdstuk van zijn tweede brief naar Thessalo- nica (vers 12) wekt hij de ge meente op „hen die u leiden in den Here en u terechtwijzen, zeer hoog te schatten in liefde, om hun werk". Laten we erkennen dat de fout bij ons ligt. We zijn lidmaten van Gods kerk en we hebben ons te ohderwerpen aan Gods ge- Rooms-Katholieken zijn erkend maar: POLEN is de enige volksdemocratie waar een R.Katholieke „par tij", die erkend wordt door de staat aan het openbare leven deelneemt", zo wordt in het Franse weekblad Réforme gezegd in een artikel over de situatie van de Protestantse minderheid in Polen. Het R.Katholicisme is in Polen een macht gebleven. De kerken zijn vol. Soldaten en officieren rn uniform communiceren. De R.K. kerk heeft ongetwijfeld een bevoorrechte positie. Zij zal zich even wel ongetwijfeld ten slotte aanpassen aan het socialistische regiem, zoals zij dat deed aan het rijk van Caesar, aan de feodalitiet en aan de kapitalistische democratie. Op het ogenblik is er nog algehele vrijheid tot het houden van godsdienst oefeningen De naar buiten tredende manifestaties van vroomheid doen sommige steden denken aan die Ierland en Italië. Toch...wan: er toch de activiteit op godsdienstig ïd van de geestelijkheid is uitslui tend beperkt tot de eredienst en het boden ja, het moet ons een vreugde zijn daarnaar te leven En als we die regels overtreden dan worden we terecht gewezen door hen die door God geroepen zijn ons te leiden. Kleven er aan dit alles vele menselijke fouten? Natuurlijk! Maar om dit alles te verbeteren dient men toch heus bij zichzelf te beginnen! Oude dominees krijgen te weinig een kans lijkheden, die aan het beroepen van pre dikanten en nog meer aan het niet beroepen worden van de herders der gemeente vastzitten, schrijft ds. F. L. Bos in „Enigheids des Geloofs" Interessant betoog van ds. F. L. Bos Intussen straft deze „zon de" zichzelf. Daar predi kanten boven de veertig bijna en die boven de vjjf- enveerag helemaal geen een interessant artikel, kans hebben op een nor dat wij hieronder (enigs- maal beroep, blijft elke zins bekort) overnemen. I""1' haar rt" „Van het Algemeen Kerkelijk Bureau. Vertrouwelijk. kerken Zuid-Holland beroepingscommissie, staande uit acht ouderlin gen, gedurende een jaar met chauffeurs stenotypisten zondag zondag stad en land af- kerk steeds met haar oude predikanten zitten. Gefingeerd _..b persbericht zich moet het n0g lan" het beroepingswerk Ker 20 tuele predikantenwisseling. in de grote de provincie (rejingeerae heeft een dagboeknotities meente, of een stads kerk? 2. Heeft u bijzondere in teresse voor evangelisa tiewerk, ziekenhuiswerk, jeugdwerk, werk in een industrie-centrum? 3. Is het in verband met uw gezinsomstandighe den van belang, dat u woont in de buurt van bepaalde onderwijsin richtingen en zo ja wei- Hooggeachte Dominee, Het Algemeen Kerkelijk Bureau heeft nu ook de 4. Hoe hoog is uw tracte- taak ter hand genomen, be- ment met emolumenten? 0°k taer dringt <te middeling te ve.-lenen bij 5. Is het voor u in ver- band met uw gezin „Vandaag ben ik vijf- vo1 tig jaar geworden. Ze heb- eventueel De bedoeling is, keikeraden die voor hun beroepings werk aan ons bureau orn inlichtingen vragen een zui ver formeel gehouden ad- te verstrekken overwegend belang, dat ge financieel vooruit gaat of op ongeveer hetzelfde peil blijft? catechetisch onderwijs De opvoeding van de jeugd, de maatschappelijke steun zijn het terrein van „Caesar" EN de protestanten'' Zij vo Polen een zeer kleine minderheid, ongeveer 200.000 gelovigen. De oude tegenstellingen tussen verschillende fessies bestaan niet meer in Polen; het Protestantisme daar heeft al in 1570 het voorbeeld gegeven toen de Boheemse broeders, Lutheranen en Hervormden zich aaneensloten op de synod- Sandomir. De Lutherse bisschop van Warschau medkte in een gesprek met de pondent van Réforme op: Degenen, die niet ophouden met de antireligieuze onverdraagzaamheid van onze regering te becritiseren zijn vaak dezelfden die hun bijval betuigen met de kerkelijke, autoritaire staten. Ik wilde dat alle Protestanten in Spanje, Portugal paalde Zuid Amerikaanse staten dezelfde vrijheden genoten als de Rooms Katho lieken hier. Het spreekt natuurlijk vanzelf, zo voeg de hij er aan toe, dat de verantwoordelijk heid van het gezin ten aanzien van d< godsdienstige opvoeding veel groter ii geworden clan vroeger". Naar aanlei ding van geruchten, dat het onmogelijk herdruk van de Bijbel te ver zorgen, toonde dezelfdï bisschop een in 1952 gedrukte Bijbel, een psalmboek en eatechisatieboekje van 1950.Op het ogenblik worden er gemiddeld in Polen 120.000 Bijbels per jaar verkocht Ook verschijnt er een kerkelijk blad. „Maar", zo voegde de bisschop er tan toe, „al geeft de regering ons af >n foe een glimlach, haar gunsten ••chenkt zij aan de R.K. Kerk." De Protestanten hebben voor de weder opbouw van hun kerken veel minder steun gekregen dan de Katholieken. hun ge- tendei oen me allemaal gefeltct- meente beschikbare predi- woonplaats' van die prerii- teerd. Maar ik krijg het kanten, en om dominees in kanten, die gezien de gege- omstandig- vens van de vertrouwelijke de laatste tijd benauwd, gelijkwaardige heden, die nog wel eens enquête, voor een. beroep zouden willen wisselen, met van hun gemeente in aan- elkander ln verbinding te merking komen. De gege- brengen. Wat het laatste vens zelf zullen aan de betreft, stellen wy ons voor, kerkeraden niet worden gereisd om een geschikte Vijftien jaar sta ik dominee te vinden. Gedu- mijn gemeente en ik heb zouden willen wisselen, rende die tijd werden met liefde en dunkt mi drie beroepen uitgebracht, 0ok niet zonder vrucht ge waarvan hei 'natste met werkt. Maar als ik eraai. gunstige uitslag werd be- denk, dat ik dat, als dc dat. indien twee predikan- meegedeeld. kroond. De kosten van dit Here me het leven spaart, onderling wel beroepingswerk, ofschoon nog vijftien jaar zal moe- 20 laag mogelijk gehouden ten doen, weet ik niet, liepen in de duizenden. wat ervan terecht komen Di. belch. coU me. vele SpSTSJZS bëbb» tientallen soortgelijke be richten uit het afgeiopen den willen wisselen, zij eens Vragen alleen in fe vullen een zondag met elkander door hen, die wel eens ruilen, en daarna voorzich- zouden willen wisselen: tig nagaan, hoe zij in el- l. Wat is het type van j nemoonto w„, kanders gemeenten hebben uw exgen kerk wxjk de a'meente. Wat voldaa„. Is de aan m w«ke oni„^smo_ «.isf nog graag eens beide kanten gunstig, dan gelijkheden biedt uw jaar zijn te vermenigvuldi- wisselen. Andere mensen, kunnen zij de zaak met hun woonplaats zen. En de vraag dringt een andere omgeving, een kerkeraden bespreken en, rich hoe langer hoe meer nieuwe aanpak, voor de indien dit in goede aarde 2. Zijn er bijzondere om- aan ons allen op: moet het gemeente frisse preken.... valt, een onderlinge samen- standigheden welke V»*- nog langer j Gefingeerde bij kerkeraadsnotulen Er kunnen in ,„„_j pastorieën soortgelijke dag- tot de beroeping Zonder discussie werd boeknotities gemaak-, wor- kaars dienaren des woords. besloten om in de bestaan- den Er zit mels tufi8en do_ Gm een en ander te kun de predikantsvacature te mjnee en gemeente. Alleen nen bewei voorzien door het beroe- de iange tijd doet beiden zoeken wij pen van een jonge pred» snakken naar vernieuwing, vragen te kant, liefst beneden de Het zou oo't voor beiden indien u hetzij dertig. Als uiterste limiet beter zijn. Met wisseling gewone beroeping alleen, j> werd de leeftijd van veer- zouden zowel de predikan- ook voc~ tig jaar gesteld". ten als de gemeenten gebaat wisseling Dergelijke notulen bevin- zijn. Maar seling voor u wenselijk maken? Zo ja, welke? overeenstemming 3 Hoe hoog js uw tegen. woordig tractement en zou een financiële ach teruitgang zeer be zwaarlijk zijn? bewerkstelligen. .de volgende beantwoorden den cich li. vele kerkeraads- elkander niet. En gemeen- stellen eken. ln de meeste staan ten en predikanten 1 cc niet, omdat deze dingen zich bij de toestand onder de broeders ook stil- Hoeveel tragiet daarachter zwijgend volkomen zeker- schuil gaat, is niet by be- heid hebben. Bij de keuze nadering te peilen, uit een tweetal geeft voor 1° ^ezen dru)£t de gemeente de leeftijd de vraag het meest; moet net nog langer zo? eventu' aanmerking het meest zoudt willen komen. Wij bnga wisseling Met behulp van de ge gevens van het jaarooekje wordt door het bureau een strikt geheim overzicht gemaakt waaruit naar vo- treedt welke predikan- king komen. Het bureau doet niets ai aldus gevormde paren met contact te bren- doorslag. Vragen voor het gewone beroepingswerk: de I. Gaan uw wensen in de Zo ongeveer stel ik richting van een kleine, dus de oplossing van middelgrote dorpsge- moeilijkheden voor. Advertentie Krimpen van pijn door rheumatiek, spit, ischias, hoofd zenuwpijnen is onnodig. Togal bevrijdt U snel en afdoende van die pijnen. Togal baat waar andere midde len falen. Togal zuivert de nieren, is onschadelijk voor hart en maag. Bij apoth. en drog. f 0.95, f 2.40, f 8.88. Beroepingswerk W. J. A. van 't Einde te De Meern. GEREF. KERKEN Beroepen: te Ternaard kand. F. J. m der Wal te Utrecht. Aangenomen: naar Aalten R. Siert- ma te Sibculo, die bedankte voor Bei- Beroepbaar: De classis 's-Gravenhage heeft praep. geëxamineerd en beroep baar verklaard de heren T. van Leeu- i, P. Buysstraat 18 te Scheveningen, d. aan de V.U., en P. van Ooster- houdt, Fagelstraat 2 te Den Haag, kand. a. d. Theol. Hogeschool te Kampen, die beiden een ev. beroep terstond in over weging zullen nemen. GEREF. KERKEN (ond. art. 31 D.KO.l Beroepbaar: de classis Kampen heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer P. Kingma, kand. in de Theol. Hogeschool te Kampen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Driebergen B. Bijleveld te Noordeloos; te Doornspijk F. Bak ker, kand. te Goes. Bedankt: voor Groningen (vac. W. Heerma) M. W. Nieuwenhuijze te Am sterdam-West. Geslaagd. Aan de Theol. School te Apeldoorn zijn geslaagd voor het toe latingsexamen de heren J. van Amstel te Huizen en J. P. Versteeg te Amster- GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Meiliskerke, Leiden, Tricht en Werkendam C. Molenaar, kand. te Dordrecht; te Wageningen en Middelharnis H. van Gilst te Dirks- land; te Moerkapelle J. W. Kersten te Genemuiden. Advertentie CAMERAS FILM :s: 18.15 Sport; 18.30 Rep; muz; 19 15 Pari overz; 19.30 In- 00 Gevar progr; 21.00 Nws; 21.15 ;eland, BBC Light Pro 17 45 Orgelconc: 18 30 Gram; 18 45 Nws: 19.40 Gram: 20 00 Omr ork; 20.40 Gram- 21.00 Idem. 22.00 Nws; 32.15 Gram 22.3 Idem: 23 00 Nws: 23.05 Gram; 23.30- 24 00 Volksliederen Brussel. 484 m. 12 15 Gram; 13.00 Nws. 1900 Idem; 19.30 Nw 72. Doch de torpedoboot jager was er nog en hij draaide er naar toe om te zien of het schip soms in moeilijkheden verkeerde. Dat was bepaald niet het geval;even leek het dat ze naar hem seinden, maar toen zag hij eensklaps zwarte vlek ken voorbij schieten en meteen wist hij wat die lichtflitsen daar beneden waren. Ze kwamen van een vierling mitrailleur. De Marine nam geen ri sico in die dagen- Haastig schoot Bader een an dere kant uit. Hij vond 't vrij onhartelijk van de Marine. Het squadron bleef in Hornchurch. Elke mor gen om 3.15 uur moesten ze op voor de ochtend- patrouille, gevolgd door andere patrouilles, maar altijd waren het andere squadrons, die met de vijand in contact kwamen- Het was om razend te worden. Het enige wat Bader zag was de achter hoede van het Britse Expeditie Leger, steeds ir gevecht gewikkeld en steeds geringer in aantal wordend, tot bijna 11 uur in de avond, wanneer de duisternis een einde aan de dagtaak maakte. Geoffrey Stephenson werd vermist. Ze zeider dat hij aanval No. 2 van het Jager Commando had uitgevoerd op een Stuka en dat toen één en kel machinegeweer zijn motor had geraakt, zo dat hij de glycol uit zijn toestel stromend in vijandelijk gebied had moeten dalen. Op 4 juni gaf de minister-president het beve tot een laatste patrouille en Bader maakte die mee. Het strand bij Duinkerken was leeg en de geteisterde stad lag verlaten onder de rook. Een enkel jacht met een klein, wit zeil kruiste de ha ven uit; het moest wel de laatste boot zijn ge weest, welke Duinkerken verliet en de Spitfires PAUL BRICKHILL cirkelden er besohermend boven totdat de brand stofvoorraad hen dwong terug te keren. Duinkerken behoorde tot het verleden en Bader plotseling volkomen uitgeput sliep bijna vier en twintig uur aan één stuk. Toen hij ont waakte bemerkte hij spoedig dat een nieuwe, grimmige stemming zich van Engeland had mees ter gemaakt. Aan de gezichten van de vliegers kon men zien wat ze dachten: wie vechten wilde, zou er nt zeker de kans toe krijgen. Het was ontnuchterend, maar toch niet al te ontmoedigend. Zonder zich aan de harde werkelijkheid te storen, weigerde Engeland te erkennen dat het verslagen was Bader ging zelfs nog verder: hij weigenie te ge loven dat hij waarschijnlijk zou sneuvelen. De gedachte aan de mogelijkheid daarvan was wel aanwezig, maar sohoot, als een gedroogde erwt, nimmer wortel. Geen ogenblik meer kwam de gedachte bij hem op dat iemand hem nu nog met medelijden zou bezien of hem als de mindere zou beschouwen van een man, die wél hard kon lopen. Hij leefde voor de komende strijd, die van Groot-Brittannië zowel als zijn persoonlijke strijd. Hij kreeg een brief van de rechtbank in Ste venage met de mededeling, dat hij „schuldig" was bevonden' en met 2.10 s. was beboet- Nij dig stuurde hij een briefje dat het hem speet niet in staat te zijn geweest op de zitting aan wezig te zijn omdat hij naar Duinkerken had moeten gaan. Toen hij een week-end verlof kreeg, reed hij naar Thelma die weer naar 't Pannendak was gegaan. Hij moest haar wel vertellen dat Geof frey Stephenson werd vermist. Toen spraken ze niet meer over de oorlog. Het duurde lang voor er weer wat scheen te zullen gebeuren en de dagen verstreken zonder enige opwinding met oef en vluchten, formatievhe- gen, schijnaanvallen en nachtvliegen. Het squa dron vertrok weer naar Kirton-in-Lindsay en Thelma bleef in 't Pannendak. Voorlopig, dacht ze, zag het er niet naar uit dat er wat met Douglas kon gebeuren. Op de 13e juni vloog Bader om middernacht jp 4000 meter boven de rivier de Humber, speu rend naar een uit de richting Duitsland komend vliegtuig. Hij zat in de nauwe cockpit rond te turen, maar kon weinig meer zien dan een paar bleke sterren; hij wist trouwens dat de kans iets meer te zien te krijgen maar heel gering De Spitfire met zijn kleine koepel en lange neus deugde niet voor nachtvliegen en het zoe ken naar een indringer in deze duisternis had evenveel kans op succes als de pogingen van een geblinddoekte man, die 's nachts in het bos een konijntje probeert te pakken. Maar er was nu geen betere afweer tegen vijandelijke toestellen. „Rood Een, Rood Een," waarschuwde de ver keersleider door de radio- „Slecht weer op komst. Keer onmiddellijk naar de basis terug." WORD1 VERVOLOU) DE, 28ste algemene vergadering van het CNV, die deze week gehouden werd, neemt stellig# als wij haar plaat sen in de reeks van algemene verga deringen van het vakverbond sinds 1920, een belangrijke plaats in. Wij durven het aan, haar een hoogtepunt te noemen. Van begin tot eind waren er belang rijke onderwerpen aan de orde. Geen ogenblik verslapte de belangstelling. Hier werd met grote ernst en met diep verantwoordelijkheidsgevoel ver gaderd over de zwaarste sociale pro blemen, die in ons land, maar ook in de wereld, aan de orde zijn. Er werden, hoe merkwaardig het klinke, in dit congres in feite geen beslissingen genomen (behalve dan de formele goedkeuring van beleid en financieel beheer en notulen), er wer den geen conclusies vastgesteld. En toch zou het wel eens kunnen zijn, dat over een aantal jaren blijkt, dat deze algemene vergadering van be slissende betekenis is geweest voor de verdere ontwikkeling in de Christelijk- sociale beweging. J7EN eerste hoogtepunt was de ope ningsrede. Van een andere struc tuur dan men gewoonlijk van zulk een stuk verwacht, stelde zij, gedurfd, de kwestie van het eigendom-zijn van de onderneming in het licht van het bedrijfsgenoot-zijn. Meer dan vroeger hebben we er oog voor gekregen, dat ook de moderne onderneming een gemeenschap is, waarin kapitaal, be drijfsleiding en arbeiders samenkomen voor de produktie. Ieder van de men sen, die tot één' van deze produktie- krachten behoren, moet zijn gerechte loon hebben. Maar hoe moet het, als er dan nog meer winst is? Die moet in deze tijd zeker geïnvesteerd worden voor uit breiding van het produktieapparaat, dat daardoor hoe langer hoe waarde voller wordt. Maar wiens eigendom is die uitbreiding? Van de aandeelhou- ns aandelen op den duur in waarde vermenigvuldigd worden, of moeten de andere produktiekrachten, moeten ook de arbeiders hiervan me debezitters zijn? Deze vraag bevestigend beantwoor den is nog niet een weg aangeven, hoe dit moet verwerkelijkt worden. Er n studiecommissie van het CNV bezig. Het zal goed zijn, haar rap port af te wachten. En ongetwijfeld zal dan nadere discussie, ook in het Convent van christelijk-sociale orga nisaties en in breder verband, nood zakelijk zijn, om tot eenheid van op vatting te komen. Zeker intussen is, dat het CNV hier een enkele trek een grote lijn aan- if over een onderwerp van de hoogste importantie, die wijst in de richting oplossing, beter dan van welke zijde ook gewezen. £)AN was een tweede hoogtepunt de gehele teneur van de „internatio nale dag"'. Het was een indrukwekken de dag, waarin het CNV geplaatst werd voor zijn wereldwijde roeping, >or zijn missionaire taak. Geen andere vakbeweging dan de Christelijke brengt in de wereld de boodschap van Verlossing, ook op sociaal gebied. Maar die wereld is zo groot. En de krachten zijn zo klein. Toch kan er zijn een aanvat in het geloof. En dan het derde hoogtepunt. Dat was het schijnt vreemd de klacht over de vertraging in de groei der christelijke vakbeweging. Ook de vak beweging lijdt onder de saecularlse- rende k. ie*"n het huidig leven. Maar dit was t treffende en daarom hoogtepunt, dat dit geen aanlei ding was tot ontmoediging, maar tot een klemmend woord van de algemene secretaris, die opriep tot een afschud den van sleur en dri-^ende verambte- 1 i j king en tot het zoeken van het per soonlijk contact met de leden, tussen de leden en met God. gR spraken twee predikanten, na mens de beide grootste protestantse kerken, een begroetingswoord. Er is meer afstand tussen kerk en sociale beweging, dan er in het ver leden wel was. Maar die beide praeses van synoden gaven in hun woord hoop, dat men in die beide kerken toch ook beseft, dat hier gevaren schuilen ook voor de kerk. De spreker namens de Gereformeer de kerken riep op tot het zoeken van de gemeenschap. De spreker namens de Hervormde kerk was duidelijk onder de indruk van wat hij hier, bij zijn eerste prak tische aanraking met de christelijke vakbeweging, aantrof. Hij sprak het woord zijner kerk. Dit mocht niet an ders verwacht worden. Maar hij deed wat andere toon dan wel eens gehoord werd. En hij besloot met de bede: ga onder Gods zegen voort met v arbeid. Zulk een bede is in feite ook een op roep. Al wie mèt hem weet: cr is geen enkel neutraal terrein, maar overal is Jezus Christus de Heer, is er overtuigd dat het werk der chris telijke vakbeweging steun en mede werking moet worden gegeven. Als die bede in vervulling gaat, is de vertraging in de groei van het le dental der christelijke vakbeweging voorbij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2