CHRISTELIJK Drieërlei protest tegen oproep van synode Aansluiting Geref. Kerken in Indonesië bij Wereldraad Christelijke Vakbeweging om God en de naaste te dienen Uit verlies winst Heimwee 2 Brochure in Nieuw-Guinea verschenen „Denk niet alleen om eigen belang ten koste van de Papoea's" \I AN de persen van de Landsdrukkerij te Hollandia (Nieuw- Guinea) is dezer dagen een brochure verschenen, die is samen gesteld door de afdeling Bevolkingsvoorlichting van het Gouvernement; de brochure, die tot titel draagt „Nieuw-Guinea spreekt zich uit" bevat drie radiotoespraken (zowel in het Maleis als het Nederlands), die resp. op 4, 5 en 6 juli jl. via Radio-Omroep Nieuw-Guinea te Biak werden uitgezonden. Besproken wordt „De oproep tot bezinning" van de generale synode der Ned. Herv. Kerk met betrekking tot de internationale positie van Nieuw-Guinea. Namens het gouvernement, de Zending en het Papoease volk voeren resp. het woord dr. Kroeskamp, ds. I. S. Kijne en de heer M. W Kaisiepo. Alle sprekers betreuren de oproep van de Ned. Herv. synode en verkla ren de suggestie van de synode niet te kunnen steunen. Dr. Kroeskamp betoogt, dat de sy node zich uitsluitend heeft laten be- invloeden door haar betrekkingen met de kerken van Indohesië en door de zendingstaak, waardoor zij zich in Indonesië geroepen acht. De ei gen plaats van Nieuw-Guinea zijn ei gen karakter en zijn eigen verhou dingen worden daardoor zeker niet voldoende in het licht gesteld. Teleurstellend wordt het genoemd, dat de synode niet van tevoren man nen heeft geraadpleegd, die in het land wonen en werken en leiding ge ven. Dr. Kroeskamp laat er geen twij fel over bestaan, dat het gouverne ment zich door de oproep niet zal laten weerhouden voort te gaan op de ingeslagen weg. Namens de Contactgroep van zen dingsarbeiders der Ned. Herv. Kerk in Nieuw-Guinea, toont ds. Kiji zich verbaasd en teleurgesteld ov de suggestie Nieuw-Guinea te maken tot een trustgebied van de V.N. Hoe de verhouding tot Indonesië verbe terd zou worden hierdoor, ontgaat de Contactgroep. Zij is van mening, dat Diploma-uitreiking De Nijenburgh Het diploma Evangeliste werd uitge reikt aan: mej. J. P. v. d. Berg. Het diploma Jeugdleidster aan de da mes: P. M. Haan, W. Lowie, E. W. Parlevliet. F. Wesbonk, A. C. Zegers. Het diploma Kerkelijk maatsch. werk- ater aan de dames: E. Bets. H. Date- ma, M. Dirkzwager, K. I. Ritsema, M. D. C. G. Spoelstra, N. Sytsma. De meeste leerlingen ontvingen reeds een benoeming. Afgewezen twee kandi daten. de synode de oproep niet had mogen lanceren zonder eerst de werkers de kerk van Nieuw-Guinea te horen. Ter geruststelling van de bevol king van Nieuw-Guinea deelt ds. Kij ne nog mede, dat de Evangelische Christelijke Kerk op Nieuw Guinea, die uit het zendingswerk van de Ned. Herv. Kerk is voortgekomen, geen deel uitmaakt van de Ned. Herv. Kerk en dus ook In geen enkel op zicht deel heeft aan de uitspraken van de Ned. Herv. Kerk. De heer M. W. Kaisiepo richt mens de bevolking het volgende wijt aan de synode: Laat de synode niet haar eigen belangen, de belan gen van eigen volk of de eigen belan gen van Indonesië en andere Ooster se volken in bescherming nemen, en daarbij ons volk, het volk der Papoe a's vergeten, dat misschien nog meer de hulp nodig heeft van de sy node, d^ hulp van Nederland en de andere volken, als het werkelijk waar is, dat wij leven in een tijd, dat de rechten van de mens worden ge ëerbiedigd. Het Papoea'se volk erkent ter enenmale niet het historisch feit, waarin Indonesië zijn rechtvaardiging vindt, want wie herinnert zich niet, dat de vijandschap van 400 jaar gele den tussen onze voorvaderen en hel volk van Indonesië, eerst tot oplos sing kwam door de vrede ein het be leid, dat door Nederland werd ge bracht? Aldus de heer Kaisiepo, die tot slot met vreugde en dankbaar heid de aanhankelijkheid van zijn volk aan het Koninkrijk der Neder landen in zijn geheel en aan de re gering van Nederlands Nieuw-Guinea in het bijzonder betuigt vanwege in waardevolle bereidheid, die getoond en bewezen wordt in het belang van een gelukkige toekomst. Beroepingswerk Jouwerd kand. J. Boneschansen te Assen; Goes (vak. H. M. Stratingh) J. W. Coenraad te Hall. Aangenomen: naar St. Michelsgestel C. Blomaard te IJzendijke; naar Hengelo F. Westra te Culemborg. Benoemd: als hulpprediker te Utrecht J. J. Ploos van Amstel em. pred. te De Bilt. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Leeuwarden (7e pred. plaats) J. H. Post te Heerenveen. Examens: de classis Hardenberg heeft praeemptor geëxamineerd en beroepbaar verklaard kand. K. Sierink, Voorstraat Hardenberg (O.), die een ev. beroep terstond gaarne in overweging zal ne- GEREF. KERKEN (art. 31 D.K.O.) Beroepen: te Heemse G. Zomer te Vrouwenpolder. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Driebergen: F. Bakker kand. te Goes en B. Bijleveld te Noorde loos; te Opperdoes en te Rotterdam- Zuid F. Bakker kand. te Goes en J, Brons 1. te Ermelo. Beroepen: te Delft kand. J. Brons te Ermelo. Bedankt: voor 's-Gravenhage-Zd. M. Vlietstra te Eemdijk. GEREF. GEMEENTEN Tweetal: te Leiden H. v. Jilse te Dirks- land en kand. C. Molenaar te Dordrecht. Beroepen: te Werkendam en te Dor drecht kand. C. Molenaar te Dordrecht. Examens: Bij het toelatingsexamen voor de Theol. School te Rotterdam zijn van de zeven kandidaten er slechts toegelaten. Melodie en woord der Ethergolven WOENSDAG 18 JULI Ontbiltclub; 8.50 V d vrouw; 9.35 Waterst; 9.40 Gram; VPHO: 10.00 Het boek van de reis. caus; 10.05 Morgenwijding; VARA; 10.20 Gram; 10.45 Idem; 11.40 V d Jeugd; 12.00 Hammondorgel en rang; 12.15 Rege- ringsultz: LandbouwkwarUer. VARA: 12.38 Planotrio; 13.00 Nws; 13.15 Tentoonstelllngs- agenda; 13.18 Accord ork en solist; 13 45 De werekl werd ontdekt, caus; 14.00 Gram; 15.00 V d Jeugd (Tussen 18.00 en 17.00 Ron de v Frankrijk); 18.15 V d zieken; 18.45 Volksliedjes; 17.00 Gram; 17 25 Instr kwin tet; 17.50 Regerlngsuitz; Rijksdelen Overzee: Dr L J L DeiJ: Het klimaat in de Ne- jorsp; 22.35 Gitaarrecital-, b. De verzorging v schapen. d hulsvr; 9 35 Lichte Puzzel mee V d Jeugd: 17.20 Gram; 17.40 Beursbe 17.45 Orgelspel; 18.15 Lichte muz; 18. Spectrum van het Christelijk organisatie- 20.20 Int Muzikale lui aardigheden; 21.55 Int orgelconcc blijspel; NYS 22.00 Pedro moet hangen, 22.15—22.30 Eurovisie; Film Ronde v Frankrijk. Engeland, BBC Home Service. 330 Sport. 12.30 V d boeren; 12.55 Weerber; 13.00 Nws; 13.10 Rep; 13.30 Gevar progr; 13.55 Sport; 14.00 Hersengym; 14 30 Sport; 15.00 Hoorspelen; 16.00 Vespers; 16,45 Cau~ V d kind; 17.55 Weerber; 18.00 Nwi 20.30 Hoorsp; 21.00 Nws; 21.15 Klar Recital; 22.45 Pari overz; 23.00 I" 23.13 Koersen Engeland, BBC Light Progra 19.30 Gram: 20.00 Hoorsp; 20 30 Gevar pri 21.00 Idem, 22.00 Nws: 22.15 Act; 22 20 D{ muz: 23 00 Voordr: 23 15 Dansmuz: 23.50 F gr-overz; 23.55—2400 Nws Brussel. 324 m. 11.45 Gram: 12.30 Weert 12 34 Gram: 13 00 Nws. 13.15 Klass n 2.15 Twi pi ar 22.55—23.00 Nw Horizontaal; 1 persoon. 4 paarden- waad- en drenkplaats, 7 reuzenbeeld. 9 zangnoot, 10 de oudere. 11 zuilengang, 13 bijdehande vrouw. 15 waardeloos, produkt. 17 klimplant. 19 inborst, 20 ver tegenwoordiger. 22 watering. 23 warm. 25 nummer. 16 klein persoon, 28 kat achtig roofdier, 30 vruchtennat, 31 laag Verticaal; 1 onderwijs. 2 voegwoord. 3 rekening. 5 maat. 6 munt. 7 staande rand. 8 rustbank, 10 laaghangende grij ze wolkenmassa. 12 wisselborgtocht. 14 vlug. 16 strijdperk, 18 handvat, 21 leid sel, 24 maand. 27 vogel, 29 met name. OPLOSSING PUZZLE NO. 464 OPLOSSING Horizontaal; 1 gulzig. 6 Eos, 7 top, 8 tree. 10 Dee, 11 tronk. 12 oma, 14 tol. 15 braak. 18 oer. 19 aaks, 22 vos. 23 mak. 24 parool. Verticaal; 1 gat, 2 lee, 3 zoet, 4 is. 5 koekoek. 7 tent. 9 rumboon. 10 do, 13 Ares 16 ar. 17 kaar, 20 ako. 21 sul, 23 ma. !l. 484 m. 12.00 Gram: 13.00 N- 13.15 Lichte muz; 13.55 Gram; 14.00 Verz p gramma; 15.00 Gram; 15.45 Koorzang; 16 05 Lichte muz. 1700 Nws: 17.15 Gram; 18.30 Idem; 19.15 Idem; 19.30 Nws; 20 00 Le rol David, oratorium; 21.15 en 21.25 Gram; Vrije tijd; 22.55 Nws Droefheid der wereld Droefheid, verdriet, het is ons aller deel in deze wereld. Daar aan ontkomt niemand. De ene mens krijgt veel te verduren, de ander minder en de een draagt de droefheid anders dan de ander Om dat laatste gaat het: hoe reageren wij op alles wat ons in het leven over- komt? Paulus zegt in zijn twee de brief aan Co- rinthe (hoofdstuk vers 10): „Want de droef heid naar Gods wil brengt onbe- r ouwelijke in- keer tot heil, maar de droefheid der wereld brengt de dood". Wat is dat: De droefheid der wereld? Die vraag is niet moei lijk, want we weten allen het antwoord: we zijn soms bedroefd omdat we ons verongelijkt voelen. Op onze tenen getrapt door woor den of daden van andere mensen. Omdat we ons verongelijkt voelen door God. En dan gaan we mok ken. Dan gaan we ons verzetten en op wraak zinnen. „Dat brengt de dood!" zegt Paulus. We hebben allen leed te dragen in deze wereld. Dikwijls door EEN WOORD VOOR VAN DAAG BAPT. GEMEENTEN Beroepbaar: ds. J. Ketelaar te Tweede Exloërmond is door de commissie voor de opleiding in alle bij de Unie aange sloten gemeenten beroepbaar gesteld. In tegenstelling tot kerken in Nederland N Nog 43 gezangen van Hasper aan bundel toegevoegd AAR wy vernemen hetft de te Bandung zo juist gehouden synode van de Nederlands-sprekende Gereformeerde kerken in Indonesië het belangrijkste Lesluit genomen thans over te gaan tot aansluiting by de Wereldraad van kerken. Gelijk bekend willen de Geref. kerken hier te lande tot op heden van deze aansluiting nog niets weten. Reeds in 1950 sprak de synode van Semarang uit, dat zy tot deze aansluiting roeping gevoelde, maar dat zij eerst het advies wilde afwachten van de Geref. Oecumenische synode van Edinburgh in 1953. De synode van Djakarta in 1955 niet overtuigd door de argumenten de synode van Edinburgh tegen sluiting bij de Wereld besloot de daad van aansluiting op te schorten teneinde eerst rekenschap te kunnen geven van haar gevoelen aan de leden van de Ge ref. kerken in Indonesië en aan zuster kerken. Een enigszins uitvoerige verantwoor ding is thans opgesteld door de heren prof. dr. H. Bergema, ds L. W. Korvhnus en ds. J. J. Oranje en door de synode aanvaard, om toegezonden te worden aan de eigen leden en aan de zusterker ken binnen het verband van de Geref. Oeceumenische synode. Hierna nam de synode het besluit om de aansluiting bij de Wereldraad van kerken niet meer naar later datum te verschuiven en ten spoedigste zich in eigen schuld. Ga dan niet mok ken Kom tot inkeer. Leg uw ziel bloot voor God en Hij zal uw wonden genezen. Tot uw eeuwig neil! Bezinning op de sociale problematiek (Van onze sociale redacteur) DE moderne mens t— aldus de heer M. Ruppert vanmorgen in de inleiding op zijn openingswoord voor de 28e algemene vergade ring van het C.N.V. heeft de neiging zo niet uitsluitend dan toch in de eerste'plaats te zien naar hetgeen hij niet heeft en gedachtenioos voorbij te gaan aan het geen hij wèl bezit. Althans in dit opzicht moeten wij, dunkt mij, maar geen modern mens worden. Het komt mij voor, dat de Christen moet trachten, in de eerste plaats te letten op hetgeen hij bezit èn op hetgeen de ander niet bezit. Doen wij dat, dan valt niet anders te constateren dan dat wij in vrede leven, maar dat in meer dan één gebied der wereld nog alles behalve vrede be staat; dat wy het koste lijke goed, dat vrijheid heet, bezitten, maar dat anderen zo ze al niet in een concentratie kamp verkeren wei nig anders kunnen doen dan in machteloosheid zwijgen, terwijl de tanks en de stenguns op hen worden gericht; dat wy ons verheugen in volle werkgelegenheid en in een belangrijk toegeno- En om ons geloof op het maatschappelijk terrein te belijden men welvaart, terwijl miljoenen in deze we reld nog gebrek lijden aan letterlijk alles. IN verband hiermee wilde de heer Ruppert een be zinning geven op de eigen lijke sociale problematiek, de achtergrond van het hui dige sociale vraagstuk. Ieder spreekt, zo zei hij, vandaag ovêr de mens. Maar niet de mens is het begin, het centrum of het doel, maar God, Die de mens schiep naar Zijn beeld, die hem op de we reld plaatste om die te be heren en te ontplooien. Die voor hem Zijn Zoon over gaf en nem nu verwacht in Zijn heerlijkheid. Het is daarom niet de mens. maar God, op Wie ons leven gericht moet zijn, met dien verstande dat als dat geschiedt de mens niet vergeten wordt, doch integendeel pas goed geholpen en gediend wordt. waarin steeds meer ge- Wij leven in een wereld, poogd wordt, eerst vast te stellen, wat er zakelijk in het menselijk gemeen schapsleven moet geschie den AU dat gebeurd is, mag ieder dat. standpunt naar verkiezing daar is h[j vrij in levensbe schouwelijk funderen. Wij zijn bezig, de dingen om te keren en te doen alsof Christus ons leerde: Hebt uw naaste lief; dat is het grootste gebod en het tweede voor zover dat tweede nog komt is daaraan gelijk: Hebt God lief. En was het au nog maar zó, dat de activiteit altijd werkelijk op de naaste is gericht! Meestal bedoe len we met het „Het gaat om de mens" niet de an der, maar ons zelf en óns belang. En dan is de om kering van de volgorde voltooid. Don wordt ons belang het doel van on ze arbeid, van onze acti viteit, ook van onze acti viteit in het gemeenschaps- en in het openbare leven. Dan komt er een vakbe weging, die k la Amerika altijd meer en meer vraagt en dan komt er een werk geversorganisatie, die al teen maar probeert dat werknemers wat af te rem men. Dan komt er op staat kundig terrein een partij van het kapitaal, een par tij van de arbeid en een partij van de ondernemers. Niemand zegge, dat het zover nog niet is. Er zijn vele tendenzen in deze samenleving, die in deze richting wijzen. Dat heeft met „doorbraak" weinig of niets te maken. Dat heeft te maken met de neiging in ons aller leven, om een deel van ons bestaan te onttrek ken aan de heerschappij van God En dat is pas recht een structureel verschijnsel. Waarom Christelijke vak beweging en waarom lid van die beweging? Niet in de eerste plaats om onszelf, maar om de dienst van God. Niet in de eerste plaats om óns belang, maar veel eer vanwege het belang van onze naaste. Niet In de eerste plaats om ónze doeleinden, maar om de ordeningen van God AAN het slot van zijn rede kwam de heer Ruppert hierop terug. Hij zei toen: Dat de Christelijk-sociale beweging vandaag van vele zijden wordt aangevallen en dat dit niet in de laatste plaats ook van kerkelijke Zijde geschiedt, is bekend. Het kon echter wel eens zijn, dat de belangrijkste dreiging niet van buiten maar van binnen komt, uit ons eigen hart en wel in deze zin. dat ook wij ons werk als een zake lijke aangelegenheid gaan beschouwen. Vakbewegings- werk is zakelijk werk, Maar Christelijk vakbewe- gingswerk is de poging om door middel van zakelijk werk God te dienen. K. Kruithof heeft eens gezegd, dat zij, die kwamen en zij die komen in de Christelijke vakbeweging, maar één taak hebben, namelijk God te Er is aanleiding, dit thans te herhalen. Onze beweging is geen doel in zichzelf, doch een middel. Eén van de middelen tot de dienst van God in de maatschappij. Christelijke vakbeweging is er, opdat we ook op maat schappelijk terrein ons ge loof zullen belijden, opdat we ook in het leven van beroep en bedrijf zullen ijveren voor het geschieden van Gods wil. deel te Niet om er „beter" van te worden. Misschien komt er ook te onzent wel een tijd, waarin we van het lid maatschap der Christelijke vakbeweging niet „beter", maar „slechter" worden. En dan tóch lid! Waarom? Omdat het niet gaat om óns belang, maar omdat het gaat om de heili ging van Gods naam, om de gehoorzaamheid aan Zijn wil en om het zoeken van Zijn Rijk in deze wereld, ook en niet In de laatste plaats op maatschappelijk verbinding te stellen met het seen riaat van de Wereldraad van kerken der aanbieding van bovengenoemde antwoording. De synode besloot ook op de ingesla gen weg van de psalmberijming Hasper —1949 verder te gaan. Zij voegde aan de keur uit de gezangen in de bundel Geestelijke liederen uit de schat va kerk der eeuwen van Hasper nog 43 nummers toe. zodat nu voor kerkelijk gebruik naast de 150 psalmen in tptaal 166 gezangen zijn vrijgegeven. De syno de besloot aan ds. Hasper een schrijver te zenden om hem de erkentelijkheid der kerken voor zijn arbeid te betuigen Zowel in Zuid- als in Noord-Sumatra kon het tot de stichting van een eigen classis van IndonesischJavaanse Ge ref. kerken komen. De synode werd bij gewoond door afgevaardigden vai Prot. kerk van westelijk Indonesië, de Chinese kerken van West- en midden-Java, van de Javaanse kerken Van midden-Java. van de Batakse- van de Sumbanese kerken. Stem van verontrusten: Tc slappe politiek bij A.R. en C.H.U. EEN aantal anti-revolutionairen. 1 christelijk-historische, alsmede enige momenteel politiek daklozen, die ten zeerste verontrust zijn over de rechts-protestantse par tijen in ons land hebben zich ver enigd. In 26 stellingen hebben zij hun denkbeelden uiteengezet. Zij willen trachten de protestantse partijen weer tot zuiverder belij den en beleven en zo mogelijk tot eenheid te brengen. Zij verklaren ten zeerste verontrust te zijn ten opzichte van: o de ernstige teruggang van het chris- telijk karakter van ons volk, zien heen het protes tants christelijk onderwijs, zowel wat verschraling van het wezen van dit onderwijs als wat het aan tal leerlingen betreft. A dc systematisch doorgevoerde stille socialisatie en een daarmede in overeenstemming zijnde toeneming van de macht van de staat. De ondertekenaars zijn de heren mr. W. Beernink te Dordrecht, ds. M. de Goede te Amsterdam dr. N. J. Hommes te Rotterdam, mr. J W. de Jong Schouwenburg te Amsterdam, dr. P. G. Knibbe te Leiden, P. van der Nagel te Sassenheim, prof. dr. J. Prins te Leiden, dr. J. J. Schmal te Voorburg, W. J. Spanjaard te Amsterdam. M. A. van Wijngaarden te Am sterdam. Amerika al in 12de eeuw door missionaris ontdekt Niet Columbus is de ontdekker van Amerika maar de IJslandse bisschop Erik Gupson. die reeds in het jaar 1121 als bisschop-missionaris naar Vinland zeilde, zoals de Scandinavische volkeren in vroeger eeuwen Amerika noemden. Deze historische vondst is gedaan door de Scandinavische geleerde Hjali Holand. Hij is tot die overtuiging ge komen na een langdurige bestudering van zes IJslandse jaarboeken uit de 12e eeuw, waarin de reizen van de bisschop worden beschreven en met tekeningen aangevuld. Bisschop Gupson werd iofoonplat«nprogri 3ring a love song. ber? II. Or)te?t Bobby Hackett: That oIJ black magic. III. Nat ..King" Cole: Tm never «*ti«riel VI Bal room-Orchestra o.l.v Jan The "mj"eKnightaEasy streët^L^Mond- ÉMÉ| Trio ritaMkHMHttt -L Eartl VIII Ken Griffin. 57y X. Virginie Mor- Adios. XI Trio „Loi la luna XII. Orkest an do, XIII. Jo Staf- ïonyI've found an Martin met Orkest uick little bit south \jf North ind: Chloe; The mlnst Duke EUingtor Mulligan and his Ten-Tette. 69. „Waarom?" „Weet ik niet, kap'tein, maar ze zeiden dat 't dringend was." Nog half in slaap en in een slecht humeur pakte hij zijn prothesen, bond ze onder en bonk te toen de andere vliegers wakker. Mermagen kwam binnen en zei: „Ik weet niet wat er aan de hand is, maar we vliegen naar het Zuiden en we nemen geen bagage mee. 't Zal wel de een of andere patrouille zijn." XII De dageraad gloorde in het Oosten toen het squadron in de stille ochtendlucht in formatie kwam en een half uur later landde sectie na sectie tussen de 'n meter hoog hangende mist- veren op het vliegveld van Martlesham bij Felixstowe aan de Oostkust van Engeland. Een ander squadron Spitfires was al eerder geland en de vliegers stonden in een groep bijeen thee te drinken. Bader liep naar hen toe en vroeg een knappe luitenant erg elegant in een witte overall en met een zilveren identiteitsplaatje om z'n pols wat ,,de situatie" was. „Geen flauw idee." zei de elegante jongeman, die het scherpe gezicht van een matador had met een klein snorretje en een litteken over een wang; echt het type van een luchtheld, dacht Bader, die elk jong meisje zou doen denken aan donkere hoekjes en voorzichtig omgedraaide deurknoppen. Hij heette Bob Tuck. Mermagen kwam haastig naar hen toe en zei bijna nonchalant: „Patrouille naar Duinker ken, kerels, op 4000 meter. Starten zodra we getankt hebben." „Wat moeten we daar doen?" vroeg Bader- Mermagen haalde de schouders op. „Geen notie van. Evacuatie, geloof ik." Een der vliegers zei op gekwetste toon: „Ik DAN PAUL BRICKHILL MAAR ZO! vind 't maar verdraaid vroeg om daar te gaan rondscharrelen. Ik heb nog geen krant kunnen lezen." Thans schijnt het vreemd dat de naam Duin kerken hun niets zei. Maar het leger had de grootste geheimhouding ten aanzien van evacu atie in acht genomen en men wist m Engeland nog niet dat het strand bij die stad volstroomde met uitgeputte soldaten; en in geen geval wis ten de nieuw aangekomenen, die nog niets van de oorlog hadden meegemaakt, er iets van Maar ze gingen ten minste over zee tot aan de rand van Frankrijk dat was in elk geval iets. De overgang van vrede naar oorlog is vaak geleidelijk en onwezenlijk Het kwam niel bij hen op dat ze de kans liepen bij Duinkerken Duitse vliegtuigen te ontmoeten; trouwens, die dag zagen ze de vijand ook niet. Mermagen leidde hen in vier keurige secties van dirie. Ze klommen geleidelijk en verdwe nen op 3000 m in een laag dunne, witte wolken die zich tot aan de horizon uitstrekten. Op on geveer 3300 meter kwamen ze als dolfijnei. boven de wolken uit en klommen naar 4000 me ter, nog altijd in een keurige formatie. zoh der contact met de vijand te hebben gehad. Als een Messerschmitt hen achtprop was gekomen, had dit ene tontel de hele vlucht omlaag kun nen schieten. Ver voor zich uit zag Bader een vreemde zwarte rookpluim als een enorme berg boven de schuimachtige witte massa, waar ze over heen gleden, uitsteken. Mermagen's stem kwam met gekraak over de radio: „Daar moet het zijn! Bij die rook. Dat moeten brandende olie reservoirs zijn." Lange tijd cirkelden ze otn de rook heen, steeds boven de wolken. Mermagen had wel door het wolkendek willen duiken, maar de verkeersleider op de basis had 4000 meter gezegd en een order tvas een order, zo dachten ze in hun onervarenheid. Ze zagen niets in de. lucht en na anderhalf uur rondvliegen leidde Mermagen hen naar de basis terug- Daar on der die wolk was het zand roodgevlekt van het bloed, want de Stuka's bombardeerden in duik vlucht en Messerschmitts van het type 109 en 110 besproeiden het strand met hun mitrailleurs. Op de terugweg kreeg 222 Squadron per radio opdracht in Manston te landen, daarna kwam de order naar Duxford te gaan en bij Duxford gekomen kregen ze te horen dat ze naar Horn- church moesten, een basis van jachttoestellen even ten Noorden van de Theems en zo'n twin tig kilometer ten Oosten van Londen. „Rot-or- ganisatie," mopperden ze en hadden schoon ge noeg van die manier van oorlogvoeren. In Homchurch keken ze, eerst met stomme verbazing en toen met milde spot naar de vlie gers van andere squadrons, die rondliepen met pistolen in hun vlieglaarzen gestoken; de mees ten hadden zich in dagen niet geschoren. Deze mannen hadden dagenlang boven Frankrijk ge vlogen en waren erg rustig en weinig spraak zaam. Maar de oorzaak van dit alles was de vliegers van 222 Squadron niet duidelijk en ze beschouwden de pistolen en de stoppelbaarden als „aanstellerij". Om 3.30 uur werd Bader weer gewekt. ..Om 4.30 starten, kap'tein." zei de oppasser En ditmaal werd het ernst. (WORDT VERVOLGD) gLIJKENS het verslag, daarvan ook in onze krant verschenen, heeft het Convent der A.R. Partij dezer da gen open en openhartig gesproken over de uitslag der verkiezingen. Wij zijn daar oprecht dankbaar voor. Het heeft ons niet verwonderd, dat in de discussie het accent is gelegd op verscheidene punten, door ons ter stond na de weinig gunstige uitslag der verkiezingen te berde gebracht. In zoverre hebben wij als christelijke krant ook aan dit gesprek enige lei ding mogen geven. Wij noemen enkele van deze punten. Daar is in de eerste plaats, dat het ook In de moderne vraagstukken, waarvoor wij vandaag als volk staan, gaat om de principiële kijk welke men daarop heeft. Het gaat er om, ons volk duidelijk te maken, dat de moderne problematiek maar niet is een of ander „zakelijk" geval, maar dat de principiële aanpak beslissend is, de principiële aanpak óók van al deze schijnbaar „zakelijke" kwesties. Daar is in de tweede plaats, dat het niet voldoende is, wanneer een protestantse partij zich „afzet" tegen de socialisten. Juist als protestantse partij behoort zij eveneens haar hou ding te bepalen tegenover Rome, en niet maar binnenskamers, doch pu bliekelijk en naar buiten. Laat zy dit na, dan schept zij verwarring, zelfs onder haar volgelingen, die zich dan al te gemakkelijk door goedkope slag zinnen laten meeslepen. De ervaring heeft dit bewezen. Daar is in de derde plaats de sa menbundeling van krachten op pro testants gebied. De protestanten heb ben zowel op politiek als op econo misch en sociaal gebied een belangrijk reservoir aan krachten. Zij beschikken over een omvangrijke braintrust. Deze braintrust wordt te weinig geactiveerd en te weinig tot gemeenschappelijke arbeid georganiseerd. Met het gevolg, dat er ook veel te weinig uit komt. Waar, zo vroegen wij reeds, waar blijven de initiatieven? Het doet ons goed, dat al deze pun tert binnen de A.R. Partij weerklank hebben gevonden. Wij zijn er van overtuigd, dat zij ook binnen de andere protestantse partijen leven. Het gaat om de verlevendiging van de zaak van het protestantisme onder ons volk. Houden wij dat in het oog, dan is het mogelijk, zel(s uit geleden verlies winst te behalen. QNDER de protestanten blijft het verlangen naar de eenheid op po litiek terrein leven. Men kan wel be togen opzetten, waarom deze eenheid niet te verwezenlijken valt, en aan deze betogen valt zelfs niet alle logica te ontzeggen, dit alles kan niet ver hinderen, dat het heimwee naar de •'beid blijft bestaan. Wij verheugen ons daarover van harte. En daarin zien wij ook de gunstige kant van het comité of de commissie, thans weer opgericht om de eenheid onder antirevolutionairen christelijk-historischen te bevorde ren. De verklaring, welke deze heren het licht hebben gegeven, laat voor lopig nog vragen open, maar hun ver langen naar eenheid behoren wij po sitief te waarderen. Wanneer wij een opmerking willen maken, dan is het deze, dat in pogingen tot grotere een heid ook steeds de andere protestantse groepen wij denken onder meer aan de staatkundig-gereformeerden dienen te worden betrokken. Een van de gevolgen van de hou ding, welke de a.r. Tweede-Kamer fractie in „de zaak-Schokking" heeft aangenomen, is, dat de bevordering de protestantse eenheid weer een stuk achterop is geraakt. De christelijk- historischen en de staatkundig-gere formeerden stemden tegen de motie- Burger, de antirevolutionairen stem den er voor. Welke gevoelens dit on der de christelijk-historischen heeft gewekt, daarover heeft de c.h. week bladpers ons al niet in het onzekere gelaten. Gelukkig echter blijkt het heimwee naar de eenheid niet te kun nen worden gedoofd. Dr. Baudet hoogleraar te Groningen Bij K.B. is benoemd tot gewoon hoog leraar in de faculteit der economi sche wetenschappen aan de rijksuniver- siteit te Groningen, om onderwijs te ge ven in de soëiale en economische ge schiedenis, dr. E. H. P. Baudet, thans leraar aan het Nederlands lyceum té 's-Gravenhage. De nieuw benoemde hoogleraar werd in 1919 te 's-Gravenhage geboren als zoon an prof. P J. H. Baudet. hoogleraar an de technische hogeschool te Delft. Vóór zijn promotie was hij leraar te Voorschoten en daarna te 's-Gravenha- ge. Bovendien heeft hij einigc jaren aan het Algemeen Nederlands Persbureau gewerkt, waar hij hoofd was van de af deling Overzeese gebiedsdelen. Evenals in andere jaren, wordt ook u weer en wel op donderdag 26 juli „.s de traditionele „Sonnevanck"- contactdag te Harderwijk gehouden. Het programa van deze jaarlijkse samen komst, bevat punten, die een bezoek aan prachtig gelegen sanatorium, „e meest moderne behandeling toepassing vindt, alleszins de moeite waard maken. Men krijgt volop de ge legenheid, de inrichting en de omgeving te bezichtigen en de geneesheer-direc teur, dr. D. Bergsma, zal in een cau serie dc bezoekers de voortgang van het hulpbetoon aan t.b.c.-lijders toelich ten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2