CHRISTFUJK Huidige menselijke situatie lijkt op een oude kennis Gepromoveerd op proefschrift over gedichten van Erasmus KANTTEKENING Vlucht naar vrijheid ZETHAMETAn.V Vragen achter de godsdienstige opvoeding van de jeugd Boek VAN DE DAG DAN MAAR ZO! Uitverkoop Gereformeerden-conferentie op Woudschoten Prof. Van Peursen sprak over keerpunt in de positie van de mens HET KEERPUNT is het thema van de vierde zomerconferentie vo Gereformeerden, die dit weekeind op .Woudschoten" in Zeist gehouden wordt. Prof. dr. C. A. van Peursen, hoogleraar aan de rijksuniversiteit te Groningen refereerde vrijdagavond over het keerpunt in de menselijke situatie. Het is met de verandering in de menselijke situatie als met een oude kennis, die men na jaren weer ontmoet. Hij is veranderd, ouder geworden. Datzelfde geldt echter ook voor ons zelf: wij zijn eveneens anders geworden. Wij staan tot elkaar in een nieuwe situatie. De wereld is anders geworden maar wij zijn ook zelf verschoven. De hedendaagse geschiedenis van het denken is, in haar veranderd karakter, uiting van een wijziging, die de visie en de situatie van ieder mens betreft. Prof. Van Peursen wees op een vijftal positieve punten die daarin aan de orde komen. Beroepingsiverk GEREF. KERKEN Beroepen: te Ermelo (vak. K. A. Schippers) R. J. Beukema te Berkum; te K hindert, R. van Reenen te Capelle ,d. IJssel (verb. ber.). Tweetal: te Den Haag-West (vac. P. Nomes) W. v. d. Linden te Rotterdam- Kralingen en L. G. Pleysant te Leeu warden. Aangenomen: naar Nes H. Groene- veld, kand. te Terneuzen, die bedankte voor Dronrijp, Erica, Hemelum en Opperdoes. GEREF. GEMEENTEN Tweetal: te Amsterdam H. van Gilst te Dirksland en C. Molenaar, kand. te Dordrecht. Beroepen: te Moercapelle J. W. Kersten te Genemuiden. l. De mens is in de-wereld. Vroeger sloot de mens zich al te zeer op in zijn rationele denken en raakte hij geïsoleerd van het wereldlijke leven. In het tegenwoordige denken wordt ons duidelijk dat wij niet buiten de wereld kunnen gaan staan. De moei lijkheid van het hedendaagse maat schappelijke verkeer is echter, dat wij elkanders wereld niet kennen. Ieder mens heeft zyn eigen wereld, daardoor wordt zijn menszijn bepaald. Wij kun nen elkaar alleen begrijpen doof- de ander in zijn wereld te ontmoeten. De Bijbel kent ook het begrip „we reld" als een bepaalde levenshouding. o Hebben, zijn en doen. Wat wij heb- ben en bezitten kan ons gaan be heersen. Niet aleen het geld, maar ook onze voorstellingen en leerstukken kunnen ons in hun macnt Krijgen. De vraag is; zijn wij werkelijk wat wij hebben? Hoe zijn wij in de wereld? Niet wat wij hebben, maar wat wij werkelijk zelf zijn moeten wy lonen. Het concrete menszijn was voorheen grotendeels uit de gedachtenwereld verdwenen. Nu zien wij de mens weer in zyn daden, in zijn eten en drinken, in zijn man en vrouw zijn. De Bijbel zegt ons dat wy de waarheid moeten doen. Het gaat om onze houding; de waarheid heeft een gestalte. Christus zegt niet: Ik heb of Ik weet de waar heid, maar ik ben de waarheid. o Kennen is ten diepste ontmoeten. Kennis is; bij iets of iemand be trokken zijn. De waarheid wil ontmoet wezen. Er zijn mensen die niets over God kunnen zeggen rr.ia' dia God waarachtig kennen omdat zij Hem ont rnpet hebben. doortrokken van de aanwezigheid de medemens. Ons menszijn is v en antwoord: wij zijn mens-me ander. Dit geldt bovenal van het n zijn voor Gods aangezicht. Eigenlijk kunnen wy niet spreken over God maar alleen tot God. Van het begin af is de Ander met ons. God wordt in Christus onze medemens. Hij ont moet ons in onze medemens. Zo vindt de mens pas zichzelf. er Het bestaan is beslissen. Waar beslis- singen vallen is >3ven. Het hóe ons doen is dikwijls belangrijker dan het wét van ons doen. Het gaat om de richting waarin ons bestaan zich be weegt. Volgens de Bijbel belang of wij wandelen naar de Geest of naar het vlees. Voor het studiejaar 19561957 i» rector-magnificus' van de Nederlandsche Economische Hoogeschool te Rotterdam benoemd prof. dr. J. Wisselink e/i to* secretaris van de senaat prof. Ch. Glasz Melodie en woord der Ether golven VARA 10.20 Grai Weer of geen weer; 10.00 i caus; 10.15 Meisjeskoor; 10.35 der omslag; 11.00 Gram. AVRO: 12.00 Lichte muz; 12.30 Sportspiegel; 12.35 Even afreke- 12.45 Pianorecital; 13.00 Nws; 1140 V d jeugd; 12.00 Me Meded of i Holland Fest rijk). 6.00 1 (li 15.20" Oi_. 16.20 Gram; 16.30 rin en 17.00 Ronde v hui 17 30 V d Thi en zang; 13.45 Gr. 14.15 Viool en piano var progr. (Tussen Frankrijk); 16.15 G 18.00 Nws en comm. Ronde v Frankrijk. 18.40 Li( 19.10 P' Landbouw 16.00 en 17.00 Rond* ram; 17 30 Dansm 20 Pianospel; l: jeugd; 17 journ. VPRO: 18.30 Koj Kerkdienst IKOR: 19 00 Kinderdienst; 19.30 keJirè in" BijbelverteUing. AVRO: 20.00 Nws: 20.05'ork- 27 0(1 Theaterork en soliste; 20.30 Rembrandt. 04 nk Grai hoorsp; 22.00 Franse chansons; 22 30 Ronde' W v Frankrijk; 22 40 Gram. 23.00 Nws: 23.15 Hilvertu Journ; 23.25-24.00 Gram. SOS-ber; jeugdj 19.10 Pia VARA: ijk. 20.55 Interv 'm 22 10 Concertget kerkd; 11.30 Gra II 298 tn. KRO: 8.00 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.: 0.00 Gerefori i weerber: 8.15 Gra i V de 9.35 Voordr; 13.10 Lii ïoekbespr; 13.55 Holland Festi' ■tgebouwork en sol; 15.00 Gra de dyk lt lan omklammet, klankb; der; 12.30 Land- en Zang. 12 55 Gram of I Lichte muz; 13.40 Gr 14.30 Bijbeloverdenkinj linb meded; 12.3 t; 13.00 Nws; 13.1 14.05 Schoolradio .5.00 Rembrandther rkerk IKOR: 17.00 He 18.55 Kerkelijk uit de kerken; 1 i: 19.30 Het Evai 1956; denking in de Westerkerk te Amsterdam; I5.2o 16.30 Pianoduo; 17.00 V d kleuters; 17.30 -**• - 1740 Beursber; 17.45 Regeringsult B van binnen en van buiten. Jar Hoofd Voorlichting Stichting Bevor- icht iagt 20.35 U bent I igd koor; 18.20 Gram; 18.30 raai-| Lichte muz; 19.00 Nws en weerber; 1' Se-1 Orgelconc; 19.30 Parlementair commenta Act: 19.45 Gram; 20.00 Radiokrant; 20.20 Holli caus: Festival 1956: Concertgebouwork; 2130 Loui- 22 45 Avondoverdenklg; 23.00 MAANDAG 16 JULI VARA: 7.00 B\ 23.15 Gram; 23.30- ;eland, BBC H< Service. 330 m. 11.45 12.55 Weerber: 13.00 13." Niet vergeefs Ieder heeft soms dat gevoel van moedeloosheid: waar doe ik het eigenlijk allemaal voor. Wat voor zin heeft het dat ik me inspan voor de zaak des Heren. De mensen miskennen de goede bedoelingen en resultaat is nau welijks zichtbaar. Resultaat? Let op Vriendelijke Amerikaanse nota over de luehtvaartovereenkomst De Nederlandse gezant in Washington heeft een nota ontvangen van de Ame rikaanse regering, waarin de Ver. Sta ten opnieuw h-un bereidheid uitspreken en bilaterale commerciële luchtvaart- vereenkomst met Nederland te sluiten. De nota. zo meldt A P., was v delyk gesteld en bedoeld om Neder land gerust te stellen. In de nota wordt erop gewezen, dat de onderhandelin gen tot een goed einde gebracht kun nen worden. Donderdag a.s. zullen de besprekingen weer hervat worden. EEN WOORD VOOR VAN DAAG de steeds voort gaande ontkerste ning van ons volk en van de wereld. Een zich afwenden van God en Zijn ge bod. op politiek en maatschappe lijk terrein, ja zelfs op kerkelijk terrein. Gelooft u niet dat zelfs de dominee in de kerk zich wel eens moedeloos zal afvragen: „Wat voor zin heeft het eigenlijk? Ze gaan nu weer naar huis en over een half uur is de preek ver geten!" Paulus zegt tot de. Corinthiers: „Daarom, mijn geliefde broeders, weest standvastig, onwankelbaar, te allen tijde overvloedig in het werk des Heren, wetende dat uw arbeid niet vergeefs is in den Here." Niet vergeefs in den Here dat is de troost. Wij doen het niet zelf maar de Herè doet wat met ons en met ons werk. Soms zien we dat niet en dan komt die moedeloosheid. Maar weet het: het is niet vergeefs! Aan rijksuniversiteit te Leiden Conservator van Rotterdamse gemeente bibliotheek kreeg titel cum laude Aan de rijksuniversiteit te Leiden werd gistermiddag het doctoraat de letteren en wijsbegeerte verleend aan de heer C. Reedijk, geboren in 1921 te Rotterdam, thans werkzaam als conservator aan de gemeentelijke bibliotheek van Rotterdam. De titel van het proefschrift luidt: „The poems of Desiderius. Erasmus". Op grond van zijn bijzondere dienste verkreeg de promovendus zijn titel met lof. De promotor, prof. dr. J. H Waszink, zei in zijn toespraak tot doctor Reedijk: Wie de gedichten van Erasmus wil uitgeven moet het goed doen en u heeft dit mijns inziens be- In Erasmus heeft ons land een van de meest beweeglijke geesten bezeten, een geest, die wij ook weer aan het buitenland hebben moeten afstaan, juist vanwege die beweeglijkheid aldus spr. In de dissertatie is onderscheid ge maakt tussen wat de cultuur in de middeleeuwen omvatte en wat het geestelijk eigendom was van Erasmus. Doordat dr. Reedijk meer de tijd de situatie, waarin de gedichten ont stonden, in aanmerking nam, heeft de dissertatie niet die lichte mineurtoon, die in de biografie van Huizinga voort durend aanwezig, meende de promotor. Prof. dr. Waszink proefschrift, dat het een ander vlak ligt dan de gemiddelde dissertatie; hij wenste dr. Reedijk dat deze zich dat overeenkomt met de dissërtatie mocht Advertentie I BRUIKBAAR IJZER 12» HvTIITIïffl Moderne tijd bracht nieuwe problemen ONDER de titel „Toch godsdienstige opvoe ding" schreef ds. P. Roest in „de vriend des huizes" een boeiend artikel over deze vaak zo moeilijke materie. Hij gaat hierbij in op het boek „Kind en religie" van de Utrechtse hoogleraar prof. dr. M. J. Langevèld. Graag nemen we liieronder dit artikel Ds Roest schrijft het volgende „Met geen stclk is mijn zoon naar de kerk te krij gen. Moet ik het nu tot een conflict laten komen en hem dwingen? Maar dat is toch geen gods dienstige opvoeding! Zelf moest ik destijds dit en dat en het resultaat is al leen maar geweest, dat ik een hekel aan kerk en godsdienst kreeg." „Ik hoor tegenwoordig zoveel over de vrije ont wikkeling van het kind, dat ik in het onzekere ben geraakt over opzettelijke godsdienstige beïnvloe ding. Is het niet veel be ter om de kinderen in godsdienstig opzicht vrij te laten? Als de gods dienstigheid er in zit, zal het kind zich te eniger tijd vanzelf wel tot de kerk en haar boodschap wenden." Boek van prof. Lange- veld verdient aandacht TAAT zijn zo maar twee fragmenten uit vragen die ouders en andere op voeders voorleggen aan iemand van wie zij we ten, dat hij zich voor de godsdienstige opvoeding interesseert. Nu zijn er op bovenstaande en soort gelijke vragen gemakke lijke antwoorden te geven Antwoorden, die iedereen weet. Maar ook antwoor den, waarvan iedereen het gevoel heeft, dat ze oppervlakkig zijn en de enige verdienste hebben, goed bedoeld te zijn. Immers, wie werkelijk voor zulke practische vra gen naar een antwoord zoekt, stoot onherroepe lijk op harde kernen. Zulk een harde kern is het probleem, of de godsdien stige opvoeding de jonge mens in ontwikkeling geen schade doet. Denk maar eens aan angst- en schuldgevoe lens bij kinderen, die van God horen als de strenge Vader, die de zondige mensenkinderen straft. Als het gaat om de goe de, gezonde natuurlijke uitgroei, waarom dan dit alles op te dringen. Het is tijd genoeg, als zulke gevoelens vanzelf bij de opgroeiende jeugd ontwa ken. "TEN andere moeilijke zaak is de godsdiensti ge aanleg. Kan men eigen lijk wel van godsdien stige opvoeding spreken als de mens de vroomheid heeft of niet heeft? En indien hij ze van den be ginne niet heeft, hoe zal dan ooit de opvoedende mens haar in de jongere inbrengen? Heeft hij de vroomheid meegekregen, wat zal dan de opvoeder nog doen? Het is niet de bedoeling om in dit artikel op al deze moeilijke dingen in te gaan. Ze werden slechts neergeschreven om iets van een bevreemding te wekken bij de lezers Maar ook om hen op te roepen al deze dingen ernstig te overwegen (in de waagschaal te leggen en herijken). Dat is. geen afgetrokken wèrkèlijk- heidsvreemde bezigheid, nlaar heeft'te maken met de "relatie tot de aller- naasten, de kinderen, in bun relatie tot de Aller hoogste. En daar kan nie mand omheen. Op vragen als deze is prof. M. J. Langeveld In gegaan in zijn „Kind en Religie", dat enige maan den geleden in de beken de Bijleveld-serie het licht zag. Wie de schrijver uit zijn andere boeken (kent, weet vooraf geen gemakkelijk boek ter hand te nemen. ProL Langeveld pleegt het zichzelf noch zijn le zers ge'makkèlijk te ma ken. Maar wie de keten van zijn gedachten volgt, wordt naar diepten en hoogten gevoerd, die hij niet had vermoed. Een voudig gezegd: WIE het de moeite waard vindt, over de vragen achter de godsdienstige opvoeding na te denken, doét wijs „Kind en Reli gie" te lezen. Hij zal soms verbijsterd zijn, soms ge- ergerd, soms geamuseerd, soms ontroerd, maar altijd geïnteresseerd. En als hij tenslotte het laatste hoofd stuk: Waarom religieuze opvoeding? heeft gelezen, zal hij dankbaar zijn van dit ongodsdienstige boek over de godsdienst te heb ben kennis genomen. Ongodsdienstig, want het gaat om een psycholo gische benadering van het verschijnsel religie, welke gestalte die ook heeft. Er wordt niet gepleit voor een bepaalde godsdienst of een bepaalde belijdenis. Maar wel wordt het verschijn sel godsdienst ernstig ge nomen, d.w.z. niet herleid of wegverklaard. Religie is een mogelijk heid van 's mensen wezen. En opvoeden is "de jonge mens de noodzakelijke hulp verlenen om die mo gelijkheid te verwerkelij ken. Dat laatste houdt in, dat dit boek wezenlijk een pleidooi is voor een ver antwoorde godsdienstige opvoeding. En als zodanig is het toch weer wel een gods dienstig boek, dat duide lijk de positie-keuze van de schrijver doet kennen. Er blijven vele vra gen. Vragen als die in de aanhef van dit arti kel werden genoemd. Men mag dit de schrij ver niet verwijten. Hij stelde reeds in de titel en in het voorwoord de beperking, dat het hem ging om de problemen, die voorafgaan aan de godsdienstpaedago- giek. Maar het is geen onredelijk verzoek, wanneer er bij de schrijver aangedrongen wordt op een vervolg, dat verheldering geeft van talloze praktische vragen. voorwoord, inleiding, index, initia, pa- pendix en literatuuropgaven, viei hoofdstukken over I. The Background: II. Not from mere foolishness; III. His Brethren in Apollo; IV. The Poet. De paranimfen waren de dichter-roman- schrijver Alfred Kossmann en de heer S. Kooi. Het proefschrift is uitgegeven bij E. J- Brill te Lelden. Oproep Generale Synode Ook protesten in Apeldoorn Op maandag 16 juli is een spoedver gadering te Apeldoorn bijeengeroepen door de centrale kerkeraad van de Ne derlands Hervormde gemeente van Apel doorn en Het Loo ter bespreking van d« „oproep der generale synode tot bezin ning op de verantwoordelijkheid van het Nederlandse volk inzake de vraag stukken rondom Nieuw Guinea". Bij het groot moderamen is een adres ingekomen, dat is ondertekend door der tig leden van de Ned. Hervormde ge meente te Apeldoorn, behorend tot alle modaliteiten, waarin de ondertekenaars niet alleen hun verontrusting uitspreken over de oproep, doch waarin tevens het groot moderamen wordt verzocht zijn standpunt zo spoedig mogelijk in 1 openbaar kenbaar te maken en bovendi langs de daartoe aangewezen weg bevorderen, dat de synode zich in toekomst onthoude van „dergelijke, alom tweedracht zaaiende en niet verant woorde publikaties", aldus het adres. Nieuwe voorzitter textieljaarbeurs Drs. H. J. Geerkens heeft besloten mandaat als voorzitter van de Nederlar Textieljaarbeurs ter beschikking te stel In diens plaats is nu benoemd, de J. C E'attenheim, directeur van de Veer daalse Stoomspinnerij en Weverij N V. Veenendaal. In plaats van de heer S. Ynti i Zn. N.V. te Ens Vijfenzeventig Jaar Vrije Universi teit-Gedenkboek door dr. J. Roelink, Uitg. J. H. Kok N.V. Kampen. Er is bij het 75-jarig jubileum van Vrije Universiteit al zoveel geschrevi over de geschiedenis en de betekenis dezer Calvinistische instelling, dat velen het op prijs zullen stellen in beknopte vorm de voornaamste wetenswaardighe den bijeen te hebben. Het gedenkboek van dr. Roelink is een boek dat men gaarne zalopslaan, omdat het in tegen stelling met veel werken van deze aard niet wil pretenderen volledig te zdjn Gelukkig maar, want dan zou .het eer onleesbare opsomming zijn geworden, zoals dat dikwijls met dergelijke wer ken hét geval is. Het werk, dat 230 bladzijden bevat i jorzien van vele foto's; de fraaie uit voering op glanzend papier maakt dit werk tot een gaarne begeerd bezit. In het bijzonder trof ons de objectieve be schrijving van de controverse Kuyper— Lohman, met milde woorden van dt schrijver, die fouten niet 'vil verdoeze len. Wat kunnen dergelijke conflicten op een afstand toch heel anders beke ken worden. We twijfelen er niet aan, of dit ge denkboek' geschreven met de losse zwier een journalistieke pen zal in menig meer betekenen dan alleen maar naslagwerk met hoe het vroeger Het is een boeiend relaas, dat han delt over een universiteit, die wordt ge dragen door de liefde van haar vrienden i dat is iets bijzonders in de wereld Naast deze populaire geschiedenis is bij dezelfde uitgever een boek met 13! bladzijden verschenen, dat een kroniek matig overzicht van de belangrijkste da ta uit het leven van de V U. Het draagt tot titel: Gegevens betreffende de Vrije Universiteit. Het werd samengesteld door de professoren dr. D, Nauta en dr. H. Smitskamp. alsmede dr W. J. Wierin- ga. Mr. C. A. van Swigchem stelde eer verhandeling op van het gebouw Kei zersgracht 162. Ook zijn lijsten met na- opgenomen van directeuren, cura- hoogleraren en lectoren. Advertentie verde wonderolie. Jodli benzocaine Eei al. Bevat pezul- bet pijnstillende flesje NOXACORN Anti- imlddel van f. 1.35 bespaart lelijk veel ellende. Horizontaal: 2 Dierlijk vet. 6 kolen emmer. 8 voorzetsel. 10 broedplaats, 12 vorm. 15 grappenmaker. 16 oké, 17 hoogste punt. 19 zangnoot, 20 aanzien. 22 draf. 24 lisbloem. 26 bergplaats, 27 keurig. 29 schriftelijke verklaring. Vertikaal: 1 Bevordering. 2 kleur, 3 klein persoon. 4 lust. 5 voedsel, 7 derdeel van de herenkleding. 9 w vlees, 11 Jav. vervoermiddel, 13 kleur, 14 zwaar, 18 onwrikbaar, 21 strook stof, 23 moeite, 25 sportterm, 28 voorzetsel OPLOSSING PUZZEL No. 462 1 Kalk, 2 kast. 3 snip. 4 gids, 5 vast 6 nest, 7 peen, 8 zege, 9 hart 10 helm 11 leem. 12 zode, 13 rats, 14 mast, 15 gram, 16 duig. Sir the South" (Alassio) op. 50. The London Symphony Orchestra o.l.v. George Weldon. 2. Nursery Suite. Aubade. The Serious Doll (fluitsolo; Edward Walker). Busy-ness. The Sad Doll. The Wagon (pi Doll. Dreaming-Envoy (Co< mas Matthew JBPl chestra o.l v. Lawrance Colllngwoöd. II. Michael TippettConcerto for Double •jrio^Adaglo III. Alphons Dlepenbrock: Elektra. Sym- Allegro a IV. Her dentic Or V. Sem 67. „Ik heb gehoord dat je in vaanstand bent ge start en een Spitfire hebt gekraakt," zei Leigh- Mallory. „Ja, generaal." „Erg stom, hè?" Weer stilte, een naar, stumperig stilzwijgen. Leigh-Mallory bestudeerde een formulier en Ba der herkende dat als het rapport van zijn crash. „Ik ben blij dat je niet. probeert je zelf schoon te praten," zei Leigh-Mallory op heel redelijke toon. „Voor zoiets is geen excuus, generaal „Nee, voor zoiets bestaat geen excuus," zei de vliegbasiscommandant. Weer die stilte. „Maar hoe dan ookJij gaat naar het 222e Squadron, als eskadrille-commandant." Bader's promotie tot kapitein had onmiddellijk gevolgen. Allereerst liet hij Thelma van 't Pannendak overkomen en een kamer nemen boven een ca fé vlak bij Duxford. In de tweede plaats was hij dat ellendige ge voel kwijt van een volwassen geworden school jongen te zijn, die terug moet komen om zijn examen nog 's over te doen. In de derde plaats vertelde hij de vliegers on der zijn commando dat de aanvalstactiek van het Jager Commando geen cent waard was en alleen maar nut had als oefening voor het formatie- vliegen. Thelma's hospita in de „pub" in Duxford was een omvangrijke vrouw, die in het dorp bekend stond als „De Zeeleeuw," omdat ze altijd het be gin van een snor had. Ze speelde over een ieder de baas en Thelma werd daardoor gede primeerd totdat Douglas zich er mee bemoeide en de Zeeleeuw in pittige bewoordingen op haar nummer zette. Het gevolg was dat hij en de Zeeleeuw de beste maatjes werden en dt Thel- PAUL BRICKHILL ma weer tevreden was. Zelfs tijdens de moeilijke periode van de her halingsoefeningen had hij de neiging gehad in ge zelschap het gesprek te beheersen en nu hij als leider meer verantwoordelijkheid droeg, sprak hij met een onmiskenbare autoriteit, niet met de lawaaiige drukte van iemand die zijn zwakheden wil camoufleren, maar gedreven door wilskracht en zelfvertrouwen. Precies zoals toen hij tot captain van het schoolteam was gekozen, voerde hij nu zijn eskadrille aan met een ieder meesle pende energie. Een paar dagen lang leidde hij zyn vliegers bij het uitvoeren van de officiële aanvallen van het Jager Commando. Beurtelings liet hij zijn vliegers daarbij als doelwit fungeren met de opdracht om te kijken, wanneer de ja gers de een na de ander opdoken en aan de zelfde kant weer wegdraaiden, waarbij ze hun onderkant als een gemakkelijk doelwit aanboden Toen ze weer op de grond waren, zei hij: „Nu hebben jullie zelf kunnen zien wat voor gevaar je bij die methode loopt," en hdm hen mee naar boven om zijn eigen manier te demonstreren. Ze doken met twee of drie tegelijk uit de zon om laag tot vlak naast het vijandelijk toestel en draaiden er ónder en naar vóren weg Daarna kwamen de ..dog-fights", de gevechten van man tegen man, die ze 'urenlang oefenden, afgewis seld met routine-werk als het beschermen van wat altijd bijzonder saai was. Hij leidde zijn jongens veelvuldig in formatie-aeroba- tiek als de beste methode hun vliegtuigen vol maakt te leren beheersen. Wanneer hij alleen was, testte hij zijn eigen durf en bekwaamheid met verboden aerobatiek op geringe hoogte, of schoon zijn chef in Duxford hem had bezworen: „Ik wou dat je dat nu niet meer deed. Want je hebt al eerder zo'n verschrikkelijk ongeluk ge had!" Sommigen van dè vliegers werden lastig. Acht maanden duurde de oorlog nu al en geen hunner had tot dusverre ook maar een Duits vliegtuig gezien. De stemming werd wat beter toen naar Sutton Bridge konden gaan voor schietoefe ningen; 't was de eerste keer dat Bader zijn machinegeweren afvuurde sinds die keer toen hij in 'n Gamecock een stuk uit z'n eigen schroef had geschoten. Ze schoten nu niet meer op wit te doelen op het water, maar op een zak die door een ander vliegtuig aan een kabel werd voortgetrokken; een heel wat opwindender oefe ning. Acht machinegeweren en geen mogelijkheid dat je je eigen schroef raakte! Even stevig met de duim op de knop drukken en de hele Spitfire sidderde bij het verscheurend geratel van de machinegeweren. Begin mei kwam er een nieuw squadron op Duxford, No 66, en de commandant begroette Ba der opgewekt in de mess, een glas bier in de hand. „Ha!" zei hij, „Ik heb me fijn uit de Oplei ding weten te draaien!" Het was Rupert Leigh. Wonderlijk zoals de oude jongens van Cranwell elkaar wisten te vinden Stephenson, Leigh en Bader. Na een week had zelfs Leigh schoon ge noeg van het oefenen en de convooibescherming Op 10 mei kwam Leigh Thelma afhalen om haar mee te nemen voor de lunch in de mess, omdat Douglas dienst had en de basis niet kon verlaten. Toen ze in de auto stapte, zei Thelma: l WORDT VERVOLGD) J-JET VERSLAG van de vlucht der Hongaarse studenten mag dan een prachtig sensationeel verhaal zijn het is tevens een triest verhaal. Om dat voor de zoveelste maal blijkt hoe zeer er geleden wordt achter het ijze ren gordijn en hoe machtig nog steeds de geheime politie is. Men loopt het gevaar door de „nieuwe koers" die de laatste tijd door Rusland gevaren wordt en die door de satel lietstaten wordt overgenomen, uit het oog te verliezen, dat de angst nog al tijd heer en meester is in deze landen. Het lijkt immers of er in Rusland meer vrijheid gegeven wordt, of er zelfs de mogelijkheid van een oppo sitie is in het parlement; groepen Russen, opgewekt en goed gekleed, trekken door Europa en het lijkt alsof de angst waarover wij hierboven schreven, een fabel is, ingegeven door een bepaalde vooringenomenheid tegen het communisme. Maardenk aan Poznan, denk aan de Poolse secretaris Bierut over wiens dood wij onlangs schreven. En zie nu naar deze Hongaarse studenten. Inderdaad, er zullen massa's mensen zijn achter het ijzeren gordijn, die weinig van die angst merken. Zij heb ben zich eenvoudig bij de situatie neergelegd, leven kalmweg hun leven en slikken alles wat hun wordt voor- gezet. Zulke mensen hoeven niet bang te zijn. Maar het gaat om die anderen, die mannen en vrouwen die de vrijheid liefhebben. Zij hebben alles to vrezen en zij hebben weinig bewegingsvrij- heid. Zij worden in de gaten gehouden 1 door de mannen van de geheime poli- tie en zij lopen de kans „te verdwij- c nen" zonder dat er een haan naar kraait. Voor hen zijn er geen „touris- t tenrcisjes" mogelijk als zij het land i uit willen moeten zij met geweld die j vlucht volbrengen. Zo lang dit alles nog gebeurt, zo 7 lang zal het Kremlin een onbetrouw- 1 bare partner zijn. En zo lang zal hel 1 nodig zijn dat elk schoon Russisch t voorstel met wantrouwen wordt be- groet! c £)E KRANT van vandaag staat in hel teken van de uitverkoop. De ruim- 1 te die de redactie gaarne zou hebben gevuld, wordt nu in beslag genomen door advertenties. En daarin staat hel 1 nieuws-van-de-koopjes, dat voor dit maal belangrijker is dan het ..grote nieuws" waarmee de redactie zich p'eegt bezig te houden. We hebben daar volle vrede mee. Omdat we maar al te goed weten dal de krant een spiegel moet zijn van het dagelijks leven. En in dat dage lijks leven zelfs in dat van d« Krantenman is het kopen van een nieuw vloerkleed minstens zo be langrijk als welke interessante poli tieke ontwikkeling ook. Nieuwe gor- 1 dijnen aan de ramen zullen u meei 1 /reugde geven dan de Franse goed- 1 keuring van Euratom! Besef echter wel dat achter dit al- is een gevaar schuilt. Dit: dat men het materiële in eigen leven als hel belangrijkste van alles gaat zien. D« geest van: „als men het zelf maar goed heeft wat doet dan de rest ei toe", is de geest van deze tijd en hij troont ons allen mee, bewust of on bewust. Hij doet de belangstelling alles wat er in het publieke le ven gebeurt, verslappen. Ja, hij leidt de aandacht af van de zin van dil leven. Want die zin van ons leven is immers'niet ons eigen materiële wel zijn, maar God! Het is misschien wat ver gezocht Ti van de uitverkoop uit bij deze» waarschuwing terecht te komen vergeef het ons! Pauselijke oproep tot gebed Voor verdrukte Christenen achter ijzeren gordijn Paus Pius de Twaalfde heeft in een postolisch schrijven, gericht tot de ooms-katholieken achter het ijzeren gordijn, o.a. verklaard, dat „bij het overdragen van het heilige erfdeel van het geloof aan de toekomstige geslachten geen offer te groot zal zijn". Het apostolische schrijven, gesteld ln het latijn, is geadresseerd aan Josef kar dinaal Stepinac, aartabisschop van Zag reb, en Stefan kardinaal Wyszynski, primaat van Polen, de aartsbisschoppen en bisschoppen, de geestelijkheid en gelovigen van Albanië. Bulgarije en Tsjechoslowakije, Joegoslavië. Polen. Roemenië, Hongarije en Oost-Duitsland en andere rooms-katholieke volken van Europa, die om hun geloof worden ver- De paus heeft het schrijven gepubli ceerd ter gelegenheid -an het feit, dat het v|jf eeuwen geleden is. dat paus Callisto de Derde in 1456 een bul uitgaf, waarin op de Christenen een beroep werd gedaan, boete te doen en te bidden om Goddelijke hulp voor de volken van Hongarije en de naburige landen, die met een invasie van de Turken werden bedreigd. Kort daarna in het zelfde jaar 1456 behaalden de Christenen een over winning op de Turken, die door paus Callisto aan Goddelijke hulp werd toe geschreven. De brief van de paus besluit met de verzekering, dat de <-ooms-katholieken over de gehele wereld zich bij de Hei lige Vader zullen aansluiten om te bidden voor hun vervolgde broeders.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2