MUZIEK Hoe 1 "toren wij ZONDAGSBLAD Cultureel venster Jonge Cngelse beeldhouwers in Rotterdam KURT WEILL en zijn misdddigersmoraal 'dBatataika ZATERDAG 14 JULI 1956 Van een Muziekmedewerker Ierier muzika; geheugen beschikt, us, die al ongetwijfeld af i toe met een zekere weemoed terugdenken de tijd, waarin de allereerste kennis making met bepaalde muziekwerken een waarlijk overrompelende indruk op hem maakte. De uitdrukking „koude rillingen, die iemand over de rug lopen", is maar niet een overdreven zegswijze, maar geeft een physisch verschijnsel aan, dat inder daad (en vooral in de kinder en- puber teitsjaren) ontstaan kan uit een emotionele belevenis, gewekt door het horen van mu- Merkwaardig is hierbij, dal deze emotie lang niet altijd te weeg wordt^ gebracht door muziek van hoog gehalte. Een dood gewone opeenvolging van drieklanken, waar op later lijd niets meer aan te hele1 ven valt of wel het eerste driestemmige lied op school kunnen een kind tol groot enthousiasme brengen. De eerste confron tatie met een bepaalde samenklank van groot geluk, en een melodische wending, die het kinderoor eens trof, blijft meerma len voortleven als een dierbare herinne- de weg te staan. Het majestueu ze Es dur Praeludium voor or gel van Bach zal een muzikaal mens bij een goede vertolking al tijd weer in verrukking kunnen brengen, ook al zou hij in de meesl deplorabele levensomstandighc- rkerf mg. „O wüszt' ich doek n°8 het langst kan optreden den Weg zuriick. den verband met de harmonie. Zo rijst scheidingsvermogen, dat hen Herdenking van Evert Cornelis lieben Weg derland" zong de kin dervriend Brahms eens in een van zijn beste liederen. Is er een weg terug naar dit kinderland? Zijn wjj als volwassenen nog in staat, om een van Gods grootste scheppingswonderen, de muziek, even intensief te beleven als in de tijd, waarin wij nog kinderen dan vanzelf de verstandig is om kindei bereid met moderne i aanraking te brengen. Om de tegenzeglijk positieve of het wel staat stelt, iek i Goed beschouwd is er maar éér. ding, dat in staat is ons de ware vreugde in de muziek te onthou den. Wij zullen de zaak niet te simplistisch stellen door ook hier de zonde als de verstoorder van Om tot een zo groot mogelijke beleving der muziek te komen, moeten wij dan ook maar niet trachten eerst van onszelf een ge schikt voorwerp van muzikale ge nade te maken. Het beste is. naar irdeel van het grotere onder- de plaats van uitvoering te gaan m. dat hen in zoals wij zijn. Wanneer wij in op- i beter overzicht rechtheid tot God bidden om de n een beter in- ware ontvankelijkheid voor de mu- en de grote lijn ziek. dan kan deze ons ook ge- i een compositie te komen. Dit schonken worden zonder dat wij natuurlijk een factor van niet eerst ons Zondajse jasje hebben het geheel betekenis. issing bij het luisteren leen. de medaille heeft ook hier ziek zo lang mogelijk te een keerzijde. Het is namelijk zo. behouden, moet men eigenlijk óat mèt net onderscheidings' als kunstenaar ken- den, hebben on- getwijfeld steeds WjjsiS dankbaar beseft jp hoe veelzijdige A JSk wijze deze uit- zonderlijke kunstenaar de muzi kale cultuur van ons land heeft gediend. In welke vorm hij dit ook de zgn. positi deed als pianist, organist of den. die er i dirigent hij streefde er voort durend naar alle sleur uit te ban nen en het kunstwerk te herschep pen uit de kracht van een volko men eigen overtuiging. Hij brak met de traditie der ingeslopen cou pures in Bachs Matthaus Passion en hij voerde Handels oratoria wederom taal Evert Cornelis werd op 5 de cember 1884 te Amsterdam gebo ren en studeerde aan het Con servatorium aldaar piano en or gel. In 1904 verliet hij dit insti tuut met de Prix d'excellence. Eerst was hij enige tijd verbon- i de Ned. Opera ;n daar- Het is niet gemakkelijk deze vraag een direct en concreet antwoord te geven. Er zijn ver schillende factoren, die de ontvan- kelijkheid van een kind en die var een volwassene in belangrijke ma te doen verschillen. Allereerst is daar de fantasie. Deze openbaa: enerzijds in he tantiëren var niet goed is in een muziekwerk, anderzijds in het idealiseren van langs wegen van geleidelijkheid raking gebracht worden muziek. aangetrokken. Ten slotte geldt voor ons allen, wat met een va riant op Mattheus 18 vers 3 aldus u«.c u.cl u» u„uC.^..clu...ï;avC1- geformuleerd zou kunnen worden: mogen ook het verlangen groeit Weer w orden als kindei en, andeis steeds meer geperfection- het harmo- neerde uitvoeringen. Wij gaan ten deze onze eisen op de duur zo hoog stellen, dat alleen het hoogst 'ivoeringspeil niebeeld een sterk dissonerend ka rakter draagt. Kan iemand, die belangrijke bereikbare schakels als Chopin, Grieg en naar wij i Franck heeft overgeslagen, de wonderen der samenklanken, waarmede deze componisten het zich bij kinderen gebied der harmonie hebben ver- :ich onbewust dis- rijkt, wel ten volle ondergaan, komen wij het rijk dei meer binnen, ma? périphérie steken. blijvi dc an „De Rotterda 'e Witte de Withst «rdam heeft ontw< ugvoeren r CÉSAR FRANCK ardig verhaal t tot drukking komen. iVan- daar soms de spontane reactie op muzikale uitingen van bedenkelijk gehalte. Muzikale kinde ren zijn in dit verband de slechtste muziek- de oorspronkelijke critici die men zich maar denken kan. Verder speelt bij hen het vaak in sterke mate aanwezige concen tratievermogen een belangrijke rol Kinderen leven nu eenmaal in het heden, laten zich niet spoedig afleiden door omgeving noch dooi omstandigheden en gebeurtenissen buiten het ogenblik en evenmin vroeg Willem Mengelberg hem door onvolkomenheden in de uit „i. o„ oeringder muziek. Die nemen ij wel op de koop toe. Ook heb ben zij nog geen last van het gees telijk slijtageproces, dat ouderen allen in mindere of meerdere ondergaan ten gevolge van „00_„.het verlorei samenklanken, gewaande paradijs. Vinden wij de Franck moge tot slot van dit epis- U-A weg naar het kinderland niet te- al dan 7.0U dit In eerste instantie lel d,e»en Na een n,et al le e wijten zijn aan mogelijke te- fraaie uitvoering door dilettanten kortkomingen in de ver- van een werk van Franck spraken tolking. Wij verlangen enkele leerlingen en vrienden van de uitvoerende kun- de Maitre angélique hierover hun verontwaardiging uit. Franck was beslag De bot baarheid gezocht wal b indeling en lichtbrc Maar hij heeft de terani nd hor tcli' •efd. Daardoc afin Iteefl dit treden als 2e dirigen JIW| SR HM8 het Concertgebouworkest. Daarna zjj wel op de koop leidde hij verschillende koren tn orkest. Het Utrechts Sted. Orkest, het Toonkunstkoor uit Utrecht, het Toonkunstkoor van Rott dam, het koor vereniging, et noemd koor heeft hij de de Ned Bach- het herhaaldelijk horen Met laatstge- zelfde muziek. dit laatste stuiten wij op dat tot noema kout neen nij cie gone gij Bachlraditie, die-Johan Schoon- problr derbeek in Naarden had opge bouwd, tot internationale gebracht. Zijn veelzijdigheid deed hem ziekwerk leidt strijden zowel voor de kunst van beter begrip. Bruckner als voor de toen mo derne Franse toonkunst, voor Die- pcnbrock zowel als voor de jon gere Nederlanders. Vrienden, leerlingen en vereer ders van Evert Cornelis hebben i comité opgericht, d; zeker dua lisme („Zwienatur", zoals de Duitsers zeggen) aanleiding geeft. Grotere bekendheid met een mu- het algemeen tot jral ten opzichte _.i samenstelling. Dat is stellig een winstpunt. Maar hei geheel of gedeeltelijk tj wanneer hij tevoren reeds bij De- beslo; bussy. Ravel of zelfs Bartók werd te zi bepaald? Wanneer scherpe prikkels in de vorm van sterk dissonerende ac- coorden hun werking al beginnen te verliezen, hoe zal dan de dis sonantwerking in harmonieën, die slechts in een vroegere periode als geavanceerd golden, zich nog als een verrassende belevenis aan ons voor kunnen doen. Uit het voorafgaande zou mis schien de conclusie z.jn te trekken, dat muzikale kinderen bij het luis teren naar muziek wel sterk be voorrecht zijn boven ouderen, en wel door hun in het algemeen gro tere fantasie, hun groter concen- stenaar, dat hij de volle honderd procent van zijn reproductief vermogen geeft en steeds, wat men noemt, gedisponeerd is. Maar zijn wij als luiste raar dit zelf wel altijd? En zo wij ons al bewust zijn, dat dit niet het geval is. bestaat dan niet veelal de neiging om onze persoonlijke eringen als de obstakels e zien. die ons de weg terug 'ersperren? verbaasd. Hij had van de on volkomenheden van de uitvoering weinig of niets gehoord en volop van zijn eigen compositie genoten. Zo was de grote Franse meester, die een hele dag blij kon zijn als een kind, wanneer hij een mooie, nieuwe accoordverbinding had ge- 3.500.000 gulden kosten. Het gebouw is geprojecteerd op dc liock tan de P.C. Hooftlaad in Kind- S- fiore». H-i hpofig-bouio recht: vel kolof rust en lenigheid behouder Op de witte zijkant van liet hoofdgebouw zal een groot symbolisch relief worden aan gebracht. üirüirtrairü-trüirü-ttirtrirkirtrtrtrtrtrtrttir inbrandt, zijn kort geleden bij de Wereldbibliotheek de 4e druk beleefde, hoopt 23 juli a.s. J in Maarden zijn 70ste verjaardag g tc vieren. Ite populaire Franao ch.n.onnière Juliette Urc.ro is geëngageerd om de hoofdrol te spelen in een Dccoin, getiteld „Le feu aux 'lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll! (linkervleugel) u- 44 m breed e werkgedeelte uordt 70 m irtitctctctziiictcliicbictrtrtctctctctrtcblci GF.LIKSVOGEI. edewerkten, ja dan zou den wij als volwassenen hetzelfde geluksgevoel wel eer deelach tig worden, dat wij in onze kin derjaren bij het luisteren naar muziek hebben gekend. Zo denken Zonder het belang van een zo goed mogelijke weergave der mu ziek te willen onderschatten, geloof irschijnsel. BETF.R INZICHT jitvoering er echt büi kan maken met een lied van Schubert of een strijkkwartet van Haydn. Ook drukke bezigheden, zorgen of verdriet behoeven de ont- muziek niet in Jonge Engelse beeldhou- Ste generatie, het was slechts een ii overgangsvorm. wers van 25 tot 43 jaar ex- De abs,„„,i. poseren thans enkele hunner dediging werken in de Rotterdamsche Kunstkring (Witte de With- straat 35, Rotterdam). Het initiatief van deze Kunst kring om deze kunstenaars bekendheid in ons land te wiek sterker, mede door de geven kan niet voldoende worden op prijs gesteld. De beeldhouwkunst in Engeland heeft na' de middeleeuwen gén. een langdurige inzinking ge- w^keyaint-ress-nt- kend en het was eigenlijk ^err ho<f eerst Henry Moore, die op dit gebied weer plotseling in Leslie T. Thornton, bundels dunne staafjes ijzerdraad een suggestie wil be reiken. ,,De gehangene" en „Twee mannen op stelten" heten zijn werken, die compositorisch zeker sterk zijn, doch te weinig beel- dingskracht hebben. In dit op zicht is de oudere Lynn Chad- transparante kleur :er en steenmengsels, de dans ggererend. Het werk is hoekig i puntig, doch wat zwaar en ist de lichtheid van zijn tekenin- Reg Butler, die hoe lan- aeer van de abstractie loskomt en weer de naturalisti sche vormen gaan hanteren, zij het dan niet fotografisch getrouw. de aandacht op Engeland Zijn vroege kopstudie (buiten de catalogus) is er als vestigde. Moore heeft met Van zijn ontwikkeling. bewijs ontwik- eel weerstand, keling die ongetwijfeld kan_w nen nadeel. Ter illustratie i zou ik het slot van Bachs de herdenking van de sterfdag orgelkoraal ..O Mensch. bewein' een blijvende herinnering aan de dein' Sünde grosz" willen noemen, mens en de kunstenaar wil ver- Zeker, een correcte en door gro- binden. Het comité stelt zich voor te muzikaliteit gedragen vertol- een Ned. beeldhouwer uit te no- king op een mooi instrument, digen een borstbeeld van Evert brengt altijd nog een stille verwon- Cornelis te maken en dit beeld dering bij deze ongeëvenaarde har te doen plaatsen Tivoli, dat in Utrecht zal worden gebouwd. De onthulling zal zo mogelijk geschieden door de voorzitter van het comité tijden, een herdenkingsconcert door he Utrechts Sted. Orkest in Tivoli op 28 november a.s. Om het be nodigde geld bijeen te krijgen doet het comité een beroep op alle muziekminnaars in ons land een bijdrage te storten op giro 2679 ten name van de Rott. Bank te Utrecht onder vermelding ..Herdenking Evert Cornelis". De voorzitter van het comité is jhr mr. C. J. A. de Ranitz (burge meester van Utrecht) en de se cretaresse Elsa Hidde Nyland (Jan van Eyckstraat 45. A'dami. Verder hebben tal van bekende musici zitting genomen in het co mité. o.a. Willem Andriessen. Sem Dresden. Phons Flipse. dr. Anth Rudolf Mengelberg, Wouter Paap en prof. dr. E. Reeser. monische wending. Maar het rassende. als het ware een lichte schrik veroorzakende moment, dat wij eens meemaakten, keert niet meer terug, hoezeer wij ook trach- door het ten om de ervaring van vroeger K VIA NAALD EN PLAAT zijn kunst maar ook veel navolging vonden. Men kan echter een ten dezer expositie, het i tegenstander van Moore zijn d'le fSrraes"eJ. Ook ButteS en toch zijn betekenis in de lithografieën zijn knappe verbeet- ontwikkeling der beeldhouw- d™*"neth Armilaï, kunst erkennen. Moore im mers heeft een totale om lieuuen ecu ucpild,ut. wenteling bewerkstelligd, massaiiteit.UDeU' groep „Wachtpos- URT WEILL i die zow uit te beleven. MELODIE, HARMONIE, RITME J^E elementen melodie, harmonie |E elementen melodi ritme bezitten voor de muzikale mens. al naar gelang van zijn aard, een verschillende belangrijkheidscoëfficient. Er zijn .111 mensen, voor wie de melodie de druKkingsmiudel. alles beheersende factor is bij het ondergaan van de schoonheid ener Laat ik eerst iets over Kurt compositie, voor anderen geldt WeiU zelf vertellen. Hij werd op het harmonisch gebeuren als net 2 maart 190o in Dessau geboren criterium Joij dewaardebepaling als 2Qon van de voorzanger van j v. 1 1— n de Joodse gemeente. Albert Weill In 1918 ging Weill naar dé Hoch- schule für Mus ik in Berlijn. tijdens als na regime in Duitsland nogal veel genoemd is. Niet zonder reden, want deze Duitse componist heeft met zijn werk heel wat opzien gewekt. In onze tijd horen we niet zoveel meer van Weill; we zijn over deze kunst heen gegroeid. Maar histo risch blijft de muziek van Weill een interessant facet in de or politieke „Lotte Le- n alles wat liekgcschiedenis, interessant als tijdverschijnsel en als uit- Dc kanten waaier Dusch. Eduard der muziek, terwijl liefhebbers V ri Horst, dr goede jazzmuziek <dit zijn lang niet altijd de minst muzikale lie den) zich in de eerste plaats tel een grote ritmische verscheiden heid voelen aangetrokken. Voor de tweede categorie, die der harmonici, zal slechts die me lodie waarde hebben, die als het de harmonie ligt hij les kreeg perdinck (de 1 opera ..Hans ei dolph Krasselt. koorrepetitor de Engelbert Hum- omponist Grietje") en tui Na een poosj' schouwburgdi te zijn geweest nam Kurt Weill nog les bij de befaamde Busoni. Laatstgpnoem- zeggen kan. dat het eenvoudig (in de edele zin van het woord 1 en zuiver is. Haar bundel „De Kanten Waaier", met smaak uitgegeven bij J. H. Kok N.V., Kampen, is hiervan een ver nieuwd bewijs. Hij is opgedragen aan de nagedachtenis van haar man. De verzen zijn hecht van structuur en niet zonder een per soonlijke toon. Ofschoon lang niet alle verzen in onmiddellijk ver band staan met de overledene, aan wie de bundel is gewijd, toch groe peert het leed^ om de gestorvi 'alles om een'centrum heen. dat de bundel de indruk maakt van een organisch geheel. Het ta lent van de dichteres is gerijpt en dit verzenboek kan als representa tief voor haar talent gelden. Er is weinig goede christelijke poëzie, die tevens algemeen verstaanbaar is. De verzen van mevrouw Van der Vooren voldoen aan beide eisen. Dit werk maakt geen ge rucht. maar zal in stilte genoten en gewaardeerd worden. kerd, de melodie dus, welke het de experimenteerde toen met inwendig gehoor niet kan los ma- eigengevonden toonschaalverdelin- ken van de begele.dend, harmo- nie, die ei latent mee verbonden jeugd af aan had hij altijd eeq ls, of sterker nog. waaruit zij is trek naar het ongewone, naar het ontstaan. Voor deze groep geldl anders - dan - anderen - doen. dit steil,ook met betrekk.ng tol I", l»4 kl»am ™ei" v"°r J" eerst als componist in ae aan- het harmonisch, verticale contra- dacht door de uilV0ering in Salz- punt (Bach) maar natuurlijk niet burg van zijn ..Frauentanz Op. ten opzichte van het Gregoriaans. 10. voor sopraan, fluit, altviool, dat zuiver liitiair gedacht moet cl"™"- h»°™ volgde een aantal opera s. ue worden. Een dorische psalmmelo- opera trok WeiU bijzonder aan. die bijv. klinkt streng kerktonaal doch niet de romantische gevangenen schreef: nya is het symbool we liefhadden en v vochten" Op 5. 6 en 7 juli 1955 maakte ze voor Philips in de Friedrich Ebert Halle te Har burg - Hamburg opnamen van 12 thcatersongs van Kurt Weill, waarbij een orkest o.l.v. Roger Bean de oorspronkelijke begelei ding uitvoerde. (30 cm langspeel plaat met volledige toelichting en een aantal foto's. B 07089 L). Kurt Weill's In Zijn kunst heeft wakker geschud, heeft in Engeland plotseling doen beseffen dat de beeldhouwkunst wel iets anders kan zijn voel. Deze hele kunst onmenselijke hardheid en eroti sche opgeblazenheid. Mag ik even song citeren uit de Mahagonny- „Erstens, vergeszt nicht, kommt das Fressen, dan alleen n zweitens kommt die Lie he dran, tuurgetrouwe drittens das Boxen, nicht vergessen, viertens das Saufen, solang man kann. Vor allem aher achtet Scharf, das r een noodzakelijke omwente- alge- ling zelfs. suggereert minder de lenigheid dan wel de kracht. Zijn beelden, hoe klein ze ook zijn, hebben een bepaalde ondoordring bare muur en werkt derhalve heel sterk op de verbeelding. Armitage functie gegevei bleef hij de ..Dreigrt ÜAT NU 0 kunst? L; paar citaten o\_. 1931 schreef de bekende Duitse 30-er ja De moraal schenoper" is ..Der Mcnsch lebt nur von Missetat allein" en gen? anders worden diefstal doodslag als goede zaken aar_ prezen. Was het een wonder dat aantal jongei die moraal, die voor de meester isicoloog Hans Mer; de ..Dreigroschenoper' hier gegeven wordt gaat z door gelouterd of gevormd, maar worden door de kracht van deze kunst geconfronteerd met de instincten en drijfveren van hun eigen bestaan". In 1943 schrijft de toenmalige Referent in der Reichsmusikkammer in Berlijn, dr. Theo Stengel: „In Weill's the aterwerken toont zich onden werd, een ..Wat komen? Kurt Weill el do hebben die reactii •ckt. En thans 1 Kurt Weill slechts als een historisch in sant facet, als een beeld vai gedegenereerde tijdsstroming, die we weliswaar hebben overle-'~' maar die zal trachten terug tc keren zodra we stijl gaan verlie zen. Het is dan ook historisch bij zonder interessant van deze stro ming nu een uitzonderlijk goed geharmoniseerd goed. m begeleidende harmor Hier dus geen binding t liefde, verliefdheid of melo- dramatiek, doch een meer realis tische opzet. In cor met de toenmalige zeer avam- gardistische ..Novembergruppe' .„oo...0 in Berlijn, zoch Weill naar een dat dit democratische uitdrukkingswijze le Symfonie werd geschreven, die Bruno Walter nog in Amsterdam met het Concertgebouworkest uit roeide vóór de oorlog. Voor de Bloeddruppels van verlangen branden in de wond der balalaika het instrument is oud het heeft de wildheid der steppen verloren en kent de bekoring der berusting maar soms marcheren handen over de snaren en het gedreun van laarzen over zwarte aarde doortrilt het hart dat het volle pond verlangt FRANK DAEN taal voor gans het volk. naar bevattelijke „Gebrauchsmu- sik" En ook naar een met de werkelijkheid overeenkomend li bretto. Zo kwam hij tol zijn ope- Der Protagonist". gekomen chansonnière Lys Gauty schreef Weill toen nog een heel tragisch chanson „Au fond de la Seine" In 1935 vertrok Weill rika om er zijn nieu- tragedie ..De eeuwige Samen bloernd en onbeheerst de joods- opgenomen plaat anarchistische tendens. Zijn Be delaarsopera is een werk met een onomwonden souteneurs- en echtbrekersmoraal. met een song- stijl en een geraffineerd primitie ve vermenging van koraal, fox- trott en negroïde jazz". De Duit se musicoloog Anton Mayer had in 1933 nog geschreven over dc ..bolsjewistische tendensen" en de ..ongewone, afschuwelijke klan- bewustwor- n vormde een Om Moore heen oepeerde zich een ankelijk met alleen navolgde, nactie moest maar ook dooc dik en Bert Biecht dun verdedigde. Daar mede uitge- echter ook Moores kunst gezien moet worden als een facet in de evolutie op kunstgebied, bleven Wjuoo.lu......R, vele jongeren niet bij hebben overleefd hem stilstaan. Zij- wisten dat er een „verder" moest zijn, dal Moores abstracties slechts te beschouwen waren als een eerste-steen-legging voor de beeldhouwkundige renais sance. Die jongeren werden zich bezitten." ge- door Moores vernieuwing bewust het grote bronzen beeld 25-jarige Engelse beeld- r Rosemary Young, thans gesteld bij dr Rotterdam- op deze songs. Wie alle facetten uit langer hoe ;iekgeschiedenis discotheek wil hebben zal zeker deze plaat niet mogen vergeten CORN BASOSKI uitdrukkingsmiddelen, akten al werkend hoe heeft geen afbeelding nodig om pn tot een psychische verbeelding te komen. Dat hij die werking be- 'ormgeving Moore En BB zij tot de eigen taal, die reikt in de Rott. Kunstkring gehoord liteit. wordt, een taal die de gemoederen De niet doet schokken, maar wel doet beseffen dat Engeland op het ge- beweeglijkheid: hij werkt als Duit: ..Der Zar lasst sich photographierc De communistisch - georië teerde literator Bert Biecht kwa contact met Weill deze kennismaking werd doorslag- liefdheid, die Weill gevend voor het verdere succes van Kurt Weill. Met tekst van Bert Brecht kwamen toen de ope ra's „Dreigroschenoper", „Auf- stieg und Fall der Stadt Maha- de zangeres Lotte Lenya. ging hij don?- de mogelijkheid overwegen ',r een musical-comedy te komen Amerika. De musicals zijn er komen en met enorm succes het Broadway van toen opgevoerd, o.a. „Peter Stuy Scene", „Lady in the dark' .One touch of Venus". De ver vankelijk de romantische opera's schuw kwam in zijn musicals terug. sicals zijn Amerikaanse bastaard n de operette Gangster otiek en Broadway zijn :rmengd en dat is het yé meest geschikte voor Kurt Wzill e. Op 50-jarige leeftijd is hij in New jn York gestorven zonder de beste gonny" „Der Jasager". Laatst- hartpatiënt genoemd werk is destijds in Den New York. Zijn weduw Haag opgevoerd door schoolkinde- Lenya. keerde begin 1955 ziekenhuis te vruchten le hebben geplukt Street zi^n veelzÜdi8e begaafdheid". Vooropgesteld dat ik de econo- nische en fascine.'mcIc- uitdeuk ungswijze van Kurt Weill's mu ziek zeker weet te waarderen loor zijn gebruik van moderne dansvormen en de song-stijl heeft Op hij heel veel begrip bij de grote gekregen, al voedde hij die Door de nazi's gezocht dween Kurt Weill in 1933 Duitsland en vestigde zich korte tijd in Parijs, waar o.n Duitsland terug uit werd daar weer met gejuich be- •oor groet Een criticus, die geduien- de de de oorlogsjaren was opgeslo- dan ook muzikaal hcle- Lottc .naai niet op de geest van dez... hc'. nuziek. mede bepaald door de .ekst. is dermate pessimistisch an anarchistisch, dat ik me toch moet distanciëren. Niet uit poli tieke redenen zoals de nazi's de- bied der periode tegemoet gaat. heid beeldhouwkunst een schilder met het paletmes. De hopenlijk vruchtbare natuurlijke vormen houdt hij vast maar werkt ze niet af. detailleert ze niet. Zijn „Twee zittende figu ren" is dan ook meer een typering maar dan ook bijzonder raak. Voor het werk van F. E. Mac William heb ik iets minder waar dering. Zijn bronzen hebben iets 1 maar direct met de jong- van de exposanten te be- :n: Rosemary Young (geb. arna1echn?sShebeh«r°sta!' 'i'" wat invloed van haar leraar Reg Butler (hier ook vertegenwoor digd), maar loont tevens een heel zuiver gevoel voor beweging. Haar bronzen meisjesbeelden hebben expressie en soepelheid Uie afbeeld,nt'. De kunst van de geschrikte watervogel' 16-jange Elizabeth Fnnk komt meer dan noniale v •loed van Moore en invloed Zadkine, maar oorspronkelijk is die kunst niet. Veel grootser en veel sterker is de kunst van Ber nard Meadows, die mpt enr, klapwiekende haan' ---■- - .weer uciu geniale „kreeft" een nog sterker uit de eigen aard der fantastische beweging bereikt. Hii jeeldhouwkunst te. voorschijn. Dr- suggereert bijzonder sterk "ij ■;SlnhSoM ">ne" *jyjSp£ lleef ff" - «BW tot. «towto Frink hebben ve kracht. Nog semary Young is deze kunst net innerlijk gericht. Het opval lende en wellicht verheugende is dat beide jonge kunstena ressen in haar werk de natuurvor- zij het vrij behandeld, be- n-figuratieve hielden. ^Elizabeth 'leeJ- FY" "cimuguu vut curecie - enfTgpcRp verbeelding. Ook de tekeningen h-.vT hif Rn Zljn van ecn bijzondere vlotheid, dan bij Ro- in Meadows zie ik een der toe komstfiguren. Ten slotte is er nog Hubert Dalwood, die met twee kleine figuren een wat zwaar, maar toch wel knap ef fect bereikt. Alles bij elkaar een tentoonstelling die niet direct top- biedt, maar heel - - r het idioom van de jong- teressant 1 l CORN. BASOSKI 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 22