Honderd zend in; jaar l in Protestantse Colombia SPURGEONS COLLEGE ZONDAGSBLAD bestaat honderd jaar GODSDIENSTIGE PLANNEN VOOR WERELDTENTOONSTELLlNGin 1958 ZATERDAG 14 JULI 1956 De geschiedenis van de protestantse zending in de Zuid-Amerikaanse staat Colombia heeft zojuist haar eerste eeuw voltooid, maar de tol die zij vorig jaar, en in de eerste zes maanden van dit jaar heeft moeten betalen aan geloofsvervolgingen is hoog. Vermoorde ouderlingen en predikanten, verwoeste kerkgebouwen, gesloten scholen en verdreven zendelingen markeren de eeuwfeestviering van dit in naam Rooms Ka tholieke land. riaanse Kerk van de Verenigde Staten, en de eerste zendeling in dat donk re land kwam met een onbetwist calvinisti sche boodschap. Er was zeer veel zejen op zijn werk in de hoofdstad, hoewel de eerste kerk pas gesticht werd nadat hij .naar zijn thuisfront moest terugke- Een i i de i log een eeuwfeest: ontdekkingsreiziger jaren 15361540 werd de heersende In dianenstam. de Chibchas, verslagen en kreeg het gebied de naam Nieuw Gra nada. Eerst was het een provincie on der een gouverneur, maar in 1718 werd de eerste onderkoning over het land aangesteld. De eerste jaren van de vo rige eeuw, waren rumoerige jaren voor de Zuid-Amerikaanse Staten Met ver langen wierp men zijn blikken naar het noorden waar de Verenigde Staten reeds lang de macht in eigen handen geno men hadden. Onder leiding van de na tionale held Bolivar ontstond er in 18191 kerk een revolutie tegen de Spaanse over-1 ranqUilla een heersing en Nieuw Granada ging decllsch00l die honder- tmhia flinks) uitmaken van de Federatie van Colon-!rjen kinderen uil nog ah nor- biaanse Staten, genoemd naar de be- i beste gezinnon 'aJ I van Colombia op- J !eidt en twee mid- jdelbare scholen in 1 de hoofdstad Bo- De indianen werden in zeer korte tijd'gota. •kwaardigste zendelin- -„ia was ongetwijfeld Adam Erwin. Hij was geen predikant, en was noch theologisch noch op het gebied van zendingswerk geschoold. Hij ging op eigen houtje naar het land, en het werk dat hij begon werd later door de Presbyteriaanse zending overgeno men. Van hom wordt geschreven dat hij ..zonder steun van enig zendingsge nootschap, gebocheld en kreupel, prachtig intelligent ge zicht. een dappere geest en een liefde vol hart de boodschap bracht. Toen hij in 1897 stierf woonden een grote me nigte van -ijken en armen zijn begrafe nis bij. en het werk leeft voort nu na zijn dood". Door het grondwerk dat hij •ichtte bezit de Presbyteriaanse kerk Bar- - roemde Columbus. Nog enkele jar< 'anama ter viel de federatie weer uit elkaar echts), werd het land een eigen, zelfstandig republiek onder de huid'ge naam Eeuwfeest vreugde getemperd door geloofsvervolgingen scherpt. Op 31 mei rden twee protestantse kerken Quibo en Antanqucz gesloten. In Co to werden de diensten verstoord door de burgemeester van de stad zelf en in Palmira werd een protestant gearres teerd omdat hij in de Bijbel las en op beschuldiging van ..Communisme" vast gehouden. De predikant van Galindo werd twaalf dagen in de gevangenis ge sloten omdat hij de burgemeester var Achi geen reisgeld wilde vergoeden. De burgemeester was naar Galindo geko men om de protestantse school daar te sluiten, maar de school was reeds door andere regeringspersonen gesloten. Men vraagt zich af hoe de katholieke kerk reageert op deze feiten. Onder het opschrift ..Kinderlijk en ongi-l. lofwaar dig" bestrijdt de Katholische Nachrich- ten Agentur ze met een citaat van de Colombiaanse consul-generaal in Ham burg. ,,De in protestantse kringen in Duitsland. Amerika en Zwitserland her haaldelijk geuite verwijten als zouden in Colombia .protestantenvervolgingen- plaatsvinden, wor- iii ii i «I ii den door deze consul-generaal als „absurd en van elke grond ont bloot" genoemd, aldus de KNA. In iii;.iiii;i.u:i:iiH Verre Oecumene Ds. J. M. van Minnen brengt in ,,De strijdende Kerk-' een oecumenisch pro bleem naar voren dat overdenking wel waard is. „Binnen enkele weken begint de stroom verhalen weer van bruingebrande ouderlingen, die zo ..ge noten" hebben in Duitse, Oostenrijk se. Zwitserse kerkjes en die dan thuis voor de zonnebrand genezen is weer zitten op de leer", de avond maalstafels sluiten en niets moeten hebben van al dat oecumenlsch-ge- doe-van-tegenwoordi g. Wat is dit? Dit is allereerst onbedoelde onwaarachtigheid. Ds. Van Minnen wijst er op dat wij ons zo gemakke lijk één kunnen voelen als we als vreemden elkaar ontmoeten, of in het werk van een bijbelgenootschap of christelijke vereniging, maar dat we als we dan weer „thuis" komen de formules weer strak en stijf tussen ons instaan. „Men, beleeft de eenheid als vacantie- genoegen, doch de gebrokenheid als de noodzaak van de gewone dagen. Men werkt samen aan de opbouw van Gods Koninkrijk, doch weigert samen dit rijk te verbeelden aan het avondmaal; zo verschraalt men de eenheid, en ac cepteert men de breuk." Zekerheid De naam Spurgeon heeft nog steeds een bekende klank. Niet alleen strekte zijn invloed zich uit in de Britse wereld, maar ook in ons land werden zijn geschriften met aandacht gelezen, en nog steeds verschijnen er artikelen over hem in de Nederlandse bladen- Gaf onlangs het weekt^ad „De Hervormde kerk" een hele serie waarin vooral ook zijn gedachten over de uitverkiezing naar voren kwamen, nu volgde een Gereformeerd blad met een levensbeschrij ving. Ook zijn boeken wor.:en nog steeds gelezen. Zijn werk o\!er de Psalmen „The treasury of David" dat ook een Nederlandse uit gave beleefde, is enkele jaren geleden weer geheel opnieuw in het Engelse uitgegeven Spurgeon, hoewel dood spreekt nog steeds. tisch Grieks en in Hebreeuws onderwe- reformatie doorgaat, het land binnen Spurgeon vond een predikant niei twintig jaar volkomen protestants zal zijn taak berekend als hij het Nieuwe Tes tament niet in hut Grieks het oude in het He breeuws kon lezen. Hei j Zijn naam wordt vooral verder gedra gen door de Hoge school: Spurgeons College. Ongeveer een eeuw geleden ont- I stond er een briefwisseling tussen Spur- Keswick over de radio Eén van de grootste en bekendste geestelijke conferenties van de wereld is de Keswick-conferentie, genoemd naar de plaats in het Engelse Lake- District waar hij gehouden wordt. Gas ten komen van over de gehele wereld en de sprekers behoren tot de groot sten en bekendsten uit Engeland en Amerika. De interkerkelijke zondagochtenddienst van 15 juli, die in de grote tent gehou den zal worden, wordt dit jaar over de B B C.-home service uitgezonden en wel om 9.25 Engelse tijd. Voor het eerst zullen de avondsamenkomsten gere- layeerd worden. Dit woord dateert uit de dagen van de Graham-campagnes toen men overal in Engeland via de luid spreker, die met een directe lijnverbin ding met de zaal verbonden was, de sa menkomsten kon meemaken. In ongeveer 50 verschillende steden zullen zo nu de vier avondsamenkomsten te volgen zijn. De boodschap van Keswick is tot de gelovigen gericht en legt de nadruk op de heiligheid. In grote lijnen is zij t? vergelijken met de kern van de predi king van Kohlbrugge. illllllllllllllllllllllllllllllll' Nederlandse spreekt in Nieuw-Zeeland In grote opwekkingssamenkomsten Uit Nieuw-Zeeland komt het bericht, dat de bekende schrijfster Cor-ry ten Boom (Gevangene en toch één der teamleden was in een grote opwekkings campagne. De leider van het team was dr. Edwin Or.r. De campagne was zulk een succes, dat het team besloten heeft de voor Nieuw-Zeeland uitge trekken ttvee maanden te verlengen tot tien. Mejuffrouw Corry ten Boom, die in het Duitse concentratiekamp velen ten ze gen was en sindsdien overal het Evan gelie predikt is op haar tweede reis rond de wereld. Zij hoopt na Nieuw- Zeeland. Australië aan te doen, daarna Zuid-Afrika, om vervolgens geruime tijd in Israël door te brengen. geon en een jonge man die het moei lijk had met de leer van de uitverkie zing. Spurgeon doorzag de jonge man direct en merkte, dat er van zondebesef geen sprake was. Niet lang na het begin van.de correspondentie, kwam deze jon ge man tot de zekerheid van geloof, maar Spurgeon zag in hem meer, een mogelijk prediker. Zijn schoolopleiding was evenwel zo gering, dat hij nimmei voor een theologische opleiding zou wor den aangenomen. Daarom stuurde hij T. W. Medhurst, de jonge man, naar een congregationalistisch predikant om bij hem in de leer te gaan. Dat was het kleine begin waaruit een grote school opbloeide VOOR IEDEREEN Van het begin af eiste Spurgeon dat het aantal studenten overeenkomstig dt mogelijkheden van plaatsing zou zijn, en in de tweede plaats dat ieder di-? wilde studeren aanvaard zou worden on geacht zijn vooropleiding, maar, dat zijn jonge man wel reeds twee jaar prak tisch evangelisatiewerk had gedaan. On danks de geringe eisen voor een voor opleiding was de norm zeker niet laag Naast Latijn en klassiek Grieks werden de studenten ook in Nieuw Testamen door ijverige missiepaters overgehaald om katholiek te worden, maar er was geen sprake van een verandering van godsdienst. Het katholicisme gaf aan de oude goden de namen van nieuwe heili gen, maar de oude praktijken bleven bestaan onder een nieuwe naam. plukt de kerk van die politiek zijn wrange vruchten. Hand over hand neemt het protestantisme toe. In land als Brazilië zijn de overgangen naar het protestantisme zo groot, dat I men reeds berekend heeft, dat als deze die j i En geland helemaal niet on ion als de ouder lingen of diaken de Schriftlezing in de grond taal volgden. ACHTTIENHONDERD VERSTERKING Pas in het begin van deze eeuw be gonnen andere zendingsgenootschappen zich voor dit land te interesseren. Eerst een enkeling, maar vooral na de laat ste oorlog zijn tientallen zendelingen de dunne gelederen komen versterken Het werk geschiedt vooral vanuit Ame rika. maar ook vanuit Engeland, b v. door de World Evangelization Crusade. De geweldige opleving van het zendings werk sinds de wereldoorlog die juist achter ons ligt is waarschijnlijk uit twee factoren te verklaren. In de eer ste plaats heeft de Rooms Katholieke Kerk enorme klappen gekregen in de grote landen Brazilië en Argentinië, waardoor het werk van de protestantse zending gemakke'ijker werd. De grotendeels, vooral in de grote sleden, angst voor het oordeel der pries ters was verdwenen en zijn. Het is daarom dan ook geen won der dat de rooms-katholieke kerk zich uit alle macht tegen deze gang van za ken verzet en alle mogelijke moeite doet om nieuwe westerse priesters naar Zuid- Amerika te sturen, die geen deel uit-1 maken van het corrupte systeem, dat daar kerk heet VRIENDELIJK ONTVANGEN In de afgelopen eeuw heeft de school 1800 jonge mannen opgeleid voor kan sel of zendingsveld en in 22 landen kan men afgestudeerden vinden. Op dit ogen blik zijn er 48 studenten. Dit lijkt mis schien geen groot getal, maar men moet weten dat er ieder jaar veel meer stu denten toelating vragen dan er worden aangenomen, omdat men zich nog steeds aan de twee oude principes van Spur geon houdt. Spurgeon zelf, die in 1892 overleed, heeft immer interesse voor zijn school getoond, hoewel hij ontzettend druk be zet moet zijn geweest. Hij stond beker.d als de spreker met de gouden stem, de Prins der predikers en was onge twijfeld de grootste kanselredenaar van zijn eeuw in de angelsaksische landen. Hij sprak vrijwel iedere dag. stichtte weeshuizen, armenhuizen, een colporta- gevereniging. gaf avondlessen en gaf j. Duffield naar Cartagena, die de .edere vrijdag les op de school. Hij was j ste uitgave van het Nieuwe Testament zeer origineel en had een geweldig 1 verzorgde, die in één der Amerikaanse gevoel voor humor. Ongetwijfeld heeft sta,sn w«d Sedrakt en in 1856 werd uit- voudiger te bereiken. Vooral in de grote ste den heeft het seaculari- satiep-oces, dat ook in de Rooms Katholieke landen doorgaat, de zen ding geholpen. In de tweede plaats verloren veel zendingsgenootschappen hun zen- dingsvelden in het Verre Oosten, China werd uitgeschakeld, en in India is het teer moeilijk om een visum te krijgen. Het gevolg was dat deze genootschappen haar nieu we mogelijkheden zochten. Be zendelin gen die uit China verdreven werden vonden werk genoeg in Formosa, Japan en Korea, maar nieuwe zendelingen, die juist van de zendingsscholen klaar kwa men werden toen naar Zuid-Amerika gestuurd. Dat zich onder deze zendings genootschappen alle kerkelijke kleuren bevinden van uiterst calvinist tot de pinksterbeweging toe behoeft natuurlijk leden zij~n zendingswerk in Columbia be- geen betoog. Wel is het opmerkelijk dat gon, maar hij was niet de eerste diel het werk voornamelijk gedaan wordt het land in aanraking met een bijbelse, door orthodoxe groepen, die niets van levende boodschap bracht Reeds in|Je wereldraad van kerken wilier e- 1825 had een vertegenwoordiger van ten. De Oecumenische beweging heeft het Brits en Buitenlands Bijbelgenoot-j dan ook in Zuid-Amerika weinig invloed schap een bezoek aan de hoofdstad Be Daar staat tegenover dat er ook toch gota gebracht. James Thompson wedonder deze genootschappen een toenade- heel vriendelijk ontvangen, maar dej ring is, zij het meer in de lijnen van vreugde was van korte duur. Er groei-lde Internationale raad van christelijke de een bittere oppositie van kerkelijke j kerken en in de lijn van de groep die zijde tegen het lezen en verspreiden van j in Holland werkt onder de naam de Bijbel. Het werk bleef echter door- „Evangelische Eenheid", gaan en in 1856 stuurde het Bijbelge-| nootschap haar vertegenwoordiger A.i IN HET NIEUWS tionaris, „dat de protestantse zendelingen in Colombia vooral proselieten werven m de onder ste lagen der bevolking en in de krin gen met communistische sympathieën. Daarmede wil men het katholicisme schaden en het communisme bevestigen en bevordeien." NIET ONTMOEDIGD Toch laten de zendelingen, die m dan 21 verschillende zendingsgenoot schappen vertegenwoordigen zich niet ontmoedigen. Het honderdjarig jubileum zal door grote massasamenkomsten in Barranquilla, Cali en Bogota gevierd worden. Zojuist werd een boek over de geschiedenis van de laatste honderd jaar uitgegeven en een nieuwe editie van het Nieuwe Testament ziet maanden in een oplage van 20.000 het licht. De houding van de doorsnee deling kan gekenschetst worden door de woorden uit een brief van twee zende lingen. geschreven aan hun Alma 74a- ter de universiteit waar zij beiden ge studeerd hebben, en waarin zij vertel len dat hun alle zendingsactiviteit ver boden is. Zij beëindigen hun schrijven dan met de woorden: „Onze eerste gedachte wa* de order eenvoudig naast ons neer ti leggen. We baden er over en voeldei dat we alles moesten doen om eerst eei vreedzame oplossing te vinden. We ge loven dat God GROOT GENOEG is wc geloven dat Hij Zichzelf zal heerlijken lil al deze dingen." Drie geloven in 1 gemeenschap Meerdere malen is Colombia in euws geweest door vervolgingen ■otestanten Van rooms katholieke zijde Kü _aaj jgegeven. Toen dan ook in datzelfde jaari wordt dit allemaal wel afgewezen als I gehouden aan d, „ad. d.ej Pratt ta Bogota aankwam had hij reeds] h5t7e maar de teiten llMen toch zijn werk te be-] maar. Dat er een grote angst^ leeft in Itlllllllllllllllllllllllllllll fNfets nieuws hij zijn studenten eens gaf: „Werk jc-|enkele contacten zelf dood, en bid jezelf dan weer le- ginnen. Hij werd uitgezonden door het de harten van de priesters blijkt vend". [zendingsgenootschap van de Presbyte-| uit de opmerking van de apostolische vicaris van Quibo die in het blad Auro- ra de protestanten beschreef als „ge vreesde vijanden van de openbare orde, Van maart tot oktober 1958 zal in Brussel de eerste grote wereldtentoonstelling gehouden worden van na de oorlog. De Belgische hoofdstad is al in rep en roer om de stad voor de enorme belangstelling uescnlkt te maken. Geweldige parkeer ruimten worden aangelegd tentoonstellingsgebouwen opgericht en er bestaan plannen om een toren te bouwen die de Eifel- toren (ook een produkt van een wereldtentoonstelling) verre zal overtreffen J. E. Kok schrijft in het Gerefor meerd Weekblad naar aanleiding van de ontluisterde Stalinmythe: Och, er is niets nieuws onder de zon. U moet ze er maar meteen bij vertellen, dat het met Napoleon ook zo gegaan is. De Franse krant Moniteur schreef op 1 maart 1814: Uogre (mensenetend monster) is van Corsica geland; 6 maart: Het roofdier Grenoble gepasseerd; 10 maart: De geweldenaar is op 60 km afstand van Parijs; 18 maart: Napoleon kan morgen in Parijs worden verwacht; 19 maart: De Keizer is in Fontainebleau; 20 maart: Zijne Keizerlijke Majesteit hield zijn intocht Toen de wereldtentoonstelling tegen het einde van de vorige eeuw in Chicago gehouden werd, greep Moody zijn kans aan om daar zijn samenkomsten te hou den en zijn werk heeft een zegen verspreid, die tot de einden der aarde ging. Het is geen wonder, dat nu reeds plannen gemaakt worden om ook de zijde van kerk en geloof niet te vergeten. Het Oecumenisch Persbureau heeft het bericht vrijgegeven, dat van de zijde van de wereldraad grootse plannen bestaan om een gebouw te plaatsen. Men verkreeg een terrein in het hartje van de tentoonstelling en een zeer mo dern gebouw werd ontworpen. De Zendingsdrukkerij In Kadun. (Nigeria) ii een nieuwe drukkerij geopend. Deie „Baraka Pers" zal geleid worden door ervaren vakmensen, die vorig jaar de cursus van het nieuwe Amerikaanse Zendelingen-Drukkers Insti- hebben beëindigd. kosten bedragen een kleine half miljoen gulden, waarvan de Belgi sche protestantse kerken, die bij de wereldraad zijn aangesloten ongeveer 75.000 gulden bij elkaar hopen te brengen, de rest zal van uit het buitenland gefinancierd moeten worden. Het gebouw zal geheel van alluminium en koper worden opgetrokken en een ten toonstellingszaal bevatten waar twaalf verschillende aspecten van het leven en werk van de kerken rond de globe worden getoond. De kerk zal gelegenheid bieden voor rustige meditatie, en bovendien zullen er korte diensten worden gehouden in verschillende talen Wij hebben verder informatie ingewonnen of er geen plannen bestaan om een grote evangelisa tiecampagne te houden zoals dit door Moody indertijd werd gedaan Hiervan kunnen de plannen nog niet openbaar gemaakt worden, maar wel vernamen we dat het zeer wel mogelijk is dat onder Amerikaanse auspiciën een derge lijke campagne zou worden opge zet met een der bekendste ortho- n ge- Bovendien hebben de Belgische Evangelische Zending en het Bel gisch Bijbel Genootschap plannen om lectuur te verspreideii en Bijbels te verkopen. Het duurt nog lang voor de ten toonstelling geopend wordt, maar er is dus reeds een zeer grote godsdienstige bedrijvigheid om de Boodschap van het Evangelie met te vergeten in de stroom van men selijk kunnen. Deze twee dingen lijken aan elkaar tegengesteld om dat het Evangelie bij de totale verdorvenheid van de mens be gint, maar juist in onze tijd, nu de wetenschap ontdekt dat by a> haar technisch kunnen de zedelijke en morele vooruitgang ontbreekt, is de Boodschap van heil in Jezus Christus meer dan ooit een ver eiste. .;egbereidi.._ lagers van de particuliere eigendommen en verraders van onze godsdienst ons vaderland". Telkens weer wordt het buitenland de idee gewekt dat de-, ze zendinesorganisaties verkapte co munistische bewegingen zijn, die fel i derdrukt moeten worden. Wij willen dit artikel niet afgaan op persoonlijke berichten, die ons vrijwel iedere maand bereiken en die, hoewel wij ovei tuijrd zijn van hun waarheid niet persoonlijk kunnen beoordelen Maar ook een arti kel van een zeer betrouwbare couranl als „The New York Times" zegt reeds genoeg. Haar correspondent schrijft: „Volgens incomplete gegevens, die ver strekt werden door de Unie van Colom biaanse Evangelischen waren dit de re sultaten van de anti-protestantse vervol ging in 1955: 11 personen gedood, 23 ge wond, 7 kerken verbrand (waardoor het aantal v.erbrande kerken sinds 1948 46 wordt) 12 kerken gesloten, 181 lagere scholen die door zendingsgenootschap pen geleid werden gesloten en 32 n lombiaansc christenen in de gevangenis geworpen Volgens protestantse leiders geschiedden alle wilde aanvallen ne dorpen in het binnenland, w. tholieke priesters, die daar de hoogste plaatselijke autoriteiten zijn, naar men zegt der b-volking tegen de nrotes' *--trn ophitst. Deze aanklacht werd onder steund door zeer betrouwbare kringen en is verantwoord en onpartijdig.' VERSCHERPT gcgevi Methodisten nodigen tot evangelisatie in de Verenigde Staten De eerste door Joden gestichte vrije universiteit in de Verenigde Staten De Brandeis Universiteit in Waltham Massachusetts heeft zo juist voor haar studenten drie kerkgebouwen gesticht. De ge bouwen, die allen een enigszins geopende Bijbel uitbeelden zijn rond een vrijwel hartvormige vijver gegroepeerd. De protestant se kapel, die aan beide einden een glazen wand heeft biedt plaats Geknipt uit een artikel van ds. J. J. Buskes In Het Vrije Volk: „En Jan Greshoff besloot tijn „Invitation de voyage", waarin hij zegt, dat God ons in het heden meer verklaart in het lied van de lijsters dan in het oeuvre van Van Eeden en het ganse dicht werk van Verwey het was n >g in de tijd, dat hij de echte Greshoff was met de woorden: Ik zou wel eens willen weten Ik kon er niet meer los van komen; het deuntje bleef in mijn geheugen deinen, en terwijl de auto zichzelf bij na reed over Nederlands nieuwste autostrada, kwamen maar steeds weer dezelfde woorden van het levensliedje van Jules de Corte naar boven: „Ik zou wel eens willen weten". Vooral het laatste coupletje liet me niet los. Ik weet niet eens of ik het wel letterlijk neerschrijf, want ik heo het lied niet meer dan twee keer gehoord. Het ging ongeveer zo: Ik zou wel eens willen weten, Waarom zijn de mensen zo moe. Misschien door hun jachten of Of misschien door hun tienduizend vragen en ze zijn al zo lang onderweg naar de vrede toe Daarom zijn de mensen zo moe Is dat waar? Zijn de mensen al zo lang op weg naar de vrede toe? Als dat werkelijk zo ware, dan hadden we hoop, dan kwam alles nog wel in orde ook als wij het niet meer zouden bele ven. Dan zouden onze klein-, of bet achter kleinkinderen misschien hot droomland der vrede nog eens tot rea liteit zien worden. Maar de Bijbel zegt dat het niet waar is. We zijn niet op weg naar de vrede. De vrede Is geen toestand, geen gebrek aan oorlog. Vrede is een persoon. Je zus Christus is onze vrede, en de mens heid heeft hem reeds lang de rug toe gekeerd. Daarom loopt alles vast. We leven niet naar de vrede toe. maar er steeds verder vanaf en daarom moest Jules de Corte eigenlijk zingen: Ik zou wel eens willen weten Waarom zijn de mensen zo dwaas God gaf toch Zijn Woord aan die mensen? Wat meer zouden zij kunnen wensen? Maar ze luis'tren zo vreselijk slecht naar Zijn stem, helaas, Daarom zijn de mensen zo dwaas. God gaf Zijn Woord toen Hij de vrouw zaad beloofde, toen Hij beloofde dat de schepter van Juda niet zou wijken, toen de wereld voor het eerst kerstmis vierde, met een kind Inplaats van een pop in de kribbe. Wat deden wij met dat Woord? aan ongeveer 60 studenten, de bo venste kapel met het ronde einde die dezelfde capaciteit heeft is bestemd voor de Rooms Katholie ken, terwijl de grootste kapel be stemd is om als synagoge dienst te doen en plaats biedt aan 125 studenten. Tijdens de ingebruik name van de drie gebouwen zei de Rector Magnificus van de school „Hier in Brandeis, prijs God, zullen wij elkanders geloof respecteren." Zij, die Let LEEUWENMASKER dragen Wie het zo uitnemend geschreven boek van A. T. W. Simeons gelezen heeft (uitgave Ploegsma), dat als ti tel ongeveer bovenstaand opschrift draagt, weet dat de schrijver daar mede de melaatsen bedoelt. Dat zijn mensen als wij, eens ge zond, en later geslagen met de zwaar ste gesel waarmede men een mens kan slaan, de melaatsheid. Velen van hen krijgen dikke bulten in het ge laat, Iepromen genaamd, die de men op den duur enigszins een „leeu- geven. Vanuit de verte hieraan deze lijdi In Suriname, waar ruim pet der bevolking aan deze ontzettende ziekte lijdt, en men menigmaal uit angst slechts over ..de ziekte" spreekt, is het voorschrift dat oen -eder die lepreus verklaard geworden is, zich laat opne- De Methodistenkerk van de U.S.A. die reeds jarenlang zendelingen uitstuurt Imon in een me'aatsen kolonie naar alle landen ter wereld, heeft besloten oih verschillende overzeese predi- Uit een brief die dezer dagen bij het kanten uit te nodigen in de Verenigde Staten diensten te leiden. Volgens het S°??ltc, Bct^?esJ,a ^innt" kwar". j scnnjlt mevrouw Kolk, de echtgenote plan dat tijdens de jaarlijkse algemene conferentie van Minneapolis werd aan- van de Directeur der melaatsen-inrich- genomen, zullen „bekende leiders en predikanten" van zendingslanden uitge- tin8 Bethesda in Suriname, dat. hoewel nodigd worden om In 1958 „zending in Amerika- - bedrUven. Het doel van Jen3 kj^nrrwoVdS!°daSr^de^oe'd deze samenkomsten zal zijn om „de Methodistcr ar Amerika tot een groot helpende DDS tabletten, er momen- geestelijk ontwaken en tot een grotere toewijding tot het evangelie van Jezus m"*6/6 p!'?a,5s mjer is vno' mannen. Alles is vol! Voor de vrouwen Christus op te roepen zjjn er nog siechts enkele plaatsen „Onze oudste patiënte", aldus me vrouw Kolk, „is in mei jl. in de leef tijd van 84 jaar overleden. Zij werd hier ruim 31 jaar verpleegd Ook al keren dan nu lepra-lijders ge zond naar huis, het z.g. leeuwenmasker behouden zij vaak. Vooral zij, die vele jaren verpleegd zijn geworden. Helaas verkeren enkele vrouwenpavil joens in zo'n erbarmelijke toestand, dat het niet goed mogelijk is daar nog men sen. die toch al zo ontzettend veel moe ten missen, in te laten wonen. Het Centraal Comité Bethesda in Ne derland (giro 58033) heeft dan ook op dracht gegeven een nieuw stenen pavil joen te laten bouwen, waarin 16 vrou wen een behoorlijk onderkomen ontvan gen. Het geld dat daar voor nodig is, kan niet geheel uit de regelmatig bin nen komende contributies etc. komen. Vandaar dat dit comité, dat een inter kerkelijk karakter draagt en veiant- woordelijk is voor deze melaatseni.irich- ting hoopt dat de Nederlandse cnriste- hun steentje voor dit nieuw vrou wenpaviljoen zullen willen bijdragen Toen wij met ds. W. J Sijthof,- uit Sir- jansland (Zeeland) over dit werk een ogenblik spraken, vroeg hij ons. „Kun- wij dan niet te zamen zorgen dat deze mensen, de lange tijd, dat zij ver pleegd moeten worden een fatsoenlijk onderkomen hebben? Jezus heeft lm- s gezegd: Voor zover gij dit een deze Mijne minste broederen ge- hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 21