C+tRISTFUJK L 1 Officiële protesten uit Nieuw-Guinea zelf Boek "1 Kohlbrugge's eerste preek in een hervormde kerk herdacht Slechts de Kerk kan op Soemba een nieuwe samenleving doen ontstaan DAN MAAR ZO! Meer nodig dan Bella Donna D 3 2 KANTTEKENING De Oproep der Hervormde synode „De synode had aan de Nieuw-Guinese Kerk mondigheid moeten toekennen" [VU de volledige tekst van de „Oproep van de Generale Synode der Nederlandse Hervorm de Kerk tot bezinning op de ver antwoordelijkheid van het Neder landse volk inzake de vraagstuk ken rondom Nieuw-Guinea" kortweg de synodale Oproep over Nieuw-Guinea in Nieuw-Guinea zelf is aangekomen, begint men da^r van officiële zijde te reageren. Deze reacties hebben een onder toon van onaangename verrassing niet alleen door de inhoud van de Oproep, maar ook door het feit, dat de Hervormde synode geen en kel overleg heeft gepleegd met kerkelijke kringen in het gebieds deel. De Zendinst De Zending op Nieuw-Guinea heeft een verklaring toegezonden aan de Evangelische Christelijke Kerk op Nieuw-Guinea (de onlangs zelfstan dig geworden protestantse kerk al daar. waarin Nederlanders en Pa poea's samen georganiseerd zijn», aan de gouverneur, aan de Hervorm de synode in Nederland en aan dt Nederlandse Zendingsraad- De ver klaring luidt: Het raoderamen van de Con tactgroep der zendingsarbeiders der Nederlandse Hervormde Kerk, werkzaam op Nieuw-Guinea, en de ledan van deze contactgroep te Hollandia, Seroei en Biak, ken- VAN DE DAG Het Woord Gods by Augustinus, door dr. A. D. R. Polman. Uitg. J. H. Kok, N.V., Kampen. De Kamper hoogleraar dr. Polman heeft zich voorgenomen dogmahistori- sche studies over „De Theologie van Augustinus" in het licht te geven at hij als eerste cieel deze studie publiceert, zal niemand verwonderen. Bij de lec tuur van dit boek komen wij telkens on der de indruk van de actualiteit van de vragen, die Augustinus èn ons nu nog bezighouden. Daarom zijn wij de auteur dankbaar voor dit helder-geschro- ven werk, waardoor de grote kerkle raar ons nabij wordt gebracht. Want dr Polman laat hem veel aan het woord Een samenvattende studie over het Woord Gods bij Augustinus was' nog niet verschenen. Merkwaardig genoeg. In Je- ze leemte is nu voorzien. Wij moeten afzien van het citeren van treffende spraken (b.v. over de betekenis de ketters voor het recht verstaan der H. Schrift pag.71; over Augustinus' waardering van de apostolische tradi tie. pag. 72 e.v.v.zijn gebruikmaken van de allegorese. pag.95>. Wie mèt Augustinus, Luther en Calvijn onvoor waardelijk buigt voor de H. Schrift als Gods Woord zal met vreugde kennis nemen van hetgeen hier geboden wordt I en met belangstelling uitzien naai volgende delen van deze reeks. In de discussies van heden (we denken de par. over Het Woord Gods ei regula fidei der kerk blz.216 evv.) heeft Augustinus ons veel te zeggen. nis genomen hebbende van de door de synode der Nederlandse Hervormde Kerk uitgegeven op roep tot bezinning Inzake de kwes tie Nieuw-Guinea, verklaren te leurgesteld te zijn door deze gang van zaken. Het verbaast hun, dat geen overleg met de Contactgroep is gepleegd inzake deze stap en ook niet met de Evangelische Christelijke Kerk, nog wel in het jaar barer zelfstandigwording. Zij menen te mogen aannemen, dat, indien bedoeld overleg was ge pleegd in verband met de politie ke consequenties en gevolgen van de gedane suggesties deze oproep achterwege was gebleven. Kerkeraad Hollandia Gisteren is in de protestantse kerk gebouwen in Hollandia een afkondi ging van de kerkeraad van de kan sels gelezen. Deze kanselboodschap luidt De kerkeraad van de Neder lands sprekende Evangelische Christelijke Gemeente te Hollan- die constateert, dat grote onrust gewekt is door de publikatie van de Oproep der Generale Synode der Nederlandse Hervormde Kerk. De raad is van oordeel, dat het de opdracht van de Kerk is het licht van Gods Woord te doen schijnen ten aanzien van alle vraagstukken van het leven en het leven en de eenheid van de Christelijke Kerk te bevorderen. In de Oproep blijkt niet, dat de synode bij het inne men van het standpunt zich alleen door deze opdracht liet leiden, doch mede door een praktisch politieke zienswijze, welke niet de enige behoeft te zijn, overeenstem mend met Gods Woord. Daarom betreurt de kerkeraad de Oproep en distanciëert deze zich van het standpunt van de synode. Het be vreemdt de raad, dat de synode wel het tijdstip gekomen acht, waarop dc protestantse Christenen van Nieuw-Guinea tot zelfstandige kerkformatie kunnen overgaan, doch in de Oproep niet blyfc geeft, de protestants-christelijke bewo ners van Nieuw-Guinea, waar mede zij zich door sterke en thans nog bestaande organisatorische banden gebonden weet, enige mondigheid te willen toekennen inzake de oproep tot meningsvor ming over de kwestie van sou- vereiniteit van Nieuw-Guinea. In Nederland Enige lidmaten van de Hervormde gemeente in Amsterdam hebben een comité gevormd voor het voeren van een landelijk protest naar aanleiding van de Oproep. Het plan bestaat bin nenkort een vergadering te beleggen teneinde zich nader te beraden. In genoemd comité hebben reeds zit ting genomen: dr. J. G. Geelkerken, F. C. H. Goudsmit, mr. J. E. Groot- jans, mr. R. H. van Houten. C. A. Melodie en woord der Ether golven INSDAG 3 JULI 19S6 nir.z. AVRO: 8 00 Nws; 8.15 Gram: 9.00 Gym v d vrouw; 9 10 V d huisvr; 9.15 Gram: 9.35 Waterst; 9 30 Morgenwijding; 10.00 Gram; 10.50 V d kleuters; 11.00 Mil ork; 11.30 Sopr en piano: 12.00 Gram: 12 30 Land- en tuinb meded; 12.35 Zang en plano; 13.00 Nws; 13.15 Meded of gram; 13.20 Promenade-ork; 13.55 Beursber; 14 00 Operamuz; 15 00 Hobbyprogr; I 15 45 Gram; 16.30 V d Jeugd; 17.20 De dier wereld en wij. - 18.00 Nws; 18.1 1 Feriz: Oude ki Puzzel mee 22 30 Lichte hoorsp; 21.20 Gram; 22 00 Cab; "1 Act; 23.00 Nws; 23.15 en New York calling 11 50 Als de Ziele luistert; meded; 12.33 14.15 Gram; 14.30 Idem; 16.00 V d zieken; 16.30 Ziek jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Bei 15.05 C lof; 17. her; 17.45 RegeringsuitzRijksdelen Overz) i Frankrijk; 18.30 Metropole- 8.20 Ronde rk en solist; 19.00 Nwsf io.10 Gra der Boeken; 19.30 Gra KRUISWOORDRAADSEL PUZZEL No. 452 HORIZONTAAL: 1 Wapen, 6 look plant. 8 riem. 10 bijwoord, 11 vereni ging. 12 Spaans landvoogd, 14 haar vlecht. 17 weefsel. 19 dierenroep, 20 autohoorn, 21 zangnoot, 22 vervoermid del VERTIKAAL: 2 Aktieve zuurstof. 3 Chin, speksteen, 4 gehoorzaal, 5 bet Rom. rijk. 7 vulkaanmond, 8 schalks, 9 kerkgebruik, 10 eerstvolgende. 13 vro lijkheid, 15 rondhout, 16 paar, 17 verre, 18 meisjesnaam. 21 rondhout. OPLOSSING PUZZEL No. 451 ie. 20 Isar, 22 ut. 23 nektar. 25 mi. 26 dc. 27 ra. 28 geweld, 32 pensee. VERTIKAAL: 2 Ah. 3 Nornen, 4 inkt, 5 ai. 6 k.n 7 medium. 9 gitaar. 11 gre- üc 14 sarras. 16 Em., 17 eikels. 21 St., 24 Eden. 29 e.p., 30 we, 31 de. 0.40 Holland Festival: t; 21.35 Gram; 21.55 Omr ork er am; 22.45 Avondgebed en Ut kal; 3.15—24 00 Gram met toelichting id; 17.55 Weer- Engeland, BBC Light Programme. 15 247 m. 12.00 Pari overz; 12.15 Ork 13.00 Dansmuz; 13.40 Ber; 13.45 V d 14.00 V d vrouw; 15.00 Gevar muz; 15.45 Mil ork; 16.45 Mrs Dale's dagb; 16.30 Or- Klankb; 20.00 Gevar pro gramma. 20.30 Klankb; 2100 Gevar muz; 22 00 Nws; 22.15 Sport; 22.20 Lichte muz; 23.00 Voordr; 23.15 Orgelspel; 23.50 Progi overz; 23.55—24.00 Nws Brussel. 324 m. 12.00 en 12.15 Gram; 12.30 Weerber; 12.34 Gram (Om 12.55 KoersenI; 13.00 Nws en weerber; 13.10 Tulnb kron; 13 15 Tafelmuz; 14.00 14.20 erf 14.30 Gram; 15.00 Ork conc; 16.00 Koersen; 16.02 Lichte 16 30 Ork conc; 17.00 Nws: 17.10 Kamei 17 45 Boekbespr; 18.00 V d jeugd: 18.30 V 12 00 Nws; 22.15 Char Nws; 13.15 Gram m. 12.00 Lichte 13.00 154)0 17.00 Nws; 17 15 19 05 Idem: 19.30 Höweler Pzn, mr. J. W. de Jong Schouwenburg, dr. H. Jonker, H. K. a der Kolk, ds. J. C. Koningsberger, J. H. Maan, mr. E. J. de Roo. dr. H. H. Sillevis Smitt, dr. W. Sleumer Tzn., F. A. Stroethoff, A. J. Themans, dr. W. Volger. Secretaris van het comité is mr. E. J. de Roo. Mil- letstraat 16 III, Amsterdam-Zuid. Beroepingsiverk NED. HERV. KERK Bedankt voor Oosterwolde: D. J. Mie- dema te Tzummarum; voor de benoe ming tot hulpprediker te Leerbroek: kand. G. Broere te Oegstgeest. GEREF. KERKEN REMONSTRANTSE BROEDERSCHAP Van her* .en der De Bond van hervormde jongelingsvei enigingen op gereformeerde grondslag zal van 6 tot 8 augustus een leiderscon ferentie In het zendingscentrum te Baarn bouden. Gesproken wordt door de heren ds. B. Eysenga te Barneveld, C. P. Kijkuit, A. Droogendijk en ds. J. Fokkema. De zomerconferentie der Chrlsteiyk-His- torische Unie wordt van 26 tot 28 juli op Woudschoten by Zeist gehouden. Sprekers zyn de heren H. W. Tilanus, prof. dr. A. J. Bronkhorst, mr. W. F. Llchtenauer, F. A. Kraayeveld en ds. A. Oliemans. Om het woord der vrouw De naam van de Samaritaanse vrouw kennen wij niet. Maar Johannes 4 met aandacht lezen de, kunnen wij ons toch wel een voorstelling maken wat voor soort vrouw zij was. Zij wist haar woordje te doen. Op elke opmerking van Jezus gaf zij uit voerig bescheid. Ze mocht 't dan al vreemd vinden, dat een Jood met haar een ge sprek EEN WOORD VOOR VAN DAAG begon, deze verwonde ring is ze al heel gauw te boven. Pas als Jezus haar haar zon dig leven voor ogen houdt, wordt ze meer ingetogen. Als de discipelen bij de put zijn gearriveerd, laat zij haar kruik in de steek en ijlt terug naar de stad. Zij vertelt van haar ontmoeting met een man, die haar alles gezegd heeft wat zij heeft gedaan. Nu, haar leven was niet veel moois. Iedereen in de kleine stad kende haar natuurlijk en wist van haar zondig leven. Wat was dit voor deze vrouw een geweldige handicap. En tóch le zen we in vers 39: En uit die stad geloofden velen der Sama ritanen in Hem om het woord der vrouw. Zij was een levende illustratie van het door ons zo vaak gezongen lied: Jezus neemt de zondaars aan mij óók heeft Hij aangenomen. Als de liefde van Christus ons maar dringt. Als we anderen maar het heel ons hart gaan zeggen wat Hij voor ons gewor- Ds. Van Duyl durfde het aan.... Bijeenkomst Vriendenkringte Vinnen Nog voordat het fraai-gerestaureerde 15de eeuwse bedehuis der Viaanse Hervormde gemeen'p officieel weer in gebruik genomen is, vond daarin zaterdag een bijzondere plechtigheid plaats: de herden king van het feit dat net 29 juni een eeuw geleden was, dat dr. H. F. Kohlbrugge aldaar in de avonddienst voor het eerst vanaf een hervormde kansel het Woord belitjnd heeft. 29 juni 1856 dus voor het eerst, want de oude ds. Van Duyl was origineel genoeg, hoewel helemaal geen speciale aanhanger van het „Kohlbruggiaans gevoe len" om nu eens te durven wat de dominees die wel met de Elber- feldse pastor sympathiseerden niet gewaagd hadden. Zo sprak dr. K. Groot in zijn herdenkingsrede tijdens de bijeenkomst, die belegd was door de kerkeraad var> de hervormde gemeente te Vianen in nauw overleg met de .Vriendenkring van Kohlbrugge. Uitvoerig schetste spreker wat er maal vooraf was gegaan aan dit eerste optreden ln Nederland van deze „banne ling der kansels"; hoe de toegang tot h< ambt ln de Hervormde Kerk hem, de oi zyn rechtzinnigheid uit de Hersteld Lu therse Kerk gebannen proponent, weder- rechteriyk ontzegd werd. Men vreesde, dat hü de „rust" van de braven versto ren zou; hetgeen Kohlbrugges prediking zeer zeker zou gedaan hebben ware hy tot het lidmaatschap en tot het predik ambt toegelaten! Toen Kohlbrugge een maal predikant geworden was by de Ned. Geref. Gemeente te Elberfeld (aanvan- keiyk beschouwde hy dit als een func tie van tqdeiyke aard), zaten zyn vrien den in het vaderland niet stil in hun pogen de geliefde predikant de toegang tot de kansel alsnog te verschaffen. De Utrechtse kerkeraad, de synode, tot zelfs de Koning werd verzocht hun medewerking te verlenen. Adressen uit Rotterdam, uit Veere e.a. werden echter door de synode „gewezen van de hand"! Niet alle pogingen waren de Eiber den is. En dat Hij dat ook voor anderen kan en wil zijn. „Heb Ik u niet gezegd, dat gij, indien gij gelooft, de heerlijkheid Gods zien zult?" (Joh. 11 40). De heidense maatschappij is kwetsbaar EEN heidense maat schappij, zoals we die o.a. op Soemba vin den, is in deze moderne tijd uiterst kwetsbaar, zo schrijft - ds. F-. L. Luyendijk te Lew a op Soemba in hè~ zendings blad der Gereformeerde Kerken. Zo'n samenleveng bestaat uit een (voor de buiten wereld afgesoten) gemeen schap. gebaseerd op bloed verwantschap, die teruggaat op één of meer voorvaderen. Zij hebben in het godsdien stig leven een centrale plaats gekregen in de voor ouderverering. De familiehoofden zyn de natuurlijke gezagsdragers. Hun gezag wordt dikwijls versterkt door de functie, die ze bovendien in het godsdienstig leven vervul len. Huh taak is de regels, door de voorouders vastge steld, stipt te handhaven. Want het welzijn van de gehele groep is daarvan volstrekt afhankelijkAn ders wordt het evenwicht tussen mens en natuur ver stoord. Dit zou de wraak van voorouders en- andere geestelijk machten, die de wereld beheersen, over de mensen brengen: ziekte, misoogst en dood zijn de openbaringen daarvan. De heidense samenleving is dus noodzakelijkerwijs conservatief: het is een voudig een kwestie van leven en dood, van voor spoed of ondergang. Het welzijn op aarde en in het hiernamaals hangen er van af. Vanzelfsprekend is het de enkeling niet geoorloofd, van deze regels af te wij ken. HU doet het beste te doen. wat iedereen doet en van oudsher gedaan heeft. r Afbraakp roces Hy heeft te geloven, wat iedereen gelooft. Voor zijn persoonlijke, van de massa afwijkende, mening en voor de individuele daad is geen _plaats. De enkeling is aller eerst een deel van het ge heel en heeft alleen op die wyze betekenis T~\E aanraking met de U moderne wereld, met andere volken, andere gods diensten, doorbreken deze gedachtenwereld op radicale wijze. Het onderwijs op lagere en middelbare school ondergraaft het geloof in de gevreesde natuurmachten. De mens biykt in staat vele van deze geheimzinnige raadsels op redelijke wijze op te lossen. De wereld blijkt bovendien oneindig veel groter te zijn dan het tot nu toe bekende stukje grond. En andere volken met heel andere gewoonten schynen 't veel verder ge bracht te hebben. Ziekte, een straf der vertoornde geesten, wordt heel een voudig door „gewone" me dicijnen overwonnen, die je kunt kopen en gebruiken zonder offer en gebed. Zo gaat de grote wereld open en daarmee stort de kleine, eigen wereld Ineen. De ouderen, die 't vroeger te zeggen hadden, worden niet meer gerespecteerd: ze kunnen niet eens lezen of schryven, en ze hebben geen begrip voor de eisen van van de moderne tyd! Ze doen 't beste, hun fami liebezit maar te gelde te maken, opdat althans hun kinderen via middelbare en hogere school de toegang tot de begeerde vooruitgang oe- reiken Dus maken velen alles, wat ze hebben, te gelde om hun kinderen buiten Soemba op school te kunnen laten gaan. En als de jongelui afge studeerd terugkomen, zya. ze andere mensen géwor den, die nu zonder overleg met de ouderen hun eigen weg gaan, zichzelf een vrouw kiezen en leven vol gens maatstaven, die elke relatie met het verleden IJOE meer de oude ban- *-*■ den worden verbroken, en de oude regels worden overtreden en dat kan blijkbaar ongestraft hoe groter de chaos op zedelyk gebied wordt: ieder doet, wat hem goed dunkt. Diefstal, overs-pel, leugen, corruptie en bedrog, het kan zich alles gemakkelijker botvieren, omdat de oude remmen niet meer werken! En niemand is in staat, dit ontbindingsproces een halt toe te roepen. Het is zielig te zien. hoe de ouden als ze nog dur ven tevergeefs zich ver zetten, of anders 't gelaten aanzien, omdat ze geen op lossing Het i de heid een haast onbegonnen werk om het afbraakproces te bedwingen en tussen de puinhopen een nieuwe maat schappij te bouwen. Men stuit op de onwil en het wanbegrip van de oude ren en bp de toenemende bandeloosheid by de jon- Een ontwikkeling, t ;e in Europa enige eeuwen om spande en ook daar met zonder schokken verliep, moet hier in enkele tiental len jaren haar beslag krij gen. Dit móét desastreuze gevolgen hebben! Het is vaak om er moedeloos bij te worden: Wat komt er terecht van dit volk? Hier kan uitsluitend Gods Woord en Gods Geest de noodzake lijke vernieuwing brengen. Alleen in de Kerk ontstaat een nieuwe gemeenschap ln Jezus Christus als Heer en Koning. Hy breng* verlos sing en richt een nieuw koninkrijk op. Daar leren Gods kinderen zich te bui gen voor het gezag, omdat God het stelt. Daar werkt Gods Geest de vernieuwing van binnen uit. Maar ook dit werk van Gods Woord en Geest vraagt tijd. De vernieuwing vanuit het hart openbaart zich slechts langzaam in het dagelijks leven. De Soemba- nese Christen brengt zyn heidense zonden voor een deel mee de Kerk in. Hij is wel wedergeboren, maar be kering vraagt een heel men senleven en meer. Dat is de nood van de Soembanese Kerk temidden van een ineenstortende hei dense maatschappij. Maar daar ligt ook de enorme opdracht van de Kerk voor eigen leden en voor heel het volk. De Kerk op Soemba zal langs een zeer moeilijke weq en ten koste van veel strijd, veel offers, ook veel verliezen, zich moeizaam een weg moeten hanen in de strijd tepen de mach ten van de hel. Muar we hebben Christus' belofte, dat Hij bij zijn kerk blijft. Hij is sterker dan alle destructeve krachten sa men, Hij is opgestaan, Hij hèèft overwonnen Alleen vanuit de Kerk van Chris tus zal de nieuwe samen leving bereikt kunnen worden. Laten we daar om veel bidden voor deze kleine jonge kerk, en ook voor dit arme volk. lezen brief, „Wat zal ik op Uw vragen ant woorden? Stille zitten, Uw behoeften den almachtige God voordragen, vast houden bij een aan Zijn Woord. Gij hebt in mijn papieren en in hetgeen sedert gebeurd is de sterkste bewijzen, dat Hij hoort en boven bidden en ver staan doen kan, evenwel alles Zijn wil, raad en ivelbehagen. op Zijn eigen tijd." Wanneer Kol met een advocaat wil gaan werken, verwerpt Kohlbrugge ditt even hartgrondig als wanneer Amstei damse vrienden voorstellen aldaar ee eigen gemeente te vormen. Dit noemt hij „een onding", ja, een vernietigen van Gods raad. Zo toch zou hy de Geref. Kerk tot een secte maken en zich zelf recht verschaffen, „dat toch alleen zake des levenden Gods is." Mevrouw Kohl brugge schreef in deze tijd eens aan Hol landse vrienden, dat men in de Elber- feldse pastorie tot het inzicht gekomen was dat Kohlbrugge's plaats toch wel in Elberfeld blijkt te zijn. maar dat zij wenste dat haar man zo nu en dan een zondag voor de broeders in het eigen land zou kunnen preken Met grote dankbaarheid was Kohl brugge vervuld: God hai Zelf de weg geopend! Een kerkeraad verzocht hem op te treden. Het zou geen or mengde vreugde worden, hoe bitter heeft God Kohlbrugge steeds beproefd. 29 Juni des morgens kerkte Kohl brugge met zijn kinderen bij ds. Van Duyl, doch na de dienst openbaarde zich bij zijn zoon de geestesziekte, waaraan hij zoveel lijden zou! Toch werd hij gesterkt om 's avonds een geheel bezette kerk (veel v den van elders waren aanwezig) zijn preek over Genesis 3 uit te spreken. De dienst duurde volle twee uren durende welke de gemeente gespannen luisterde. Dè collecte, die zegge gulden placht te bedragen, was avond zeshonderd gulden. Over de prediking van Kohlbrugge sprak ds. J. H. Grolle te Utrecht, secre taris van de Raad voor Kerk en Israël. Hij schetste de invloed die thans nog Kohlbrugge uitgaat, en sprak als zyn mening ujt, dat Kohlbrugge iedere zon dag op zeer veel kansels aan het woord komt, en dat het Herderlijk Schryven „Christenzijn in de Nederlandse Samen leving" uit de geest van Kohlbrugge er Hoedemaker te verklaren zou zijn. Wan neer Kohlbrugge's prediking moet wor den beschreven, kunnen wij uitgaan var de omvangrijke preek over Genesis 3 want deze is Kohlbrugge ten voeten uit Hierin blijkt zyn grote eerbied voor- er. zijn onvoorwaardelijk buigen onder het geschreven Woord van God („neem uw bijbel voor u" zo verzocht de prediker de gemeente); zijn grote Schriftkennis; zyn nauwkeurige exegese: zijn diepe be vindelijkheid, die wortelt in zijn ware objectiviteit (alles in Christus). De preek is van het begin tot het einde toe passing; allerlei mensen worden toege sproken. in het bUzonder ook de kinde- Deze goed-bezochte herdenking werd door vrienden uit het gehele land bij gewoond, waarvan er in Vianen c bleven om zondagmorgen de prediking van dr. K. H. E. Gravemeijer te be luisteren. Deze bediende het Woord uit Rom. 4:5. Onder de aanwezigen merkten wij op prof. dr. S. van Linde, zojuist tot bijzonder hoogle te Utrecht benoemd; jhr. L. de Geer, ouderling te Zeist en kerkvisitator- generaal alsmede enige gasten uit Duitsland, onder wie de tegenwoordige pastor der Niederlandisch Reformierte Gemeinde te Wuppertal-Elberfeld, ds. Bückmann, die tenslotte nog het woord voerde. Het is een wonder, dat de gemeente van Kohlbrugge nog be staat. Evenals in 1849 telt zij thans 600 zielen; zij is niet uitgebreid (wel ijdelijk groter geweest: in 1911 zelfs dubbel zo groot als heden) en heeft geen dochter gemeenten. In het ver leden zijn veel theologen uit haai midden voortgekomen, die elders ir een Reformierte Gemeinde een plaat: gevonden hebben. Zo is haar invloed veel groter dan haar klein ledental zou doen verwachten. 56. Hij moest haar dwingen te gaan, want ze had een voorgevoel van onheil en dat werd geens zins weggenomen door zijn opwinding over de loop der gebeurtenissen. Toen hij de volgende morgen de ontbijtboel afwaste, hoorde hij de trieste stem van Chamberlain, die het uitbreken van de oorlog met Duitsland bekend maakte. Hij liet de afwas staan en schreef onmiddellijk aan Portal's secretaris. De volgende Maandag begon de Shell Compa ny een deel van zijn kantoren naar de Lensbury Club over te brengen en Bader's chef vertelde hem dat hij daar ook naar toe moest en dat er voor hem, als een der „onmisbare werkkrach ten", vrijstelling van militaire dienst zou wor den gevraagd. Onmiddellijk zei Bader: „Zoudt u zo goed wil len zijn dat niet voor mij aan te vragen, meneer. Ik ben niet onmisbaar en ik probeer weer bij de R.A.F. te komen. Ik wil mijn kansen niet door een dergelijke aanvrage bederven." „Maar ze zullen je nooit laten vliegen," zei de chef. „Toch wil ik het proberen. Wilt u zo goed zijn geen vrijstelling voor me te vragen." „Maar beste kerel, ze zullen van jou heus niet zeggen dat je probeert je aan je plichten te ont trekken." hem werd gevraagd. Toen hij in de Lensbury Club was geïnstal leerd, begon hij te telefoneren en briefjes te schrijven naar Stephenson en naar een andere vriend in het ministerie van Luchtvaart, zekere Hutchinson, ten einde zijn zaak aan het rollen te krijgen. Maar weken gingen voorbij en hij kreeg geen antwoord, zodat hij steeds rustelozer BRICKHILL werd en steeds dringender begon te vragen. Toen kreeg hij begin oktober *een telegram: Gelieve u te melden Miyisterie Luchtvaart Adastral Hou se Kingsway bij selectiecommssie. Donderdag 10.30. Dit telegram meenemen." Die donderdag ging hij vol spanning naar het ministerie. Er zaten nog een stuk of tien andere mannen te wachten en hij vond dat ze allemaal verdraaid oud waren om nog te gaan vliegen. Een korporaal riep zijn naam af en hij volgde de man in een bureau, waar hij plotseling tot zijn grote verbazing tegenover generaal-majoor Halahan stond, zijn oude commandant in Cran- well. Halahan stond op en drukte hem de hand „Blij je weer's te zien. Douglas. Wat voor werk had je willen hebben?" Het benam hem bijna de adem. „Vliegdienst natuurlijk, generaal." Halahan zei: „O!" en keek bedenkelijk. „Dat spijt me dan, maar ik heb hier alleen met grondpersoneel te maken." Hij kreeg plotseling een ellendig gevoel in zijn maag. „Ik wil alleen maar vliegen, generaal Voor een andere baan heb ik geen interesse." Wel vijf seconden lang keek Halahan hem zwijgend, onderzoekend aan, kennelijk naden kend; toen nam hij een vel papier en begon er op te schrijven. Er werd geen woord gezegd. Hij vloeide het geschrevene af, sloot het in e veloppe en stak die Bader toe. „Ga daar maar mee naar de lui van dische keuring," zei hij, ,,en veel succes. Ze schudden elkaar weer de hand en Bader verliet het kantoor, razend benieuwd wat in die brief mooht staan en helemaal in de war door hoop en vrees. De spanning nam toe, toen hij de Kingsway overstak en in de lift stapte, die hem naar de mannen van de keuring moest brengen, aan wie hij zulke pijnlijke herinnerin gen had. Dezelfde dikke, goedhartige Cerberus die al zoveel verminkte vliegers had zien bin nenkomen met het doel de doctoren te bewegen hun categorie A.l.B (volledige vliegdienst) te geven, stond er nog altijd op post. De adjudant herkende Bader meteen. „Hallo, luit! Ik dacht wel dat u terug men. Waar komt u dit keer voor?" ,,'t Zelfde als de vorige keer," antwoordde Bader. „Ik denk wel dat ze me dit keer goed zullen keuren." „Maar geen A.l.B., luit. Dat doen ze vast niet." „Dat zullen we afwachten. Zou je dit aan de overste willen geven?" Even later kwam de adjudant terug en haal de een nieuw dossier voor Bader te voorschijn. „Wilt u maar meekomen, luitenant, zei hij. „Wij zullen u zo gauw mogelijk helpen. Wat toen gebeurde zal Bader zijn leven lang niet vergeten. Hij schreef het destijds zelf op: „Ik kende geen van de doctoren, die me dit keer onderzochten, maar het ging allemaal goed, behalve dan toen ik bij die knaap kwam, die je met z'n rubber hamer op je knieën tikt om de reflexen te controleren. Ik stond met ontbloot bovenlichaam en had mijn bovenbroek nog aan. Hij zei tegen me: „Stroop je broekspijp maar even op en sla je benen over elkaar." WUKDl VERVOLGD) gELOOFD hebben wij onze lezers en lezeressen, hen op de hoogte te houden van de discussie, die in doorbraakkringen gaande is, een dis cussie waarin bezorgdheid met be trekking tot de doorbraak zo duidelijk doorklinkt. Wij achten ons daartoe des te meer geroepen omdat de socialis tische dagbladpers over deze discussie hardnekkig blijft zwijgen. Daarom moeten wij nu wel melding maken van ^»n nieuwe uiting van onbehagen, afkomstig van iemand die al te kennen heeft gegeven het in veel met de bezorgde dr. Dippel eens te zijn, en wel ds. Buskes. Ds. Buskes is een dergenen, die met overtuiging de stap naar de socialisti sche partij hebben gezet en voor wie de doorbraak werkelijk wel iets heeft betekend en vandaag stellig nog be tekent. Maar er dient naar zijn mening heel wat scherper dan thans geschiedt naar een bezorgd man als Dippel ge luisterd te worden. ^/1J behoren, schrijft ds. Buskes, tot de zgn. doorgebroken confessione len, die politiek handelen op grond slag van christelijke beginselen heb ben ingeruild tegen politiek handelen krachtens ons geloof. Hier zouden wij al dadelijk een kanttekening willen plaatsen. Want in hetzelfde blad „Tijd en Taak" schrijft een ander doorbraakchristen, dat de socialistische partij juist telkens weer aan kerkelijk-gezinde mensen duidelijk heeft pogen te maken, dat het geheel in overeenstemming was met hun christelijke beginselen, wan neer zij socialistisch stemden. Waaruit wij ten overvloede kunnen opmaken, dat onder de aanhangers van de door braak over „christelijke beginselen" blijkbaar niet gelijk wordt gedacht. Maar luisteren wij eerst nog naar ds. Buskes en laat ons een gelijke gedragslijn toewensen aan zijn partij genoten. Welnu, „sinds 1945 hebben wij bezwaren tegen de houding van de P.v.d.A. inzake Indonesië en het onderwijs. Voor mij komt de buiten landse politiek er bij, en, evenals voor Dippel, de radiopolitiek, waarin ik niets van de doorbraak terugvind". ■^IJ zouden menen: dit is nogal het een en ander. Mogen wij de pro paganda van de socialisten geloven, dan vormen zij een eenheid, ondanks en zelfs vanuit het verschil in levens beschouwingen. Maar wie dit lijstje van toch niet onbelangrijke onder werpen ziet en het is bepaald niet compleet waarover onder socialis ten essentieel verschillend wordt ge dacht, ziet de eenheid toch wel vaak door de verscheidenheid overvleugeld. Dr. Dippel had geschreven, trouw te blijven aan zijn doorbraak, d.w.z. aan de P.v.d.A., „bij gebrek aan beter en in hoop op beter". Ds. Buskes zegt daar „Laat men deze uitspraak niet veronachtzamen. Laat men niet zeggen, dat zij hooghartig is Dippel stemt op de P.v.d.A. en be hoort tot de protestanten, die na de bevrijding met grote verwachting lid de P.v.d.A. werden en het tot op de dag van vandaag bleven. Laat men goed weten, wat men doet, wanneer men Dippel en de zijnen buiten sluit Men kan dan nog wel vele stemmen winnen van protestanten, die in wezen geen protestanten zijn, omdat zij wat kerk en geloof betreft, niets meer zijn of op zijn best Bella Donna D3, maar een aantal overtuigde protestanten heeft men buitenge sloten". £)AAROM dringt ds. Buskes er sterk op aan, dat de P.v.d.A. naar men- als Dippel zal gaan luisteren en bereid zal blijken, voor de gedachten en overwegingen van Dippel in de so cialistische partij zelf ruimte te schep pen. „Tot nu toe gebeurt dat in de P.v.d.A. niet." Tot zover ds. Buskes in zijn nieuwe i jongste bijdrage tot deze discussie. Wij herhalen het: het is vreemd, dat in de socialistische dagbladpers over deze essentiële zaken zo hardnekkig wordt gezwegen. Buiten de P.v.d.A. wordt aan de bedenkingen van dr. Dippel meer aan dacht geschonken. Dit laatste is intus sen begrijpelijk en het is niemand kwalijk te nemen. Veertig jaar C.G.B. De Christen-Gymnasiastenbond in Nederland viert maandag 16 juli zijn achtste lustrum op en om Woud- schoten te Zeist, waar op die speciaal in de zomerconferentie ingelaste lus trumdag vele leden zullen samenko men en vele oud-leden worden ver wacht. De feestelijkheden nemen een aanvang in het hoofdgebouw van Woudschoten, verplaatsen zich daarna naar het nabijgelegen Ruigeveld, waar ook de lunch wordt gebruikt. In de middaguren geven groepen uit de verschillende afdelingen voorbeelden van sociale spelen. Tijdens de jaar vergadering zullen enkele ereleden geïnstalleerd worden. Op Woudscho ten wordt een feestelijk diner gehou den. waarna de lustrumdag in de ka pel gesloten wordt. Men kan zich nog aanmelden bij de Staf van de zomer conferentie. pa. Woudschoten, Zeist 12 juli.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2