CHRISTELIJK Maatschappelijk Werk gaat 12000 vrouwen enquêteren De oude belijdenisgeschriften passen niet op nieuwe vragen 10 Dynamische ontwikkeling staat het onderling begrip niet in de weg Moeilijke taak voor formateur 2 DINSDAG 19 JUNI 1956 tf Hoe leeft de alleenstaande vrouw? Verbetering en veraangenaming van levensomstandigheden is het doel (Van onze speciale verslaggever) rirca 12.000 vrouwen van 30 tot 65 jaar. wonend in 20 Neder landse grote en middelgrote gemeenten, kunnen binnenkort een enquête-formulier tegemoetzien van de Nederlandse Vereniging voor Maatschappelijk Werk. Over de moeilijkheden der alleenstaande vrouwen is al veel gesproken en geschreven, maar eigenlijk weet niemand, hoe die alleenstaande vrouw nu precies leeft, welke haar noden en problemen, haar wensen en bezwaren zijn. Maatschappelijk werk wil .iu een inzicht krijgen in de levensom- sta» '"*heden van deze categorie die naar zeer globale schatting uit enkele honderdduizenden vrouwen bestaat. Het gaat bij deze enquête niet alleen om de aard van de woongelegenheid, maar ook om de materiële verzorging, niet alleen staat, de vrtje tijdsbesteding, de verhouding Li pp en en hart tot anderen, verzorging bij ziekte etc. Al; alleenstaand worden gezien oneehuwde vrouwen, gehuwde vrouwen wier echt genoten blijvend afwezig zijn, weduwen en gescheiden vrouwen, die geen in wonende kinderen hebben Wie bij ouders of andere familie inwoont wordt ook als alleenstaand beschouwd, omdat zij niet. in eigen gezinsverband leeft. Het doel van het onderzoek is te trach ten de levensomstandigheden der alleen staande vrouwen te veraangenamen en In het algemeen is alleen bekend, dat zeer vele vrouwen in schrijnende gees telijke armoede leven. Want wat doe je met een vrij weekend dat eerlang mis schien nog weer langer wordt als je alleen op een kamer zit omdat je in je omgeving niemand hebt waar Je naar toe kunt gaan en geen geld hebt om de stad te ontvluchten naar kennissen elders in het land? Juist in de steden knelt het probleem Van de eenzaamheid dikwijls het meest. Daar leven honder- Ontstellende leegte ontstellende leegte is, voor wie het werk alleen een middel is om in leven te blijven. Beroe pingstverk NED. HERV. KERK Aangenomen naar St. Annaparochie: H. J. van Leeuwen te Roswinkel; naar Heilo (toez.): L. Doorn te Berkhout. Bedankt voor Ede: C. Vos te West broek; voor Papendrecht: J. van Wier te Putten; voor Sommelsdijk J. Smit te Groot-Ammers. Benoemd tot hulpprediker te 's-Gra- vervmoer. Leerbroek, Nieuwpoort en Ter Aa: kand. G. Broere te Oegstgeest. GEREF. KERKEN Beroepen te Minnertsga: kand. A. Corporaal te Zwartsluis. Aangenomen naar Blokzijl: kand. G. Harms, die bedankte voor Andel, Hij ken en Grijpskerke. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Haarlemmermeer (O.Z.): H. J. van der Kwast te Kat wijk-Valkenburg Bedankt voor Vlaardingen: H. J. Swarts te Hengelo. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Hoogeveen: B. van Sme den te Rotterdam-Zuid. GEREF. GEMEENTEN Aangenomen naar Rotterdam-West: L. Rijksen te Middelburg. Ds. G. A. v. d. Molen Te Haren (Gr.) is in de ouderdom van bijna 83 jaar overleden ds. G. A. van der Molen, emeritus-predikant der Nederlandse Hervormde Kerk. Hij stond achtereenvolgens in Vlagtwedde, Siddeburen, Roderwolde en Leens. Na zijn emeritaat in 1938 vesügde hij zich te Haren. r EEN WOORD VOOR VAN- DAAG In een van zijn vele twistge sprekken met de Farizeeën, (zie Markus 7), herinnert Jezus aan het woord van Jesaja: Dit volk leert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij. Door het stipt nakomen van de overlevering der ouden, hebben de Farizeeën, naar Jezus' getuigenis, het woord Gods krachteloos ge maakt. Hun lippen spreken een taal, waaraan 't hart vreemd is. En daarom noemt Jezus Zijn be strijders met die vreselijke naam: huichelaars! Dit woord moet ons dwingen tot ernstig onder zoek. Want laten maar aan stonds erkennen, dat wij aan hetzelfde gevaar bloot staan als de Joden van zoveel eeuwen geleden, Wij spreken wellicht veel over God en Zijn Woord en over de Heiland der wereld. Maar is dat spreken inderdaad een gevolg van wat in ons hart leeft? Dit woord van Jezus moet ons brengen in de binnenkamer, moet ons nopen tot de bede: Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart. Dan zullen wij als Petrus vaak moeten schreien om onze zonden, ons schamen over onze ontrouw Gesprek tussen Hervormden en Gereform. Een nieuw belijden los van Drie Formulieren DAT er in kerkelijk opzicht vele zaken zijn, die Hervormden en Gereformeer den gescheiden houden, is maar al te be kend. Dat er evenwel ook veel op te noemen zou zijn, dat Hervormden en Gereformeerden verbindt, lijkt minder de hand te liggen. Toch was het juist de verdienste van het gesprek tus sen Hervormden en Gereformeerden, gis teren gehouden in het Gebouw voor Chr. Sociale Belangen te Baarn (het Zen dingscentrum was te klein vanwege de grote belangstelling), dat speciaal de sterke bindingen tussen de Hervormden en Gereformeerden werden geaccentu eerd. De bijeenkomst, die bezocht werd door een groot aantal predikanten van beide kerkelijke richtingen, was belegd door net bestuur van het Gereformeerd Stu- dieverband voor Oecumenische Vragen. Als sprekers traden op dr. H. Berkhof, rector van het seminarium der Ned. Herv. Kerk te Driebergen en prof. dr. W. F. de Gaay Fortman, hoogleraar aan de V.U. Beide sprekers stelden de bezinning op de taak en de plaats van de kerk centraal. Dr. Berkhof deed dit met de oproep, het kerkvraagstuk in gehoor zaamheid i Gods Woord, los 1 en verloochening. Zalig de mens, die 't dan ook Petrus mag nazeg gen: Here, Gij weet alles. Gij weet, dat ik U liefheb. Ja, dan gaan we spreken. Maar dan is er geen conflict tussen lippen en hart. De Nederlandse Vereniging voor Maatschappelijk Werk heeft deze en quête opgezet omdat zij wil proberen verbeterine te brengen in de levensom standigheden der alleenstaande vrouw Maar om iets te kunnen doen moet men eerst de problemen kennen en daar is bijzonder weinig van bekend, want de alleenstaande vrouwen vormen een ver geten groep in een maatschappij, die Boek VAN DE DAG Het onafhankelijk geestelijk blad ..Kracht van Omhoog" heeft het voor beeld van verschillende buitenlandse uit geversmaatschappijen gevolgd en is be zig om een serie godsdienstige ,,poc- ketbooks" uit te geven. Het eerste werk je is verschenen De gezellige artikelen van Jan van Gijs. geschreven voor de jongere lezers van het blad. zijn in dit boekje gebundeld Het is frisse lectuur over alle mogelijke onderwerpen, die met een persoonlijk geloofsleven te ma ken hebben. Jan van Gijs spreekt de taal van de jeugd en schrikt niet terug voor zinnen, die een oudere nimmer zo zou gebruiken, maar in de mond van jonge mensen bestorven liggen zonder En tenslotte is er de belangrijkste wolen K0et 'S n^et vraa0: Bent u tevreden met de stijl van de dominee die beweerde „„„i_ u dat God soms liever een zeeman hoort ~oaJ* het nu vloeken dan een dominee bidden. Be- u daarvan als de reden. Uit de langrijker dan de stijl is evenwel de antwoorden zal moeten blijken wat boodschap, die dit boekje door wil ge- eventueel gedaan kan worden om ven. Jan van Gijs wil onder de titel alleenstaande vrouwen te helpen. De „Op zoek naar waarachtig geluk" jan- gedachten gaan daarbij onder andere ge mensen laten zien wat de hoofhin- i reeds uit naar het oprichten van ont houd van echt geluk is, en dat dit geluk moetingscentra met huiselijke sfeer, nimmer losgemaakt kan worden van het scheppen van gelegenheden zondenvergeving en een overgegeven le- 1de vrouwen met kleine inkomens HetWboekk,ea"dithten hu" kunnen gebruiken et - Lugtigheid Ihet organiseren van vrijwillige dienst- 5 ze gezond zijn vinden ze het vaak de moeite niet waard, om alleen voor zichzelf een maaltijd klaar te maken en als ze ziek zijn liggen ze dikwijls dagen of soms weken onverzorgd op een ka mer. En er zijn vrouwen, die nergens lid van zijn, nergens aan mee doen, ner gens belangstelling voor hebben, dus wel voorbestemd zijn om In eenzaam heid te leven. Men wil nu ontdekken welke concre te maatregelen mogelijk zijn om dit soort „armoede" te lenigen. Hoe dit zal gebeuren zal afhangen van de uitkomst der enquête, waarbij telkens ook g< vraagd wordt welke wensen er bij de ondervraagden leven, bijvoorbeeld ten aanzien van huishoudelijke verzorging en vrije tijdsbesteding. Ook wordt onder andere gevraagd of men het prettig zal vinden meer vrouwelijke of i nelijke kennissen te hebben, samen anderen de warme maaltijd buitenshuis te gebruiken, lid te zijn van een club of sociëteit voor vrouwen en manne voor vrouwen alleen, gezelschap te hebben voor besteding van vrije a den en weekends. i op grond tus aan het kruis, ten geleide heeft uit Den Haag is 1 gen bij „Kracht mendaal. ƒ1.50 te verkrij- verlening voor verzorging bij ziekte. i Omhoog", Bloe- Enkele van deze voorzieningen be lstaart reeds in de grote steden. Melodie en woord der Ethergolven WOENSDAG 20 JUNI 1956 1 Instr Septet: 12.56 Gram en act; 13.00 Nws; 1 3.15 Mil Kapel; 14.00 Gram, 15.30 Cello en Hilversum I 402 m. NCRV 7.00 Nws en Koersen; 17.45 Orgelspel; 18;15 Spectrum van SOS-ber; 7.10 Gewijde muz; 7.45 Een woord' het Chr Organisatie- en Verenigingsleven voor de dag; 8 00 Nws en weerber. 8.15caus: 18.30 R V U Dr H Groot: 'Iijdsme- Gram; 9.00 V d. zieken; 9.25 V.d. vrouw, ting en tijdsbeleving: Klokketijd en door- 9.35 Waterst; 9.40 Lichte muz; 10.10 Gram; leefde tijd-; 19.00 Nws en weerber; 19.10 10.30 Morgendienst; 11.00 Gram; 11.05 De| Viool, orgel, claveclmbel en cello; 19 30 Bul Krant is Koning, hoorsp; 12.05 Zang en tent'overz; 19 50 Gram; 20.00 Radiokrant: plano 12.30 Land- en tulnb meded. 12.35 i 20.20 Kamerork en solist; 21.20 Muzikale lulsterwedstrljd; 21.40 Praktische wenken ln Puzzel mee l Samenzang; 22.30 Zigeunerkwint; 22 45 Avond 1 overdenking; 23 00 Nws: 23.15—24.00 Gram. 1 Hilversum II 298 m. VARA: 7.00 Nws; 7.10 I I Gym: 7.20 Gram; 8.00 Nws; 8.18 Gram 3 50 V.d vrouw; 9.35 Gram. 10.00 School radio. VARA: 10.20 Gram; 12.00 Accor- deonork en solist; 12.30 Land- eb tuinb 1 meded: 12.33 V h platteland: 12.38 Orgel en I Hammondorgel; 13 00 Nws; 13.15 Tentoon- 1 steUingsagenda: 13.18 Metropole ork: 13.45 6 •O i trio; 14.30 V.d. Jeugd: 16.00 V.d. zieken; 16.30 Gram; 17.35 Pianospel; 17.60 Regerlngsultz: Rijksdelen overzee: Dr. L J. L. Deij: Het .klimaat in Suriname; 18.00 Nws en comm. 18.20 Gram: 13.40 Act; 18.50 Hammondtrio: VPRO: 19.30 V.d. jeugd. VARA: 20.00 Nws; 19.10 Bleekneusjes en bellefleuren, klankb 20.05 Coram; 20.15 Lichte muz; 20.45 De geld- schrover. hoorsp; 21.30 Operaconc; 22.15 Gram, 22.25 Medische kron; 22.35 Instr '7 'y 35 kwint: 23.00 Nws; 23.15 Gram; 23.50—24.00 Soc nws in Esperanto. Televisieprogramma-». KRO; 17.00—17.30 V.d kind. AVRO: 20.00—22.00 Wijlen Edwina Black. TV-spel. 21 Ml i Hersengym: 12.30 V d boeren; 12.55 Weer ber, 13.00 Nws; 13.10 Caus; 13.15 Ooggetui KRUISWOORDRAADSEL PUZZLE No. 441 Horizontaal: 4 Biljartstok. 7 mening. 10 zangnoot, 11 ongebonden, 12 snavel. 14 gulden. 15 oord, 17 smakel_"v, 20 maanstand. 21 plaaggeest. 22 wijnmaat. 23 dichtbij. 25 hereniging, 26 zwart agaatsteen. Vertikaal; 1 Aanhanger. 2 verkeerd. 3 vochtmaat. 5 boom. 6 zuiveren. 8 handje. 9 kuisheid, 13 schel. 16 grote bijl. 18 wagen, 19 hulde bewijzen, 20 streling 22 opwaarts, 24 tandeloos zoog dier. OPLOSSING PUZZLE No. 440 Po. iep: si; 6 rissinant, 7 Eli; ode: Lea, 8 eind; arkel, 9 ree; as; farm. Vertikaal: 1 Zander; eer. 2 Orion; olie, 3 ris; eosine. 4 gat; Zr.; soda, 5 Eire: Midas. 6 lee; la; nerf, 7 op; ma; pal; ka, 8 op; e.a.; sneer, 9 sol; rit; alm. termezzo. 15.35 Rep 1555 Intermezzo; 16.' 17.00 V d kind; 17.! 18 15 Sport; 18.20 Dt Caus; 22.45 Pari 18.00 Nt 19.00 Gei klankb; 20.00 Caus; 20.15 s; 21.15 Ork conc; {eland, BBC Light 47 m. 11.30 Lichte 134)0 Lli 4 00 V i 12.15 muz; 13.40 15.00 Lich 16.15 Mrs Dali Nws; 19.25 Sport; 20.30 Vooi 22.15 Act dr; 23.15 —24.00 N' z; 18.45 Hoorsp; 19 30 Gram; 30.00 Hoors 21.00 Gevar progr; 22 00 Nw 23.15 Dl Nws. sel, 324 11.45 Gl 12.34 Gram; 13.00 N- king. 14.00 Schoolradlt 12.30 3 13.15 Mozar 18.00 Koers< 16.02 16.30 Amus ork; 17.00 N> iuz; 17.50 Boekbespr; 18.00 Cat Mijlpaal in Gereformeerd evangelisatieiverk I P> EEDS enkele jaren was er een zeker onbehagen waar te nemen in gereformeer de evangelisatiekringen. Vele medewerkers in de arbeid van de Kerk naar buiten verkeerden in onzekerheid ten aan- Vertrouwen nodig DE gereformeerde jeugd zorgorganisaties vormden in landelijk verband de Stichting Evangelisch Her- stel en Opbouw. Hoewel een nauwe samenwerking Clubhuizen de Jeugdhaven. A LLERLEI vragen en pro- verkregen werd met de een- Aanvankelijk werd het A blemen vroegen in de trale leiding van het gere- werk gevat onder de naam jeugdzorg om een oplossing, formeeide evangelisatie- a"jeugdwerk", maar al Sociologische en psycholo- werk. was de ontwikkeling spoedig is deze hatelijke gische gegevens moesten van deze nieuwe stichting naam losgelaten en alge- verwerkt worden om een zo dynamisch, dat de in- rneen spreekt men thans verantwoorde methodiek te vloed zich al spoedig deed j rfa^rtlrtdo van ..jeugdzorg". Het is de vinden. Hoe z,al door de lei- gelden ver buiten het direc- zien van de gevoigae Rooms.katholieke groepe- ding van een clubhuis de te jeugdzorgwerk. Het wa- methodiek. Men vroeg ring, die ons deze naam be- Evangelie-boodschap ge- ren vooral de vragen rond- 7ich af of Hp evanseli- zorgd heeft- We *iin daa,[ bracht worden, wanneer om de verhouding van Zien ar Ol ae evangen dankbaar voor Naast het men de jeugd en de gezin- woord en daad. van de aan- satiewagen Zich voort- werk van de jeugdvereni- nen ternauwernood kent. spreekbaarheid van de hpwoog OD dood SDOOr. gingen, van de „jeugdbe- intuïtief werd verstaan, dat mens tot wie de Evange- 6 r weging", heeft de jeugdzorg het Evangelie het genele lie-boodschap zich richt, van Jeugd- en volwassenen- ziob jn ons volksleven een leven doordringen moet en de verhouding tussen de di- werk lectuurversprei- belangrijke plaats veroverd, dat het alleen moglijk is recte en de indirecte evan- 'v,,,;cKQ7oob- ctmat Vooral ook in Rotterdam. de boodschap door te ge- gelisatie van de „aanpas sing, hUlSbeZoeK, Straat Algemene waardering Ven, wanneer er eèn ver- sing" aan het milieu van prediking en eigenlijk heeft h^t werk van „De trouwensbasis is. de buiten-kerkelijke wereld. ,lla - nrm van pvanPP- Arend en De Zeemeeuw, Een door mij op de gerefor- aiie rOrm van evange van de centraie Hervorm- De kerk kan een vertrou- meerde predikanten-confe- lisatiewerk begon in de Jeugdraad, van het Sint wensposltle ln de bulten-ker- rentie gehouden referaat ctprVp matp tp liiden Franciscus' Liefdewerk en kelijke volkswijken alleen bracht opnieuw de gemoe- sterKe aie te j ook van De Jeugdhaven. De verkrijgen door daar op alle deren in beweging. Vooral aan bloedarmoede, uve- moderne jeugdraad met het terreinen van het leven door eenzijdige weergave riopne trnuwp kerk- Anker-werk de Volkshuizen noodlenigend aanwezig te in de pers ontstond hier en j j en enkele kleinere organisa- zijn. daar een zekere verontrus- leden weigerden meae- {jes spannen zich eveneens ting. Inmiddels was reeds werkine te verlenen. Zij tot het uiterste ill om een De niet-kerkelijke mens een afspraak gemaakt tus- u u verantwoorde bijdrage te ie- vraagt meer naar daden dan sen het bestuur van Evan- gevoelden zien in nel veren in de vorming /an naar woorden. Als de nood- gelisch Herstel en Opbouw werk niet thuis. Vaak duizenden jongens en meis- lenigende daad de eerlijke het Verband van Evangeli- nnK0,,,nct rnchtpn 7P ies uit de overvolle stads- open ontmoeting tot stand satie-commissies en Gene- onbewust zocnien wijken. De Rotterdamse gebracht heeft, is er ook raje Evangelisatie-deputaten een ander klimaat. Hier Stichting Ongeorganiseer- plaats voor het woord, dat om jn een tweedaagse Con or. Aaar wprden DOSin- de Jeu«d is het gespreks- de daad begeleidt en duide- ferentie eens grondig met en aaar weraen yugi i centrum van al deze orga- lijk maakt. elkaar over de vraagpunten gen aangewend om tot nisaties. Ook in 's-Graven- door te spreken, vprnieuwine te komen, hage, Leiden. Dordrecht en Ten aanzien van de Deze conferentie is de vo- v j andere steden vinden we jeugd betekent deze nood- rige week in het conferen- maar een bredere tneo- ditzelfde werk en een soort- leniging in de eerste plaats tie-oord van Evangelisch logische en kerkelijke gelijke overkoepeling. Het er voor zorgdragen, dat Herstel te Lunteren gehou- fundering bleef ont- |tmS,.enm™ wétenschaooS de jongeren op hun weg ^er v* breken. subsidieert en stimuleert naar de vojwassenheid^de ^rden. Een volledig begrip van de onderscheiden stand punten werd verkregen en met volledige en alge instemming werden een aantal stellingen vast gesteld, die tezamen als mijlpaal gezien mogen bij dit werk be- worden in de uitbouw van u- trokken. Want het Is geble- De jeugdzorg ontdekte het gereformeerd evan- rden ontdekt ken, dat dit sociaal-paeda- wonden, die slechts met de gelisatie werk. De ontwikkeling van de gogische vormingswerk het uiterste zorgvuldigheid be- Deze stellingen kunt u gereformeerde jeugdzorg in ®n,Ke middel is om als handeld en genezen kunnen morgen Dp deze plaats Nederland is in belangrijke kerk weer een plaats te worden. Maar tegelijkertiid vindcn mate bepaald door de ont- verkrijgen In de hoofden *f"H* v aen' wikkeling Rotterdam. dit werk vanuit de afdeling mogelijkheden ontvangen Jeugdvorming en Volksont- die het jeugdleven be- Naast de reeds jarenlang wikkeling. Ook de gemeen- hoeft. Een eigen clubhuis, bestaande takken van tebesturen zien hier een be- ruimte voor sport en spel, dienst ontstond na de twee- I»n«r.|k_e overhe.dsta^_ De moaelijkhedev tebesturen i langrijke i de wereldrnrlog^een rneuwe rhfn' omgang met elkaar en met fcde volkswijken van onze van kerkelijke en particu- volwassenen dte liefde grote steden en in de in- liere organisaties. begrip voor de jeugd dustrie-ceretra ging de evan- Vooral de^ kerken zHn toeten op te brengen. gelisatie zich intensief met werd de vraag steeds klem- de bewoners mender of ook in andere kelf opmerkingen, die de De kerkeraad van de oude volkswijken, takken van evangelisatie- stellingen hier en daar de Gereformeerde Kerk Voor de kerk Is dtt werk werk niet dezelfde kernpro- „verklaren en toelichten" riep een aparte stichting K1~~~ het leven, de J. M. VAN KRIMPEN. tradities, opnieuw te stellen. Hij meende, dat De Cock en Kuyper ten tijde van de Afscheiding en de Doleantie niet anders gedaan hadden. In de huidige veranderende wereld dient opnieuw ge zocht te worden naar een nieuwe gestalte het kerk-zijn en dan zowel dooi Hervormden als Gereformeerden. De Ge reformeerden hebbben de afgelopen honderd jaar weliswaar een eigen bed ding gegraven, maar beide kerkelijke groeperingen staan thans voor eenzelfde taak. Er is thans behoefte aan eer kere nadruk op de „weltlichkeit" i kerk, de solidariteit met de wereld andere geworden. "«EN aanzien beide kerkt.. onderscheiden zogenaamde traditionelen en experimentelen. Op vele punten blij ken de experimentelen van beide kerken t eens te zijn (werk onder studenten, het leger, op het zendingsveld etc.). De experimentelen van beide kerken begrij- en elkaar dikwijls zelfs beter dan de aditionelen en de experimentelen van dezelfde kerk. aldus spreker. Wat betreft de modaliteiten bracht dr. Berkhof naar voren, dat de Gereformeer de Kerken bij de Geref. Bond geen voet aan de grond krijgen. De Geref. Kerken worden als te veel verwant gezien met de midden-orthodoxie. Hier blijken de Drie Formulieren van Enigheid toch ig te betekenen voor de eenheid belijden en beleven. Dr Berkhof vroeg echter geduld, omdat ook de Geref. Bond in vele gemeenten reeds ge- ongen wordt nieuwe wegen slaan. Theologisch is hier toch ook de V.U. en Kampen van grote invloed, zo meende dr. Berkhof. De midden-orthodoxie zal waarschijn- jk meer weerklank vinden bij de Geref. Kerken, wanneer de thans wat „vro lijke" geest plaats gaat maken voor een komende diepe verlegenheid, die wel licht nog gepaard zal gaan met ondank baarheid over het verkregene tijdens de -oorlogse ontwikkeling. Alle ressenti ment zal dan verdwijnen. Voor de praktijk van vandaag bepleitte dr. Berkhof het oprichten van commissies plaatselijke contacten, het bezoeken kerkdiensten door wederzijdse ouder lingen, het samenwerken op gebied van maatschappelijk werk, zondagsscholen, massajeugd, evangelisatie etc. elkaar binden, noemde prof. De Gaay Fortman, het sterk gericht zijn op de wereld, in politiek, radio, universiteit c., de samenwerking van beide groe- ?n in de Chr. organisaties en de ge- eenschappelijke houding tegenover Met kracht keerde prof. De Gaay Fort ran zich tegen de nog wel voorkomende opvatting, dat de Geref. Kerken de enige legitieme kerk vormen. De Doleantie if niet ontstaan omdat het legitieme kerk type in geding was (ondanks talrijke vrijzinnigen), maar omdat persoonlijke daden gevraagd werden, die men in ge weten niet verantwoorden kon. Calvijn wat betreft de belijdenis tot grote concessies bereid in zijn gesprek Herv. Kerk te richten omdat deze groe pen zich toch niet laten lospellen dat er dan van officiële Hervormde zijde geen lust meer zal bestaan gesprek deel te nemen. Als praktische middelen held te komen noemde prof. De Gaay Fortman o.a. de benoeming van deputa- ten door de synode, die zich dan moeten bezinnen op een nieuw belijden: niet op basjs van de Drie Formulieren, want het is gebleken dat dit niet gaat. Bovendien blijkt tussen kerken, die deze basis heb ben, nog geen eenheid mogelijk. Op de nieuwe vragen, waarvoor God de kerk In deze tijd stelt, passen onze oude be lijdenisgeschriften niet meer. Ook moeten er speciale deputaten komen, die zich bezig houden met dingen, die gezamen lijk gedaan kunnen worden: verklaring Nieuw Guinea, preambule grondwet en andere kwesties. Voorts afvaardigingen eikaars synodes, samenwerking van de wederzijdse maatschappelijke Instel lingen en een gecoördineerde Evangeli satie en dat alles ln de geest van Phillp- pensen 2. Als de centrale principiële kwestie, die het grootste struikelblok vormt, stelde prof. De Gaay Fortman, de waatheids- vraag. Mogen de grenzen van de kerk ruim zijn, dat predikanten de Kerk orde kunnen weerspreken en de Drie eenheid van God loochenen? De vraag de grenzen der kerk achtte spreker oneindig belangrijker dan de kwestie de Chr. organisatie. de dr. Berkhof, dat de Hervormde Kerk na vijf jaar kerkorde nog niet staat is de Waarheldsvraag ten volle te beantwoorden en de grenzen van de kerk te trekken. Hier is evenwel een voort gaande ontwikkeling. Prof. Brillenburg Wurth maakte be zwaar tegen het woord experiment. Dit is te vrijblijvend en de kerk wordt hier gewaagd aan de ideeën van enige theo logen. Wel wilde hij de Geref. kerk slechts zien als een noodwoning. Met grote nadruk keerde deze spreker •zich tegen het bagatelliseren van de waarheidsvraag. noch de Hervormde Kerk noch de buitenkerkelijken wordt hiermee een dienst be- 45. Wat voor hem de zaak zoveel erger maakte, was dat Freddie West, die in de vorige oorlog het Viotoria Cross had gekregen en een been was kwijtgeraakt, op dat ogenblik in Wittering een opfnssmgscursus volgde en elke dag solo mocht vliegen. En Freddie liep nog wel met een stok! Bij wyze van troost beloofde de instructeur Ba der een vrij weekend en hij schreef Telma dat hij naar Londen zou komen. Hij kreeg een hof felijk briefje terug. Ze zou graag meegaan en misschien had hij lust 's middags thee te komen drinken. Hij moest bij de familie Addisson zijn. dat was de naam van haar stiefvader. Royal' Hunt Cup: Zaterdagmorgen ging hij al vroeg met de M.G. op pad; in z'n koffer had hij een gesteven hemd en zijn rokcostuum. Hij bemerkte dat Avonmore Mansions een flatgebouw van zes ver diepingen was en dat achter de naam Addisson stond: 6e etage. Er was geen lift. Met zijn kof fertje in de hand klauterde hij moeizaam naar boven twaalf trappen, negen en zestig treden: Hij telde ze en kwam buiten adem en met bon zend hart boven. Toen hij aanbelde vroeg hij zich af hoe het er binnen wel uit zou zien. Het kon hem geen cent schelen dat ze serveuse was. maar het ergerde hem dat hij buiten adem was Ze zouden denken dat hij nerveus was. Een dienstmeisje deed hem open en bracht hem naar een prettig gemeubileerde zitkamer, waar het meisje bijzonder aantrekkelijk in een groene jurk van een divan opstond om hem te be groeten Hij had haar nog nooit anders gezien •in nïïi GraF; 25 dan in haar dienstjurk. Ze stelde hem aan haar 2215 Fluïtrecital; 22.55-23.00 Nws. I moeder voor, die er jong en vriendelijk uitzag, •el, 484 ra. 12.00 Grem; 13.00 Nws.jen aan een lange, schrale man, haar stiefvader, de luitenant-kolonel Addison Het meisje boog zich over het theeservies, vroeg met een lachje; „Met DAN brickhill MAAR ZO! De levemgesehledei 20.00 Ork 21.20 Jazzm 22.00 of zonder melk?' i dat ogenblik af voelde hij zich volkomen op z'n gemak. Later, zich erg chic voelend, nu hij voor het eerst sinds het ongeluk aijn rokcostuum wéér kon dragen, nam hij haar in een taxi mee naar een hotel. Het diner was er uitstekend, het meisje was alleraardigst en toen ze daar zo met hun tweeën zaten, en hij z'n benen veilig onder de tafel had, maakte de pittige muziek nog ge speeld in het strakke ritme van voor de oorlog hem bepaald ondernemend. Hij bracht haar naar huis, nam plechtig af scheid en reed in de M.G. naar de R.A.F. Club, waar hij de pijnlijke plekken met kleefpleister moest behandelen alvorens hij kon gaan slapen Die zondag nam hij haar mee in zijn M.G. en heel onopvallend liet ze hem bemerken, dat ze de grootste bewondering had voor de manier waarop hij reed en zich met z'n prothesen wist te redden. Toen hij die avond naar Wittering terugreed, was hij er zeker van dat hij het idea le meisje had gevonden. Het volgende week-end reed hij weer naar Londen en bracht haar naar de Stoops en Audrey Stoop, die zeer met de romance was ingeno men, vroeg hen beiden voor het volgend week end te logeren. Die week stuntte hij n Wittering met een Bulldog, alsof er nooit een onderbreking van zijn activiteit was geweest, ofschoon hij nog al tijd werd geprikkeld door de tegenwoordigheid van een instructeur in de achterste cockpit. Een paar keer gaf hij daar uiting aan door de i batiek van de instructeur lawaaiig te becritise- ren, en hem een paar tips te geven, maar paar dagen later haalde de instructeur z'n haren terug toen tijdens het bij zijwind landen oefening voor noodgevallen) een onverwachte windstoot de Bulldog omhoog slingerde tot de instructeur deze afwijking snel met behulp de roerstang corrigeerde. Hij gaf toen een paar hartige opmerkingen weg, maar Bader's vlie gen was steeds zo feilloos, dat er geen twijfel mogelijk was of hij zou geschikt worden bevon den om weer zonder enige beperking te vliegen Daarop vertrouwend ruilde hij de M.G. in voor een nieuwer model, al moest hij daarvoor allerlaatste pennies van de bank halen. Op zaterdag bracht hij Thelma naar de Stoops en toen hij haar de volgende avond in Avon more Mansions go.edennacht kuste, wist hij dat hij van haar hield en dat zij hem op z'n minst genomen erg graag mocht. Hij zweefde als net ware naar Wittering terug, zoals alleen verliefde jongeman dat kan overkomen en had geen notie van een gesprek dat op hetzelfde ogenblik in de flat van de Addlsons werd ge voerd. Thelma's moeder zei veelbetekenend tegen haar: „Jij en Douglas zijn erg dik met elkaar. Is het ernstig gemeend?" ,,Ja, nogal," antwoorde Thelma. „U vindt hem wel aardig, hè?" „Ja zeker." zei haar moeder, ,,'t Is een al leraardigste jongen. Maar om nu te trouwen met een man zonder benen Heb je daar wel over nagedacht? Je moet heel zeker van jezel' (WUKD7 VERVOLGDj KANTTEKENING genomen, heeft dr. Drees doen uitko- en, dat de formatie niet gemakkelijk iu zijn. Dit „in beraad nemen" is de gebrui kelijke formulering. De opdracht tot kabinetsformatie is een daad van de koningin, feitelijk de enige daad die buiten de ministeriële verantwoorde lijkheid valt. De ministeriële verant- oordelijkheid begint pas bij de aan vaarding van de opdracht tot kabinets- formatie. Het „in beraad nemen" valt daar nog buiten. Vandaar dat de „aan- vaarding" van de opdracht eerst plaats heeft, wanneer de formateur in zijn pogen is geslaagd en hij met zijn kabi net voor de dag kan komen. Het stadium van het „in beraad ;men" omvat dus heel wat meer dan alleen een beraad in engere zin. Het is integendeel een stadium van activi teit, die zich overigens om begrijpe lijke redenen goeddeels achter de schermen voltrekt. Juist de moeilijk heden, die bij een formatie moeten worden opgelost, staan aan openbaar heid in de weg. QIT laatste betekent natuurlijk niet, dat er ook ditmaal over de moeilijk heden zelf niets bekend is. Er is genoeg over bekend. We noemen er enkele op. Daar zijn in de eerste plaats die vraagstukken, waarvan een afdoende oplossing onder het laatste zittingsjaar van het kabinet is uitgesteld in af wachting van het nieuwe kabinet. Dit onder meer geldt de defensie van ons land. Het is bekend, dat over de toelaatbare hoogte van de defensie- kosten onder de leidinggevende poli tici van ons land verschillend wordt geoordeeld. De laatste jaren bedroeg de defensiebegroting 1350 miljoen. Defensiedeskundigen achten, in ver band ook met de wens van de Nato dat ons aantal parate divisies op twee wordt gebracht, verhoging van dit be drag tot zeker 1600 miljoen onvermij delijk. Onder het punt van de defensie is voorts de kwestie van de burger lijke verdediging, in verband ook met mogelijk gevaar voor atoomwa pens. Wil men zich tegen deze dreiging althans enigermate zien te beschermen, dan schijnt versterking van de bur gerlijke verdediging onvermijdelijk. £EN ander probleem is dat van de huurverhoging en in aansluiting daarop de vraag naar een huurbelas ting. De socialisten hebben op dit punt l uitgesproken wensen. Anderen achten een huurbelasting in beginsel niet verwerpelijk, doch menen, dat beplei ting van een huurbelasting bij het huidige en vermoedelijk bij het in uit zicht gestelde huurpeil nauwelijks opportuun genoemd moet worden. Dan zijn er de hoge kosten, die het onderwijs in de komende tijd zal gaan vergen. Hetzelfde geldt waarschijnlijk de landbouw. Er is verder het ontzag wekkend probleem van de woning bouw, waarvan ieder hoopt, dat het in de eerstkomende jaren toch wat dichter bij zijn oplossing wordt gebracht. Alles redenen voor de partijen om bij het poneren van haar eisen zich te houden in het redelijke. Door deze problematiek speelt dan heen de verscheidenheid van menin gen over de in te stellen departemen ten. Wij denken aan de grensomschrij- ving tussen dat van sociale zaken en dat van maatschappelijk werk. Wij denken aan de roomse wens van een departement voor de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie. En hoe zal men straks Nieuw-Guinea departementaal onderbrengen? pROBLEMEN dus genoeg. De forma teur zal het ten overvloede heb ben bespeurd bij de opstelling van zijn program. Ook wat dat program betreft, zijn naar de vorm weer allerlei moge lijkheden. Een program kan variëren van enkele algemene richtlijnen tot een gedetailleerd uitgegroeid werk stuk. Beide hebben hun bezwaren. Wil een formateur latere spannin gen en verrassingen zoveel mogelijk voorkomen, dan zal hij aan een uit gewerkt program de voorkeur geven. Aan de andere kant is het ondoenlijk, alle verschijnselen, die zich in een kabinetsperiode kunnen voordoen, ln een program te verdisconteren. Samen werking binnen een kabinet moet be halve een zaak van een bepaald pro- tram trouwens ook een zaak zijn van onderling vertrouwen, van wederzijdse ivertuigingskracht cn waar nodig van 'nschikkelijkheid zelfs. Dit laatste geldt de kleinere partijen, maar het geldt ook de grotere. Het geldt de grotere des te meer, omdat haar minder voor de hand schijnt te liggen. Alleen zó is in ons naar partijen verdeelde land de natio nale politiek te realiseren, waaraan ons volk ln deze moeilijke tijd met zijn lastige problematiek behoefte heeft. Advertentie Lelijk dik i onfl.tleu,. m.«r ook ong«.,on<l. 7 kn en eleganter door hel eer.nlwoord» »K«n melkdiret uil Zweden. C.rrug..-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2