„KAÏN en ABEL" BIJ MOZART EN TE GAST MARTIN balletmuziek met elektronische apparatuur Cultureel venster GUILLAUME LANDRE M HALL en HEFFERLEY TN HET NATUURKUNDIG f 1 LABORATORIUM van Phi- j lip» in Eindhoven heeft onze medewerker, de componist yru-.-_-_-.r- Henk Badings, de laatste hand gelegd aan de verklanking van een nieuwe compositie. Het is de muziek voor het ballet ..Kaïn en Abel", dat in het kader van het Holland Festival door het Nederlands Ballet onder leiding van Sonia Gaskell zal worden uitgevoerd. De première van dit werk, waarbij Jan Zielstra de choreografie I de beschrijving van de dansbewegingen I ontwierp, heeft vrijdag 22 juni plaats in de Kon. Schouwburg tc Den Haag. In de Rotterdamse Schouwburg komt het ballet op maandag 25 juni. INGENIEUR EN COMPONIST HENK BADINGS GAF NIEUWE MOGELIJKHEDEN het gold de toepassing in het klassieke repertoire van de thans zo populaire saxofoon, die in 1844 door de Belg Adolph Sax werd ontworpen. Van zeer recente datum is het Hammond orgel, dat min of meer op gezet als een goedkopere en minder plaatsruimte vervan ger van kerk- of concertorgel in de amusementsmuziek he iig erfgoed aantast, dat hij als slist reeds een geheel eigen een klankbruut het Odeon te stem heeft gekregen. In dit in- lijken voor de verwezenlijking lijf gaat, dat hij de klassieke strument werd voor het verkrij- tradities met voeten treedt Wie zich echter bezint op de geheel historische gang van zaken zal de balletmu- moeten erkennen, dat er weinig ziek „Kaïn en Abel" recht kon relatie bestaat tussen de oud- ei^troniVche""sektör doen wedervaren. Deze parti- testamentische harp, waarop daaraan voorafgaande de intenties ponist, voor Henk Badings het de enige plaats de partituur de toon reeds we weg. de elektro- gnetische, ingeslagen. De snelle ontwikkeling in de tuur is namelijk geen rang schikking in de traditionele instrument volgorde van de in een het toonbalken naast het notenbeeld kwame bouw een groot aantal veelal technische dan muzikale zeer uitzonderlijk instru- I De geluidsbronnen, wel- I ke de componist bij het I tot klank brengen van dit werk ter beschikking I stonden, behoren voor I een groot deel tot de I elektronische apparatuur j die in het Philips Natuur- j kundig Laboratorium voor I wetenschappelijke experi- I mentele doeleinden werd ontwikkeld. grootmees- Magisch geluidsdecor T I ae weienscnappeiijKe speurar- in het moderne orkest ^eid. deed ook de belangstel ling richten op de toepassings mogelijkheden van elektroni sche apparatuur als directe ge luidsbron. Dus niet al leen de elektronen- techniek als ontvang-, uitzend- of verster kingsmogelijkheid van geluid, maar als zelf standige geluidsbron. Dal Henk Badings zich aan een zeer radi caal elektronisch ex periment in deze bal letmuziek waagde is niet alleen te danken aan een toevallig open mogelijkheden bij deze componist. Worden elders bijv. in Keulen en Parijs de experimenten met „concre- ofwel ..abstracte" muziek ZATERDAG 16 JUNI 1956 Hoe tast ik naar de zin van 't kleine leven, dat Gij slechts korte tijd ons toevertrouwde en dat te snel, alsof het U berouwde, teruggeroepen werd, terwijl wij bleven. Het baarde mij geen zorg, dat je moest derven de doop. die je tot deel van Hem zou wijden: alleen wie leeft, behoeft een steun in 't strijden. Jij werd volledig één met Hem in 't sterven. Je komst, kind. gaf mij vreugd' en nieuwe krachten, maar 't was niet van je zijn de dienste zin. Het was je heengaan dat mij gaf gewin: een nieuwe doop een wassing van de voeten, een door de diepte der verneed'ring moeten tot waar, jou ginds, mij hier Hij stond te wachten. J. M. van WmlsumQuispel, uit: Bloeiend Puin, uitg. J. N. Voorhoeve. Den Haag. Bloeiend puin Rotterdams beschouwen. Een keuze uit haar J. M. vau» werk is onder de titel ..Bloeiend Puin" bij J. N. Voorhoeve. Den De echtgenote burgemeester, m Walsum—Quispel. noemt een niet onverdienstelijk ge- Haag. verschenen. Men wordt ge legenheidsdichteres. Ze schrijft nl confronteerd met een niet sterk. tijd tijd ters als Stradivarius en Guar- klanking bracht. Henk Badine. t links) en ir. K. VermeuLer (rechts) bij de kathodestraal oscillograaf. die als praktiscl hulpmiddel bij het stemmen rai suit ere lonen dienst deed. WAARSCHUWT de nodige zelfcritiek trouw nooit met een componist eker niet onzuiver talent. I De gebunöelue verzen zijn alles zins geschikt om bij bepaalde ge legenheden te worden voorgelezen of gedeclameerd. Voor menigeen kunnen deze positief-christelijke gedichtjes, die nu en dan herinne-1 ren aan het werk van Jacqueline I van der Waals, tot verkwikking I C. R. evolueerde tot een viool geheel andere eigenschap- Reeds in zijn radiofonische pen. En zo kan men voortgaan, opera Orestes", welke in op- Bach was een van de eersten dracht voor de Ned. Radio Unie die in zijn dagen welbewust werd geschreven en indertijd ging profiteren van de eigen- vrijwel uitsluitend door tech- met de Prix Italia bekroond, schappen van het „wohltempe- Hi heeft Badings gebruik gemaakt rierte Klavier". De Mozart- ondernomen, de man du Daar ligt Jeruzalem De bron waaruit Jo van Dorp Ypma put is blijkbaar nog niet verdroogd. En al lijken de Poe's en de Pa's uit haar streekromans nog al eens op elkaar (vooral in de gemakkelijk geschreven dia logen). toch speelt zij het klaar En egocentrisch? Daarvoor telkens weer een lezenswaardig komt Landré te veel onder men- verhaal op papier te zetten. sen! Hij is nl. behalve componist Wat nu een roman als ..Daar nog jurist, hij heeft zitting in tal ligt Jeruzalem" geiea neeft. is van commissies, is secretaris van m.i. de knappe constructie, waar- de Raad van Kunstzaken, heeft een door zij de aandacht van de lezer functie bij het Buma. idem bij eet-vast Donemus (die muziek van heden daagse Nederlanders propageert*. „Een toondichter kan soms wreder, ja slechter zijn dan de TIJGER IN WOESTIJN gemiddelde mens. Want hij is gevoeliger en daardoor kwetsbaar der; meestal is hij ook sterk egocentrisch." De praktijk valt o.i. wel mee: Guillaume Landré en'zijn echtgenote zijn reeds zeer lang gehuwd en maken niet de indruk dat bovenstaand oordeel in hun huisje te Amstelveen onder de magnolia's en in hun moes tuintje proefondervindelijk tot stand gekomen is. kunst kort •fPf i stap in de ont- hier geheel eigen van geheel nieuwe geluidsmid- piano' - delen Zo stelde de bandopne- wikkelingsgang van de heden- verenigt in zich de inge- mer hem in staat eerder opge- daagse piano uit het clavecym- nomen koorfragmenten door bel. Zowel blaas- als strijkin- versnelling of vertraging op een strumenten ondergingen Resultaat: opstellen brengen. In de „heksenkoren" verkreeg hij aldus zeer typi sche effecten en zo kon de hoofdfiguur Orestes via een bij kans magisch geluidsdécor met herinneringsbeelden gecon fronteerd worden. Die nieuwig heden in Orestes" waren geen ondergeschoven toevallighe den, doch bewust gewilde effec ten. die door Badings (hij zelf schreef hierover in ons blad) nauwkeurig in partituur waren gebracht. Hadden menselijke en instru mentale stemmen in dit werk nog een zeer belangrijke func tie, deze gebruikelijke geluids media heeft Badings in de bal letmuziek „Kaïn en Abel" praktisch geheel achterwege ge laten. Clavichord en piano le verden hun klanken slechts als ruw uitgangsmateriaal, dat voorts elektronisch werd „be werkt". Voor hei overige heeft de componist zich geheel inge steld op de eigen mogelijkheden van een aantal elektroniscne geluidsbronnen, welke hem :n staat stelden zowel buiten het traditionele klankspectrum te treden als daarin soms geheel nieuwe klankkleur te scheppen. Geen robot-muziek nieur juist 25 jaar geleden haalde Badings in Delft het in de com- tot de laatste bladzijde te houden. In het eerste hoofdstuk worden er twee kinderen geboren; bij de boer een zoon en bij z;jn arbei der een dochter. O. denkt u, die moeten elkaar natuurlijk krij gen. Maar neen dat loopt hier wel een beetje - rin heeft een droom, waarin dui delijk uitkomt dat de dochter van de arbeider eens het ongeluk van haar zoon zal worden. Het is nog niet zo eenvoudig om, zonder in geforceerde ro mantrucjes te vervallen, een ui uci UU11C11UU1U> s dergelijk gegeven psychologisch dj0uitvoenngen hij zijn 50e lelijk te maken. Toch is de jaaidag in Zweden, Frankrijk en 8e" Belgie laatstgenoemde omroep wijdde zelfs een heel programma werk komt de aan- de Nederlandse omroep i per dag plus het an verslagen en rap- - die vergaderingen. de geneigdheid tot anders af. De boe- boosdoen moet hij toch wel eens zich voelen opkomen, gelukkig afnemende mate. VADER EN ZOON schrijfstei slaagd. De uitzonderlijke goedaar- -(iij digheid van boer Lekkerkerker -n dan gerecht- Rfr thans r wekt echter vaardigde twijfel, terwijl de be kering van de N S B.-er wel wat simpel is behandeld. Daar tegen over staat veel te waarderen hu mor. vooral tussen de regels door. P. J. R. »rp-Y| deze symfonische kunstenaar te vallen. Naar onze smaak ge tuigt het van bijzondere tact dat ae reeeis Zijn Wel "plicht de j Re AVRO het initiatief heeft geno men een uitvoering te verzorgen „naar ligt van het „Requiem" van zijn vader, k. Kampen, waarvan de partituur door Guil laume Landré tijdens zijn langdu rige ziekte in 1954 geheel werd her- Een van zijn eerste grote en onverwachte successen bleek Landré's Concertstuk (1938 De componist verwachtte er n ets van en installeerde zich zo er mogelijk van het podium. „Ik vroeg aan Eduard van Beinum mij alsjeblieft niet van mijn stoel te halen. Er komt hier in Den Haag stellig geen hand op elkaar." De dirigent antwoordde hierop met een mopje: een töurist, die in de woestijn tijgers gaat ja gen en natuurlijk platzak terug keert Doch geen nood: Voor tij gers kan het ermee door Maar o wonder, het publiek klapte niet alleen, het blééf klappen en Landré moest ten slotte door de lange gangen ach terom naar het podium. .En het publiek klapte nog steeds Toen ik op het podium voor het publiek boog fluisterde Van Beinum mij meesmuilend toe; Nouja!, voor tijgersDe concertbe zoekers zullen de onbedaailijke lachbui, waarin de jonge compo nist toen op het podium is losge barsten. mogelijk aan spanning hebben toegeschreven Guillaume Landré is ten slotte belangwekkend als mens. Vooral omdat zijn kunstenaarschap en successen hem de waarden tan het gewone burgerbestaan niet hebben ontnomen. Hij heeft, evenals zijn vader, de hafmo- nie weten te vinden tussen zijn kunstenaarschap en de maat- tvloeide uit grote persoon- schappij, waarin alleen op onge- —i ,j o oor. prestaties, doch niet op cn- e mensen wordt prijsgesteld. I De Engelse tenor Peter Pears I zal op zyn licderenrccital tijdens I het Holland Festival (6 juli,! Concertgebouw, Amsterdam) ook drie Nederlandse liederen zin gen en wel „Petrus wenende", „Christus bespot" en „Christus stervende", van onze landgenoot Henk Badings. Stat het intal celschappen geste- t 83. De schilder Limburg Portrettist Edmond Wingen, die thans in Den Haag woont, hoopt begin september a.s. zijn 50ste verjaardag te vieren, ter gelegen- heid waarvan dit jaar in Maas tricht, Rotterdam en Den Haaj jubileum ten toon steil in gen worden gehouden. De M.C.M.-filmmaatschapplj in Amerika heeft hijna een nieuwe film voltooid, die een tegenhan-1 ger zal zijn van de film with the wind". De nieuwe film, „Raintree County", gebaseerd op Franklin GUILLAUME LANDRé Henk Badings bespeelt I tionische clavichord, de snarenktank door die - lijke genegenheid. Behalve Willem Pijper dankt Guillaume Landré muzikaal zeer veel aan zijn vader, bij wiens dood hij zijn bekende „Symphonia Sacra n Me- Patris" schreef. -S-*#*#*#*#*# -8- -8- OZART heeft heslist een ak gehad voor sopraan- llllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll De muziek di® op deze wijze kon ontstaan, is echter geen „muziek voor robots" gewor- zangeressen. Niet zozeer den. Badings, die een 70-tal or- het vrouwelijk sehoon al kestpartituren op zijn naam |nj daar dan wel gevoelig 5? mt voor - maar meer om h« „om.vpe Nog.f gerien van he, schien minder geweld aan dan dat Mozart in zijn omgeving waarschijnlijk meer sopraan sommige moderne componisten, altzangeressen kende (zijn vocale partijen schreef hij altijd i i dus meer voor het hoj prijs op 1 Ee; a-groep Guillaume Landré werd 24 fe- bruari 1905 te 's-Gravenhage ge- Willem Landré) ondanks boren, doch reeds zeer spoedig van uitdrukking?,midde- verhuisde hij naar Rotterdam, innerlijke verwantschap, waar zijn vader muziekcriticus werd bij een der dagbladen. Om streeks zijn veertiende jaar tuj was toen op het gymnasium De- gon de jonge Landré, bij wie thuis vanzelfsprekend alles inu- •X ziek was wat de klok sloeg, te G: componeien. Hij wilde ook pianist y worden Dus schreef hij wat pia nostukjes die hij op leerlingen- Zj avonden voorspeelde. zo goed en kwaad als het ging. want hij had eigenlijk tc korte vingers! Vondel, de kousenwinkelier en Spinoza, de brillenslijper. waren ook maargewone mensen". CARL LANS. laat nl. de en tjjdens de Amerikaanse Zei oorlog, zoals „Gone with vind" dit deed voor het Zu Het wordt een zeer kostbar lange film met Elisabeth T en Montgomery Clift in hoofdrollen. Het Kon. Heerlens Mannenkoor „Fancratius" zal in de Royal Festival Hall te Londen de we reldpremière geven van epn nieuw werk van Benjamin Britten, nl. „The Ballad of the little Mue grave and Lady Barnard". Via naald en plaat I ragische strijd van een rechtvaardige' die toch uitsluitend voor de ge- bepaalde zanders of zanper, ijkte orkestinstrumenten schre- ven. Choreografie en muziek «temtype componeerde, is er v steunen uiteraard op het reeële andere factor in geding, feitenmateriaal rond de eerste broedermoord, dat Genesis 4 in Zou hier ook niet de in de alle beknoptheid weergeeft. Dit psychologie bekende ..audition co- dramatisrhó Peeeven eeeft Ba- loree een ro1 hebben gespeeld" dramatiscne gegeven geen ca wü zeggen dat bij akousti- d.ngs ruimschoots gelegenheid sche waarnf5,lngen „ptilche voor- tot een rijke contrastwerking in stellingen komen. Het horen van zijn klankschildering: de para- een klank kan het denken aan dijselijke toestand waarin de een kleur teweegbrengen. De kleur eerste mensen leefden, het of- wordt fer der broeders Abel en Kaïn, [j^hap waarbij de eerste zijn beste runderen aan God opdraagt, terwijl Kaïn van de vrucht des Zo" wordt ook 'het"r velds schenkt. wel met bepaalde kleuren ver- De choreograaf situeert hier bonden, evenzeer als het timbre nocdelijk toch ook wel Salzburg, daarna vierde ze triomfen in Amerika en ten slotte kreeg ze een vast contract bij de Staats- opera te Hamburg. Als gast zingt ze in Salzburg. Wenen, Edinburgh en van 1953 af ook in Bayreuth. Daarnaast wijdt zij zich aan lied kunst en oratoriumzang. De ver tolking van deze altaria's is van een bijzondere schoonheid. Muzi kaal en technisch wordt hier werkelijk het allerbeste geboden inspireerd en de orkestbegeleiding LANGE VINGERS internationaal zang- zart. nl. het Vioolconcert Zwitserse componist Frank Mar tin (geb. 1890 in Geneve Martin beschouw ik als een der grote figuren van deze tijd Jarenlang ..In twee beroepen heb je lan- woonde hij in Amsterdam en van ge vingers nodig. Het andere is 1950 af is hij leraar compositie pianist!", vond vader Willem aan de Hoehschule für Musik in Landre. „Van componeren kun je Keulen. Het twaalftoonsysteem helemaal niet bestaan." En hij van Schönberg heeft hij zich ook zond zijn veelbelovende zoon n-ar eigen gemaakt, maar het slechts Utrecht om rechten te gaan stu- als een element gebruikt in zijn deren. Maar ook naar de gro- zuiver muzikale beleving. Martin's te Willem Pijper, van wie tiij sa- begin tot eind ge- men met Piet Ketting en Bertus berekend, van Lier zijn compositoriscne op- 1951 ge- leiding heeft ontvangen. Het as \yALTER BREEDVELD wikkelt zich van lieverlede rèld hem bejegend! tot een van onze beste roman ciers. Deden zijn eerder versche nen werken „Hexspoor" en .Jsandra" reeds veel vermoeden, thans heeft hij met „Hall en Hefferley" een var wekkendste roman, van de laatste tijd. i weerloze de indruk- geschreven de®rd- 0m muziek i Mozartstijl. Een kost- schrevi -bleven. Vioolconcert. dat zelfs als an de toon beleefd. Was Liszt die bij een orkest- runderen aan God opdraagt, JgSjgIte^S,r'%e{iJ*Tuu«?- componist de offerdans, plaats* een harmonisch klank- schilder Kandinsky^had_ patroon tegenover het dishar- za"S r,,rr,pn ppn pl monische. Abels offer is God ijngSkieur welgevallig. Kaïns offer mis- haagt aan God. Dit doet de De abstracte xclusief .plaatje. een zeldzame uitdrukkingskracht. achtige kleurenrijkdom en hier mystieke stemming is. rste deel (Allegro tranquil- heeft Mozart lol heeft dramatische spanning. Een werk van pure muziek, ge maal vertolkt door de Weense vioolgrootmeester Wolfgang functi Schneiderhan. DECCA legde deze scha] vertolking vast op de plaat (25 cm langspeelplaat LX 3146) en het werk, het spel en de opname zijn ekinstrument een eigen kleur. Zo zal ook Mozart zijn lieve- ngskleuren gehad hebben, net als ieder mens. En met deze lie- velingskleuren verbonden had toorn jegens zijn broeder bij hij ook zijn lievelingstimbre Dat Kaïn groeien. De disharmonie was de hoge. lichte sopraan, hel- p„ Hongaarse alt Maria ion neemt demonische proporties de[. fn stralend, van een maag- llasvay zong voor Philips en- aan en eindigt in de verbijste- JSmm'S^?S™e?aStn'van"™! rende climax: de moord op alt heeft hem niet zo erg gelegen; Abel. Zelden zal een comporust hij verkoos - om het in kleuren concertaria voor alt en wel voor zeggen het geel boven het de zanger Francesco Fortini. In ipera's komen natuurlijk Heilig erfgoed Bij het luisteren naar deze muziek zoekt men in het begin als het ware automatisch naar verwantschap met de vertrouw de klanken van gekende instru menten. Men houdt daar echter al spoedig mee op. Niet omdat J||p de luisteraar door een cacofo- Francesco Fortini nie van geluiden wordt omge- burg. Kastraatzang. ven die geen uitweg biedt, ger veel voorkomende verschi maar wel omdat hij wordt op- ningen. In de middcleeuwr- genomen in een nieuwe ge- den knapen in Ital**» luidsrealilei, en gegrepen door d^eSmS"!';»" bruin. Moest hij typeren opera's, dan zocht hij natuurlijk naar het adequate stemtimbre. In verhouding tot het aantal so praanaria's schreef Mozart maar heel weinig altaria's. Naast de altpartijen in zijn opera's schreef Mozart maar één concertaria voor alt. nl. „Ombra felice" (K V 255) En dat was dan eigen lijk nog voor een man, nl een :gn. altkastraatzanger alt-ai de ,Che Scompiglio" uit de jeugdopera „La finta semplice", de aria van Sesto uit „La clemenza di Tito" en de aria's van Giuditta uit „La Be- tulia liberata Het is interessant deze altaria's bij elkaar ie heb ben op één plaat en daarvoer Salz- plaat A 00771 Ri.i gezongen door Maria von Ilosvay en begeleid door de Wiener Symphoniker o.l.v. Bernhard Paumgartner. gekastreerd Maria von Ilosvay is in ons krijgen. In land geen onbekende meer. Zij zangspe- werd in 1915 in Magykalló (Hon- de zeer suggestieve werking. Jen wijde men echt zo hoog mo- g^ije1) geboren en behaalde die van deze balletmuziek uit- gelijk uitstijgen boven de wer- de Muziekacademie te Boedapest gaat. kelijkheid, men wilde een irreëel het diploma als solo-alt van de Niettemin zullen door velen effect bereiken, en dat moesten opera-klasse met de hoogste on grote weerstanden overwonnen dan die hogere stemmen symboli- derscheiding. Zij voltooidi moeten worden. Men zal Ba- seren. studies a dings verwijten d*t hij een hei- Hoe het zij, Mozart schreef een vatorium het Weense Conscr- ZOALS bekend was Mozart vrij metselaar en m zijn opei „Die Zauberflöte getracht de vrijmetselaarsidealen uit te dragen. In 1784 werd Mo zart als vrijmetselaar ingewijd in de loge „Zur Wohltatigkeit" te Wenen en in 1785 kwam hij als gezel in de loge „Zur gekron- ten Hoffnung". waartoe ook Haydn zou hebben behoord. Mozart heeft meerdere maconnieke werken ge schreven, waartoe ook behoort „Eine kleine deutsche Kantate: Die ihr des unermesslichen Welt- alls Schöpfer ehi en pianobegeleiding in opdracht van de Hamburgse koopman en vrijmetselaar F H. Ziegenhagen. Het manuscript bevindt zich in de Universiteitsbibliotheek van Upp sala (Zweden), waar het terecht kwam door de Zweedse diplomaat Frederik Silverstone, die tijdens zijn verblijf in Wenen gedurende 1796 tot 1803 kennis maakte met Haydn en met Mozart's weduwe Constanze. Van haar moet hij enkele waardevolle manuscripten hebben gekregen, w.o deze klei ne cantate. HIS MASTERS VOICE heeft dit prachtige werkje thans, teza men met 7 Mozartliederen, op de plaat vastgelegc in een sublieme vertolkjng door de Zweedse so praan Maria Ribbing, muzikaal begeleid door Stig Ribbing aan de vleugel en door knap mandoline- spel van Ebbe Gr'ms-Land in do twee liederen „Komm, liebe Zi ther" Een verrukkelijke, lichte en nuancerijke stem, deze Ma ria Ribbing. die liederen als ,.An die Einsamkeit" en „Abendemp- findung" ontroerend zuiver weet te brengen. Helaas is de opname, technisch niet _o fraai. (25 cm. langspeelplaat BLPC 1). TOT slot een werk uit deze tijd, maar van een zelfde speel vreugde als de muziek van Mo- hard 's Morgens bovendien woonde hij geregeld de repetities bijzondere kwaliteit. Ernest ti U.S.O. bij. Niettemin behaalde hij in 1929 reeds de meestertitel Een jaar of vijf was hij jurist bij de gemeentesecretarie van Arnhem, doch in 1939 aanvaardde hij de in Staatsweten- •lsrecht te .'m- sterdam. Zestien jaar is hij dit ge bleven. Daarnaast werd hij muziekcri- dirigeert het Orctiestre de la Suisse Romande in de be geleiding In een goede discotheek mag de hedendaagse muziek niet (K.V.619). ge- ontbreken, dus ook niet dit prach- hoge zangstem tige werk „Ik ben als het ware op krant geboren." zegt Landre. heb me er steeds voor gehoed kunstenaar persoonlijk aan sade romponist o.m. de grote „Le Vin Herbé" en „Golgo- op zijn naam heeft staan. CORN BASOSKI anders." Welk smartelijk bewijs voor de juist heid van dit standpunt leverde hem in 1929 een plaatselijk blad dat over zijn Symphonictta schreef; „Zou de dirigent ook voor dit stuk belangstelling hebben ge had, wanneer de componist b.v Jansen-junior had geheten? Landré's eerste wereldsucces was een ..Albumblad" - een Dit boek paart vioolstukje dat hij op zijn 18e jaar W™»LYS schreef en dat Erna Rubinstein overal ter wereld op haar nee's heeft gespeeld Merkwaardigerwijze heeft Lan WALTER BREEDVELD gepassioneerde menselijke problematiek. Hall. de hoofdfiguu: —au. ae nooianguur, is „.„-j:.. toch op de piano ucgon, een rechtvaardige; gecompliceerd ?en pianoconcert geschre- door zijn ongecompliceerdheid. Van zijn symfonische werken Van hem geldt het Evangelische noemen we hier de vier sym woord, dat hij zijn leven heeft ge- fonieën, zijn celloconcert, zijn geven voor zijn vrienden. Zijn Symphonia Sacra, dc Quatre Mou- daad uit de eerste wereldoorlog, vements Symphoniques en zijn toen hij zijn gewonde vriend Hef- Orkest. Vooral ferley onder een regen van gra naten wegsleepte in Amerika wordt hij veel succes gespeeld. Een der groot ste kunstcritici (Howard 'iaubn.an New York Times 1954 schreef over zijn derde symfonie, uitgevoerd door Eugene Orman- dy; „Ik herinner mij deze muziek van haar première in Nederland drie jaar geleden, als een ernstig, dikwijls aangrijpend, van vakman schap getuigend werk. Hernieuw de kennismaking heeft deze her innering niet beschaamd." Juist daarom is 1 slachtoffer het leed. Zijn leven is als het ware de I confrontering van de idylle met het boze. In dienst van een indus triële onderneming wordt hij daar ondanks zijn zwakke gezondheid (lijdende als hij is aan zijn her-1 senverwonding) hoog gewaar-1 leerd. Om zijn menselijke ejgen- ichappen wordt hij bevorderd tot de personeelsdirecteur. Hij trouwt I op latere leeftijd en zijn gezin is een voorbeeld van geluk. Hij schil dert zeer verdienstelijk; zijn vriendschap met politie-inspecteur I Hefferley. die hij eens redde van de dood. is hecht en sterk. Hij be leeft zijn rooms geloof oprecht en is hierin temidden van een met roomse omgeving een eenling. Deze mens wordt door de veel jongere, verbitterde, onevenwich tige vrouw van de president-direc teur in een satanisch web gespon nen. Die Margaret is als het wa re het tegendeel van Hall: zij is gecompliceerd, bitter, wreed, vol ressentiment. Ook zij schildert, I maar slechts het verwordene, het ellendige, het verkrampte. Wan neer zij Hall niet kan krijgen, waar zij hem hebben wil, beschul- digt zij hem. Hij wordt ontslagen, verliest zijn proces om -erherstel, omdat hij Margaret, die in zijn ogen een ongelov:ge is, verhinde ren wil een eed, die voor haar toch geen waarde heeft, te laten afleggen. Zo vangt zijn ontluistering aan. Een rechtvaardig leven zakt weg in een poel van diende. Als een uitgestotene scniet hij in zijn wan hoop zijn directeur neer. Een op- gejaagd mens wordt ten slotte in s*?. mtrl" zijn schuilhoek door de politie be- fijnzinnige trapt en het is inspecteur Heffer- ley. die het dodelijke schot op hem lost. Walter Broedveld heeft deze tragische strijd van een recht- rdige in een boze wereld op meesterlijke wijze gestalte ge geven. De duistere machten win nen het op dez aarde, maar de rechtvaardige zal nochtans leven in het geloof. In dit geloof ver trouwt Hall zich toe aan Gods rechtvaardigheid. Een sterk boek. dat na lezing in het geheugen blijft ingekerfd, 'echtsterrein, waarbij hij zelf ongeneeslijke hersenverwonding dat het de diepste levensvragen op opliep, tekent hem als een sym- een indringende, menselijk bool. Hij is als een geknauwde matische wijze vorrr geeft, heilige. Zo zal voortaan zijn lev( zijn: gemarteld zal hij worden, juist omdat hij een rechtvaardige SmifraS Breedveld tekent ons deze Hall als een begaafde: een door dc Hemel met vele talenten begiftig de en met vele gaven ovcrladene. Let op de auteur Walter Breed veld; van hem mag men God het wil nog veel verwachten. EV. GROLLE. •eld: „Hall Hef ferley". Uiig. De Fontein, L'trecht,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 18