CHRISTELIJK WYBERT Op grond van doop, afwijzing van volkskerkgedachte Zwijgplicht predikanten wordt vastgelegd Metselaars 1 '1 Zal de Kerk aan kunstenaars een kans geven in het apostolaat? 2 WOENSDAG 13 JUNI 1956 KANTTEKENING De 33ste conferentie van Baptistenvoorgangers De doopvraag ls, dankzij Karl Barth, die ook de doop na geloof de ware noemde, weer levend geworden. Door Christus werd de doop geboden vóór gelovigen. Bij de doop wordt de dopeling door Christus voor zijn reke ning genomen (1 Cor. 1:12-14). De doop heeft reddende kracht, niet cultische zin, maar als-een bede Door de conferentie werd als opvol ger van ds. G. W Tijman, die aftre dend en niet herkiesbaar was, tot voor zitter gekozen ds. D. Slort te Apeldoorn. In de plaats van de penningmeester, ds. M. G. Boeschoten te Staveren, die tus sentijds aftrad, werd aangewezen as. J van Dam te Zandbulten. De vergadering besloot voortaan I steeds in de zomertijd te confereren, een goed geweten jegens God. i eventueel op ..Renderloo" of in het Aldus prof. dr. Joh. SchaeWer, J? hoogleraar aan de universiteit te Ber- lijn, die als Baptist sprak over Tau- |denVeraamd. fe und Gemeinde im Neuen Testa-1 ment, op de 33ste conferentie van de Broederschap van Baptisten-voor gan gers op het buitencentrum Renderloo te Epe gehouden. Wat de gemeente in het Nieuwe Tes tament betreft, wees prof. Schneider aan, dat deze een gemeente van geló- vigen was en dat de volkskerkg"êdachte moet worden afgewezen. Ook een meng sel van gemeente-van-gelovigen en volkskerk is onmogelijk. De vraag naar de gemeente is de vraag naar de rech te bediening van le doop, die aan el kaar verbonden zijn en niet vaneen ge scheiden beantwoord kunnen worden. Een tweede referaat hield prof. Schneider op de laatste conferentiedag. ..Entmythologisierung und Verkundi- gung". Spr. wees de methode van Bult- mann zeer grondig af, waarbij de heils geschiedenis haar betekenis verliest de filosofie te zeer de polsslag van tijd vaststelt. Het wereldbeeld, dat Bult- mann ziet als dat van de moderne mens is het wereldbeeld van de ,.Auf- kli'. ung" en niet dat van de moderne fysica. In de moderne wetenschap is het geloof aan wonderen groter dan men dikwijls veronderstelt! In de theo logie spreekt niet de antropologie, maai de christologie (de soteriologie!) het eer ste woord!, zeide de hoogleraar. Ds. I. Faber stelt zich beroepbaar Ds. I. Faber. sinds 1927 predikant by de Hervormde gemeente te Schoonoord (Dr.). heeft met ingang van 1 sep tember eervol ontslag uit zijn ambt ge vraagd. De slechte financiële toestand van de gemeente heeft het voor de meente bijna onmogelijk gemaakt traktement van de predikant op brengen. Hoewel uit de gemeente en de kerkelijke colleges aandrang op ds. Faber is uitgeoefend toch te blijven, heeft hij aan deze verzoeken geen ge volg gegeven, omdat de schulden van de gemeente dan nog groter zouden worden. Ds. Faber meent dat door zijn heen gaan een emeritus-predikant, die de gemeente financieel minder zal kosten, zijn plaats zal kunnen innemen. Via een advertentie in De Hervormde Kerk heeft ds. Faber reeds laten weten, da' hij zioh beroepbaar stelt. Boek Benoemingen De Generale Synode der Nederlandse Hervormde Kerk heeft maandag be noemd: tot adviseur van de synode voor Raad voor de herderlijke zorg: ds. Kaptein, pr.; dr. P. J. Roscam Abbing, secr.voor de Raad voor het verband met andere kerken: ds. Flier, pr. en mejuffrouw Holsteijn, secr.; tot lid van de Raad voor de verhouding van Kerk en Israël: ds. K. P. Graaf te Heino; tot leden van het Generaal college van toezicht: J. Nijenhuis te Amsterdam, M. van den Broek te Barneveld en G. Hoffman te Den Haag; tot vast docent aan het seminarie de evangelistiek: dr. J. M. van Veen te Driebergen; tot lid van de sectie vrije jeugdvor- ming van de Hervormde Jeugdraad A. Oostenbroek te Den Haag; tot leden van de Raad voor de bezol diging van kerkelijke medewerkers: dr. J. H. R. Sinninghe Damste, H. C. van Woerden, P. Campagne, J. A. Hes en mejuffrouw mr. A. A. van Dellen; tot lid van de sectie pastorale centra en retraites: mejuffrouw E. M. Boeke Oegstgeest; tot leden Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oosterwolde (Toez.l: J. Miedema te Tzummarum. Bedankt voor Bennekom: W. Vroeg- indeweij te Bleiswijk. GEREF. KERKEN Beroepen te Laren (N.H.). P Popma te Abcoude; te Amsterdam-Noord (Buik sloot): G. ter Steege te Vianen (bij accl.); te Treebeek: C. Brilman te Oos- ter-Nijkerk. - CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Bussum: E. Venema te Maassluis en M. Vlietstra te Eemdijk. Billy Graham komt dit jaar niet in Nederland Hij draagt ons Wat gedragen moet worden is meestal klein en zwak. Een kind, dat nog niet lopen kan, wordt door zijn moeder op de arm ge dragen. Een lam, dat vermoeid of gewond is, draagt de herder naar de stal. En ook verhaalt de Bijbel van het arendsjong, de vliegoefening niet vol kon houden en daarom door de sterke moedervleugels wordt opgevan gen Vooral dat laatste voorbeeld spreekt ons toe. Wat kan ook on der de dieren de moederliefde sterk zijn. Maar nu lezen we in Psalm 68 20: Geprezen zij de Here. Dag aan dag draagt Hij ons. De mens, zoals u en ik van nature zijn, wil daar niet aan. Dat is nu weer echte bijbeltaal, die ons klein houdt of klein maakt. En daar zouden we nog dankbaar voor moeten zij*- en God prijzen. Inderdaad: vai. jnze menselijke grootheid en waardigheid blijft Er bestaat alle kans, dat Billy Graham zomer 1957 Nederland weer zijn campagne zal betrekken. Dit jaar is di. Graham geheel in beslag genomen door een grote evangeli satie-tocht in Amerika, waardoor hij niet naar Europa kan komen. HetjaHe r0em uitgesloten, comité, dat deze samenkomsten in1 Nederland organiseert, moet zich er uiteraard bij neerleggen, dat Amerika dit jaar voorgaat bij Europa. EEN WOORD VOOR VAN. DAAG Generale synode Nederl. Hervormde Kerk In september een actie van kerken en overheid tot leniging van woningnood De Generale Synode der Nederlandse Hervormde Kerk kwam maandag op Woudschoten bij Zeist bijeen onder voorzitterschap van ds. G. de Ru, die in zijn openingswoord de nadruk er op legde, dat apostolaat en pastoraat op elkaar ingrijpen en beide evenzeer de aandacht verdienen. De synode zal zich deze week voornamelijk bezighouden met de verslagen van de organen van bijstand. Emigratie hier niets over. Voor ons is hier Intern, studentenkamp te Valkenburg pastorale zorg aan zelfstandig ge-1 lands huisveste gerepatriëerden: J. Schipper te Utrecht, voorz., ds. A. W. Brink te Zeist, secretaris, ds M. Blom, A. Hoens te Utrecht, dr. A. F. N. Lekkerkerker, ds. J. C. E. Pik, Hoogeveen, mejuffrouw J. H. Stegeman, ds. M. D. Gijsman; tot lid van de pensioenraad: mr. dr. A. A. van Rhijn; tot lid van de Raad voor de zaken van Kerk en samenleving: ds. F. J. Pop; tot lid van de Raad voor de zaken van pers en publiciteit: ds. R. Kaptein. De Synode heeft beroepen tot predi kant van de Nederlandse gemeente te Genève: ds. H. Bartlema, legerpredi- kant. Deze gemeente is een autonome parochie van de figlise Nationale de Genève. Ds. Bartlema zal als predikant met buitengewone opdracht aan de Her vormde Kerk in haar geheel verbonden worden. Het Duits-Nederlands-Vlaams stu dentenkamp wordt dit jaar van 3 tot 15 september m de volkshogeschool Geerlingshof te Valkenburg-Houthem gehouden. Het studentenkamp is in 1949 opge zet als een werkkamp. Thans beoogt het een gemeenschappelijk bespreken van actuele onderwerpen en een geza menlijke vakantie. Het algemeen the ma is „kunst-religie-wetenschap". En kele onderwerpen zullen door deskun digen worden ingeleid en door de deel nemers worden besproken. De meeste inleidingen worden in het ingestelde com- Duits gehouden, discussies in Neder- i Duits. En toch wordt ons hier gewe zen de enige weg tot behoud. God is een rotssteen, waarop we ons levenshuis veilig kunnen bouwen. Of die steen verplettert ons. Voor ons behoud heeft God alles gegeven. Zijn Zoon, die door Zijn lijden en sterven voor ons de heerlijkheid en het eeuwige leven heeft verworven. Een andere weg s er niet. In die Zoon is Hij, onze Hemelse Vader, ziet Hij ons aan kinderen en erfgenamen. In die Zoon overlaadt Hij ons dag aan dag met Zijne- gunstbewijzen. Alles wat God voor Zijn volk wil zijn wordt hier in drie woorden saamgevat: Hij draagt ons. Geprezen zij de Here! Ds. J. B. Groenewegen, predikant de Presbyterian Church of Australia, voordien Hervormd predikant te Utrecht, woonde als gast de synode bij. Hij deelde mede, dat er voor de ongeveer 35.000 Hervormden thans dertien Hervormde predikanten naar Australië vertrokken zijn. Op de vraag, of de beslissing der synode, dat de Hervormde Kerk zich bU haar arbeid onder emigranten zou oriën teren op de Presbyteriaanse kerk, in de praktik juist is gebleken, antwoordde ds. Groenewegen, dat deze beslissing door sweg de meeste Hervormden in Australië aanvaard wordt. Het ls een goede beslissing geweest. Burgelijke rechter De synode besprak vervolgens het verschijnsel, dat predikanten zich nog al eens tot de burgerlijke rechter wen- wanneer er een kerkelijke uit spraak over hen gedaan is. De kerk wordt daardoor op ongezonde wijze op spraak gebracht. De synode benoem de in een commissie van onderzoek ds. C. M. Lnteyn. ds A. Noorman, G. M. Gerbrandy. prof. dr. A. J. Rasker mr. MChr. de Jong. Ambtsgeheim De Raad van de herderlijke zorg bracht een rapport ter tafel, dat door een commissie is samengesteld Advertentie VAN DE DAG ;rlandse publicatie c i de plaatjes kar katholiek en Mohamme daan, een gerechtelijke actie begon nen naar aanleiding van een zinsnede van een gebed, dat in de R.K. ker ken wordt gebeden. Het gaat om de zinsnede: Jezus, wees ook koning van allen die zich in de schaduwen van de Islam bevinden". De klagers willen de woorden „schaduwen van de Islam", verwijderd hebben. De algemene vergadering van het Ne derlands Bijbelgenootschap zal dit jaar worden gehouden op 20 juni 's morgens om half elf in de kerk van de Doopsgezinde gemeente Singel 452 te Amsterdam. Op de agenda staat de verkiezing van een aantal hoofdbestuursleden; o.a. is kandidaat gesteld de heer S. Hammer, burge meester van de gemeente Oud-Beyer- land. Melodie en woord der Ether golven DONDERDAG 14 JUNI urn I. 402 m. KRO: 7.00 Nws; 7.10 ïgebed en Ut kal; 8.00 Nws 8.15 Cau V d zieken; 11.45 Gram; 12.00 Angelus; 12.03 Gram; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.33 Wij van het land; 12.40 Gram; 125! Prof. Romme spreekt; 13.00 Nws en kat! nws; 13.20 Tenor en piano; 1345 Gram NCRV: 14.00 Promenade-ork en sollst;_ 14.45 V d vrouw; 15.15 Meisjeskoor; 19.20 Sociaal perspectief. Puzzel mee Gram; 20.00 Radiokrant; ïnjacht; 21.30 cello en clave ontwikkelingsgebied Radio- _lokT lm bel; 22.00 Brazilië 21.45 Blokflul- 22 35 Gram; 22.45 Ave Nws; 23.15—24.00 Grarr Hilversum II, 298 m. 7.10 Gym; 7.20 Gram. ning. AVRO: 8 00 Nws: 9.10 V d wijding; 10.00 Gram; 10.50 V d kleuters; 11 00 Tussen de wal en het schip, caus: 11.15 Oi ork; 12.00 Piano en orgel; 12.25 In 't spie netje; 12.30 Land en tuinb meded; 1235 Lichte muz; 12.50 Uit het 13.00 Nws; 13.15 Meded of gi tropole-ork; 13.35 Beursber; 14.00 Cello en pia no; 14.30 Klaver vier. hoorsp; 16.05 Gr-Sfe 15.15 V d zieken; 16.00 Varianten; 17.00 Jeugd; 17.45 Regeringsuitz.; Nederland e wereld. Wat vond u van Nederland?. fesprek met drie Amerikanen, die hier «ar onder het Fullbrlght-progr. gewerkt Dit gesrprek staat onder leidi Educü J. J i Nw: Foundatior 18.15 f office U.: i the Netherlands; problem er 19 05 Amus muz; 19.30 Jazzmuz: 20.00 Nw 20.05 Kamerork en solist; 21.00 Disco cau 21 45 Met een postkoets onderweg; 22.15 Koe zang; 22.40 Journ; 22 50 Sportact; 23 00 Nw De Boodschap moet geactualiseerd worden LIET onlangs verschenen rapport van het Productiviteitscentrum voor het Bouwbedrijf over oorzaken en' achtergronden van de verminderde belangstelling voor het metsclaarswerkl verdient bijzonder de aandacht. ■*-* niet alleen verminderde be-i K langstelling bij de jongeren voor dit vak, maar eveneens voor het bouw- vak in het algemeen. Dit blijkt uit fcet feit, dat het totaal aantal bouwvak L arbeiders van 91.500 in 1930 is terug1 gelopen tot 74.000 in 1955, onder wie dat van de metselaars van 24.800 tol T 17.600. En dit, niettegenstaande de, groei van de Nederlandse bevolking in[C< deze kwart eeuw. De leeftijdsopbouw heeft zich verkeerde richting ontwikkeld. In 193l^c bedroeg het percentage voor arbeiden tot 24 jaar 34,3%, in 1955 slechts 18,l^,!0 Daartegenover staan stijgende percen n tages voor de leeftijdsgroepen 1 tot 49 jaar (1930: 50,8%, 1955: 54,2%|| oi 50 jaar en ouder (1930: 14,9djk ambtsgeheim. Een deel van de commis sie acht het in dat rapport noodzakelijk de zwijgplicht in de ordinanties vast te leggen. Ook stelt een deel der commis sie voor een hiertoe bindende vraag in het formulier van bevestiging op te Hiervoor voelden enkele leden niet veel: het gaat om een fatsoenlijk levi gedrag (ds. Van Beusekom); hier een herderlijk schrijven meer zin hebben (ds. Kievit); men kan geen ondeugden door zwaar geladen vragen genezen ids De Zwart). Mr. M. Chr. de Jong onder scheidde twee punten: ergerlijke .os- lippigheid van ambtsdragers en zwijg plicht tegenover officiële instanties. Er zijn weinig gevallen, dat de predikant 11955; 27,7%). op de hoogte komt van strafbare feiten: welkeTnïïoolb^thin"civ«™ rSJSS |ER *U" °°k ™.elnlS me'Selaa" "F' predikanten getuigen moeten, zoals bij opleiding. Het is duidelijk, dat ei dan echtscheidingen en voogdijzaken. Het lby de jongeren een geringe animo bt- in de bouwvakken emplooi tt De Jong kerk weet, dat men in zulke gevallen niet getuigen moet. Dr. P. J. Roskam Abbing beantwoord de de sprekers. HU zag het grote nut van een vastleggen van de zwijgplicht daarin, dat de weg van het gemeentelid naar de predikant gemakkelijker is: er is min der reden tot schuwheid, want men is zeker, dat het gesprokene tussen vier muren blijft. Daarvoor zijn de aange wezen middelen van een herderlijk schrijven of een circulaire onvoldoende. By de artsen is het zwijgen erecode, toch wordt hun een belofte afgenomen. De synode besloot met 31 tegen 18 stemmen een belofte te formuleren, die de predikanten bindt aan geheimhouding over wat in hun ambt is medegedeeld. Ook van andere ambtsdragers zal een dergelijke belofte gevraagd worden. Oost-Duitsland iy/T ET goede bedoe- lingen op het ge bied van Evangelie en reclame komen we er niet, vindt ds. J J. Bus- kes. Over dat onder werp schrijft hij in het weekblad De 7" de Kerk o.m.: Evangelie en reclame sen, indien ver a ntwoordelijkheid hebben wij de Bij- luisteren en bel helemaal niet nodig. torfiets. Op het biljet de woorden: Du solist nicht töten! Hier wordt het zes de gebod geactualiseerd. 3. Een kind met een speel- goedpaardje. Het jochie is verticaal in tweëen geknipt. In de kop van het biljet de woorden: Ehescheidung? Naast het kind de woorden: Du darfst mich nicht tei len? Hier heeft vende gebod gea 4. Deze plagt vind ik het j staan, alleen maar bang ook vertellen. In het negen- ]taar voortreffelijk ge- maken wij van de rno- maken. De dood komt en de hoofdstuk van de br:ef groepeerd drie maskers. jordeel komt. Men had aan de Hebreëen staat heel Eromheen de woorden: Gott goed op het bord kun- iets anders. Dat wij 009® sieht hinter deine Maske! verantwoordelijk jjit is wel de meeSt spre- leven zijn, is voor kende actualisering van een gelijkheden, die de rno- het oordeel komt. Men had 1 1 even goed op het bord kuit- derne reclame biedt ngn z|tten; foj gaan de on. gaan veel te weinig gebruik dergang tegemoet! Is dat doen wii het veelal op vrees aanjagen door hun te van Christus aan zijn le- dat dit niet het werk een wiize die deze pu- verkondigen,, dat zij dood zers te betuigen. Leest u een dilettant is. Men heeft een wqze cue Utrc Fu gaan en geoordeeld zullen het maar eens na De stelUg aan een bekwaam blieke verkondiging tot worden? Stadszending heeft en*61® kunstenaar de opdracht ge- nrto al rlnhipuze ge- Ik zal niet ontkennen, dat woorden uit hun verband geven, deze platen te ont- een nog al auoieuze ge ik 00rden op nn van serukt, maar deze stations- werpe„. Dat blijkt zowel uit schiedenis maakt. de kerk afgedwaalde op reclame ls geen evangelie- de tekeningen als uit de een bepaald ogenblik vat prediking. teksten. Hier wordt een op- Gelooft u maar. dat Phi- kunnen krijgen, maar ik roep gedaan die. geloof ik. te laten. Als het om reeïa- het niet zó, me gaat, moet de bood- 'litsluitende herin- 'cl}ap an de dood vertenties en reclamei- 'jet- den dag aan dag lezen, ten hun specialisten heb- bij denken en hoe zij de bijbel m.i. vóel te veel geliefhebberd. nering aan de dood de „*',£1, re. Er wordt veel te weinig meesten van onze tijd "ier pracmigis actuieie r aandacht besteed aan de niets zegt? En wat moeten clameplaten zag ik in Duits uitvoering van en de tekst degenen, die volstrekt zon- land aangeplakt op r?®1** op het reclamebiljet. Men der kerk en Bijbel zijn vergeet, dat de tekst en de gegroeid, denken, als mU illustratie van de grootste betekenis zijn voor de doel- treffendheid. Bijbels gewaardeerd Hebben wij geen kunste naars, die op het terrein van de reclame, nun kunst In dienst van de kerk wil len stellen? En is onze kerk bereid, deze kunstenaars een kans te geven? Zou de "p Vstatiom. KcrJ ««W „f™ heilzaam initiatief willen op- fnezuilen de 1. Arbeiders op weg naar oordeel"' le- hun werk op maandagmor- nemen. gen. De nieuwe week be- £r zijn op dit gebied mo- w.jww.w ogint. In de rechterboven- gelijkheden, die wij voor Öd het station in Den deze "siagz^n bovendien in hoek de kop van ten jonge het grootste gedeelte onge- Haag maakt de Stadszen- geen enkel opzicht verant- arbeider. Op het biljet de bruikt laten en, voor zo ding reclame. Een bord woord. Er staat in de bij- woorden: Mitt Gott in den ver wij trachten ze te rea- met deze woorden: het is bel nergens: Het is de me is Montag! Hier wordt de be- liseren. op een al te goed- de mens gezet eenmaal te gezet eenmaal te sterven en tekenis van de zondag voor kope wijze realiseren, sterven en daarna het oor- daarna het oordeel' Deze het leven door de week we- De kinderen der wereld. deel, woorden zijn geen evange- zenlijk geactualiseerd. Philips en de Bijenkorf, zijn Persoonlijk vind ik dit r,u lie. Om te weten, dat wij 2. Een autobaan. Op de in dit opzicht verstandige- niet bepaald een blijde dood le- baan een auto dan de kinderen des lichts. Uitvoerig heeft de vergadering het probleem van de Christenen in 0~*»- Duitsland behandeld. „De kern vai vraag is hier: hoe krijgen wij een le vende gemeente", zeide mej. H. Kohl- bruege. die het vraagstuk bij de synode heeft ingeleid. Laat de Hervormde Kerk een open oor krijgen voor de roep om hulp die de Kerk van Oos^-Duitsland op haar doet. Wij hebben immers ook een bezetting van een totalitair stelsel ge- ;nd, zo pleiitte spreekster. Óver de kerkelijkheid in Oost-Duits land deelde mej. Kohlbrugge mede dat er van de 17 miljoen inwoners. 16 mil joen Protestanten zijn. Hieronder zijn echter zeer veel sleur-Christenen. die alleen bij geboorte, „aanneming", huwe lijk en begrafenis ter kerke komen. De kerk heeft bepaald dat wie aan de „Ju- gendweihe" van de overheid deelnemen niet aangenomen zullen worden. De jeugdwijding wordt dan ook door slechts 10 tót 15 procent van de jongeren be zocht, en dit is meer een overwinning van de kerkelijke verbondenheid dan van het christelijk -geloof. Kerk en gezin Maandag behandelde de synode het verslag van de Raad voor de zaken van Kerk en gezin. Ds. R. Kaptein lichtte het toe. Hij deelde mee, dat op 1 juli a.s. een huwelijksconsultatiebureau wordt ge opend. Hij achtte het nodig, dat de kerk haar standpunt tegenover de Vereniging v or sexuele hervorming bepaalt. Verder achtte hij de problematiek van de gezinsvakantie dringend. De raad wil aandacht voor de positie van de werkende vrouw, die in het bij zonder door de woningnood getroffen wordt. De praeses deelde mee, dat in sep tember een actie door de kerken, te zamen met de overheid, via de radio zal gevoerd worden, om op te roeoen lot leniging van de woningnood. Uit de synode werd om een appel gevraagd om voor woningen te zorgen. De moei lijkheid is echter aldus anderen, dat de ongemeen gecompliceerd. De beslis sing over de vraag, of de synode al of niet in samenwerking met de andere kerken iets zal zeggen over de kwes ties van de woningnood, ls in de zitting van dinsdag behandeld. De synode besloot aan de Raad voor kerk en gezin op te dragen een uit spraak over de Nederlandse Vereniging voor sexuele hervorming te doen. staat zoeken. De lonen, wit of zwart, oefenei kennelijk weinig aantrekkingskraclü c, uit. fea- Waarom is dit het geval? Bij de en- quête kwam aan het licht, dat men vit vre- oordeel was, dat het beroep van nut p selaar een minder maatschappelljl aanzien had dan vijf andere beroepn ian ondanks dat metselaars het hoogste In ito' komen genoten. Ook werd gewezen o| de ontwaarding van het vak In di steden. De sociale voorzieningen en d< c sanitaire verzorging zijn voorts in veli J- fabrieken beter dan in de bouwvakket Grote ontevredenheid heerste bij di ondervraagden vooral over het geml van behoorlijke voorzieningen op di bouwwerken. Aan de keten, w.c.V was- en klcedgelegenheden, indien i! aanwezig, ontbreekt veel. I Het loon alleen beslist niet. Ook li''iel omstandigheden, waaronder gewerfc moet worden, hebben betekenis. Nliba te ontkennen valt, dat het op bou»| I werken meermalen ruw toegaat. 0#Bde de wijze waarop sommige werkgeven optreden, is weinig geschikt om „sfeerf j to scheppen. de TN het rapport worden dan verschH|Hj lende verbeteringen aanbevolet' ne Ook zeer goede wenken in verbaMD< met de vakopleiding worden pj geven. Het bouwvak moet wee- aantrekkelijk worden gemaakt. \w v< een omvangrijke werkloosheid, w, als in de jaren dertig, behoeft ge« n' vrees te bestaan. Indien althans dj m vrede bewaard blijft en de conjunctun'! h< zich niet ingrijpend wijzigt. Een c«j vi junctuuromslag zou uiteraard ook lij vloed uitoefenen op het bouwbedr^j Maar deze bedrijfstak is toch mindiij kwetsbaar dan een industrie, die vod een belangrijk deel op export ls aai gewezen. i De behoefte aan woningen, aan ruil d huizen voor ouden van dagen zal no; 8 gedurende een reeks van jaren grroo! blijven. Maar er is ook een achterstaai j •oor wat de bouw van kerken, schi len en publieke gebouwen betreft. Dt noodzakelijke uitbreiding van de kj dustrie eist de bouw van fabrieken. Zo is er meer. Men denke aan bouw van boerderijen in het Zuidt' zeegebied en aan de sanering vi' stadswijken. Het onderhoud van vel» oudere huizen Iaat niet weinig te ww sen over. Ook daarvoor zijn bouwval arbeiders nodig. 4 dver'entie Rokershoest H wordt voorkomen en bestreden met I EnfeUnd, BBC I Orgelspel; 12.25 V 13 00 Nws; 13.10 5 13.55 Crick 13 00 Volksda KRUISWOORDRAADSEL. HORIZONTAAL: 1 Avondkleding, 4. aardigheidje. 6. voegwoord, 7. berouw, 11. niet deelbaar door twee. 12. gezins lid, 13. rivier in Italië. 14. metalen i m. 15. uitheems wapen, 16. paard, 17. grond toon, 18. pers. voornaamwoord. 19 lid woord. 21. pril. 23. gezinslid, 24. zoute loos. 25. vloeistof. VERTIKAAL: 1. kleefstof. 2. klaar. 3. spil. 4 projektiel, 5. deel van de bij bel. 8. kloppen. 9. deel van het hoofd. 10. overtrek. 12. inhoudsmaat, 13. rakel ijzer. 14. vogel. 15. zeilvaartuig, 19 zon der glans. 20. gevangenis. 21. bevesti ging. 22. pers. voornaamwoord. 23. zang- OPLOSSING PUZZLE NO. 435 KIKKER, o ker o de, ga de, ga ge, con gé, CÓN CERT. 15.40 Hoorsp; 17.0 ïerber. 18.00 Nws. 18.1 r muz; 19.00 WetenscnsppenjK ove 00 Wetenschappelijk overz; 19.15 Ork coi 15 Caus; 20.30 Twintig vragen; 21.00 Ni Onbekend; HHBB i Stockholm 23.00 Nws; 23.08—23.13 rs eland, BBC light programme 1 i. 12.05 Progr-overz; 12.20 Au Pianospel: 13.00 Lichte muz: 13.45 V i: 14.00 Motorraces; 14.15 V d vrouw; 15.00 Lichte muz; 15-15 Motorraces; 15.30 muz; 15.45 Lichte muz; 16.15 Mrs dagboek; 16.30 Caus: 16.45 Mil ork; Gram: 18.15 Gevar muz; 18 45 Hoorsp; 19.00 Nws; 19.25 Sport; 19.30 Hoorsp; 20.00 progr; 20 30 Ge\ Brussel 324 i Gram; 14.30 Franse 1 15 00 Kamermuz; (Om 16.00 Koerse 40. Juist die opmerking gaf Bader een aangena me schok en hij aanvaardde de uitnodiging met vreugde. Herhaaldelijk ging hij in die periode bij de Stoops in Hartley Wintney op bezoek en hij bleef er zelfs een nachtje over, bij welke gelegenheid hij in de vroege ochtend de dienstbode de stuipen op het lijf joeg toen hij. zich op handen en zit vlak voortbewegend, de trap af kwam omdat hij iets vergeten en geen zin had voor zo'n kleinig heid z'n prothesen onder te binden. Ze zaten hem ltijd erg ongemakkelijk en vooral de knel lende draagriemen over z'n schouders waren een ellende. Nu en dan schuurden de stompen wat of vertoonden ze pijnlijke plekken, maar met poe der en kleefpleister kon hij daar heel wat aan doen. Toch voelde hij zich er met de dag zeker der op, al viel hij nog wel eens een enkele keer Audrey Stoop zei op een dag tegen hem: „Eer- lijk waar, Douglas, niemand zou ook maar ver moeden dat je je eigen benen niet hebt." ,,Och, schei uit," protesteerde hij. „Iedereen ziet dat dadelijk." Maar dol gelukkig liet hij zich op z'n knieën op het gras zakken en duikelde over z'n kop. „Daar heb ik nou toch zo naar verlangd," zei hij stralend. Nu en dan stelden de Stoops hem aan andere bezoekers voor, die zij pas later van zijn inva liditeit op de hoogte stelden. Deze lieden behan delden hem heel gewoon, omdat ze een normale jongeman voor zich zagen, die alleen maar erg 22-ÏSj mank liep. Hun natuurlijke houding deed hem ltijd geïrriteerd door een zekere gedwongenheid van vreemdelingen, die van zijn benen afwisten. In Hartley Wintney maakte hij kennis met een jonge officier-vlieger, die van een ongeluk een DAN PAUL BRICKHILL MAAR ZO! srogr; 21.00 G«- 2.15 Act caus; 22.20 23.00 Voordr; 23 15 groverz; 23.55—24 00 12 30 W< i: i; l 22.00 N' MiooSS «SI wa"! Mi werd stijve knie had overgehouden en derhalve niet meer kon vliegen. Bader tilde z'n eigen rechter been op en bewoog de knie. „Alsjeblieft," zei hij. „Dét is de oplossing! Laat die poot eraf halen, ouwe jongen." Het werd zijn vaste op merking voor een ieder die pijn aan z'n been had. De Stoops hadden een oude, chagrijnige fox- terrier, die Worry heette; het dier was half-doof en erg op z'n kleine voorrechten gesteld. Hij mocht bijv elke avond op een vaste plaats onder de tafel in de huiskamer liggen Bader at bij de Stoops en toen zijn benen te dicht in de buurt van Worry kwamen, begon de hond dreigend te grommen, zodat hij ze gauw wegtrok. Maar toen herinnerde hij zich dat hij zioh nergens druk over hoefde te maken en zette z'n benen weer vlak naast de hond. Weer gromde het dier en., plotseling beet het hem in de enkel De tanden klapten op metaal en met overeind staande ha ren sloop de terrier achterwaarts de kamer uit. Ómstreeks midden juni vroeg hij ziekteverlof aan en O'Connell, de jonge dokter die verant woordelijk voor hem was, zei dat het een goed idee was. Hij moest er maar een paar maanden tussenuit trekken en weer aan het normale le ven gewend raken Inplaats van rechtstreeks het hele eind naar de familie in Yorkshire te gaan, wilde hij eerst een paar weken naar Kenley, want mocht er iets mis gaan met z'n benen, dan was hij daar dichter bij Roehampton. Sterk verlangend naar de oude,'bekende ge zichten en de vertrouwde omgeving, reed hij naar Kenley en kwam daar de totaal verlaten mess binnen, waar zoveel herinneringen aan ver bonden waren Een messbediende, die hij met herkende, zei dat de meeste vliegers voor eer schietoefening naar Sutton Bridge waren. Geluk kig kwam op dat ogenblik Harry Day binnen die op zijn detachering overzee wachtte en nu de situatie redde „Kijk, kijk", zei Day opgewekt. „Wie hebben we hier? Kerel, je lijkt wel een dronken ma troos." Toen kwam de mess-sergeant binnen één en al glimlach en zei prompt dat Ba der z'n oude kamer weer kon gebruiken. Het was een wonderlijke, maar toch wel prettige gewaarwording toen hij het Spartaanse bed, het linoleum, de mat, de stoel en het boe kenplankje weer zag. Zelfs kwam z'n vroegere oppasser tevoorschijn toen hij op de bel druk te. Hartelijk zei de man: „Luitenant Bader! Wat fijn u weer 's te zien!" Bader schudde 't hoofd, .,'t Is fijn hier terug te zijn", zei hij. „Ik blijf hier een tijdje. Heb je m'n spullen nog hier?" „Ja zeker, luit", antwoordde de oppasser. „Al les netjes opgeborgen. Ik zal 't meteen hierheen nalen." Spoedig was hij met de koffers terug en Ba der liet zich in een stoel zakken, terwijl de op passer zijn kleren uitpakte, de uniformen uit hing en de rest in laden legde. Het was een pijnlijk ogenblik toen de man uit de koffer een paar rugbyschoenen opdiepteeven keken ze elkaar aan, toen stopte de oppasser de schoe nen weer in de koffer. Even later zei Bader „Wil je mijn crickettas even hier brengen?" J7R is een tendens naar de toepassin' van industriële methoden in he bouwbedrijf. Dat moet toegejuleh worden. Het kan de woningbouw be vorderen. Maar al levert de fabrie deuren enz., op de bouwplaats zulle steeds bekwame arbeiders, vooral metselaars, nodig zijn. Voor werkloosheid behoeft in dï voor de binnenlandse markt werken bedrijf, geen grote vrees te bestaan, zijn bedrijfstakken, die meer conjuu tuurgevoelig zijn en die toch altijd nü jonge mensen aantrekken. Maar dat „maatschappelijk aao zien"! Waarom zou een vakman-mei» laar minder aanzien bij zijn medebni gers genieten dan een vakman in te ander bedrijf? Met allerlei vooroof delen en voorkeuren voor witte boort jes moest toch eindelijk eens gebrok» worden. Elke eerlijke nuttige arbei verdient waardering. Wel moet ernstig gepoogd word» aan het ruw toegaan op de bouwplail sen een einde te maken. Dit zal «I ten gevolge hebben, dat sfeer en ge* op het werk verhoogd worden. Zoat ook het geval is met een verbetert' opleiding. Het rapport van het Productiviteit centrum moge tot arbeid in deze rid 'ing blijven stimuleren. wordi vehvolgd! gemeen. Baptisten organisten en koorleiders bijeen De Baptisten vereniging van organ! ten en koorleiders „Muziek Contart heeft 9 en 10 juni haar tweede confr rentie gehouden op het jeugdcentn® „Renderloo" te F.pe. Als spreker trad op prof. dr. J. Wart van het Europese Baptisten seminarium te Ruschlikon in Zwitserland. Veel dis cussie volgde op zijn referaat, dat gin! muziek in de eredienst in het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2