CHRISTELIJK
BOLS
Uitlating van minister Mansholt
is constitutioneel fout
EE
In West-Europa ontstellend
tekort aan rabbijnen
Morgen
Wat Rooms-Katholicisme onder
geestelijke vrijheid verstaat
2
DINSDAG 12 JUNI 1956
Minister Zijlstra in Groningen:
De belangenstrijd in de politiek
De politieke verkiezingsstrijd glijdt af naar oppervlakkigheid
en touwtrekkerij om belangen. Dat laatste is wel duidelijk uit de
droevige situatie rond het debat om de melkprijs. Ik betreur het
dat collega Mansholt een mededeling heeft gedaan over de gang van
zaken in de ministerraad. Hier dient ten enenmale over te worden
gezwegen. Van deze constitutionele regel mag niet worden afge
weken. Zo sprak gisteravond prof. dr. J. Zijlstra in drie gebouwen
te Groningen.
Minister Mansholt heeft vorige
week een redevoering gehouden. Het
blijkt dat een verdere verhoging van
de melkprijs zou zijn afgestuit op het
zgn. prijsstabilisatiebeleid van minis
ter Zijlstra. Deze bewering is onzin.
Verder is er geen „zogenaamd" prijs
stabilisatiebeleid. maar een wérke
lijk prijsstabilisatiebeleid; verder is
het een prijsstabilisatiebeleid van het
gehele kabinet, ook van minister
Mansholt, waarvoor dr. Zijlstra intus
sen de eerste verantwoordelijkheid
niet schuwt.
Het landbouwbeleid, met name in
de melksector, is vastgelopen. De lof
voor wat in Nederland op landbouw
gebied tot stand is gebracht na 1945,
behoort zonder twijfel in belangrijke
mate toe te komen aan Minister
Mansholt. Maar als dit beleid nu is
vastgelopen, dan treft het ook pri
mair deze bewindsman en wat er
ook verklaard, gesuggereerd, en nog
eens verklaard wordt, niet minister
Zijlstra, maar minister Mansholt is
verantwoordelijk minister van Land
bouw.
Minister Mansholt is niet zonder
meer verantwoordelijk voor alle
onzin, die op dit stuk van zaken op
dit ogenblik in Nederland hier en
daar wordt verkocht. En als hij eens
uitglijdt, is dr. Zijlstra bereid om dit
met de mantel der Kabinetssolidari-
teit te bedekken.
Het is overigens maar goed. dat de
verkiezingsstrijd op een eind loopt,
want anders zou er nog wel het een
Boek
VAN DE DAG
rel het boek c
voor de Staten ge-
De tekst ls ln het
mid in het Engels
ander aan de reeds geschreven
onzin worden toegevoegd. Alleen
Christelijke politiek, principiële partij
organisatie heeft in zich de moge
lijkheid om de afschuwelijke be
langenstrijd te overwinnen. Dat zal
zeker niet vanzelf gaan, maar het is
de enige mogelijkheid, aldus prof.
Zijlstra.
Eervol ontslag van
inr, G. H. Dijkmans
Bij K. B. is
G. H. Dijkmans
op zijn verzoek eervor ontslag verleend
als directeur-generaal van het verkeer.
De heer Dijkmans van Gunst is in 1891
geboren te Steenwijk. Hij studeerde te
Leiden, waar hij in 1916 promoveerde in
de rechtswetenschappen .In 1918 deed hij
het doctoraal examen staatswetenschap
pen.
In 1918 trad hij in dienst bij het
hoofdkantoor der P.T.T., waar hij in
1933 juridisch adviseur werd. Later
werd hij hoofddirecteur bij P.T.T.
In 1947 trad hij in dienst bij het di
rectoraat-generaal van het verdeer,
waar hij de grondslag heeft gelegd voor
verschillende vervoerswetten. In 1951
werd hij directeur van het verkeer. In
1954 directeur-generaal van het
keer.
Hij is ridder in de orde van de Neder
landse Leeuw.
Ondertvijsbenoem ingen
Benoemd tot hoofd van de prot. chr.
school in het woonoord Lunetten te
Vught: G. Heeringa te Oostvoorne; vac
de Eben Haezerschool voor u.l.o. te
Rotterdam-Zuid: J. Vaatstra te Bergum;
van de chr. school te Hierden: G. Hor-
lings te Pernis; tot onderwijzeres
de Ds. C. J. van den Boomschool te
Rottardam-Overschie: mejuffrouw G. A.
K. Paauw te Den Haag en mejuffrouw
S. M. de Vlieger te Vlaardingen; aan de
Prinses Julianaschool te Huizen: me
juffrouw A. Meinten te Laren (N.H.);
aan de Van Amerongeschool te Bun
schoten: mejuffrouw A. C. Kordes te
Amersfoort; aan de chr. school te Over-
zande: mejuffrouw G. J. A. van Oost
te Wilhelminadorp; aan de Malcome-
siusschool te Rotterdam-Zuid: mejuf
frouw E. W. Seijn te Rotterdam; tot
onderwijzer aan de geref. school voor
l.o. te Uithuizen: Joh. van der M-eulen
te Kornhorn; aan de Van Amerongen-
school te Bunschoten: W. de Groot t(
Utrecht; aan de chr. u.l.o.-school tt
Goes; A. Geerse te Vrouwenpolder;
de chr nat. school te Wilnis; M.
Zcw/ttfy e\toclipittig
Melodie
en
woord
der Ethergolvert
WOEN8DAG IJ JUNI
>r«um I. 402 m. NCRV: 7.00 Nws
;r; 7.10: Gewijde muz; 7.45 Een woi
le dag; 8.00 Nwi en weerber; 8.15
9.00 V d zieken; 9.25 V d huls
9.35 Waterst; 9.40 Amus muz; 10.H
10.30 Morgendienst; 11.00 Gram
13.00 Nws; 13.15 Hollandse liedjes;
Nabucco, opera; 15.30 Planorecital; 16.
d jeugd; 17.20 Gram: 17.40 Beursber;
Orgelspel: 18.15 Spectrum v h Chr organl-
K
-
c
O
N
K
E
R
C
E
r|t|
PUZZEL No 435
WOORDVERANDERING
Door afwisselend links en rechts een
lettergreep te vervangen door een
andere, zodat steeds goede woorden
ontstaan, wordt bovenstaande woord
verandering verkregen.
OPLOSSING PUZZEL No 434
HORIZONTAAL: 1 voornaam. 7 mos.
8 Aa. 9 ka. 11 toon, 13 graad, 16 klaar,
19 radijs. 21 aard. 23 al, 25 op, 27 rek,
28 tentakel.
VERTIKAAL: 1 voer, 2 os. 3 ra,
4 nat. 5 ako, 6 mand, 10 val. 12 oord.
14 aker, 15 dar, 17 ank, 18 haat, 20
üdel, 22 ale, 23 dot, 26 pa. 27 re.
Tijdmeting en tijd beleving, door dr H
Groot: Eerste lezing: Van zandloper tot
atoomklok; 19.00 Nws en weerberf 19.10
Nederl volksliederen; 19.30 Buitenl overz;
19.50 Gram; 20.00 Radiokrant: 20.20 Verkie-
zlngsultsl en gram: 22.45 Avondoverdenking;
23.15-2.00 Verkiezlngsuitsl en
VARA: 7.00 Nw«
8.00 Nws: 8.18 D.
9.35 Gram.
10,20 Gr
2 30 Land-
J.OO Nws;
12.00 DlS
tulnb medcd; 12.33 V h platteland: 12.38
Orgelspel: 13.0<
igenda; 13.18 Dansmuz;
d jeugd; 16.00
17.15 Promenad
Rijksdelen Overzee
Hollandia. do<
13.55 Grai
zieken; 16.30 Gra
17.50 Regeringsu
ziekenhuis
Lichte
18.4<
18.00
Hum
-tuiging. caus; 18.55 Gram;
VPRO: 19 30 V d jeugd.
20.05 Verkiezlngsuitsl en
23.15 Verklezingsultsl en
ln Esperanto; 23.58-
VARA: 20.00 Nws
23.00 Nws
23.50 Soc
2.00 Verkiezlngsuitsl
Televisieprogr NCRV: 17.00-1
kind: NTS: 20.00 Journ en
KRO: 20.15 De ondergang va
i. spel: NTS; 23.00-2.00
land BBC Home service 330 m. 12 00
gym; 12 30 V d boeren; 12.55 Weer-
3.00 Nws: 13.10 Ooggetulgeverslagen;
3ram; 13.55 Cricketuitsl; 14.00 V d
i; 16.00 Hoorsp: 15.50 Gram; 16.00 Ves-
16.45 Gevar progr: 17.00 V d kind;
17.55 Weerber: 18.00 Nws: 18.15 Sport; 18.20
Volksdansen. 19.00 Gevar progr. 19.30 Caus
20.00 Ork conc, 21.00 Nws; 21.15 Causerieën;
Gram: 22.30 Olympische paardenspor
22.45 Pari overz; 23.00 Nws
14.00
Lichte muz; 1
17.30 Di
Hoorspel; 19.00 Nwi
13.00 Ork conc; 13.45 V d kind;
Mrs Dale's dagb: 16.30 Orl,
Tevar muz: 18.45
ort; 19.30 Gra:..;
21.00 Onbekend;
10.30 Voordi
22.00
1.00 Voordr; 23.15 Dl
23.55—24.00 Nws.
13.15 Gra
sen; 16.02
17.00 Nw
14.00 Schoolradio; 16»
am; 16 20 Idem; 16.30 Ork c
17.10 Kamera
17 50 Boekbe-
18.00 Gram: 18.30 V d sold; 19.00 N.v;
19 40 Koorzang; 20.00 Hoorsp; 21 30 Ork com
22.00 Nieuws; 22.15 Kamermuz; 22.53-23.1
Nws.
Brussel 484 m. 12.00 Gram; 13.00 Nws
13.15 Gram; 14.15 Ork conc; 16.00 Grair
15.45 Koorzang 16.05 Lichte muz: 17.00 Nwi
17.15 Gram; 17.30 Idem; 19.30 Nws; 20.00
Int muziekconcours Koningin Elisabeth; 22.30.
Beroepingsiverk
NED. HERT. KERK
B. Holl te Den Helder.
Aanvaard de benoeming tot. vikaris
te Eefde: kand. H. H. van de Neut te
Amersfort.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Nieuwe Pekela: W.
der Zwan te Bruchterveld.
Bedankt voor Beilen: A. G. Kornet
te St. Annaparochie.
Beroepen te Baarn (voor de tweede
maal): W. Bórgdorff te Gorinchem, die
dit beroep aannam.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Steenwijk: W. H. Ve-
ma te Eindhoven.
DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP
Aangenomen naar Berlikum: N. B.
Knossen te IJlst
Vraag eerst naar het
Woord des Heren
Twee koningen gaan een poli
tieke beslissing nemen. Ze wikken
en wegen; het heeft zijn voor en
Izijn tegen. Wat is het beste voor
hun landen? Het besluit is bijna
genomen. Maar dan vraagt Josafat:
Vraag toch eerst het Woord des
Heren (I Kon. 22:5).
Morgen gaan wij een politieke
beslissing nemen.
Wees Slank
tond 1 In Uw boadin
EEN
WOORD
VOOR
VAN-
DAAG
CJ hebt misschien
gewikt en gewo
gen, want het
heeft zijn voor
en zijn tegen. Wat
is het beste voor
het land? U weet
waarschijnlijk al
lang wat u gaat
stemmen. Maar vraag toch maar
eerst het Woord des Heren.
Wij hebben geen profeten ter
beschikking. Maar wij hebben
het profetische Woord. Dat staat
niet buiten ons leven. We zetten
het wel vaak buiten de deur en
halen het binnen, als het een
gezette tijd is, of als we er „be
hoefte" aan hebben, of als het
goed staat.
We moesten maar trachten
voortdurend bij het Woord te
leven; bij alles ook morgen
vragen naar het Woord des Heren.
Oprichting rabbijnenseminarium te Jeruzalem
(Van een medewerker)
KANTTEKENING
seminarium
Daar Israël zelf met een tekort
aan rabijnen-rechters zit, zal in eerste
instantie een opleiding worden gege
ven aan hen, die een beroep als rab
bijn in een rabbinaal gerechtshof zal
aanvaarden. De rabbinale gererhtsho-
in Israël mogen zich alleen be
zighouden, met echtscheidingspro
blemen. erfeniskwesties e.d., maar
niet met criminele of economische de
licten. Daarnaast zal een belangrijk
percentage van de leerlingen opge
leid worden voor een beroep in de
Joodse gemeenten in het buitenland.
Speciaal is hierbij gedachT aan
Westeuropese landen, waar veelal de
Joods geestelijke leiding één van
Nederlands Gesprek Centrum
r EESTELIJKE vrijheid is
een groot goed, maar.
haar te interpreteren is
ook een grote moeilijk
heid. Duidelijk is dit ge
demonstreerd op de 18de
conferentie van het Ne
derlands Gesprek Cen
trum, dat op De Pieters
berg te Oosterbeek werd
gehouden. Tijdens de dis
cussie op het podium (zie
voor de gespreksdeelne-
Gunstige invloed van
de Reformatie?
gisteren) bleek onmiddel
lijk reeds een groot ver
schil van mening omtrent
het begrip vrijheid tn to
lerantie. Speciaal de op
vattingen van het V.V.D.-
lid, de heer E. Nordlohne,
vonden nogal bestrijding.
Begrippen als zondags
rust, crematie, zendtijd
en processie werden vele
malen genoemd.
Wonderlijk was de wen
ding in het gesprek, toen
de Heer Nordlohne liet
waagde enige citaten uit de
encycliek Libertas van
paus Leo XIII ovér de
menselijke vrijheid aan de
conferentie voor te leggen.
De encycliek dateert welis
waar van 1388. maar heeft
toch nog onverminderd zijn
kracht behouden, omdat er
geen herroeping is geveest.
Om een juist beeld van
het verdere verloop van de
discussie te kunnen geven
laten we hieronder de be
treffende citaten volgen:
Paragraaf 71: Als echter
om de bijzondere tijdsom
standigheden. waarin de
staat verkeert, de Kerk
praktisch berust in sommi
ge moderne vrijheden, dan
is het niet, omdat zij er
principieel de voorkeur aan
geeft, maar omdat zij er
groter nut in ziet ze toe
te laten, en als er een om
mekeer ten goede Itwrm,
dan zou zij zeker.van de
haar toekomende vrijheid
gebruik maken, en door
haar raad, haar aanspo
ring. haar dringende beden
-overeenkomstig haar plicht
met ijver streven naar het
volbrengen der haar door
God aanwezen taak, nl. de
zorg voor het eeuwig heil
der mensen. Maar altijd
blijft het waar: naar die
vrijheid van allen en tot
alles kan men, zoals wij
meermalen gezegd hebben,
in principe niet streven,
want het is met de rede
in strijd, dat dwaling en
waarheid eenzelfde recht
hebben.
En voorts paragraaf 81:
Het is volstrekt niet ge
oorloofd de vrijheid an
gedachte, van drukpers en
van onderwijs, alsook de
vrijheid van alle godsdien
sten zonder onderscheid, te
bevorderen, te verdedigen of
te verlenen als evenzovelc
rechten, die de natuur aan
de mens gegeven zou heb
ben. Want als de natuur
dit werkelijk gedaan had,
dan zou men het recht heb
ben, zich aan Gods opper
heerschappij te onttrekken
en dan zou de vrijheid van
de mens door geen enkele
wet beperkt kunnen wor-
NA HET VOORLEZEN van
deze citaten riep mr.
Th. J. A. M. van Lier
(kath. lid van de P.v.d.A.)
onmiddellijk uit, dat hij het
hier niet mee eens was en
er ook geen verantwoorde
lijkheid voor wenste te aan
vaarden.
Mr. K. van Rijckevorsel
(K.V.P.-Kamerlid) vond het
onjuist zich er zo gem k-
kelijk af te maken. Hij
vroeg evenwel begrip voor
de ontwikkeling, die er
sinds 1888 ten aanzien van
de opvattingen omtrent de
geestelijke vrijheid in r.k.-
kring is geweest. Als be
wijs hiervoor noemde hij
de steun, die de K.V.P.-
fractie aan het Europese
verdrag voor de rechten
de
de vrijheid van godsdienst
wordt genoemd) heelt ge
geven.
Prof. dr. G. C. van Nif-
trik (C.H.U.) vond dit ver
weer zeer onvoldoende. De
heer Van Lier, die meende
zich op zeer gemakkelijke
wijze van deze encycliek te
kunnen distanciëren gaf hij
het pauselijk vermaan, dat
dezelfde, die de geloofsdog
ma's van de kerk decre
teert, ook deze encycliek
Daarna stond pater A.
Bomhoff, M. S. C. te Arn
hem op, die de argumenta
tie van de heer Van Rijc
kevorsel ondersteunde Hij
betoogde, dat de r.k. kerk
slechts een beperkt aantal
dogma's heeft en dat da r-
omheen alles in wording,
in ontwikkeling is. Pater
Bomhoff aanvaardde zelfs
de gedachtengang van ar.
N. J. Hommes (A.R.), dat
gezien deze ontwikkeling
het Rooms-Katholicisme
een sterke invloed van de
Reformatie ondergaat. Dr.
Hommes bleek het er mee
eens. dat er een betere ver
houding groeiende is lot het
Rooms-Katholicisme.
In dit stadium van de
discussie meende prof Van
Niftrik echter een '-rachtig
geluid te moeten laten ho
ren. Hij noemde de v.sie
van dr. Hommes veel te
onschuldig en een miske t-
ning van de structuur van
het Rooms-Katholicisme.
dat een wereldlijk en een
geestelijk gezag kent: Cae
sar behoort wezenlijk tot
het Rooms-Katholicisme. -iet
is zelfs met Caesar te iden
tificeren. Prof. Van Niftrik
kon het Caesarisme niet
zien als een tumor aan het
Rooms-Katholicisme, een
tumor, die onder gelukkige
invloed van de Reformatie,
wordt uitgesneden, zoals dr.
Hommes had betoogd
TNAAR HET PUNT Geeste-
lijke vrijheid echter
slechts één van de vijf on
derwerpen uitmaakte, die
besproken moesten worden,
kon dit debat niet verder
worden uitgewerkt. Wel
zegde de gespreksvoorzitter
prof. dr. J. H. Bavinck >e.
dat t.z.t. een gehele confe
rentie gewijd zal worden
aan het punt Geestelijke
vrijheid.
Dat overigens het ge
sprek over de geesteli.ke
vrijheid ook wel een ge
moedelijker toon kende,
moge blijken uit de ge
dachte, die naar voren
kwam. dat de geestelijke
vrijheid ten aanzien van de
zuilen in Nederland eerst
goed te verwezenlijken is,
wanneer alle zuilen even
hoog zijn. Zq niet. dan
komt het dak scheef te
hangen en loopt het vuil
naar een kant, met name
de kant van de laagste
zuil!
Ten aanzien van het pro
gramma-punt Nieuw-Guinea
werd gesproken over de
souvereiniteit van dit ge
biedsdeel en de rol die de
zending vervult. Mr. K.
Groen (A.R.) voerde aan,
dat er veel te gemakkelijk
met het begrip gezag ge
sold wordt. Eenmaal ge
vestigd gezag heeft een
roeping. Wil men zich van
bepaald gezag ontdoen dan
is dit een minstens even
ernstige zaak als het ves
tigen van gezag. De bevol
king zal eerst opgeleid
moeten worden om een
oordeel uit te kunnen spre-
Prof. Van Niftrik stelde
hiertegenover, dat de ge
schiedenis stellig een rol
speelt, maar dat de histo
rische factor toch onder
worpen is aan de Christe
lijke. Aan de heer Klay-
wegt. die beweerd had, dat
indertijd beter geluisterd
had moeten worden laar
de mensen van zending en
missie met betrekking tot
Indonesië, antwoordde prof.
Van Niftrik, dat de zen
dingsmensen over het alge
meen te sterk politiek be-
invloed waren.
In het kader van het ge
sprek over de Welvaaits-
verdeling, sprak drs. J.M.
Aarden de mening uit, dat
in P.v.d.A.-kring de teoda-
le gedachte nog schijnt te
leven, dat de staat recht
streeks zou kunnen beschik
ken over het nationaal in
komen. De heer H. van Es
(P.v.d.A.) sprak zich uit
tegen bezitsvorming in ma
teriële zin; de geestelijke
ontwikkeling en de geeste
lijke bezitsvorming achtte
hij van groter belang.
De volgende conferentie
van het Nederlands Ge
sprek Centrum wordt ge
houden op 12 en 13 okto
ber a.s. met als onderwerp
de geestelijke volksgezond
heid.
zal dan ook naast de opleiding, die woordigd is: „Het is erg als huma-
voor de benoeming van een rabbijn nisten aan een vertegenwoordiger van
wordt gesteld, cursussen in vreemde
talen worden gegeven. Bij deze cur- een christelijke partij een sleutel-
sussen zal welsprekendheid een gro- 'Positie aanbieden in het kabinet."
'pVEE DINGEN hebben ons getroffen j
eerste slachtoffers was van de Duit- bij het lezen van de verkiezings-
Jodenvervolgingen. In deze landen lectuur der laatste dagen.
He. tekort aan rabbijnen ovetó' «I !r, T
de gehele wereld maar speciaal ambt. iverkiezingsgeschrift van een party, die i
in West-Europa is zo ontstellend, Aan het seminarium te Jeruzalem nog niet in ons parlement vertegen
groot, dat verscheidene Joodse
organisaties in Israël hebben be
sloten dit najaar een rabbijnen'
seminarium in Jeruzalem op te
richten, dat o.a. speciaal rabbijnen
zal opleiden, die naar het buiten
land uitgezonden zullen worden.
Dr. Jitschak Nissim, één van de
twee opperrabbijnen van Israël,
die tezamen het Israëlische opper,
rabbinaal vormen, zal zich met de
leiding van het
belasten.
te plaats in nemen, opdat de te be
noemen rabbijn zich op de kansel in
zijn buitenlandse gemeente behoorlijk
kan uitdrukken.
Ds. J. J. Siezen losgemaakt
van Delfshaven
Van de kansels der Hervormde ge
meente te Delfshaven is zondag mede
gedeeld, dat ds. J. J. Siezen in ver
band met ontbinding van zijn huwelijk
met ingang van 20 juni van zijn ge
meente is losgemaakt, Ds. Siezen kan
ter deze beslissing in beroep gaan.
Ds. Siesen werd in 1911 geboren en
aanvaardde het ambt in 1940. Hij dien
de de gemeenten van Drieschor (1940)
en Zaltbommel (1943), was legerpredi-
kant van 1945 tot 1949 en verbond zich
Peize predikant geweest te zijn
vorig jaar aan de Delfshavense gemeen
te.
Koningin Wilhelmina
Fonds
Gistermiddag is in Amsterdam, ten
overstaan van notaris dr. mr. K. L. Pic-
cardt, de trekking gehouden van de na
tionale loterij 1956 ten bate van het
Koningin Wilhelmina Fonds voor de kan
kerbestrijding. De eerste en tweede
prijs luxe automobiel (Ford Anglia)
zijn gevallen op resp. no. 84894
de derde prjjs een sc
Vragen van kamerlid
„Redding" op zondag
Door middel van schriftelijke vra
gen aan de minister van binnenland;
zaken beeft het Eerste-Kamerlid H.
Algra geprotesteerd tegen een recente
circulaire van Spectrum-Film te Am
sterdam, waarin de bevolking van
West-Terschelling opgeroepen werd
om medewerking te verlenen aan een
serie opnamen voor een speelfilm
„Stranding".
In deze film komt de reddingboot
Brandaris met een aantal „geredden'
in de haven van Terschelling terug.
Een zo groot mogelijke belangstelling
van de zijde van bevolking bij de
opnamen was zeer gewenst en daar
om werd het publiek uitgenodigd op
zondagmorgen 10 juni in grote getale
bij de haven aanwezig te zijn. De
burgemeester van Terschelling heeft
deze oproep ondersteund met een ver
klaring van goedkeuring en sym
pathie.
De heer Algra is van mening, dat
deze oproep en verklaring weinig
stroken met de wettelijke bepalingen
omtrent de zondagsrust en in elk ge
val met de geest van die bepalingen
in strijd zijn. Hij vraagt of de ni
ter van binnenlandse zaken duidelijk
van zijn opvatting in deze blijk wil
geven.
Voorstel van Dehler
Referendum in
geheel
Duitsland
Thomas Dehler, voorzitter van de
Westduitse vrije democraten, hèeft
gesteld een plebisciet te houden ii
de delen van Duitsland als stap
hereniging.
Het doel ervan, aldus Dehler, zou zijn
uit te maken of een herenigd Duits
land zich zou aansluiten bij
heidspact met de Grote Vier.
Dehler deed dit voorstel als
>1 om de Russische weigering i
derhandelen over hereniging
West-Duitsland gebonden is aa
':e elimineren.
"mid-
39.
Bader wrong zich achter het stuur van zijn
wagen. Hij had geen moeite zijn voeten behoor
lijk op de pedalen te plaatsen. Hij trapte de
debrayage in; dat was alleen maar een bewe
ging van de dij, maar hij kon de weerstand van
de terugverende pedaal juist voldoende voelen zo
dat hij hem langzaam op kon laten komen. Met
zijn linkervoet probeerde hij rem- en gaspedaal
en hij voelde dat hij nog voldoende beweging in
z'n been had om van de ene op de andere over
te gaan. Het was zuiver een kniebeweging, maar
het lukte hem beter dan hij had durven hopen
Hij startte de motor en reed voorzichtig het exer
citieterrein rond; het kostte hem geen moeite
gelijkmatig gas te geven en ook had hij geer
enkele maal de neiging op de verkeerde pedaal
te trappen. Een kwartier lang draaide hij acht-
jes op het asfalt, stopte, reed weg, schakelde
reed achteruit en voelde zich danig in z'n nopjes
werkelijk een goede oefening voor de
tijd dat hij weer zou gaan vliegen. Zijn vroege
re onzekerheid verdween snel, nu hij wist da'
hij overal naar toe kon gaan wanneer hij dal
wilde en zich sneller kon verplaatsen dan iemand
met twee benen die geen auto had. 't Was wer
kelijk een fijne dag. Met z'n oude zelfvertrouwen
zei hij tegen Streatfield: „Geen centje pijn! Nou
zijn we klaar."
Hij reed het hek uit en sloeg in de beste stem
ming de weg naar Kingston in. Beheerst reed
hij naar het politiebureau, liep bedachtzaam tot
voor het bureau van een geüniformeerde man en
zei: ,,Ik zou graag de invaliden-proef willen af
leggen."
,,Dat komt in orde, luitenant", zei de politie
man.
..Ik heb wel geen benen, maar ik kan de wa-
gen uitstekend besturen."
I Hij had even goed kunnen opmerken dat 't zulk
DAN
MAAR ZO!
lekker weer was, want er werd niet in 't minst
op zijn woorden gereageerd; 't leek wel of er
hier elk uur van de dag kerels zonder benen om
rijbewijzen kwamen! Weldra kwam een man in
burger aanzetten, die naast hem in de wagen
ging zitten. Bader reed van de rand van het
trottoir weg en verklaarde de verandering van
zijn pedalen, maar de examinator scheen zich er
niet voor te interesseren. Nadat ze een paar hon
derd meter hadden gereden, verzocht de man:
■.Stopt u hier maar even. En dan keren."
Bader stopte, keek achterom of alles veilig was
■n keerde als voorgeschreven.
„Blij dat u eerst achterom keek", zei de man.
,De man die ik voor u had. vergat 't. Als u me
nou terugbrengt naar het bureau kan kunt u
de formulieren invullen en dan schrijven we 't
rijbewijs wel even uit."
Eenvoudiger kón het niet.
Opgeruimd reed hij naar 't Pannendak en om
Kwart voor vier zette hij de wagen op het grint-
pleintje voor het restaurant neer. Dit keer zag
geen sterveling naar hem om, toen hij naar hel
gewone tafeltje zwaaide alleen het meisje
keek. Van terzijde bemerkte hij dat ze roerloos
bij de deur stond, maar hij wendde z'n hoofd
niet naar haar toe en deed z'n best het te doen
voorkomen dat dez -"=>tamcr' eigenlik niets
bijzonders was. Ze zag er erg opgewekt uit toen
ze op zijn tafeltje af kwam en hij lachte haar
vrolijk toe. Met wat minder reserve sprekend
dan de vorige maal, merkte ze op dat hij
hele tijd niet geweest was en tot zijn vreugde
maakte ze geen enkele opmerking over
nen, al was hij er tevoren zeker van 'dat ze dat
niet zou doen. Maar het maakte alles zo veel
normaler, alsof er niets bijzonders aan zijn lopen
was. Hij praatte met haar alvorens iets te be
stellen, hij praatte weer toen ze hem het bestel
de bracht en nog een tijdje toen hij afrekende.
Hij betaalde, stond op, zwaaide naar de wagen
(vurig hopend, dat hij niet zou vallen), draaide
zich om ze stond nog steeds naar hem te
kijken en knipoogde toen zo geraffineerd als
maar mogelijk was. Toen hij wegreed, vroeg hij
zich af hoe ze wel zou heten.
Nu hij de wagen weer had en in staat was te
lopen zij het ook nog onzeker had het leven
een nieuwe bekoring en elke dag trok hij er
op uit om daar ten volle van te genieten. Vrij
wel elke dag ging hij theedrinken in „Onder '1
Pannendak" en zijn vriendschap met het meisje
ontwikkelde zich heel rustig en beleefd, zonder
speciale inspanning van een der beide kanten.
Hij moest nog altijd voor zichzelf uitmaken hoe
hij het leven zou aanpakken.
Uit Madeira scheef Patricia hem een kort
briefje met de mededeling, dat ze over een paar
weken weer in Engeland zou zijn; ze hoopte dat
hij het goed maakte. Ook dat was een kwestie,
die hij in 't reine moest brengen.
Kendall, de directeur van St. Edward's School,
bad hem sinds zijn ongeluk trouw en bemoedi
gend geschreven en Bader schreef hem nu terug
om te vertellen wat een succes zijn nieuwe be
nen waren. Meteen kwam er een voorstel van
de directeur terug: Waarom zou hij niet mee
doen in de Old Boys' cricketmatch, die over
een paar weken zou worden gespeeld.
IWURLI VERVOLGD;
Kijk, dat is nu iets wat we niet be
grijpen. Wij zouden willen zeggen:
een sleutelpositie is een sleutelpositie.
Er zijn posities èn posities. Maar een
sleutelpositie is toch wel iets heel uit
zonderlijks. Wanneer iemand zo'n
sleutelpositie aanbiedt, geeft hij daar
mee te kennen, zichzelf goeddeels uit
te schakelen. Waarom zou men zulk
een aanbod niet mogen accepteren? I
Een sleutelpositie blijft een sleutel
positie, ook wanneer ze door een
humanist wordt aangeboden.
Aan Daniël werd eens door een
heidens koning een sleutelpositie in I
zijn koninkrijk aangeboden. Zei Daniël
toen: „Ik accepteer dit niet, want het
is een heiden, die mij haar geeft?"
Neen, hij overwoog: een sleutelpositie
is een sleutelpositie en juist als zodanig
kan en mag ik haar aanvaarden.
JTEN TWEEDE DING heeft ons in de
verkiezingslectuur getroffen. Dat
was een tekening in een socialistische
krant. Men ziet daarop minister Mans- I
holt, niet als de stoere magistraat, I
maar een beetje zielig en met gebon
den handen.
Eerlijker verkiezingsplaat hebben
we bij ons weten nooit gezien. De
socialistische minister geeft hier uit-
drukking aan zijn machteloosheid.
Geen wonder ook, nu de sleutelpositie
(zie hierboven) in andere en betere
handen was komen te berusten.
Het gaat bij de stembus van morgen -
om het regeringsbeleid in de komen
de jaren. Het gaat cr morgen om, dat
die krachten worden versterkt, die
het rooms-rode beleid van de eerste
naoorlogse jaren beslissend hebben
gekeerd en omgebogen.
Wij kunnen er morgen het onze toe
bijdragen, dat de sleutelposities blüven
behouden en dat anderswillende
handen worden geboeid.
Het lijkt een bescheiden daad, die
van' ons wordt gevraagd. Maar het is
een daad, waarvan de gevolgen be
langrijk en vèr reikend zijn.
Mary Pos.
Rhodesia beschrijft zij als een bij uit
stek voor emigranten geschikt land, waar
ze vele Nederlanders aantrof, die kans
hadden gezien zich in enkele jaren een
goed bestaan te verzekeren.
natuurschoon ruimschoots vergoed.
Gelukkig is er de laatste jaren de mo
gelijkheid om zelfs diep in Afrika radio
programma's te beluisteren. Dit is een
enorme verbetering, niet alleen voor de
emigrant, maar ook voor de naturellen,
die al hun werkkrachten geven om maar
in het bezit te komen van een toestel
Helaas hebben de democratische krach
ten de radio niet alleen. Communistische
agitators hebben nu ook al hun geheime
zenders in Afrika, waarmee ze ongetwij
feld zullen proberen onrust te verwekken
onder de oorspronkelijke bevolking van
Afrika.
Ook in deze gebieden speelt het kleur-1
lingen-vraagstuk een grote rol. N.-Rho-
desia kent geen onderscheid, terwijl Z-1
Rhodesia ,,apartheids"-wetten kent. Dit
maakt, dat deze staten nooit tot een een
heid kunnen komen.
Tanganyika is een aards paradijs voor
de donkere bevolking. Dit land wordt
door Mary Pos beschreven als een ge
bied van ongekend natuurschoon.
De Kilimanjaro en de Victoria-water-
vallen zijn van zulk een imponerende
schoonheid, dat woorden haast te kort
schieten om dit te kunnen weergeven.
Helaas is in de havenplaatsen de be
handeling der kleurlingen erg slecht
Ook de houding van de Nederlandse emi
granten aldaar was Mary Pos niet sym
pathiek. De schrijfster werd bijzonder
getroffen door de sisal-plantages in de
binnenlanden van Tanganyika, die het le
ven van de blanken en naturellen
welvarend maken.
De schrijfster slaagt er in om al haar
indrukken en ervaringen boeiend
geven, afgewisseld met aardige anecdo
tes. En zij weet de aandacht van de le
zer door haar vlotte verteltrant
vast te houden.
Dit prachtige boek van de N.V. Gebr-
Zomer en Keuning te Wageningen
dan 200 pagina's met i
Priesters als ambtenaren van
de burgerlijke stand
Priesters van Egyptische nationali
teit zullen voortaan als ambtenaren
van de burgerlijke stand in Egypte
kunnen optreden, wanneer het gaat ooi
de kerkelijke huwelijksinzegening tus-
sen niet-Islamitische Egyptenaren,
mits zij tot dezelfde ritus behoren.
Dit is het resultaat van bewogen
acties, welke de christenen van ver
schillende kerken tegen de Egyptische
regering hebben gevoerd en welke
omstreeks Kerstmis tot arrestatie van
hoge kerkelijke waardigheidsbekle
ders hebben geleid. De onderhandelin-
rustiger sfeer echter hebben
voorlopig tot dit resultaat geleid.
De regering heeft nu de namen van
de priesters opgevraagd, die volgens
de vastgestelde normen als ambtena-
bij huwelijken mogen optreden.
De registratie zelf is aan nauwkeurige
voorschriften gebonden. De „priester
notarissen" moeten de officiële boeken
gebruiken en het Arabisch als taal
gebruiken. De registratiegelden han
gen af van de hoogte van de bruids
schat. De bruid moet minstens 16 jaar
zijn.