Zendingswereld herwint verloren terrein CHRISTEN EN POLITIEK FEISSER: de dominee, die niet dopen wilde ILfrkJsBap" Wat is een sekte? niA'm ft'HLy iiii ZONDAGSBLAD ZATERDAG 9 JUNI 1956 NIEUWE FASE IN GESCHIEDENIS VAN DRUKPERS EN ZENDING „Er is een pakje voor U uit Nigeria," zegt iemand tegen me. Een stijve rol wordt me overhandigd en als ik het papier er af scheur komt een aantal Afrikaanse bladen tè voorschijn. Op de achterpagina staat een advertentie van Phnips; binnenin adverteert men Blue Band, alleen dit keer staat geen knappe Nederlandse huisvrouw te waaien met een pakje margarine, maar een even knap negerinnctje houdt een blikje met zon- doorstoofde, vitaminenrijke inhoud in haar hand. „African Challenge" is het jongste, maar nu reeds het grootste geïllustreerde maandblad van geheel Afrika; het is de „Spiegel" voor de neger. Dezelfde kalender, ge knipt uit dit blad, hangt aan de muur van een woning in de buitenwijken van Lagos, van een schoollokaal in Ogoro en van een melaatsen kolonie in Bori-Ogoni. In een oplaag van 150.000 brengt de „Challenge" iedere maand tot in de verst afgelegen gehuchten zijn blijde boodschap. Het zendingstijdperk begon met Wil-| liefst geen blanke maar een kleurling, liam Carey, de eerste zendeling naar En verder is er een regelmatige halve India. Duizenden pioniers volgden zijn pagina Bijbelstudie, een vrouwenpagi- voorbeeld en trokken de binnenlanden na, en bevat het blad alle mogelijke in om onder de heidenen te gaan wo- practische aanwijzingen. In het janua- nen. Ze stichtten scholen en ziekenhui- rinummer van dit jaar werd de aan- zen. Vaak was het eerste gedrukte bo^k dacht gewijd aan de tanden van de ba- taalgebied de Bijbel, en I by, in het zojuist verschenen ikpe~~ ïelii zendelingen leerden de bevolking Bijbel lezen en tevens waren zij de dok ter voor het lichaam. School en zieken huis zijn jarenlang de twee machtigste instrumenten geweest om de bevolking te bereiken. De volkeren ontwaken ech ter en gaan zelf ziekenhuizen stichten en scholen openen. De dokter is niet langer de verpersoonlijking van de Christus; de onderwijzer niet langer.de vredesapostel. School en ziekenhuis zijn niet meer de uiterlijke tekenen van het Evangelie, maar worden meer en ineer slechts de kenmerken van een westerse beschaving. Vijftig jaar geleden was een dokter een „gave Gods,' nu is hij een „plicht van het westen." Te lang heeft de zending alleen stilgestaan bij de primaire humanitaire aspecten als gezondheidszorg en de bestrijding van het analphab°tisme. Men opende de ogen van de bevolking voor een geheel nieuwe we reld. en wel die van be» boek. en het communis me greep zijn kar.s. Ec-n vloedgolf van rode Ier- tuur stroomt de onont wikkelde gebieden bin nen en wordt gretig ver- alonden. En de zending raak te achterop. Lectuurver- verspreiding bleef het werk van de enkeling, die ergens in een klein drukkerijtje zijn boekjes drukte, vol liefde, vol overgave, vaak met weinig ervaring, verlangde naar meer, maar tafelmanieren. Het blad brengt niet alleen een geestelijke boodschap, maar heeft ook een opvoedende taak. PING PONG Als men het blad doorbladert, heeft men er geen idee van dat er blanken achter staan, en heel veel regelmatige lezers weten dit ook niet. Het is hun blad geworden, het blad van de kleur ling. Dit is niet eenvoudig. Toen men voor één van de komende nummers een artikel wilde wijden aan ping pong, leek dat een betrekkelijk gemakkelijke zaak. Uit een bibliotheek werd een boekje op gediept waarin men alles kon vinden. Toch waren er vier mensen voor nodig, dié samen 14 werkuren er aan besteed den om het artikel te schrijven. De spelregels moesten eenvoudiger gesteld worden en zo beschreven worden, dat iemand die nimmer een tennisballetje neger AFRIKA ONTWAAKT Afrika ontwaakt en geheel nieuwe we gen moeten gezocht worden om nieuwe behoeften te bevredigen. De ogen van de zendingswereld gaan hiervoor open. De „African Challenge" is een bewijs van een „revolutie", die zich in stilte voltrekt; zij kon wel eens een nieuw tijdperk in de zendingsgeschiedenis in luiden. Veel is er veranderd iij-de, zendings? .werèldsedert de laatste- wereldoorlog, maar dé afgelopen vijf jaar zullen in het bijzonder in de zendingsgesch'ede- nis van Afrika en Zuid-Amerika te beek staan als de „overwinning van de druk- Men ging begrijpen, dat de uitgave van lectuur niet meer de taak was van een man ergens in de binnenlanden, maar dat het centraal moest geschieden en door vakmensen verzorgd moest wor den. Hel was Sudan Interior Mission (de zending in de binnenlanden van Soedan), die greep naar het hoge doel: Een christelijke radio en krant voor geheel Afrika. Zij zocht geen theologen, geen afgestudeerde Bijbelschoolstuden- ten. geen mensen met een godsdienstige opleiding, maar vakmensen uit de we reld van radio en pers, die als christe nen hun gaven wilden geven voor de evangelisatie van Afrika. Na veel ber sprekingen vonden ze de juiste mensen en kon men beginnen aan de plannen van een radiostation en^een maandblad voor het Afrikaanse volk. Reeds enkele jaren zendt het radiostation ELWA zijn veeltalige evangelisatie-programma's uit en drie jaar geleden verscheen het eer ste nummer van het nieuwe maandblad „African Challenge". Het succes was enorm. Na een ongekend korte tijd moest de drukker van Lagos zeggen: „Ik kan het wek nW. aan, mijn per sen zijn niet snel genoeg". Men zocht een andere drukker, maar nergens in Afrika was een pers té vin den, die de gevraagde hoeveelheid bla den iedere maand opnieuw kon leveren. Nu wordt de copie kant en klaar ge maakt in Lagos en in Engeland via een fotografisch proces gedrukt en vandaar uit gedistribueerd over geheel Afrika van noord tot zuid en oost tot west. HOOFDEN BIJ ELKAAR Het experiment werd met aandacht door de verschillende zendingsgenoot schappen gevolgd, en na het ongekende succes begon men een dergelijk blad voor de Franse gebieden in de Franse taal. Zuid-Amerika hoorde ervan, en enkele maanden geleden is men met een Spaanse uitgave begonnen en een Por tugees maandblad staat op stapel. Zendingsgenootschappen die alleen de enorme kosten nimmer konden dragen en ook de vakmensen niet bezaten, heb ben de hoofden bij elkaar gestoken en in Zuid-Amerika zelfs een vast lectuur verspreiding-genootschap gesticht. dat van alle kanten ondersteund wordt. De „African Challenge" is geen blad voor de christenen na est son'teel'ike bladen voor de niet-christenen Het blad heeft een opdracht en een boodschap. Het is zendingswerk. Dat wil niet zeg gen. dat de inhoud geheel bestaat uit evangelisatiestukjes, in het geheel niet. - Dit blad is voor de niet-christenen be doeld en men zou die daardoor niet kun nen bereiken. Daarom begint ieder blad met nieuws. Anderhalve tot twee pagi na's zijn gewijd aan een overzicht van het belangrijkste gebeuren. De nadruk ligt natuurlijk op Afrika zelf. Dan is er het korte verhaal. Meestal gebruikt men daarvoor de levensgeschiedenis van een bekend of minder bekend christen. gezien had zou begrijpen ging. Bepaalde woorden meden worden, of worden uitgelegd, dat de lezers anders in het geheel niet zouden begrijpen wat er werd bedoeld. Onder aan ieder kort verhaal staat dan ook een woordenlijstje met de moei lijke woorden. De kop van dat lijstje is op zichzelf al een vondst. Er staat niet: „moeilijke woorden" want de lezer zou dan onbewust het verivijt voelen: wat zijn jullie toch dom. Neen er staat bo ven: Nieuwe woorden! Nu voelt de lezer zich trots dat hij steeds meer leert. Vorig jaar gebruikte men een ver haal, dat in een zondagsschoolblad van Amerika gestaan had. Gemakkelijk zegt U. dat behoefden ze alleen maar over té nemen. Het was het verhaal van een Amerikaanse neger, dus het lag in de lijn van het Afrikaanse volk. Maar het was niet zo eenvoudig. Na een eerste doorlezen moesten verschillende woor den veranderd worden: „Sterke zwarte vingers" werd „sterke vingers", „vol gens Webster" werd „volgens het woordenboek", dollars werden ponden. Pas echter toen het verhaal voor de tweede maal door de redactie werd doorgenomen, ontdekte men een aantal uitdrukkingen die de gemiddelde neger in het geheel niet zou snappen. Uit eindelijk bleek, dat men het artikel beter opnieuw had kunnen schrijven dan het i te i had i meer tijd verspeeld aan de veranderin gen. Dat het blad invloed begint te krij gen, is reeds merkbaar. De hoofdredac teur, Harold Fuller, schreef eens: „Ik hoorde een nationalistische leider eens uitroepen: „De zendelingen zijn bedrie gers en ze zijn de dienstknechten van het imperialisme". Nu is hij een eerste minister. Kort geleden vertelde hij mij, dat hij de Challenge regelmatig, las en dat zijn dochters zo lang gezeurd had den om extra Kerstnummers, dat hij hen zijn eigen nummer maar had gege ven". Het vertrouwen van de heidenen wordt gewonnen door de Afrikaanse sfeer van het blad, en daarom wijst hij de boodschap niet zo spoedig af als hij gewezen wordt op zonden in zijn leven. Hij voelt het niet als een ondermijning van oude gewoonten. En de brieven, die iedere dag het redactiekantoor bin nenstromen, getuigen van een zeer wijd verbreide zegen. Telkens weer worden heidenen gewonnen voor de boodschap van Jezus Christus, die dan aan de dichtstbij gelegen kerken of zendings- posten worden doorgegeven. GROOTSTE PROBLEEM Het grootste probleem is natuurlijk de bezorging van het blad. Afrika kent geen twee postbestellingen per dag. Uren moeten vaak per vrachtwagen worden afgelegd langs modderige wegen. En som* ontmoeten de vertegenwoordigers en bezorgers ongekende moeilijkheden. Toen de truck de bladen ergens in Qost- Nigeria zou afleveren, werd ze plot seling omringd door zeer vij'andige in woners van het dorp, die met hun mes sen klaar stonden voor een aanval. Iemand had het gerucht verspreid dat de blanken de kinderen vergiftigen wil den met melk die in de school werd uit gedeeld. Toen de vertegenwoordiger aan kwam rijden meenden ze beslist, dat hij de vergiftigde melk kwam brengen. Maanden lang bereikte de verkoop van de bladen daar een dieptepunt dat woedende ouders hun kinderen meteen de school uit kwamen sleu ren als de truck maar in de verte te zien was. De uitgave van een dergelijk blad kent zijn eigen moeilijkheden, maar de wetenschap dat het blad ten zegen is voor duizenden schenkt een grote innerlijke blijd schap. Men wil deze lec tuur lezen Een man van de Kikuvn- stam sprak voor een groot aantal lezers uit Afrika, toen hij schreef: „Ik be steedde te veel tijd aan het lezen van andere kranten, speciaal politieke bla den. Daaruit putte ik geen geestelijke winst. Maar dat kan ik wel door Gods boodschap te lezen in de African Chal lenge. Ik ga er met mijn vrienden over Gesprek met Engels politicus Nog enkele .dagen en we zullen het vereiste hokje weer invullen óp stembiljet. De meeste lezers zullen hun keus wel reeds bepaald hebben dereen weet waarvoor deze krant staat. Bovendien is .dit geen pagina vooi tieke toespraken. Wel hadden we vorige week het recht om één van de mei staande christen politici te ontmoeten Schotland, die als conservatief zijn plaats inneemt in het Lagerhuis. Mr. John Henderson's naam heeft kende klank gekregen onder de Engel christenen !ij was een der eersten, die contact had met Billy Graham, en door zijo toedoen vooral werd deze evangelist u" genodigd, om zijn bekende campagnes Engeland en Schotland te houden. Juist in verband met de dromende verkiezingen vroegen we hem hoe zijn verhouding was als christen tot de po litiek. Groot. Brittannië kent geen christelijke partijen zoals wij in Neder- Mr. John Henderson, lid van het Britse Lagerhuis, bespreekt een theologisch pro bleem met de evan gelist Billy Graham tijdens een televisie uitzending. land hebben. Er zijn slechts .drie par tijen vertegenwoordigd in het ment: De conservatieven, de art» partij en dé liberalen. De meeste christenen, die zich politiek begeven behoren tot de partij. De gemiddelde anglo-saksische christen van orthodoxe belijdenis meent dat het privé-recht een eis is van Gods Woord en men wijst het socialisme daarom af als niet overeenkomstig de Schrift. Slechts in de vrijzinnige krin gen ziet men een doorbraak naar het socialisme. Mr. Henderson begon te zeggen, dat men in Groot Brittannië in "het alge meen politiek en geloof van elkaar meende te moeten scheiden. Het geloof heeft te maken met eeuwigheids-waar de politiek met aardse kwesties. Maar als men een goed politicus wil zijn moet men naast geloof in dé prin cipes van de partij ook een zeer bewust geloof in Christus en Zijn Woord bezit- De politiek bekommert zich om aardse waarden, zoals de welvaartsstaat, defen sie, buitenlandse politiek, en in de poli tiek wordt de christen geheel bepaald bij dingen die de tijd aangaan. Maar toch ligt hier een heilige roeping de christenen. Hij mag zich-niet afzij dig hóuden. Hij Speelt als politicus im mers nief alleétT eeh belangrijke 'plaats inde verandering van de. sociale om standigheden van 'zijn medemensen, maar heeft een veel diepere boodschap. Bij voorbeeld als de christen de slop het hart van een individu kan ne men zal die man zichzelf uit de slop pen halen. Bij het hart moét men be- gihnen. Bovendien moet de Christen naar zijn roeping een zeer belangrijke taak vervullen door steeds te getuigen, een ander leven is. De basis, waarop dat nieuwe leven wordt gebouwd is Christus Zelf: Daarom heeft de christen een tweevoudige taak. Hij draagt zijn steentje bij in de dingen die aan de tijd gebonden zijn, en wat be langrijker is. hij wijst voortdurend op de eeuwigheid. Ik vroeg of het soms moeilijkheden Wat een verschil Het verschil tussen luisteren naar een radiopreek en de kerkgang, heeft iemand eens gezegd, is bijna het verschil tussen een telefoongesprek met je meisje en een avond samen doorge bracht. het Toen Jan Theeuwes met de vraag kwam of zijn kind gedoopt kon worden voelde ds. Feisser, dat er een historisch ogenblik aangebroken was. Tot nu toe had hij niet veel moeite gehad met de ouders, die hun kinderen wilden laten dopen. Hij had hun rustig en ernstig uitgelegd dat hij inner lijke bezwaren tegen de kinderdoop had, maar dat een beslissing van de hogere kerkbesturen de zaak wel zou oplossen. De ouders hadden daar genoegen mee geno men, maar Jan Theeuwes zou dat niet doen. De man was er nog steeds over gebelgd, dat de do mmee hem indertijd de toegang tot het avond maal had afgeraden, en zelfs geprobeerd had hem onder censuur te stellen. Hij was toch aan het avondmaal gegaan en dominee had toen het brood gebroken, de wijn ingeschonken, maar niets rond gedeeld. Hij was de kansel weer opgegaan en had gezegd: „Degenen, die 'vrijmoedigheid hebben het te gebruiken, kunnen het nemen." Neen. met Theeuwes zou wel geen rustig gesprek mogelijk zijn; hij wilde de zaak op de spits drijven. DE BREUK „Wat is Uw verlangen" vroeg ds. Feisser hem, toen hij binnen was. „Ik wil mijn kind laten dopen." „Waarom is dit Uw verlangen?" Innerlijk moest hij zich beheersen. Het antwoord deed het bloed binnen in hem nog meer bruisen: „Omdat het overal geschied en de zaak ook hier gebruikelijk Pinksteren 1956 ivhs voor de Baptisten in Nederland meer dan een zêndingsfeest, meer dan een herdenking van het ont staan der christelijke kerk. Pinksteren was een jubileum, een herdenking van het 75-jarig bestaan van de Baptisten Unie. Verwar de Nederlandse Baptisten niet met de wederdopers uit de dagen der Hervorming. Jantje van Leiden en Thomas Münzer waren de Vaders niet van deze groep. Schuif nimmer een Baptist de extatische verschijnselen van de dwepers uit die tijd in de schoenen. U doet hun dan onrecht. Verwar het Baptisme ook niet met de Veel rustiger stroming ontstaan uit het werk van Menno Simons, nóch met de Engelse Baptisten die naar Amsterdam vluchtten om daar een tijdelijk heenkomen en rust te vinden. Het Nederlandse Baptisme is een plant van eigen bodem, ontstaan uit Afscheiding en Reveille. het d« den?" „Kunt ge de vragen naar waarheid beantwoorde» „Nee. volstrekt niet." „Acht ge dan de doop van enig belang voor de ziel van uw kind?" „Nee, maar het zal toch gedoopt worden." Hier stonden niet twee gelovigen tegenover el kaar, die op een bepaald belangrijk punt van me ning verschilden Hier kwam de oppositie voort uit gebelgde trots van een natuurlijk hart, die kostte wat het kostte die dominee er uit zou krij gen. Twee dagen later, op 26 september 1843. kwam de man weer, nu met twee ouderlingen om de voorganger te dwingen het kind te dopen. De pre dikant moest zich inhouden om rustig te blijver toen ze zeiden: „Gij zijt onze knecht en word1' ervoor beloond om ons werk te doen." De breuk tussen de begaafde dr. J. E. Feissei en zijn kerk in Gasselternijveen was volkomen. Vier maanden later werd hij als predikant afge zet. Zijn familieleden vonden hem een dwaas er zijn moeder wilde hem niet eens meer zien. Hoe heel anders had zijn ieven kunnen zijn, al' hij niet geprobeerd had de kerk te hervormen Als hij gedaan had, wat zijn voorgangers deden Zij zelf hadden hem verteld, dat de gemeente zon der enig geestelijk leven was, maar hadden haar volgens zijn gevoel in een valse rust gelaten. Ds Feisser was geen man uit de mindere klassen Hij werd in een soldatenfamilie geboren. Beiden, zijn vader en grootvader," waren officieren. Hij behoorde tot de gezeten burgerij. Bovendien had zijn huwelijk met baronesse Van Heeckeren dt deuren tot de hoogste kringen wijd voor hem open gegooid. Men hoorde hem gaarne. Hij was eer voortreffelijk spreker en had als een eerwaardig gemeente, predikant, geëerd en aanbeden een rustig en kalm Zijn eerste taak doopsformulier wel leven kunnen leiden. Maar het werd geen rustig, keraad te krijgen. Het is hem vonk van het goede weer wilde oprakelen in de harten van de mensen. Steeds had hij onder de invloed van de Groninger theologie gestaan, daar immers had hij gestudeerd en zijn doctorstitel behaald. Maai" zijn studie vond met zijn graad geen einde, en vaak zag men hem 's avonds gebo gen over zijn boeken. CARDIPHON1A Terwijl buiten de herfstwind de bladeren van de bomen rukte en legen de ruiten van de pastorie beukte, zat hij tot diep in de nacht gebogen over het oude boek van Newton: „Cardiphonla." Hoe wel het voor het eerst het licht zag in 1783, was het nog lang niet verouderd en zeker niet voor dr. Feisser. Hij las het gretig, maar vaak moest hij het evén terzijde leggen om over het geschrevene te mediteren. Zou Newton gelijk hebben? Zou het waar zijn, dat er geen goeds is in de mens? Be stond er werkelijk een uitverkiezing tot wederge- Sinds het lezen van Cardiphonia was hij nimmer meer dezelfde. De deur ging open naar een nieu we leer, dié de oude leer van de Hepvofrfting was. Onmiddellijk begon hij de onmacht der mensen om enige ziel te bekeren te prediken. Hij maakte het onderscheid tussen naamchristen en- gelovige, tussen bekeerde en onbekeerde. En omdat hij niet alleen een man wan het woord was, maar ook de daad, begon hij te zoeken naar de zuivere s de „dode leden" uit de ker- gelukt, 1 het heeft wel zijn eigen hoofd gekost. Steeds groter werden de tegenstellingen. Vooral toen hij begon te leren, dat de kinderdoop niet Bijbels was. en het geloof de doop moest vooraf gaan. li— Feisser werd de dominee, die niet dopen wilde. ^V,&M?w,JïïL^,5K1 Nieuwjaaremorgen 1844 w*nl het votini, ven de kansel afgelezen. Dr. J. E. FéisSèr Was üit zijn ambt ontzet.' Slechts een kleine groep gelo vigen volgden hem. Op een mooie zondagavond, toen de wind was gaan liggen en geen enkel geluid de stilte in het wijde veenlandschap verstoorde, liepen acht men sen, zeven mannen en een vrouw naar het veen- water achter het schuurtje van boer Reiling, een vriend van ds.Feisser. Dc kinderdoop had geen vaarde meer voor hen en nu zouden ze echt ge- loopt worden. De Duitse -baptist Köbner daalde voor hen in iet water af, en één voor één werden ze onder gedompeld -in liet bruinige veenwater. De kikkers keken zwijgend toe, een reiger vei get zijn avond maal. De eerste Baptisten doopdienst werd gehou den. Nog diezelfde avond werd de eerste gemeen te van gedoopte christenen geinstitueerd. Weinig leseften ze in de overweldigende blijdschap van dat ogenblik welk een zware weg voor hen lag. Zelden is een kerkgenootschap of groep meer ver guisd, maar uit het eerste zevental is een leven de kerkgemeenschap ontstaan. Het Baptisme was ontkiemd en had de aardkorst van haat en nijd, spot en hoon doorbroken om in het zich steeds uitbreidende kerkelijke bos een eigen plaats te GEEN WEG MEER De dood rukte hem uit zijn gezapige dommel In nauwelijks een jaar tijds stond hij di aan een pas gedolven graf. Beide kinderen vrouw stierven en zelf leed hij aan een hevige oogontsteking. Prediken kon hij niet meer. Niet alleen was hij lichamelijk er niet toe in staat, maar geestelijk vond hij helemaal geen weg meer. Hij had altijd gepredikt, dat de mens naar het Evangelie van Christus moest leven, dat de mens zijn best moest doen,dan zou God hem wel zalig maken, maar hijzelf was vastgelopen in de nood In zijn eenzaamheid zocht hij zijn ouderlijke woning weer op, orri o-pnieuw te luisteren naaT iijn grootmoeder, die hem als kind reeds de ver halen uit de Bijbel had verteld. Een half jaai later nam hij weer een beroep aan. Gasselternij» veen kreeg een predikant, die door een diepe weg was gegaan. Zijn prediking was verdiept: hij sprak uit persoonlijke ervaring. Al gauw was de keVk 'e klein. Van heinde en ver kwam men luisteren Hij was de lieveling van de gemeente. De zitplaat sen werden hoog verhuurd, de jaarlijkse inkom sten van de diakonie verdubbelden, de catechisaties werden druk bezocht en de jeugd in het bijzondei begon zich weer voor geestelijke zaken te interes seren. Geregeld werden er op de pastorie Bijbel kringen gehouden en al spoedig viel het woord .Cocksianerij". Het „Hossana" zou weldra in een Kruisig hem" veranderen. Nog was hij de ,;Groninger predikant," die de gaan opleverde dat hij als christen niet specifiek christelijke partij zitting had in het Lagerhuis. Wordt men nief vaak in een bepaalde richting gedwon gen, die gevaar kan opleveren voor hef geweten? Mr. Henderson antwoordde: De par tij stelt het programma slechts in zijn hoofdlijnen vast. Als men zich over Iets zou moeten uitspreken, waarbij het geweten gemoeid Is, dan is leder lid volkomen vrij om eigen inzicht t< gen. Dit geldt natuurlijk speciaal onderwerpen als de doodstraf, zondags heiliging, en drankbestrijding. Zo zjet men dat men zelfs an een land dat geen christelijke partijen kent, ook niet schouderophalend aan de politiek voorbij kan gaan. met de woorden: Po litiek is toch allemaal bedriegerij. De Christen heeft als christen de verant woordelijkheid om in de dingen dezer dagen de stem van de eeuwigheid te la ten doorklinken. Jllllllllllllllllllllllllllllllli Een woord waar heel veel mee ge schermd wordt in "kerkelijke' kringen/ maar dat nimmer aan een vaste.defi nitie gebonden schijnt te zijn, is wel het woord „sekte". Het wordt steeds weer in onze kerkelijke literatuur gebruikt om bepaalde groepen christenen duiden. Iemand heeft ter verklai'ing eens spot tend gezegd: „Een sektariër is iemand die niet gelooft zoals ik". Dr. Boerwin kel geeft in „Kerk en secte" de defini tie: „Een secte is een groep mensen, die meestal als volgelingen van een lei der van de oorspronkelijke groep waar uit hij voorkomt is afgescheiden, omdat hij in bepaalde onderdelen afwijkt van die oorspronkelijke groep." In het blad „De Christen" schenkt de zojuist gepromoveerde Baptiste predi kant J. J. Kiwiet aandacht aan dit pro bleem. Hij schrijft onder meer: Over 't algemeen gaat men uit van een "verkeerde definitie van het woord sekte. Men denkt aan het werkwoord „afsnijden"; de sekte snijdt dan een kleine groep mensen af van het grote geheel, of zij snijdt een bepaalde leer stelling af van de gehele christelijke leer en maakt dit Jot het enige centrum van haar belangstelling. Sektariërs zou den. zo gezien, dan. „afsnijders" zijn hetzij van de groep, hetzij van de Jeer. Philologisch onderzoek heeft echter aangetoond, dat het woord sekte afge leid is van het werkwoord navolgen. De sekten in het N.T. volgen behalve Chris tus nog iets anders na. We hebben daar voorbeelden van de Judaïsten, en van gnostische richtingen, die predikten: Christus plus de wet, of Christus plus een zekere wijsheidsleer. Juist dit plus maakt het wezen van de sekte uit. De zuivere kerk of gemeen te predikt Christus alleen. Het krite- rium tussen kerk en sekte is dus: Chris tus. Een sekte zijn daarom de Mormo nen, omdat zij Christus plus de open baring van Mormon prediken. Evenzo is de Christian Science een sekte, om dat hier naast Christus de leer van Ma ry Baker verkondigd wordt. Zo gezien vertoont de rooms-katholieke kerk sek tarische neigingen, omdat zij naast Christus ook Maria verheerlijkt. Zo kan elke kerk of gemeente sektarisch wor den, als zij naast Christus de belijdenis geschriften, of de doop, of iets anders als een heilsvoorwaarde naast Christus plaatst. Verwachting De warme loomte, die over de stad was gezakt, werd door de regenbui totaal verdreven. De bladeren glom men weer en de frisse lucht deed weldadig aan. Juist toen ik de voor deur achter me dicht trok, gingen de poorten van Philips open. Honderden fietsers krioelden door elkaar en tien tallen bussen deden het water op de straten hoog opspatten. Het was druk in de smalle volksstraat, de stroom van de fabrieken was er nog wel niet binnengedrongen, maar toch stonden alle voordeuren open en vrouwen stonden reeds uit te kijken naar de komst van hun mannen. De kinderen kortten hun tijd met spel. Ik heb er nooit zo op gelet, maar iedere dag staan deze vrouwen zo tegen vijf uur in de open deur te Zo moet de eerste gemeente gewacht hebben op de wederkomst van de Bruidegom. Wachten wij nóg wel op Hem? Of leven we gedachtenloos ver der. zonder verlangen naar Zijn aan wezigheid? Nauwelijks een half uur later liep ik weer door dezelfde straat. De deu ren waren dicht en slechts een enkel kind speelde nog een eenzaam spel. De huizen leken doods. Neen toch niet helemaal, uit één kamer klonk orgelspel. Vader zat achter het har monium omringd door de kinderen. Moeder dekte de tafel. Door het ge opende raam klonk een geestelijk lied. Zoiets is een zeldzaamheid tegenwoor dig. Een zeldzaamheid omdat er zo weinig verwachting is. Gezin Een gezin waar men zich nog om een orgel schaart, samen zingt, samen plannen maakt en samen met vakantie gaat is „een gezin van gisteren" ge worden. De „Frankfurter Zeitung" vertelde, dat men in een school de kinderen had laten opschrijven hoe zij de zondag hadden doorgebracht. Met uitzondering van één hadden ze allen op eigen houtje hun vertier gezocht, omdat de ouders op stap waren. Enkele weken geleden richtte de Oostenrijkse Evan gelische Kerk zich in een herderlijk schrijven tot haar leden en waar schuwde tegen de verbreking van het gezinsverband. Vooral de aanschaf van auto's en motorfietsen had er aan meegewerkt. Het Duitse blad sprak zelfs over „het bankroet van het ge zin". Waar moet men beginnen aan de op lossing? Overheidsmaatregelen? Het zal weinig baten. Gezinsgemeenschap ontstaat niet door bepalingen. Ge meenschap ontstaat slechts daar waar men iets gemeen heeft. Het kenmerk van onze tijd is echter het „Ieder voor zich en God voor ons allen". Onze tijd zou misschien het beste vergeleken kunnen worden met de tijd van de richteren; „Een ieder deed wat goed was in zijn eigen ogen." Wee de wereld, die afhankelijk is van een leider, maar zelf niet de kracht opbrengt om te buigen voor de Ko ning der koningen! Het probleem van onze tijd is een geestelijk probleem, een probleem van het zelfzuchtig hart Geen regering kan dat aanpakken ten zij het aangepakt wordt via de Bood schap van het Evangelie. BABY en BOM Lutherse Kerkedag op kasteel Hoekelum Qok in Nederland. hebben deEvan gelisch Lutherse Kerken een kerkedag georganiseerd en wel op donderdag 14 juni op Hoekelum in Ede. Buiten de toespraken zullen er ook verschillende discus siegroepen georganiseerd worden die de volgende vragen zullen be spreken: 1. Gelooft u, dat elk gemeentelid de plicht en de mogelijkheid heeft om een verkondiger van het evan gelie te zijn? 2. Op welke wijze kunnen wij onze medemensen, die geen Christen zijn, het evangelie brengen? t. a. Welke weerstanden hebben volgens u de mensen, die geen Christen zijn, tegen de boodschap van de kerk? (In hoeverre kent u deze weerstanden zelf ook.) b. Gelooft u, dat het mogelijk it deze weerstanden uit de weg te ruimen? I. Wat zou er aan ons als gemeente leden en aan ons kerkelijke leven moeten veranderen om da werf kracht van onze kerk groter te maken? Bijbeloplage houdt groei wereldbevolking niet bij Hoewel de verschillende Bijbelgenoot schappen ieder jaar een nieuw re cord bereiken in de verspreiding van de Schrift, kunnen zij toch de snelle groei van de wereldbevolking nauwelijks bijhouden. Jaarlijks neemt de wereldbevolking met 25.000.000 mensen toe. Dr. William J. Platt, algemeen secre taris van het Brits en Buitenlands Bijbelgenootschap, deed deze mede deling tijdens de jaarlijkse vergade ring te Londen. Het genootschap had 7.830.000 Bijbels en Bijbelge deelten in 1955 verspreid, tegen 7.130.000 in 1954. Volgens de spre ker was dat getal ongeveer een derde van de totale circulatie. Op kamer 40 is een baby opgenomen van 1800 grammen, ruim genomen. Hij ligt meer dood dan levend in de zuurstoftent en om het te behouden wordt van alles aangewend. De kinderarts heeft vitamine K-injecties voorgéschreven 't gekookte water wordt hem nog per druppeltje gegeven. Ook kwam er een professor bij om ernstig te beraden, want de thermometer wijst al bijna 40 graden. De röntgenlfamer is er ook al aan te pas gekomen en 't lab heeft uit 't garnalengingertje een druppel bloed genomen. Maar ach, je ziet door 't glas het kleine lichaam schokken. Is het soms bezig om een pneumonie te fokken? Hier werkt de hele staf, om een conveusekind in 't leven te behouden, dat in een kamp geboren werd,* bij deze felle koude en ginder is men bezig de atoombom te perfectioneren. Als ik het zo bekijk, moet 't mensdom nog veel leren!! Tijdschrift voor Ziekenverpleging, mei 1956. JANEMIEKE DE WITT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 11