CMRISTFLIJK c D Nieuw rapport over de kwestie-Kralingen Zwitsaletten Rome en de Reformatie hebben gemeenschaweliike plichten Kijk op moderne gezinsleven veelal te pessimistisch is K77 SNELPON £He/jrZè fyMer „Verzuiling" DAN MAAR ZO! 2 WOENSDAG 6 JUNI 1956 Generale synode Geref. kerken (art. 31) De generale synode van de Gereformeerde Kerken (onder houdende art. 31 KO.) heeft gisterenmorgen in haar vergade ring te Enschede de behandeling van de zaak-Kralingen voortge zet. De rapporteur ds. Jac. van Nieuwkoop was vervangen door ds. S. Cnossen te Enumatil, ter wijl ds. W. Vreugdenhil te 's-Her- togenbosch ds. Van Nieuwkoop verving als voorzitter van de rapporterende commissie. De commissie heeft een nieuw rapport samengesteld, dat is opgesteld in over leg met het moderamen der synode. In tegenstelling tot een vorig rapport, is hierbij de procedurevorm niet gebruikt. De commissie is van mening, dat de kerkeraad van Kralingen de bezwaren die destijds waren ingediend, had moeten behandelen. Dit is niet gebeurd. Het ge hele complex van moeilijkheden is daar uit naar haar mening voortgevloeid. De commissie stelt daarom aan de synode voor het bezwaarschrift van de kerk van Kralingen af te wijzen. Met deze visie was ds. C. Vonk van Schiedam het niet eens. Hij oefende scherpe critiek uit op het rapport en was van oordeel, dat de kerkeraad van Kralingen gelijk heeft. De ouderlingen Jac. van Oord van Utrecht en J. Potter te Rozenburg spra ken in gelijke geest en verklaarden niet te kunnen meegaan met het commissie rapport. Ds. Th. Hettinga van Harlingen, ds. N 't Hart van Steenwijk en de prae- adviseur prof. H. J. Schilder, betuigden echter hun instemming met het rapport waarop prof. Schilder nog wel enkele amendementen wilde in dienen; de voorstanders konden echter niet alles ideaal noemen. Nadat de rapporteurs en de voorzitter ir commissie de gemaakte opmerkingen hadden beantwoord werd de eerste ronde het debat gesloten. De synode is hierna tot vanochtend uiteengegaan ten einde de commissie gelegenheid te geven gistermiddag en -avond te vergaderen. Boek VAN DE DAG Advertentie Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Middelharnis: C Treure te Ederveen; te Op- en Neder-Andel: C. "os te Westbroek. Beroepbaar: vik. J. Korpershoek te Overschie. GEREF. KERKEN Beroepen te Vlaardingen (evang. pred.): G. Aalbersberg te Nieuwkoop (Z.)te Grijpskerke: kand. G. Harms te Daarle. GEREF. KERKEN (art. 31) Aangenomen naar Veenendaal: kand. C. J. Smelik te Groningen, die bedankte Buitenpost, Garrelsweer, Appinge- dam. Hoek en Twijzel. Bestrijd UW PIJNEN met: De Russische kerk en het communisme Metropoliet Nikolai, hoofd van ee: delegatie van kerkelijke leiders uit de Sowjetunie, heeft dinsdag op een pers conferentie te Greenwich in de Ameri kaanse staat Connecticut verklaard, dat de Russische Orthodoxe Kerk het com munistische materialisme openlyk in de Sowjetunie veroordeelt. Op een vraag wat de Kerk doet het communisme te bestryden ant woordde de metropoliet" „De communis tische party houdt zich met haar zaken bezig en wij met de onze, zo is er geen conflict." Verrassende groei van groep belastingambtenaren (Van Blaise Pascal, Leven van zus, vertaald door P. Storm. Ultg. J. H. Kok te Kampen. Prof. dr. F. W Grosheide zegt in de inleiding die hij voor dit bijzonde re boekje schreef, dat Pascal meer bekend moet worden, omdat hij menig woord gesproken heeft, dat ook voor onze tijd van belang is. Pascal heeft met bijbelwoorden, geplaatst in tijds volgorde, het leven van Jezus samen- fevat, hier en daar aangevuld of ver- onden met een enkel woord van hem zelf. Kinderlijke eenvoud des geloofs en diepzinnige gedachten blijken ook in dit boekje kenmerkend te zijn voor deze waarlijk grote en bijzonder bege nadigde man. De heer P. Storm heeft op lofwaardige wijze de vertaling sociale redacteur) Advertentie MODERN CHRISTELIJK STAATSMANSCHAP EEN WOORD VOOR VAN DAAG CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Hoogeveen tvac.-D. Biesma): D. Henstra te Oud-Beijerland Smeden te Rotterdam-Zuid. Bedankt vo Ref. Church i Papendrecht. Strijden en bidden 't Verhaal uit Exodus 17 is over bekend. Israels overwinning op Amalek werd niet verkregen door Jozua's dapperheid, maar door de biddende Mozes, ondersteund door Aaron en Hur. Bidden is de hand uitstrekken naar de troon des Heren. Hij wil door Zijn volk gebeden zijn. En hoe krachtiger en waarachtiger dat gebed is, zoveel zekerder is de verhoring. Beseffen wij dat nog wel in onze tijd? En leven wij naar die gulden regel, die de Schrift op zo menige bladzijde ons voorhoudt? God roept ons tot de strijd. Zijn naam moet beleden, d.i. uit geroepen worden. Niet alleen in de kleine kring om ons heen. Maar ook in het volksleven in al zijn rijke schakeringen. Aan die strijd ons onttrekken mogen wij niet. De Koning ge biedt Zijn Naam te belijden voor de mensen. Die strijd is dus niet onze zaak. En daarom, moeten er zijn uit strekkende handen naar de troon des Heren. De strijd moet geheiligd zijn Lutherse synode in Duitsland Maar de pauselijke pretentie zal nooit irorden erkend (Van onze correspondent te Bonn) HANNOVER, 5 juni. De tolerantie tussen de Rooms-Katholie- ken en Protestanten vormt het belangrijkste punt van bespreking in de generale synode der Verenigde Evangelisch-Lutherse Kerken in Duitsland, die alhier samenkomt en waarheen door tien Lutherse landskerken uit West- en Midden-(Oost-)Duitsland afgevaardigden zijn gezonden. De verenigde Lutherse landskerken zijn als geheel en elk afzonderlijk leden van de Evangelische Kerk in Duitsland. De voorzitter der synode, bisschop dr. Lilje, verklaarde dat de Lutherse Kerk vooral op twee gebieden tole rantie van de Roomsen verwacht: op door het gebed. En zo weten we de uitslag veilig in de handen van Hem, die 't al regeert. het gebied der politiek en in kwesties betreffende het onderscheid tussen beide confessies. Op het eerste terrein verwacht dr. Lilje geen moeilijkheden; vraagstukken van „personeelspolitiek", de bezetting van posten door Roomsen Protestanten zijn in het algemeen gemakkelijk op te lossen, De Roomse pretentie Ten aanzien van de confessionele ver schillen met de R.K. Kerk, zei dr. Lilje, dat de Lutherse Kerk nu noch in de toekomst de pretentie der Rooms-Katho- lieken erkent, dat aan de paus de zorg jor alle Christenen is toevertrouwd. Naar het inzicht van bisschop Lilje bestaat de tolerantie vooral daarin, dat het openbaar de beide confessies ge- CCH3 ««1 1CU g verzuiling" ls geet^uui d. In een politieke^ Met dankbaarheid mogen we denken aan de vele verbeteringen, die in de afgelopen twee jaar in ons dienstvak zijn bereikt. Maar ook mogen we daarbij denken aan het feit, dat onze groep Rijksbelastingen nimmer, ook niet in de tijd, dat ze zelfstandig stond als Chris telijke Bond van Belastingambtenaren, zulk een groot ledental had. nl. 3444 Dit vermeldde de heer H. Pool (Utrecht) gisteren in de landelijke ver gadering van de groep Rijksbelastingen in de NCBO, waarvoor een verrassend grote belangstelling bestond. Met diepe eerbied werd herdacht de onlangs ontslapen heer J. Kooiman (Delft), die vele jaren, onder de moei lijkste omstandigheden, voorzitter van de bond is geweest. Een herzien rapport over de perso neelsformatie werd na korte discussie aanvaard. Daarna behandelde de vergadering een 55-tal voorstellen betreffende de salariëring, de andere arbeidsvoorwaar den en de bevorderingen. Dr. K. Runia benoemd aan Australische hogeschool Dr. K. Runia, gereformeerd predi kant te Dokkum, is benoemd tot docent aan de theologische school van de Re formed Churches of Australia te Geelong in Victoria, om onderwys te geven in de dogmatiek, de ethiek en de apologetiek. Dr. Runia zal zich zo spoedig mogelyk naar Australië begeven Aan de theologische school, die thans negen studenten heeft (vyf eerste- en vier tweedejaars! treden naast dr. Runia op Rev. J. A. Schep (o.a. N.T. en kerk recht) en Rev. A. Barclay (o.a. N.T. en MELODIE en WOORD der Ethergolven DONDERDAG 7 JUNI ersum I. 402 m. KRO: 7.00 Nws, 7.10 7 45 Morgengebed en lit kal. 8.00 Nwa eerber, 8.15 Gram. 9.00 V d huisvr. /aterst. 9.40 Schoolradio. NCRV. 10.00 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 V d gg"3 Lichte 0 Land- 2.40 Gram. 12.55 Zc <ath nws, 13.20 Sop) b meded. 12.30 Bondsdag Ned Chris- jeugd; 17.35 Gra 18.00 Lichte r izlek; 17.40 Beursbericht: 17 45 Gra Puzzel mee KRUISWOORDRAADSEL PUZZLE No. 430 Horizontaal: 1 Roofvogel, 5 klein per soon, 7 bloem, 8 rondhout. 10 Fr. N.V 11 dikke paal, 12 vervoermiddel, 13 levenslust, 15 roofvogel, 17 zangnoot, 18 gezinslid, 19 grappenmaker. 21 zang- noot, 22 vreemde munt. Vertikaal: 1 Model. 2 bergplaats, kluw, 4 prima, 6 vochtig, 9 bewoonde planeet. 10 geneesmiddel. 13 geneesheer, 14 betaalmiddel. 15 gewicht. 16 stengel met bladeren, 20 vogel. OPLOSSING PUZZLE No. 429 Horizontaal en Vertikaal: 1 Kontakt, 2 negeren, 3 aardbei, 4 tannine. ef. 19 30 Verkiezing! adiokrant. 20.20 Promenade-ork. ondagsschoolarbeid, klankb. 21.2 22.45 Avondove Prof. R. van Dijk tot Geref. Mannenbond: P___ Tq QTOtS ^s}lBCh.t}l€ïd de moderne samenleving ROF. dr. R. van Dijk, (D O vermoedelijk zelfs tot bete hoogleraar in de nQl\ h IStOVlSCHc VOTTTl willing'"instaatrdarf^d^ sociologie aan de Vrije Willi IllOlUl WL/IC UUI lil ,amenleving van het verle- Universiteit te Amster- j den. _j„„„ De plaats en de betekenis dam, heeft vandaag in van bet gezjn worden niet een rede OP de bonds- or> verkleind, want juist in de i t menselijke samenleving in en handhaven een eigen ongesomde kernfuncties liat dag van de Geref-, de loop der tijden allerlei souvereiniteit in eigen kring. Ontzaggelijke betekenis Mannenbond in de uitwendige historische vor- Wat deverhoudinghuw* demS Kloppersingelkerk te SS fü, samenlevine, aldus prof. wisselden het ouderlijk geztnsge- dat door een verkeer- band gezocht moeten worden Dijk van mening, dat ook de mogelijkheid tot juiste dat door een Je^r" tussen de zich wijzi£ de hier nog .veelal een ver- uitoefening van de kernfunc- de kijk op de plaats historische vormen en de keerd inzicht bestaat. Als ties dient6met alle kracht en de functie van het berorfd^d overju,- 8» ««.rad» f worden, gfjzin de bestaande men zjcb te veei vast 3an patriarchale verhoudingen, De door het moderne ge- opvattingen over het OOP ^.on-he vorm, die °d°y? *lfnc£ï run "over h«"k.1S: moderne gezinsleven zenlijk]s gheeft? namisch (i.e. aflopend» ka- meen overgedragen aan an- veel te pessimistisch toi een raktor van haf ouderlijk ge- 4«* organen, waarbij te- zijn. 'Vjjjke waardering van vraag gesteld moet worden, n ,-w de stand van zaken komen, MAUW verband hiermee of een aantal overgedragen Inderdaad lijkt het gezag mgn eeR 1>| houdt ook het feit# dat Nineties (oDleiding, produc- van de ouders, met name moet£?n doen dg kernstruc. het gezin een aantal l te- tie. vrije-tijdsbesteding) niet van de vader 0 tuur en de kernfuncties van ties, die het vroeger had a<»n meer competente orga- deren te v^akken b te benaderen (scheen te hebben), heeft nen moet worden toever- vroeger vergeleken verliest Welke is deze structuur moeten loslaten. Als be- trouwd. De verhouding van het gezin vele ftmd»8 en we^ zijn deze func- langrijkste zijn te noemen: het gezin met de school en daarbij komt nog, dat door faet ductief meewerken de jeugdorganisaties is hier verzwakking van liefdes- Ret huwelijk is princl. aan de ink0msten van het bijzonder actueel Het is huwelijks- en gezinsmoraal dg dg bas_s der de Je opvoedlng immers noodzakelijk, dat het gezin «^geleverd sexuele verscheiden- en opleiding, die binnen het de verschillende bemvloe- wordt aan de willekeur hgid berustende die- gezin viel, vrije tijdsbeste- dingscentra van de Chr. de gezinsleden, om pe twee-eenheidsliefdesge- ding, die men buiten het ge- Jeugd in laatste instantie ge- de ger ^Man meenschap tussen één man zin niet kende etc. Wie het bjk gericht zijn om zo te echtscheidingen nog maar en ^rouw, normaliter ioslaten van deze functies komen tot de vorming en met te spreken. VQOr de duur van bet iev_.i. door het gezin ziet als een handhaving van een geinte- Maar is de huidige be- En het gezin is dan het in- bewijs voor de verwording c zorgdheid over deze facto- tieme dynamische levens- van het gezinsleven, slaat Hiervoor dragen de ouders m die een ondergang van verband van de ouders (de de plank mis. Want men verantwoordelijkheid, want het gezin schijnen aan te gehuwden) en de uit die heeft hier niet te doen met g")te J,n0K ij"' kondigen, inderdaad gewet- ouders gesproten kinderen, echte kernfuncties van het nen er wei oepaaiae met- tigd. zo vroeg prof. Van op de basis van de nauwe gezin, maar veel meet met kernfuncties afgestoten wor- Dijk zich af bloedverwantschap naar de functies van andersgeaarde nen. maar ten slotte is er De referent begon met er norm der ouder- en kinder- sociale structuren, waarin geen instantie, die de eigen op te wijzen, dat huwelijk liefde. het gezin verweven ligt. laatste verantwoordelijkheid en gezin zich als grondvor- Het gezin komt dus" wel Onmiddellijk komt nu de v?n de ouders voor de men van menselijke samen- op uit de huwelijksgemeen- vraag op, wat zijn dan de «'gen opgroeiende kinderen leving vanaf de schepping schap, maar is toch wezen- echte, eigen kernfuncties overneemt, der mensheid hebben ge- lijk van een andere struc- van het gezin? Deze zouden Zo ligt de toekomst van handhaafd ondanks de woe- tuur. De huwelijksgemec ln de volgende drie punten ons volk als een Christelijk ling der tüden. Dit is een schap blijft binnen de ver- samengevat kunnen worden: volk voor een ontzaggelijk duidelijk bewijs, dat huwe- wevenheid met het gezin materiële, consumptieve groot deel verankerd in het lijk en gezin behoren tot de zijn eigenheid handhaven en verzorging; opvoeding in de Christelijk gezin, d.w.z. in natuurlijke samenlevings- blijft, bij het weder uiteen- eerste levensjaren en het een gezin, waar in alle vormen, die vastgeworteld vallen van het gezin, door zorgen voor een sfeer -'an zwakheid en gebrekkigheid zijn in de Goddelijke schep- het uittreden van de kinde- Intieme geborgenheid, sym- bij ouders èn kinderen de pingsstructuur ren, ook als huwelijksge- pathle en liefde. ernstige wil aai Vanzelfsprekend zijn er meenschap bestaan. Beide, Ten aanzien van deze als gezin te voor deze grondvormen van huwelijk en gezin, vertonen kernfuncties is het gezin in Gods geboden. wezig leven d vrouw. 9.15 Gra .00 Gram. 10.50 V d 1 praatje, 11.15 Lichte mu 16.15 Voordr, 16.30 Gram, 16.45 V d 0 Dansrrvuz, 17.45 Regeringsultz: en de wereld: Het maandelljki an de werkzaamheden der Ver Na- nr C W A Schurmann Nederlands vertegenwoordiger bij de Ver Na- •8.15 Sportprobler f gram. 23.25—24.00 Lichte i Televlileprogr. NTS: 20.00 Joi 20.15 Spiegel der kunsten, ziektebestrijding, t fieuwe methoden ocumentalre, 21.00 Gif. TV-spel. E&geland. BBC Home Service. 330 m. 12 00 port, 12 25 V d arb, 12.55 Weerber. 13.00 N' - 3.10 Meded, 13.20 .00 V d 15 25 Llchl Hoorsp, 18.55 Onb< 13.55 Sport- Sram, 15." 15.45 Sport. 16. 19.15 Concert, 21.00 N' MRB 22 45 Pari overz. 23.00 Nws. 23 08—23.13 Ko« Engeland, BBC Light Programm 247 m. 12.00 Ork conc, 12.30 Sport, 1 13.45 V d kind, 14.00 V d vrouw. 1 15.45 Lichte muz, 16.15 Mrs Dal' 1630 Caus. 16 45 Dansmuz. 17.30 S Lichte muz. 18.45 Hoorsp, 19 00 Nw 25 Sport. 19.30 Hoorsp. 20 00 progr _..30 Gevar progr 21.00 Licht) Nws, 22 15 Sport; 22.20 Anecdotes, no spel; 23.00 Voord) J 23 55—24.00 Ni >1. 324 m. 11.45 Gr« 12.34 Gram, 12.55 Koersen Orgelspel. 14.00 Engelse 23.15 dan: 12.30 Weerber, 3.00 Nws, 13.15 13.00 Nws 19 30 Nwi 20.10 Moderne tüden, 20.40 1 oderne mur. 22.00 Nws. 22.15 Muzik 22 55—23 00 Nws. 12.00 Gram. 12.30 Idei ram, 14.20 Idem, 1500 M ram, 17 00 Nws. 17.15 Gra Hoorsp. 21.30 Gram. 22.00 nuz, 22.40 Gram. 22.55 Nws. n product van CETA-BEVER Het Auszenamt der E.K.D. Ten aanzien van de verhouding der lutherse kerken tot de Evangelische Kerk van Duitsland, zeide dr. Lilje dat alles wordt vermeden, wat de verhou ding onnodig moeilijk zou maken. Slechts de kwestie van de bezetting van hel Auszenamt der kerk hebben de Lu theranen een duidelyk woord moeten spreken, zy eisen een omvorming van dit amt, doch stellen voor de vervulling van candiaaten. Evenmin erkennen zy, dat by de bezetting van dit ambt persoon en zaak identiek zyn. „In de protestantse kerk mag het nimmer z komen, dat een zaak slechts door bepaalde persoon kan worden vertegen woordigd", aldus bisschop Lilje. Over deze aangelegenheid zal schijnlek de Raad van de Evangelische Kerk in Duitsland op 8 juni slissen. Ds. M. Niemöller, „Klrchenpresldent" van de landskerk in Hessen, verklaarde intussen in Frankfort, dat herhaaldelyk is beweerd, dat de els tot zUn 'aftreden als leider van het Auszenamt niet is ge baseerd op persooniyke gronden. Men heeft ook verklaard, dat daarvoor geen politieke of kerk-polltieke redenen aan wezig waren. Ds. Niemöller zeide, dat hy dan wel zeer benieuwd is naar d< ware redenen. Hoogleraar psychiatrie Professor Kraus overleden Gistermorgen is-te Groningen op 58- jarige leeftijd plotseling overleden prof. dr. G. Kraus, hoogleraar in de psychia trie aan de Rijksuniversiteit te Gronin gen. Prof. Kraus studeerde medicijnen aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. In 1927 werd hij benoemd tot afdelings geneesheer aan het provinciaal zieken huis te Santpoort. In 1931 volgde zijn benoeming tot geneesheer-directeur. Op 20 januari van dat jaar promoveerde hij cum laude aan de Rijksuniversiteit te Groningen op een proefschrift „Krank zinnigheid in Nederland". In 1950 werd hij benoemd tot gewoon hoogleraar in de psychiatrie. Prof. Kraus bracht op verzoek van de „World Mental Health" organisatie bezoeken aan Irak, Iran, Egypte, de Soedan, Libanon, Jordanië, Israel en Pakistan, om advies uit te brengen over problemen der geestelijke gezondheidszorg. De teraardebestelling geschiedt vrij dag om 1 uur op de begraafplaats „Selwerderhof" te Groningen. VAN HER EN DER De bekende architect M. Duintjer, die o.m. de merkwaardige Kruiskerk der hervormde gemeente te Amstelveen op zijn naam heeft staan, is bij Ko- ninklyk Besluit voor een periode van drie jaar benoemd tot buitengewoon hoogleraar in de architectuur aan de Technische Hogeschool te Delft. Het curatorium van de Theologische school te Djocja heeft ds. G. D. Kuiper, missionair predikant van de Gereformeerde Kerken van Delft en Soerakarta aan de synoden der Ja vaanse en Chinese kerken in Midden- Java en aan generale Zendingsdepu- tatcn der Gereformeerde Kerken in Nederland voorgedragen als docent aan de Theologische School. Ds. Kui pers werd in 1933 door de kerk van Delft naar Soerakarta uitgezonden. KANTTEKENING J7R verschijnt in deze weken heelj wat verkiezingsliteratuur en eipj worden heel wat verkiezingsredevoe-U ringen afgestoken. We zullen dit al-jyoc 'es wel weer te boven komen. In een deel van de verkiezingsliteratuur en(jn een deel van de verkiezingsrede-ltelt voeringen komt ook wel eens het te woord „verzuiling" voor, We willen op daarvan vandaag nog zeggen. Dat woord „verzuiling" aangenaam woord, redevoering zei het socialistische Ka-i:l merlid Stufkens dezer dagen: ..Ver-p»^ ruiling kapselt de geestelijke krach En in diezelfde redevoerinjvoo zei hij óók: „Het politieke leven !n»PP Nederland moet „zindelijker" wor-j^ den". Welnu, wij zouden bijna ge bra neigd zijn, dat dit dan ook wel wnl gelden moet voor het politieke den peI :n van de heer Stufkens zelf. m» Want het gebruik van de tern|J'e]j „verzuiling" kunnen wij in het al-Wa gemeen al niet bewonderen. Wie de-reg term gebruikt, getuigt daarme»dM eigenlijk al van onvoldoende inzicht1 wat anderen beweegt en vaak boi j, vendien van onvoldoende respect ma ior anderer mening. wil Daarom betreuren wij het, dat di^, term „verzuiling" een gangbare i term dreigt te worden. Hij wordt, i|de vriendelijke toegankelijkheid, som ook al gebezigd door wie tegen het ent begrip, dat er mee wordt bedoeld,*" minder bedenkingen hebben. Eet waarschuwing tegen zulk een ondoor- dacht gebruik van het woord lijkt ons op haar plaats. Men kan voor zijl tegenstander ook al te vriendelijk l zijn. b\ 34. Dessoutter lachte van welgemeende vreugde. „Zo iets heb ik zelfs nog nooit gezien van iemand met één been, die 't de eerste keer probeerde," riep hij enthousiast en Walker en Tulitt toonden zich al even eerlijk verbaasd. „Voor vandaag is 't welletjes," vond Dessout ter. „Je zult wel bèk-af zijn." Dat was inderdaad het geval. Hij was nat be zweet en voelde zich uitgeput: Bovendien was de rechter stomp stijf en pijnlijk geworden. Toen hij de stelt weer aanbond, stelde Dessoutter hem voor over een paar dagen terug te komen om nog eens te oefenen; intussen zou hij de prothe sen „opknappen" door ze een verfje te geven en verder af te werken Bader pakte zijn krukken en stapte op; de stelt gaf hem nu een vreemd en onzeker gevoel. Toen hij het ziekenhuis in Uxbrid- ge binnenstrompelde. brulde Streatfeild: „Ha, daar hebben we die ouwe zeeschuimer weer! Ik dacht op z'n minst dat je op twee benen terug zou komen." „Was ik ook van plan," zei Bader, „maar ik had m'n schone sokken vergeten." Toen hij die avond in bed lag te piekeren, was hij echter niet zo uitbundig. Want het was heel anders geweest dan hij zich had voorgesteld en hij voelde zich nu erg onzeker. Och. met oefe ning komt het wel in orde, trachtte hij zichzelf te overtuigen, maar al te best lukte dat niet. Toen hij een paar dagen later weer in Roe- hampton kwam, zag hij dat de benen keurig geel waren geverfd. „Door een dikke sok heen geeft dat meer indruk van echtheid," legde Des- souter hem uit. „Vraag me niet waarom." Walker en Tulitt liepen weer met hem de zaal op en neer en nog altijd was het een verschrik king. Maar na een poosje wilde hij dat ze hem los zouden laten en terwijl zij hun handen waak zaam bij zijn ellebogen hielden, zag hij kans alleen de hele zaal door te lopen. Toen hij de wand aan het einde had bereikt, stond hij met een voor een nieuw probleem: hij kon zich niet omdraaien. Met zijn handen tegen de planken steunend, zei hij wanhopig tegen de wand: „En wat moet een vent nou beginnen?" Zijn helpers draaiden hem om en aan het andere einde van de zaal gebeurde hetzelfde Hij zag geen kans op zijn voeten te draaien. Maar toen hij wéér de volle lengte van de zaal had gelopen en de wand naderde, werkte hij zich in een kleine hal ve cirkel rond, waarbij hij zich van de wand afzette. Die morgen oefende hij twee uur achter een tot hij niet meer kon staan. „Werkelijk, je bent een ongelooflijke kerel," zei Dessoutter toen hij de prothesen losmaakte. „Zoiets hebben we hier nog nooit meegemaakt." Walker en Tulitt onderzochten zijn stompen om na te gaan of ze geschaafd waren of rauwe plekken vertoonden, maar alles scheen in orde te zijn. Bader wilde zijn kunstbenen onmiddel lijk meenemen, maar Dessoutter zei dat er nog een paar kleinigheden aan veranderd moesten worden. Op een prachtige voorjaarsmorgen ging Bader naar Roehampton om zijn prothesen in ontvangst te nemen en dit vooruitzicht was bepaald op windend. Zo moest een vrouw zich voelen, ver onderstelde hij, die een nieuwe bontmantel ging kopen. Dessoutter had in de hoek van het oefen lokaal een trapje van drie treden hoogte staan en toen Bader een paar maal de zaal op en neer gelopen had, probeerde hij het trapje. Hij steun de op de leuning, zette zijn linkervoet op de on derste trede, bracht toen de rechtervoet op de zelfde trede en stapte vervolgens weer met de linkervoet omhoog. Hij noemde dat z'n-,,één plus één is één"-systeem en hij heeft nooit een an dere methode voor trappen lopen gebruikt. Die zelfde ochtend leerde hij zonder hulp uit een stoel overeind komen: voorover leunen, zich met bei de handen op de stoelzitting afzetten en het ge wicht op het linkerbeen overbrengen, waarna de strekkende knie hem overeind bracht. „Ga nu je gang maar,'' zei Dessoutter mag ze meenemen Eigenlijk is het veel te g maar. als ik ze je niet meegeef, ga je natuurlijk jammeren Hij grinnikte. „Zal ik er een papier tje om doen?" „Helemaal met," grinnikte Bader. „Ik loop ei op weg. Hier, vang.." Hij wierp de technicus de loopstelt toe en viel daardoor bijna om. mag er mee doen wat je wilt." „Maar nu een stok," begon Dessoutter overre dend. „Nooit!" sneed Bader hem af. „Ik loop zoals ik me dat heb voorgenomen Voor de eerste maal trok hij zijn bovenkleren over de benen en het leren harnas aan Ai, een moeilijkheid Hij moest het rechterbeen één hand onder de dij optillen om zijn broek aan te kunnen trekken en bemerkte dat de stijve voet niet gemakkelijk door de pijp gleed; hiel en teen bleven telkens in de stof haken en hij moest de broekspijp er voorzichtig over heen schuiven. „O ja, nog iets," zei Dessoutter „Loop nooit zonder schoenen Dat is moeilijk en je zou waar schijnlijk meteen achterover vallen. De voet zolen lopen niet horizontaal, dat is met het oog op de hakken van je schoenen. Je hebt die hak ken onherroepelijk nodig." (WORDT VERVOLGD) I pjET is intussen wel duidelijk, wi met „verzuiling" wordt bedoeld Men verstaat er onder het samen pj trekken van ons volk in verbandu en organisaties naar onderscheidt!' levensbeschouwing. j. Ons volk is nu éénmaal een voll dat ernst pleegt te maken met dt politieke en maatschappelijke vragew Het zoekt op die vragen een ant| rl; woord, dat niet zomaar de gril is vii een ogei\blik, maar dat verband houd; k^ met de kijk. die men heeft op hel fe leven en op de zin van het leven Het beschouwt het leven. En het rei sultaat van die beschouwing li j{ zijn levensbeschouwing. En vanuj die levensbeschouwing benadert hd ook de problemen van de staat et V van het maatschappelijk leven. Dit geldt voor allerlei mensen viij v ons volk; het geldt ook voor de chrW G ten. De christen heeft ook zijn kljt y op het leven. Die kijk wordt door 4 v bijbel gevoed. Voor de christen is hï g< normaal, dat hij zijn christelijke r«j ping volgt op politiek en maatschajij pelijk terrein. Overeenkomstig zijl christelijke levensbeschouwing tract m het maatschappelijke leven g( stalte te geven. Hij kan in de neutral) h teit bijvoorbeeld niet het normale ziet Die neutraliteit is integendeel voor h« een afwijking. Wil men per se de tern „verzuiling" gebruiken, dan richt dei' 0 zich tegen wie op het maatschappen l leven de kijk heeft die voor de chrè n een andere is dan de normale, dt de christelijke. Verstandig doet men, menen wij »t zo maar duidelijk te stellen. Di 4 beschuldiging van „verzuiling" is ii 1 de regel geen vriendelijke. DaaroB doet men goed, haar te laten terugsla: wie haar, vaak, naar wij hop«t| achteloos en zonder diep nadenkft gebruiken. T7R worden onder ons volk wel zulle opgetrokken, die niet reëel, die nlJ werkelijk zijn. Wanneer er bijvoot beeld socialisten zijn, die in ons voDj een tegenstelling trachten te forceretj tussen progressieven aan de ene kat conservatieven pan de andere kat'- dan is dat een tegenstelling, die ni<- met de ware feiten klopt en dan z$ die socialisten hard bezig, ons volk „verzuilen". Reëler zijn zij, wanneer zij binnc hun eigen partij verschillende wem gemeenschappen onderscheiden: protestantse, een rooms-katholieke 4 een humanistische. Want daarmee el kennen zij, ook binnen hun eigen doel braakpartij een zekere aaneensluitln! van geestverwanten niet te kuood missen. Men zou dit „verzuiling" fcut nen noemen. Er zijn socialisten, hier al een inbreuk op de doorbraii gedachte zien en die deswege welft ren, tot een werkgemeenschap toe I* treden. Van hun standpunt bezien 1' dat begrijpelijk. Wanneer een socialist van „vernl ling" spreekt, dan pleegt hij als rep de werkgemeenschappen binnen iV' partij over het hoofd te zien. Ten (H| rechte, menen wij. Tenzij hij oW! mening wordt toegedaan, dat de t«n „verzuiling" in werkelijkheid een 1» lijke, bijna zouden we zeggen: „onzindelijke" term Is, die tekort aan levensbeschouwelijke kracht» welke gelukkig onder ons volk od leven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2