CHRISTELIJK
D
WYBERT
Consunientenactiviteit mag niet
verworden tot volksgericht
Uw Kunstgebit
Bouwvakarbeidersniet
staken donderdag!
De gelovige moet in zijn lied niet van
zichzelf zingen
KANTTEKENING
Het „gesprek"
DINSDAG 5 JUNI 1956
Minister Zijlstra te Zwolle:
In zeker opzicht had heer Renkema gelij k,
maar C.N.V. meende het niet zo kwaad
/~\P een vergadering van de A.R.-parttj in de Buitensociëteit te Zwolle
heeft prof. dr. J. Zijlstra gisteravond de moeilijkheden ter sprake
gebracht, die er zijn ontstaan tussen de Chi. Kruideniersbond enerzijds
en het C.N.V. en de redactie van het weekblad Nederlandse Gedachten
anderzijds.
De Chr. Kruideniersbond trok vorige week op zijn jaarvergadering bij
monde van voorzitter Renkema fel van leer tegen de sympathiebetuigin
gen van mr. W. R. van de Sluis in het C.N.V.-orgaan De Gids met de
activiteiten van de consumentenorganisaties op het gebied van de prijs
vaststelling. Het artikel van Nederlandsche Gedachten, getiteld: „Wordt
Koning klant een geknechte consument" ademde een dergelijke geest.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Kollum (pred.
zondere werkzaamheden; vere
rechtz. herv.): H. J. Smalbrug, leger-1 Ja*
predikant te Deventer; te Heilo (toez.): 1
L. Doorn te Berkhout
Aangenomen naar Utrecht (vac.-B. van
Ginkel): G. Spilt te Ermelo; naar Fer-
werd-Garnwerd-Oostrum: J. A. Poelstra
te Havelte; naar Giessen-Rijswijk (toez.)
vik. P. Post te Berkhout.
Bedankt voor Koudekerk aan den Rijn:
H. J. Ponsteen te Wolf aartsdijk; voor
Zoetermeer: C. Treure te Ederveen; voor
Zegveld: E. J. Schimmel te Hei- en Boei-
Er is niets!
In de hitte van de geestelijke
strijd, de strijd om Gods Naam
groot te maken op aarde, zijn we
soms tot grootse dingen in staat
en bezitten we een overredings
kracht die anderen verwarmt
maar de vraag blijft wel eens
open of ook het
eigen hart hier
door verwarmd
wordt. Of we
soms niet zo
druk zijn met
anderer zieleheil
ons eigen
geestelijk leven
verkommert.
Minister Zijlstra verklaarde gister- De redenering:
avond, dat men aan consumenten en
consumentenorganisaties het recht niet
kan ontzeggen, zich met de prijzen be
zig te houden. Voor zover deze activi
teiten scherpe vormen dreigen aan te
nemen, is dit voor een deel toe te schrij
ven aan de te sterke kartellering, die
het bedrijfsleven de laatste jaren heeft
vertoond.
Maar anderzijds was minister Zijlstra
de mening toegedaan, dat (en hierin gat
hij de heer Renkema gelijk) de consu
mentenactiviteiten nooit en te nimmer
mogen verworden tot een volksgericht
tegen de middenstand. Dat hebben
middenstanders niet verdiend, maai
dergelijks zal door het C.N.V. ook be
paald niet bedoeld zijn, aldus minister
Zijlstra.
Consumentenorganisaties kunnen
het dragen van verantwoordelijkheid,
het kader van de prljsstabillsatlepolitiek,
een rol meespelen. Daarbij mag echter
niet een oorlog van allen tegen allen
worden ontketend; door alle partijen
zal matiging moeten worden betracht.
Alvorens dit probleem aan de orde
te stellen had de A.R.-lijsttrekker uit
een gezet, dat het prijsbeleid in Neder
land rust op de driepoot: werkgevers,
mechamsme
Advertentie
Hoe houdt U de gehele dag
stevig op zijn plaatst
Het Is niet nodig, dat U angst heeft, dat Uvr
gebit losschiet bi) het eten, lachen of nlezenl
Een weinig DENTOPIX 's morgens op da
gebitsplaat gestrooid houdt Uw gebit on
wrikbaar op zijn plaats en doet U alle vroe
gere ongemakken vergeten Koopt nog heden
Uw apotheek of
laat de prijzen maar
stijgen, dan her stelt zich het even
wicht", is een verderfelijke opvatting;
misschien neo-liberaal, in leder geval
oud-liberaal en on-sociaal.
Van de huidige prijspolitiek profiteert
Boek
VAN DE DAG
De bedoeling van auteur en uitgever
Is. een overzicht te geven van wat
plaats vond rondom het konflikt dat
leidde tot de scheiding tussen de Ge. sf.
Kerken en de Vrijgemaakte Kerken.
Dr. Impeta laat zoveel mogelijk de
officiële stukken spreken in afgeronde
citaten. Hij geeft de mening van beide
groeperingen weer met hun eigen u
den. Om de bestudering van deze kwes
tie en haar verloop overzichtelijker te
maken, is dit boekje, dat het resultaat
is van een grote hoeveelheid consi
tieus verrichte arbeid, stellig een
devol hulpmiddel. Het behandelt de stof
tot en met de synode van 1953 te Rot
terdam.
ook de middenstand, want de midden
standswelvaart staat en valt met het
Nederlandse inkomen, dat sinds 1952 i
sterk is gestegen.
De medewerking, die de middenstand
toezegde aan het stabilisatiebeleid van
de regering, betekende, dat kostenstij
gingen in het algemeen niet doorbere
kend zouden worden. Wanneer dit mocht
leiden tot grote onbillijkheden zou et
evenwel een gesprek van Economische
Zaken mogelijk zijn. De minister van
economische zaken was niet zo dwaas
te zeggen: al stijgen de inkoopsprijzen,
je mag niet doorberekenen. Speciaal ten
aanzien van vleesprijzen is thans dan
ook een rustig overleg aan de gang.
Wie de zaken zo ziet, kan ook voor
de middenstand en de middens tand apoli
tiek bij het A.R.-program terecht, aldus
prof. Zijlstra.
Geref. Kerk (art. 31)
te Wezep buiten
kerkverband
De classis Harderwijk de* Gerefor
meerde Kerken (ond. art. 31) in Neder
land heeft besloten de afgevaardigden
van de kerk van Wezep niet als wet
tige afgevaardigden toe te laten en aan
alle kerken van het verband der Ge
ref. Kerken (art. 31) mee te delen, dat
de kerk van Wezep niet lanoer tot
het kerkverband gerekend kan worden.
De kerkeraad had enige tijd ge
leden een lid onder censuur geplaatst:
de gecensureerde is in appèl gegaan
bij de classis die hem in het gelijk
stelde. De kerkeraad evenwel „blijft
volharden dat classisbesluit niet voor
vast en bondig te houden, zonder dat
hij daarbij de kerkelijke weg bewan
delt door bij de particuliere synode
van Overijssel-Gelderland 1956 in ap
pèl te gaan".
De kerk van Wezep maakte zich op
15 juli 1945 '.-Tij (een derde der ge
meenteleden bleef in het oude
band) en wordt gediend door ds.
J. Goris. De kerk van Wezep is
chiefbewarende kerk van de classis
Harderwijk,
cop.
Vlootpredikant. Ds. T. Kruijne te
Leimuiden heeft een verzoek, zich als
vlootpredikant beschikbaar te stellen in
gewilligd.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Dordrecht (5de pred.pl.):
H. Sweepe te Leiderdorp; te Hijken:
kand. G Harms te Daarle.
Aangenomen naar Maarn: G. Lugtig-
heid te Zwolle: naar Amsterdam-West
W. Baas te Urk; naar Onstwedde: H.
Herder te Ruinerwold-Koekange.
Bedankt voor Eindhoven: W. Baas te
Urk.
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Alphen a. d. Rijn:
S. Roos te Zwijndrecht.
Tweetal te Doesburg: K. J. Velema te
Midwolda en M. Vlietstra te Eemdijk; te
Vlissingen: A. H. Schippers te Hillegom
en S. van Zwoll te Kampen.
BAPTISTENGEMEENTE
Beroepen te Amsterdam als evangeli
satiepredikant voor West: M. C. Boe
schoten te Stavoren.
GEREF. GEMEENTEN IN NEDERLAND
Tweetal te Vlaardingen: T. Dorresteyn
te Opheusden en F. Mallan te Bruinisse.
EEN
WOORD
VOOR
VAN
DAAG
Zie naar Elia. Hij kan met
recht van zichzelf getuigen: „Ik
heb zeer geijverd voor den Heere,
de God der heerscharen." En
God heeft naast hem gestaan:
op zijn gebed daar op de Karmel
heeft het vuur uit de hemel al
les verteerd, zodat de Israëlieten
het uitgeroepen hebben: De
Heere, die is God!"
Maar dan? Dan zit Elia daar,
met het hoofd tussen zijn knieën.
Hij stuurt zijn knecht uit om te
zien of er al wolken uit de zee
opkomen. Het rapport luidt: „Er
is niets!" De tweede keer: „Er
is niets!" De derde keer: „Er is
niets!" God die Elia onmiddellijk
antwoordde toen het volk erbij
was, wacht nu tot de zevende
keer toe!
Maar nog altijd is het geloof
in Elia's hart ongebroken!
Erkende bonden vergaderden
Want vrijdag valt beslissing over
verbeteringen die meer zijn dan 3 pet.
(Van een onzer redacteuren)
TANIGE DUIZENDEN Rotterdamse bouwvakarbeiders hebben gisteravond in
■*-' drie grote zalen vergaderd om zich te beraden over de situatie in hun
bedrijfstak en wel speciaal wat de houding moet zijn op 7 juni, de dag, die
de stakende arbeiders in Odeon stelden als de datum, dat overeenstemming
moet zijn bereikt over de 3 pet. ineens en de loonsverhoging van 6 pet. Zowel
op de vergadering van de Ned. Christelijke Bond van werknemers in de
hout- en bouwnijverheid in het Industriegebouw, op die van de Rooms
Katholieke arbeiders in Emporium en in de Rivièra-Hal waar de leden
van de Alg. Ned. Bouwbcdrijfsbond bijeen waren, raakten de gemoederen
af en toe zeer verhit, stemmen gingen op, aanstaande donderdag het werk
er bij neer te gooien, doch de sprekers bezworen hun toehoorders, geen
overijlde stappen te doen en te wachten tot vrijdag, waarop tussen werk
nemers- en werkgeversorganisaties de beslissing zal vallen, op welke wijze
de loonsituatie kan worden voorzien.
Advertentie
Een blanke gemeente In Chicago heeft
een negerpredikant beroepen; gelijk
is men begonnen negers uit te nodigen,
tot de gemeente toe te treden.
Lelijk dik
Is niet alleen onBstteus, maar ook onitezond. Wordt
jonger, kwieker en eleganter door het verantwoorde
romige Carrngan melkdieet uit Zweden. Carrugan-
In het Industriegebouw, waar hon
derden christelijk georganiseerden
vergaderden, stond de vice-voorzitter
van de N.C.B., de heer J. H. Eshuis,
voor de moeilijke taak, verheldering
te brengen in kwesties, waarover
naar uit de later gestelde vragen
bleek een donker waas hangt,
terwijl hij tegelijkertijd voor het pro
bleem stond, niet alles te kunnen
zeggen omdat zulks de onderhande
lingen zal kunnen schaden.
Uitgestippelde lijnen
niet te handhaven
De heer Eshuis stelde voorop, „dat
we nog altijd te maken hebben met
een geleide loonpolitiek, doch dat wij
doende zijn. aan te tonen dat de door de
overheid uitgestippelde lijnen onmoge
lijk langer te handhaven zijn". Ook
herhaalde hij (hetgeen wij eerder in
ons blad schreven) dat de bonden de
eis van 3% niet los laten, zolang zij
niet weten wat er tegenover komt te
staan indien een uitkering ineens
kan worden verwezenlijkt.
Daarnaast is men het eens geworden
wer de te vragen verbetering van
Advertentie
Bescherm Uw
keel en voorkom
verkoudheid met
MELODIE en WOORD
der Ethergolven
WOENSDAG 6 JUNI
Hilvc
SOS-ber,
im I. 402 m. NCRV: 7.00 Nw* en
7.10 Gewijde muz. 7.45 Een woord
voor ae dag. 8.00 Nws en weerber. 8.15
Gram. 9.00 V d zieken. 9 25 V d huisvr,
935 Waterst. 9.40 Lichte muz, 10.10 Gram,
10.30 Morgendienst, 11,00 Gram, 11.30 Lucht
brug naar Plmlico hoorsp. 12.30 Land- en
tulnb meded. 12.35 Instr sept, 12.55 Gram of
act. 13.00 Nws, 13.15 Mil kapel, 13.40 Gram.
14.00 Bondsdag Bond van Gerefor
nenverenigingei "J J
15.30 Lichte n HWH
Gram. 17.40 Beursber. 17 45 Orgelspel. 18.10
Spectrum van het Christelijk organisatie- en
bou Eskii
Tweede lezi
I—Saarla
21.00 Lichte
rieerde M;
14.45 Gra
16.00 V d Jeugd. 17.20
Puzzel i
ïrenlglngsleven, 18.25 R.V.U. Canada'
1 door G van den Steei
55 Voetbalwedstr Neder-
Plm 20.45 Nw.
luz. 21.20 Bultenl -
3 Nv.
zersum II. 298 m. VARA: 7.00 Nws
Gym. 7.20 Gram, 8 00 Nws. 8.18 D
Ontbijtclub. 8.50 V d vrouw, 9.35 Gram.
VPRO. 10 00 Schoolradio. VARA: 10.20 Gram.
R V U Onze kinderen In het ve
mej dr Rlta Vu.vk (Eerste Le
11.30 Gram. 12.30 Land- en tulnb medëd,
12.33 V h platteland. 12.38 Orgelspel. 13.00
13.15 TentoonstelHngsagenda. 13.18 Lich
uz. 13.50 Medische kron, 14.00 Amu;
14.30 V d jeugd. 16 00 V d zieken
Gram, 17.15 Accordeonork, 17.50 Rege-
titzRijksdelen Overzee Jeueduitz. Dc
ïnbus gaat open. Correspondentieclut
Reglna Zwart. 18.00 Nws en comm. 18.20
spel. 18.30 Act, 18.40 Hammond trio.
19 00 Nelis volle vaart, 19.05 Gram. 19.15
Verkiezingstoespr. VPRO: 19.30 V d jeu;
VARA: 20.00 Nws. 20 05 Gram, 20.35 De tv
Magdalena's hoorsp. 21.41 Gram, 22.00 Tuss
ens en nevelvlek caus, 22.15 Concert]
uwork Mannenkoor en solist. 23.00 N\
.15 Gram, 23.50—24.00 Soc nws in Esperan
Televisieproe
R 55—20 50 V
land, NCRV 2100 Ste
Al de dagen der
ilulUng.
Engeland, BBC I
NTS
tr Nederland—Saar
nmingsbeelden. 21.10
TV-spel. 22.35 Dag-
„Geef ons maar arme gezangen"
besluit ds.
M. P. van Dijk in het Ge
reformeerd Weekblad
(Kampen) een artikel over
Barth en de gezangen,
waarin de grote „kerkle
raar" geciteerd wordt
het gevaar, niet
gezangen, maar van
bepaald soort gezangen.
Barth over de
gezangen
geloofsbelijdenis zijn, lof
zang, aanbidding.
Een heel mooi /oorbeeld
is zeker wel het Te Deum,
bevrijdend in de strakke
kerkelijke stijl waarin het
van Gods grote werken
spreekt.
„dé"
naspreken, zoals de
ling is wel tegen een dood fOT zover Barth (een loofsbelijdenis alleen r
orthodoxisme te vechten, I summiere weergave en bedoelt de Schrift na
Het gezang vertegenwoor- maar het loopt uit op een een onvolledige van wat hij spreken: ik geloof in
digt volgens Barth de sub- prijsgeven van de Heilige schrijft
-K.D. I, 2.) De de Vader, de Almachtige,
jectieve werkelijkheid der Geest ais Geest van Chris- vraag is, zo schrijft ds. Van Schepper des hemels en der
openbaring, datgene, dr.' de tus De reiigjeuze mens Dijk, of ons dit iets te zeg- aarde. We moeten dan ook
Heilige Geest ons van de t meer op zjchzelf letten, gen heeft. We zijn wel niet niet zeggen: we mogen toch
objectieve werkelijkheid Zijn geloof is niet meer ge. tegen gezangen, maar we in eigen woorden de Schrift
van Jezus Christus, vin zijn op Christus alleen. moeten wel heel goed op vertolken, zoals ook de ge-
heil, zijn werk, zijn liefde ^a nattier zÜn gezan- onze hoede zijn, dat niet loofsbelijdenis en de predi-
heeft doen ervaren; Deze gen zijn zakeijjke medede- ongemerkt en geruisloos king doen, want dan hebben
subjectieve werkelijkheid ling geloofsbelijdenis, ver- een verschuiving plaats
der geloofservaring^ wil kondiging, aanbidding, vindt. We bevinden
de kerk niet met
Barth helemaal niet looche-
Maar hij pleit
kracht voor
losgemaakt
zichzelf
periode
te weinig gezegd of lie-
dan kan de nadruk ver
keerd vallen. De nadruk ligt
ticiiicn ...aai met Christus begrijpelijke reactie tegen op de Schrift. Dit moet (in
dat zij niet bezi ls wordt de ziel een dode orthodoxie. Maar eigen woorden, in de sub-
wordt van bet interessante voorwerp juist die reactie kan er toe jectieve beleving) vertolkt.
Christus. De enige die wij van religieuZe aandacht: de leiden, dat de bevindelijke maar dan beleven wij toch
ervaren moeten is Chris- alleenspraak van de ziel nens. en niet de waarheid, de Schrift. Er is geen plus
tus. naar Wie de Geest ons met zich zeif Qf het ge. die hij gelooft, in het mid- dat we boven Christus en
wijst en van Wie Hij ge- ek tussen God en de ziel delpunt komt te staan. Zó- Zijn Woord moeten beleven,
tuigt. geeft stof voor gezangen, zeer komt de nadruk te lig- Wij beleven Golgotha, wij
Het grote gevaar is vol- De geloofsbelijdenis wordt gen op het feit, dat de mens beleven het open graf, wij
gens Barth dat het werk zèlfbelijdenis. geloven moet, dat de ge- beleven Pinksteren. Niets en
van de Geest verzelfstan- Het piëtisme gaat zijn loofservaring in het middel- niets anders,
digd wordt; dat de religi- triumfen vieren; eerst: niet punt komt te staan. Zo denken wij in een
(niet meer be- auéén leer. maar óók le- In het brandglas van de heilzame armoede, in
later: niet leer, maar menselijke ^ziel valt het uiterste soberheid, om
juist aan de zgn. rijkdom
te sterven. „Christus en
die gekruisigd." Dit is de
zelfonderzoek maakt. Het stig'er.^Kinderen Gods? Maar De strijd tegen de gezan- ware subjectiviteit. Een
vrome Ik eist alle aandacht dan voorai heel rijpe en wij- gen in het verleden was subjectiviteit die hoogst
op. ze kinderen! De Heilige waarlijk niet van elke grond objectief spreekt.
Rarth ziet dit al in de Geest wordt zo de geest van ontbloot. Nog eens: we zijn Geef ons dergelijke ge-
Middeleeuwen. maar voorts mystiek en moraal niet niet tegen gezangen. Maar zangen> 2e 2ulIen inder-
bij de anabaptische en U- meer de Geest van Chr.s- ntejen wel^nbbel week- daad
een verrijking van
bertijnse voorvaders van tus.
het Modernisme: het leven Barth spreekt vai
uit de Geest wordt een zelf- rij met openlijke
standig thema. De bedoe- verborgen ketterij.
trokken op Christus alleen)
ip zijn ervaringen gaat xeve"nt gemeente is in licht van Christus' werk.
zien, zichzelf interessant die tijd volgens Barth veel Haar dan gaan we toch
vindt, zijn religieuze erva- vromer dan die van Luther, niet het brandglas preken
ringen tot voorwerp van zij neemt zichzelf veel ern- of zingen. Maar het licht!
'"l stiger. Kinderen Gods? Maar De strijd tegen de gezan-
kette-
ag"zTn" '"-^e
gen, die tóch het middel- «k zeggen: geef ons mi
punt verleggen, niet meer „arme" gezangen.
enige secundaire arbeidsvoorwaarden.
Zo zal vrijdag o.m. de beslissing
vallen over een verhoging van de
uitkering bij ziekte, idem voor de
vakantiebonnen, een gunstiger rege
ling omtrent het aantal wachtdagen,
het opvoeren van de ongevalsuitke
ring, van de doorbetalingsregeling bij
overlijden van de echtgenote, verho
ging van de werkloosheidsuitkering
en die van vorstwerkloosheid tot de
hoogte van het risicofonds, waarom
trent gevraagd zal woraen de onbe
perkte uitkeringsduur te handhaven,
kortom de voorzieningen op te trek
ken tot het niveau van andere be
drijfstakken. „Bij positieve resultaten
>.r meer uit de bus komen dan die
aldus de heer Eshuis, „want
alleen de verbetering van het risico
fonds is al meer".
„Bovendien bereiken wij met
drie of zes procent in de bouw
nijverheid niets. De besproken
en te vragen verbeteringen
hebben wij aanvaard onder het
beding, dat op korte termijn de
lonen in de bouwnijverheid zul
len worden gesaneerd. In de
grootmetaal-sector is op recht
matige wijze meer bereikt dan
bij ons. Ook wij zullen hulpmid
delen als werkclassificatie moe
ten gebruiken, willen wij met
bewijzen aantonen, dat het zo
niet langer kan".
Voor eigen rekening
Tal van N.C.B.-leden bleken niet te zijn
overtuigd. Er waren er bij, die deze
avond beslist uitgemaakt wilden zien:
donderdag staken of niet.
De heer Eshuis: „Alles wat donderdag
gaat gebeuren, zal voor uw eigen re
kening zijn. WU mogen niet zeggen:
„ga maar staken", want vrijdag pas
valt de beslissing. Die 3% ineens wordt
niet uitgekeerd, doch wat wij vragen
^EER onlangs hebben wij op den
plaats de aandacht van onze I«.
zers en lezeressen gevraagd voor ett
interessante discussie in het belang
rijke blad „Wending", een discussie! -
tussen twee vooraanstaande Christel
;n in de Partij van de Arbeid.
Toen wij de aandacht vroegen voot
deze discussie, handelende over de v
doorbraak en duidelijk getuigende vat t<
onbehagen over de ontwikkeling vat h
de doorbraak, hebben wij terstoni g
gesteld, dit niet te willen doen ui v
goedkope propagandistische overwt- v
gingen. Zoiets zou op zichzelf dt
mens is nu eenmaal zwak In dew v
weken voorafgaande aan de verkie-
zingen niet onmogelijk zijn geweest
Daarvoor echter was het maandblai r
„Wending" ons te belangrijk en daar-
voor was ook deze discussie tussei 5
deze doorbraakchristenen ons te b* v
langrijk. b
Wij hebben thans reden, op Atv. j
discussie terug te komen. Want ii r
het jongste nummer van het door-
braakblad „Tijd en Taak" ondervind! f
der discussianten, dr. C. J, v
Dippel, van een ander doorbraak- 1
christen, E. M. Buter, een bejegeniai 1
die hij wel allerminst heeft verdiend
Buter vindt, dat dr. Dippel dow -
zijn mede-discussiant, ds. L. H. Rut
tenberg, eigenlijk veel te vriende-
lijk is behandeld; maar ziet hij daarbr
niet over het hoofd, dat ook Ruiten
berg uitdrukking heeft gegeven au
gelijksoortige bezorgdheid en dat oot
Ruitenberg eigenlijk alleen nog bt]
reld is gebleken „om in solidaritet1
kritisch mee te doen"?
verscheidene kanten lulde bijval).
De heer Eshuis: „Dan kunnen wij de
verantwoordelijkheid niet langer dra
gen."
Met klem betoogde hij. dat er echter
op het ogenblik in de bouwnijverheid
geen reden tot ongerustheid is omdat
hoop bestaat, dat het gevraagde zal wor
den gerealiseerd. Het is waar, dat de
sociale voorzieningen op de bouwplaat
sen in vele gevallen ten achter zijn ge
bleven. doch de bond van archiiecter
heeft besloten betere voorzieningen in
alle bestekken voortaan op te nemen.
Het is ook waar, dat de mensen, die ir
de onderhoudssector werkzaam zijr
(vaak de beste krachten, die dus niet
op tarief werken), bij andere groepen
in betaling tenachter liggen. Ook voor
hun moet een behoorlijk loon worden
verwezenlijkt.
In een vurig pleidooi riev de heer
Eshuis de aanwezigen nogmaals op
donderdag aan het werk te blijven,
zich niet te laten intimideren door
lieden, die uit de situatie munt wil
len slaan (ook politiek, terwijl er
daarnaast werkgevers zijn, die het
wel tot een krachtproef willen laten
komen) en toch vooral te beseffen,
dat het juist de christelijke vakorga
nisatie is geweest, die pleitte voor een
vrijere loonvorming. Daarom vroeg
hij, vertrouwen te stellen in het be
stuur en ook mede te werken als het
er om gaat, gegevens te verkrijgen,
aan de hand waarvan kan worden
aangetoond hoe de stand van zaken
voor de arbeiders in de bouwnijver
heid is.
De vergadering stond onder leiding
van de afdelingsvoorzitter, de heer J. J
Haas, die de soms heftige discussie ir
goede banen wist te houden.
pROUWENS, blijkt Buter zélf óók
niet ernstige kritiek te hebben oj
de stand van zaken? Er is bij hen
feitelijk alleen verschil in methodi
Hij heeft in de P.v.d.A. een opei
belangstelling gevonden en een gele
genheid tot gesprek en hij voelt e
zich geen vreemde eend in de bijt.
Maar hij heeft zélf óók „leed" ovej
bepaalde aspecten in de politiek vai
de P.v.d.A., en het blijken bepaal
geen ondergeschikte aspecten te z^i
Hij is zelf lid van Kerk en Vrede e
schrijft: „In mijn omgeving welgeij
men militaire dienst zonder veel om
hef, uit gewetensnoodzaak". £n ove
Indonesië en over Nieuw-Guiaea, t
verklapt hij, was er „binnen de partj
nimmer vreugde, wél vaak en bi
grote maar zich helaas machjtj
loos voelende groepen innig leed'/.
Wij vragen ons in gemoede af,
dit in feite iets anders is dan di
Dippel in zijn bezorgde kritiel
heeft betoogd.
ige kri;
Wal
stelde
16.45 Caus, 17 00 V d kind. 17.55
18 00 Nw*. 18.15 Sport. 18.1
progi
19.30 Subtopia.
16 00 Vesper
17.55 Weerbe
Licht muz. 19J
23.08—23.13 Koer
PUZZLE NO. 429
MAGISCH VLECHTWERK
Van links naar rechts en van boven
naar beneden gelezen dezelfde v
den. 1 Aanraking. 2 doen alsof iemand
er niet is. zich niet met hem bemoeien,
3 vrucht. 4 looistof.
OPLOSSING PUZZLE NO. 428
HORIZONTAAL: 1 paling. 6 sirene, 8
do, 9 aak, 10 pu. 11 werk, 13 tros, 15
Apo, 16 ork, 17 leeg. 19 slee. 20 el. 21
ren, 23 ut, 24 paleis. 26 doffer.
VERTIKAAL: 1 Pi. 2 arak. 3 Lea.
4 inkt, 5 Ne, 6 soepel, 7 musket. 8
dwalen, 10 poreus. 12 roe, 14 rol, 18
graf, 19 snee, 22 elf, 24 Po. 25 Ir.
Engeland, BBC Light 1
17 m. 12.15 Pari overz
3 00 Sport. 13.30 Gram.
i journ. 19.25 Spot
3 30 Ork co
18 45 Hoor
t, 19 30 Gra
Voordr. 23 15 Dar
Gram; 12.30 Weert
sen. 13.00 Nw:
16 00 Koe
piano. 17.50 Boel
13.15
1602
7.10 Troi
17.25 Voordr. 17.45 Trompet i
18.00 Lekenmoraal
d sold; 19.00 Nws. 19.10
20.45 Opei
Gram, 19 30 Nws. 20.00 Ork c
33.
„Probeer 's een paar stappen te doen,'
Dessoutter voor.
Omdat zijn linkerbeen meer stevigheid bood,
steunde hij daarop en trachtte toen zijn rech-
terbéen naar voren te zwaaien; hij kreeg het
niet van z'n plaats.
„Hoe ter wereld moet ik t bewegen? vroeg
hij.
„Probeer de stomp naar voren te schoppen,
zei Dessoutter. „Dan buigt de rechterknie auto
matisch. „Wanneer het been naar voren is,
schop je de stomp naar beneden en dan strekt
het been zich vanzelf, 't Is zoiets als wanneer
je met een zweep klapt."
Bader schopte de rechterstomp naar voren en
de metalen knie boog toen het been naar voren
ging. Hij rukte de stomp omlaag en toen zijn
hiel de grond raakte, strekte de knie zich weer.
„Dat is de bedoeling," zei Dessoutter. „Kom
nu maar 's naar voren."
Bader voelde zich eensklaps als verlamd en
niet in staat zich te bewegen. Het rechterbeen
was volkomen geblokkeerd; het was zoiets als
wanneer je een stoel met de leuning onder een
deurknop hebt gezet.
„Hoe ter wereld kan ik dat?" vroeg hij geïr
riteerd. „Ik kan me zelfs niet bewegen!"
„Dat is nu de belangrijke les, die je zo juist
hebt geleerd." zei Dessoutter. „Je hebt geen
teen- of enkelspieren meer, die je vroeger naar
voren deden veren. Dat is nu 't geheim. Dat
rechterbeen is een vaste hindernis en je moet je
zelf daar overheen werken, door naar voren te
leunen en door de voorwaartse beweging wan
neer je loopt
Bader zei tegen Tulitt en Walker: „Trek me
dan naar voren over dat verrekte been heen!"
Ze duwden hem wat naar voren zodat hij op
de zwakke rechterstomp balanceerde. Omdat hij
zijn linkerknie nog had, was het niet moeilijk
het linkerbeen naar voren te verplaatsen, maar
toen bleef hij weer steken, want hij kon met
paul br1ckhill
DAN
MAAR ZO!
geen mogelijkheid verder komen.
„Trék me naar voren," zei hij.
Ze trokken en hij zwiepte de rechterstomp weer
naar voren; ze trokken hem over het dode punt
heen en opnieuw deed hij met het linkerbeen
een stap. Zo ging het met onbehouwen, stijve,
rukkende bewegingen de hele zaal door. Er was
geen sprake van een natuurlijke, automatische
beweging; elke stap moest hij tevoren overwe
gen. Wanneer ze hem niet stevig genoeg naar
voren trokken, had hij het gevoel dat het naar
voren geplaatste, stijve rechterbeen hem achter
over zou duwen. Ten slotte liet hij zich op een
bankje neerzakken en hijgde ontsteld: „Dit., dit
'is verschrikkelijk."
„De eerste keer gaat 't altijd zo," zei Des
soutter. „Maar laat je niet te gauw uit het veld
slaan. De eerste stappen zijn altijd een verschrik
king. Je moet opnieuw leren lopen, met een vol
komen nieuw systeem, en je kunt het alleen
maar leren door te oefenen precies als met
pianospelen. Maak je niet overstuur Je zult lo
pen.. maar je zult er misschien een maand of
zes over doen."
Bader keek hem met een vreugdeloze grijns
aan. „Over een paar dagen moet ik met een
meisje uit en dan wil ik op deze dingen kunnen
lopen."
Dessoutter verbrak de pijnlijke stilte, die op
deze woorden was gevolgd. „Een stok is erg han
dig om jezelf over het rechterbeen naar voren
te werken."
Uitdagend kwam Bader's kin naar voren. „Mij
niet gezien! Vooruit, jullie twee! Laten we 't
nog 's proberen."
Ze hesen hem weer overeind en hielden hem
nu alleen maar bij de ellebogen vast. „Neem nou
heel kleine stappen," adviseerde Walker. „Bij
een kleine stap kun je gemakkelijker je gewicht
naar voren brengen."
Hij probeerde het en onmiddellijk ging het een
stuk beter. Wel moesten ze hem nog telkens naar
voren trekken, maar hij had nu niet langer het
gevoel dat hij elk ogenblik kon blijven steken
wanneer hij een been speciaal het rechter
naar voren plaatste. Verscheidene malen gingen
ze de zaal op en neer en langzaam, bijna als van
zelf, begon hij de slag van het bewegen te pak
ken te krijgen. Hij bracht het bovenlichaam nu
goed naar voren zodat zijn gewicht hem over het
naar voren gezette been heen bracht.
Toen zei Dessoutter plotseling: „Als we 's een
halve duim van dat rechterbeen afnamen. Mis
schien gaat 't dan wat gemakkelijker."
Bader ging zitten en gespte de prothese los.
Walker en Tulitt verdwenen er voor een half
mee in de werkplaats en kortten de huls een hal
ve duim in. Bader bond het been weer onder
nu hij niet zoveel hoogte te overwinnen had, kon
hij zijn gewicht gemakkelijker naar voren bren
gen. Niet dat het nu zo eenvoudig was, maai
't was tenminste niet meer zo volslagen onmo
gelijk. al bleef het een onbehouwen en zenuwslo
pend gedoe. Een paar maal hielpen ze hem de
zaal op en neer lopen en toen zei hij: „Mooi,
laat me nou maar 's een keer los." Ze durfden
dat niet goed aan en daarom duwde hij hen met
zijn ellebogen opzij en deed zijn eerste stappen
alleen, drie of vier onzekere sohreden... toen kon
hij zich nog juist aan de leuningen vastgrijpen
voor hij viel. Hij bleef er aan hangen, met een
brede grijns op zijn bezweet gezicht en zei tegen
Dessoutter: „Nou? Wat zei ik je? Hou jij je mi
serabele stokken maar."
(WORDT VERVOLGD)
Maar waarom dan deze heftige
tiek van Buter op dr. Dippel?
heftig is zijn kritiek buiten twijfel a
zelfs buiten alle redelijke proportia
Buter spreekt van de in briefvon
gevoerde discussies als van „brievei
die grieven", brieven die „in de»
kwetsbare dagen nogal provoceren:
gepubliceerd" werden. Hij merkt k
At Dippel op een „EVC-mentalitd
op wat ander niveau". Hij ziet I
dr. Dippel „een symbool van de bil
koncriticus" „de in feite de solidaó
teit ontkennende intellectueel".
'pERLOOPS horen wij van Buter oc
nog, dat „alleen een héél ven'
staande kan zeggen, dat in De Kal
(nota bene lid van de Tweede Kami
voor de P v a.A.) de P.v.d.A. g«*karal
teriseerd is" Hij noemt de taai rt
dr. Dippel „de taal van het type
beider, dat met ogenschijnlijk geli
ten slotte de uitsluitend zure negat
vist is". Dr. Dippel is voor h«
eigenlijk een „rancuneuze teleurf
stelde", een „wrevelig zich onmad
tig voelende".
In deze geest en met zulke V
woordingen keert Buter zich dan t>
gen zijn mededoorbraakchristen I
Dippel en aldus schrijft hij over
duidelijk goede bedoelingen van
verontrust man, die met de doorbrai
meegegaan, die van de doorbrai
zijn verwachtingen had, die de do»
braakgedachte zelf nog altijd is t»
gedaan, maar die het aan zijn verai
woordelijkheidsbesef verplicht M
geacht, aan zijn bezorgdheid ultt
te geven.
Nogmaals, het is ons niet te d«
om een goedkoop propagandiste
succes. Maar van ónze kant achW
wij het aan óns verantwoorde!!)'
heidsbesef verplicht, voor het anb
nagen van dr Dippel en van a"dei»
inclusief ds. Ruitenberg en inclui1
zelfs Buter. aandacht te vragen. A*
dacht te vragen juist en óók in de
dagen, die voorafgaan aan de verb1
zingen, waarin van ons volk een b
langrijke uitspraak wordt gevraagd-
De heftigs reactie van Buter op'
eerlijke hartekreet van dr. Dip!
heeft intussen bij ons wèl de vrV
doen opkomen, wat er binnen
P v.d.A. in werkelijkheid tered
komt van de mogelijkheid lot f
sprek, waarvan Buter zelf, wond®
lijk genoeg, zo hoog opgeeft.