CHRISTELIJK RODENT De grondbeginselen voor de geestelijke gemeenschap KANTTEKENING Er is meer geld nodig voor onze defensie VERDELG Ambt ouderling-kerkvoogd bron van moeilijkheden Ons protestants volkskarakter Tweede divisie 2 MAANDAG 28 MEI 1956 Als we veilig willen zijn.... Minister Staf en Tilanus spraken op C.H.-vergadering in Deventer (Van onze speciale verslaggever) A LS wij veilig willen zijn zal er de komende jaren meer geld uitgetrokken moeten worden voor onze defensie. Als wij daardoor een oorlog kunnen voorkomen dan ontvangen we de hoogste interest voor ons geld, zo zei zater dagmiddag minister Staf in een openlucht-verkiezingsvergadering van de C.H.U. in Deventer. Daarmee raakte hij een onderwerp aan dat bij de komende Kabinetsformatie zeer belangrijk zal zijn, want het is bekend dat de socialisten, althans hun lijsttrekker, meer voelen voor een verlaging dan voor een verhoging van de defensiebegroting. Maar de bewindsman van Oorlog en Marine stelde het heel duidelijk: wij moeten zo sterk zijn dat iedereen zal aarzelen ons aan te vallen. Daarvoor is internationale samenwerking nodig, maar dat wil niet zeggen dat wij altijd moeten kijken of de ander wel genoeg doet. We zullen ons zelf sterk moeten maken. Daarom, zo vervolgde minister Staf, komt de C.H.U. niet in deze verkiezingstijd met de leuze: kortere diensttijd of minder geld voor defensie. Willen wij een parate strijdmacht hebben dan zullen onze jongens lang moeten dienen en dan zal dat veel geld kosten. Minister Staf verwierp de socialis tische stelling dat er een keuze is tus sen Romme of Drees. Drees kan onze man niet zijn, want wij zijn geen so cialist. En Romme ook niet, want wij zijn een Protestantse natie. De C.H.U. maakt geen reclame met de koppen van nummer één op de biljetten, om dat het niet waar is dat de mannen die op de affiches staan alles alleen hebben gedaan. Wij hebben de afgelo pen vier jaren samen kunnen werken, zo dat er rekening met ons beginsel werd gehouden. De verschillen in het Nederlandse volk zijn aanvaardbaar, omdat zij een weerspiegeling zijn van ons milieu en temperament. En die verschillen kan met niet opheffen door een leuze. De C.H.U. is progressief, aldus minis ter Staf, maar zij is niet socialistisch. De C.H.U. gaat uit van een beginsel. Zij is geen partij die maar politiek gaat bedrijven om dan te zien wat er van het beginsel terecht komt. Zolang nog 55 pet. van het aantal kiezers stemt op de confessionele partijen kan men niet zeggen dat er voor deze partiien geen plaats is. De heer Staf verklaarde dat de C.H.U. ook de komende parlementaire periode weer bereid zal zijn verantwoordelijk heid te dragen. Beroepingsiverk NED. HERV. KERK GEREF. KERKEN Claaslcale examens. De classis Zwolle heeft praeparatoir geëxamineerd en be roepbaar verklaard de heer J. C. Eman, Bolwerk 9 te Hasselt, kandidaat aan de Theol. Hogeschool. Kand. Eman zal gaarne een eventueel beroep in over weging nemen. De classis Woerden heeft traeparatoir geëxamineerd de heer M. loot. Burg. Schalijstraat 25 te Woerden, die echter voorlopig geen beroep in overweging kan nemen. GEREF. GEMEENTEN Tweetal: te RUssen. M. Blok te Rot terdam-Centrum en Chr. van Dam te Barneveld. EVANG.-LUTH KERK Benoemd: tot geestelijk verzorger van het Luthers rusthuis te Amsterdam- West: W. F. Schroder, emeritus-predi kant te Gouda, die deze benoeming ook aanvaard heeft. Boek VAN DE DAG Harry S. Truman, Memoires 1945. Het jaar der beslissingen. Uitgave El sevier. Dank zij Elseviers uitgeversmaat schappij beschikken wij thans over het eerste deel in Nederlandse vertaling van Trumans herinneringsgeschriften. Daar door zijn we te beter in de gelegenheid, kennis te nemen van een dramatische periode in de wereldgeschiedenis en on ze kennis te vergroten omtrent deze merkwaardige man. Want merkwaardig is Truman. Onverwacht en onder de meest schokkende omstandigheden werd hij geroepen tot het presidentschap van de Verenigde Staten, immers ten gevol ge van Roosevelts plotselinge overlijden. Maar hij ontpopte zich al heel spoedig als een staatsman van uitzonderlijk for maat. Truman spreekt ons toe, juist wellicht ook door zijn gewoonheid en zijn directheid. Hij is in dit alles de echte Amerikaan, zoals wij ons deze graag voor ogen stellen, maar dan een Amerikaan in wel uitzonderlijke propor ties. Naast de memoires van Churchill nemen de memoires van Truman een eigen, zeker zeer belangrijke plaats in De tweede spreker op deze verkie zingsvergadering was nummer één van lijst vier: de heer Tilanus. Hij vond de verkiezingsstrijd tussen de twee grote partijen thans scherper dan in vroeger jaren. En dat deed de lijsttrekker leed, na de dertiende juni zal er weer kabinet gevormd moeten worden. Hoe scherper men nu tegenover elkaar staat hoe moeilijker de formatie zal De C.H. weet dat er politieke scheids lijnen zijn en zij zal deze scheidslijnen ook niet verdoezelen. Maar over de po litieke muren heen zullen we elkander de hand moeten geven. Daarom korrtt de C.H. in deze weken niet met brom' fietsers of met helicopters, maar alleen met het gesproken woord, want het gaa om ernstige staatkundige vragen. De heer Tilanus prees het werk var zijn partijgenoot-minister Kernkamp er de gedachte dat men het beheer ovei het departement van Oorlog en Marine beter aan de P.v.d.A, of aan de K.V.P. kan overlaten vond hij kinderlijk. In de ministerraad is altijd sprake van rede lijk overleg. Men kan niet zo maar de ministers Kernkamp en Staf heenlo pen. De strijd om de macht ligt de C.H. niet. Zij vindt het voornamer dat haar beginsel doorwerkt in het volksle ven. Als men "net Protestants karakter van onze natie wil vasthouden moet «i gestemd worden op één der Prot. Chr. partijen. Voor de heer Tilanus is dat de C.H.U.. die in 1946 tegen alle verwachtingen in ongeschonden uit de bus kwam. De C.H.U. legt de propaganda er niel zo dik boven op, maar zij vraagt U steun, omdat het C.H.-beginsèl ken strekken tot zegen van ons volksleven, zo besloot de heer Tilanus zijn verkie zingstoespraak in zijn geboorteplaats. Onderwijsbenoemingen •res aan de t« ope- Bin Al te Utrecht mejuffrouw E. M. van Bulten te Hengelo O.) en mejuffrouw J. M. Klelwegt te Gen eren; aan de chr. nat. school te Dokkum: lejuftrouw G A. Rozema te Winschoten: an de Groen van Prlnstererschool te Schie- am- mejuffrouw C M Noordergraaf otterdam; aan de Julianaschool te Lt am: mejuffrouw J. Maayen te Meerkerk; an de Koningln-Emmaschool te 's-Gravcn- uffrouw C. van Asperen te Alphen Rijn. te Emmeloord; Ertsohede: J. Kuiper te Oude Wetering; mburg Stlrumschool te B. Danlëls te Slledrecht. MELODIE en WOORD der Ethergolven DINSDAG 29 MEI 7.10 serber; 8.15 Gram; Waterst; 9.40 Lichtbaken; 10.00 V d 10.15 Gram; 10.30 Lichte muz: 11.00 V d vrouw; 11.30 Schoolradio; 11.50 Als de i luistert, caus; 12.00 Angelus; 12 03 Gn 12 30 Land- en tulnb meded; 12.33 Instr tet: 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws en kath m. AVRO: 7.00 Nws; 7A0 "j"'. «-*v uram. VPRO: 7.50 Dagi AVRO: 8.00 Nws; 8.15 Gram; 9.00 G,„. 9.10 V d vrouw; 9.15 Gram: 9 40 inwijding: 10.00 Gram; 10.50 V d kleu- 11.00 Gram; 11.30 Pianoduo; 11.50 Gra Amus ork; 12.30 Land- en tulnb med Zang en piano; 13.00 Nws; 13.15 Mei ■am; 13.25 Amus muz; 13.55 Koers. Gram; 14.40 Schoolradio; 15.00 V 15.30 Sopr en piano: 16.00 Gram; 17.30 V d jeugd; 17.30 Gram; 18.00 Nws; 18.15 Piar 45 Toi VX.O..., 10.55 P. V d kind: 19.05 Koc.^..^. schouwing: 20.00 Nws; 20 05 Gevar progr 21.00 Het el en de kip. hoorsp: 22.00 Dan: 22.15 De antwoord"---- 22.55 Ik geloof, dat PUZZLE No. 422 Horizontaal: 1 Aanstoot gevend feit, 8 schoeisel, 9 bestaat, 11 plaats in Oostenrijk, 12 voegwoord, 13 onwrik baar. 15 bouwland. 16 groente, 17 ark- tisch dier, 18 vissoort, 20 hevig, 22 bin nen, 23 reisbrief, 25 Chin. maat. 26 begrip, 28 defekt. Vertikaal: 1 Punt, 2 inhoudsmaat. 3 vissoort, 4 deel van een wiel, 5 spoedig, 6 spil, 7 slim, 10 vertrek, 12 deel van het been. 14 zwaar, 15 telwoord, 18 lede ren band, 19 maat, 21 strook stof, 23 zweer. 24 aap. 26 de naam onbekend. 27 water in Friesland. OPLOSSING PUZZLE No. 421. Horizontaal: 1 Kilometer. 8 spa, 9 ega. 10 al. 12 ana. 13 os, 14 set. 17 beroerd, 20 mat. 22 en. 24 ode. 26 si. 27 rem, 29 Ido. 31 steigeren. Vertikaal: 1 Kaas. 2. L.S.. 3 opa. 4 manmoedig, 5 te. 6 ego. 7 rasp. 11 leb. 15 tel. 16 arm, 18 das, 19 vers. 21 tien. 23 net, 25 Ede, 28 me, 30 or. ij.50 Gevar progr; 15 Schoolradio; 15.30 Kamerork; lg.00 V d z ken; 16.30 Ztekenlof; 17.00 V d jeugd; 17.40 Beursber; 17.45 Regeringrultz; Rijksdelen Overzee: J. J- van der Laan: Kroniek var overzee: 18.00 V d jeugd; 18.20 Sportpraat. je; 18.30 Lichte muz; 19.00 Nws; 19.10 Ver klézlngstoespr; 19.25 Gram; 20.20 Act; 20.: De gewone man: 20.40 Die Entfühmmr ai <u»i; 20.40 Dié Entführung i l2P*r*" L P*UM (on8- 21 B.45 Gr; 18.30 i de Universlh 22.30 Pl«,u, r' York CallS^'zH» Art of grarn;' 23 BBC Light Programme. 15 5 Schots ork: 13 00 Cricket: 13.35 10 30 Ouiz: 20 00 Gevar V oo r.evar muz: 22 22.20 Gevar muz: 23.« snel: 23 50 Proer; ovei Brussel. 324 m. 1145 Gram: 12 15 Piano recital: 12 30 Weert-er: 12.34 Pianorecital (vervl fOm 12 55 Koersen 1: 13.00 radm: 15.45 Gra 16 02 Orgelspel; 16.30 22.45 Gitaarspel: rat en muis ft met EEN WOORD VOOR VAN- DAAG „Iets groots Simon, de tovenaar van Samaria, is een eigenaardig christen. In Handelingen 8 leest men van hem: een man die van zich zelf zegt dat hij „iets groots" is; die onder de indruk komt van woorden en daden van Philippus; die tot het ge loof komt en f gedoopt wordt; die er getuige van is dat door de handopleg ging van Petrus en Johannes de Heilige Geest neerdaalt op de jonge gemeente; en die geld biedt om ook die macht te kunnen bezitten. Een eigenaardig christen. Of zoals Petrus zegt: „Een gal van bitterheid en een warnet van ongerechtigheid". Tochvoor ons helemaal niet zo'n vreemde figuur. Men komt ze immers nu ook tegen: de mensen die het écht goed bedoelen, die écht warm lopen voor de goede zaak maar wier enthousiasme be koelt als zij niet zelf haantje-de- voorste kunnen zijn. „God is groot" willen ze graag zeggen maar niemand mag vergeten dat zij „Zijn profeet" zijn! Enthousiasme voor Gods dienst graag! Maar niet zonder het biddend neerknielen bij het kruis. Niet zonder het te weten: Gods kracht wordt in zwakheid vol bracht! Jaarvergadering Ned. Herv. Kerkvoogdijen Kerkeraden leveren te pas en te onpas kritiek op werk van kerkvoogdijen HET hoofdbestuur van de Vereeniging van Kerkvoogdijen in de Ned. Herv. Kerk heeft zich indertijd achter de nieuwe kerkorde geplaatst, hoewel het bestuur belangrijke bezwaren had tegen enkele bepalingen inzake de plaats van de kerkvoogd. Bij de nieuwe kerk orde is namelijk het ambt ouderling-kerkvoogd ingesteld, waardoor de kerkeraad in de gelegenheid wordt gesteld de kerkvoogden in de kerkeraadsvergaderingen aan te spreken over en kritiek uit te oefenen op hun beleid. De praktijk van de afgelopen jaren heeft uitgewezen, dat het hoofdbestuur indertijd terecht bezwaar maakte tegen de combinatie van het ambt van ouderling en kerkvoogd. Met nadruk bracht zaterdag de voor zitter van de Vereniging van Kerk voogdijen, prof. dr ir H. G. van Beusi kom. dit naar voren in zijn openingsr. de op de algemene vergadering vereniging. Prof. Van Beusekom zette uiteen, dat het hoofdbestuur in 1951 toch haar steun aan de nieuwe kerkorde heeft ge geven en de kerkvoogdijen verzocht heeft de plaatselijke regelingen nan te passen aan de nieuwe bepalinr van de kerkerde, omdat om. in de jrkor de ook de bepaling was opgenomen, dat vertegenwoordigers van de kerk voogdijen zitting zouden krijgen in de algemene kerkvoogdij-raad en in de ge nerale financiële raad om mee te spre ken over de financiële belangen van de gehele kerk. De kerkvoogden zouden zo ook deel kunnen uitmaken van vele ra den en commissies. Eerstgenoemd bezwaar heeft zich in de praktijk echter sterk doen gevoelen. In kerkeraadsvergaderingen is te pas en onpas kritiek uitgeoefend op wat kerkvoogdijen deden en nalieten. Ket gevaar bestaat zo, dat de plaats van waaruit de stoffelijke belangen van de Toespraak van dr. P. Virkkunen (Finland) i de Conferentie van Internatio nal Council for Christian Leaderskip besloten de eredienst een bepaalde vorm te geven kunnen we geen eredienst hebben. En toch is dat een gebouw van national Council for Chris tian Leadership stond in het teken van gemeenschap. Reeds 's morgens vroeg vierden de gasten een ge- n u. zamenlijk avondmaal en in V 11 echter wel verzocht ochfn-'s? menVomst sprak onze gemeenschap te gaan de Fin dr. Virkunen over bouwen op bepaalde, eigen de grondbeginselen van nieuwe rivieren van levend we slechts bepaalde dingen dogmatische inzichten. Zon- geestelijke gemeenschap, water zullen stromen. Nu doen of niet doen gaat het der een christelijk dogma is Hij wees daarin een weg komt het levende water van fundament van de gemeen- er geen christelijk geloof naar "een georganiseerde oe- boven en het kan alleen door schap niet diep genoeg, mogelijk, maar vaak kun- cumeniclteit, die waard is Individuen vloeien in wien^ Veel gemeenschap wordt nen we niet onderscheiden om bestudeerd te worden, harten het water opwelt tot gezocht in de leer van Je- wat nu essentieel is voor in het eeuwige leven. Maar zus Christus, maar als Je- geloof en wat niet. Daarom Dr. Virkunen wees op de dat alleen is niet voldoende, zus Christus als Heiland is het zo nodig dat we ons gemeenschap die de gasten Er moeten kanalen zijn, er ontbreekt ls eenheid niet op de hoogte stellen van de onder elkaar ervaren had- moet een doorstroming mo- mogelijk. Christus zelf moet inzichten van anderen, om den, „maar," vervolgde gelijk zijn van het water, het fundament zijn van het onze eigen gedachten in het hij, „wij zijn niet bij elkaar Als de christenen zich van vaste gebouw Gods, zegt licht van de waarheid te om ervaringen te hebben elkaar blijven isoleren kun- Paulus. controleren, maar om een oprechte, nen zij geen kanaal vormen blijvende en scheppende ge- waardoor de invloed va^ Maar we moeten ook "Jh t,s «STwr»."!? ra».?.» toen „ou- syarv? prt. gen der eerste ehristenge- hi! bad, -dat de wereld" - uien op'het luudentent dot meenschap. In de eerste meente meer contact met njet slechts enkelen ge- gelegd is. Het grote ge- plaats geloof ik dat we moe- elkaar zoeken. In onze da- loven zouden dat God hem bouw fan Gods kerk is ten n 0,k Kehoor' gen wordt de wereld meer gezonden had en' hen lief het gevolg van onze bouw- hefd"van christenen is een* gemeenschap die Gods wil aanvaarden zoals Jezus op eigen wijze daar- Gods wil volbracht. De ult- iedere generatie leg van Gods wil heeft ech ter veel mensen uiteen ge dreven. Men heeft van Gods gemaakt, die zegt hoe we handelen moe- Tand'T,opdat" zij allen één friste! "a"' K" lKUK"= r6 ,ttn" word, v.rv„irt O. oog a.otm contributie verder, of breekt af opnieuw te beginnen. Jezus der zei, „In het huis mijns christenen bestaat niet uit Vaders zijn vele wonin- «„iccn^wB uniformiteit. Eén van de gen", en ik geloof dat deze als christenen bouwen op ao""°r' "an woorden speciaal slaan op het „Niet ik, maar Christus dan gedaan kan worden, HJk®" wordt gebruikt, wat in gescheidenheid on- mogelijk is. .De gemeenschap De volkeren kunnen een verenigde wereld niet grootste gevaren van „f_r uck langer volkomen géiso- tijd is dat individuën opgaan de kerk hier op aarde. Er b, mij." De netland zei leerd blijven leven. Co- to de massa. In bepaalde z^n ueje woningen, of reeds dat de Vader door existentie in de wereld is dS eigenlijk kamers, maar er Hem werkte. Wij kunnen niet voldoende. Men moet vandechristenen zo uit te één heilig gebouw dat onszelf niet overwinnen: gemeenschap zoeken op £t ze^ee? grole slechts één fundering gJSteï&kkS 'SSt economisch, cultureel, so- m«,s. moeien gaan nor- heeft: Christus. Christenen „rukken, slechts de Heiland ciaal en ideologisch ge- men, dat ze in gelijke tred hebben vaak gemeend ge- kan ons echter vernieuwen. bied. De bronnen van de met de anderen moeten gaan meenschap te moeten zoe- Ons leven moet christo-cen- westerse beschaving staan Jopen. De rijMom v«n Gods- ken d mn w(Jt ze trlsch zlJn zodat we wcten droop. feT'Se'.rt.V.' Hebben, JJ Men is materialistisch ge- soon op zijn eigen persoon- maar dat is onmogelijk. worden en onze beschaving lijke wijze Gods licht uit- is niet veel meer dan een straalt. We moeten ook geen ge- Christengemeenschap wordt geestelijke woestijn. Het is meenschap zoeken op grond zo slechts daar gevonden de taak van de ohristenen De gemeenschap van van een bepaalde levensstijl, waar wy ons van alle men- om in deze geestelijke christenen ontstaat niet En evenmin ligt onze een- seiyke willen afwenden en woestijn nieuwe bronnen door een vasthouden aan heid opgesloten in de vorm alleen willen opzien naar aan te boren, zodat er weer geboden zonder meer. Al» van onze eredienst. Zonder wat God ons geeft." gemeenten verzorgd worden, verlegd wordt van de vergadering van kerk voogden naar de kerkeraadsvergade- ring. Een dergelijke ontwikkeling zou in strijd zijn met de kerkorde, maar niettemin voortvloeien uit de nieuwe be palingen van die zelfde kerkorde. Prof. Van Beusekom sprak echter de hoop uit. dat het verbreiden van meer juiste inzichten inzake de betekenis van de nieuwe bepalingen, met name van de zelfstandigheid en de verantwoorde lijkheid van het college van kerkvoog dijen, veel misverstanden zal kunnen wegnemen en een snellere aanpassing zal kunnen bevorderen. Een snellere aanpassing is namelijk inderdaad wel nodig want tot nog toe heeft van de 1398 kerk -oogdijen zich slechts ruim 35 procent aangepast aan de kerkorde: (178 kerkvoogdijen zijn geen lid van de vereniging). De voorzitter wijdde ver volgens nog enige opmerkingen aan de taak van de kerkvoogdijen. De heer J. A. Bakker te Menaldum. ere-voorzitter van de vereniging sprak in een kort getuigenis tot de vergade ring ook over deze taak, waarvan hij zeide, dat door middel van de organisa tie de kerkvoogdijen uit de woestijn van louter materialisme opgetrokken zijn tot een hoger, vruchtbaarder geestelijk vlak. Niemand is er vrij In zijn referaat, getiteld: De geeste lijke betekenis van de stoffelijke verzor ging van de openbare eredienst, zette prof. dr. G. C. van Niftrik tijdens de middagvergadering uiteen, dat de Kerk als lichaam van Christus in het ambt staat. Het ambt is de dienst des He- Principieel is een overdracht van bepaalde taken der gemeente op bijzon dere „ambtsdragers," zodat de overi- van deze taak vrij zijn, onmoge lijk. Alleen praktisch laat zich recht vaardigen, dat bepaalde mensen (in het bijzonder kerkvoogden) zorgen voor de geldmiddelen en de stoffelijke be hoeften der gemeente. Maar cok dan blijft de opdracht voor de verantwoor delijkheid der gehele gemeente. Nog steeds staat de kerkeraad te veel naast zelfs tegenover de gemeente. De ge meente bestaat niet uit leken. Voorts van een hiërarchische verhouding kerkvoogden tot de eigenlijke „amb. ten" naar voorbeeld van de O.T.-ische verhouding van Levieten tot Priesters in de N.T.-ische gemeente geen sprake zijn. Er heerst in de kerk geen aristo cratie en geen democratie, aldus prof Van Niftrik. In de huishoudelijke vergadering, vrij dagavond gehouden, werden de jaar verslagen goedgekeurd, evenals een wij ziging van de statuten en het huishoude- JN zijn grote redevoering, zaterdag te Deventer uitgesproken, heeft de heer Tilanus, de lijstaanvoerder van de C.H.U-, verscheidene belang rijke opmerkingen gemaakt. Een van deze opmerkingen was het nauwe verband tussen het protestants karak- >ns land en het stemmen op de protestants-christelijke partijen. Wij menen, dat dit verband er in derdaad is en dat het goed en ver standig is, er nog eens op te wijzen. elf hebben wij bij meer dan één ge legenheid beklemtoond, dat, hoe men persoonlijk ook tegenover de door braak staat, men zal moeten toege- i, dat de doorbraak in het bijzonder Jij onze r.k. landgenoten weinig voet de grond krijgt. Ook op politiek gebied vormen onze r-k. landgenoten een behoorlijk sterke eenheid, nog ver- rterkt onlangs door de terugkeer van Weiter en zijn meeste volgelingen. Hiertegenover dreigt het protestant se volksdeel telkens weer een zwak beeld te vertonen. Zwak doordat men «•i enkele protestantse partijen kent. Nu willen wij al wel dadelijk zeg gen, dat wij voor ons hierover niet .1 te somber gestemd zijn. Op deze wijze toch komt tevens een verschei denheid uit, die onder omstandighe den ook iets van rijkdom kan hebben en die te minder schaadt, wanneer onder de protestantse partijen tege lijk een grote mate van eensgezind heid wordt aangetroffen, zoals ook de laatste jaren meermalen het geval Maar het beeld is er ook daarom •n van zwakte, omdat anders dan onze r.k. landgenoten, de protestanten eerder ontvankelijk schijnen voor de doorbraak. De partij van de doorbraak zelf, de Partij van de Arbeid, heeft echter r het protestantse karakter van ons volk geen boodschap. Dat kan ook niet, omdat zij binnen haar ge lederen, en onderling volkomen ge lijk en gelijkwaardig, behalve pro testanten ook r.k, en humanisten telt. We zijn het met de heer Tilaaus eens: wie het protestants karakter van ons land wil handhaven, zal met temeer ënthousiasme zijn stem geven aan een protestants-chris telijke partij. Xrof. dr. A. A. G. Wijpkema te Assen werden allen herkozen. De algemene vergade ring werd zaterdagmorgen begonnen met een wijdingswoord van prof. dr Th. L- Haitjema te Groningen. In de middagbUeenkomst van de Lu therse Kerkdag 1956, die zoals men weet op 14 juni a.s. op Heukelom by Bennekom gehouden zal worden, zal worden gesproken over de Lutherse minderheidskerken in het buitenland, vooral die In Midden- en Oost-Europa. Een groep uit Arnhem zal een spel van Charles Williams, „Geloof roof" opvoeren. De Amerikaanse ambassade te Moskou heeft medegedeeld, dat aan negen Rus sische kerkleiders visa *yn verleend voor een bezoek aan de. Verenigde Staten in begin juni a.s. 26. Maar langzamerhand begonnen al die ernstige, goed bedoelde bemoedigende woorden van anderen een averechtse uitwerking te krijgen. „Natuurlijk komt het wel in orde," zeiden ze.. .Natuurlijk." en dan zeiden ze het juist iets te nadrukkelijk om het overtuigend te laten klin ken... „Natuurlijk zullen ze je in de Air Force laten blijven." (Ze zullen me laten blijven, uit liefdadigheid!). „En als je niet. meer kunt vliegen, zullen ze je wel een baan bij de grond dienst geven." „Schei toch uit. Ze kunnen me niet uit de Air Force gooien," placht hij dan te antwoorden. „En DAN MAAR ZO! 20 00 int wedstr Koning ik wéét dat ik weer zal kunnen vliegen.' „Natuurlijk zul je dat," zeiden ze dan sussend. Maar de idee dat ze hem een job bij de grond dienst zouden geven, terwijl zijn vrienden vlogen, vervulde hem met ergernis. Ze bleven hem maar vertellen van mensen, die maar één been had den en toch een succes van hun leven hadden gemaakt, maar niemand scheen ooit gehoord te hebben van een man die beide benen had ver loren en toch wat had weten te bereiken. Zijn moeder zei dat hij zich geen zorgen hoefde te maken, want dat ze een verklaring had getekend waarbij ze zich verbond voor de rest van zijn leven voor hem te zorgen. Hij begon 's nachts te dromen en altijd waren het dromen, waarin hij bei z'n benen nog had, danste of vloog, rug by speelde of rondliep om al die onbezorgde din gen te doen, welke hij vroeger ook altijd had gedaan. En steeds was het een wreed ontwaken. Dat gebeurde elke nacht, omdat zijn onderbewust zijn niets wist van een leven zonder benen en dus geen rekening met dit gemis hield. Het viel Dorothy Brace op dat hij minder open hartig en minder opgewekt was geworden en dat i hij soms uren lang op zijn rug 'ag, de ogen wijd open, zwijgend en somber. Ze er ongerust over omdat ze wel kon vermoeden wat er aan de hand was. Er waren ogenblikken dat hij opgewekt was als altijd, maar dan weer piekerde hij te veel en bleef hij zwijgend wrokken. Onzeker zwaai de hij van de ene stemming in de andere. Zon der enige aanleiding zei lfij op een keer tegen zuster Brace: „Ze willen me niet meer in de Air Force heb ben, zie. je. En ze zullen me geen pensioen ge ven, want ze zeggen natuurlijk dat het mijn Mgen schuld is geweest." „Daar weet je niets van," antwoordde ze nuch- cer zakelijk. „En in elk geval kun je dan nog altijd op een kantoor gaan werken." „Een kantoor!" zei hij minachtend. „Zeker de .iele dag in een hok opgesloten zitten, op een stoel geplakt en daar hardlijvig worden." In zeker opzicht betekende de scheiding van de Air Force voor hem meer dan het gemis van zijn benen. De Air Force werd voor hem een soort symbool: terugkeer zou betekenen dat hij een normaal mens was, doch afwijzing zou hem tot een hulpeloze invalide stempelen. Zuster Brace was echter de enige, wien hij iets van zijn moedeloosheid en verbittering liet merken en met nimmer verflauwende hartelijk- maakte zich heid en een instinctieve sympathie, welke hem nimmer wondden, kalmeerde ze hem, vrolijkte ze hem op en moedigde ze hem aan zoals alleen een vrouw dat kan. De twee waren zo met el kaar vertrouwd dat ze feitelijk samen de strijd om Bader's leven streden (zelfs in die mate dat Bader altijd heeft beweerd, dat Dorothy Brace hem het leven heeft gered). Tegenover anderen de andere verpleegsters, zijn moeder, Hilda, Patricia, Cyril Burge en de vrienden uit het squadron hield hij zich aWjd groot; tegen hen zei hij b.v. dat hij liever beide benen kwijt was dan één hand, dat hij gelukkig niet mismaakt was en niet hulpeloos en dat hij lui met één been had gezien, die er beroerder aan toe ren dan ooit met hem het geval zou zijn. Nooit was er bij hem een spoor van zelfmedelijden en nooit piekerde hij over het verleden in de zin van: als ik dat nu maar niet had gedaan. Hij had het gedaam en het kon niet ongedaan worden gemaakt. En juist deze houding maak te de toekomst aanvaardbaar. „Ik weet niet of jij 't weet," zei zuster Brace op zekere dag tegen hem, „maar Hilda is al een hele tijd verliefd op je. Al trek jjj je die geschie denis met je benen erg aan, haar kan 't vol strekt niets schelen. Ze is dadelijk bereid met je te trouwen Weet je dat wel? Je hoeft haar alleen maaT te vragen." „Ja," zei Bader, „dat weet ik. Ze is een zeld zaam goede en hartelijke meid. Als ik het haar vroeg, zou ze met me trouwenuit medelij. den. Allemaal zijn ze zo vol medelijden, en dal van haar zou nooit verflauwen; maar dat zou ik niet kunnen verdragen. Als ik ooit trouw, dan zal 't zijn met iemand die me voor 't eerst ziet zoals ik bén. En anders trouw ik nooit." Toen lachte hij z'n gedachten met een brutale grijns weg: „En als niemand anders me wil hebber., dan trouw ik maar met jou," wat prompt een £)E chef van generaal Gruenthers staf is ons zaterdag komen vertellen, dat Nederland een tweede parate divisie zal moeten gaan vormen. De man die deze boodschap bren gen kwam is uitermate deskundig en de argumenten, welke hij aanvoerde, waren krachtig en overtuigend. De defensie van West-Europa en ook van ons land zal meer in oostelijke richting moeten worden opgeschoven en in dit kader zal een tweede parate divisie onvermijdelijk zijn. Het werd op deze wijze een be langrijke aankondiging van hetgeen op het gebied der defensie nodig is en het laatste woord zal over het onderwerp bepaald nog niet gespro ken zijn. We zullen er nog wel meer van horen, in het najaar met name, wanneer de nieuwe defensiebegro ting aan de orde zal komen, en ver moedelijk ook nog wel eerder, rond om de formatie van ons nieuwe kabinet. Toch rijst er al dadelijk een vraag. Het is deze: was het nu wel beslist nodig, dat de stafchef van het Nato- hoofdkwartier ons dit, en op deze wijze, kwam vertellen? Het is dus zo, dat men op het Natohoofdkwartier deze tweede parate divisie onvermijdelijk acht. Maar na is even onvermijdelijk de indruk, dat wij dit hebben moeten vernemen buiten onze regering en buiten onze verantwoordelijke bewindsman om. Wij kunnen het waarderen, wan neer hoge en deskundige stafofficie ren ons komen voorlichten omtrent het defensiebeleid, zoals dit door het Natohoofdkwartier en in nieuw con tact daarmee door de regeringen der onderscheidene Natolanden wordt gevoerd, Maar een noodzakelijke wijziging in dit beleid horen wij toch liever uit de mond van onze rege ring dan van het Natohoofdkwartier. Nu vraagt men zich onwillekeurig af: hoe denkt onze regering over dit alles? demonstratief protest opriep. iwordt vervolgdj zonderlinger licht te staan? Er rijst nog een tweede vraag. Van Nederland wordt dus, naar het zich laat aanzien, een nieuw offer gevraagd, een offer dat het bereid zal zijn te brengen Maar, zo luidt onze vraag, komt dan het bezoek van Soekarno aan onze Natobondgenoot Amerika en de vreemde houding, door hem tijdens dit bezoek aange nomen. alsmede de houding van onK bo"deenoot zelf niet in een des te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2