CHRISTELIJK
Zwitsaletten
Geref. Evangelisatiewerk
heeft f 200.000 nodig
Oplossing onderwijsprobleem
is bet belang van de ieugd
Ieder zijn taak
Geschiedschrijving is herkennen
van historische feiten
Reünie van de
„Klokkenberg"
WOENSDAG 23 MEI 1956
Driedaagse jaarvergadering op Woudschoten
Ds. Lugtigheid stelt voor een
kinderbijbel voor ouderen
HET Gereformeerd Evangelisatiewerk heeft te kampen met een
ernstig gebrek aan geldmiddelen. Het plan bestaat daarom op
zondag 30 september in alle Get «formeerde Kerken een extra col
lecte te houden, die naar men hoopt het benodigde bedrag van
200.000 zal opbrengen. Voor het welslagen van deze collecte zal
een actie gevoerd worden onder de naam Operatie EV 200. Zeer
binnenkort zullen alle kerkeradei. van bijzonderheden op de hoogte
gesteld worden.
vaart op de driedaagse jaarvergadering
van het Verbond van Evangelisatie
commissies der Ger. kerken in Neder
land, die in het conferentieooord Woud-
schoten te Zeist werd geopend.
De opening van de conferentie ge
schiedde door ds. W A Wier sing a uit
Baarn. die erkende dat vele moeilijk
heden waarmee de Evangelisatiewerkers
te kampen hebben dikwijls leiden tot
twijfel en ontmoediging. Maar hij wilde
hierin toch geen reden zien om maar
in het werk te verslappen, want ook de
kracht om alle moeilijkheden te over-
heeft.
Dat het Gereformeerd Evangeliesatie-
werk ook nog wel op verheugende resul
taten kan wijzen bleek ons bij lezing
van het jaarverslag over 1955. De zelf
standige sectie De Poort, die het jeugd-
clubwerk voortreffelijk behartigt groei
de van 38 afdelingen met 5100 kinaeren
tot 69 afdelingen met 8000 jongens en
meisjes. Nauw contact werd aoor het
Verbond onderhouden met de generale
deputaten voor de evangelisatie.
In de vacatures van de heren P. Storm
en J. Scholten werden gekozen mr. M.
H. K. van der Graaf uit Eindhoven en
de heer J. H. Jonker uit Amsterdam
Nadat in de morgenvergadering de
huishoudf^iike zaken waren afgedaan
was in d"middagvergadering het
aan ds. G Lugtigheid uit Zwolle, die
refereerde over De plaats van de Bijbel
in het Evangelisatiewerk.
Boek
VAN DE DAG
Als we het allemaal nog niet wisten,
dan kan dit door D. M. van Willigen
vertaalde en door prof. M. J. Langeveld
ingeleide boek over Amerikaanse
kinderen ons verschillende bijzondere,
nieuwe inzichten opleveren. Eerstens
dat het Amerikaanse kind althans de
groep in kwestie; zou het in Harlem óók
zo toegaan en vanwaar dan boeken als
die van Motley c.s.? een
dieper vertrouwen van de zijde der op
voeders ontmoet dan het doorsnee Hol
landse kind. Voorts dat het zich geheel
anders uitdrukt dan onze kinderen zulks
doen. Verder dat de school ginds een
buitengewoon wijde functie heeft, die
hier mede door het gezin of ook door
het derde milieu van jeugdorganisatie
en jeugdzorgwerk wordt behartigd. Ove
rigens is dit alles bijeenkomstig: wat die
kinderen zeggen over straf, stelen, se-
xuele problemen, liegen en dood als
ook over andere onderwerpen is de
hoofdzaak Denken onze kinderen daar
ook zo over? Of uiten ze zich niet meer?
Ouders en opvoeders moeten dat toch
beslist eens uitzoeken! Al zullen ze het
met verschillende conclusies van de
schrijfster verder zéér oneens zijn.
Ds. Lugtigheid begon met aan de Ne
derlandse Calvinisten hun buitenlandse
geloofsgenoot ten voorbeeld te stellen,
waar deze altijd de Bijbel in zijn zak
draagt. De goede huisbezoeker en club
leider moet echter de Bijbel niet alleen
zijn zak hebben, maar de Bijbel moet
hem vlees en bloed zijn geworden.
Op de club zal de evangelisatiewerker
dan niet steeds de Bijbel voor zich be
hoeven te nemen en er nog minder be
hoefte aan voelen voor te lezen uit An
ne de Vries of Van der Hulst. Goede
Bijbelkennis is dan een eerste vereiste.
Het Woord moet doorgegeven worden
verhaalvorm, op kalenderblaadje of
letterlijke tekst. Ds. Lugtigheid ge
voelde dringend behoefte aan een kin
derbijbel voor ouderen. Een der beste
gidsen, die tot nog toe verschenen
noemde hij Bavinck's Boek der ontmoe-
Maar spreker zou eigenlijk de 66 Bij
belboeken in één boek willen samen-
taarin dan de klassieke Bijbel
gedeelten volledig opgenomen zouden
moeten worden en voor het overige met
randbemerkingen volstaan kunnen wor-
Ook zou ds. Lugtigheid het toejui
chen wanneer van kerkeraadswege het
boekje van ds. Wiersinga: Omgang met
de Bijbel of Bavinck's Leven bij de Bij
bel, verspreid werd.
Naast de Bijbellezing mag echter de
persoonlijke meditatie niet ontbreken.
„Laten wij er tijd voor nemen ons te
oefenen m de Godzaligheid!"
Ten slotte betrok spreker ook de op
voeding nog bij zijn onderwerp, ver
klarend, dat wanneer onze moeders dé
kleine kinderen niet meer op schoot
nemen om hen van Jezus te vertellen
onze Christelijke cultuur geen toekomst
meer heeft.
We moeten er voor waken ons koud
en ongevoelig te tonen alleen, omdat
we de juiste vorm niet weten te vinden
om over Jezus te spreken.
Roodboek over kerk
vervolging
Over de vervolging van de R.K. Kerk
in communistische landen handelt een
zgn Roodboek, dat gisteren door leden
van de Commissie voor de zwijgende
Kerk aan de paus is overhandigd Het
boek geeft een gedocumenteerd over
zicht van de toestand van de Kerk in
Albanië. Bulgarije. China Korea. Hon
garije, Joegoslavië. Polen, Roemenië,
Rusland, Tsjechoslowakije en Vietnam.
Beroepingsiverk
Dinteloord.
Bedankt voor Oosterhout-Slijk-Ewijk:
W. Bruinsma te Gaastmeer (Fr.);
voor Hengelo (Ov.): B. J. Lietaert Peer-
bolte, woonachtig te Leeuwarden.
Aanvaard de benoeming tot hulppre
diker te Hoogmade: J F. Roth te Nieuw
Loosdrecht. die binnenkort met emeri
taat gaat.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Hendrik Ido-Ambacht
(vac.-H. Dijkstra): A. Vos te Westmaas;
te Leiden (studentenpredikant; vac.-G.
Toornvliet): G. Th. Rothuizen te Uit
hoorn; te Goënga en te Oudemirdum:
kand. G. Rang te Amsterdam.
Aangenomen naar Giessendam-Neder-
Hardinxveld: P. Joziasse te Ternaard.
Bedankt voor Wetsinge-Sauwerd: K.
H. Schuring te Erica.
GEREF. KERKEN (ond. art. 31)
Aangenomen naar Grootegast-Gerkes-
klooster-Stroobos: kand. D. Berghuis te
Groningen, die bedankte voor Oud-
Loosdrecht. Noord-Bergum en Twijzel.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Steenwijk: W. H. Velema
te Eindhoven.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Moerkapelle: A. Ver-
gunst te Corsica (Veren. St.), tijdelijk
woonachtig te Leiden.
In Keulen is in de herbouwde Cecllia-
kerk het museum Schnütgen geopend.
Het museum exposeert christelijke
kunst uit de Middeleeuwen, voor-1
namelijk uit het Rijnland.
EEN
WOORD
VOOR
VAN.
DAAG
Driemaal
Natuurlijk heeft men gelijk als
men zegt dat het niet meer zo
kan als in die eerste christenge
meente te Jeruzalem maar
men kan er wel jaloers op wor
den! Het is zo'n prachtig getui
genis dat van deze menden gegeven
wordt in de laat
ste verzen van
Handelingen 2.
Een getuigenis
dat zijn bekro
ning vindt '"n
laatste zinnen;
„En zij loofden
God en stonden
in de gunst bij
het gehele volk.
En de Here voegde dagelijks toe
aan de kring die behouden wer
den."
Ziet u het? Driemaal: ze wa
in een bron van vreugde voor
zichzelf, voor hun omgeving en
voor God in de hemel. Driemaal
en wat hebben wij er nu van
gemaakt? Is het leven met God
de gemeenschap der heiligen
voor u een bron van vreugde"
Is het zo dat u God dagelijks
looft en prijst in uw gebed en in
uw zang? Is het zo dat wij, de
kerk van Christus, in de gunst
staan bij het gehele volk? Dat
men jaloers op ons is"
Laten we het maar eerlijk be
kennen: er ontbreekt nogal wat
aan! Is het dan te verwonderen
dat de kring van hen die behou
den worden, niet dagelijks groter
wordt? Och ja, natuurlijk heeft
Algemene vergadering P.C.O.V.
Paedagogische taak van het onderwijs na
de oorlog ernstig onderschat
r in feite is het toch ook wel e
QP deze plaats hebben wij gisteren
aandacht geschonken tan een inte
ressante diskussie tussen christenen in
de Partij van de Arbeid o^er de door
braak. In deze diskussie, gevoerd in
HET tekort aan onderwijzend personeel, het gemis aan voldoende bet maandblad „Wending sprak dui-
goede klasselokalen en een saiarisregeling voor het onderwijzend delijk het gevoel van onbehagen,
personeel, die veel te wensen over laat, zijn de factoren, die tezamen i °P één Punt in deze diskissie willen
in Nederland een onderwjjsprob'eem in het leven hebben geroepen. nu nog even terugkomen. Het is
Maar achter dit onderwijsprobleem staat een nog groter probleem: inaar de schÜn een ondergesthikt punt,
het jeugdprobleem. En het was in het bijzonder dit jeugdprobleem,
waarvoor de heer J. W. van Hulst, gisteren in zijn openingswoord tie*|'
op de tweede algemene vergadering van de Protestants Christelijke
Onderwijzers Vereniging te Hilversum de aandacht van zijn talrijk
geVor vroeg.
Na 1945 moesten school en gezin in
paedagogische zin een jeugd opvangen,
die geestelijk alle normbesef kwijt was
en lichamelijk in ondervoede toestand
verkeerde. Deze gigantische taak kon
over het algemeen in het moeilijker ge
worden gezinsleven niet opgevangen
worden en dus kreeg de school deze
zware taak.
Met leedwezen constateerde de heer
Van Hulst echter, dat in plaats van op
de gunstigste financiële voorwaarden de
voortreffelijkste krachten van ons volk
voor het onderwijs aan te trekken (via
selectie bij de kweekscholen en de vor
ming van het lerarencorps) links en
rechts op willekeurige wijze mensen ge-
recruteerd moesten worden vóór het on
derwijs om dit niet in de soep te laten
Te weinig is beseft, dat een ongun
stige maatschappelijke positie van de
onderwijzer ten koste gaat van de jeugd.
Er is ook hier verband tussen maand-
Ergens in deze diskussie, die, zoals
we zagen, neerkomt op het gebrek aan
visie in de doorbraak, zegt 4s. L. H.
Ruitenberg dat hij al evenzeer, en
salaris en arbeidsvreugde en wie dit .vermoedelijk van zijn standpunt nog
niet ziet, zo meende de heer Van Hulst,
kan niet sociologisch denken. meer, de visie mist in de beschouwin-
In het kader van het jeugdvraagstukigen van de protestants-christelijke
noemde spreker ook het Nederlandse on- ti-
derwijssysteem. dat zoveel te wensen
overlaat. Vele systemen zijn elkaar all Ds. Ruitenberg noemt dan een voor-
opgevolgd maar elk volgend was als een.beeid, en wel het onlangs gehouden
nieuw costuum dat even slecht zat als!
het vorige. De critische bezinning dient onderwijscongres van de A.R. Partij,
hier een constante factor te zijn. jTT1„
Het karakter van het kind moet ge- V AN wat daar besproken is, en niet
vormd worden, zodat het opgewassen besproken, heeft hij niet minder j
zal blijken tegen de chaos, onzekerheid'
bedreiging* waarmee onze moderne dan gehuiverd. „Daar klonk geen en-
tijd geassimileerd lijkt te zijn. Het'kele toon van verlangen naar nieuwe
tervaitheld, gwaarvoorWde<^pnc.o!v!t^eeiïivorm®'ev^11^ "°°r- Hc'
andere weg ziet dan die de Bijbel wijst: |was: hoe beperken wij de invloed van,
de weg in terugkeer tot God na oot- staat. Hoe krijgen wij „vrij" onder
men gelijk dat het niet meer zo
kan als vroeger maar moet
het echt zo zijn als het nu is?
Advertentie
PERIODIEKE PIJNENI
Moderne vrouwen bestrijden ze met:
MELODIE en WOORD
der Ether golven
DONDERDAG 24 MEI
idio. NCRV: 10.00
KRO: 11.00 Vd.
i Pianorecital. NCRV: 14.00 Meti
en klein koor: 14.45 V.d.vroui
6.00 Bijbel-
ecimbel en vlo
17 30 Gr
PUZZLE No. 418
KRUISWOORDRAADSEL
Horizontaal; 2 Zeevis, 6 tijdig,
weekvinnige vis, 9 twijg, H bijwoord,
12 dik, 14 bevel, 16 verwisseling, 17
fabelachtig dier, 18 geluid, 19 persoon,
7 uitvoerend kunstenaar al
les
geit.
7.10 Gym; 7.20 Grar
ig. AVRO: 8.00 Nw
V.d vrouw; 9 15
ding; 10.00 Gram;
Tussen de wal en het
m. AVRO: 7.00 Nws
VPRO' 7.50 Dagop«
8.15 Gram; 9.00 Gym
-ram; 9.40 Morgenwi;
tuinb meded;
3.15 Meded of gra
uz; 13.55 Beui
oordr m muz; 14.45 Klarinet en pi
i.15 V d zieken; 16.00 Gram: 16 15 Voc
i.30 Gram; 16.45 V.d.Jeugd; 17.30 B
:cordeonkampioenschappen; 17.45 Reger
In hoeverre spreken over zin der historie?
rlef uit Londen; 19.00 V.d.k
et; 19 25 Britse accordeoi
en; 19 45 V.d Jeugd; 20.00 1
Gynt. Grieg; 22 40 Journ:
TELEVISIEPROGR
KRO: 20.15
4ws: 13.10 Meded: 13.20 Gevar muz.
:ricketuitsl; 14.00 Lichte muz; 15 Oh
15.30 Hoorsp; 17 00 V d kind; 17.55
avondconc; 20.15 Caus; 20.30 Twintig vragen:
21.00 Nws; 21.15 Discussie; 21.45 Cabaretlied
jes; 22.20 Caus; 22.50 Idem; 23.00 Nws; 23.08
—23.13 Koersen
Engeland. BBC Light Programme. 1500 en
247 m 11.30 Gevar muz; 12.15 Ork conc;
13.00 Lichte muz; 13 45 V d kind; 14 00 V
d vrouw. 15.00 Lichte muz; 15 45 Instr sext:
16.15 Mrs Dale's dagb; 16.30 Caus; 16 45 Or
elspel; 17.15 Lichte
18 45 Hoorsp; 19.00
20s0 Brievenbeantw
jz; 22 00 Nws; 22.15 Act caus
22.30 Pianospel: 23 00 Voordr
Vertikaal; 1 Edelgesteente. 2 cirkel,
3 Fr. lidwoord. 4 dier, 5 denkbeeld,
8 bonbon, 10 palmboom, 13 gezwel,
15 lied, 18 voorzetsel.
OPLOSSING PUZZLE No. 417
Horizontaal; 3 Ster. 6 terra. 7 knot.
8 krats, 10 la. 11 sok. 13 ar, 15 kwast,
16 meer, 17 gezet. 18 pilo.
Vertikaal; 1 Zebra, 2 frats, 4 tang,
5 retort, 8 klimop, 9 sok, 12 kwiek,
13 aster, 14 beul.
14.15 Grar
4.40 Gram: 14 45 Ider
na: 16.00 Koersen; lB.i
ïn 14 20 Gra
16 05 Llchl
19.30 Nws;
F) E jeugd iets bij
brengen omtrent
de zin van de historie
is een moeilijke opgave,
vooral wanneer het
gaat om de jeugd van
de lagere school. Met
wijsgerige redenerin
gen behoeft men h^j
haar niet aan te komen
om de eenvoudige reden,
dat de jeugd deze nog
niet kan bevatten.
Maar om haar iets van
de zin van de historie
bij te brengen is ook
niet altijd abstract
wijsgerig denken nodig.
De jeugd behoeft in dit
opzicht eigenlijk slechts
een passieve rol te spe
len; de taak van de
onderwijzer is hier het
zwaarst. Want elke een
voudige les in de vader
landse geschiedenis con
fronteert hem reeds
met het vraagstuk van
de zin van de geschie
denis. Als de school
jeugd de geschiedenis
van ons volk wordt bij
gebracht, wordt op haar
gelijktijdig een bepaalde
zin van het geschieden
overgedragen. Het Chris
telijk onderwijs zal
daarbij steeds uitgaan
van de leiding Gods
in de geschiedens.
Op de jaarvergadering
van de P.C.O.V., gisteren
te Hilversum gehouden,
werd l\et vraagstuk,- in
hoeverre we met de jeugd
moeten spreken over de
zin van de historie, be
sproken door een forum
bestaande uit de leden
Forumdiscussie op jaar
vergadering P.C.O.V.
prof. dr. S. U. Zuidema,
prof. dr. G. C. van Nif-
trik, de heer J. A. van
Bennekom, directeur van
de Chr. kweekschool te
Middelburg en de heer
J. J. de Rek, eindredac
teur van het Chr. school
blad Onze vacature. Het
forum stond onder leiding
van dr. H. Berkhof, dia
een inleiding hield tot het
onderwerp.
QE heer Van Bennekom
geloofde, dat wij
inderdaad de roeping kun
nen hebben te getuigen
van Gods leiding in ons
persoonlijk leven en in
verband met het nationaal
en internationaal gebeu
ren. Hij maakte echter de
restrictie, dat het niet
mogelijk is Gods leiding
van feit tot feit te onder
kennen in de geschiedenis.
Het verband waarin dik
wijls onze Tachtigjarige
oorlog tegen Spanje wordt
geplaatst wilde spreker
zeker niet geheel voor
ziin rekening nemen.
Van grote betekenis
noemde de heer Van Ben
nekom de geschiedenis
voor het aankweken van
Gods vertrouwen bij de
kinderen. Wat Willem van
Oranje in Gods vertrou
wen volbracht is ook nu
nog mogelijk.
Dat de interpretatie van
de geschiedenis een moei
lijke zaak is wilde de heer
De Rek nog duidelijker
accentueren. Hij zag de
geschiedenis als een chaos
van problemen, welke
chaos echter door Christus
zijn verschrikking heeft
verloren. Van de zin van
de geschiedenis valt con
creet niets met zekerheid
te zeggen. Als voorbeeld
gaf hij ook de strijd
van Nederland tegen Phi
lips II. Ons volk stond
toen aan Gods kant, zo
luidt de simpele opvat
ting. Maar wat moeten
we dan denken van het
feit, dat Philips II Europa
redde uit de hand der
Turken? Was dat ook
werk van de verkeerde
kant? Wie stond er toen
aan de goede kant?
Tegen de opvatting van
hel chaotische stelde zich
vooral prof. Zuidema te
weer. In de geschiede
nis is een orde, die bij
de beschrijving van de
geschiedenis wordt vast
gelegd. Tot deze orde be
hoort bijv. ook de onom
keerbaarheid van de tijd
de chronologische orde.
Er behoeft geen orde ge
schapen te worden, die
is er reeds. Er zijn geen in
zichzelf zinloze feiten,
aan welke de historicus
zin moet toekennen. Het
is de taak van de histo
ricus de feiten, de his
torische feiten in de ge
schiedenis op te sporen
te herkennen en dus niet
te scheppen. Bij dit her
kennen laat de historicus
zich leiden door zijn zin-
Idee. De vraag is nu door
welke zinidee worden wij
beheerst?
A OK prof. Van Niftrik
"keerde zich tegen de
gedachte van de chaos en
stelde de mythe, die een
volk nodig heeft om zijn
weg te vinden in de ge
schiedenis; mythe in de
structurele zin van het
woord. De mythe moet
lijn en spoor wijzen en is
een hulpmiddel om de
geschiedenis te benade-
deren.
Als voorbeeld gaf prof.
Van Niftrik de figuur van
Bilderdijk om wie de
mythe gegroeid is van
het verzet tegen de geest
der eeuw. Op deze wijze
wordt Bilderdijk sterk
geïdealiseerd, maar het is
een benaderingsmogelijk
heid van de geschiedenis.
Ook prof. Van Niftrik
erkende, dat er geen naak
te, blote feiten bestaan:
er is altijd de mythe van
waaruit men de feiten ziet
en er is altijd de orde. Met
prof- Zuidema, die dik
wijls op bewogen, lichte
lijk agressieve toon, sprak
(hoewel prof. Van Nif
trik enkele malen ver
klaarde het „volkomen
eens" te zijn) Deklem-
toonde prof. Van Niftrik,
dat uiteindelijk de zm-
ïdee van de historicus be
palend is voor de ge
schiedschrijving.
Prof. Zuidema vertolk
te tenslotte zijn opvat
ting over de zinidee aan
de hand van de trits
schepping, zondeval, ver
lossing. Geen van deze
drie mogen opgeofferd
worden; niet één mag er
los gemaakt worden ten
koste van een ander,
waarvan spreker onder
protest van prof. Van Nif
trik de dialectische theo
logie beschuldigde. (Dr.
Berkhof had in zijn inlei
ding betoogd, dat Kruis
en Opstanding centraal
zijn en dat men van hier
uit de historie slechts kan
benaderen). Onder- leiding
van de God van Schepping
en Verlossing kan ik al
leen spreken over de zin
idee van de historie, al
dus prof. Zuidema.
moedig belijden van de breuk tussen
God en mens. Alleen vanuit deze Bij
belse visie wordt het jeugdvraagstuk op
de juiste wijze gesteld, aldus de heer
Van Hulst in zijn openingswoord.
De middagvergadering was gewijd
in een forumdiscussie, waarover elders
op deze pagina een uitvoerig verslag
opgenomen.
Op de slotzitting van de algemene
gadering van hedenmorgen sprak
Evenhuis, secretaris van de ve
ging voor Chr. volksonderwijs, over
onderwijzer en de Cultuur.
Maandagavond ging aan de algemene
vergadering reeds een wijdingssamen
komst onder leiding van ds. G. Mey-
nen te Hilversum en een begroetingssa
menkomst in de N.C.R.V.-studio vooraf.
De algemene vergadering werd behal
ve door honderden leden door een groot
aantal afgevaardigden uit de onderwijs
wereld bijgewoond. Zo w
tegenwoordigers aanwezig
se en de Duitse bond vol.
wijzers. Namens de minister
en W. was hoofdinspecteur Bos
zig en namens de A.R. en C.H.-Kamer-
fracties resp. mr A. B. Roosjen en de
heren Tilanus en De Ruiter.
de Vlaam-
Chr. onder-
O., K.
het 22ste lustrum
Nijmegen de
kweekschool
Ter gelegenheid v;
begon gistermiddag
unie van de chr.
Klokkenberg'
deelnemers hadden verzameld
internaat van de school.
een hartelijke begroeting sprak
de voorzitter van de vereniging van
Oud-Klokkenbergers, de heer P. v. Aal
ten uit Arnhem een korte rede uit,
in hij allereerst de tijdens dé afge
lopen jaren overleden collegae en oud-
collegae herdacht. Speciaal herinnerde
hij aan het overlijden van de heer A.
Oosterlee. in leven hoofd afdeling Vor
ming Buiten Schoolverband van het de
partement van O. K. en W. in Den
Haag.
In een kort overzicht schilderde hij
de toestand van „De Klokkenberg". Het
oude schoolgebouw, is uit de tijd en
moet vervangen worden door een nieuw.
Getracht zal worden dit een representa
tief aanzicht te geven i.v.m. de ligging
aan de nieuw aan te leggen wandel
boulevard in dit deel van Nijmegen.
De heer Van Aalten deelde mee. dat
tot fusie zal worden overgegaan, per 1
september a.s., met de chr. kweekschool
in Zetten, die wordt opgeheven, waar
door het prot. chr. element in de over
wegend rooms katholieke streek rondom
Nijmegen nog zal worden geaccentueerd.
De door „De Klokkenberg" gedreven
MULO-school en de lagere school ma
in een goed- tijd door. Er zijn plannen
ior de stichting van een kleuterschool
i een VGLO-school.
Nadat de reünisten gelegenheid had
den gekregen met elkaar kennnis te ma
ken was het woord aan de heer C.
Klevwegt. hoofdinspecteur van de on
derwijsopleidingen. die een interessant
referaat hield over „De nieuwe oplei
ding aan de kweekschool".
Tot slot sprak nog mr. A. B. Roosjen,
lid van de Tweede Kamer voor de
A.R.P. en lid van het bestuur van de
vereniging van Oud-Klokkenbergers;
VAN HER EN DER
De Lappen krijgen een nieuwe zang
bundel met 170 liederen. De oude
bundel is uitverkocht,
missie uit de Zweedse staatskerk,
waaronder de zwervende Lappen
sorteren, verzamelt thans liederen
voor een nieuw boek met liederen
in de Lapse taal.
22.
Geen ogenblik schokte het verlies van zijn be
en hem. zelfs niet de volgende dagen, heel de
week niet. De betekenis ervan drong slechts heel
langzaam tot zijn verdoofde geest door en dat
was een geluk. Vergeleken bij de martelende
pijnen was dit verlies slechts een détail, en wan
neer die pijnen wegebden en andere dingen van
betekenis werden, was hij versuft door de mor
fine zodat hij het gevoel had te zweven in een
onwezenlijke wereld, waarin geen plaats was
voor gedachten aan de toekomst. Later op de
dag kwam Joyce hem opzoeken en zei: „Het
spijt me, kerel, maar ik was verplicht het ande
re been onder de knie af te zetten. Ik kon 't
met geen mogelijkheid voor je redden. Werke
lijk, je kunt van geluk spreken dat je nog lééft."
„Dat is all right, dokter," zei Bader. „Ik zal
me een paar langere benen aanschaffen. Ik wil
de altijd al graag een beetje groter zijn."
De dag voor Kerstmis liet Joyce de patiënt
over een binnenplaats naar de particuliere af
deling van het ziekenhuis brengen. Ze legden
hem in een zonnige kamer op .de benedenver
dieping. welke uitzag op een weiland en een groe
ne Himalaya-ceder. Fleurige gordijnen, gemak
kelijke stoelen en een boekenkast gaven de ka
mer een prettige, warme sfeer. De verpleegsters
bleven hem morfine toedienen teneinde de ge
martelde zenuwen van het linkerbeen te verdo
ven en met Kerstmis bestond de wereld niet voor
hem. De volgende twee dagen was zijn toestand
onveranderd en Joyce vreesde dat hij zou ster
ven aan trombose of bloedvergiftiging.
Op de ochtend van de vierde dag in zijn
nieuwe omgeving bemerkte hij dat hij een andere
verpleegster had en toen deze hem zei dat ze
Izijn verbanden ging vernieuwen, brak het zweet
hem uit, want hij herinnerde zich de vorige ke
ren. Maar ze haalde warm water en was wel
I twintig minuten bezig de verbanden los te we-
DAN
wijs. Over de vormen van het onder
wijs, over de methodiek, de inhoud,
de daarachterliggende anthropologic
gcén woord. Daar zie ik alleen maar
afweer, géén visie."
Dit is voor ons wellicht het mo
ment, een enkele opmerking te ma
ken. Want hier komt inderdaad aan
de dag het verschil tussen een so
cialistische partij en een protestants-
christelijke.
Toen het onderwijscongres gehou
den was, waarop ds. Ruitenberg doelt,
hebben ook wij geschreven, dat er
het onderwijs méér te zeggen viel
dan op het congres was geschied.!
Maar behoorde dat meerdere ook ge
zegd te worden op een politiek congres
het onderwijs? Wij menen: neen.
J7EN politiek congres over het onder
wijs zal naar onze mening deze
taak moeten hebben: Het zal taak en
begrenzing van de staat met betrek
king tot het onderwijs moeten nagaan.
In deze tijd van gemakkelijke staats-
ovcrschatting zal het daarbij temeer
op de begrenzing aankomen. Het zal
dan óók moeten nagaan, welke taak de
staat heeft om het onderwijs vrijheid,
ruimte en gelegenheid te geven zich
te ontwikkelen en te, ontplooien.
De politiek heeft in dit alles een die
nende functie. Zij zal, omdat dit nu
eenmaal overmijdelijk is, een politieke
vormgeving moeten verschaffen aan
wat binnen het onderwijs zélf is ge-!
groeid. Maar het is aan het onderwijs
zélf, om er steeds weer op gespitst te
zijn, dat deze groei zich voltrekt in
overeenstemming met de eisen van het
maatschappelijk leven. Pas als het
onderwijs verstek laat gaan, zal de
staat moeten ingrijpen.
J7ERST zo kan men, menen wij, ook
werkelijk van visie gaan spreken.
Deze visie is er niet, wanneer men
hier voorbarig het woord geeft aa
staat. Dan past tegenover die staat
inderdaad de afweer.
Het is, bij handhaving en erkenning
van bepaalde verschillen, met de schooi
als met het gezin en met het maat
schappelijk leven. Zij behoren zich te
ontwikkelen naar eigen aard en naar
eigen karakter.
wat men onder visie behoort
te verstaan. En die visie verschraalt,
'anneer de staat zich hier opdringt
annecr een politieke partij op een
congres zou gaan spreken (om met dsJ
Ruitenberg te spreken) „over de vor
men van het onderwijs, over de metho
diek, de inhoud, de daarachterliggendt
anthropologic.
Dit zou even onjuist zijn als wanned
een congres van onderwijzers zo
dalen in een alles omvattend en afge
rond debat over de politiek.
Maar daarvoor zijn ze gelukkig vee!
te verstandig.
Organistencongres te
Leeuwarden
MAAR ZO!
ken zodat hij er niets van voelde, waardoor het
meisje meteen zijn hart stal. Ze heette Dorothy
Brace, was klein en had een opgeruimd karakter
en zachte handen.
De pijn was nu te verdragen en hij kwam er
voor de eerste maal toe met zijn moeder te
praten, ofschoon ze dagen lang naast zijn bed
had gezeten en het zweet van zijn vale gezicht
had geveegd. Er werd nooit over zijn benen ge
sproken en bij elk gesprek was het een zoeken
naar veilige onderwerpen. Patricia en Hilda,
beiden overstromend van sympathie voor de ge
wonde strijder, kwamen hem opzoeken, ofschoon
Patricia de knapste van de twee van na
ture nogal koel was. De gevoeligere Hilda zei:
„Luister, Douglas, maak je nu geen zorgen om
je benen. Laat ik je nu als gewone, normale
vrouw zeggen, dat 't feit dat je je benen hebt
verloren, voor mij helemaal geen verschil maakt.
Ik vind je nog altijd de aardigste van allemaal."
„Het kan me niet schelen dat ik m'n benen
kwijt ben," zei hij. „Heus, ik maak me er he
lemaal geen zorg over." In zijn half verdoofde
toestand scheen hij het werkelijk te menen Een
andere keer zei hij tegen Hazel Burge: „Ik kan
me maar niet voorstellen dat ik ze kwijt ben.
Ik kan nog altijd mijn tenen voelen, zie je."
Kort voor Nieuwjaar verwijderde Joyce de
hechtingen. Bader klemde de tanden op elkaar,
maar hij hoorde slechts een knippend geluid en
voelde volstrekt geen pijn, toen de draden eruit
werden getrokken. Plotseling begon hij snel te
herstellen. Zijn gezicht werd voller, er kwam
wat kleur op, en ook trokken de donkere krin
gen om zijn ogen weg. De pijn in het linker
been nam af en geleidelijk kreeg hij minder
injecties. Hij voelde zich goed en kon weer nor
maal denken, maar toonde zich nog altijd vol
strekt niet getroffen door het verlies van zijn
benen.
Daar waren redenen voor. Gedurende de da
gen dat hij onder de morfine lag en de pijn
alles van zijn lichaam had gevergd, was het
verlies geleidelijk tot zijn hersenen doorgedi
gen en zodoende had hij het geleidelijk kunnen
verwerken, zonder er door geschokt te worden
Tegen de tijd dat hij de werkelijkheid onder
ogen kon zien, had hij zich al tijdelijk in zijn
verlies geschikt.
Een andere reden was dat hij zijn benen
nog niet miste. Hij lag behaaglijk in
waar benen niet belangrijk waren, en hij werd
steeds omringd door knappe meisjes, die hem
alles brachten wat hij maar begeerde en hem
met toewijding en adoratie behandelden. Hij
hoefde geen vinger te bewegen; hij kreeg kip,
advocaat, fruit en room en bezoekende vrien
den brachten hem boeken en een gramophoon
Nu en dan wipten de vrindjes van het squadron
door het raam naar binnen en schonken hem Blijf D16t doorlopon
door hun aanwezigheid de overtuiging dat hij met die Rheumatische Pijnen,
er nog altijd bij hoorde. Ze tapten moppen op Roel nlt met wor,e, en
zn baard, die omdat hij nog altijd niet was Seem KrDschen Sai„.
geschoren, thans indrukwekkend begon te wor
den. Hilde streek hem over zijn voorhoofd. Do
rothy Brace was een opgewekte, vriendelijke
helpster, die om zijn grappen proestte en heer
lijk kon blozen om de brutalere dingen, die hij
er meermalen uitflapte. Hij leefde volkomen
voor het hedien en het was &en aangenaam
heden.
In de Friese hoofdstad, waar Georgs
Stam jaren lang het fraaie orgel vat
de Grote of Jacobijnerkerk heeft be
speeld1, kwam gisteren de Verenig#
van Nederlandse organisten onder lei
ding van de heer Stam bijeen om haai
jaarvergadering te houden. Na een li
turgische dienst, waarin ds. W. Bar!-
lema uit Leeuwarden voorging en Pi?
Post aan het orgel zat, werden d(
deelnemers door B. en W. ten stad-
huize ontvangen. De burgemeester, m:
A. A. M. van der Meulen, wees op
plaats, die Leeuwarden vroeger 0>
orgelgebied innam en waaraan de sta:
nog enkele voortreffelijke orgeLs dankt
Toen na de Reformatie het gebruik
van orgels in de kerken aanvankelijk
verboden werd, heeft men in Frieslans
het orgelspel voor en na de diens!
gehandhaafd en zo werd Leeuwardes
het centrum van orgelbouw en -spel
Een huishoudelijke vergader#
werd gevolgd door een improvisatie
concert in de Grote kerk door C.
Baite uit Zutphen, Jac. Bijster
Haarlem, George Stam uit Utrecht
Piet Post uit Leeuwarden.
bevat, wekken lever, nieren en ingew»
den weer tot nieuwe energie Het bloed
wordt weer gezuiverd èn zuiver gehou
den en zo is er dan geen oorzaak m«:
voor stramheid, scheuten, steken en pij»
Koop vandaag Kruschen bij Uw apo
theker of drogist en begin morgen-
(WORDT VERVOLGD) ochtend die heilzame kuur.