CHRISTELIJK
c
3
Evangelische Landdag
bij Haarlem
Unie van Baptisten vierde het
75-jarig bestaan
Meer overeenstemming dan strijd
om Avondmaal doet vermoeden
Visie ontbreekt
DINSDAG 22 MEI 18»
Pinksterboodschap in de vrije natuur
Vaandel van Johannes de Heer is
door de jongeren overgenomen
Q NGETWIJFELD hebben vele oudere mensen teruggedacht aan de
grote landdagen van voor de oorlog, toen Johannes de Heer zijn
toespraken hield in een grote tent en mensen van heinde en ver
kwamen luisteren. Voor het eeist sinds de vorige wereldoorlog
werd er weer een dergedjke tcogdag van evangelische christenen
gehouden en wel op het landgoed Beeckensteyn bij Haarlem. Meer
dan twee duizend mensen waaronder zeer veel jongeren uit het
gehele westen van Nederland, iuisterden naar de verschillende
sprekers, waaronder dr. H. A ^olijn voorzitter van Evangelische
Eenheid; de heer Klein Haneveld, voorzitter van de Bond van
Evangelische Christen Gemeenschappen, de bekende oude evangelist
Jan Sevensma, de heer J. Kits, directeur van het Brandpunt en
vele anderen.
De organisatie van deze landdag
beruste bij de besturen van vier
evangelisatie kringen in Haarlem en
omgeving. Deze kringen zijn vooral
ontstaan uit het evangelisatiewerk
van Johannes de Heer en bestaan uit
mensen, die rich met het dogmatische
van de kerken niet meer konden
verenigen en ook de boodschap van
het chiliasme meer wilden kunnen
horen en prediken. Uit sommige
kringen rim Baptiste of Vrije Evan
gelische Gemeenten gegroeid in het
verleden, en vele andere kringen
hebben zich onlangs verenigd in de
Bond van Evangelische Christen
gemeenschappen.
Om half elf 's morgens verstomde het
st°mmen-rerne7emoes in de grote tent.
E--n ge?ellig zonnetje gaf het geheel een
blijde glans en met grote aandacht luis
terde men naar de verschillende spre-
's Ochtends werd vooral de nadruk
ge'.egd op de Heilige Geest, die door
G~d gegeven is om tot wedergeboorte
te ^foeen en het leven van de christen
me* Z'in rijkdom wil vervullen.
Teveel christenen leven als de emi
grant op het grote schip, die. terwijl
de heerlijke geuren van een goede
nv»altijd zijn neusgaten binnendron
gen. zich voedde met droge beschuit,
omdat hij geen geld meer had. Pas in
Boek
VAN DE DAG
Het geval Croiset, door Carel En-
ke'aar. Met een levensbeschrijving
van Leo Uittenbogaard. Ultg. Het
Wereldvenster, Baarn.
Van verschijnselen als helderziendheid
agnetisme weten we nog weinig.
wat i
men is al genoeg om te spreken
onze verbeelding. De ervaring heeft
reeds geleerd, dat er zich op deze ter
reinen veel voordoet, waarvan men
zich niet in argwaan of hooghartigheid
mag afwenden. En ook hier zal de er
varing wel aan de wetenschappelijke
waardering voorafgaan. Een boek
Croiset belooft bij voorbaat een
ressant boek te worden en dit is
stellig geworden ook, dank zij het
derwerp en dank zij de goede journalis
tieke manier waarop Carel Enkelaar
het heeft behandeld. Alle problemen
worden in dit boek niet opgelost en dat
is beslist ook niet noodzakelijk. Het is
al belangrijk, wanneer we ons realise
ren. dat hier problemen liggen, die
recht hebben op een ontvankelijke be
nadering. Want ook dit alles behoort
tot de schepping, welker doorvorsing
ons als mensen geboden is.
Beroe pin gswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Feerwerd-Garnwerd en
Oostum (gem. Ezinge, Gr.): J. A. Poel
stra te Havelte; te IJsselmuiden: G.
M. van Dieren te Ede; te Vlaardingen
(wijkgem. 1; toez.): J. Broghardt te
Den Helder.
Aangenomen naar Avereest: H. J.
Visser te Saaxum.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Lemmer (bij accl.): J.
A. van Netten te Slootdorp; te Vrees
wijk (bij accl.): kand. G. Rang te Am
sterdam.
GEREF. KERKEN (ond. art. 31)
Beroepen te 's-Gravenhage-Zuid-
West: Z. G. van Oene te Sliedrecht.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Lutten aan de Dedems-
vaart: J. Rebel te Rotterdam-Charlois.
GEREF. GEMEENTEN
Tweetal te Rotterdam-Zuid (vac-A.
de Blois): M. Blok te Rotterdam-Cen
trum en Chr. van Dam te Barneveld.
Onderwijsbenoemingen
Benoemd tot leraar aan het Willem van
i de Hervormde school
de Vérenigde Staten ontdekte hij dat
er op zijn passagebiljet stond: „Maal
tijden inbegrepen!"
In de middagsamenkomst vertelde dr.
H. A. Colijn, zoon van de vroegere mi
nister-president. dat de stichting „Evan
gelische Eenheid" niet zozeer een or
ganisatorische eenheid der christenen
zocht, maar wel de christ-gelovigen
tot gemeenschap wilden brengen Deze
beweging voelt de gescheidenheid der
christenen als een zeer grote zonde. De
heer Kits legde vooral de nadruk op
het algemeen priesterschap der gelovi
gen. Hij meende dat de zwakheid van
vele kerken en bewegingen vooral voort
kwam uit het feit dat weinigen de taak
van velen moeten doen God heeft ons
allen in de wereld gepplaatst om het
Evangelie uit te dragen
De landdag werd gesloten door de 74-
Jarlge evangelist Jan Sevensma, die op
de hem eigen manier zijn oproen richt
te tot allen die de zekerheid van het
geloof nog niet bezaten.
Tegen de avond begon ae zon zich
te verbergen achter dikke wolken
lagen; een zacht briesje deed velen
huiveren, maar innerlijk was men
verwarmd door de gevonden gemeen
schap. Oude kennissen hadden elkaar
weer eens ontmoet, oude vriend
schapsbanden waren hersteld en
nieuwe gesmeed, althans ontworpen.
De volle tent en de gemoedelijke
gezelligheid hadden velen weer ver
sterkt om eigen werk voort te zetten.
Een bepaald, soms door de kerken
niet helemaal voor vol aangeziene
sector van ons orthodox christelijk
volksdeel had ervaren ilat zij ook
voor deze tijd nog een taak heelt.
Misschien misten sommigen de oude
sterke nadruk op de wederkomst van
de Heiland, misschien was het wel
een teken van de theo'oaische ver-
srhuivinaen, die ook in dere kringen
plaats vinden, dat de nadruk vooral
nelead werd op de werkina non de
^ejlige Geest in ons praktische dnge-
Hikse leven. In ieder aewl werd op
Rijn; P, H
Groen van
A. de Kier
Prin
ieppelJ.
het teri
Lelijk dik
::c SrstE
SSBS'.
MELODIE en WOORD
der Ethergolven
R.V.U Mevr dr E
v. de dag; 8.00 Nws en weer
8.35 Idem; 9.00 V d zieken;
930 Idem; 9.35 Waterst; 9..
10 05 Gram; 10.30 Morgendier
12 05 Amus m - -
12 33 Lichte i
iade ork: 14.00 Gram;
Gcref meisjesver in Ne-
norecltal; 18 00 V d Jeugd:
Koersen; 17.45 Orgelspel;
Puzzel mee
OPLOSSING PUZZEL NO. 116
Horizontaal: 3 Hemellichaam, 6
kleur. 7 kluw, 8 kleinigheid, 10 zang-
noot, 11 kledingstuk, 13 slede, 15
schilders gereedschappen, 16 grote
stof.
gri-
hees
terachtig gewas. 9 kledingstuk, 12
vlug en levendig, 13 herfstbloem, 14
scherprechter
OPGAVE PUZZEL NO. 417
Horizontaal: 1 Maal; la; ets. 2 aar;
aarden, 3 slap; sepia. 4 kabas; kelk,
5 ever; ooi; b.k. 6 ra; sabel; re, 7
alk; dolfijn. 3 dozijn; ergo. 9 es;
estrade.
Vertikaal: 1 Maskerade. 2 aal; aval;
os, 3 arabesk; ze. 4 la: Paradijs. 5
lasso; bont, 6 are; koeler. 7 e.d.; peil:
fra, 8 teil; brij; G.D. 9 snakken; oe.
ationaal belang, c
lub; 8 50 V d vrouw. 9 35 Gram. VPRO
0.00 Schoolradio VARA: 10.20 Gram, HOC
zang; 12.30 Land-
ui tuinb meded. 12.33 V
nstr trio; 13.00 Nus: 13.15 Tentconstellings-
igenda; 13 16 Accordeonork; 13 45 Medische
iron; 13.55 Gram; 14.30 V d Jeugd; 16 00 V d
ingsuitz: Rijksdeler
0 Act; 18.30 Pianospel; 18 45
ins. toespr. VPRO: 19.00 Het
vensadem; 19.30 V d jeugd
ws; 20.05 Gevar progr: 21.00
5 geeft 1000 pond weg, hoorsp;
17.00—17.40 V d Jeugd
Engeland, BBC 1
geverslagen; 13.30 Gra
14.00 Klankb; 14 15 Llcl
spel; 18.00 Ves
13.55 Cricketultsl
:e muz; 15.00 Hoot
^■■■1 1845 Caus; 17 00 V
kind; 17.55 Weerber; 18.00 Nws, 18 15 Caus
18 25 Sport; 18.30 Volksdansen; 19 00 Geva
progr; 19 30 Caus; 20 00 Klankb; 21.00 Nws
21.15 Ork cone; 22 25 Caus; 22 45 Geva
muz; 23.00 Nws; 23.08—23.13 Koersen
Engeland, BBC Light Programme. 1500 e:
247 m. 12.15 Pianospel; 12.30 Dansmuz; 13.0
Ork conc; 13.40 Gram; 13.45 V d kind; 14.0
V d vrouw, 15.00 Ork conc; 15.45 Licht
muz; 18.15 Mrs Dale's dagb; 16.30 Ork conc
17J0 Dansmuz; 18.15 Gevar muz; 18.45 Hooi
spel; 19.00 Nws; 19.25 Sport: 19.30 Have
go; 20 00 Hoorsp: 20.30 Voordr; 21.00 Geva
muz; 21.15 Gevar progr; 22 00 Nws; 22 1
Brussel. 324 m. 12.30 Weerber; 12.34 Gi
13 00 Nws. 13.15 Gram; 14.00 Schoolr
16.00 Koersen; 16 02 Ork conc; 16.30 Amus
13.15 Gram: 14.15 Ork conc
15 45 Koorzang; 16 05 Lichte n
17.15 en 17 30 Gram; 19.30 f
conc: 21 40 Gram; 22 00 Nv
tijd; 22.55 Nws
i; 13.00 N<
14 55 Gra
uz; 17.00 N<
*-s; 20.00 Ork
i; 22.15
De kerken in de Sowjet-Unie zijn c
vol met gelovigen. De Baptistenkerk
telt thans 500.000 leden. Jaarlijks be
keren 10.000 Russen zich tot het Bap-
tisme. Dit alles verklaarde de voor
zitter van de Raad der Baptisten in
de Sowjet-Unie gisteren in een pers
conferentie tijdens zijn bezoek aan de
Verenigde Staten.
De wereld ligt in de greep van een gren
zeloos verlangen naar geld. De toe
nemende overvloed van gemakken en
genoegens, die door de technische ont
wikkeling mogelijk zijn gemaakt, vor
men een scherpe tegenstelling met het
lijden en de ellende van velen. Dit
kwaad signaleerde de paus in een
brief aan een r.k. sociaal congres in
Sevilla (Spanje).
EEN
WOOliD
VOOR
VAN-
DAAG
Spottend
Spotters zijn er altijd geweest
en zullen er altijd blijven. „Zij
{hebben teveel zoete wijn gehad"
j is een opmerking die gemaakt
wordt als de discipelen, vol van
de Heilige Geest, aan hun taak
beginnen. Die op
merking grenst
aan cynisme als
men bedenkt, dat
het vrijwel on
mogelijk is van de
zoete wijn, waar
van hier sprake
dronken te
worden. Dan
krijgt die opmer
king een inhoud als: „Ze zijn
dronken van de koffie!"
Dat wordt vandaag de dag nog
gezegd van mensen die enthousiast
spreken over het evangelie van
hun Heer en Heiland. Van de men
sen die net zo vervuld zijn van de
Heilige Geest als de discipelen.
Met een sneer probeert men dat
belachelijk te maken, want praten
over Jezus vindt men eigenlijk
belachelijk. Men haalt er de
schouders over op: bekrompen en
kleinburgerlijk! Freud, Sartre
dat zijn de wijsgeren over wie je
moet kunnen meepraten. Maar
over Jezusoch!
Petrus legt dat cynisme rustig
naast zich neer. Neem hem tot
uw voorbeeld. En Gods Geest zal
voor de Pinksterzegen zorgen!
VAN HER~EN DER
De Bond van Chr. Polltie-ambtenaren
in Nederland zal op 14 en 15 Juni te
Groningen zijn 36ste algemene verga
dering houden. In behandeling komt
een voorstel de statuten zo te wijzi
gen, dat in de toekomst ook gepen-
sionneerden en wachtgelders ln de
bond kunnen worden opgenomen.
Woensdag 30 mei wordt in het Doof-
stommeninstituut Ammanstraat 22 te
Rotterdam de provinciale diacona'e
conferentie van Geref. diaconieën in
Zuid-Holland gehouden. Prof. dr. R.
Schippers zal refereren over De toe
komst van het diaconaat In het licht
van de laatste synodebesluiten en d
W. M. Ottow over Praktisch-organis
torische vraagstukken op het terrein
van het maatschappelijk werk. Ds. P.
Robbers te Rotterdam-Centrum
spreekt een opwekkend slotwoord.
Blijde herdenking in Groningen
Oproep tot bezinning en vervulling
van de roeping
MEER dan twee duizend Baptisten, die de grote hal van de Bloe
menveiling aan de Peizerweg tot de laatste plaats bezetten,
hebben gisteren te Groningen het 75-jarig bestaan gevierd van de
Unie van Baptistengeme^nten in Nederland. Met bussen, auto's,
trein of gewoon op de fiets waren ze uit alle delen van Nederland
en zelfs daarbuiten naar de Ma^tinistad gegaan om daar blij en op
sfeer- en stijlvolle wijze het gedenkwaardige jubileum te vieren.
In zijn openingsrede richtte ds. Hui-
inga van Hengelo een woord van ver
bondenheid tot de geloofsgenoten over
de gehele wereld, die één Heer, één ge-
én doop hebben. Ds. Huizinga
hoewel de Unie een kleine
groep vormt, ry toch reden heeft om
feest te vieren. En daarom is men bijeen
zich samen, uit dankbaarheid en be
hoefte elkaar te ontmoeten, zich te be
zinnen op roeping en taak. Hy riep de
7000 Baptisten in Nederland ten slotte
op, de theorie van het Christendom
praktijk te lalen worden.
Ds. K. Reiling van Almelo sprak de
herdenkingsrede uit, over „Bezinning
en uitzicht".
Sprekende over het uitzicht, zei ds.
Reiling, dat dit er alleen is als wij
zien op Jezus. „In Hem hebben wij de
vergeving der zonden. In Hem verge
ven wij elkaar en aanvaarden wij el-
kaars vergeving. En met het oog op
Hem durven we verder gaan".
Gelukwensen
Namens de Baptisten Wereld Allian
tie werden na deze herdenkingsrede de
groeten en de gelukwensen overgebracht
door dr. Johannes Norgaard. rector van
het Baptisten Seminarium te Tollose in
Denemarken en lid van het Uitvoerend
Comité van de BWA. Prof. dT. W. F.
Dankbaar van Groningen deed dit als
voorzitter van de Oecumenische raad
van Kerken in Nederland, terwijl de
heer J. B. H. Hulsman, wethouder te
Groningen, dit deed1 namens het ge
meentebestuur van Groningen.
Ook in de middagbijeenkomst werd
het woord gevoerd door verschillende
vertegenwoordigers van buitenlandse
Baptisteninstanties: dr. Josef Norden-
haug. president van het Baptisten Theo
logisch seminarium te Ruschlikon
(Zwitserland), dr. Hans Luckey van
seminarium te Hamburg en rev. G
Rusling van het Spurgeon's College te
Londen.
Ds. H. v. d. Werf van Emmen sprak
De toenadering tussen Luthersen en Hervormden (II)
"TR zijn voldoende moge-
i-i lykheden om tot over
eenstemming te komen,
zo concludeert prof. dr. C.
W. Mönnich in zijn toe
lichting op de Consensus,
die tussen vertegenwoor
digers van de Lutherse en
de Hervormde Kerk werd
bereikt over het Avond
maal. In ons nummer
Prof. dr. C. W. Mönnich
over tweeërlei visie
p ALVÜN daarentegen
heeft zijn gedachten
ontwnuceld tegen de
rooms-katholieke opvat
ting van het Avondmaal,
waarbij brood en wijn
werkelijk zouden verande
ren in het lichaam en
bloed des Heren. Boven
dien moet men bedenken,
dat ook de Calvinist niet
„,i; j„ ook wel eens voorgeko- maakt Hem werkelijk te-
iets door uit deze toelich- di "Jenwoor- genwoordig aan Zijn tafel. jfl
digheid van Christus sterk
f551ïïï=h,.-St=J2.S! ^J'i\
prof. Mönnich:
ting. Twee punten restten
De calvinistische over- fus door het menselijk ge-
ng zegt daartegen- loof eerst in het Avond-
dat wij alleen door maal tegenwoordig zou
geloof lichaam en e. ervoor,
tegenwoordigheid bloed van Christus ont- dat da communicant al-
stus in het Avond- vangen. Wordt hier niet de J.ee"t door *}e} .?ei,oof deel
tegenwoordigheid des He- aan bet hchaam en
ren bij het Avondmaal af- bloed des H"e"- faar hlJ
hankelijk gesteld van iets .weat zeer wal- dat dat Se7
menselijks namelijk het J®0* van de Geast
monc.iitv «1««#9 komt, m.a.w., dat alles
toch van Christus' werk
De standpunten zijn afhangt. Maar ook de Lu-
door de eeuwenlange thersen stellen dat: niet
strijd eenzijdiger gewor- het geconsecreerde brood
de Lutherse of de wijn doen de grote
HP „w o heeft haar werken Gods, maar het
aan de orde: hier komen scherpe formulering ont- Woord, d i. Christus, die
iuui ui uc iieiuei de meningen wel zeer vangen uit de vrees voor onzichtbaar met en onder
weliswaar Chris- sterk tegenover elkaar te een te grote nadruk op de brood en wijn is.
Luthersen is de afstand
tussen de leer der werke- het geloof
Christus, zeggen de Lu- lijke
thersen, is in de gestalte van Christus in het Avond- vangen. Wordt hier niet de
van de vernedering aan- maal en de verstijving
wezig in het Avondmaal, de richting van bijna n
maar Hij is in die gestal- gische opvattingen niet al- hankelijk gesteld
te aanwezig wegens zijn tijd zo groot als nodig is. menselijks, nam*
eigen macht en genade; Maar er zijn voldoende menselijk geloof?
dat wil zeggen: Hij wordt mogelijkheden om hier tot
niet door een ander ver- overeenstemming te ko-
tegenwoordigd, maar Hij men.
is zelf aanwezig. De Her
vormden, voor wie, gelijk T-JET negende punt stelt den. Maar de Lutherse
bij het vorige punt' bleek, het grootste probleem opvatting^ heeff haar
Christus naar zijn mense- aan de urde: hier
lijke natuur in de hemel de meningen wel
zien
tus tegenwoordig, maar
staan. Volgens de Luther- heiligheid
doordat Hij vertegenwoor- sen ontvangt ieder
digd is door Zijn Heilige het Avondmaal
Geest u~*
de mens Zo wijst de nadere
-, ?.elj dje h""161"5 aUes uit doordenking van de
uct niuuuiiisai werkelijk Gods hand moet ontvan-
het lichaam en bloed des gen. Tegenover hen die Sef>evens op meer over-
Het is duidelijk dat op Heren uit Zijn hand. Noch in zichzelf waardighe id eenstemming dan de
dit punt de theologische degene die het sacrament meenden te kunnen vinden oude strijdvraag doet
u die tot het ontvangen van de vermoeden Od erond
jiten erote goederen van God. veiIIlut;aen. up grona
dat perspectief
strijd luider spreekt dan bedient, noch de
het werkelijke geloofsvei u~*
schil; ook al kan
kennén, dat deze theologi- van God bestaan- Dat wil len leggen op de Heer als durfde de commissie
sche verschillen vérstrek- zeggen: eerst Hij maakt Degene, die naar Zijn wel- Van samenspreking dit
kende consequenties kun- ons waardig Hem te ont- behagen pn naar 7.iin h». r -
nen hebben: bij de Calvi- vangen. Scherp gesteld: lofte bij
nisten is het denkbaar, en Christus, niet ons geloof, tegenwoordig i
r„nesbïj het Avondmaal Punt Consensus
onderbrengen.
de middagbijeenkomst een rede uit
t het onderwerp „Onze roeping he-
i en in de toekomst". Sprekend over
de roeping in het heden vroeg ds. v. d.
Werf iedere gemeente het voornemen
te maken minstens een evangelisatie-
post voor haar rekening te nemen. Qok
spreker op de noodzaak zending te
bedrijven en de Nieuw Testamentische
gemeentebeginselen steeds duidelijker te
realiseren en te propageren. Als laatste
punt behorende tot de roeping noemde
ds. v. d. Werf het meer dan voorheen
oog hebben voor de problemen der sa
menleving.
Giften
Een byzondere verrassing in de mid-
dagbijeenkomst was het aanbieden van
de jubileumbydragen van Baptisten Ne
derland. Drie groepen boden de
zitter van de Unie-<
Huizinga. elk op z
geldsbedrag aan. In totaal
aangeboden 15.125,93, welk bedrag
bestemd zal worden
werk in het zuiden van Nederland.
an overhandigde ds. S. W. Vis
de gemeenten een bedrag van
10.622,56, de Nederlandse Baptisten
Jeugd Beweging met een geïmprovi
seerd spel in verschillende klederdrach
ten 2.957.35 en de Ned-rlandse Baptis
ten Vrouwenbeweging „Zusterhulp". bij
monde van mevrouw I. Sluter 1546,02.
De blijde en dankbare viering van het
jubileum vond zijn slot in de avond
bijeenkomst, waar, na samenzang en de
clamatie ds. J. Bosma van Arnhem, lid
van de Evangelisatiecommissie der
Unie, een rede hield over „Vrijwilligers
vóór!"
„De roep, die heel bijzonder vandaag
tot ons komt is: „Baptisten van Neder
land, hoe staat het met Uw persoon
lijke getuigenis tegenover Uw buurman,
dienstmeisje, collega, medescholier? De
moderne mens, waar je die ook tegen
komt, heeft nodg, dat wij hem persoon
lijk ontmoeten en aanspreken", aldus
ds. Bosma. Dit is niet het werk van
voorganger. huisbezoekcommissies en
mensen, die er om zo te zeggen voor
aangesteld zijn, dit is de roeping van
ons allen."
Ds. Bosma vroeg „Vrijwilligers vóór"
op grond van het vrijwillige ja-woord
tot Christus en de gemeente. In de twee
de plaats wilde hij een beroep doen op
de innerlijke bereidheid en de gelovi
gen oproepen tot volledige overgave, zo
dat men zich afvraagt, hoe men kan
bijdragen aan het werk in de gemeente
èn in de Unie.
Ds. Huizinga sprak het slotwoord.
De vervolging in Spanje
Hulp gevraagd aan Keuls
aartsbisschop
De voorzitter van de Raad der Evan
gelische Kerk in Duitsland, dr. Otto
Dibelius, heeft aan Josepih kardinaal
Frings, de aartsbisschop van Keulen,
die ook voorzitter is van de Duitse
bisschoppenconferentie, een brief ge
zonden waarin hij kardinaal Frings
om zijn medewerking vraag ten gun
ste van de protestantse kerk in Spanje
De evangelische gemeenschappen in
geheel Duitsland ziin ten zeerste ge
schokt door de inbeslagneming van
bijbels en kerkboeken in Spanje en
door het feit dat het Spaanse episco
paat heropening van het evangelische
seminarie tegenwerkt, zo schrijft dr.
Dibelius.
Stichting monument
kardinaal De Jong
Te Utrecht is opgericht de Stichting
Kardinaal De Jong-monument. De be
trokken acte zal woensdag worden ver
leden ten overstaan van notaris mr.
A. P. M. M. Geurts te Utrecht.
y OOR AL in deze weken, die aan 4
verkiezingen voorafgaan, leest ma
socialistische schrifturen telken
weer hooggestemde betuigingen m(
betrekking tot de doorbraak. Bij he,
haling wordt daar verzekerd, dat h(
bij deze verkiezingen weer zal ga*
om het aanvaardbare of het verwerp» J
lijke van de doorbraak, en daarnu
zijn ook wij het wel eens.
Tegenover deze hooggestemde b(
tuigingen valt temeer op een wel step
kritisch ingestelde diskussie over h j
verschijnsel van de doorbraak in h 1
bekende maandblad „Wending". y
Het is een diskussie tussen tw<
christenen binnen de Partij van 4
Arbeid en het is een diskussie, dj
duidelijk het resultaat is van gevoi n
lens van onbehagen over de wiji,
waarop tot dusver de doorbraak 1L
verwezenlijkt.
H
J^U hebben wij, ook in deze wekq m
die aan de verkiezingen voora)v(
gaan, geen behoefte, om onzerzijj^
deze diskussie tussen deze doorbraai g<
socialisten te gebruiken voor een goa
ds F°°E koop Propagandistisch succesje. Da»
wijze eeri voor is het maandblad „Wending" k,
belangrijk en daarvoor is ook d^t«
evangelisatie^ discussie van deze doorbraakchristeiuj
te belangrijk.
W6ér dat schrooiend,
brandend maagznnr.
Tijd voor.'n paar Ronnies!
Wéér een avond bedorven
zich zoveel hadden voorgesteld. Bij de
eerste hap eten al viel 't verkeerd. Zuur-
branden voor en na. En niet te stillen
Totdat een paar Rennies redding brach
ten. Onmiddellijk! 'n Wonder die Ren
nies - U gebruikt ze toch ook? Tn iedere
apotheek en drogisterij verkoopt men
U Rennies graag.
21.
Toen Joyce (door een andere verpleegster van
het gebeurde op de hoogte gesteld) zijn ronde
maakte, vroeg hij of de patiënt misschien was
bijgekomen. Zuster Thornhill, nog een beetje in
de war, antwoordde dat er geen verandering was
en Joyce zei langs z'n neus weg: „Nou, zuster
is ook niet erg mededeelzaam vandaag, he?"
Die middag was Bader bij kennis en men bleef
hem morfine-injecties geven, zodat hij twee da
gen lang m een soort droomtoestand verkeerde,
's Nachts was zijn geest zo nu en dan helder
en was hij zich de aanwezigheid van de knappe
verpleegster bewust, die hem liet drinken met
behulp vap een soort buis. Telkens wanneer hij
de ogen opende, zag hij haar over zich heen
gebogen en hij vond haar buitengewoon aardig.
Langzaam trok de shock weg en kwam hij uit
die toestand van verdoving. De morfine maakte
dat hij niet meer zoveel pijn in zijn been voelde
en zijn gezicht raakte de vale kleur kwijt, of
schoon het nog doodsbleek was en zijn ogen diep
in de kassen lagen. Die dag vernieuwde zuster
Thornhill de verbanden en een ontzettende pijn
deed hem zich half oprichten toen ze het laat
ste stuk verband van de bloedige wonde trok. Ze
leunde opzettelijk zo over hem heen dat hij niet
kon zien dat beide benen waren geamputeerd.
Het was alsof het hele ziekenhuis van bezorgd
heid de adem inhield want een ieder wist dat
hij er toch ééns achter moest komen. Zuster
Thornhill was bang dat hij het bij toeval zou
ontdekken en dat ae schok hem weer in levens
gevaar zou brengen. De volgende dag kreunde
hij als gewoonlijk toen ze de verbanden ver
nieuwde en vroeg: „Hoe ziet 't er uit?"
Nu moet het gebeuren dacht ze. Zeg het hem
heel nonchalant.
Zonder de geringste opwinding in haar stem
zei ze: „Het ene been is nog dezelfde dag afge-
DAN
MAAR ZO!
zet en een paar dagen later moesten we het an
dere onder de knie amputeren, omdat er bloed
vergiftiging was. Maar maak u geen zorg.
Een man met uw moed hoeft zich daardoor niet
uit het veld te laten slaan. Ze maken tegenwoor
dig uitstekende kunstbenen."
Nerveus wachtte ze af wat hij zou zeggen en
ze werd volkomen verrast door zijn onverschillig
antwoord.
„Ja, dat zal wel." Hij bleef er volkomen kalm
onder en na haar eerste verbazing en opluchting
vroeg ze zich af hoe hij er achter was geko-
Maar in werkelijkheid was Bader er niet
achter gekomen en wist hij het ook nu nog niet.
Hij had haar woorden gehoord en automatisch
antwoord gegeven, maar ze waren niet tot zijn
verdoofde geest doorgedrongen, want hij kon nog
altijd zijn tenen voelen en wist niets van de ver
beelding, welke maakt dat een man na een been
amputatie zijn voet nog altijd zo wezenlijk voelt
dat hij meent zijn tenen te kunnen bewegen Hij
leefde in een volkomen onwezenlijke wereld, een
soort droom waarin alles kan gebeuren en waar
in een man kan lopen, ook al heeft hij geen
benen meer.
Toen Cyril Burge de volgend» dag naast zijn
bed zat en zijn linker been weer hevig pijn deed,
barstte hij plotseling wanhopig uit:
„Waarom doet het zo'n pijn? Waarom snijden
ze 't er ook niet af, net als het andere?" De
geschokte Burge had toen niet de moed hem de
waarheid te vertellen.
Maar de volgende dag kwam Bader er achter
en dat alleen doordat de pijn ondanks de mor
fine zó hevig was, dat zijn geest er wat helder
der door werd. Majoor Woollett, die hem was ko
men opzoeken, zat naast zijn bed en toen hij hem
vroeg hoe 't er mee ging, antwoordde Bader:
„Wel goed, majoor. Alleen doet mijn linkerbeen
zo verdraaid pijn."
„Dat zal de eerste dagen wel altijd 't geval
zijn," zei Woollett met hem mee voelend.
„Ik wou dat ze 't maar afzetten, net als het
rechterbeen," kreunde hij, „want dat doet
helemaal geen pijn meer. Ik heb er schoon ge
noeg van."
„Zou je werkelijk willen dat ze het afzetten?'
vroeg Woollett.
't Kar me totaal niets schelen wat ze doen,
als ik maar van die ellendige pijn af kom."
„Maar als 't je niet meer pijn deed, zou jï
't niet willen missen."
„Weet ik veel wat ik zou willen, 't Enige wat
ik weet is dat het niet te harden is."
Naast het bed zittend, leunde Woollett naar
hem over. De ellebogen op zijn knieën gesteund
en diep geroerd door het dramatische van de si
tuatie zei „Douglas,je moet het weten
Ze hebben het geamputeerd."
V
Diit keer drong het tot hem door, maar door
de morfine en de pijn gaf het hem geen hevige
schok. Het enige wat hem interesseerde was die
ontzettende pijn; verder telde niets mee. Hij
zei slechts geërgerd: „Maar waarom doet dat
verdraaide ding dan zo'n pijn?"
Het gaf Woollett een schok en hij begon maar
wat over het squadron te praten, een veiliger
onderwerp.
(WORDT VERVOLGD)
Wél dringt zich bij ons onvermijdeli; sa
de vraag op, of het nog verantwooj1É
mag heten, in de politieke strijd ia
zoveel kracht op te komen voor c«|
verschijnsel als de doorbraak, n<
zoveel kracht dus de mensen, zo bj
kan, los te weken van de confessions
partijen, terwijl men zélf zo duideljj^
onverholen het onbehagen over t
verwerkelijking van dezelfde do»*1
braak stelt.
pjET onbehagen is vooral duidel^ gj
in de beschouwingen van één dj
beide diskussianten, de bekende dr. P
J. Dippel. Hij mist in de politiek, ij R.
mist bij de politici en hij mist tot da
in de doorbraak de visie. Tevi oj
ziet hij, ook in de kijk die men ondi r
de socialisten op de doorbraak hec{
de politiek beschouwd als „de kuil
het mogelijke", en daarmee tyla
hij bepaald geen vrede hebben.
We zijn, zo 'luidt ongeveer zijl
klacht, hard bezig ons op
doorbaak te verkijken. En de andt»
diskus§iant, ds. L. H. Ruitenbet
tracht hiertegenover wel de politid
de politici en de doorbraak ook zojIn-
deze laatste tot dusverre is gereal
seerd, te verdedigen, maar zijn ve
dediging behoudt toch iets kram) v.
achtigs.
Want waartoe ook Ruitenberg eigfl et
lijk alleen nog bereid blijkt, is „om i
solidariteit kritisch mee te doen".
hij schrijft zelfs: „In menige streek
het stemmen op de P.v.d.A. in groW k«
getale eer een teken van voortschn
dende secularisatie, dan van doorbrad h'
Wie daar van doorbraak spreekt, mi
vormt het woord''. Hij voegt daaral
toe, dat doorbraak nog wel iets mü
wil en moet zijn dan: voortaan n«
meer vergaderen op zondag. te
yAN deze diskussie hebben we hi w
slechts een enkel punt kunw si
aanstippen. Maar het aangestipt) -
komt ons voor, essentieel te zijn. Ov«
wegend is, bij de één sterk, maar 1 I
de ander toch ook niet afwezig, li
gevoel van onbehagen.
Nogmaals, wij van onze kant hebbd
ook in deze weken, geen behoefte ai
een goedkoop politiek succesje. Ai
de andere kant mag men van ons ci
niet vergen, dat we voor deze diskc
sie en voor het onbehagen dat er t
spreekt de ogen sluiten.
De diskussie bevestigt wèl de kijl
die wij op de doorbraak hebben, ff
hebben de doorbraak steeds moet)
zien, meer als een verschraling dan
een blikverruiming in de politiek.
jy/JEER dan ergens anders
binnen de doorbraak aangewi
op het compromis, op de, door Di|
zo verafschuwde, „kunst van
gelijke".
We ontdekken in de doorbraak wi
nig van wat Ruitenberg cr graag
wil zien: een mogelijke onmogeBjl
heid. Want binnen de doorbraak do
men in feite de onderscheidene do#
gebroken levensbeschouwingen elkn
tot machteloosheid.
Binnen dit beperkte zakelijke f
zichtsveld, waarop men zich
rooms-katholieken en mèt humanist)
begeven heeft, blijft er voor visie
derdaad niet veel kans over.
Hospitium Keizersgracht
ivordt opgeheven
Het bekende hospitium aan de K#
zersgracht te Amsterdam, waar stf
denten aan de Vrje Universiteit gaf
vrijheid genieten n nog hoger sW
dan die van de 01er hun kamers 9
legen zalen der wetenschap, zal
ingang van september gesloten
den. Directeuren van de Verenigt!
voor Hoger Onderwijs op G.G.,
de Vrije Universiteit beheren, hebbf'
de ruimten ter beschikking gestft
van de literaire faculteit, die de laatst'
tijd een sterke uitbreiding heeft ond*
gaan o m. door toevoeging van J
deling voor Engels en Frans.
Het hospitium aan de Koning
laan, dat eerst na de oorlog geopel
werd, zal eventueel de daklozen v*
de Keizersgracht overnemen.