CHRISTFUJK RODENT V erkiezingsmanif estatie C.H.-jongeren te Leiden Bedrijfsgeneeskunde voor de bescherming van de arbeider 7 7 VERDELG In alle nuchterheid Discussie over het theologisch of over het fundamenteel verschil 2 Oproep tol Zuidhollandse jeugd hemel. Hij heeft het werk vol- y00r kleine ondernemingen samenwerking in Pinksteren Pinksteren is feest. Het meest blijde feest van al onze christe lijke vierdagen. Bedenk toch: Christus, onze Koning is in de N Zes sprekers belichten facetten van verkiezingsmanifest de algemene verkiezingen voor de Tweede Kamer in zicht zijn, mobiliseren ook de C.H. Jongerengroepen al hun krachten om de C.H.U. met een zo gunstig mogelijk resultaat uit de verkiezings- strgd te voorschijn te doen treden. In elke provincie worden grote bijeenkomsten belegd, waar een keur van sprekers zich met actuele onderwerpen speciaal tot de jeugd zal richten. Deze grootse manifestatie is voor Zuid-Holland vastgesteld op zaterdag 2 juni in Den Burcht to Leiden. De verkiezingsbijeenkomst begint s middags om half vier. Niet minder dan zes verschillende facetten van het verkie zingsmanifest van de C.H.-jongeren be spreken. Ds. P. W. Spruyt, Ned. Herv. predi kant te Amsterdam: „De vrijheid van de mens"; D. F. van der Mei, de jong ste C.H.-candidaat voor de Tweede Kamer: „Nederland en de wereld"; A. B. Kramer, voorzitter Chr. Besturen bond te Breda: „Loon naar werken"; S. H. van Eybergcn te Katwijk "aan Zee, lid van de Prov. Staten: „Onze keuze": N. L. van Dalsum te Leiden: „Jeusd en opvoeding" en A. J. van Duist te Utrecht, lid van de Unieraad der CHU en vaste medewerker van ons blad: „Lood om oud Ijzer?". In de avondvergadering, die aanvangt om half acht, spreekt mr. dr. K. de Vries, directeur van de Christelijke Kweekschool te Lelden, over: „Chris ten-zijn in het Nederlandse politieke leven". Er is gelegenheid tot debat. sprekers zullen de In de Jeugdherberg te Bergen od van h.» Zoom zal op 26 en 27 mei a.s. ook e°n conferentie voor Christeiyk-Historische jongeren worden gehouden. Mej. J. M. M. Zilverentant, lid van het Dag. Be stuur der Federatie van C.H. Jonge rengroepen, spreekt over: „Waarom ook als jongeren Christelijk-Historisch?" en de heer F. Goudzwaard, secretaris van de Kamerkring Rotterdam der CHU, over: „Waar het bij de komende ver kiezingen om gaat". Boek VAN DE DAG De taal is een kostbaar bezit en zij behoort ook als een kostbaar bezit be handeld te worden. Vandaar ook dat een streven als van het genootschap ,.Onze Taal" zozeer onze belangstelling en onze steun verdient. In i955 is, geor ganiseerd door dit genootschap, een na tionale taaidag gehouden, die ook wij met graagte hebben aangekondigd en waarvan wij met vreugde een verslag hebben gegeven. Het werd een zeer geslaagde dag. Gelukkig zijn thans de redevoeringen, op die dag uitgespro ken, in druk verschenen. Wij bevelen ze graag ter lezing aan, omdat ze dit meer dan waard zijn. Ze zijn stuk voor stuk boeiend en sprankelend van inhoud. Het adres is: Nederlandse Uit gevers-Maatschappij, Breestraat 117, Leiden. Ds. A. Thielen overleden In de ouderdom van zeventig jaar li- overleden ds. A. Thielen. emeritus pre dikant van de Geref. Kerk te Maas land. Adriaan Thielen werd in 1885 geboren te Nieuwendijk (N.Br.), studeerde aan de Vrije Universitei werd in 1910 te Vijfhuizen (Haarlem mermeer) in het predikambt bevestigd. Na zes jaar vertrok hij naar Axel en in 1922 verbond hij zich aan de kerk van Maasland waar hij 28 jaar het Woord bediende In 1950 ging ds. Thie len met emeritaat; hij bleef in Maas land wonen. In de Hassis Schiedam var de Gereformeerde Kerken was de over ledene voor zijn emeritaat examinator en kerkvisitator Hij heeft zich o.m. bewogen op het gebied van het chr. onderwijs. MELODIE en WOORD der Elhergvlven ZONDAG 20 MEI Gerei kerkdienst; 11.30 Pinki Plnksterconc. KRO; 12.15 Gram; 12.20 „Pink steren. drilt van de geest", caus; 12.40 Li. <4.00 Brabants mui; 16 30 Vespers. IKOR: 17.00 18 30 Overpelnzlnger sol; 23.00 Nws; 23.15 298 m. VARA: 8 00 Nws; 8.1! 8.40 Voordr; 9.15 V d kind jz; 10.15 Nederland - Water- 11.00 Pinksterklanken. AVRO Puzzel i Doorlopend kruiswoordraadsel T 3 T n 8- 9" 5 3 t d 9 Horizontaal: 1 keer, zacigroot, naald tekening; 2 bloei wijze, wennen; 3 fut loos. inktvis: 4 reismandje, deel van een bloem; 5 wild zwijn, melkschaap, afk. bijkeuken; G rondhout, wapen, zangnoot: 7 arktisch dier, soort wal vis; 8 twaalf, bijgevolg: 9 verlaagde toon, verhoogde plaats in een zaal. Vertikaal: 1 verkleedpartij; 2 vis soort, wisselborgtocht, dier; 3 versie- veelkleurg; 6 oppervlaktemaat, met ijs plaats, heerlijk oord; 5 werpstrik, ring. pers. voornaamwoord; 4 berg- gevulde bus: 7 afk. en dergelijke, ee- halte, broeder; 8 metalen bak. dikke pap, afk. Geneeskundige Dienst; 9 hevig verlangen, tweeklank. OPLOSSING PUZZLE No. 415 Horizontaal: 1 spar, 5 getal. 7 fa. 8 lor. 9 bark, 12 kaketoe, 13 Ob. 15 Kr 16 bewogen, 19 ezel. 20 gom, 22 i.l., 23 genot, 24 Lena. Vertikaal: 1 stok, 2 parasol. 3 al, 4 barok. 6 el, 7 fat, 9 bewegen, 10 kern. 11 robe. 14 bezit, 17 wel, 18 nona. 21 M.O., 23 ge. 13.05 Meded of gram; 13.10 V d strijdkrach ten14.00 Boekbespr; 14.20 Omr ork en groot koor; 15.10 Ontmoeting der levensovertuigin gen. discussie; 15.40 Amus muz; 15.55 Dans- muz; 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gram; 17.35 Voordr; 17.30 Nws. 18.05 Lichte muz. VPRO: 18.30 Korte kerkdienst. IKOR: 19.00 Kerkdienst v d jeugd; 19.30 Voorwerk voor de komende kerkedagen. AVRO: 20.00 Nws; 2005 Gevar muz; 20 45 Voordr; 20.55 Gram: 21.35 Hersengym; 22.00 Lichte muz; 22.20 Journ; 22 30 Gram; 23 00 Nws; 23.15 Act of gram: 23.25—24.00 Lichte muz. MAANDAG 21 MEI in de Unie rland: 15.00 Gram; 15 45 Gedeeltelijke ultz v d toogdag aptisten 15.45 d Vrije 16 30 Vocaal kw Plnksterdlenst; 1 ultz: Jan Goderl van bulten; 18.00 Meisjeskoor: 18.20 Sport- rep: 19 00 Nws en weerber; 1910 Orgelconc; 19.30 Volk en Staat caus; 19.45 Gram; 20.0J Radiokrant. 20.20 Zendingsgetulgenls; 21.30 im; 21.45 Lichte muz; 22.15 Kamerkoor orgel: 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nws; 5 Gram: 23.40—24.00 Evangelisatieuitz. Illversum II 298 m. VARA: 8.00 Nws; 8.15 im 8.50 Nederland Waterland, klankb; Geestelijk lev< 9.20 Klassieke 7.45 Regerlngs- VPRO 10 00 Van< »el Nederland, caus: 10. irillonspel. muz en Rotte Ahoy. VARA 12.00 Metropole ork en lnstr kwintet; 13 f* Nws; 13.15 Lichte muz: 13.35 Rep: 13 50 Pianorecital. VPRO: 14.30 Jubileumbijl nee in Doorsnee; 22.45 23 30—24 00 Gram. NS DAG 22 MEI m; 9.00 V d 1.35 Waterst; 9 40 Lichtbaken, caus d kleuters: 10.15 Gram; 11.00 V 130 Studentennrk en sol: 11.50 Als d< stert. caus; 12.00 Angelus; 12.0: 2 30 Land- en tuinb meded; 12.31 et; 12 55 Zonnewijzer; 13 00 Nws ei s; 13,20 Amus muz: 13.50 Gevai 5.00 Omr ork en soliste; 16.00 V t 16.30 Ziekenlof 17.00 V d jeued Beroepingswerk NED. HERV. KERK GEREF. KERKEN Classicaal examen. De classis Baren- cirecnt neen praeparaioir geexamineeru en beroepbaar veuuaard nana. R. van aen Eert;. Voorweg i, Kgsoord. Om stu dieredenen kan kand. Van den Berg voorlopig geen beroep in overweging CHR. GEREF. KERKEN De toren van de hervormde kerk te Bui tenpost Is vannacht grotendeels door brand vernield. De brandweer van Buitenpost had assistentie nodig van Leeuwarden en Kollum voordat men het vuu» meester was. Men vermoedt, dat de brand door blikseminslag gister ochtend is ontstaan en dat het vuur tot vannacht gesmeuld heeft. De kerk bleef nagenoeg onbeschadigd. EEN WOORD VOOR VAN- DAAG Advertentie rat en muis met bracht: Hij heeft voor ons de weg gebaand om weer tot God te komen. En Gods Geest is op de aarde. Mèt ons, onder ons, als het goed is: in ons. Onbevreesd kunnen wij leven op deze aarde en onbevreesd kun" nen wij straks tot God komen. Dat is evangelie, blijde boodschap! Kunnen wij zwijgen bij zoveel Goddelijke genade? „Gij moet ook getuigen!" zegt Jezus tot Zijn discipelen als Hij hun de komst van de Trooster toezegt. Wij mógen niet zwijgen en als het goed is kunnen wij niet zwijgen. Dan zijn we als Petrus die, vol van de Heilige Geest, aan ieder die maar luisteren wil v.an Jezus vertelt en van Zijn liefdewerk voor zondaren. „Het ganse huis Israëls moet zeker weten dat God Hem èn tot Here èn tot Christus gemaakt heeft!" Pinksterfeest moge uw hart zo vol zijn van dankbaarheid over wat God aan u gedaan heeft, dat gij niet kunt zwijgen Gisteren z(Jn de eerste studenten van de opleiding voor accountant aan de Gro ninger universiteit tot accountant be- bevorderd. De accountantsoplelding aan de economische faculteit heeft hier mee haar eerste resultaten geboekt. Evenals dit by de arts-, tandarts- en aDothekersexamens het geval is. wor den deze examens afgenomen met medewerking van door aangewezen deskundigen. vereniging of stichting gewenst (Van onze sociale redacteur) 'yOEN r^JTRUS op het Pinksterfeest bego.i te spreken over de Heilige F)E bedrijfsgeneeskunde, die in feite de belangen van werkgevers jGeest, deed hij dat, tegen alle spot- en werknemers beiden dient streeft er naar de gezondheid en zieke beschuldigingen van het tegen- het geestelijk evenwicht van de arbeiders te beschermen en er toe i deel in, in alle nuchterheid. Dit laatste bii te dragen, hun menselijke waardigheid te waarborgen door pre- letterlijk en figuurlijk, ventieve gezondheidszorg en doo. mee te helpen aan de verbetering! Petras en rijn vrienden wisten op van het arbeidsmilieu, aen de wederzijdse aanpassing van mens en I dat moment, dat ze „er weer tegen werk, de bevordering van goede menselijke verhoudingen in dekonden. Er had zich aan hen een be- ondernemingen. De staatssecretaris van sociale zaken, mr. dr. A. A. Ion.i voltrokken. Er zoo de Heil.ge van Rhijn gaf gisteren deze definitie, toen hij een toespraak richtteIGeest komen om hen te troosten en t„7 de conferentie belegd door de Ned. Veren, voor Arbeids- en hen bij te staan, en nu was h„ er. D.t Bedrijfsgeneeskunde, een zelfstandige sectie van de Alg,Ned. Veren, was a, iets hecriijks, dat deze belofte vo Sociale Geneeskunde. Er bestond voor deze „conferentie bedrijfsgeneeskunde" een grote be langstelling. gelijkelijk verdeeld over werkgevers, werknemers en bedrijfs artsen. Prof. dr. G. C. E. Burger, die reeds 28 jaar practijk heeft in dit jonge vak zette in een breed referaat de beteke nis van de bedrijfsgeneeskunde voor werkgever en werknemer uitleen. Zijn betoog hield in, dat de bedrijfsgenees kundige zorg zich in principe dient uit te strekken óver het gehele ar- beid-verrichtende deel van het volk. Voor kleine ondernemingen is een sa menwerking van een aantal dezer wenselijk, waarvoor een vereniging of stichting de beste oplossing is. Prof. Burger bepleitte de vorming van een landelijk college van bijstand en ad vies. Voor de samenwerking ac'ntte hij een regionale groepering het meest aangewezen. Commissies van veiligheid en hygiëne in elke onderneming kun nen met de dienst samenwerken. De bedrijfsgeneeskundige is geen controleur op het ziekteverzuim, al zal hij wel met de controlerend genees kundige samenwerken. Hij zal daarbij echter niet streven naar een minimaal, doch naar een optimaal ziekteverzuim, ré'rerinr omdat het bedrijf en de arbeider er mee gediend zijn. dat hij volledig ge komen wordt. Geneeskundige bedrijfskeuring dig voor De toenadering tussen Luthersen en Hervormden (D '"TERWIJL in brede kringen J geworsteld wordt met geworsteld wordt met het probleem van de ver deeldheid der kerken, zijn hervormde en lutherse theologen geslaagd in het opstellen van een Consen sus, die weliswaar geen vol ledige overeenstemming In dogmatisch opzicht op het stuk van het Avondmaal vertoont, maar blijkbaar toch genoeg uitzichten biedt het Lam (6) en o nader gesprek, feit dat de zegen lijdenis van beide kerken, dat Christus in en door het Avondmaal werkelijk te genwoordig is. Bittere dis cussies zijn er geweest over de vraag hoe dan de licha melijk ten hemel gevaren Christus nochtans werkelijk bij het Avondmaal tegen- woordig is, terwijl Hij aan de rechterhand van God ze telt. De Luthersen hebben het waarin alleen ten slotte het daarop geantwoord, dat God de geloof kan beslissen. Prof. dr. C. W. Mönnich geeft toelichting overal is en dus ook Zijn terwijl Intussen reeds kan- vruchten van het gebruik. rechterhand De hervorm- selruil en Intercommunie des Avondmaals werk van Uiteenlopende theologl- den betoogden, dat een van tussen de Nederlandse Her- de Geest zijn. sche opvattingen zullen al- de meest wezenlijke dingen vormde Kerk en de Eivan- tijd mogelijk zijn; zij vor- van het mens-zijn is de be- gelisch-Lutherse Kerk in 'TOT zo ver, schrijft prof. men geen tragedie, zolang perktheid binnen een duide- het Koninkrijk der Neder- Mönnich, vraagt de com- de theologische discussie lijk begrensd lichaam. En landen binnen de grenzen missie van samenspreking maar gevoerd wordt op Christus is immers volledig van het mogelijke liggen. een niet heel zware beslis- grond <van de belijdenis, dat mens, in alles ons gelijk. sing van de beide kerken. Christus de Heer Is. Ont- uitgenomen de zonde! In het Evangelisch-Lu- De overeenstemming is breekt deze bodem onder de Daarom: een menselijke thers Weekblad publiceert groot prof. dr. C. W. Mönnich zij breekt deze bodem onder de Daarom: een menselijke algemeen!" dat discussie, dan hebben we natuur die overal zou zijn, voortduren van de niet een theologisch, maar is geen menselijke natuur zijn* toe'lichtïng óp 'de Con- gescheidenheid niet recht- een fundamenteel verschil, meer en van werkelijke sensus, die hij voor de Lu- vaardigt. Wel komen er Het geloof heeft Intussen vleeswording zou niet meer therse synode schreef. kerkrechtelijke vragen aan maken met een goddelij- *u"n®n ^01"d®n. «esproken. de orde voordat de schei- ke opdracht tot eenheid en nat ,c Wanneer men de Consen- ding kan worden opgeheven, dient het waagstuk der ge- sus doorleest, zal men zien, maar die zijn secundair ten hoorzaamheid te onderne- dat in de eerste zes punten aanzien van de vraag of men, eventueel tegen ge- de Commissie eenstemmig- Avondmaalsgemeenschap vestigde overtuigingen en heid heeft gesignalerd. zo mogelijk is. De eerste zes nog n|et opgeloste vragen schrijft prof. Mönnich. Ook punten doen zien m hoever- Misschien leidt de be- in de laatste vier ontbreekt re er overeenstemming be- snssing tot Avondmaalsge- die niet. maar daar zijn staat. B.j de volgende pun- meenschap tot een mlsluk- meer vragen overgebleven, ten eevenwel komen er za- kjng. Maar hier geldt in ho- ken aan de orde, waarbij m ge mate: liever een mis- Uitvoerig bespreekt prof. feite een geloofsbeslissing ]ukklng dan een uit li Mönniöh de punten van de zal worden gevraagd, wil hej,i 0f wanhoop niet Consensus. De eerste zes wil men tot grotere ge- dernomen poging, handelen over de kenmer- meenschap komen: zij ra ken der ware Kerk (1), ken aan bestaande verschil- Daarbij komt, dat over de bediening des len in theologisch en con- de mening Woords zowel als van het fessioneel opzicht. sacrament als handelingen hier gesignaleerde Christus met zijn ge- len werkelijk de achtergrond vraag 47 van de Heidelber- ger: „Naar Zijn menselijke natuur is Christus niet op aarde; maar naar Zijn Godheid, majesteit, ge- geest wijkt Hij meente (2). over het dat zij kerken uiteen kun- De commissie spreekt Avondmaal als onderstre- nen houden, of betreft het een Consensus, ping van de Vleeswording hier vragen, die niet meer eenstemming, Wordt, zo vragen de Lu thersen, hiermee de per soon van Christus niet Z uiteengerukt? >e Hervorm- den ontkennen dat, maar naar Lutheraans besef niet voldoende. Aan Lutherse uo, „oor 113111 is er echter ook reden -'het rapport tot zelfonderzoek, zo meent Zijn de der commissie de vragen Prof- Mönnich. In beide ge verschil- die nu komen geen kerk- vallen is er wel degelijk die aard, scheiding mogen betekenen, aanleiding om nieuwe theo- I logische aandacht te beste- den aan de hier gestelde heeft vr«ieit die In hrt verleden »o>, over het gedenken van dan verschillende theologi- onder dat hoofd met opzet splijtend hebben gewerkt, de dood des Heren als één- sche opvattingen vertegen- ook de verschillen ge- maar die naar het gevoelen wording met Christus (4), woordigen? Mag men zeg- bracht. Onder deze geschil- van commissie van sa- over het Avondmaal als be- gen. aldus prof. Mönnich, len ligt als basis de in art. menspreking dat niet Be tuiging. dat wij ons heil dat de verschillen hier zo 16 uitgesproken eenheid, hoeven te doen als ze maar buiten onszelf in Christus wezenlijk -:i- J"' beter gesteld worden. vervuld. Ze hadden niet voor niets gebeden en niet voor niets Het voornaamste echter was de Geest zélf. Voor hem hadden zij zich open- goed7'pereonéelsseiectïe, gesteld, wijd open. en daar was hij •eel mogelijk af te keuri mensen op de plaats te brengen, waar ze passen, ook met eventuele gebreken. De exploitatiekost én schatte spr. op 0,40,7 pet. van het loon, een uit- die volledig verantwoord is, om- :e rechtstreeks ten goede komt de welvaart van de arbeidsge meenschap. Krachtige steun van de overheid bij de ontwikkeling van de bedrijfsgeneeskunde in ons land. door een wettelijke regeling, is noodzake lijk. Na een besoreking in secties, werd in de middag in forumverband over dit onderwerp gediscussieerd. Lei der van het forum was de heer J. Sunier (Rotterdam). Uit de opmer kingen in de secties en de forum discussie kwam vast te staan, dat algemeen grote waarde gehecht wordt aan een onafhankelijke po sitie van de bedrijfsarts, die direct onder de directie dient te staan. Ds. G. Lugtigheid Tot geestelijk leider van de Vereni- „ing tot verspreiding van de Heilige Schrift te Amsterdam is benoemd ds. G. Lugtigheid, Geref. predikant te Zwolle. De heer Mar. J. H-aule, die de Vereni ging heeft opgericht en sindsdien be langeloos heeft geleid trekt zich thans uit die arbeid terug. Het werk is zo gegroeid, dat de leiding thans is op gedragen aan twee zoons van de heer Heule en aan ds. Lugtigheid. Ds. Lugtigheid is niet in staat naast :ïjn werk in een stadsgemeente ook nog dat van de Vereniging op zich te nemen. In verband daarmede valt het beroep naai de kleine kerk van Maarn te Begrijpen: de combinatie van, pasto- lat en leiderschap is zo mogelijk. Boeken uit Oostenrijk voor Israël Van een medewerker. Duizenden boeken op Joods religieus profaan gebied, eens bezit van de Jocdse universiteitsbibliotheek te We- zullen door de Joodse gemeenschap Oostenrijk aan de Hebreeuwse .Uni versiteit te Jeruzalem ten geschenke worden gegeven. De Ocfstènrijksé rege ring heeft voor het transport toestem ming verleend. De bibliotheek die zeer waardevolle banden telt is destijds dooi de Duitse bezetter geroofd. Onlangs is zij teruggevonden. De Joodse gemeen schap van Oostenrijk is echter zodanig geslonken dat aan een dergelijke we tenschappelijke bibliotheek geen behoef- Van her- .en der j Van zaterdagavond 19 mei t.e.m. Pink stermaandag wordt in het Brandpunt te Doom de bekende Pinksterconfe rentie gehouden waaraan verschillen de sprekers, ook uit het buitenland medewerken. Samenkomsten te 10, 3 en 8 uur. Dag- gasten zijn hartelijk welkom ei toegang voor ieder is vrij. Het Amerikaanse Bijbelgenootschap heeft in 1955 in de Verenigde Staten en daar buiten bijna 15 miljoen bijbels ver spreid. Sinds de oprichting in 1816 heeft bet in totaal ruim 466 miljoei bijbels onder de mensen gebracht. Advertentie SCHAAF- EN SNIJWONDEN delen Overzee: WAL' De functie van de ondi Guinea: 18.00 ..Dit is 1 Nie 18 20 Sportpraatie: 18.30 Metrormle 00 Nws: 19.10 Gram: 19.15 Uit het i: 19.30 Gram; 20.20 Act; 20 35 De gewone man: 20 40 De klucht van de brave moordenaar hoorso: 22 45 Avond gebed er liturg kl; 23 00 Nws: 23.15—24 00 Boek der Boeker Hilvi 10 Gym Ine avf 10 V d wilding; 298 i VPRO 9.15 Gram: 10.00 Gri 11.00 i eded; 12.35 Twee plano's: m: 13 ..10 Kin 15 00 ila-nn: 22 55 Tk geloof, 5 New Vork calline- 30-24.00 Gram. ■z: 20.15 Ftlmprogr. 20. Zo'n achttien uur later, midden in de nacht, gingen Bader's ogen open. In het zwakke licht schijnsel om hem heen zag hij een verpleegster zitten. Het was een gerustellend gevoel dat hij niet alleen was, zijn ogen vielen weer dicht en even later was hij weer buiten kennis. Zes uur later kwam hij weer bij en voelde een hevige pijn. Zijn linkerbeen veroorzaakte een blijvende, stekende pijn, welke zijn verdoofde geest weer geheel helder maakte en hem on rustig deed bewegen. Even later kwam zuster Thornhill binnen en zei: .,0, bent u wakker?" „Mijn linkerbeen doet zo'n pijn," klaagde hij en ze zei dat het na een tijdje wel over zou gaan. Maar het been bleef hem ellendig en zonder op houden martelen. Zuster Thornhill diende hem wat morfine toe. maar dat scheen niet veel te helpen, want de afschuwelijke pijn hield aan, en werd steeds heviger zodat zijn hele lichaam er van schokte. Hij moest dit verduren, want er viel niets tegen te doen. Hij kon nu wel helder der denken, maar hij bekommerde zich volstrekt niet om het verlies van zijn rechterbeen omdat het linker hem zo wreed pijnigde. Het zweet liep langs zijn gezicht en weldra was heel zijn lichaam drijfnat vnn het transpireren: af en toe kreunde hij. Zuster Thornhill gaf hem meer mor fine, maar het scheen onmogelijk de pijn te ver doven. Tegen de avond lagen zijn ogen diep en rus teloos in hun kassen en was zijn gezicht vaal en wit, en glom het van het zweet. Door de morfine sliep hij een poosje, maar een nieuwe aanval van pijn maakte hem weer klaar wakker. De volgende ochtend was hij herhaaldelijk bewuste loos en wanneer hij dan weer voor korte tijd bij kwam, rolden zijn ogen door de voortduren de pijn in hun kassen en verkeerde hij in een onwezenlijke wereld. Even was hij zich er van bewust dat zijn moeder naast hem zat, het volgende ogenblik was ze in Cyril Burge veran derd. Joyce kwam naar hem kijken en vertelde PAUL BRICKHILL DAN MAAR ZO! Burge dat hij Bader zoveel morfine gaf als maar even mogelijk was en dat er alles voor de pa tiënt werd gedaan; maar de chirurg gaf niet de indruk dat hij nog hoop koesterde. Alles hing af van de jeugd en het gestel van de patiënt, in een woord: van zijn uithoudingsvermogen. Die nacht werd Burge uit het hotel opgehaald waar hij nu sliep, maar Bader stierf niet en bij het aanbreken van de dag kon Burge weer naar zijn hotelkamer terugkeren. Later in de ochtend werd Bader wakker en de pijn was verdwenen. Hij had geen gevoel in zijn lichaam, maar zijn geest was om de een of andere reden volkomen helder. Hij lag heel rus tig met open ogen, het hoofd iets omhoog op het kussen, door het raam naar een stukje blauwe hemel te kijken en vredige gedachten kwamen in hem op: „Dit is prettig. Ik hoef alleen maar m'n ogen dicht te doen, achterover te leunen en alles is goed." Een behaaglijk gevoel van vreed zaamheid kwam over hem, zijn ogen vielen dicht en zijn hoofd leek in het kussen weg te zakken. Door de op een kier staande deur van de ka mer drong plotseling een onbekende vrouwestem door deze vreedzaamheid heen: „Ssst! Maak niet zoveel lawaai. Er ligt hier een jongen te sterven De woorden werkten als een zwakke, electri- sche sohok en plotseling vonkte er een gedach te door zijn wegglijdend bewustzijn: „Dus dót is 't. Dat ben ik aan 't doen!" Het gevoel keer de geleidelijk in zijn lichaam terug. Niet langer liet hij zich gaan en zijn geest begon wat helder der te worden; zijn lichaam bewoog niet maar zijn hersenen konden weer denken en de werke lijkheid omvatten. Weer had een uitdaging hem tot activiteit gedwongen. Zijn ogen gingen open, doch ze staarden nu niet langer zonder iets te zien naar buiten, maar keken rond en namen notitie van de dingen in de kamer. Zuster Thorn hill kwam binnen en hij zag haar witte gesteven kapje en de witte japon onder de rode cape. Bij zijn bed staande, keek ze op hem neer, glim lachte even en liep toen verder. Terwijl hij lag na te denken nu volkomen helder keerde de pijn terug. Maar dat kon hem nu niet meer schelen; de pijn schonk hem veeleer voldoening omdat hij zich er weer normaal door voelde, be vrijd uit die sfeer van vergetelheid waarin hij had gedreigd weg te zullen glijden. Een andere gedachte kwam bij hem op: „Ik moet me daar vooral niet aan overgeven. Blijkbaar is 't toch niet zo goed als het wel leek." Die nacht deed de shock zich pas goed gel den en twee dagen lang bleef hij bewusteloos. Zijn moeder en Cyril Burge werd verzocht voort durend in nauw contact met het ziekenhuis te blijven. Dr. Joyce wilde zich niet over Bader's kansen uitlaten. Zuster Thornhill keerde hem van tijd tot tijd om teneinde verstoppingen In de longen te voorkomen, die tot longontsteking konden leiden Voor haar en de andere zusters was het nu een persoonlijk gevecht om het leven van deze jonge man geworden. Gewoonlijk ston den zij onpartijdig en onpersoonlijk tegenover haar patiënten, maar met hem was het iets an ders Hij scheen te jong en te knap om te ster ven en iedereen vroeg steeds zo naar hem. Op de ochtend van de tweede dag was ze met een andere zuster bezig het machteloze lichaam op de andere zijde te leggen, toen hij plotseling rechtop ging zitten, haar kuste en weer buiten bewustzijn in de kussens terug zonk. Ze was als verlamd van verbazing. „Blijkbaar toch niet hele maal bewusteloos," merkte de andere zuster witjes op. Voorzichtig tilde zuster Thornhill met haar duim een ooglid van de patiënt op, maar hij was bewusteloos. (WORDT VERVOLGD) En Petrus begint maar dade lijk te spreken, frank, vrij, onverveerd en onbevangen. Misschien heeft hij even van zichzelf staan kijken, maar toch niet lang. Want er was veel te doen: er moest een wereld worden bekeerd tot Christus. £)E BEKERING van een wereld: een wel onmogelijke opdracht voor dit schamele groepje jongeren. Een on- mogelijke opdracht, als ze gingen- letten op de wereld. Wat zouden zij daarvan tereëht moeten brengen? En* misschien een nog onmogelijker op dracht, als ze gingen letten op de bood schap, die ze meekregen. Want die boodschap was het Evan gelie, was niet minder dan het Woord God. Dit Woord van de grote God nu plotseling gelegd in hun broze handen en in hun zwakke hoofden. Wat moesten ze er mee aan? Was het niet levensgevaarlijk? Het leek inderdaad levensgevaarlijk. Maar het kón, omdat daar de Geest was om mèt hen te gaan, om hen vooruit te gaan, om de harten ont- •ankelijk te maken voor de boodschap die zij gingen brengen, en óók om die boodschap ongerept te bewaren. De Geest immers was het, die hen leiden In alle waarheid? 2-0 WAS HET TOEN en zo ls het --andaag nog. De Geest toch blijft bij pns tot het einde der dagen. En ook vandaag nog gaat hij mèt ons, gaat hij ons vóór, leidt hij ons in alle waarheid. Daarom is ook vandaag het Evangelie geen waagstuk in onze al broze handen en in onze al even zwakke hoofden. Daarom is het Pinksterfeest ook voor is nog het feest van de onbevangen heid. Menselijke beletselen vallen daarbij weg. Juist in onze zwakheid is het, dat op het Pinksterfeest'de kracht God wordt volbracht. Mits wij ons dan ook voor de Geest wijd open i stellen. Dat is al moeilijk genoeg en ook in deze zwakheid zal de Geest j zelf ons te hulp moeten komen. De discipelen hadden zich op zijn! i komst voorbereid door te bidden en te vasten. Dit laatste doen wij in onze tijd niet zo meer, al zou het vandaag stellig nog te verdedigen zijn als een doeltreffend middel tot concentratie, tot het richten van de gedachten op 1 God. J Het gebed is er nog wel. Maar is er 1 nog wel de rust en de bezinning? Het ">n van vandaag is vol en druk en 1 vol van beweeglijkheid. Veel rust is J er niet meer. Ons gebed tot de Geest i "iag dan ook wel zijn een gebed om 1 de rust der vrijheid en der openheid. 1 Ons gebed mag wel zijn een gebed, dat de Geest zelf alle belemmeringen! om ons wegbreekt, opdat wij weer iets' gaan zien van de open hemel, ook in onze betrekkingen tot de mensen! rondom ons. QOK VANDAAG NOG en morgen' wil de Geest tot ons komen, tot deze wereld die God in Jezus zo on- eindig heeft liefgehad en nóg liefheeft i De wereld is nog niet verloren, want 1 in die wereld is nog de verkondiginf, van het Woord van God en in die wereld is nog de Geest. Hij wil ook komen tot ons allen, ook tot ons heel persoonlijk. Hij kent oni leven en weet hoe wankel het soms aan elkaftr hangt van de onvermijde lijke compromissen en van schamele nogingen om nog wat redelijke lossingen" te bereiken. Hij vraagt van ons, dat we ons no eens zonder compromis en met weg- cijfering van onszelf en van onze hebbelijkheden zullen openstellen voor hem. ondat hij in ons wonen kan opdat hij ons helpen kan in het vinden van de oplossing van het probleem waarvoor wij telkens weer staan. Onderivijsbenoemingen den, Soestdijk; i elUk); lejuffroi juffrouw Chr. Nat. school U iw J. Scholten. Hat- k. Kroon-Bouhuys. aldaar (lil de Chr. school te Zuidland: A. Rippen Dordrecht ei Chr. Nat. school Gorredijk: A Ufkes len Hartol de Gerei de Joh. Calvijnsc i IJssel: P. de Lijster, R H. Bavinokschool tc Gi dskanaal; aan de He oningen: J. Smit irvormde U.L.O.- dr J. Veenswljl, ichool te Rheden:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2