Kunst en Industrie Es^S3SS3E3I' M uziek die in korte tijd de wereld heeft veroverd Vincent van Go| leven Het voorwerp en zijn omgeving Cultureel venster n IN BRIEVEN ALEXANDER UNINSKY, COR DE GROOT, WILHELM KEMPF MEL W K BOEKEN OVER JAZZ ZATERDAG 12 MEI 1956 Men kan jazzmuziek, een specifiek Amerikaanse kunstvorm, in alle delen van de wereld horen. Over de jazz is al een bonte menigte hoeken geschreven, maar niet lang geleden is er een zeer bijzonder hoek verschenen, geschreven door de mannen en vrou hebben tot wat zij thans is: een o idioom in de muziek. Het hoek, dat uitgegeven is bij Rinehart Co., te New York onder de titel ..Hear Me Talkin' to Yah" vormt een ware mijl paal in de geschiedenis van de jazz. Vrijwel alle beroemde in strumentalisten, vocalisten en componisten van en moderne, Louis Armstrong en Bunk Join en Woody Herman schrijven hierin over hi korte tijd de wereld heeft veroverd. aanspoort tot verdraaiingen e Ier geschreeuw met iedere slag tot steeds schril- 1 gehele wereld bekend nuziek, die i Evenals de jazz zelf spreekt het boek tot de lezer of luisteraar. Geen der medewerkers zal het oneens zijn met de omschrijving, die Dave Brubeck, een vooraan staand hedendaags jazzmusicus, geeft van de oorsprong van jazz. Hij schrijft: ..Het is een onbe streden feit dat de bakermat van de jazz in New Orleans heeft ge staan. daar was het een mengeling van culturen, die de aanleiding vormden voor het ontstaan van deze unieke Amerikaanse kunst vorm. Daar was de invloed merkbaar van Afrika, die zich uit in het ritme, de drumslag. Daar kwam via het Franse New Or leans vanuit West-Europa het ge voel voor harmonie, de toonzet ting en de keuze der instrumen ten Thans zijn er evenwel, naast deze primaire invloeden de nieu were inwerkingen van de heden daagse componisten van ernstige muziek: Bartok, Stravinsky. Mil- haud en anderen." Berendt heeft een lange reis de Jaz_z gemaakt door de Ver staten gemaakt en kwam zodoende in contact met de mensen en de milieus welke de jazz vorm geven. In Harlem, in Chicago, in New Orleans en in Los Angeles heeft Berendt de jazzmuziek, oude muzikanten in hun dagelijks be loon Count Basie dr'jf °Pgez°cht en hen bezig ge hoord met het zoeken naar nieu we vormen en kleuren, hun spon tane improvisaties beluisterd. Zijn jazzrubriek voor de Duitse radio is dan ook een der meest beluis terde. In zijn boekje gaat Berendt de gehele geschiedenis der jazzmu ziek na. hij behandelt de stijlen, de musici en de steden. Daarna komt hij tot het hart van de jazz, tot de werkelijke samenstellende elementen, terwijl hij tevens de instrumenten behandelt. Een uit zonderlijk leerzaam boek, be trouwbaar en gedegen. Wanneer we over industriële vormgeving spreken, kan men zich als leek moeilijk voorstellen hoe uitgebreid het werkterrein is voor hen, die zich met deze materie bezighouden. Ongemeen groot is dan ook het aantal produkten, dat volgens dit idee tot stand komt of zou moeten komen. Het idee dus, om de uiterlijke verschijningsvorm van het aan serie vervaardigde produkt langs ekonomisch verantwoorde weg zo estetisch en doelmatig mogelijk al geplaatst direkt bij de entrée van de woning, in verband met de aansluiting op de hoofdleiding en volkomen vrij. Ook al zal hij dikwijls geplaatst worden in een houten of metalen kastje, toch zal de vormgeving een belangrijke rol spelen in verband met de gestel de eisen als duidelijke aflezing, ge makkelijk dagelijks onderhoud, zo als schoonmaken en periodiek on derhoud. zoals vernieuwing etc. Zinloos is het om dit alles te ver bloemen. Nooit zal het gelukken van een gasmeter een halmeubel te maken Daarom is het eis om deze utilitaire vorm zo eenvoudig mogelijk en de afmetingen ing mogelijk te houden, Waar hel begon Dit is een overzicht in een no- tedop van de op liefdevolle wijze samengestelde geschiedenis van de jazz.. Wij doen in het- boek heel wat kennis cp met betrekking tot de allereerste begin van de "jazz, zoals deze ontstond in de grote zuidelijke havenstad aan de mond van de Mississippi. New Orleans was een van de bekende plaatsen waar de nationaliteiten Ook in het Nederlands Nederlandse muziek in Münclien De Ned. dirigent-componist Jan Koetsier, thans 2e dirigent van de Bayrischer Rundfunk in Mün- chen, organiseert een cyclus Ne derlandse componisten. Op de maandagavonden 11. 18 en 25 ju li tot 12 uur n.m. wor- kleine pocket-uitgave den Ned. werken van Uitgeverij Het Specti Utrecht Het boekje is geschi _r door de Duitse expert op dit Orkest o.l.v. J :n. die uiteindelijk gebied Joachim Ernst Berendt ken In deze stad begon de jazz spronkelijke titel 19de het eind len en daar heersten Franse en Spaan=e in vloeden. waarbij die der negers domim erscheen onder de titel ..Jazz. New-Orleans tot cool" (oor- adio in Münch... _r 11 juni speelt het Miinchens Ph.l, v. Jan Koetsier „Musi- que pour l'Esprit en Deuil" var Rudolf Escher, het Niedersachsi- so'ne Symphonie-Orchester o.l.v. Rieu de ..Passacaglia et ziek tuur lijk dat de die het eerst dez brachten ze'f het product van een of meer dezer, invloeden waren. Het blijkt dat de eer- ziek over het algemeen bachtsman of zelfs a-bci- dci waren. Zij speelden voor een kleine ve:goeaing bij lal van ge legenheden op allerlei plaatsen bruiloften, begrafenissen, doop feesten. feestmaaltijden. maar vooral in café s en bij de veel in die levenslustige stad gehouden optochtenIn het New Orleans van die dagen was er bij vrijwel elke gelegenheid, vreugdevol of droevig, aanleiding tot het maken buchuitnemend H. L. de Wild). Joachim Berendt g; dieper op de zaak in dan de schrijvers van hel bovengei orkest van Hans Hen- kemans (aan de vleu gel de componist) en het Residentie-Orkest ol.v. Willem van Otterloo voert >de Derde Sym fonie van Willem Pij per uit. Op 18 juni vol gen dan „Symfonietta van Willem van Otter loo (Munchener Phtf- harmoniker o.l.v. Jan Koetsier), „Concert voor piano en orkest" van Henk Badings (Oskar Koepel met Münchener Philharmoniker o.l.v. Jan ertaald door Koetsier) en ..Salve Regina" van Rudolf Mengelberg (sopraan An- nog iets nelies Kupper met Miinchener Philharmoaiker. o.l.v. Jan Koet- De wereld is een harp en zielen zijn de snaren pijnlijk door God gestemd die Hij in spanning liet. Zijn Handen komen speels of machtig langs gevaren; en elks bewogen stem ritselt in 't éne lied. Soms van vertwijfeling siddert ons hele wezen. Snel komt zijn hand terug roert ons weer zachter aan. .,'t Is goed voor u, mijn kind zo in mijn greep te wezen, wilt ge eens de diepe kunst van 't harpspel zelf verstaan." rmgeving. Zo zullen bij de vormbepaling van een scheepsmo tor. de utiliteitseisen een grote plaats innemen, waarbij we dus, gezien de plaats, welke deze mo tor inneemt nl. het binnenste bin nenste van het schip, streven naar het meest nuttige effekt, gericht op kracht, gemakkelijke en over zichtelijke bediening, veiligheid, goede mogelijkheid tot reparatie, onderhoud e.d. Het zwaartepunt zal hier dus niet liggen in een es tetisch zeer goede vorm. doch deze zal volkomen ondergeschikt en af hankelijk worden van dc techni sche eisen, aan deze machine ge steld en die dikwijls alleen terug te vinden zijn in de afwerking van deze uitsluitend technische onder delen. waardoor dus een produkt van zuiver technische schoonheid ontstaat. Bij een huishoudelijk gebruiks voorwerp. hetzij meubel of werk tuig. of welk produkt ook, dat zijn plaats heeft in of aan de woning, of de dingen waar wij allen da gelijks mee omgaan, of waar wij tegen aan kijken, dus alles, wat niet aan het oog onttrokken kan worden, zullen we naast deze uti liteitseisen veel meer ook de es- tetische waarden naar voren bren gen. Deze voorwerpen dienen im mers ons gevoel voor schoonheid te strelen. Zij moeten in harmo nie met hun omgeving zijn, en door hen moeten we onze woning tot een centrum maken, waar we dagelijks naartoe getrokken wor den. Door hen moet ons werk in keuken, weikplaats of kantoor, het verkeer op straat enz. verheven worden tot een prettig bezig zijn in een vrolijke omgeving in plaats van het verrichten van een nood zakelijk kwaad in een sombere entourage, waar de onrust en de ergernis steeds worden opgewekt. De gasmeter, zoals hierbij af gebeeld, kunnen we zien als een zuiver utilitair voorwérp. meest- Indus mgeving) mede ook door de gebruikte kleur de aandacht niet in de eerste plaats er op gevestigd wordt. Stellen we hier tegenover een bijzettafel, naar ontwerp van B. Huizer en uitgevoerd door de fir ma de Wayer te Hilversum, dan zien we. dat hier heel andere dan alleen de utilitaire waarden de vorm bepalen. Lijkt dit tafeltje ogenschijnlijk alleen maar een strak model, waarbij dus blad. on derblad. poten e.d geen andere vorm hebben dan alleen voor ge bruik nodig, door materiaalkeuze, samenvoeging der onderdelen als b.v. de overgangs'noeken tussen ta felblad met zijstukken, de. schroe ven. de verhoudingen der delen ten opzichte van elkaar, is hier naast een redelijke fabricage-mo- gelijkheid. praktische bruikbaar heid en eenvoudig onderhoud wel degelijk gestreefd naar een este tisch schoon geheel, dat ons inte rieur verfraait op een luchtige wijze, welke ruimte tot leven laat. Naast vele andere faktoren kan dit tafeltje door zijn rustige vorm er toe medewerken ons tot onszelf te laten komen en ons interieur te maken tot iets. waar we graag zullen verblijven. ARIE VERMEER. Consternatie de boek en behandelt uiterst in structief de vele bezwaren tegen de jazz-muziek. Hij rekent volko- af met de idee dat jazz slotte staan voor 25 ju- op het programma „Sinfonia" i Bertus van Lier en ..In memo- Delden (beide (Van onze kunstredacteur) brief af (uit augustus 1872, dus Het leven van Vincent van toen Van Gogh 19 jaar was) tot Gogh is kort en hevig geweest, de laatste brief (een onvoltooi- Op z n 27ste jaar begon hij te de, eind juli 1890) tonen ze ons tekenen. Tien jaar later stierf de mens Vincent van Gogh, hij. 800 schilderijen en 800 te- snakkend naar liefde, begrip, keningen achterlatend. Ook 800 gemeenschap, een tehuis ook. het grootste deel Het ig wellicht hct beste vincent Gogh hier zelf te laten spre- iek. Er best de bevolking bekend, uiteindelijk de orkestjes uit New Orleans zo gezocht deed zijn was hun zeer bijzondere stijl - de ge syncopeerde. eindeloos gevarieer de improvisaties van de uitvoe renden zelf Tenslotte werden er naast de variaties op oude wijs jes nieuwe gecomponeerd, die zich in het bijzonder tot trans criptie in jazz leenden Van New Orleans uit trokken de orkesten noordelijk naar de grote steden, zoals Memphis en Chicago. Daar veroverde de nieu we muziek de luisteraars stormen derhand en de door hen gespeelde muziek was zelfs spoedig in trek in dc westelijk gelegen steden, zo als Kansas City en de in het oosten gelegen wereldstad New York Van Ngw York was de sproqg over de Oceaan een kwes tie van tijd: toen jazz in Parijs populair werd was het nog betrekkelijk nii werkelijke jazzvrienden hebben „Symfoni van niets een grotere afkeer dan (Symphor van de eindeloze slagwerksolo's, waarbij de drummer ten slotte niet meer op zijn instrument, wende horde losgelaten jonge men- Luctor Ponse •-Orchester des Baye- isohen Rundfunks o.l.v. Jan Koet sier). Jan Koetsier denkt dus wel aan zijn eigenlandse componisten. Helaas, zijn vader'and denkt maar heel weinig aan hem. aan zijn broer Theo. Die brieven zijn onontbeerlijk voor iedereen, ken door middel van enkele die Vincent van Gogh wil be- uit zijn brieven. AJlereers grijpen. Het zijn confessiones, tets uit die eerste brief van augus- belöd«ni»«. Het „Hele leven ""di, SE en het gehele denken van deze ge ,jagen bij hem had gelogeerd eenzame mens liggen erin vér- jn zjjn kosthuis op de Lange Bees vat. Van de eerste bewaarde ténmarkt te Den Haag. VIA NAALD £N PLAAT muziekvorm. Vermaak geworden ien begormen zich i deze stijl te wikkelen. Naarmate steeds meer musici er toe werden ver leid uit andere motieven dan lou ter zelfexpressie te spelen, doem den ook de problemen op. Benny Goodman. Vreemde lucht geeft me geen inspiratie, omdat ik Rus ben.... Mijn landgenoten en ik dragen ons land als liet ware steeds bij ons. Natuurlijk niet het hele land, doch slechts een klein stukje ervan, juist zoveel echter dat het ons ver van ons land af steeds meer pijn gaat doen, lot we er aan kapot gaan. U begrijpt dat natuurlijk niet zo, omdat u mijn land niet kent Ik moet terug. Ik moet me weer inleven in de atmos feer van mijn land. Ik moet weer een echte winter zien en een lente, die van het ene moment op het andere zichtbai breekt. Ik moet de Russische taal tcecr in mijn ore klinken, ik moet neer met de mensen praten die van mijn eigen Schkfer 'schreef vlees en bloed zijn. opdat ze me iets teruggeven van wat me hier ontbreekthun liederen, mijn liederen. Hier word ik ontzenuwd. Ik loop hier het gevaar aan academisme te gronde te gaati. Ja, mijn vriend, ik ga terug." nisch is deze plaat uitstekend. Zo straks noemde ik de naam Liszt. Hij was niet alleen dc gro te pianist van het Westèn. maar ook de grote romantische toon- dichter voor de piano. Er wor- open- den zo nog wel eens wat onvrien- horen delijke woorden over Liszt ge legd. Wijlen de Ned. pianist Dirk Schafer schreef eens over Liszt: ..Hoe groter virtuoos, hoe groter de gre zijn vaderland terugkeerde, vaderland dat hij in 15 jaren had gezien. Was Prokofieff, n 1953 overleed, dan commu- Beslist niet, maar de krach- heeft grote invloed op tige geur van de Russische aarde trok hem. de sfeer van de volks cultuur uit zijn land moest hij eigen hervinden, hij. wellicht de meest pr dit Russische van alle Russische componisten. Er was invloed uit ijfeld. maar .lij kwijt, hij voelde er gelukkig bij. hij gebeurt iet:. ontdekking komt. dat wat je doet zijn niet meer als muziek kan wor- niet den beschouwd - dat het vermaak die is geworden. Het is een subtiele kwestie je spel" Goodman vond echter bevrediging een oplossing probleem; hij is nog a uja een van de grote meesters. Een aan tal anderen moeten ook tot eer of andere oplossing zijn gekomen want heden ten dage vindt de jazz Liszt verruilen over de gehele wereld als volks- sky Hij kunst overal navolging. En wan- Russisch- neer wij deze kwestie in groter Dat rit verband bezien dan is het zekei geen toeval dat onder de be" Westen. her\ uiting de namen voorkomen van dc grote moderne componisten en uitvoerders van de ernstige mu ziek. Tot de groten in de nieuwe vormen van de jazz behoren Ken- the ny Clarke en Dave Brubeck. Zij Vai geven in dit boek enkele belang- nj( wekkende gesprekken weer die zi.i bij hebben gehad met de Franse com Vai ponist Daiius Milhaud. Brubeck !r,5 schrijft: ..Niemand minder dan Milhaud heeft mij opgewekt tot IYI het beoefenen van jazz. Hij was vJ van oordeel dat jaz: een expres- Derde siemiddcl van de Amerika: cultuur is en dat een mus die in Amerika geboren is. jazz beïnvloed moet worden' het Russische le ven, die geladen spanning, vindt men terug in zijn Derde Piano concert in C uit 1917. Tragiek en uitgelatenheid wisselen elkaar af, harmonisatie en instrumenta tie hebben de kleur van de laat- Russitche romantiek. Een lyrisch them3 wordt uitgew wellicht niet al- :n absolute muziek als bijv. n Bach. Vooral de 4e en 5e ;e zijn niet alleen muziek, ook poëzie en filosofie. komediant. Het valse pathos het dikwijls voos-s'appe mclos en het grote uiterlijke, theatrale ef fect is als de hel van Dante... in bordpapier. Zijn Concert in Es schenkt eerst begoocheling, later in het daglicht vlak voor de theatercou.'issen. is het slechts ..kinderachtige hocus-pocus". Die woorden van Schafer zcu ik niet graag op mijn verant woording willen nemen. Het is zo jammer, dat Schafer zelf geen maten kon soïirij; - Dp Russisch? pianist Alexander Lmnsky speelde het 3e Piano- concert ran zijn landgenoot Sergei Prokofieff, melodische spanning als Liszt zijn Concert in Es deed. Liszt en Schafer zijn beiden gestorven, en over de doden niets dan goeds. Liszt had een geheel eigen instel ling en zijn muziek is er de weer slag van. Niet de diepgang Li'.zt. maar het klankeffect. wordt. \TOOR Philips heeft onze land- V genoot Cor de Groot een plaat gemaakt in de Favourites-Series 25 cm. langspeelplaat S 06061 R> met twee Liszt werken, de ..Fu- nérailles" en de ..Mephisto Wals I". Die „Funérailles" (begrafe nis) schreef Liszt in 1849 bij de dood van enkele Hongaarse vrien den. Een berucht stuk voor pianis ten door de hoge technische sen. Cor de Groot voldoet Rhapso- Johannes der landgenoot Prokofieff voor P lips op de plaat gespeeld (25 langspeelplaat A 00650R). E iuper-geniale vertolking is 1 geworden, virtuoos, gelad-en, mu zikaal. Uninsky heeft de span ning in het werk doorvoeld en subliem vastgehouden. daarbij ideaal gesteund door het Residen tie-Orkest onder leiding vaa Wil lem van Otterloo. Wat Vso Ot terloo hier met zijn orkest doet. verdient de grooUte lof. Ook tech- hij ook. dit wel eens wat overspan nen stuk. tot een muzikale bele venis te maken. Het is pianospel van de allergrootste allure, even als die zware en virtuoze Mephis- to-wals I Co: de Groot is tech nisch en muzikaal een onzer grootste pianisten. Ten slotte twee pianowerken de tw dieën Opus 79 van Brahms. Zij zijn opgedragi Brahms' grote vriendin Elisabeth von Herzogenbeng—Stockhausen. eens zijn leerlinge voor wie hij ent de meest tedere gevoelens had En Welk een liefde spreekt er uit er Braam?' briefwisseling- met haar en hoe volkomen geslagen was Brahms bij de dood in 1892 van de „herrliche Frau Liese!". De twee Rhapsodiecn ademen een smartelijke tragiek, die echter soms doorbreken wordt door een idyllische passage, een reine omhoogstrevende melodie, waar- toe Brahms in het natuurrijke en romantische Pörtschac-h geïnspi reerd werd. De grote Duitse pianist Wilhelm Kempff speelde deze werken voor Decca '25 cm langspeelplaat LW 5211' en hij heeft zich volko men vereenzelvigd met het we zen dezer Rhapsodieën. De tragi sche spanning heeft hij prachtig gerealiseerd, hij heeft de lyriek uitgezongen op zijn instrument en .hij heeft een heerlijke klank ver- kresen. De opname is bijzonder goed te noemen, ruimtelijk en nergens doorslaand. CORN. BASOSKI ..Waarde Theo. Dank voor je brief, het deed me genoegen dat je weer goed aangekomen zijt. Ik heb je de eerste dagen ge mist en het was mij vreemd je niet te vinden als ik 's-middags thuis kwam. Wij hebben pretti ge dagen samen gehad en tus sen de druppeltjes door toch nog al eens gewandeld en het een en ander gezien". Daar Vincent geloofte het best van nut te kunnen zijn als gods dienstonderwijzer, vertrok hij in 1876 naar Engeland, waar hij als onderwijzer aan een school in Ramsgate komt, een kommervol bestaan. Op 21 april 1876 schreef hij aan Theo: „Het van huis afscheidnemen op Goede Vrijdag zal ik wel niet vergeten. 's-Morgens gingen wij aan de Hoeve (dorpje bij Et- ten red.» naar de kerk en aan het avondmaal tezamen en va der zeide daar: „Staat op, laat ons van hier gaan". En 's-mid dags stonden wij op en zag ik uit het raampje Pa en het broer ken op de weg de trein staan nakijken. En zondagsmiddags was ik te Ramsgate in de kerk en daar trof mij het woord, dat daar op de muur stond: „Zie ik ben met u tot aan de voleinding der wereld". In Den Haag. na een teleurge stelde liefde tot een nicht die we duwe werd, maakt Vincent kennis met een arme vrouw, die haar geld langs de straat probeert te verdienen, een vrouw, zo schrijft Vincent, „die door dominees ver oordeeld en vervloekt wordt". Dan komt uit Etten vandaan in decem ber 1881 een brief aan Theo .met deze zinsnede: „Als ik dikwijls moederziel al leen met mijn ziel onder de arm, half ziek en in de misère, zon der geld in mijn zak op de straat liep. dan keek ik hen na en be nijdde dc mensen die met haai mee konden gaan. en ik had een gevoel als waren die arme mei den mijn zusters wat omstandig heden en levenservaring betrof. En zie dal is een oud gevoel in mij en zit heel diep. Ik heb als joneen zelfs soms met een on- cindigde sympathie en respect zelfs opgezien naar een half ver welkt vrouwengelaat, waar het op geschreven stond als 't ware: hier is het leven in ^werkelijk heid overheen gegaan". Ten aanzien van zijn werk schreef Vincent in april 1882 uit Den Haag over door hem geteken de boomwortels en een vermager de naakte vrouwenfiguur de vol gende zinsnede aan zijn broer: ..Ik heb getracht in het land schap t zelfde sentiment te leg gen als in 't figuur. Het zich als het ware krampachtig en harts tochtelijk vastwortelen in de aarde en het toch half losgerukt zijn door de stormen. Ik wilde zowel in dat blanke slanke wenfiguur als Aan de nog jonge auteur Henk Meijer viël de Reina Prin sen Geerligsprijs ten deel voor de zeven verhalen welke thans in de kleine boekenserie De Eik door J. M. Meulenhoff zijn gebun deld. Inderdaad een opmerkelijk ta lent. Het komt maar zelden voor dat een belletrist van om en de nabij twintig jaar reeds het ge heim van een economisch woord gebruik kent. Meijers verhalen zijn voor het merendeel van het kind uit geschreven, met een eigen aardige mengeling van nuchter heid en romantiek. In het laatste verhaal Een geval van zelfmoord" bemerkt men opeens dat hij boven zijn kracht grijpt. De verhalen zijn tamelijk cy nisch. Een zeker ressentiment te gen genoten „christelijk" onder wijs speelt de schrijver nog da nig parten. Misschien zal hij later wat mil der oordelen over zijn opvoeders. We hopen in elk geval dat zijn onbetwistbaar talent niet zal ver zanden in een onvruchtbaar en liefdeloos cynisme. Bijzettafeltje naar ontwerp ian D. Huizer, uitgeroerd door de firma Wayer te Hilversum. Voor dit tafeltje is naturelkleurig essen hout gebruikt, in combinatie met zwartgelakte metalen buis mor de poten. De hladmaat bedraagt 50 x 100 cm. KORT Na 30 jaren arbeid is een groot boekwerk over de cultuur der Scandinavische landen gereedge komen. Het werk komt deze maand uit, telt dertig delen met een totaal an 8000 pagina's en 800 illustraties, det verschijnt in het Zweeds, Deens ;n Noors. Kinderen (van 5 tot 16 jaar) uit He gehele wereld worden uitgeno- P.J.R. digd tekeningen naar Joegoslavië te zenden. Het Centrum voor Kin- dertckenkunst te Zagreb organiseert een wedstrijd en houdt volgend jaar een tentoonstelling van de beste werken. De winnaars krijgen prijzen. Het thema voor de tekeningen is „Mijn huis". Elke jeugdige deel nemer, waarvan een tekening wordt aangenomen, krijgt een diploma m van de stad Zagreb en een cata- j logus der tentoonstelling. 9 Vorige week is in lict Royal Opera House te Londen de 25ste verjaar dag gevierd van hel beroemde Sadler's Wells Ballet. Het hoogte- punt van dit zilveren feest was de 1 het ballet „Birthday Offer i Glai volko- veet ortels met hun knoes- iets uitdrukken van de trijd des levens". Enkele dagen voor zijn tragisc iood op 29 juli 1890 in Auvers Oise komen er dan nog van ..Tegenwoordig voel ik me kal mer dan verleden jaar en wer kelijk de onrust in mijn hoofd is zoveel bedaard. Dikwijls denk ik aan U en zou wel erg graag U nog eens terugzien". Toen Vincent stierf vond men nog een onvoltooide brief aan Theo bij hem. besluitend met „que veux-tu?" Vincent's schoonzuster J. v. GoghBongcr heeft de brie ven verzameld en in haar toelich ting dit slot van die laatste brief terecht genoemd „een moedeloos gebaar, waarmee hij uit het leven scheidde". ïn i en 39 de Wereldbibliotheek deze bric opnieuw (in een vierde druk) uit gegeven. voorzien van de tekenin gen die Vincent er bij maakte en voorafgegaan door een zeer in structieve toelichting van J. v. GoghBonger. Het is een kost baar en leerzaam bezit, nodig om Gogh te le- nov, waai in ook de halier Ned. afkomst, Dame Margot Fon- teyn optrad. De bekende Ned. schrijfster van kinder- en meisjesboeken cn romans, mevr. C. M. v. Hille- Gaerthé te Den Haag, hoopt 17 mei Van 23 tot 29 mei wordt onder beschermheerschap van koning Haakon in Noorwegen een Ibsen- week gehouden ter gelegenheid van het feit. dat de beroemde Noorse toneelschrijver Henrik Ibsen 50 jaar geleden te Christiania (Oslol over. ndaag is in Laren (N.H.) het ircel centrum „Singer Memorial ndation" officieel geopend. Het leling schild. Willia ken Vincent ïen. Een document humair r weinig besta a verzamelde brieven van Vincent van Gogh behoren in de kamer .•an elke Nederlander, eerder nog dan een wel of niet goed gekleur de reproductie van een zijner wer- II. Singer, die geruime tijd in Laren heeft gewoond, alsmede van Laren- se, Noorse en Franse schilders en van beeldhouwwerk van Rodin. I Juist vandaag is het 25 jaar ge leden dat de beroemde Belgische violist Eugène Ysay te Brussel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 20