Waar gaat 't heen met onze moderne samenleving? Techniek stelt ontzaglijke eisen aan mensen en maatschappij VERPLEEGHULPEN een werkkracht (mnl.ofvrl.) elektrisch-autogeen lassers machine bankwerkers JONGELUI (mnl, en vrl.) een jeugdig actief medewerker(ster) of een jongste bediende L. W. F. v. d. STEEN w een bouwkundig opzichter Uf Ervaren Steno-Typiste Beginnend Steno-Typiste ASSISTENT(E) TELEFOON 31441 NIEUWE LEIDSCHE COURANT 6 ZATERDAG 5 MEI 1956 DE TECHNIEK ONZE UITDAGING (Dooi piot. di. ir. G. H. van Beusekom) ZAL ONS de toekomst brengen Ons leven staat nu eenmaal niet stil. En onze levenswijze en onze levensstijl zijn geen standvastige groothedenzij zijn aan voortdurende veranderingen onderhevig. Onze gehele menselijke samenleving is trouwens geen statisch verschijnsel. Zij be weegt en ontwikkelt zich, en dat nog niet eens volgens vaststaande regels. Ten hoog ste kunnen wij, wanneer wij een blik terug werpen in het verleden, enkele vaste lijnen ontdekken. Maar waar gaat deze ontwikkeling heen? Vroegere geslachten hebben de ontwikkeling van de samenleving als één voortdurende vooruitgang gezien, als een groei van lager naar hoger, van een minder naar een meer volmaakt stadium. elkaar werken, heel vaak ook naast of tegen elkaar. Maar al deze menselijke krachten grij pen in elkaar en zo ontstaan uit een be paalde maatschappelijke situatie met be hulp van alle middelen en mogelijkheden, die de menselijke samenleving biedt, nieuwe maatschappelijke verhoudingen Zo dringt eigenlijk de mensheid zelf de samenleving van het ene stadium naar het volgende. Geloven we toch nog wel in de vooruitgang Maar nog eens, zijn wij op weg van een minder naar een meer volmaakt stadium? Al spreken wij niet meer van een voor uitgangsideaal. geloven wij dan toch nog wel in de vooruitgang? De vooruitgang is een gedachte uit de 18e eeuw. welke de godsdienst verving door de rede en de theologie Joor de natuurwetenschap en die ten slotte door een reeks van schitterende uitvindingen de grondslag legde voor de technische ontwikkeling, die thans één van haar hoogtepunten beleeft. Er scheen eei nieuwe tijd te zullen aanbreken, die d< vooruitgang definitief zou verzekeren ei de mensheid zou brengen in het beloofde land van de vrijheid. Er is een tijd geweest, waarin men sprak van het vooruitgangsideaal en ver langend uitzag naar een blijde toekomst, waarin de mens al zijn ontwikkelingsmo gelijkheden ten volle zou hebben ver wezenlijkt. De mens van onze tijd, die als het ware schoorvoetend het Jaar 1956 binnentrad denkt hier geheel anders over. De ge dachte aan een vooruitgangsideaal is wel volkomen losgelaten. De mens van heden ziet wel een ont wikkeling van de samenleving, die voort durend het aanzien van de wereld, waar in wij leven, verandert, maar hij is geens zins overtuigd, dat wij met elkaar op weg zijn naar een betere wereld. Intussen gaat de ontwikkeling door. Onder onze ogen voltrekt zich de geschie denis. soms langzaam, maar meestal in een snel tempo. En wij zijn er zelf bij. Wij hebben er zelf deel aan en wij be ïnvloeden deze ontwikkeling. Onze samenleving neemt telkens dere vormen aan en de toestand op bepaald tijdstip houdt verband met de toestand op een vorig tijdstip. Maar de ontwikkeling, die van het ene tot andere stadium heeft geleid, is niet zelf gekomen. Zij ls beïnvloed door de mens. Niet door één mens. maar door vele miljoenen mensen, die met en door In werkelijkheid echter heeft deze ont wikkeling geleid tot de verwereldlijking, tot de secularisatie van de westerse be schaving, totdat wij in 1956 gekomen zijn in het stadium van de dreigende algehele mechanisering van de cultuur. Zo ver was men omstreeks 1800 nog niet. Toen zag men nog maar alleen de voordelen. Toen juichte men het dat alle volken zich voor de vooruitgang open stelden Vrijheid en vooruitgang ren de grote goederen, die de achttiende eeuw aan Europa had gebracht. Vooruitgang werd het begrip, waarin onbegrensde mogelijkheden van uitvin dingen en ontdekkingen, van organisatie en rationalisatie waren samengevat Alle bewegingen, die de vooruitgang trachtten te dienen, zijn echter op den duur op een teleurstelling uitgelopen, om dat zij wel het politieke resultaat brach ten, dat geleidelijk de macht in handen van de burgerij werd gebracht, maa nieuwe geestelijke en maatschappelijke orde achterwege bleef. Strijd om eigen bestaan en gemeenschapsgedachte Prof. Quak heeft driekwart eeuw leden in zijn standaardwerk „De Socialis ten". in een betoog, dat nu nog actueel is, de twee facetten getekend, die de wikkeling van de menselijke samenleving vertoont, de individuele en de sociale De Individuele drang steunt op het langen naar zelfhandhaving en verbete ring van de eigen positie. De mens be schouwt zich als geheel op zichzelf aan gewezen en vraagt slecht om ruimte waarin hij leven en werken kan. Ieder krijgt gelijke voorwaarden toegewezen, zorge dus voor zichzelf, sociale drang doet de mens besef fen. dat het menselijk leven samenwer ken, samenleven is, dat alle aardse ver houdingen moeten worden bezien in het licht van de gemeenschapsgedachte. „Uit gaande van de cirkel van het huisgezin leert dit beginsel, dat de mensheid ook waar zij zich op het verkrijgen -an wel vaart toelegt, zich nog door andere motie- laat leiden dan door eigenbelang al leen; drijfveren, die aan zelfopoffering, zelfverloochening, gemeenschapszin ver want zijn. Deze gedachte van gemeen schapszin leert, dat alle delen van een volk voor elkander verantwoordelijk zijn. Men moet zich werkzaam lid der grote gemeenschap voelen en als zodanig han delen, hulp bieden aan de zwakken, de voorwaarden van het levensbestaan der mingegoeden verbeteren." Voor deze sociale zijde van het n schappelijk leven hadden de vooruit gangsoptimisten geen oog. De snelle in dustriële ontwikkeling, die de arbeid' naar de fabrieken dreef, de vrouwen- kinderarbeid, de jammerlijke arbeidsver houdingen, de slechte woningtoestanden en zoveel andere verschijnselen meer aanvaardde men als noodzakelijke gevol gen van een economisch stelsel, zonder hetwelk men geen welvaart mogelijk achtte. Ook het socialisme was te kortzichtig Ook het socialisme, dat ongeveer eei eeuw geleden opkwam, bracht geen nieu we geestelijke en maatschappelijke orde Politiek en maatschappelijk was Marx eei fel tegenstander van de heersende bur gerklasse, in zijn wereldbeschouwing ech ter niet. Marx is een volgeling van d« liberale econoom Ricardo en stelt zich volledig op het standpunt van de klas sieke economie. Het wetenschappelijke socialisme be rust volledig op de verering van d< tuurwetenschappen en op het vooruit gangsoptimisme van de achttiende eeuw Daarom heeft het in de ontwikkelings gang van de mensheid geen verandering gebracht. Deze ontwikkelingsgang berustte op de veronderstelling, dat de moderne me: natuur beheerste en blijvend kon beheer sen. Voor Marx was de drijfkracht vi historische veranderingen te zoeken in de Droduktieverhoudingen, dus in de m rlële basis van de samenleving. Alle dere beschouwingen, die van „burger lijke" zijde werden gegeven, hadden maar één doel: de bovenlaag van de samen leving te beschermen tegen pogingen van de onderlaag om de macht in handen te krijgen. Maar in werkelijkheid geloofde de be wust geworden arbeidersklasse in dezelf de technisch-materiële vooruitgangsleer als de burgerklasse. „Vooruitgang" kon nu eenmaal niets anders betekenen dan de stggende iyn van de beheersing van de produktiekrachten. Het 19e eeuwse socialisme leefde uit de gedachte, dat het kapitalistische stelsel ip een gegeven ogenblik zou ineenstor en. De rijken worden steeds rijker en de irmen worden steeds armer, aldus de ,Verelendungstheorie" van Marx. Dit gaat :o door, totdat de grote ommekeer komt. Dan zullen de burgerlijke techniek en het burgerlijke produktle-apparaat niet lan- ten dienste van een aantal particu liere personen staan, maar van de ge meenschap. Maar zij werken gewoon door. Maatschappij-organisatie stortte niet ineen Het socialisme heeft dus nooit gepoogd te breken, principieel te breken met de levensstijl van de gemechaniseerde cul tuur. Het ging ervan uit, dat de bestaande maatschappij-organisatie op een goede dag zou ineenstorten. Dan zou de socialis tische maatschappij komen, echter met de zelfde techniek en hetzelfde produktle- apparaat. Dan zou de vooruitgang eerst recht beginnen en zou hij voor altijd veilig zijn. Prof. dr. Jan Romein noemt dit „de rust der zekerheid, dat met de machine de vaste basis is gevonden, waarop de nieuwe maatschappij kan rusten." Het socialisme kan dus niet worden ge zien als een reactie op het vooruitgangs optimisme van de achttiende eeuw. In tegendeel, het heeft deze gedachte en daarmede ook de taak van de burgerlijke politici van de vorige eeuw overgenomen. Het vooruitgangsoptimisme is ontstaan in de sfeer, waarin de rationalistische ge- dachtenwereld de zich snel ontwikkelen de techniek ontmoette. Uit dit samentref fen ontstond de maatschappelijke appara tuur, waarvan de welvaart van de gehele menselijke samenleving afhankelijk is worden. Op het ogenblik beleven wij een nieuwe technische ontwikkeling, die de eerst» in de schaduw stelt en voor de vooruit gang ongekende perspectieven schijnt openen. De Manchesterschool heeft de schrik wekkende sociale gevolgen van de eerste technische ontwikkeling als onvermijde lijk aanvaard, omdat zij de economische wetten als natuurwetten beschouwde, waartegenover de mens machteloos staat. Het opkomend socialisme heeft tegen de sociale misstanden geprotesteerd heeft toen de door Marx voorspelde ommekeer uitbleef langs de weg de politieke hervorming zijn schouders gezet onder de actie voor sociale verbete ring. Maar wat wij nodig hadden, een geheel nieuwe geestelijke instelling tegenover de gewijzigde maatschappelijke verhoudin gen, dat hebben zij geen van beide 1 stand gebracht. Nieuwe technische revolutie stelt nieuwe eisen De nieuwe technische ontwikkeling waarvan wij thans nog maar aan het be gin staan, roept nieuwe sociale vragen op, die wellicht van nog veel groter be lang zullen blijken dan de sociale vragen, die wij de laatste tientallen jaren gelei delijk hebben opgelost. Maar daarnaast ls het probleem blijven bestaan van de sociale en geestelijke ontwikkeling, die bij de technische ontwikkeling ernstig is achtergebleven en nu en in de toekomst steeds verder dreigt achter te blijven. Dit probleem heeft men met het voor uitgangsoptimisme niet kunnen oplossen en men zal het daarmede ook niet kunnen oplossen. En die geestelijke voorgangers van ons volk. die met het oog op de grote sociale nood van deze tijd menen de weg van het socialisme te moeten kiezen, zullen even teleurgesteld uitkomen als de lei ding van de kerk, die een eeuw geleden meende de vooruitgang te dienen door liberaal'te zijn. Met vooruitgangsoptimisme lossen wy de grote vragen van deze tgd niet op. De technische ontwikkeling van Je twee de helft van de twintigste eeuw, die de mensheid volkomen uit de hand dreigt lopen, roept problemen op, die een ital verstandige mensen, van hoe goe de wil ook bezield, niet kunnen oplossen. Wij kunnen deze vragen alleen aan, anneer wij onze volkomen onmacht er kennen en ons door Gods Woord willen laten lelden. Want het brandende sociale vraagstuk van nu en van de komende Jaren, dat is niet een meer rechtvaardige verdeling van de opbrengst van de produktie of een nog grotere sociale zekerheid van de wieg tot het graf. Neen, het grote sociale vraagstuk, waarvoor wij en zij die na ons komen thans staan, wordt beheerst door de vraag of wij de geestelijke kracht zullen kunnen opbrengen, die de tech nische ontwikkeling van nu en van mor gen zal kunnen beheersen. Of met andere woorden, of wij erin zullen slagen, de achterstand In te halen, die op het ogenblik tussen de sociale en de technische ontwikkeling bestaat. Deze achterstand Is in de loop der jaren steeds groter geworden en de tech nische ontwikkeling, die wij thans tege moet gaan, dreigt hem zo groot moge lijk te maken, dat het voortbestaan van onze samenleving en van de westerse be schaving op het spel staat. De techniek opent ontzaglijke mogelijk heden, ten goede of ten kwade. Gods Woord alleen zal ons de weg kunnen i. L Jfak'jlcJl VACANTIE-BESTEDING. Op de PSYCHIATRISCHE INRICHTING „VOGE LENZANG" te Bennebroek (bij Haarlem) kunnen geplaatst worden. Leeftijd van 17 jaar af. Geldelijke vergoeding 83— per maand netto plus reiskosten heen en terug naar ouderlijk huis. Zij, die van Christelijke beginselen zijn en ten minste één maand van hun vacantie daarvoor be schikbaar stellen, kunnen zich schriftelijk wenden tot de Geneesheer-Directeur. Gehuwde vrouw, 25 jaar, GEROUTINEERD TYPISTE, zoekt tegen half juni a.s. een kantoorbetrekking >r halve dagen. Br. onder no. 33355 bureau van dit blad. Bij het Gem. Lichtbedrijf-te Leidschendam kunnen geplaatst worden 1 CASFITTER bij voorkeur i.h. bezit van het fitters-diploma 1 HULPCASFITTER i het diploma 2 MONTEURS-LEERLINGEN in het bezit van het diploma Ambachtsschool. 2 GRONDWERKERS Loon naar bekwaamheid volgens de gem. regeling. Inl. en soil, vóór 15 mei a.s. bij de Directeur van het bedrijf, Nieuwstraat 10. Tel. K 1761—1524. J. M. BOUSCHOLTE'S BOARD- EN TRIPLEXHANDEL C.V. te Voorschoten, Molenlaan 35, tel. K. 17172821 vraagt voor spoedige indiensttreding bij voorkeur ADMINISTRATIEVE KRACHT Praktijkdiploma vereist. Gevraagd, tijdelijk, voor e Arbeid zal overdag verricht moeten worden. De werk uren zijn in overleg te regelen. Aanmelding schriftelijk Rijks-Psychologische Dienst. Rijnsburgerweg 96 of per soonlijk aan dit adres, a.s. vrijdagavond van 8—9 uur. Voor spoedige indiensttreding gevr. Afdeling BROODBAKKERIj Flinke Broodbezorger voor plm. 30 uur per week. Aanmelden: Korevaar- straat 30. (CotipezaÜe) VOORUIT nsa nsa nsa nsa nsa nsa nsa nsa nsa nsa nsa nsa 3 2 g c 3 Heb je nog geen werk, of zoek je werk g W -4 C 2 dat je meer ligt dan wat je nu hebt) 2 2 Probeer het dan eens bij ons. 2 Wij hebben voor 3 j» 1 handige meisjes 5 V C 2 nog enkele geschikte plaatsen 2 in onze afdeling binderij en papterwaren. g a N. Samsom"* Alphenl/d'Rii" l nsa nsa nsa nsa nsa nsa nsa L/ nsa nsa De Machinefabriek Noordwijkerhoul N.V. Gravendamseweg 16. Noordwijkerhout, vraagt voor recte. resp. spoedige indiensttreding N.V.L. diploma strekt tot aanbeveling. Inlichtingen betreffende sociale voon verkrijgen bij: C. Weenk. Binnenweg 11. Noordwijk f C. van Tilburg. Hoogstraat la. Katwijk. Bij de N.V. Nederiandsche Rotogravure Mij. Galgewater 22, Leiden, worden gevraagd: Een correcfor of correcfrice Een aankomend corrector of correcfrice Sollicitaties met opgave van huidige werkkring, verlangd salaris en verdere bijzonderheden worden gaarne inge wacht bij de Hoofdredactie, N.R.M.-Tijschrlfteo, Poet bus 163, Leiden. van pos. chr. huize om als leerling-verpleger en -verpleegster in dienst te treden. Leeftijd 17 jaar of ouder. Opleiding voor Rijksdiploma B. Salaris vol gens Rijksregeling. Eerste aanschaf van dienstkle ding wordt van Stichtingswege verstrekt. Tegemoet koming in reiskosten naar huis 2 x per maand. Inlichtingen en soil, bij de Geneesheer-Directeur. SIEMENS NEDERLANDSCHE SIEMENS MAATSCHAPPIJ N.V. vraagt wegens uitbreiding voor haar werkplaats te Rijswijk voor spoedige Indiensttreding Wikkelaars Hulpwikkelaars voor het wikkelen van draaistroom-, gelijkstroommotoren en transforma toren. Sollicitanten gelieven zich persoonlijk te vervoegen bij de chef van de werk plaats van de Nederiandsche Siemens Maatschappij N.V., Alexanderlaan 23 te Rijswijk. ELECTRICITEIT MAATSCHAPPIJ ELECTROSTROOM N.V. r haar werkplaatsen: a. constructie-bankwerkers b. elektrofechnisch bankwerkers c. auto-elektricien 'or de buitendienst: d. elekfromonfeurs voor de montage van hoog- en laagspan ningsinstallaties e. koeltechnisch monteur Eveneens bestaat de mogelijkheid voor mondelinge sollicitaties op dinsdag 8 mei en woensdag 9 mei 's avonds van 1921 uur bij het kantoor. Electro- weg 22. SchrlftelUke sollicitaties met vermelding van ieef- tijd, opleiding en verrichte werkzaamheden aan het Personeelbureau. postbus 301, Rotterdam. Mondelinge of schrifteiyke sollicitaties aan Scheeps werf „DE INDUSTRIE". Wtlhelmlnalaan 50. Telef K 1720—2197. Alphen aan den Ryn. Vol chroom uitvoering In kleuren: groen, blauw, wynrood ei Elektr. benzine controleur. LEIDSE MOTOR- EN RIJWIELHANDEL Stationsweg 31 tel. 25346 N.V. VAN GEND EN LOOS TE LEIDEN vraagt voor s dige indiensttreding EEN AUTOMONTEUR en een LOODSKNECHT Gevraagd MOTOR-MONTEUR ln 4- en 2-taktmotoren). Eventueel bekendheid met trac toren en landbouwmachines strekt tot aanbeveling. Mel den: A. E v. d. Voet en Zn., Leiden. Zoeterwoudseweg 11, Telefoon 23492. Na 6 uur Morsweg 21a. oor spoedige inaiensnreüing gevraagd :EN ALL ROUND KANTOORBEDIENDE (vrl.) Sollicitaties: persoonlijk of per brief. SCHEEPSWERF GEBR. AKERBOOM N.VOEGSTGEEST Hoge Morsweg 56 Na kantoortijd Hogo Morsweg 39 N.V. PADOX Houtbouw en Timmerfabriek Warmond vraagt voor zo spoedig mogelijk Timmerlieden en Leerling-Timmerlieden ROTTERDAM—PENDRECHT Het Bestuur der Beatrixschool vraagt tegen 1 sept. a.s. onderwijzer(es) voor de middelklassen. Geref. Dipl. Schoolraad 120.-, niet verplicht. Verpl.k.besluit van toepassing. Br. m. voll. inl. z. sp. m. aan het H. d. S.: C. W. M. van Veelen, Katendr. Lage dijk 470a, Rotterdam-Zuid. voor woningbouw in de gemeente NoordwUk. N.V. LEIDSCHE APPARATEN- FABRIEK, LEIDEN, kantoorbediende leeftijd ca 18 jaar, voor het t.z.t. zelfstandig voerei voorraadadministratie. Mulo-diploma gewenst. Uitsluitend schriftelijke sollicitaties te richten adres Os- en Paardenlaan 41-43. Grote onderneming in de omgev. van Leiden vraagt voor haar afdeling Secretariaat Administratickantc ADMINISTRATIEKANTOOR in de omgeving van Leiden vraagt: KANTOORBEDIENDE (vrl.), in het bezit van MULO-diploma en diploma typen. Brieven onder opgave van verlangd salaris, godsdienst, leeftyd etc. onder no. 7286 aan het bureau van dit blad. VOOR ADVERTENTIES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 6