CHRISTELIJK
Het blijvende in deze sterk
veranderde wereld
De Gerei. Kerken hebben voor
kerkbouw f 75 niillioen nodig
Aan de Vrije Universiteit op mmm/emmam
dag drie promoties Niet vergeten
een
2
ZATERDAG 5 MEI 1956
Kerkelijk leven in de provincie dreigt al
te verlopen
Voor de Geref. Kerken in
Nederland zyn thans vijftig ker
ken in aanbouw of in vergevor
derde staat van planning. Daar
naast bestaat er nog een dringende
behoefte aan de bouw van hon
derd andere kerken. Dit betekent
dat er in een tijdsbestek tot on
geveer 1970 circa voor f 75
miljoen moet worden geïnves
teerd voor kerkbouw. Wanneer
dit niet gebeurt zal de ene ge
meente na de andere in de geïn
dustrialiseerde gebieden verlopen.
Met deze noodkreet richt De
Stichting Steun Kerkbouw van
de Geref. Kerken zich tot de
leden en de kerkeraden van de
kerken ten einde de zo nodige
financiële steun te verkrijgen
voor kerkbouw.
Geref. Kerken art. 31
Weigering overheids-
pensioen predikanten?
De classis Hardenberg van de Oeref
kerken onderh. art. 31 K O., heeft aan de
Eerste Kamer een adres gezonden, waarin
zij uiting geeft aan haar bezwaren tegen
het wetsontwerp „algemene ouderdoms
voorziening", zoals dit onlangs door de
Tweede Kamer is aangenomen en thans
aan de Eerste Kamer is voorgelegd.
Adressante merkt op, dat onder deze wet
alle ingezetenen des lands zonder enige
uitzondering zullen vallen, dus ook de
predikanten van deze kerken waardoor
deze premieplichtig worden en uitkering
mogen ontvangen. Deze regeling, aldus
het adres, doorbreekt wat de kerken
onderling ten aanzien van hun predikan
ten hebben neergelegd in artikel 13 der
kerkenordening, terwijl wat de emeritus
predikanten betreft de zaak in artikel 11
der K.O. is geregeld. Adressante wijst
aan de hand van verschillende Schriftuur
plaatsen erop, dat het de roeping der
kerken is, de volle last van de nooddruft
van de predikanten, die „arbeiden in het
Woord en de Leer" te dragen.
Boek
VAN DE DAG
„Van de Oostzee tot de Kaukasus'
door dr. Göran Schildt. Vertaling Gre
ta Baars—Jelgersma en N. G. Visser.
Uitg De Kern, Amsterdam. Met 20
foto's op kunstdrukpapier.
TNE FINSE kunsthistoricus dr. Göran
y Schildt, die o.a. aan de Sorbonne in
Parijs studeerde en zwaar gewond werd
in de FinsRussische oorlog, heeft nu
een reis door Rusland gemaakt voor het
Zweedse dagblad „Svenska Dagbladet"
Het is een reisverslag van meer dan
journalistieke waarde geworden een
reisverslag van een schrijver, een'kunst
kenner en een gerijpt mens. Het cultu
rele aspect van de Sowjet Unie neemt na
tuurlijk het grootste gedeelte van dit 150
bladzijden tellende boekje in beslag. De
Russische architectuur, de onschatbare
waarde in de musea, het sociale realis
me m de schilderkunst en de culturele
tradities van Leningrad, het is alles met
grote objectiviteit beschouwd en met
kennis van zaken geschreven. En als de
schrijver iets vertelt over het maat
schappelijke leven is hij ook objectief.
Een prachtig verhelderend boekje van
een kunstenaar.
dreigt een gedesorganiseerd en vervallen
kerkleven. Op sommige plaatsen vraagt
men zich af of het uitblijven van hulp
van andere kerken nu de zegen is van
de autonieme van de plaatselijke kerk?
De schuldvrije kerken dienen een lening
te sluiten voor de Stichting.
Een daalder per ziel per jaar is het
minste wat gedaan moet worden om de
situatie enigszins het hoofd te kunnen
bieden. Christus kent geen rentenieren
de keken, aldus de brief van de Stich
ting Steun Kerkbouw.
Mensen en feilen
Mr. M. P. Th. a Th. van der Hoop van
Slochteren wonende te Lunteren be
reikte kort geleden de 80-jarige leef
tijd. Hij was meer dan 40 Jaar hoofd
bestuurslid van de Bond voor Evan
gelisaties in de N.H. Kerk. waarvan
de laatste tien Jaren voorzitter en
enige tientallen jaren bestuurslid van
thans onder Oegstgeest ressorterende
zendingsverenigingen. HU is nog voor
zitter der afdeling Nederland van de
...Morgenlandzendlng" (De Oction
chrétienne en Orient") en hoofdbe
stuurslid van enige christeUke filan
tropische verenigingen. Hij woonde
onlangs als oudste reünist het 60-jarig
jubileum bij van de Nederl. Christen
Studenten Ver.
Op 82-jarige leeftüd is donderdag te
Hoorn overleden ds. H. Buiskool, em.
predikant der Ned. Herv. Kerk. Ds.
Buiskool, die 8 augustus 1873 werd ge
boren, diende de gemeenten van Koe
dijk, Otterdum en Beetgum. In ver
band met zün benoeming tot predi
kant te Paramaribo kreeg ds. Buis
kool op 1 oktober 1902 eervol ontslag.
Op 1 december 1911 werd hg benoemd
tot pred.-voorganger van de vereni
ging „OeestelUke Bystand" voor het
marinepersoneel te Den Helder, waar
na in 1921 zyn benoeming tot vloot-
predikant met standplaats Den Hel
der volgde. Daarna stond hy nog te
Noord-Zypc, Frederiksoord en Grost-
huizen, Avenhom en Scharwoude. waar
hem op 70-jarlge leeftyd emeritaat
werd verleend.
Predikant beoefent zelf
geneeskunst
Hij voelt niet voor artsen
De Apeldoornse predikant S. van der
B. is gisteren door de Apeldoornse kan
tonrechter veroordeeld tot tweemaal 75
boete wegens het onbevoegd uitoefenen
der geneeskunst. De predikant stond
terecht wegens het feit. dat hij twee
kinderen tegen betaling met kruiden van
eczeem had trachten te genezen. Ver
dachte zei tijdens de zitting, dat zijns
inziens het werk van de medici waarde
loos is, omdat deze behandelingsmethoden
toepassen die op technische kunde zijn
gebaseerd.
Alleen als men hulp aan zieken ver
leent omdat men daarvoor de gave Gods
heeft ontvangen, zo betoogde hij, is zulks
verantwoord. De medische wetenschap,
aldus Van der B., maakt vele fouten, ge
bruikt giftige chemicaliën en snijdt be
paalde organen, zoals de schildklier en
de blinde darm, die niet voor niets ge
schapen zijn, weg. Van der B. meende,
dat de wet verouderd is. Hij zeide zich
van deze wet daarom ook niets te zullen
aantrekken en rustig met zijn praktijken
te zullen doorgaan.
Advertentie
in elk huisgezin:
ggj genóést I
MELODIE en WOORD
der Ether golven
ZONDAG 6 MEI 195«
HUv<
9 45 Gram IKOR: 10.00 ..De open
«Üüw C?us 1,0-30 Kerkdienst. pi.m. 11.30 Vr«.
genbeantw; pl.m. 11.45 De Kerk In de spie-
ZBn ntiPrS| caus" NCRV: 12 00 Orgeicon
r? ,v«n Sr?m; 12 20 Apologie: 12.40
>0 TulpenraUy; 13 00 Nws en Kath
'3 10 KRO-dansclub; 13.40 Boekbespr;
13.5a Gram. 14.09 Planorecital. 14.30 Fluit en
pi?,no:JS,°°Klankb over het Friese land en
15.3
Hol
Vesp
NCRV 17.00 Geref I
irkdic
16.30
-orlnthiérs. caus KRO: 19,45 Nws; 20.00
man; 20 05 De springplank: 20 25
Ï0.35 U bent toch ook van de Partii? c:
oorsp; 21 50 Promenade ork en
ivondgebed en liturg kal; 23 00 Nw
24
Hilversum II. 298 m. VARA: 8.00 Nws en
postduivenber; 8 18 V h platteland; 8.30 Gevar
progr: 9 45 Geestelijk leven, caus: 10.00 Mu
il 10 Lichte'muz. AVRO: 12X0 Mil orkMlló
Sportsplegel en postduivenber: 12.35 Even af
rekenen. Heren!, 12 45 Orgelspel; 13 00 Nws;
nekbesr
13.10 Get,
14 2"
progr
ttaaio Philharm
5.30 Madrigaal-
uz: 16.30 Sport-
VPRO: 18X0 Korte Ned Herv kerkd
19 00 V d kind: 19 30 De Zaaier, spel. Al
20 00 Nws; 20 50 Lichte muz; 20.50 Vo
2100 Lichte muz; 21.20 Hersengvm; 21.40
Cabaret; 22.20 Act: 22.30 Gram; 23.00 N\
23.15 Rep; 23 50—24 00 Idem.
Een i
>ord
de dat
8.15 Tulpenrally;
8.00 Nw
uitsl;
9.00 V d
935 Waterst; 9.40 Mastklimmen; 10.10 Gram;
10 30 Morgendienst; 11.00 Gram; 1120 Gevar
progr; 12.25 Voor boer en tuinder: 12.30 Land
en lulnb meded: 12 33 Negro spirituals; 12 53
TulpenraUy 13.00 Nws; 13.15 Promenade ork
en solist; 13 42 Gram; 14.05 Schoolradio;
14 35 Gram: 14 45 V d vrouw: 15.15 Gram;
16 00 Bijbellezing 16.30 ClavecMbelrecltal:
16 50 Gram; 17.00 V d kleuters: 17.15 V d
jeugd; 17.30 Gram: 17.40 Koersen; 17.45 Rege
nngsultz Rijksdelen Overzee- Mr H G Ver
23.40—24.00 Het
VPRO; 10.00 Voor de'oude
VARA: 10.20 Gevar
00 Ac-
dag: 10.
muz; 1100 Residentle-ork
cord eon., rk en solist; 12.30 Land-
:ded; 12.33 V h platteland: 12.33 Accordeoi
stand; 13.20 Ors
14.00 Het grote
minuten voor 1
17.00 Klarin.
13.15 V d
5 V d vrouw;
15.30 Zestig
16.30 Gram:
17.15 Kinderliedjes; 17.25
ork; 17 50 Mil
18 20 Act; 18-25 Lichte muz; 1
rz: 18.55 V d jeugd; 19.05 Pianor
i Regerlngsultz Landb rubr: 1
j.c. uitgeroeid 2 Het machinaal
n sloten; 20.00 Nws; 20.05 Dansn
hangt aan de muur en het t
ite muz; 21 35 1
certgebnuwork
s; 23.15 Lichte
sollat: 22.35 Gra
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Akkesloot: L. J. van der
Kam te Arkel.
Gekozen door de Centrale Kerkeraad
van Den Haag: dr. C. P. van Andel te
Borne; wijkgemeente 20 zal dr. Van An
del binnenkort in de vac. dr. W. J. de
Wilde beroepen.
GEREF. KERKEN
Tweetal te Utrecht-West: dr. J. C. Gil
huis te Watergraafsmeer i Amsterdam-
Oost) en G. Meynen te Hilversum.
Beroepen te Giessendam-Neder-Har-
dinxveld: P. Joziasse te Ternaard (Fr.)
Bedankt voor Amsterdam-West <6e
pred. plaats): H. Sweepe te Leiderdorp.
CHR. GEREF. KERKEN
Tweetal te Alphen aan den Rijn: J.
Keunig te Barendrecht en M. S. Roos te
Zwijnen echt.
VAN HER EN DER
Dinsdagavond 15 mei zal in de Wester-
kerk te Amsterdam naar aanleiding
van de Pinksterzendingsweek een in-
terkerkeiyke zendingssamenkomst ge
houden worden. Gesproken zal worden
door prof. dr. J. H. Bavinck. zendings
leraar aan de Vrije Universiteit en ds.
H. Drost, Herv. predikant te 's-Graven-
hage. Een koor van 500 zangers en een
aantal koperblazers zullen medewer
king verlenen.
Maandag houdt te Utrecht de Geref.
Theologische Studenten Vereniging
Voetius haar jaariykse reunistendag in
het C.S.B.-gebouw. Ds. S. Gerssen,
Herv. predikant te Huizen houdt een
lezing over De verhouding Kohibrug-
geBarth, waarna discussie volgt.
EEN
WOOIÏD
VOOR
VAN-
DAAG
Alles heeft zijn uur
Gisteravond hingen de vlaggen
halfstok: dodenherdenking. En
vandaag wapperen ze vrolijk in
de wind: bevrijdingsdag; feest
dag. Tranen en lachen in één
etmaal tijds.
„Alles heeft zijn uur en ieder
ding onder de hemel heeft zijn
tijd", zo zegt de
Prediker. Dat is
voor ons mensen,
dikwijls moeilijk
te verteren. „Die
tijd om te we
nen", waarover
de Prediker
spreekt, duwen
we liefst maar zo
ver mogelijk weg.
Als het kan laten we de droef
heid maar langs ons heen gaan
in een krampachtig pogen om „de
tijd van lachen" maar zo lang
mogelijk vast te houden.
En omgekeerd lijkt het de bedroef
de dikwijls alsof hij nooit meer
zal kunnen lachen. Want die
leegte in het hart blijft zoals
de stoel leeg blijft, waarin hij of
zij, iemand van wie men zoveel
hield, vroeger zat. Menigeen blijft
zich krampachtig aan die droef
heid vastklemmen. En toch be
sluit de Prediker met deze op
merking: „Alles heeft God voor
treffelijk gemaakt op zijn tijd".
Klem u daar liever aan vast. Wat
God doet is welgedaan én in
droefheid én in blijdschap mogen
we Hem danken. Onze Hemelse
Vader weet immers wat wij
nodig hebben: droefheid op zijn
tijd en blijdschap op zijn tijd.
Voor eerst in nieuwe lokaliteiten
hting laat de Vrije der inzicht van dr. Maurice in dit voor "VANDAAG is het voor ons 1:
nsterdam. die doe de chemicus netelig probleem. pn vnik 8p hpvriidimr^dair
Sinds haar oprichting laat de Vrije
Universiteit te Amsterdam, die nog
steeds niet over een eigen aula be
schikt, haar promoties en andere aca
demische plechtigheden geschieden
in velerlei zalen en kerken. Gisteren
maakte zij voor het eerst gebruik van
de ruime en voor het doel geschikte
lokaliteiten van de onlangs geopende
gereformeerde Woestduinkerk te
Amsterdam-West. In de faculteit der
wis- en natuurkunde promoveerden
dr. A. F. Harms en dr. M. J. Maurice,
in de faculteit der geneeskunde ver
wierf dr. A. C. Lit de hoogste acade
mische graad.
Des morgens verdedigde de heer
Harms met succes zijn proefschrift met
de onvertaalbare titel ..Synthesis and
pharmacological properties of a series
of substituted dimethylaminoethyl ben-
zhydryl ethers". De promotor, prof. dr.
W. Th. Nauta, schetste na de promotie
in een persoonlijk woord van geluk
wens de levensloop van de jonge doc
tor: met ijver en nauwgezetheid heeft
hij zich in zijn proefschrift bewogen op
grenzen van biologie en chemie.
's Middags promoveerde de heer
Maurice op een dissertatie over „The
determination of sulphur and its com
pounds in rayon". De promotor, prof.
dr. E. van Dalen, waardeerde het hel-
De eigen iveg van de jeugd
Wf E leven in een ver
anderde en zich
veranderende wereld.
De veranderingen zijn
zo groot, dat alle voor
gaande veranderingen,
die het gelaat der we
reld wijzigen, in bete
kenis minder blijken.
Wij zierl traditionele
bindingen verloren gaan.
Pessimistische cultuur
beschouwingen leiden
tot nihilistische levens
opvattingen. Het bur
gerlijk materialisme,
dat gevoed wordt door
de tegenwoordige hoog
conjunctuur, duidt veel
al op het ontbreken
van geestelijke idealen.
Offervaardigheid schijnt
een schaars artikel te
worden. De techniek,
het fabriekswezen heeft
op onze tijd haar stem
pel gezet. De industria
lisatie is een levens
noodzaak voor de snel
groeiende bevolking
van ons land.
En bij dit alles is het
grootste probleem de
ethiek van-het Christen
dom.
Met deze woorden ver
tolkte vandaag ds. A.
Hilbers predikant te En
schede de problemen van
de moderne jeugd, op de
gecombineerde bondsdag
van Chr. Geref. M.V.'s en
J.V.'s te Amsterdam in
de Ronde Lutherse Kerk
gehouden.
Drie predikanten resp.
Gecombineerde Bonds
dag van Chr. Geref.
J.V.'s en M.V.'s
ds. A. Hilbers. ds P. op
den Velde-en ds. D. Bies-
ma jr. spraken over het
thema De eigen weg van
de jeugd. Ds. Hilbers speT
ciaal over wat verander
de, ds. Op den Velde over,
wat blijft en ds. Biesma
over de toekomst van de
jeugd.
TN het kader van de
1 industrialisatie-program
ma's noemde ds. Hilbers
de menselijke verantwoor
delijkheid en vrijheid als
factoren, die de bijzonde
re aandacht verdienen.
Deze factoren zijn het im
mers, die in de moderne
onderneming aan de orde
zijn. In de maatschappij
van vandaag gaat het om
de mens in het bedrijf.
De vergaande deelarbeid
dreigt de verantwoorde
lijkheid op te heffen; me
dezeggenschap noemde ds.
Hilbers in dit verband in
de bedrijven een dringen
de eis. Zij biedt de moge
lijkheid tot arbeidsvreug
de ondanks de mechanisa
tie.
Maar behalve het pro
bleem van de verantwoor
delijkheid stelt de indus
trialisatie ook de vrije
tijdsbesteding als een
vraagstuk aan de orde.
Het verrationaliseerde mi
lieu, waarin men dage
lijks verkeert, laat niet
na sterke invloed uit te
oefenen op het geestelijke
leven van de werknemer
en daarmede ook op de
besteding van zijn vrije
tijd. Massificatie is ook
een grote bedreiging voor
de gezonde ontspanning.
De kerk heeft hier de
geweldige taak op te voe
den tot verantwoordelijk
leven. Zij brengt een on
veranderde boodschap,
maar zij moet die bren
gen op een moderne wij
ze, voor mensen, die een
andere levensinstelling en
een ander levensgevoel
hebben dan de vorige ge
neraties. Maar naast de
kerk ligt hier ook een
prachtig terrein voor ge
zin, school en niet in de
laatste plaats voor het
verenigingsleven.
T~)S. OP DEN VELDE
schilderde de teleur
stelling van de jongeren
in deze wereld. Hij noem
de de erfenis, die het voor
geslacht ons naliet, nu
niet direct een hartver-
heugende. Deze eeuw ken
de reeds twee wereldoor
logen en men vreest voor
een derde. Er is felle kri
tiek op heel veel en dik
wijls terecht.
Het is jonge mensen ei
gen min of meer luidruch
tig te beweren, dat het
anders moet en het ont
breekt daarbij meestal
niet aan zelfvertrouwen.
Zelfs dominees hebben
als ze pas beginnen,
plannen om de hele wereld
te bekeren en het veel en
veel beter te doen dan hun
voorgangers. Dat is niets
nieuws, dat is een blij
vend verschijnsel. Deze
mentaliteit is niet modern,
maar zo oud als de mens
heid zelf.
Ieder geslacht probeert
zijn wereld beter te ma
ken, maar ook ieder ge
slacht wordt daarin teleur
gesteld. Ieder geslacht
moet tenslotte bekennen,
we hebben het wel an
ders, maar niet beter ge
daan. Deze ontgoocheling
hoort bij wat, blijft. Het
volgende geslacht zal weer
ernstige kritiek op ons
hebben, aldus ds. Op den
Velde.
Maar bij de ontgooche
ling zijn er ook nog ande
re dingen, die blijven. Dat
is God zelf, dat is de Kerk.
Weliswaar zal ook in ie
der mensenhart altijd het
verzet tegen de God van
alle genade blijven, maar
daarvoor hebben we even
als onze vaderen 300 jaar
geleden het gebed nodig,
dat bij iedere doopsbe-
diening wordt uitgespro
ken: O Heere, geeft, dat
deze kinderen de Heere
Jezus mogen worden in
gelijfd en deel krijgen aan
Uw geest, opdat Die ze
leert U te vrezen. Voor
de jeugd zal ook straks,
wanneer zij vaders en
moeders zijn geworden,
bij het doopvont niets an
ders te bidden overblij-
Ds. Biesma riep in een
bezielende toespraak de
honderden jongens en
meisjes op om ook voor
de toekomst, niettegen
staande alle problemen en
grote geestelijke gevaren
trouw te blijven aan Gods
Woord en de belijdenis,
daar er temidden van de
ze bewogen tijd, die alle
zekerheden in de crisis
brengt geen andere weg
ten Leven is.
der inzicht van dr. Maurice
de chemicus netelig probleem.
Ten slotte kwam de heer Lit aan
woord om z'ch te verweren tegen
oppositie van vier hoogleraren tegen
zijn dissertatie „Extrapyramidaal syn
droom of situatief gedrag". Prof. dr.
der Horst, Je promotor, schetste
de verdediging van dr .Lit als een die
zich kenmerkte door een voortreffelijk
taalgebruik, dat men over het alge
meen bij medici niet aantreft. Prof. Van
der Horst zei voorts, dat in dit proef
schrift gebroken is met verouderde op
vattingen over zenuw- en geestesziek
ten.
De rector magnificus, prof. dr. D
Nauta, besloot deze openbare senaats
zitting met het uitspreken van het daar-
'oor gestelde votum.
Prins Bernhard op
Bondsdag van Chr.
plattelands] ongeren
Prins Bernhard is voornemens op 31
ïei a.s. in Utrecht een gedeelte van de
bondsdag van de Christelijke plattelands
jongeren bij te wonen en de congressisten
's middags toe te spreken. De bondsbijeen-
komst, die wordt gehouden in „Tivoli",
begin op woensdag 30 mei met een huis
houdelijke vergadering van de C.B.P.B.,
Donderdagmorgen 31 mei vergaderen de
C.B.P.B. en C.J.B.TB. afzonderlijk en
spreekt voor de plattelandsmeisjes ds.
d. Krift uit Ermelo. 's Middags komt
n gezamenlijk bijeen. Dan spreekt
Prins Bernhard en zal ds. Okke Jager
een referaat houden. Op vrijdag 1 juni
zullen de jongeren een tocht door de
provincie Utrecht maken.
KORT
Volgens de bemanning van een Noors
vissersschip zijn enkele Noorse vissers
boten, die aan de grens tussen Noor
wegen en de Sowjet-Unie visten, door
Russisch patrouillevaartuig aangehou-
en naar een Russische haven opge
bracht.
Verzoek mr. Dirkzwager
Ook reactie van zijde
van Vaticaan
Ook van onofficiële Vaticaanse zijde is
en opgekomen tegen de bewering van
de Rotterdamse rechter A. Dirkzwager,
dat de nieuwbenoemde bisschop van
Rotterdam, mgr. M. A. Jansen zijn burger
rechten verloren zou hebben, doordat hij
zonder voorafgaande toestemming v;
Koningin „in vreemde staatsdienst'
zijn getreden. Men verklaarde, dat de
bisschop niet in dienst is van de paus
diens hoedanigheid van soeverein van
Vaticaanse staat maar als geestelijk hoofd
an de roomskatholieken in de wereld
liver godsdienstige aangelegenheden.
De bisschoppen in Nederland worden
door de paus benoemd uit drie candi
dates Na de benoeming stelt de be
trokken bisschop de Nederlandse regering
daarvan officieel in kennis alvorens zijn
functie te aanvaarden.
Door eeuwen trouw
zendt regering en
Kamers manifest
Samen met enkele andere organisaties
heeft de stichting „Door de eeuwen
Trouw" aan de regering en de leden
der staten-generaal een manifest doen
toekomen, waarin o.a. wordt verzocht:
De eenzijdige opzegging door Indone-
van de R.T.C.-overeenkomsten op
de agendo van de alg. vergadering der
V.N. te doen plaatsen.
Invloed aan te wenden opdat zich in
ït proces-Schmidt geen soortgelijke
justitiële en politieke excessen zullen
voordoen als in het proces tegen wijlen
Jungschlaeger.
De Indonesische regering uit te nodi
gen, bij voorkeur via de V.N. de schul
denregeling der fin.-econ. overeenkom
sten voor te leggen aan het Internatio
naal Gerechtshof.
De wijze van deelneming door Indo-
esië aan de Europese betalingsunie
te herzien - in die zin. dat Nederland
zich niet langer garant stelt voor de
republiek Indonesië.
Invloed aan te wend en opda t de Kon.
Paketvaart Mij haar diensten ten be
hoeve van de reoubliek Indonesië staakt
en de aldus vrijkomende schepen te hu
ren en te consigneren voor eventueel
onmiddellijk geboden afvoer van Ne
derlandse staatsburgers uit Indonesië.
De versterking der Nederlandse strijd
krachten in het verre oosten voor veilig
stelling van Nederlandse burgers
belangen in Indonesië.
Advertentie
ZETHAMETAn.v.
VLAARDINGEN
15.11
rholen; 14.4
Schots ork
6 10 Caus 16 25 Ork co
7.55 Weerber. 18 00 Nws: 18.15 Caus; 18.2
port; 18.30 Gram; 19.00 Gevar progr* 19.3
!aus: 20.00 Ork conc; 21.00 Nws; 21.15 Caui
125 Hoorsp: 21.50 Idem 2? 4* Par! even
3.00 Nws en weerber: 23.08-23.13 Koersei
Engeland, BBC Light Proeramme. 1500 e
- "2.15 Lichte muz; 12.45
Ber; 13.45 V d kind; 14.00 V d v
Veense muz: 15 45 Dansmuz; 16 1!
Dagb; 16.30 Hoorsp; 17 58 Ber:
seel: 18.15 Britse muz; 18.45 H<
21 00 V d jeugd: 21 45 Lichte
-24.00
'rogr-ni
«el, 324 m. 11 45 Gl
34 V d landbouwers: 12 42 Gram; 13 00
vs: 13.15 Gram: 14.00 Schoolradio; 15.20
k conc; 16.00 Koersen; 1602 V d ziekt
00 Nws: 17.10 Lichte mur: 17.45 Kind.
deren: 18 00 Franse les: 18 15 Sopr en p
18.20 G-vt
Grar
rsoel: 210
20.(M
Kui
F'ert
*kaleldn«
9.
Hij deed zijn examen in een ongezellige zaal
aan de Burlington Place, blij dat de opgaven
niet zo moeilijk waren, doch beseffend dat tien
tallen andere jongens daar net zo over dachten.
Hij bofte in zoverre dat de wiskunde-opgaven
welhaast een copie waren van die, welke mr. Yor-
ke hem had laten oplossen en hij kwam er dan
ook ruimschoots op tijd mee klaar, niet onte
vreden over zichzelf, 's Middags stond hij netjes
de houding voor een lange tafel, waarachter
vijf al wat oudere heren in burgerkleding zaten,
die geen oog van hem afhielden. Sommige van
hun vragen leken hem al heel zonderling. „Hoe
vaak poets je je tanden?" „Wat is de hoofd
stad van Zweden?" maar de ogen bleven hem
voortdurend aankijken
„Wat wil je bij de Luchtmacht?"
„Ik geloof, dat mijn aanleg me er geschikt
voor maakt, meneer.... en mijn housemaster
denkt er ook zo over. (Voldaan geknik achter de
tafel).
„Wat doe je in je vakanties?"
„O, sport, meneer. Meestal teamsporten. Cric
ket of rugby. Ik hou 't meest van rugby."
(Tot op zekere hoogte was dat juist, maar hij
had opeens de angst dat ze in Sprotborough naar
hem zouden hebben geïnformeerd en dan van
zijn stropen en van de windbuksen zouden heb
ben gehoord. Maar dat was klaarblijkelijk niet
het geval geweest, want ze straalden van vol
doening).
Toen hy naar buiten ging, had hij de over
tuiging het er lang niet slecht te hebben afge
bracht. (Later bleek dat hij van de 250 punten,
welke bij een dergelijke ondervraging bereikt
kunnen worden, er 235 had behaald, hetgeen
maar zelden voorkomt).
Toen naar de doctoren, ze keken in zijn keel.
zijn ogen en zijn oren. sloegen op zijn knieën
om reflexen te controleren, beklopten hem over
al, lieten hem een kolom kwik in een buis om-
DAN
MAAR ZO!
iigetehledenls van Douglai Badai
hoog blazen en z'n adem inhouden. Ze luister
den naar zijn hart en maten zijn bloeddruk.
Toen dat achter de rug was. bestudeerde de
man in de witte jas aandachtig alle papieren.
„Ik zie dat je rheumatische koorts hebt gehad,"
zei hij toen. „Daardoor is je bloeddruk wat hoog
geworden."
Onthutst vroeg Bader: „Word ik daarvoor af
gekeurd?"
De dokter antwoordde: „Zo is 't nu ook weer
niet direct, maar een hoge bloeddrpk is niet zo
best voor het vliegen op grote hoogte. Kom over
een paar weken terug, dan zullen we nog 's kij
ken hoe 't ér mee staat. Ik zou je aanraden je
al die tijd heel rustig te houden."
Hij ging terug naar school en was een tijdlang
een en al rust en kalmte. Toen weer naar Lon
den, waar de dokter de klemband om zijn arm
vastmaakte en oppompte Hij voelde dat zijn
hart van spanning bonsde. De dokter krabde aan
zijn kin. De seconden kropen voorbij. ..Ik zit erg
in spanning," zei Bader. ..waarschijnlijk is dat
van invloed"
„Ja Met een resoluut gebaar klapte de dok
ter de doos van de bloeddrukmeter dicht. „Hij
is nog altijd aan de hoge kant. maar we zullen
je goedkeuren
Dat was een heerlijk ogenblik, maar toen be
dacht hij opeens dat nog geenszins vaststond, dat
hij met zijn examencijfers tot de beste zes be
hoorde.
Een week later kwam er weer een brief
van het Ministerie van Luchtvaart en hij moest
zich dwingen die rustig te openen. De droge,"
genummerde alineas in die brief vertelden hem,
dat hij bij het examen vijfde was geworden, dat
hij een beurs kreeg en zich in september in
Cranwell diende te vervoegen, voorzien van een
extra stel ondergoed, een bolhoed en toiletartike
len. Geen hoogdravend proza heeft ooit zulk een
opwindende uitwerking gehad.
Maar mr. Yorke, ofschoor zeer in zijn nopjes,
maakte de nuchtere opmerking: „Ik ben ontzag
lijk blij voor je, Bader, maar denk er wel aan
dat je in Cranwell twee jaar moet studéren!"
Vol trots ging hij Dingwall zijn succes vertellen.
„Naar wat ik van Cranwell heb gehoord,"
merkte Dingwall op, „hebben alle cadetten daar
motorfietsen. Ik vind dat jij er ook maar een
moest hebben als beloning voor je harde wer
ken."
Toen de jongen dit bescheiden afwees, hield
de leraar niettemin aan en al gauw was Bader
in het bezit van een tweede hands Douglas met
liggende cylinders. Dingwal had er dertig pond
voor betaald en alle dankbetuigingen met een
lachje afgekeerd.
Een paar dagen later liep de school leeg voor
de zomervakantie en Bader nam afscheid van
St. Andrew's. Voor hij wegging, inviteerde de
directeur hem voor een kopje thee en zei langs
zijn neus weg: „Wees vooral niet overmoedig en
zorg dat je jezelf beheerst."
In Sprotborough was zijn moeder wel trots
op hem, maar ze was er volstrekt niet van over
tuigd dat de R.A.F. nu wel zo geschikt voor
hem was. Nu Derick naar Zuid-Afrika was ver
trokken. ondervond Douglas thuis meer hartelijk
heid en hij reageerde daar spontaan op.
(WORDT VERVOLGD)
■yANDAAG is het voor ons land
- volk de bevrijdingsdag. Nu
elf jaren geleden kwam, voor een
groot deel van ons land ook offi
cieel en voor het overige deel niet
minder materieel, het einde aan de
donkerheid en druk, die zich zo
lange tijd over ons hadden gelegd.
In het boek van onze geschiedenis
kon een wel zeer donkere pagina
worden omgeslagen. Een nieuw
hoofdstuk ving aan.
Het is begrijpelijk, waaneer er
zijn, die aan de donkere tunnel,
waardoor wij als volk zijn gegaan,
niet meer willen terugdenken. Er
is aanvankelijk na de bevrijding
een zekere hausse geweest in de
literatuur over oorlog en verzet,
mcar daarop is een reactie gevolgd.
Het verleden had afgedaan; ons
wachtte een andere tijd.
Begrijpelijk is het. Maar niette
min, hoe zouden wij de vrijheid,
waarin wij weer leven mogen, beter
kunnen waarderen dan door haar
te stellen tegenover de smart en het
leed. die toen in brede golven over
ons volk zijn gekomen?
P'ENMAAL uit de tunnel getreden
in het licht, hebben wij ons af
gevraagd, hoe dat alles toch moge
lijk was geweest. Hoe was het mo
gelijk, dat mensen dit mensen kon
den aandoen? Geen wonder, dat
ten gevolge van de ervaringen, in
die jaren opgedaan, het mensbeeld
in de crisis is gekomen.
Hoe is het ter wereld mogelijk,
dat mensen dit mensen konden aan
doen? Deze vraag rees wel het
meest klemmend, wanneer het ging
om het fel oplaaiende antisemitis
me. zoals dat onder onze vijanden
van toen hoogtij vierde. Het anti
semitisme, dat de harten had toege
sloten en de hoofden beneveld, zó
dat men zich volop wanen kon in
een waanzinnige wereld. Het anti
semitisme, dat, geraffineerd en bru
taal tegelijk, zich keerde tegen tien
duizenden van onze eigen landge
noten en waaraan alleen uit ons
land meer dan honderdduizend
landgenoten ten slachtoffer zijn
gevallen.
Het is goed, dat wij ons voor
ogen blijven stellen wat er in die
jaren is gebeurd. Het is goed, dat
wij blijven bedenken, dat dit dan
toch maar mogelijk is geweest. Men
heeft overwogen, hoe dit alles psy
chologisch te verklaren zou zijn.
Dit kon dan aanleiding gëven tot
belangwekkende studies; intussen,
het belangrijkste is, dat het moge
lijk is gebleken.
J^IT is het wat ons ter verdieping
onze zelfkennis dan ook
altijd voor ogen moet blijven staan.
De mens, ook de mens van onze
dagen, heeft geen reden zich te ver
hovaardigen. Daarvoor is deze blad
zijde uit de geschiedenis der wereld
tè donker en tè beschamend.
Vandaar ook dat wij juist vandaag
menen goed te doen, de aandacht
te vestigen op een dezer dagen af
gekomen afzonderlijke herdruk uit
het bekende standaardwerk „Onder
drukking en Verzet" (Van Loghum
Slaterus, Arnhem, en J. M. Meulen-
hoff, Amsterdam). Het is het hoofd
stuk uit dit standaardwerk, dat be
trekking heeft op het de Joden aan
gedane leed: „Kroniek der Joden
vervolging", door mr. Abel J.
Herzberg.
De herverschijning in deze vorm
van dit aangrijpende hoofdstuk uit
het belangrijke geschiedwerk li voor
onszelf aanleiding geweest, heel dit
droeve relaas van smartelijke erva
ringen nog eens opnieuw op ons te
laten inwerken en onder het lezen
wordt men geschokt en bewogen.
Zo er in de kleur van zwart nog
enige gradatie mogelijk is, dan is
wat de Joden is wedervaren wel
het meest donkere dat in de mense
lijke verbeelding zich denken Iaat.
Het is aan ons allen, dit nimmer
te vergeten.
^OGMAALS vandaag is ons hart
dankbaar gestemd om de vrij
heid. die ons werd gegeven. Vrijheid
betekent bevrijding. En deze bevrij
ding betekende voor ons, die dit
alles mochten overleven, «-een natio
nale verlossing uit ellende en ver
driet.
Mogen wij ons door onze houding
deze vrijheid steeds weer zien te
verwerven en mogen wij daaraan
steeds weer inhoud weten te geven.
Russische kerkelijke
leiders naar V.S.
Op 2 juni zullen acht protestantse en
orthodoxe kerkelijke leiders uit de
Sowjetunie in de V. S. aankomen voor
een bedoek van tien dagen.
De Russische kerkelijke waardigheids
bekleders zullen de gasten zijn van de
National Council of Churches.
De Russen zullen een rondreis maken
„om zich op de hoogte te stellen van
het Amerikaanse protestantisme en de
Amerikaanse levenswijze"
Leider van de Russische delegatie is
metropoliet Nicolai van Moskou, hoofd
van de afdeling buitenlandse aange-
egenheden van de Russisch-orthodoxe
kerk De delegatie omvat leiders van vier
Christelijke gemeenschappen, die in de
Sowjetunie werkzaam zijn. de Russisch-
orthodoxe. de Armeens-orthodoxe. de
Lutherse en die der Baptisten. Geen der
delegatieleden is ooit in de V. S. geweest.