VAN HENS TOT MENS AMSTERDAMS CHIRURG KREEG EREDOCTORAAT IN LEIDEN Voor zijn bijzondere arbeid op kunsthistorisch gebied Leids Studententoneel gaat in arena spelen NIEUWE LEIDSCHE COURANT 3 ^EER GROOT WAS DE BELANGSTELLING, toen gistermiddag in het groot-auditorium der Rijksuniversiteit te Leiden de promotie honoris causa plaats vond van de Amsterdamse chirurg dr. A. Welcker. We zagen afgevaardigden van Curatoren, vele hoogleraren, vooral van de medische en litteraire faculteit, de besturen der studentenfaculteiten, Amsterdamse collega's van de promovendus en nog vele andere belangstellenden, die vrijwel het gehele auditorium vulden. Zoals we enige tijd geleden reeds meldden, werd door de Senaat der Leidse universiteit besloten, aan dr. Welcker het eredoctoraat der letteren en wijsbegeerte toe te kennen, in verband met de zeer bijzondere wetenschappelijke verdiensten van deze medicus, op het gebied van de Nederlandse kunstgeschiedenis, meer in het bijzonder op dat van de 17de-eeuwse tekenkunst. De rector magnificus der universiteit, prof. dr. A. E. van Arkel, opende plechtigheid met het voorlozen van staatsbesluit, hierboven genoemd, wa het woord was aan de promotor. De promotor, prof. dr. H. van de Waal, hield hierna enige bespiegelingen ov methodiek van kunstgeschiedenis en dicijnen, en begon met te herinnerei enkele der in de promotiebul genoemde argumenten voor de verlening vai eredoctoraat. Hierin wordt o.m. gezegd, dat dr. Welcker „met onvermoeide ijver en liefdé van talrijke kunstenaars meer aan de waarheid beantwoordend beeld heeft gegeven, door werken, die hun reeds lang werden toegeschreven, als onecht aan te tonen, daarentegen echte werken aan een onverdiende vergetelheid te ontrukken". Voorts, dat hij door scherpzinnig historisch onderzoek „menig nieuw gegeven aan het licht heeft ge bracht, of nieuw licht heeft geworpen op bekende feiten". Spr. releveerde voorts, dat de promo vendus dat werk alleen heeft gedaan als complement van een dagtaak, die op zich zelf reeds gevuld was, en wenste hem met de zo ten volle verdiende erkenning van die arbeid geluk. Dat deze erepromotie plaats heeft in het Rembrandt jaar, noemde prof. Van de Waal een bijkomstige om standigheid, die evenwel niet van be lang ontbloot is voor ieder, die zich wil verdiepen in de verhouding lus sen de volgende drie zaken: ten eer ste de kunstgeschiedenis, die de pro movendus zo eervol heeft gediend, ten tweede de kunst van onze groot ste zeventiende-eeuwse meester en ten derde het beroep van medicus, dat niet ten onrechte nog immer prijkt met de ouderwets aandoende doch in wezen zo juiste naam van genees kunst. Verwantschap Ne een korte levensschets van dr. Welcker te hebben gegeven, vertelde prof. Van de Waal, dat de promovendus om streeks 1915 prenten ging verzamelen, zo als zo vele chirurgen vóór en na hem hebben gedaan. Dit bracht spr. t.n thema van zijn rede: dat onder de bonte verscheidenheid van wetenschappen, aan onze universiteiten worden beoefend, geen tweede paar te vinden is, dat bij een zo ver uiteenliggend werkingsveld een zo verwante structuur vertoont als de medicijnen en de kunstgeschiedenis. Nadat dr. Welcker tussen 1915 en een zeer respectabele collectie moderne grafiek had bijeen gebracht, een ven ling van ettelijke duizenden stuks, w het werk der meeste contemporaine prentkunstenaars compleet vertegenwoor. digd was, volgden omstreeks 1928 de eerste aankopen van tekeningen. Het waarderen van tekeningen vergeleek spr. mei waarderen van kamermuziek; beide zijn ln hun soort ongetwijfeld het moeilijkste, minst spectaculaire genre, dat evenwel voor de toegewijde liefhebber sensaties van het edelste gehalte verbergt. Weldra verschenen nu ook de eersti kunsthistorische artikelen van dr. Wel cker, die zich vooral onderscheidden door een combinatie van stijlkritisch kenner- schap, met het vermogen tot interpreta tie van historische bronnen. Na enkele voorbeelden hiervan gegeven te hebben, zei prof. Van de Waal, dat het gehalte en de omvang der door dr. Welcker ver richte zoekingen zodanig zijn, dat zij elke beroepsconservator van tekeningen den sieren. Het zwaartepunt van deze ar beid zag spr. in het. kennerschap, e: noemde het zeker niet toevallig, dat deze clinicus zich aangetrokken heeft gevoeld tot het diagnostiserende werk van de kunst kenner, waarbij steeds van één bepaald concreet geval wordt uitgegaan. De clinicus resp. kunstkenner noemde .spr. een laconisch-beknopt theoricus. d< theoricus resp. kunsthistoricus een wijd lopig clinicus. Toch zijn de twee genoem de activiteiten in wezen niet te scheiden, doch vertegenwoordigen ze twee aspecten van één, onverbrekelijk samenhangend complex. Herkenning Van de kunstkenner wordt ver wacht, dat hij herkent wat hij niet eerder heeft gezien. Dat is het her kennen van een abstractie en be hoort daarom tot die hogere trap van geestelijke activiteit, die wij het zij wetenschap hetzij kunst noemen. Een technisch proces levert daaren tegen nooit meer op dan datgene, waarme het in de aanvang begon; zijn resultaten zijn beperkt en bij voorbaat bepaald. De techniek reikt nooit boven zichzelf uit. De weten schap heeft die taak per definitio- nem en het is deze wezenstrek, die haar met de kunst verbindt. In dit bezadigd herkennen van wat men te voren niet heeft aanschouwd zag prof. Van de Waal het verbindende element tussen geneeskunst en kunstgeschiedenis, d.w.z., evenals de kunstkenner, komt de medicus steeds te staan tegenover een uniek com plex, dat hij in die vorm nog nooit heeft gezien. Ten slotte vroeg de promotor aandacht voor een bepaald aspect van onze geeste lijke activiteit: het vermogen tot duiden of interpreteren. De duidende mens is niet alleen hij, die ,de dingen een beteke- geeft, maar evenzeer hij, vóór wie de dingen een betekenis krijgen. Dit vermo gen tot "duiden beschouwde spr. als het vermogen zich bewust te vereenzelvigen. Tot de groep van de duidende mens wilde hij niet alleen de kunsthistoricus ook de medicus rekenen. Beiden observeren op een wijze, die men tegelijk. Pu iperen cappa bul, tijdens de plechtigheid. Twee jaar geleden evenwel werden voor het eerst de bekende cappa's (schoudermantels) uitgereikt, pur per van kleur en gesierd met een afbeelding van het grootzegel der universiteit. De eersten, die deze cappa ontvingen, waren Schlum- berger (Frankrijk). Forster (Enge land) en Victor v. Vriesland (Neder land), tijdens de erepromotie in 1954. Bij de plechtigheid van gisteren was laatstgenoemde gesierd met de cappaaanwezigevenals dr. P. J. Waardenburg, oogarts te Arnhem, die in 1953 het doctoraat honoris causa in de medicijnen van de Leidse universiteit ontving en aan wie naderhand alsnog de cappa werd uitgereikt. Men is het er in universitaire kringen nog steeds niet over eens, of aan alle eredoctoren der univer siteit, die vóór 1954 promoveerden, de cappa nog moet worden uitge- Mr. Visser van IJzendoorn, een der curatoren van de Leidse Universi teit, wenst dr. Welcker (met cappa) geluk met zijn promotie. Rechts een dochter van de „jonge doctor". Foto Van Vliet Tussen de bladzijden Hoffmans Vertellingen Eén dag voor zijn dood in 1880 voltooide de Joods-Duitse componist Jacques Of fenbach het piano-uittreksel laatste operette, „Hoffmans Vertellingen". In zijn meer dan honderd operettes deze een bijzondere plaats in. Zijn werd daarmee over de wereld verbreid en nog altijd behoren soli en duetten uit deze schepping tot de geliefkoosde ziek van onze tijd. Het regisseurs-duo Po well en Pressburger heeft er enige jaren geleden een kleurenfilm van gemaakt, die deze week in Casino is te zien. Covent Garven stónd de prima-ballerina Moi Shearer af, het koor van Sadlers Wells ballet zingt en een keur van zange: geressen en balletdansers en -danseressen De Britten hebben niet gepoogd er eer soort mengelmoesje van toneel en operet te van te maken, neen, zij herschiepen deze operette in een typische filmversie, waarin de eigen mogelijkheden •ra en plaats der handeling ten volle werden uitgebuit. Zo verschijnt de derlijke geschiedenis van Hoffmans drie onbevooroordeeld en vereenzelvigend kan noemen. Beiden gaan uit van minieme verschillen in kleur en vorm, en beiden moeten deze interpreteren ten opzichte van de levende mens. Hierin lag vol- prof. Van de Waal de verklaring van de opvallende aantrekkingskracht, die de kunstgeschiedenis op de medici uitoefent. Nadat de pedel der universiteit, de heer P. A. Harteveld, de promovendus de eren cappa had omgehangen, las prof. Van de Waal de bul voor, die daar na aan dr. Welcker werd overhandigd. Met een kort woord dankte dr. Welcker voor de hem betoonde eer. Hij merkte, op, dat hij zijn kunsthistorische liefheb berij enkel en alleen had kunnen beoefe- dank zij de gedegen opleiding in de medicijnen, die hij indertijd aan de Leid- hogeschool heeft mogen ontvangen. Na de plechtigheid was in de receptie zaal gelegenheid tot gelukwensen, v vol en gebruik maakten. Dr. Welcker tiende Dr. .Welcker is de tiende in leven zijnde eredoctor van de Leidse universiteit. De docto ren zijn: prinses Wilhelmina, koningin Juliana, Winston Churchill, prof. dr. W. E. Hocking, lord W. M. Hailey, dr. P. J. Waardenburg, dr. J. Schlumb erger, dr. E. M. For ster en dr. Victor E. van Vries land. Een dokter nodig De zondagsdienst der huisartsen te Lei den wordt morgen waargenomen door de dokters Van Bockel, De Graaff, Kors, Lahr, Veldhuyzen en Van Wingerden. Welke apotheek De avond-, nacht- en zondagsdienst der apotheken te Leiden wordt van zaterdag 28 april 13 uur tot zaterdag 5 mei 8 uur waargenomen door de apotheek Herdingh en Blanken, Hogewoerd 171, tel. 20502. en apotheek Reijst, Steenstraat 33, tel. 20136. Experiment in Volkshuis REEDS GERUIME TIJD is men ook in ons land op zoek naar wegen van toneelvernieuwing. Zo overweegt men om in de plaats van het klas sieke toneel, bestaande uit drie gesloten wanden en een vrije voorkant, gebruik te maken van een arena. Zoals men bij een circus als publiek ge heel rondom het gebodene in de piste zit, zo zijn dan de toeschouwers ge schaard om de spelers op het geheel open toneel. lijk los te komen, terwijl het bovendien een vraag is of het nieuwe het oude werkelijk zal verdringen. In ons land is deze nieuwe methode reeds enkele malen toegepast, onder an dere door het Utrechts Studenten Toneel. En, uiteraard, er zijn voor- en tegen standers. Sommigen beweren, dat de oude vertrouwde methode de enige juiste is, omdat in de eerste plaats de gehele handeling naar het publiek is gericht en niemand dus voor een korte of lange tijd „aan de achterkant" zit, en ten tweede, omdat een arena veel meer van de spe lers eist. daar hun elke steun van décor e.d. is ontvallen. Anderen geven de voor keur aan deze vorm van vernieuwing, onder meer omdat in dit geval het publiek als één gesloten eenheid rond de spelers een betere stimulans kan zijn en ook in zijn reacties beter één geheel kan vor- Een dergelijk experiment kan. naar deskundigen menen, beter door amateurs worden ondernomen dan door beroeps toneel. Van het oude is nu eenmaal moet- Dubbel Het Leids Studententoneel nu, als ama teur, zal zich binnenkort aan dit experi ment wagen. Een dubbel experiment eigenlijk, want niet alleen zal de arena het klassieke toneel vervangen, doch bo- vend.e.n zal het rtuk een tragedie zijn. Tot nu ioe had men zich uitsluitend tot «ifa n bepaald' bij het Sebruifc van Het Leidse Volkshuis krijgt de primeur, f*s OP 7 en 8 mei het Leids Studenten- -oneel als gebruikelijk in samenwerking met de vrouwelijke studenten Jean Neveux „Plainte contre l'lnconnue" (anklacht tegen h?t onbekende) gaat bren gen. De regie berust weer bij de heer A Hauer, wiens naam de laatste jaren on- AGENDA VOOR LEIDEN Zaterdag Stadsgehoorzaal, 8 uur: uitvoering da mes-gymnastiekvereniging „Concordia". Schouwburg, 8 uur: Lltteris Sacrum met blijspel ,,'t Is maar betrekkelijk" door Noel Coward. Leiderdorp, Dorpshuis. half 8: Chr. Oranjevereniging „Ons Genoegen" met „Drie is teveel". Maandag Bordes station. 9.35 uur: Ned. Chr. Reis- veremgiing. excursie naar de Kennemer- dumen. Stadsgehoorzaal, htalf 3: Sjors en Sjim- mie van de Rebellenclub. Schouwburg, 8 uur: Timdelerolub me „De farroilne Kegige". Leiderdorp, Dorpshuis, half 8 Chr. Oranjevereniging, „Ons Genoegen' met „Drie Is teveel" Dinsdag Rehobotoh, 10 uur: verkoopdag ten bate van nieuwbouw Diaconiessenhuis. Academie, 8 uur: prof. dir. G. Rijck- mans uil Leuven over VoorLslamisch Arabië en het Oudie Testament. Woi isdag Lakenhal, 8 uur: K. en O.-cursus met lichtbeelden over Rembrandt door drs J. van Wessem, Burcht, 8 uur: balletschool Swinkels Hendricks, leebKngemnibvoerdnig. Pietenskertlt» half 8: Avondstilte. Oegst geest», raadhuis. 2 uur: be zoek mr. J. Klaaseea, commissaris der Koningin. Nachtdienst apotheken Apotheek Herdingh en Blanken, Hoge woerd 171, teL 20502, en aptobheek Reijst, Sbeenstraal 35, tel. 20136. Tentoonstellingen Lakenhal, 105 uur: werken van Isaac tsraëls (tot 7 mei). Prentenkabinet, 25 uur:, Het Parijs an Jean Marot (tot 12 mei). Voorheen had de bemanning tamelijk primitief geleefd. Toen eenmaal de eer ste passagier na uren praten „gevangen' was, drong het tot de directie door, da' er verandering moest komen in de wel huiselijke en gezellige, maar overigens niet al te hygiënische wijze van proviand nuttigen. Er werd een maatregel getrof fen, dat iedere fokker F7 B een brood plank en broodmes kreeg toegewezen. De passagier moest evenwel niet te nauw kijken; het kon gebeuren dat er olie op n boterham was terechtgekomen, waad werden kwam toen evenwel nog et „in Frage", zei de heer Viruly. Maar bij de ver doorgevoerde service, mag boos worden als uw tomaat aan de rkeerde kant van uw slablaadje is te rechtgekomen. Psychologisch Inderdaad 'n experiment! Neveux schreef het verhaal een jaar of zes geleden. Het stuk speelt in het vooroorlogse Rusland, had door Tsjechow geschreven kunnen zijn. Het gegeven is psychologisch (patho- psychologisch?) van aard en speelt in een kring van levensmoede mensen, die zelf moord als enige uitkomst zien. Als de officier van justitie wil ingrijpen, en het groepje mensen uit hun poel van wan hoop wil halen wat hem ook gelukt valt hij zelf aan een niet meer te dragen mismoedigheid ten prooi, en het eind alle dingen is, dat de toeschouwer gesuggereerd wordt, dat de officier zelf ch van het leven berooft. Zal juist dit stuk zich voor toneelver nieuwing lenen? V'ij zijn benieuwdl K.L.M.-avond in Gehoorzaal De romantiek van het vliegen is er wel een beetje af LS SLUITSTUK van de K.L.M.-activiteiten, die de laatste weken in Leiden zijn gevoerd, hield het passage- en vrachtkantoor Hesta, Crans Co. gisteren in de foyer van de Stadsgehoorzaal een K.L.M.-avond. De heer A. Viruly, oud-gezagvoerder van de K.L.M., sprak over de service van de maatschappij, vroeger en nu. Met speelse scherts vertelde de heer Viruly over de periode van omstreeks 1930, toen het pionierstijdperk voor bij was en men serieus over de service begon na te denken. Geestig jprekend over de enorme technische rbeteringen. zei de heer Viruly, dat de nantiek van het vliegen er wel wat afgegaan. Vroeger was vliegen een kwestie van routekennis. Over bepaalde bruggen, wegen en kathedralen werd de Zangconcours in Leiden (1 hebben gemeld, zal op dion- ei om 6 uur 's avonds een in de gehoorzaal te Leidein worden gehouden, ui tgaande van de ring Leiden en omstreken van Chr. zangver- i nagingen. Men heeft wethouder Van Schalk, loco-burgemeester van Leiden, bereid gevonden, de opening van het concours te verrichten. Er zullen veertien koren deelnemen, waarvan vijf verend- de hoogste afdeling. De koren komen uit Otterlo, Heemstede, Nieuw richting van Amsterdam naar Parijs ge vonden. De heer Vriuly kruidde zijn cau serie met tal van geestige anekdotes. Voorts werden op deze avond een twee tal films vertoond, „De Vliegende Hol lander" en „Mensen die de wereld klei ner maken". De heer Fr. van Dam droeg voor uit het werk van W. v. Veenendaal. Leiden in de ether NCRV gaf goede indruk van ICO Leiden was gisteravond in de ether. De N.C.R.V. gaf tussen 6.35 en 7 uur een goe de indruk van de interscholaire culturele ontmoeting (de I.C.O.), die op 16 maart in de Stadsgehoorzaal heeft plaats gehad. Andries Roest verzorgde de verbindende teksten. Allereerst werden enige opnamen niet-prijswinnaars uitgezonden. De heer C. Bamhoorn. voorzitter van de voor bereidingscommissie, zette tijdens een in terview het doel van deze ontmoeting uit- Na het openingslied, dat onder leiding an de heer Chr. Hanegraaff werd gezon gen, speelde Dick van Eerde een im- omptu van Schubert, vertelde Mieke in Velzen waarom zij een Duits gedicht had gekozen en droeg zij dit gedicht (Erl- könig van Goethe) ook voor. Elly van Dissevelt en Gerard de Groot speelden Ibert „Het witte ezeltje". liefdes, voor Olympia, Giulietta en Anto- nia, met steeds op de achtergrond de per sonificatie van het kwaad, als een tegen de opera aanleunende operette op het doek. De muziek is heerlijk, de zang tot ln de puntjes verzorgd, en de balletten zijn zo meesterlijk, vooral waar ze wor den gemengd met poppenspel, dat deze film is geworden tot een genot èn voor de muziekliefhebber, èn voor de balletto- Offen- TH. VAN DER HEIJDEN Rechtskundige HOGE RIJNDIJK 103 a LEIDEN TELEFOON 23405 Pacht-, rechtszaken en incasso's. goede plaats in aanmerking kwam. Zo konden Henny Ravestein. Mady Roeloffs, Kors van Leeuwen (allen van de Chr. kweekschool) en Kees van Pinxtcren (r.k. lyceum) hun eigen prestaties beluisteren. Terwijl de heer A. Middeldorp de uit slag voor de wedstrijd declamatie bekend maakte, hoorden we de stemmen van Wim de Meyer, Jikke Schouten, Marike Swarts en Arnold van den Bos. L.C.K.V. doet beroep '„'„""L0™""'"" BOK voorzitter' van de geitenfok- vereniging nipte een geite- haar van zijn mouw, keek toen over zijn bril en zei zo hard: „Sssst", dat er op de papieren voor hem een heleboel fijne vocht- plekjes ontstonden. Nu was het erg rumoerig in „Het zwarte paard". De andere bestuursfunc- tionarissen haalden extra adem en riepen eveneens en met vereende krachten „Ssssssssstü" Het regen de nu' over de hele tafel. Het ge luid, dat ze maakten, was als dat van een locomotief, die stoom af blaast. Maar succes hadden ze wel. Want het werd plotseling stil. De voorzitter speurde links en rechts. Helaas zag hij niet veel, want het stond blauw van de rook. In het wilde weg riep hij: „Wie is tegen de aankoop van een nieuwe bok?" Hier en daar stond uit de rooksluiers een ge stalte op om tegen de aankoop in opstand te komen. „Die meneer daar", zei de voorzitter en hij wees met zijn hamer in het vage. Daar in het vage begon meteen het vuur der oppositie te bran den. Men luisterde. „Zoas ik tro ver denk, m'heer de foorsitter", zei de opponent, „moste we d'r niet an beginne. De ouwe bok is nog puur best en waarom mot er dan een nieuwe komme? Dat wou 'k maar eve segge." Hij ging weer achter de rook zitten. „Wie nog meer?" noodde de voorzitter. „U daar". Hij wees weer en liet zichzelf op zijn stoel neer, toen in de zaal iemand op rees en zich in postuur zette. Naai de houding van de nieuwe spre ker te oordelen, rekende deze zichzelf tot de intelligentsia onder de fokkers.Ook had hij een door de rook niet nauwkeurig te bepa len aantal vulpotloden, een vul pen en gewone potloden in zijn borstzak. Hij stak zelfbewust eerst een sigaret op en toen zijn speech af. Hij besloot met de volzin: Me neer de voorzitter, als we blijven staan bij de oude bok komen we niet verder, want dan schieten we niet op en daarom zeg ik, dat we pal moeten staan vóór de nieuwe bok, als we voorwaarts willen streven." Hij raakte zelf zo onder de indruk van zijn peroratie, dat hij ook nog omhoog wilde. „In excelsior" zei hij. „Ik vroeg wie tégen de nieuwe bok was", zei de voorzitter. „O", zei Cicero. Liegenier. NA 35 JAAR is de Leidse Christe lijke Kampeer-Vereniging 7.0 ver, dat niet écn maar dertien kampen voor de zomer worden opgezet; in Hecrde, Otterlo, Gulpen, Luxemburg en Oos tenrijk. Aan deze kampen zullen in totaal 500 jongens en meisjes deelne men. Dit bewijst, dat de L.C.K.V. een factor in het Leidse Jeugdleven is ge worden, die daaruit niet meer kan worden weggedacht. L.C.K.V. is een naam, die vertrouwen wekt, bij de kampers zelf, maar ook bjj de ouders. Mede dank zij de goede leiding is de vereniging gegroeid tot Men begrijpt, dat het bestui alles 1 het erken. behouden, ogelijkheid van vruchtbaar ;tabilisatie en uitbreiding de mogelijk- staat of valt echter heid om leiders aan te trekken. Het Is het probleem, waarmee het jeugdwerk over de hele linie te kampen heeft. Het L.C.K.V.-werk is gebaseerd op kleine tentgemeenschappen. Aan het hoofd van zo'n gemeenschap staat ccn tentchef, „cheffic" genaamd. Hij ver tegenwoordigt dc hoofdleiding van het kamp. Ieder kamp bestaat uit- 5 tot 7 Als men weet, dat voor ieder kamp ook nodig zijn een hoofdofficier, een commandant, een kok en hulpkok, ccn sportleider, een kantincchcf cn ccn fourageur, dan begrijpt men. dal het L.C.K.V.-bestuur zich ieder jaar weer zorgen maakt over het „stafproblccm". Behalve aan tentchefs is er meestal een groot gebrek aan koks. Het bc- Mocht u besluiten, dc L.C.K.V. als kok of tentchef uit dc nood te helpen, dan wordt u met open armen ontvan gen bij P. de Gocijer, Jan van Goyen- IVaar is die papegaai? club zal maandagavond in de schouw burg „De Familie Kegge" opvoeren. Maandenlang hebben de spelers met enthousiasme dit mooie stuk gerepe teerd. De kostuums, de decors en de restalles is in orde. Als dat éne er nu maar niet was. Of liever: als „hij" er maar wél was! Een van de hoofdrolspelers komt namelijk maar niet opdagen. Die „hoofdrolspe ler" iseen papegaai! Iedereen, die de familie Kegge uit de Camera Obscura kent. weet dat de heer des huizes een pracht van een papegaai had. Dit prachtexemplaar het woord is van de heer Kegge zelf komt ook in het toneelstuk voor. Het dier heeft de rol van „stille getuige", omdat het gedurende de gehele voor stelling op het toneel moet staan. Hoe de Timdelerclub ook haar best heeft gedaan, men heeft voor die ene steeds geen papegaai kun- Succes op de Hiswa voor handel en industrie op het gebied van scheepsbouw en watersport), die deze week in Amsterdam werd gchou- houden, heeft de firma A. van der Kwast cn Co. te Leiden een groot suc ces geboekt. Nameljjk, na jarenlange proefnemingen in het laboratorium, gecombineerd met praktijkproeven op enige vooraanstaande jachtwerven, met 't nieuwe Kwastolux-lakprocedé. Het bleek, dat met eenvoudige kwast- bewerking opmerkelijk mooie resul taten werden bereikt. De nieuwe jachtlak werd prima bestendig tegen atmosferische invloeden en zeewater gcn< md. WK:W Rembrandtzegéls voor het goede doel. Rembrandtzegels A F EN TOE wordt de hal van -L*- het postkantoor in Leiden dienstbaar gemaakt aan een goed doel. Ditmaal hadden de dames C. J. Zekveld (links) en Th. van Royen (rechts) er bezit van geno men voor de verkoop van de Rembrandt-zomerzegéls. De baten van deze verkoop zijn bestemd voor allerlei instellingen op de terreinen van maatschappelijk werk, volksgezondheid en cultuur. Weet u, dat zo'n stand in de hal altijd een belangrijk voordeel biedt? Dat is dit, dat u niet voor het postzegelloket in een rij hoeft te gaan staan. Laat dit een aan moediging zijn om het goede doel, waarvoor de halstand wordt inge richt, te steunen. De zomerzegels blijven voorlo pig nog aan de loketten verkrijg baar, als in de hal niet wordt ver kocht. Mogen véle instellingen ge holpen kunnen worden. T. V.-weer profeet TTET ZAL U wel bekend zijn, dat zelfs het nieuwste communicatie middel zich sedert enige tijd ook al van het oudste en wellicht meest be sproken onderwerp heeft meester ge maakt. Wij doelen hierbij op het weer- praatje, dat tegenwoordig geregeld voor de televisie wordt gehouden. De gelukkige bezitters van zo'n vèr- zichtapparaat zien op uitzendings avonden tegen een uur of acht een weerkaart op het scherm verschijnen, waarna een met een potlood gevulde mannenhand langs de vele schijnbaar grillig getrokken lijnen wijst. De eigenaar van de hand, die zijn kijkers op zeer bevattelijke wijze al lerlei interessante bijzonderheden over depressies, luchttemperatuur, stra lingsomstandigheden, luchtbeweging, luchtvochtigheid en druppeltjesgehalte van de lucht vertelt, blijft onzichtbaar, maar het lijdt geen twijfel of hij is door vele Leidenaren en ook wel Noordwijkers aan zijn stem herkend. Het is namelijk onze oud-stadgenoot Joop den Tonkelaar, die nu in De Bilt woont en aan het K.N.M.I. ver bonden is. Hij speelt afwisselend met een collega voor televisie-weerprofeet. Den Tonkelaar is echter lid van de Leidse atletiekvereniging Holland ge bleven en in hardloopwedstrijden ver dedigt hij dus nog steeds de eer van zijn oude stad, die hem erg na aan het hart ligt. Wanneer zijn weervoorspel lingen hem dan ook maar even tijd gunnen, is hij druk aan het trainen en' als de weersomstandigheden zich daar toe niet lenen en dat ziet Den Ton kelaar altijd van te voren aankomen houdt hij zich onledig met het schrijven van artikelen over meteoro logie om zijn sportvrienden te waar schuwen voor de weersfactor. die op zo velerlei wijze de sportprestaties schijnt te bevorderen of aan banden te leggen. Ja. die Joop den Tonkelaar heeft nuttig en interessant werk. Lady and the Tramp Als er ooit een charmante Disney- tekenfilm is gemaakt, dan is het zeker „Lady and the tramp", een heerlijke hon- denfantasie. De „Lady" is een echt rijke- lui's hondje en de Vagebond (Trainp) is een gewone straathond. Maar uiteindelijk vinden ze elkaar en krijgen ze samen nog kinderen ook. Maar wat zo'n deftig hond je allemaal niet moet meemaken. Het loont de moeite er iets van te vertellen, doch het zou het plezier ln de film weg nemen. Deze film moet verrassend blij ven; men moet telkens weer nieuwe on gekende situaties in het hondenleven kunnen ontdekken. Ook de tragiek, als de hond wordt achtergesteld, nadat er een echte baby in een gezin Is geboren. Maar er is ook de trouw van een hond te zien. Een enkel griezelig effect vormt de ach tervolging van de rat. De rest is van grote bekoring en waard om meerdere malen te aien. Eén keer kan men name lijk onmogelijk alle facetten goed bekij ken .De film is geheel in het Nederlands nagesynchroniseerd, zodat er dus geen onderschriften nodig zijn. De muziek is al even charmant. Een verrukkelijke, ontspannende film. deze week in Trianon. (Charmante fantasie van Disney over wegvallende standen in het hondenleven)' De politie volgt het spoor Uit filmtechnisch oogpunt kan men van de rolprent, die deze week dn Luxor draait, veel goeds zeggen. Op uiterst be kwame wijze is hier een beeld gegeven hardnekkige wijze, waarop de Parijse politie het spoor volgt, dat moet leiden naar de dader van een moord. Re gisseur Glouzot weet zo voortreffelijk sfeer te scheppen, dat de toeschouwer toegeeft volkomen in zijn ban te gera- in die van de voortreffelijke acteur Louis Jouvet. Helaas moet ook worden gemeld, dat Clouzot, zoals zijn menden toegeven, uitsluitend films maakt om er veel geld aan te ver dienen. Dat het hem niet gaat om een artistieke, maar om een commerciële prestatie van de eerste rang. Daarom komen in deze film zoveel hoogst be denkelijke scènes voor, daarom ook is dit artistenmilieu uitgekozen en öm die re den kunnen we „De politie volgt het spoor" niet aanbevelen, hoe knap de film ak is gemaakt. (Politiefilm, knap gemaakt, maar met te opzettelijke realistische effecten). Robijnen van de Birma- prins Gwen Moore is eigenaresse van een stuk land en een aantal gedresseerde oli fanten. Ze krijgt plotseling bezoek van ver, die gezocht wondt, daar men hem verdenkt de zoon van de Sawba van Safloar te hebben vermoord en beroofd. Een officier van de veiligheidsdienst, Cardigan, krijgt bevel hem gevangen te "laar de Sawba wil eigen rech- tertje spelen en geeft zijn legertje bevel Jim Brecan, de moordenaar van zijn neer te knallen. Als resultaat kan enige verwarrende scènes zien, waar Cardigan en Jim onderling en tezamen tegen het speelgoed-legertje vechten. Als de gezochte moordenaar eindelijk ls ge grepen en de Sawba hem laat afstraffen met een zweep, komt een klein jochie vertellen, dat de prins niet ls neerge schoten, maar gestorven aan de pest. Dan is al het leed weer geleden en Jim kan zijn liefje (Gwen) aan zijn hart drukken, op het doek van Rex. (Veel verwarring om de dood van een To Catch a Thief De Vista Vision-kleurenfilm „To Catch a Thief" is in Luxor geprolongeerd. Ver moedelijk zal de recente publiciteit rond Grace Kelly daaraan niet vreemd zijn! Met pensioen Op 1 mei hoopt de heer K. C. W. Dijk stra, wagenvoerder eerste klasse bij de N.Z.H. te Leiden, wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd de dienst te verlaten. Gouden huwelijk Op 9 mei is het vijftig jaar geleden, dat het echtpaar Versteeg-Kusters. Wassstraat 1 het huiwelijk trad. 9.30 u Koninginnedag in Leiden 7 uur Reveille door 4 bands. 8.15 uur Aubade op Stadhuis plein. 9 uur Kinderfeesten in ge hoorzaal. 9.30 uur Kinderspelen terrein Zoeterwoudsesingél. Militaire mars e défilé. 10 uur Dienst in Pieterskerk, ds. Ottevanger. 10 uur Poppenkast op Stad huisplein. 10 uur Carillonbespeling. 10 uur Spuiten fontein Vis markt. 10 uur Prijsuitreiking voor oranjedragende kin deren. Start oranje-wandel tochten Oud-Hortus- zicht. 2.30 uur Voetbalwedstrijd Leidse Hout. 2.30 uur Kindervoorstelling in gehoorzaal. 4.30 uur Rondgang K. en G. 4.30 uur Wandelaars met mu ziek langs stadhuis. 8 uur Openluchtconcert Stadhuisplein. 8 uur Rondgang „De Post". 8 uur Schouwburgavond m. Chr. Oranjevereniging en Timdelerclub. 1.30 u

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 3