NIETS IN T ZICHT l
C
Glasindustrie
EESEESSHES3'
WAN ASSYRIERS
TOT DE TELESCOOP
1symptoom van deze tijd?
EEN NADER STADIUM
Cultureel
venster
De weergaloze
bruid
Boris Christoff, Jennie Tourel
en motetzang
Als er eens geen glas bestond
Het bekende mat- of mousseli- Het „afspringen'
neglas ontstaat door middel van
een zandstraal en een nabewer- ian een 00'",a
king met een etsenÉ zuur en vindt door middel tan
o.a. zijn bestemming in de gloei-
lampenindustrie. Daarnast ken
nen we nog talrijke andere soor- voorz
ballons diami
ALS er eens geen glas in de wereld bestond! Ja, stel
U dat eens voor. Geen glas voor Uw vensters of bril
montuur, geen glas voor de vele instrumenten in de
laboratoria. Geen electrische verlichting of radio, geen
sierlijk bewerkte kristallen vazen of bokalen. Niets van .ten als, melkglas
lampenkappen, tafelbedekking
dit alles. Zijn wij mensen van de moderne 20e eeuw eigen- restaurants, kwartsglas voor spe- kop
ciale prisma's en bestralingskwik- ^uni
lampen. Doordat dit laatste het
ultra-violette licht zo prachtig den
blazers in 1537 in Arasterdam en doorlaat vormt het een bij uitstek
Antwerpen geschikt vensterglas voor duiker-
Naarmate de jaren verstrijken Mo""" van diepzee-onderzoekers,
zien we ook de concurrentie-strijd Belgie is welhaast de grootste
steeds teller worden. Bohemen leverancier van het zogenaamde
krijgt in de 'Se eeuw in Engeland "lak- ot vensterglas, wat m dikte
een geduchte tegenstander. De oploopt ,,an
Engelsen verstonden namelijk de a^
kunst, het zogenaamde flint©1,
door prismatische slijping
gelijk kleurenspectrum
lijk wel in staat ons dit te realiseren?
ook de prijs -
lVz tot 5 millimeter,
gelang het enkel of dub
bel is.
aer Velen zullen wel eens op tram-
laten O' tr«'!;r.ui'en hct *ldne. »oor«e
vertonen, dat het beroemde Bo- ..securlt' hebben zien staan De-
heemse kristalglas weldra geheel ruiten zijn dan vervaardigd uit
door dit nieuwe procédé werd ver- splintervru en gehard glas dat de teser
drongen eigenschap heeft bij kapotgaan in meespreesi.
In de 19e eeuw begon de Duit- ontelbare kleine stukjes uit el- Het zogenaamde utilitygoed
cp cinsindiictrip in ipna haar kaar te springen, zonder dat daar- wordt gemaakt door zeer vernuf-
triomphen te vieren- overbekend die stukjes scherpe hoeken tige machines, die het glas zélf uit
zijn haar talrijke fotografische ob- vertonen. de ovens halen en u het eindpro-
jectieven kijkers en ontelbare an- Voor drukcabines van vliegtui- duet kant en klaar presenteren,
dere gebruiksvoorwerpen. «en ot ^geWr,yerujt,r,vu„ ranks He( doenm
Doen we nog een stap verder, "jaaKt ~P. ?eDruiK va" rT*u,TI dit korte bestek een uitvoerige be-
Jde g^d^itMopwhouwd rat la- "es.ek
een gehard glas en gg»»™" stelling van al die ontelbare gla-
niet minder dan 20 centime-
ZATERDAG 21 APRIL 1956
Is deze novelle een meesterstukje naar vorm en inhoud staat, over de verschijnselen
T-» i j hij hallucinaties,
symptomatisch voor de na-oorlogse generatie in Duitsland en Mgt kwellende uitvoerigheid
elders? Of is het de individuele expressie van een zuiver indivi- en naturalistisch-aandoende
dueel levensgevoel, liet gevoel van perspectiefloosheid, van langzame'dood
absurditeit? Ik weet het niet. Maar op de omslag staat: „hier van de eenzame man in de on-
wordt praegnant het wezen van de mensen openbaar, niet alleen "het"1 wate?' v'an
van de beide hoofdpersonen, maar het wezen der mensen van dorst sterft. De mens leeft al-
leen en de mens sterft alleen,
deze tijd. Geen filosofie, geen liefde, geen
troosten. Geen hoop, geen ver-
De geschiedenis is als volgt: Daarop zitten ze samen, de wachting, geen lichtende her-
Een Amerikaans vliegenier en Amerikaan (zijn ene arm is af- innering hij is een prooi van
een Duitse onderzeeboot-sol- geschoten, de stomp ettert en de zinloosheid. En dit alles ver-
daat zijn in 1943 bij een zee- als medisch student weet hij, teld in een koel proza, dat juist
gevecht op de Atlantische Oce- d t hul komt hij door de harde zakelijkheid
gekomeneen^ldrijven3°nu'6voortd. wondkoortsen 'nog
De zon brandt op de onbeweeg- hoogstens twee dagen kan le
lijke watervlakte. Niets in 't ven) en de Duitser. In de boot
hebben ze wat sigaretten, een
halve fles whisky en een paar
stukken ohocola gevonden
hun hele voorraad.
zicht.
Een gummiboot is ongeveer
1,5 m. lang en 1,5 m. breed.
J. H. SCHOUTEN
Luchterband.
Heel hun leven trekt in flit
sen langs hen heen: de meisjes,
die ze hebben liefgehad, de
drinkgelagen met hun kamera
den, en daartussen de gesprek-
die stelliggeen ken samen, de vragen naar de
van het leven, de vraag
KUNST
VfA.
t KORT
technische vervolmaking
voorwerpen.
gen gehard glas en plastic,
tuurlijk in Amerika zTch afspe- b'i soms een dikte
len. Zo goed als geheel machi- ^an niet minder dan 20 c<
naai; nuchter en zakelijk als de leT-
Amerikaan is, brengt hij zijn ar- ^en algemeen verspreide *»-; c boekwerk
tikelen op de wereldmarkt. Het dacbt#e ,IS dat kristal vervaardigd boekwerk
begrip „kunstnijverheid" is hier wordt door het een of andere gla- Heeft men
echter ver te zoeken en schijnt 5!",vo°rw;rp een sl'»"ïe; een bepaalde
hem op dit gebied ten enen male thode .te doen ondergaan. In het kan de afwerking beginnen, welke van geschriften, eeuwen,
onbekend te zijn. materiaal zelf zou dus geen ver- aj naar gelang het voorwerp, be- tientallen eeuwen oud,
schil gelegen zijn. staat uit slijpen, graveren, etsen die aig afzonderlijke
1400 Celsius Misverstand !Lds^™ais"sSpcV„ere«nS Zl b°'k™ ™rdeï """ra
w^^S-Sn"! Di» °E T TK van^koperen PSSSÏ. d" Senium". Ni«.-
geen delfstof. Klompen of lagen verstand- Vanzelfsprekend slijpt schappen benodigd voor het slij- leen vertalingen uit het
reffen. Na vermenging va» dé d°, SESor"3££ ^n.
doorsla» .erft Door vervao.m» kurfc ]eer
DIJ DE uitgeefster N.V. de Ar- ter dragen
beiderspers te Amsterdam van alle een materialistisch uit-
verschijnt, onder redactie van gangspunt hebben, doch integen-
dr. K. F. Proost een bloemie- deel, de materie wel kleineren naar God. Maar Hij daarboven
zing uit de wereldliteratuur van (een der delen is een keus uit antwoordt niet.
de verschillende procédé's overi- alle eeuwen en wel meer in het het werk van Meester Eckehart)
gens ook zijn. Daar zou een ge- bijzonder uit die literatuur, die juist bij de N.V. de Arbeiders- De eenarmige sterft de
mee te vullen zijn. een religieus en een wereldbe- pers zijn verschenen. Deze uit- Duitser blijft alleen in de boot
Hopft mpn PinriPiiiw hpt plat; schouwend karakter draagt. De geefster gaat immers bij het bij hem zitten, tot hij door al-
bepaalde vorm gegeven, dan bloemlezing omvat een reeks vormen van haar fonds niet al- lerlei hallucinaties wordt ge-
«i—«.«li—. „o« ooroiiAiMMuon nn éiiof leen van ecu zakelijkekweld. Hij meent, dat de dode
zich beweegt,
vervanging
benodigde grondstoffen zand, door.'ja„ _e ft Doo
kalkmergel, soda, potas en menie, °°°rsi?S®""andufnorhet
kan het eigenlijke smeltproces be- zilve£zand en toevoeging van me-
ginnen. een proces wat plaats „™Svirii?eti
™d' "oge ««"Kr»'"- w ™„Pé"ïproduct van ee„r vee°
CebiSi H^eek! voneeif Si veerkracht,, terwijl ook het
hiervoor speciale ovens nodig zijn.
Griekse, Arabische, Per
zische, Oud-Spaanse en
rp Hebreeuwse vertalingen
1 elescoop Zijn uitgegeven. De uit
wist u dat aan de enorme tele- deefster zond ter be-
terugkaatsend en lichtbrêkend ver- ctar spreking het boekje „De
eiia mogen aanzienlijk meer is. U kunt SC0°P van de Am rikaansc st r- grote weg naar het licht", een
die deze ontzettende hitte kunnen het trouwens ook horen aan de renwacht Mount Palomar 21 glas- fceus uit de literatuur van het
prachtige sonore klank. Het zingt slijpers 4 jaar lang hebben staan Mahayana-Buddhisme, door dr.
produceren en weerstaan. nracmn
Men maakt daarom dan ook ge- ajs
•ntir ,/ioBnMmifo nntnvar,* „f Zeer hoge eisen worden gesteld
de vakkennis
De geschiedenis v;
al zeer oud. Reeds
verleden kende mei
werd het op talrijke
gepast. Hoewel mei
lijk de uitvinding v
smelten toeschreef a _J
naren, is men toch al spoedig
fiit denkbeeld afgestapt,
zogenaamde potovens of
wanovens. Het verschil bestaat
hierin, dat men in de potovens
het glas is vuurvaste smeltpotten plaatst,
het grijze welke vooraf gevuld worden met
omdat er tijdens diverse
vingen vondsten werden ge<
waaruit overduidelijk bleek dat
dere nog oudere volken
als Assyriërs
bewerking va
kend moeten hebben.
Het eigenlijke vormen van
talrijke modellen door middel
het zogenaamde glasblazen
SerLn^é^ra^riïartemm ^r,er^iLZVrZ7lLZZl
toe- een wanoven grote bassins bevat,
oorspronke- waarin dan het glas tot op het
het glas- smeltpunt gebracht wordt. Deze
de Egypte- ovens, opgebouwd uit
lig van genieus samenstel v
temeer en kanalen worden gestookt met voorwerpen
slijpen en daarbij 4000 kilo glas j. Ensink uit het Sanskriet i
'kunstzin^ verwijderd hebben? taald en toegelicht. De toelich-
nigheid der arbeiders, wat onder
ting van dr. Ensink is alleszins
Om deze ontzaglijke lens, die verhelderend en de Nederland-
één miljoen maal zo scherp ziet k 20 geko,en dnt ze
als het menselijk oog en een mid- K
dellijn heeft van niet minder dan 20 weinig mogelijk inbreuk
200 inches, te kunnen opstellen, maakt op het karakter van het
zeer n- In overweldigende hoeveelheden beeft "?en P0,?6" °P de 2000 met" oorspronkelijke. Dat wat het werk
branders zijn tegenwoordig glazen gebruik,- Jo|e Palomar een rsjs.ch- de perteler aangedt
evncé voorwerpen in alle mogelijke vor- ^aaioare Koepel geDouwa^
kleuren te kust en te keur we^e een middellijn heeft
Twee miljard flessen
'gra- gas. olie of kolen. "IC" iwusici ie «ui meter en een hooéte
Het hierdoor verkregen vloeiba- ^ere®^ ^r De koepel rustVp 32
""hebben 'Öks ongeveer een twee miljard llge trüks en kan geheel automa- lof daarvan te tuiten. Deze
bedraagt? Wordt het glazen sier- aoï^i'^c^be" schrifturen staan op een niveau
slotte, twee dagen la
ter, werpt hij het lijk
over boord. Niets in 't
zicht.
Er volgen zelfge
sprekken, dromen en
hallucinaties in de do-=
delijke en dodende
eenzaamheid, onder
de brandende zon, en
daartussen telkens
wetenschappelijke no
tities over de licha
melijke en geestelijke
veel meer van een ideële doel- gesteldheid van de drenkeling,
stelling uit. We mogen aanne- met de objectiviteit van een
men dat ze ook de uitgave van medisch, psychologisch of filo-
de onderwerpelijke uitgaven ziet sofisch leerboek. Een exposé
als haar taak, de Nederlandse over de functie van de opper-
arbeider van de geschikte lite- huid, over het wezen van de
ratuur te voorzien. Zij confron- dorst, de samenstelling van
teert deze arbeider dus niet al- het zeewater, wat de wijsgeer
leen met Willem van lependaal, onder het begrip ,,hoop" ver-
maar evenzeer met de grote re- a
ligieuze stromingen van de we
reldgeschiedenis. Merkwaardig
is het, in die zin, dat het waard
opgemerkt te worden.
Aan de Via Latina te Rome is
een catacombe ontdekt, waarin
zich fresco's met taferelen uit het
Oude Testament bevinden. Eeu
wen geleden moet deze onder-
esrdse ruimte, die 50 meter lang
is, door vandalen geplunderd
zyn, daar zelf6 de zwaarste graf
stenen opgelicht waren tijdens de
speurtocht naar kostbaarheden.
Een der fresco's stelt Adam en
Eva voor en een ander Kain en
Abel. Een enkele fresco uit-het
Nieuwe Testament loont Jezus en
de 12 apostelen.
I In „Musica Sacra", het tijdschrift
van de Lutherse Werkgroep voor
Kerkmuziek, is de strijdbijl op
genomen door twee leerlingen van
Jan Zwart. De redacteur van
„Musica Sacra", Willem Mudde,
valt zijn Haagse collega Feike
Asma aan, daar deze zich be
klaagd heeft over het gebrek aan
vrijheid voor de Lutherse orga
nisten nu er een nieuwe liturgie
en een nieuw gezangenboek zijn
gekomen. Mudde herinnert Asma
zelfs
„de
Wil
tisch draaien. De kijkerbuis
oog gevat
metaaloxy.ien en bepaalde met.de'hand" vervaardigd, bij de leikt
de chemicaliën gevoegd. Zo ^bneaite van flessen Is dit ten ienei
an door toevoeging van coDauoxya «-i nompn „„hmik
'as het Plechtige violetblauwe Na- paar ls te groot en het arbeids- hovenoD de toD
echter ten enenmale onbe- tronglas en bij gebruik van koper- I°on vf®Me bo°g ,om een •.baHd" - -
kend. Men volstond eenvoudig met oxyduul het bloedrode lood- fi^e
kritiek te oefenen, of'mei de Niet merkwaardig in de zin van
vreemd. Immers vrijwel alle be
wegingen van grote betekenis
neigen aanvankelijk tot absolu-
lengte van 18 meter. boven de literaire kritiek fisme, daarna tot relative.
fabricage van flessen is dit ten Teneinde dit observatorium te staat en voor toetsing van de Duidelijk komt dit tot uiting
'cobaitoxyd enenmale uitgesloten. De vraag er opvattingen van het Mahayana-
model van zand. waaromheen
dan het glas als het ware ,,gego-
Oude tovenaars
Als
kunstvoorwerpen tot stand zijn ge
komen en welk een hoge trap van
ontwikkeling de glasblazers als
ware tovenaars wisten te berei
ken, dan pas beseft mep wat het
zeggen wil „kunstenaar" te zijn.
Dan wordt men als het ware door
een huivering van bewondering
bevangen bij het aanschouwen van
zulk een klare en verheven pracht.
Deze gehele, zich door de loop
der eeuwen heen ontwikkelende
glascultuur kunnen we beschou
wen als een deel der bescha
vingsgeschiedenis van de mens
heid.
Lang voor Chr. hadden de
Egyptenaren reeds talrijke artike
len van glas zoals kralen, ringen
en holle pullen, welke veelal ge
bruikt werden als bergplaats voor
zalf.
Gaan we onze geschiedenis eens
na. dan zien we dat vrijwel alle
oude volken deze glasbereiding
toegepast hebben. Uit de tijd van
de Assyriërs bijv. zijn stenen ta
fels gevonden met uitgebreide re
cepten voor de glasbereiding,
waaronder er waren die aanwij
zingen gaven hoe het speciale ro
bijnglas door middel van goud ge
wonnen kon worden.
De Phoeniciërs spanden echter
wel de kroon door hun uitvinding
van de glasblaaspijp, waardoor
de glasbewerking op een geheel
ander niveau kwam te liggen. Ook
wisten ze reeds het glas een spe
ciale kleur te geven. Nadat de
Egyptische dynastie tqn onder
was gegaan, was het Alexandrië,
die deze kunstnijverheid naar
Europa overbracht.
gemaakte" fles tegen redelijke berS op
prijs in de handel te brengen. den-
Door de machinale glasbewerking
kan men nu eén machine per dag kAUAvUE
duizenden flessen laten produce- JfJ®1*t
vliegtuigen, n,r'
p van die Buddhisme
groot platform lan- Christus,
honderd i
i proces waar ^vroeger e
i feit
de geschiedenis van het libera-
de leer van lisme in de vorige eeuw. Het
socialisme vertoont eenzelfde
lijkende godsdienstgeschiedenis tendens.
het dagblad niet de ge- £n 2aj 00dg ujtgeversmaat-
behalve uitgestrektheid
Theun de Vries, tuurpeil van het toenmalige Chi-
Thomas a Kempis gaan uitge- oese rijk tekent en het verband
stellen kan. reeks zoveel binnen ketfcmik ven? Hoeft is. Niemöller, bij het hto'vïrSield'Ü. m de"
bepalen van zijn houding t.cKv. officiële examens, die de staat
het communisme, ook deze had ingesteld. om gejeerde be-
;ns gezegd: De
leeft in een schikte gelegenheid. Laat mij dus schappij
ft"'.?™ volstaan met er mijn vreugde EngelSi Gorki
uit te spreken, dat in deze
Woe-Sjoeang, de weergaloze
bruid en 16 andere wonderbaar
lijke Chinese verhalen uit de
Tang-periode (618—907 na Chr.)
zijn door Theun de Vries bewerkt
en als een deeltje van de Ooie
vaars-serie bij Daamen N.V., Den
Haag/De Sikkel, Antwerpen, uit
gegeven. De bewerker doet er een
Ten Geleide aan voorafgaan,
hij met enkele trekken de
het hoge cul-
iedereen wordt gebracht.
.■ehdtayles wordt telepyonrdl,
als bouwmateriaal bij grote ge- Al zijn er ook talrijke "vervan-
bouwen. In samenwerking met gingsmiddelen in de loop der ja-
bakstenen en beton en gevat in ren verschenen, vervangingsmid-
stalen omlijstingen vori
prachtige geluiddempende
ijzersterk en meer warmte tegen- glas. als kunstvoorwerp" zal het tigen op 1<w»,
zeker zijn waarde blijven be- dere beschouwing toch wel op- vragen die wijde perspectieven
en en door een ieder gewaar- merkelijk^ is, nl. dit, jdat^ deze kunnen openen.
drijven, worden deze
maal lichter dan gewone, terwijl
Van 16 tot 24 juni a.s. wordt
in Neurenberg de vijfde Inter
nationale Orgelweek gehouden.
Miklós Rosza, die' de muziek
geschreven heeft voor de films
„Quó Vadis" en „Ivanhoe", heeft
een Vioolconcert gecomponeerd
voor de vermaarde violist Jascha
Heifetz. De violist heeft dit werk
dezer dagen voor het eerst uit
gevoerd niet het Symfonie Orkest
van Dallas o.l.v. Walter HendL
De bekende Amerikaanse dichter
Carl Sandburg heeft zjjn gehele
bibliotheek overgedragen aan de
Universiteit van Illinois te Chi
cago. De bibliotheek bevat ma
nuscripten, eerste editie
die
,t - DEHALVE dat wil ik echter
delen die wat sommige dingen be- D
treft, te prefereren zijn boven no3 Sroag de aandacht
houdend dan gewon<
Doordat schuimglas de typische houden en door
eigenschap heeft op het water te deerd worden.
facet, dat bij
ambten te verkrijgen7 Deze schet-
waarschijnlijkheid in zijn over- sen werden in de tjjd van hun
wegingen betrokken? Het zijn ontstaan als een lagere vorm van
vragen. Maar dan toch literatuur beschouwd, maar het
is nu wel duidelijk, dat deze
meesterstukjes van fantastisch
realisme vooruitgrepen op vertel-
J. E. NIEMEIJER. !®.rsvan later,e üiden
andere schrijvers, correspondentie
met beroemde tijdgenoten en
bonderden boeken met gedichten.
het bekende
;rhaal
iirtitiittrtrtrirtrtrtrirtrirti'tiirilirirti-irü-iT-trtrtrlrtr-tririftririr-ü-b-irtrti Cririr-ü-üifüirTtuiiviufcw
VIA NAA1D
ÉN PIAAT
Westerse landen, zoals Gogol,
Hoffmann en Poe. Ons doen ze
ïrtrti rijkelijk fantastisch aan met hun
toverspiegels, vossinnen die zich
in mooie vrouwen veranderen,
hoofdkussens van porselein, die
van binnen hol zijn en langdu
rige dromen verwekken, wedstrij-
tussen bografenisonderne-
i die i
BORIS CHRISTOFF, de grote Bulgaarse bas
zanger was deze week in ons land. Hij gaf een
liederenavond in Den Haag en in Amsterdam
zong hij met het Concertgebouworkest. En
iedereen die hem hoorde was enthousiast. Het
is niet alleen die prachtige stem van Christoff die imponeert,
maar ook zijn grote muzikaliteit. Boris Christoff is een rasechte
muzikant en beheerst op muziekgebied heel wat. Dat weet
iedereen die Christoff kent. Hij is een zeer welbewust mens,
vlot, beweeglijk en amicaal ook.
Het uonder van deze tijd: de
baszanger Boris Christoff beziel
zichzelf bij de televisie-uitzen
ding. Hij zingt er natuurlijk zijn
maken bij de
mieren in een holte onder een
boom, priësters die hersens en
opperste zuiverheid het lied lelf. 2elfs gehele hoofden kunnen over-
In de drie Madagascar- lederen pimrten. enzovoort. Het is ener-
van Ravel wordt meegewerkt door zijds cen mateloos fantaseren,
George Heeves (piano) John een zwelgen in de beschrijvingen
Wummer (fluit) en Laszlo Vargo van mooie mensen (waarbij de
(cello). De drie liederen van Bi- wenkbrauwen belangrijk waren),
landschappen, tuinen, i-te-
uitgelezen rijkdommen .en
litis (tekst van de Franse dich
ter Pierre Louys over het liefde- llculo> mvBClw„ X1J
de xGneksej courtisane kostbaarheden, met
scher]
de
Die zelfbewustheid en die vlot-
Een gegraveerde bokaal. heid had hij aanvankelijk wel no
dig voor zijn oorspronkelijke loop
kristalglas. Officieel bestaan er baa"- H'i studeerde in Sofia na-
eigenlijk maar dertien standaard- melijk rechten en was er zelfs
Het oude Rome heeft echter wel kleuren, maar door het grote aan- nog heel kort griffier van de
de doorslag gegeven, vooral tij- tal tussen-nuances heeft men dit rechtbank. In zijn vrfje tija zong
dens de regering van Nero. Zó al- aanzienlijk kunnen opvoeren. De
gemeen werden in die dagen de Engelse fabrieken bijv.
glazen gebruiksvoorwerpen, dat ze digen het cathedraalglas
weldra bij duizenden tegelijk op minder dan 67 kleuren. - D.
de toenmalige wereldmarkt ver- Ondanks de moderne weten- dfren-, "'1 werkte bij Ricardo
schenen. Vensters en tafels van schap moeten er toch steeds nog Straccian ini Rome. In 1944 op
glas waren allang geen zeldzaam- enorme moeilijkheden overwonnen 26-)ange leeftijd ging hij naar
heid meer. Te betreuren is dat worden aleer een juist kleureffect t>ajzburg en kwam later m een
door de ondergang van dit enorme bereikt is. Want het is heus niet ontheemden-kamp in Vorarlberg
rijk en de grote volksverhuizing alleen voor de talrijke sierlijke '"""J- Daar werd hij
zo ontzaglijk veel van deze kunst- vazen en pullen, dat men
uitingen verloren zijn gegaan. kleurd glas gebruikt. Denken
Oppermachtig was in de tijd alleen maar eens aan de fabrica-
daarna de Venetiaanse glaskunst, ge van een glazen kunstoog, waar-
vermaard over de gehele wereld, bij het juist aankomt op een zo
Door de ondergang van de oude zuiver mogelijke kleurweergave.
Zo is blauw glas
1 de
cultuur had men immers vrijwel
geen concurrentie meer te duch- proefondervindelijk vastgesteld
koren en zo aldus gaat
het verhaal ontdekte Koning Bo-
hem in 1942. Op kosten van
dekt door een Frans officier, die
hem met allerlei valse papieren
in Italië terug bracht. Zo kon hij
in Rome verder studeren om in
1946 tijdens een Cecilia-concert te
debuteren.
Van dat moment af heeft de ge
hele wereld hem ontdekt. Hij huw
de met een Italiaanse, maar bleef
De glasblazerijen in Venetië een prachtig afweermiddel
werkten onder strikte gelieimhou- vliegen en andere insecten, die statenloos. Zijn vader' en moedei
ding en haar voortbrengselen zijn hierdoor absoluut verdwijnen. Het heeft hij uit Bulgarije kunnen weg
HjBHjlIl •-» i«—i* j- kajen en zjj wonen nu bij hem
Rome. In Italiaanse opera's
de Russische als
Godounow'
schoonheid.
inderdaad
ontroerende spreekt welhaast vanzelf dat
bij de fabricage van al die
schillende glazen voorwerpen niet heeft hij
„Boril
Moussorgsky,
.Prince Igor" van Borodin er
.Sadko" van Rimsky Korsakoff
Middeleeuwen
het oude China
Bilitis, die leefde in de 6e eeuw dere kant een SCherp waarnemen
voor Christus) begeleidt de pianist Van kleinigheden. Werkelijkheid
George Reeves. Al deze liederen en wensdroom vloeien voortdu-
zijn op de plaat kleine muzikale rend in elkaar over. Men leert
documenten geworden. er uit, dat het mensdom in alle
At tijden en op alle plaatsen in we-
LS BESLUIT een plaat met zen zo tamelijk wel gelijk
koorzang en wel door het Ned. dat het ook
Madrigaal- en Motetkoor olv. dfaaide om vrouwen, eer en
Marinus Voorberg. Dat is dus een macht, met alle wreedheden aan
andere naam voor het NCRV Vo- verovering en behoud van dit al-
caal Ensemble. Marinus Voorberg, les verbonden,
die altijd op zoek is naar bijzon
dere dingen, heeft ook hier iets
heel bijzonders en heel interes
sants gedaan. Hij voert namelijk
met zijn a capella koor motetten
naar teksten van Luther uit de
16e en 17e eeuw uit. Het inte
ressante hiervan is, dat hij van
verschillende componisten motet
ten op dezelfde teksten laat horen,
nl. van „Nun komm der Heiden
Heiland", ,,Ein' feste Burg", „Aus
tiefer Not schrei ich zu dir" en
„Vater unser im Himmelreich".
Nu is men in staat de motetten
van Resinarius, Walther, Eccard
en Schein over „Nun komm der
Heiden Heiland" achter elkaar te
horen. En zo ook van de andere
motettencomponisten als Calvisi-
us, Hassler, Praetorius, Scheidt,
Gumpeltzhaimer en M. Ie Mais-
tre. Al luisterend wordt men toch
eigenlijk wel een beetje jaloers op
Ernest Hemingway. Aan de West
kust van Zuid-Amerika zyn reeds
visscèncs opgenomen. Het betreft
hier de vangst van de zwarte
marlijn, een vis die tot 700 kilo
zwaar wordt.
Aan de Biënnale in Venetië, de
28ste internationale kunsttentoon
stelling, zal ook Nederland dit
jaar weer deelnemen. De inzen
ding wordt verzorgd door prof.
A. M. Hammacher. directeur van
Museum KröllerMuller op de
Hoge Vel uwe.
Geleerden van het Institute of
Technology hebben op Mount
Palomar (Californië) een radio
telescoop opgericht om daarmee
de korte-golf„seinen" uit het
heelal op te vangen. Met de
parabolische „spiegel" zullen de
astronomen waarnemingen kun
nen verrichten, die met de grote
spiegeltelescoop niet mogelijk
zijn.
Totdat omstreeks de Middel
eeuwen weer overal in Europa di
verse glasblazerijen werden opge
richt. Toen was het met het Vene
tiaanse monopolie gedaan. Hun
geheime fabrica ge-methoden
mochten niet meer baten; uitge
weken en omgekochte fabrieksar
beiders voor het merendeel Mu- croscopen, kijkers
ranezen verrichtten onschatba- vereist een proces, waarbij
Camera's ei
treinruiten
Ook HIS MASTER'S VOICE heef
tem al gauw ontdekt en maakt!
j.m. een plaatje met twee Russi
iche aria's, nl. de aria van Prin:
Galitzky uit de le acte van „Sèd
ko". De uitnemende begeleiding i;
van het Philharmonia Orkest olv
diensten aan de in opkomst voor de grootste moeilijkheden Issaye Doborwen. Wat een steir jok de mezzo-sopraan Jennie Tou- bij deze Ravel en Debussy 2®
zijnde Europese industrie. We- komt te staan, teneinde dit volko- en wat een voordracht in deze rel in een nieuwe PHILIPS-plaa; liederen niet aan op de mooie
reldberoemd is het Boheemse men kleurloos, spanningloos en vertolkingen. En wat is de Rus met de „Chansons Madécasses' stem, maar op het muzikaal var
glaswerk, waaronder schitterende homogeen te krijgen, waarbij nog sische taal nrachtig voor zang. l.ei van Ravel en de „Trois chansom binnen-uit zingen. Dat doet Jen-
kristalglazeni
die tijd, toen het kerklied
het middelpunt der belangstelling
stond en het protestantisme een
ligen muzikale stijl had. Daar
noet het weer naar toe.
De uitvoering is helaas is de
>laat niet helemaal ruisvrij zeer
stijlvol. Marinus Voorberg behoudt
n de samenzang volkomen de
ioorzichtigheid van het polyfone
•veefsel en hij houdt ook de me-
leiijn en vaar zixaai aooneeia. z,onaer enig ex-
Dat bewijsi fect of onechte kleur. Het komi jp1.
'oice. o.m. 64 liederen van Mous d.i,ue fuurel's lerares, de be
;orgsky. Liederen zingt hij bijzon faamde zangpaedagoge Anna E
er graag, vertelde hij me deze Tour. De mezzo-sospraan Jennie
deze Tour. De
Tourel is wel voorbeschikt v
lied en dan wel speciaal he"
heel Franse lied. Hier wordt werke
3 ope lijk het lied én tekstueel en mu-
vaak zikaal doorleefd. Zonder enig ef
zulk een voor- komt dat het tevens geschikt moet is - een waardevol plaatje (45-toe- de Bilitis" van Debussy,
treffelijke kwaliteit, dat het Vene- zijn om in de laatste bewerkings- renplaat 7 R 150). Thans is Chris- langspeel S 06610 R
achter zich liet. In West- fase een langdurig slijpproces tc toff in Parijs, waar hij nieuwe op- Tourel
Europa verschenen de eerste glas- ondergaan.
Master's
omkering
Tourel en daarom is deze op-
ie zo weldadig. Jennie Tourel
niet authentiek, maar legt eigenlijk nergens een eigen
van accent in het lied, doch toont in
doen denken, uitnemend passend
dus bij deze meerstemmigheid.
Bovendien is er een gave eenheid
de samenzang. (25 cm lang
speel N 00692, PHILIPS).
CORN. BASOSKI.
Soms ziet men mij de ogen af zijds starend,
schoor zitten op het hoekje van de bank
en niemand kan bij die aanblik ervaren
hoe blij ik ben en boordevol van dank.
Tot vrijdag nog in duizeling opgenomen
van drukte in Londen, Hamburg of Berlijn
en nu weer tot zichzelf en God te komen,
in de vertrouwde oude kerk te zijn.
Als kind, hoe lang is dat al niet geleden
droomde ik eens zo als dominee te staan.
Nu kijk ik angstig naar de smalle treden
en bid voor hen die ze bedachtzaam gaan.
En 'k weet hoe zich de pastor moet gevoelen
in een luchtledig achter 't grote boek
als 't schijnt dat wij ons niet getroffen voelen
door wat hij spreekt hoog uit de houten broek.
Het kerkgaan is niet anders dan het preken,
het registreren van een oud tekort
en machtloosheid om met zichzelf te breken
tot men weer klein en kind voor Christus wordt.
Vergeef dus als wij soms de dienst verdromen.
Wil verder onze plaatsbekleder zijn
totdat onze Heer Jezus zelf zal komen
om ons te halen uit dit kerkravijn.
FRANK DAEN