OHRISTFLIJK
1
1
Het is tegen de wil van de Herder
dat er vele kudden zijn
verstopping
Met het Evangelie midden
in de academische wereld
Geen geloof zonder objectieve
waarlieidsopenbaring
Middenstand
2
maandag 16 april 19
Maar het probleem van de oecumene
is zo moeilijk
(Van ©en onzer verslaggevers) j
In de tjokvolle Waalse kerk staken
zondagavond vrijwel alle aanwezigen
de hand op, toen ds. F. Oberman ver
zocht, op deze wijze kenbaar te
maken, of men verlangde naar een
herhaling van een oecumenische
dienst met daarna een gespreksforum.
Het lag voor de hand, dat aan het
forum, waarin de bij de Oecumeni
sche Raad aangesloten kerken verte
genwoordigd waren (met als gast ds.
Joh. P. Boer, Geref. predikant), vra
gen zouden worden gesteld naar aan
leiding van de predikatie van de
Evang. Lutherse predikant, ds. Th.
Scharten. Want deze voorganger had
de gedachte geopperd, dat de ver
schillende kerken van Rotterdam tot
een fusie zouden komen.
„Wij moeten de kansels voor elkaar
openstellen, samen Heilig Avondmaal
ineren. En denk niet, dat we de tijd
hebben. Het is tegen de wil van de
Goede Herder, dat we op de oude
voet blijven doorgaan. Gelukkig is
het al reeds zo, dat de kerken on
rustig worden onder het gebed, dat
Christus ons geleerd heeft", aldus ds.
Scharten.
Verlangen algemeen
..Ik zeg niet meer tot degenen die
belijdenis doen. dat zij daarmee ver
antwoordelijke leden van de Lutherse
Kerk zijn." zo vervolgde de predikant.
.,We zijn niet Luthers gedoopt, of Her
vormd of Gereformeerd. In Christus
zijn we gedooDt. Velen, en vooral jon
geren. verlangen er naar, leden te zijn
ten hoe het forujn i
Boek
VAN DE DAG
Hoe is het te verklaren, dat ook in
onze tijd een schrijver als Emile Zola
zijn lezers nog in groten getale vindt?
Is het om de literaire hoedanigheden van
zijn boeken? Men moest het wel hopen
en het zou op zichzelf een verdedigbaar
motief zijn. Want Zola schrijft in een
schier ongemeen knappe stijl en met
een verfijning (beter kunnen we zeggen:
met een raffinement), die de knappe
beschouwer verraden. Maar wèt hij op
deze wijze beschrijft is allerminst ver-"
heffend, is, zoals Zola zelf een van zijr
boeken heeft getiteld, Ja béte humai-
ne", is ..het dierlijke in de mens". Zola
ziet in de mens vooral ook het manne-
tjesdier en het wijfjesdier, die zich lei
den laten door hun sexuele driften. Wie
zijn boeken leest, zou de indruk krij
gen. dat heel het leven door deze sexue
le driften wordt beheerst. Het is benau
wende literatuur, die Zola ons gegeven
heeft, te benauwender omdat deze wran
ge stof met zoveel kundigheid wordt
aangedragen.
De uitgeversmaatschappij Bigot Sc Van
Rossum N.V. te Blaricum heeft het nut
tig geoordeeld, enkele boeken van Zola
in Nederlandse vertaling in het licht
te geven. Het zijn ..Thérèse Ra^i
..Nana" en ..Het dierlijke in de m«
Het zou niet str-»ken met ons verant
woordelijkheidsbesef. indien wij de le
zing van deze boeken gingen aanbeve
len. Slechts wie beschikt over een vol
doende mate van onderscheidingsvermo
gen zou ze ter hand kunnen nemen.
naire stelling" van ds. Scharten dacht.
Alle predikanten en de Oud-Katholieke
pastoor waren het er over eens, dat
het naast elkaar leven als verschillende
kudden, terwijl toch God. Die altijd
één is. ons Christus heeft gegeven als
de enige herder van één kudde, een
belediging van God is. Maar het pro
bleem is zo moeilijk, er zijn zovele
tradities en er is een kerkgeschiedenis,
men niet met een armzwaai van
tafel kan werpen.
In beginsel hunkeren allen naar de
oecumene. Ook in de Gereformeerde
Kerken is de belangstelling hiervoor
groeiende, zei ds. Boer. Pastoor G.
van Kleef meende, dat men met een
oecumenische avondmaalsdienst al
leen niet op de goede weg is, om
dat ,,wij geen waarachtige eenheid
bereiken, zolang andere sacrementen
daarvan uitgesloten zijn".
Het woord fusie werd overigens min
der gelukkig geacht door verscheidene
forumleden. Fuseren brengt ook weer
splitsingen met zich mee. Bovendien
leeft de oecumenische gedachte nog
slechts in een bovenlaag en nog lang
niet in de ganse gemeente". Dat moet
groeien. a
Daartegenover stelde ds. W.A. Zeyd-
„er, dat men uit het toenemende aan
tal gemengde huwelijken mag afleiden,
dat de „muren" bij de bevolking toch
niet zo hoog worden geacht om er een
verbintenis voor op te geven. Hij acht-
verder de huidige welvaart niet gun-
g voor de ontwikkeling van de oecu-
...jne en was veeleer bang voor nog
groter onverschilligheid.
In de oecumenische dienst, die aan
het gespreksforum voorafging, werd
voorgegaan door ds. W. A. Zeydner,
Ned. Herv., ds. F. E. van Leeuwen,
Remonstr., pastoor G. van Klee. Oud-
Kath. en ds. Th. Scharten, Evang.
Luth.
Mensen en feiten
Aan mr. A. J. A. A. baron van Heemstra,
oud-gouverneur van Suriname en oud-
voorzitter van het Utrechtse universi
teitsfonds. is de zilveren medaille van
de faculteit der rechtsgeleerdheid van
de Utrechtse universiteit toegekend.
Te Midwolda (Old.) is 80 jaar oud over
leden ds. W. Oosterheert, emeritus
predikant van de Geref. Kerken. Ds.
Oosterheert, die in Kampen studeerde,
diende achtereenvolgens de gemeenten
Kielwindeweer, Midwolda en Ter Apel.
Met een oratie over Histologische vor
men heeft dr. M. T. Jansen, vanmiddag
zjjn benoeming tot gewoon hoogleraar
In de faculteit der geneeskunde aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht om onder
wijs te geven in de histologie en
croscoplsche anatomie, aanvaard
D© Nederduits Gereformeerde kerk van
de Oranje Vrijstaat heeft het voorstel
van dr. J. Barnard goedgekeurd, dat,
de synode in dit stadium niet zal toe
treden tot enige andere oecumenische
beweging zoals de Wereldraad
kerken, omdat het lijkt alsof J
het oecumenische streven de nadruk
op de eenheid wordt gelegd ten koste
van de waarheid".
„Daarom zijn de geloofsartikelen van de
wereldraad van kerken zo vaag", al
dus de verklaring, „dat er plaats is
voor modernistische. socialistische,
communistische, rooms-katholieke
hervormde elementen en neigingen."
Beroepingsicerk
C. Treure te Ederveen; voor Andel
,N. Br.) H. van Amstel te Ter Aar.
Aangenomen: de benoeming tot vikaris
te Poederoyen kand. Ph. J. Letfnmans
aldaar, die beroepbaar blijft.
GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Leiden (studenten
predikant) K. A. Schippers te Ermelo;
Alphen W. Baas te Urk: voor
Schoonhoven-Willige Langer ak R. J.
Beukema te Berkum.
Ds. K. A. Schippers te Enmelo is door
deputaten van de Generale synode der
Geref. kerken aangezocht als docent aan
de Theologische School te Seroei op
Nieuw-Guinea. Hij heeft zich bereid ver
klaard na genoten opleiding als zodanig
werkzaam te zijn in dienst van de Evan
gelische kerk op Nieuw-Guinea.
W. Borgdorff te Gorinchem.
Donderdag wordt ds N. Luyendijk te
Zeist, em. predikant van de Ned.
Herv. kerk zeventig jaar. Hij stoud te
Tuil en 't Waal, Scherpenisse, Nicu-
werkerk aan de IJsel, Hoek van Hol
land en Suawoude, waar hem in 1952
emeritaat werd verleend.
A dvertentie
Wrijf Kou en Pijn
we9 me* DAMPO
MELODIE en WOORD
der Ethergolven
DINSDAG 17
weerber; 8.15 Gram; 9.00 Vd vi
terst; 9.40 ..Lichtbaken", caus;
id; 10.15 Gram; 10 30 Franse
d vrouw; 11.30 Schoolradio; 11.5
12.00 Angelus:
V d zieke
radio; 17.15
17.45 Regeringsuitz; Rijksdelen Overzee: Pa-
PUZZLE NO 390.
KRUISWOORDRAADSEL
Horizontaal; 1 Hengselmandje. 7
krijgsgod, 8 uitroep, 9 voorzetsel. 11 in
genieur. 12 metaal. 13 juist, precies, 14
huisdier. 15 stamhouder. 16 legerplaats,
18 stekelvarken, 20 reeds. 21 boom, 23
achter, 24 niemand uitgezonderd, 26
onfris. 27 prent
Vertikaal; 1 Uurwijzer, 2 rondhout,
3 zeilvaartuig. 4 Europeaan, 5 boom.
6 muur. 3 in. 10 pracht. 12 toonbank.
14 speelgoed. 16 rustig, 18 bolletje. 19
moeite, 22 ivoor, 24 gereed, 25 dichtbij.
OPLOSSING PUZZLE NO 389.
1 Armlastig, 2 parn.antig, 3 waarderen.
4 scharnier. 5 gevaarlijk, 6 bedelares, 7
roetzwart, 8 boemelaar.
..De nood dei
janse volksmuz: 22.25 Gram
22.45 Avondgebed en liturg kal; 23.00 Nw
23.15—24.00 Gi
AVRO: AVRO: 7.00
9.10 V d huisvr;
9.15 Gram; 9.40 Morgenwijding: 10.00 Gra
10.50 V d kleuters: 11.00 lichte muz; 11.30
Sopr P'ano: 1150 Gram: 12-0° Lichte
muz; 12.30 Land- en tuinb meded; 12.35 Or
gel en plano; 13.00 Nws: 13.15 Meded 0/
Stam; 13.20 Dansmuz; 13.56 Beursber: 14.00
ram; 14.40 Schoolradio; 15.00 V d vroi
15.30 Planorecital; 16 00 Gram; 16.30
d jeugd: 17.30 Gram; 17.55 Schaaktoernooi
Flde: 18.00 Nws 18.15 Pianospel; 18.30 In en
om de Universiteit caus: 18.45 Gram; 18.51
Paris vous parle; 19.00 V d kleuters: 19.0J
Gevar progr; 19.45 Toneelbeschouwing 20.0(
Nws 20.05 Gevar progr; 22.00 De antwoord-
■M Kamerkoor: 22.40 Ik geloof da
2 45 Act; 23.00 Nws; 23.15 Act;
23.25-24.00 Gram.
Carlo (Eurovisie).
Engeland, BBC Hor
V d s
13.00 Gram; 13.25
sr; 14.00 Nwi
15.00 V d scholen;
ken; 16.45 Gram; 17.30 Caus; 17.45 Idem
18.00 V d kind; 18.55 weerber; 19.00 Nws
19.05 V d boeren; 19.25 Sport; 19.30 Lich
ork en solist; 20.00 Gevar progr; 20.30 Gram
21.15 Rep.; 21.30 Gevar. progr; 22.00 Nw
22.15 Car-
23.30 Gram;
0.06-0.13 Koer
Engeland, BBC Light Progr, 1500 en 247 m.
Dagb: 12.15 Voordr; 12.30
'.46 Hoorsn; 20.00
Jankb; 21.00 Gi
ichte muz; 23.00 Nws; 23.15 Act; 2320 Am us
luz: 24.00 Voordr: 0.15 Orgelsp; 0.45 Pro-
r-overz: 0.50 Weerber; 0.55—1.00 Nws.
11.45 Gram: 12.15 Pianosp;
M-: 12.34 Plano
Nws; 13.15
716.00 Koe
Gram: 17.00 Nws; 17.10 Pianorecital; 17.4
Boekbespr; 16.00 V d jeugd: 19.4'
Brussel 484 m. 12.00 Gram; 13.00 Nws:
13.15 Lichte muz; 14 45 Gram; 15 00 Ork conc;
16.05 Lichte muz; 17.00 Nws- 17.15 V,rz prorr:
progr- 22.00 Nws;
Advertentie
6eef de strijd niet op tegen
DIT 13 de t
winnen: Drinken mor»
pllletjee - 2e weekelke avond één
om de andere avond één.
Daarna niets meer. Want Carti
pilletjes zorgen voor de galtoevoer
het voedsel bet
dat de Ingewanden d
regelmatig blijven we
LeverplUetjes u heler
>p eigen kracht
I helpen Carters
n hardlijvigheid
pilletjes voldoenc
EEN
WOORD
VOOR
VAN-'
DAAG
A
Ik bid voor hen
„God is liefde" het prijkt op
zo menige tekst en menigeen is er
door getroost. God is liefde. Maar
als Christus, de Heiland, samen
met zijn discipelen de ogen op
heft ten hemel en het Hogepries
terlijk gebed uitspreekt, dat Jo
hannes beschrijft
(hoofdstuk 17),
dan zegt Hij:
„Ik bid voor
hen; niet voor
de wereld bid Ik
U, maar voor
hen die Gij Mij
gegeven hebt!"
Er is een heel
speciale liefdes
band tussen God en hen die in
Jezus geloven. Dat geloven, wat is
dat? „Zij hebben Mijn woorden
aangenomen en in waarheid er
kend dat Ik van U ben uitgegaan
en zij hebben geloofd dat Gij Mij
gezonden hebt", zo zegt Jezus het.
Geloven dat Jezus God is en Zijn
woorden als waar aannemen
dan bidt Jezus ook voor U. Dan
bent U niet meer „de wereld",
die ih het Hogepriesterlijk gebed
wordt uitgesloten. God is liefde
ja, u kunt troost bij deze woor
den vinden. U kunt er zo gelukkig
bij zijn als een mens op aar
de maar gelukkig kan zijn. Maar
U kent de voorwaarde: geloven.
Want zonder dat zijt gij buitenge-
stoten. Zonder dat bidt de Hei
land niet voor U. En zonder Zijn
voorbede is er voor U geen toe
komst!
Ds. Martin Niemöller heeft zich zon
dag in een bijeenkomst te Mainz
uitgesproken tegen iedere beper
king van de garantie voor gewe
tensvrijheid, die in artikel vier
van de grondwet is vervat. Voor
het Duitse ministerie van defensie
gelden alleen als redenen gods
dienstige overtuiging en wereldbe
schouwing. Ds. Niemöller wil hier
aan echter nog toevoegen de per
soonlijke overtuiging, dat een oor-
Zestigjarig bestaan N.C.S.V.
Oud-leden boden bedrag aan voor
aanstelling studie-secretaris
Op grootse wijze heeft de Nederlandse Christen Studenten Ver
eniging zaterdag en zondag haar zestigjarig bestaan gevierd. Groots
niet in de eerste plaats door de honderden deelnemers, maar door
de wijze waarop de vraag gesteld werd naar de specifieke opdracht
van de christen-academicus in deze tijd. De NCSV weet, dat haar
enige reden van bestaan de opdracht is, met het evangelie midden
in de academische wereld te gaan staan. De situatie in kerk en we
reld is in zestig jaar geweidig veranderd. DaaroAi kwamen leden en
oud-leden der NCSV aan het begm van dit jubileum in de Domkerk
te Utrecht bijeen om zich op die opdracht te bezinnen De secretaris
generaal van de wereldraad van Kerken dr. W. A. Visser 't Hooft
die zelf in de NCSV en de wereldfederatie van Christenstudenten
een belangrijke rol heeft gespeeld gaf op die vraag naar de concrete
opdracht een duidelijk antwoord.
Oecumenisch streven
Is er vandaag nog plaats
Christen-Studentenbeweging als pioniers-
groep? Deze vraag stelde dr. Visser 't
Hooft aan de leden en oudleden der
NCSV aan het begin van de jubileum
viering.
Voor alles geeft de Christen-Studenten
vereniging aan studenten de gelegenheid
om getuigen te worden van het Evange
lie midden in de universiteit. Dat
spreekt niet vanzelf, want dat gaat in
tegen de geest van de moderne univer
siteit en ook tegen de houding van veel
Christenen, die de indeling in gelovigen
en ongelovigen berustend aanvaard heb
ben. Niet tegenstaande onze onwil om
te evangeliseren heeft God ons aan het
werk gezet. Daardoor zijn verwonder
lijk velen voor het eerst met het Evan
gelie in aanraking gekomen. De NCSV
was het instrument waardoor zij naar
de blijde boodschap leerden luisteren. Nu
staat de NCSV niet meer aUeen in de
universiteit: de Kerk zelf is in de aca
demische wereld gekomen. Nu is de
vraag niet. of er voor de NCSV nog een
werkterrein overblijft, maar hoe Kerk
NCSV haar gemeenschappelijke op
dracht om het Evangelie te verkondigen
samen het best kunnen vervullen.
Juist omdat de NCSV niet de Kerk is
kan zij die studenten bereiken, die
de Kerk niets willen weten,
tot een gesprek van
reld zijn.
5 tot mens be-
Dr. Jonker sprak op C.S.B-conferentie
onderwerpelökc predi
king, het nadruk leggen bij
het verbond en de beloften
Gods of bU de persoonlijke
gevoelsbeleving ervan. Dit
zijn kwesties, die bij de Ge
reformeerde gezindte in Ne-
derland in het middelpunt lectieve geloofswaarheid, te-
Prof. Mekkes: Ook een niet-
Christelijke cultuur?
Aan deze cultuurwet is ieder
mens onderworpen. Geen
mens bestaat er zonder cul-
hij is onderworpen aan
JASPERS verzet zich tegen y.
de mogelijkheid van ob- Aj
de belangstelling staan, gen de volstrekt gefixeerde P. A. Mekkes 1
'ATERDAG was de C.S.B.- dynamische weerspiegeling
conferentie gewijd aan van het Beeld Gods door de
referaat van prof. dr. J. ontplooiing s 1
En begrijpelijker
ren er dan ook talrijke stu-
denten op de voorjaarscon- tuurlijke, transcendente is
discussie 's de wet
dë dogmata in de middaguren. Prof. Mek. bestaan.
de kerk. Het bovenna- kes sprak over de deelname
het 1
de
ferentie van de Calvinist!- slechts
sche Studentenbeweging, die door de n
vrijdag en zaterdag in Apel- tentie (in
doorn werd gehouden, toen wordt
Na Christus' komst
,o de Christen aan de niet- cultuur beschavingsontslui-
het Christelijke cultuur. Spreker ^ng v,°°r de gevallen mens.
xis- begon zijn referaat met een De schepping is geheel op-
rij» diepste zint m«nze^? oyer_ Chri"u,
God, be- Immers: Ik maak alle dingen
predikant uit Amsterdam,
dr. H. Jonker, refereerde
over: Bevinding en bevinde
lijkheid.
In bepaalde kringen wordt
gelegd op de betekenis
de persoonlijke geloofsbele
ving. Dat aan de extreme ken
vorm van deze opvatting
grote gevaren verbonden zijn
toonde dr. Jonker
ÏÏ5X3&L duTde moderne tekent de antithese tussen
menc k aanvaarden. Hier Gods liefde en onze afval, geboorte aller dingen en Hij
de h. aldus prof. Mekkes. De an- brengt de antithese binnen
is geen gezag
Schrift.
de exis- tithese is dan ook geen de. de^cultuur.
die alleen fensieve of aggressieve hou-
aanvaardt wat hij zelf £ingjva~ r"' T~>~
GÓd/COnzè""positieW"is schavingsontsluiting.
slechts die van verlorenen. Wanneer wy ons de cul-
de antithese spreekt ons tuurzegen echter toe-eigenen
ontwaart.
Aan de hand van uitspra-
Bultman, Karl Jas-
1 critieken op
andere existentie-filoso-
daarbij toe als genade. Zij in
35E2 bepaalt al on?e thesen. De 'even
de hand van de existentie- ter te kunnen concluderen,
filosofie van Karl Jaspers en dat de moderne existentie-
gekomen tot Het volkomen ook
va» ...unie wiotpuwp-tuypv- eerste these is God's anti- De cultuur mogen we na
feil meende dr. Jonker ech- ,h Zonder deze these zou Christus' komst zien als een
*- t™~geen mens kunnen be- instrumentarium van de pe.
aan, riode der verwachting. Dit
instrumentarium kent daar
in God's wereld is daar- bij historische modaliteiten,
ook voor het niet-Chrls- De antithese méldt zich
dogmata, omdat
openbaringswaarheden. Zij drijven. Jaspers valt hier in iets bijzonders binnen iets Prof Mekki
dat door openbaring zijn eigen
geen mededeling
Aan het algemeens. De Christen wijst referaat met
zijn betoog conclu- de tegenstelling
heden mogelijk is. Alleen deerde dr. Jonker dan ook, grond van alle dingen. En
het persoonlijk beleven, het dat er geen geloof mogelijk achter die tegenstelling kan
existentieel beleven, kan bij is zonder de objectiviteit t^—
reeds veel aanhang en zijn Openbaring Gods.
werken zijn al in tien talen Naar de mening
verschenen. Binnen niet al Jonker stuit men in
te lange tijd zullen zijn idee- logie van Karl Barth, zij het
sloot zijn
-- opmerking
in de in dit verband over de plaats
van de Chr. organisaties bin.
nen de cultuur. Ook Chr.
scholen en al of niet Chr. or
ganisaties hangen af
historische ontwikkeli
onder cultuur? De God- stalte. Wanneer de Chr.
van dr. delijke opdracht tot ont- ganisaties als geloofsverban-
de theo- plooiing van de Schepping, den hun getuigenis gaan ver.
ontplooiing, waarbij de geten. omdat zij zich gecon-
1 in Nederland waarschijn- dan ook dat deze er langs religieuze zin is. dat de solideerd hebben en zelfs „dé
lijk ook de inhoud gaan v
1 andere weg komt. op de- schepping het Beeld Gods wereld" gaan imiteren dan
wijsgerige discussies.
de theologisch- zelfde existentieel wijsgerige moet vertonen, want de zin hebben zij afgedaan, aldus
opvattingen als bij Jaspers, van de schepping is God zelf. prof. Mekkes.
Typerend voor de NCSV en de Wereld
federatie van Christenstudenten is van
de aanvang geweest het oecumenisch
streven. Menselijkerwijs gesproken zou
er geen Wereldraad van Kerken zijn
zonder de Wereldfederatie van Chr. stu
denten. Nu voeren de Kerken het oecu
menische gesprek zelf, maar de NCSV
blijft hier een pionierstaak behouden.
„Ik heb maar heel weinig ve
trouwen in de toekomst van
oecumenische beweging als wij er
niet op rekenen, dat wij vanuit de
christenstudentenverenigingen
jecties van ongeduld krijgen inge
spoten", aldus dr. Visser 't Hooft.
Van groo» belang is geweest, 'dat de
Wereldfedeiatie de NCSV leerde, dat de
zending in wereldwijd verband moet
worden gezien. De NCSV heeft zelf een
stuk zendingswerk gedaan in de Indo
nesische studentenwereld, vele oud-le
den hebben hun levenstaak in de zending
gevonden. De bewustwording der Azia
tische en Afrikaanse volkeren heeft de
situatie volkomen gewijzigd. Maar juist
nu is er de dringende vraag: zal er
door de jongeren in de NCSV weer een
golf gaan om de ruimte in te trekken.
Om ons land uit te gaan en in dc we
reld wegen voor het Evangelie te zoeken
en daarvoor offers te brengen?
Wij zien dankbaar naar het verleden,
maar wij mogen tevens met verwach
ting naar de toekomst zien, want er is
nog een bijzondere pionierstaak voor de
Christen-Studentenbeweging, aldus be
sloot dr. Visser 't Hooft.
Ontvangst
Aan de samenkomst in de Domkerk
ging een ontvangst door het bestuur der
NCSV vooraf in de Michaelskapel. On
der de velen die hun gelukwensen aanbo
den waren de praeses van de generale
synode der Ned. Hervormde kerk, ver
tegenwoordigers van Kerk en Wereld,
het Geréformeerd Zendingscentrum, de
academische senaatder Vrije Universi
teit,. de Oecumenische Raad van Ker
ken en talrijke studehtencorporaties
H. M. de Koningin zond telegrafisch
haar gelukwensen, aan de jubilerende
NCSV.
Massale reünie
De viering van het jubileum vond
plaats op. Woudschoten, het conferentie
oord der NCSV in Zeist. Hoe groot ae
plaats is die de NCSV in veler leven
inneemt bleek wel uit de indrukwekken
de aantal deelnemers. Hoewel de capaci-
van Woudschoten niet berekend is
en toeloop van 800 conferentiegan
gers verliep de organisatie feilloos. Een
reusachtige tent diende als vergader
ruimte. Voor de NCSV was dit niets bij
zonders. want kamperen is er steeds
een belangrijk onderdeel van het werk
geweest. Ook de kerkdienst zondagmor
gen werd hier gehouden. Prof. dr. E. L.
Smelik hield een prediking over Luk.
18 8: „Zal Hij nog geloof vinden op
de aarde?"
Op velerlei wijze konden er oud-leden
een inzicht krijgen in de ontwikkeling
van de NCSV. Vooral het kampwerk
voor middelbare scholieren heeft een
grote vlucht genomen. In 1898 met enke
le jongens begonnen is het uitgegroeid
tot 50 kampen per jaar met meer dan
anderhalf duizend leerlingen als deelne
mers en honderden studenten en afge
studeerden als leiders.
De historie van de NCSV werd levend
1 de aanwezigheid van velen die daarin
sn leidende rol hebben gespeeld, wel in
het bijzonder in de persoon van één der
oprichters, de Hervormde emeritus-pre
dikant dr. G. Oorthuys.
Namens de oudleden bood mr. S.C.
graaf van Randwijck een groot bedrag
n geld aan, waardoor de NCSV in staat
gesteld werd een studie-secretaris aan
te stellen.
Na een referaat van mr. P. J.
Hogerzijl uit Zwolle over „De
ethiek van het compromis" werd
het jubileum besloten met een.
gebedsdienst, geleid door de al
gemeen secretaris der NCSV ds.
.M. H. F. Witteveen.
110.
„Dus dus u is er zeker van, dat het dokter
Letheny was, die Jackson doodde?" vroeg dokter
Balman ongelovig.
„Absoluut," zei O'Leary. „Als verder bewijs
dit: de revolver, die juffrouw Letheny toebehoort,
draagt de vingerafdrukken van dokter Letheny.
Waarom zou hij een revolver naar een ziekenhuis
meenemen, als zijn boodschap alleen maar vrede
lievend was? Hij wilde het radium, hij had het
geld nodig ik geloof eerlijk, dat de man het
geld nodig had voor onderzoek." Er klonk een
tikje medelijden in O'Leary' stem. „En wat de
technische kant van de situatie aangaat, dokter
Letheny moet heel opeens het besluit hebben ge
en om zich in het bezit te stellen van het
radium ten eigen bate. Hij ging naar het zie
kenhuis, ik vraag mij af wat zijn gevoelens
waren toen hij de patiënt onderzocht, die hij spoe
dig zou beroven, ik geloof niet dat de moord op
zettelijk was dan, ging hij vermoedelijk heen.
Buiten het ziekenhuis ontmoette hij toevallig zus
ter Day en hield haar enige tijd op hij
greep haar bij de mouw en daarbij verloor zij
haar manchetknoop. Is dat juist, zuster Day?"
Zonder een woord te zeggen knikte Maida toe
stemmend; maar haar diepe blauwe ogen wier
pen een blik van dankbaarheid naar de jonge de
tective.
„Dan besloot hij zijn haastig gevormd plan om
het radium te stelen uit te voeren; hij wachtte
zijn kans af en terwijl zuster Day bezig was in
de keuken en zuster Keate een kwartiertje opge
houden werd in kamer 11?"
„Kamer 11," zeide ik.
moet hij de gang doorgeglipt zijn. de apo
theek in, morfinetabletten en een injectiespuitje
hebben gekregen en onopgemerkt terug zijn ge-
HOie
het
ijld naar kamer 18. Jackson heeft waarschijnlijk
nooit geweten, wat er gebeurde. Maar dokter Le
theny was veilig, omdat, in de eerste plaats,
Jackson niet verbaasd was over de aanwezigheid
van zijn dokter, en geen bezwaar zou hebben ge
maakt tegen een injectie, en bovendien, wanneer
men uit een kunstmatige slaap ontwaakt, de in
drukken die onmiddellijk aan die slaap vooraf
gaan, vaag en verward zijn en moeilijk bewijs
kracht kunnen hebben. Ik geloof niet, dat dokter
Letheny het plan had om de dosis dodelijk te
doen zijn; ik geloof, dat hij alleen maar wilde,
dat Jackson er niets van zou weten dat het ra
dium weggenomen werd. maar in zijn verklaar
bare opwinding vergiste dokter Letheny zich óf
in de dosis die hij toediende óf in de weerstands
kracht van zijn patiënt, met het ons bekende ge
volg. Dokter Letheny wierp het spuitje door het
geopende raam, waar het later werd gevonden.
Ik geloof, dat ik in hoofdzaken gelijk heb; mis
schien zijn er kleine afwijkingen. Men kan nooit
absoluut zeker zijn, wanneer beide parti
cipanten dood zijn."
Er was een ogenblik van gespannen stilte. Dan
sprak Corole.
„Louis was het dus," zei zij op een toon van
weerzinwekkende voldoening. „Ik wist het. Ik wist
het al een hele tijd, want ik sloeg hem gade
Zij hield zichzelf in.
O'Leary keerde zich plotseling om.
„Even één ogenblik," zei hij koeltjes. „U gaat
nog niet vrij uit. Er moet nog een verklaring zijn
van Higgins' dood en de diefstal van het radium."
„Ik weet niets omtrent Higgins' dood," riep Co
role.
„Ga door, mijnheer O'Leary," verzocht dokter
Badman. Onder het licht zag zijn gelaat er ver
moeid en oud uit.
„Van die nacht af heeft de strijd plaats gehad
om het vinden en het bezit van het radium. Zij
die wisten van dokter Letheny's aandeel in de
geschiedenis dachten dat het nog steeds im ka
mer 18 was. Hajek was vastbesloten om het te
vinden en ging zelfs zover, dat hij de sleutel van
de zuidelijke deur stal om te allen tijde te kun
nen binnenkomen."
Weer liet dokter Hajek een onverstaanbaar ge
mompel horen, dat O'Leary tot zwijgen bracht.
„Daar mejuffrouw Letheny ongeduldig werd bij
zijn herhaald falen om het radium te vinden, ging
zij, die samenwerkte met Hajek. zelve
een handje meehelpen. Daar zij wist wat in de
kamer was gebeurd, en daar zij van na.
ture buitengewoon bijgelovig was, was zij gewel
dig verschrikt, toen zij, kamer 18 midden in de
nacht binnenkomend om zelve naar het radium
te zoeken, een gedaante in lakens gewikkeld op
het bea zag liggen. Ook zij vermocht het radium
niet te vinden."
„Hierin hebt u volkomen gelijk," zei Corole
onbeschaamd. „Maar u hebt niet gelijK wat
betreft
(Wordt vervolgd
5. dij 11 een C»
dig in een kfl
n reeds eeni
emoeiing enj as
J.JET is voor een volk een belanj
rijke zaak, een gezonde en krat^
tige middenstand te bezitten. Via
daarin ligt een groot brok volk
kracht besloten. Een verstandige ii
geringspolitiek zal er op gericht 24
dat aan de middenstand ruimte i
gelegenheid wordt geschonken, zia
zelf te zijn.
Zulk een regeringssteun heeft fc
middenstand wel nodig. Hij heeft
ze in het bijzonder nodig i
waarin andere groepen 1
grijpende overheidsbemoeiing
ren. Want de middenstand staat gyj
ne op eigen benen. Wie van de m» p,
denstand deel wil uitmaken, as sj,
vaardt reeds daardoor vrijwillig. I -
paalde risico's- Dit verschijnsel is
bemoedigender, wanneer elders vel
bereid blijken, hun zelfstaridighi jjjj
prijs te geven. Nog altijd is zelfsli de
digheid het wezen van de middi
stander. Zonder zelfstandigheid gt^te
middenstand.
eti
^7"AT hier de kracht van de mi
denstand is, is intussen juist dei
een tijd als de onze ook zijn zwi M,
heid. Want men moet wel wat muzij
zijn, ook nü nog zijn zelfstandighi mi
te kunnen bewaren. Daarom moet 1
als een veeg teken worden lw
schouwd, wanneer in een bepa4^
land of zelfs maar in een bepaalfcvu
branche de middenstand bezig is,
een te schrompelen. Dat betekK
dat het volk zélf aan kracht gaat i Ui
boeten.
Nu zijn er perioden, waarin hetiiu
middenstand naar zijn aard goed gs '-a
Er zijn jaren, waarin de markt i
volle zin een verkopersmarkt i
waarin dus de verkoper het als 1
ware en ook zonder meer voor kf"
zeggen heeft. Maar er zijn ook jaw k
waarin de markt een kopersmarkt
Dan is het aan de middenstander
te tonen wat hij waard is. Dan m»
hij laten zien, dat hij zijn zclfstij
digheid aan kan. Dan moet hij wep
zoeken, initiatieven ontplooien, 1
pers aantrekken, streven naar vert
tering van zijn producten, zoeb
naar een bedrijfseconomische opi
van zijn bedrijf.
is reden, dit juist nü te venm
den. Want wij hebben dezer i
gen gevierd het zilveren jubilei
van het Economisch Instituut vt
de Middenstand en dezer dagen;o
is een jubileumboek uitgekomen,
de betekenis van dit Instituut n
eens duidelijk in het licht stelt
Minder dan wat ook is een midde
standsbedrijf een zaak die maar vr
zelf loopt. Elk middenstandsbedq
heeft zijn eigen belangen, maar I
middenstandsbedrijven gezamenljj
hebben ook hun gemeenschappen
belangen. Ze hebben geleidelijk k
hoefte aan research, aan voorlichte
aan marktonderzoek, aan overzie
ten, aan statistieken, aan advien
met betrekking tot de inrichting u
hun administraties, aan kostenas 6
Iyses. k
In dit alles is in deze kwart ee? g
het Economisch Instituut voor i
Middenstand van grote waarde p
wcest. Het had niet de volle perlol
van vijf en twintig jaren nodig e
zijn bestaansrecht te bewijzen ui j
bood het zilveren jubileum een gffi d
stige gelegenheid, op het nut van i{
aanwezigheid nog eens extra de ai) 1
dacht te vestigen-
Om dit met voldoening te conri
teren, daarvoor behoeft men zelf m 1
geen middenstander te zijn. Want,
herhalen het, het bezit van een r
zonde middenstand is voor een vft
als gehéél een belangrijk bezit, c
aan de gezondmaking van de m'i
denstand draagt dit Economisch k
stituut niet weinig bij.
jQAAR komt nog dit bij. Een h
kend feit is het, dat onder i
middenstanders de organisatiegedad
te niet overmatig krachtig is ge\r#
teld. Dit is ten dele te begrijpen i
te liggen in de aard van het beestj
Toch moet men ook te dezen i
zaken beschouwen in het juiste lid
Want juist een organisatievorm
middenstanders zal de eigen aard W
de middenstand, en dus ook de zd
standigheid, altijd weer in het te
trum plaatsen en zal die zelfstand!) 1
heid altijd weer zien als iets dat bj j
schcrmd behoort te worden, óij
langs organisatorische weg.
Onder de middenstanders br«l
het inzicht baan, dat men zich ne 1
de eis der omstandigheden aanee
behoort te sluiten om gezamenlijk'
bereiken waarin men afzonderlijk nt
slagen kan En dit inzicht is nü
onze indruk in belangrijke mate P
wekt juist mede door de arbeid tl
een instelling als het Economisch li
stituut
Er valt, ook na de viering van i
jubileum, nog veel te doen in dit of
zicht. Maar het is werk, dat gediï
verdient te worden, omdat het aan i
versterking van onze volkskrad
wezenlijk bijdraagt.