Francisco Goya - de spotter en geniale hekeldichter /Reizend achter het heimwee OORLOG EN LIEFDE IN INDO CHINA HELMUT WALCHA Cultureel venster IRMGARD SEEFRIED geeft E een lied erenavon d Wegen en Grenzen "F ZONDAGSBLAD ZATERDAG 14 APRIL 1956 Expositie in Boymans toont de mens en de kunstenaar (Van onze Kunstredacteur) In Museum Boymans te Rotterdam hangt thans een kleine met Oost-indische inkt gepenseelde tekening. Men ziet een heel oude man, gehuld in lompen, heel erg voor over gebogen en steunend op twee krukken. In gewassen bruine inkt is er onder geschreven: „Asi suelen acabar los homhres utiles". Dit wil zoveel zeggen als „Zo eindigen nuttige mensen gewoonlijk hun leven". De tekening is af- komstig uit het Prado in Madrid en werd gemaakt door de ORGELLITERATUUR IS VERRIJKT Spaanse schilder Francisco Goya. selachtige door C. Rijnsdorp Dit is de veelzeggende titel van een inhoudrijke bundel verzen van Willem Brandt, uitgegeven bij C. P. J. van der Peet, Amsterdam. De dichter heet eigenlijk W. S. B. Klooster, geboren 1905 te Groningen. Hij is tussen 1927 en 1955 als journalist in Ned. Indië werkzaam geweest. Ik herinner mij uit zijn jonge tijd verzen in Opwaartsche Wegen, naar ik meen betrekking hebbende op zijn reis naar de Oost. -I JViets kan ons Men zou kunnen zeggen, dat er selachtige wijze is gestorven een grote levenswijsheid uit dit van Karei IV moest hij een kleine werkje spreekt. Inderdaad, terportret maken. Zo goed werd Goya Maar als Boymans nog veel levenswijs e in diezelfde zaal van d eens langs de an- kijken, ontdekken we die wijshe- dit gevonden dat Goya benoemd werd tot Eerste Schilder van de Kamer, „Pintor de Cèmara". den. En dan ontdekken we ook, dat die 150 tekeningen en etsen, die tot 10 mei geëxposeerd wor- den. veelal scherp satirische wijs- onbezored heden zijn. Een enkele maal 09k waa'rsc£uwd werd door STOKDOOF aanist Helmut Walcha Aan die rijfce toestand kwam X,..r „iiv„P„„d einde toen Goya in 1793 in zon mondain leven ge- Roman van Grali am Greene hebben geleid. In het boeren- dorpje Fuendetodos begon hij op 30 mei 1746 zijn leven als zoon Velen kennen de Duitse or- geen braille-schrift, alleen z'c'1 de muziek maar als uitvoerend kunste naar. Zijn Bach-vertolkingen op de barok-orgels in Cappel en Lübeck hebben door de talrij ke platen van de Deutsche wel domheden, die overigens elk .„aarlijke ziekte, die hem stok- mens maakt omdat elk mens be- §00, m^alrte. Hij kon niet mee. Franïisco Goya was een der 'nsteï. hSi Grammophon Geselschaft te- schilders, die een veelbewogen ie- maar thj was veel "cl" S™te vermaardhe,d ge- meer op zichzélf aangewezen, hij kregen. Ook m ons land heeft was geïsoleerd. Van die tijd af deze organist geconcerteerd, o. dateren de meeste tekeningen, m. op het orgel van de Oude FrankfürT'heefT tref- gedichtenbundels, waarvan ..Rei- fend op te merken, dat het juist zend achter het heimwee" bijzon- de verzen zijn, geschreven in een der representatief mag heten, om- Japans concentratiekamp, die op dat hij vroegere en latere verzen het geheel hun stempel drukken, bevat. Deze gedichten zijn uitge- Deze kampverzen beslaan bijna kozen door Ed. Hoornik, die er de helft van het totale aantal op een inleiding bij heeft geschre- genomen gedichten. Nu zijn tifels van gedichtenbun dels (en ook van vele essays) vaak nogal duister, gewichtig en hol. Hier kan men echter van een veelzeggende titel spreken. De le- wiilem "BrandT bewonderen, "die zer proeft de dichter hier al uit. hem in staat heeft gesteld niet Men reist naar een doel, maar alleen zijn gevoelens al schrijven- men reist achter iets of iemand de af te reageren en zo de hel aan, die (dat) ook zelf op reis is. Van het kampleven „dragelijk" te Is men reizende achter iets of maken maar wat meer zegt de maar hij laat iemand aan, dan is die toestand vorm zo te verzorgen, de gedachte telkens kleine van op reis zijn permanent ge- zó te concentreren, dat hier dicht- delen noot voor noot voorspelen worden De dichter is dus ner- werk zonder afstand van tijd op elke stem afzonderlijk. Hij neemt gens thuis, altijd op weg. Maar hoog niveau ontstond En dat met z.Ün h.oofd waarachter reisthjj aan? Het ge: een afgebeuld, gemarteld lichaam een vaak ondragelijke hitte. Schreef 25 koraalvoorspelen GEESTKRACHT Men moet de geestkracht dan het gehele werk L. op. Dit vereist vanzelfsprekend luk, vrede, rust? een enorme concentratie en een twee dingen inee speciale begaafdheid in het meer- als representant i stemmig luisteren. n.l. dat hij, i de i Wat Willem Brandt als dichter Saigo. PI IS een lijk van een jongeman opgevist uit een Niet dat dit feit veel indruk maakt op de Franse oorlog in Indochina woedt al enige jaren en dan worden mensenl goedkoop. Maar het was een Apierikaan, lid van een organisatie, die de Verenigde Staten is uitgezonden. Reden genoeg om in deze ge sinnige moordzaak de Engelse journalist Fowler even aan de tai voelen. Er bestond nl. een ongewone verhouding tussen Fowler veel jongere Pyle. Zij waren bijna vrienden, niettegenstaande Pyle F zijn Indochinese liefje Phuong afhandig had gemaakt. Met zeer bedoelingen overigens: hij wilde haar trouwen, terwijl zijn vriend di niet in staat was, omdat zjjn wouw, van wie hjj reeds jaren gescheiden kunst leefde, om godsdienstige redenen niet in een scheiding bewilligde. quez lithografieën, die thans Kerk te Amsterdam Museum Boymans te zien zijn. Sweelinckorgél. Om zijn stre- Van die tijd af dateert zijn scher- yen het oude barokideaal in Met criti- klankkleur en levendige door- sche ogen ging hij de mensen be- wichtigheid kan gulder. Erg veel vreugde heeft f!?. hij in zijn ieugd niet gehad. Hij iV j™ werkte wat in Saragossa, in Ma- Ef .Xf" drid. in Italië, in Parma. in nitl<J?fd«> Frankrijk en kwam len slotte .Iki^wl ai terecht opghet*KoninkliTk Atefier Ook zijn grote geschilder- beschouwen als een uer iet van Santa Bartar. ta Jladiid' d' Portretten bewijzen dat, al dende figuren in de huidige re- tapijten .geweven ^rtk'.üae'de "tat"ë houd°ew or*eH"HU». tijd achter zijn doel aanreist Was Walcha al bekend als een het nooit bereikt, en dat, indien nelijkheid. Dichtwerk als dit re- goed improvisator, thans kan men hij het ooit zou ménen te berei- kent af met de gebruikelijke voor- ook met de componist Walcha ken- ken, dit doel teleurstellen zou, in stelling van een dichter als een maken. Editie Peters in zo hoge mate zelfs, dat het be- kwee, een onbetrouwbare slappe- bundel met reiken van het doel zelf alsjieim- ijngi wjens handen voor alles ver- op het 25 koraalvoorspelen voor orgel van hem uitgegeven, bestemd voor de protestantse eredienst. Boven dien uitnemend materiaal gelconcerten. de inhoud zuiverder dekken. Die inhoud was rijk, zeiden we Het is natuurlijk reeds. Nu is dit het voordeel van rwonderlijk dat deze ko- bloemlezingen, dat ze de sterkste idi-uuen geweven v. i-. ueu. vlakkie Goya tekende ontwerpen onder Er„ - ~>yeu. inM^ 1 rïij ernstige ziekte "de meedogenloos- g heid zien. waarmee Gova ziin atelier heeft Goya zich goed L a^n dC. "^^hule fur Musik in de canonische bewerking schijnt ontwikkeld. «w in at Fran^MR am Mam. waar hij tal Walcha lief te zijn. h.fo van buitenlandse organisten als jk wil niet beweren dat elk ko- UOPTFFlV ïoilhlln leerling heeft. Zelf is hij afkom- raaivoorspel volkomen geslaagd UU1 lEEx\ hebzucht en leegheid. stig van de zgn. Leipzlger Schu- 1S. Er Zlj^er bij die minder over- 1778 ontdekte hij de le van Karl Straube en Günther tuigen (b.v ..Ein feste Burg", VRIJ Ramin. Zijn ieugdwerd overscha- ..Erhalt uns Herr, bei deinem raalvoorspelen helemaal gedacht verzen uit de voorhanden dicht- uurei zijn vanuit de klanksfeer van het bundels naast elkaar kan zetten, capituleren oude barokorgel en ze geschreven - zijn in de echte klassieke orgel stijl: polyfoon. Dat wil zeggen de Eerst zijn landgenoot Velas- ging hij copicën maken diens schilderijen. len bestand en zij gaat dan ook zonder enig gewe tensbezwaar met Pyle mee om na zijn dood weer even ongedwongen haar intrek te nemen bij Fowler. Naar deze Pyle is Greene's nieuwste ro man „The quiet Ame rican"*) genoemd en. in derdaad, hij is een keu rig jongmens, hartelijk en correct in zijn optre den, ethisch hoogstaand, vol idealismeen onpractische gedachten over kolonialisme, de mocratie en vrijheid. Dergelijke idealisten kunnen gevaarlijk zijn. Bij zijn streven om een derde macht te stichten tussen de com munisten en de Fransen begeeft Pyle zich op duistere en schade lijke wegen, die ten slotte eindi gen in het kanaal in Saigon. In hoeverre hij de naam „de rustige Amerikaan" terecht draagt mag wel de vraag zijn, want hij ver wekt nogal wat onrust. Zijn sceptische ért zwaarmoedige vriend is zo ongeveer zijn tegen voeter. Fowler observeert slechts, kunnen er enkele YRÏ' hier zien in Boymans, o.m „Prins Balthasar Cardos" de jonge Prins op eer maniëristisch paard ge zeten, buitengewoon knap maakt OJ kunt "dVt~heus Ramin. Zijn jeugd werd overscha duwd door een ernstige oogziekte, Wort" De etsen lieten hem heiemaar die ten slotte tot volledige blind- Christ" hij niet gebonden opdrachtgevers. In die vrij heid heeft hij gehekeld en .gepro faneerd, heeft hij onbarmhartig gespot met menselijke zonden en heid leidde. Voor het instuderen toch Wel de composities gebruikt hij Gelobet seist du. Jesu aar het geheel getuigt ■olledig beheer- en met naast zich de liggende, welhaast moedeloze hond, het is bijzonder knappe en menslie- wakheden, heeft hij vooral niken en nonnen belachelijk ge maakt (U kunt d?it heus allemaal - getekend. In 1780 begon zien in Boymans) en heeft hij vende verbeelding. Goya als hofschilder, dat «jynch,j,j°'r dheer, SS&rfK PRACHTIG wilde toen dus zeggen. bjj aj dje ironische prenten is als portretschilder. Hij toch. dat Goya niet onhehbelijk moest de mensen van het hard of rh^Y was: J~* der compositietechniek niet al leen. maar ook van de klassie ke orgelstijl. Helmut Walcha. die een zeer doorzichtige registratie bij de voorspelen aangaf, heeft elk voorspel in een prachtige doorgaande beweging geschreven (b.v. een verrukkelijk driestem mig werkje als „Zu Bethlehem ge boren"). En met deze 25 korte achter al die satires iets adembenemend spannend zijn, de heid. eigenlijke strijd, die een mens te voeren heeft, is er uit verdwenen en daarmee de grote adem. Wel treffen wij in deze roman nog een spoor van de barmhartigheid, die bv. de figuur van Scobie En dan dat prachtige verliefde paar met het onderschrift ynporta" (Niets kan ons Nada stellende comp.. sche- orgelliteratuur op bijzondere wij hof konterfeiten, in al gelijks triltë"HetV*is° g'ëen bitter RnV-~ zie Tfbeeïding - is van een z®^'f"iJ^t. Aanzulke orgel hun statie en waardig- venijn, maar het zijn menselijke schoonheid in de tekening (let werken is grote behoefte ei üt al hun protserige dom- hekeldichten. eens op de uitdrukking in de lin- hoo£. dat Wa cha nog meer zal heid. in al hun pretentieuze En die zijn wel zo geniaal, zo kerhand van de vrouw en op de ,\f"nrriufdeliik elegance. Zo kwam hij ook volmaakt in beweging en com- gelaatsexpressie) zoals men maar koraalvoorspelen zeer auiaeiijK in de society-wereld terecht: positie, zo direct in de expressie, zelden kan opmerken. Zo zijn er gearuxi. de boerenzoon temidden van adel zo raak van typering, zo geestrijk ^l.van signaiementen uit het da- en hoge ambtenaren, temidden voorzien va- - schrijvers en architecten, te- vol humor het boek beseft Fowler, dat al moge hij Phuong door de doo'd van Pyle hebben teruggekregen, hij vrijwel de enige eigen annotaties, zo gelijks leven, ook van de stieren- >ms in een enkele gevechten, die ons Goya als een hier werkelijk van groot kunstenaar tonen en als een Goya meesterwerken kan spreken. Bij groot mens. Op vreemde bodem - bij. alle spotternij -zal men moeten toe in het Franse Bordeaux - is Goya luxueus geven dat hier echt menselijke sig- op 16 april 1828 overleden, wetend 'die hem leven leidèn. De intieme bijeen- nalementen zijn gegeven, sorns dat *- trekkelijk maakte: Aan het eind midden van schone hertoginnen lijn, dat i verliefde zat er plotselini gravinnen, goed DR. J. WYTZES. komsten van de adel mocht hij scherp, liefdevol, steun zoe- ___i stok, in de lege ruim- de hoed met de h^nd ophoudend Spanje met :ijn roomse dictatuur geen plaats meer voor hem was. De expositie in Boymans is belangwekkend niet alleen om de kunst, maar ook om de tijdgeest. denkt zijn Phuo EN L1EDERENAVOND VAN IRMGARD SEEFRIED bete kent voor de liefhebbers der 3So, hThèeft partij te zeker niet voor de leuzen van Pyle. In diens persoon krijgt het Amerikanisme een flinke veeg uit de pan. In hoeverre deze af straffing verdiend is kunnen we echter uit deze roman niet op maken. Zo zijn we dan in de oorlog te recht gekomen. Op een wonderlij ke manier zijn liefde en oorlog vermengd in het gesprek dat de beide hoofdpersonen houden in een wachttoren aan een weg, meer hier we- genot. Hei is een direct contact gens benzinegebrek gestrand en met de wereld in het lied. Het is een volkomen ondergaan 'TclÏÏdwïcKen1.5 dta' VJog van de vele en velerlei stemmingen van het vers Het is taUt.it in zioh Jat m.n banger zijn dan zij. In die toren ook geconfronteerd worden met de hoogste uiting van zich zeUs bij een verscnu van SmiA1 totdat0*" vluchten ^oot voordrachtskunst. Omdat Irmgard Seefried een het meest prctatie. moet buigen voor haar de vijand, die hun schuilplaats on- ideale medium is tussen lied en publiek. Zij neemt de kennis, begrip—H der vuur'neemt. Een ongelofelijk stemminq en de sfeer in zich op en projecteert die onont- spannend verhaal, zoals er meer VIA NAALD «N M.AA? handtekeningen, kampverzen openen al dadelijk met het onbuigzame sonnet De Overwonnene, dat spreekt van een innerlijk niet willen en kunnen :apituleren voor de overweldiger. De dichter wil zelfs „in de dood nog duizend mannen waard zijn". En dan komt een galerij van figu ren, „sterke psychologische por tretten", zoals Hoornik terecht zegt: de Deliplanter; de jongen die bij een flakkerend olielichtje een Wild West verhaal leest: die andere jongen, van gemengd Ja vaans-Fries bloed, die zijn dode vader niet kan verraden en voor 's avonds in een verre gamelan de roepende stem van zijn moe der meent te horen: de déclassé, die sterft omdat hij onverschillig is geworden voor wat na deze nederlaag nog komen kan; de ge- brokene, die zich lang trots heeft opgehouden, maar het dan ineens niet meer aankan. Dan, als te genstelling, de Oosterse Generaal „in onderscheidingen en leder werk"; zijn snorren „hangen krom als halve manen achter het zwaard van edelsmedenwerk"een menselijk roofdier, dat telt „hoe veel gebogen nekken aan zijn laarzen het zilveren lemmer in één zwaardzwaai velt". -Aangrij- pend is ook het vers Nestor, de i tachtigjarige, die niets heeft over- gehouden dan zijn Statenbijbel, en die soms stil en witjes in elkaar zakt. Dan zijn er de verzen waarin het gemeenschappelijk lij- den op een of ander punt uitge- beeld wordt: het leven op 80 een- timeter; het woord „Amsterdam", gevallen tussen hen die zich oefen den in het vergeten; het geza- menlijk baden; de ten dode op- geschreven zieken en de bevreem ding, dat een enkele week de lijk in de jongste drie nummers van sterk persoonlijke inslag geen auto niet komtj „wat zou er we: Maatstaf (uitg. Daamen, Den winst voor de literatuur opleveren. Haagt. nl. 10. 11 en 12. waarmee De verzen van Ellen Warmond de derde jaargang besluit, is op zijn knap, maar maken een ste- de keper beschouwd niet zoveel riele indruk; zij zal de echtheid MUREN belangrijks te vinden, al zijn ze van haar dichterschap met ander- dan ook hoofdzakelijk door mensen soortig werk moeten gaan bewij- van reputatie volgeschreven. De zen, wil men er in blijven^gelo- studies van Rodenko zijn en blij- ven. Het grote gedicht v ven topzwaar; ze schieten aan Kemp: Franse Les in e hun doel: inzicht verschaffen in de veld, maakt de indruk 1 literatuur als geschiedenis en als ceerde geestigheid. Het artikel^ scheppingsproces, voorbij. Het po- Vestdijk: De Dichters e lemisch artikel van Charles doet P^n i de verzuchting slaken, dat van heid r CORN. BASOSKI. HELMUT WALCHA UIT DE TIJDSCHRIFTEN i de Flui- gemeten naar bekwaam i faam van deze auteur, eei Wat buiten de dichter i rietre .eert hij scherp, maar niet i- Koren- laatste plaats geslaagd zijn ook I eefor- de verzen die zijn eigen gemoeds- - toestand uitbeelden, zoals het i menselijk zo sprekende gedicht: „Ik lijd ouds letterkundige i U het meest". We hebben hier overigens niet met i geijkte christelijke f w®8. zangkunst een avond van exquis alles noodzakelijk. En hoe geniaal wordt elk lied gesteund door de pianist Erik Werba, een begeleider van uitzonderlijke kwaliteiten. Daardoor ontstond een wonderlijke schone eenheid in deze vertolkingen. Een heel bijzonder en heel waardevol element in deze tech nisch zo voortreffelijk opgenomen koombaar op de luisteraars. _j dit boek staan. Greene is een meesterlijk verteller en weet uit- ^f„°d<„dn'l.'idrn™.t"g..n d'^ Wia is Iimgard SeeMed? sul- zen een moorddkdige oorlog voert, len misschien nog enkele onmge- terwijl in het achterland het leven wijden vragen. Het liefstezou ik schijnbaar gewoon .doorgaat. r«n maar reeds is aangevreten door Seefried is een der grootste zan- de chaos geressen' Dat is voldoende, dat Greene' heeft zelf onderschei- is het enige portret dat^ van haar llloc„ <uulhet vermaarde boek zingen werk ook. En wie laat is wel het contact met het wijlen prof. dr. G ,n ,n SalzhurB meemaakt. publiek. Men voelt zo direct al „Wegen en Gren het begin wat beweging - Len zou. ais e Brandt: „eenmaal moet er- Vestdijk er niet onder gens Gods genade zijn." Ongetwij- stond, nauwelijks de aandacht fejd is er een religieuze onder- trekken. In deze omgeving treffen stroom. Op een binnenplaats (van ons alleen, naast het leesbare ar- een klooster) staat een beeld van i tikel van J. Presser ovër Heinrich de lijdende Christus; het is in dat I Heine, het vers van Leo Vroman: klooster als geïnterneerden wel Regeneratie, en de poëtische bij- uit te houden, maar de dichter dragen van GuiUaume van der wordt gedrukt door al die rr Graft. Dat rijn. hoe moeilijk soms df krijtwitte muren, die hem ook te ..begrijpen", ware gedich- al omringen. ten, verrassend en ongezocht oor- „Wanneer dit alles ooit afloopt, der'Leeuw" spronkelijk en welke verzen men wanneer ik hier ooit aan oer laeeuw. __J__ [ontkom, Religie ontstaan. „Het beste is nog niet trekken wij eerst die dje getekend kan worden. Maar wil toch altijd iets meer weten van kunstenaar. Daarom geef ik _..i probleem behandelen, ïiit^!PgarnoïpngSSUrhT«e"ï;eeDsI fa? mie^dere. die persoo^ake van de detective- of misdadi- tourage er ook maar bij, als gersroman en daar lijkt zijn nieuwste werk ook op, in zoverre als wij stap voor stap op de hoog te gebracht worden - soort lijst waarin het portret van Irmgard Seefried wellicht nog schoner uitkomt. Irmgard Seefried werd op 9 ok- PyleYdo^.'ToctTvertiètt to»" 1919 in Köngetried lin_ het dit boek zich boven deze ontspan- voormalige Duitse hertogdom Zwa ben) geboren. Haar vader was onderwijzer en heel muzikaal. Zijn grote wens was de kleine Irmgard liefde tot de muziek bij te brengen. Als 9-jarig meisje stond ze al op het concertpodium van Köngetried en als 12-jarige zong ze de eerste rol van haar le ven: Grietje in Humperdinck's sprookjesopera „Hans en Griet je". Het kleine Köngetried en ook ulUR Ci, Bad Wörishofen. waar Irmgard bouwends vanuit. Want de critiek haar schoolopleiding kreeg, op de onrijpe ideeën van ^_Pyle "1" -|aa* die op zo'n aangrijpende wijze zonde en genade tot thema hebben. Greene is nL Rooms, maar wel zo onorthodox, dat zijn werk in eigen kring op weerstand stuitte. Van een godsdienstig mo tief is in dit boek geen sprake. Het maakt door de ik-figuur van Fowler eerder een cynische in druk en er gaat dan ook niets op- «gingen doet om de hoogblonde de zaai *en""mën krijgt "de" neiging en Kunst", een uitgave van H.~J. geschreven; het ligt te wachten haar dochtertje te fat- bjj bet afdraaien mee te doen Paris te Amsterdam, is onlangs de taal", zegt de dichter. Wie ^et applaus van de toehoor- de derde druk verschenen. Deze iets scbrjjfti leeft in de juiste soeneren, ontdekt plotseling heel andere, maar niet minder waardevolle, facetten bij de moe der en de vrouw Irmgard Seefried. de Hugo herdruk opent met de voorrede Ie W voor de eerste druk (van 1932). stelling gift te geven. De concertzaal is in gemakkelijk gemaakt een liede- de huiskamer gekomen. Een der, ren-avond van Irmgard Seefried mooiste i platen van_ de productie bij te wonen. Zo'n liederen-avond 1 ders in Wenen. En Wolf-liederen zien we als het ware voor de eerste druk ivou tuoii, - Irmgard Se^ied nog eenmaal gevolgd door een tweede voorre- kunst; deze paar regels werken het podium T5etreden om het de, geschreven door prof. dr. E. onmiddellijk als e Standshen'" e-aanduiding erbij. de laatste tijd. De zeer artis- druk droeg duidelijk de sporen de Wiener Tlusiicverêinsaal""is tieke uitvoering van de hoes, met van te haastige bewerking Si - - volledige tekst, is een aanbeveling hadden Van der Leeuws derde druk begon te denken, Van der Leeuw reeds gestor- tUHv' ?e het beste is nog niet geschreven de taal Dan gaan wij met pik- houwelen legitimatiebe- ouer heel de wereld heen dichterschap, met klas- en slopen wij alle muren. Geef me hier wat meer tegen stem". zegt Irmgard Seefried tijdens de repetitie tot haar begeleider Erik Werba. namelijk, compleet met applaus, vo opgenomen op een langspeelplaat te met begeleiding van de pianist dr. Erik Werba (30 cm plaat LPEM 19050). De prachtige lyri sche sopraan van Irmgard See fried is wel ideaal voor het lied, deze soepele, buigzame, rijk ge nuanceerde stem bezit alle mo gelijkheden het lied te doen leven. Wist U dat het eigenlijk veel moeilijker is een lied goed te zin gen, dan een technisch virtuoze aria uit een Italiaanse opera te vertolken. Voor het lied heeft men een grote geestelijke diepgang no dig. Die heeft Irmgard Seefried. Dat merkt men al direct bij hei eerste lied op de plaat: „Auf dem te haastige bewerking. Sinds het ligt te wachten i ;r, Leeuws in- zoals de doden overwinteren theologie zich zichten in kunst Dans op de oever als het hoofdschudden de onzinnigheid ge bevolking wordt uitgevochten. Overigens menen wij in Fowler wel een bekende aan te treffen: hij herinnert aan de zwaarmoedi ge Scobie uit ,.Het Hart der Zaak en de wanhopige priester geschonden Geweten", r natuurlijk niet in staat een volle- dige muziekopleiding te geven. En gekregen, heeft ze de gehele Wasser zu singen zo ging Irmgard Seefried naar wereld in verrukking gebracht Het is alsof we meewiegen in de een oorlog Augsburg, waar ze het Conserva- door haar zan.g, niet alleen smalle kano op het meer, alsof we onverschilli- torium bezocht en in 1939 met lof in het lied, maar ook in ora- de schoonheid van de rode avond- haar diploma kreeg. Niemand toriom en opera. Bij Furtwan-gler zon zelf ondergaan. Zo is het bij minder dan de grote dirigent Her- zong ze de Pamina in Mozart's elk lied in de vertolking bert von Ka ra jan nam haar in „Zauberflöte, bij Karl Böhm 1940 al bij het Stadttheater Aa- de componistenrol chen met een driejarig contract. auf Naxos" gard Seefried. Bij het andere Ariadne Schubert-lied „Lachen und Wei- P I Richard Strauss, nen", bij de twee Brahms-liede- „Het Op 5 mei 1943 debuteerde zij als bij Bruno Walter de sopraansolo ren ..Dein blaues Auge" en hij Eva in Wagner's „Meistersinger" in Mahler's Vierde Symfonie. In .Standchen bij de kinderliede- iTu, hei Beloof dat aan deze bij de Weense Staatsopera. Deze Europa, in Australië, in Amerika ren „Kinderstube" van Moussorg- misliAkeiingen een verborgen opera-instelling heeft haar niet overal waar Irmgard Seefried sky bij vijf Dorfszenen van elorie schonk Daardoor is het meer los gelaten. Irmgard See- zong waren de toehoorders enthou- Bartok bij de drie liederen van boek ook vlakker hoe boeiend en fried kreeg de Oostenrijkse natio- siast. En zelfs toen ze kort na de Hugo Wolf „An eine Aeolsfoar- meesterliik het ook is Wat kan naliteit. ontving de ere-titel geboorte van haar dochtertje een fe", „Das verlassene Magdlein het ons eigenlijk schelen wiens ..Kammersangerin" en huwde kleine inzinking had, kon men en „Begegnung ten slotte bij hel liAfio de schimmige Phuong is met de befaamde Oostenrijkse toch nog enthousiast blijven om- verrukkelijk „Standchen" van Ri- die als een huisdier van baas concertviolist prof. Wolf gang dat men achter de vertolking de chard Strauss. Stemtechnisch is verwisselt Aan dit boek ontbreekt Schneiderhan. In 1950 werd haar grote warmvoelende cultuurmens elke vertolking prachtig niet al- de ethische en godsdienstige dochtertje Barbara Maria geboren, ontdekte. In gesprekken met leen, maar bovenal voelt £n mogen ïijn Weken haar grote mtSrnationalë rSem ërvaVën dat deze zelfbewuste, ving. Een enkele' inhouding, een gard Seefried het hier zelf beleeft. deze plaat. »ll ™>0 ni" tetmnn kinderen CORN. BASOSKI. studies, in de loop der jaren ge- achter een dunne eierschaal schreven, werden door Van der Leeuw bij de tweede druk inge- half werkelijkheid, half tijd last, echter zonder dat deze in- plotseling zullen ze leven voegselen zich organisrh met de bestaande tekst verbonden. Aan aGod gaat zingen prof. Smelik viel de eervolle, de zevende dag maar moeilijke taak te beurt de herziening van het boek te onder nemen. Het moest een boek van Van der Leeuw blijven, ook waar Smelik een andere mening toege daan was, bijv. over de betekenis van Richard Wagner. De door Van der Leeuw aangegeven ordening van de stof moest krachtig wor den doopgezet, en in overeenstem ming met dit uitgangspunt dien de de gehele opbouw van het boek te worden gewijzigd. Al kon dit niet helemaal lukken, de lezer kan er zeker van zijn, dat hij niet de meningen van Smelik, maar van Van der Leeuw voor zich heeft. Alleen de illustraties zijn hier en daar verbeterd, ge wijzigd of aangevuld. Wel heeft de bewerker gemeend vrijwel al les wat Van der Leeuw over de filmkunst schreef, te moeten weg laten, waardoor het boek, volgens de overtuiging van de bewerker, niets heeft verloren. In deze nieu we bewerking zal Wegen en Gren zen, nu het zijn definitieve vorm gevonden heeft, nog wel lange tijd het standaardwerk blijven, dat niemand, die belangstelt m de verhouding van religie en kunst, ongelezen zal kunnen, laten. De kern wordt geraakt in het gedicht De Haat. De boodschap van het evangelie: „Vergeldt geen kwaad met kwaad" zal een zweepslag zijn in het ontsteld ge laat van de moeders en vrouwen in de marteloorden met hun van haat brandende ogen, zegt de dichter. Hier voelt hij zelf de grens van de humaniteit en het volkomen andersoortige van de liefde, die uit Christus is. Bij de ze grens blijft hij staan, maar hij heeft die grens duidelijk gezien. In een ander gedicht, over het zoveelste sterfgeval, heet het: Een zendeling spreekt over [God, hij ziet bleek, hij is mager en en slechts „Het klot- jesajttj en gedenkt toch uw sende meer", „De wijde stilte" [i0f „De terugkeer" en „Volk zon- en wij: met de geijkte mimiek. der uren". Thans is zijn roman „Dans op de oever" verschenen Verder spreekt de dichter zich en opnieuw toont Zandstra zijn n'e* U'L zodat de lezer de indruk schrijverstalent. Een verhaal krijgt van een blanco blijven, over de strijd van het vissers- maar nergens is er een duidelijke leven aan de Zuiderzee. De fi- afwijzing. Misschien mag men de- guren zijn allen goed getekend, waarbij Zandstra het ongebol- sterde heus niet verbloemt. Gro te literatuur is het boek niet. Wel getuigt het van Zandstra's gave van vertellen. dichter van het heimwee her inneren aan een uitspraak van een vroom man uit een vroegere eeuw (ik meen Bengel), die zei: I „Zalig die heimwee hebben, want ze zullen thuis komen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 20