CHRISTELIJK Christelijk leven over de grenzen en het I.A.S. K 77 de snelle VELPON Unie van Ned. Baptisten-gemeenten herdenkt 75-jarig bestaan HELPT „BARTIMÉUS" Gereformeerden onder elkaar: ze komen geen stap verder Biddag Arbeid Feestdag WOENSDAG 14 MAART 1956 KANTTEKENING Voorstel tot vorming van gezamenlijk centrum De Unie van Baptisten gemeenten In Nederland houdt deze week haar 76ste algemene vergadering te Hengelo (O) In de Baptlstenkerk aan de Jac. Cats- straat onder voorzitterschap van dr. F. E. Huizlnga te Hengelo. Deze herinner de er in zijn openingswoord aan, dat nu ruim 75 jaar geleden, op 26 janua ri 1881, in Foxhol de vereniging tot stand kwam. Het aantal gemeenten be draagt thans vijftig. De gemeenschapszin is nog voortdu rend groeiende, aldus spr., die de bap tistengemeenten een gemeenschap van geloof, liefde en hoop noemde. „Wij staan in dit land tussen de protestantse kerken als een kleine groep", aldus spr. „maar wij hebben de overtuiging, dat velen van hen, die nu in die kerken verblijven in hun hart verlangen naar de gemeente, zoals die in het nieuwe testament geboren en beschreven is." ,,Wij geloven, dat die kerken op een dwaalspoor zijn", zo ging spr. verder, wanneer zij leren dat kinderen van gelovigen gerechtigd zijn door de doop het zegel van het nieuwe verbond te ontvangen, omdat de Schrift duidelijk leert, dat het nieuwe verbond zich niet bindt aan de lijn der geslachten, maar dat God sedert de pinksterdag door Zijn geest allen oproept tot bekering". Het voornaamste agendapunt van de vergadering wordt gevormd door de voorstellen van de unie-commissie en de jeugdraad om eèn gezamenlijk Ne derlands baptistencentrum in het leven te roepen, waar enerzijds het conferen tie, kamp- en zomerwerk kan geschie den en anderzijds ook de vormingsar- beid van jeugd en jeugdleiders, terwijl er tevens het seminarium voor de op leiding tot voorgangers kan worden ge vestigd. Vandaag kwamen hoofdzakelijk de zakelijke punten aan de orde. ter wijl de donderdag meer een conferen tiekarakter zal dragen. Op deze dag zul len spreken dr. J. J. Kiwiet over „Ge meente en jeugd" en ds. S. Zijlstra uit Eindhoven over „Het kompas der ge meente". De sluiting zal geschieden door ds. K. Reiling te Almelo. Heden avond is er een gemeenschappelijke avondmaalsviering. Voorkeur voor berijming Hasper De commissie der Unie van baptisten gemeenten heeft in overleg, met de desbetreffende commissie ad hoe be sloten de baptisten vertegenwoordiger in de interkerkelijke commissie in zake psalmberijming terug te trekken. Advertentie Chr. BLINDENINSTITUUT ZEIST stort uw bijdrage op giro 31454 Boek VAN DE DAG „Paard gevonden" door Hans Jacobs, uitgegeven door Van Hol- keima en Warendorf te Amsterdam. dorf bepaald geen gelukkige greep ge daan. De smaakvolle omslag en d« korte beschrijving van de inhoud wek ken verwachtingen, die niet in vervul ling gaan. Reeds na het lezen van de eerste, bladzijden vraagt men zich verbaasd af, wat de uitgever bezield kan heb-| ben, toen hij het manuscript ter per- I se liet gaan. Dat de belevenissen van twee zwervers, van wie één met dich terlijke aanleg, en een gevonden paard voldoende stof kunnen leveren voor een j alleszins leesbaar boek, is aan geen twijfel onderhevig; niet echter, wan neer een irriterend kinderlijke schrijf trant consekwent wordt volgehouden. De eerste zwerver fungeert als clown, die alles letterlijk opvat, het geen tot schier eindeloze uitleg van de ander aanleiding geeft. Des te verve lender voor de lezer, omdat de humor hierbij ten enenmale ontbreekt. Ware het niet dat de „dichterlijke" vrij heden" in het verkeer tussen de sexen deze lectuur daarvoor ongeschikt ma ken, dan zouden wij het boek wellicht kunnen aanbevelen voor kinderen van tien tot twaalf jaar. Bijzonder geslaagde illustraties van I de tekenaar C. A. B. Bantzinger dek-1 ken de schamele lading. r de door de interkerkelijke sie gevolgde methode, die afwijkt de opdracht. Ze heeft kennisge- ïen van het werk der werkcommis- der interkerkelijke commissie. Mede op grond van een door de zangbundel commissie der Unie uitgebracht port, waaraan was toegevoegd eei port van dr. J. J. Kiwiet over de tien psalmen der werkcommissie, besloót de Unie-commissie voorkeur te geven de berijming van Hasper, zoals die de door de Unie gebruikte zangbundel „Lofzangen en gebeden" is opgenomen. Dit bericht is ook door de Unie-com missie doorgegeven aan de synode der Geref. Kerken te Leeuwarden, waarin tevens het vertrouwen werd uitgespro ken dat ter zake van het gebruik der psalmen in de erediensten Blijkens het jaaroverzicht van de Ne derlandse bond van jongelingsvereni- gingen op gereformeerde grondslag is het aantal aangesloten verenigingen gedurende 1955 toegenomen met 11, waardoor het totale aantal gekomen is op 1107. Het ledental van deze ver enigingen bedroeg per 31 december 1955, na een achteruitgang van 53 ge durende dat jaar, in totaal 17235. De Nederlandse Zondagsschonlvercni- ging zal op 6 en 7 juni in Amsterdam haar negenjarig bestaan vieren. Tijdens de eersto dag zal des morgens j een officiële jaarvergadering worden gehouden; des middags volgt eenj feestmiddag en des avonds is er een i herdenkingssamenkomst, waar het| spel „De bijbelse boodschap" zali worden opgevoerd. In de middagver gadering van de tweede dag zal wor den gesproken over „De kunst var vertellen". Beroe pingswerk ned. herv. kerk Beroepen: Te Suawoude ttoez.), J. Tys- seling, vikaris te Goes. Aangenomen: de benoeming tot vika ris te Soesterberg, kand. Th. A. C. van Drunen te Valburg. geref. kerken Beroepen: Te Driebergen (vac.-Th. Struys), H. Heule te Deventer; te Onnen kand. M. v. d. Sijs te Amster dam; te Leiden (vakature-G. Toorn vliet, stud, pred.) K. A. Schipper t« Ermelo. Geslaagd. Aan de Theol. Hogeschool Kampen (Broederweg) is geslaagd >or het kand.ex. de heer D. Berghuis te Groningen. Voortgaande scheuring in Geref. gemeenten Het aantal Gereformeerde gemeenten, dat zich aan het kerkverband onttrekt, blijft zich uitbreiden. Thans kwam ook een scheuring voor in de gemeenten van Elburg en van Tricht. Tricht is een van de oudste gemeen ten en dateert van 1845, toen zij ge ïnstitueerd werd als Geref. gemeente onder het kruis. Het was een van de drie gemeenten, die in 1869 niet met de hereniging tus-sen de Chr. afgeschei denen en de Geref. Kerk onder het kruis tot Chr. Geref. Kerk meegegaan zijn. De uitgetreden gemeente van Tricht heeft de beschikking gekregen over het voormalige bedehuis van de Geref. Kerk van Geldermalsen. De gemeente telt 454 zielen en is sedert 1882 vacant. De gemeente van Elspeet, waar men met afzonderlijke samenkomsten is be gonnen, telt 501 zielen. Zij werd in 1922 geinsititueerd en heeft van 1950—1953 in ds. H. van Gilst, die naar Dirksland vertrok, een eigen predikant gehad. Vit uw eigen mond Bij het lezen van de gelijkenis van de ponden (Lucas 19) blijft bij menigeen deze vraag onbeant woord: „Wat zou er gebeurd zijn met die slaaf die nu van zijn heer de les gelezen krijgt omdat hij niets gedaan heeft, als hij wel iets met dat pond had gedaan en het verloren had?" Heel diep in ons hart vinden we die slaaf trouwens nog zo dom niet. Een onge makkelijke heer, die door zijn burgers gehaat wordt mis schien is er een kans dat hij nooit meer terugkomt nee, die slaaf had het eigenlijk nog niet zo gek bekeken. Hij sloofde zich niet voor die heer uit (en haalde dus ook niet de boosheid van de burgers op zijn hals) en toch was hij ook tegenover zijn heer gedekt, want hij kon altijd weer met dat ene pond voor de dag komen. Och wat zijn wij soms toch slim! Net zo slim als die slaaf. We zijn christelijk opgevoed, ja, maar we lopen er niet mee te koop. De schat die in ons hart heet te lig gen, laten we daar stilletjes liggen. Dan krijg je niet de naam „onver draagzaam" te zijn. En je bent toch christelijk. „Uit uw eigen mond zal ik u oordelen", zei de heer. En de straf was niet mals. Zo zal het ook u vergaan, als u van deze mentali teit bezield bent. Weet dat! Ds. Lammens: Het is om te huilen! In het Gereformeerd Jongelingsblad beantwoordt ds. G. N. Lammens de vraag van een jongeman waarom er niet gestreefd kan worden naar een sterke interkerkelijke gereformeerde samenbundeling. Ds. Lammens ant woord daarop: arom niet? We hebben toch de zelfde belijdenis?! Inderdaad! Maar er zijn ook andere zaken: er is ook een liturgie: er is een bepaald kerkelijk klimaat; er is velerlei gereformeerde prediking van uiterst „31" tot drie-dub- bel-dlk oud-gereformeerd. Daardoor zijn de drie formulieren van enigheid gewor den tot formulieren van onenigheid. De gereformeerden zijn heel ver uit elkaar gegroeid. We ontmoeten elkaar als vreemden. Kortgeleden zei een serieuze, christe lijk gereformeerde jongen tegen me „De gereformeerde dominees preken de mensen met een ingebeelde hemel r de hel!" En denk maar niet, dat hij uitzondering is. Meen ook maar i dat de bezwaren, die de christelijk ge reformeerden tegen de vrijgemaakte prediking hebben, zeer lichte bezwa- De vrijgemaakten op hun beurt ho ren elke week in de prediking, hoe diep het verval is in de gereformeerde (sy- nodocratische) kerken (sinds zij er meer zijn!) en dat is heus menen hen; wij van onze kant blijven hen wijten, dat zij tot nieuwe kerkformatie zijn overgegaan, terwijl door de leer- beslissingen van onze kerk de funda menten van de kerk volgens hun eigen zeggen niet zijn ondergraven (voor men sen, die het met onze leeruitspraken eens zijn, is immers naar hun eigen bé- weren plaats in hun kerk)! We voelen ons dikwijls meer verwant met een zoeloe-methodist dan met be paalde gereformeerden, die met ons de zelfde formulieren hebben. Heb je wei eens met een christelijk gereformeer de gesproken over onze 29 gezangen? Aan het eind van zijn beantwoording stelt ds. Lammens de vraag, waarc hij dit alles over de onderlinge v< deeldheid schrijft. Hij verklaart: Waarom ik dit schrijf? Om reëel te zijn, want zó staan de zaken. Is het Advertentie door de lange winter, als U in een paar daqen van die plaag verlost bent met abdijsiroop MELODIE en WOORD der Ethergolven DONDERDAG 15 MAART Nederlands recht in de .8.15 Sportproblemen; 18.25 Amus muz; 18.55 besproken brief uit Londen; 19.00 V d kind; 6.05 Lichte muz; 19.25 Harmonie ork; 19.45 Morgenwijding; 10.00 Gram; 10.50 V d kJeu- tle; 12.30 Land- en tuinb meded: 12.35 Lich te muz: 12.50 Uit het bedrijfsleven, caus; 13.00 Nws: 13.15 Meded of gram; 13.20 Or gel en sopraan: 13.55 Koersen; 14.00 Amus muz- 14 45 Gram; 15.15 V d zieken: 16.00 Gram; 16 15 Voordr; 16.30 Gram: 16.45 V d jeugd; 17.30 Pianospel; 17.45 Regeringsultz: me", caus; 21.10 café; 21.50 Gevar 22.50 Sportact; 23.' 23.25—24.00 Lichte KRO: 7.00 Nws; 7.10 11.45 12.30 Land- et ren: 12.40 Gi Nws en Kath 13.50 Gram. NCRV; 14.00 Gr; 00 V d zieken; 12.03 Amus muz; d meded: 12.33 V d boe- 12.55 Zonnewijzer: 13.00 Dikwijls zijn christe lijke verenigingen en organisaties zo druk bezig met eigen zaken, dat men or niet aan toe komt over de grenzen te kijken. Ge lukkig bestaat er een I.A.S., de afkorting van een wydse betiteling: Interna tionaal Algemeen Secreta riaat voor buitenlands werk van .Christelijke organisa ties in Nederland. Dit I.A.s., waarvan ds. e. do Jong te Winterswijk voor zitter Is, houdt van t(jd tot tfj d op De Witte Hel te Huis ter Heide bijeenkom sten, waar verschillende ervaringen wordlen uitge- Wie zo'n bijeenkomst bij woont hoort daar heel wat. Nederland heeft zijn prach tig functionerende organi saties op allerlei gebied op positief Chr. gi ondslag, waarnaar men in het bui tenland tevergeefs zoek t of men vindt er diwergvereni- gingen, die een moeilijk be staan hebben. De heer A. Borstlap van het Chr. Nationaal Vakver bond vertelde er gisteren over de worsteling in de Congo en Frans-Afrika om te komen tot een chr. so ciale organisatie en over de moeilijkheden, die men Duitsland de chr. vakbewe ging er in te krijgen. Bij onze oosterburen wil men er niet gemakkelijk aan, vooral omdat de Evangeli sche Kirche haar steun ont houdt. Weliswaar laat zij ieder vry in de keus van organisatie, maar zij vei wijt de chr. vakbeweging, dat zij de weg van de kerk naar de arbeiders verspert Op de Witte Hei werden weer ervaringen uitgewisseld Hoe moet imen de refor matorische lijn, zoals men dat hier te lande graag pleegt te noemen, aange ven voor Afrika? De heer Borstlap vond het maar een moeilijk te beantwoorden vraag. Optimistischer klan ken liet hij horen over het werk op Nieuw-Guinea en in Canada. De vredesgedachte en de noodzaak voor de verbreiding daarvan leeft nog te weinig onder de Christenen, meende de heer W. P. Wilschut, die de In tern. Chr. Vredesbeweging vertegenwoordigde. Dezp organisatie telt nog slechts 250 leden. Van 30 juli tot 6 augustus zal op de Dra- keniburgh te Hilversum een conferentie worden gehou den. Ook tracht men werk kampen te organiseren voor de jeugd (met gerin ge kosten voor de deelne mers) ojm. op Schouwen, waar een verwaarloosd kas teeltje moet worden geres taureerd. De heer a. Hofman, theo- lógisch student, die contac ten onderhield en een be zoek bracht aan Lockhau- sen bij Bielefeld, vertelde over het kerkewenk in Duitsland, waar slechts vier procent van de bevol king kerkelijk meeleeft. Het zou van groot belang zijn als theologische werken in het Duits vertaald zouden kunnen worden, opdat de Ned. theologische arbeid in wijder kring bekend zou kunnen worden. Merkwaar dig is het hoe enerzijds het Duitse kerkvolk weinig meer weet dan het a-ib.c. van het geloof en hoe de leidinggevende figuren zich op zo'n hoog theologisch niveau bewegen, dat zij niet begrepen worden. De heer Ad. Kuiper bracht daarover een treffend- staaltje uit de Duitse jeugd beweging naar voren. Ds. De Jong bracht nieuws over de voorberei dingen van de Kirchentag, die van 8 tot 12 augustus in Frankfurt aan de Main wordt gehouden en waar ook vele buitenlanders wor den verwacht. De duizen den, die daar komen zullen worden geconfronteerd met de problemen van arbeid, huwelijk en gezin, kortom hoe men moet getuigen in eigen-kring van zijn geloot De aanpak van de levens vragen is fris en pakkend en de deelnemers worden sen. De manier waarop men met het Evangelie de straat opgaat getuigt van grote bewogenheid. Vanaf de grens verlenen de Duitse spoorwegen vijftig procent reductie od ten spoorkaa- tje naar Frankfurt; in wel ke stad men een onderko men kan vinden voor prij zen variërend van 5 tot 12 mark per nacht. Er worden ook jeugdkampen georga niseerd; de meisdes in scho len en de jongens in ten ten. De deelneming voor alle vijf dagen kost tien markt; een maaltijd één Kerk en Wereld te Drie bergen (mej. Kohlbrugige) regelt voor hen, die dat wensen een groepsreis in een speciale Kirchentag- DE ADMINISTRATEUR van de Geref. Bond van Mannenverenigingen, de heer A. Span, bracht het een en ander naar voren over zijn ervaringen met de Deutsche Mannerverein en de heer S. L. de Rooij (Den Haag), over zijn actie tot hulpverlening bij de bouw van een kerk ten behoeve van de kleine Evangelische gemeente te Reutte in Tirol. Door een min of meer toe vallig contact op een va kantiereis kwam de heer De Rooij tot deze actie, ter ondersteuning waarvan de muzikale familie Engels (9 personen) een tournee door ons land 'komt maken. Deze familie" kan zeventig oude. re en nieuwe instrumenten bespelen en komt begin april o.a. in Den Haag, Rot terdam en Leiden uitvoe ringen geven. De 'heer P. A. A. Bolland, de penningmeester van de Ned. Chr. Reisvereniging, vond het maar jammer, dat de N.C.R.V. niet bij deze actie was betrokken. Zo ziet men wel, dat het nodig is dat chr. verenigingen en organisaties bij dergelijke arbeid een contactpunt moeten hebben om niet langs elkaar heen te wer- „En het oecumenisch bloed kruipt waar het niet gaan kan", zo merkte de voorzitter snedig op, een opmerking die wel blijk geeft hoe groot de behoefte naar oecumenisch contact is en hoe goed het is als hieraan leiding kan worden gegeven. te huilen? Ik hoop, dait len. Ik ben het hierin eens met ds. Buskes: „De gescheurdheid van de kerk is erg. Maar 't is veel erger als wij het niet erg meer vinden!" Omdat die klimaatsverschillen, die toch weer heel nauw samenhangen met de leer vam de heilsorde (en die is belangrijk!) er zijn èn vanwege het diep gewortel de wantrouwen, geloof ik voorlopig niet in een hereniging van alle gereformeer den. Ongeloof? Goed. dan moet ik tot mijn schande bekennen op dit punt bar ongelovig te zijn. Ondanks alle serieuze gesprekken van deputaten komen we geen stap verder. Met de christelijk gereformeerden mag je misschien even op de divan zitten, desnoods hand in hand, maar praat niet over een verloving, laat staan over een huwelijk. Dan zijn er heel wat toornige pa's. Én met de vrijgemaakten mogen ze zelfs geen afspraak maken op de hoek van de straat. Wie het probeert komt met koude koorts thuis. Moeten we daarom maar lijdelijk toe fen? Dat nooit! Maar voor er verbroe dering komt, moet eerst het wantrou- weg. Zaak-Kralingen op de Enschedese synode De generale synode der Gereformeerde kerken, onderhoudende artikel 31 k.o. heeft dinsdagmiddag in Enschede de be handeling van het rapport-Kralingen voortgezet. De rapporteur, ds. Jac. Nieuwkoop, gaf een beantwoordinng de opmerkingen door de sprekers In de tweede ronde gemaakt. In strijd met hetgeen in die ronde h; de generale synode van Kam' pen niet over de feiten van de zaak Kralingen een uitspraak hebben ge daan, bleef spreker toch van tegenover gesteld gevoelen. Aan de bezwaren van ds. Vonk wil de de commissie in zoverre tegemoet komen, dat zij het slot van de tweede conclusie wilde laten vervallen en alleen deze conclusie maar wilde spreken de erkenning van schuld door de kerkeraad van Kralingen over het be rusten in de ambtsneerlegging door de heer Blok. De commissie stelde voor om zich tot deze uitspraak te beperken en derhalve te laten vervallen de passus, waarin wordt gezegd, dat de. kerkeraad van Kralingen zelve ergernissen opwierp, waardoor sommigen gekomen zijn tot zondige onttrekking van het kerkver band. rapporteur motiveerde deze tegi moetkoming met de mededeling, d; appellanten daarom trouwens ook niet hadden gevraagd. Ds. Vonk stelde daar op de vraag, waarom de commissie dan de gehele tweede conclusie niet te rugnam. Ook om het andere daarin betoogde hadden de appellanten niet gevraagd. In zijn repliek maakte de rap porteur daarentegen bezwaar, omdat hetgeen in de conclusie nog wordt voor gesteld, naar zijn opvatting logisch uit de zaak voortvloeit. de Graaf van Giessendam stelde eveneens aan de synode voor de tweede conclusie terug te nemen. Aan gezien de commissie beraad krees, een nadere beantwoording verdaagde de praeses de zitting. Advertentie Beursber; 17.45 Grar 18.30 Gram; 18.45 Idem; 19.00 Nw ber; 19.10 Gram; 19.20 Sociaal caus; 19.30 Gram; 20.00 Radioki Gevar progr; 21.45 Gram; 2: 22.10 Orgelconc; 22.35 Gi rspectief, nt; 20.20 Periodieken 23.2024.00 Nieui Televisleprogran 0.15 Spie- 4.10 Meded; 15.00 V d scholen; 16.00 Hoorsp: 18.00 V d kind; 18.55 19.25 Sport; .00 Nws; 19.15 Ci 35 Revue-ork; 20 00 Caus: 22.30 Discussie: .45 Pari overz 23.00 24 00 Nws; 0.08—0.15 Koers Engeland. BBC Light Pro« PUZZEL No. 364 Horizontaal: 1 Afgestompt voor ge nietingen. 4 soort, 6 tegen, 7 uitge houwen figuur, 10 rondhout. 11 oor spronkelijk, 12 ambtshalve. 14 par fum. 16 dierenverblijf, 17 Sp. rivier. 13 vogel. Vertikaal: 1 Soort slee. 2 dochter van Herpdias, 3 eind, 4 borstbeen, roe. 8 rivier in Spanje, 9 oefening, 10 bewijs voor ontvangst, 11 specerij, 13 krantenjongen, 14 familielid, 15 lijst. OPLOSSING PUZZEL No. 363 Horizontaal: 1 Brandglas, 2 ooi ara ama, 3 rel aardig, 4 stel koe re, 5 te idee lee, 6 eed arbeid, 7 la ako olm, 8 irene emoe, 9 gal ark aks. Vertikaal: 1 Borstelig, 2 roet Ee ara, 3 ai leidsel, 4 naald Aa na, 5 dra kerker, 6 ga, roe boek, 7 lade Leo 8 ami rei lok, 9 sage e.d. mes. 17.45 Orgelspel: 18.15 Licht 19.30 V d J - ----- 20.25 Sport: Dagb; 12.15 Voordr: 1 Pari overz; 13.15 Ork smuz: 14.45 V d kleut- 16.00 Gevar muz; 16.45 Ai Dagb; 17.30 Cl 21.30 Any An; 23 00 Nws: 23.15 A( 24.00 Voordr: 0.15 Ai 19.00 Gi 20.00 Nws; uz; 21.00 Ge- 22.00 Gevar 0 45 Progr- DE SNELSTE LIJMER Richtingstrijd te Huizen De Kerkeraad van de tot de mod-ali- ..it van de Geref. bond behorende Ned. Herv. gemeente van Huizen heeft het verzoek van een paar doopleden, die de cursus van de Ned. Protestantenbond (vrijzinnig) hebben gevolgd, om consent te mogen ontvangen, teneinde in (vrijzinnige) Hervormde gemeente van Naarden belijdenis van hun geloof te kunnen afleggen, na brede béspreking afgewezen. Hij is van oordeel, dat de betrokkenen niet de juiste kerkelijke weg nebben bewandeld en in strijd handelden met de kerkenorde. Alleen reeds om formele gronden oordeelde de kerkeraad inwilliging van het zoek niet mogelijk. Benoemingen 31), re school te Breda (Niev. heer D. Zeilstra te Et (N.Br.) Ds. A. Mulder, doopsgezind predikant te Dordrecht, is benoemd tot secre taris-binnenland van de Doopsgezinde vereniging tot evangelieverbreiding. Ds. Mulder, die de arbeid op het thuisfront van de Doopsgezinde zen ding zal stimuleren, heeft van zijr kerkeraad een zondag een maand ver. lof gekregen om zich aan deze arbeid te geven. Als ds. Mulder over twee jaar met merltaat zal gaan, gaat h\j zich geheel aan het Doopsgezinde zendingswerk wtjden. De Nederlandse Studenten Raad is vodr- nemens van 26 *-* ">9 maart op Woud- schoten ee" entie te houden. Deze conferentie zal gewijd zijn het onderwerp „De vrijheid vai student." 84. 4.00 Eneelse les: 14. „Drie!" „Er waren drie moorden", zei hij laconiek koeltjes ten overstaan van mijn afschuw. „En Higgins' verklaring schijnt geen twijfel over te laten, of de twee eerste moorden werden niet door dezelfde man bedreven. „Ik ben er zeker van, dat het radium in de luidspreker werd verborgen," vervolgde hij na een kort stilzwijgen. „Er bleef geen andere plaats voor over en het moet in Kamer 18 zijn ge weest, want anders zouden wij niet zulke series onregelmatigheden in en om die kamer hebben beleefd. Ja, het was duidelijk dat verscheidene lieden ervan overtuigd waren, dat het radium nog in de kamer was en dat zij er naar zoch ten. Wat ik niet kan plaatsen is de mislukking van de oorspronkelijke dief om terug te keren en het radium weg te nemen voordat ie mand anders het vond." „Misschien was hij dat afgelopen nacht", opper de ik. O'Leary scheen mij niet te horen. „Er is maar één verklaring, en die is in dien zij juist is, verwonderlijk." Verstrooid kreeg hij het onaanzienlijke stompje potlood en begon het in zijn vingers rond te draaien, wat mij de overtuiging gaf dat hij, om zo te zeggen, weer op zijn voéten stond. Wat dan ook de „verwonderlijke" hypothese WWof ie 451 mocht geweest zijn, die hem te binnen was ge- 17.10 Gram:" 17.15 komen, hij sprak er niet meer van. i.30 v d soid; 19.00 ,,lk heb zekere factoren geëlimineerd. U moet weten, mijn eerste doel is, het veld van onder zoek in te perken. Ik heb bemerkt, dat mijnheer Jackson's verwanten, van wie men zou kunnen veronderstellen dat zij belang hadden bij zijn dood, onaantastbare alibi's hebben." „O." Ik sprak helemaal niet opgelucht, daar ik niet in het minst aan mijnheer Jackson's ver wanten had gedacht. HOu het gemerkt. Het is alleen maar zo'n gevoel, dat ik heb. En natuurlijk het feit, dat hij veel op de villa der Letheny's verkeerde. Ik heb hem daar dikwijls ontmoet." Hij frutselde wat met zijn potlood; ik verwon derde mij erover dat er nog een draadje verf op het onogelijke ding was overgebleven. „Nog iets," begon hij tamelijk weifelend, zeggen vraag mij niet wie het zegt, want het k' -ïciaal het oog omhoog richt, waar- van alle zegen komen moet. Of die Vanavond, op deze door-de-weekse dag, staan in vele steden en dorpen ons land de kerken open. Van avond komt daar de gemeente samen te belijden dat alles ons toe komt uit Gods milde vaderhand. En om Hem te smeken dat Hij ook in de nieuwe periode van zaaien en oogsten, van nieuwe aktiviteit in een van ontluikend leven getuigend jaar getijde, Zijn handen zegenend over ns uitgespreid zal houden. Laat men dankbaar zijn dat dit ge beurt. In een tijdsbestek als dit, waar in hoogconjunctuur een modewoord geworden is en waarin, althans wat ons land betreft, niet gesproken wordt over bestrijding van armoede maar over verdeling van welvaart, dreigt men wel eens te vergeten juist omdat die welvaartsverdeling zo moeilijk is en bepaalde sentimenten oproept die onbekend zijn in een periode van tegenspoed dat het alles een gave Gods is. Wij spreken over produktieverhoging en effi ciency en wij maken ingewikkelde berekeningen om te kunnen aanto- dat door het werk onzer han den de produktiviteit stijgt en dat we dus aanspraak kunnen maken op een hoger aandeel in de op brengst en dat is allemaal waar nooi. Maar als we niet telkens als een schok door ons heen voelen gaan die paar eenvoudige woorden, waarmee een van onze kinderbijbels begint: „Alles komt van God", dan is de kans groot dat we de zin van ons leven uit het oog gaan verliezen en dat we ondergaan in materialisme. Dat het zaad verstikt tussen de doornen. ij- Vroeger spraken we alleen maar van een „bidstond voor het gewas" thans heet deze dag een biddag voor gewas en arbeid. Een volkomen juiste naams- uitbreiding maar daarom gaat het ditmaal niet. Het gaat hierom: als wij over arbeid spreken dan hebben we de arbeid waarmee we ons dagelijks brood verdienen. En als we Gods zegen over die arbeid vragen dan vragen we in wezen om dat dage lijks brood. Er is echter andere arbeid: de arbeid In Gods Koninkrijk. In dat gebed dat Jezus Zijn discipelen' leerde, staat dat op de eerste plaats: het heiligen van Zijn naam, het komen van Zijn Ko ninkrijk, het geschieden van Zijn wil. En ook daarin zijn wij arbeiders, mede-arbeiders Gods. Hoe kan men dit rijmen met de loomheid, de starheid die men aller wegen kan constateren als het over het verrichten van deze arbeid gaat? Het enthousiasme op deze gebieden is verdwenen, men loopt niet ge makkelijk meer warm voor het werk in Gods wijngaard. Als wij vanavond bidden om Gods zegen over het werk onzer handen laat dat dan tevens een schuldbelijde nis zijn dat we hierin aanzienlijk zijn tekort geschoten. En laat het tevens een „bekering" zijn, een ommekeer in ons denken en handelen. Niet het zui ver materiële voorop, hoe belangrijk het ook is in ons leven. Het dienen van onze God zij nummer één. Eerst het Koninkrijk Gods en zijn gerechtig heid en al deze dingen zullen u worden toegeworpen. In vele dorpen van ons land is het de gewoonte op biddag het werk te laten rusten. Natuurlijk is er veel tegen in te brengen. De economische positie van ons land is hierbij in het geding, want een dergelijke vrije dag kost weer zoveel arbeidsuren. Het is een steekhoudend argumentmis schien. Want men kan zich de vraag stellen of in een land waarin het economisch zo goed gaat, niet één dag rijgimaakt kan worden waarop men 0.55—1.00 Ni 11.45 Gram: 12.30 Weerl Orgelspel 14.30 i tijden: 22.15 V r Neder'and. Geen t „Eveneens elimineer ik langzamerhand de on bekende factor ik bedoel hiermede de moge lijkheid van een buitenstaander, een landloper kalm. misschien of een beroepsdief, die handelde naar de ingeving van het ogenblik of een vooruit be raamd plan. Het schijnt meer en meer vast te staan, dat de schuldigen aan deze misdaden men sen zijn, die in of om het ziekenhuis leven. Maar aangezien u liever van deze aangelegen heid niet hoort...." zijn stem stierf weg, hij liet het potlood vallen, bracht zijn das in orde, keek op zijn horloge, streek met zijn handen door zijn haar en greep weer naar het potlood. „Daar zijn een paar zaken, waarover ik met u zou willen spreken, zuster Keate. Deze hij deed zijn stem dalen deze Hajek. Ik heb zo'n beetje de indruk gekregen, dat hij en me juffrouw Letheny elkaar nogal eens zien. Ver schillende mensen hebben bericht, dat zij ze bei den te zamen zagen. Huldah zegt, dat hij vaak op bezoek komt. Wat dunkt u ervan?" „Wel, ja nu ik er over denk, schijnt het mij toe, dat er tussen hen een zekere Daar ik het goede woord niet kon vinden hield ik op. O'Leary voltooide de zin. „Verstandhouding?'-' „Welnu, ja. En toch heb ik niets bepaalds op zijn van die rondgaande praatjes die wij, detec tives, moeten aanmoedigen ze zeggen dat dokter Letheny een grote bewondering koesterde voor de knappe verpleegster." „De knappe verpleegster. Wie?" .Ik dacht, dat u het zoudt raden," zei hij ,Ik bedoel zuster Day." ,Zo hij al bewondering voor haar koesterde, dan heb ik er nooit iets van geweten," zei ik krachtig. „U hebt er zelfs nooit een vermoeden van ge had?" vulde hij vriendelijk aan. „Neen," zei ik kortaf. „Zeker niet." En dan herinnerde ik mij zekere zaken. Dat laatste eet- partijtje de ogen van dr. Letheny die op Mai- da rusten het gebaar, waarmee hij haar sjaal nam die brandende, rusteloze ogen die haar in de gang van de zuidelijke vleugel zochten voordat hij zich omwendde om door de deur weg te gaan en ik voor het laatst iets van dr. Lethe ny levend zag, „Dat wil zeggen misschien ja," verbeterde ik minder kordaat. „Neen. Ik ben zeker van niet. Juist het tegen overgestelde." „Beantwoordde zuster Day zijr» belangstel ling?" „Juist het tegehovérgestelde?" „Ik bedoel, dat ik geloof," dat zij een bijzónde re hekel aan hem had. Ik weet niet waarom." (Wordt vervolgd.) dag van bezinning niet ruimschoots behoort op te wegen tegen het verlies aan arbeidsuren. Het is een vraag die wij niet willen beantwoorden. Maar die waard is overdacht te worden. Juist omdat het gevaar van verzake lijking zo heel groot is in ons leven! De stichting voor internationale samen werking der Nederlandse universiteiten en hogescholen houdt van 20 juli tot 9'augustus a,s. in de gebouwen van de Technische Hogeschool te Delft een universitaire zomercursus. De titel van deze cursus is: „Trenls in modern civilization" en hc! onderwerp: „Com munications in our shrinking modern world". Voorzitter van de cursus is prof. ir. H. E. Jaeger. Rectificatie dr. de Wilde Men wijst ons erop, dat dr. De Wilde, van wie de Geref. predikant ds. C. P. T. Rijper van Watergraafsmeer in een artikel in het Amsterdams kerkblad (door ons blad van vrijdag jl. overgenomen) mededeelt, dat hij de triniteit loochent niet dr. W. J. de Wilde van Den Haag., is maar dr. A. de Wilde van Oude- ën Nieuw Niedorp.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2