CHRISTELIJK
NEUROTONIC
In Gibraltar legden 14 marine
mannen belijdenis af
Prot. seminarie te Madrid
niet heropend
is
HELPT „BARTIMÉUS"
Er bestaat nog een Kerk in China
die leeft
Tweede ronde
zaak-Kralingen
2
ZATERDAG 10 MAART 1956
KANTTEKENING
Een bijzondere kerkdienst (met H.-doop)
bij de Kon. Marine
Uit Gibraltar schrijft
voet van de befaamde rots, gaven in
de vroege morgen van zondag 4 maart
het specifieke toonbeeld van de nog niet
ontwaakte stad: stilte en rust. Totdat
uit de kleine oplopende straatjes, die
leiden naar de aanlegsteigers in het ha
vengebied, een bonte mengeling van ma
trozenkragen, witte mutsen, en unifor
men van officieren en onderofficieren
opdoemde, zich begevend naar de Schot
se Kerk (St. Andrew's Church), om
daar een bijzondere kerkdienst bii te
wonen. De bijzonderheid van deze dienst
bestond hieruit, dat veertien leden van
het smaldeel V van de Koninklijke ma
rine op deze bijzonder mooie morgen,
ver van het vaderland, belijdenis van
hun geloof zouden afleggen en twee van
hen de Heilige Doop zouden ontvangen.
Bovendien werd de gehele dienst ver
zorgd door marinemensen, en het gaf
een bijzonder caehet aan de te volgen
liturgie, het orgel en twee signaalhoorns
bespeeld te zien door resp. een ma
troos, een machinist en een seiner. Een
matroos (wasbaas) fungeerde daarbij
Boek
VAN DE DAG
Bijna zonder woorden, tekeningen
van Bertram. Ingeleid door S. Car-
miggelt. Uitgave N.V. De Arbeiders
pers, Amsterdam.
vergeleken b.v. met een te'kenaar.
heeft, als schrijver, woorden nodig.
vaak nog een groot aantal woorden bo
vendien. terwijl de tekenaar het afkan
met enkele lijnen en daarbij meestal
nog veel directer is dan een schrijver
ooit worden kan. En onder deze directe
lieden staan de humoristen onder de te
kenaars wel in de eerste rij. Neem bij
voorbeeld onze (eigen) Otto Dicke.
Neem ook Bertram. Bertram is de ver
korte vorm van Bertram A. Th. Weihs.
Hij is docent aan de Academie voor
beeldende kunsten in Den Haag, Hij is
een beoefenaar van wat, in het teken-
jargon, cartoons" heet. Hij heeft, net
als Dicke. een eigen stijl en weer net
als bij Dicke het is een eigen stijl.
Er zijn er in dit boekje een serie van
bijeengebracht. De proevers kunnen ge
nieten. zoals ook wij hebben gedaan.
Is klokkeluider, terwijl de vlootpredi-
kant van het smaldeel, ds J. J, van de
Wall, als voorganger optrad, daarbij ge
assisteerd door drie officieren als hulp
ouderling.
Onder de aanwezigen bevonden zich
a. de commandant van het smaldeel,
alsmede de commandanten en chefs
d'equipage van de schepen behorend tot
dit smaldeel. Ook gaven blijk van be
langstelling verschillende leden van de
Schotse Kerk, die, i.v.m. de zeer grote
opkomst, hun eigen zetel meevoerden.
Nadat orgel, klok en signaalhoorns
hun inluidende klanken hadden doen op
houden. trad de voorganger, gevolgd
door zijn veertien catechisanten, onder
bijna ontroerende stilte het kerkgebouw
binnen.
Na hun plaatsen ingenomen te heb
ben nam de dienst een aanvang. Daar
klonk uit honderden mannenkelen Psalm
98: Hij heeft gedacht aan Zijn genade,
en de lofprijzing: Grote God wij loven
it is wel zeer bijzonder, deze woor
den te mogen horen uit de monden van
zoveel marinemannen, die dikwijls (ter
onrechte) zo anders beoordeeld worden.
De Schriftlezing uit het Oude Testa
ment werd verzorgd door de comman
dant van Hr. Ms. ,,De Zeven Provin
ciën" en werd gevolgd door muziek
voor orgel en twee trompetten Menuet
van Handel", welke muziek door haar
kwaliteit, met bewonderende aandacht
werd aangehoord.
Het volgend gedeelte uit de Schrif'
uit het Nieuwe Testament werd gelezen
door de commandant
Ewijok". Zelden klonk het lied van de
zee zó passend als bij deze gelegenheid:
Psalm 203: O eeuw'ge Vader, sterk in
macht, Wiens arm betoomt der baren
kracht.
Na de prediking, waarin de voorgan
ger op duidelijke wijze de waarde var
het belijden van het geloof naar vorer
bracht, werden de namen opgelezen dooi
een officier-ouderling, waarop de veer
tien nieuwe lidmaten hun ,,JA" aar
God en de Kerk gaven.
De bediening van de Heilige Doop
aan twee volwassen mensen is altijd
weer iets wat een men- stil maakt en
hem doet herinneren aan de eigen be
loften of nog af te leggen beloften aan
de God waaraan wij niet te noemen
dank verschuldigd zijn. Onder het On
ze Vader" klonk klokgelui.
Eén der mariniers van Hr. Ms. ,.De
Zeven Provinciën" besloot deze bijzon-
zondag, ver van het
eigen compositie op
dere dienst op i
vaderland, met eer
zijn signaalhoorn.
MELODIE en WOORD
der Ethergolven
Beroepingswerk
NED. HERV, KERK
Aangenomen: als predikant voor bui
tengewone werkzaamheden (Kompas-
werk) J. v. d. Werf te Slijk-Ewijk; naar
Oterleek kand. A. v. d. Klaauw te Ber
gen (N.H.die bedankte voor Holwerd.
GEREF. KERKEN
CHR. GEREF. KERKEN
Benoemingen
Almelo: H.
School te
Chr School
gebrekkiger
gen (tijdelijk).
te Drachten: L. Lar
aan de bl.o.-school I
hoofd van de Her'
O God
De Farizeër bad: ,,0 God, ik
dank u dat ik niet zo ben als de
andere mensen!" De tollenaar
„O God, wees mij, zondaar,
genadig!" De Heiland leerde Zijn
discipelen bidden: „Onze Vader
die in de hemelen zijt, Uw naam
worde geheiligd!"
Twee mensen baden „O God",
omdat zij beiden God zagen als
de rechter aan
Wie zij reken
schap en verant
woording behoor
den af te leggen.
De Farizeër deed
dat in het be
wustzijn van zijn
eigen volmaakt
heid de tolle
naar in het be
wustzijn van zijn mislukte leven.
De tollenaar heeft daarna het-
„onze Vader" kunnen bidden. Zijn
verhouding tot God was niet
langer die van rechter tot be
klaagde maar die van Vader tot
kind. De Farizeër kan het niet
zover brengen: hij heeft geen
behoefte aan eer. hemelse vader.
Ieder mens zal moeten begin
nen met het bidden van „O God"
en ieder mens mag eindigen
met het bidden van „OnzeVader".
Omdat Jezus onze zonden op Zich
genomen heeft. Hij heeft de vrede
met God hersteldvoor wie
gelooft.
De Raad voor Kerk en Ziekenzorg en
Kerk en Wereld organiseert op 5 en 6
mei op Woudschoten te Zeist een art
senconferentie m.m.v. de Chr. Vereni
ging van Natuur- en Geneeskundigen.
Leiding dr. J. C. J. Burkens te Delft
drs. J. A.
der Hoeven te Den Haag.
In weerwil van geruchten
Gedurende de laatste dagen van
bruari werd buiten Spanje door de
dio, in de dagbladen en door bepaalde
nieuwsagentschappen bekend gemaakt,
dat ,.de aangelegenheid van het theolo
gisch seminarie te Madrid was gere
geld". In weerwil van dit alomversprei-
de bericht heeft een door de Wereld
raad van Kerken ter plaatse ingesteld
onderzoek de volgende feiten aan het
licht gebracht:
T. Tot nu toe zijn de deuren van alle
kamers, die door de politie op 23 ja
nuari werden gesloten, nog verzegeld,
met uitzondering van de kamer, waarin
zich de schakelkast van de elektriciteit
bevindt. Om technische redenen wa:
nodig hier binnen te kunnen gaan.
2. De autoriteiten van die Protestantse
kerken in Spanje, die verantwoordelijk
waren voor het seminarie hebben noj
geen antwoord ontvangen op haar peti
tie van 25 jainuari en 9 februari.
3. Er zijn tot op heden nog geen bewij
zen dat 'de regering de heropening heeft
bevolen van het besluit van de minis
ter van 28 november 1955, tengevolge
waarvan de politie het seminarie sloot
op 23 januari-
4. Regeringsinstanties hebben zekere
buitenlandse diplomaten evenwel de ver
zekering gegeven, dat het seminarie
weer toegelaten kan worden onder na
der te bepalen voorwaarden.
5. De school voor kinderen, die in het
zelfde gebouw als het seminarie was
ondergebracht en die door hetzelfde mi
nisteriële besluit werd gesloten, is even
eens nog steeds verboden, doch dezelf
de regeringsbronnen verzekerden de
bovengenoemde diplomaten dat hij of
ficieel zal worden toegelaten.
6. Het internaat voor studenten en kin
deren. dat in hetzelfde gebouw als het
ondergebracht en dat ook
Advertentie
CHR. BLINDENINSTITUUT ZEIST
STORT UW BIJDRAGE OP GIRO 31454
ER BESTAAT nog een Kerk
in China. En we horen,
hoe op het platteland, waar
de kerkgebouwen onder de
communistische terreur lan
ge tijd gesloten zijn geweest,
weer kleine bijbelstudie-
groepen ontstaan en de
kerkdeuren zich hier en
daar weer openen. We ho
ren van een kerk in Shang
hai. die in het afgelopen
Chinese Christenen in
moeilijk parket door
communisme
wen., het beginsel yan alle
gemeenschapsleven ernstig
heeft geschaad.
Het antwoord, dat de
Christenen op dit alles ge
geven hebben, is heel ver
schillend. Maar zonder twij
fel is het aantal lidmaten
van de kerken sterk ge
daald.
Veel heeft tot deze ineen-
schrompeling der gemeen
ten echter een ander
lidmaten fcgr]jt onder leiding yan -de Christelijke ontvingen zij schijnsel bijgedragen. Se
van ker- regering, een „Christelijk ook een westerse opvoe- dert de communistische
manifest" op, dat het Ame- ding. Iiun eredienst, hun overheersing is het aantal
rlkaanse imperialisme ver- theologie en kerkorde, hun secten erjorm vermeerderd,
oordeelde en de kerk be-onderwij's-systéem ert de vaak ten kóste van de Ver
zwoer zich te reinigen varf organisatie van hét sociale- ken Er jyn zélfs waarne-
alle elementen, die afwij- werk; Mat alles' is^door bui- mers, dié menen, dat het
gro-dtste deel Vftn de Chinese
ZONDAG II MAART 1956
rrrsum I. 402 m. VARA: 8.0
V.h. platteland: 8 30 IJs en wei
3.05 Meded of gra
VPRO: 18.30 Nederl I
21.00 Gram; 21.40 Hersensym: 22.00 Gev
muz; 22 20 Act; 22.30 Gram: 23.00 N\
plm. 23.15 Act of gram; 23.25—24.0 Lichte
11.45 De kerk
IKOR:
11.30 Vrs
cr RHU.
12.55
13.00 Nws en kath nws: 13.10 Dans
1.40 Boekbespr: 13.55 Gram; 14.00 V.d
4.30 Kamer-ork; 15.15 De .vliegend-
19.10 Zondagavondzang; 19.30 He
de Corinthiërs
De gewone m.
Act; 20 35 Pol praatje; 20.45 C
Puzzel mee
HORIZONTAAL: 1 Eetgei eedschap. 4
turfstrooisel, 8 tijdperk, 10 reptiel, 11
godsdienst, 12 etenbereider, 14 verlich
ting, 15 neerslag, 17 kleur, 18 stand van
een model, 19 lichaamsorgaan. 21 ver
laagde toon. 23 insekt, 24 heilige, 25
drinkschaal, 27 schaap. 28 snelloop, 29
deel van een wiel.
VERTIKAAL: 1 Kapitaal bezittende,
2 zwaardvis. 3 rondhout. 5 rivier in Rus
land, fi bestemming, 7 kleingeestig, al te
nauwgezet. 9 vissoort, 12 schildpad, 13
balk. 15 vagevuur, 16 vod. 20 gevuld, 22
plaaggeest, 24 vreemde munt, 26 gezins
lid, 27 tweeklank.
P A M P A
MORIAAN
O S
O B
R A
T A
S A G F
R E D D I N G
LEEST
—24.00 Gram.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
N.T.S. 13.45—14.30 Eurovisie: Rep
kend, iö.3u Hooisp; ia.00
Vragenbeantw; 20,uu Nws; 2
21.30 Samenzang; 22.00 Amus
23.1a Ca-us; 23.3u Klankb; z-
t-rogr overz; u.oo weeroer.
y.45 Gevar muz; 21.45 Gram; 22.00 Nws er
seerber; 22.15 Amus muz; 22.45 Gram; 23.01
nws; 23.05—24.U0 Gram
Brussel 484 m. 12.15 Gram; 13.00 Nws;
3.io veiz progr; 14.30 Gram; lö.4o en lb.4c
üem, 17.00 Nws; 17.05 Gram; ïy.uO Goasd
-rogr; 21.35 Gram; 22.00 Nws; 22.15 Partje
jj nacht. 22.55 Nws; 23.00 Lachte muz; 23.oa
.23 Gram; 8.00 Nws; 8.18 Sport i
oJu win: muz; y.00 Gym v
9.1o Gram; 9.35 Waterst; y.4o Grai
10.00 „voor de oude dag eau
ïg. VARA; 10.20 «mus mu
jaar 400
zag toetreden,
keQijke leiders, die,
dan de waarheid te kort
doen, zich onderwerpen a
vernèderende publieke v
horen. JU
Maar juist, omdat dc Zend tegenover het commu- tcnlanders opgezet en uci groötste deel vnn de Cii
Kerk leeft, heeft zij haar nistische regiem stonden, draagt nog steeds een uitge- Christenen niet langer
problemen, aldus schrijft Het niet tekenen van deze sproken westers stempel. ?esi0ten is bij een kerk,
de oud-zendeling in China, verklaring werd een soort Om nog niet te spreken van maai- bij kleine groepen,
Charles C. West, in een test voor de loyaliteit der de financiële hulp uit het die zonder verdere hechte
overzicht in de Christian christenen. westen, die dit.alles moge- organisatie, samenkomen
News-Letter, overgenomen in rijen van de volks- lijk maakte. Het is niet zo voor de eredienst
20.3o Hei hangt
Het volle pond, c
zieken; 9.25 V d vrouw; 9.35 Mast-
men; 10.05 Gram; 10.30 Morgendienst;
Grem; l-l^o Lichte muz; 12.2o Voor
en tuinder; 12.30 Land- en tuinb me-
12.33 Zigeunencwint; 12.53 Gram, 13.00
13.15 Lichte muz: 13.45 Gram; 14.05
olradio; 14.3o Gram; 14.45 V d vrouw;
Gram, lo.4o Vocaal ens; 16.00 Bij bei-
denking16.30 Strijkkwart; 17.00 V d
17.00 N\
18.00 Fra
8.20 Prot
bouwmogeihknecit
ienking; 23.00 Nw
e les: 18.15 Vlaamse lie
ilaz'ertrio; 20.00 Omr
20 45 Kunetkaleidosco-
22.00 Nws; 22.15 Kam
Nws.
00 Gram; 13.00 Nws; 1!
,15 Koorzang; 14.35 Gra
i de volks- lijk maakte. Het
door het weekblad De Her- organisaties en de commu- gemakkelijk voor de Chine- a tuurlijk antwoord
vormde Kerk. nistische partij zelf echter, se Christenheid deze erfe- van veie eenvoudige Chris-
Een probleem, waarmee houdt de "godsdienstvrijheid
juist de Chinese kerken te geheel op, getuige de situa- tuur altijd te onderscheiden de
hangt sa- tie, waarin een jonge Chris- vanhetpureEvangelie. dat kerken.
Christenheid deze erfe- w.w v„»w-
de westerse^ cul» tenen op de verwarring, bei-
de samenleving
maken hebbel - Wi
men met het feit, dat het ten' kwam te verkeren, die eraan tèn grondslag ligt.
Christendom China binnen- lid was geworden van de Chinese Christen wil ry
kwam met behulp van de communistische jeugdver- niet zonder meer ten slacht- Li
imperialistische eniging. nadat hij
nu we dit alles weten
---=de Chinese Christe-
westerse. imperialistische eniging, nadat hij voor zich- offer vallen aan de commu- nen, de scheidsmuren tus-
machten. En in een tijd, zelf had uitgemaakt, dat hij nistische ideologie, maar S€n hen en ons weggevallen'
dat China, onder druk van daarin Christen kon blijven, hij wil zich ook niet langer Velen van ons kunnen
Europa en Amerika, een Enkele maanden later werd. laten inpalmen door een geen Christenen begrijpen
grote uiterlijke en innerlij- hij eruit gezet. „U bent met sfeer, die in het vervolg die evenals sommige Chine
se revolutie doormaakte, onzuivere., motieven onze vreemd zal zijn aan die van zen, illusies koesteren aan-
vereniging binnengedron- gijn ^volk. Dit isj het kern- gaande samenwerking met
Deze omzetting
tieke Chinese leven is al 100
jaar aan de gang. Nu zoekt want u bent het enige
China naar een eigen le- Val, waarin ven Christen
venspatrpom en denksys- Zjjn godsdienst niet vaar
wel heeft gezegd, nadat hij
een tijd lang met ons sa
men is geweest". Zo iets
Het ontwerp voor de nieu- was njet te verdragen!
we grondwet van -China en
het gemeenschappelijk pro-
waaronder het
binnengedron- zijn volk. Dit
werd hem gezegd, probleem van de Chinese de communisten. Ook
kerken op het ogenblik, ken wij ons soms ongerust
AE ïïE
r,o^,0 "e,1 vla£..v,an de internatio
nale politiek; over het slin-
vertrouwen
met de Wereld- tjaic
raad van Kerken, die door t,or,j
Cki" Chi"se""SS,'*
nezen als deel van het ka- piirop,- vi.
munistische regiem op het woord op de westerse gees- pitalistische front en poli- yan het wtewwen ntt
ogenblik werkt, garanderen telijke en economische tieke vijand wordt gezien. een b' iè
°vS,nrSHef i?ooek d?£ V„el moeilijkheden zijn ÏSteSfGhl?
tHV wifttln't Jot L. W st'p macht die China na ook te vinden op het wijde nese Christenen. En als we
eeuwï! weer een niw vS terrein van het Christelijke aan de andere kant de lijst
samenkomen voor de erl- houding' niet-corrupt en gemeenschapsleven, dat in zouden kunnen zien van be-
dienst dat ze synoden mo- doeltreffend bestuur gege- onvrijheid en onder morele denkingen, die de Chinese
een houden en geestelijken ven heeft. Het communisme druk van het regiem tot Christenen tegen ons wes-
mogen opleiden. voor zover maakt iets van het oude. ontplooiing moet komen, terlingen moeten hebben,
dat in het verlengde ligt zieke land; economisch en 0,°k hjer is er de beinvloe- ^°"den we waarschijnlijk
van de regeringsplannen; ze politiek. Is het een wonder, ding door de communisti- nog meer .in de put zitten,
hebben die vrijheid slechts dat het op de verbeelding sche opleidingscursussen; Het isdanlookniet het we-
in zover ze zich anti-kapi- werkt, en het leven van mil- er is gebrek aan vrij? tijd, derzijdse begrip zelfs niet
talistisch" betonen. Een joenen Chinese jongeren be- er 1S de zuigkracht van de in zaken van theologie en
deel van de kerkerlijke lei- invloedt? Communisme is grote communistische Plan- levenshouding, dat ons met
düigzit dan ook in de ge- een ander woord geworden nen voor de wederopbouw hen verenigd houdt
vangenis een ander deel is voor „vaderlandsliefde". en er zijn talloze financiële Het is de wetenschap
geëxecuteerd of verdwenen. Dit brengt de Chinese moeilijkheden^ Ten slotte de datzij en wijdeze ver
in 1950 stelde een zroeD Christenen in een moeilijk druk op de gemeente zelf. schillen en problemen neer
pro-communisten in de parket. Want met hun die het onderlinge vertrou- leggen voor dezelfde God.
werd verboden door de minister,
niet gedwongen geworden de leerlingen
naar huis te zenden", aldus de mede
deling van de Wereldraad van Kerken
Gere/. Synode art. 31 K.O.
In de te Enschedé voortgezette zitting
van de generale synode der Geref. Ker
ken, onderhoudende artikel 31 k.o., heeft
de rapporteur van commissie I, ds. Jac.
van Nieuwkoop, de opmerkingen be
antwoord, die in het debat in de eerste
ronde over het eerste hoofdstuk van het
rapport-Kralingen zijn gemaakt.
Bij de tweede ronde voerden het
woord de leden ds. J. Hettingsa van Har-
lingen, ds. W. G. Visser van Utrecht, ds.
C. Vonk van Schiedam, ds. H. Bouma
van Assen, ouderling J. van Katwijk van
Breda, ouderling W. G. van der Leeden
van Schiedam, prof. H. J. Schilder var
Kampen en ds. J. Francke van Hooge-
Ds. Visser accentueerde, dat de synode
letten moet op de preciése inhoud van
de beslissing van de synode van Kam
pen, waarvan de uitspraak van de syno
de van Berkel een bevestiging was. Ds.
Vonk persisteerde bij zijn standpunt, dat
hij inneemt, tegenover de commisir
de synode-ieden, die met hem
mening verschilden. Spr. blijft van
deel, dat de kerkeraad van Kralingcn
geen blaam treft, althans niet in de zin,
zoals de commissie voorstelt, waarbij
de kerkeraad van Kialingen een schud1-
belijdenis zou moeten doen.
Ds. Bouma wees er op, dat de synode
van Kampen eigenlijk geen uitspraak
heeft gedaan over de materie, maar al
leen gezegd, dat de classis Rotterdam
moet toezien, dat haar eigen besluiten
worden gehonoreerd Spr. stelde de
vraag of hetgeen de commissie voorstelt
zich wel verdraagt met de tekst van de
uitspraak van de synode van Kampen.
In gelijke geest liet ook prof. Schilder
zich horen. Hij tekende protest aan
tegen de voorstelling van zaken door ds.
Vonk, die hij tendentieus noemde. Ds.
Vonk heeft de kelkeraad van Kralingen
eenzijdig vrijgepleit van schuld. Dit gaat
naar sprekers mening niet op, zoals ook
de rapporteur reeds heeft opgemerkt.
Spr. heeft in Kralingen de feiten geveri
fieerd en daarbij bleek hem, dat de
kerkeraad aldaar wel degelijk aan te
klagen is. D. Francke, die de rij van de
sprekers sloot wees er op, dat als de
synode zou gaan in de richting van de
gedachte van ds. Bouma zij zich bij haar
arbeid .zeer zou kunnen beperken.
In de zitting van dinsdagmiddag zal
de rapporteur om twee uur de opmer
kingen, in de tweede ronde gemaakt,
nader beantwoorden. Dinsdagmorgen zal
de synode in comité vergaderen.
Mensen en feiten
Te Haarlem is 87 jaar oud overleden
ds. M. G.' Blauw, emeritus-predikant
der Ned. Hervormde kerk. Ds. Blauw,
geboren te Schoonhoven, was aanvan
kelijk onderwijzer. Na zijn theologi
sche studie te Amsterdam en Leiden
werd hy in 1899 predikant bij de Her
vormde gemeente Blokzijl.
In 1913 werd hij predikant te Spaarn-
dam, speciaal belast met de arbeid in
de voormalige gemeente Schoten
(Haarlem-Noord) In 1939 werd hem
emeritaat verleend.
uw ZENUWEN
wordt U volledig de baas met
niet verdovend
maar genezend
het zenuwpreparaat dezer tijden
„Persoonlijkheden"
'J'OEN vorig jaar het blad „Polemios"
uit de wereld der periodieken ver
dween, hebben wij dat betreurd- Men
behoefde het niet eens te zijn met
alles wat in dit orgaan verschenen
was, om te erkennen, dat het een blad
was met een eigen stijl en van een
eigen inhoud.
Temeer verheugt het ons, dat thans
verschenen is, in boekformaat gebun
deld, een aantal artikelen van de
redacteur van „Polemios", G. Puchin-
ger. „Persoonlijkheden", zo heeft
Puchinger dit boek genoemd (uitgave
Oosterbaan Le Cointre N.V., Goes),
en zijn artikelen hebben betrekking
op mannen uit een verder of meer
nabij verleden; een tweetal hunner is
zelfs nog in leven.
Geheel verschillende mannen zijn
het, over wie Puchinger in deze arti
kelen geschreven heeft, maar hij heeft
hen bezien vanuit één gezichtshoek en
heeft hen benaderd vanuit zijn eigen
reformatorische visie. Juist daarom
kon er ook ruimte overblijven voor
waardering en respekt jegens tegen
standers.
VERANTWOORD achten wij het, in
deze kolom, waarin wij gaarne nu
en dan ook aandacht vragen voor een
pas verschenen boek, voor dit boek
om belangstelling te verzoeken. Een
krant brengt het nieuws, zegt men
wel, en wij willen daar vrede mee
hebben, mits men het ons dan ook
vergunt, onder ditzelfde motief mel
ding te maken van een boek, dat
zulks verdient. Met dit boek is dat het
geval.
Een enkele keer het kon niet
anders moest duidelijk uitkomen,
dat een artikel, nu in dit boek opge
nomen, destijds reeds is gepubliceerd.
Zo loopt een beschouwing over koning
Willem III, geschreven in het jaar
1950, uit op een tamelijk felle beoor
deling van het regcerbeleid uit....
1950.
Dit alles is te overkomen. Want er
valt hier op veel goeds te wijzen- Pu
chinger is een belezen man, die zijn
bronnen op verantwoorde wij^e weet
te benutten. Hij ként zijn bronnen. De
taal is sterk, de woordkeus vaak oor
spronkelijk, soms weliswaar wat aan
de gezwollen kant, maar altijd boelend.
Gemakkelijk leesbaar is het boek niet
altijd; ons trof een lange zin en toen
aan het tellen sloegen, bleek hij
uit vijftien regels te bestaan.
^/"AAROM zou het echter niet meer
mogelijk zijn, dat wij tot het lezen
een boek ons eens echt gaan zet
ten? Er is hier wel gezorgd voor
scholend materiaal. Er wordt hier wel
belangrijke bijdrage geleverd aan
de meningsvorming. De inhoud is
meestal strijdvaardig, maar steeds po
sitief. En verkwikkend is, dat de
schrijver zelf telkens gegrepen blijkt
door de figuren, die hij ons voorstelt.
Aan een kritische beschouwing blijkt
dit gegrepen zijn overigens niet in de
weg te staan.
Wij hopen, dat dit boek van Puchin
ger aftrek zal vinden- Het moet een
goed teken zijn, wanneer er voor boe
ken als dit belangstelling bestaat. En
voor de schrijver zou hot een stimu
lans kunnen zijn, ondanks het ver
dwijnen van zijn tijdschrift met zijn
publicistische arbeid voort te gaan.
Er zijn er in onze tijd nog genoeg,
onder de jongeren zowel als onder de
ouderen, die vanuit de reformatorische
visie wat „pushing power" kunnen
gebruiken.
Erecomité voor zevende lustrum
Bond Geref. Mannenverenigingen
gaat jubileren
Volgend Jaar zal «ie Bond van Geref.
Mannenverenigingen 35 jaar besta;
Toen de Bond in 1922 werd opgericht
Rotterdam sloten zich aanvankelijk 7
verenigingen aan. Tien jaar later telde
hy 139 verenlgin^n met 3520 leden
op dit ogenblik zyn er ongeveer 530 v_.
enlgingen aangesloten met ruim 12.000
81.
„Zuster Day hm!" En dan, na weer een
ogenblik zwijgen: ,,Is u er zeker van, dat dit
dezelfde luidspreker is als van kamer 18?"
„Wel natuurlijk. Neen. Dat wil zeggen ~r
haastte ik mij uit te leggen als hij een blik'van
onmiskenbare ergernis naar mij 'wierp „dat
wil zeggen, ik bedoel dat dit de luidspreker is
die in Sonny's kamer was en ik veronderstelde
maar. dat dat degene was, die ik daar had ach
tergelaten."
„Weer veronderstellen." merkte O'Leary
droogjes afkeurend op. „Misschien is hij dus ook
wel een uit een andere kamer geweest."
„Ja, misschien wel. Maar ik denk
„Wist u, dat de luidspreker die op het ogen
blik in kamer 18 is, open gebroken is, waar
schijnlijk gedurende de nacht?"
„Wat?"
„Blijkbaar dacht de bezoeker van ka
mer 18 vannacht wat wij dachten en wist hij niet,
dat de oorspronkelijke luidspreker in kamer 18
verwijderd was. Want anders Hij liet zijn
zin onbeëindigd. keerde zich plotseling om en
iiep met grote schreden de gang af naar Sonny's
kamer. Ik volgde hem tot de deur. Sonny was
wakker.
„Goede morgen," zei O'Leary vriendelijk. „Het
is voor jongens als jij nogal vroeg in de ochtend
om wakker te zijn. Zie eens hier. Sonny: gister
avond bracht zuster Keate hier een luidspreker
voor de radio, precies zo een als deze hier in
mijn hand. Zij liet hem hier achter en nam de
gene. die je reeds op je tafel had, weg Gister
avond nu kwam zij hier en nam de luidspreker
mee, die ze bij jou had gelaten. Ik zou graag
<~lÜie
ket
willen weten, of de luidspreker, die zij gister
avond meenam, precies dezelfde was als die zij
hier bracht.
Sonny keek confuus en O'Leary herhaalde ge
duldig en duidelijk zijn vraag.
„Wel neen," zei Sonny ten leste. „Die luidspre
ker. die zij bracht, wilde niet gaan."
„Wat gebeurde er dan mee?"
„Wel," Sonny fronste „zuster Day kwam
mij opzoeken en ik vertelde haar, dat de luid
spreker niet ging en daarom nam zij hem mee
en bracht een ander Degeen die zij bracht ging
prachtig. Maar zuster Keate kwam hem gister
avond halen." Hij keek verwijtend naar mij.
Ik heb nooit gezien dat O'Leary enig geóoel
of opwinding verried, maar er waren 18 kamers
in die vleugel en ik geloof niet dat hij er 18 mi
nuten voor nodig had olri al de luidsprekers in
de hele vleugel na te gaan. Hij sloeg er niet één
over, behalve natuurlijk de geplunderde luidspre
ker van kamer 18.
Toen wij klaar waren, voor zover ik kon zien
nog altijd zonder enig resultaat, ging hij naar
Maida.
„Zuster Day," ving hij aan. ,,U nam een luid
spreker precies als deze" hij droeg nog steeds
het instrument, dat ik zo onnodig zorgvuldig had
bewaard, onder de arm, „gisteravond uit
Sonny's kamer. Wat hebt u daarmee gedaan?"
Maida duwde een lokje zwart haar, dat van
onder haar vlekkeloze muts te voorschijn
gekomen, terug; haar blauwe ogen zagen
kalm aan uit de moede, donkere kringen er
heen.
„Ik zette hem op de tafel im kamer 18," ant
woordde zij onmiddellijk. „Hij was op de een of
andere manier onklaar geraakt en ik dacht, dat
kamer 18 waarschijnlijk niet gebruikt zou wor
den. Daarom verwisselde ik eenvoudig de luid
spreker."
„Dank u, zuster Day b onderzocht hem
niet nauwkeurig om te zien wat er aan schort
te?"
„Neen," zei hij. „Ik heb van zulke dingen he
lemaal geen verstand; ik zou hem met geen
mogelijkheid hebben kunnen herstellen."
En zij ging weg om haar werk te doen.
„Een vreemd geval," peinsde O'Leary, terwijl
zijn heldere grijze ogen de tengere, in het wit
geklede gedaante volgden, die van ons heenging
„De luidspreker in kamer 18 was ten slotte toch
de goede. De vraag is: was het radium daarin,
en zo ja, wie nam het dan weg? Wie heeft het
nu? Als wij het antwoord daarop weten, zullen
wij weten wie de arme oude Higgins neer
schoot". Hij ging naar het raam boven de lijs-
tenlessenaar, gooide het wagenwijd open en haal
de diep adem, zijn longen vol met de van mist
zware lucht. Zijn scherp, jong gelaat, zijn merk
waardige glanzende ogen verrieden niets van
een slapeloze nacht.
(Wordt vervolgd.)
Deze bloei bracht een uitbouw van het
Bondswerk met zich niee. Tien jaar ge
leden we-d het Bondclv'is „Een vast
■Blochuys'.' te Huis ter Heide betrokken
en werd door de benoeming van de heer
Andr. Span te Leeuwarden tot admini
strateur, een vaste krarM aan het werJc
verbonden. Twee jaar geleden werd op
"®t terrein van het Bondshuis een va
kantieoord eeopend. waardoor de leden
met hun gezinnen in eigen sfeer hun va-
k - kunnen doorbrengen.
Tal van schetsen en leidraden zagen
het licht om de verenigingen in hun ar
beid de helDende hand te bieden. Grote
zegen werd in de loop der jaren ont-
vangpp Daarom wil het Rondsbestuur
het 35-jarig bestaan van de Bond niet
onopgemerkt laten voorbijgaan.
Reeds is een commissie benoémd van
drie personen, die de jubileumbondsdag
- et voorbereiden.
Men wil dan tevens trachten
jubi-
grootse aanval te kunnen doen op de nog
"•'^taande lonineen van de Bond.
Een ERE-COMITÉ werd gevormd.
aaHn zitting namen: mevrouw H. A.
M Bax-Horjns te Veenendaal. drs, H.
J. Bonda te Rotterdam, H Diemér te
Rotterdam, prof, dr. K, Dijk te Amster
dam. prof dr G. M. den Harfcoeh te
Kamnen, Ad. Kuiper te Huis ter Heide,
M. Runpert te Zeist. dr. J Schouten te
otterdam T Stan te Amersfoort en ds.
ruté toegetreden.
In de stad. waar de bond werd opge-
icht. in Rotterdam, zal de jubileum-
Bondsdag woiden gehouden.
Kerkelijke televisie-
uitzendingen l.K.O.R.
Het l.K.O.R. (Interkerkelijk Over
leg in Radio-aangelegenheden) zal op
zondag 22 april een begin maken met
geregelde kerkelijke televisie-uitzen
dingen.