Fermanente tentoonstelling van bolgewassen Aan wens van reisorganisaties wordt nu voldaan V.G.L.O.-school Oude Vest breidde uit Lezing voor sectie jeugdzorg van de L.J.A. NS»WE LEBSCHE COUBANT 3 VRIJDAG 2 MAART 19S6 Linnaeushoi te Bennebroek AGENDA VAN LEIDEN VrUdag Gulden Vlie«, hall 3: Vereniging van huievrouwen, huishoudelijke "middag Schouwburg, 8 uur: K. en O., Roti. To neel met „Bekentende" van Ronald Mil ler. Foyer stadsgehoorzaal, 8 uur: contact avond Leidse analistenschool. Jacobazaal Burcht, 8 uur: Leidse aqua- riumvrienden. Gulden Vides, 8 uur: gespre>k6avond JO KVP en ARJOS. Koor Pieterskerk. 7.157.45 u: Avond gebed m.m.v. Leo Mens en Jaap Stotijn. Voorschoten, 8 uur: gemeenteraad Lakenhal, 3 uur: opening tentoonstel ling „De stille glar.s der Gouden Eeuw". Toonkunst-muziekschool, 3 uur open bare les van enigszins gevorderde leer- Burcht, 8 uur: speeltuinverenigng Noor derkwartier, contactavcnd met het Chee- Schouwburg, 8 uur: Tot Ieders Genoe gen met „Jong. zijn we maar eenmaal!" Stadsgehoorzaal, 8 uur: K. en O., Rot terdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Eduard Flipse, solisten: Margot Broeders (harp) en Herman Wester (klarinet). Antomus-Clubhuis. 8 uur: Leids toneel gezelschap met „Gebroeders Kalkoen". Voorschoten, Juliana van Stol berglaan, 2 uur: mengelmoesrit Voorscho- tense Automobiel Sociëteit. Zondag Zuiderkerk. half 8: De Kerk spreekt naar buiten, ds. G. Toornvliet over: Schul dig niet schuldig? Tentoonstellingen Rijksmuseum voor volkenkunde 105 uur: Chinese houtsneden (tot 4 maart). Academisch Historisch Museum (Rapen burg 73), 10-5 uur: het Hu's Oranje-Nas- sau en de Leidse Universiteit (tot 3 maart). Nachtdienst apotheken Apotheek Herdingh en Blanken, Hoge- woerd 171, tel. 20502, en apotheek Reijst. Steenstraat 35. tel. 2013. (Advertentie). PRONONCE Uw adres voor BETERE NYLONS Kees Brinkmaan gaf piano recital in de Lakenhal Ten bate van Leids universitair asielfonds GISTERAVOND WERD IN DE LAKENHAL een pianorecital gegeven door Kees Brinkmann. Deze avond was georganiseerd door de Lion's Club Leiden-Noord wijk, ten bate van het Universitair asielfonds. Voordat de pianist zijn recital begon, zette de voorzitter van de Lion's Club in korte bewoordingen het streven van de Club uiteen. Deze vereniging stelt zich ten doel te helpen waar dit nodig is, het is een zogenaamde Service-Club De voorzitter deelde tevens mee, dat de heer Brinkmann zich belangeloos ter beschikking gesteld had. Juist laatstgenoemd feit maakt het bij zonder moeilijk een adequate kritiek over dit optreden te schrijven. Het program ma, dat Kees Brinkmann opgesteld had, was zeker niet licht te noemen. Het deel vóór de pauze bestond geheel uit werken van Chopin (4 préludes od. 28. 4 études op. 10, de Ballade in As en de sonate ln bes), terwijl na de pauze 6 préludes van Debussy, de Saudades do Brazil van Da rius Milhaud en de 2 Roemeense dansen op. 8 a van Béla Bartók het programma vulden. Het duurde even eer het recital een aanvang kon nemen. Door de sterke wind lieten de ramen van de grote Pers een enigszins onwelluidende fagottoon horen en alle pogingen ten spijt was dit geluid niet geheel weg te nemen. Het heeft de pianist wellicht gestoord Het huilen van de storm verplaatste ons naar de tijd, waarin Chopln de pré ludes. die als eerste nummer op het pro gramma stonden, componeerde. Hij be vond zich toen (in 1838) in gezelschap van de schrijfster Georges Sand op het eiland Majorca, waar hij in een bouwvallig huis zijn intrek had genomen. Ook daar moet hij vaak het flujten en gieren van de storm gehoord hebben, zodat Kees Brink mann zich in een situatie bevond, analoog aan die van Chopin destijds. Het zou on doenlijk zijn de vertolking van al deze composities van Chopin in bijzonderheden te bespreken, daarom willen we volstaan met enkele algemene opmerkingen. Misschien was het om in de voetsporen van zijn vroegere leermeester Theo van der Pas te treden, dat de pianist een zo groot deel van het programma aan Chopin gewijd had; een waarlijk grot» In de Stadsgehoorzaal Nederl. Madrigaalkoor voerde Johannes-Passion uit Foren en instrumentale partijen waren van hoog gehalte Reeds sedert enige jaren vindt in de tijd vóór Pasen te Leiden een uitvoe ring plaats van Bachs Johannes-Passion o.l.v. de bekende koordirigent Willem Mizée. Als tegenwicht tegenover de reeds lang klassiek geworden uitvoeringen van de Matthaus-Passion moet ait streven zeer verdienstelijk genoemd worden. Het Nederlands Malrigaalkoor is numeriek vrij klein, doch goéd van kwaliteit. Het is zeer wel vertrouwd met de speciale opvat tingen van de dirigentwiens persoonlijkheid steeds een stempel drukt op de stijl van de uitvoering. i gisteravond ln nen zich verze- sn voortreffelijk ln de Linnaeushof ziet men uit naar de lente. A.R. wijk III stelde kandidatenlijst vast De A.R. wijkkieevereniiging III verga derde gisteravond in het wijkgebouw Le vendaal. Allereerst werd de kandidaten lijst voor de Tweede Kamer vastgesteld. De werkwijze was anders dan bij de an dere wijken, want hier ging men na een bespreking tot schriftelijke stemming over. Iedere aanwezige maakte voor zich zelf een lijst op. Het resultaat van de stemming kon nog niet medegedeeld wor den. Het tweede gedeelte van de vergade ring wac gewijd aan het onderwerp „Het kernpunt bij de verkiezingen", in geleid door de heer C. D. van Oosten uit Vooreahoben en aan de bespreking van dit onderwerp. De heer Van Oosten heeft eergisteravond ook gesproken voor die wijkkiesvereniging I. Van déze avond gaven wij gisteren een verslag. Puzzel-Prominen ten 1. Joh. Oudshoorn, Tijloosstraat 34, Sassenheim; 2. D. v. d. Weijden, Os. en Paardenlaan 23, Leiden; 3. C. J, van Duijvenvoorde, Zaal 33, Zw. Barak, Zeehospitium, Katwijk aan Zee. GEMEENTE LEIDEN Officiële publikalie i Lei den maken bekend, dat zij, die op maan dag 27 febr., dinsdag 28 febr. en woensdag 29 febr. in verband met de koude een uitkering hebben ontvangen, op vertoon van de vrijstelling van de betaling van de radioluisterbijdrage of het aan hen af gegeven bewijs, de volgende week nog eenzelfde uitkering kunnen ontvangen. De uitbetaling heeft wederom plaats door de Dienst voor Sociale Zaken, in gang Langebrug. Thans is de volgorde echter als volgt: Maandag 5 maart 1956: tussen 2 en 3 uur voor hen wier namen beginnen met A t/m D; tussen 3 en 4 uur voor hen wie) beginnen met E t'm J; tussen 4 en 5 uur voor hen wie beginnen met K t/m M. Dinsdag 6 maart 1956: tussen 2 en 3 uur voor hen wie beginnen met N t/m R; tussen 3 en 4 uur voor hen wie beginnen met S t/m U; tussen 4 en 5 uur voor hen wie beginnen met V t/m Z. T""\E HARTEKAMP"gelegen tussen Bennebroek en Heemstede, was in "U de achttiende eeuw een van de prachtigste buitenplaatsen van Europa. Ze was eigendom van de bankier Cliffordburgemeester van Am sterdam en bewindhebber van de Oost-Indische Compagnie, en werd de Hortus Cliffortianus genoemd. Deze buitenplaats was door twee nog be staande wegen, de Rijksstraatweg en de Glipperweg, in drie delen ge splitst. Het westelijk gedeelte had de naam „De Hartekamp", het middelste werd „De Overplaats" genoemd, terwijl de boerderij „De Rusthof' aan de zijde van de Haarlemmermeer gelegen was. De vroegere „Overplaats" draagt thans naam „De Linnaeushof", naar de Zweed- botanicus Carolus Linnaeus (1707 1778), die in 1735 naar Holland kwam, hij als doctor in de geneeskunde te Harderwijk promoveerde. Op voordracht Boerhaave werd hij lijfarts van de Amsterdamse burgemeester Clifford op diens buitengoed „De Hartekamp" te Bennebroek. In deze omgeving heeft Linnaeus ge werkt in de jaren 1735 tot en met 1738. Als resultaat van zijn studies ontstonden zijn botanische werken, die lange tijd de basis gevormd hebben voor de natuur wetenschap. Door zijn werken en streven werd de Hortus Cliffortianus in de acht ende eeuw „Europa's mooiste tuin" ge noemd. De naamloze vennootschap Linnaeus hof stelt zich ten doel: het restaureren het acht hectaren grond beslaande historische bos, waal- Linnaeus vóór twee •en zijn system a naturae ontwikkel de, alsmede het op dit terrein houden een permanente demonstratietuin en tentoonstelling van bolgeyassen, hees ters enzovoort. De voorbereidingen zijn op gericht, de Linnaeushof in de ko mende jaren weer de naam van „Euro a's mooiste tuin" waardig te doen zijn. In 1957 zal, wanneer op 23 Mei de 250ste geboortedag van Linnaeus wordt her dacht, de Linnaeushof het middelpunt van de internationale Linnaeusher- denking. Als. directeur werd aangesteld de heer Henry W. Roozen te Bennebroek, bloem bollenkweker en exporteur. De heer H. Warnau, landschaps- en tuinarchitect te Amsterdam van het bureau Buys, Meyers Warnau, heeft de supervisie over het geheel van de aanleg. De tuinarchitecten Carl van Empelen te Heemstede en H. C. Cardinaal te Wassenaar verzorgen de aanleg in onderdelen. Het is een zware taak geweest om de uitvoering van de plannen een verantwoord resultaat te doen berei ken, deelde men ons tijdens een pers conferentie mede. Het inrichten van een expositie brengt niet zozeer moei lijkheden met zich, maar het wordt moeilijker wanneer men de aanleg in natuurlijke aanpassing met de omge ving moet brengen zonder de gedachte aan kunstmatigheid te wekken. In hoeverre men hierin geslaagd is, zal pas van de zomer z(jn uit te maken. Hoewel het niet gemakkelijk is ge weest, de diverse ambtelijke instanties te overtuigen van de waarde van een tentoonstelling van praktisch alle Ne derlandse siergewassen, is het ten slotte, na gedurig overleg, toch gelukt. De prov. planologische dienst heeft veel begrip getoond en heeft veel gedaan om oplossing van verschillende problemen te vergemakkelijken. In overleg met Wederopbouw zal het op dit „bosterrein met expositie" te bou wen restaurant, dat accomodatie voor 1000 personen moet bieden, een typisch voorbeeld worden van besparingsmoge lijkheden, zowel wat materialen als wat te gebruiken arbeidskrachten betreft. Een theehuis neemt bij de opening op 29 maart de plaats van dit restaurant in. De voornaamste bijzonderheid van de tentoonstelling is, dat hiermee wordt voldaan aan een verlangen dat leefde bij de reis-organisaties, namelijk om in Nederland, dat voor de bezoekers uit het buitenland toch de naam Bloemen- land draagt, een bloemen- en planten- expositie te hebben, die gedurende het gehele reisseizoen geopend zal zijp. De Linnaeushof is geopend van voor tot en met najaar. De indeling vrfn de tentoonstelling is als volgt: 1) bloeiende bolbloemen, tulpen, nar cissen, hyacinten enz 2) bloelende heesters en bomen; 3) bloeiende fresia's, dahlia's, gladio- •n, rozen, begonia's, anemonen, ranon kels, lelies enz.; Voorts zullen in de grote kas regel matig bloemenexposities worden gehou- j kerd van de steun van instrumentaal ensemble, nameujK van nei Residentie kamerorkest, dat bestaat uit leden van het Residentip Orkest, terwijl de continuo-partij aan het klavecimbel werd vertolkt door mevr. Catherine Grls- Ritsema. Als vocale solisten werkten mee de sopraan Elisabeth Lugt, de Alt Annle Woud, de tenor (evangelist) Chris van Woerkom, de tenor (aria's) Han Lefrève (die onverwachts moest invallen wegens de ziekte van twee reeds aangezochte te noren), de bariton David Hollestelle (Christus) en de bariton Meine Pot (aria's). Zoals men weet verschilt Bachs Johan nes-Passion. geschreven ln 1722, aan kelijk in stijl en karakter van de 2 jaar later geschreven Matthëus-Pa: en ofschoon Bach in de latere Jaren te Leipzig beide partituren aanzienlijk uit breidde en omwerkte, ls dit verschil ln karakter toch gebleven. Het is daarom ook zo belangrijk de oudste van beide passies goed te kennen; de partituur ls bovendien in vele opzichten bijzondei mooi. Mizée's opvatting van deze passie ii eerder subjectief-gevoelig dan objectief- liturgisch, zoals dit sinds een dertigtal Jaren mode is geworden. Het valt koordirigent niet te verwonderen, dat zijn aandacht in de eerste plaats gericht is op de koorpartijen, vandaar waarschijnlijk, dat de interpretaties van de koralen cn de dramatische koren op ons de meeste in druk hebben gemaakt Vooral in de koralen wist Mizée zijn koor tot een bijzonder genuanceerde en gevoelige voordracht te inspireren, niet als nabootsing van de gemeentezang, doch eerder als een contemplatief com mentaar op de gebeurtenissen. Men bedenke hierbij dat, hoeveel er ook te zeggen valt voor een meer liturgische Bach-interpretatie, Bach toch anderzijds in tekstkeuze en tekstbehandeling (bijv. de bijzondere voorliefde voor het muzikaal uitbeelden van tranen, smart, enz.) zich sterk verwant toonde aan het in zijn tijd zo verbreide godsdienstige piëtisme me zijn subjectiverende tendentie. Vele dra matische koren, zoals de turbae ln de scène met Pilatus in het tweede deel. den prachtig uitgebeeld. Aanvankelijk hadden alle uitvoerenden enige moeite „erin" te komen. Het monumentale, doch zeer moeilijke en wat steile beginkoor klonk aarzelend en onvast, de dirigent voelde zich tegenover het orkest niet te- op zijn gemak. Later ging dit beter, al ontplooiden koor en dirigent zich eerst n volle na de pauze. Van de vocale solisten noemen we in de trste plaats de evangelist Chris var Woerkomdie 2ün zware partij beuion- derenswaardig, dramatisch en gaaf heeft vertolkt. Slechts z(jn dictie kan nog wat duidelijker worden, terwijl zijn fasering h(j de sluitingen wat gejaagd kan zijn. David Hollestelle zong de Christus-partij od nobele, soms ietwat stijve wijze. Het ..Es ist vollbracht" wist hij echter schit terend te realiseren. De sopraan Elisabeth Lugt wist zich ln haar eerste aria nog niet bij de stijl werk aan te passen, al bleek wel, dat >ver uitnemende kwaliteiten op zul- vocaal gebied beschikt. Haar te dra matische en teveel op het briljante gerich te voordracht wist zij later meer te tem peren ln haar sublieme tweede aria. Annie Woud, een van onze grootste altzangeres- die deze partij waarschijnlijk te Lei voor het laatst zong, zoals ons meegedeeld, wist ons ook ditmaal, danks een voor haar stellig zeer hinder lijke verkoudheid, te ontroeren, met i haar aria „Es ist volbracht". Haar so- jr en diep alt-timbre en haar grote techniek zullen wel heel moeilijk te vangen blijken te zijn. Han Lefèvre, die deze avond praktisch onvoorbereid zong, alle recht op onze clementie. Toch wist hij in zijn aria in het tweede deel en in arioso ln menig opzicht onze be wondering op te wekken. Meine Pot zong kleine bas-partijen van Petrus en Pila- verdienstelijk, zijn intonatie en ONDERWIJS VOOR MEISJES KAN NU MEER TOT ZIJN RECHT KOMEN Gistermiddag heeft wethouder Van Schaik in de v.g.l.o.-school aan de Oude Vest de nieuwe huishoud- en handwerklokalen in gebruik gesteld. De outillage van het v.g.l.o. dat op deze plaats wordt gegeven, is hiermee vrijwel compleet geworden. Aanwezig waren onder anderen de heer Swanenburg, gemeentelijk inspecteur van het lager onderwijs, de heer Machielsen, rijksinspecteur, dr Roosenschoon, chef van de afdeling onderwijs ten stadhuize, en vertegenwoordigers van de ouderraad en de adviesraad voor het openbaar on derwijs. De heer Van Schaik vergeleek in zijn toespraak de outillage van deze v.g.l.o.- school van vroeger en van nu. Hij consta teerde daarbij, dat er van een grote voor uitgang sprake ls, ook wat de methode van werken aangaat. Vroeger was het zo, dat de kennis, die men op de zesjarige lagere school had opgedaan, in het zeven de en achtste leerjaar werd herhaald. Langzamerhand kwam men tot het inzicht, dat aan de kinderen van 12 en 13 jaar ènder onderwijs moest worden gegeven. de kin- Dat zou ook het deren, dat grote vormen begon nemen, beperken. Voor de jongens ont stond de symbiose met het nijverheids onderwijs en voor de meisjes Is een goede oplossing gevonden in van huishoudelijke bezigheden. De heer Machielsen zei, dat de kinde ren van dit onderwijs zeer kunnen profi teren. Er zijn nog zoveel v.g.l.o.-ruimten, waar het onderwijs niet tot zijn recht kan komen. De symbiose zoals die in Leiden ingang heeft gevonden, achtte deze spre ker een gelukkige vondst. Ook spraken nog de heren Paulussen, namens de Leidse vereniging van hoofden van scholen. Dool, namens de ouderraad, en Klinkhamer namens de afdeling Lel den van de N.O.V. teit voor deze meester konden we r niet bij hem ontdekken. Chopin, van geboorte, heeft een zeer grooi van zijn leven in de Franse salons doorgebracht en terwijl men een grote ;tocht hij hem kan bespeuren, mag het raffinement en de sporen van ositeit van zijn composities niet straffeloos verwaarlozen. Juist dit raffi nement misten we bij Brinkmanns inter- tie. Deze bleef te uiterlijk en klonk ook wat hol. De virtuoze kant boeide do st blijkbaar meer, getuige de ver tolking van de études in F en c (de laat- s de zgn. Revolutie-étude en is van hartstochtelijke geladenheid). Meer contrast zouden we gewenst hebben tu»- le inzet van de Ballade in As en het daarop volgende snelle deel. Na een zo forse inzet als van de heer Brinkmann Js noeilijk nog een climax te bereiken. Veel beter slaagde Kees Brinkmann hierin in het Scherzo van Chopins sonate ln bes. al waren er wel enige technisch» tèkortkomingen aan te wijzen. De opvat ting, die de heer Brinkmann omtrent de bekende Marche funèbre huldigt, is ech- eer beslist niet de onze. De basnoten in de inzet zijn o.i. bedoeld als het ge- van een doodsklok en behoren der halve niet praktisch staccato gespeeld t» worden. Het publiek, gefascineerd door Chopins muziek, dwong door luid applaus de pia nist reeds vóór de pauze een toegift n (een opus van Chopin, dat postuum gepubliceerd werd). De 6 préludes Debussy uit het eerste boek boden or gelegenheid de opvattingen van deze bij uitstek Franse meester te confronteren die van Chopin. Is de prélude bij Chopin stemmingsmuziek, bij Debussy is neer een stuk met programmatische inhoud, zoals de titels bewijzen. Ook hier legde de pianist een voorkeur vooi briljante zijde 'der composities aan dag; hadden we liever hier en daar meer verstilde, ingetogen Debussy gehoord, toch was hier zeker veel te waarderen. We releveren „Le vent dans la plaine", en „Ce qu'a vu Ie vent do l'ouest". Werkelijk thuis scheen de pia nist zich echter pas te voelen in de Sau dades do Brazil van Darius Milhaud. sterk ritmisch getinte danswijzen, die met het nodige enthousiasme werden voorge dragen. Hierbij sloten de twee Roemeen- dansen van Bartók uitstekend aan. Enig bezwaar hebben we er echter wel tegen, dat een pianist, meegesleept door - zij het gerechtvaardigd enthou- ne voor de grootste melodieën der meesters, deze al spelend zo luid mee- neuriet, dat het tot ver in de zaal te horen is. De geestdrift van het publiek wist Kees Brinkmann tot nog een toegift te bewegen en wel „La cathédrale en- gloutie" van Debussy, waarvan hij een goed doorvoelde interpretatie gaf. Met de voorzitter van de Lion's Club die de schutters van de 17de eeuwse schilderijen wel enigszins versteld heeft doen staan door hun te vertellen, dat zij tijdgenoten o.a. van Chopin geweest zijn kunnen we Kees Brinkmann zeer erkentelijk zijn voor zijn buitengewoon sympathieke geste. A. van der Veen-Wlersma Eén enkele dragée Davitamon-10 (met de hoge vitaminewaarde) heft vitaminetekorten radicaal op.^ Verhoog uw weerstand en die van uw gezin met dagelijks 1 dragée Davitamon-10 per persoon.! Unesco-avond in Leiden Woensdag 7 maart om 8 uur wordit in het Prytaneum te Leiden een Unesoo- avond gehouden. De burgemeester openit hem. De voorzitter van het Unesco-cen- trum in ons land, mx. F. H. Tunnissen, rail het doel en streven van de oxganii- eajtii^belii-ohten en de heer J. H. Bayens, oud-regeringsadviseur in Syrië, vertelt over zijn ervaringen met het Unesco- werk dn Syrië. Door de woestijnen van Pakistan Onder auspiciën van het internationa le tijdschrift voor culturele vorming „Studium Generale" zal op maandag 12 maart in de foyer van de gehoorzaal te Leiden een culturele avond worden ge houden. Mr. A. Hustlnx zal spreken en zijn kleurenfilm „Door de woestijnen van Pakistan" vertonen. De avond be gint om 8 uur. J. Koet in 't zilver De heer J. Koet herdacht gisteren het feit, dat hij een kwart eeuw geleden in dienst trad als leerling-bankwerker bij Smit-Röntgen. Hij is opgeklommen tot chef ran de afdeling fijn mechanica. In de directiekamer sprak de heer J. W. Smit het echtpaar Koet waarderend toe en overhandigde een geschenk onder couvert. Namene de personeelsvereni ging en de collega's werden ook nog woorden van hulde gesproken en ge- sohenken aangeboden. Het feest werd 'later dn huiselijke kring voortgezet. De a-sociale mens worden geen burgerlijke normen meer aangelegd DE SECTIE JEUGDZORG van de Leidse jeugdactie had voor dit jaar een tweetal avonden op het programma staan, gewijd aan het probleem jeugdzorg-gezinszorg. Gisteren op de eerste avond sprak drs. J. A. Stalpers, directeur van het Diocesaan bureau voor sociale jeugdzorg en gezinswerk te 's-Gravenhage over dit vraagstuk in het clubhuis S.F.L. aan de Nieuwe Rijn. Proefcentra voor ons werk zijn de kam pen geweest, waarin bij evacuatie de oiale gezinnen werden ondergebracht ertelde de heer Stalpers. Spreker ging in op de verandering van houding ten opzichte van di>t soort werk. Om streeks 1920 had men nog te weinig so ciologisch en psychologisch inzicht en be schouwde men zichzelf en het eigen le- ANNIE WOUD maakt, doch in zijn aria's en zijn arioso uit het tweede deel schoot hij technisch en muzikaal toch wel enigszins tekort. Bijzondere lof verdient de klaveciniste mevr. Ritsema wier partij zulk een trale plaats in dit werk inneemt. Bram Martijn vervulde zijn taak als organist ln sommige recitatieven zeer verdienstelijk, al kon het door hem bespeelde elektro nische orgel onze geestdrift niet opwek ken. Het orgelprobleem duurt te Leiden nog altijd voort. Van de orkestleden on derscheidden zich vooral Adrienne de Smet en Louis Sons als violisten en als bespelers van de viola d'amore, voorts de fluitisten Jolle de Wit en Koos Verheul, en de hoboïsten (ook oboe d'amore) C. Stotijn en Tj. Tlmm». Over het geheel genomen was deze uit voering zeker geslaagd te noemen, on danks enige inzinkingen in het eerst* deel en aan het slot (slordigheid ln het Hiervan kwam men over de gehele lande terug. Naast de „burgercultuur" is het bestaan mogelijk van ee<n ander type „cultuur", die "och kan pas6en in de naatsohappij, zo leerde men inzien. Dit nzicht leidde tot bestudering van de si tuaties, waarin de asociale mens zich be vindt. Het was roiet langer de bedoeling de ander naar „de mensen., die het beter kunnen" toe te halen, maar he4, leven van die ander werd centraal gesteld. Belangrijk Js hierbij alllexeerat de in vloed, die een jongen of meisje uit het onmaatschappelijk gezin heeft ondergaan van zijn (haar) omgeving. Met de huis genoten, de woonwijk, de fabriek of het atelier, de school enzovoort, komt hij (zij) in aanraking. Het spreek*, vanzelf, dat het clubhuis slechts één plaats tussen ve len inneemt en dat daarvan dus een be perkte invloed uitgaat Bij de jeugdzorg zullen du6 verschil lende instanties ingeschakeld dienen te worden. De meest directe methode is die de gezinszorg. Dit kan geschieden de toekomst te werken, zoals bij -oor de rij.pere jeugd en de de ouders wordt gedaan, waar -M -aagstukken ot de olubs clubs opvoedkundige ontwikkeling derwerpen wordt gesproken. Ook door huisbezoek e het geven van adviezen worden a lijke verbeteringen aangebracht. Diagnose De heer Stalpers vertelde tot slot var rijn inleiding het een en ander over d< verrichtingen bij het bijzonder gezins werk. Een sociaal pedagoog en (of) eer psychiater overleggen met de sociaal werkster, die in de meeste gevallen psy chologisch geschoold zal zijn, over eer slotkoor). Vooral de koren en de instru mentaio partijen waren van hoog gehalte de opvattingen van de dirigent, hoewei aanvechtbaar op sommige punten, getuig den van muzikaliteit en van grote liefde voor dit onvergankelijke kunstwerk. Dr. J. van der Veen bepaald gezin, daarbij uitgaand van de gezinssituatie, waarna de diagnose wordt gesteld, dde de oorzaak van de onmaat schappelijkheid aangeeft Op grond hier- wordt een therapie bepaaüd. Voor r mogelijk zorgt de maatschappelijk werkster, terzijde gestaan door gezineas sistenten, voor de uitvoering daarvan. De resultaten gedurende de laatste vier jaar waren gunstig, aldus de heer Stal- ptrs. Achtenveertig gezinnen konden in de maatschappij worden teruggebracht, tweeënvijftig gezinnen gaven positieve resultaten te zien, zeventien gedeeltelijke resultaten en negentien gezinnen ver toonden geen spoor van vooruitgang. Zilveren jubileum J. Fallaux Gisteren herdacht de heer J. FaUlaux het feit, dat hij vijf en twintig Jaar ge leden in dienst trad van de Lichtfabrieken, 's Morgens werd de jubilaris in de di- ictiekamer ontvangen en daar allereerst toegesproken door de directeur, ir. Y. Ykema. Deze wenste de jubilaris geluk en sprak mede namens het gemeentebestuur waardering uit over de regelmatige nauwkeurige wijze, waarop de heer Fallaux zijn werk verricht. De directeur sprak de wens uit, dat de komende jaren op dezelfde aangename wijze zullen wor den doorgebracht, waarna hij de jubilaris de oorkonde van het gemeentebestuur en een gratificatie overhandigde. De directe chef van de heer Fallaux als mede de vertegenwoordigers van de per soneelsvereniging sloten zich bij de woorden van de heer Ykema aan. Namens het personeel werd de jubilaris een ge schenk overhandigd. Burgerlijke stond' van Leiden GEBOREN: Yvonne Maria, d v A. van Mourik en T. C. de Rooij; Robert, z v C. Groenendijk en K. M. Ginjaar; Elisabeth, d v M. Boezaard en E. de Raad; Jacobus, z v J. P. de Best en H. Varkevisser; Johnny, z v J den Os en A Rotmensen; Patricia Brigiitta Jacqueline, d v J G v d Meer en A v d Linden; Ni colaas Andreas ConneiWs, z v C van Rijs en A H Holton- der; Cornell» Amthoni, z v P C Heems kerk en C P v d Werff. OVERLEDEN:' J A Graafmans, wedmr, 87 jr; A Boom, wednr, 80 jr; G C van den Nieuw endijk, man, 59 jr; M M Boon, huisvr. van Warburg, 66 jr; C Kwaker- naak, wed. van Van den Eykéï, 72 Jr; L C E Duk, huisvr van Van Leeuwen, 78

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 3