Baanbrekend werk van N.C.S.V.
gedurende zestig jaar
A. Stapelkamp heden
70 jaar
Christelijke school kanaal naar
de herkerstening van ons volk
#113®
Aflopende zaak
Voorschot?
Te goedkoop
Anti-socialistisch?
2
MAANDAG 27 FEBRUARI 1956
In dienst van hel Evangelie
Vandaag Is het zestig jaar geleden,
dat de Ned. Christen Studenten Vere
niging (N.C.S.V.) werd opgericht als een
landelijke vereniging van studenten, die
in gemeenschap met elkaar willen trach
ten de boodschap van de Bijbel te ver
toe
passen
Uiteraard, zo deelt men ons van de
zijde der N.C.S.V. mede. is de doelstel
ling van de N.C.S.V. in haar 60-jarige
loopbaan op verschillende wijze geïnter
preteerd, afhankelijk van de tijdsom
standigheden, waardoor steeds nieuwe
inzichten naar voren kwamen. Dit heeft
tot gevolg gehad, dat de N.C.S.V. op
vele gebieden van het geestelijke leven
baanbrekend werk heeft verricht In dit
verband kan men denken aan het ijve-
de
ter verstaan v
ten opzichte va
probleem
be-
n de plicht der kerken
de studenten. Het laat-
vooral na de oorlog
sterk op de voorgrond getreden en heeft
het aanstellen van studenten-predikan
ten tot gevolg gehad.
De N.C.S.V. tracht haar doel te be
reiken door het organiseren van Bij
belkringen. onderwerpkringen en con
ferenties. Al deze activiteiten zijn ook
voor niet-leden toegankelijk, die zelfs
zeer welkom zjn. Voorts wekt de
N.C.S.V. haar leden op, de verworven
kennis uit te dragen aan hun univer
siteit of hogeschool.
Ook ten opzichte van de middelbare
scholieren heeft de N.C.S.V. zich een
taak gesteld.
Reeds zeer vroeg voelde men de nood
zaak. de aanstaande studenten reeds op
Boek
VAN DE DAG
de midelbare schoolleeftijd op te van
gen en voor te bereiden op hun studen
tentijd. De jongens- en meisjeskampen
vcor middelbare scholieren genieten een
zekere vermaardheid en worden geken
merkt door het zoeken naar de bood
schap van het evangelie. Velen kwamen
in de kampen voor het eerst mei
Evangelie in aanraking.
In verband met het jaargetijde is de
viering van het 60-jarig bestaan
schoven naar het weekeinde van 1-.
15 april. Op deze data zullen zoals ge
meld. achtereenvolgens een herden
kingsbijeenkomst in de Domkerk t«
Utrecht en een grote jubileumconferentie
voor leden en oud-leden op het confe
rentieoord „Woudschoten" bij Zeist wor-
Afscheid ds. Laman van
Chr. Geref. Theol. school
In verband met het feit. dat hij een
beroep heeft aangenomen naar de Free
Christian Reformed Church in Hamilton
(Canada) heeft de penningmeester van
de Theologische school der Chr. Gere
formeerde kerken in Apeldoorn, ds. W
F. Laman van Rotterdam, afscheid ge
nomen van het curatorium en de hoog
leraren van deze school.
Ds. Laman werd toegesproken door de
president van het curatorium, ds. W.
Meijn-hout te Franeker en door de rector
van de school, prof. dr. B. J. Oosterhoff
Ds. Laman vertrekt half april naai
Canada en is twaalf jaar curator van
de Theologische school geweest. Zijn op
volger zal worden benoemd tijdens de
komende generale synode.
Ben oemingen
OVER DE ENGELEN en hun taak be
staan vele speculatieve opvattingen.
Daarom is het verheugend, dat dr. J.
Blauw een interessant en verantwoord
boek over hen heeft geschreven Dit
boek. ..Gezanten van de Hemel", dat in
de serie ..Boeken bij de Bijbel" bij
Bosch en Keuning te Baarn is versche
nen. wil zijn ..een Bijbels getuigenis
aangaande de engelen". We geloven
niet te veel te zeggen als we opmer
ken. dat dr. Blauw in zijn opzet is ge
slaagd. Aan de hand van vele Schrift
woorden schetst de schrijver de plaats
der engelen in de schepping, hun func
tie en hun dienst in de Heilsgeschiede
nis. De wijze, waarop hij dit doet is
helder en getuigt tevens van grote be
lezenheid. Aan het eind van zijn boek
komt dr. Blauw tot de slotsom ..dat
ook voor het religieuze, of beter het
geloofsleven van de Christen de enge
len niet zonder betekenis zijn. Christus
verdient ook als Heer der engelen onze
hulde; de engelen verdienen als dienst
knechten van Christus' heerschappij, als
weerspiegeling van Zijn heerlijkheid, on
ze aandacht". Mogelijk zullen vele theo
logen het niet eens zijn met de exegese
der hoofdstukken 2. 3 en 4 van Johan
nes" Openbaring, waaruit blijkt dat de
schrijver de mening is toegedaan, dat
de hierin genoemde ..engelen der ge
meenten" en „oudsten" als engelen
moeten worden gezien. Overigens be
hoeft dit niets af te doen aan de waar
dering die dr. Blauws werk verdient.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Tholen kand. J. den Hoed
te Barneveld.
Aangenomen: de benoeming tot vika-
ris te Den Haag wijkgemeente 12) kand.
A Karreman te Dordrecht, die bedankte
voor Noordwijk aan Zee (vik.)
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Schiedam J. Nawijn
te Aalten.
Bedankt: voor Guelph (Ont. Canada
Chr. Ref. Church J. F. Colenbrander te
Apeldoorn.
GEREF. KERKEN ART. 31 K.O.
Aangenomen: naar Rozenburg kand. J.
Goudzwaard te Den Haag. die bedankte
voor Appingedam, Garrelsweer. Tweede
Exloërmond-Valthermond, Hoek
Huizum.
GEREF. GEMEENTEN IN NEDERLAND
Tweetal: te Rotterdam-Zuid D. L.
Aangeenbrug te Terneuzen en F. Mal-
lan, Bruinise.
Intrede ds. G. Toornvliet
te Bloemendaal
In de Gereformeerde (radio) gemeen
te van Bloemendaal heeft gistermiddag
ds. G. Toornvliet, tot voor kort studen
tenpredikant te Leiden, zijn intrede ge
daan. In de ochtenddienst werd hij be
vestigd door drs. J. C Brussaard
Oegstgeest. die gedurende bijna 30 jaar
de eerste predikant van de Bloemen-
daalse Gereformeerde kerk was.
Voor zijn prediking had de nieuwe
predikant als onderwerp gekozen: Het
feest moet doorgaan. Ds. Toornvliet zei
als student dikwijls in Bloemendaal de
kerkdiensten te hebben bijgewoond
ar hij had nimmer verwacht nog
is te worden beroefc>en in deze kerk
het werk van ds. Brussaard te mogen
voortzetten. Namens de kerkeraad sprak
ouderling N. A. Marbus. Daarna voer
den nog het woord vertegenwoordigers
het gemeentebestuur van Bloemen-
EEN
WOORD
VOOR
VAN-
DAAG
Nog dit jaar
Jezus was een mens zoals wij.
Soms blij en soms toornig. Een
mens met ups en downs zij
het dat Hij nooit op die zondige
wijze „in de put" zat als wij.
Lees in dit licht bezien eens
rustig de drie middelste hoofd
stukken van Lu-
Begin bij
hoofdstuk tien:
de uitzending
van de discipe
len, de wonde
ren die zij ver
richten, Jezus
blijdschap en
dankzegging aan
Zijn Vader, het
volmaakte gebed dat Hij leert
aan Zijn jongeren.
Dan, midden in hoof stuk 11,
komt de toorn naar boven: over
het boos geslacht dat een teken
begeert, over de schijnheiligheid
der Farizeeën, over de hebzucht
der mensen. Een heilige toorn die
met vlammende woorden naar
"buiten breekt.
In hoofdstuk 13 komt een cli
max in de gelijkenis van de on
vruchtbare vijgeboom. „Hak hem
om!" is de conclusie van de heer
van de wijngaard.
Ziet u dan plots de middelaars
liefde doorstralen in het pleidooi
van de wijngaardenier: „Heer
laat hem nog dit jaar staan"?
Nu, vandaag, kunnen we nog
„vruchten dragen". Laten zien
dat we christenen zijn. Morgen
is het misschien te laat!
Geestkracht nog onverminderd
daal en van de Hervormde kerk. Voorts
namens de classis Haarlem ds. A. C.
van Nood en daarna de voorganger van
de nieuwe prediant, prof. dr. J. L. Koole
uit Kampen. De Gereformeerde kerk
in Bloemendaal is anderhalf jaar zonder
predikant geweest. In deze periode werd
driemaal een beroep op een predikant
uitgebracht zonder resultaat
Leven van grote
werkzaamheid
(Van onze sociale redacteur)
I/TEN zal het de heer A. Stapel-
kamp, oud-voorzitter van het
C.N.V. en thans nog lid van de
Tweede Kamer voor de A.R. partij
niet aanzien, dat hij vandaag
de 70-jarige leeftijd bereikt. Zijn
haar is ten hoogste aan de slapen
een weinig gegrijsd, zijn loop is
nog veerkrachtig en zijn geest
kracht en activiteit zijn nog on
geschonden.
Toch heeft hij een leven van grote
werkzaamheid achter zich. Uit
blad van donderdag kent men
reeks van functies, die hij van jongs
af vervulde. Zijn rustig, bezadigd,
maar doortastend optreden, de wijs
heid. die er uit spreekt, de kennis. di<~
hij zich maakte, deden hem al vai
jongs af de aandacht trekken, zodat
hij naar voren gehaald werd, ook al
zou hij zelf liever op de achtergrond
gebleven zijn. of gewacht hebben met
het aanvaarden van een leidende
plaats.
D^t begon al, toen hij op zijn 16e jaar
toetrad als lid van Patrimonium te
Aalten. waar men hem direct secretaris
had willen maken, doch hij uitstel
daarvan kreeg met het oog op het feit.
met de Christelijke Vereniging
Hoornbewerkers, die hij in Aalten hielp
stichten en waarvan hij in 1911 secreta
ris werd, nadat hij aanvankelijk
bestuursfunctie had afgewezen.
In die functie werkte hij mee
de fusie met de Christelijke fabrieks-
arbeidersbond en later aan de oprich
ting van de Ned. Christelijke Bond van
Fabrieks- en Transportarbeiders (1 april
1916, dus nu bijna 40 jaar geleden), de
de Her\
Kampen;
mej. M. Kor
Chr. Nat
Dames! Vooral nu
Hamea-Gelei voor Uw banden
•.d. Linde te
hooi te 's Gra-
Gelselaar (Gldi:
----- te Ooltgensplaat
P. Ykema te Andijk-Oost; aan de Malie-
baanschool te Utrecht d# heren J. de Haa«
te Utrecht en S. Wljnchers te Kheden; aar
de Eben-Haezerschool te Sneek mej. K. v
d. Meulen te Schoonoord; aan de Da Costa-
school te Rotterdam-Noord mej. C. H. d'
Boer te Heemstede; tot tijdelijk onderwijze-,
(es) aan de School m.d. Bijbel te Harskamp
N. Hornsveld. D. Meije en D. W. de Koek
te Amsterdam; aan de Van Heemstraschool
te Hattem J. Lijbers te Zetten; aa
Eben-Haezerschool te Teuge A. Yroelst
Roden (Dr.i aan de Chr. Uloscht-ol te
koop J Schotanus te Westergeest (Fr.
Mensen en feiten
De 60-jarige hoogleraar in de kerk
geschiedenis aan de Geref Theologi
sche Academie te Boedapest, dr. San-
der Csekey, is naar eerst thans bekend
Is geworden op II februari overleden.
Hü was ook in het buitenland een
bekende figuur. Van 1922 tot '23 stu
deerde hU aan de Vrye Universiteit.
HU was vroeger een der naaste mede
werkers van wUIen prof. Sebeslijen.
TUdens de tweede wereldoorlog ver
zette hU veel werk. zo veel, dat ny in
1946 een hartkwaal kreeg, die zijn
activiteiten beperkte.
De raad van bestuur van de N.V. Philips
te Eindhoven heeft benoemd tot weten
schappelijk adviseur van het natuur
kundig laboratorium der onderneming
prof. ir. B. D. H. Teilegen, buiten
gewoon hoogleraar aan de Technische
Hogeschool te Delft in de afdeling der
de netwerk-
de
MELODIE en WOORD
der Ether golven
■■B 11.00 Org
12.00 Idem; 12 30 Land- en tv
I en gram: 13.25 Theaterork en
1; 12 35 Lichte mui; 13 00 Nws; II
13 55 Koersen: 14 00 Gr; 14 40 Scht
15 00 V d vrouw; 15 30 Planovoor
Sram; 16.30 V d Jeugd. 17.20 ..De c
reld en wij", caus; 17 30 Dansm
NwS; 18.15 Pianospel: 18 30 ..Rek
..Mag lk mij even voorstellen? Mi
...1 is Cox!", hoorsp; 22.15 Cello en plan
22.40 De antwoordman; 22.55 Ik geloof, dat
railing; 23.
Hilversum II 298 m. KRO: 7,00 Nw
Gram# 7.45 Morgengebed en liturg ka
Nws en weerber: 8.15 Gram; 9.00
vrouw; 9.40 Lichtbaken, caus: 10.00
kleuters; 10 15 Gram; 10.30 Chansons; 11.00
V d vrouw; 11.30 Schoolradio; 11.50 Als de
ziele luistert, caus; 12 00 Angelus; 2.03 Film-
muz; 12.15 Voor boer en tuinder; 12.30 Land
en tuinb meded; 12.33 Dansmuï. 12.53 Zon
newijzer. 13.00 Nws: 1320 Amus muz; 13.50
Gevar progr; 15 00 Schoolradio; 15.30 Li<
2005 Gevar progr;
Rijksdelen
J J
Kro-
Sportpraatje. 1830 Metropoli
19.00 Nws: 19.10 Uit het boek der Boeken
19.20 Viool en piano; 19.45 Act; 20.00 Tweed.
Lijdensmeditatie; 21.00 Bariton en piano-
Gram; 21.40 De kansen van het Nederlands,
boek in het buitenland, caus; 21.50 Radio
Philharm ork; 23.00 Nws; 23.15—24.
NTS: 20.00 Joi
De toekomst in
22.00 ..Hoogverraad", spel.
Engeland, BBC Hor
330 i
13.00 Gram; 13.25 V d arb;
PUZZEL No. 351
HORIZONTAAL: 1 Min of meer een
kennig. 3 hoofd. 5 grappige nabootsing.
7 volksoverlevering, 8 jeugdig. 10 balen,
12 broeder. 13 samensmelting van maat
schappijen.
VERTIKAAL: 1 Vruchtennat. 2 kleed.
3 vogel. 4 euvel, 6 zeilwedstrijd. 7 plak.
snede. 9 prima. 11 voordeel.
OPLOSSING PUZZEL No. 350
HORIZONTAAL: 1 wyk. 3 enorm. 3
rot. 6 stoet. 9 as. 11 regenboog. 15 er.
16 kruin. 18 are. 16 palet, 20 los.
VERTIKAAL: 1 Water. 2 kraag. 3 ets.
4 mot. 7 tabé. 8 ego. 10 semi. 12 eer.
13 orgel, 14 glans, 16 kip, 17 nat.
14.00 Nws; 1410 Dl
55 Intermezzo; 15 00 V d scholei
itieken: 16 45 Gram; 17.30 Voordr; 17.45
lus; 18.00 V d kind; 18.55 Weerbei
vs; 19.15 V d boeren: 19.25 Sporl.
■kestconc. 20.00 Gevar.progr; 20.30 Docu
mentaire: 21.15 Onbekend: 21.30 Gevj
22 00 Nws; 22.15 Caus; 22 45 Plan
23 15 Onbekend; 23 45 Parl.overz; 24.00 Nws;
0.08—0.13 Koersen.
Engeland. BBC Light progr 1500 en 247 r
00 Mrs Dale's Dagb; 12.15 Voordr; 12.30
ram; 13 00 Parl.overz: 13.15 Orkestconc;
1400 Amus.muz: 14.45 V d kleuters; 15.00
V d vrouw16 00 Alpenliederen; 16 30 Piano
spel; 16 45 Mil ork: 17 15 Mrs Dale's Dagb;
17.30 Orgelspel: 1.00 I'
Brussel, 324 m. 12.00 Gram; 12.15 Pi
recital: 12 30 Weerber; 12 34 Planore<
13.00 Nws. 13.15 Gram: 14.00 Schoolr,
15 45 Gram; 16.00 Koersen; 16.02 Orgel
16.30 Koorzang: 16 55 Gram; 17.00 Nws;
Zang en piano; 17.45 Boekbespr; 18.00
muzikale jeugd; 18.30 V d sold; 19.00 I
19.50 Svndikale kron; 20.00 V d vrouw;
Ork.conc; 22.00 Nws; 22.15 Kamermuz; 2
DS. J. OVERDUIN te Vee-
nendaal, die als evangeli-
satlepredikant verscheidene
jaren In de hoofdstad heeft
gewerkt, schreef in het cul
tureel maandblad voor het
Chr. onderwijs „Ad Fon-
tes", over de functie van
de Chr. school in het her-
kersteningsproces vaa het
Ned. volk.
Ds, Overdoin is van me
ning, dat de Christelijke
school als kanaal en sche
ma nog altijd een uitne
mende dienst kan en moet
bewijzen in dit herkerste-
nlngsproces.
Wanneer wij geen chris
telijke schplen hadden, dan
heb ik zo het idee, dat ve
len die nu sceptisch tegen
over deze scholen staan, re
feraten zouden houden over
de totalitaire aanpak van
de ontkerstende jeugd,
waarin gepleit zou worden
voor scholen, die in de
zelfde richting zouden wer
ken als de kerk in haar
massajeugdwerk, aldus ds.
Overduin Waar kunnen wij
een machtiger instrument
tot totale beïnvloeding van
het kind vinden dan op de
school, waar de onderwij
zerfes) niet alleen leert,
maar ook opvoedt vanuit
Jezus Christus en in de
richting van Jezus Chris
tus?
OVER het algemeen leeft
de openbare school onder
de nabloei van christelijke
waarden. Maar de christe
lijke school kan bijzonder
«en functie vervullen tot
stuiting van het ontkerste-
nings-proces en tot herkers
tening. omdat daar geleerd
wordt, dat het menselijke
opkomt uit de Mens Jezus
Christus.
Een operatiemes vervult
een belangrijke functie in
de gezondmaking van de
mens. Dit geschiedt echter
alleen, wanneer dit mes ge
bruikt wordt in handen van
een deskundige. Datzelfde
mes in onbevoegde handen
wordt tot een vloek. Dat
geldt nu van alles in het le
ven. We zijn niet klaar met
Ds. J. Overduin: We zijn
niet klaar met schema's
en steigerwerk
schema's, kanalen en stei-
gerwerk. We zijn niet klaar
met instellingen en verorde
ningen. Al deze dingen op
zich zelf hebben niet de
macht in zich zelf een ga
rantie te geven, dat zij tot
een zegen zullen zijn. Het
gaat om het legitiem
functioneren en om het des
kundig en bevoegd gebruik
Het huwelijk, dat netjes
op tijd op het raadhuis
werd gesloten en in de kerk
bevestigd, is geen garantie
op zichzelf, dat het een ge
lukkig en christelijk huwe
lijk zal zijn. Dat geldt van
alles in het leven. Dat
geldt ook van het schema
van een christelijke school,
van het steigerwerk van
ons kerkelijk massa-jeugd
werk dat geldt zelfs van
de kerk als instituut, ook
van een „belijdeniskerk"
of van een „Christus-belij
dende kerk". We zijn niet
klaar, het eigenlijke begint
pas. Al deze dingen mogen
nooit doel In zichzelf wor
den; ze zUn slechts middel
tot de komst van Gods ko
ninkrijk. tot de gestalte
van Christus in de mens.
VV7ANNEER wij dit typisch
W profetische en dit typisch
christelijke niet verstaan,
dan vervallen wij met al
die op zichzelf goede en
noodzakelijke dingen in af
godendienst. En helaas
wordt dit door zeer velen
niet of niet voldoende ver
staan Het steigerwerk
wordt telkens aangezien voor
het gebouw, het middel
voor doel, de zichtbaarheid
voor het onzichtbare ko
ninkrijk Gods. Dat is onze
veruitwendiging en mach
teloosheid. We gaan de Hei
lige Geest in dé practijk
overbodig maken, want wij
hebben toch dit en dat, wat
wij kunnen aanwijzen. Ve
len doen alsof ze „het" be
reikt hebben, wanneer op
feestelijke wijze eindelijk
hun nieuwe christelijke
school geopend is.
Alles is netjes voor el
kaar: een goede schriftuur
lijke grondslag, waar geen
enkele ketter zijn vingers
tussen kan krijgen; een be
stuur, dat op de bres staat;
personeel dat kerkelijk
meeleeft en in alle opzich
ten goed georganiseerd is.
En nu zal het wel gaan.
Wij hebben „het" bereikt.
Ja. wat hebben we be
reikt? Alleen nog maar het
steigerwerk. Nu komt het
er op aan. dat het gebouw
van Gods rijk opgetrokken
wordt. Het steigerwerk is
nog niet christelijk. Chris
telijk is niets minder dan
dat Christus in ons een ge
stalte krijgt. Nu begint het
pas, de geschiedenis van
de school. Nu zal op
elke schoolbestuursvergade
ring elk kerkelijk en per
soonlijk machtsspel geen
kans mogen krijgen, doch
alleen de gestalte van Chris
tus in ons. Nu zal alles, wat
er in de school en voor de
klas gebeurt, dan pas chris
telijk zijn, wanneer in het
bidden. zingen, lesgeven,
ageren en reageren, niet de
gestalte van de zondige
mens zichtbaar wordt (met
al zijn kleine menselijke
jaloezietjes, ijdelheidjes,
gevoeligheidjes, wangunst
en oneerlijkheidjes), maar
alleen de gestalte van
Christus.
De tragiek is echter heel
dikwijls, dat mensen, die
dit scherp zien, gevaar lo
pen. met het badwater het
kind weg te werpen. Ze
gaan dan het noodzakelijk
steigerwerk van kerk, huwe
lijk, organisatie, school,
staat, ambt (tot Woord en
Sacrament toe), minachten
en zelfs verwerpen.
TV/TAAR allerlei critische
1V1 reacties tegen de zicht
bare apparatuur in de
komst van het onzichtbare
rijk Gods, kunnen alleen
geaccepteerd worden, voor
zover het een protest is te
gen veruitwendigde afgoden
dienst. die het middel voor
doel aanziet. In mijn amb
telijke practijk tast ik ook
elke dag de afgodendienst
van het formele, van de
lege huls in de kerkwaarde-
ring, de sacramentswaarde
ring, zelfs in de waardering
van de bijbel als Gods
Woord. En ditzelfde voelt
men telkens pijnlijk, wan
neer de mensen spreken
over de christelijke school,
de christelijke partij, de
christelijke vereniging.
En dat is nu het onbe
voegd gebruiken van het
operatiemes, dat bedoelt,
een zege te zijn. maar in on
geestelijke handen tot een
vloek wordt.
Daarom kén de christelij
ke school even hard het ont
kersteningsproces van ons
volk bevorderen als zij het
herkersteningsproces moet
bevorderen.
In de laatste tijd is nogal
eens het woord van Kuyper
aangehaald, dat de feitelij
ke christelijke school nog
niet is de school van Chris
tus. Dit woord kunt u ver
breden tot alles, wat tot het
schema dezer wereld be
hoort Een christelijk hu
welijk is nog niet het huwe
lijk van Christus. Een
christelijke kerk als insti
tuut is nog niet de kerk van
Christus enz. En dit laatste,
daar gaat het toch om.
Christelijke Bedr ij fsgroe Den-
Het was begrUpelyk. dat ook in die
jonge bond de aandacht viel op de be
kwame penvoerder uit Aalten
toen in september 1919 een nieuwe vry-
gestelde in functie moest komen,
werd benoemd. In die lyn lag ook. dat
hU 1 januari de secretaris van deze
bond werd.
Niet. dat hij nu op bureau bleef zit
ten. Hij wenste het contact met het
werkelijke arbeidersleven te behouden
én trok de afdelingen in. Ook nam hij
de zaken van enkele vakgroepen voor
zijn rekening, zodat hij nauw in aan
raking kwam met de schoenindustrie,
de visserij, maar ook met andere tak
ken. zoals de steenindustrie en de pa-
lierindustrie. Als algemeen secretaris
iad hij trouwens een overzicht van de
ontwikkeling in de vele bedrijfstakken,
die ook nu nog de CBC omvat.
Als secretaris van het CNV hield hij
ch van 1932—1935 een tijdlang speciaal
et de besturenbonden bezig, waarvar
zijn tijd een groot aantal werd ge
sticht De werklozenzorg had mee eer
groot deel van zijn aandacht.
Na 1935 moest hy aich als voorzitter
in het CNV meer speciaal met de
grote, tactische problemen gaan bezig
houden. Zo zag hy ook de ss
king tussen de vakcentralen ei
werkgevers groeien, een zaak, die zUn
volle sympathie als ChristelUk-sociaal
man had. HU kreeg zitting in de be
sturen van enkele bedryfsverenlgingen.
in het College van Toezicht op de
RUksverzekering9bank en van de Ziek
tewet, in de Federatie van bedrUfsver-
enlgingen. Dat waren lichamen, waai
werkgevers - en arbeidersvertegenwoor
digers elkaar ontmoetten en waar de
mogeiykheid van samenwerking prac-
tisch bleek.
De bezetting bracht daarop een
regelmatig overleg. In de maanden
van juni 1941 tot december 1942, toen
hy te Schoorl, Buchenwald, Haaren
en Vught gijzelaar der Duitsers was,
ging dat overleg door. Direct na zijn
terugkeer werd hy weer by dat werk
betrokken. Toen groeiden de gedach
ten aan de Raad van Vakcentralen en
de Stichting van de Arbeid, waarbij
zyn aanwezigheid in het overleg
kwam, dat de zelfstandigheid v;
Christelyke vakbeweging gevaar liep.
Na de oorlog, toen de eerste moeilijk
heden voor de hervatting van het werk
der Christelyke vakbeweging
nen waren, werd hy meer in de politiek
getrokken. Hy was reeds lid van de
provinciale staten en de gemeenteraad
van Utrecht geweest. Allereerst werd
hem reeds in de bezettingstyd
gd. de plaats van de in het gy-
zelaarskamp overleden wethouder Bot-
terweg in Utrecht waar te nemen
Voorts deed hij intrede in de voorlopige
Eerste Kamer en na de verkiezingen
1946 in de Tweede Kamer, waar-
hy zich. begrypelyk, meest met de
sociale onderwerpen bezig hield.
Het rustige, overtuigende woord
de heer Stapelkamp vond op vele
gaderingen in den lande altijd goede
ingang.
Ook met de pers hield hij zich bezig.
Van 1 januari 1936 tot 1 mei 1941 was
hij voorzitter van de Redactiecommissie
van het Christelyk-sociaal Dagblad. In
de bezettingstyd werd hij als één der
de i
log.
Zo was heel zijn. leven vervuld
van allerlei activiteit, waarbij het
beginsel, waarin hij door zijn
ouders en op school onderwezen
was, altijd het onveranderlijk
richtsnoer was, dat hem stuurde
en toch ook stuwde bij het werk.
dat zich aanpaste aan der tijden
loop.
Margaret godsdienstig,
maar ook Rooms?
Een Londense correspondent meldt
In goed ingelichte rooms-katholieke
kringen in Londen, beschouwt men de
ontkenning van het Vaticaan betreffende
het katholiek worden van Prinses Mar
garet slechts als een ontkenning dat bij
zondere gebeden gestort zyn.
Men heeft de indruk, dat de publlca
ties over haar neiging tot het rooms
katholicisme toch niet geheel ongegrond
zyn. ofschoon het zeer moeilyk is iets
positiefs te weten te komen.
Vast staat dat Margaret zeer gods
dienstig is. Het ziet er uit. dat de Town-
send-episode haar diep heeft doen na
denken over de kerk.
Advertentie
SPIERPIJN. SPIT...
't Loert overal. De weldad Ige wi
70.
Hij antwoordde niet dadelijk. In plaats daar
in zag hij slecht op zijn gemak overal om zich
heen en doorvorste de omgeving met een ernst,
die mij deed gevoelen welk een behoedzaamheid
er was geboden met betrekking tot wat hij op
het punt stond te verhalen. Onwillekeurig kwam
ik wat dichter bij hem.
„Ga Moor," zei ik.
Weifelend nam hij mij van top tot teen op.
„Ik wou, dat ik wist of ik er goed aan doe of
niet." bepeinsde hij tobberig. „Weet u ik wil
zelf ook niet in moeilijkheden komen."
Arme Higgins!
„Ik zal er voor zorgen, dat dat niet gebeurt."
beloofde ik haastig, met wetend hoe onmogelijk
»t zou blijken om mijn woord te houden.
Hij schraapte zich de keel, en zag weer snel
i de richting van het pad.
„Weet u, ik zag het," fluisterde hij.
„Zag wat?"
„Ik zag wie de patiënt in Kamer 18 doodde!"
Een ogenblik vroeg ik mij ademloos af, of de
man uitzinnig was geworden. Zijn grauw gelaat,
zijn duidelijke angst, de manier waarop zijn
ogen alle kanten uitloerden, eerst in de ene rich
ting en dan in de andere, dit alles overtuigde
mij van zijn oprechtheid. Hij moest wel de waar
heid spreken. Het was ook duidelijk, en ik ver
wonderde mij er niet over, dat hij doodsbang
voor zijn wetenschap was.
„Hoe gebeurde het? Wat zag je?" fluisterde
ook ik.
„Wel, het ging zo," ving hij zo langzaam aan
dat hij mij wild maakte van ongeduld. ..Het
ging zo: die nacht had ik erge kiespijn Ik kon
er niet van slapen en door de hitte van de nacht
scheen het nog irger te 'den Ten-lotte stond
ik op en ging naar boven om dokter Hajek mij
^ie
het
er iets voor te laten geven. Ik klopte en klopte
aan zijn deur, maar ik kon hem niet wakker
krijgen, en dus
„Hoe laat was dat?" vroeg ik.
„Ik weet het niet precies. Ik denk om onge
veer één uur. In elk geval, ik keerde terug naar
het souterraio en kon maar niet vanwege mijn
kies tot rust komen. Zij deed zeer en ik stond
op en probeerde dokter Hajek opnieuw te wek
ken. Ik kon hem niet wakker krijgen u moet
weten, hij was er niet, helemaal niet. Daarom
ging ik door de hoofddeur en liep om de hoek
van het ziekenhuis. Dokter Letheny placht soms
laat op te blijven en ik dacht dat ik, als er licht
brandde in zijn studeerkamer, iets van hem zou
kunnen krijgen voor mijn tand. Het was de don
'eerste nacht, die ik ooit heb gezien."
Hij hield op om triest het hoofd te schudden
„In elk geval zag ik al aardig gauw een soori
/an groen licht daar op de heuvel en ik wist dat
dokter Letheny laat op zat te lezen. Wel, ik ging
de kant naar het pad op en het was zo donker
dat ik nauwelijks de weg kon vinden. Toen ik
aan het eind van de zuidelijke vleugel was ge
komen, kon ik zien, dat de deur open stond en
ik kon het licht boven de lessenaar met lijsten
zien. De vleugel leek van binnen haast even don
ker als van buiten." Hij hield op, haalde
blauw gekleurde zakdoek voor de dag en veegde
zijn voorhoofd af, ofschoon het daarbuiten op de
brug kil was.
„Daarop hoorde ik iets, een soort geluid als
van een voetstap ik weet niet precies wat het
was. Maar het scheen van die kant te komen, in
de buurt van de deur van de vleugel. Opei
kreeg ik het idee, dat de een of ander rondsloop
om ons ziekenhuis en plotseling herinnerde ik
mij het radium dat gebruikt werd, ofschoon ik
niet werkelijk dacht dat iemand bezig was het
te stelen. Hoe dan ook, al tastend liep ik door
het duister, het bordesje van de vleugel y
bij. Ik liep heel behoedzaam en bleef staan toen
ik juist aan de andere kant van dat grote vlier-
bessenbos een stel hoorde praten."
„Ga door," zei ik ongeduldig. „Wie waren zij?"
„Ik hoorde iets van wat zij zeiden," vervolg
de hij, doof voor mijn ongeduld. „Daar zal ik u
later van vertellen. Ik moet het een of ander
leven hebben gemaakt, want opeens hielden zij
op met praten en gingen weg. Ik volgde hen
maar raakte ze in de duisternis kwijt en daar
ik uit hun gesprek opmaakte, dat zij weer
het ziekenhuis zouden gaan, scharrelde ik ook
terug. Ik was juist bijtijds om een lichtje te zier
door het raam van Achttien Het was het schijn
sel van een lucifer en bij dat licht zag ik het
gelaat van degeen die" hij fluisterde „die
Jackson doodde. Ik zag, hoe het radium werd
verborgen. Ja, zuster, en ik weet waar het ra-
'ium nu op dit ogenblik is."
Ik denk dat ik hem bij de arm greep en die
:hudde, want ik herinner mij dat hij achteruit
einsde.
„Zeg me gauw, Higginsgauw. Wie
aet?"
(Wordt vervolgd)
KANTTEKENING
1" TIT een particuliere correspondentie
van een Nederlands employee in
Djakarta, gedateerd 19 februari jl-,
noteerden wij het volgende:
„Nu iets over de verhouding Neder
landIndonesië. Radio Nederland doet
mi. wel een beetje te tragisch. Het is
heus niet zo, dat iedere Nederlander
hier in zak en as zit. Dat de toekomst
ons hier niet zo rooskleurig
uit ziet, beseffen wij allen en we stel
len ons daarop in, en dat zonder zuch
ten of steunen met het oog op de reali
teit der verhoudingen. Die liggen m.i.
gunstiger dan men in Holland denkt.
U kunt rustig aan Radio Nederland
doorgeven, dat velen hier doodziek
zijn geworden van het gelamenteer
over het mislukken der besprekingen.
Velen van mijn collega's zeggen: als je
Radio Nederland hoort, dan begin je
je werkelijk af te vragen, of het zo erg
is. Dat het voor ons hier een aflopende
zaak is, wisten we al lang en dat hing
helemaal niet van die besprekingen
af
J^E aanhoudende koude is oorzaak
geworden, dat het leven steeds
duurder werd. In verband daarmee
hebben wij een vraag. De Stichting
van de Arbeid is opnieuw in functie
gekomen, het overleg over de loon
ontwikkeling gaat weer beginnen. 1
Hoe dit overleg ook verloopt, of het
voorstel van de werkgevers wordt
aangenomen dan wel dat van de werk
nemers, dan wel dat een tussenoplos
sing wordt gezocht, het is vrijwel zeker,
advies zal zijn: een uitkering
ineens in de ondernemingen, waar dit
mogelijk is, voor het inhalen van de
achterstand van 1955 van minimaal 2%.
Zou het nu geen zin hebben, als de
werkgevers, die dit kunnen doen, hun
werknemers alvast een voorschot op
deze uitkering gaven? Het zou thans
dubbel waardevol zijn.
JN een advertentie, in een kerkbode
nog wel, deelt een opkoper ons mede,
dat hij geen „Jodenfooi" zal betalen
voor de producten, die wij hem zullen
zenden.
Wij willen wel aannemen, dat dit
woord in achteloosheid is neergeschre- i
ven en zonder de bedoeling, bepaalde i
mensen te kwetsen. Niettemin zijn wij
van oordeel, dat het gebruik van dit
woord geen pas geeft en dat het dient
te worden vermeden.
Er zUn in onze taal mogelijkheden
genoeg om te doen uitkomen wat men.
werkelijk bedoelt. Dat geldt ook voor
advertenties, al dan niet in kerkbodes.
Zoals het er nu staat, is het ons te
goedkoop.
JN het socialistische weekblad „Tijd
en taak" schrijft de socialistische ds.
Ruitenberg bij geruchte te weten, dat
de benoeming van de heer Schokking
tot burgemeester van Den Haag inder
tijd een typische partijbenoeming is
geweest, „of liever: een anti-partij
benoeming, wat minstens even erg is".
„Het benoemen van een burgemeester
van „christelijk-historischen huize",
zoals het vaag heet, was een anti
socialistische daad", aldus ds. Ruiten
berg.
Wij vinden dit een vreemde opmer
king. Want de benoeming van een
burgemeester van Den Haag komt ook
in het kabinet aan de orde. Van dat
kabinet maakten op het moment van
de benoeming ook socialisten deel uit.
Misschien hebben zU tegen de benoe
ming van deze burgemeester gestemd,
maar zij hebben er de verantwoorde
lijkheid niet voor opgezegd. Een por
tefeuillezaak is het beslist niet gewor
den.
Daarom lijkt het ons nogal ondoor
dacht, hier van „een anti-socialistische
daad" te spreken. Tenzij men eigen
socialistische partijgenoten tot zulk
een daad in staat acht.
Van her-
.en
der^)
Een Amerikaans negergezelschap was
onlangs op tournee in de Sowjetunie
met Gcrshwins opera „Porgy and
Bess" (dit zyn de eerste Amerikaanse
toneelspelers, die in Rusland zijn op
getreden onder het huidige bewind).
De Sow jetleiders hebben deze toneel
spelers hun warme hulde betuigd om
de Russische „gelUkstelllng" der ras
sen te demonstreren!
Als antwoord op deze Russische sym
pathiebetuigingen hebben twee der
medewerkers in „Porgy and Bess", de
zangers Elen Thigtcn en de zanger
Karl Jackson, dc minister-president
Boelganin uitgenodigd om getuige te
zUn bij hun huwelijk. De beide toneel
spelers zijn overtuigde Christenen en
het huwelijk zal plaats hebben in de
Baptistenkerk te Moskou.
Het derde Luthers Wereldcongres te
Minneapolis in de Ver. Staten van 1625
augustus zal als hoofdthema voeren
„Christus bevrUdt en verenigt". De
voorzitter van de Lutherse Wereldbond,
bisschop Hans Lilje, verklaarde, dat
het wereldcongres een tweeledig doel
had: het opnieuw doordenken wat de
Lutherse boodschap aan de wereld
van heden te zeggen heeft cn het orga
niseren en bespreken van de Lutherse
samenwerking met de grote oecume
nische organisaties.