Zwitsaletten
KANTTEKENING
Bondsdagen C J.M.V. en CJ.V.F.
op 9 en 10 mei in Den Haag
Hoe men in Madrid de sluiting
van prot. seminarie motiveert
De Heilige Schrift alleen heeft een
volstrekt bindend karakter
Het boek
2
ZATERDAG 25 FEBRUARI 1956
Voor het eerst samen
Voor de eerste maal in de geschie
denis van beide organisaties zal het
Chr. Jonge Mannen Verbond samen
met het Meisjesverbond C.J.V.F. een
grote nationale Bondsdag houden.
Daar het C.J.M.V. altijd gewoon is
geweest de jaarlijkse toogdag op
Hemelvaartsdag te houden, zal ook
deze gezamenlijke manifestatie op
die dag worden gehouden.
Zo zullen duizenden leden van
beide organisaties op 9 en 10 mei
naar Den Haag trekken om deze
Bondsdag bij te wonen.
Op de Hemelvaartsdag wordt in de
morgenuren allereerst een bidstond in
de Willemskerk gehouden, waar voor-
-8beh aMnaru ap 'dropuog u sp leeS
se jeugdprcdikant. Daarna begeven de
deelnemers zich naar de Houtrusthallen.
waar zij zullen worden toegesproken
door mevrouw QuispelTonsbeek uit
Barendrecht. presidente van het Meis
jesverbond, door ds. H. J. van Heerden,
voorzitter van het C.J.M.V. en door
prof. dr. G. C van Niftrik. die zal opre-
;n over ..Jeugd in de wereld".
In de middagbijeenkomst zal het grote
spel van ds. Jan Wit ..Niemandsland"
worden opgevoerd. Het zal de eerste
grote opvoering in een zaal zijn. Het spel
is destijds voor het eerst gespeeld door
de V.C.J.C. tijdens de jaarlijkse Pico,
doch toen betrof het een openlucht
uitvoering. Aan dit spel werken 80 per-
Boek
VAN DE DAG
De jacht <yo de primeur, door Phi
lip Pinkhof. Uitgave Nederland's Boek
huis. Tilbu-g.
ta melijk op-
n zich
geen
en al
t gaan
valt er
Journalistiek kan
windend bedrijf zijn. al moet
hiervan buiten de krant ook w«
overdreven voorstelling maken
moet men ook in deze zeker n
generaliseren Maar te belevi
wel iets. omdat de journalistiek wil
staan dicht bij het leven zelf. En wat
kan men zich gevarieerder en verras
sender denken dan het leven zelf! Onze
collega Philip Pinkhof is een van die
mannen, die in een halve eeuw van
journalistieke werkzaamheid heel wat
beleefd hebben en hij vertelt er in
boek op zeer onderhoudende wijze v
Het is smakelijke lectuur geworden
jongeren in het vak zullen er heel
uit kunnen leren Misschien rijst dan
bij hen de hoop, dat ze na een halve
eeuw ook nog eons zulke mémoires zul
len kunnen schrijven.
Na afloop zullen de deelnemers met
autobussen excursies maken door Den
Haag en Scheveningen.
Op woensdag 9 mei is er 's morgens
?n gemeenschappelijke bijeenkomst in
de Kloosterkerk, waar ds. G. van Leeu-
studentenpredikant te Amsterdam,
spreekt over ..Jeugd en Evangelie".
Middags komen de afgevaardigden
de afdelingen uit beide Bonden af
zonderlijk bijeen voor de huishoudelijke
vergadering, waar o.m. de jaarversla
gen besproken zullen worden. In de
avonduren is er in het Circusgebouw te
Scheveningen een grote ontspannings
bijeenkomst, die zal worden verzorgd
door de beide Federaties uit Rotterdam.
Verzet in België tegen
de wet-Collard
1000 Leraren zonder salaris;
Volgende week zullen in Beleië de
Kamerleden Eyskens en Gilson de mi
nister van onderwijs Collard interpel
leren over het nieuwe besluit, waarbij
de subs:dies aan het vrije middelbaar,
onderwijs sterk worden ingekrcmtten
Nadere bestudering heeft aan het licht
sebracht, dat de gevolgen van de thans
bij KB. uitgevaardigde uitvoerings
maatregelen nog veel nadeliger voor
het onderwijs zijn. dan de wet-Collard.
456 Middelbare scholen bereiken met de
huidige leerlingen-aantallen de door d<
vet gestelde minima; 196 halen de mi
nima niet.
Voornafelijk door het gemiddelde aan
tal leerlingen per klas oo een basis
tussen 20 en 25 te stellen val'
dan ilOOO leraren buiten de subsidie
regeling. hetgeen in strijd is mei de toe
zegging, welke de Belgische minister vo-
riv jaar eedaan heeft
Bovendien worden aan het middelbaar
onderwijs alle inrichtings- en exploitatie
kosten ontzegd.
Vervolgens wordt een groot aantal
leraren met bijzondere taken voi
helft van de inkomsten beroofd
4241 priesters en kloosterlingen). Hun
pensioenen worden niet door het rijk
betaald.
Tenslottte blijven 10.978 leerlingen,
verdeeld over ongevre- 100 nog
^esobsfd^ePdo schoren verstoten"7 v^n
H"» rijkss'*"n.
'Wij merken hierbij op,- dat het sub
sidiesysteem in Beleië anders is eere-
zeld dan ten onzent: van financiële ee-
lijkstelling is geen sprake).
Beroepingstverk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Wolsum-Westhem, J Kui
pers, vikaris te Meppel, die bedankte
Dor Gemert (toez.).
Benoemd: tot vikaris te Noordwijk
Zee kand. J. Kamman te Utrecht; tot
hulpprediker te Surhuisterveen E. Mik.
voorheen voorganger Evangelisatie te
Boelenslaan.
Aangenomen: naar Wilnis A. O. Zijlstra
Tietkerk; naar Rijssen i2e pred.pl.
drs. E. F. Vergunst. kand. te Leider,, di
bedankte voor Bodegraven (2e pred.pl.)
Bruchem-Kerkwijk. Hedel. Hoornaar.
Kockengen. Langerak. Leerbroek. Lex-
mond. Lopik. Middelharnis. Ouderkerk
d IJssel, Polsbroek en Vhst, Schoonre-
oerd. Sommelsdijk. St. Maartensdijk,
Eer Aa, Tholen. Waddinxveen (2e pred -
pl.), IJsselmuiden en Grafhorst, Zegveld.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Scheveningen G. N. Lam-
ens te Rotterdam-Kralingen; te Ant
werpen A. Vos te Westmaas.
Beroepbaar: M. v. d. Sijs. kand. aan de
U., Adm. de Ruyterweg 265 boven.
Amsterdam-W., tel. 81735 en J. v. d. Wal.
Citadellaan 75, 's-Hertogenbosch, tel. 6990.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Tholen. B. Bijleveld -e
Noordeloos; te Nieuwport, M. S. Roos
MELODIE en WOORD
der Ethergolven
Huichelaars
In deze koude dagen weten we
alles af van weerberichten. Tem
peratuur en windrichting, hoge
en lage drukgebieden, het zijn al
lemaal termen waarbij we in
deze dagen leven. En de berich
ten dat er ver-
ndering van
weer op komst
is, lijken ons het
belangrijkste on
derwerp van de
BAPTISTEN GEMEENTEN
EVANG. LUTH. KERK
Drietal: te Doesburg-Doetinchem. J.
Blase, prop. te Amsterdam. W. Jense.
legerpred te Apeldoorn en A. Nienop,
prop. te 's-Gravenhage; te Woerden, dr
C. H. Lindyer te Ro.ierdam. dr C. J.
Munster te Groningen en A. Nierop
prop te 's-Gravenhage. Laatstgenoemde
beroepen.
Gilst te Dirksland.
c
EEN
WOORD
VOOR
VAN-
D.AAG
Jezus heeft
ook over deze
weertekenen ge
sproken. En zijn
commentaar was: „Huichelaars,
het aanzien van aarde en hemel
weet gij te onderkennen, waarom
ondorkent gij deze tijd niet? (Lu
cas 12 vers 56.)
Daarmee is uiteraard niet ge
zegd dat meteorologen huiche
laars zijn. Maar wie eerlijk staat
tegenover zichzelf en Jezus' be
doeling wil begrijpen, die zal
moeten zeggen: „Ja, dit geldt ook
voor mij!" Praten over het weer
doen we minstens eenmaal per
dag. Maar als men de teke
nen van deze tijd verstaat deze
tijd van brood en spelen, van af
val van God dan zal men wil
len toegeven dat er toch zeker
andere onderwerpen zijn die heel
wat nodiger in onze gesprekken
behandeld moeten worden.
Praten over het weër goed.
Maar de christen zal moeten laten
uitkomen dat hij toch vervuld is
van heel andere, hogere gedach
ten.
Het Amerikaanse Gallup-instituut voor
opinie-onderzoek heeft becijferd, dat
in het afgelopen jaar 49.600.000 Ame
rikanen, dat is 49 procent van de
volwassen gevolking van de V.S., elke
week de kerk hebben bezocht.
Geen sprake van r.k. druk
Een maand geleden werd het pro
testantse seminarie in Madrid zonder
nadere toelichting door de Spaanse re
gering gesloten. Omtrent de achter
gronden van dit feit, dat bij de protes
tanten in vele landen verontwaardi
ging verwekt heeft, meldt Kipa, het
Katholieke Zwitserse persbureau, dat
de maatregel, die de sluiting tenge
volge heeft gehad is genomen door de
minister van Binnenlandse Zaken (mi-
nisterio fo la Gubernación), zonder
dat enige r.k. kerkelijke autoriteit
in Spanje, noch de Spaanse apostoli
sche nuntiatuur tevoren was gewaar
schuwd of na hel gebeurde officieel
er van kennis werd gesteld.
De minister van binnenlandse zaken
rechtvaardigt zijn beslissing door te
zeggen, dat zowel het seminarie als
de school brandpunten van anti-natió-
nale activiteiten zijn geweest; de ver
bodsbepaling, zo omschrijft de minis
ter is geen maatregel tegen het pro
testantisme, maar tegen de schending
van reglementen en wetten, die ver
plicht zijn voor alle Spanjaarden.
De burgerlijke autoriteiten in Spanje
hebben verklaard dat zij bereid zijn
toe te stemmen in een heropening van
de instellingen, cnits de bestaande wet
telijke voorwaarden voortaan in acht
worden genomen.
Het protestants seminarie te Madrid
telde vlak voordat het gesloten werd
8 studenten. Het was gevestigd aan
de Rue Bravo Murillo 85 in een per
ceel. dat eigendom is van de „Spaans-
Duitse Vereniging van onroerende
goederen". Het seminarie bevond zich
vroeger in Andalusië en werd in 1928
naar Madrid overgebracht. Eertijds
was dit seminarie speciaal voor de
Spaans Evangelische Kerk. de „Iglesia
Evangelica Espanola" die een presby
teriaans karakter draagt. In 1928
smolt de Iglesia Evangelica Espanola
samen met de „Iglesia Espanola Re-
Adoertentie
KOU, GRIEP, KOORTS
zijn snel en aidoend te bestrijden met:
Dr. F. H. von Meyenfeldt over de Gereformeerde Zede
DE bijzonder actuele
vraag: „Hoe die
nen wij als Christenen
in deze moderne tijd
onze levenshouding te
bepalen?", of anders
gezegd: „Wat moeten
wij verstaan onder De
Gereformeerde Zede",
stelde gistermiddag dr.
F. H. von Meyenfeldt
De zede behoort tot het
tijdelijke, het
vergankelijke
lemiek en openlijke vijand
schap is dikwijls beter dan
een bepaalde hoffelijkheid)
en ontzag voor de elemen
taire sexueJe drang (door
breking van de zedelijke be
grenzing stelt hier de krach
ten voor de komst van
God-s. Koninkrijk in dienst
van de genotaucht).
OF ER DAN naast een
dergelijk volstrekt gezag
van de Hei'ige Schrift nog
we! ru:mte bestaat voor een
!- Christelijke vrijheid tot blij
heid en vrolijkheid? Dr.
Von Meyenfeldt gaf hier een
hij hield rekening met het reerde Woord Gods. De
Op de derde en laatste historisch karakter van de dachten in dit boek zijn heid
dag van de veertien- zede- Dikwijls zijn echter Goddelijke gedachten. En Von
j ook in ons land onder En- het is de mens gegeven positief antwoord op
ae lustrumviering van gels-Puriteinse invloed de deze gedachten te «•.!-♦„
SSR, tijdens een bij- vergankelijke bloemen
a w-, de traditie als beginsr
eenkomst in het Am- tussen de bladzijden
sterdamse Bellevue.
land onder En- het is
ht'en te verwer- maakte zijns zienswijze' dui
ken en zo God lief te heb- delij'k aan de hand van een
ben met zijn gehele ver- Oud-Testamentisch voor-
stand. Op de gedachten beeld, nl. het dankoffer in
de Heilige Schrift bewaard. Gods antwoordt de mens de tabernakel. Eerst nadat
Spr. noemde in dit verband met daden, die groeien tot het offerdier geslacht was
gewoonten. In dit opzicht en dus het bloed gevloeid
Bij De Gereformeerde Ze- het bijna
de, in de zin van de Schrif- beeld van het meisje, dat hebben de Gereformeerden had, mocht de Israëliet feest
levenspraktijk, enkele tientalk
tuurlijke
heeft men enerzijds te
ken met de vrijheid ta.v
menselijke bindingen
jaren ge- de tijd ecbtei
leden zich beslist niet op Men aanvaardt
de de fiets mocht wagen. Ook tige conclusies
de haardracht heeft het in Gods Woord.
de poort
:- tabernakel.
it We kunnen niet vrolijk
Het woord zijn zonder de wetenschap
ander- deze moeten ontgelden. Dr. Heilige Schrift moet uitge- venlost te zijn. Onze vrolijk'
züds met het volstrekt bin- Von Meyenfeldt merkte
Tegenover de menselijke
bindingen en formulerin
gen heeft in de Gerefor
meerde kring altijd een
gTote reserve bestaan. Hier
uit is het ook te verklaren,
dat een leerstoel voor
ethiek zolang op zich heeft
gebannen worden, want dit heid moet critisch
heeft een te bovennatuurlij- louterd zijn; alle bande-
dr. Von streeks iets voorschrijft ke klank. Daar voor in de loosheid is hier vreemd,
over de haardracht. Het plaats komt het ..levende"
Woord Gods. dat wisselt Af)n veel moderne vro-
de met de tijden. Geen Schrif- lykheid ontbreekt deze Ie-
tuurlijke *efixeercf*eid, ""~"1 I M
natuur, naar de conventie,
naar het zich aanpassen
de geldnde traditie.
venszekerheid. Men
een actuele ontwlkke- zoker
die zich niet laat Jezus Christus. Men dekt
zich dan
de canonisatie van n
lijke gewoonten, waar
Schrift niets bindends
schrijft.
In -dit verband r^BT
de dr. Von Meyenfeldt. dat feldt.' De moraliteit wordt
Calvijn altijd wars is ge- op losse schroeven gezet
4 -1 het angstvallig e~
ïtig vasthouden ae
bepaalde gebruiken. Calvijn
Iedere zede is schoon, fixeren. Het personalisme
aar in de daarbij passende en het actualisme vragen zijden. Men weet niet zeker
id. Hecht men aan de zede vrijblijvende stichtelijke de Christelijke leer wel
■n religieuze waarde dan preken, meer aesthetisoh waar is en daarom vindt
rijgt zü een sacraal karak- dan ethisch. Het gaat cm men bet zonde om niet met
r en wotdt de solidariteit de ontroering van de mens de wereld mee vrolijk te
de kerk bedreigd, niet om de waarheid. En z" zijn. Maar aan de andere
•erkeert de wordt het volstrekt bindend ka°t laat men de kerk niet
gezindte karakter van de Heiligp los. want ja het mocht toch
Meyen- Schrift gerelativeerd. eens anders uitvallen. Deze
vrolijkheid mist echter de
In een Christelijke levens- levenszekerheid en daarom
houding, bepaald door het de radicale blijdschap. De
gezag van de Heilige Christen kent niet alleen
Schrift, passen respect voor vreu-sde over wat komt:
In dit gevaar
Gereformeerde
thans, aldus dr. V
de menselijke
dingen moet onderscheiden het gezag van God. eerbied het Koninkrijk Gods,
het leven, dienen in hij verheugt zich ook i
worden het volstrekt bin- o.
dend karakter van de Hei- liefde, eerlijkheid (bü de het nu, want hij is ook
H" is wij mogen dat wel eens
bedenken nog maar enkele
eeuwen geleden, dat de boekdruk-
lie meer anglicaans ge-
oriënteerd was naar het voorbeeld van I
de protestantse Kerk van Ierland. Na I
de fusie heette het seminarie „Semi- k»nst werd uitgevonden. Daarmee
nario Teologicè Unido". ving, naar het woord van Da Costa,
Het bestaan van een Spaans onder-
wijs-instituut is volgens de regering ïr
Madrid eerst dan grondwettelijk
gestaan, als het in het bezit is van
speciale overheidsvergunning. Na
Burgeroorlog, in 1947 werd het
narie weer heropend. Hiertoe
diende opnieuw bij de Spaanse Rege
ring een vergunning te worden aange-
iagd, hetgeen tot op heden, 9 jaar
de heropening van het protestantse
seminarie, niet is geschied. Bovendien
wordt op het bijbehorende internaat
ondanks het Spaanse verbod
éemengd onderwijs gegeven. Hierv
ook nooit een speciale toestemming
vraagd, aldus het standpunt
Madrid.
De Spaanse regering koestert voorts
erdenking tegen bestuur en leraren
an het protestants seminarie, dat zij
aanhangers zijn van de vrijmetselarij
of van het communisme, twee bewe
gingen, die in Spanje verboden zijn.
Ook de bisschop van de Hervormde
Kerk in Spanje, Santos M. Molina
Zurita is sinds 1928 lid van de vrij
metselaarsloge „Isis Osiris" te Sevilla.
Volgens de gegevens, waarop de Spaan
se regering haar beslissing baseert,
de directeur van het protestants se
narie te Madrid, pastoor Theódore
Fliedner, een kleinzoon van een in de
19e eeuw Duitse geïmmigreerde. Van
1923 tot 1927 bevond hij zich in ge
vangenschap. doordat hij verboden
literatuur afkomstig uit frankrijk in
Spanje had binnengeleid.
SSR-telegrammen aan
mevrouw Bouman en
Ned. regering
De Societas Studiosorum Reformato-
rum heeft gistermorgen, in vergaderinr
bijeen te Amsterdam, telegrammen ver
zonden resp. aan mevrouw Bouman en
de Nederlandse regering.
Het telegram aan mevrouw Bouman
waarin lof geuit vordt voor het moedig
optreden van deze vrouw in het proces-
Jungschlaeger. is verzonden aan
Nederlandse Hoge Commissariaat
Djakarta.
In het telegram aan de Nederlandse
regering wordt verontwaardiging uitge
sproken over de procedure bij het pro-
ces-Jungschlaeger. Het proces wordt
strijdig genoemd met alle elementaire
eisen van een objectieve en rechtvaar
dige rechtspraak. Aangedrongen wordt
op stappen bij de Indonesische regering
en bü de Verenigde Naties om een ge
rechtelijke moord op een Nederlands
onderdaan te voorkomen.
De praeses van S.S.R.. de heer E. N.
Vegter, verklaarde gisteravond in zijn
diesrede t.g.v. het veertiende lustrum
van de Societas Studiosorum Reforma-
torum, uitgesproken in de Lutherse
kerk te Amsterdam, dat de problemen
waarvoor de Ger.a studenten van open
bare universiteiten zich gesteld zien. noe
een nieuw tijdperk aan. Men kan zich
afvragen, hoe vóórdien het leven der
mensen was. Zeker, er waren geschrif
ten en meer dan wij ons wel eens
voorstellen. Maar de hoeveelheid
moest toch in het niet vallen bij wat
de boekdrukkunst ging produceren. En
dit laatste dan vooral, sinds de boek
drukkunst kon gaan profiteren van de
erbod enorme ontwikkeling der grafische
techniek. Van die tijd af immers bleef
het boek niet zomaar een boek; het
wed een massaproduct-
Van die tijd af ook heeft het boek
van ons allen bezit genomen. Van die
tijd af ook kan men zich het boek uit
onze samenleving niet meer wegden-
al evenmin uit ons leven van
elke dag- Zü nemen een vaste plaats
in ons bestaan in, deze merkwaardige
overbrengers van gedachten, waarin
de gedachten zelf zijn gestold tot zin-
de zinnen zijn vastgelegd op
papier: zwart op wit, zo zeggen we dan.
ven op de vragen van deze tiid.
De vraagstukken pond het- ontwerp ho
ger onderwüswet en de sociale voorzie
ningen der studenten zijn nog steeds
ernstig De vryhend van de "student
wordt ;n de voorgestelde onfiwerpen
ernstig aangetast De overheid wil dat
niet alleen student, maar ook züzelf ove-
de sociale voorzieningen beslissen. Wat
jgONT en gevarieerd als het leven
zelf, dat zijn de boeken. In een
schier oneindige verscheidenheid van
vorm verschijnen ze. En niet anders
staat het met de inhoud. Ze mogen
vooral niet teveel op elkaar lijken, wil
schrijver of uitgever zich niet een be
schuldiging van plagiaat op de hals
halen. En ook in die verscheidenheid
sijn ze als het leven zelf.
Men vindt in het boek het leven
weerspiegeld. Maar dan het leven in
zijn extreme, in zijn meest markante
gestalten. Want een boek mag niet
vervelend zijn, het moet ons boeien en
jakken en aanspreken. WU moeten
dit wel bedenken, wanneer wij menen
het boek nodig te hebben om het leven
zelf te leren kennen. Het boek Is het
leven, maar in zijn markante vorm,
zelfs ook wanneer het de sleur en de
verveling in het leven beschrijft.
Er zijn binnen de wereld van het
boek nog vele onderscheidingen te ma
ken- Er zijn boeken, die men als in een
haastige zucht uitleest en waaraan men
verder nauwelijks denkt. Er lijn ook
boeken, die men nu en dan, in een stil
verloren ogenblik, eens in de hand
neemt om er zo willekeurig enkele
regels uit te lezen, waarover men nog
kan namijmeren lang nadien-
J-JET lezen leert men in de eerste
klassen van de lagere school.
Maar het lezen van boeken dat te
leren vereist een heel leven. Iemand
heeft eens gezegd, dat wie zo zonder
>jai zonder oordeel des onder-
de S.S.R.-kwesties betreft: de verhou-1scheids leest eigenlijk ook beschouwd
cing tussen de unie en de reunisben-1 j
organisaties, die slecht was. is verbe-"10®* worden als e*n analfabeet; zulk
terd. Ook met de studenten predikanten j een lezer onderscheidt zich ternauwer-
contact goed. Het is nu duide-lnood
hjk. dat de studentanpredikant geen
organieke binding met S.S.R. moet
hebben.
Het nieuwe bestuur van S.S.R. is als
volgt samengesteld: H. M. J. Krans,
praeses Utrecht, C. Douma. ab actis 1
Wagenragen, H. Algra, questor, Rotter
dam. G. Horsbman. assessor 1. mej. H.
v. d. Bosch, ab actis 2, Delft. M. Mie-
derrva. assessor 2, Wageningen. P. A.
Galjon, assessor 3. Amsterdam, F.
Stroes, assessor 4, Groningen. J. J. Vre-
denburg. assessor 5. Utrecht.
Advertentie
PERFECTE
PLASTIC HULPSTUKKEN
PUZZLE No.
HORIZONTAAL: 1 Stadsdeel. 3
reusachtig, 5 bedorven. 6 optocht, 9
verbrande rest. 11 optisch verschijn
sel aan de hemel. 15 büwoord. 16 top,
18 oppervlaktemaat 19 verf plankje.
20 ongebonden.
VERTIKAAL: 1 Vloeistof, 2 staan
de rand. 3 naaldtekening. 4 insekt. 7
groet. 8 ik, 10 half. 12 eerder. 13
ziekinstrument, 14 schijnsel. 16 v
17 vochtig.
OPLOSSING PUZZLE No. 349
HORIZONTAAL: 2 Fondant. 5 ha
bijt. 8 kranig. 10 toneel. 12 poker 13
vertrek.
VERTIKAAL: 1 Scherts. 3 olijk. 4
arend, 6 troep, 7 eggerig, 9 sneer, 11
loge.
69.
Ik geloofde geen ogenblik aan de aarzelende
uitlegging die Corole had trachten te geven.
Maar tevens bedacht ik dat, als het haar erom
te doen geweest was een leugen op te dissen,
zij een heel wat aannemelijker en overtuigender
verhaal had kunnen doen dan wat zij tegenover
ons opgelepeld had.
HOOFDSTUK XI
BIJ HET LICHT VAN EEN LUCIFER
Het was toen bijna ochtend geworden, en
Maida en ik moesten ons haasten om onze pa
tiënten gewassen te krijgen en hun tanden ge
borsteld en klaar voor het ontbijt. Tot mijn vol
doening bleek niemand uit de andere vleugels
Corole's gil te hebben gehoord of te weten dat
er in de zuidelijke vleugel iets was voorgeval
len.
De ochtend ging kalm voorbij. Ik ging wat
rusten, waaraan ik wel zeer behoefte had en zag
O'Leary niet, totdat ik ongeveer midden in de
namiddag beneden kwam. Ik was een beetje te
leurgesteld, dat hij alles wist van Coroles be
zoek, want ik had gedacht het hem zelve te ver
tellen. Dokter Balman had hem ervan verteld.
Weinig mededeelzaam zei O'Leary, dat hij met
Corole had gepraat; ik trok de conclusie, dat zij
bleef bij haar verhaal van de vorige avond en
zelfs haar genegenheid voor dokter Letheny als
zijn nicht en haar ongeduldig verlangen om de
e mui. i.oju ii»s. 17.13 Gram. 17.30 oorzaak var zijn dood te weten, nog wat aan-
ïanoreciui: O'Leary scheen een beetje in de war, een
iem.' 21.05 Or'i/ conc 22.00 Nws 2255 resultaat waarover Corole zeker verrukt zou zijn
bbc-utu voor Nederland 17.45-*•«. geweest, als zij het geweten had.
Radiodagb^en^ Engelse^Jes^voor, ,,Wij hebben grendels op het raam gekregen,"
i O'Leary. „Dokter Balman opperde het plan;
•old. 19 00 Nw
12.00 G«var
»n Engelse les vo
deel 8. (Op 224 i
nu zullen er tenminste niet meer dergelijke be
zoekers zijn als afgelopen nacht."
Hij bleef niet. Ongeveer een uur later glipte
ik door de zuidelijke deur om een fris luchtje
te scheppen. Ik wierp even een blik in Kamer
18, terwijl ik er voorbij' kwam. Inderdaad wa
ren er blinkende nieuwe grendels op het raam.
Mijnheer Gastin had blijkbaar aan de zaal voor
de kosteloze patiënten de voorkeur gegeven, bo
ven kamer 18. want bij was niet teruggekeerd,
ofschoon de pot met lobelia nog op tafel stond
en er meer dan ooit geelzuchtig uitzag.
Al was het koud en vochtig, toch was de lucht
/erfrissend en ik liep met een stevige pas het
pad over naar de brug. Ik merkte niet dat Hig-
gins mij volgde, todat ik stil hield om tegen de
euning uit te rusten en te turen naar het mod
derige gezwollen stroompje onder mij. Het struik
gewas groeit daar zo dicht naar de brug. dat het
over haar en het water heen hangt, en ik amu
seerde mijzelve met dode bladeren van een wilg
te trekken, mij over te buigen en ze in de dwar
relende draaikolkjes te gooien, toen Higgins op
eens vlak achter mij aanving te spreken
Het deed mij schrikken en ik wendde mij snel
om naar hem
„Zuster Keate," begon hij weer. „Ik.. Zou u
ook... Er is iets dat ik u zou willen vertellen."
Hij sprak aarzelend en met zekere tegenzin als
of hij alles bij elkaar genomen er toch niet ze
ker van was. dat hij het mij wilde vertellen.
„Wat is er?" vroeg ik kortaf.
Hij slikte hoorbaar en schraapte zich de keel.
„Ik ik heb me afgevraagd Het zit zo,
zuster Keate. Ik zou wel willen weten wat u
vindt, dat ik moet doen."
Ik draaide mij helemaal om, om hem beter
te zien. Hij was nogal bleek en speelde zenuw
achtig met zijn berookte pet.
„Waar gaat het over, Higgins?" zei ik vrien
delijk.
Hij maakte een gebaar van te zullen gaan(
spreken, bedwong zich en loerde verholen het
pad langs. Omdat het zich zo kronkelde, kon hij
geen van beide kanten erg ver uitzien, en daar
om boog hij zich tot mij over en sprak half
fluisterend:
„Het gaat over de nacht van de 7de juni."
De woorden wekten hevig mijn belangstelling.
„De 7de juni!" riep ik uit.
„Ststhij beduidde met een haastig ge
baar om stil te zijn en tuurde weer overal om
zich heen in het schemerdonker, dat veroorzaakt
werd door de nog altijd bewolkte lucht, de mist
en het druipende, dichte struikgewas. ,,Ja. De
nacht van de 7de juni. Ik weet niet wat te doen.
Ik weet niet wat mijn plicht is. Ik wil niemand
in moeilijkheden brengen. Maar ik kan niet lan
ger doorgaan met het niemand te zeggen. Ik
dacht dat u, zuster Keate, wel zou weten wat te
doen."
„Wat is het?" vroeg ik haastig
(Wordt vervolgd)
i analfabeet in eigenlijke
Het is een hard oordeel, maar tege
lijk een juist oordeel. Want het lezen
van een boek kan ontspanning zijn,
maar het is op hetzelfde ogenblik een
moeilük werk. Het veronderstelt een
keuze van de lezer en het veronder
stelt verder van de lezer een critische
zin. Het lezen van een boek: het be
tekent eigenlijk, dat mert een gesprek
voert met de schrijver. De schrijver
is aan het woord, maar nu en dan
moet men hem eens het zwijgen op
leggen en zich de vraag stellen: heeft
de schrijver het ook bij het juiste
eind?
Wie een boek gaat lezen, schijnt zich
aan de schrijver uit te leveren. Die
schijn heeft een kern van waarheid.
Maar er gaat een keuze aan vooraf.
Zoals een schrijver eens heeft gezegd:
„Een lezer heeft het goed: hij kan zich
zijn schrüvers uitzoeken",
yANDAAR ook, dat het zo belang
rijk is, door wie men zich in deze
zaken laat leiden. In een straat, in een
dorp, een wijk, kan een boekhande
laar een centrale figuur zijn. Hij kent
de mensen en de boeken. Hij kent de
smaken en de wensen- Zélf een boek
te kiezen het is in deze tijd, waarin
de boeken maandelijks bij tien- en
honderdtallen uitkomen en waarin ons
de tijd toch al ontbreekt om te lezen
wat we werkelijk moeten lezen, bijna
ondoenlijk. Dan krijgt de boekhande
laar in ons leven een plaats van ge
wicht- En zijn adviezen gaan zwaar
wegen.
Ten slotte het boek is belangrijk
in ons leven. Kan dat duidelijker uit
komen dan wanneer we bedenken, dat
God zich zelf aan ons heeft willen
openbaren in een boek? Dat boek is
de Bijbel, het boek der boeken. Dat is
een boek, waaruit we, vandaag nog,
meer dan uit enig ander boek, het
leven kunnen Ieren kennen, omdat het
ook vertelt van de waarde en de
van het leven. Daarom mogen wij,
er in onze tijd ook aan boeken
verschijnt, dit boek der boeken nooit
uit het centrum van ons bestaan laten
verdringen.
De Jaarlijkse Theol. HogeschooMae der
Geref. Kerken zal 31 mei in de Burg-
walkerk te Kampen worden gehouden.
Aan de vooravond heeft de bidstond
plaats, waarin zal i oorgaan ds. C.
Goeman van Haarlem. In de morgen-
vergadering spreekt prof. dr. K. Dük
van Amsterdam over: Wat ontbreekt
er in onze erediensten? en 's middags
iij j' r" <Tr" T iepenhorst,
lid der Eerste Kamer uit Zeist, over-
Predikant en nolitiet ns. C. W. Keur
te Scheveningen Is uitgenodigd de op
wekkende rede te houden.