Wereldraad van Kerken: een heid door vernieuwing I.C.C.C. liet in Australië stem horen tegen communisme IÜ000 [vj 0 0 io Leven wij van de kruimkens die vallen van de culturele tafel? ,,e^éndïer« ÖSTKS WA'* Klis SS GETAFLEX zonderbarder lijmt koud alle hout! u In het Protestantisme meer samenwerking bepleit WOENSDAG 22 FEBRUARI 1956 Dr. W. F. Golterman dringt aan op samen buigen voor Gods Woord Bü *ün poging om een gesprekken-1 Men komt er niet uit door alleen t trum te zijn voor de kerken gaat de verwijzen naar de traditie der Kerk Wereldraad van Kerken een andere weg af het oude Christendom, noch nas wegen tot eenheid die In gere kronieken werden genoemd, als re- integratie in een beslaande kerk of sa menvatting. Er is een derde weg, an ders dan die van Anglicanen. Ortho doxen en Booms-Katholieken. Dr. W. F. Golterman. Doopsgezind predikant te Amsterdam en secretaris van de Oecu menische Raad in Nederland, schrijft in het blad ,,In de Waagschaal", dat hij dit een zegen acht voor de Wereld raad, want deze ..derde weg" betekent, dat het bij het vraagstuk vai kerk gaat om een reformatie eenstemming met het Woord Gods, de ons geschonken openbaring. Of anders gezegd, zo vervolgt dr. Gol terman. op deze derde weg stelt men de eenheid in het licht der wAarheid. Wanneer er bv. ten aanzien van de vraag naar kinderdoop of doop op belij denis van geloof, van de vraag of het Heilig Avondmaal een offer is. al dan niet herhaald, geschilpunten tussen ker ken liggen, dan zal men er niet uitko men door een bepaald standpunt mei meerderheid van stemmen of door ker kelijk gezag te doen zegevieren: maar alleen door samen te buigen voor Gods Woord. Boek VAN DE DAG ER is in ons land een ..theologie der dieren" aan het groeien. De hee G. Nieuwenhuijsen, de onvermoeide d: recteur van de Ned. Vereniging tot Be scherming van Dieren, is er de promo tor van. Reeds eerder verschenen var zijn hand: Kerk en Dierenbescherming (inmiddels alweer pitverkocht)Collega Schepsel en nu weer: Kerk en Dieren wereld. een bundel documentatie-n riaal en te beschouwen als het vervolg op Kerk en Dierenbescherming De heer Nieuwenhuijsen heeft allerlei oude en nieuwe theologen nageplozen op positie ve uitspraken over het dier als schepsel Gods en zijn verzameling is uitgedijd tot niet minder dan een 80 citaten, waarir op een Bijbelse wijze over het dier ge sproken wordt. Men vindt er. om enkele te noemen. Luther en r atuurlijk Francis- cus van Assisi, Daechsel en Da Costa, de professoren Aalders, Wisse, Van Ru ler en Vriezen en de predikanten Straats- ma. Poort, De Wilde. Kwint en Klijn. Maar ook een Jules Superveille en eer Bertus Aafjes. Vogels derhalve van di verse pluimage, maar allen voortreffe liif geoekt, waar het de liefde tot het dier betreft. Deze verzameling is even indrukwek kend als verrassend. Wie het Bijbels ge tuigenis omtrent de dieren der Schep ping wil kennen, moet dit boek gelezen hebben. Het is evenals de andere ken van de heer Nieuwenhuijsen krijgibaar bij het bureau der Dierenbe scherming: Prinses Mariestraat 40. Den. Haag. Adverten\ r de aposionscne successie, maar evcnir naar de Reformatie en haar traditie. S men zal men moeten tuigen voor Gods Woord. Men kan van de Wereldraad niet verwachten, dat hij nu al een belijde nis zou opstellen. De zg. basisformule is geen belijdenis, dan zou het nodig zijn niet alleen over Jezus Christus, maar ook over God als Vader Heilige Geest te spreken. Daaru... de Wereldraad de basisformule ook niet hanteren als een criterium voor de or thodoxie der participerende kerken. Deed hij dat. zoals met name onze ge reformeerde broeders verlangen, dan overschreed de Wereldraad zijn bevoegd heid en zou hij kerk spelen. Wat betekent dit nu: buigen voor Gods Woord? Hoe benadert men de Bijbel? Er bestaat zelfs verschil tussen twee reformatorische groepen als Gerefor meerden (in de brede zin van hel woord) en Lutheranen. Kort geleden heeft Wilhelm Niesel in een rijk boek Das Evangelium und die Kirchen hier over geschreven. Hij wijst erop. dat het er de Ge reformeerde leer zo goed als de Luther se om gaat. dat Gods Woord ons uit de Schrift aanspreekt niet tot een beleving, die de mens ter beschikking staat en van waaruit dan beoordeeld zou kunnen worden in hoever de Bijbel over Chris tus spreekt (Christum treibt), Luther onderscheidt wel degelijk binnen de H. Schrift waar Gods Woord te beluisteren is en waar niet. Sprak hij niet over de strooien brief van Jacobus? Een Gereformeerde is door de inspi- ratieleer meer letterlijk aan het Bijbel woord gebonden. Een gelukkige samenvatting van bei de standpunten vindt Niesel in de eerste stelling van Barmen (synode van de Bekennende Kirche in Duitsland. 1934): ..Jezus Christus, over wie de Heilige Schrift een getuigenis geeft, het ene Woord Gods. waarnaar wij behoren te luisteren, waarop wij in leven en ster ven behoren te vertrouwen en dat wij hebben te gehoorzamen". In elk geval, zo schrijft dr. Golterman, stellen wij vast, dat het op de weg der vernieuwing om de waarheidsvraag gaat. Dr. J. Pen hoogleraar te Groningen De tot hoogleraar in de staathuisboud- kunde en de leer der openbare finan ciën aan de rijksuniversiteit van Gro ningen benoemde dr. J. Pen te 's-Gra- veruhage werd in 1921 geboren te Lemmer en studeerde aan de gemeenteuniversi- teit van Amsterdam, alvfcar hij in 1950 promoveerde op het proefschrift ..Theo rie der collectieve loononderhandelin gen". Na aanvankelijk in het bedrijfsleven werkzaam te zijn geweest trad hij in 1947 im dienst van het ministerie van economische zaken, waar hij in 1952 werd benoemd tot hoofd van de directie algemene economische politiek. Prof Pen zal als adviseur van de minister van economische zaken en de minister voor publiekrechtelijke bedrijfsorganisa tie blijven optreden. Van zijn hand ver scheen een aantal publicaties in binnen- buitenlandse tijdschriften, in het bij zonder over de inkomensverdeling. Alleen reeds In de omgeving van Boeda pest zijn door de communistische overheid sinds 1944 ruim honderd Joodse gemeenten ontbonden. In de wijde omtrek van Boedapest wonen nog slechts ongeveer 800 Joden. In de loop der jaren moesten vele Joden gedlvongen verhulzen, anderen zijn in communistische arbeidskampen geïn terneerd. Beroepingswerk BEROEPINGSWERK NED HERV. KERK Beroepen: te Hoogwoud-Aartswoud J. Eikema te Stolwijk, te Grootegast-Doe- zum (Gr.) toez. kand. A. M. Arntezenius te Amsterdam. Benoemd: tot vikaris te Ulrum Lecoq, kand. te Hilversum. Bedankt: voor Almelo J. Breeuwsma te Zevenbergen. Aangenomen: de benoeming tot serve-legerpredikant (standplaats Wezep) J. J. P. Valeton te Ulrum. GEREF. KERKEN ART. 31 K.O. Beroepen: te Vlaardingen (vac. D. Nieuwenhuis) J. Faber te Deventer. EEN WOORD VOOR VAN DAAG BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen: te Hoogezand Jac. de Jong te Emmererfscheiderveen. De Evangelische Kerk heeft opdracht gegeven in de Oostduitse stad Bran denburg alle kerkklokken te laten zwij gen en boctediensten te houden, uit protest tegen de godslasterlijke ver schijning van een communistische ac teur In de rol van „Jezus Christus" op een carnavalsfeest. In een herder lijk schrijven wordt dit geval aange duid als een „ongelofelijke belediging van het christendom en dito staaltje van godslastering". De acteur gaf een schertszegen aan het carnavalsgezel schap en hield een schertspreek. In deze eigen nacht Er is een vraag die miljoenen op aarde gepijnigd heeft en die miljoenen ook nu nog pijnigt. Deze vraag: „De dood komt voor iedereen en wat dan?" Omdat we het allen, bewust of onbewust, voelen wat Jezus in die gelijkenis over de rijke man (Lucas 12) uit sprak met de volgende woor den: „Gij dwaas. In deze eigen nacht wordt uw ziel van u opge ëist en wat gij gereedgemaakt hebt, voor wie zal het zijn?" Scherper dan met deze woorden kan het niet getekend worden: 's mensen vol komen afhankelijkheid van de wil van God èn de zin van 's men sen leven hier op aarde. Wat God wil gebeurt. Als Hij ons oproept voor Zijn "troon, dan heb ben we te gaan. Met achter lating van alles wat ons zo liet was. En wie daar niet mee rekent is een dwaas! Hoe kan men daarmee rekenen? Kent ge dan niet de zin van dit leven? Weet ge dan niet dat God u hier op aarde geplaatst heeft „tot Zijn eer"? Hoe leeft ge dan1" Zo, dat God met welgevallen op u neerziet en u straks als kind in Zijn Vaderhuis zal opnemen? De heer'A. Warnaar van (warme) reis terug in het koude vaderland (Van onze kerknieuwsredacteur) gebruind gezicht is de heer Warnaar, burgemeester van Waddinxveen, die als wnd. a meen secretaris van de Inter nationale Raad van Christelijke kerken (I.C.C.C.) een reis van vier weken door het warme Australië heeft gemaakt, vliegtuig op het met sneeuw en ijs bedekte Schiphol teruggekeerd. De heer Warnaar maakte deze reis op uitnodiging van de Bijbel unie in Australië, een aan de I.C.C.C. verwante organisatie, die bijzondere activiteiten ontwikkelde verband met de conferentie van het uitvoerend comité van de Wereldraad van Kerken. Deze Bijbelunie, waarin merendeels eenvoudige Bijbelgelovige Christenen zich aaneensloten, achtte het noodzake lijk. tegenover wat zij noemt de moder nistische tendensen in de Wereldraad, een krachtig Schriftgelovig getuigenis Dat kunt ge niet tenzij gf uw handen vouwt en bidt om Jezus' hulp. Inleven en in sterven. MELODIE en WOORD der Ethergolven DONDERDAG 23 FEBRUARI •num I 402 m. AVRO: 7.00 Nwi; 7.10 Gym. 720^ Gram. VPRO30 ^Dif-genlng. AVRO: 8.00 Nws; '9.40 Morgenwijding; 10.00 Gi 1.00 V d 12 00 V d i spionnetje; 12.30 Land- en t Radiofllh»! In 't spionnetje. Mi 12.35 Spaanse en Zuld-Ai 11.15 »uw; 11.15 nb meded: mui: 12.50 Nv.s. 13 15 .3.56 Kc voorstellen? Mijn naam is Cox Hoorsp: l4.au Strijktrio: 15.15 V d zieken; 16.00 Van vlei tot vijf; 17.00 V d jeugd; 17 45 Regerlngsultz Nederland en de Wereld: Ultwissellngsprogi over Argentinië, door prof mr dr J A van Praag; 18 00 Nws; 18.15 Sportprobl Gesproken brie 19.05 Cowboy-liedjes 19.30 Jazzmuz: 20.00 Nws; 20.03 Bultenl over zicht; 20 15 Omr ork. koor en sol; 21.15 Voor HUver. Gram; 7.45 Morgengebed en lit kal; 8.00 Ni en weerber; 8.15 Gram; 9.00 V d hulsvi 9 40 Gram. N—RV: 10.00 Gewijde muz; 10.3 Morgendienst. KRO: 11.00 V d zieken; 11.4 Pianospel; 12.00 Angelus; 12.03 Lichte muz 12 30 Land- en tulnoouwmededelingen; 12.: Voor de boeren: 12.40 Gramofoonmuziei- 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nws en kath nwi 13.20 Mezzo-sopr en plano. 13.30 Gram. NCRV 14.00 Metropole ork: 14.45 V d vroi Meisjeskoor; 15.40 Gram; 16.00 Bijl 16.30 Kamermuz; 17.00 Lawines raze: v d Jeugd; 17.30 Gram; 17.40 Beurst Gram; 18.05 Instr trio; 18.30 Fri. 18.45 19.00 Nw 19.55 Een echo. nt; 20 20 Gevar riodieken para» iak; 19.30 Televisieprogramma NCRV: 20.00 Journ en weerc Progr over het weggebruik in 20.18 Tele - foto - Ups; 20.30 Rep 'n Naarden; 21.20 Nederland; 21.«'Dagsluiting. Meded; 14 20 Gevar muz;' 15.00 16.00 Operamuz; 16 45 Hoorsp; 18.Vd kind; 18.55 Weerber; 19.00 Nws; 19.15 Cai Lichte schappelijk overz; 20.15 Donderdagavondcon- oert; 21)5 Amerikaanse nieuwsbrief: 2130 Gevar progr; 22.00 Nws; 22.16 Discussie. 22 45 Gram; 23 15 Rep; 23.45 Pari overz; 24 00 Nws; 008—0.13 Koersen. Engeland. BBC Light Programme. 1500 en 247 m. 12 00 Mrs Daleis dagboek. 12.15 Voordr; 12.30 Lichte muz; 1300 Pari overz; 1315 Ork conc; 14.00 Lichte muz; 14 45 V d kind; 15.00 V d vrouw; 16.00 Gram met comm; 16.45 Instr sextet; 17.16 Mrs. Dales dagboek; 17.30 Caus; 17.45 Orgelspel; 18.15 Lichte muz; 19.15 Gram; 19.30 Boekbespr; 19.45 Hoorsp: 20.00 Nws; 20.25 Sport; 20.30 Hoorsp met muz; 21.00 Gevar muz; 2130 Brievenbeantw: 22.00 Gevar progr; 23.00 Nws; 23.15 Act caus; 23 20 Dansmuz; 24.00 Voordr: 0 15 Lichte muz: 0 45 Progr-overz; 0.50 Weerber. 0 55—1.00 Nws. Brussel, 324 m. 11.45 Gram; 12.00 Omr PUZZEL 347 Door viermaal een letter te vervingen doo' en andere, zodat steedi goed Nederlandse zoorden ontataan, wordt bovenstaande ork; 12.30 Weerber; 12 34 Gram; 13 00 Nws; 13 15 Orgelspel en gram; 14 00 Engelse les; 14.15 Gram; 14 30 Franse les; 14.45 Gram: 15.00 Rodenbach-herdenking15.45 Gram; 16.0( Rodenbach-herdenking; 16 45 Gram; 17 00 Nws: 17.10 Gram: 17.15 V d kind: 18.15 Vlaamse muz; 18.30 V d sóld; 19 00 Nws, 19J0 Rep; 19.40 Gram; 19 50 Po! caus: 20 00 Gram; 20 10 Mlssïe-montage; 20.40 Verz orogr; 2120 Lichte muz: 22 0C Nws: 22 15 Muz caus; 22 55—23 00 Nws oordverandering verkregen. OPLOSSING PUZZEL 346 Horizontaal: 1. Schriel. 6. rooater. 9. top. 0 optie. 11. sen. 12. mandril, 14. «mergel. Vertikaal: 2 Harpoen, 3. els. 4 markant, stemmig, 7. otter, 8. toeslag. 13. dam. Brussel 484 m. 12 00 Gram: 130C Nws; 14.15. '.4 30 en 15.00 Gram; 1605 Licht» muz: 17 00 Nus. 17 15 Gram: 19 30 Nws: 20 00 Hoorsp: 22 00 Nws; 22 15 Operamuz; 22 55 Nws. BBC. ultz. voor Nederland 17.45—18.15 Nws.. Londens Radfndagboek. Eng. Litera tuurgeschiedenis (Op 224 en 50 m). Burgemeester Schakel sprak voor CJ.B.T.B. TV/TOETEN de Calvinisten X"— als vrome cultuur- Onthoudingsprincipe werkt nog in Calvinistische kring vrome cultuur- schuwe mensen zich maar tevreden stellen met de kruimkens, die van de culturele tafel der wereld vallen? Over deze vraag sprak de heer M. W. Schakel, gedachtengang riep spr. waard tot betere tijden, burgemeester van Noorde- het jaartal 1702 te hulp. Het plantje van he. loos, gisteren op de twee- Hjer loopt naar zijn me- Calvinisme moest als het de dag van de Kadercon- ning doorbroken. Het Christen dom wordt anno 1956 nog dikwijls gezien als cul- tuurschuwe vroomheid. Dit is in strijd met het gebod in Genesis: Be bouw de hof. Christenen zijn werkmannen Gods zij moeten alle talenten gebruiken, er uit halen wat er in zit. 0 belangrijke ware tegen de vrieskoude rpENSLOTTE sneed de ferentie der Christelijke scheidslijn. Vóór die tijd van het rationalisme be- 1 heer schakel nog een Jonge Boeren en Tuin- zien we een Calvinistische schermd worden en werd hiirnnrier rultuiirasnert van ders Bond, afdeling Zuid- cultuur met schutters- daartoe overgebracht oSzetifd aannamelhkhet Holland, in „De Tempel" feesten en kleurenpracht, naar de kelder waar het uiteen rukken van de Onder Calvinistische lei- tere plantje wel vergeel- twee-eenheid cultuur- en bloei van de, maar toch In leven godsdienst. Wanneer de aar alle kan- bleef. Sultuur-activiteit niet op positieve le- Enlrela -eeuwen later het heef, de eer van een gepaste staan dan in ons land God en.de kerstening van te Overschie. In een boeiend betoog ding en later ook in een ge- de cultuur animeerde discussie heeft ten. Er is burgemeester Schakel op vensstijl e principiële wijze uiteenge- deelneming aan alle" zet, dat cultuur en Cal- vensuitingen. Schakel, diè dat' fere vinisme geen vijanden Maar na 1702 na de lichtschuw geworf - zijn. maar uit d0od van stadhouder Wil- Pintje ^veeer lem III, rust uua eu-u« iseisienmg vdii mannen op, aldus de heer de samenleving, dobbert het cultuurscheepje doel loos op de wereldzee. De ankers van de religie zijn gekapt, ook dan, wanneer men van de cultuur een surrogaat-gods- zetten. Deze mannen God. plicht stelt tot cultuur ter Er komt' eenbehlgeifie Prinstërer en Abraham ouull SUUÜBflfl™ wit VfD samen- rust van het zoetelijk be- Kuyper. Zij waagden het dienst maakt. Bovendien le3ing en ter eer van schaafde. De Calvinisten met visionaire blik de worcjt dan het begrip cul- worden kinderen des vre- verworden cultuur aan de tuur nog verengd en des. Er groeit een tijd 4te stellen en de daardoor verschraald. On vol wijsgerige stelsels, r.a?d. ,tussei> cultuur en der cultuur verstaat waarbij de rede de hoofd- Calvinisme in ere te her- toon voert. Alles wat naar De beschuldiging van cultuurmijding en cul tuurverachting aan het adres van het Calvinisme stelde spr. historisch aan ,riv< m« de kaak door te wijzen liberale vrijzinnigheid, op de geschiedenis onze Gouden Eeuw. tenschap cultuur EU, ous^volk'^iistantieert zich -n"caÜ«n Ts geu samen me? een krtag de doo^erking ^"Xgefkln"mtn vinistische suprematie. j:I JlnfL het onthoudingsprincipe tuur bedriiven en een aanKudenrfJ fcritÏÏ een ..oefenaar". geloofsleven te ontplooien Chr. organisaties zag hij aanhoudende kritiek en in het volle mensenleven hier een belangrijke taak die Calvinistische hou- ]\f AAR WAT men ook van op aarde. In de geloofs- evenals voor de pers ding, die de critici dik- iVA deze puriteinse groep strijd behoort het immers Spr. deed tenslotte het wijls ogenschijnlijk in het mag denken, zeker is, dat niet alleen te gaan om voorstel een orgaan in het gelijk stelt? Is het Calvi- zij het goud, hoewel dof de ziel, maar ook om de leven te roepen dat spe- nisme dan toch cultuur- en mat, bewaard heeft, eer van God op deze aar- ciaal ten aanzien van de loos, ondanks de roem- Voor de cultuur is deze de. Om de Reformatie in culturele vragen (o a ruchte voorgeschiedenis? groep van weinig beteke- het gehele leven. filmvraagstuk) contact Ter verklaring van de- nis geweest, maar de Het oude Puriteinse iso- legt tussen de Chr. orga- nog niet geheel nisaties en de pers. ongeveer toneel, teilen. theater, revue, zang, dans Zijn zij hierin volko- en muziek, men geslaagd? Het ant woord is moeilijk te ge- Maar een inleiding op h,kt de j v over het p ven. De taak leek e ze schijnbaar onlogische volkskracht bleef lement i Advertentie te geven. Daartoe deed de Australische Bijbelunie een beroep op de I.C.CC. een team te sturen, teneinde op grote bijëenkomsten een ander geluid te laten horen dan op de massale bijeenkomsten van de Wereldraad t.g.v. het zg. Festival of Faith. Om deze actie mogelijk te maken was er in de Ver. Staten een speciale inzame ling gehouden, waardoor het mogelijk werd acht afgevaardigden naar Australië te zenden o.l.v. de president, dr. Carl Mclntire, met de vice-president, dr. Kenneth I^inney, twee Amerikaanse predikanten, een gevluchte Poolse pre dikant, een Canadees en een van de Philippijnen, alsmede burgemeester Warnaar uit Nederland. We hebben een bijzonder goed ge slaagde actie kunnen ontwikkelen, ver telde de heer Warnaar ons. toen wij hem vroegen naar het resultaat van zijn wereldreis. „In verschillende grote en kleinere steden van Australië en op Tasmanië was er warme belangstelling voor het streven van de I.C.C.C., welke organisatie zoals u weet de volle nadruk legt op het zuivere belijden van de Here Jezus Christus in trouw aan Gods Woord en op de geestelijke erfenis van de vaderen. In Sydney. Melbourne, Perth en Ade laide zijn grote meetings gehouden. Op de 31ste januari waren in Sydney op de eerste bijeenkomst ca. 1300 mensen. Merkwaardig was. dat er zoveel onbe grip bestond over hetgeen de IC.C.C. beoogt. Het grootste dagblad in S'ydney, de Daily Telegraph, weigerde te elfder ure de advertenties, waarin de verga deringen werden aangekondigd. Toen dr. Mclntire daarover zijn misgenoegen liet blijken, werd hij geïnterviewd door een verslaggever van het blad. die beter begrip toonde voor ons streven. In de zelfde stad heb ik op een speciale bijeen komst van Nederlandse immigranten ge sproken. Velen van hen sloten zich aan bij de zg. Reformed Churches, een zelfstandige Australische kerk. waarin de meesten zich al uitstekend „thuis" voelen. Ook in Hobart en Launceston op Tasmanië toonde men veel interesse voor ons werk en we werden overal hartelijjc ontvangen. De actie was wel echt Amerikaans opgezet. Het uitgangspunt vormde een aanval (toen het met adverten ties niet ging met pamfletten) op het communisme. De stromannen van de communistische partij achter het IJzeren Gordijn kunnen nl. rustig propaganda maken in de Wereldraad voor hun standpunten. MAAR niet alleen in het negatieve, x ook in het positieve hebben we het gezocht, toen we opkwamen voor het gelovig aanvaarden van de in spiratie van de Heilige Schrift, voor de erkenning van de goddelijke Drie eenheid en de verzoening door Jezus Christus. Het gehoor op de verschillende bij eenkomsten was zeer gemengd. Zo nu en dan hield dr. Mclntire steekproe ven om er achter te komen tot welke Kerken zijn hoorders behoorden. Op de man af vroeg hij dan: wie is hier Baptist, of lid van de Reformed Cüurcch, waarbij men dan de hand moest opsteken. En het resultaat was: r gemengd gezelschap! Een an- erkwaardige ervaring deed ik besloot de heer Warnaar zijn relaas, op de heenreis, die niet zo vlot verliep waardoor ik enige tijd opont houd had Ceylon. Van her* .en der J Vrijdag 6 april houdt de Hervormde Raad voor Kerk en School z(jn 14de jaarvergadering in Esplanade te Utrecht. Er wordt een forum gehou den onder voorzitterschap van de heer C. Kleywegt te Nijmegen over: Hu maniteit en verkondlgng rondom de school. Hieraan nemen deel prof. dr. I. C. van Houte te Amsterdam, dr. J: Koning te 's-Gravenhage, prof. dr. G. C. van Niftrik te Amsterdam, prof, dr. J. Waterink te Amsterdam, ds. J. R. Wolfensberger te Amsterdam zal een slotwoord spreken. De Amerikaanse filmmaatschappij Co lumbia is van plan binnenkort in Is raël opnemingen te maken voor twee films, die een bijbels thema ten grond slag zullen hebben. De ene film zal over Saul handelen en de andere over Maria Magdalena. De vakgroep metaalbewerking van de Vereniging van Christelijke leraren en leraressen bij het nijverheidsonder wijs zal op zaterdag 3 maart in de Chr. Technische school te Utrecht haar jaarvergadering houden. De me- talloog, de heer L. W'assink spreekt over: Onderzoek en toepassing van materialen in het metaalbedrijf. Daar de onlangs geïnstalleerde opper rabbijn van het ressort Amsterdam, de heer A. Schuster, zich gesteld ziet de geestelijke zorg en belangen te be hartigen van ongeveer 10.000 Joden die in zijn ressort wonen, heeft de kerkeraad van de Ned. Israël. Hoofd synagoge te Amsterdam op een enkel voudige voordracht de heer J. Apfel uit Leeds tot rabbijn benoemd. Zodra de heer Apfel zal zijn ingewerkt zal nog een rabbijn te Amsterdam worden benoemd. De heer Apfel die in 1910 In Polen werd geboren verkreeg zijn op leiding aan het Rabbiner Seminarium te Berlijn. In 1939 emigreerde hij naar Engeland waar hij te Leeds bij de aangesteld. Joodse Gemeente werd Benoemingen post Krabbendijke A. Wieger St. Jan school te Rhoden (Dr.). aan "c te Sliedrecht mevroi; Bangma te Sliedrecht; de Bijbel te Zuidbroek te Oldekerk; an de School der Ge- e (Gld.) A Troelstra e Prinses Ireneschool w H. W. Daniels- aan de School met J. Kors- Chr. Dameshanden ruwofschraal?^ geeft handen ont trots op te zijn. Om de tijd wat te doden belde ik een predikant op. Ik kreeg zijn echtgenote aan de telefoon, die vertelde, dat er juist een vergadering zou worden gehouden van de gecombineerde kerkeraden van zeven gemeenten van de „Dutch Reformed Church". Deze kerk werd in 1658 op Ceylon gesticht, doch onderhoudt sinds jaren weinig contact meer met andere kerken van Hollandse oorsprong, eenvou dig omdat deze kerk haar Hollandse afkomst is ontgroeid. Met vreugde werd ik op deze vergadering ingehaald. Het is een onvergetelijke ontmoeting ge worden. Door deze reis. zo besloot de heer War- lar, die aan de Hollandse kou nog moet ennen, hebben wij de popitie van de. I.C.C.C. in Australië kunnen verzekeren de stoot kunnen geven voor verdere plaatselijke activiteiten. Een grondige studie maken van het Rooms-Katholicisme In „De Protestant", het orgaan van de Evangelische Maatschappij en de Ned. Gustaaf Adolfvereniging heeft ds. H. B. Meyboom een studie gewijd aan het Nederlands Rooms-Katholicisme in land. De Hervormde predikant uit Obdam komt daarbij tot de volgende conclusies: Noodzakelijk is, dat er bewuste zorg vanuit het landelijke Protestantis me komt voor het Protestantisme in diaspora-sitüatie (een studie van de ver schillende aspecten daarvan)., b. Het Protestantisme zal het proce.3 an de uitholling van de overheid, o.a. doordat de R.K. Kerk (maar ook enke le Protestantse invloeden) al maar alles naar «ich toe willen trekken, moeten proberen tegen te gaan door het her ijken van zijn verhouding tot de held. Economisch (denk aan de penetra- in de agrarische en middenstands sector van het leven, vooral in de ge bieden waar weinig R.-Katholieken zijn in de ontwikkelings- en in de indus triegebieden) zal men m 66. Omstreeks twee uur kwam ik tot de ontdek king dat Sonny het klaargespeeld had, keelpijn te krijgen, een gloeiend rood gezicht en ijskoude voeten had. Ik ging haastig wat kamferolie en een warme kruik halen, toen het licht van acht tien rood boven de deur scheen. Ik ging ijlings horen wat er was. „Zuster", zei onze patiënt vastberaden met dikke ogen van gebrek aan slaap en zijn bedde- lakens weer geheel en al omver gehaald, „zus ter, deze kamer staat mij niet aan. Ik wil een andere hebben." Ik zuchte inwendig, terwijl ik weer aan het werk ging om hem goed neer te leggen en het bed in orde te maken. „Er is geen andere kamer op deze verdieping vrij, mijnheer Gastin," zei ik hem. „En wij zou den u trouwens midden in de nacht niet kunnen verhuizen." „Maar ik w i 1 naar een andere kamer toe," zei hij met een vreemde mengeling van kinder lijke dwarsheid en het gebiedende van een vol- <~lÜie het Wat zou er wel gebeuren, als de wereld daar buiten deze gewichtige zakenmannen eens kende zoals wij hen kennen! Het merendeel van her zijn grote kinderen. „Deze kamer is precies eender als al de ande re," zei ik. „Ik moet niets van deze kamer hebben!" bleef hij aandringen. „Ik ik hoor hier geluiden." Zijn ogen dwaalden onrustig door de kamer. „Ik hoor hier iets. Net een soort van gefluister!" Ik wil niet ontkennen dat bij deze merkwaar dige woorden mijn haren bij de wortels vreemd deden. „Onzin!" bracht ik er haperend uit. „Onzin! U bent overstuur!' Hij keek mij met sluwe kleine ogen aan. Ik staarde hem op mijn beurt aan. proberende om kalm en rustig te schijnen, maar het gaf niets. Hij hief de hand op en zijn wijsvinger maakte een nadrukkelijk gebaar tegen mij. „Ik verwed er tien dollars om ik verwed ep honderd om, ze zitten daar in mijn broekzak, dat dit de kamer is!" Ik hield mijn ogen strak op de vinger gericht, zonder anders te kunnen. Hij behoefde niet te zeggen welke kamer, want ik wist heel goed wat hij bedoelde. Ik maakte mijn lippen vochtig. „Hoe zit het ?rmee?" vervolgde hij opgewekter. ..Hoe zit het ?rmee? Heb ik mijn weddenschap gewonnen?" En toen ik bleef zwijgen, grinnikte hij. achter- >ver op zijn kussen liggend. „Ik kan zien dat ik het gewonnen heb," zei hij. Hij trok het laken over zijn schouder heen en schudde het kussen gemakkelijker onder zijn hoofd op. „Nu ik weet. waar het dóór komt, kan ik gerust gaan slapen." zei deze merkwaardige man. Hij lachte zacht. „Ik ben geen zenuwach tige vrouw," vervolgde hij enigszins branie-ach- tig „Wilt u het licht uitdoen?" Hij sloot onbekom merd zijn ogen. „Die fluisterende geluiden zul len mij niet meer hinderen, nu ik weet wat ze zijn." zei hij onverschillig, terwijl ik naar de deur toeging. Nog altijd onthutst, Jiep ik langzaam de gang door. Wat koin de man bedoelen? Ik kwam tenslotte tot 't besluit, een voorbeeld aan de koelbloedigheid van mijn patiënt te men en trachtte het geval weg te redeneren als een inbeelding van hem. Ik ging dus Sonny zorgen, legde de warme kruik bij keel en wreef zijn voeten met kamferolie in, al les heel koelbloedig tot Sonny met een schor ge grinnik protesteerde. Tegen drie uur was het in de zuidelijke vleu gel overal rustig geworden. De patiënten in slaap of in rust en de ramen zo donker als zij in het donkerste uur van de nacht steeds ren. Maida zat aan de lessenaar. Haar witgemut- ste hoofd was over de lijst van elf gebogen ik was nog eens naar Sonny's kamer gegaan, om te zien. of hij goed was. Het was alles stil en rustig als in eer) dodenstad. Ik nam mijn thermometer en schudde hem terdege. En op het eigen ogenblik dat ik hem tussen Sonny' lippen wilde zetten, verloor ik mijn houvast ei aan, liet hem vallen en keerde mij vliegensvlug naar de deur toe. Want geheel onverwachts hoorde ik een gil er gens in de vleugel. Het was een dodelijk angstige gil! De gil van een vrouw! Ik weet niet hoe ik in de gang kwam. Maida vas er ook. Zij rende naar kamer 18 en ik /olgde haar. Maida was degeen die de hand naar de knop /an het licht uitstak. Wij zagen dat onze pa tiënt half uit bed was gekomen, terwijl hij met knipperende ogen naar iets aan de andere kant van het ledikant staarde. IWordt vervolgd) king in het Protestantisme moeten be werkstelligen. d. De Protestantse Kerken zullen meer moeten samenwerken in het vinden van de juiste houding t.o.v. de R.K. leer en het R.K. leven. Dit is ook een aspect van de oecumenische taak. e. Zij zullen dit ook moeten doen om tot een groter apostolair élan te komen en om de juiste verhouding van aposto laat en kerstening te vinden. f. Het Protestantisme zal in studie en documentatie ernstig en ijverig moeten voortgaan met het leren kennen en door gronden van het R.-Katholicisme in zijn innerlijkheid en in zijn uiterlijkheid. Waddenzee kan belangrijk mosselcentrum worden Door de toekomstige afsluiting van de zeegaten in Zuidwest Nederland kan de Waddenzee een belangrijk centrum voor de mosselcultuur wor den. Deze conclusie is vastgelegd in een rapport van het economisch technologisch instituut voor Friesland over de mosselkwekerij op de Wad denzee. Ter voorkoming van een scherpe scheiding tussen de oude Wadden zeevissers en de uit Zeeland komende, zal men de mogelijkheden om mossel visser te worden, moeten verruimen en wel met name voor de Wadden zeevisser. Harlingen is voor een mosselcentrum ongetwijfeld het gun stigst gelegen van alle plaatsen aan de Waddenzee, doch voor een goed verloop van de verplaatsing van de vissers is het noodzakelijk, dat de accommodatie op woninggebied be langrijk Wordt verbeterd. Doordat vele Zeeuwse bedrijven zich met steun van de regening naar de Waddenzee verplaatsen, is de ver houding tussen de aanvoer van con sumptiemosselen van Zeeland en de Waddenzee belangrijk gewijzigd. Deze cijfers waren in 1949 resp. 51.022.000 kg en 2.443.000 kg. en in 1954 resp. 15.993.000 en 47.163.000 kg. Brandstof fenbij slag De minister van maatschappelijk werk heeft aan de gemeentebesturen bericht, dat zij in verband met de aanhoudende koude ook over de week van 19 tot en met 25 februari een brandstoffenbijslag kunnen uitkeren aan oorlogsslachtoffers, gerepatrieer- den uit Indonesië en slachtoffers van de watersnoodramp 1953.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2