KANTTEKENING Met de NCR (eis) V naar vier werelddelen De ware gemeenschap vernieuwt de Kerken Geweten en gezag bij geestelijke leiding van volwassenen De aanval op mr. Schokking 2 Kampeertochten in voorbereiding (Van onze speciale verslaggever) DE Nederlandse Christelijke Reis- vereniging heeft voor de ko mende zomer vacantietochten naar vier werelddelen geprojecteerd. Het vorige jaar bereisden de NCRV'ers Europa, Afrika en Azië, het komende seizoen hoopt men er ook de nieuwe wereld bij te betrekken. Aldus heeft op de za terdag in de Oranje Sociëteit te Zutphen gehouden algemene jaar vergadering van de NCRV de voor zitter, dr. A. van Deursen, mede gedeeld. Aan het begin van deze vereadering heeft de voorzitter met een piëteitsvol woord twee personen herdacht, die met de NCRV nauw verbonden zijn geweest en de verenigng in het afgelopen jaar zijn ontvallen: de heer J. W. van Fran- Venhuyzen, tweede voorzitter van de NCRV en eindredacteur van het vere nigingsorgaan ..Ons Reisblad". alsme de het oud-hoofdbestuurslid, ds. N. Schenkman. Boek VAN DE DAG Ezechiël verklaard door dr. G. Ch. Aalders. Dl. I. Hfdst. 1-24. 400 blz. In de reeks: Commentaar op het Ou de Testament. Uitg. J. H. Kok, N.V., Kampen. "TtEZE uitvoerige wetenschappelijke ver- klaring van de eerste helft van de profetieën van Ezechiël is de rijpe vrucht van veeljarige studie door de Amsterdamse hoogleraar aan de Vrije Universiteit, dr. G. Ch. Aalders. Het Boek Ezechiël stelt de exegese vaak voor zeer moeilijke vragen. Direct al het roepingsvisioen b.v. cap. 13. Hier aan wijdt dr. Aalders 60 blz. Het blij- ve aan theologische tijdschriften voorbe houden een critisch-wetenschappelijke bespreking van dit standaardwerk te ge ven. Onze taak is bescheidener. Deze uitvoerige exegetische studie zal onge twijfeld ver buiten de eigen kring van de auteur belangstelling en waardering vinden. Ieder, die belang stelt in we tenschappelijke bestudering van het O.T zal hem dankbaar zijn voor zijn omvangrijke arbeid, aan dit fraai uit gegeven boek ten koste gelegd. Ruim 20 pagina's zijn gewijd aan een uitvoerige inleiding met literatuuroverzicht. Hieruit vermelden wij. dat dr. A. de eigenaar dige psychische ervaringen van Ezechiël alsook diens merkwaarige symbolische handelingen beslist niet verklaren wil uit een pathologische persoonlijkheids structuur (katatonie; mutisme). Ook is het onjuist hem als ekstaticus te beschouwen. Enkele moderne theorieën betreffende tijd en plaats van Ezechiëls optreden worden kritisch bezien en afgewezen. De correctie is niet geheel feilloos ge weest: pag. ll stal i.p.v. stad: pag. 9 laar i.p.v jaar. Gelukkig zijn deze niet zin-storend. De waarde van dit voor theologen zo belangrijke boek wordt er niet door ver minderd. In zijn openingswoord heeft dr. Van Deursen gewezen op de ..gesjochte toeristen, dte op de reis mislukken »n geen schat meebrengen naar huis" „Het principieel karakter van di NCRV moet onze volle aandacht heb ben", aldus de voorzitter. „Als het zout smakeloos wordt, dient het ner gens meer toe Wij moeten op onze reizen een stijl vertonen, die evange lisch is bepaald". Uit het jaarverslag van de secretaris, de heer C. H. Sonneveld, bleek dat de NCRV een voortreffelijk jaar achter de rug heeft. In een tijdsbestek van eer jaar steeg het ledental met bijna 2500 Het bedroeg aan het einde van he verenigingsjaar 16.336. Aan de reizen namen 6400 personen deel. Naar schier alle landen aan deze zijden van het ijzeren gordijn gingen de tochten. Aan de binnenlandse r~ namen 265 personen deel. De reis naar Merano, georganiseerd door beide NCRV's was een eclatant succes. Zwit serland trok weer de grootste belang stelling. Relatief was de interesse voor Oostenrijk echter het grootst. De reizen naar dit land genoten 60 pet. meer be langstelling dan het vorige jaar. Voor Yoegoslavië gaven zich minder deelne mers op dan in 1954. Frankrijk krijgt, naar de mening van het hoofdbestuur niet de aandacht, die het verdient. Scandinavië ..deed" het bijzonder goed. deel voetreizen namen 235 personen De penningmeester, de heer P. A. A. Bolland bracht een verslag uit. waaruit bleek, dat het afgelopen verenigingsjaai ook in financieel opzicht gunstig was Kapitaalversterking blijft echter eis, te meer omdat in principe besloten is tot uitbouw der NCRV over te gaan. het geen impliceert: personeelsuitbreiding en vergroting van de kantoorruimte. De voorzitter, dr. Van Deursen van Groningen werd als bestuurslid herko- zen. evenals de heer J. Pruljssers te «otterdam. Gekozen tot bestuursleden werden de heer A. Hoevers te Den Delft eD dr' B' Meulenbeld te Het reisplan 1956 werd door de afge vaardigden. na bespreking, goedgekeui Desgevraagd werd medegedeeld dat o kampeertochten worden voorbereid zo wel binnenlandse als buitenlandse. 'Bin nenkort zullen er enkele proefkampen worden gehouden. Er worden al leiders gezocht. De NCRV hoopt tot een bloeien de kampeerafdeling te komen. Besloten werd de volgende algemene jaarvergadering in Arnhem te houden. Aan de vooravond vond een bijeen komst plaats, tijdens welke het hoofd bestuur namens alle afdelingen een NCRV-vlag werd aangeboden, die Zater dag fier van de Oranje Sociëteit wap perde. Van her- .en der deljjke bedrUfsgToep vellingen Ned. Chr. Beambtenbond zal op 25 februari worden gehouden In het ge bouw voor kunsten en wetenschappen te Utrecht. De Socletas Studlosorum Reformatorum afd. Leiden stelt gaarne ben. die zich alsnog by haar willen aansluiten, hiertoe in de gelegenheid na een kor te kennismakingstijd. Opgave van 8—14 februari 1956 by de heer J. Moor, Korte Mare 22, Telef. 21411 te Leiden. MELODIE en WOORD der Etherorolven O DINSDAG 7 FEBRUARI AVRO 8.00 Nwi; 8.15 Gri d vrouw; 9 10 V d hulivr; 9.15 Gram'; i 9 40 Morgenwijding; 10 00 Gra tulnb meded; 11.00 Lichte muz; 11.30 Lichte muz; 12 30 Lai 2.35 Gram; 13.00 N' ,arle; 19.00 kleuters; 19.05 Koorklanken; 19,45 T. •schouwing; 20.00 Nws: 20.05 Gevi 2150 Mag ik mij even voorsteller PUZZEL No. 333 Van links naar rechts en van boven naar beneden gelezen dezelfde woorden invullen. 1. Vuurroer; 2. steunbalk; 3. hardigheid in hout; 4. uitdagen. OPLOSSING PUZZEL No. 332 HORIZONTAAL: 1. tijger; 4. kas; 6. se'.a; 7. Ems; 10. duivel; 11. do; 12. ril; 13. Sem; 14. as; 15. zwaluw; 17. ana; 16. oord; 20. tel; 21. melis. VERTIKAAL: 1. toedracht; 2. es; 3. regenworm: 4. kap: 5. stoomwals; 8. muis; 9. SU; 11. deun; 13. sla; 16. bol; hoorsp; 22 20 Bas e •oordman; 22.55 Ik ge 23.00 Nws; 23.15 Ne et; 23.30—24.00 Gram. 9.40 „Lichtbaken", cs 10.15 Gram; 11.00 V radio; 11.50 „Als de 12.00 Angelus; 12.03 Kamermuz; 12.15 Vooi eded; 13 00 Nw 13 50 Gram; 14.00 Schoolra 14.45 V d vrouw; 15 00 Gra taal progr: rep ering van de Rijad i con ir J -'-I"r>w v 'migratie;18.C Gram; 18.2 iz; 19 00 Nwi t Boek der Boeker van State; 20.35 De gewone"man; 20_40'"~De held van het Westerland". hoorsp; 22.45 Avondgebed en liturg kal; 23.00 Nws; 23.15— 24.00 Gram. Engeland, BBC Home service 330 m. 12.00 V d scholen; 13.00 Gram; 13.25 V d arb; 13.55 Weerber; 14.00 Nws; 14.10 Discussie; 14.55 Intermezzo; 15.00 V d scholen; 16.00 Critieken; 16 45 Ork conc; 17.30 Voordr v 1745 Caus; 18.00 V d kind; 18.55 22.15 Caus; 22.45 Kar id, BBC Light progr. 1500 e :ang; 16.30 Pianc V d spel; 16 45 Mil ork: 17.15 M~rs Dale boek: 17 30 Orgelspel; 18.00 Volksmuz; 18.30 Caus; 19.00 Lichte muz; 19.30 Revue; 19.45 Hoorspel; 20 00 Nws; 20.25 Sport; 20.30 Have a go; 21.00 Gevar progr; 21.30 Voordr; 22 00 Brussel 324 m 11.45 Gram; 12 15 Rvtm muz; 12.30 Weerber; 12.34 Rvtm muz; 12.55 Koersen; 13 00 Nws; 13.10 Tulnb kron; 13 15 Gram; 14 00 Schoolradio; 15 45 Gram; 16.00 Koersen. 16.02 Electr orgelspel; 16.30 Strijk- kwart; 17.00 Nws: 17.10 Pianorecital: 17.45 Boekbespr; 18 00 V d Jeugd; 18.30 V d sold; •s: 19.40 Gram; 19.50 19.05 „Uw progr." 19.30 Nws: 20.00 Hoorspel en gevar muz; 22.00 Nws: 22.15 Muz progr: 22.55 Nws BBC Ultt voor Nederland. 17.45—18.15 Nws Beroepingstverk NED. HERV KERK Beroepen: te Papendrecht, P .J. J. Monster te Katwijk aan Zee. Aangenomen: naar Lage Zwaluwe (toez.) W. J. Hottinga te Vuren en Dalen. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Wormerveer. H. U Westerterp te Butten a d. Dedemsvaart Tweetal: te Rotterdam Kralingen, P N. Ribbers te Ulrum en M. \hietstra te Eemdijk. Mensen en feiten Dr. Th. Hart de Ruyter, hoogleraar in de kinderpsychiatrie en geestelyke hy giëne van de jeugd aan de rUksuni- versiteit te Groningen, heeft zaterdag zyn ambt aanvaard met een rede, waarin een overzicht wordt gegeven van de eigenaardige moeiiykheden, die zich voordoen by de psychische behandeling van verschillende typen kinderen met aanpassingsstoornisscn. Het is uiterst belangryk een methode te vinden, die deze kinderen helpen kan, omdat zy anders onherroepelyk tot ziekte en dissocialiteit vervallen. In de kinderpsychiatrische kliniek te Groningen tracht men een methode te ontwikkelen die ook deze kinderen hulp kan bieden. Eerst moet hun dan gevoel van veiligheid worden ve schaft, dan pas kan het gevoelslee zich ontplooien. Uitermate moeiiyk Is hier de coördinatie van therapie er opvoeding. Als overgang van kliniek naar maat- schappy kan een „therapeutisch pleeg gezin" worden ingeschakeld. Omdat hij niet Johannes is in verwarring. De discipelen waren iemand tegen gekomen die in Jezus' naam boze geesten uitwierp. Ze hadden het hem willen verbieden omdat en nu komt het omdat hij niet mèt ons U volgt. Van deze on- bekende (Lucas 9 vers 49) weten we verder niets. Hij moet een vast geloof in Jezus' wonder macht gehad heb ben. Maar (om het in termen van onze tijd te zeggen), hij voegde zich niet bij de kerk. En dat bracht Johannes in verwarring. EEN WOORD VOOR VAN- DAAG V_ Hoe dikwijls komt u de dag ook deze gevallen tegen? Wij hebben ook zo vaak allerlei bezwaren tegen mensen „omdat ze niet...." en vult u dan zelf maar in. Het komt toch allemaal hierop neer: omdat ze het anders doen dan wij. Let dan op Jezus' antwoord: „Belet het niet, want wie niet tegen u is, is vóór u!" Dit moet onze maatstaf zijn; heeft die ander hetzelfde doel op het oog als wij, nl. Gods eer en de komst van Gods rijk? Of heeft hij dat niet? En dan is de vraag of die ander het op een andere manier doet dan wij gewend zijn, pas een vraag van de tweede orde. Conferentie Oecumenische Jeugdraad Nederland helpt jeugdcentrum in België stichten Wf AT is de wijziging, welke wij aan onze arbeid geven, nu wij niet meer van reconstructie spreken, maar van vernieuwing? Deze vraag stelde dr. C. L van Doorn, directeur van het sociologisch instituut van de Nederlandse Zenc.ingsraad, toen hij zaterdag optrad als de referent op de februari-«onferentie van de Oecumenische Jeugdraad in Nederland. Voor deze conferentie waren enige hon derden jonge mensen van meer dan 10 kerkelijke schakeringen naar Utrecht opgekomen, om daar gezamenlijk het weekend door te brengen. Was het overgrote deei van hen lid der N.H. kerk, de gereformeerden volgden op hen met een kleine 15% der deelnemers. Ook de kleinere kerkgemeenschappen waren naar verhouding goed vertegenwoordigd, terwijl het opmerkelijke was, dat 3 der deel nemers R.K. waren. Het onderwerp van de conferentie en ook tussen^kerk was het referaat van dr. Van Doorn J" 1 1 over „vernieuwing van de Kerken door oecumenische gemeenschap". Re constructie was nodig na de oorlog, wees hij aan, toen er afbraak was ruïne. By reconstructie valt de nadruk op herstel van het oude. Maar al re construerend gaat men zich afvragen, of het wel zinvol is, het oude te piëren, of er niet een vernieuwing moet komen. Dat kan dan gelden voor de kerkvorm, maar ook voor de in terne organisatie, voor de vorming van leidende figuren, voor het wijzi gen van üe kerkzang en de catechese. Eenmaal in beweging, gaat mep ook zien, hoeveel puin opgeruimd moet worden in de relaties, die het kerke lijk leven zelf bepalen, tussen de le den onderling, de kerken onderling Geestelijke leiding van volwassenen" was het onderwerp, dat vrijdag en zaterdag op de 17de con ferentie van het Ned. Ge- sprekscentrum op de Pie tersberg druk besproken werd. Het onderwerp werd ingeleid door prof.dr. d. Nauta, hoogleraar aan de Vrije Universiteit, door de heer P. A. Pols (humanist) en de R.K. Hoogleraar prof. dr. J. A. M Weterman en daarna door de ruim hon derd deelnemers in secties behandeld. Nadat de rap porteurs verslag hadden uitgebracht van hetgeen in de secties naar voren was gekomen, werd het onder werp door de commissie van gelijke naam o.l.v. prof. dr. Th. l. Haitjema (Groningen) voor het forum van de deelnemers behan deld met een algemene dis cussie tot slot. Bij een be spreking op deze wijze kun nen tal van facetten van het onderwerp naar voren komen, al kunnei we ons de verzuchting van een der rapporteurs voorstellen, dat men te hoog ging, naar de zevende verdieping, zoals hij opmerkte, waarna het altijd weer moeilijk wordt naar de begane grond af te dalen. Niettemin zijn de proble men uit de praktij^ niet op de achtergrond geraakt. De drie inleiders, leder sprekend van uit het «tand- punt van eigen levensover tuiging, ruimden een be langrijke plaats in voor het geweten. Prof. Nauta merk te op, dat de zelfstandig heid 'van de volwassene tot uiting komt in het besef van verantwoordelijkheid van doen en laten en sprak van het normbewustzijn, dat de basis vormt van de zelfbeoordeling, hetgeen men in ruimere zin bij het geweten kan rekenen. His torie en zede oefenen in vloed uit op de inhoud van de gegeven norm. Zijn ei genlijke en volle inhoud krijgt die norm van God. Vandaar dat een Christen in zijn geweten zich steeds in alles gebonden zal gevoe len aan de wil van God. De mens weet als hij zich van zijn verantwoordelijk heidsbesef bewust is met al zijn doen en laten van ogen- Conferentie van liet Ned. Gesprehscentrum op de Pietersberg blik tot ogenblik te staan voor God en hij beoordeelt zich in zijn geweten naar Gods wil en wet. Het ge weten spreekt, als iemand het besef krijgt van kwaad te hebben bedreven. Het draagt daarom primair een beschuldigend karakter. De humanistische inleider legde de nadruk op de ver oordelende functie van het geweten. Het waarderings vermogen omtrent waar, goed en schoon achtte hij niet naar willekeur te wij zigen, al openbaart het zich in verschillende omstandig heden wel verschillend. Daarin komt de historische en traditionele gebonden heid van de mens tot uiting, alsmede zijn verbondenheid met de gemeenschap. Van geweten kan alleen in indi viduele zin worden gespro ken meende hij, omdat de humanist in zijn gewetens beslissing autonoom is. pROF. WETERMAN was van oordeel, dat men het geweten nooit puur formeel mag zien: het ontvangt zijn inhoud uit de oplichtende structuur van de werkelijk heid. Tegelijk getuigt het van de aanwezigheid van Hem. Die de levende band is. die de mens aan de werkelijkheid bindt. Door Gods bijzondere openbaring wordt de last van het geweten door ,,de kennis der wet" tot een vrije geloofsovergave in Christus en Zijn Geest. De volwassen Christen. zo meende prof. Weterman weet zich vrij van alle uit wendige dwang en tegelijk innerlijk gebonden. Na het geweten betrok ken de inleiders ook de be grippen gezag, en leiding in hun, overigens beknopte betogen. Prof. Nauta kende het recht om met een volstrekt gezag gevoerde geestelijke leiding te geven uitsluitend aan God toe. Het heeft Hem beliefd het geven van lei ding deels toe te vertrou- i. Daarvoor zijn deze mensen in elk op zicht aan Hem verantwoor ding schuldig. De Amster damse hoogleraar kende hierbij een zeer bijzondere plaats toe aan de Kerk, die behoort aan te dringen op geloof en gebed als de meest geëigende middelen tot vorming van het goede geweten. Als de Kerk evangelisa- torisch of missionnair werk zaam is, behoort zij er voor te waken in haar pre diking de erkenning van Jezus Christus als Heer in het middelpunt te plaatsen en haar prediking niet zon der meer te verbinden mèt het verbreiden van bepaal de gewoonten en opvattin gen, welke in een of ander land of werelddeel ingang hebben gevonden. Ook op politiek en sociaal terrein mag de kerk niet zwijgen, al zal zij zich in het alge meen bepalen tot het geven van raad en advies. Prof. Nauta liet daarbij een waarschuwing horen aan het adres van instan ties. die werkzaam zijn op politiek en sociaal gebied, bij wie het gevaar bestaat, dat door het opleggen van haar wil de individuele vrij heid in het gedrang raakt. Dit betekent een bedreiging van de persoonlijke verant woordelijkheid. BIJ DE BESPREAJNG kreeg prof. Nauta ge legenheid hierop verder door te gaan, vooral naar aanleiding van een door de secretaris van het Ge- sprekscentrum, drs. J. G. v.d. Ploeg, gestelde vraag over de leiding, die de Kerk heeft te geven bij de par tijkeus en de keus tussen algemene en Chr. organisa ties. Prof. Nauta had nl. naar voren gebracht, dat de kerk de vinger moet leggen bij verkeerde par tijbeginselen, die indruisen tegen Gods Woord Als voorbeeld noemde hij het nat. socialisme. De Geref. Kerken hebben indertijd niet geaarzeld aanhangers van de N.S.B. te vermanen en onder tucht te stellen. Overigens zei prof. Nauta van oordeel te zijn, dat de oplossing van Dractische vragen niet altija te dek ken is met een bepaalde partij. Bij de partijkeuze spreekt het individuele ge weten. Daarmee was prof. dr. A. A. van Ruler het niet helema'al eens. Hij wil de komen tot een verrui ming van het begrip gewe ten. er van uitgaand, dat de bestemming van een mens in een geordende samen leving op een bepaalde plaats is. T.a.v. de legitimiteit van het gezag kwam er uiter aard een heel ander geluid van de zijde van de huma nist Pols. Hij zag het gezag alleen als een moreel ge zag, d.w.z. eén appèl, waar op het individuele geweten kan resoneren. Hij wilde niet weten van gezag in op leggende zin en legde de na druk op dp solidariteit met de medemens, die als hij, drager is van ondoorgronde lijke mogelijkheden. Prof. Weterman legde als r. ka tholiek het volle gewicht op de gezaghebbende apostoli sche prediking der kerk. Ook hij kende aan het apos tolaat. het pastoraat, de lei ding der kerk op sociaal en politiek terrein fundamente le betekenis toe. Er werd hartelijk ge lachen bij een schalkse vraag van prof. Haitjema, of de r.k. hoogleraar bij de partykeuze het bisschoppe lijk mandement niet in strijd achtte met de gewe tensvrijheid. Overigens wa ren er tal van momenten, waarbij de meningen met elkander in flagrante te genspraak kwamen, wat de disenssie toch wel bijzon der verlevendigde. En we hebben respect voor de wij le, waarop zij, die aan de discussie deelnamen de medemens in zijn overtui ging wisten te respecteren. In een tijd, waarin men het woord „verzuiling" zo graag laat vallen, doet het toch weldadig aan, dat t.a.v. grote levensvragen een ernstig besef bestaat van verantwoordelijkheid Jegens de medemens, al zal naar onze mening alleen de christelijke levensovertui ging een vaste, rechte koers kunnen aangeven. De sfeer bij de discussies was bijzonder goed. wereld. Dan vragen de kerken elkaar niet alleen om nieuwe gebouwen, maar ook om hulp om nieuw leven te vinden. Dan richt men zich ook tot de kerkelijk- ontheemden en tot hen, die het evan gelie nooit gehoord hebben. Dit grote oecumenische ondernemen kan alleen vruchtbaar zijn in gemeen schap met elkaar. Om welke gemeenschap gaat het daarbij? Om de gemeenschap in Jezus Christus. Daarbij gaat het in het bij zonder om het woordje „in". Wie Christus' naam noemt, zegt: gemeen schap. Hij is altijd persoon èn ge meenschap. Hij leeft met de Vader als zoon, met de mensen als broeder. Waar Hij komt, is gemeenschap, verwelkbare gemeenschap, een meenschap, die de wereld omspant, daar elke kerk haar wezen alleen op Hem terug kan voeren. Veel belangstelling was er ook de mededelingen van Jan Nijs, e gelist in Mechelen, voor de grote moeilijkheden in België. Hierop sloot de tweede dag aan een uiteenzetting van ds. H. van Coeverden, de sekre- taris van de jeugdraad, over de hulp plannen voor België. In het kader van het World Youth Project heeft België hulp gevraagd. Deze zal door Neder land gegeven worden. De bedoeling is, in de buurt van Brussel een centrum te stichten jeugdwerk, dat tevens kampcentrum zal zijn en vormingsinstituut voor de kerken, die aangesloten zijn bij de federatie van Belgische Protestantse kerken. Voorts zal hulp verleend den voor de aanstelling van jeugdsekretaris (voor belangstellenden vermelden we het gironummer van de penningmeester van de Ned. Oec. Jeugdraad, 510930, Utrecht). werken, heeft het Haagsch Dagblad achtergehouden. 7. In een hoofdartikel, woensdag in het Haagsch Dagblad geplaatst, wordt betwijfeld, of men tot publi- katie van de ernstige aanklacht zou zijn overgegaan, „als de heer Schok king door ontplooiing van respectabele eigenschappen van hijofd en hart zich sindsdien duidelijk had gerevan cheerd". J^EST ons nog een brevet van jour nalistieke onbekwaamheid het Haagsch Dagblad uit te reiken. In een hoofdartikel van zaterdag wordt beweerd, dat het blad reeds vóór de benoeming van mr. Schokking tot burgemeester van 's-Gravenhage geruchten had gehoord, „dat er iets met hem was geweest". De juiste feiten kende het echter niet. Met stijgende verbazing hebben we is afgevraagd, waarom deze krant, die altijd zo tegen de benoeming mr. Schokking tot burgemeester Den Haag is geweest, niet even een journalist naar Hazerswoude heeft gestuurd. Het hele dorp had hem kunnen vertellen wat dat „Iets" was geweest. Wij betreuren oprecht, dat het Haagsch Dagblad dit niet heeft ge daan. Was de krant van goede wil geweest, dan zou in dat geval geen rel zijn gemaakt. Intussen zijn we nieuwsgierig naar het verslag, dat het Haagsch Dagblad zal geven van de bijzondere raads vergadering in Hazerswoude, i het hele gemeentebestuur als één is opgestaan om de heer Schok king een vertrouwensvotum en nodige steun te geven. Dit sympa thieke gebaar verdient wel bijzondere aandacht. 52. ,Ja." „Kwam hij dadelijk aan de telefoon?" „Neen. Ik denk dat hij geslapen moet hebben. Toen hij kwam vertelde ik hem eenvoudig van de onverwachte dood van mijnheer Jackson en dat wij dokter Letheny niet konden bereiken." ,Hoe lang duurde het ongeveer vóór dokter Balman kwam?" ,Dat weet ik niet precies. Ik was natuur lijk overstuur. Maar ik zou zeggen ongeveer een kwartier." ,Hoe was hij gekleed toen hij kwam?" ,In een smoking, geloof ik en een re genjas. Het regende, ziet u." „Zuster Day, heeft u kort geleden een man chetknoop verloren?" vroeg de lijkschouwer, zon der waarschuwing. Ik sloeg Maida nauwlettend gade en zag het kleurtje dat op haar gezicht geweest was, van lieverlee wegtrekken; haar ogen werden donker der, maar haar blik bleef vast. „Ja," antwoordde zij bedaard. „Is het deze?" Hij legde een klein voorwerp in haar hand, dat ik niet zien kon, maar ik twijfelde er niet aan dat het het vierkante stuk je lazuursteen was. „Hij schijnt het te zijn zei zij na een pauze, waarin wij anderen nauwelijks adem haalden. „Hij lijkt op die ik verloren heb." „Denkt u te kunnen zeggen dat het uw man chetknoop is?" vroeg de lijkschouwer vriendelijk. „Nu ja. Hij is ten minste precies eender als de mijne." „Kunt u verklaren dat die in de zak van dok ter Letheny's buis zat, toen hij dood werd gevonden?" r~ ciDu ket .✓Neen," zeide Maida rustig, terwijl haar staal blauwe ogen recht in die van de lijkschouwer sa gen. „Wanneer hebt u ontdekt, dat u hem kwijt was?" Zo mogelijk, werd Maida nog bleker en haar neusvleugels zagen eruit, of zij samengeknepen werden. „Kort nadat ik van het bordes naar binnen was gegaan," zei zij vrij kalm, maar haar ogen gingen een kort ogenblik naar achteren in de zaal. „Hoe is die knoop in het bezit van dokter Le theny gekomen?" drong de lijkschouwer aan „Ik weet het niet. Ik vermoed dat ik hem heb laten vallen. Dat ik hem uit mijn manchet verloren heb en dat dokter Letheny hem ge vonden moet hebben." „In het donker?" vroeg de lijkschouwer min zaam. Maida kleurde weer, maar zij tilde haar kin hoger op. „Ik weet het niet." Hij bleef haar enigszins uitvoerig ondervragen, maar zonder succes, en ten slotte liet hij haar gaan, met een ongaarne uitgesproken: „Dank u!" Corole Letheny was de volgende getuige en ik ging gemakkelijker zitten om te luisteren. Zij was buitengewoon zelfbewust en ging even vallig zitten, alsof zjj op visite was. Zij zag vrij knap uit of zou er zo uitgezien hebben, als niet vlak voor haar een meisje met zo'n eenvou dig mooi gezichtje op die stoel had gezeten. Mai- da's vlekkeloze verpleegstersjapon, haar gave witte huid, haar verwonderlijk blauwe ogen on der hun rechte zwarte wenkbrauwen, die licht aristocratische sfeer, die haar altijd omringde maakte dat Corole er enigszins verlept, enigs zins opzichtig, een beetje theatraal uitzag, on- danks haar volmaakte verzorgdheid en haar dure kleren. ,,U moet het mij ten goede houden, juffrouw Letheny, maar waren u en dokter Letheny wel op de beste voet met elkaar?" „Wat bedoelt u?" „Hebt u samen niet, nadat de gasten die avond vertrokken waren, een opgewonden verschil mening gehad?" Haar ogen gingen langzaam van de lijkschou wer naar Huldah toe, met een buitengewoon onaangename uitdrukking. „Ik vermoed, dat mijn dienstbode u dat ver teld heeft. Ja, wij hebben onenigheid gehad. Louis was geen gemakkelijke man in de om gang." „Waar liep uw onenigheid die avond laat over?" „Zowat over het gewone. Over niets bepaalds." „Kunt u zich precies de onderwerpen herinneren?" (Wordt vervolgd) "UAN een „woord ter verklaring" mag men verwachten, dat dit gezichts punten opent, die inderdaad ophelde ring verschaffen. Maar het „woord ter verklaring", dat het Haagsch Dagblad zaterdag aan zijn aanval op burge. meester Schokking toevoegde, is van ongeveer gelijke strekking als dal wat het woensdag naast zijn gerucht makend artikel plaatste. We weten nu al lang, dat het Haagsch Dagblad zich er op beroept in het algemeen belang gehandeld te hebben. Ook weten we, dat het Haagsch Dagblad rondbazuint het niet prettig te vinden „een mens io iets aan te doen" en dat het geen hooggestemde verwachtingen heelt! gehad van het beleid van mr. Schokking in "s-Gravenhage. Waarom dit alles nog eens herhaald! Waarom nog eens verontschuldigend uiteengezet de redenen, die tot de» publikatie hebben geleid? Het antwoord zou al te geven zijn met het Franse spreekwoord „Qui t s'excuse, s'accuse". Maar daarnaast c willen wc er nog op wijzen, dat a volgens art. 261 van het Wetboek van J Strafrecht geen smaad ten laste kan; j. worden gelegd aan een persoon dli a „klaarblijkelijk gehandeld heeft in d het algemeen belang Door te beweren, dat zijn feiten n bevestigd zijn, omdat burgemeestti g Schokking nog geen aanklacht wegeni' g smaad heeft ingediend (zie H.D. vai d 2 februari) geeft het Haagsch Dagblad 's dan ook een volkomen verkeerdt j, voorstelling van zaken. Voorts is het zo, dat, als een dagblad zich aan b verdraaiing of eenzijdige belichtlnj h van feiten schuldig maakt, dit zijn v lezerskring niet ontgaat. Onaangename t| reacties zijn hier het gevolg van et veelal een regen van bedankjes. 1QIENT he' bovenstaande als „woord ter verklaring" van het herkauwde verhaal, waarop het Haagsch Dagblad ons zaterdag vergastte, het pleit nid voor de betrouwbaarheid van di o: berichtgeving, dat het met gen ri enkel wo.ord op ónze lezing over het gebeurde in Hazerswoude is ingegaattj Deze immers toont aan, onder welkt i[ omstandigheden het gezin Pino werd gearresteerd, weike de belangen ware#, J® die op 'L spel stonden en welkt y maatregelen de heer Schokking nas de mogelijkheid tot ontvluchte^ ro te geven. Het was een volledig! 13 reconstructie van het noodlottig! voorval, samengesteld na het hor» van tientallen getuigen, die er aflet direct of indirect bij betrokken waren ga Naief betoogt het Haagsch Dagbladj ze dat wij aan de feiten trachten te tornen. En hypokritisch wijst het ons(U op het bijbelwoord, dat tweeërlei *n' weegsteen de Here een gruwel is. j a Natuurlijk willen we niet aan dt «e feiten tornen. Maar de feiten, voot 1 er zij in de gewraakte publikatit g* i het Haagsch Dagblad naar vorei tot zijn gebracht, zijn eenzijdig belicht Le veergegeven. Ze zijn ook o)tn tendentieuze wijze samengevoegd, jj^ Wie ons feitenrelaas heeft gevolg) j wie onze vragen aan en on» Ar beschuldigingen tegen het Haagsck Dagblad heeft gelezen, kan nidw anders dan tot de conclusie komei^' dat deze krant er van den aanvanf vw af -op uit is geweest de positie vai dei burgemeester Schokking onmogelijk! maken. „Het onbehagen ove allerlei ontwikkelingen en gebeurt* nissen in Den Haag" om het de woorden van het blad zelf te stt zeggen Is aanleiding geweest eei uui hetze te beginnen. Niet het algemener belang heeft dus als uitgangspunt 1 gediend, maar de opzet, de carrier)^ van de Haagse burgervader te brekend:? nEZE mening baseren wij op hcKo volgende: 1. De benoeming van mr. Schokklnj gen tot burgemeester van 's-Gravenhagf teil zijn beleid, in deze stad gevoerd'*0 heeft het Haagsch Dagblad sinds 1949 aanstoot gegeven. gev 2. Het met vervroegd pensiou li sturen van hoofdcommissaris Valkei *Pr heeft het Haagsch Dagblad altm^' dwars gezeten, alhoewel het geschrei^' ven heeft de motieven niet volledit kei- te kennen en het kan weten, Ai P burgemeester Schokking hier niet dl 'er' enige stem in heeft gehad. !u][e 3. Sinds geruime tijd heeft hef deiï Haagsch Dagblad stemming tegen Akeu heer Schokking gemaakt en het in journalistieke kringen bekend, het een aanval op zijn persooi wor beraamde. P: 4. In een artikel van 6 decemMmi.d heeft het Haagsch Dagblad de Burge^jj meester in een weinig galant betooi sch beschuldigd, een blaam op de persooi natx van de met verlof gestuurde com*0^ raissaris Klijzing te hebben geworl P®* pen, zonder dat het blad blijk getij de achtergronden van het conflidre;n Schokking-Klijzing te kennen. 5. Het Haagsch Dagblad heeft risico van een persoonlijk gesprek me[I met de burgemeester niet aangedurfd! site! omdat hierin wel eens feiten aan bdwel daglicht houden kunnen komen, dkde publikatie van de aanklacht onmog*^'1 lijk maakten. Al het bewijsmateriaal van hdbod gebeurde in Hazerswoude, dat onljricil lastend voor de burgemeester kol' (Voor vervolg op 6e kolom) D,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1956 | | pagina 2